[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.331 views

Onderwerpen

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:54:
De suggestieve redenatie dat ik niet oprecht geïnteresseerd zou zijn is een typisch voorbeeld van framing.
Nee, het gaat niet om framing en ik geloof best dat je geïnteresseerd bent. Ik denk alleen oprecht dat als je de suggesties volgt die ik hierboven post dat je een meer gebalanceerd beeld zult krijgen.
Dat we van mening verschillen hoeft niet te betekenen dat dit soort onderwater steken nodig zijn tenzij je op het zo'n laag niveau wilt houden dat ik daar voor bedank. Graag dat dit soort opmerkingen voor je laten.
Het gaat niet om verschil van mening.
Jij verspreidt vaak aantoonbare misinformatie, vaak zonder bron of met twijfelachtige bron, en laat het aan andere over om dit te ontzenuwen. Ik heb je hier al vaker op gewezen en het ook al meer dan eens aantoonbaar ontzenuwd. Alleen op deze pagina al twee voorbeelden (Iraanse raketten en hun relatie met Rusland en het Assad verhaal) waarbij je beweringen doet zonder bron. Wordt hier tegenin gegaan dan eis je bewijslast voor de ontzenuwing wat een vorm van omgekeerde bewijslast is.
Dit verstoort discussies en is een vorm van vragen om omgekeerde bewijslast aangezien jij zelfs zeer summier of helemaal niet komt met bronnen of met bronnen die al talloze malen ontzenuwd zijn en van twijfelachtig niveau.

Dat creëert het effect van 'het zelfs ter discussie stellen dat de lucht blauw is' en verzuipt diegene die het wil ontzenuwen in het aanbrengen van bewijslast tegen de misinformatie op zo'n niveau dat het de kerndiscussie doet ontsporen. Stel je het ter discussie dan eis je om het te staven op een niveau wat je zelf niet toepast en stel je het niet ter discussie dan zal het wel waar zijn (zie jouw reactie hierboven).

Maar goed, ik zal je nog één keer ten dienste zijn al denk ik niet dat het veel gaat uithalen, daarna ga ik je om de reden hierboven weer negeren:
A Damning Indictment of Syrian President Assad’s Systematic Massacres
Syrian Sunnis fear Assad regime wants to 'ethnically cleanse' Alawite heartland
Bashar al-Assad's militias 'cleansing' Homs of Sunni Muslims
Lebanese minister accuses Syria of 'ethnic cleansing' of Sunnis
Assad Targets Sunni along Syria’s Coast
Smuggled Syrian documents enough to indict Bashar al-Assad, say investigators
UN implicates Bashar al-Assad in Syria war crimes
Etc.

Verwijderd

djengizz schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:22:
Alleen op deze pagina al twee voorbeelden (Iraanse raketten en hun relatie met Rusland en het Assad verhaal) waarbij je beweringen doet zonder bron.
Dat Rusland vier anti-raketsystemen waarvan 3 richting Iran staan opgesteld heeft staat nota bene als link in deze draad vermeld en komt van een Israëlische militaire lezing. Het is dan wel ruim een half jaar geleden maar we hebben het allemaal kunnen nagaan en is toen niet tegengesproken. Dat heb ik onthouden en gebruikte dus als toelichting op een punt. Als je dat niet kon herinneren dan is het geen enkel probleem dat je om opheldering vraagt. Maar dan moet je het niet gebruiken als argument dat ik geen onderbouwing geef.
Wat dat betreft lijkt het me redelijk normaal om generieke zaken die al eerder besproken zijn geweest of algemeen geaccepteerd zijn toe te moeten lichten. Bij zaken waar twijfel is kan een bron worden gegeven of als iets niet duidelijk is om een bron worden gevraagd.
Zoals bij het Assad verhaal was een opmerking van DanielWW en ik vroeg daarbij om toelichting en heb dat dus herhaalt. Het is algemeen bekend dat hij geen lieverdje is maar dit detail was mij onbekend. De snerende toon waarop dit later wordt aangekaart is onnodig.
Wordt hier tegenin gegaan dan eis je bewijslast voor de ontzenuwing wat een vorm van omgekeerde bewijslast is.
Dit is een foute bewering en je gebrekkige voorbeelden geven aan dat je onderbouwing niet klopt. Om nog maar te zwijgen over wederom een aantal insinuaties van een laag niveau. Wat discussie punten betreft mag iedereen hier met punten aan komen dragen en als het offtopic is merk je dat vanzelf. Het afkeuren van punten op basis van een eigen mening waar niet eens naar de inhoud wordt gekeken is geen geldige reden. Daar zijn tegenargumenten voor nodig. Als dat teveel moeite is hoef je er niet aan te beginnen maar heb je achteraf ook niets te klagen.

De links mbt Syrie zal ik doornemen en mocht ik reageren zal ik dat in het Syrie draadje doen.

En weer ontopic:
Vanochtend kwam ik een interessant artikel tegen over economische hulp aan de Oekraïne van met name Nederland waarbij steun aan een oligarch wordt gegeven die het niet zo nauw neemt met het milieu en burgers. Dat er economische steun wordt gegeven is conform de afspraken. Maar in hoeverre wordt er gecontroleerd of deze steun bijdraagt aan de economische groei die in de lijn licht met Europese standaarden?
http://www.somo.nl/publications-nl/Publication_4228-nl

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:31
Een kleine geschiedenis van Rusland: http://www.politico.eu/ar...ism-will-survive-putin-2/

Iets over waarom een omschakeling naar democratie in de overige Oost-Europese landen wel werkte zou ik graag lezen. Waar komt die diepgaande behoefte aan sterk leiderschap toch vandaan?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Brent schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:16:
Waar komt die diepgaande behoefte aan sterk leiderschap toch vandaan?
Behoefte aan een vaderfiguur (in het geval van een vrouw een moederfiguur, mutti Merkel), behoefte aan onderwerping, behoefte aan niet verantwoordelijk zijn voor het eigen leven (laat de dictator alles maar regelen), e.d.
De behoefte aan onderwerping aan een sterke leider zie je ook vaak bij godsdiensten (onderwerping aan de voorganger, paus, een of andere geestelijk leider) of bij pipo's als Wilders, Donald Trump, etc.
Tel daarbij op dat veel mensen niet logisch na kunnen denken en je hebt de een of andere incompetente leider die veel aanhangers krijgt.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

Salvatron schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:34:
[...]

Behoefte aan een vaderfiguur (in het geval van een vrouw een moederfiguur, mutti Merkel), behoefte aan onderwerping, behoefte aan niet verantwoordelijk zijn voor het eigen leven (laat de dictator alles maar regelen), e.d.
De behoefte aan onderwerping aan een sterke leider zie je ook vaak bij godsdiensten (onderwerping aan de voorganger, paus, een of andere geestelijk leider) of bij pipo's als Wilders, Donald Trump, etc.
Tel daarbij op dat veel mensen niet logisch na kunnen denken en je hebt de een of andere incompetente leider die veel aanhangers krijgt.
Ik kom voor mijn werk zo nu en dan in Kazachstan en daar zie je ook op het werk dat ze geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben of willen nemen. Veel HBO-opgeleide Kazachse collega's moet je echt met specifieke opdrachten aansturen. Met zo'n instelling heb je ook een "sterke leider" nodig. Ik neem aan dat dat in Rusland precies zo gaat.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

FunkyTrip

Funky vidi vici!

almightyarjen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:49:
[...]

Ik kom voor mijn werk zo nu en dan in Kazachstan en daar zie je ook op het werk dat ze geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben of willen nemen. Veel HBO-opgeleide Kazachse collega's moet je echt met specifieke opdrachten aansturen. Met zo'n instelling heb je ook een "sterke leider" nodig. Ik neem aan dat dat in Rusland precies zo gaat.
Maar is dat geen kip-ei probleem? Omdat ze alleen maar dictators of sterke leiders gewend zijn, zijn ze ook gewend om niet al te veel initiatief te ontplooien omdat een verkeerd initiatief direct tot een heleboel problemen leidt. In West-europese landen wordt eigen initiatief en zelf verantwoording nemen voor je daden vanaf de jeugd gestimuleerd.

Dit dus.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

FunkyTrip schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:00:
[...]

Maar is dat geen kip-ei probleem? Omdat ze alleen maar dictators of sterke leiders gewend zijn, zijn ze ook gewend om niet al te veel initiatief te ontplooien omdat een verkeerd initiatief direct tot een heleboel problemen leidt. In West-europese landen wordt eigen initiatief en zelf verantwoording nemen voor je daden vanaf de jeugd gestimuleerd.
Dat kan deels het geval zijn maar bij mij in de kerk onderwerpen veel mensen zich ook gewoon aan hun incompetente voorgangers en laten ze zich liever de wet voorschijven in plaats van zelf na te denken, waarbij zij opgemerkt dat veel van die lui waarschijnlijk überhaupt niet zelf na kunnen denken.

Hier bijv. ook iemand die een sterke leider wil hebben (als diegene serieus is tenminste):
The_Bird in "Donald Trump, zitten we daar op te wachten?"
Precies, een teken van succes. Een goede basis voor een leider.

Iemand heeft dus de innerlijke behoefte aan een leider, dus wanneer iemand succesvol ergens in is komt daar een bepaalde bewondering voor en een onderdanigheid van "laat hem maar leider zijn, hij is zo goed". (alleen de term "leider" al.. definieer leider en waarom men er een nodig heeft.)

[ Voor 26% gewijzigd door Salvatron op 16-09-2015 12:22 ]

• Brent
[...]

Wel, je merkt terecht op dat dat niet voorbehouden is aan Rusland. Maar laat ik het anders zeggen: het moeten de Russen (of Kazachen) toch opvallen dat het Westen, met al hun welvaart, ook uitblinken in een inperking van macht aan de top? Juist hier hebben we geen (sterke) leiders, onze kracht komt voor uit een combinatie van individuele verantwoordelijkheid en een functionerende scheiding der machten. Ik vind het zo gek dat men dat of niet ziet, of misschien niet gelooft dat zij tot die toestand kunnen komen. Terwijl het een groot aantal Oost-Europese naties tot aardig gelukt is inmiddels.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Brent schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:01:
[...]

Wel, je merkt terecht op dat dat niet voorbehouden is aan Rusland. Maar laat ik het anders zeggen: het moeten de Russen (of Kazachen) toch opvallen dat het Westen, met al hun welvaart, ook uitblinken in een inperking van macht aan de top? Juist hier hebben we geen (sterke) leiders, onze kracht komt voor uit een combinatie van individuele verantwoordelijkheid en een functionerende scheiding der machten. Ik vind het zo gek dat men dat of niet ziet, of misschien niet gelooft dat zij tot die toestand kunnen komen. Terwijl het een groot aantal Oost-Europese naties tot aardig gelukt is inmiddels.
Volgens mij komt de kracht van het westen vooral door sterke onderlinge concurrentie en een vrije markt. Het westen, zeker de VS, wordt geleid door de markt en de economie, het is niet alleen de democratie die het westen zo succesvol maakt. Ook is de nederlandse samenleving relatief niet-hierarchisch, naar het schijnt zijn andere westerse samenleving (zoals de engelse en de amerikaanse, en wellicht ook de duitse) sterker hierarchisch, waarbij onderwerping aan bijv. de baas normaal is. Hierdoor kan het zijn dat je denkt dat men in andere landen net zo'n niet-autoritaire houding heeft als in nederland waarin vaak sprake is van overleg ipv autoriteit.

• Brent
Salvatron schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:12:
[...]

Volgens mij komt de kracht van het westen vooral door sterke onderlinge concurrentie en een vrije markt.
Maar dat is eigenlijk hetzelfde: een sterke individualistische traditie (iedereen kan concurreren) + bewaking voor het level playing field (dus een onafhankelijke rechterlijke macht, en een breed gedragen wens daartoe).
Het westen, zeker de VS, wordt geleid door de markt en de economie, het is niet alleen de democratie die het westen zo succesvol maakt. Ook is de nederlandse samenleving relatief niet-hierarchisch, naar het schijnt zijn andere westerse samenleving (zoals de engelse en de amerikaanse, en wellicht ook de duitse) sterker hierarchisch, waarbij onderwerping aan bijv. de baas normaal is.
Het is dan ook geen verassing dat de traditionelere samenlevingen (Zuid-Europa) minder presteren. Ik zie dus binnen Europa al goed bewijs voor de stelling dat 'sterke leiders' en zwakke economieën correleren. Of is dat controversiële stelling? Misschien moet ik sterk leiderschap nuanceren: ik bedoel een gebrekkige scheiding der machten die vaak 'sterke leiders' tot gevolg hebben. Met Rusland ging het ook opeens goed toen de middenstand kon groeien door een zekere mate van vrijheid tot ondernemen. Nog meer bewijs. Ik herinner me niet echt dat Poetin in het begin zo'n leiderschapscultus om zich heen had, maar misschien was dat er wel al.

Die lethargische houding van Russen als het op lotsverbetering aankomt lees je bijna overal terug. De les van Europa de laatste paarhonderd jaar was, nu juist dat het duo van individuele verantwoordelijkheid en scheiding der machten vrijheid tot gevolg heeft en dat weer welvaart. Sterk leiderschap is dus een consequentie van het gebrek daaraan, geen oplossing voor dat gebrek.

Althans, dat is hoe het op mij overkomt. Als ik ernaast zit hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 16-09-2015 14:33 ]

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:28:
Althans, dat is hoe het op mij overkomt. Als ik ernaast zit hoor ik het graag.
Begrijp wel een beetje wat je zegt en persoonlijk vraag ik me al een tijdje af in hoeverre het communisme in zijn vorm die heerste in de USSR (en die overigens weinig te maken had met wat bv. Marx en Engels voorstonden) hierop van invloed is geweest.
Zou bijvoorbeeld zoiets wat Salvatron hier schetst (en ik denk persoonlijk dat het wat gechargeerd is maar wel ook deels correct) niet kunnen komen door een samenleving waar een vuilnisman gelijk is aan een arts maar in de praktijk wel een hele andere verantwoording dragen. Misschien creëert dit een soort van boete op verantwoordelijkheid waardoor mensen die ook uit de weg gaan?
Begrijp me niet verkeerd: ik denk dat beide banen ontzettend belangrijk zijn voor een samenleving maar ik vraag me soms af wat er gebeurt als je iedereen letterlijk gelijk stelt terwijl geen enkele samenleving (en dit schrijf ik vanuit mijn biologische achtergrond) met groepsdynamiek het is gelukt volledige gelijkheid te creëren,

[ Voor 4% gewijzigd door djengizz op 16-09-2015 15:07 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Olaf Koens stopt met zijn correspondentschap in Rusland, helaas. Goed interview met Knack, hier is een Blendle-linkje: klik

Echt iemand met kennis van hoe het nou echt zit in Rusland. Heeft ook een boek geschreven, daar ben ik wel erg geïnteresseerd in.

Verwijderd

Wat pagina's geleden had ik over de KLM die werken Valentina Lisitsa uit haar media catalogus voor vliegtuigen had gehaald op basis van een zeer kwetsende tweet. Nader onderzoek heeft getoond dat die tweet helemaal niet bestaat en dat de KLM zaken door elkaar heeft gehaald door kritiek tegen Lisitsa te verwisselen wat Lisitsa zelf had getweeted. De volkskrant trekt dan ook het boetekleed aan en geeft aan dat zij onzorgvuldig heeft gehandeld en heeft het originele artikel aangepast.
http://www.volkskrant.nl/...sitsa-over-mh17~a4135894/

• RoD
  • Niet online

RoD

Goed stuk van Foreign Policy over de problemen die de Amerikanen hebben ondervonden met het verdedigen van de Baltische staten.

Exclusive: The Pentagon Is Preparing New War Plans for a Baltic Battle Against Russia

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:58:
Goed stuk van Foreign Policy over de problemen die de Amerikanen hebben ondervonden met het verdedigen van de Baltische staten.

Exclusive: The Pentagon Is Preparing New War Plans for a Baltic Battle Against Russia
Waarom denk je dat ik nu al bijna een jaar zeg dat er troepen in Polen gelegerd moeten worden? ;)

Overgens is het verliezen van wargames door de VS en de NAVO in Europa niks nieuws. Voor een groot deel van de koude oorlog werd ervan uitgegaan dat de Sovjets West-Europa onder de voet zouden lopen en dat gebruik van tactische kernwapens het enige zou zijn dat de Sovjets eventueel zou kunnen stoppen. De kentering kwam pas rond 1980 toen de Amerikanen na diepgaande studies wat er allemaal misging in Vietnam, diepe analyses van voorgaande campagnes tot en met de Amerikaanse burgeroorlog. Daarnaast werd er een serieuze blik geworpen op de studies van een totaal nieuwe methode van oorlogvoering die in de jaren 1920 en 1930 in de Sovjet-Unie werd uitgevonden. Diepe Operaties. De Sovjets beheerste de uitvoering alleen zelf niet goed en je officierskorps vermoorden of gewoon ontslaan (dat gebeurde bij de meeste) helpt ook niet. Als laatste voegde ze de Duitse operaties van 1939-1942 toe die grotendeels improvisatie waren(er was geen ontwikkeling van operationele kunst binnen de Wehrmacht) maar een sterker staaltje operationeel denken dan de Sovjets lieten zien in die periode. De combinatie van met name de laatste twee in een modern jasje gestoken werd de nieuwe doctrine.

Het resultaat was AirLand battle en Irak kon dit bijvoorbeeld niet erg waarderen. :P

Nu zijn we weer terug bij af. De troepenconcentraties van de koude oorlog zijn weg. De afstand van de overgebleven troepenconcentraties tot een operationeel gebied zijn veel groter geworden dan die waren tijdens de koude oorlog en het operationele gebied is veel kleiner en dus sneller in te nemen door een grote troepenconcentratie. Eenheden zoals de lokale legers of de flitsmacht kunnen alleen vertragen totdat er meer eenheden verschijnen. Die moeten alleen wel in Oost-Europa gelegerd zijn om er op tijd te kunnen zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RoD
  • Niet online

RoD

Rusland wil militaire basis in Wit-Rusland
Ik kan me zo voorstellen dat Loekasjenko daar niet zoveel zin in heeft. Ben benieuwd naar de reacties.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:34:
Rusland wil militaire basis in Wit-Rusland
Ik kan me zo voorstellen dat Loekasjenko daar niet zoveel zin in heeft. Ben benieuwd naar de reacties.
De vraag is of hij veel keuze heeft...
Winter is coming. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:50:
[...]

Winter is coming. ;)
Dat was ook mijn 1e gedachte, je ziet het Russische bolwerk groeien.

Ukraine - Krim
Syrië samen met Iran en Assad
De noordpool gaat al meer gebruikt worden
Wit-Rusland - de volgende stap ?.

Rusland blijkt de strategie van America te gaan volgen elk land waar ze kunnen een leger basis krijgen / nemen.
the powers of the world are shifting en wij zijn op dit moment bezig met andere issue's in het Westen en Putin wint daarbij steeds meer terrein ondanks sancties etc.
Zijn hulp aan Assad dwingt ons nu om met hem om de tafel te zitten...

Mijn scenario Putin helpt Assad tegen de Rebellen, Putin en Assad ruimen Isis op Assad neemt een stuk van Iraq in en de wereld kan er niets tegen doen.

Verwijderd

Mektheb schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:17:
Mijn scenario Putin helpt Assad tegen de Rebellen, Putin en Assad ruimen Isis op Assad neemt een stuk van Iraq in en de wereld kan er niets tegen doen.
En daarmee tegen enorme internationale tegenstand komen te staan wat een reden zou kunnen zijn om het land te bezetten. Oftewel dat zou wel het domste zijn wat hij kan doen.

Assad heeft nog maar 1/6e van het land in handen en ISIS heeft de grootste olie en gasgebieden onder haar controle. Zij kunnen die olie (stiekem) verkopen aan Turkse handelaren (zwarte markt) die daar meer dan genoeg aan verdienen. Van dat geld nog meer wapens kopen van scrupuleuze wapenhandelaren. Wellicht dat Rusland Turkije verzoekt om deze handel te laten verbieden en bestraffen bij overtredingen in ruil voor het laten varen van een 'heroverweging' van het onlangs gesloten contract voor gastransport.

Assad zal eerst weer baas in eigen land moeten worden wil hij dit kunnen overleven. Met de steun kan hij ISIS naar Irak verdrijven en de 'vrijheidstrijders' daarna aanpakken al dan niet met het excuus dat zij (in het verleden) met ISIS samenwerken. Dat is al lastig zat omdat een guerrilla oorlog pas gewonnen kan worden als je de lokale bevolking ook aan je zijde kan krijgen.

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Winter is coming. ;)
Goeie vraag. Maar het is een interessante casus, want Loekasjenko vreest voor zijn autonomie. Dat heeft hij duidelijk genoeg laten doorschemeren. Gaat hij daarom hier proberen dwars te liggen? Een Russische basis is namelijk vragen om groene mannetjes, zie de Krim.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:43:
[...]

Goeie vraag. Maar het is een interessante casus, want Loekasjenko vreest voor zijn autonomie. Dat heeft hij duidelijk genoeg laten doorschemeren. Gaat hij daarom hier proberen dwars te liggen? Een Russische basis is namelijk vragen om groene mannetjes, zie de Krim.
Hij moet kiezen tussen mogelijke groene mannetjes importeren of zijn eigen volk dood laten vriezen waarna er ook opeens groene mannetjes kunnen verschijnen die "protesteren" tegen de incompetente regering. Er valt niks te winnen voor hem...
[...]

Dat was ook mijn 1e gedachte, je ziet het Russische bolwerk groeien.

Ukraine - Krim
Syrië samen met Iran en Assad
De noordpool gaat al meer gebruikt worden
Wit-Rusland - de volgende stap ?.

Rusland blijkt de strategie van America te gaan volgen elk land waar ze kunnen een leger basis krijgen / nemen.
the powers of the world are shifting en wij zijn op dit moment bezig met andere issue's in het Westen en Putin wint daarbij steeds meer terrein ondanks sancties etc.
Zijn hulp aan Assad dwingt ons nu om met hem om de tafel te zitten...
Mijn scenario Putin helpt Assad tegen de Rebellen, Putin en Assad ruimen Isis op Assad neemt een stuk van Iraq in en de wereld kan er niets tegen doen..
En hoe profiteert Assad precies van de overname van een deel van Irak?

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tuurlijk, het Russische leger stuurt even een paar legerkorpsen naar Syrie en worden dan met gejuich en bloemen ontvangen als ze Raqqa en Mosul binentrekken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Mektheb
IJzerlijm schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:10:
[...]

Tuurlijk, het Russische leger stuurt even een paar legerkorpsen naar Syrie en worden dan met gejuich en bloemen ontvangen als ze Raqqa en Mosul binentrekken.
Naja als je het zo zegt doe je net alsof de russen er al niet zijn en al aan het vechten zijn naast het leger.

En dat is dus al bewezen dat ze er zijn.

https://twitter.com/ragin...oto/1?ref_src=twsrc%5Etfw

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van het materiaal wat al word ingezet door Syria zelf maar ook dat er duidelijk sprekende Russische manschappen zonder badges en serienummers er al op los aan het knallen zijn.
En hoe profiteert Assad precies van de overname van een deel van Irak?
Niet, want ik gok dat daar dan wel wat Russische handeling in komen die net zoals in DNR en LNR een stukje regeren.

Voor Rusland is het alleen maar een dikke WIN om een stukje in het midden oosten te bezitten.

Maar goed het is speculatie, maar ik zie ze er prima voor aan.
Je ziet het patroon van landen als Rusland en China en aanhangers als Syrie / Iran ze zijn goed opweg om tegenhanger te worden van het Westen en aangezien wij ons druk maken over de vluchtelingen van die conflict gebieden ( wat logisch is en menselijk ) nemen landen zoals Rusland die over lijken gaan stukje bij beetje een betere grip op het geen waar wij als het Westen eigenlijk niet aan willen komen.

Bedoel begrijp me niet verkeerd maar het bombarderen van IS is leuk maar is een druppel op de plaat.
En wij gaan echt geen manschappen sturen.

Rusland durft dit wel en via Assad zie ik ze zeker winnen van rebellen en IS

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 19-09-2015 19:43 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk niet dat Rusland een stuk Irak bezet gaat houden. Het gaat al niet zo best in Rusland en zo'n explosief stukje midden-oosten bezet houden, dat lijkt me toch niet. Het westen zou er waarschijnlijk blij mee zijn, dan wordt het namelijk een Russisch probleem. Dat begint Syrië zo ook een beetje te worden. Ik zou zeggen, laat het Rusland maar oplossen daar, in Syrië. Blijkbaar zijn hun belangen groot, gezien het militair materieel wat ze er naartoe verslepen. Dat leidt misschien de aandacht ook een beetje af van Oekraïne.

• Mektheb
RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:46:
Ik denk niet dat Rusland een stuk Irak bezet gaat houden. Het gaat al niet zo best in Rusland en zo'n explosief stukje midden-oosten bezet houden, dat lijkt me toch niet. Het westen zou er waarschijnlijk blij mee zijn, dan wordt het namelijk een Russisch probleem. Dat begint Syrië zo ook een beetje te worden. Ik zou zeggen, laat het Rusland maar oplossen daar, in Syrië. Blijkbaar zijn hun belangen groot, gezien het militair materieel wat ze er naartoe verslepen. Dat leidt misschien de aandacht ook een beetje af van Oekraïne.
Ik hoop het voor Oekraïne maar ik vrees dat het gewoon meerdere proxy wars gaat worden.

Het "Novarussia verhaal is in mijn ogen nog lang niet klaar"

• RoD
  • Niet online

RoD

Mektheb schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:49:
[...]

Ik hoop het voor Oekraïne maar ik vrees dat het gewoon meerdere proxy wars gaat worden.

Het "Novarussia verhaal is in mijn ogen nog lang niet klaar"
Rusland heeft verscheidene interne problemen en het bezet houden van de Krim en de Donbas is ook kostbaar. Willen ze echt nog een groot avontuur in Syrië? En dan het ook nog bezet houden. Ik vermoed dat Rusland dat niet aan kan. Het is ook een bron van problemen omdat Irak instabiel is en ook zal blijven. De Russen zijn daar vreemdelingen dus dan krijgen ze het hoe dan ook aan de stok met milities, IS of geen IS.

Het is hier al eens eerder geroepen, wat dat betreft is de tijd in het voordeel van het westen. Als 'we' de economie in Oekraïne een beetje kunnen stutten dan wordt Rusland op een gegeven moment een keer uitgerookt. Voorwaarde is dat Oekraïne (zonder het zo uit te spreken) de Krim en de Donbas opgeeft. Lijkt me geen moeilijke keuze. De Donbas had al een slechte naam in Oekraïne en van wat ik er van begrijp zal niemand er echt wakker van liggen, zolang er niet meer territorium wordt ingenomen.

En laat Rusland het dan maar uitzoeken. De Donbas in puin, de Krim dood (geen toeristen meer) en het wespennest dat het midden-oosten is. Veel plezier daarmee :)

Edit: nu zou een mooi moment zijn om het Oekraïense leger eens serieus te bewapenen. Nu is een goed moment om initiatief te nemen, nu Rusland zich bedreigt voelt in zijn belangen in Syrië.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 19-09-2015 19:54 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je beseft je hopelijk toch wel dat dit stukje Irak het westelijk deel zal zijn dat vol zit met Soennieten en zand en waar nauwelijks olie te vinden is hé?

Assad is stelselmatig bezig om Soennieten te verdrijven uit Syrië. Strategisch bombardement bestaat nu zo'n honderd jaar en er kan geen enkele illusie meer zijn over de effecten van bommen op steden gooien. Mensen vluchten naar veilig gebied als dat gebeurd. Is degene die je bombardeert je eigen "president" dan verlaat je het land.

Rusland heeft niks te winnen in Irak. Zand hebben ze genoeg in Rusland en olie is er niet. Van mij mag Rusland lekker gaan vechten tegen IS. Imperial overstretch noemen we dit en Rusland zou niet de eerste zijn die denkt dat ze twee oorlogen tegelijkertijd kunnen uitvechten en ook nog eens enorme troepenconcentraties aan de Chinese grens te houden. Nee, China en Rusland zijn helemaal geen vrienden. Rusland heeft veel te vrezen tegen China. Ruslands militaire doctrines werken niet tegen China, China haar leger is veel groter en Siberië is wel een hele mooie prijs.

Sneu voor de soldaten die een tweede Afghanistan in worden gestuurd maar dat is oorlog. Ja, sinds ik echt Militaire Geschiedenis studeer ben ik er alleen maar stoïcijnser op geworden.
RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:53:
Het is hier al eens eerder geroepen, wat dat betreft is de tijd in het voordeel van het westen. Als 'we' de economie in Oekraïne een beetje kunnen stutten dan wordt Rusland op een gegeven moment een keer uitgerookt. Voorwaarde is dat Oekraïne (zonder het zo uit te spreken) de Krim en de Donbas opgeeft. Lijkt me geen moeilijke keuze. De Donbas had al een slechte naam in Oekraïne en van wat ik er van begrijp zal niemand er echt wakker van liggen, zolang er niet meer territorium wordt ingenomen.

En laat Rusland het dan maar uitzoeken. De Donbas in puin, de Krim dood (geen toeristen meer) en het wespennest dat het midden-oosten is. Veel plezier daarmee :)

Edit: nu zou een mooi moment zijn om het Oekraïense leger eens serieus te bewapenen. Nu is een goed moment om initiatief te nemen, nu Rusland zich bedreigt voelt in zijn belangen in Syrië.
Wapens leveren aan Oekraine kan veel beter discreet. Openlijk zou ik het niet doen voor Oekraine haar eigen belang. Een perfecte manier om de focus er weer op te leggen. Verder zou ik de Donbass juist niet eenzijdig afscheiden totdat je zeker bent dat je een Russische poging om een ander gebied in te nemen kan afslaan. Anders blijf je aan de gang tot Oekraine alleen nog bestaat uit Kiev en Tsjernobyl...

[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-09-2015 20:02 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dan ook helemaal niet dat Rusland iets gaat doen in Irak. Dat zou krankzinnig zijn :)

Sidenote: ik zie op de social media de term Novorossyria voorbijkomen. Geinig :P

• Mektheb
Ik geef jullie inderdaad gelijk dat het mental zou zijn om te doen, toch kijk ik er niet meer van op wat ze in Rusland allemaal doen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:02:
Ik denk dan ook helemaal niet dat Rusland iets gaat doen in Irak. Dat zou krankzinnig zijn :)

Sidenote: ik zie op de social media de term Novorossyria voorbijkomen. Geinig :P
Ze wisselen nu gewoon van de Grieks-orthodoxe kerk die door Oekraine besmet is naar de Syrisch-orthodoxe kerk als voorbeeld en claim voor de Russische. :P
Mektheb schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:03:
Ik geef jullie inderdaad gelijk dat het mental zou zijn om te doen, toch kijk ik er niet meer van op wat ze in Rusland allemaal doen.
If it looks to stupid to be true, it probably is. ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Putin’s gambit, Obama’s puzzlement
Hier een opiniestukje in The Washington Post over de tactiek van Poetin. Ik weet het niet, of er daadwerkelijk zoveel intellect achter zit.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mektheb schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:40:
[...]

Naja als je het zo zegt doe je net alsof de russen er al niet zijn en al aan het vechten zijn naast het leger.

En dat is dus al bewezen dat ze er zijn.

https://twitter.com/ragin...oto/1?ref_src=twsrc%5Etfw

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van het materiaal wat al word ingezet door Syria zelf maar ook dat er duidelijk sprekende Russische manschappen zonder badges en serienummers er al op los aan het knallen zijn.
En dit zijn een soort supermannen die met een paar dozijn man ISIS verslaan ? Om ISIS te verjagen uit de steden die ze in handen hebben is een enorm leger nodig.

• Mektheb
IJzerlijm schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:29:
[...]

En dit zijn een soort supermannen die met een paar dozijn man ISIS verslaan ? Om ISIS te verjagen uit de steden die ze in handen hebben is een enorm leger nodig.
Nee zeker niet, maar het zijn er ook nog niet een aantal als je al ziet dat de transport vliegtuigen zo'n beetje 4 vluchten per dag hebben aan materiaal naar Syria.

Het leger van Rusland zijn de soldaten aan het trainen in Syria, de oorlog is daar nu al een aantal jaar bezig 5/6 ?.

Ze kunnen nog wel even wachten, tot de troepen weer opgebouwd zijn en getraind met nieuwe snufjes en wapens.

Het is ook niet het hele leger er staat, maar reken maar dat naast het leger van Assad de speciale Spetsnatz unit's hun werk doen.
En die doen het een stuk beter dan rebellen en IS, kijk maar naar hoe Debaltseve gegaan is dat zegt genoeg.

Helemaal als de Britten al roepen dat het groepje IS strijders geslonken is van 25.000 naar 10.000.
In hoeverre dat correct is weet niemand natuurlijk.

Maar ik denk dat de Russen best het kleine extra zetje kunnen geven tegen IS.

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 19-09-2015 20:35 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:15:
Putin’s gambit, Obama’s puzzlement
Hier een opiniestukje in The Washington Post over de tactiek van Poetin. Ik weet het niet, of er daadwerkelijk zoveel intellect achter zit.
Dit is niet zo bijzonder. De meeste beweegredenen zijn vrij makkelijk in te passen binnen het denken van het Kremlin of zijn al geopperd de afgelopen dagen hier. Wat bijzonder is, is dat ze in Washington dit niet zien. De reden daarvoor is vrij simpel namelijk dat de Amerikaanse politieke elite werkelijk niks begrijpt van de denkpatronen in Rusland. Zo ongeveer de enige politicus die deze denkpatronen wel begrijpt en die de macht heeft erop te handelen is Merkel en die wil of durft de conclusies ten aanzien van het Kremlin niet te trekken...

• RoD
  • Niet online

RoD

Shuster's political show cut off air, raising free-speech concerns once more
Nee, met die mediavrijheid gaat het nog niet echt lekker in Oekraïne.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 18:14

unclero

MB EQA ftw \o/

Winter is coming. ;)
Ik denk dat Rusland boos was omdat bij de afgelopen Victory Day parade, de Wit-Russen voor het eerst in de geschiedenis niet met ZiL-limousines (leuk inkijkje in de fabriek) de parade voor gingen, maar met Chinese Red Flag limousines. :+
(overigens waren de limo's niet het enigste Chinese materieel in de parade, China heeft de afgelopen jaren nogal voor Sinterklaas zitten spelen in Wit-Rusland, onder andere het leger heeft flink veel modern materieel, trainingen en whatnot gekregen)

Dus de vraag zal eerder zijn: heeft Wit-Rusland nu echt een kolonisator sterke vriend aan China, of niet.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
Voor de geinteresseerden, deeltje drie van grensland;
http://www.npo.nl/grensland/20-09-2015/VPWON_1233648

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• RoD
  • Niet online

RoD

Bellingcat heeft weer een rapport. Dit keer over de Russische inmenging in Oekraïne. klik

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:43 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:50:
Rusland veranderd steeds meer van een oligarchisch kapitalistische economie naar een protectionistische economie, een nieuwe wet zou dat moeten inluiden.
De vraag bij deze is wie ze gaan treffen. Gaat Shell alweer onteigend worden of is dit tegen China gericht. Dat laatste lijkt mij in ieder geval erg onwaarschijnlijk.

Verwijderd

RoD schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:13:
Bellingcat heeft weer een rapport. Dit keer over de Russische inmenging in Oekraïne.
Wat stukken doorgelezen en naast wat we hier ook al voorbij hadden zien komen zijn er legio niet neutrale opmerkingen te lezen. In alle gevallen waar je kan kiezen voor benoemen of open laten voor twijfel kiezen ze categorisch voor het eerste.
En satellietfoto's die aan moeten tonen dat er sporen te vinden zijn kun je pas aan bepaalde voertuigen toewijzen als je de sporen op de grond kan opmeten en vergelijken of op heterdaad betrappen de voertuigen in kwestie. Voor hetzelfde geld zijn het van voertuigen die wapens over de grens smokkelen of mensen die illegaal de grens over reizen.
Verder komen ze met een groot aantal goede bronnen en weten een beeld te scheppen wat redelijk goed na te gaan is. Maar als het om specifieke details gaat dan is er twijfel mogelijk. Journalistiek gezien is dit geen objectief rapport.
Wat dat betreft zou het wel interessant om dit rapport eens officieel door Rusland behandeld te laten krijgen om te controleren op inhoud en wat zij ervan vinden. (Iets wat nooit zal gebeuren)

Die nieuwe Russische wet lijkt mij een verbetering in de zin dat een land zich zo beter kan verdedigen tegen bedrijven met megalomane trekjes (los van het land zelf). 'Wij' gaan juist de andere kant op om nog meer verdragen met ISDS clausules af te sluiten waarbij bedrijven en financiële instituties nog meer invloed krijgen. Voor hen telt de winst en de kosten zijn voor de rest en dient derhalve nooit boven een natie te staan.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:43 ]

• Brent
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:48:
Die nieuwe Russische wet lijkt mij een verbetering in de zin dat een land zich zo beter kan verdedigen tegen bedrijven met megalomane trekjes (los van het land zelf).
Dat is een argument van het kaliber 'laten we de Tweede Kamer maar wegbezuinigen want dat kost de regering alleen maar tijd'. Deze wet breidt de instrumentaria uit op het gebied van buitenlandse bedrijven als ik het zo lees: het moet de kans vergroten dat een bedrijf op elk moment een wet overtreedt zodat zo'n bedrijf op elk moment om welke reden dan ook geblokkeerd kan worden. Welke wet dat dan precies is en wat de overtreding: dat is een detail om de schijn op te houden.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:56

defiant

Moderator General Chat
Russia invited a bunch of international separatist groups, including dissidents from Ireland, Spain, Italy, the US, and Ukraine, to discuss “the right to self-determination” to a Moscow conference—despite “separatism” being a crime in Russia.
bron
Verdeel en heers: niet in eigen land, maar wel in het land van de tegenstander.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

Brent schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:00:
Welke wet dat dan precies is en wat de overtreding: dat is een detail om de schijn op te houden.
Wetten krijgen pas inhoud als ze ook nageleefd worden. Rusland gaat daar op eigen manier mee om.
In Europa hebben we zoveel wetten die soms ook wel eens met elkaar conflicteren dat je er eentje uit kan kiezen die overtreden wordt. Verschil is dat in Europa goede (lees dure) advocatuur je kan helpen en Rusland dat veel minder uit maakt (tenzij je oligarch bent die niet op een zwarte lijst staat).

• Brent
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:12:
[...]

Wetten krijgen pas inhoud als ze ook nageleefd worden. Rusland gaat daar op eigen manier mee om.
Zal ik hem inzenden voor het understatement van het jaar ;)
In Europa hebben we zoveel wetten die soms ook wel eens met elkaar conflicteren dat je er eentje uit kan kiezen die overtreden wordt. Verschil is dat in Europa goede (lees dure) advocatuur je kan helpen en Rusland dat veel minder uit maakt (tenzij je oligarch bent die niet op een zwarte lijst staat).
We hebben ook een functionerende rechterlijke macht, zo droevig als in Rusland is het dus nog lang niet. Wat niet betekent dat hier hier af en toe ook niet lekker zit, zeker.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:12
PvdA wil opheldering over gasdeals Gasunie, Shell en Gazprom

http://www.nu.nl/politiek/4130085/pvda-wil-opheldering-gasdeals-gasunie-shell-en-gazprom.html

http://www.michielservaes.nl/KV-Gazprom.html

[ Voor 15% gewijzigd door earvaag op 21-09-2015 16:56 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:59:
Ongeacht wie er getroffen wordt, de Russische economie gaat hier niet sterker op worden dan wel stabiliseren. Ik denk dat dit meer een politieke beweging is om alles zelf weer in handen te krijgen, het nog steeds aan de gang gaande nationalisering, dan een economische beslissing. De samenwerking met China, in ruil voor petroleumproducten, uiteraard, zal alleen maar nauwer worden. Maar dat doet China natuurlijk niet om vriendjes te worden, die aast op Siberië en wat er in de grond ligt.
Ik denk eerder dat het een nationalisering en dan verkopen met winst (en in dollars) aan een oligarch is. Onderhand zullen de buitenlandse valutareserves aardig op beginnen te raken in Rusland. China gaat ook niet helpen omdat die alleen geïnteresseerd zijn in de olie en het gas als het om bodemprijzen gaat. Daarnaast is er nog de afremmende groei in China.

Los daarvan is dit natuurlijk desastreus voor de Russische economie. Je denkt wel twee keer na (ook als Chinees) om er nog te investeren als deze wet wordt gebruikt. De Russische bevolking is alleen een nonfactor geworden in het denken van het Kremlin.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:32
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:12:
[...]

Wat een onzin. De situatie is precies het tegenovergestelde. In Europa is er geen kleptokratische bovenmacht die rechtszaken aanspant tegen de concurrentie en tegen alles wat ze niet bevalt. Het is hier dus niet zo'n probleem als wetten een beetje conflicteren. In Rusland zie je recent juist dat dit een tactiek is die door Putin word toegepast. Zoals in bronnen staat die hier eerder al aangehaald zijn maken ze daar zoveel nieuwe wetten dat het niet eens meer bij te benen is voor de rechtbanken. Daarbovenop zijn deze nieuwe wetten vaak vaag en lijken ze bijna wel gemaakt om mensen aan de hoogste boom te hangen als het uitkomt. Kijk bijvoorbeeld naar ingediende wetten zoals de we: "het verbod op beledigen van patriotisme", waar je lekker 5 jaar voor de bak in kan gaan. Daarbovenop zijn rechtszaken hier een gigantisch stuk minder corrupt. Die vergelijking gaat niet eens op.

Verwijderd

Brent schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:19:
We hebben ook een functionerende rechterlijke macht, zo droevig als in Rusland is het dus nog lang niet. Wat niet betekent dat hier hier af en toe ook niet lekker zit, zeker.
Inderdaad Justitie is onderbezet, overwerkt en veel rechtszaken zijn verworden tot ordinaire hamerstukken waarbij waarheidsvinding te duur is geworden. Dat proberen terug te dringen door een (betaal)drempel voor rechtszaken op leggen werkt ook niet echt.
Van een afstand lijkt het wel mee te vallen, totdat je zelf voor een rechter staat die je 10 minuten geeft en geen seconde meer. En als je geen fatsoenlijke advocaat bij je hebt kan je het wel schudden met je verhaaltje.

@Piramiden
Zomaar een lijstje:
Banken die willens en wetens financiële rommelproducten verkopen, drugsgeld witwassen, financiële transacties voor terroristische organisaties regelen en hun eigen boekhouding niet in orde hebben werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
Politici die met hun handen in een kas zitten, vriendjes opdrachten geven, familieleden aannemen werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
Bedrijven die rommelen met milieuvoorschriften, voedsel, rauwe producten, grondstoffen etc. werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
Accountancy kantoren die keer op keer worden betrapt op rommelen met de boeken werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
MIVD die advocaten afluisteren die nota bene een rechtszaak tegen de MIVD behartigen werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
AIVD die door de CIDTV op de vingers wordt getikt waarbij het blijft.
Overheids projecten (bouw/IT) waar gerommeld wordt met opdrachten, meerwerk en allerlei constructies waarbij belangenverstrengelingen optreden werd/wordt niet of nauwelijks bestraft. (Pikmeer arrest)

Zo erg als in Rusland is het nog niet maar dat er weinig of geen problemen zijn is wel een heel naïeve gedachte.

• Brent
Niemand zegt dat hier alles vlekkeloos gaat. Maar het is zwak als elke kritiek gepareerd wordt met 'hier gaat het toch ook ruk'.

Bijna al je voorbeelden zijn van externe actoren, en wijzen niet op een doorgerotte overheid, maar op het feit dat onafhankelijke bedrijven/personen inderdaad misdaden kunnen begaan. Gelukkig staan op alles wat je noemt straffen en al kost het soms meer moeite dan je zou willen, vaak komt het ook voor het gerecht. Onschuld tot tegendeel bewezen brengt helaas mazen met zich mee, met name je bankiers van eea veroordelen vergt nogal wat. Dat is echter hier helemaal niet het topic en bovendien een teken dat we wel een functionerende rechtstaat hebben, waar beschuldigen nog niet hetzelfde is als veroordelen.

• Pyramiden
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:34:
[...]
@Piramiden
Zomaar een lijstje:
Banken die willens en wetens financiële rommelproducten verkopen, drugsgeld witwassen, financiële transacties voor terroristische organisaties regelen en hun eigen boekhouding niet in orde hebben werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
Politici die met hun handen in een kas zitten, vriendjes opdrachten geven, familieleden aannemen werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
Bedrijven die rommelen met milieuvoorschriften, voedsel, rauwe producten, grondstoffen etc. werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
Accountancy kantoren die keer op keer worden betrapt op rommelen met de boeken werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
MIVD die advocaten afluisteren die nota bene een rechtszaak tegen de MIVD behartigen werd/wordt niet of nauwelijks bestraft.
AIVD die door de CIDTV op de vingers wordt getikt waarbij het blijft.
Overheids projecten (bouw/IT) waar gerommeld wordt met opdrachten, meerwerk en allerlei constructies waarbij belangenverstrengelingen optreden werd/wordt niet of nauwelijks bestraft. (Pikmeer arrest)

Zo erg als in Rusland is het nog niet maar dat er weinig of geen problemen zijn is wel een heel naïeve gedachte.
Mag ik jou vragen om te quoten waar ik stel dat er "maar weinig of geen problemen" zijn binnen de Nederlandse wetgeving en het rechtssysteem?

Overal worden "fouten" gemaakt, zo zijn mensen, maar vind jij daadwerkelijk dat hier een vergelijking op gaat? Die items die jij aanhaalt vallen bijna allemaal onder "sjoemelen" of witteboordencriminaliteit. In Rusland worden tegenstanders van de overheid nog steeds in elkaar geslagen, gemarteld of doodgeschoten. Er word op gigantische schaal gestolen van de bevolking. Bedrijven en eigendommen kunnen zonder enige onderbouwing van je afgenomen worden als je iemand even niet aanstaat. De FSB heeft met zulke wetten die ik eerder aankaartte de jurisdictie om eigenlijk binnen te vallen waar ze willen, op te pakken wie ze willen en in sommige gevallen zelfs in de gevangenis te stoppen als het even uitkomt.

Edit:
Wat Brent ook aangeeft, waarom altijd maar dat "Ja meer de EU(SSR)/USA/CIA/Kiev Junta is ook fout!". Als je serieus genomen wilt worden kom dan met echte argumenten in plaats van met drogredenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 21-09-2015 20:21 ]

Verwijderd

Modbreak:Dit gaat, *alweer*, helemaal niet over de verhoudingen.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 08:06 ]

Verwijderd

-

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:43 ]

• Brent
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:16:De Kremlin denkt in productiviteit en economische waarde.
Meer in macht binnen en buiten de grenzen denk ik. Het vernieuwende van Poetin is dat hij doorhad dat mensen met een auto en een huis minder vatbaar zijn voor revoluties dan straatarme schoenenpoetsers. Tegelijk weet hij ook dat de Rus economisch wat armoe aankan, wat wij weer vaak niet begrijpen. Die tegensancties kan hij daarom toch binnenlands verkopen. De rijkeren, die worden wel geknepen, door onze sancties, maar zijn klein in aantal. Die eventuele nationaliseringen kunnen gebruikt worden om die kring ook wat kruimels te geven misschien.

• RoD
  • Niet online

RoD

Has Poroshenko gotten ‘hybrid revenge’ against Putin with Crimea blockade?
Over de blokkade van de Krim aan 'Oekraïense' kant. Slimme zet van Poroshenko? Lijkt er toch op dat er iets is gecoördineerd. Benieuwd hoe dit verder gaat. Een 'protest' is natuurlijk de ideale manier om de Krim af te sluiten en het vuurtje nog weer een beetje op te stoken.
Chubarov didn’t rule out the possibility of taking the blockade a step further, and cutting off energy supplies.

In comments to Ukrainian news outlet Crimea.Reality, Chubarov said that “the occupiers will not rethink their actions against us at first. But then there is October. We told the president clearly yesterday that if they won’t adhere to human rights, then we don’t know why we should supply them with electricity,” Chubarov said.
Kan bijna niet anders dan dat dit afgesproken werk is.

[ Voor 35% gewijzigd door RoD op 22-09-2015 17:11 ]

Verwijderd

Net ff gezien.
Iemand opgevallen dat ze kosmonaut vertalen als astronaut? (André Kuipers zou deze fout nooit maken iig)
Naast dat de vertaling niet klopt is het ook wel typisch voor het hele item hoe men de informatie brengt met een subtiele ondertoon.

• Pyramiden
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 00:13:
[...]

Net ff gezien.
Iemand opgevallen dat ze kosmonaut vertalen als astronaut? (André Kuipers zou deze fout nooit maken iig)
Naast dat de vertaling niet klopt is het ook wel typisch voor het hele item hoe men de informatie brengt met een subtiele ondertoon.
Ik weet niet of we daar wat achter moeten zoeken. Een astronaut is een ruimtevaarder en een kosmonaut ook. Anders dan de afkomst hebben ze hetzelfde baantje :)
Ik schat dat het eerder een poging is om het toegangkelijker te maken, aangezien iedereen weet wat een astronaut is, maar kosmonauten zijn denk ik niet zo populair.

Grensland begin ik overigens erg fan van te worden! Ik vind het een mooie serie. Verschrikkelijk eigenlijk hoe ze in Kazachstan gewoon atoombommen op mensen hebben getest... Ik weet dat de Soviet Unie heel wat gruweldaden op hun naam hebben staan, maar dat soort dingen had ik voorheen geen weet van.
Hebben andere forumleden hier ook "Red Army" gezien? Over het Soviet ijshockey? Die documentaire geeft ook een goede inkijk hoe de Russen vroeger naar het Westen keken.
(@wouter, de meeste Russen zouden mij ook verdommen omdat ik nu "hockey" ijshockey noem, maarja, zo noemen wij die sport hier nou eenmaal.)

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Met het gevaar dat ik beticht word van "ja maar VS", wil ik even aangeven dat men in de VS de bommen ook testte op mensen.
Hele groepen soldaten moesten door gebied marcheren waar net een atoombom afgegaan was.

Al is de wijze van testen door de Sovjets (steden niet evacueren e.d.) toch wel van iets andere schaal.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 00:13:
[...]

Net ff gezien.
Meestal wordt hier astronaut gezegd, toch? Vlaamse zegswijzen worden ook hertaald.
hoe men de informatie brengt met een subtiele ondertoon.
Nu ben ik niet de grootste Russische literatuurkenner, maar volgens mij pik je daar een elementair onderdeel van hun traditie eruit. Zeer terechte en nodige kritiek wordt er al sinds eeuwen in een subtiele ondertoon verborgen. Ik kan me goed voorstellen dat die vorm dus geen toeval is van een journalist is behoorlijk Russofiel is ;) Gelukkig laat hij zich niet door die affiniteit verblinden, nog iets wat 'ie volgens mij gemeen heeft met menig Russisch schrijver.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:10

icecreamfarmer

en het is

RoD schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:09:
Has Poroshenko gotten ‘hybrid revenge’ against Putin with Crimea blockade?
Over de blokkade van de Krim aan 'Oekraïense' kant. Slimme zet van Poroshenko? Lijkt er toch op dat er iets is gecoördineerd. Benieuwd hoe dit verder gaat. Een 'protest' is natuurlijk de ideale manier om de Krim af te sluiten en het vuurtje nog weer een beetje op te stoken.

[...]

Kan bijna niet anders dan dat dit afgesproken werk is.
Qua koekje van eigen deeg kan ik het wel waarderen, zeker wanneer straks overheids gebouwen bezet worden. :D .

Aan de andere kant ben ik bang dat dit verkeerd gaat uitpakken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

Pyramiden schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:14:
Ik weet niet of we daar wat achter moeten zoeken. Een astronaut is een ruimtevaarder en een kosmonaut ook.
Of het bewust is weet ik ook niet maar een omroep als VPRO zou dit soort nuances wel moeten weten als zijnde relikwie van de koude oorlog. Kans is groot dat dit als een belediging kan worden opgevat want er zit wel een verschil tussen beide woorden zijnde 10 jaar qua maximum leeftijd.
http://www.differencebetw...-astronaut-and-cosmonaut/

En op het gebied van de ruimtevaart wordt (nog wel) samengewerkt met Rusland en daar worden dit soort faux pas niet gewaardeerd al was het maar dat de eerste man in de ruimte een Sovjet was waar op de wiki pagina ook staat dat het een kosmonaut was. Nogmaals het is een onschuldig detail wat ons niet opvalt.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:55: Nogmaals het is een onschuldig detail wat ons niet opvalt.
Maar het is dan toch ook een doc voor 'ons'?

• RoD
  • Niet online

RoD

icecreamfarmer schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:53:
[...]

Qua koekje van eigen deeg kan ik het wel waarderen, zeker wanneer straks overheids gebouwen bezet worden. :D .

Aan de andere kant ben ik bang dat dit verkeerd gaat uitpakken.
Ik denk niet dat er overheidsgebouwen bezet gaan worden. Rusland heeft de Krim stevig in z'n greep en heeft er natuurlijk genoeg militairen gelegerd. Het enige wat je kan doen is de prijs van de bezetting zo hoog mogelijk maken.

• Brent

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Ik snap hem niet helemaal... Waarom bommen? We hebben toch al decennia raketten die een kernkop kunnen afleveren?

Verwijderd

Samenwerking tussen Oekraïne en NAVO wordt verder geformaliseerd door het ondertekenen van een drietal verdragen.
http://www.presstv.ir/Det...resident-Poroshenko-deals

• klaw
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:55:
[...]

Of het bewust is weet ik ook niet maar een omroep als VPRO zou dit soort nuances wel moeten weten als zijnde relikwie van de koude oorlog. Kans is groot dat dit als een belediging kan worden opgevat want er zit wel een verschil tussen beide woorden zijnde 10 jaar qua maximum leeftijd.
http://www.differencebetw...-astronaut-and-cosmonaut/

En op het gebied van de ruimtevaart wordt (nog wel) samengewerkt met Rusland en daar worden dit soort faux pas niet gewaardeerd al was het maar dat de eerste man in de ruimte een Sovjet was waar op de wiki pagina ook staat dat het een kosmonaut was. Nogmaals het is een onschuldig detail wat ons niet opvalt.
Sorry maar nu begin je naar een strohalm te grijpen, het duivelse VPRO noemt iets astronaut wat cosmonaut zou moeten zijn om de Russen te pesten? Ik denk dat ze er niet eens aangedacht hebben. Het is niet de insteek van het programma om de Russen te pesten.

Overigens met ej eigen link in de hand;
Astronauts have to pilot the spacecraft and also do servicing. This means that an astronaut should be adept in servicing and also in commanding the spacecraft. Astronauts have a good understanding of life in space and also a human being’s relationship to space. On the contrary, a cosmonaut has to work outside the Earth’s atmosphere. It can be said that when an astronaut leaves the Earth’s atmosphere, he or she will automatically become a cosmonaut.
Dan lijkt het mij dat het al helemaal niets uitmaakt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Avalaxy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:53:
Ik snap hem niet helemaal... Waarom bommen? We hebben toch al decennia raketten die een kernkop kunnen afleveren?
De ene kernkop is de andere niet. Dit zijn tactische kernwapens die "beperkte" vernietiging brengen, ideaal om een groep "Little Green Men" te verdampen. :+

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Maar waarom kun je die niet met een kruisraket afleveren? Een F-16 lijkt me niet echt ideaal, wordt zo neergeschoten, is trager en brengt tevens de piloot in gevaar.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Avalaxy schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:12:
Maar waarom kun je die niet met een kruisraket afleveren? Een F-16 lijkt me niet echt ideaal, wordt zo neergeschoten, is trager en brengt tevens de piloot in gevaar.
Kruisraketten zijn duur en doen er wel even over. Een F16 die al rondvliegt heeft een paar minuten nodig om de bom te latten vallen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03

Jiffy

God, you're ugly!

Ze laten heus niet 'een F16 die al rondvliegt' een atoombom droppen op een gelegenheidstarget, natuurlijk. Het inzetten van een nucleair wapen is een politieke en geen militaire beslissing. Oftewel, zo'n F16 stijgt pas op met een B61 als de beslissing om dat wapen te droppen is genomen.

Je raadt het al: dat kost tijd. Tactische kernwapens zijn dus ook van discutabel nut: tactische wapens (niet alleen kernwapens, maar álle tactische wapens) moet je metéén in kunnen zetten als de situatie op het slagveld daar om vraagt.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

-

• RoD
  • Niet online

RoD

Look west, Maidan
The revolution in Ukraine is being smothered by corruption and special interests

Goed stuk over de problemen in Oekraïne. Er mag dan oorlog zijn, maar voor de rest gaan de hervormingen ook niet zo lekker.

Verwijderd

Dat Poroshenko een brievenbus holding in de Bijlmer heeft om zo belasting te ontduiken via een Cyprus/Amsterdam route helpt ook niet mee met de hervormingen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ukraine bans Russian airlines
Ukraine has banned Russian airlines, including state carrier Aeroflot, from flying to Ukraine.

Ukrainian PM Arseniy Yatsenyuk said military cargo flights were also barred.
Vliegtickets zullen wel weer duurder worden :X En om naar Oekraïne te vliegen is al niet goedkoop.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:30:
Ukraine bans Russian airlines

[...]

Vliegtickets zullen wel weer duurder worden :X En om naar Oekraïne te vliegen is al niet goedkoop.
Dat verhaal is wel anders dan ik in andere bronnen kan vinden. Daar gaat het over:
Vliegtuigen die militaire lading of Russische strijdkrachten vervoeren en over het Oekraïense territorium gaan, worden niet toegelaten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:26:
[...]

Dat verhaal is wel anders dan ik in andere bronnen kan vinden. Daar gaat het over:

[...]
Zoals ik het lees gaat het om zowel passagiersvluchten en militaire vluchten. Ik zal nog eens naar wat Oekraïense bronnen kijken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:32:
[...]

Zoals ik het lees gaat het om zowel passagiersvluchten en militaire vluchten. Ik zal nog eens naar wat Oekraïense bronnen kijken.
Ligt inderdaad wat ingewikkelder:

Ukraine banned flights of Aeroflot, Transaero and other Russian airlines to destinations in the country from October 25 as part of new sanctions against the neighbor that the government accuses of aiding separatists.
Transit flights will still be allowed as long as they carry no military supplies or troops, Prime Minister Arseniy Yatsenyuk said in a statement on the government’s website on Friday. Ukraine expanded its sanctions against Russian businesses last week and has already started applying the restrictions to Russian railway carrier Freight One.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

EektheMan

DPC

Rusland heeft trouwens al aangegeven met tegensancties te komen op de ban. Met het sluiten van Russisch luchtruim zullen ze denk ik niet veel pijn kunnen doen.
A well-known military expert and MP (Popular Front) Dmytro Tymchuk cited his sources whereby Russian security agencies were tasked to prepare material about "war crimes by Ukrainians" that could be used by President Putin during his speech at the UN GA meeting to discredit the Ukrainian leadership.
Tymchuk's bronnen zijn niet echt altijd spot on....bericht kan dus zout smaken. Vraag me ook af of Putin überhaupt Ukraine in zijn speech wil noemen. Syrië is intern en extern nu juist zo'n mooie afleiding om weer op de onderhandelingstafels terecht te komen.
Wordt in ieder geval een zeer interessante speech. Bepalend misschien?

UA maakt het Poetin nu wel moeilijk om niet over Ukraine te praten met die ban op vluchten en daarnaast ook nog een beschuldiging van etnische zuivering:
Ombudsperson: Ukrainians and Crimean Tatars are forced to leave Crimea. Valeria Lutkovska described the situation in Crimea as the atmosphere of terror, intimidation, physical violence and psychological pressure. She specifically mentioned the cases of forced disappearance and murders of civic activists which are not properly investigated.
Iets meer dan 50% van de bevolking (exl. Sevastopol) op de Krim is Tartaars of Oekraïens, dus dat lijkt me geen gemakkelijke taak. Als je Rusland niet omarmt, dan is het heel zwaar, maar ik denk niet dat ze massaal mensen de grens over gaan zetten. Zeker Tartaren zullen nu ze eindelijk thuis zijn het niet zo snel opgeven.

Kunnen er na de speech in de VN er vragen aan Poetin zelf of de Russische gezant gesteld worden? Dan is dit mooie munitie om te laten verschijnen in de kranten.

Zou trouwens wel grappig zijn als aan de zijlijn van de VN AG er een oplossing komt voor de annexatie van de Kurilen. Japan is een van de weinige landen die wel investeert in Rusland. Moeten ze alleen wel kunnen bewijzen dat het veiliger investeren is dan in de andere vijand, China.

Dat Rusland economische vrienden als Japan kan gebruiken bewijst dit wel:
Energy Sector Accounts for 98% of Russian Corporate Profits

In The Economist deze week een artikel over Odessa en Saakashvili. Geeft mooi weer hoe het land er nu voor staat.
Daarnaast nog dit kleine stukje over een coup:

In Odessa a pro-Ukrainian volunteer force called “Self-Defence” boasts 300 men (many of them armed) and 400 more in reserve. Vitaly Kozhukar, one of its leaders, says he and his men are disappointed that Mr Saakashvili does not rely on them. “We expected more radical steps from him,” says Mr Kozhukar. “We will give him a couple of months before we start asking questions. And if he tells us that the problem is in Kiev, we will go to Kiev.”

Given the weakness of law enforcement, it might not take much for a militia battalion to move into Kiev and stage a coup. Many of the paramilitary groups are financed by oligarchs. Were they to overthrow the government, the country could collapse into regional factions—a prospect relished by Russia.

Winter kan nog spannend worden.

[ Voor 8% gewijzigd door EektheMan op 25-09-2015 20:45 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja, ik kijk nog steeds op de NOS site. Nee, geen idee waarom ik dat nog doe. :P

Weten we nu meteen waarom GRU die Estse agent heeft ontvoert.
http://nos.nl/artikel/205...-ruilen-spionnen-uit.html

Een interessante redenering van Rusland over het mes in de rug van Polen in 1939. O-)
http://nos.nl/artikel/205...d-om-woii-uitspraken.html

Verwijderd

EektheMan schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:34:
Given the weakness of law enforcement, it might not take much for a militia battalion to move into Kiev and stage a coup. Many of the paramilitary groups are financed by oligarchs. Were they to overthrow the government, the country could collapse into regional factions—a prospect relished by Russia.[/i]

Winter kan nog spannend worden.
In Kiev zijn ook nog zat ultra-nationalisten dus zo makkelijk zal dat niet gaan.

En het is evt ook mogelijk dat Putin een olicharg omkoopt om een coup te plegen en dan een 'fout' te maken zoals de oorlog aan Rusland uit te roepen dat ze alsnog een 'legitieme' reden hebben om binnen te vallen. Hij heeft er iig alle belang bij om het land zo zwak mogelijk te houden zodat het kwetsbaar (en dus voorspelbaar) blijft.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 18:14

unclero

MB EQA ftw \o/

EektheMan schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:34:
Zou trouwens wel grappig zijn als aan de zijlijn van de VN AG er een oplossing komt voor de annexatie van de Kurilen. Japan is een van de weinige landen die wel investeert in Rusland. Moeten ze alleen wel kunnen bewijzen dat het veiliger investeren is dan in de andere vijand, China.
Officieel zijn Rusland en Japan nog steeds in oorlog. Enerzijds heeft Rusland nog een openstaande rekening wat betreft die afgang die de Japans-Russische oorlog heette. Anderzijds wil Japan graag Japans Siberië terug, waar onmetelijke energievoorraden liggen.
Het lijkt erop dat ze de afgelopen jaren een beetje een soort handjeklap hebben gedaan en leven bij de gratie van lotsverbondenheid. Enerzijds kan Rusland die yens en tweedehands auto's goed gebruiken. Anderzijds heeft Japan geen energievoorraden van zichzelf meer (aangezien ze de eersten waren in de Industriele Revolutie, zijn ze er nogal rap doorheen gegaan waarvoor ze uiteindelijk zelfs hun oog op de rest van Azië hebben moeten laten vallen). Dus nu ontginnen en exploiteren de Japanners de Koerillen, en betalen daar Rusland in cash voor.

Oh, en dan was er nog dat stukje Kamchatka, waar na de val van de Sovjet-Unie, de Japanse overheid met het genereuze aanbod kwam om alle inwoners (ongeacht afkomst) een Japans paspoort, woning, en verhuizing op hun kosten aan te bieden. De Russische overheid dacht dat geen enkele Rus moedertje Rusland zou willen verlaten, maar uiteindelijk bleek slechts een enkeling dit aanbod af te hebben geslagen. Daar schrokken ze zo hard van dat ze maar allerlei bureaucratische hordes hebben opgeworpen om te voorkomen dat Kamchatka compleet ontvolkt raakte.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• klaw
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:46:
Ja, ik kijk nog steeds op de NOS site. Nee, geen idee waarom ik dat nog doe. :P

Weten we nu meteen waarom GRU die Estse agent heeft ontvoert.
http://nos.nl/artikel/205...-ruilen-spionnen-uit.html

Een interessante redenering van Rusland over het mes in de rug van Polen in 1939. O-)
http://nos.nl/artikel/205...d-om-woii-uitspraken.html
Tja een van de favourite bezigheden van de Russen is Polen pesten dus is dit niet zo'n verrasing. Bijna iedere maand komt er wel een uitspraak uit Rusland.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

unclero schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:49:
Officieel zijn Rusland en Japan nog steeds in oorlog. Enerzijds heeft Rusland nog een openstaande rekening wat betreft die afgang die de Japans-Russische oorlog heette. Anderzijds wil Japan graag Japans Siberië terug, waar onmetelijke energievoorraden liggen.
Het lijkt erop dat ze de afgelopen jaren een beetje een soort handjeklap hebben gedaan en leven bij de gratie van lotsverbondenheid. Enerzijds kan Rusland die yens en tweedehands auto's goed gebruiken. Anderzijds heeft Japan geen energievoorraden van zichzelf meer (aangezien ze de eersten waren in de Industriele Revolutie, zijn ze er nogal rap doorheen gegaan waarvoor ze uiteindelijk zelfs hun oog op de rest van Azië hebben moeten laten vallen). Dus nu ontginnen en exploiteren de Japanners de Koerillen, en betalen daar Rusland in cash voor.

Oh, en dan was er nog dat stukje Kamchatka, waar na de val van de Sovjet-Unie, de Japanse overheid met het genereuze aanbod kwam om alle inwoners (ongeacht afkomst) een Japans paspoort, woning, en verhuizing op hun kosten aan te bieden. De Russische overheid dacht dat geen enkele Rus moedertje Rusland zou willen verlaten, maar uiteindelijk bleek slechts een enkeling dit aanbod af te hebben geslagen. Daar schrokken ze zo hard van dat ze maar allerlei bureaucratische hordes hebben opgeworpen om te voorkomen dat Kamchatka compleet ontvolkt raakte.
En de Koerillen zijn uiteraard ook nog een punt van diplomatieke twist. Rusland is net een oud imperium, geen land in de regio die meer vrienden wil zijn. Voor het grootste land in de wereld is dat vrij problematisch aangezien vrijwel elk land dat enige macht heeft "in de regio" ligt. :+

Overgens is Sachalin ook wel een leuk puntje. :P
klaw schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 23:57:
Tja een van de favourite bezigheden van de Russen is Polen pesten dus is dit niet zo'n verrasing. Bijna iedere maand komt er wel een uitspraak uit Rusland.
Zie hierboven. Rusland heeft echt geen vrienden meer hoewel Polen pesten na drie eeuwen wel heel erg voorspelbaar begint te worden. Bedenk eens wat nieuws. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-09-2015 00:28 ]

Verwijderd

-

• Brent
Zou 't nog consequenties hebben voor het Oekraine conflict? http://www.nrc.nl/nieuws/...zetten-in-het-buitenland/

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien. Rusland heeft weinig ervaring in het voeren van een militaire campagne overzees en dat zal een hoop logistiek werk opleveren dat het bevoorraden van de seperatisten en de Russische vakantiegangers in Donetsk in de weg zit. Ook is commandant Motorola al gesignaleerd in Syrie.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik had em al in het topic over geenpeil gepost, maar hier is ie ook interessant: GeenPeil is nuttige idioot van Poetin

Hij zegt precies waar het op staat.

• Brent
Inderdaad, alleen blijkt het elke keer weer lastig idioten te laten inzien dat een beetje bijlezen geen kwaad zou kunnen. Helaas is data in feite democratie in een notedop :+ Scroll trouwens maar niet naar beneden, de Geenstijl-bots hebben 't er maar druk mee.

Ik wist niet dat lieden als Baudet achter die actie zaten. Ik had van hem wel iets meer inzicht in deze specifieke situatie verwacht, ook al is hij anti-EU. Men moet toch zien dat dit verdrag met name strategisch is, een strategie tegen het afbrokkelen van Europa en voor onze vrede en veiligheid. Ik kan er niet bij dat sommigen dat niet zien. Juist zijn 'anti-oikofobie' hangt in praktijk op enige vorm van garanties voor de mogelijkheid voor zichzelf op te komen. Deze GS-actie is kortzichtig, daar het eigenbelang in bredere zin (dat van Oekraïners) kennelijk minder waard is dan dat van ons (of onze 'portemonnee').

Een wereld waarin het elk volk voor zich is, dat hebben we al 2 millennia geprobeerd in Europa, en dat werkte toch niet zo heel erg goed dacht ik.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
RoD schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:01:
Ik had em al in het topic over geenpeil gepost, maar hier is ie ook interessant: GeenPeil is nuttige idioot van Poetin

Hij zegt precies waar het op staat.
Ik vond het wel treffend. Zo probeer ik het ook al dagen aan mensen uit te leggen. Sec is het prima dat men meer democratie wil. Maar de uitleg van Jan Roos ("laat ze lekker bij Rusland, die mensen zijn niet Europees etc etc) is tenenkrommend geweest bij tijd en wijlen.

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:34:
Een wereld waarin het elk volk voor zich is, dat hebben we al 2 millennia geprobeerd in Europa, en dat werkte toch niet zo heel erg goed dacht ik.
Ehm... en dat negeer je de diverse pogingen om er een natie van te maken. Vanaf de Romeinen tot aan Der Fuhrer. En dat de poging om het in een paar decennia door te voeren zonder dat er echt goed wordt nagedacht over elke stap. Want over die uitvoering valt nogal veel te zeggen maar zitten de uitvoerders niet op te wachten. Nu kun je niet naar iedereen luisteren maar voor een consensus zorgen waarbij je ook goed uit kan leggen wat de plannen zijn en waar je rekening mee houdt is wel het minste wat je kunt doen. Vooralsnog zijn veel grote plannen getrapt ingevoerd waarbij de vervolgstappen verzwegen werden maar wel deel uitmaken van een groter plan zodat je keer op keer voor een fait accompli komt te staan.

Hetzelfde geld voor Oekraïne helpen. De uitgangspunten zijn goed maar de uitwerking in de details worden uitgevoerd door technocraten die in hun eigen bubbel leven en daardoor duidelijk geen zicht heeft op de praktische situaties waar zij mee te maken hebben en dus fout op fout maken. Als je alleen luistert naar de Oekraïense elite die hun machtsposities willen behouden en min of meer lak heeft aan de bevolking dan zal het heel stroef gaan en veel langer duren. Ook hier zul je verder moeten willen kijken om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren zodat je zoveel mogelijk medewerking krijgt. En dat kost tijd en moeite.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:49:
[...]

Ehm... en dat negeer je de diverse pogingen om er een natie van te maken.
De Oekrainse revolutie was er een van het volk, niet van haar leiders. Dat maakt het belangrijk om die wens te respecteren en te helpen verwezenlijken. Dat er vervolgens wat oligarchen opsprongen omdat ze de wind in de rug willen houden, is prima.

Wat nu nieuw is, is dat de EU in potentie als nooit tevoren vredige herdefiniëring van staten (Schotland, Catalonië, Vlaanderen) mogelijk kan maken zonder bloedvergieten en al te veel nadelige gevolgen. Dat bedoel ik met de oude ieder-voor-zich mentaliteit. Juist samen met een EU/NAVO is er ruimte voor meer ieder-voor-zich (ik doel dan dus op wat Baudet/GS in bredere zin voorstaan).
De uitgangspunten zijn goed maar de uitwerking in de details worden uitgevoerd door technocraten die in hun eigen bubbel leven en daardoor duidelijk geen zicht heeft op de praktische situaties waar zij mee te maken hebben en dus fout op fout maken.
Dat ontken ik niet, maar ik overschat hun invloed ook niet: politiek op elke laag is een bubbeltje, met beperkte slagvaardigheid. Uiteindelijk is het toch 90% meezeilen als politiek. Er is voldoende mis met de EU, maar deze keer hebben zelfs de Duitsers door dat dit verdrag een streep in het zand is die we moeten trekken, voor de Oekraïners, voor de democratie, en onze veiligheid op lange termijn.

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:04:
De Oekrainse revolutie was er een van het volk, niet van haar leiders. Dat maakt het belangrijk om die wens te respecteren en te helpen verwezenlijken. Dat er vervolgens wat oligarchen opsprongen omdat ze de wind in de rug willen houden, is prima.
Diverse 'democratische' NGOs claimen hier ook een rol in dus wat hen betreft waren niet alleen de burgers.
En oligarchen hebben in deze een sleutelrol. Zij bezitten (grotendeels) al het (vlucht)kapitaal van Oekraïne en hebben regionaal zeer veel macht. Zij weten ook dat niemand om hen heen kan omdat zij zich zo diep hebben ingegraven in het land. Als zij niet aangepakt worden dan zal net als met onkruid de corruptie weer groeien en bloeien. Zowel het IMF als de EU bieden daar geen aandacht aan omdat ze zich hier niet aan willen of kunnen branden blijkbaar.
Dat ontken ik niet, maar ik overschat hun invloed ook niet: politiek op elke laag is een bubbeltje, met beperkte slagvaardigheid. Uiteindelijk is het toch 90% meezeilen als politiek. Er is voldoende mis met de EU, maar deze keer hebben zelfs de Duitsers door dat dit verdrag een streep in het zand is die we moeten trekken, voor de Oekraïners, voor de democratie, en onze veiligheid op lange termijn.
Als je angstig bent voor de Russen dan lijkt dit een redelijk uitgangspunt. Als je van je eigen kracht uit gaat dan is dit helemaal niet nodig. Wederom wordt er heel subtiel misbruik gemaakt van het angstdenken om 'nodige' stappen uit te voeren.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Brent schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:04:

Vraagje, zijn er landen met wie geen associatieverdrag zou moeten worden gesloten ? De argumentatie die voor Oekraine geldt zou net zo goed voor Mexico, Ghana, Oost-Timor, Zimbabwe, Burma of Venezuela kunnen opgaan.

edit: zie bijvoorbeeld http://www.consilium.euro...ns/agreement/?aid=1977004 Cooperation Agreement between the European Economic Community and the Syrian Arab Republic

Wie is er beter geworden in de 37 jaar die deze associatie al loopt ?

[ Voor 16% gewijzigd door IJzerlijm op 30-09-2015 16:30 ]

• Brent
IJzerlijm schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:28:
[...]

Vraagje, zijn er landen met wie geen associatieverdrag zou moeten worden gesloten ? De argumentatie die voor Oekraine geldt zou net zo goed voor Mexico, Ghana, Oost-Timor, Zimbabwe, Burma of Venezuela kunnen opgaan.
Oekraine a) vraagt erom b) deelt naar eigen zeggen onze normen en waarden c) deelt geschiedenis d) is dichtbij e) wordt momenteel precies op het punt van zelfbeschikking bevochten door een enorme buurman f) is in ons strategisch belang gezien die enorme buurman en vergelijkbare acties in Georgië en Moldavië.

Het document is vooral politiek-strategisch. Zulke soft-power gebruiken we volgens mij ook in landen als Mexico, Ghana, Oost-Timor, Zimbabwe, Burma of Venezuela, in de vorm van ontwikkelingshulp met condities, handelsbetrekkingen, enzovoorts.

Wie er beter is geworden van dat akkoord met Syrië weet ik niet.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb geen flauw idee of het Oekraïne of ons iets oplevert om zo'n associatieverdrag te tekenen. Het voornaamste doel is natuurlijk politiek. Ik denk niet dat we ineens allerlei Oekraïense producten in de supermarkt gaan krijgen ;) Hoewel ik best wel zit te wachten op pelmeni :9

Persoonlijke note: er is een video gemaakt waarin ze van een hele hoop mensen die op Maidan zijn doodgeschoten voorbij laten komen. Een van de personen die getoond wordt is de oom van m'n vriendin. Je kunt precies zien op welk moment hij wordt neergeknald. Lekker :/ Waarom m'n vriendin naar dat soort beelden gaat kijken snap ik overigens niet 8)7

• klaw
RoD schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:32:
Ik heb geen flauw idee of het Oekraïne of ons iets oplevert om zo'n associatieverdrag te tekenen. Het voornaamste doel is natuurlijk politiek. Ik denk niet dat we ineens allerlei Oekraïense producten in de supermarkt gaan krijgen ;) Hoewel ik best wel zit te wachten op pelmeni :9
Import vanuit Oekraïne is op het moment onbekend (of niet makkelijk te vinden) want ja het is er niet stabiel maar in 2011, exporteerden we 1 miljard, 0,3% van de totale export waarmee Oekraïne toch nog op de 43 plek stond van de 228 landen.
Vooral granen, machines, chemische producten en cacao.

We importeerden voor 0,6 miljard. Vooral granen, oliën zoals zonnebloem olie en schepen.

Dus als de handel makkelijker gaat en de corruptie wat wordt ingeperkt dan is het niet ondenkbaar dat de import/export zou gaan groeien.

http://www.rvo.nl/onderwe...omie/handel-met-nederland
RoD schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:32:
Persoonlijke note: er is een video gemaakt waarin ze van een hele hoop mensen die op Maidan zijn doodgeschoten voorbij laten komen. Een van de personen die getoond wordt is de oom van m'n vriendin. Je kunt precies zien op welk moment hij wordt neergeknald. Lekker :/ Waarom m'n vriendin naar dat soort beelden gaat kijken snap ik overigens niet 8)7
Ergens wil je natuurlijk weten hoe het is gebeurt, het is beter om te weten dan niet? Maar het lijkt mij niet zo fris om dat te zien.

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:45
Persoonlijk denk ik dat Europa meer baat bij Oekraïne heeft dan andersom. Oekraïne heeft veel grond voor de landbouw, staat schaliegas boringen toe (zonder te onderzoeken welke consequenties dit zou hebben voor het gebied). Ook voor zware chemie zijn de regels "anders" (lees makkelijk) dan bijvoorbeeld in Nederland of Duitsland.

Ik sprak laatst met iemand die zei dat Europa bezig is met moderne imperialisme. Ik vond het wel overdreven, maar ergens zit daar wel kern van waarheid in.

V-Strom 650

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Xoxol schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:05:
Persoonlijk denk ik dat Europa meer baat bij Oekraïne heeft dan andersom. Oekraïne heeft veel grond voor de landbouw, staat schaliegas boringen toe (zonder te onderzoeken welke consequenties dit zou hebben voor het gebied). Ook voor zware chemie zijn de regels "anders" (lees makkelijk) dan bijvoorbeeld in Nederland of Duitsland.

Ik sprak laatst met iemand die zei dat Europa bezig is met moderne imperialisme. Ik vond het wel overdreven, maar ergens zit daar wel kern van waarheid in.
Om over imperialisme te spreken is inderdaad wel wat overdreven. Europese bedrijven zullen wel profiteren van de wat soepelere arbo -en milieuregels. Dat leidt wel tot investeringen in Oekraïne zoals fabrieken waarbij weer geschoolde arbeiders horen, etc.
Verduurzaming zie eigenlijk pas wanneer een land een bepaald ontwikkelingsniveau heeft bereikt. China begint een klein beetje te begrijpen dat je niet meer zomaar alle CO2 de lucht in moet lozen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1 ... 44 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid