[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste
Acties:
  • 727.989 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Anoniem: 306567 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:17:
Oekraïne meldt 3500 verliezen aan Russische kant en 200 aan de Oekraïnse kant. Geen idee of dit helemaal klopt en het is ook niet te verifiëren. Maar als het klopt dan betekent het dat de Russen toch wel Oekraïne heeft onderschat.
The Russian Defense Ministry has not reported a single combat casualty from the military conflict in Ukraine, a CNN review of their news releases shows.

In its latest update to the media on Saturday, the Russian Ministry of Defense only lists losses of military equipment on the Ukrainian side, as a result of what it calls a “special military operation.” On Friday, Russian Ministry of Defense spokesman Major General Igor Konashenkov said there were no casualties on the Russian side, in a statement regarding an operation to take an airfield on the outskirts of Kyiv.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 14:17

Whuzz

Dodgeball!

Oekraïne meldt 3500 verliezen aan Russische kant en 200 aan de Oekraïnse kant. Geen idee of dit helemaal klopt en het is ook niet te verifiëren. Maar als het klopt dan betekent het dat de Russen toch wel Oekraïne heeft onderschat.
Als we één ding van alle voorgaande oorlogen hebben geleerd is dat de gerapporteerde cijfers van de oorlogvoerende facties (aan welke zijde dan ook) nóóit kloppen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:10:
[...]

En dan?

Met zwaar geschut bezet je geen land ter grootte van Frankrijk, die 44 miljoen inwoners gaan niet zomaar hun hok in.
Nee maar als je alles naar de tyfus knalt zodat Oekraïne zich wel moet terug trekken open je de weg voor de overige 1.000.000 actieve soldaten om huis te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ze melden het zelf, het is ontzettend in hun voordeel dit te melden (oa voor moraal) en er is geen externe partij die dit kan controleren. Plus dat het ontzettend chaos is. Maar op alles wat we nu zien lijkt 200 doden bij oekraine me aan de lage kant. Ik denk echt dat we hier helemaal niets over kunnen zeggen op dit moment

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Als Poetin dergelijke wapens in gaat zetten in stedelijke gebieden, dan is duidelijk dat hij echt he-le-maal nergens om geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:
[...]

dan is duidelijk dat hij echt he-le-maal nergens om geeft.
dat is al een paar jaar zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:05
TheRicolaa10 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Omdat je dan de Oekraïnse bevolking verder het harnas in jaagt, ik gok dat Poetin had gehoopt dat de Oekraïners sneller zouden opgeven en de situatie hadden geaccepteerd.
Ik kan moeilijk geloven dat de Russische Intelligentie zo slecht zou zijn in het inschatten van de reactie op een aanval. Het anti-Rusland sentiment was in de weken voor deze aanval al enorm. Dus denken dat je opeens met open armen zou ontvangen worden?
Rusland de vriendelijke bezetter?

God does not play dice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Uit een artikel in De Morgen:
Er is één ding dat Poetin op zijn missie kan tegenhouden, en dat is democratie. En dat is nou net wat er in Oekraïne begon te ontluiken. In Oekraïne wonen, net als in Rusland, slavische, christelijk-orthodoxe mensen. ,,Oekraïne is integraal onderdeel van Rusland, dat ons door fouten en buitenlandse machinaties is ontvallen’’, zei Poetin maandagavond. Maar je kunt het ook zo lezen: Oekraïne mag niet slagen. Want een democratie pal naast de deur, een democratie die zich meer en meer naar het Westen keert, terwijl cultuur, omstandigheden en mensen niet heel anders zijn dan in Rusland, dat is niet alleen onverdraaglijk, het is ook levensgevaarlijk. Het zou zijn onderdanen maar op ideeën kunnen brengen. Aleksej Navalny schreef het in een van zijn brieven uit het strafkamp: ,,Poetin ligt ‘s nachts niet wakker van de Navo. Hij ligt wakker van de ruimte voor democratisch verzet die de Navo creëert langs zijn grenzen.’’ De geest, kortom, moet weer in de fles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:16:
[...]Rustig? Heb je het wel gevolgd?
Ja, heb jij ergens volop raketten zien inslaan? Stonden vanmorgen overal gebouwen in brand? Was de stroom uitgeschakeld? Is iedereen gevlucht?
Integendeel, het eerste wat ik op de livecams vanmorgen zag waren mensen die de hond aan het uitlaten waren en boodschappen gingen doen. Het lijkt in niets op een oorlog in Kyiv zelf, het zou kunnen dat in de buitenwijken wel gevochten wordt, maar je hoort en ziet er niks over.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 22:24
hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:10:
[...]

En dan?

Met zwaar geschut bezet je geen land ter grootte van Frankrijk, die 44 miljoen inwoners gaan niet zomaar hun hok in.
Ik vermoed dat Putin niet helemaal gek is geworden, een totale oorlog op zoveel fronten voeren doet Rusland echt meer kwaad dan goed (dit ook al natuurlijk, maar hij moet gehoopt/ gedacht hebben dat het allemaal snel voorbij zou zijn, een soort walk in the park zeg maar).
Dat materiaal staat daar tactisch gezien vooral om druk uit te oefenen. Je kan wel een aantal troepen Oekraïne insturen, maar als niet het gevoel leeft dat weerstand hopeloos is, dan werkt dat niet. Zeg maar spierballen laten zien aan je tegenstander voordat je t gevecht aangaat en daarmee hopen af te dwingen dat ze snel overgeven.

Als ze echt grof geschut in gaan zetten en niet gericht op strategische en militaire doelen zal China ook niet veel anders kunnen dan de acties afkeuren en dan wordt het domino effect wel snel groot vermoed ik. Nu het lijkt op landjepik kunnen ze zich nog redelijk op de vlakte houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Tsja... Je hebt dan toch de hoop dat iemand die op de knop moet drukken ook nog enig verstand heeft en door heeft wat voor schade er aangericht gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

.

[ Voor 100% gewijzigd door Humma Kavula op 26-02-2022 12:23 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:16
Yaksa schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Ja, heb jij ergens volop raketten zien inslaan? Stonden vanmorgen overal gebouwen in brand? Was de stroom uitgeschakeld? Is iedereen gevlucht?
Integendeel, het eerste wat ik op de livecams vanmorgen zag waren mensen die de hond aan het uitlaten waren en boodschappen gingen doen. Het lijkt in niets op een oorlog in Kyiv zelf, het zou kunnen dat in de buitenwijken wel gevochten wordt, maar je hoort en ziet er niks over.
Uh, Ja? Ben je een Russische trol ofzo? Er is de hele nacht zwaar gevochten.

https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:
Nee maar als je alles naar de tyfus knalt zodat Oekraïne zich wel moet terug trekken open je de weg voor de overige 1.000.000 actieve soldaten om huis te houden.
Stop eens met overdrijven, Rusland heeft helemaal geen 1.000.000 actieve soldaten beschikbaar. De oost- en zuidflank van het land moeten ook bewaakt blijven, rond Moskou voor het geval de bevolking in opstand komt.

Los daarvan: dienstplichtigen daar lijken niet heel gemotiveerd, het aantal goed getrainde soldaten is relatief beperkt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:20
[...]

Je bent aan het trollen toch? Er zijn volop zware gevechten geweest in Kyiv. Welliswaar veel aan de randen, maar dat neemt niet weg dat het een zware nacht is geweest.

Maar gelukkig dat jij het wel mee vond vallen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 16:21
[...]

Ik zag een flatgebouw waar een groot gat in geslagen was en hulpverleners die bezig waren de zooi te ruimen en branden te blussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

TheBrut3 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Tsja... Je hebt dan toch de hoop dat iemand die op de knop moet drukken ook nog enig verstand heeft en door heeft wat voor schade er aangericht gaat worden.
Helaas, dat slopen ze in diensttijd er wel uit. Bevel is bevel. In Rusland vaak gevolgd door een kogel bij weigering :>

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33

Spotmatic

Ken sent me

Wat wel zeker is: internationaal gezien is de aaibaarheidsfactor van Poetin en Rusland minder dan 0. Daarentegen loopt iedereen met Zelensky en de Oekraïne weg.

Ik ben ook benieuwd hoe Poetin de afgelopen dagen al framen als hij weer op TV komt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat een oud barrel, is dit werkelijk het soort tank wat de Russen inzetten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PMCj1DE9I7kAWXQ1OTHKhWf5ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qzh0vRYOqbFMVQeWlnY0LIGx.jpg?f=fotoalbum_large

https://nl.m.wikipedia.or...ïens_conflict_(2021-2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Wat een oud barrel, is dit werkelijk wat de Russen inzetten?
Heb nu helaas geen tijd om twitter weer door te spitten, maar er waren gisteren ook al beelden van troepen met echt gare meuk. Pas op, er zijn er ook genoeg met gedegen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
_eLMo_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Reactie van mijn gemeente op de vraag om te stoppen met het kopen van Russisch gas.

Ik heb nu gevraagd bij welke nationale of internationale overkoepelende organisatie ik dan mijn stem kan laten horen.
Nou vraag ik me af hoe het eerdere bericht van @DevWouter hieromtrent zit. Daaruit scheen dat het een afgelopen zaak was.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
200 Oekraïense burgers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Adlermann schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:17:
[...]

De EU is ook niet in oorlog. At best vechten we een proxy-oorlog uit. Een kenmerk daarvan is, dat we niet daadwerkelijk in oorlog zijn.
Waarom snappen mensen nog steeds niet dat ook al staan de Russen niet aan onze grenzen of is er nog geen bom gevallen binnen EU dat we toch écht al wel in een oorlog zitten.

Verwacht jij dat zodra Oekraïne valt en overgenomen wordt door Rusland dat de rust en vrede weer terug keert, alle sancties opgeheven worden Poetin weer vrolijk staat te zwaaien bij de Formule 1 in Sotsji?

Nee hou jezelf geen illusies voor dat de wereld morgen nog hetzelfde is als vorige week. Die wereld is niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:40
Het Nederlandse leger gaat zo snel mogelijk 200 Stinger-luchtdoelraketten leveren aan Oekraïne. Dat gebeurt na een recent verzoek van dat land, melden ministers Hoekstra van Buitenlandse Zaken en Ollongren van Defensie aan de Tweede Kamer.
https://nos.nl/collectie/...doelraketten-aan-oekraine

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02

epo

XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Wat een oud barrel, is dit werkelijk het soort tank wat de Russen inzetten?
Idd vreemd, lijkt mij ook niet heel goed voor het moraal om je manschappen met die oude troep in een oorlog te sturen + de verliezen die je daardoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Kyiv bereid zich voor op een lange nacht.

Gister nacht ook veel filmpjes waarin saboteurs te zien zijn die vanaf de daken licht signalen geven.

Het is niet helemaal duidelijk of het voor de parachutisten was of voor eventuele artillerie. De gebeurtenissen gister nacht lijken te wijzen op signalen voor parachutisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Stop eens met overdrijven, Rusland heeft helemaal geen 1.000.000 actieve soldaten beschikbaar. De oost- en zuidflank van het land moeten ook bewaakt blijven, rond Moskou voor het geval de bevolking in opstand komt.

Los daarvan: dienstplichtigen daar lijken niet heel gemotiveerd, het aantal goed getrainde soldaten is relatief beperkt.
Nou ja goed, laten het er iets minder zijn. Het veranderd niets aan hoe ik denk dat het zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 18:06

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:29:
Gister nacht ook veel filmpjes waarin saboteurs te zien zijn die vanaf de daken licht signalen geven.

Het is niet helemaal duidelijk of het voor de parachutisten was of voor eventuele artillerie. De gebeurtenissen gister nacht lijken te wijzen op signalen voor parachutisten.
Hopelijk komen onze lange wapens dan deels met nachtzicht/thermal. Prijsschieten, eens kijken of ze dan nog lichtsignalen willen geven...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:05:
Of moeten we echt bang zijn voor deze acties van 'm en dat een volgende stap een kernoorlog kan worden? De Russen hebben de kennis en voldoende kernwapens. Is deze malloot zo ver heen dat het hem toch allemaal niets meer uit maakt en straks 10 atoombommen op 'het westen' gaat gooien? Of is dat echt een gekke gedachte van mij?
En wat gaat hij daarna doen dan? Rest van zijn leven in een bunker zitten?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 16:21
Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:29:
Kyiv bereid zich voor op een lange nacht.

[Twitter]

Ook in telegram groepen oproepen goed op te passen voor verdachte personen en saboteurs die gevoelige plekken lijken te markeren.

Eerder ook al een bericht op te passen voor gedropt speelgoed en telefoons welke mogelijk explosieven konden bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29
epo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Idd vreemd, lijkt mij ook niet heel goed voor het moraal om je manschappen met die oude troep in een oorlog te sturen + de verliezen die je daardoor hebt.
Dat begon al toen we konden zien hoe Russische soldaten geen eten en geen onderdak hadden voor de invasie uberhaupt begon. Ik heb geen idee hoe we dat moeten zien en of dit een kanonnenvoer-theorie is en de echte professionals nog moeten komen met de goede spullen. Dat heeft strategisch en qua moreel zoveel nadelen dat ik het me haast niet kan voorstellen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:27:
Verwacht jij dat zodra Oekraïne valt en overgenomen wordt door Rusland dat de rust en vrede weer terug keert, alle sancties opgeheven worden Poetin weer vrolijk staat te zwaaien bij de Formule 1 in Sotsji?

Nee hou jezelf geen illusies voor dat de wereld morgen nog hetzelfde is als vorige week. Die wereld is niet meer.
Heel Oekraïne valt niet, los daarvan mag ik hopen dat niets meer hetzelfde is als vorige week.

Geen Gazprom, snel van het Russische gas, serieus investeren in defensie, weg met de olichargen, etc. Kort samengevat: Poetin can go f*ck himself...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:En we gaan verder in: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en oorlog in Oekraïne #2

Let s.v.p. op de belangrijkste wijziging in het topic beleid: Geen slowchat
Wie toch aan slowchat doet riskeert een tijdelijke afkoel ban. Voor slowchat verwijzen door naar onze Discord server. De link zie je in de topic start en topic warning van het nieuwe topic.

Zie je slowchat? Maak dan een TR aan reageer zelf niet.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid