@MOD, Ik lees eff de nieuwe reacties. en ik loop misschien een beetje op het lijntje denk kwa on/off topic zijn. Als het niet goed is, geef een seintje en dan kopieer ik het wel over naar het andere topic en laat hier een linkje staan.
Verplaatst uit: Geenpeil Nationaal Referendum - door naar volgende rondeSnowdog schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:30:
[...]
Nouja de VS geeft nog altijd een veelvoud van de Russen uit aan het leger, waarom zouden de Russen geen geld in het leger mogen steken? Omdat wij onszelf als ideologisch superieur beschouwen? Daar denken andere landen waarschijnlijk heel anders over en de bemoeizucht van Amerika in regio's waar het niet thuishoort is voor veel landen ook een doorn in het oog. Als we willen dat Rusland het leger afbouwt, dan kunnen we misschien eerst beginnen met de eis dat Amerika datzelfde doet.
Daarnaast heb ik ook al aangegeven dat de Amerikanen waarschijnlijk niet zo heel anders zouden reageren wanneer er een aangrenzend land communistisch zou worden. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, maar het geeft mi wel aan hoe hypocriet het is om Rusland te veroordelen voor zijn gedrag, terwijl onze beste vriend de VS in een soortgelijke situatie waarschijnlijk hetzelfde zou doen. .
Dat hij Russisch sprekende mensen wil beschermen, ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Ik kan me de gevoelens van Rusland echter wel voorstellen, maar het recht daarop hebben ze eigenlijk verloren met het opheffen van de Sovjet Unie (tenzij de mensen het zelf willen natuurlijk). Moeilijk dus, ik denk inderdaad dat dit diplomatiek heel moeilijk op te lossen is. Vooral nadat ik een deel van het Rusland-Oekraine topic heb doorgenomen merk ik in dat Putin inderdaad niet erg positief ten opzichte/ver van van het Westen lijkt te staan en zijn woorden geven weinig hoop op een vreedzame oplossing.
Ik weet echter niet exact hoeveel waarde je moet hechten aan de woorden van Putin wat betreft het Westen. Hij kan zich negatief uitlaten over het Westen om zijn eigen positie te verstevigen, of hij er ook echt zo over denkt kan je je afvragen. Dat hij en daarmee Rusland op korte termijn niet onze beste vriend zal worden is iig wel duidelijk. Wil het echter ook zeggen dat er niet te onderhandelen valt? Ik denk als het antwoord nee is dat we wellicht een groot problemen hebben en dat de koude oorlog of misschien zelfs een echte oorlog onvermijdelijk is.
Het probleem bij die onderhandelingen (denk ik) is en blijft echter dat we alles alleen vanuit ons eigen perspectief bekijken. Alles wat in ons plaatje van normen, waarden en handelen past is goed en alles wat er niet in past is slecht. We zijn veel toleranter voor landen die net als ons handelen, dan voor landen die dit niet doen. Zelfs als Rusland zijn invloed wil vergroten door steunpaketten en goedkope gasdeals aan buurlanden, dan wordt dat hier zeer kritisch bekeken. Zelf doen we het echter niet heel veel anders en ik krijg het idee dat het allemaal een beetje hypocriet is. Het helpt iig allemaal niet om tot een oplossing te komen.
Het Russische plan was om maar liefst 10% van de belastings inkomen eraan te gaan uitgeven. Ik weet nu niet of dat echt doorgaat vanwege de lastige economische situatie in Rusland. Ze hebben al wel bezuinigd op alles behalve het leger voor zover ik weet.
Het enge aan de grote troepen opbouw is dat het veel meer dan nodig is om het land te verdedigen. Er wordt enorm veel geinvesteerd in het leger, waarom? Ze hebben geen echte vijanden meer die op ieder moment het land kunnen aanvallen. China koopt er lekker goedkoop grondstoffen in. De VS heeft er ook geen belang bij. Ik zie Finland of mongolië nu niet opeens een invasie beginnen.
Goed de amerikanen zouden hetzelfde reageren maar keurt dat de reacties van de Russen goed? Als nu 80% van de Mexicanen willen dat Mexico communistisch wordt is dat hun recht. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat de VS uitspookt en ik ga het ook niet goedpraten.
Hitler wou alle Duitsprekende mensen "beschermen" en kon zo landen lekker inpikken omdat een paar idioten het toelieten. (Dit vergroote het probleem alleen maar; In Tsjechië stonden enorm veel fabrieken en ongeveer 20% van de Duitse geweren kwam daarvandaan.) Putin zegt hetzelfde en kan daarmee bijvoorbeeld omringende landen Claimen. Veel landen om Rusland heen maken zich nogal zorgen. In kazakhstan wonen ook veel Russen en nu maakt de Kazachse dictator zich nu ook zorgen;
http://www.vpro.nl/buiten...mmas/grensland/alles.html (aflevering over Kazachstan, stukje na 12:50)
(Overigens is de bovenstaande serie zeer aan te bevelen

)
Men viert opeens dat het land zo lang bestaat en de cultuur wordt flink gepromoot. Hetzelfde gebeurt nu in Wit-Rusland. De Baltsische staten maken zich nu ook zorgen. Zo wonen er in Riga een meerderheid Russen, voornamelijk gevolg van kolonisatie door de Russen tussen 45 en 90. Letland ziet de bui al hangen straks moeten ze hun hoofdstad inleveren, (en als je de hoofdstad toch hebt pak je de rest van het land toch ook even)? Estland heeft ook vergelijkbare problemen. Litouwen heeft slechts een russische minderheid van 6%, maar die beginnen zich ook zorgen te maken. Overigens in Estland en Letland is een kwart van de bevolking Russisch. Nu zijn die landen lid van de Navo en EU dus zal het daar niet zo snel gebeuren. Maar zulk soort uitspraken zijn ook niet zo fijn voor hun.
Oekraïne ondervind al problemen aan het feit dat Putin russischtaligen zogenaamd wil beschermen. Ik vind dat Oekraïne best wel een steuntje in zijn rug mag hebben in de vorm van een verdrag. (Eigenlijk zouden ze wat mij betreft meer moeten krijgen.) Oekraïne is een soeverein land en mag zelf bepalen wat het doet.
Het kan natuurlijk zijn dat Putin dat allemaal zegt om in het zadel te blijven en niet meent. Echter komen zijn acties overeen met wat hij zegt, neem de staats gesponsorde anti-regenboog beweging.
En laten we aannemen dat hij alles wat hij over het westen zegt alleen maar zegt om in het zadel te blijven. Zijn bevolking gelooft het en dan wordt hij later daardoor gedwongen om naar zijn uitspraken te handelen.
Maar als belangrijkste is hij de leider van het land, als hij iets zegt neemt men het serieus en moet je zelf het leider zijn ook serieus nemen.
(Toean Reagan een keer grapte op de radio in de trend van "we gaan de Russen in vijf minuten bombaderen" (wat niet werd uitgezonden maar wel werd gelekt) leide ertoe dat de Russen in hoogste staat van paraatheid werd gebracht.)
Putin neemt actief stappen om te voorkomen dat land lid worden van de EU, Oekraïne is één voorbeeld een andere is het verbod op Moldavische wijnen, waarmee Moldavië een groot deel van zijn export inkomsten kwijt is. Ook ging bijvoorbeld de toetreding van de Baltische staten zonder slag of stoot.
Ik vind dat perspectief er weinig mee te maken heeft, Putin wil in het zadel blijven, als Oekraïne bij de EU gaat zullen veel Russen die daarnaartoe op vakantie gaan zien wat voor voordelen het geeft. En dat gaat een directe dreiging op Putin's machtsbasis zijn. Er worden alleen maar andere redenen gegeven om zo een casus belli te hebben die enigzins verkoopbaar is. Oekraïne kiest voor ons, dus zou Oekraïne dat gewoon moeten. Wit-Rusland kiest niet voor ons, ook prima eventuele uitnodiging voor de EU is mogelijk maar de bal is bij hun.
[
Voor 0% gewijzigd door
Señor Sjon op 01-10-2015 13:21
]