Toon posts:

Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• wendan20
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-03 21:52
Dag allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleempje met mijn vloerverwarming. De leidingen worden niet warmer dan 30 graden. Dit terwijl ik een aanbod heb van 60 graden! Ik heb zelf het idee dat er wat aan de hand is met mijn thermostaatknop of de pomp.

Inclusief de thermostaatknop is het warm (pijn aan mijn handen) en daaronder een stuk minder warm +/- 30 graden. Ik heb reeds wat tikjes gegeven op de thermostaatknop en aan het pinnetje gefrunnikt, maar dat maakt geen verschil. Ook heb ik naar de pomp gekeken. Ik kan de as draaien als ik de ontluchtingsschroef los haal. Ik hoor en voel de pomp ook draaien en kan ook de verschillende standen onderscheiden 1/2/3 in geluid en trilling.

Bij deze een aantal gegevens over de opstelling.

Thermostaatknop is een knop van Honeywell
Pomp is een Wilo RS25/6
Verdeler vloerverwarming is van Therminon
Ketel is van Intergas

Ik hoop dat jullie wat voor me kunnen betekenen.

Groet,

Daniel

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:57
Die thermostaatknop zit er niet voor niks!
Het water dat de vloer in gaat hoort niet veel warmer te zijn dan een graad of 30.
Dit is een beetje afhankelijk van wat je op je vloer hebt liggen.
Als je b.v. tegels hebt liggen kunnen ze los gaan laten als de vloer te warm wordt.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij ons een vergelijkbare situatie, waarbij er op de verdeler bij de pomp een instelbare thermostaatknop zit. Hier kan je instellen hoe warm het aangevoerde water (65C bij ons) de vloer in mag. De max op de thermostaat is 50C, zelf heb ik deze ingesteld op 35C.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56
Dat is idd het nadeel/voordeel van vloerverwarming. Door de beperkte temperatuur kun je een huis niet "even opwarmen". Na verloop van tijd trekt de warmte door de vloer en voelt deze lekker warm aan. Stel je voor dat er constant 60 graden door zou lopen, dan krijg je gelijke taferelen als een strandwandeling op blote voeten in de brandende zon. })

• wendan20
Dank voor jullie reacties! Ik snap wat jullie zeggen. Het is ook niet mijn intentie om 60 graden door de vloer heen te jagen. Maar het lijkt mij dat als je 60 graden aanbiedt en je zet de thermostaatkraan helemaal open, dat het toch in ieder geval wel 40 graden mag of wellicht wel moet worden. Bij mij komt ie met moeite maximaal op 30 graden. Ik heb daarom het idee dat er een structurele fout zit in het systeem.

Thermostaatkraan laat niet goed genoeg door? Verstopping oid? Of wellicht de pomp niet voldoende druk?

Ik hoor graag nog even juliie meningen.

Groet,

Daniel

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:34

Jack

MHz Matters

De thermostaat knop mengt 'koud' retour water bij de warme aanvoer, met als gevolg dus lauw water.
Wat is nu de temperatuur net voor/boven de pomp? Is het daar al 30 graden?

[Specs]

• wendan20
Hoi Jack, het water na de thermostaatkraan komt in de retourbalk. Na de retourbalk zit de pomp. Na de pomp komt de temperatuurmeting. Het klopt in mijn beleving dat er koud water gemengd wordt met het warme water van de CV. Het duurt echter wel heel erg lang voordat de temperatuur een beetje oploopt onder de pomp. Deze blijft lang op 35 graden hangen en loopt dan langzaam op naar max 30 graden.

Ik heb nog een vloerverwarming van WTH en daar gaat dit veel sneller. Wellicht dat dit het is en dat ik nog langer geduld moet hebben voordat die temeperatuur een beetje oploopt.

Groet,

Daniel

• LA-384
  • Laatst online: 14:56
wendan20 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:20:
Dank voor jullie reacties! Ik snap wat jullie zeggen. Het is ook niet mijn intentie om 60 graden door de vloer heen te jagen. Maar het lijkt mij dat als je 60 graden aanbiedt en je zet de thermostaatkraan helemaal open, dat het toch in ieder geval wel 40 graden mag of wellicht wel moet worden. Bij mij komt ie met moeite maximaal op 30 graden. Ik heb daarom het idee dat er een structurele fout zit in het systeem.

Thermostaatkraan laat niet goed genoeg door? Verstopping oid? Of wellicht de pomp niet voldoende druk?

Ik hoor graag nog even juliie meningen.

Groet,

Daniel
In dat geval sluit ik me bij dit topic aan. Bij mij gebeurt namelijk hetzelfde. Ik ging er vanuit dat het zo hoorde, of dat het brak aangelegd was. Het is iig niet storend.

• Jack

Jack

MHz Matters

Wat gebeurt er dan als je de thermostaatknop volledig opzet?

Zit er nog een regelventiel op de retourleiding (richting de cv ketel)?

Edit: Kijk eens op het display van je CV ketel wat de pomp snelheid van je ketel is. Ik heb hier de pompsnelheid van de ketel op minimaal 65% moeten zetten voldoende debiet bij de verdeler te krijgen.

[Voor 43% gewijzigd door Jack op 26-10-2015 23:05]

[Specs]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-03 19:43
Daniel, ook ik heb hetzelfde probleem.
De aanvoer van de CV meet ik 45 graden, de thermostaatkraan op de verdeler van de vloerverwarming staat maximaal open (staat op 50) maar toch meet ik op de VV-pomp (dus na de thermostaatknop en retourbalk) maar 30 graden de vloer in. Is ook niet hoger te krijgen wat ik ook aan de thermostaatknop draai.

Er wordt dus flink retour bijgemengd en daar heb ik me ook over verbaasd. Zo lang de CV-aanvoer temperatuur onder de ingestelde thermostaatknop temperatuur blijft, verwacht ik geen bijmenging van retourwater.
Het regelventiel in de retour naar de ketel staat maximaal open.

Ik heb net als jij de knop van de thermostaatkraan verwijderd en geconstateerd dat het stiftje nog goed gangbaar is.
Of is de aanduiding van "50" op de kraan niet de temperatuur (maar de verhouding bijvoorbeeld)?

Met de bestaande HR-ketel is het niet zo'n probleem, maar als ik nog eens overga op een warmtepomp moet dit beter.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 22:18
hier is al veel over geschreven in het bespaar topic even uit mijn hoofd.

welk type therminon gaat het precies om ? toevallig het compleet standaard type, dus volledig open verdeler ?

Die mengt zo veel koud bij dat je minimaal 60 graden aanvoer moet hebben met een behoorlijke doorstroomsnelheid (lees flinke pomp snelheid cv) Heb je dat niet gaat het inderdaad niet warmer dan een graad of 30 de vloer in.
Ik heb tot ellende toe lopen tweaken met dat ding en hem daarna maar vervangen door een ltv versie, daarmee kan je het bijmengen regelen, en daarmee is het opgelost

combinatie moderne modulerende ketel en een standaard volledig open verdeler is vragen om ellende....

• wendan20
Ik weet niet precies hoe ik een afbeelding kan toevoegen hier. Ik heb er een nl een plaatje van....

Het is volgens mij een hydraulisch neutrale versie en hij is in ieder geval van staal. Hij is dus volgens mij niet open. Ik zal wel eens kijken hoe hoog de snelheid van de CV pomp is. Wellicht dat ie lager staat.

Kom ik nog op terug morgen. Ook voor jaari!

Overigens wordt het water 25 graden en met veel moeite 30! Ik had eerder geschreven 35 graden, maar dat is uiteraard niet juist.

• Jack

Jack

MHz Matters

plaatje ergens anders hosten, tinypic ofzo, en dan [img]www. url .nl[/img] typen.

[Specs]

• jaari
@Ray; om nu maar een andere verdeler te installeren is ook zo wat. Nog afgezien van het feit dat je de VV-slangen weer passend moet zien te krijgen op die nieuwe verdeler.

Is er echt geen thermostaatkraan te krijgen die vrijwel niet bijmengt tot de ingestelde temperatuur bereikt wordt? Of de bestaande tweaken zodat er veel minder retour wordt bijgemengd? Of de thermostaatkraan gewoon bypassen.

Ik heb toch alleen VV en geen radiatoren dus de CV-aanvoertemperatuur heb ik op max 45 graden gezet.

Alles lijkt me beter dan een nieuwe verdeler.

• wendan20
Dit is een plaatje van de verdeler. Er zit alleen een andere pomp op.

Als de pomp overigens niet loopt, dan wordt de retourbalk wel heet! Zou een aanwijzing kunnen zijn dat de therostaatkraan wel goed doorlaat. Als echter de pomp wel loopt dan is de thermostaatkraan zeer heet en gelijk daaronder is het een stuk kouder. Ook de pomp is kouder en de temperatuurmeter op de aanvoerbalk geeft dan na een lange tijd max 30 graden.

Groet, Daniel

• Ray
dit is inderdaad de standaard 5000 verdeler die dus zoals je ziet volledig bijmengt in de bovenbalk. aanvoer en retour komen hier volledig samen. het feit dat de balk heet wordt betekent dat de thermostaat voldoende doorlaat.

een dergelijke verdeler werkt alleen met 60 graden aanvoer of meer en hoge aanvoersnelheid. Modulerende ketels die bv op enig moment meaar 45 graden aanvoer leveren zijn funest.

been there, done that.

het hele relaas is te lezen in het bespaar topic

je kan hem actief maken als tussenoplossing. soms werkt dat. of anders vervangen door de ltv variant. dan heb je vrijwel geen probleem met je slangen (werkte hier 1 op 1)

@Jaari, deze verdeler kan bijna niet werken met een aanvoer van 45 graden omdat hij dus volledig in de bovenbalk mengt. Wat jij wil kan alleen met een LTV verdeler. Zo heb ik het nu ook.
enige optie is een 35 of meer aanvoerleiding en een hoge pompsnelheid vanaf de cv. dan is een ltv makkelijker te plaatsen

http://www.vloerverwarmin...erdelers/staal/model-ltv/

deze dus. daarmee zijn aanvoer en retour (instelbaar) gescheiden

[Voor 31% gewijzigd door Ray op 27-10-2015 10:13]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even terzijde; als de pomp op de verdeler nu 24/7 draait is het zeer rendabel om een temperatuurgestuurde pompschakelaar ertussen te zetten. Heb ik bij m'n ouders ook gedaan: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft en de pompschakelaar verdient zich qua elektriciteitsbesparing in een halfjaar terug.

@Ray, wat is dit voor verdeler: http://static.tweakers.ne...ScIRT28zZ94ZEMnW/full.jpg (let even niet op de pijltjes, er staan een paar niet goed zei iemand in het topic destijds). Die hangt bij m'n ouders, ik heb daar de radiatoren ingeregeld + CV-ketel op lagere aanvoertemperatuur ingesteld (65 graden max).

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2015 10:51]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Ray
@thinkpad, uitgaande dat de balken onder niet verbonden zijn is er dus een tussenstuk bovenin met zo te zien een regelventiel. mogelijk kan je hem daarmee dus inregelen.

is dat niet zo en je wilt dat wel kan je hem daar doorslijpen en alsnog een kraan plaatsen

[Voor 21% gewijzigd door Ray op 27-10-2015 11:36]

• wendan20
Nou ik ben er ui!

Ray heeft het helemaal bij het juiste eind. Als ik de pomp van de CV op 3 zet gaat het al een stuk beter. Ik heb de ketel nu op 60 graden max staan en dan verhoogt ie de temperatuur naar 35 graden in de aanvoerbalk. Waarschijnlijk is dit du hoger als ik de temp van de CV verder verhoog. Daar ga ik nog even aan sleutelen.

In ieder geval geen defecten aan de installatie. Alleen nog wat tweaken hier en daar om de installatie mooi, rustig en stabiel te laten draaien.

Dank voor het meedenken allemaal.

Groet,

Daniel

• jaari
Ray, ik heb ongeveer het "standaard" verdeler type van de foto hierboven, maar nog een oude uitvoering met de aanvoer en retourbalk achter elkaar op gelijke hoogte.
Als ik het type LTV verdeler van jouw link wil installeren, dan kom ik voor de retourslangen een 10-20 cm tekort. Nu kan je ongetwijfeld die slangen wel weer met een verlengstukje op hoogte brengen maar het blijft in mijn ogen broddelwerk. En dat maal 10 groepen.
Of zijn er ook LTV verdelers met aanvoer en retourbalk op gelijke hoogte?

Maar goed, met een lage CV-aanvoertemperatuur werken kan dus niet met mijn verdeler en er is ook geen mogelijkheid om het aan te passen.

Hmmm.....

Edit: bij WTH zie ik wel LTV verdelers met aanvoer en retour op gelijke hoogte. Dus het wordt geen broddelwerk.

[Voor 8% gewijzigd door jaari op 27-10-2015 16:54]

• wendan20
Nog een nabrander van mijn kant. Ik heb op een andere plek in mijn huis nog een verdeler. Ben even benieuwd of jullie kunnen zien of dit wel een LTV versie is? Deze wordt in ieder geval een stuk sneller warm en deze moet ik echt knijpen om hem niet te ver te laten oplopen.

Grtz, Daniel

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:04
Er zit een pomp op, dus niet. LTV verdelers zijn altijd zonder pomp zover ik weet. Ideaal, draait alles op een pomp van de CV/WP.

• wendan20
OK? Ik zag volgens mij op de afbeelidng van Ray ook een pomp zitten. Nu ben ik het ff kwijt?

• Ray
TLer schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:39:
Er zit een pomp op, dus niet. LTV verdelers zijn altijd zonder pomp zover ik weet. Ideaal, draait alles op een pomp van de CV/WP.
onzin er zijn genoeg ltv verdelers met pomp, zie ook mijn link en de afbeelding hier

bij Zltv zie je inderdaad meer dat een centrale pomp gebruikt wordt en geen losse pomp.

in een opstelling waarbij vloerverwarming gecombineerd is met normale (dus niet z-ltv) is een extra pomp ook bijna niet te vermijden

• Ray
wendan20 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:35:
Nou ik ben er ui!

Ray heeft het helemaal bij het juiste eind. Als ik de pomp van de CV op 3 zet gaat het al een stuk beter. Ik heb de ketel nu op 60 graden max staan en dan verhoogt ie de temperatuur naar 35 graden in de aanvoerbalk. Waarschijnlijk is dit du hoger als ik de temp van de CV verder verhoog. Daar ga ik nog even aan sleutelen.

In ieder geval geen defecten aan de installatie. Alleen nog wat tweaken hier en daar om de installatie mooi, rustig en stabiel te laten draaien.

Dank voor het meedenken allemaal.

Groet,

Daniel
zoals gezegd kan je deze verdeler actief maken zonder al te veel ingrepen. dan gaat de pomp zuigen aan de aanvoer en forceert daarmee meer warm water naar vloer toe. bij therminon kan je daar even het aanleg schema van vragen ik weet hem even niet meer uit mijn hoofd.

@jaari, ook jou oude zal waarschijnlijk actief gemaakt kunnen worden via dit zelfde schema als de aansluitingen erop zitten

Ik heb eerst overwogen gewoon de balk door te slijpen en er een schot in te lassen maar het was simpeler helemaal te vervangen.

Ik stook met 50 graden aanvoer, meng iets bij en met 40 de vloer in. Ben nu aan het tweaken om dit terug naar 45 - 35 te brengen. retour is 30 graden of lager dus maximaal HR rendement :9

[Voor 19% gewijzigd door Ray op 27-10-2015 18:09]

• wendan20
Hoi Ray, mijn ketel is niet geschikt voor een actieve verdeler. Staat in ieder geval in de handleiding. Ik zal het hier dus mee moeten doen. Wellicht een optie als de ketel vervangen moet worden.

Dank voor het meedenken.

Grtz,

Daniel

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Begin eens met het inregelen van de installatie. Handdoekradiator is verdachte nummer 1 voor het delict 'teveel water drinken'

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• jaari
Ray, bedankt voor je advies. Ik zal bij de firma Therminon navragen wat er mogelijk is met mijn oude verdeler.
Ik heb ook al eens gespeeld met de gedachte om de slijpschijf te hanteren.

• Ray
jaari schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:32:
Ray, bedankt voor je advies. Ik zal bij de firma Therminon navragen wat er mogelijk is met mijn oude verdeler.
Ik heb ook al eens gespeeld met de gedachte om de slijpschijf te hanteren.
uit mijn hoofd moet je enkel de retour op een ander plek aansluiten, volgens mij rechts op de onderbalk......

http://www.vloerverwarmin.../1-bijlage-model-5000.pdf

dus van B naar J. maar vraag dat nog even na. van een andere site met vergelijkbaar model

De door Heatnet geleverde verdelers
zijn standaard hydraulisch neutraal.
d.w.z. dat de pomp van de verdeler
geen invloed uitoefent op de cv
installatie.
Om de verdeler actief te maken kunt u
het beste contact metons opnemen. (in
dat geval moet de verdeler actief
gemaakt worden, door het voetventiel
linksboven met aftapnippel rechtsonder
te verwisselen.De pomp staat nu in
serie met de pomp van de cv ketel en
zal zelf wat harder aan het systeem
gaan zuig

maar er is dus een handleiding waar dit instaat. het is vrij simpel te doen. werkt dat niet kan je altijd nog gaan slijpen. mooiste is dan een stuk uit de bovenbalk halen en een kogelkraan tussen beide delen zetten. dan heb je feitelijk het LTV model zelf gemaakt

[Voor 32% gewijzigd door Ray op 28-10-2015 18:40]

• Jack

Jack

MHz Matters

Hydraulisch passief is aanvoer cv leiding en retour cv leiding beiden op de retourbalk van de verdeler.
- Dus als de pomp van de verdeler niet draait kan het water via de retourbalk terug naar de ketel en werkt dus de vloerverwarming niet mee in het systeem.

Hydraulisch actief is aanvoer cv leiding op de retourbalk en retour cv leiding op de aanvoerbalk.
- Het cv water stroomt altijd langs de pomp voordat het de verdeler weer uitgaat. Hierdoor kan je meer cv water aanzuigen, maar het zorgt ook voor een hogere retour cv temperatuur, waardoor je ketel rendement dus omlaag gaat (zie CV tuning topic voor meer info hierover).

Hydraulisch passief geniet dus de voorkeur.

Hier staat de ketel pomp op minimaal 65% en ketel temperatuur op maximaal 65* C om een aanvoertemperatuur van 40* C voor de vloerverwarming te realiseren.

[Voor 10% gewijzigd door Jack op 28-10-2015 20:13]

[Specs]

• Ray
@Jack het ligt natuurlijk wel aan je aanvoer temp in hoeverre dit invloed heeft. Als je zoals jou op 65 stookt en de retour blijft onder de 55 zit je feitelijk nog helemaal goed. Dus een actieve verdeler, of als in mijn geval LTV hoeft niet perse nadelig te zijn voor het rendement (ik stook zelf 50 / 30 om met rond de 40 graden de vloer in te kunnen. cv pomp min 40%)

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-03 22:04
Zonder het topic te willen kapen hier precies hetzelfde probleem. Aan het tweaken geslagen en niet-bevestigd sindsdien problemen met de aanvoertemperatuur in de verdeler. situatieschets:

23 nov 2012: kruipruimte geisoleerd met 8 cm PUR
6 nov 2013: Ferolli hakkie-takkie ding vervangen door Remeha Calenta 40C
6 nov 2013: vloerverwarming ook gemaakt, pomp was kapot
6 nov 2013: Kickspace keuken geinstalleerd
6 nov 2013: kleine T1 radiator (niet genoeg vermogen) geinstalleerd in de hal
6 nov 2013: dik gordijn bij voordeur opgehangen tegen kou
18 nov 2013: Plaatsing 3500 Wp zonnepanelen
21 jan 2014: Pompschakelaar geinstalleerd (24/7 75watt stand 3 naar op aanvraag 35watt stand 1)
30 jan 2014: cv-water van 90 naar 80 graden warmhouden tapwater uitgeschakeld
16 feb 2014: cv-water van 80 naar 70
28 mrt 2014: Radiatorfolie aangebracht woonkamer
8 jul 2014: Douche WTW gemonteerd
23 okt 2014: Bouw PE-Plastic in kruipruimte gelegd
24 okt 2014: cv temperatuur verlaagd van 70 naar 50 (niet succesvol, huis werd niet warm, terug naar 60)
30 nov 2014: Maximaal aanwarmtijd gewijzigd van 180 naar 120 minuten
10 apr 2015: Zonneboiler met CV-retour door boiler operationeel 350 L, 2x 48 HP op zuid-oost
17 apr 2015: Aanvoertemperatuur CV verlaagd van 60 naar 52 graden. Max aanwarmtijd van 120 naar 180 minuten
12 jan 2016: E-boilert up and running voor tapwater

Al met al hiermee van 1400 m3 in 2012/2013 naar dit stookseizoen 2015/2016 prognose rond de 500 m3.

Begane grond 45 m2 met vloerverwarming in hal, (open) keuken en woonkamer. 5,2 m x 8,5 m is begane grond ongeveer met grote glaspui HR glas (wordt binnenkort vervangen door HR+++ 40mm) van 4,5 m x 2,50 m pal op zuiden. 2 grote plaatradiatoren van 240cm x 50 cm T20 (2 platen, geen ribbels) links en rechts naast de pui. kickspace in de keuken en T10 radiatortje in de hal door ons aangelegd, verder geen radiatoren in de woonkamer/op de begane grond.

3 groeps Robot verdeler, geen groep in de wc naast de hal (scheelt 15 graden ongeveer :| ).

De vorige bewoner heeft het aan laten leggen maar weet niet meer precies hoe. Hij vermoedt bij de pui 10 cm hoh, rest van de woonkamer 15 hoh. Vorige bewoners hadden tegelvloer en nooit de grote plaatradiatoren aan.

Wij hebben over de tegelvoer een dunne ondervloer gelegd met daarop laminaat. Vloer wordt ongeveer 21 graden ondanks het laminaat met ondervloer en in de winter meet ik bij de pui ongeveer 19 graden.

Ik weet dus niet precies of de lage aanvoertemperatuur in de Robot verdeler samenhangt met het verlagen van de aanvoertemperatuur van de CV. deze staat momenteel op 52 graden sinds dit seizoen maar de lage temperatuur is al langer dan dat ik de aanvoer tot 52 heb terug gebracht. tot aan de verdeler is het water ongeveer 50 graden, maar de aanvoer en retour schommelen rond de 26 graden.

Een test met tijdelijk de CV op aanvoertemperatuur van 80 graden leek niet te helpen, maar het kan zijn dat ik dat langer moet testen. heb ongeveer kwartier de aanvoer op die temperatuur gehad en zag geen verbetering dus maar weer verlaagd. Pompsnelheid van de Grundfoss ook verhoogd en verlaagd, staat nu op laagste stand en zag geen positieve verandering wanneer ik de snelheid verhoogde.

Nu ik op zoek was naar een nieuwe verdeler kwam ik dit topic weer tegen en dacht ik nog eenmaal te vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Afgelopen weekend alle 3 de groepen doorgespoeld met zwart water tot gevolg. Hierna, nog steeds lage aanvoertemperatuur. Toen ik alle groepen met de afsluiters had dichtgezet, zag ik wel de temperatuur in de verdeler (aanvoer en retour) oplopen naar 40 graden. Dát is wat ik wil, dacht ik. Maar toen ik 1 (ongeacht welke) groep open zette, zakte hij direct weer in naar 25 graden. Zie filmpje hier.

Wat kan ik hieruit afleiden? Is de verdeler stuk? Hij redt wel de 40 graden, maar pas bij openzetten van een groep dondert ie in elkaar.

Saillant detail is dat we de laminaat vloer zat zijn; slecht gelegd, weinig warmte, komt omhoog, krast, butst, heeft gaten etc.. WAF zegt vloer weg. Willen dit jaar PVC leggen die waarschijnlijk meer warmte gaat geven dan de laminaatvloer, maar dan nog gaat er maar 26 graden in de verdeler.

Met het oog op de subsidie van de komende jaren op warmtepompen kan het zomaar zijn dat er in de komende 5 jaar nog een WP komt. Zo niet, dan wil ik alsnog maximaal gebruik maken van de warmte die in de ZB zit en dus zo laag mogelijk stoken met zo hoog mogelijk rendement. Vandaar de keuze PVC.

Nu zit ik met dilemma, want wat een opties hebben we nu:
*Nieuwe vloerverwarming kost ongeveer 1500 euro, inclusief nieuwe verdeler met alpha2 pomp en 5 groepen ipv 3.
*Rossen we de oude vloerverwarming eruit, inclusief de tegels dan moet er weer een dekvloer op, etc..
*Laten we de oude vloerverwarming zitten heb ik misschien alleen een nieuwe verdeler nodig (LTV, of niet-LTV?)
*Ik kan nu een nieuwe of tweedehands verdeler erop zetten om uit te sluiten dat het de huidige verdeler is. Kosten ongeveer 400-500 euro. Best duur voor een test. Ik heb dan wel gelijk een verdeler met meer groepen want ik wil hoe dan ook in de WC een groep aanleggen.
*Ik kan een WTH verdeler kopen zonder pomp om te zien of het de huidige verdeler is. Nadeel, geen pomp erbij. Maar is dit wel een nadeel?

Ik heb werkelijk waar geen idee waar we goed aan doen. De vrouw zegt resoluut "nieuwe vloerverwarming" maar met het uitbikken en alle verborgen kosten kunnen we wel eens veel hoger dan die 1500 euro uitkomen. Aan de andere kant hebben we dan wel direct een groter systeem, meer groepen, een zuinige pomp. Maar met het oog op nog lagere aanvoertemperaturen, wat voor verdeler moet ik kopen?

pfff, keuzes keuzes keuzes. laten we beginnen met het probleem "vloerverwarming wordt niet warmer dan 26 graden".

thanks!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 19:29
Ook zonder LTV is het (in bepaalde gevallen) ook mogelijk om met zeer lage aanvoer te werken. Heb hier een Robot HTV, die werkt met een aanvoer van 22,5c de vloer in en met 20,5c de vloer uit.

Mijn VTW (ventilatie warmte terugwinning) en vloerverwarmingspomp staan continue (24 u/d) aan. De VTW weet net aan het water op de 22,5c te houden. De pomp van de vloerverwarming staat in de allerlaagste stand (1).

Dit lijkt heel marginaal, maar door de continue (7x24) warmteaanvoer is mijn CV de laatste 2 weken vrijwel niet aan geweest om bij te springen. De temperatuur in de huiskamer is continue 19,5 a 20 graden.

Uiteraard is dat wel afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning (vrijstaande woning van zomer 2015).

• Ray
@Fabstar, klinkt als het verhaal wat ik hier al veel vaker heb neergezet. je zal een volledig open, niet ltv verdeler hebben. die mengt dus volledig bij. Deze verdeler gaan uit van minimaal 60 graden aanvoer anders werken ze niet correct

• fabstar81
maar wat maak je dan van de test die ik heb gedaan met tijdelijk weer terug naar 80 graden aanvoer? ik zag toen geen verschil. moet ik die test nogmaals uitvoeren en langer?

@randy, op zich, als we straks PVC hebben dan zou deze robert HTV verdeler (mits niet defect) ook kunnen volstaan met een 26 graden aanvoer en 24/25 retour. ik neem tenminste aan dat de PVC veel beter de warmte doorlaat dan het laminaat wat er nu op ligt. zonder nachtverlaging zou ik tot dezelfde resultaten kunnen komen dan jouwe. echter, moet ik wel uitsluiten dat het de verdeler is die defect is. anders zou ik de keuze kunnen maken NIETS aan de installatie te wijzigen, laag egaline over de tegelvloer te gooien, PVC erop en kan ik niet meer terug.

OF...zou het sowieso een goede keus zijn om een LTV (bijvoorbeeld die WTH) verdeler te nemen zonder pomp en rechtstreeks op de CV?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
maar had je ook werkelijk 80 graden (dus als een geforceerde ondertemp ipv een max vraag* )? en naast de temperatuur is de snelheid bepalend. dus als je cv pomp erg laag staat gaat het ook niet werken.

Geloof me ik ben bijna een jaar aan het KL)**( geweest. verhaal valt hier in verschillende topics te lezen. Wat jij wilt kan prima maar mogelijk gewoon niet met deze verdeler.

bovendien is een delta T van 1 graad over de vloer ook wel erg laag. dan is of de afgifte minimaal of de pompsnelheid over de vloer hoog (of de lussen erg klein, dus de doorstroom tijd kort)

echter zullen jou lussen rond de 100 meter zijn hoh 15 anders kan je geen 45 m2 voorzien

* je kan je ketel wel op 80 graden zetten maar door een slimme thermostaat of simpelweg de ketel zelf zal hij niet naar 80 gaan. Dit doet hij alleen als je bv via een isense een harde minimale temp in kan geven

[Voor 25% gewijzigd door Ray op 16-03-2016 18:23]

• jaari
Ik ben het met Ray eens dat een temperatuurverschil van 1 graad over de vloer veel te weinig is. Je hebt dus eigenlijk geen warmteafgifte over de vloer.
De vorige bewoner kreeg het wel warm met alleen de vloerverwarming dus toen werkte het blijkbaar wél(?) Als test zou ik daarom laminaat + ondervloer verwijderen en kijken of dat beter werkt. Zo zat dat namelijk bij de vorige bewoner.

Hoe staat het voetventiel in de retour van de verdeler naar de ketel? Draai dat eens helemaal open.

Wat ook nog zou kunnen is dat er gewoon te weinig vloerverwarmingsslang ligt. Als er ipv de 100 meter waar Ray het over heeft, maar 50 meter ligt met een HOH van 30? Dan krijg je ook dit effect vermoed ik. Maar dan kan het bij een vorige bewoner ook niet gewerkt hebben.

Overigens: hoeveel uren heb je getest met 40 graden aanvoer? Uit jouw verhaal lees ik dat niet en ik zou zo'n test minimaal een dag laten duren. Vloerverwarming is een traag systeem. In het filmpje zie je de temperatuur van aanvoer en retour op de verdeler beide op 40 staan. Omdat alles dichtstaat krijg je intern de verdeler een bypass waardoor beide op 40 staan. Nadat je een groep heb opengezet zakte de temperatuur van retour uit de vloer naar 20 (logisch want dat is de temperatuur van de vloer) en de aanvoer zakt naar 30. Er wordt dus retourwater van 20 graden gemengd met aanvoerwater van 40 graden. Maar wat gebeurt er na een paar uur? Ik verwacht dat door opwarming van de vloer, de retour gaat stijgen en dus ook de aanvoer. Maar uit jouw verhaal blijkt dat de aanvoer en retour beide naar 25 gaan? Lijkt me sterk. Tenzij de retour van de verdeler naar de ketel bijna dicht staat.
In het filmpje kan ik niet zien op welke temperatuur de thermostaatknop van de verdeler staat. Als de aanvoer van de ketel op 80 staat en de thermostaatknop van de verdeler staat op 50 en alle groepen staan dicht? Dan verwacht ik na enige tijd ook 50 als temperatuur in de verdeler.

• fabstar81
Ray schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:04:
maar had je ook werkelijk 80 graden (dus als een geforceerde ondertemp ipv een max vraag* )? en naast de temperatuur is de snelheid bepalend. dus als je cv pomp erg laag staat gaat het ook niet werken.

Geloof me ik ben bijna een jaar aan het KL)**( geweest. verhaal valt hier in verschillende topics te lezen. Wat jij wilt kan prima maar mogelijk gewoon niet met deze verdeler.

bovendien is een delta T van 1 graad over de vloer ook wel erg laag. dan is of de afgifte minimaal of de pompsnelheid over de vloer hoog (of de lussen erg klein, dus de doorstroom tijd kort)

echter zullen jou lussen rond de 100 meter zijn hoh 15 anders kan je geen 45 m2 voorzien

* je kan je ketel wel op 80 graden zetten maar door een slimme thermostaat of simpelweg de ketel zelf zal hij niet naar 80 gaan. Dit doet hij alleen als je bv via een isense een harde minimale temp in kan geven
ik had geen minimum temp ingesteld maar max temp van 80. je brengt me nu aan het twijfelen, dus ik ga dat opnieuw testen. met de OTGW kan ik een control setpoint forceren van 80 graden. de pomp staat op standje 1, laagst mogelijk. In de huidige setup doet die pompsnelheid niks. Aanvoer en retour in de verdeler blijven rond de 25/26 graden schommelen met een delta T van ongeveer 1 a 2 graden op zijn max.

volgens de oude bewoners inderdaad 15 hoh, bij de pui 10 hoh. er is echter geen oude factuur of cijfers van, dus het is maar een herinnering van de oude bewoner.
jaari schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:28:
Ik ben het met Ray eens dat een temperatuurverschil van 1 graad over de vloer veel te weinig is. Je hebt dus eigenlijk geen warmteafgifte over de vloer.
De vorige bewoner kreeg het wel warm met alleen de vloerverwarming dus toen werkte het blijkbaar wél(?) Als test zou ik daarom laminaat + ondervloer verwijderen en kijken of dat beter werkt. Zo zat dat namelijk bij de vorige bewoner.

Hoe staat het voetventiel in de retour van de verdeler naar de ketel? Draai dat eens helemaal open.

Wat ook nog zou kunnen is dat er gewoon te weinig vloerverwarmingsslang ligt. Als er ipv de 100 meter waar Ray het over heeft, maar 50 meter ligt met een HOH van 30? Dan krijg je ook dit effect vermoed ik. Maar dan kan het bij een vorige bewoner ook niet gewerkt hebben.

Overigens: hoeveel uren heb je getest met 40 graden aanvoer? Uit jouw verhaal lees ik dat niet en ik zou zo'n test minimaal een dag laten duren. Vloerverwarming is een traag systeem. In het filmpje zie je de temperatuur van aanvoer en retour op de verdeler beide op 40 staan. Omdat alles dichtstaat krijg je intern de verdeler een bypass waardoor beide op 40 staan. Nadat je een groep heb opengezet zakte de temperatuur van retour uit de vloer naar 20 (logisch want dat is de temperatuur van de vloer) en de aanvoer zakt naar 30. Er wordt dus retourwater van 20 graden gemengd met aanvoerwater van 40 graden. Maar wat gebeurt er na een paar uur? Ik verwacht dat door opwarming van de vloer, de retour gaat stijgen en dus ook de aanvoer. Maar uit jouw verhaal blijkt dat de aanvoer en retour beide naar 25 gaan? Lijkt me sterk. Tenzij de retour van de verdeler naar de ketel bijna dicht staat.
In het filmpje kan ik niet zien op welke temperatuur de thermostaatknop van de verdeler staat. Als de aanvoer van de ketel op 80 staat en de thermostaatknop van de verdeler staat op 50 en alle groepen staan dicht? Dan verwacht ik na enige tijd ook 50 als temperatuur in de verdeler.
als test de volledige vloer verwijderen kunnen we inderdaad eens doen. we gaan toch een nieuwe vloer nemen. misschien de vloer eerst op marktplaats zetten.

het retourventiel van de verdeler staat volledig open.

ik heb niet getest met 40 graden aanvoer. de aanvoertemperatuur van de CV staat al vanaf oktober op 52 graden en we krijgen hier het huis wel mee warm. er wordt dus al dagen gestookt met deze temperatuur. ik merkte alleen dat als ik de groepen allemaal dicht zette met de afsluiters, de verdeler wél 40 graden verwerkte terwijl met 1 of meerdere groepen weer open hij direct inzakt naar 26 graden. Dit zal te maken hebben natuurlijk met de interne bypass zoals je zegt.

de opwarming van de vloer zorgt in de loop van de dag niet voor een hogere aanvoer- of retourtemperatuur. zet ik de CV aan in de ochtend dan loopt ie misschien in een half uur een paar graden op van zeg 22 naar 25/26 met constant een zeer lage deltaT.

de thermostaatknop staat op maximaal, de maximaalbeveiliging is er af, alle groepen staan volledig open, de thermostaatknop heeft er zelfs een lange tijd afgelegen om ook die uit te sluiten.

lang testen met 80 graden heb ik niet gedaan...nadat ik na een klein uur geen verandering zag heb ik de aanvoertemperatuur van de ketel weer teruggebracht naar 52. dit kan komen omdat de iSense lekker een lagere control setpoint afdwong, kan ik niet meer herinneren. ik zal deze test nogmaals doen, dus 80 graden aanvoer, hele dag om te zien of de aanvoertemperatuur omhoog gaat in de verdeler. gaat ie weer niet hoger dan 26 graden is dat ding verrot, gaat ie wel hoger dan die 26 graden is ie niet verrot, maar ben ik blij dat ik een nieuwe vloer krijg. want 26 graden en laminaat met ondervloer daar heb je niet veel aan met die lage aanvoertemperaturen. PVC doet het dan beter.

deze test zal ik morgen in de ochtend starten.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:33
lees ik nu laminaat en ondervloer? Dat is volgens mij sowieso niet echt een ideale combinatie voor vloerverwarming. De warmte kan nergens heen en wordt lekker opgesloten door je ondervloer.

Ik heb zelf een robot standaard verdeel unit, aanvoer vanuit de CV is max 60, ik weet even niet uit m'n hoofd wat er de vloer in gaat maar er is een verval van +/- 4 graden. houd 60m2 prima warm op 19 a 20 graden hoofdverwarming (5 groepen)

• fabstar81
ja klopt, laminaat en ondervloer. wel de dunste ondervloer toen gekozen, maar neen, niet ideaal. vandaar ook dat die eruit gaat. maar dat doet niets af aan het feit dat de verdeler van de 52 graden CV-ketel aanvoer, maar 26 graden maakt in de verdeler.

zou je eens kunnen kijken wat de aanvoertemperatuur in jouw Robot verdeler is als je CV 60 graden levert?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-03 20:23

DJKroon

Fikkiestoker

Met wat voor leiding is de vloerverwarming aangesloten bij jullie? Hopelijk niet met een dunne leiding, als ik het zo lees is de capaciteit naar de vloerverwarming te laag waardoor het niet warm wordt.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• fabstar81
PERT uit mijn hoofd, zitten 3/4 aansluitingen op zonder verloop op de verdeler. weet niet hoe dik dat uiteindelijk is qua leiding, maar dat kan vast iemand zo vaststellen :+

qua leidingwerk náár de verdeler toe en weer retour is allemaal 15 mm.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
Je hebt dus een Isense ?

dan is het simpel. Zet de min temp op 60 en max temp op 60 (ik gebruik zelf 50 voor een ltv verdeler)

zet de pompsturing vd cv ook wat hoger, kan dit niet met de isense dan forceer hem met een schakelaar wat hoger

op de isense kan je de werkelijke temp uitlezen. als die 60 graden is en de pomp op de cv staat snel genoeg dan zal je systeem werken!

edit. 15 mm is ook wel erg weinig. Ik heb een directe lijn vanaf de ketel gelegd met 22 mm

15 mm kan wel maar dan hogere aanvoertemp en hogere pompsnelheid

eigenlijk is het heel simpel. je moet voldoende vermogen aanleveren en dat doe je nu niet

[Voor 25% gewijzigd door Ray op 17-03-2016 10:13]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:54

Ben ook aan het stoeien met PVC en mijn vv temps. Denk eraan met pvc, max contacttemp vloer = 28 gr,.

Enig id wat voor verdeler ik heb op de foto?
Ik heb overigens 55 graden max CV temp inegsteld. Calenta+iSense. Opwarm en afkoel op langzaamst 2x. Kun je dat bij jou ook instellen? Verder kan CV temp op max 40 graden uiteindelijk, gezien je toch maar 35-40 nodig hebt in je verdeler max. Ligt aan je gemeten vloer contacttemp.

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• fabstar81
Ray schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:12:
Je hebt dus een Isense ?
dan is het simpel. Zet de min temp op 60 en max temp op 60 (ik gebruik zelf 50 voor een ltv verdeler)
zet de pompsturing vd cv ook wat hoger, kan dit niet met de isense dan forceer hem met een schakelaar wat hoger
op de isense kan je de werkelijke temp uitlezen. als die 60 graden is en de pomp op de cv staat snel genoeg dan zal je systeem werken!
edit. 15 mm is ook wel erg weinig. Ik heb een directe lijn vanaf de ketel gelegd met 22 mm
15 mm kan wel maar dan hogere aanvoertemp en hogere pompsnelheid
eigenlijk is het heel simpel. je moet voldoende vermogen aanleveren en dat doe je nu niet
instellingen ga ik morgenochtend direct doen en zien wat er wijzigt in temperatuur in de verdeler.

pompsturing heb ik in de iSense nog niet teruggevonden, maar in de handleiding staat wel iets dat je die kan beinvloeden. omdat het een modulerende CV is wil ik daar liever niet aanzitten. dus die komt achteraan het lijstje testacties.

de temperaturen kan ik inderdaad via de iSense en de OTGW uitlezen. ik ga die noteren en in de gaten houden. verder hangen er allerlei digitale temperatuurmetertjes op radiatoren en rondom de verdeler, een pompschakelaar waar ik de aanvoertemperatuur op kan aflezen én heb ik nog een infrarood thermometer pistool dus ik kan het goed zien wat de temperaturen doen.

een 15mm leiding vervangen door 22mm is haast niet te doen in de huidige situatie. de leidingen zijn weggewerkt en in de muren gefreesd, daarnaast heeft de vloerverwarming altijd gewerkt als hoofdverwarming bij de vorige bewoners, ook met de 15mm leidingen. dus lijkt me ook iets wat niet per se noodzakelijk is. wellicht wel mocht er ooit een warmtepomp komen.
philipperosier schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:47:
[afbeelding]

Ben ook aan het stoeien met PVC en mijn vv temps. Denk eraan met pvc, max contacttemp vloer = 28 gr,.

Enig id wat voor verdeler ik heb op de foto?
Ik heb overigens 55 graden max CV temp inegsteld. Calenta+iSense. Opwarm en afkoel op langzaamst 2x. Kun je dat bij jou ook instellen? Verder kan CV temp op max 40 graden uiteindelijk, gezien je toch maar 35-40 nodig hebt in je verdeler max. Ligt aan je gemeten vloer contacttemp.
als je max 28 graden contacttemp mag hebben ben ik misschien uit de brand met de huidige verdeler met 26 graden, misschien krijg ik er nog iets meer uitgeperst.
Opwarmtijd en afkoeltijd heb ik op langzamer of langzaamst staan, die heb ik al helemaal ingericht op vloerverwarming. Echter, in de nacht koelt het best wel af, een graad of twee. ik doe aan nachtverlaging. over 1 of 2 weken wordt onze HR pui vervangen door een HR+++ 40 mm pui en hoop ik dat die afkoeling snachts nog minder wordt.

de rest van ons huis is nog voorzien van radiatoren. ik verwacht bij nog lagere temperaturen het huis niet meer warm te krijgen/houden in een echte winter, maar testen kan geen kwaad. first things first, eerst bevestigen dat de verdeler hogere aanvoer in de verdeler verwerkt als de CV aanvoertemperatuur naar 80 gaat.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
welke cv is het ? ik heb bij mijn calenta de min pomp snelheid op 40% moeten zetten anders heb ik zelfs over 22mm buis te weinig flow om bij een lagere aanvoertemp voldoende vermogen bij de verdeler te krijgen.

• fabstar81
het is de Calenta 40C.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• PCJR
Ray schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:53:
welke cv is het ? ik heb bij mijn calenta de min pomp snelheid op 40% moeten zetten anders heb ik zelfs over 22mm buis te weinig flow om bij een lagere aanvoertemp voldoende vermogen bij de verdeler te krijgen.
Hm daar zeg je zoiets... Dat is misschien ook wel een goede tweak :F

Op de iSense heb ik trouwens het probleem dat ik geen enkele parameter meer kan vinden. En toen ik die nog wel vond kon ik niks aanpassen van de value: 'niet gelukt', kreeg ik dan te zien op se iSense. Bekend?

2x langzamer heb ik dus ook. verder staat eco aan. Ik moet nog eens met het boekje door alle parameter instellingen. Pomp sturing staat aan in de iSense.

• Ray
haha, die heb ik dus ook. dan kan je letterlijk mijn teksten overnemen uit dit topic en het algemene topic.Ray in "Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden" en niet eigenwijs zijn :9 alles wat je kan bedenken heb ik al geprobeerd....bespaar je de moeite. Ik heb inmiddels al mijn derde verdeler....... Als je echt met een lage aanvoertemp wil gaan stoken neem dan een ltv verdeler.

met een LTV verdeler en 40% min pompsnelheid (op ketel instellen. para 28 uit mij hoofd) red ik het met een 22 mm 12 meter leiding om op de 50/30 te stoken. Let wel mijn verdeler kan grofweg meer dan 5kw vragen.
temp de vloer in (ik men dus wel iets bij) is rond de 36 graden en retour loopt dan van 22 > 26. dan is de woonkamer 21 graden

@Isense, dan heb je nog een oud type (net als ik) waarschijnlijk waarbij dit niet lukt.

let wel op de isense stel ik dus min temp = 50 en max temp is 50 in. dat werkt met LTV verdeler. Om te testen met jou verdeler moet je zeker 60 / 60 nemen en para 28 min pomp zet die maar eens op 5. Ik weet vrij zeker dat je dan je vloer warm gaat krijgen

[Voor 22% gewijzigd door Ray op 17-03-2016 18:26]

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

MethinX

't is wat!

In mijn nieuwbouw huis krijg ik straks ook vloerverwarming, vandaar mijn interesse in dit topic. Natuurlijk wil ik problemen direct voorkomen. Ik heb het even doorgelezen en ik begrijp dat de LTV regelaar bepaald hoeveel retour water wordt bijgemengd in het aanvoer water. Hiermee bepaal je dus eigenlijk de temperatuur van de vloer. Wat ik niet begrijp, wat doet de thermostaatknop bij de aanvoer vanuit de cv dan?

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

• Ray
nee de temp vd vloer bepaal je met de thermostaat knop, immers je kan het ventiel ook dichtzetten en niet bijmengen bijvoorbeeld (ook dergelijk verdelers zijn er) Tevens zorgt die knop ervoor dat er nooit meer dan x max als aanvloer op de vloer kan komen.

Als je een volledig ltv systeem hebt wat bij nieuwbouw denkbaar is en de ketel hard forceert dat hij nooit meer dan 40 graden gaat geven heb je hem feitelijk niet nodig. als echter door een storing wel de temp op gaat lopen kan het zijn dat er veel te warm water de vloer in gaat. heb je dan ook nog geen eigen pomp met maximaal beveiliging dan kan het redelijk misgaan.

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

MethinX

't is wat!

Waar zit de voeler van zo'n thermostaat knop eigenlijk? in de knop zelf of in het aanvoer of retour blok? Als het een van de laatste 2 is kan ik me inderdaad voorstellen dat ie de temperatuur van de vloer kan regelen door meer of minder warm water toe te voegen. Als er echter te weinig warm water is kan de thermostaat knop helaas niet de "koude kraan" dicht draaien. Dat kan dus met het ltv ventiel. Begrijp ik het nu een beetje?

Wij krijgen op de bovenverdieping trouwens radiatoren, dus geen ltv.

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jack schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:35:
De thermostaat knop mengt 'koud' retour water bij de warme aanvoer, met als gevolg dus lauw water.
Is dat serieus waar? Dan zou je van een A-label huis zo naar een G-label huis gaan.

In mijn studentenhuis destijds hadden we bitcoin minders om de gang te verwarmen en elektrische kachels om 's winters onze kamers warm te houden, met de ramen open voor frisse lucht. Dat is een beetje hetzelfde als water eerst tot 60 graden verwarmen en dan afkoelen tot 30 graden met koud water. Beetje milieuvernietigend lijkt mij dat.

Nu hebben we vloerverwarming, ik zal eens kijken of die van ons ook koud water mengt...

[Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 17-03-2016 23:26]

• Ray
MethinX schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:59:
Waar zit de voeler van zo'n thermostaat knop eigenlijk? in de knop zelf of in het aanvoer of retour blok? Als het een van de laatste 2 is kan ik me inderdaad voorstellen dat ie de temperatuur van de vloer kan regelen door meer of minder warm water toe te voegen. Als er echter te weinig warm water is kan de thermostaat knop helaas niet de "koude kraan" dicht draaien. Dat kan dus met het ltv ventiel. Begrijp ik het nu een beetje?

Wij krijgen op de bovenverdieping trouwens radiatoren, dus geen ltv.
de voeler zit (natuurlijk...) in de aanvoerbalk. aangezien het vanuit daar de vloer in gaat. de rest van je stelling klopt aardig.

overigens gebeurt het mengen door de balk indeling (open of ltv) en bepaalt de thermostaat hoeveel warm water erbij het koude moet om de gewenste meng temperatuur (rond de 40 graden) te krijgen.

mijn oude verdeler had een impact van ongeveer 20 graden vanuit het koude water. Hence dat er dus 60 in moest (veel!) om 40 over te houden

[Voor 18% gewijzigd door Ray op 18-03-2016 07:10]

• PCJR
Iemand een goed id voor goedkope maar toch nauwkeurige thermometers om de temp van de buizen te meten?

*koud water gaan we inderdaad niet bijmengen :)

• Ray
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 07:48:
Iemand een goed id voor goedkope maar toch nauwkeurige thermometers om de temp van de buizen te meten?

*koud water gaan we inderdaad niet bijmengen :)
hoewel dat dus in een gecombineerd systeem (dus met trad radiatoren) juist wel handig is...

ik lees dit net terug maar snap niet helemaal wat je nu wilt vertellen

"Hm daar zeg je zoiets... Dat is misschien ook wel een goede tweak :F

• PCJR
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:06:
[...]

hoewel dat dus in een gecombineerd systeem (dus met trad radiatoren) juist wel handig is...

ik lees dit net terug maar snap niet helemaal wat je nu wilt vertellen

"Hm daar zeg je zoiets... Dat is misschien ook wel een goede tweak :F
Met die tweak bedoelde ik de min.pomp snelheid op 40%. Als dit natuurlijk in mijn situatie iets gaat uitmaken... ik heb alle flowmeters afgesteld op 2 L/min, end e UPM3 pomp staat op constant pressure stand 2. Misschien proberen om stand 1 te pakken en kijken of ik ook op elke flowmeter 2 L/min kan halen.

• Ray
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:29:
[...]

Met die tweak bedoelde ik de min.pomp snelheid op 40%. Als dit natuurlijk in mijn situatie iets gaat uitmaken... ik heb alle flowmeters afgesteld op 2 L/min, end e UPM3 pomp staat op constant pressure stand 2. Misschien proberen om stand 1 te pakken en kijken of ik ook op elke flowmeter 2 L/min kan halen.
ok :) maar er zit natuurlijk een verschil tussen de flow over de vloer en de temp over de vloer. Ik benader ook die 2l/m maar dan moet ik wel 36 graden de vloer in. als dan bv de rest van het systeem koud blijft omdat de verdeler al het water naar zich toe haalt is alsnog je cv pomp snelheid te laag (dat had ik op default settings)

• PCJR
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:38:
[...]

ok :) maar er zit natuurlijk een verschil tussen de flow over de vloer en de temp over de vloer. Ik benader ook die 2l/m maar dan moet ik wel 36 graden de vloer in. als dan bv de rest van het systeem koud blijft omdat de verdeler al het water naar zich toe haalt is alsnog je cv pomp snelheid te laag (dat had ik op default settings)
Begrijp ik het goed dat ik dit dan zo moet testen:
- vv pomp op stand 1 zetten. iSense op 33 garden zetten. CV ketel gaat aan, 55 graden CV water temp heb ik max ingesteld. Pompsnelheid van de ketel kan ik niet direct aflezen? Maar als ik vervolgens de flowmeters van de vv naar 2 l/min wil instellen, en dat haalt ie niet, moet ik de ketel pomp snelheid eens instellen op min 40% (geen id wat standaard is nu). Dan nogmaals bovenstaande doen, en kijken of de flow wel overal 2 l/min gaat halen :?

• Ray
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:42:
[...]

Begrijp ik het goed dat ik dit dan zo moet testen:
- vv pomp op stand 1 zetten. iSense op 33 garden zetten. CV ketel gaat aan, 55 graden CV water temp heb ik max ingesteld. Pompsnelheid van de ketel kan ik niet direct aflezen? Maar als ik vervolgens de flowmeters van de vv naar 2 l/min wil instellen, en dat haalt ie niet, moet ik de ketel pomp snelheid eens instellen op min 40% (geen id wat standaard is nu). Dan nogmaals bovenstaande doen, en kijken of de flow wel overal 2 l/min gaat halen :?
niet helemaal. wat voor verdeler heb je ? feitelijk bepaalt de pomp op de verdeler de flow over de vloer. bij een ltv verdeler is dit helemaal simpel. haal je dan de flow niet, terwijl je zelfs de vv pomp hoger zet is de aanvoer vd cv te laag. Tevens zal dus de rest van het systeem slecht warm worden (overige ruimtes)

bij een open verdeler bepaalt de pomp vd verdeler altijd de flow, hij pompt gewoon rond in zijn eigen water zeg maar. Daar zal je dus zien dat als er onvoldoende flow vanaf de cv komt (of temp te laag is) de aanvoertemp naar de vloer zal dalen.....

op een isense kan je ook een min temp instellen. ik heb daar 50 graden staan. de cv gaat dus altijd naar 50 graden ook als ik de ruimte maar 1 graad wil verwarmen

• PCJR
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:47:
[...]

niet helemaal. wat voor verdeler heb je ? feitelijk bepaalt de pomp op de verdeler de flow over de vloer. bij een ltv verdeler is dit helemaal simpel. haal je dan de flow niet, terwijl je zelfs de vv pomp hoger zet is de aanvoer vd cv te laag. Tevens zal dus de rest van het systeem slecht warm worden (overige ruimtes)

bij een open verdeler bepaalt de pomp vd verdeler altijd de flow, hij pompt gewoon rond in zijn eigen water zeg maar. Daar zal je dus zien dat als er onvoldoende flow vanaf de cv komt (of temp te laag is) de aanvoertemp naar de vloer zal dalen.....

op een isense kan je ook een min temp instellen. ik heb daar 50 graden staan. de cv gaat dus altijd naar 50 graden ook als ik de ruimte maar 1 graad wil verwarmen
Hm ok, min CV temp 50 garden, maar is dat wel efficiënt? Kost dit niet meer gas?
Dit is mijn verdeler en situatie (bovenverdieping 4 slpk +badk met radiatoren, momenteel alle voetventielen helemaal open):

• Timple
  • Laatst online: 25-03 11:38
overhyped schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:19:
lees ik nu laminaat en ondervloer? Dat is volgens mij sowieso niet echt een ideale combinatie voor vloerverwarming. De warmte kan nergens heen en wordt lekker opgesloten door je ondervloer.
Is dit echt zo? Ik ben dit eigenlijk in mijn huis ook van plan over enkele weken. De weerstandswaarden van de laminaat en ondervloer kun je opzoeken en die zijn minder als de laag tempex onder de vloer.

Dus volgens mij komt de warmte er dan toch (vooral) bij de bovenkant uit. Volgens mij is het systeem dan gewoon trager, maar die warmte die je ketel de vloer in stopt zal toch in zijn volledigheid (randverliezen en leidingverliezen daargelaten) de woonkamer instromen?
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 07:48:
Ik gebruikte een infrarood koortsthermometer van de kruidvat. Zijn vrij nauwkeurig geloof ik.

[Voor 16% gewijzigd door Timple op 18-03-2016 09:13]

• Ray
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:54:
[...]

Hm ok, min CV temp 50 garden, maar is dat wel efficiënt? Kost dit niet meer gas?
Dit is mijn verdeler en situatie (bovenverdieping 4 slpk +badk met radiatoren, momenteel alle voetventielen helemaal open):

[afbeelding]
je kan ook 45 graden min testen. speel daar wat mee.

trad radiatoren (niet ltv) doen onder de 50 graden vrijwel niets vandaar mijn keuze voor 50

• PCJR
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:22:
[...]

trad radiatoren (niet ltv) doen onder de 50 graden vrijwel niets vandaar mijn keuze voor 50
Ok, ik ga dat instellen. Boven de badkamer moet ik namelijk in de ochtend een uurtje warm krijgen en in de avond even. Is mijn probleemgeval 2...
Dus min CV temp 45 of 50, en de CV max temp 50 of 55 ?

[Voor 6% gewijzigd door PCJR op 18-03-2016 09:53]

• Ray
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:52:
[...]

Ok, ik ga dat instellen. Boven de badkamer moet ik namelijk in de ochtend een uurtje warm krijgen en in de avond even. Is mijn probleemgeval 2...
Dus min CV temp 45 of 50, en de CV max temp 50 of 55 ?
lijkt me prima om te testen!

• fabstar81
philipperosier schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:24:
[...]

Hm daar zeg je zoiets... Dat is misschien ook wel een goede tweak :F

Op de iSense heb ik trouwens het probleem dat ik geen enkele parameter meer kan vinden. En toen ik die nog wel vond kon ik niks aanpassen van de value: 'niet gelukt', kreeg ik dan te zien op se iSense. Bekend?

2x langzamer heb ik dus ook. verder staat eco aan. Ik moet nog eens met het boekje door alle parameter instellingen. Pomp sturing staat aan in de iSense.
sommige parameters dien je direct op de ketel in te stellen. op internet kan je prima die installateurscode vinden om bepaalde instellingen direct op de ketel in te stellen. let wel op, deze instellingen zijn niet voor niks beveiligd achter een code.
Ray schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:18:
[...]

haha, die heb ik dus ook. dan kan je letterlijk mijn teksten overnemen uit dit topic en het algemene topic.Ray in "Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden" en niet eigenwijs zijn :9 alles wat je kan bedenken heb ik al geprobeerd....bespaar je de moeite. Ik heb inmiddels al mijn derde verdeler....... Als je echt met een lage aanvoertemp wil gaan stoken neem dan een ltv verdeler.

met een LTV verdeler en 40% min pompsnelheid (op ketel instellen. para 28 uit mij hoofd) red ik het met een 22 mm 12 meter leiding om op de 50/30 te stoken. Let wel mijn verdeler kan grofweg meer dan 5kw vragen.
temp de vloer in (ik men dus wel iets bij) is rond de 36 graden en retour loopt dan van 22 > 26. dan is de woonkamer 21 graden

@Isense, dan heb je nog een oud type (net als ik) waarschijnlijk waarbij dit niet lukt.

let wel op de isense stel ik dus min temp = 50 en max temp is 50 in. dat werkt met LTV verdeler. Om te testen met jou verdeler moet je zeker 60 / 60 nemen en para 28 min pomp zet die maar eens op 5. Ik weet vrij zeker dat je dan je vloer warm gaat krijgen
ik ben niet eigenwijs maar wil wel dingen uitsluiten. update tot nu toe:

vanaf vanmorgen de CV op minimaal 80 en maximaal 80 aanvoertemperatuur gezet (ik vrees met grote vrezen voor het verbruik vandaag :o ). kamerthermostaat op 21, vv-pomp op standje 3, daarna 2, daarna 1 en knallen maar.
de resultaten waren verbluffend afwezig helaas. ik zag wel een aanvoer van 30 graden in de verdeler na een paar uur stoken en een delta-T van ongeveer 5. nog niet bijzonder dus. thermostaatkraan eraf gehaald, negatief effect, ging na verloop weer terug naar 26 graden en delta-T van 1. thermostaatkraan er weer en dan loopt de aanvoer iets op weer. 30/25 lijkt het hoogst haalbare voor deze verdeler.

al met al kan gezegd worden (stand nu) dat het ophogen van de temperatuur iets effect heeft, maar niet enorm wat ik toch wel verwacht had met een aanvoer van 80 graden. de pompsnelheid van de ketel heb ik nog niet aangepast. de vraag is of ik dat wel wil...de bedoeling is om te besparen, d.w.z. in electriciteit en gas. nu moet ik blijkbaar én de pomp verhogen, én aanvoer terug naar 80 voor maar liefst 4-5 graden verschil. op zijn minst had ik in de verdeler een aanvoer verwacht van 40 graden ipv 30.

de vraag reist of en welke LTV verdeler ik zou moeten kopen. ik wil naar lage(re) aanvoertemperaturen niet hogere. misschien is de 26 graden aanvoer wel voldoende met de nieuwe PVC vloer die er komt, maar dan nog wil ik een extra groep erbij.

ik ga vanmiddag nog even door met testen op 80 graden. kijken of ik nog wat met de pompsnelheid van de CV doe.
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:22:
[...]

traditionele radiatoren doen ook op nog lagere temperaturen vaak genoeg in goed geisoleerde huizen. kijk maar eens in het L/W waterpomp topic. de warmteafgifte zakt enorm in, dat is waar, maar vaak zijn die radiatoren erg overbemeten en geven ze alsnog genoeg rendement.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
@Fabstar, dan zal het toch zeker je cv pomp snelheid zijn icm de 15 mm leiding. heb je een actuele calenta ? die heeft een A label pomp dus dan maakt het niet zo veel uit.

zoals gezegd moet ik minimaal 40% instellen op een directe 22mm leiding om 40 graden op een LTV verdeler te krijgen.
Dus mogelijk heb je nu werkelijk 80 aanvoer gehad maar staat je pomp nog maar op 20%.

De 50 graden is ook persoonlijk. ik vind dat op oude radiatoren een prettige warmte geven. 45 zou nog kunnen echter dan heb ik te weinig vermogen voor mijn gang en wordt het daar te koud

probeer eens 65/65 op de isense en zet je pomp op 50%. dan zou je effect op je verdeler moeten hebben

[Voor 8% gewijzigd door Ray op 18-03-2016 11:46]

• PCJR
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:43:
@Fabstar, dan zal het toch zeker je cv pomp snelheid zijn icm de 15 mm leiding. heb je een actuele calenta ? die heeft een A label pomp dus dan maakt het niet zo veel uit.

zoals gezegd moet ik minimaal 40% instellen op een directe 22mm leiding om 40 graden op een LTV verdeler te krijgen.
Dus mogelijk heb je nu werkelijk 80 aanvoer gehad maar staat je pomp nog maar op 20%.

De 50 graden is ook persoonlijk. ik vind dat op oude radiatoren een prettige warmte geven. 45 zou nog kunnen echter dan heb ik te weinig vermogen voor mijn gang en wordt het daar te koud

probeer eens 65/65 op de isense en zet je pomp op 50%. dan zou je effect op je verdeler moeten hebben
pomp op 50% enzo...we hebben het niet over dit?:
Microkid in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
"
Je mag het minimum toerental NOOIT lager zetten dan 1850!! Meteen dus weer terugzetten op 1850, tenzij je de brandweer wilt bellen. Ik heb dezelfde ketel en dit eens aan mijn installateur gevraagd. "

Waar ging dit over? Een andere parameter denk ik he?

• fabstar81
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:43:

met de grote 2 paneelradiatoren in de woonkamer helemaal dicht krijg ik er nog 2 graden uitgeperst met verdelerpomp op standje 1. die heb ik nu ook nog op 3 gezet weer om te zien wat er nog meer uit komt.

de calenta is uit 2013 dus zou a-label pomp moeten hebben. volgens mij stond dat ook in de brochure toen.

al met al moet ik dus de ketel volledig open zetten, keihard laten vlammen met 80 graden om met moeite 32 graden in de verdeler te krijgen. liefst stook ik met 40-45 graden aanvoer op een rustig pitje wat direct de verdeler in kan. voorlopige conclusie: huidige verdeler doet niet wat we willen, maar is wellicht toch toereikend met een nieuwe vloer.

twijfel nu om NU een nieuwe verdeler te kopen (LTV, eventueel met pomp) om te zien of onze wens daarmee wel vervuled kan worden, OF later nadat de vloer is gelegd nieuwe verdeler. minpuntje van de laatste optie is dat we dan iig geen nieuwe vloerverwarming meer kunnen nemen.

ik test nog even door met vloerverwarmingpomp op standje 3.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
met pomp op standje 3 krijg ik er nóg 2 graden extra uit. Dus zitten we nu op 34 graden verdeler in, 30 verdeler uit, dus delta-T van 4.

test ten einde...het is nu gruwelijk heet in de woonkamer....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• PCJR
fabstar81 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:41:
met pomp op standje 3 krijg ik er nóg 2 graden extra uit. Dus zitten we nu op 34 graden verdeler in, 30 verdeler uit, dus delta-T van 4.

test ten einde...het is nu gruwelijk heet in de woonkamer....
Te veel/snelle flow is ook niet goed, dan krijgt het water te weinig tijd om de warmte af te geven.
Maakt het voor de lengte van de buizen per groep iets uit? Gewoon overal 2 l/min aanhouden als optimaal of?

• PCJR
fabstar81 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:31:
[...]

met de grote 2 paneelradiatoren in de woonkamer helemaal dicht krijg ik er nog 2 graden uitgeperst met verdelerpomp op standje 1. die heb ik nu ook nog op 3 gezet weer om te zien wat er nog meer uit komt.

de calenta is uit 2013 dus zou a-label pomp moeten hebben. volgens mij stond dat ook in de brochure toen.

al met al moet ik dus de ketel volledig open zetten, keihard laten vlammen met 80 graden om met moeite 32 graden in de verdeler te krijgen. liefst stook ik met 40-45 graden aanvoer op een rustig pitje wat direct de verdeler in kan. voorlopige conclusie: huidige verdeler doet niet wat we willen, maar is wellicht toch toereikend met een nieuwe vloer.

twijfel nu om NU een nieuwe verdeler te kopen (LTV, eventueel met pomp) om te zien of onze wens daarmee wel vervuled kan worden, OF later nadat de vloer is gelegd nieuwe verdeler. minpuntje van de laatste optie is dat we dan iig geen nieuwe vloerverwarming meer kunnen nemen.

ik test nog even door met vloerverwarmingpomp op standje 3.
Check eens die verdeler. Vind het raar namelijk.
- of je retourventiel open staat helemaal
- verdeler thermostaat niet verkeerd afgesteld staat, dat 50 graden eigenlijk maar 20 graden is
- of de metalen draad van thermostaatknop naar de voeler in de toevoerbalk nog goed zit
- of je flowmeters open staan
- of je retourkleppen niet dicht staan
- of de pomp niet vast zit(zal wel niet)
- als je op de retourbalk recht boven de motor een stelschroef hebt, dit is de menginstelling. Die moet niet op 100% retour staan zeg maar, dan ga je nooit warm water erbij gemengd krijgen

Hope it helps :)

- edit: bij mij is mijn water temp ogv 30 graden tot nu toe, ivm max instelling op de verdeler thermostaat. Ik heb net nieuwe pvc vloer dus moet rustig opstoken tot max 28 gr vloer contact temp. Maar mijn toevoer buis boven de verdeler is goed warm, en mijn afvoerbuis/retourbuis van verdeler naar ketel is echt een stuk koeler. Ik verwacht veel delta-T :+

[Voor 9% gewijzigd door PCJR op 18-03-2016 12:52]

• Ray
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:09:
[...]

pomp op 50% enzo...we hebben het niet over dit?:
Microkid in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
"
Je mag het minimum toerental NOOIT lager zetten dan 1850!! Meteen dus weer terugzetten op 1850, tenzij je de brandweer wilt bellen. Ik heb dezelfde ketel en dit eens aan mijn installateur gevraagd. "

Waar ging dit over? Een andere parameter denk ik he?
we hebben het over de cv pomp niet over de de ventilator....

een calenta staat standaard op 20% uit mijn hoofd. dat was bij mij te weinig om genoeg water bij de verdeler te krijgen

• jaari
fabstar81 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:16:
[...]

vanaf vanmorgen de CV op minimaal 80 en maximaal 80 aanvoertemperatuur gezet (ik vrees met grote vrezen voor het verbruik vandaag :o ). kamerthermostaat op 21, vv-pomp op standje 3, daarna 2, daarna 1 en knallen maar.
de resultaten waren verbluffend afwezig helaas. ik zag wel een aanvoer van 30 graden in de verdeler na een paar uur stoken en een delta-T van ongeveer 5. nog niet bijzonder dus. thermostaatkraan eraf gehaald, negatief effect, ging na verloop weer terug naar 26 graden en delta-T van 1. thermostaatkraan er weer en dan loopt de aanvoer iets op weer. 30/25 lijkt het hoogst haalbare voor deze verdeler.

al met al kan gezegd worden (stand nu) dat het ophogen van de temperatuur iets effect heeft, maar niet enorm wat ik toch wel verwacht had met een aanvoer van 80 graden. de pompsnelheid van de ketel heb ik nog niet aangepast. de vraag is of ik dat wel wil...de bedoeling is om te besparen, d.w.z. in electriciteit en gas. nu moet ik blijkbaar én de pomp verhogen, én aanvoer terug naar 80 voor maar liefst 4-5 graden verschil. op zijn minst had ik in de verdeler een aanvoer verwacht van 40 graden ipv 30.

de vraag reist of en welke LTV verdeler ik zou moeten kopen. ik wil naar lage(re) aanvoertemperaturen niet hogere. misschien is de 26 graden aanvoer wel voldoende met de nieuwe PVC vloer die er komt, maar dan nog wil ik een extra groep erbij.

ik ga vanmiddag nog even door met testen op 80 graden. kijken of ik nog wat met de pompsnelheid van de CV doe.

[...]

traditionele radiatoren doen ook op nog lagere temperaturen vaak genoeg in goed geisoleerde huizen. kijk maar eens in het L/W waterpomp topic. de warmteafgifte zakt enorm in, dat is waar, maar vaak zijn die radiatoren erg overbemeten en geven ze alsnog genoeg rendement.
De test met hoge aanvoertemperatuur is alleen bedoeld om te zien waar het mis gaat. Als je overweegt om de hele vloer open te breken, kan er om uit te zoeken of dat wel nodig is toch wel een dagje onzuinig stoken vanaf?

Zo te lezen heb je de temperatuur wel op de ketel hebt ingesteld, maar heb je zelf ook gemeten?
Als de ketel 80 graden maakt, moet er ook 80 graden vlak voor de thermostaatkraan van de verdeler komen. Ik lees nergens dat je dat gemeten hebt. Als dan de thermostaatkraan op 50 graden staat, moet er in de aanvoerbalk van de verdeler 50 graden gemeten worden. De standaard temperatuurmeters op mijn verdeler zijn waardeloos, dus ik meet altijd met een IR meter.
Als er van de 80 graden CV aanvoer echt maar 30-35 graden in de aanvoerbalk van de verdeler overblijft, is de flow vanaf de ketel onvoldoende. Als de vloerverdeler pomp defect is, verwacht ik een bypass via de retourbalk van de verdeler (dus hoge T op de retour en lage T op de aanvoerbalk van de verdeler). Maar dat is wellicht afhankelijk van welke verdeler er hangt.
Ik kan me niet voorstellen dat de verdeler zomaar 50 graden weg mengt. Maar ik kan me wel voorstellen dat er helemaal geen 80 graden vanaf de ketel komt of dat er wel 80 graden aankomt, maar met te weinig l/min. Dan CV-pomp snelheid verhogen (heb je al gedaan) en/of pijpdiameter van ketel naar verdeler vergroten. De thermostaatkraan zou ook nog dicht kunnen zitten (vervuiling?) maar dat is niet te onderzoeken zonder demontage.

Als je naar een andere verdeler wilt, zul je je moeten realiseren dat je radiatoren zeer waarschijnlijk een hogere aanvoertemperatuur vragen dan je vloer. Je hebt dan altijd een menger nodig. Daarom zie ik niet snel voordelen van een andere verdeler of je moet veel preciezer weten wat er nu mis gaat.

Het was op het laatst van de test wel heet in de kamer, maar het is nu geen echte winter. Je moet echt 35 graden aanvoer in je vloer kunnen halen zonder dat je daar 80 graden keteltemperatuur voor nodig hebt. Ter illustratie; mijn verdeler mengt 10 graden temperatuur weg, en dat vind ik eigenlijk ook al teveel.

[Voor 5% gewijzigd door jaari op 18-03-2016 18:04]

• PCJR
Ray schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:27:
[...]

lijkt me prima om te testen!
Iemand een id waarom ik bij alle parameters in de iSense bij aanpassen een Niet Gelukt krijg te zien?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:35

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ingelogd als installateur?

[Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 18-03-2016 19:12]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PCJR
Ik heb installateurscode optie op JA staan. En als ik op ketel instellen klik en dan parameters, moet ik inderdaad 0012 ingeven |:(

• fabstar81
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:50:
[...]

Check eens die verdeler. Vind het raar namelijk.
- of je retourventiel open staat helemaal
- verdeler thermostaat niet verkeerd afgesteld staat, dat 50 graden eigenlijk maar 20 graden is
- of de metalen draad van thermostaatknop naar de voeler in de toevoerbalk nog goed zit
- of je flowmeters open staan
- of je retourkleppen niet dicht staan
- of de pomp niet vast zit(zal wel niet)
- als je op de retourbalk recht boven de motor een stelschroef hebt, dit is de menginstelling. Die moet niet op 100% retour staan zeg maar, dan ga je nooit warm water erbij gemengd krijgen

Hope it helps :)

- edit: bij mij is mijn water temp ogv 30 graden tot nu toe, ivm max instelling op de verdeler thermostaat. Ik heb net nieuwe pvc vloer dus moet rustig opstoken tot max 28 gr vloer contact temp. Maar mijn toevoer buis boven de verdeler is goed warm, en mijn afvoerbuis/retourbuis van verdeler naar ketel is echt een stuk koeler. Ik verwacht veel delta-T :+
Retourventiel staat helemaal open
Thermostaat heb ik volledig open op "6", ik heb eerlijk gezegd deze voor de hand liggende test niet gedaan. Morgen zal ik hem op 1 zetten om te zien of het inderdaad andersom is... :z
de metalen draad van thermostaatknop naar verdeler zit muurvast in de verdeler.
flowmeters heb ik niet, was het maar zo een luxe, dan had ik direct al meer info op de verdeler. de afsluiters (retourkleppen?) staan wel op alle 3 de groepen helemaal open
de pomp heb ik helemaal losgekoppeld toen het systeem leeg was, de pomp heb ik toen droog ingeschakeld en ik kon het schoepenrad keihard zien draaien.
boven op de motor en verdeler heb ik helaas alleen maar een ontluchter, maar geen mengknop om de menginstelling te beinvloeden.

de maximaalthermostaat is er bij mij van af overigens, die was kapot. er zit dus géén beveiliging op de pomp voor te heet water.
jaari schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:33:
[...]

De test met hoge aanvoertemperatuur is alleen bedoeld om te zien waar het mis gaat. Als je overweegt om de hele vloer open te breken, kan er om uit te zoeken of dat wel nodig is toch wel een dagje onzuinig stoken vanaf?

Zo te lezen heb je de temperatuur wel op de ketel hebt ingesteld, maar heb je zelf ook gemeten?
Als de ketel 80 graden maakt, moet er ook 80 graden vlak voor de thermostaatkraan van de verdeler komen. Ik lees nergens dat je dat gemeten hebt. Als dan de thermostaatkraan op 50 graden staat, moet er in de aanvoerbalk van de verdeler 50 graden gemeten worden. De standaard temperatuurmeters op mijn verdeler zijn waardeloos, dus ik meet altijd met een IR meter.
Als er van de 80 graden CV aanvoer echt maar 30-35 graden in de aanvoerbalk van de verdeler overblijft, is de flow vanaf de ketel onvoldoende. Als de vloerverdeler pomp defect is, verwacht ik een bypass via de retourbalk van de verdeler (dus hoge T op de retour en lage T op de aanvoerbalk van de verdeler). Maar dat is wellicht afhankelijk van welke verdeler er hangt.
Ik kan me niet voorstellen dat de verdeler zomaar 50 graden weg mengt. Maar ik kan me wel voorstellen dat er helemaal geen 80 graden vanaf de ketel komt of dat er wel 80 graden aankomt, maar met te weinig l/min. Dan CV-pomp snelheid verhogen (heb je al gedaan) en/of pijpdiameter van ketel naar verdeler vergroten. De thermostaatkraan zou ook nog dicht kunnen zitten (vervuiling?) maar dat is niet te onderzoeken zonder demontage.

Als je naar een andere verdeler wilt, zul je je moeten realiseren dat je radiatoren zeer waarschijnlijk een hogere aanvoertemperatuur vragen dan je vloer. Je hebt dan altijd een menger nodig. Daarom zie ik niet snel voordelen van een andere verdeler of je moet veel preciezer weten wat er nu mis gaat.

Het was op het laatst van de test wel heet in de kamer, maar het is nu geen echte winter. Je moet echt 35 graden aanvoer in je vloer kunnen halen zonder dat je daar 80 graden keteltemperatuur voor nodig hebt. Ter illustratie; mijn verdeler mengt 10 graden temperatuur weg, en dat vind ik eigenlijk ook al teveel.
uiteraard is het niet erg om er op een testdag een aantal kuubjes extra doorheen te stoken. als ik daarmee 1500 euro uitspaar omdat ik dan geen nieuwe vloerverwarming hoef aan te schaffen is dat snel verdiend. alleen als ik na een dag testen zoveel moeite moet doen voor een paar graden verhoging ben ik geneigd om te stoppen met testen, al is het dan maar voor het voor niks verbranden van al dat gas.

via de iSense heb ik de ketel ingesteld op 80 min, en 80 max graden. voor de pomp zit een pompschakelaar die rond de 75 graden aangaf. dan heb ik op de aanvoer en retour bovenop de verdeler ook nog 2 chinese hakkie takkie meters zitten die ook tegen de 80 graden aangaven (retour niet uiteraard). daarnaast heb ik een OTGW die alle waardes van de ketel uitleest op een vera en ook daar werd netjes 80 graden aanvoer (ketel) en 60 retour gegeven. ik heb ook op de grote paneelradiator in de woonkamer die chinese meters zitten en ook daar tegen de 80 graden. het hele huis stonk ook nog eens naar ouderwetse loeihete verwarmingen. die geur had ik lang niet meer geroken. dus ja, die 80 graden die de ketel heeft ingesteld maakt ie, rapporteert ie, en komt daadwerkelijk terecht bij de verdeler.

Het enige wat ik NIET heb gemeten, is met de IR thermometer de temperatuur van de verdeler. het is overigens een Robot, groot zwarte kast, dus geen "zichtbare" aanvoer- en retourbalk die je apart kan meten.

de thermostaatkraan is er helemaal af geweest en ik kan het pinnetje indrukken wanneer die weer keurig terug schiet. toen wij het huis net kochten en zelfs toen de Remeha eind 2013 werd opgehangen heb ik waardes van iets boven de 40 gezien. dat de flow niet genoeg is kan ik dan ook moeilijk bevatten, maar niet getest is niet bewezen, dus ik zal dat op de Remeha nog uitproberen om de flow te verhogen van de pomp (ik ben sceptisch). Wellicht dat de oude ferolli ketel die is vervangen door de Remeha standaard een hogere flow (geen zuinig ding ook) had.

zoals het er nu naar uit ziet mengt de verdeler gewoon wél 50 graden weg, zelfs als ik dus met 80 graden stook. als ik alle groepen dichtzet loopt de temperatuur in de verdeler zowel aanvoer als retour op naar 40 graden (dat zal de bypass zijn). de vraag is waarom dat niet lukt met de groepen open.

over een andere verdeler...je zegt dat onze radiatoren waarschijnlijk een hogere temperatuur vragen dan de vloerverwarming. als ik de vorige bewoners mag geloven hadden zij de grote radiatoren in de woonkamer niet eens aan, ooit. zelfs nu ik stook met 52 graden vanaf CV doen deze radiatoren icm de vloerverwarming toch de woonkamer warm krijgen. dus nee, ik ben niet bang dat ik door het nemen van een andere verdeler de overige radiatoren te kort doe. toch een voordeel van die ouderwetse HTV radiatoren, die blijken goed overbemeten te zijn waardoor met lage temperaturen toch genoeg warmte wordt behaald.
philipperosier schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:42:
[...]

Ik heb installateurscode optie op JA staan. En als ik op ketel instellen klik en dan parameters, moet ik inderdaad 0012 ingeven |:(
sommige instellingen kan je alleen maar op de ketel instellen. dus hop, naar je ketel en daar die instellingen wijzigen. je zal zien dat het dan wel lukt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
maar heb je nu al eensde pompsnelheid op de vc aangepast?

want ook met 80 graden en te weinig flow gaat het gewoon niet werken

zet hem nu gewoon eens op 60/60 en de pomp op minimaal 50% (hard op de ketel instellen) en meet dan wat er gebeurd.

er zijn gewoon tabellen te vinden hoeveel watt je vloer af kan geven en hoeveel watt er door een 15mm leiding kan bij welke flow. je zal zien dat je best wat nodig hebt vooral tijdens het opstoken.

[Voor 28% gewijzigd door Ray op 19-03-2016 22:43]

• fabstar81
de pompsnelheid van de CV zelf heb ik nog niet aangepast. wilde die test als laatste bewaren. ik zal dit morgenavond testen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
fabstar81 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:01:
de pompsnelheid van de CV zelf heb ik nog niet aangepast. wilde die test als laatste bewaren. ik zal dit morgenavond testen.
juist dat, maar goed ik val in herhaling, is juist de beste kans op goed werken. de combinatie van verdeler en die 15mm leiding heeft gewoon flow nodig. de calenta op 20% gaat dat niet redden

nogmaals ik heb zelf 40% op een 22mm leiding met een ltv verdeler!

dit is ook het laatste wat ik er over ga zeggen. Je krijgt het voorgeschoteld, het is nog geen minuut werk om die parameter aan te passen. Damm ik heb weken maanden zitten prutsen voordat ik de goede combi had.....

nog 1 ding dan... de calenta heeft een onderwaarde van 7 KW. dus die moet hij kwijt. zolang je onder een retour blijft van 55 graden zit je volledig in je HR gebied. door meer flow geef je dus meer afgifte gelegenheid. je gaat niet meer verbruiken wat je volgens mij denkt.

[Voor 16% gewijzigd door Ray op 19-03-2016 23:18]

• fabstar81
Ray schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:13:
[...]

juist dat, maar goed ik val in herhaling, is juist de beste kans op goed werken. de combinatie van verdeler en die 15mm leiding heeft gewoon flow nodig. de calenta op 20% gaat dat niet redden

nogmaals ik heb zelf 40% op een 22mm leiding met een ltv verdeler!

dit is ook het laatste wat ik er over ga zeggen. Je krijgt het voorgeschoteld, het is nog geen minuut werk om die parameter aan te passen. Damm ik heb weken maanden zitten prutsen voordat ik de goede combi had.....

nog 1 ding dan... de calenta heeft een onderwaarde van 7 KW. dus die moet hij kwijt. zolang je onder een retour blijft van 55 graden zit je volledig in je HR gebied. door meer flow geef je dus meer afgifte gelegenheid. je gaat niet meer verbruiken wat je volgens mij denkt.
er zijn vorderingen. na alles getest te hebben was de laatste test om de pompsnelheid van de CV-ketel te verhogen. parameter 28 van 2 (standaard) naar 4 gezet. Huidige CV-water temperatuur instelling op 52 laten staan; 1 ding tegelijk testen. Even gewacht en voila, de temperatuur in de verdeler steeg direct al 2 graden. Nog maar standje omhoog op de CV-ketel. 6, dit doet niet veel meer. 8 ook niet, behalve een hoger stroomverbruik door de ketel. overigens daalde de temperatuur direct toen ik de verdelerpomp hoger zette. staat nu op standje 1, en dat blijft ie ook tijdens de test.

ik ga nog verder met testen, eerst op de huidige CV-water temperatuur. dan hoop ik tot de juiste pompstand van de ketel te komen. dán ga ik met de temperatuur klooien. 1 kleine test dat ik de CV op 60 had gezet deed iig de temperatuur niet veel hoger doen oplopen in de verdeler.

ik meet alles, gevraagde temperatuur van de thermostaat, daadwerkelijk geleverd door ketel, en daadwerkelijke temperatuur tot op de verdeler. wat ik tot nu toe met de huidige CV-water instelling eruit heb weten te persen is 30 graden verdeler toevoer, retour 25/26 graden. deltaT van 4/5 graden. Beter dan wat het was... _/-\o_ nog niet optimaal.

[edit] Paar uur later. verschillende standen uitgeprobeerd van de pomp van de ketel. ik laat hem nu op stand 5 staan. ik kom zo tot 29 graden in de vloer met 52 graden aanvoer. standje 6 voegt niet veel meer toe. sterker nog, heb ook nog een uur op stand 10 gedraaid en dat geeft geen enkele verhoging.

ik zie overigens dat zowat heel ons huis is uitgevoerd met 15 mm leidingen, afgezien van een klein deel op zolder. lijkt wel of ze de ringleiding op zolder 22 mm hebben uitgevoerd en alles wat naar beneden gaat hebben verkleind naar 15 mm. dat was vroeger in zeker. en dat is helaas ook niet iets wat je zomaar aanpast in je setup. dus daar moeten we het maar mee doen.

enige wat nu nog te testen is, is de aanvoertemperatuur weer verhogen. dat ga ik morgen doen. aan de andere kant, als 29/30 genoeg is tegen de tijd dat onze PVC vloer er ligt...dan is dit voldoende.

[Voor 17% gewijzigd door fabstar81 op 20-03-2016 22:59]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
als je echt op de vloer wilt stoken kom je waarschijnlijk te kort

http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/

je zal toch richting de 40 graden de vloer in moeten. Dat kan ook als je 60/60 instelt op de isense. met deze pomp snelheid verwacht ik dat je er dan komt

wil je echt lager dan 60 (waarom eigenlijk? 60 aanvoer / 40 retour is prima, je gaat niet besparen) kom je aan een ltv verdeler

• PCJR
Ray schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:13:

je zal toch richting de 40 graden de vloer in moeten. Dat kan ook als je 60/60 instelt op de isense. met deze pomp snelheid verwacht ik dat je er dan komt

wil je echt lager dan 60 (waarom eigenlijk? 60 aanvoer / 40 retour is prima, je gaat niet besparen) kom je aan een ltv verdeler
Geldt bovenstaande ook in mijn situatie met pvc vloer die max 28 graden contacttemp mag worden? Ik denk dat dat ook iets van 40 graden watertemp gaat worden, om 28 graden op de pvc te krijgen.

• Ray
philipperosier schreef op maandag 21 maart 2016 @ 06:28:
[...]

Geldt bovenstaande ook in mijn situatie met pvc vloer die max 28 graden contacttemp mag worden? Ik denk dat dat ook iets van 40 graden watertemp gaat worden, om 28 graden op de pvc te krijgen.
zie de tabellen ....

ik heb zelf 16mm slang HOH 10 cm. Wil je rond de 100 watt / m2 uitkomen moet ik dus zo'n 40 graden aanvoer stoken

ik heb een dunne dekvloer met pvc erop

als de kamer 21 graden is dan meet ik rond de 24 - 26 graden op de vloer zelf.

het ligt ook aan de mate van isolatie en hoe lang je wilt stoken om de gewenste ruimte temp te halen. stook je 24/7 kan het wellicht nog lager.

[Voor 11% gewijzigd door Ray op 21-03-2016 07:57]

• fabstar81
Ray schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:13:

goede vraag waarom. ik wil zo laag mogelijk stoken omdat er misschien ooit een warmtepomp komt. een wp en met 60 graden aanvoer je huis warmstoken gaat niet goed samen. met 52 ben ik er ook nog niet hoor, maar het is me dit seizoen gelukt om met 52 graden het huis warm te houden.

ik ga zeker nog verder met testen op stand 5 (CV) en hogere aanvoertemperatuur. puur om te checken of de verdeler niet stuk is. ik heb een kortstondige test gedaan met 60 aanvoer en die was niet om naar huis te schrijven, maar een langere test ga ik nog uitvoeren.

hoe dan ook wil ik binnenkort een nieuwe verdeler kopen. we willen een korte extra groep in de wc in de hal (1m vanaf verdeler) en komen dan op 4 groepen. met het oog dat we onder die 60 graden (liefst lager dus) willen stoken, hebben we dan een LTV met of zonder pomp nodig?

binnenkort weer de update met de testresultaten.

ik weet trouwens niet welke vloerverwarmingsbuis we hebben. op de buizen staat 16x2 PE-RT/E. Dus zal wel 16x2.0 zijn uit de tabellen :+

er van uitgaande dat er 16/2 15 hoh ligt, heb ik warmteafgifte van 64 watt bij 30 graden aanvoer en 20 graden ruimtetemperatuur. met 10 graden hogere aanvoertemperatuur verdubbelt de warmteafgifte per m2 naar 135 watt!

correctiefactor van 0,82 m2 voor laminaat...

[Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 21-03-2016 08:54]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
meet ook eens de werkelijke retour. dus op de slang voor het retour blok. Ik vermoed dat die veel lager is namelijk. Bij mij scheelt dat zo 10 graden tijdens het opstoken en dat loopt dan langzaam naar 5 toe. dan is het huis ook warm

vooral bij een open verdeler duurt het langer voordat er balans is. je zal dus echt een uur of 2 moeten stoken.

wil je met een WP gaan werken dan ontkom je niet aan een een ltv verdeler. Ik zou wel een pomp nemen simpelweg omdat je dan meer mogelijkheden hebt en vooral in combinatie met trad. radiatoren.

edit. je kan trouwens splitsers kopen waardoor je een extra groep hebt zonder al te veel kosten. let wel uiteindelijk heb je toch die ltv verdeler nodig.

tip. neem direct een paar groepen extra voor het geval je toch nog een keer de hele vloer gaat vervangen....

[Voor 19% gewijzigd door Ray op 21-03-2016 08:55]

• fabstar81
ik weet niet zo goed welke retour je dan bedoelt. ik neem even aan dat dat gewoon de retour is die na de verdeler naar de ketel gaat. ik heb een fotootje met 65 aanvoer naar de verdeler en vanaf de verdeler 26 retour...ik denk dat dat niet helemaal representatief is, dus zal vanavond even opnieuw kijken. dan heeft de CV hele dag aangestaan met pomp 5 en 52 aanvoer.
Ray schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:54:
edit. je kan trouwens splitsers kopen waardoor je een extra groep hebt zonder al te veel kosten. let wel uiteindelijk heb je toch die ltv verdeler nodig.

tip. neem direct een paar groepen extra voor het geval je toch nog een keer de hele vloer gaat vervangen....
splitsers...hmm...klinkt leuk om te proberen, maar met het oog op de lage temperaturen en dat we liever in 1 keer goed doen denk ik dat ik me maar moet orienteren op LTV-verdelers binnenkort.

hebben eens een offerte gekregen voor nieuwe vloerverwarming, die offreerden 5 groepen. dus daar ga ik maar van uit. 5 of 6 moet voldoende zijn, met pomp dan. en hopelijk met wat meer instelmogelijkheden per groep, want de wc groep zal erg kort worden tov de huidige 3 groepen. flowmeters of dynamische afsluiters lijkt me onvermijdelijk. ideeën iemand?

[Voor 55% gewijzigd door fabstar81 op 21-03-2016 09:04]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
die retour dus niet aangezien die door het mengblok loopt.....

meet de retour op de slang zelf voordat hij de verdeler in gaat.

Ik zal eens kijken of ik mijn plaatje nog kan vinden van alle temp meters op mijn verdeler

• fabstar81
Ray schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:19:
die retour dus niet aangezien die door het mengblok loopt.....

meet de retour op de slang zelf voordat hij de verdeler in gaat.

Ik zal eens kijken of ik mijn plaatje nog kan vinden van alle temp meters op mijn verdeler
ooo, ik snap het. die is erg koud, gisteren wel paar keer gevoeld met de hand. zal de IR thermometer er eens tegen aan zetten vanavond.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
zo heb ik zelf lopen tweaken

https://drive.google.com/...3M0tfVm8/view?usp=sharing

inmiddels is de aanvoertemp lager en heb ik een wilo stratos pomp waardoor de flow beter regelbaar is (en dus minder temp nodig was)

[Voor 38% gewijzigd door Ray op 21-03-2016 09:36]

• fabstar81
:+ diezelfde metertjes heb ik ook overal hangen. ik moet er nog wat bij kopen, want heb er rondom de vedeler maar 2, en nog 1 van de pompschakelaar. even ter check, deze foto is dus een LTV?

zit wel te denken...die lussen zijn nu perfect afgestemd op de verdeler, als ik een ander merk verdeler zou kopen en de groepen komen anders uit, hoe gaat dat in zijn werk? zijn er verlengers oid?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• PCJR
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:38:
:+ diezelfde metertjes heb ik ook overal hangen. ik moet er nog wat bij kopen, want heb er rondom de vedeler maar 2, en nog 1 van de pompschakelaar. even ter check, deze foto is dus een LTV?

zit wel te denken...die lussen zijn nu perfect afgestemd op de verdeler, als ik een ander merk verdeler zou kopen en de groepen komen anders uit, hoe gaat dat in zijn werk? zijn er verlengers oid?
Welke metertjes zijn dat? En hebben ze nog enige afwijking?

Dan bestel ik er ook wat :)

• fabstar81
philipperosier schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:01:
[...]

Welke metertjes zijn dat? En hebben ze nog enige afwijking?

Dan bestel ik er ook wat :)
deze bijvoorbeeld.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ray
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:38:

je kan ze inderdaad gewoon verlengen of een verdeler zoeken die zo uitkomt dat je ze enkel in hoeft te korten bijvoorbeeld.

en inderdaad dit is een ltv verdeler. de verbinding tussen aanvoer en retourbalk heeft een regelbaar ventiel

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:53
Kwam dit topic bij toeval tegen en gebruik een warmtepomp om mijn vloerverwarming en huis te verwarmen. Daar zag ik ook dat hij vrijwel nooit boven de 25 a 30 graden komt, blijk ik dus ook een hoge temp verdeler te hebben. Heb de tip in het begin van het topic uitgevoerd, van passief naar actieve verdeler. Was 15 min werk, kon de retour met grote inbus eruit halen en netjes op aanvoer balk erin schroeven waar een dopje zat.
Merk inderdaad hogere temp, geen wereld verschil maar zeker 5 graden hoger.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:27
martijnr17 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:12:
Heb de tip in het begin van het topic uitgevoerd, van passief naar actieve verdeler. Was 15 min werk, kon de retour met grote inbus eruit halen en netjes op aanvoer balk erin schroeven waar een dopje zat.
Merk inderdaad hogere temp, geen wereld verschil maar zeker 5 graden hoger.
Kan je aub even aangeven wat je precies gedaan hebt, evt met een foto ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:53
hannibal2206 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:51:
[...]

Kan je aub even aangeven wat je precies gedaan hebt, evt met een foto ?
Zie de onderstaande afbeeldingen.
Bij mij heb je 2 balken achter elkaar. De voorste is aanvoer naar de vloer (warm) de achterste is retour (koud).
Linksachter komt de aanvoer van de cv en rechtsachter de retour naar de cv.
In de nieuwe situatie zit de retour rechtsVOOR. Je merkt dat de radiator iets verderop (hier niet zichtbaar natuurlijk) minder koud wordt omdat de vloerverwarming het water uit de leiding trekt.
Verder heb ik de pomp op de laagste stand staan zodat de menging van het water minder is en daardoor ook weer een hogere temperatuur. ( plaatjes klikbaar )

[Voor 7% gewijzigd door martijnr17 op 22-03-2016 15:04]

• jaari
martijnr17 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Zie de onderstaande afbeeldingen.
Bij mij heb je 2 balken achter elkaar. De voorste is aanvoer naar de vloer (warm) de achterste is retour (koud).
Linksachter komt de aanvoer van de cv en rechtsachter de retour naar de cv.
In de nieuwe situatie zit de retour rechtsVOOR. Je merkt dat de radiator iets verderop (hier niet zichtbaar natuurlijk) minder koud wordt omdat de vloerverwarming het water uit de leiding trekt.
Verder heb ik de pomp op de laagste stand staan zodat de menging van het water minder is en daardoor ook weer een hogere temperatuur. ( plaatjes klikbaar )
[afbeelding]
[afbeelding]
volgens mij zat het gewoon fout aangesloten. Als je twee balken hebt, dan moet de aanvoer op de één, en de retour op de andere aangesloten. Als ik je goed begrijp dan was bij jou zowel de aanvoer als de retour op dezelfde balk aangesloten. Maar ik snap zowiezo niet wat je precies hierboven zegt: "De voorste is aanvoer naar de vloer (warm) de achterste is retour (koud)" Daarna zeg je dat linksachter de aanvoer van de CV zit (?) En in de nieuwe situatie is het in ieder geval omgedraaid.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:47
@jaari
Dit is niet correct. Het is heel normaal dat aan- afvoer cvleidingen op dezelde balk zitten. Sterker nog vaak moet dat anders is het systeem niet meer hydraulisch neutraal.
Lees eens de instructies van de grote fabrikanten van verdelers, zoals robot, jansen krop, wth, enz..
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee