VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:19:
[...]
Er volgt inderdaad een aantal artikelen maar dat is allemaal heel mooi en vaag opgetekend. Er staat helemaal niks concreets in en dat betekent dat we zijn overgeleverd aan de grillen van de "experts". En we hebben gezien hoe dat in bijv. Griekenland gegaan is. De experts zijn namelijk mensen die hele andere belangen hebben dan het welzijn van ons gewone burgers.
Het is allemaal leuk dat de export naar Polen groter is geworden maar waar haal je de kennis vandaan dat dat door de EU komt? Voordat de EU bestond handelde NL ook prima met andere landen. Het zegt dus helemaal niks. "Circumstantial evidence", niets meer en niets minder.
Dat de EU het wil doen voorkomen dat het allemaal door de EU komt lijkt me evident. Wij van wc-eend ... Het is een flauwe uitdrukking maar het is wel waar.
Het zal allemaal heel goed voor de economie zijn maar "de economie" is zo'n nietszeggend begrip. Het zegt alleen iets over de totale geldstromen van een land. En hoe groot die ook zijn, het zegt helemaal niks over het welzijn van de mensen. En dat is nou precies het probleem. Het welzijn (wat niet perse evenredig is met de welvaart) is drastisch omlaag gegaan. De meeste mensen zijn er flink op achteruit gegaan. Deze grote massa draait op voor de kosten en de rijke minderheid heeft er baat bij. Het geld dat terugkomt wordt niet teruggegeven aan degene die het eerst hebben moeten ophoesten. Zoveel is toch wel duidelijk met alle bezuinigingen en lastenverzwaring van de het afgelopen decennium? Tenzij je natuurlijk een topinkomen hebt ... dan ben je er inderdaad op vooruit gegaan.
En voordat je gaat beginnen dat het ook goed is voor de arbeidsmarkt (net zo'n drogreden als "goed voor de economie"): dat is het niet. Het is alleen leuk voor ondernemers. En vaak ook alleen op de kortere termijn. Toen de grenzen opengingen voor diverse "oostbloklanden" hebben we dat ook gezien. Massale instroom van oostblokklussers waardoor hier mensen op straat kwamen te staan omdat ze duurder waren. Het stijgende aantal werklozen is niet alleen maar het gevolg van de financiële crises namelijk. En voor klanten lijkt het ook zo leuk omdat het voor de helft van de prijs kan. Totdat maar weer eens blijkt dat er broddelwerk geleverd is en een echte timmerman alsnog de boel moet komen repareren. Uiteraard "uitzonderingen die de regel bevestigen" en "ook genoeg nl'ers broddelaars" etc. maar mijn pa zit in het wereldje en het is echt bijzonder triest gesteld, kan ik je vertellen.
Het "aan de eisen" voldoen is een enorm rekbaar begrip (op meerdere vlakken). Zeker als er belangenverstrengeling in het spel is. Exmar en Suez-Tractebel willen dolgraag in Oekraïne naar schaliegas boren. Je mag één keer raden van welke figuren Guy Verhofstadt ieder jaar een paar ton op zijn rekening krijgt bijgeschreven ... Met liefdadigheid (en zeker voor het gewone volk) heeft het in ieder geval niets te maken. 1+1=?
Het is dus inderdaad heel erg goed voor de economie ... van een heel select groepje steenrijke mensen ...
Het ging puur om de cijfers die in de links stonden, maar de vijf linken van het de post waarop jij reageert staan alleen feiten; de export cijfers. En de aandelen van bepaalde producten in de export. Nu weet ik niet waar je dat over experts vandaan haalt...
Het is natuurlijk lastig te zien welk deel van de groei door de EU komt en welk deel niet. Maar ik heb in een latere post (vrijdag 27 november 2015 13:40) Polen en Litouwen vergeleken met twee niet EU landen Wit-Rusland en Oekraïne zelf. Als je dan kijkt naar het aantal inwonders dan komt er een duidelijk verschil naar voren; onze export naar Litouwen is ruim drie keer zo groot als die naar Wit-Rusland terwijl er in Wit-Rusland drie keer meer mensen wonen. Als de EU niets op zou leveren dan zou je verwachten dat de export naar Wit-Rusland juist drie keer zo groot zou zijn als de export naar Litouwen.
Verder is het weinig van "wij van wc eend" die cijfers zijn gewoon vrij verkrijgbaar.
Hier heb je ze nog een keer;
Polen: van 2,5 Miljard naar 8,6 Miljard (40 mil inwoners)
Oekraine, van 0,429 miljard naar 1,26 Miljard (45 mil inwoners)
Litouwen: van 0,264 miljard naar 1,77 Miljard (3 mil inwoners)
Wit-Rusland: van 0,108 Miljard naar 0,512 Miljard (10 mil inwoners)
Bulgarije: van 0,241 Miljard naar 0,895 miljard (7 mil inwoners)
Servië: van 0,137 Miljard naar0,359 Miljard (7 mil inwoners)*
*Van servie kon ik alleen cijfers van 2005 en later vinden en met Servië hebben we al wel een associatie verdrag.
Het is geen onomstotelijk wetenschappelijk bewijs maar het geeft wel een tendens aan; als een land EU lid is exporteren wij er veel meer naar dan naar landen die niet lid van de EU zijn en vergelijkbare bevolking heeft.
En die cijfers kun je gewoon
hier vinden, en anders ook wel bij cbs maar is dan iets meer zoekwerk
Meer import en export lijkt mij alleen beter, meer belasting inkomsten meer banen etc. Heb je ook cijfers die aangeven dat wij erop achteruit zijn gegaan? En waar heeft dat mee te maken? Misschien wel de crisis van 2008? En zonder die extra export had het best wel allemaal slechter kunnen zijn.
Dat mensen erop achter uit zijn gegaan valt denk ik mee; dit is het tweede plaatje wat je vind als je gewoon op google zoekt.
Ja er wordt op verschillende dingen bezuinigt maar zo slecht hebben we het nog niet. Als jij dat nog steeds denkt geef dan maar wat cijfers, aan onderbuikgevoelens heb ik niets.
En als je eenmaal hebt bewezen dat wij erop achteruit zijn gegaan moet je dan nog maar even uitleggen hoe de export niet helpt/of het slechter maakt voor de Nederlanders. Of met cijfers komen dat die extra export er ook zou zijn geweest als Polen etc. niet lid van de EU werden en er geen geld naar toeging.
Ah het alloude argument "ze stelen de banen van de Nederlanders" het maakt onderhand al niet meer uit want die banen stelen ze van de Roemen en Bulgaren, die op hun beurt de banen hebben gestolen van de Polen, die op hun beurt weer de Banen hebben gestolen van de Marrokaanse en Turkse gastarbeiders

. Wilders stond hierover ook paniek te zaaien dat we zouden worden overstroomd door Roemenen. Ik wacht nog steeds op die tsunami volgens mij valt het wel mee.
En welke cijfers heb je om aan te tonen dat de er zoveel mensen werkeloos zijn door die immigratie stroom? Of kan deze ook andere oorzaken hebben, *kuch* crisis 2008 *kuch*. Wederom, aan onderbuik gevoelens heb ik niets.
Als laatste hierover laat ik
dit filmpje van Charlie Brooker achter samen met deze heerlijke quote;
I miss the traditional British way of life. You know, before we had the Bulgarians and the Romanians and the Polish and the Russians and the Australians and the Kurdish and the Turkish and the Bengalis and the Pakistanis and the Indians and the West Indians and the Africans and the Huguenotes and the Jews and the Normans and the Vikings and the Angles and Saxons and the Romans and the Jutes and the Bloody Celts who were first in the door the foreign f*cking idiots. It's been downhill ever since.
Ik wil wel zien of die eisen die worden gesteld aan het geven geld voor het bestrijden corruptie wel zo rekbaar zijn. Weet jij überhaupt wat voor eisen het zijn of hoe veel geld er überhaupt er potentieel naar Oekraïne kan gaan? Zoek maar eens op en kom dan terug.
En daar is Guy weer, "alleen puur dankzij Guy komt dit associatie verdrag er alleen hij heeft er mee te winnen en verder niemand". Hoe is dit een argument? Heb je nog andere strohalmen of was dat de laatste?
Als laatste nog even, Oekraïne wordt voorlopig nog niet lid het is alleen een assocatie verdrag dus zijn de kosten hiervan veel lager maar de voordelen ook. Slechts twee onderdelen in het associatie verdrag hebben het over financiele bijstand, en dan gaat het ook niet over Miljarden die uit de EU pot kan komen. Wij als handelsland zijn gebaat bij een financieel sterker Oekraïne, wij zijn een handelsland daarbij gebaat. En hoe meer geld men daar heeft hoe meer luxe producten zullen worden ingevoerd waarbij sommige van die producten bij ons wegkomen.
VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:19:
@ph4ge en @Prosac:
Ik had het over
jullie buurman die mag handelen met
mij en niet over
mijn buurman die mag handelen met
jullie. Een wezenlijk verschil dat precies illustreert waar de schoen wringt. Jullie lezen wat jullie
willen lezen. Als dit in een contract had gestaan en jullie hadden het getekend dan zouden jullie zo vreselijk van een koude kermis thuiskomen. Denk daar maar eens even heel goed over na, heren (en/of dames).
Zolang mensen niet willen lezen (of luisteren) wat er daadwerkelijk gezegd wordt is een discussie bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Sorry maar we zijn allemaal buren of overburen van elkaar, dus dat maakt niet zoveel uit, het is niet echt het beste voorbeeld. Je geeft het geld niet aan iemand of een land maar aan de EU waar wij lid van zijn. Maar om even de voorbeelden eruit te halen;
De Eu kost ons 2,5 miljard per jaar. De EU investeerd in de nieuwe leden waarvan de economie opbloeit waardoor wij uiteindelijk het meervoud kunnen verhandelen dankzij de opbloeiende economiën...
Een deel van deze bloei is zeker te danken aan het feit dat deze landen bij de EU zitten.
Maar als je graag een voorbeeld wilt;
Samen met de buurt zet je een fondsje op poten waarin iedereen een beetje meebetaald zodat mensen bjvoorbeeld een kleine subsiedie kunnen krijgen voor het opknappen van het huis. Verder zet je wat extra prullenbakken neer en legt wat platsoentjes aan en een speeltuin. Als gevolg hiervan wordt de buurt beter waardoor weer de huizenprijzen voor iedereen gaan stijgen. En uiteindelijk je huisprijs meer stijgt dan dat je zelf hebt geinvesteerd in de buurt. En je kunt natuurlijk genieten van een betere buurt.
[
Voor 5% gewijzigd door
klaw op 28-11-2015 02:35
]