[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.331 views

Onderwerpen

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Poroshenko komt deze week naar NL toch? En de premier van het land heeft een paar fikse uitspraken gedaan.

Het is wel frappant dat het Oekraine debacle iets naar de achtergrond is gegaan door al dit nieuws. Hoe zou het daar nu gaan?

Eat the bugs, live in a pod

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 20:08

User

S3

HMC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:33:
Het is wel frappant dat het Oekraine debacle iets naar de achtergrond is gegaan door al dit nieuws. Hoe zou het daar nu gaan?
Redelijk stil nog steeds.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:43 ]

• HMC

HMC

Pluviophile

Het begint een klassiek Russisch bevroren conflict te worden.
Winter vs.Verschroeide Aarde is waarschijnlijk niet wat je bedoelt, maar nog ben ik het met je eens.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:38 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
HMC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:33:
In Donbass neemt de spanning weer toe en vallen er bijna elke dag doden door militaire strijd. Het is niet zo heftig als eerst maar het is een illusie dat er niets gebeurt. Het komt alleen hier niet of nauwelijks in het nieuws.

• HMC

HMC

Pluviophile

arsimo schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:25:
[...]

In Donbass neemt de spanning weer toe en vallen er bijna elke dag doden door militaire strijd. Het is niet zo heftig als eerst maar het is een illusie dat er niets gebeurt. Het komt alleen hier niet of nauwelijks in het nieuws.
Vraag je alstjeblieft af waarom. In andere landen is het nog wel volop in het nieuws.

• HMC

HMC

Pluviophile

Dat weet ik, maar Rusland heeft niet zoveel bevroren conflicten.
Agreed, veel ex-/nog steeds communistische staten wel (waarvan er niet meer zo gek veel zijn), maar dat is hun probleem. Net zoals half tot heel Zuid Amerika nog steeds lijdt onder USA interventies uit het verleden.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:08

wontcachme

You catch me? No you wont

HMC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:35:
[...]

Dat weet ik, maar Rusland heeft niet zoveel bevroren conflicten.
Niet? Transnistrie, Donbass, Krim, Abkhazia, Ossetie, Karabakh

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:38 ]

• HMC

HMC

Pluviophile

Je houdt wel van jezelf herhalen? Dat zijn allen staten die in de invloedssfeer van Rusland vallen en verder er niet echt toe doen. Ze hebben overigens allen een meerderheid die zich eigenlijk graag bij Rusland zouden voegen om wat voor reden dan ook, vooral economisch.

Verwijderd

-

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:38 ]

• HMC

HMC

Pluviophile

Nee, het zijn conflicten aangewakkerd door Rusland, voorheen was er namelijk geen 'meerderheid' die zich wilden aansluiten bij Rusland, net zoals het oosten van Oekraïne. Dit doet Rusland (Poetin) om de desbetreffende landen te destabiliseren om ze met grof geweld onder de invloedsfeer te houden. Dit is goed voorbeeld van moderne imperialisme met als casus belli 'Russen in het buitenland beschermen'.
Ah, en dus doordat Rusland conflicten aanwakkert in die regio's willen de mensen in die regio's zich ineens toch wel bij de Russische federatie aansluiten? Dat klinkt zeer aannemelijk.

Edit: Dang, you edited. :s

[ Voor 55% gewijzigd door HMC op 25-11-2015 18:02 ]

Verwijderd

Volgens een Canadees-Oekraïense onderzoeker waren de snipers die op demonstranten vuurden tijdens de Maidan demonstraties onderdeel van een 'false-flag' operatie.
The analysis of circumstances, timing, and locations of specific killings of 49 protestors presents evidence that almost all of them were killed from the Maidan-controlled buildings and locations, in particular the Hotel Ukraine and Zhovtnevyi Palace.
Bron van het 80 pagina tellende rapport met de bevindingen en bronvermeldingen:
http://tpo.nl/wp-content/...raine_APSA_Conference.pdf
Het mag dan misschien wel oude koeien uit de sloot halen maar een dusdanig serieus opgezet onderzoek is ernstig genoeg om iig bij de topic te betrekken.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:39 ]

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
HMC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:28:
[...]
Wie is er anderszijds ook GEVRAAGD door de democratisch gekozen regering om te helpen strijden tegen de tegenstanderSSSS van het bewind?
[...]
Ja Assad heeft de Russen gevraagd om te bombaderen en is de officiële leider van het land maar om deze nu democratisch te noemen? Als syrië demoncratisch was geweest was er helemaal geen burgeroorlog. Maargoed je dacht dat de Krim ook democratisch had gestemd om bij Rusland te gaan, dus misschien ook niet zo verrassend.
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:07:
Volgens een Canadees-Oekraïense onderzoeker waren de snipers die op demonstranten vuurden tijdens de Maidan demonstraties onderdeel van een 'false-flag' operatie.

[...]

Het mag dan misschien wel oude koeien uit de sloot halen maar een dusdanig serieus opgezet onderzoek is ernstig genoeg om iig bij de topic te betrekken.
Het valt de politie niet op dat opeens iemand tussen hen gaat liggen met een snipergeweer en demonstranten overhoop gaat schieten. Er zijn genoeg filmpjes te vinden van de maidan waar de scherpschutters gewoon op de grond staan. Je zou verwachten dat zoiets bij een briefing naar voren komt dat het een mogelijkheid zou zijn... -_-'
En toen het gebeurde stond de politie niet te ontkennen en stuurden ze een swat team erop af...

Wat is er nou zo moeilijk aan;
"Machthebber probeert met dodelijk geweld protest in de kop drukken."
Dat is ieder jaar wel ergens in de wereld aan de orde...
Heb verder ook geen zin en geen tijd om het artiekel helemaal door te lezen.
Overigens of het zo is of niet maakt vrij weinig uit. De president is hem allang gesmeerd, en er zijn allang verkiezingen geweest. Nu zowel op lokaal als landelijk niveau. Als voor president. Dit is nu een zaak voor het openbaar ministerie daar...

Als laatste even een voorbeeld uit het stuk; ik scroll even om naar een plaatjes te kijken en zie het woordje "rational" staan... dus moet ik die zin lezen... ga ik de zin lezen en dan kom ik dit juweeltje tegen;
Some of the Svoboda parliament members were filmed in the massacre area or in the line of fire from the shooters in the Hotel Ukraina, Arkada, and Zhovtnevyi even though these would have been irrational from personal safety perspective because information about shooters in these locations was available from the
48 wounded Maidan protesters and other witnesses and from the Maidan stage announcements. But such actions become rational if these Svoboda deputies acted either with inside knowledge or orders as a part the false flag operation. blz. 47-48
Leden Svoboda waren vooraan gezien terwijl ze wisten dat er geschoten was dus waren ze betrokken bij de samenzwering. Wie zou immers vooraan gaan staan als je weet dat er op je geschoten word? Je gaat natuurlijk vooraanstaan als je eigen jongens op je schiet...
(Volgens die logica zou iedereen die vooraan stond erbij betrokken zijn...)
Overigens ontgaat mij de logica dat ze vooraan gingen staan omdat ze het van te voren wisten dat er geschoten zou worden door hun eigen mensen... |:( 8)7 |:(

Oftwel het is een mooi stuk wc papier.

Even over de Russische financiën.
Beetje laat deze maand maar;
De roebel stuiterd een beetje rond de 70 roebel per euro prijs, daar zit vrij weinig verandering in.
De Olie prijs is weer wat gezakt sinds begin oktober en staat op 42 dollar (wti)
De inflatie is redelijk stabiel en daalt met 0,1% per maand deze is echter nog steeds 15,6.

http://www.wisselkoers.nl/russische_roebel
http://www.oil-price.net/
http://www.tradingeconomics.com/russia/inflation-cpi

En om nog even dit artiekel bij te halen;
"Russia's Rainy-Day Reserve Fund Could Run Out in a Year and a Half – Finance Minister"
Heeft iemand toevallig wat recentere informatie hierover?
sinds toen zijn er dus nu precies 6 hele maanden overheen gegaan. Daarbij is dat de gemmidelde olie prijs allang niet meer 60$ is we zijn de kortstondige piek van april-jun voorbij en de prijs daalt nu iedere maand weer. Het gemmidelde in het laatste half jaar is minder dan 50$ dollar onderhand.
Als daarmee de sancties zoals rod al aangaaf vanaf 31 janurari nog eens 6 maand worden verlengd dan zitten we al op 15 maanden na het artiekel. Nu heb ik geen goed zicht op de Russische uitgaven sinds mei ze zullen vast wel wat bezuinigd hebben maar ze hebben natuurlijk ook tegenslagen zoals de olie prijs die niet echt meer omhoog wil. En er zijn natuurlijk ook kosten bijgekomen, de militaire campagne in Syrië zal wel het een en ander kosten. Over het algemeen denk ik dat Rusland nog wel eens wat geld problemen tegemoet gaat komen.
(edit) Overigens komt binnenkort ook weer Iraanse Olie op de markt dus dat zal ook niet helpen...
(Terwijl ik dit zo typ herinner ik mij wat een tijdje terug gebeurde;)
Putin heeft toen hij met Obama sprak het aanbod gedaan om Syrië met rust te laten in ruil voor Oekraïne.
Wat nu als Poetin met bombaderen begon om zo dit als politieke geld in te kunnen zetten om Oekraïne te "kopen". De VS heeft immers (bijna) geen belangen in Oekraïne en wel in Syrië. En als de VS Oekraïne zou opgeven hoopte hij natuurlijk dat de EU het ook zou opgeven.

Echter wou Obama hier niets van weten en zit Putin met een probleem; of hij stopt met bombaderen en kost dit hem aanzien etc. of hij gaat door en dit zal handen vol geld gaan kosten.
YouTube: Russia's air strikes in Syria explained
YouTube: Obama Slams Idea Putin Outsmarts Him

[ Voor 3% gewijzigd door klaw op 25-11-2015 21:46 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-12 15:20
wontcachme schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:50:
[...]

Niet? Transnistrie, Donbass, Krim, Abkhazia, Ossetie, Karabakh
HMC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:53:
Je houdt wel van jezelf herhalen? Dat zijn allen staten die in de invloedssfeer van Rusland vallen en verder er niet echt toe doen. Ze hebben overigens allen een meerderheid die zich eigenlijk graag bij Rusland zouden voegen om wat voor reden dan ook, vooral economisch.
Je moet wel echt heel erg dom zijn om bij bovenstaand lijstje het woord 'staten' te durven gebruiken.
Of je bent niet dom en weet dat het geen staten zijn maar vroeger grondgebied van andere soevereine naties (denk Georgie bij zuid-Ossetie), denk Oekraine bij de Krim).
Grondgebied dat door de Putin-junta is ingepikt.

Ik ga er maar vanuit dat je niet dom bent edoch de wereld graag door een Kremlin-brilletje ziet.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11 12:30

Plux

Team KVM

Ik weet niet veel van de militaire kracht van Rusland. Ik dacht dat de troepen de afgelopen decennia aardig waren afgebouwd maar dat zal wel achterhaald zijn. Ben wel benieuwd naar de diplomatieke interactie die hierbij komt kijken. Of de telefoongesprekdialogen regelrecht overeenkomen met die uit dr Strangelove :) De Turken hebben geen gebrek aan zelfvertrouwen dus dat kan spannend worden

the brain is money, the body is honey

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

klaw schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:17:

Echter wou Obama hier niets van weten en zit Putin met een probleem; of hij stopt met bombaderen en kost dit hem aanzien etc. of hij gaat door en dit zal handen vol geld gaan kosten.
YouTube: Russia's air strikes in Syria explained
YouTube: Obama Slams Idea Putin Outsmarts Him
Thanks Obama. :*)

Dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen. Ik zou niet weten hoe groot de reserves no nog zijn aangezien mijn Russisch stopt bij dasvidaniya, vodka en njet. :P
Hoe snel de voorraden zullen krimpen zal voor een groot deel afhangen in hoeverre de Russische oligarchen hun Roebels om willen zetten in Dollars of Euro's. Het zou mij niks verbazen dat het opeens heel snel kan gaan de komende maanden als er paniek uitbreekt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• klaw
Plux schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:37:
Ik weet niet veel van de militaire kracht van Rusland. Ik dacht dat de troepen de afgelopen decennia aardig waren afgebouwd maar dat zal wel achterhaald zijn. Ben wel benieuwd naar de diplomatieke interactie die hierbij komt kijken. Of de telefoongesprekdialogen regelrecht overeenkomen met die uit dr Strangelove :) De Turken hebben geen gebrek aan zelfvertrouwen dus dat kan spannend worden
Nou nadat Putin aan de macht kwam is deze juist omhoog gegaan;

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Russian_Military_Spending_1992-2012_SIPRI.jpg
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:50:
[...]

Thanks Obama. :*)

Dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen. Ik zou niet weten hoe groot de reserves no nog zijn aangezien mijn Russisch stopt bij dasvidaniya, vodka en njet. :P
Hoe snel de voorraden zullen krimpen zal voor een groot deel afhangen in hoeverre de Russische oligarchen hun Roebels om willen zetten in Dollars of Euro's. Het zou mij niks verbazen dat het opeens heel snel kan gaan de komende maanden als er paniek uitbreekt.
Klopt maar toen dat vliegtuig werd neergehaald kwam in mij op dat deze campagne nu wel meer zou kunnen kosten dan dat Putin lief is. Dus had ik maar een aantekening in mijn geheugen gemaakt om dit maar weer even aan te snijden. ik heb nog gezocht naar iets over de Russische financiën maar kan niets recentelijks of betrouwbaar vinden. Ik denk ook niet dat de Russen op dit moment graag met de juiste informatie willen gaan strooien met betrekking op hun financiele toestand....

[ Voor 54% gewijzigd door klaw op 26-11-2015 10:24 ]

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

[...]

Ik heb het (opnieuw) gelezen en het lijkt een tweede revisie waarin flink wat wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van de eerste. Om maar met de ad hominem te beginnen :P deze man heeft een wat eenzijdig resumé.

Toch brengt hij wat punten naar voren die interessant zijn en wat dat betreft kan ik me ook grotendeels vinden in het commentaar van David Marples al is niet alles meer valide voor deze revisie (hij neem deze kritiek overigens ook zelf serieus).

Ook de BBC heeft in februari van dit jaar een item gemaakt over dit onderwerp zij het een stuk neutraler in mijn ogen en zonder vingerwijzen maar ook met eigen beelden van de schoten vanuit hotel Ukraina en geluidsmateriaal.

Mijn eigen visie is er één dat we de waarheid niet weten, ook niet na het stuk wat je hier linked wat ik zelf van bedenkelijk niveau vind en met een hoop aannames en niet onderbouwde gevolgtrekkingen. Wel zijn sommige zaken zeker interessant en waren bij eerste keer lezen nieuw voor mij. Ook denk ik niet dat veel van wat hij hier behandelt ook maar bekeken wordt door het justitiële onderzoek wat nu plaatsvindt in Oekraïne (toevallige timing met de updated revisie :P) en dat is op zijn minst kwalijk als zij wel het bestaan kennen (en dat zou moeten gezien de aandacht die het heeft gehad en o.a. publicatie van de auteur in de Kyiv Post).

Wat in mijn ogen wel feiten zijn:
-Berkut / politie schoot op ongewapende demonstranten, alle andere theorieën zijn te gek voor woorden omdat het zo duidelijk op film staat en een belediging aan de slachtoffers als je het mij vraagt. Of dit uitgelokt is of niet kan ik niet vaststellen maar alle beelden lijken te wijzen op iig het eerste grootschalige vuurwapen gebruik tijdens Maidan en de schoten vanuit hotel Ukraina waren deels pas een dag later. Het past ook bij het beeld van de grove mishandelingen (weliswaar zonder vuurwapens maar ook met slachtoffers en brute mishandeling) in de aanloop naar escalatie.
-Ook de Maidan demonstranten hadden wapens in de laatste dagen en nadat de eerste doden vielen, ook dit staat op beeld al moet er wel gezegd worden dat die vaak een stuk primitiever waren (hagel, oude WO2 geweren, etc) en minder in aantal (op beeld iig).
-Er is ook politie overleden aan schotwonden wanneer precies weet ik eigenlijk niet. Wel sowieso op de dag na het record aantal slachtoffers maar ik dacht ook op die dag zelf.
-Het onderzoek naar wat er precies gebeurd is lijkt niet echt serieus genomen te worden door de huidige regering maar dat is natuurlijk geen bewijsvoering voor een complot: veel getuigen zijn inmiddels vertrokken of zelfs overleden en de rechtsgang aangaande deze onderwerpen is sowieso voor verbetering vatbaar aldaar.

Wat in mijn ogen je reinste speculatie met geen of flinterdunne bewijsvoering is:
-False flag (of dit nu overheid, Svoboda, andere extreem rechtse groepen, Maidan die op Maidan schoot of zelfs CIA was)
-Rusland zelf zat hier achter. Er is ook voor deze theorie een hele hoop speculatie te vinden (voorbeeldje) en mocht dit blijken te kloppen dan zie ik die net zo goed in staat tot het schieten op beide partijen al was het maar voor legitimatie van een inval later.

Dus ja, chaotische situatie, meerdere gewapende partijen die waarschijnlijk allemaal geschoten hebben. Dan kan je er veel van maken en is reconstructie achteraf lastig in het beste geval en zelfs onmogelijk in het slechtste.

Zonder tegen bewijs (en sorry, ik zie het stuk wat je post niet als die categorie, dit voegt alleen toe aan de onduidelijkheid al is dat waarschijnlijk niet bewust) volg ik nog steeds waar ik beelden of overtuigend bewijs van heb gezien en wat mijn eigen ratio me ingeeft: massale vreedzame protesten tegen een zeer corrupte regering die uiteindelijk na indrukwekkende volharding kort escaleerde in een chaotische situatie (waarbij veel geweld werd gebruikt, vooral door Berkut / politie maar zeker ook door demonstranten) en een revolutie teweeg brachten. Het complete beeld is mij (en ik denk niemand) echter ook niet geheel duidelijk.
Even over de Russische financiën.
Sorry voor het extreme knippen in je quote maar je verhaal triggerde bij mij iets wat ik me nu al langer afvraag. Zouden de kosten van de Syrië campagne nu echt zo hoog liggen? Echt modern wapentuig wordt maar zeer mondjesmaat ingezet en misschien zelfs deels met het doel om het te testen (wat sowieso moet gebeuren) en verder zit het Russische leger zowat embedded in het Syrische leger met maar weinig materieel. Verder lijken er vooral oude voorraden gebruikt te worden bij de bombardementen waarvan een hele hoop aanwezig is, zelfs nog uit de sovjet tijd.

Samenvattend vraag ik me sterk af of deze campagne nu echt zoveel meer kost in verhouding met bijvoorbeeld gewoon lopende operationele kosten en kan het misschien zelfs niet gewoon opgevangen worden binnen het niet onaanzienlijke bestaande defensie budget? (oké, de clan van Shoygu zal er heus wel weer iets extra's aan overhouden maar buiten dat) Ik ben geen expert maar de manier waarop (Syrisch grondpersoneel, vliegvelden, ondersteuningsrol en misschien wel Syrische of Iraanse harde valuta voor de hulp) en de Russische opportuniteit kennende vraag ik me sterk af of dit niet 'voor een schijntje' gebeurt allemaal, zeker gezien het effect.

• klaw
djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:15:

[...]
Sorry voor het extreme knippen in je quote maar je verhaal deed triggerde bij mij iets wat ik me nu al langer afvraag. Zouden de kosten van de Syrië campagne nu echt zo hoog liggen? Echt modern wapentuig wordt maar zeer mondjesmaat ingezet en misschien zelfs deels met het doel om het te testen (wat sowieso moet gebeuren) en verder zit het Russische leger zowat embedded in het Syrische leger met maar weinig materieel. Verder lijken er vooral oude voorraden gebruikt te worden bij de bombardementen waarvan een hele hoop aanwezig is, zelfs nog uit de sovjet tijd.

Samenvattend vraag ik me sterk af of deze campagne nu echt zoveel meer kost in verhouding met bijvoorbeeld gewoon lopende operationele kosten en kan het misschien zelfs niet gewoon opgevangen worden binnen het niet onaanzienlijke bestaande defensie budget (oké, de clan van Shoygu zal er heus wel weer iets extra's aan overhouden maar buiten dat)? Ik ben geen expert maar de manier waarop (Syrisch grondpersoneel, vliegvelden, ondersteuningsrol en misschien wel Syrische of Iraanse harde valuta voor de hulp) en de Russische opportuniteit kennende vraag ik me sterk af of dit niet 'voor een schijntje' gebeurt allemaal, zeker gezien het effect.
Om je terug te pakken heb ik er maar ook in jouw post geknipt :+
Ik heb er ook van te voren aangedacht;
Ik heb niet zicht op de voorraden van het Russische leger maar ik heb ergens het vermoeden dat die dan gewoon weer wordt aangevuld. Maar afgezien van munitie heb je andere kosten;
Je moet er spullen heen brengen materieel, levensmiddelen, onderdelen etc.
Als de Russen oudere straaljagers gebruiken moeten ze meer en meer onderhoud erop uit voeren, wat meer manuren en onderdelen kost.
Al met al zal het toch echt wel wat kosten, dat Rusland geld van Iran krijgt lijkt mij niet zo waarschijnlijk aangezien deze nogal in economisch zwaar weer verkeert, en Syrië zal ook wel de nodige geld problemen hebben.

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11 12:30

Plux

Team KVM

Putin is ook Orthodox Katholiek... het kan zijn dat hij zelfs mensen van een ander geloof hun fouten vergeeft..

hoe hij dat verkoopt aan de nabestaanden is een tweede natuurlijk

[ Voor 24% gewijzigd door Plux op 25-11-2015 21:50 ]

the brain is money, the body is honey

• djengizz
  • Niet online
klaw schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:44:
[...]

Om je terug te pakken heb ik er maar ook in jouw post geknipt :+
Ik heb er ook van te voren aangedacht;
Ik heb niet zicht op de voorraden van het Russische leger maar ik heb ergens het vermoeden dat die dan gewoon weer wordt aangevuld. Maar afgezien van munitie heb je andere kosten;
Je moet er spullen heen brengen materieel, levensmiddelen, onderdelen etc.
Als de Russen oudere straaljagers gebruiken moeten ze meer en meer onderhoud erop uit voeren, wat meer manuren en onderdelen kost.
Al met al zal het toch echt wel wat kosten, dat Rusland geld van Iran krijgt lijkt mij niet zo waarschijnlijk aangezien deze nogal in economisch zwaar weer verkeert, en Syrië zal ook wel de nodige geld problemen hebben.
Jawel, en directe monetaire steun lijkt mij ook niet het meest waarschijnlijk (soldij oid misschien?).
Wel heeft Syrië natuurlijk zelf ook een luchtmacht van Russische makelij inclusief de bijbehorende staf en voorraden die bruikbaar zijn voor Rusland. Verder kunnen ze brandstof en transporten deels regelen, kost en inwoning en ga zo maar door. De bergen oude munitie zijn volgens mij zo groot dat die onderhand aan vernietiging toe zijn als je ze niet gebruikt ;). En zoals gezegd ook in Rusland heb je gewone operationele kosten voor een legerapparaat.

Anyway, vroeg me gewoon af of het veel zou kosten in deze vorm.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:50:
[...]

Jawel, en directe monetaire steun lijkt mij ook niet het meest waarschijnlijk (soldij oid misschien?).
Wel heeft Syrië natuurlijk zelf ook een luchtmacht van Russische makelij inclusief de bijbehorende staf en voorraden die bruikbaar is voor Rusland. Verder kunnen ze brandstof en transporten deels regelen, kost en inwoning en ga zo maar door. De bergen oude munitie zijn volgens mij zo groot dat die onderhand aan vernietiging toe zijn als je ze niet gebruikt ;). En zoals gezegd ook in Rusland heb je gewone operationele kosten voor een legerapparaat.

Anyway, vroeg me gewoon af of het veel zou kosten in deze vorm.
Ik denk dat Syrië zo onderhand geen vliegtuigbom of reserveonderdelen voor gevechtsvliegtuigen meer heeft. Ze gooien vatenbommen niet voor niets uit helikopters. Je moet rekening houden met het feit dat marine en luchtmachtmunities veel duurder zijn dan landmacht materiaal. De kalibers zijn zwaarder, de veiligheidseisen groter en de aflevering van munitie op doel is een veel fout van simpele artillerie. De Russische gevechtsvliegtuigen zullen letterlijk vele miljoenen roebels per dag kosten en dan heb ik het nog niet over alle kruisraketten. Dit is niet goedkoop, alles behalve.

Westerse legers hebben bewust gekozen voor technisch hoogstaande manieren van munitieaflevering omdat het mankracht scheelt en mankracht is duur en wordt zeer kostbaar geacht. Schaalvergroting, doorontwikkeling en zeer hoogstaande technische industrieën maken de focus net aan betaalbaar.

Rusland, tja daar zit weinig hightech industrie. Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als tijdens de Tweeede Wereldoorlog. Reken je een T-34 om naar dollars met de zwaar overgewaardeerde roebelkoers dan was een M4 Sherman een fractie van de prijs van een T-34. Direct omrekenen kan nooit omdat de kostenverdeling verschilt per land zoals loonkosten, halffabricaten, elektra etc. Wat wel kan is schattingen maken omdat geld toch een bepaalde waarde vertegenwoordigd. De T-34 was relatief duur voor de Sovjetunie terwijl het voor een economie zoals de VS een spotgoedkoop voertuig zou zijn geweest om te bouwen. Het technologische verschil tussen de landen was enorm waardoor voor de VS de M4 Sherman als een vrij simpele tank voor een lage kostprijs gebouwd kon worden terwijl de T-34 een behoorlijke investering in kapitaal vroeg. Dat de M4 sherman nou ook nog eens superieur was op zo ongeveer elk mogelijke manier...
:P

Hoe speelt schalen dan een rol? Zie het zo. Voor de Sovjetunie was de T-34 qua technologische kosten vergelijkbaar met de Tiger I. Het verschil is dat de Sovjets bizarre hoeveelheden productiecapaciteit inzette om zoveel mogelijk tanks te bouwen terwijl de Tiger I nauwelijks een serieproductie voertuig was, de tank in het algemeen zeer laag op de prioriteitenlijst van Duitsland stond en er nog net genoeg rationaliteit bestond om de Stug III, Pz IV en Panther prioriteit te geven.

Voor de dollardrain zal het weinig uitmaken omdat sancties importen van technologisch hoogwaardige materialen verhinderen. Eigen productie zal hier een antwoord op moeten geven en dat zal wel redelijk lukken. Of het net zo goed is als geadverteerd, tja. De T-34 prototype tanks die in de winter van 1940 naar Moscow reden waren van binnen meer Duits dan Sovjet. Nam niet weg dat het Rode leger het een klotetank vond en het ding afkeurde totdat een zekere Jozef Stalin zei dat hij de tank wel zag zitten waarna de mening van technische experts van het Rode leger zeer abrupt veranderde. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:01
HMC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:53:
Dat zijn allen staten die in de invloedssfeer van Rusland vallen en verder er niet echt toe doen.
'Invloedsfeer' is een concept zonder enige juridische basis, laat staan dat iemand er recht op zou hebben. De Russen houden hem bovendien kunstmatig in stand met gas als wortel danwel stok, en desnoods de beroemde bevroren conflicten. Niemand die uit vrije wil bij dat clubje criminele dictators aanschuift.

En 'er niet toe doen', nou, het zal je maar gezegd worden :/ Dat zullen ook wel een aantal Westerse boerenpummels denken over Nederland, ben toch maar mooi blij dat die het hier niet voor het zeggen hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:18:
Ik denk dat Syrië zo onderhand geen vliegtuigbom of reserveonderdelen voor gevechtsvliegtuigen meer heeft. Ze gooien vatenbommen niet voor niets uit helikopters. Je moet rekening houden met het feit dat marine en luchtmachtmunities veel duurder zijn dan landmacht materiaal. De kalibers zijn zwaarder, de veiligheidseisen groter en de aflevering van munitie op doel is een veel fout van simpele artillerie. De Russische gevechtsvliegtuigen zullen letterlijk vele miljoenen roebels per dag kosten en dan heb ik het nog niet over alle kruisraketten. Dit is niet goedkoop, alles behalve.
Ja, goed punt van die barrelbombs, maar hoe schat jij die Sovjet era vliegtuigbom voorraden in dan?

En buiten de bommen hebben de Syriërs natuurlijk wel monteurs en grondpersoneel ter ondersteuning, eigenlijk kunnen ze de hele show er omheen leveren behalve het vliegen zelf. Ook die kruisraketten moet je denk ik niet overschatten al zijn die duur. Volgens berichten die ik heb gelezen zijn dat er maar zo'n 24 van een type die nooit eerder operationeel waren ingezet en die deels toch getest en afgevuurd zouden worden.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:27:
[...]

Ja, goed punt van die barrelbombs, maar hoe schat jij die Sovjet era vliegtuigbom voorraden in dan?

En buiten de bommen hebben de Syriërs natuurlijk wel monteurs en grondpersoneel ter ondersteuning, eigenlijk kunnen ze de hele show er omheen leveren behalve het vliegen zelf. Ook die kruisraketten moet je denk ik niet overschatten als zijn die duur. Volgens berichten die ik heb gelezen zijn dat er maar zo'n 24 van een type die nooit eerder operationeel waren ingezet en die deels toch getest en afgevuurd zouden worden.
Veel, heel veel. Een ongeleide bom is een stalen cylinder met hopelijk puur TNT of iets sterkers erin. Niet moeilijk om te maken en effectief als het doel treft dus erg populair. Ik weet eigenlijk niet of de Sovjets/Russen hetzelfde trucje als hier in het westen hebben uitgevoerd waar je een conventionele bom kan ombouwen door de neus eraf te schroeven en een nieuwe met geleidingsapparatuur erop te schroeven. Dat scheelt nogal in de kosten.

De Russen hebben alleen wel een aantal type toestellen gestuurd die Syrië niet gebruikt waardoor eigen personeel vereist is. Dat is ook gewoon standaard vanwege spionage en sabotagegevaar. De kruisraketten zou ik helemaal niet onderschatten. Dat is met afstand het duurste leveringsplatform van munitie omdat je met een raket zit die na de inslag ook weg is. Eigenlijk is het gebruik alleen maar te rechtvaardigen voor zeer speciale doelen en niet voor een propagandashow waar er een paar of in Iran of Irak zijn neergekomen.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
[...]

Ja Assad heeft de Russen gevraagd om te bombaderen en is de officiële leider van het land maar om deze nu democratisch te noemen? Als syrië demoncratisch was geweest was er helemaal geen burgeroorlog. Maargoed je dacht dat de Krim ook democratisch had gestemd om bij Rusland te gaan, dus misschien ook niet zo verrassend.
Eh, waarom zou er geen burgeroorlog kunnen zijn als Syrie democratisch was? Dat lijkt me nogal uit de lucht gegrepen.

• klaw
Snowdog schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:19:
[...]

Eh, waarom zou er geen burgeroorlog kunnen zijn als Syrie democratisch was? Dat lijkt me nogal uit de lucht gegrepen.
Het begon met protesten tegen de dictatuur en men wilde meer inspraak in bestuur. Deze burgeroorlog was er dan nooit gekomen als Syrië een democratie was. Misschien was er een andere gekomen om andere redenen maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door klaw op 26-11-2015 01:13 ]

• Snowdog
  • Laatst online: 08:31
klaw schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:58:
[...]

Het begon met protesten tegen de dictatuur en men wilde meer inspraak in bestuur. Deze burgeroorlog was er dan nooit gekomen als Syrië een democratie was. Misschien was er een andere gekomen om andere redenen maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
Ach, de kans is denk ik groot dat ook een democratie (zelfs met de beste bedoelingen) een fiasco was geworden en dat er ook in dat geval binnen no-time onrust was ontstaan door onstabiliteit. Zolang een nieuwe regering geen vooruitgang weet te boeken denk ik niet dat je mag/kan verwachten dat alles wel even opgelost is door een democratie te stichten.

Verwijderd

djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:15:
Ik heb het (opnieuw) gelezen en het lijkt een tweede revisie waarin flink wat wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van de eerste. Om maar met de ad hominem te beginnen :P deze man heeft een wat eenzijdig resumé.

Toch brengt hij wat punten naar voren die interessant zijn en wat dat betreft kan ik me ook grotendeels vinden in het commentaar van David Marples al is niet alles meer valide voor deze revisie (hij neem deze kritiek overigens ook zelf serieus).

Ook de BBC heeft in februari van dit jaar een item gemaakt over dit onderwerp zij het een stuk neutraler in mijn ogen en zonder vingerwijzen maar ook met eigen beelden van de schoten vanuit hotel Ukraina en geluidsmateriaal.

Mijn eigen visie is er één dat we de waarheid niet weten, ook niet na het stuk wat je hier linked wat ik zelf van bedenkelijk niveau vind en met een hoop aannames en niet onderbouwde gevolgtrekkingen. Wel zijn sommige zaken zeker interessant en waren bij eerste keer lezen nieuw voor mij. Ook denk ik niet dat veel van wat hij hier behandelt ook maar bekeken wordt door het justitiële onderzoek wat nu plaatsvindt in Oekraïne (toevallige timing met de updated revisie :P) en dat is op zijn minst kwalijk als zij wel het bestaan kennen (en dat zou moeten gezien de aandacht die het heeft gehad en o.a. publicatie van de auteur in de Kyiv Post).
Los van van wat men er van vindt is het juist belangrijk dat er zoveel mogelijk naar waarheidsvinding wordt gedaan. De man heeft nieuwe zaken aan het licht gebracht die bij een gerechtelijk onderzoek behulpzaam kunnen zijn en dat is op zich al significant. Want uiteindelijk is het gerechtelijk onderzoek en de vervolgstappen die daar op worden genomen als de verdachten worden aangehouden het meest belangrijke.

Het is wel typisch dat een rapport zoals deze met persoonlijke aanvallen wordt bejegend en is tekenend voor de uiterst negatieve houding tegen elk kritisch geluid. Het rapport zelf kan inderdaad veel beter en wellicht dat een volgende revisie veel van de scepsis weg kan nemen zodat er op academisch niveau over gediscussieerd kan worden.

• arsimo
Volgens een Canadees-Oekraïense onderzoeker waren de..
Die "onderzoeker" is een bekende pro-Rusland propagandist. Zijn beweringen zijn al zo vaak onderuit gehaald. Dit rapport staat ook al vol onzin en verdraaiing. Niet serieus nemen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
klaw schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:03:
[...] Ik denk ook niet dat de Russen op dit moment graag met informatie willen gaan strooien...
Dan ken jij de Russen niet. DIe strooien altijd met (foutieve) informatie. Al is het alleen maar om Westerse feiten in discrediet te brengen. Zelfs het Russische MOD strooit met meningen, onderbuiksgevoelens en vermoedens. Een betrouwbaar Russich geluid heb ik nog niet gevonden.
offtopic:
Zit wel geregeld op RT om het westerse geluid beter te kunnen plaatsen, ondanks dat dit Putler's primaire Westers georienteerd propaganda kanaal is

• klaw
eL_Jay schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:55:
[...]

Dan ken jij de Russen niet. DIe strooien altijd met (foutieve) informatie. Al is het alleen maar om Westerse feiten in discrediet te brengen. Zelfs het Russische MOD strooit met meningen, onderbuiksgevoelens en vermoedens. Een betrouwbaar Russich geluid heb ik nog niet gevonden.
offtopic:
Zit wel geregeld op RT om het westerse geluid beter te kunnen plaatsen, ondanks dat dit Putler's primaire Westers georienteerd propaganda kanaal is
Ik ben mij zeer zeker bewust van de rommel waarmee ze rondstrooien, laat ik er maar dit van maken voor de duidelijkheid;
Ik denk ook niet dat de Russen op dit moment graag met de juiste informatie willen gaan strooien met betrekking op hun financiele toestand.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Baserk schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:29:
Je moet wel echt heel erg dom zijn om bij bovenstaand lijstje het woord 'staten' te durven gebruiken.
Of je bent niet dom en weet dat het geen staten zijn maar vroeger grondgebied van andere soevereine naties (denk Georgie bij zuid-Ossetie), denk Oekraine bij de Krim).
Grondgebied dat door de Putin-junta is ingepikt.

Ik ga er maar vanuit dat je niet dom bent edoch de wereld graag door een Kremlin-brilletje ziet.
Wat bepaalt dan of iets een soevereine staat is of niet?

Friesland wil ook graag afscheiden van Nederland, maar toch wil Nederland dat niet...
De VS hebben ook gevochten voor onafhankelijkheid, terwijl het toch echt Brits grondgebied was...
Indonesie wilde ook heel graag onafhankelijk zijn en Nederland probeerde dat met alle macht tegen te houden...
Israel heeft ook de onafhankelijkheid uitgeroepen en nog steeds is er gesteggel over de landsgrenzen...

Waarom mag de ene het wel en als de ander het doet is het opeens een terroristische daad!?

Ik bedoel, men is redelijk negatief richting Israel, maar anderen die hetzelfde doen, dan is het wel prima...

Bij iedere onafhankelijkheidsstrijd zijn er voor en tegenstanders... Uiteindelijk wint de sterkste of de gene die er het meeste moeite voor doet, of de gene die bereid is de meeste verliezen te incasseren... Dat heet (burger)oorlog en is niet echt tot een goed en kwaad terug te brengen.

In ogen van de Britten, was de VS kwaad toen ze onafhankelijk wilden worden...

Uiteindelijk doet iedereen nu heel moeilijk over de Krim, maar het gaat gewoon om voor en tegen partijen en wie wint er uiteindelijk. Oorlogen zijn nu eenmaal vanuit één partij niet eerlijk... Als er voldoende draagkracht is voor onafhankelijkheid, zal die er uiteindelijk best komen. Kijk naar VS, Suriname, Indonesie, Israel etc. etc.

Youtube: DashcamNL

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dfrenner schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:53:
[...]

Wat bepaalt dan of iets een soevereine staat is of niet?

Friesland wil ook graag afscheiden van Nederland, maar toch wil Nederland dat niet...
De VS hebben ook gevochten voor onafhankelijkheid, terwijl het toch echt Brits grondgebied was...
Indonesie wilde ook heel graag onafhankelijk zijn en Nederland probeerde dat met alle macht tegen te houden...
Israel heeft ook de onafhankelijkheid uitgeroepen en nog steeds is er gesteggel over de landsgrenzen...

Waarom mag de ene het wel en als de ander het doet is het opeens een terroristische daad!?

Ik bedoel, men is redelijk negatief richting Israel, maar anderen die hetzelfde doen, dan is het wel prima...

Bij iedere onafhankelijkheidsstrijd zijn er voor en tegenstanders... Uiteindelijk wint de sterkste of de gene die er het meeste moeite voor doet, of de gene die bereid is de meeste verliezen te incasseren... Dat heet (burger)oorlog en is niet echt tot een goed en kwaad terug te brengen.

In ogen van de Britten, was de VS kwaad toen ze onafhankelijk wilden worden...

Uiteindelijk doet iedereen nu heel moeilijk over de Krim, maar het gaat gewoon om voor en tegen partijen en wie wint er uiteindelijk. Oorlogen zijn nu eenmaal vanuit één partij niet eerlijk... Als er voldoende draagkracht is voor onafhankelijkheid, zal die er uiteindelijk best komen. Kijk naar VS, Suriname, Indonesie, Israel etc. etc.
Je gaat er helemaal aan voorbij dat de Krim simpelweg is ingenomen door de Russen, en het "referendum" een excuus was om de operatie te verhullen. Lees je eens in. Nota bene Poetin zelf heeft al toegegeven dat de groene mannetjes van hem kwamen. Het is bijzonder vermoeiend als we dit topic steeds weer overnieuw moeten doen.

• arsimo
Punt is dat er helemaal geen draagvlak is of was op de Krim om bij Rusland te horen. Zelfs die huidige "premier" op de Krim, Aksenov, gaf eind 2012 in een interview nog aan dat slechts 30% van de bevolking de Krim liever bij Rusland dan Oekraine zag. Hij vertelde zelfs dat onder normale omstandigheden de Krim niet bij Rusland zou kunnen komen, hoewel hij dat met zijn pro-Rusland partij op de Krim graag zou willen.

In febuari 2014 gebeurde het dus toch door die ongewone omstandigheden waar Poetin gebruik van maakte en Aksenov als stroman op de troon mocht gaan zitten - en dat met slechts 4%(!!) van de zetels in het Krimse parlement (nog zo'n illustratie dat er helemaal geen draagvlak was, net als later uitgelekt is wat de werkelijk cijfers van het referendum waren)

De Krim is ruwweg 30% pro-Rus, 30% pro-UA en 40% boeit het weinig zolang ze met hun gezin en andere naasten maar redelijk comfortabel en veilig kunnen leven. En met hun vernuftige propaganda technieken heeft Rusland op die laaste groep ingespeeld met vermeende angsten op oorlog en oude sentimenten t.a.v. west Oekraine etc en daarmee die grote zwijgende groep zwijgend hield.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
klaw schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:58:
Kom op het is wel iets genuanceerder, het is een regio met veel verschillende partijen en belangen en felle tegenstanders van elkaar. Een dictator werkt dan uitermate goed, maar altijd in het nadeel van bepaalde groepen.

Turkije weet dat als geen ander... De Koerden (de grootste bevolkingsgroep ter wereld zonder eigen land), willen al jaren onafhankelijk zijn, Turkije wil dat niet...
En terwijl steeds meer westerlingen vóór een Palastijnse staat zijn, heeft niemand het over de Koerden....

Waarom de Palastijnen wel en de Koerden niet!?

In ieder conflict kiest een persoon partij en vanaf dat moment ben je gewoon niet meer objectief...

Ik ook niet...
Ik ben vóór Rusland, Koerden, Israel, Syrische opstandelingen
Ik ben tegen, Turkije, Palastijnen, IS, Assad.

Het probleem in Syrie is dat er meerdere partijen zijn.

Zoals ik het nu zie:
- Assad
- Koerden
- Turkmenen
- IS
- Opstandelingen tegen Assad

Maar hier zijn dus tal van variaties mogelijk in voor en tegenstanders van deze partijen.
Dus de kans dat landen/personen percies dezelfde belangen nastreven is klein...

Youtube: DashcamNL

• klaw
De oorsprong van het conflict is te vinden in de protesten van de Arabische lente, beweging voor meer/betere volksvertegenwoordiging. En in de chaos van het eerste conflict zagen andere partijen hun kans schoon.
De aanleiding was dat Assad niet toegaf aan de bevolking, als het land een democratie was zou de aanleiding van dit conflict niet bestaan. Het zou kunnen dat er alsnog een conflict zou zijn gekomen maar niet zo waarschijnlijk.
Maar goed meer ga ik niet zeggen voordat dit topic weer gaat ontsporen...

[ Voor 10% gewijzigd door klaw op 26-11-2015 11:52 ]

• arsimo
Diepere oorzaak van het interne conflict in Syrie is het klimaat. Grote jarenlange droogte met mislukte oogsten die de steden overspoeld heeft met verarmde mensen van het platteland en gevolgd door grote social onrust. Als er een goed functionerend democratisch systeem was geweest dan had het probleem mogelijk niet zo erg uit de hand gelopen (beter ondervangen, zonder of met nauwelijks geweld) maar ik denk wel grote poltieke onrust met minimaal politieke escalaties.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

arsimo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:06:
Diepere oorzaak van het interne conflict in Syrie is het klimaat. Grote jarenlange droogte met mislukte oogsten die de steden overspoeld heeft met verarmde mensen van het platteland en gevolgd door grote social onrust. Als er een goed functionerend democratisch systeem was geweest dan had het probleem mogelijk niet zo erg uit de hand gelopen (beter ondervangen, zonder of met nauwelijks geweld) maar ik denk wel grote poltieke onrust met minimaal politieke escalaties.
_O- Diepere oorzaak het klimaat?
Mis ik de cynische smiley, of is dit serieus?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ik in de media kijk lijk ik de enige te zijn die het vreemd vind dat Turkije dat vliegtuig van Rusland neerhaalde. Zelfs al vlogen ze in turkije (er zit een of ander lusje daar zoals Limburg bij Nederland is), we staan toch aan dezelfde kant in deze strijd? Ik weet wel dat de Turken heel berschermend zijn als ze denken dat iets hun grondgebied is, er is ook een Turks/Grieks eilandje waar al een paar keer een Turkse en een Griekse straaljager tegen elkaar gevlogen zijn ( http://www.trouw.nl/tr/nl...straaljagers-botsen.dhtml ) omdat ze beiden vonden het het hun luchtgebied is, maar speelt er hier niet meer? ( http://time2wakeup.me/poe...ehandel-met-terreurgroep/ )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• arsimo
YakuzA schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:15:
[...]

Dit is serieus. Lees je maar eens goed in.

Willekeurig voorbeeld om mee te beginnen, maar er zijn veel meer en betere:

http://www.independent.co...r-in-future-10081163.html

Deze serieuze korte strip is de moete:

http://www.upworthy.com/t...et-you-there-in-5-minutes

[ Voor 43% gewijzigd door arsimo op 26-11-2015 12:32 ]

Verwijderd

arsimo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:45:
Die "onderzoeker" is een bekende pro-Rusland propagandist. Zijn beweringen zijn al zo vaak onderuit gehaald. Dit rapport staat ook al vol onzin en verdraaiing. Niet serieus nemen.
Dat zal dan inhoudelijk aangetoond moeten worden als jij serieus genomen wilt worden.
Want dan kan ik net zo goed beweren dat jij zwaar partijdig bent en dus onzin verkondigd.
Niet als persoonlijke aanval bedoeld maar om te laten zien dat een persoonlijke aanval op een persoon een wel heel makkelijke manier is om iemand in diskrediet te brengen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Marzman schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:27:
Als ik in de media kijk lijk ik de enige te zijn die het vreemd vind dat Turkije dat vliegtuig van Rusland neerhaalde. Zelfs al vlogen ze in turkije (er zit een of ander lusje daar zoals Limburg bij Nederland is), we staan toch aan dezelfde kant in deze strijd? Ik weet wel dat de Turken heel berschermend zijn als ze denken dat iets hun grondgebied is, er is ook een Turks/Grieks eilandje waar al een paar keer een Turkse en een Griekse straaljager tegen elkaar gevlogen zijn ( http://www.trouw.nl/tr/nl...straaljagers-botsen.dhtml ) omdat ze beiden vonden het het hun luchtgebied is, maar speelt er hier niet meer? ( http://time2wakeup.me/poe...ehandel-met-terreurgroep/ )
Nee, ze staan niet aan dezelfde kant. Dat is al eerder besproken in dit topic ;)

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

arsimo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:28:
[...]

Eerder te veel bevolking. Die is veel harder gegroeid dan dat het klimaat verandert.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-11 23:46
Marzman schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:27:
Uiteraard speelt er meer.

Rusland & Turkije willen beiden een plaats aan geopolitieke pokertafel. Daarnaast is het vanuit Turkije ook vergelding voor bombarderen van de Turkmenen door de Russen.

• arsimo
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:32:
[...]
Dat zal dan inhoudelijk aangetoond moeten worden als jij serieus genomen wilt worden.
Want dan kan ik net zo goed beweren dat jij zwaar partijdig bent en dus onzin verkondigd.
Niet als persoonlijke aanval bedoeld maar om te laten zien dat een persoonlijke aanval op een persoon een wel heel makkelijke manier is om iemand in diskrediet te brengen.
Ik val die persoon niet aan maar zijn werk. Ik zou inderdaad stapels bewijs hier kunnen gaan leveren, maar ik laat dat aan de lezer zelf. Toegegeven, beetje lui van mij, maar ik heb mijn huiswerk gedaan tijdens en na Maidan en ga er vanuit dat mensen die ook de feiten willen weten dat ook doen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:15:
[...]

Voor de burgeroorlog begon kreeg Syrië te maken met een aantal jaren van extreme droogte waardoor veel mensen naar de steden vluchtte terwijl de regering Assad niks deed. Daarnaast was Syrië al aardig gevuld met vluchtelingen uit Irak. Het land was al instabiel en er bleek weinig nodig te zijn geweest om ongenoegen te laten ontvlammen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

arsimo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:28:
[...]

Willekeurig voorbeeld om mee te beginnen, maar er zijn veel meer en betere:

http://www.independent.co...r-in-future-10081163.html

Deze serieuze korte strip is de moete:

http://www.upworthy.com/t...et-you-there-in-5-minutes
Het zal inderdaad wel hebben bijgedragen aan de onrust, maar ik vind het wat ver gaan om het de hoofdoorzaak te noemen. Ook in de artikelen wordt dit genoemd als 1 van de vele factoren die gelden voor een gedeelte van de migranten.
A record drought in Syria from 2006 to 2010 wreaked havoc on agriculture, spurring an exodus of unemployed rural residents into urban areas and intensifying dissatisfaction with the government.

Refugees fleeing conflict and violence in Syria, Iraq, Afghanistan and Sudan are now streaming into Europe.

"Some of those migrants are fleeing areas that are hard to live in because of climate stress," he said, adding that global warming is just one of many factors contributing to the recent refugee crisis.

PSN

• arsimo
YakuzA schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:21:
[...]
Het zal inderdaad wel hebben bijgedragen aan de onrust, maar ik vind het wat ver gaan om het de hoofdoorzaak te noemen. Ook in de artikelen wordt dit genoemd als 1 van de vele factoren die gelden voor een gedeelte van de migranten.
[...]
Ik noem het nergens de hoofdoorzaak, ik heb het over (een) diepere oorzaak. Detail, maar essentieel.

Verwijderd

Modbreak:Ik heb hier gisteren een modbreak geplaatst met het verzoek het bij het topic te houden. Ik zie nu het ontstaan van de problemen in Syrië zonder verder enige relatie met de Russisch-Westerse verhoudingen.

Het is allemaal machtig interessant, maar maak er dan een topic voor als die er niet al is. Dit was de tweede modbreak, de derde gaat gepaard met het verplaatsen van offtopic zaken naar de trashcan, dan heb je het voor niets getikt.

• HMC

HMC

Pluviophile

Wat vinden we van het nieuws dat Poroshenko het "GeenPeil referendum" (kan hij dat uitspreken? Dat zou cool zijn om te horen. :) ) ziet als een hulp aan Putin? Een referendum tot stand gekomen door het Nederlands volk, niet door een "initiatief" of zo.
Ik zie het gewoon als een nationaal referendum.

Wat vinden we ervan dat Poroshenko aan de koffie zit met onze Koning? Ik vind dat zelf nogal betwijfelenswaardig. Ook zal hij ons parlement geloof ik toespreken.

Charme offensief? Omdat we de EU een paar maandjes gaan voorzitten?

Hoewel het Oekraine-vraagstuk moelijk is, vind ik zelf Poroshenko nou ook niet echt een helder licht in banger dagen. Die vent heeft veel op z'n kerfstok staan en is ook een keiharde corrupte oligarch, net als zijn voorganger.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:30:
Wat vinden we van het nieuws dat Poroshenko het "GeenPeil referendum" (kan hij dat uitspreken? Dat zou cool zijn om te horen. :) ) ziet als een hulp aan Putin? Een referendum tot stand gekomen door het Nederlands volk, niet door een "initiatief" of zo.

Wat vinden we ervan dat Poroshenko aan de koffie zit met onze Koning? Ik vind dat zelf nogal betwijfelenswaardig. Ook zal hij ons parlement geloof ik toespreken.

Hoewel het Oekraine-vraagstuk moelijk is, vind ik zelf Poroshenko nou ook niet echt een helder licht in banger dagen. Die vent heeft veel op z'n kerfstok staan en is ook een keiharde corrupte oligarch, net als zijn voorganger.
De koning zat ook aan het bier met Poetin, dus dat is niet zo raar. :)

Poroshenko is zelf inderdaad niet schoon maar gezien de kandidaten bij de verkiezingen denk ik niet dat er een schoner iemand meedeed.
(Van Poroshenko heb ik nog geen verhalen gehoord als van zijn voorganger, voor 1 euro de Nemiroff aan je zoon verkopen en dan terugkopen voor meerdere miljoenen als er protest tegen is)

Hij zal inderdaad een charme offensief aan het doen zijn, aangezien het handelsverdrag Oekraine financieel zal gaan helpen.

PSN

• arsimo
Porosjenko heeft gelijk over het referendum. Het heeft het niet over hoe het ontstaan is of dat dat Nederlanders daartoe geen recht zouden hebben - integendeel, hij stelt dat nederland dit wel heeft en dat hij hoopt dat dit in Oekraine in de toekomst ook kan. Hij stelt wel simpelweg vast dat het referendum Poetin in de kaart speelt. En dat is gewoon zo, nuchter gezien. Of dat slecht is, hangt af of je Poetin wel of geen goeie zaak vindt..

• arsimo
Porosjenko stelt ook dat het associatieverdrag voor Oekraine niet betekent handje ophouden bij de EU. Het gaat er om dat het Oekraine de kans biedt meer op eigen benen te komen, minder afhankelijk te zijn van Rusland, zowel economisch als maatschappelijk. Als Oekraine makkelijker zaken kan doen met de EU [en daar gaat feitelijk het verdrag alleen maar om] dan kunnen ze zich beter ontwikkelen en van hun land meer een fatsoenlijk land maken. Dat zal veel tijd kosten maar een steun in de rug is daarbij noodzakelijk.

Je kan ook stellen: laten ze dat in Oekraine maar eerst alles op orde hebben en dan komen aankloppen voor een associatieverdrag. Dat klinkt misschien logisch, maar ook onrealistisch. Zonder goed zaken te kunnen doen met de EU zijn ze overgeleverd aan Rusland en worden ze (opnieuw) de facto een vazalstaat van Rusland. Zitten we in de EU daarop te wachten als buur aan onze EU-grens?

Porosjenko is wellicht niet 100% brandschoon maar sowieso een stuk schoner dan Janoekovitsj, en is oprecht ambitieus om zijn land te verbeteren. En om cynische moppen in Oekraine en Rusland aan te halen: je kan beter een president kiezen die al mega-rijk is dan komt die niet (zoveel) meer stelen uit de staatskas...

• Brent

Een corrupt systeem ombouwen kost tijd, en moet met medewerking of zelfs leiding van de oude garde. Zonder is niet realistisch, pak elke 'vredige' transitie naar democratie erbij. Wat telt is het doen: Poroshenko zegt Europese waarden de kiezen, en lijkt die zelfs stapje voor stapje te realiseren.

Poetin daarentegen heeft herhaaldelijk laten weten onze samenlevingen ziek en verdraaid te vinden, en ze het liefste ziet verdwijnen. Ook zijn gedrag onderstreept z'n woorden: Rusland wordt meer en meer een dictatoriale staat waar bendes criminelen de facties worden. De Russische staat rot langzaam van binnen weg, terwijl het land eigenlijk in een uitstekende positie zit een van de meest ontwikkelde landen van Europa te zijn.

Zo'n soort onderscheid telt wmb zwaar. Feitelijk is Oekraine er niet veel beter, soms zelfs slechter aan toe, dan Rusland, of sommige andere ex-Sovjetstaten. Maar de wens uitspreken waar men in geloofd, en daartoe ook stapjes zetten, dat telt. In de VS begon het eind van de 'apartheid' ook met Rosa Parks, moest Captain Kirk de onscreen kleurbarriere slechten, en is tot op heden er nog steeds ongelijkheid waar te nemen. Maar wat telt is dat gelijkheid van ras in de wet staat, dat het rechtssysteem het aanpakt, dat bijna niemand meer lid is van de KKK, en dat er nog altijd terecht opstand is zodra er een vuil zaakje aan het licht komt. Je kunt zelfs Duitsland erbij halen. De oude garde is zeker niet en-massa achter de tralies gezet, eigenlijk alleen het topje van de ijsberg. Men heeft met een proces van indoctrinatie en verankering van menselijke waarden in de wet het land langzaam weten om te vormen tot iets wat we nu een bolwerk van democratie en gelijkheid mogen noemen.

Het telt dat Oekraine haar voorkeur voor Westerse normen en waarden uitspreekt, en daar stappen toe probeert te zetten, en zelfs met de voeten ervoor in het bloed staat. Het telt dat een volk haar wens uitspreekt zich af te keren van oligarchie, corruptie, ongelijkheid.

Natuurlijk is dat niet vandaag en zelfs niet morgen opeens opgelost. Poroshenko is een oligarch, maar je moet zijn rol niet overschatten: hij rijdt op de wind van vooruitgang, hij stuurt maar nauwelijks. Iets wat je van naastgelegen land niet kunt zeggen, en misschien op zich al vooruitgang is.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb het al vaker gezegd... maar corruptie zit in Oekraïne in alle vezels van de maatschappij. Het gaat decennia lang duren voordat dat uit de maatschappij is verdwenen. Het is daar helaas de normaalste zaak van de wereld, in bijna alles wat je doet. Dat is niet zomaar veranderd omdat het moet.

Dat proces moet je als Europa zijnde ondersteunen. De Oekraïeners kunnen prima zelf bepalen wat ze willen en welke kant ze op willen. Het associatieverdrag is dan een mooie stap om het land op het juiste spoor te zetten. En dan maar kijken of zij leveren wat ze moeten leveren.

Het is ook goed voor ons. Je wilt geen instabiel land aan de grenzen van de EU.

• -Bonalds

Wat vinden we van het nieuws dat Poroshenko het "GeenPeil referendum" (kan hij dat uitspreken? Dat zou cool zijn om te horen. :) ) ziet als een hulp aan Putin?
Rusland is gebaat bij een zo zwak en verdeeld mogelijk Europa, in dat kader kan je inderdaad het referendum zien als hulp aan Putin.

• HMC

HMC

Pluviophile

Er zijn vele corrupte regimen. En dat gaat er echt niet beter op worden, zoals de tweede wet van de thermodynamica stelt. De entropie neemt alleen maar toe. Ik woon al zo'n 14 jaar in Indonesië en de corruptie neemt alleen maar toe, ondanks de goede bedoelingen van iedere nieuwe regering.
Zo ook in een door-en-door corrupt land als Oekraine. Dat gaat niet veranderen door een verdrag.
Zelfs in NL zie je het toenemen. Mensen worden steeds meer ego.

Verder zie ik niet in dat als NL een referendum houdt over een verdrag over Oekraine's toetreding dat dat tot verdeeeldheid leidt.
Denkt men echt dat Putin/Rusland graag Europa aan willen vallen/annexeren?

• -Bonalds
HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:23:
Er zijn vele corrupte regimen. En dat gaat er echt niet beter op worden, zoals de tweede wet van de thermodynamica stelt. De entropie neemt alleen maar toe. Ik woon al zo'n 14 jaar in Indonesië en de corruptie neemt alleen maar toe, ondanks de goede bedoelingen van iedere nieuwe regering.
Zo ook in een door-en-door corrupt land als Oekraine. Dat gaat niet veranderen door een verdrag.

Verder zie ik niet in dat als NL een referendum houdt over een verdrag over Oekraine's toetreding dat dat tot verdeeeldheid leidt.
Denkt men echt dat Putin/Rusland graag Europa aan willen vallen/annexeren?
Als Putin landen, linksom of rechtsom, onder zijn invloedsfeer kan brengen zal hij dat niet nalaten. te beginnen met Oekraïne.

Wat is jouw beeld van Putin?

• HMC

HMC

Pluviophile

-Bonalds schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:42:
[...]

Als Putin landen, linksom of rechtsom, onder zijn invloedsfeer kan brengen zal hij dat niet nalaten. te beginnen met Oekraïne.

Wat is jouw beeld van Putin?
Een president van een land wie zijn bondgenoten desgewenst helpt en als bepaalde gebieden die van interest zijn voor het welzijn van het land actief optreedt. Wat een president hoort te doen.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 13:33
Hij heeft ook gewoon gelijk en het verdrag is er juist ook voor als houvast/doel om de vele kritieken op Oekraïne zoals bijvoorbeeld corruptie aan te pakken. Ik hoop overigens dat ze daar ook mee door gaan zonder dergelijk verdrag.

Ik twijfel ook nog steeds of ik nu wel of niet ga stemmen. Ik blijf erbij dat dit referendum niet in Nederland had moet worden gehouden, maar in Oekraïne zelf. En vind niet dat wij als Nederlanders zouden moeten stemmen over het zelfbeschikkingsrecht van een ander land om wel of niet lid te worden van een instituut omdat we er toevallig ook (een klein) onderdeel van zijn.

En daarvoor wil ik eigenlijk niet stemmen, omdat je met je stem ook je goedkeuring uitspreekt voor het referendum (en meetelt voor de opkomstpercentage). Als ik wel ga stemmen zou ik gewoon voor het associatieverdrag stemmen.

• HMC

HMC

Pluviophile

arsimo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:52:

Je kan ook stellen: laten ze dat in Oekraine maar eerst alles op orde hebben en dan komen aankloppen voor een associatieverdrag. Dat klinkt misschien logisch, maar ook onrealistisch. Zonder goed zaken te kunnen doen met de EU zijn ze overgeleverd aan Rusland en worden ze (opnieuw) de facto een vazalstaat van Rusland. Zitten we in de EU daarop te wachten als buur aan onze EU-grens?
Die begrijp ik dus niet. Waarom zou Oekraine, net zoals ieder ander land, geen zaken kunnen doen met de EU, of ieder lidland ervan? In mijn ogen is dat drogreden om er een verdrag waar veel meer in staat dan slechts dat er door te drukken.

• klaw

Jan Roos en geenpeil zelf hebben met onder andere leugens campagne zitten voeren. Als Oekraïne zo'n verdrag tekend wordt het land sterker tegen over Rusland en dat wil Putin natuurlijk niet hebben. En Oekraïne kruipt zo makkelijker onder de invloedsfeer van Rusland uit.

Ja Poroshenko is corrupt en corruptie in het algemeen is een probleem in Oekraïne. Maar ze werken er aan en zoiets trek je niet even weg uit de samenleving daar. Het beste wat wij kunnen doen is om ze daarin te steunen. En toevallig staat er iets over corruptiebestrijding in het verdrag.
HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:23:
Er zijn vele corrupte regimen. En dat gaat er echt niet beter op worden, zoals de tweede wet van de thermodynamica stelt. De entropie neemt aleen maar toe. Ik woon al zo'n 14 jaar in Indonesië en de corruptie neemt alleen maar toe, ondanks de goede bedoelingen van iedere nieuwe regering.

Jullie denken echt dat Putin/Rusland graag Europa aan willen vallen/annexeren?
Sorry maar thermodynamica heeft er weinig mee te maken. Het kan zijn dat het in Indonesië alleen maar slechter wordt maar in bijvoorbeeld in Polen of de Baltische staten gaat het steeds beter. Volgens mij valt het wel mee met de toename met corruptie in Nederland en mischien steeg deze de afgelopen jaren maar er zijn net zo goed landen waar het omgekeerde gebeurt.

Als Oekraïne, Moldavië en Georgië geen associatie verdrag krijgen dan gaan Europese landen niet meer samenwerken en is er dus meer verdeeldheid dan als het verdrag wel in werking komt.

Wij denken dat niet dat doet hij ook, de Krim heeft hij al geannexeert en er is een oorlog in het Oosten van Oekraïne aan de gang, waarbij de "sepataristen" uitgebreid worden gesteund door Rusland, wapens, lanceer installaties, troepen etc.
Hij vind dat hij het recht heeft om alle Russisch taligen te beschermen, wat al vaak genoeg als excuus in de geschiedenis wordt gebruikt, neem bijvoorbeeld Hitler.
HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:48:
[...]

Een president van een land wie zijn bondgenoten desgewenst helpt en als bepaalde gebieden die van interest zijn voor het welzijn van het land actief optreedt. Wat een president hoort te doen.
Je snapt dat onder "als bepaalde gebieden die van interest zijn voor het welzijn van het land actief optreedt" bijvoorbeeld ook de Irak oorlog onder valt? Zo valt iedere oorlog wel ooit goed te keuren. Aangezien het altijd over gebieden "van interest zijn voor het welzijn van het land" gaat.

Poetin destabiliseert gewoon buurlanden omdat ze niet doen wat hij wil. En hij voert oorlog. Oekraïne is van de Oekraïners en daar moet hij maar met zijn tengels afblijven. Putin is gewoon een klassieke havik. In Rusland zelf is het ook niet zo fijn, journalisten worden vermoord, oppositie leiders worden vermoord en ga zo maar door.

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 23:12
@Teckna: Jij vindt dat een ander land zelf mag bepalen of ze ons geld moeten kunnen opeisen? Nou wordt het helemaal mooi. Mogen wij misschien -zelf- bepalen wie er in ons "vriendenclubje" terecht komt?
Er verdwijnt nu al veel teveel geld in die bodemloze EU-put en de EU is al corrupt genoeg zonder Oekraïne erbij.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 13:33
VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:21:
@Teckna: Jij vindt dat een ander land zelf mag bepalen of ze ons geld moeten kunnen opeisen? Nou wordt het helemaal mooi. Mogen wij misschien -zelf- bepalen wie er in ons "vriendenclubje" terecht komt?
Er verdwijnt nu al veel teveel geld in die bodemloze EU-put en de EU is al corrupt genoeg zonder Oekraïne erbij.
Met of zonder dat verdrag gaat er geld richting Oekraïne, vind dat niet echt een argument? Dit verdrag is juist ook bedoeld om die corruptie beter te kunnen aanpakken, bijvoorbeeld door gezamenlijke corruptie bestrijding, betere uitwisseling van data en personeel, etc, etc...

En ja, ik vind dat een land zelf moet kunnen kiezen of deze wel of niet ergens mee wilt samenwerken, want daar hebben we het over, een heleboel afspraken over een samenwerking tussen de EU en Oekraïne.

• HMC

HMC

Pluviophile

De obsessie hier met Putin is wel mooi. Men volgt de MSM mooi. Alsof die ene vent alles regelt.

De corruptie in de politiek en het grote bedrijfsleven in Rusland, Oekraine, Nederland, Indonesië en VS, etc, zal er nooit minder om worden.
Dat gaat een verdrag echt niet veranderen. Geloven dat dat wel zal gebeuren is naief.

Om dan zomaar op die ene vent uit Rusland te blijven hameren is vreemd.

Juist het feit dat er geld richting landen als Oekraine blijft gaan zou ons eigenlijk zorgen moeten baren.
Wat doen ze met dat geld?

Een Poroshenko zit nu met met onze koning om de tafel. Dat vinden wij niet raar? Dat vind ik zorgelijk.

• Brent
HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:54:
De obsessie hier met Putin is wel mooi. Men volgt de MSM mooi. Alsof die ene vent alles regelt.

De corruptie in de politiek en het grote bedrijfsleven in Rusland, Oekraine, Nederland, Indonesië en VS, etc, zal er nooit minder om worden.
Dat gaat een verdrag echt niet veranderen. Geloven dat dat wel zal gebeuren is naief.

Juist het feit dat er geld richting landen als Oekraine blijft gaan zou ons eigenlijk zorgen moeten baren.

Een Poroshenko zit nu met met onze koning om de tafel. Dat vinden wij niet raar? Dat vind ik zorgelijk.
HMC, je hangt een vreemde mix van pragmatisme mbt Rusland en principes mbt Oekraine. Alles wat je zegt over Oekraine minstens zo makkelijker over Rusland zeggen, toch doe je dat niet. Ook kun je een hoop dingen verifieren, hoef je heus niet aan te nemen van mensen hier.

Ik begrijp eerlijk gezegd je punt niet.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:54:
De consensus hier is anders dat we een aantal machtsfactoren hebben in Rusland namelijk:
-Poetin
-Kremlin (dus adviseurs)
-Leger
-FSB
-Kadyrov
-GazProm (oligarchen)
-Rosneft (oligarchen)
-Andere groepen oligarchen
Dit lijkt wel heel erg op een drogreden en een zelf vervullende belofte. Zeg nooit nooit. Ja, anno 2015 is het een moeilijke periode maar dat kan altijd veranderen. In de VS gebeuren er al dingen door ingrijpen van Obama. Die man wordt nu verguist maar zal uiteindelijk de geschiedenis ingaan als een van de betere presidenten die het land heeft gehad.

Ik kan ergere personen bedenken waar de koning mee heeft gedineerd dat een oligarch die probeert om een zeer corrupt land iets te verbeteren...

• klaw
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:41:
[...]
Ik kan ergere personen bedenken waar de koning mee heeft gedineerd dat een oligarch die probeert om een zeer corrupt land iets te verbeteren...
Oe!Oe!Oe! Ikke! Ikke! Ikke! *steekt hand op*
zie hier... :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

klaw schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:30:
[...]

Oe!Oe!Oe! Ikke! Ikke! Ikke! *steekt hand op*
zie hier... :+
Die wou ik nou juist niet horen. :P

• VOODOO_WILLIE
Teckna schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:46:
[...]

Met of zonder dat verdrag gaat er geld richting Oekraïne, vind dat niet echt een argument? Dit verdrag is juist ook bedoeld om die corruptie beter te kunnen aanpakken, bijvoorbeeld door gezamenlijke corruptie bestrijding, betere uitwisseling van data en personeel, etc, etc...

En ja, ik vind dat een land zelf moet kunnen kiezen of deze wel of niet ergens mee wilt samenwerken, want daar hebben we het over, een heleboel afspraken over een samenwerking tussen de EU en Oekraïne.
Volgens mij snap jij niet helemaal wat dat verdrag inhoudt. Dat er nu "vrijwillig" geld naartoe gaat is één. Maar dat gaat nog altijd op een vrijwillige basis en wij bepalen ook nog hoeveel. Met dat verdrag heeft Oekraïne feitelijk direct toegang tot de europese noodpotjes. Dat is hele andere koek en aangezien ze daar aardig in nood verkeren betekent dat maar 1 ding: Oekraïne "haalt" de potjes leeg en wij kunnen daar weer extra dik voor gaan betalen.

Het aanpakken van corruptie is een drogreden en wordt altijd gebruikt als excuus om dit soort zaken er doorheen te drukken. Herinner je je Griekenland nog? Het gaat echt beter met dat land hè, sinds de toetreding tot de EU? Het was een corrupt zooitje en na de installatie van de EU-trekpoppetjesregering is het een nog veel groter corrupt zooitje. En bedenk hierbij ook even dat Oekraïne 5 keer zoveel inwoners heeft als Griekenland. De inkomensstandaard in Oekraïne is ook vele malen lager. Die standaarden gaan meer naar elkaar toegetrokken worden. Hoeveel geld gaat dat kosten? Ik denk dat je geen flauw idee hebt wat voor impact dit gaat hebben voor onze "gewone" bevolking. Daar komt ook nog eens bij dat daar gewoon oorlog heerst. Wil jij, met het aankomende vrije reizen, dat soort lui hier over de vloer? Ik niet.

Uiteraard moet een land zelf kunnen kiezen of deze wel of niet ergens mee wilt samenwerken. Maar de landen waarmee samengewerkt zou moeten gaan worden hebben ook nog wel wat te zeggen. Nederland mag dan een klein lidstaatje zijn, we betalen wel een godsvermogen aan dat gedoe. We moeten de rekening maar gewoon blijven betalen als de EU vindt dat er nog maar een paar miljardjes extra naar de zogenaamde "hulpbehoevende" landen moeten. En gezien de hele situatie is Oekraïne een tamelijk "hulpbehoevend" landje. Het is een bodemloze put die alleen maar dieper wordt. Tot nu toe is het er niet beter op geworden. Integendeel.

En of dit gedram goed is voor de verhoudingen met Rusland is ook nog maar de vraag. Er wordt zo makkelijk gezegd dat een stem tégen dit verdrag een stem vóór Putin is. Maar zo zwart-wit is het niet. Zo zou je namelijk ook heel simpel kunnen zeggen dat een stem vóór dit verdrag een stem tégen Putin is.

Putin is geen lekker ventje maar dat is de rest van de wereldleiding óók niet. Echter wordt er wel voornamelijk met het vingertje richting Putin gewezen als zijnde de grote boeman. Het "westen" mag best eens de hand in eigen boezem steken wat dat betreft. De ongecontroleerde expansiedrift van de EU is een goed punt om eens mee te beginnen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Je hebt het de hele tijd over geld dat naar Oekraïne gaat als gevolg van het verdrag, maar waar staat dat precies?

• VOODOO_WILLIE
RoD schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:53:
[...]

Je hebt het de hele tijd over geld dat naar Oekraïne gaat als gevolg van het verdrag, maar waar staat dat precies?
Hier de Nederlandse tekst van het associatieverdrag met Oekraïne.

TITEL VI FINANCIËLE SAMENWERKING EN FRAUDEBESTRIJDING

Artikel 453

Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst en wordt verstrekt overeenkomstig de onderstaande bepalingen.

Er is helemaal niks "arabisch" aan deze tekst. Dit betekent dus gewoon dat er wagonladingen met geld naar Oekraïne gaan om de boel "op orde te krijgen".

• klaw
VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:52:
[...]

Artikel 453

Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst en wordt verstrekt overeenkomstig de onderstaande bepalingen.

Er is helemaal niks "arabisch" aan deze tekst. Dit betekent dus gewoon dat er wagonladingen met geld naar Oekraïne gaan om de boel "op orde te krijgen".
Je laat er wel even mooi uit dat in artiekelen 454-459 er ook over gaan;
Oekraïne krijgt niet zomaar een zak geld ze moeten aan verschillende zaken voldoen, en men kijkt hoe de vooruitgang is. Dit geld komt overigens uit de EU pot waar wij aan mee betalen.
Deze kosten zijn niet zo hoog en het levert genoeg voordelen op;

In 2013 droegen we 4,7 miljard af aan de EU, en kregen we 2,2 terug
De totale inkomsten van de EU was toen 150 miljard dus van de totale pot brengen wij ongeveer 3% op.

Als we nu kijken naar bijvoorbeeld Polen, sinds dat die lid is geworden is onze export ernaartoe enorm gegroeid; in 2003 was die 2,8 miljard, in 2012 8,5 miljard, in 2013 9,2 miljard.

Polen ontvangt al een hele tijd geld vanuit de EU en dit begint nu de vruchten af te werpen. Polen ontwikkeld zich erg snel en Nederland als handelsland kan zo zijn graantje meepikken. Door de open grenzen, afgestemde regelgeven etc.etc.

De export naar Oekraïne was 1,2 miljard maar is helaas ingezakt door de oorlog. Maar als de EU gaat investeren in Oekraïne kan dit zich ruim gaan terug betalen in de toekomst net zoals Polen. De investeringen die je boven noemt zullen niet vreselijk groot worden en omdat de hele EU daaraan meebetaald zijn slechts 3% van de kosten voor ons. Als Oekraïne naar integratie toewerkt bij de europese markt, gaat moderniseren, corruptie bestrijden etc. dan kan dit ons in de lange termijn geld opleveren, als bonus kunnen we een stabiel en democratisch land aan de Europese familie toevoegen.

Nederland is een handelsland, wij staan nummer zes wereldwijd als het gaat om export, als wij ergens baat bij hebben is dat andere landen economisch goed voor staan en democratisch, zodat we veel en betrouwbare handen met deze landen kunnen bedrijven.
Oekraïne heeft meer problemen dan Polen maar het land is nu echt begonnen met veranderen, die les hebben ze wel geleerd sinds de oranje revolutie.

http://www.europa-nu.nl/9...vj9idsj04xr6/vj6shcwx47tl
http://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/wat_kost_europa_ons
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2004/2004-1384-wm.htm
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...014-polen-ih-2012-art.htm
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2004/2004-1384-wm.htm

• VOODOO_WILLIE
klaw schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 01:58:
...
In 2013 droegen we 4,7 miljard af aan de EU, en kregen we 2,2 terug
...
Ik heb een briljant plan, beste klaw:

Jij geeft mij 4,7 miljard euro. Ik ga wat met dat geld doen. Dan geef ik je 2,2 miljard terug. En, in het vervolg, mag jouw bovenbuurman zijn spullen aan mij verhandelen.

Je gaat mij niet vertellen dat je dáár niet blij van wordt! Deal? Deal! O-)

Op de rest ga ik later nog wel in. Een mens moet tenslotte ook nog even slapen.

• arsimo
HMC schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:20:
[...]
Die begrijp ik dus niet. Waarom zou Oekraine, net zoals ieder ander land, geen zaken kunnen doen met de EU, of ieder lidland ervan? In mijn ogen is dat drogreden om er een verdrag waar veel meer in staat dan slechts dat er door te drukken.
Tuurlijk doet Oekraine nu zaken met de EU en dus ook met Nederland. Nederland is zelfs een belangrijke handelspartner voor Oekraine. Alleen het associatieverdrag versterken de mogelijkheden en verlagen de hindernissen waardoor het uitzicht op meer verdienen aan beide kanten enorm toeneemt. Daar is het associatieverdrag in hoofdzaak voor - er is meer maar daat staat primair in dienst om als goede te vertrouwen buren goede zaken te kunnen doen.

• Brent
VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 04:45:
[...]

Jij geeft mij 4,7 miljard euro. Ik ga wat met dat geld doen. Dan geef ik je 2,2 miljard terug. En, in het vervolg, mag jouw bovenbuurman zijn spullen aan mij verhandelen.

Voor 2 miljard Oekraine in ons kamp? Dat is een prikkie, en gaat zich in veelvoud terugbetalen als het zich weet te hervormen en slaagt volwaardig handelspartner te worden.

En wat is geld nu nog nar QE? Een manier om te boekhouden. Als je je echt zorgen maakte om geld, dan richtte je je woede toch zeker op de ECB en Draghi?

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25

Als ik meer dan 2,5 miljard Euro aan je bovenbuurman kan verdienen doe ik het gelijk. :)

Het verdrag zegt als ik het goed begrijp en heel simpel samengevat dat als Oekraine X naar de mening van de EU doet het dan geld krijgt uit het potje wat bedoelt is om X in andere landen ter wereld bereiken. Dat gaat bijv. over het stoppen staatssteun aan bedrijven en de aanpak van corruptie. Dat zijn zaken waar oa Nederlandse bedrijven weer direct van profiteren.

Het verdrag is dus niet dat Oekraine geld krijgt. Het verdrag houdt in dat Oekraine geld krijgt als het een aantal dingen doet die ons veel opleveren. Doen ze dat niet of lukt het niet, dan krijgen ze geen geld. Ik vind het als volkomen redelijk klinken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-12 20:44
Dus.. ff rekenen. Ik geef jou 4,7 miljard, krijg 2,2 miljard terug. Dat kost me dus 2,5 miljard, echter krijg ik er wel -ten opzichte van 10 jaar eerder- 6,4 miljard aan handel met je buurman voor terug.

ergo: Netto geeft ik 2,5 miljard uit, maar levert het me 8,6 miljard op. Bijna 350% meer dan wanneer ik jou geen geld geef.
Beter dan bij de bank, dus waar kan ik tekenen?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

En na een paar jaar is er nog 2 miljard nodig. Die geef je natuurlijk anders was de eerste 4,7 miljard weggegooid geld. Nu heb je 6,7 miljard geinvesteerd. Dan is de 3 miljard nog een paar jaar later ook niet zoveel meer. Enzovoort.

• Prosac
IJzerlijm schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:43:
En na een paar jaar is er nog 2 miljard nodig. Die geef je natuurlijk anders was de eerste 4,7 miljard weggegooid geld. Nu heb je 6,7 miljard geinvesteerd. Dan is de 3 miljard nog een paar jaar later ook niet zoveel meer. Enzovoort.
Maar de handel neemt ook weer toe met een X-aantal miljarden. Netto heeft de EU Nederland geld opgeleverd, maar dat is minder zichtbaar dan de miljarden die richting de EU gaan, omdat dat rechtstreeks uit de landelijke begroting komt. Een handelsland als Nederland heeft alle baat bij vrije handel met zoveel mogelijk landen. Een potentiele handelsgrootmacht als Oekraïne erbij zou voor Nederland echt geweldig zijn. Niet direct, maar uiteindelijk wel.
in het begin van deze eeuw stonden we ook niet te springen om landen als Tsjechie en Polen, maar die vormen inmiddels hele belangrijke handelspartners.

Bij alle Oost-Europese landen in de EU is sinds 2008 de waarde van de uitvoer (door NL) toegenomen. De landen waar ze het inmiddels goed voor elkaar hebben (Polen & Tsjechie) het in 5 jaar tijd met 2 miljard toegenomen is (2008-2013)
(Bron: CBS).

• ph4ge
Prosac schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:57:
Bij alle Oost-Europese landen in de EU is sinds 2008 de waarde van de uitvoer (door NL) toegenomen. De landen waar ze het inmiddels goed voor elkaar hebben (Polen & Tsjechie) het in 5 jaar tijd met 2 miljard toegenomen is (2008-2013)
En dat tijdens de grootste financiële crisis sinds de jaren 30...

Het verdrag is vrij slim opgezet. Het is niet eerst geld geven en dan hopen dat ze er wat mee doen wat goed is voor ons. Nee, eerst doen wat wij willen en dan geld krijgen.

Voor mij persoonlijk speelt de geopolitieke situatie ook een belangrijke rol om voor te stemmen. Landen die onze kant kiezen moet je niet laten vallen, want dan kiest in de toekomst niemand meer onze kant. Ik wil niet dat Oekraïne in handen valt van Rusland. Daarnaast is onze eigen veiligheid ook beter gewaarborgd met een sterk buurland. We hebben gezien wat er gebeurt als je nabijgelegen landen in laat storten, zowel in Joegoslavië als in Syrië. Het is mij heel wat geld waard om een dergelijk scenario in Oekraïne te vermijden.

Dat ik dan geloof dat het een en ander onder de streep ook nog geld gaat opleveren is zelfs bijzaak. Volgens mij zijn we uiteindelijk heel wat duurder af als we ons helemaal naar binnen keren.

Dat betekent niet dat ik ze bij de EU wil, althans niet in de staat waarin zowel de EU als Oekraïne zich op dit moment bevinden (principieel heb ik geen bezwaar).

[ Voor 59% gewijzigd door ph4ge op 27-11-2015 10:11 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• klaw
[...]

Heb je het stuk gelezen?
Wij zijn 2,5 miljard kwijt maar kunnen dan dus voor vele miljarden meer naar verloop van tijd spullen blijven verkopen. We hebben in 2013 voor meer

Daarnaast gaat die 2,5 niet direct naar die buurman die gaat naar een potje en van dat potje krijgen meerdere buurmannen geld uit. En dit is alleen de export wij verdienen nog op meerdere manieren aan de andere landen en er zijn ook andere voordelen dan alleen financiële.
Ik heb Polen genomen omdat dat daar de sterkste groei in export te vinden maar onze export naar nieuw komers naar de EU; Estland, Letland, Litouwen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië & Bulgarije
(De handel met al die landen is gegroeid (2014 ietsje minder dan ervoor met de baltische staten doordat het wat slechter gaat met Rusland), maar het lijkt erop dat die zich dit jaar weer hebben herpakt.)

Wij investeren een klein beetje in de EU en kunnen vervolgens het meervoud exporteren
En zo werkt degelijk investeren;
Eerst verlies je er geld op maar later ga je eraan verdienen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Prosac schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:57:
[...]

De export naar niet-EU lid Noorwegen is tussen 2011 en 2014 met 4,5 miljard toegenomen. De aanname dat al deze export toename aan de EU steun is toe te wijzen wordt veel te makkelijk gemaakt en voor het gemak wordt de export op nul gezet als de EU er niet was geweest.

http://statline.cbs.nl/St...l&HDR=T,G3,G2&STB=G1&VW=T

Toename export naar Polen 2011-2014: +18%
Toename export naar Noorwegen 2011-2014: +43%
Toename export naar Zuid-Korea 2011-2014: +62%

Ik zie hier niet echt EU hulp als zo'n enorme plus.
T

[ Voor 20% gewijzigd door IJzerlijm op 27-11-2015 10:33 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

IJzerlijm schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:27:
[...]

De export naar niet-EU lid Noorwegen is tussen 2011 en 2014 met 4,5 miljard toegenomen. De aanname dat al deze export toename aan de EU steun is toe te wijzen wordt veel te makkelijk gemaakt en voor het gemak wordt de export op nul gezet als de EU er niet was geweest.
Noorwegen heeft natuurlijk ook allerlei samenwerkingsverbanden en verdragen met de EU. Dit is niet zozeer een goede vergelijking.

Hoe dan ook, we dwalen wat af. Laten we weer ontopic gaan :)

• arsimo
RoD schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:31:
[...]

Noorwegen heeft natuurlijk ook allerlei samenwerkingsverbanden en verdragen met de EU. Dit is niet zozeer een goede vergelijking.
Sterker nog, het is een prima vergelijking. Noorwegen is juist een mooi voorbeeld hoe je als EU(-land) dankzij verdragen met een EU-buur heel goed je handel kan verbeteren. Precies dus waar het associatieverdrag met Oekraine voor is.

(uiteraard gaan de banden en verdragen met Noorwegen veel verder, in een hoop opzichten is het de facto een EU-lid).

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik heb Zuid-Korea er ook even bij gezet. De voordelen die geclaimed worden voor geld sturen zijn denk ik wel heel erg belangrijk en die cijfers laten niet het beeld zien dat geclaimed wordt. Export neemt toe of af door allerlei oorzaken, niet alleen EU steun of regels.

• Prosac
IJzerlijm schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:35:
Ik heb Zuid-Korea er ook even bij gezet. De voordelen die geclaimed worden voor geld sturen zijn denk ik wel heel erg belangrijk en die cijfers laten niet het beeld zien dat geclaimed wordt. Export neemt toe of af door allerlei oorzaken, niet alleen EU steun of regels.
Ook die toename is te verklaren, er is namelijk in 2011 een vrijhandelsakkoord gesloten tussen de EU en Zuid-Korea.
Kortom, nog een plusje voor een verdrag met Oekraïne. :P

https://www.rijksoverheid...handelsakkoord-zuid-korea

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

EektheMan

DPC

VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:52:
[...]

Artikel 453

De vergelijking met Griekenland kun je niet maken. De potjes die in dit artikel beschreven staan zijn bij mijn weten van heel andere ordes van grootte. Daarnaast kunnen die potjes bij de eerste tekenen van corruptie op slot gaan.
Waar je aan moet denken zijn toegang tot de Europese Investeringsbank waar Oekraïne kan lenen aan een gunstig tarief. Lenen....niet handje op houden.
Dan zijn er potjes om bijvoorbeeld te helpen met het aanpassen van de wetboeken. Daar heeft de EU enorm veel ervaring in. Neem Polen en Litouwen waar Sovjet regelgeving in moderne EU regelgeving omgezet moest worden. Die lui die dat gedaan hebben kunnen met Europees geld aan het werk in Oekraïne. Heel gunstig voor de EU. Want handel bedrijven met een land waar wetten overeenkomen met de eigen maakt het goedkoop en gemakkelijk.
En zo zijn er vele meer op te noemen, maar geen van allen gaat over schokkende bedragen. Daarnaast moet je niet vergeten dat die AA niet voor niets populair zijn. Ze leveren economisch enorm veel op voor de EU. Het vergemakkelijkt handel, maar geeft ook een behoorlijke stem in het bepalen van regelgeving wereldwijd. Waaraan moet een product voldoen bijvoorbeeld? Natuurlijk dat wat de EU bevolking en bedrijven willen en toe in staat zijn, niet de Chinese regering en bedrijven.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• ph4ge
RoD schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:31:

Hoe dan ook, we dwalen wat af. Laten we weer ontopic gaan :)
Noorwegen is een apart verhaal, ook omdat ze heel nauw met de EU verbonden zijn, maar we zijn veel energie gaan importeren uit Noorwegen omdat wij minder uit Rusland en andere dubieuze landen willen halen en we liever geld over maken naar het buitenland ipv te investeren in energie onafhankelijkheid (want dat is een linkse/groene hobby). Dat is niet echt een natuurlijke ontwikkeling van handelsbelangen over en weer maar een politieke keuze.

• EektheMan

EektheMan

DPC

De energieblokkade van de door Rusland bezette Krim krijgt misschien een wending. Vandaag hebben de Krim Tartaren geëist dat Rusland de politiek gevangen Tartaren vrijlaat. Daarnaast mag geen enkel Russisch vliegtuig, militair en commercieel, meer over Oekraïens grondgebied vliegen. ( Voorbeeld vlucht: http://fr24.com/SDM6862/81863a1 )

Meest interessante is dat Turkije zich diplomatiek begint te roeren. Zou aardig zijn als ze harder durven op te komen voor de Krim Tartaren. Misschien maar eens te beginnen met te eisen wat Rusland ook eiste van Oekraïne: Tartaars en Oekraïens erkennen als officiële taal voor de Krim, Autonomie voor de Tartaren en Oekraïners op de Krim etc. Maar natuurlijk ook gewoon de terugtrekking van het Russische leger uit het Oekraïense grondgebied. Om maar te zeggen dat het soms begint met één straaljager...

[ Voor 3% gewijzigd door EektheMan op 27-11-2015 11:18 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:07

icecreamfarmer

en het is

Prosac schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:37:
[...]

Ook die toename is te verklaren, er is namelijk in 2011 een vrijhandelsakkoord gesloten tussen de EU en Zuid-Korea.
Kortom, nog een plusje voor een verdrag met Oekraïne. :P

https://www.rijksoverheid...handelsakkoord-zuid-korea
Die jongen gaat het moeilijk krijgen :D .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:35:
Als je de wereld niet breder ziet dan dat er geld gestuurd wordt, dan is er verder ook geen discussie nodig. Als je een 100% garantie wil zien van hoe de toekomst zich op het wereldtoneel ontwikkelt dan is verder ook geen discussie nodig.
Het is heel makkelijk om uit alles een enkele factor te trekken en die op zichzelf op te blazen als argument om nooit meer iets te doen omdat je vindt dat een enkel punt geen bewijs is.

Nederland was niet in de extreem luxe positie geweest waar het nu is als die mentaliteit had overheerst.

We willen een bepaalde richting in, daar zijn kosten aan verbonden. Voor het laten opbloeien van een land dat aan de grond zit zijn veel dingen nodig, loopt het nooit 100% zoals verwacht, en is vooral tijd en geduld nodig.

Of we sluiten alle grenzen en investeringen, stoppen de vingers in de oren en doen alsof de rest van de wereld niet bestaat om op een gegeven moment verbaasd te zijn dat we binnengevallen worden, of we spelen mee op het wereldtoneel en proberen de wereld in een richting te duwen die we graag zien. Wie zegt dat het eerste niet realistisch is, heeft weinig geleerd van de geschiedenis. Wie niet beseft dat het tweede investering vraagt, leeft in een illusie.

Rusland onder Poetin heeft in basis nooit een geheim ervan gemaakt terug te willen naar de positie van de Sovjet-tijd. Ze roepen van alles, maar de lijn is duidelijk. Te beginnen met Poetin die bij de val van de muur een vooraanstaande KGB agent in Oost-Duitsland was die Moskou opriep om met harde hand door het leger in te grijpen. En de uitingen dat de uiteenval de grootste ramp voor Rusland ooit was, terwijl de mensen zelf het er echt niet fijn hadden. Die ramp sloeg dan ook niet op hen. Allemaal te vinden in de geschiedenisboeken.

Natuurlijk is dat een streven, en daar kan je van vinden wat je wil, maar dat verandert het streven niet. Zo hebben wij ook onze belangen en doelen. Die behartigen we op een andere manier, en naar mijn idee - ongeacht de heerschappij door bedrijven - op een manier die beter is voor het volk dan daar. Dan zijn het keuzes. Investeren in groei van wat wij voorstaan, of het risico straks onder een invloedssfeer te komen die we niet zien zitten.

En dat staat allemaal volledig los van wat ik allemaal fout vind aan wat er in NL gebeurt, in de EU, wat de US doet. Het is zo simpel als wil ik in de huidige manier van leven blijven of in een meer Russische. En dus ben ik voor het investeren in mogelijkheden die andere landen de mogelijkheid geven bij vrije keuze meer onze kant op te gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2015 11:58 ]

• arsimo
EektheMan schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:06:
De energieblokkade van de door Rusland bezette Krim krijgt misschien een wending. Vandaag hebben de Krim Tartaren geëist dat Rusland de politiek gevangen Tartaren vrijlaat. Daarnaast mag geen enkel Russisch vliegtuig, militair en commercieel, meer over Oekraïens grondgebied vliegen.

Meest interessante is dat Turkije zich diplomatiek begint te roeren. Zou aardig zijn als ze harder durven op te komen voor de Krim Tartaren. Misschien maar eens te beginnen met te eisen wat Rusland ook eiste van Oekraïne: Tartaars en Oekraïens erkennen als officiële taal voor de Krim, Autonomie voor de Tartaren en Oekraïners op de Krim etc. Maar natuurlijk ook gewoon de terugtrekking van het Russische leger uit het Oekraïense grondgebied. Om maar te zeggen dat het soms begint met één straaljager...
Turkije was al langer bezig dit soort geluiden richting Rusland te uiten. Ruim voordat ze Russische straaljagers gingen neerhalen. Rusland trekt zich er geen moer van aan, zal nu niet anders zijn. Net zoals die al enieg tijd aan de gang zijnde Krim-blokkade door Tataren en Oekraiense nationalisten. Emotioneel snap ik die blokkade, maar op langere termijn niet zo verstandig. Overigens is de luchtruim blokkade voor Russische vliegtuigen inderdaad al van kracht.

• EektheMan

EektheMan

DPC

arsimo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:12:
[...]

Turkije was al langer bezig dit soort geluiden richting Rusland te uiten. Ruim voordat ze Russische straaljagers gingen neerhalen. Rusland trekt zich er geen moer van aan, zal nu niet anders zijn. Net zoals die al enieg tijd aan de gang zijnde Krim-blokkade door Tataren en Oekraiense nationalisten. Emotioneel snap ik die blokkade, maar op langere termijn niet zo verstandig. Overigens is de luchtruim blokkade voor Russische vliegtuigen inderdaad al van kracht.
Het was een beetje halfslachtig in het verleden. Rusland bood Turkije wat lucratieve contracten aan en het tegengeluid bestond daarna enkel op papier. Nu een aantal van die contracten alsnog in het water zijn gevallen heeft Turkije wat speelruimte hierin. Wie weet.

Op de lange termijn niet verstandig? Wat hebben de Tartaren nog te verliezen?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

"Nederland kan het weer, die VOC mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek." (beste politieke uitspraak ooit :P)

Mensen, omarm de VOC mentaliteit nou eens. De VOC verdiende de eerste jaren geen cent maar investeerde wel flink. Toen de investeringen zich terug begonnen te betalen was het feest. Dit soort verdragen zijn diepte-investeringen waar eisen worden gesteld aan landen in ruil voor investeringen. In tegenstelling tot de huidige economische consensus binnen de West-Europese politiek waar investeren eng is, werkt dit wel. Tegenwoordig mag je geen cent meer uitgeven tenzij je er meteen 5 voor terug krijgt. Langetermijnvisie bestaat nauwelijks meer. Dan komt er eens een verdrag met een langetermijnvisie en dan is het weer niet goed omdat het nu geld kost...

• arsimo
EektheMan schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:39:
[...]
Op de lange termijn niet verstandig? Wat hebben de Tartaren nog te verliezen?
Een heleboel. Als Oekraine en daarin het verlengde de Tataren ooit een reeele kans willen maken om de Krim weer in de praktijk in bezit te krijgen dan moeten ze niet de lokale Krim bevolking tegen zich in het harnas jagen.

Zolang Poetin aan de macht is in Rusland zal de Krim niet terugkeren onder controle van Oekraine en dus ook geen vrijheid voor de Tataren op hun eigen Krim. Uitgesloten - wat er ook gebeurt. Pas als Poetin uit het centrum van de macht verdwijnt - en dat gebeurt vroeg of laat, in extremis met zijn dood - dan komen er weer mogelijkheden. Militair maakt Oekraine sowieso geen kans en dat zullen ze er ook niet op wagen.

In het post-Poetin tijdperk als de Krim-bevolking zelf Rusland voldoende zat is en inziet dat een betere toekomst mogelijk is onder Oekraine dan zijn er mogelijkheden voor terugkeer. En ik ken de bevolking van de Krim bijzonder goed en weet daardoor dat dit scenario niet alleen theoretisch mogelijk is. Maar daar moet Oekraine vanaf nu al aan gaan werken, stap voor stap, en met blik op langere termijn.

Of, tja, Oekraine wil alleen met de mond de Krim terug en niet werkelijk.

Ik snap dat met name de Krim-Tataren druk willen uitoefenen ivm politieke en maatschappelijk onderdrukking op de Krim (o.a. gevangenen en zelfs verdwijningen), en dat moeten ze ook doen, maar dan mijn inziens wel met in het achterhoofd dat dit niet te veel in conflict moet zijn op langere termijn belangen.
Pagina: 1 ... 49 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid