Maar gelukkig kon alles dus ook retour en geld terug; alleen de installateur kostte het me dus.Seafarer schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:11:
@roadcee Voordat geld had je een hoop gas kunnen verstoken.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Maar gelukkig kon alles dus ook retour en geld terug; alleen de installateur kostte het me dus.Seafarer schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:11:
@roadcee Voordat geld had je een hoop gas kunnen verstoken.
Ja daar zeg je me wat... ik heb er een thermostaatkraan afgedraaid en daar zit inderdaad een instelring op met de stappen 1 tot en met 8. Daarmee kan ik het debiet instellen. In de woonkamer zit geen thermostaatknop maar een eenvoudige draaiknop. Daar zit dus geen V-exact achter.LinuxMan schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:11:
[...]
Volgens https://www.imi-hydronic....d6-48c7-a16a-f61a85500984 kun je het debiet van de V-exact II instellen en is hij dus geschikt voor waterzijdig inregelen!?! Dus die op je kleedkamer moet vol open, en andere radiatoren moeten een beetje geknepen worden. .
In elk huis is het verwarmingssysteem natuurlijk anders aangelegd. Als die verwarming in jouw woonkamer een grote is ligt het voor de hand om de kraan daarvan geheel open te draaien en te houden.mukky schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:20:
[...]
Ja daar zeg je me wat... ik heb er een thermostaatkraan afgedraaid en daar zit inderdaad een instelring op met de stappen 1 tot en met 8. Daarmee kan ik het debiet instellen.
In de woonkamer zit geen thermostaatknop maar een eenvoudige draaiknop. Daar zit dus geen V-exact achter.
De V-Exact instellen gaat wel lukken, al mis ik dat de debietonafhankelijkheid van de Eclipse. Wat moet ik doen met de kraan in de woonkamer?
www.wigle.net
Mits je al je huisgenoten zo ver kunt krijgen dat ze met hun vingers van die knop af blijven, kun je met een gewone knop natuurlijk ook een radiator knijpen. Ik heb de zelfde situatie, ik heb voor de zekerheid streepjes op de knop gezet zodat ik de stand kan herstellen als er iemand met zijn vingers aan heeft gezeten.mukky schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:20:
[...]
Ja daar zeg je me wat... ik heb er een thermostaatkraan afgedraaid en daar zit inderdaad een instelring op met de stappen 1 tot en met 8. Daarmee kan ik het debiet instellen. In de woonkamer zit geen thermostaatknop maar een eenvoudige draaiknop. Daar zit dus geen V-exact achter.
De V-Exact instellen gaat wel lukken, al mis ik dat de debietonafhankelijkheid van de Eclipse. Wat moet ik doen met de kraan in de woonkamer?
Op P4 moet je 2 selecteren = "regelaar afhankelijk". De regelaar is de isense.nickaaai schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:46:
[...]
Heb ook al p4 op eco stand gezet dus zonder regeling van Isense en ook dat werkt niet, heb je een idee welke parameters nog meer van belang zijn?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Verwijderd
Behalve als je net als mijn buurman alleen maar beneden stookt. Die knijpt niets en heeft een stoomboot op het dak.Fornax445 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:32:
[...]
In elk huis is het verwarmingssysteem natuurlijk anders aangelegd. Als die verwarming in jouw woonkamer een grote is ligt het voor de hand om de kraan daarvan geheel open te draaien en te houden.
De woonkamer is doorgaans een ruimte waar je warmte wil hebben. Omdat dat doorgaans ook de ruimte is waar de thermostaat hangt zul je daar geen thermostaatkranen aantreffen, afhankelijk van de instelling zouden die namelijk dicht kunnen gaan.
In mijn huis is de grootste radiator in de woonkamer ook de grootste in huis, en hij ligt wat leidingwerk betreft het verst van de CV af, daarom staat die geheel open en dat is mijn basis om de andere radiatoren in te regelen.
Van Oxellaar kreeg je het advies om te kijken naar het ingestelde minimale toerental van de pomp: vaak staat die op 20% wat te laag kan zijn, zijn tip was om die eens op 40 of 50% te zetten. Dat zou jouw probleem met de temperatuur in de kleedkamer al kunnen verhelpen. Had je daar al iets mee gedaan?
Ik heb 3 radiatoren in de woonkamer/keuken, de grootste staat dus helemaal open, de rest is daar op ingeregeld (Zodat de retour van alledrie tegelijk warm begint te worden.). verder op de gang en badkamer een radiator die sterk geknepen is.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:28:
Behalve als je net als mijn buurman alleen maar beneden stookt. Die knijpt niets en heeft een stoomboot op het dak.
www.wigle.net
Verwijderd
Als je met 45 kan stoken heb je iig veel afgiftevermogen en niet van die kleine k.. dingen.Fornax445 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:00:
[...]
Ik heb 3 radiatoren in de woonkamer/keuken, de grootste staat dus helemaal open, de rest is daar op ingeregeld (Zodat de retour van alledrie tegelijk warm begint te worden.). verder op de gang en badkamer een radiator die sterk geknepen is.
Geen stoomboot op mijn dak hoor, maar ik ben jouw buurman natuurlijk niet. Ik heb het vermogen begrensd en de maximale watertemperatuur op 45 graden staan. Lekker rustig opwarmen en lekker rustig warmhouden, ook toen het vorig jaar -17 was.
Huis bouwjaar 1984, tussenwoning. Zelf aan kierdichting gedaan, nieuwe pui/kozijnen/HR++ glas, vloer zelf extra geïsoleerd in de kruipruimte, dak extra geïsoleerd, benedenverdieping WTW-ventilatie..Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:31:
Als je met 45 kan stoken heb je iig veel afgiftevermogen en niet van die kleine k.. dingen.
-17 waar? Ik weet niet waar jij woont maar dat heb ik al tijden niet gezien. Maar ja, ik woon dan ook in het zonnige zuiden van het land.
www.wigle.net
Verwijderd
Ik heb hetzelfde gedaan. Isolatie en afgiftevermogen vergroot. Van 2000 m3 naar 900m3. Ben nu aan het kijken voor een L/L warmtepomp. Goedkoper, schoner en nog efficienter stoken en koeling in de zomer. Kijk of het bevalt en zo ja gaat de ketel eruit op termijn. Ideetje voor je? Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepompFornax445 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:37:
[...]
Huis bouwjaar 1984, tussenwoning. Zelf aan kierdichting gedaan, nieuwe pui/kozijnen/HR++ glas, vloer zelf extra geïsoleerd in de kruipruimte, dak extra geïsoleerd, benedenverdieping WTW-ventilatie..
Grote radiator #1 woonkamer T21 van 260x40 laten hangen, alleen pijpje verlegd en diagonaal aangesloten ipv aan- en afvoer aan dezelfde kant.
Radiator #2 woonkamer van T21 70x90 vervangen door een fraaiere en grotere T22 van 140x70.
In de (open) keuken een T10 vervangen door een T21.
Dus flink geïsoleerd (daar zijn andere topics voor hier op Tweakers) maar ook afgiftevermogen verbeterd, en dan is het met die lagere temperatuur gewoon lekker warm te krijgen. Volgens Mindergas ongeveer 0,20m3 per graaddag.
Beuningen (Gld), maar die -17 was maar 1 nachtje hoor, geen wekenlange schaatspret.
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 13-12-2019 08:51 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Verwijderd
Begrens je de max aanvoer in de ketelinstellingen. Probeer eens 40 graden.TommyGun schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:50:
Misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar ik ben bezig om mijn vloerverwarming te finetunen. Wat me op valt is dat er koude plekken ontstaan, waarschijnlijk omdat de aanvoertemperatuur te hoog ligt en dus de thermostaat (Nest V3) te vroeg af slaat omdat de piektemperatuur snel bereikt wordt, terwijl ik juist geleidelijker aan wil opwarmen en die warmte langer wil behouden.
Aanvoertemperatuur op de CV staat ingesteld op 55 graden. Vermogen staat meen ik op 40%. Nadraaitijd op 15 minuten.
Kijk ik op de toevoer van de vloerverwarming dan loopt 'ie (de meter) op tot zo'n 50 graden, terwijl dat volgens mij iets rond de 30 moet liggen? Retour geeft rond de 35 aan. Ik kan daar verder niets instellen, behalve 3 standen op de tweewegklep (staat op stand 1).
Thermostaat staat altijd tussen de 19 en 21 graden.
Tips / hulp is welkom!
Vandaag de snelheid van de pomp van 30 naar 40% opgehoogd en de V-Exact kranen ingesteld met de sleutel die ik besteld had (gemiddelde druk als aanname). De combinatie van een hogere druk en een betere verdeling zorgde voor stroming en het was nu ook mogelijk om de radiator te ontluchten. Nu wordt-ie weer warm, dank voor de tips allemaal!Fornax445 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:32:
[...]
Van Oxellaar kreeg je het advies om te kijken naar het ingestelde minimale toerental van de pomp: vaak staat die op 20% wat te laag kan zijn, zijn tip was om die eens op 40 of 50% te zetten. Dat zou jouw probleem met de temperatuur in de kleedkamer al kunnen verhelpen. Had je daar al iets mee gedaan?
Heb 'm nu een tijdje op 45 staan. Aanvoer vloerverwarming geeft iets boven de 40 aan (42-43), retour 40.Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:16:
[...]
Begrens je de max aanvoer in de ketelinstellingen. Probeer eens 40 graden.
[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 15-12-2019 00:01 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 15-12-2019 08:18 ]
Verwijderd
Ik zou altijd gaan voor een harde vloer met tegels.H143 schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:40:
Wij zijn bezig om onze benedenverdieping te voorzien van vloerverwarming dmv invrezen.
In eerst instantie wilde ik een pvc vloer maar ons werd door diverse cvloeren leveranciers toch een laminaatvloer aangeraden met een speciale ondervloer dit ivm slijtage en ook de kosten, vloer is goedkoper en scheelt dat ik het niet hoef te egaliseren dit scheelt bijna de helft tot een pvc vloer.
Alleen zegt mijn gevoel dat laminaat meer warmte tegenhoudt. Watt zijn jullie ervaringen hier mee. Ik ben bang dat het gasverbruik met een laminaat vloer hoger zal zijn dan met een pvc vloer of valt dit mee?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 13:02 ]
Zijn daar ergens tabellen van die bewijzen dat dit beter de warmte doorlaat?AXITECZON schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:48:
Hallo, heb hier in de woonkeuken en kamer een click pvc vloer gelegd met een dun ondervloer voor de kleine oneffenheden , lig er strak in en is sterker dan laminaat ivm slijtage maar ook beter voor de warmte van de vloer dan laminaat.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vloerverwarming is de hoofdverwarming. Geen cv's of zo.Dapdodo schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:15:
@TommyGun Maak eens een foto van verderaf, mis een thermostaatknop die de temperatuur begrenst die je vloer in gaat. Als die ontbreekt moet je wel heel erg oppassen met de instellingen van je CV. Dan vind ik persoonlijk 45 nog veel. Heb je verder nog ergens radiatoren oid die hogere temperatuur van je CV vragen?
[ Voor 21% gewijzigd door TommyGun op 15-12-2019 19:47 ]
Wat goed leek was het niet, deze ochtend gewekt door harde geluiden van verschillende radiatoren. De druk was te hoog. Ik heb de pompsnelheid teruggezet in 2 stappen van 40% naar 20% en daarmee waren de meeste geluiden verdwenen. Nu maar eens kijken hoe het huis de volgende dag wam wordt...mukky schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:37:
[...]
Vandaag de snelheid van de pomp van 30 naar 40% opgehoogd en de V-Exact kranen ingesteld met de sleutel die ik besteld had (gemiddelde druk als aanname). De combinatie van een hogere druk en een betere verdeling zorgde voor stroming en het was nu ook mogelijk om de radiator te ontluchten. Nu wordt-ie weer warm, dank voor de tips allemaal!
Het inregelen van debiet middels de V-exact was wel 1000 keer eenvoudiger dan met voetventielen. Aanrader!
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 16-12-2019 08:54 ]
Rammel of bibber geluiden?mukky schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:21:
[...]
Wat goed leek was het niet, deze ochtend gewekt door harde geluiden van verschillende radiatoren. De druk was te hoog. Ik heb de pompsnelheid teruggezet in 2 stappen van 40% naar 20% en daarmee waren de meeste geluiden verdwenen. Nu maar eens kijken hoe het huis de volgende dag wam wordt...
Maar als de pomp voldoende nadraait dan haal je die warmte er ook weer uit?Cranberry schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:44:
@PentaClover aangezien jij een Kamstrup hebt: kun jij bepalen of het rendement van je ketel minder wordt als hij in low-load modus draait?
Gevoelsmatig is iedere keer aan/uit net wat minder gunstig qua rendement, omdat dat de ketel/warmtewisselaar zelf iedere keer weer moet worden opgewarmd.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik monitor allerlei temperaturen van het verwarmingssysteem en heb daar laatst mijn gasverbruik per kwartier aan toegevoegd.Cranberry schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:44:
@PentaClover aangezien jij een Kamstrup hebt: kun jij bepalen of het rendement van je ketel minder wordt als hij in low-load modus draait?
Gevoelsmatig is iedere keer aan/uit net wat minder gunstig qua rendement, omdat dat de ketel/warmtewisselaar zelf iedere keer weer moet worden opgewarmd.
Verstandig is het beste van het beste te nemen. Dat is ook meestal de duurste oplossing.Alphyraz schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:24:
Wij hebben thuis een aantal radiators waarvan we er eigenlijk maar 3 gebruiken (allemaal in de woonkamer). Deze staan in principe altijd open. Is het dan verstandiger om handmatig waterzijdig in te regelen of toch voor deze drie radiators te voorzien van Danfoss Dynamic Valves? Op alle radiators in huis zit slechts een gewone radiatorknop, geen voetventielen en stelschroeven.
Ik heb toevallig vorige week een moment gehad dat mijn vriendin thuis ging werken en de temperatuur in huis een graad hoger wilde hebben, dus in de detail data van afgelopen week zat het nog.Cranberry schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:44:
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Gelukkig hoef ik me over je laatste punt (vooralsnog) geen zorgen te maken: mijn vriendin en ik wonen hier alleen en we zitten beide nooit aan de radiatorknoppen, zeker niet als ik haar vraag dat niet te doen.Seafarer schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:44:
[...]
Verstandig is het beste van het beste te nemen. Dat is ook meestal de duurste oplossing.
Als je bijna altijd maar 3 radiatoren aan hebt zou ik gewoon gaan inregelen met die bestaande kranen die er nu al opzitten. Hoef je niets aan te passen, niets te kopen, alleen maar af te stellen.
Zou je gasverbruik echt naar beneden knallen dan kun je altijd nog die kranen vervangen.
Let wel op dat niet iemand op de bovenverdieping een kraan volledig open draait. Maar juist een beetje, een kwart kan al voldoende zijn. En dit is je grootste uitdaging, hoe ga je dat uitleggen aan huisgenoten die alleen maar vol open en vol dicht begrijpen.
Dat soort kranen hebben 4 omwentelingen om van dicht naar open te gaan.Alphyraz schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:18:
[...]
Gelukkig hoef ik me over je laatste punt (vooralsnog) geen zorgen te maken: mijn vriendin en ik wonen hier alleen en we zitten beide nooit aan de radiatorknoppen, zeker niet als ik haar vraag dat niet te doen.
Ik heb vorige week zo'n IR-thermometer gekocht bij de Action, maar die geeft wisselde resultaten. Met een stukje PVC-tape lijkt het wel betrouwbaarder te zijn, dus daar kan ik wel enigszins vanuit gaan.
Ik heb inmiddels een paar keer geprobeerd de boel waterzijdig in te regelen nu (ik verspreid het over meerdere dagen omdat ik anders te lang moet wachten, haha), maar ik snap een paar dingen niet. Ten eerste heb ik een paar weken geleden de aanvoertemperatuur omlaag gezet van 90 naar 60 graden, maar de thermometer geeft regelmatig aanvoertemperaturen aan van ~ 65 graden. Ook de afvoertemperatuur ligt daar maar nauwelijks onder. Ik probeer dus een delta van tussen de 15 en 20 graden te behalen, maar ik heb de drie radiators inmiddels al drie keer een halve slag dichtgedraaid, maar ik merk weinig verschil. Enig idee of dat klopt, of moet ik gewoon verder afknijpen?
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 16-12-2019 21:30 ]
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2019 22:40 ]
Gebruik je Grafana i.c.m. InfluxDB? Hoe krijg je de DeltaT voor elkaar? Ik heb wel een aanvoer en een retourtemperatuur maar een mooie DeltaT krijg ik maar niet.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
1
| SELECT max("aanvoer")-min("retour") FROM "autogen"."cvketel" WHERE $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null) |
Wat ik bij mij zie is dat het nog beter werkt om in stapjes van een halve graad op te hogen, dus bijv:ThinkPadd schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:25:
Allereerst het klokprogramma:
6:00 ----> 21 °C
18:00 ----> 22 °C
23:00 ----> 20 °C
[
Ja maar s'morgens gaat de temperatuur waarschijnlijk 3 graden omhoog en dit gaat heel erg netjes.ocaj schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:05:
[...]
Wat ik bij mij zie is dat het nog beter werkt om in stapjes van een halve graad op te hogen, dus bijv:
6:00 -> 20,5
7:00 -> 21
17:00 -> 21,5
18:00 -> 22
23:00 -> 20
Dan gaat alles net wat geleidelijker en tijdens de opwarm-momenten warmt het toch al op, waardoor het al snel als comfortabeler qua gevoelstemperatuur.
(en persoonlijk zit ik ook wat lager: 's nachts op 18,5 en 's avonds op 20,5, maar wel met 5 schakelmomenten in het schema).
Voor de Flexxfloors Click Basic geldt dat niet, die is gelijk aan plakpvc we hebben beide in huis.Cyberpope schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:55:
Ik zou dan wel de plakpvc leggen. Anders leg je gewoon laminaat met PVV toplaag.
En dat kan wel, maar de houten (vaak mdf) drager is dan wel een isolator.
Nee, de temperatuur gaat 's morgen zeker niet 3 graden omhoog.Seafarer schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:23:
[...]
Ja maar s'morgens gaat de temperatuur waarschijnlijk 3 graden omhoog en dit gaat heel erg netjes.
Om 18:00 komt er maar 1 graad bij en dan gaat het wel volgas.
Onlogisch toch ?
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2019 07:28 ]
Bedankt. Dat zal ik inderdaad eens proberen. Het lijkt overigens wel of de flow geknepen wordt als ik de kraan verder dichtdraai (meer/minder suizen). Dat brengt me trouwens op het volgende punt. We hebben twee radiators waar lucht in lijkt te zitten. Vooral wanneer de CV-ketel net gaat stoken en pompen hoor je het goed. De ontluchters opendraaien lijkt geen zin te hebben, ik heb al een paar keer een plasje water eruit gehaald. Ik heb nu bij één van de twee radiators geprobeerd om hem op te tillen aan de kant van de ontluchter om zo de luchtbel(len) te verplaatsen, maar helaas zonder resultaat. Iemand nog advies wat ik hier kan doen?Seafarer schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:28:
[...]
Dat soort kranen hebben 4 omwentelingen om van dicht naar open te gaan.
Maar vaak heb je de volle flow al te pakken als je maar een slag open draait.
Probeer maar eens, eerst zonder geweld dicht draaien en dan een halve slag open. Waarschijnlijk merk je met je handen al een temperatuurs verschil. En zit je meteen in de goede richting.
Edit: Ik houd IR thermometers gewoon tegen de zijkant van de radiator aan. dan klopt heel erg goed.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 17-12-2019 12:23 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
De vraag is of je het daarvoor ook gemeten hebt en wat de waarden toen waren. Verschillende kachels gaan hier verschillend mee om. Maar als je het vermogen beperkt, beperk je mogelijkheid van de CV om de warmte die nodig is te genereren (je beperkt eigenlijk de deltaT).mvrooij schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:
Even een misschien domme vraag maar ik heb mijn vermogen van mijn ketel ver terug naar beneden gezet dit omdat ik volgens mijn berekening niet meer nodig heb. Ik heb hem nu naar 10kwh gezet in plaats van 30.
Kan het nu zijn dat hij met 10kwh de temperatuur niet meer naar 45 graden krijgt of ligt dit echt aan het moduleren en niet aan het vermogen wat ik heb beperkt?
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming daarom 45 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 17-12-2019 14:57 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Oké naar aanleiding van jullie reacties ben ik wat zaken gaan testen en ik zie nu waar het niet goed gaat. Ofja wat ik niet goed vind gaan:bert pit schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:54:
[...]
De vraag is of je het daarvoor ook gemeten hebt en wat de waarden toen waren. Verschillende kachels gaan hier verschillend mee om. Maar als je het vermogen beperkt, beperk je mogelijkheid van de CV om de warmte die nodig is te genereren (je beperkt eigenlijk de deltaT).
De deltaT is het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. Stel je hebt je vermogen zo ingesteld dat hij de watertemperatuur max 30 graden kan verhogen, dan zal bij een retour van 20 graden de aanvoertemperatuur maximaal 50 graden worden.
Wordt je vloer warm en stijgt de retour naar 30 graden, dan kan de aanvoer ook omhoog naar 60 graden. Daar heb je niet aan, je hebt namelijk minder vermogen nodig. Gelukkig regelt de CV vanzelf het vermogen naar beneden.
Beperk je het vermogen en kom je in de winter terug van vakantie, dan ben je dagen bezig om je huis op te warmen. OK, je blijft stoken in het HR deel lekker zuinig dus, maar comfortabel is het niet.
Een moderne ketel regelt dat vermogen helemaal zelf: moduleren. In de opwarmingsfase wat meer vermogen en in de warmhoudfase wat minder vermogen. Eigenlijk zijn het best slimme systemen waar je niet veel aan hoeft de doen. Dat is de reden dat installateurs de aanvoer altijd hoog zetten: de kachel moduleert gewoon terug en neemt wat meer vermogen indien noodzakelijk.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
[ Voor 31% gewijzigd door Dapdodo op 18-12-2019 10:02 ]
Ik heb helaas een Therminon 5000 en hier is helaas niks in af te stellen dat ik kan vinden.. dus het bijmengen moet ik helaas voor lief nemen...Dapdodo schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:56:
@mvrooij Kun je dat bijmengen in je vloerverdeler niet stoppen, als ik je verhaal goed begrijp, kan je CV ervoor zorgen dat die toch nooit te hoog wordt. Mits dat voor de andere ruimtes niet vereist wordt.
[ Voor 25% gewijzigd door mvrooij op 18-12-2019 10:17 ]
Het komt elke dag voor, als ik half oktober opzoek in de logging zie ik precies dezelfde spike op hetzelfde tijdstip. Is dus echt iets in de regeling en geen externe invloed.Dapdodo schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:56:
@ThinkPad Ik zou eens gaan zoeken in de omgeving:
- Afzuigkap gaat aan, meer stroming door het huis
- Warmwater wat verwarming laat meeliften
- Deuren vaker open en dicht oid ivm eten/afwassen/opruimen/thuiskomen.
- .....
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2019 10:52 ]
Dit is een praktijkvoorbeeld met de reden waarom Opentherm in deze situatie niet lekker werkt. Het principe van Opentherm is: aanwarmen op een wat hogere temperatuur en warmhouden op een lagere temperatuur met een wat langere duur. Dit is met name geschikt voor convectors en radiatoren.mvrooij schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:41:
[...]
Oké naar aanleiding van jullie reacties ben ik wat zaken gaan testen en ik zie nu waar het niet goed gaat. Ofja wat ik niet goed vind gaan:
Als ik mijn temperatuur in mijn huis wil verhogen van 20,5 graden naar 21,5 graden vraagt mijn Honeywell T6 slimme thermostaat 36 graden water (Nefit topline aquapower hrc 30 cw5) . Ik heb een parket vloer uit 2010 dus deze warmt (helaas) zeer slom op.. Met 36 graden stuurt hij ongeveer maximaal 28 graden door mijn vloer heen dit komt doordat mijn vloerverwarmingsverdeler want deze helaas bijmengt. Dat wil dus zeggen dat mijn vloer totaal niet opwarmt..
Om 38 graden door mijn vloer te krijgen (maximaal toegestaan met mijn vloer) dien ik mijn ketel 50 graden te laten stoken (dit is ook de max die ik heb ingesteld) maar zoals ik dus al aangaf doet mijn Honeywell/Ketel dit dus niet omdat hij denkt dat dit niet nodig is (moduleren?). Als ik mijn Thermostaat naar 23 bijv. zet dan gaat hij dit wel doen en warmt mijn vloer veel sneller warm op en haalt hij de temperatuur wel. Ik snap dat dit wat meer gas verbruikt, maar omdat mijn huis goed geïsoleerd is blijft de warmte ook langer hangen.
Wat ik daarom nu gedaan heb op mijn Thermostaat is door het schema te wijzigen in het volgende: Om 15:00 gaat hij naar 23 graden tot en met 18:00. Vanaf 18:00 gaat hij terug naar 21,5 en om 21:00 gaat hij terug naar 20,5. Ik ga nu komende 10 dagen meten wat dit qua verbruik en comfort doet.
Heb hem namelijk ook 10 dagen op een vaste temperatuur gezet (21 graden) maar dit is net te koud in de avond en om hem nu 24 uur per dag op 21,5 te houden vind ik echt overdreven omdat ik van 08:00 tot 18:00 niet thuis ben en vanaf 23:00 in bed lig.
Heb tevens mijn vloerverwarmingspomp op een pompschakelaar gezet en op standje 3 (maximaal) zodat mijn vloer hopelijk ook sneller opwarmt zodra hij moet gaan verwarmen (schakelt in bij 32 graden).
Als jullie nog tips of verbeteringen hebben hoor ik het graag.
Ik heb ook een Therminon 5000 gehad en die uiteindelijk vervangen door een LTV versie. Met de Therminon 5000 had het systeem een veel te laag debiet en pendelde excessief. Ik heb Therminon gebeld en ze hebben toen bevestigd dat een Therminon 5000 niet geschikt is voor LT verwarming. Mijn Ta staat max. op 45 graden en dat is veel te weinig voor een Therminon 5000.mvrooij schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:05:
[...]
Ik heb helaas een Therminon 5000 en hier is helaas niks in af te stellen dat ik kan vinden.. dus het bijmengen moet ik helaas voor lief nemen...
ps. zie hier iemand met hetzelfde probleem: Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden
Misschien maar mijn verdeler laten vervangen door de LTV variant: https://vloerverwarming.n...l-ltv-dubbel-afsluitbaar/
Goede vriend van mij is installateur dus die kosten heb ik niet..
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
American Express vraagbaak
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik denk dat het wel te verklaren is.ThinkPadd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:42:
@Seafarer @ocaj Aanpassen van de aanwarmtijd van de default 180 min. naar 240 min. had geen effect. De rare knik zit er nog steeds in. Hier een snapshot van gisteren: https://snapshot.raintank...LxWzdTVxE30vaLRUql2fl4ibI
Je ziet linksonder (temperatuur kamer) dat hij het in 2h op de gewenste temperatuur heeft gekregen.
Jullie nog ideeën die ik kan proberen? Opwarmsnelheid staat al op 'langzaamst', dat raadt Remeha ook aan in de handleiding van de iSense.
Toch maar wat meer schakelpunten toevoegen in het programma?
Kijk ik niet goed?ThinkPadd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:42:
@Seafarer @ocaj Aanpassen van de aanwarmtijd van de default 180 min. naar 240 min. had geen effect. De rare knik zit er nog steeds in. Hier een snapshot van gisteren: https://snapshot.raintank...LxWzdTVxE30vaLRUql2fl4ibI
Je ziet linksonder (temperatuur kamer) dat hij het in 2h op de gewenste temperatuur heeft gekregen.
Jullie nog ideeën die ik kan proberen? Opwarmsnelheid staat al op 'langzaamst', dat raadt Remeha ook aan in de handleiding van de iSense.
Toch maar wat meer schakelpunten toevoegen in het programma?
Wat bedoel je met voor de helft, horizontale scheiding of verticale scheiding?Stinger_Ventura schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:33:
In de gang hebben we een T21 radiator. Maar de retour is bijna even warm als de aanvoer, terwijl de radiator maar voor de helft heet wordt.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Persoonlijk: Ik houd niet van draadloos. Dus een pijp trekken en daar later een draadje doortrekken is altijd mijn favoriet. Achteraf kan niet meer.Shocked schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:21:
Heeft iemand hier een antwoord op:
Ik heb (nog) een ATAG Enigma E-SHR ketel uit 2004. Hij doet het gewoon, maar destijds is er een draadloze Honeywell Chronotherm op gezet die niet kan moduleren: alleen aan/uit. De CV monteur beweerde destijds dat de "ketel wel terugmoduleerde".
Doordat ik de zolder aan het isoleren ben, kan ik nu een extra draad trekken naar de woonkamer en daar eventueel een ATAG Brain Q (Marktplaats) aan verbinden, die wel overweg kan met moduleren.
De vraag is: heeft dit (nog) nut en vooral wat win ik met modulatie % besparing gas? Of heeft de monteur gelijk en maakt het niks uit...
Dat waterzijdig inregelen is dank dit topic goed gelukt.Seafarer schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:57:
[...]
Persoonlijk: Ik houd niet van draadloos. Dus een pijp trekken en daar later een draadje doortrekken is altijd mijn favoriet. Achteraf kan niet meer.
Bij mijn weten moduleren alle hr ketels terug. Eventueel beperken op max water temp.
En goed waterzijdig inregelen.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Thanks! Gaat inderdaad om een horizontale warmte verdeling! Bovenkant wordt over de breedte heet, onderkant blijft koel tot koud. Is een wat smaller en langer paneel.Seafarer schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:39:
[...]
Wat bedoel je met voor de helft, horizontale scheiding of verticale scheiding?
Horizontaal is goed. Dus de hele bovenkant van de radiator "heet" en steeds koeler naar onderen.
[Afbeelding]
Als water veel te hard in de radiator stroomt krijg je vaak een diagonaal beeld of water wat direkt de retour weer inschiet en de helft van de radiator niet gebruikt.
Kijk ik naar jouw voetblok, (met open dicht afsluiters) dan staat er nog maar heel weinig geknepen.
Probeer nog eens wat verder te knijpen. 45 graden dicht is soms nog steeds 100% flow.
Flow beperken, maakt niet zoveel uit waar je dat doet.Stinger_Ventura schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:19:
[...]
Thanks! Gaat inderdaad om een horizontale warmte verdeling! Bovenkant wordt over de breedte heet, onderkant blijft koel tot koud. Is een wat smaller en langer paneel.
En heb hem al ontlucht, dus dat kan het ook niet zijn.
Kan je beter de aanvoer of de afvoer knijpen?
Ja, bedankt. Daar kan ik wel wat mee. Overshoot heb ik niet gemeten maar wel dat hij langer / heter doorstookt dan ik zou verwachten en soms is het ineens "te warm", vooral in de open keuken. Beetje doorpruttelen zou ook mooi zijn ipv vol gas.mddd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:11:
@Shocked Een draad is altijd betrouwbaarder dan draadloos. Dus als het makkelijk kan, zou ik het zeker doen.
Had de ketel voluit gestart dan heb je grote kans op overshoot, dat wil zeggen het warmere water blijft langer warmte afgeven en dan kom je uiteindelijk hoger uit dan waarom je had gevraagd. En dat kost je zeker wel gas natuurlijk.
Verwijderd
@Shocked Ellende is alleen als je bijv van 18 naar 21 wil en hem op gelijk op 21 zet gaat hij gewoon een hele hoge aanvoer gaat vragen, ook bij een modulerende thermostaat. Ik heb hem standaard op 19 staan.In de nacht op 18. Wordt het te koud voor gevoel dan eerst naar 20 en eventueel naar 21. Daarmee voorkom je genoemd gedrag.mddd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:11:
@Shocked Een draad is altijd betrouwbaarder dan draadloos. Dus als het makkelijk kan, zou ik het zeker doen.
Wat betreft moduleren: als je ketel ziet dat de aanvoer en retour temperatuur dichter bij elkaar komen dan zal hij uit zichzelf een stukje terugschakelen. Dus ja, de ketel draait ook uit zichzelf al het grootste deel van de tijd niet op vol vermogen.
Het verschil zit in de sturing: bij een aan/uit signaal kan de ketel niet weten wat jouw bedoeling is. Dus als je huis 18 graden is en jij wilt naar 21, dan zal hij net zo hard gaan stoken als wanneer jij naar 19 wilt. De ketel kan dit immers niet weten. Een slimmere thermostaat zal meteen al aangeven "stook maar zachtjes" omdat er immers niet zo heel veel warmte nodig is om van 18 naar 19 te gaan. En als het dan 19 graden is kan hij het mooi op 19 houden. Had de ketel voluit gestart dan heb je grote kans op overshoot, dat wil zeggen het warmere water blijft langer warmte afgeven en dan kom je uiteindelijk hoger uit dan waarom je had gevraagd. En dat kost je zeker wel gas natuurlijk.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Als het goed is regelt deze ketel alles zelf en is daar over nagedacht door degene die het algoritme achter het stookgedrag ontwierp.Phyt_ schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:42:
Hoi,
Ik heb een vraag, ik ben ons huis aan het na-isoleren (plafond) met 16cm pir plaat, op de 1e verdieping.
Het huis heeft maar 2 woonlagen(Beganegrond en 1e verdieping).
Nu was ik aan het kjiken om de temperatuur voor de radiatoren te verlagen of dit mogelijk is met onze ketel.
Het is een Nefit Ecomline HR cw4 uit 2002.
Plaatjes van het internet van de ketel:
[Afbeelding]
Echter zit er bij ons deze module op, hier lijk ik niks op in te kunnen stellen, ook in de manuals kan ik er niet veel over vinden.
[Afbeelding]
Bert,bert pit schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:06:
[...]
Als het goed is regelt deze ketel alles zelf en is daar over nagedacht door degene die het algoritme achter het stookgedrag ontwierp.
Als je denkt iets te kunnen verbeteren, open dan achter het deksel van de ketel een klein wit klepje.
Daar zitten twee metertjes één met een kraan één met een radiator symbool.
Je kunt daarmee de temperatuur veranderen.
Tip: maak even een foto van de huidige instellingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Phyt_ op 20-12-2019 11:30 ]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Probleem met dat die horizontaal verdeling is dat het water in de retour warmer is dan bovenkant radiator, en de convectie minder op gang komt omdat de onderkant koel is.Seafarer schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:51:
[...]
Flow beperken, maakt niet zoveel uit waar je dat doet.
Wat is het probleem dan?
Kleine toevoeging/correctie: bij Nefit-ketels met een ingebouwde boiler (zoals hier het geval is) heeft de temp-instelling voor tapwater geen functie. Deze is alleen zinvol bij een externe boiler.HereIsTom schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:41:
@Phyt_ Deze kun je draaien met de stroom erop. Ik zou hem eens op 60° zetten en kijken hoe het dan gaat.
En tapwater kan op 65°.
Verwijderd
Jaga's kunnen met een nog veel lagere aanvoertemperatuur toe als je ze goed hebt gedimensioneerd. Mag hopen dat je dan ook beneden Jaga's of vloerverwarming hebt anders ga je lage temp verwarming met reguliere combineren en daar zou ik niet blij van worden.Phyt_ schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:23:
[...]
Bert,
Super bedankt, ik ga hier naar kijken, we stoken nu (voor aanbrengen isolatie) 1500 m3, dus niet heel veel.(bj 1976, dubbelglas uit die tijd 2 onder 1 kap.)
Maar de radiatoren worden ook vervangen op de slaapkamers door jaga strada's dus vandaar dat ik benieuwd was naar de radiator temp welke ingesteld is op de ketel. ( ik denk 70gr, gezien de loeiheette buizen.).
Lijkt zelfs op 85 graden te staan
Kan ik deze verdraaien als de ketel aanstaat of moet hiervoor de stroom eraf?
[Afbeelding]
Heet water gaat aan de bovenkant van de radiator erin en koud eruit.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:58:
[...]
Probleem met dat die horizontaal verdeling is dat het water in de retour warmer is dan bovenkant radiator, en de convectie minder op gang komt omdat de onderkant koel is.
Heb op je advies de flow nog meer beperkt. Met een luisterend oor aan de radiator de toevoer geknepen.
Echter toen later op de avond de ketel (en vermoed pomp) terug moduleerde, kwam de flow in die radiator niet meer op gang. Heb hem daarna maar weer iets opener gedraaid.
Ok, genoteerd. Ik heb al even nieuw schema gemaakt wat geleidelijk een graadje erbij doet.Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:23:
[...]
@Shocked Ellende is alleen als je bijv van 18 naar 21 wil en hem op gelijk op 21 zet gaat hij gewoon een hele hoge aanvoer gaat vragen, ook bij een modulerende thermostaat. Ik heb hem standaard op 19 staan.In de nacht op 18. Wordt het te koud voor gevoel dan eerst naar 20 en eventueel naar 21. Daarmee voorkom je genoemd gedrag.
Vol automatische stof verzamelaar.Shocked schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:22:
[...]
Daarna project 2: nieuwe radiatoren in de grond voor de glaspui maken
Eh ja, das een dingetje inderdaad. Anders mini jaga's net boven de vloer. Je opmerking heeft me wel aan het denken gezet en daarnaast ben ik ook op een zaterdag klaar als ik niet de betonvloer moet snijden.
[ Voor 11% gewijzigd door Shocked op 20-12-2019 15:50 ]
Is dat wel HR++ glas of beter?Shocked schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:48:
[...]
Eh ja, das een dingetje inderdaad. Anders mini jaga's net boven de vloer. Je opmerking heeft me wel aan het denken gezet en daarnaast ben ik ook op een zaterdag klaar als ik niet de betonvloer moet snijden.
Hmmm. What to do.
De koudeval is behoorlijk met een glaspui van 6 meter lengte en ik moet er nu eens wat aan doen. Huidige 2 lange hoge radiatoren tegen de wand links/rechts voldoen wat betreft koudeval niet. Vloerverwarming is overwogen maar is geen zekere oplossing voor koudeval. Dit is een soort middenweg om zuiniger verwarming te krijgen met minder koudeval/trek vanaf de glaspui.
Hier 5,4 meter met 2 deuren glaspui, HR++. De radiatoren zijn van Henrad eco softline, circa 2000 Watt per stuk. De pui is zuid-oost en ligt beschut, wind staat er eigenlijk niet op. Het is alleen bij koude avonden dat je stralingskou voelt aankomen.
Verwijderd
Als je huis niet veel afkoelt dan lekker op 18 graden in de nacht. Blijft de massa van je woning en interieur ook op temperatuur. Is zoveel comfortabeler. Slaat bij mij zelden aan in de nacht. Eigenlijk alleen als het vriest, maar dat weer bestaat (helaas) bijna niet meer.Shocked schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:22:
[...]
Ok, genoteerd. Ik heb al even nieuw schema gemaakt wat geleidelijk een graadje erbij doet.
Het huis koelt sinds de verbeterde isolatie niet echt veel meer af, zo'n 1,5 graden per nacht (22.30 - 07.00 uur).
De thermostaat ga ik volgende week vervangen, eerst die draad met geweld van de zolder naar de kruipruimte trekken.
Daarna project 2: nieuwe radiatoren in de grond voor de glaspui maken
Sorry mijn post is wat ongelukkig.Shocked schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:54:
[...]
Hier 5,4 meter met 2 deuren glaspui, HR++. De radiatoren zijn van Henrad eco softline, circa 2000 Watt per stuk. De pui is zuid-oost en ligt beschut, wind staat er eigenlijk niet op. Het is alleen bij koude avonden dat je stralingskou voelt aankomen.
Dat jij al moeite hebt met je convector om te verwarmen, is niet zo hoopvol, tenzij het huidige vermogen met 1 aangesloten convector erg weinig Watt is. Ik dacht dat convectoren erg effectief moesten zijn.
Vroeger stond hier 1 convector op pootjes voor het glasraam en die voldeed (tenminste in mij gedachten). Na een grote verbouwing zijn dus die 2 lange radiotoren op de muur geplakt omdat dat mooier was.
[ Voor 25% gewijzigd door woekele op 23-12-2019 15:51 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 23-12-2019 08:14 ]
Op de aanvoerbalk wordt iedere groep voorzien van een thermostatiseerbare afsluiter en op de balk een automatische ontluchter en thermometer
Dus dan moet de aanvoer-thermometer wel stuk zijn lijkt me, want die kan niet 9 graden zijn. Of het is toch andersom en dan heb ik een aanvoer van 32 en retour van 9, maar dat lijkt me ook niet logisch.De retourbalk wordt per groep voorzien van een inregelkraan en de balk is voorzien van een mano-/thermometer en vul-/aftapkraan.
[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 23-12-2019 09:03 ]
Locatie | Radiator-instelling | Aanvoer | Retour |
Woonkamer | 8 | 20,7 | 16,3 |
Gang | 8 | 31,3 | 18,8 |
Slaapkamer 1 | 8 | 29,5 | 24,3 |
Slaapkamer 2 | 8 | 31,3 | 22,5 |
Slaapkamer 3 | 8 | 29,2 | 22 |
Badkamer (zonder tape) | 8 | 30 | 26,4 |
Woonkamer | 8 | 69,1 | 17,7 |
Gang | 8 | 76,5 | 54 |
Slaapkamer 1 | 8 | 76 | 64,2 |
Slaapkamer 2 | 8 | 76,5 | 68,4 |
Slaapkamer 3 | 8 | 76 | 66,4 |
Badkamer | 8 | NA | NA |
Woonkamer | 8 | 20,7 | 16,3 |
Gang | 8 | 73,5 | 62,3 |
Slaapkamer 1 | 6 | 76,2 | 65,1 |
Slaapkamer 2 | 6 | 77,5 | 69,4 |
Slaapkamer 3 | 6 | 74,5 | 66,3 |
Badkamer met tape | 8 | 63,2 | 74,2 |
Hoi Silver, als de retourtemperatuur te hoog blijft dan staat je minimale pompsnelheid te hoog (als je aan A pomp hebt). Je kunt deze van 30 naar 20% verlagen of bij oudere (niet-A) pompen van 3 naar 2 (of misschien wel 1). Verder kun je de capaciteit van je radiatoren opzoeken en dan het maximale debiet overeenkomstig instellen, dan ben je snel klaar. Zie hiervoor deze tabel.Silver7 schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:46:
Volgens excelsheet (ik nam af en toe badkamer niet mee in de berekening) ben ik er nog niet.
Er wordt vaak aangegeven dat ik woonkamer en gang verder moet opendraaien. Maar hij zit op max, namelijk 8.
Van andere kamers wordt het geadviseerd om wat te knijpen.
Ik ben voorlopig gestopt, omdat het misschien niet duidelijk is. Hierbij mijn vragen.
Oké heb het idee dat ik nu gevonden heb hoe het goed werkt.bert pit schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:54:
[...]
De vraag is of je het daarvoor ook gemeten hebt en wat de waarden toen waren. Verschillende kachels gaan hier verschillend mee om. Maar als je het vermogen beperkt, beperk je mogelijkheid van de CV om de warmte die nodig is te genereren (je beperkt eigenlijk de deltaT).
De deltaT is het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. Stel je hebt je vermogen zo ingesteld dat hij de watertemperatuur max 30 graden kan verhogen, dan zal bij een retour van 20 graden de aanvoertemperatuur maximaal 50 graden worden.
Wordt je vloer warm en stijgt de retour naar 30 graden, dan kan de aanvoer ook omhoog naar 60 graden. Daar heb je niet aan, je hebt namelijk minder vermogen nodig. Gelukkig regelt de CV vanzelf het vermogen naar beneden.
Beperk je het vermogen en kom je in de winter terug van vakantie, dan ben je dagen bezig om je huis op te warmen. OK, je blijft stoken in het HR deel lekker zuinig dus, maar comfortabel is het niet.
Een moderne ketel regelt dat vermogen helemaal zelf: moduleren. In de opwarmingsfase wat meer vermogen en in de warmhoudfase wat minder vermogen. Eigenlijk zijn het best slimme systemen waar je niet veel aan hoeft de doen. Dat is de reden dat installateurs de aanvoer altijd hoog zetten: de kachel moduleert gewoon terug en neemt wat meer vermogen indien noodzakelijk.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 16:39 ]
Ik denk dat je eerst even alles terug moet lezen, dan begrijp je mijn instellingen en t verhaal beter.Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:38:
@mvrooij Aanvoer van 50 graden met een vloerverwarming en retour 37,5 ? Lijkt me dat je een aanvoer moet hebben van 37,5 en een retour van 27. 50 is veel te hoog voor vloerverwarming.
4m3 met dit weer? Ik weet niet hoe groot je woning is en isolatie, maar ik vind het veel. Ik heb hier gewone rad en stook met aanvoer van 40 graden.
En waarom vraag je 23 graden? Sauna?
Verwijderd
Waarom laat je die ketel dan 50 geven? En waarom je thermostaat op 23 graden? Dan vind ik het niet gek dat je nu al 4 m3 wegstookt.mvrooij schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:42:
[...]
Ik denk dat je eerst even alles terug moet lezen, dan begrijp je mijn instellingen en t verhaal beter.
De ketel geeft nu 50 en er gaat 39 de vloer in vanwege mijn (helaas) vervelende verdeler (Therminon 5000 die veel bij mengt).
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 17:14 ]
Ik geef al aan dat je beter even mijn posts van hiervoor kunt lezen. Ik heb enkel vloerverwarming met een vervelende verdeler die helaas teveel bijmengt waardoor ik 50 graden aanvoer nodig heb om 38 door mijn (parket) vloer te krijgen. Mijn thermostaat(ketel) moduleert erg veel waardoor ik hem naar 23 moet zetten (zie mijn vorige posts)Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:02:
[...]
Waarom laat je die ketel dan 50 geven? En waarom je thermostaat op 23 graden? Dan vind ik het niet gek dat je nu al 4 m3 wegstookt.
Heb net even bij mij gekeken. Thermostaat staat op 20 graden en alle rads staan in huis open, boven middels thermostaat knoppen Danfoss op 2,5 en aanvoer is 40 graden. Dat moet met vloerverwarming nog beter moeten/kunnen. Niet om je te frustrere
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq