Ok... heb weer een en ander getest. Heb de nadraaitijd van de cv-pomp even van 1 naar 0 gezet. Hierdoor kon ik mooi zien dat inderdaad de warmtevraag telkens precies een minuut lang wegvalt en met de nadraaitijd op 0 was de ketel dus precies een minuut in volledige rust, met de 2-wegklep dicht. Omdat de nadraaitijd eerst op 1 minuut stond, viel dit precies samen met die minuut geen warmtevraag. Daardoor ging precies de ketel uit en klep dicht terwijl er juist net weer warmtevraag kwam en de ketel dus weer aan moest en de klep weer open. Dit was makkelijk op te lossen door de nadraaitijd op 2 minuten te zetten. Als de warmtevraag nu weer terugkomt na 1 minuut weg te zijn, is de ketel (pomp) gewoon nog ingeschakeld, 2-wegklep staat nog open en hij kan heel soepel weer verder met waar hij gebleven was.
Wat je dan eigenlijk ziet (met behulp van IR-thermometer op de aanvoer-leiding) is dat hij eerst op status 1 blijft staan tot de aanvoer gezakt is tot onder de gevraagde temperatuur, vervolgens ontsteekt, tijdje heel zachtjes brandt en dan weer afslaat als de aanvoer te hoog is geworden.
Dus de reden waarom de warmtevraag wegvalt.... dit is niet om de 3 minuten zoals ik eerst dacht, maar zodra de aanvoertemperatuur van de ketel te hoog oploopt. Heb dit kunnen testen door de aanvoer-temp te monitoren met IR-thermometer en door meer radiatoren open te draaien. Hoe meer ik opendraaide, hoe langer het duurde voor het gebeurde. Ik ben nog niet zeker of de trigger is dat de aanvoer warmer wordt dan wat de thermostaat vraagt, of dat het is als de aanvoer boven de maximum aanvoer van de ketel komt. Het lijkt in elk geval op dat tweede en dat de thermostaat dus eigenlijk de anti-pendel-functie van de CV overneemt, vandaar dat de anti-pendel-parameter van de ketel niks doet. Alleen staat deze functie in de thermostaat blijkbaar vast op 1 minuut en is helaas niet instelbaar. Zou liever hebben dat de ketel dit zelf deed eigenlijk, maar goed. Blijkbaar zit dit in Opentherm ingebouwd?
Zal morgen nog eens verder testen door de thermostaat een halve graad boven de huidige ruimtetemperatuur te zetten i.p.v. 2 graden of meer, want met een halve graad verschil vraagt hij maar 30 of 45 graden i.p.v. 60 of 70. Eens zien wanneer hij dan afslaat voor de zekerheid.
Tijdens normaal bedrijf zal dit hopelijk allemaal niet spelen, aangezien de vloerverwarming dan genoeg vermogen opneemt om de aanvoer niet te ver op te laten lopen.
Zat me nog wel af te vragen: als tijdens normaal bedrijf maar 30 of 45 graden gevraagd wordt door de thermostaat, dan zullen de radiatoren op de verdiepingen amper meer warm worden boven. Zag dat de thermostaat om dit te voorkomen wel een 'optimal comfort'-stand heeft, die zorgt voor hogere warmtevraag rond het setpoint, maar dan ben ik misschien gewoon net zo goed af met een aan/uit-thermostaat (kan ik ook gelijk de anti-pendel-parameter van de ketel gebruiken indien nodig). Of... ik ga voor Tado en dan kan ik de radiators los bedienen van de vloerverwarming en speelt dit probleem niet..
Anyway, dank allemaal voor de hulp. Hopelijk kan ik me straks wat meer gaan richten op het echte tunen!
Edit:
Zal morgen nog eens verder testen door de thermostaat een halve graad boven de huidige ruimtetemperatuur te zetten i.p.v. 2 graden of meer, want met een halve graad verschil vraagt hij maar 30 of 45 graden i.p.v. 60 of 70. Eens zien wanneer hij dan afslaat voor de zekerheid.
Uitkomst is dat als de thermostaat 30 graden vraagt en de aanvoertemperatuur gaat deze 30 graden overschrijden omdat de ketel niet zachter kan branden en er niet genoeg vermogen wordt opgenomen door het systeem, dan verhoogt de thermostaat gewoon de gevraagde temperatuur, zodat deze 'meeloopt' met de temperatuur van de aanvoer. Dit ging ongeveer door tot 42 graden en toen stopte de warmtevraag een paar minuten. Prima wat mij betreft. Het probleem wat ik oorspronkelijk had treedt dus alleen op als je over de ingestelde maximum aanvoer van de ketel gaat. En dat gebeurt eigenlijk alleen door wel veel warmte te vragen, maar het niet kwijt te kunnen (bijvoorbeeld door het dichtdraaien van de thermostaat op de verdeler).
[
Voor 30% gewijzigd door
woekele op 26-12-2019 14:39
]