Zonder het topic te willen kapen hier precies hetzelfde probleem. Aan het tweaken geslagen en niet-bevestigd sindsdien problemen met de aanvoertemperatuur in de verdeler. situatieschets:
23 nov 2012: kruipruimte geisoleerd met 8 cm PUR
6 nov 2013: Ferolli hakkie-takkie ding vervangen door Remeha Calenta 40C
6 nov 2013: vloerverwarming ook gemaakt, pomp was kapot
6 nov 2013: Kickspace keuken geinstalleerd
6 nov 2013: kleine T1 radiator (niet genoeg vermogen) geinstalleerd in de hal
6 nov 2013: dik gordijn bij voordeur opgehangen tegen kou
18 nov 2013: Plaatsing 3500 Wp zonnepanelen
21 jan 2014: Pompschakelaar geinstalleerd (24/7 75watt stand 3 naar op aanvraag 35watt stand 1)
30 jan 2014: cv-water van 90 naar 80 graden warmhouden tapwater uitgeschakeld
16 feb 2014: cv-water van 80 naar 70
28 mrt 2014: Radiatorfolie aangebracht woonkamer
8 jul 2014: Douche WTW gemonteerd
23 okt 2014: Bouw PE-Plastic in kruipruimte gelegd
24 okt 2014: cv temperatuur verlaagd van 70 naar 50 (niet succesvol, huis werd niet warm, terug naar 60)
30 nov 2014: Maximaal aanwarmtijd gewijzigd van 180 naar 120 minuten
10 apr 2015: Zonneboiler met CV-retour door boiler operationeel 350 L, 2x 48 HP op zuid-oost
17 apr 2015: Aanvoertemperatuur CV verlaagd van 60 naar 52 graden. Max aanwarmtijd van 120 naar 180 minuten
12 jan 2016: E-boilert up and running voor tapwater
Al met al hiermee van 1400 m3 in 2012/2013 naar dit stookseizoen 2015/2016 prognose rond de 500 m3.
Begane grond 45 m2 met vloerverwarming in hal, (open) keuken en woonkamer. 5,2 m x 8,5 m is begane grond ongeveer met grote glaspui HR glas (wordt binnenkort vervangen door HR+++ 40mm) van 4,5 m x 2,50 m pal op zuiden. 2 grote plaatradiatoren van 240cm x 50 cm T20 (2 platen, geen ribbels) links en rechts naast de pui. kickspace in de keuken en T10 radiatortje in de hal door ons aangelegd, verder geen radiatoren in de woonkamer/op de begane grond.
3 groeps Robot verdeler, geen groep in de wc naast de hal (scheelt 15 graden ongeveer

).
De vorige bewoner heeft het aan laten leggen maar weet niet meer precies hoe. Hij vermoedt bij de pui 10 cm hoh, rest van de woonkamer 15 hoh. Vorige bewoners hadden tegelvloer en nooit de grote plaatradiatoren aan.
Wij hebben over de tegelvoer een dunne ondervloer gelegd met daarop laminaat. Vloer wordt ongeveer 21 graden ondanks het laminaat met ondervloer en in de winter meet ik bij de pui ongeveer 19 graden.
Ik weet dus niet precies of de lage aanvoertemperatuur in de Robot verdeler samenhangt met het verlagen van de aanvoertemperatuur van de CV. deze staat momenteel op 52 graden sinds dit seizoen maar de lage temperatuur is al langer dan dat ik de aanvoer tot 52 heb terug gebracht. tot aan de verdeler is het water ongeveer 50 graden, maar de aanvoer en retour schommelen rond de 26 graden.
Een test met tijdelijk de CV op aanvoertemperatuur van 80 graden leek niet te helpen, maar het kan zijn dat ik dat langer moet testen. heb ongeveer kwartier de aanvoer op die temperatuur gehad en zag geen verbetering dus maar weer verlaagd. Pompsnelheid van de Grundfoss ook verhoogd en verlaagd, staat nu op laagste stand en zag geen positieve verandering wanneer ik de snelheid verhoogde.
Nu ik op zoek was naar een nieuwe verdeler kwam ik dit topic weer tegen en dacht ik nog eenmaal te vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Afgelopen weekend alle 3 de groepen doorgespoeld met zwart water tot gevolg. Hierna, nog steeds lage aanvoertemperatuur. Toen ik alle groepen met de afsluiters had dichtgezet, zag ik wel de temperatuur in de verdeler (aanvoer en retour) oplopen naar 40 graden. Dát is wat ik wil, dacht ik. Maar toen ik 1 (ongeacht welke) groep open zette, zakte hij direct weer in naar 25 graden. Zie filmpje
hier.
Wat kan ik hieruit afleiden? Is de verdeler stuk? Hij redt wel de 40 graden, maar pas bij openzetten van een groep dondert ie in elkaar.
Saillant detail is dat we de laminaat vloer zat zijn; slecht gelegd, weinig warmte, komt omhoog, krast, butst, heeft gaten etc.. WAF zegt vloer weg. Willen dit jaar PVC leggen die waarschijnlijk meer warmte gaat geven dan de laminaatvloer, maar dan nog gaat er maar 26 graden in de verdeler.
Met het oog op de subsidie van de komende jaren op warmtepompen kan het zomaar zijn dat er in de komende 5 jaar nog een WP komt. Zo niet, dan wil ik alsnog maximaal gebruik maken van de warmte die in de ZB zit en dus zo laag mogelijk stoken met zo hoog mogelijk rendement. Vandaar de keuze PVC.
Nu zit ik met dilemma, want wat een opties hebben we nu:
*Nieuwe vloerverwarming kost ongeveer 1500 euro, inclusief nieuwe verdeler met alpha2 pomp en 5 groepen ipv 3.
*Rossen we de oude vloerverwarming eruit, inclusief de tegels dan moet er weer een dekvloer op, etc..
*Laten we de oude vloerverwarming zitten heb ik misschien alleen een nieuwe verdeler nodig (LTV, of niet-LTV?)
*Ik kan nu een nieuwe of tweedehands verdeler erop zetten om uit te sluiten dat het de huidige verdeler is. Kosten ongeveer 400-500 euro. Best duur voor een test. Ik heb dan wel gelijk een verdeler met meer groepen want ik wil hoe dan ook in de WC een groep aanleggen.
*Ik kan een
WTH verdeler kopen zonder pomp om te zien of het de huidige verdeler is. Nadeel, geen pomp erbij. Maar is dit wel een nadeel?
Ik heb werkelijk waar geen idee waar we goed aan doen. De vrouw zegt resoluut "nieuwe vloerverwarming" maar met het uitbikken en alle verborgen kosten kunnen we wel eens veel hoger dan die 1500 euro uitkomen. Aan de andere kant hebben we dan wel direct een groter systeem, meer groepen, een zuinige pomp. Maar met het oog op nog lagere aanvoertemperaturen, wat voor verdeler moet ik kopen?
pfff, keuzes keuzes keuzes. laten we beginnen met het probleem "vloerverwarming wordt niet warmer dan 26 graden".
thanks!