Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Tazzios schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:43:
[...]
Interne poort 5000 mappen naar externe poort 80 in je firewall van je router.
Heren, let even op het juiste topic, s.v.p.!Riesjard schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:00:
[...]
Ik draai ook andere pakketten die via poort 80 binnenkomen. Dan wordt al het verkeer daarnaartoe ook doorgezet naar poort 5000 van mn nas. Of begrijp ik dit dan niet goed.
En ik heb meerdere pakketten die verschillende interne poorten gebruiken die ik ook op soortgelijke manier wil benaderen. Bijv NZBGet op poort 6789.
Zie het eerder gegeven antwoord.
Mits je je aan de best practices gehouden hebt (dus de juiste time-out, queue-depth, delayed ack etc) mag dat geen probleem zijn voor zowel vmware/vsphere als hyper-v. De anderen heb ik geen ervaring mee.DennusB schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:03:
Terwijl de iSCSI volumes aan Hypervisors hangen? Ik neem aan dat de VM's daarop dan gewoon onderuit gaan...?
Sterker nog, vanochtend nog gedaan voor de update1 die uit kwam.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hmm, lijkt me toch tricky zonder fallback. Als het wel te lang duurt gaan al je VM's loeihard onderuit... Ik doe t vanavond wel, dan heeft niemand er last vanDukeBox schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:43:
[...]
Mits je je aan de best practices gehouden hebt (dus de juiste time-out, queue-depth, delayed ack etc) mag dat geen probleem zijn voor zowel vmware/vsphere als hyper-v. De anderen heb ik geen ervaring mee.
Sterker nog, vanochtend nog gedaan voor de update1 die uit kwam.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Weet ik, het was een simpele statistische benadering. En ik had het ook nog verkeerd uitgerekend... statistiek is een beetje roestig

De gedachte was zo: voor elke array met n disks zal er gemiddeld per n / MTBF een diskfaal voorkomen.
Voor JBOD en RAID0 is de kans op dataverlies gelijk aan de kans op een diskfail in het array: er hoeft maar 1 disk kapot te gaan. Vandaar dat ik met MTBF van 4 jaar (~1500 dagen) op een MTBF van 750 dagen kwam bij een 2-bay JBOD.
Voor RAID1 en RAID5 configuraties is de kans op dataverlies de kans dat er nog een disk stuk gaat in de kritische periode, na het falen van de 1e disk. Dat geprobeerd met Poisson-verdeling uit te rekenen.
Anyway, mijn punt was dat het risico op dataverlies niet even groot is voor een 2-bay of 4-bay.
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
HDD hibernation is idd een leuk onderwerpVerwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:54:
[...]
Ik neem je vraag even mee naar het juiste subforum.![]()
Dat uitzoeken wat de harde schijven in de nas wekt is een hele klus. Zoek voor de grap (maak je borst maar nat) in dit topic daar maar eens naar.
Qua bereikbaarheid van je nas vanaf je werk (of waarvandaan buiten je thuisnetwerk dan ook): zet een (Open)VPN servertje op en laat die kletsen via poort 443 (zoeken op vpn en 443 in dit topic). Idealiter draait die service op je router, zodat de harde schijven in de nas kunnen hibernaten. Of je gaat nog een stapje verder en kijkt of je router transparant is voor Wake-on-WAN, danwel een WoL-servertje op zich laat installeren. Dan kan de nas gewoon uit en op afstand gewekt worden. Synology's eigen router RT1900ac heeft zulke eigenschappen: kan vpn-server zijn en heeft (via QuickConnect) ook de mogelijkheid tot WoL (daar is een topic over: [Ervaringen] Synology router RT1900ac). Maar alternatieven als dd-wrt en pfSense bieden zulke extra's ook. Maak het af qua beveiliging met een strakke instelling van de firewall en niemand doet je wat.

VPN heb ik nog niet eerder onderzocht en zal dat doen. Heb de standaard Ziggo modem/router van Cisco, waarin ik volgens mij eerder VPN mogelijkheden heb gespot.
Ik heb het op gegeven en het domweg uitgezet.. Zodra je 3rd party apps draait is mijn ervaring dat synology's helpdesk ook minder moeite doet.. en je door verwijst naar de 3rd party apps omdat het wordt aangegeven dat het dan niet meer werkt.Riesjard schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:38:
[...]
HDD hibernation is idd een leuk onderwerp. Zowel hier op GoT als elders heel veel informatie over gevonden en nu is het een kwestie van mogelijke oorzaken testen en afstrepen. Zoals gezegd was ik nu bij Quickconnect aanbeland. Maar misschien gezien het opmerkelijke patroon van 40 minuten om 80 minuten uit slaapstand is zo opvallend dat iemand het zou kunnen herkennen.
VPN heb ik nog niet eerder onderzocht en zal dat doen. Heb de standaard Ziggo modem/router van Cisco, waarin ik volgens mij eerder VPN mogelijkheden heb gespot.
Ik teken nergens meer voor
Inderdaad, hij blijft jammeren. Inmiddels kapotte schijf omgeruild (gewoon langs gegaan bij de fysieke winkel van de webstore en ik kreeg gelijk een vervanger) en de nas is bezig de boel te herstellen. Dat duurt zo te zien wel ff. Maar goed, ik ben heel blij dat ik raid 1 had.Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:35:
Ja, je kunt zonder probleem doordraaien met een ontbrekende schijf. Alleen blijft de nas daarover jammeren door dat af en toe te melden. Er is natuurlijk een risico dat die ene schijf ook stuk gaat en je je data kwijt bent, maar dat risico is niet groter of kleiner dan anders.
Update; vannacht om 00:30 was het hele proces klaar. Ongeveer 8 en half uur heeft hij er over gedaan om alles weer te herstellen.
[ Voor 9% gewijzigd door chippie777 op 18-11-2015 09:12 ]
https://community.letsenc...-signing-authority/453/14
is het mogelijk om het proces uit te voeren op een ubuntu (virtual) machine. Ik heb het ook op mijn mac geprobeerd, maar daar krijg ik foutmeldingen waar ik niet uit kwam.
Het proces staat in principe duidelijk stap voor stap beschreven, maar waar ik even verder over na moest denken was de combinatie van stap 3 en 6, de gegevens in stap 6 is enkel een voorbeeld (filename en file inhoud). Je moet hier de respons uit de terminal voor gebruiken VOOR dat je op enter drukt, anders kan ie de daar aangegeven file met aangegeven inhoud niet vinden op je synology webserver...
Verder had ik nog een 14.04 VM staan, deze gaf echter ook een foutmelding na het runnen van het aanvraag commando.. na updaten van het OS werkte het wel.. het komt dus ergens nog wel nauw met de OS versie (geen idee of nieuwere ubuntu's wel werken).
Enige nadeel is dat de certificaten slechts 3 maanden geldig zijn, niet zo erg als het vernieuwen soepel loopt, maar ook dat zal weer op ubuntu met handmatige stappen moeten denk ik... Maar ik vermoed dat er wel iemand iets voor elkaar krijgt als een syno package..
ik ben er in ieder geval wel blij mee, gratis een groen slotje
Ik zit op het moment met een heel groot probleem, en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Gistermiddag ben ik begonnen met het vervangen van disken in mijn DS411.
Er zaten vier oude 2 TB Samsung disks in, en via mijn werk heb ik 4x een 4 TB WD Black disk op de kop getikt. Van één van deze nieuwe disken wist ik dat deze defect zou zijn, maar er zit garantie op, dus die zou ik kunnen vervangen.
De eerste disk ging goed, en is vannacht keurig vervangen. Vanmorgen stopte ik de 2e disk erin, en dit bleek dus de defecte disk. Daarnaast is er tijdens deze start ook een oude disk kapot gegaan die in slot vier zat. Ik heb vervolgens de NAS uitgezet, en de Samsung weer teruggestopt in Slot 2, en in Slot 4 een andere 4 TB disk.
Nadat de NAS weer was opgestart, kreeg ik de melding dat Volume 1 gecrashed is, en dat de WD 4 TB disk in Slot 4 ook defect is.
Ik heb wat printscreens gemaakt:

Denken jullie dat mijn data nog te redden valt?
En wat zou de volgende logische stap zijn?
Verwijderd
Achteraf kijk je een koe in de kont, maar je hebt geen backup en je hebt niet vooraf de voor jou nieuwe disken getest en de S.M.A.R.T. bekeken met de hulp van een andere pc? Want het is natuurlijk nog altijd mogelijk dat er meer dan een van je tweedehandse schijven stuk is.
Ja, ik lees op het internet dat het support team het volume met een commando weer online kan brengen.Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 09:37:
Naar ik begrepen heb heeft Synology redelijk wat ervaring met het redden van arrays die gecrashed zijn. Ik zou als eerste daar een ticket inschieten.
Achteraf kijk je een koe in de kont, maar je hebt geen backup en je hebt niet vooraf de voor jou nieuwe disken getest en de S.M.A.R.T. bekeken met de hulp van een andere pc? Want het is natuurlijk nog altijd mogelijk dat er meer dan een van je tweedehandse schijven stuk is.
Op de drie werkende disken moet al mijn data nog staan, maar misschien dat de RAID out of balance is of iets dergelijks.
Wat betreft de disken, blijkbaar zijn er dus twee kapot. Heb er nu nog 1 liggen, en anders moet er een oud Samsung in terug...
Ik lees helaas meer van dat soort reacties. Maar het moet toch te achterhalen zijn wat de oorzaak is van het ontwaken van de hdd's.Quakie schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:42:
[...]
Ik heb het op gegeven en het domweg uitgezet.. Zodra je 3rd party apps draait is mijn ervaring dat synology's helpdesk ook minder moeite doet.. en je door verwijst naar de 3rd party apps omdat het wordt aangegeven dat het dan niet meer werkt.
Ondanks het uitzetten van Quickconnect op mijn DS415+ helaas nog steeds hetzelfde patroon in het ontwaken van mn hdd's.
Ik heb nu alle geïnstalleerde packages stopgezet. Als het probleem zich dan niet meer voordoet zal ik een voor een packages weer aanzetten, beginnend met e externe packages.
Heb voor mezelf even op een rijtje proberen te zetten wat je hebt gedaan. (O= oud en N= nieuw.)
Stap
1 O1 O2 O3 O4
2 N1 O2 O3 O4 ------ O1 ------> Disk 1 vervangen, succes
3 N1 N2 O3 O4 ------ O1 O2 ------> Disk 2 vervangen: N2 en O4 stuk
4 N1 O2 O3 N4 ------ O1 O4 ------> O2 terug en nieuwe disk in 4
(Als ik het goed begrijp heb je als laatste de oude disk 2 terugggezet en tegelijk een nieuwe in bay 4 gestoken?)
In principe zou je al je data nog op de eerste drie disks moeten hebben: misschien maar het beste om er niet al te veel meer mee te experimenteren.
Evt. zou je nog naar de laatste goede configuratie terug te gaan: dus de oude disk 4 terugzetten. Ook al is ie stuk, misschien accepteert de NAS de array weer als compleet?
Ja, het lijstje klopt.bum schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:01:
@Protax
Heb voor mezelf even op een rijtje proberen te zetten wat je hebt gedaan. (O= oud en N= nieuw.)
Stap
1 O1 O2 O3 O4
2 N1 O2 O3 O4 O1 Disk 1 vervangen, succes
3 N1 N2 O3 O4 O1 O2 Disk 2 vervangen: N2 en O4 stuk
4 N1 O2 O3 N4 O1 O4 O2 terug en nieuwe disk in 4
(Als ik het goed begrijp heb je als laatste de oude disk 2 terugggezet en tegelijk een nieuwe in bay 4 gestoken?)
In principe zou je al je data nog op de eerste drie disks moeten hebben: misschien maar het beste om er niet al te veel meer mee te experimenteren.
Evt. zou je nog naar de laatste goede configuratie terug te gaan: dus de oude disk 4 terugzetten. Ook al is ie stuk, misschien accepteert de NAS de array weer als compleet?
Ik heb een ticket aangemaakt bij Synology, misschien dat zij het Volume online kunnen brengen.
Ben nu helaas niet thuis... Zit aardig in de stress (vooral vanwege mijn muziekcollectie en foto's).
Ergens wordt er een log file bijgehouden wat meer informatie geeft qua welke actie je hdd triggert om wakker te worden... Ik gok dat toendertijd user: Kraades het gepost heeft hoe je hier precies bij komt...Riesjard schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:57:
[...]
Ik lees helaas meer van dat soort reacties. Maar het moet toch te achterhalen zijn wat de oorzaak is van het ontwaken van de hdd's.
Ondanks het uitzetten van Quickconnect op mijn DS415+ helaas nog steeds hetzelfde patroon in het ontwaken van mn hdd's.
Ik heb nu alle geïnstalleerde packages stopgezet. Als het probleem zich dan niet meer voordoet zal ik een voor een packages weer aanzetten, beginnend met e externe packages.
Bij sommige heeft het geholpen om te zorgen dat alle log files bijgehouden wordt op een usb stick.. Ik wil zelf niet zover gaan en ik vind het prima zo.. Helaas te weinig vrije tijd meer.. en als ik vrije tijd heb heb ik genoeg andere dingen wat ik leuker vind dan dit te onderzoeken....
Tip: Maak een backup van belangrijke data. RAID is geen backup.Protax schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:04:
[...]
Ja, het lijstje klopt.
Ik heb een ticket aangemaakt bij Synology, misschien dat zij het Volume online kunnen brengen.
Ben nu helaas niet thuis... Zit aardig in de stress (vooral vanwege mijn muziekcollectie en foto's).
En ja... de meeste mensen maken een backup 10 seconden nadat ze belangrijke data kwijt zijn gerkaat.
Al is het maar van je "core" data (ik maak een backup op twee locaties van onze prive foto's en video's, zo paranoide ben ik).
http://www.deyterra.com
Te laatrally schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:31:
[...]
Tip: Maak een backup van belangrijke data. RAID is geen backup.
En ja... de meeste mensen maken een backup 10 seconden nadat ze belangrijke data kwijt zijn gerkaat.
Al is het maar van je "core" data (ik maak een backup op twee locaties van onze prive foto's en video's, zo paranoide ben ik).
Helaas nog niets gehoord van support...
Verwijderd
FTFY.rally schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:31:
[...]
Al is het maar van je "core" data (ik maak een backup op twee locaties van onze prive foto's en video's, zo paranoide verstandig ben ik).
Een ei is geen ei, twee ei is een half ei en drie ei is een paasei.
Onderzoek als afleiding hoe je in de toekomst zulke stressvolle momenten kunt vermijden. Geen leedvermaak, maar Thematopic: Datarecovery leert je dat herstellen van data, als dat al mogelijk is, behoorlijk wat tijd en (veel) geld kan kosten.Protax schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:34:
[...]
Te laat![]()
Helaas nog niets gehoord van support...
Niet om het in te wrijven, maar opnieuw als verzetje: kijk voor algemenere zaken rondom backups naar Thematopic: Backups en voor Synology specifieke oplossingen in: [Synology] Backup strategieën en tools.
Zoek in de tussentijd, totdat je hulp krijgt, uit hoeveel opslag je nodig hebt voor je echt belangrijke data. Becijfer wat online opslag je kost, of zoek familie of een bekende waarmee je data kunt spiegelen. Regel eventueel een grote externe harde schijf, zodat je direct na herstel van de array als eerste die backup gaat maken.
Omdat je gebruikte schijven toepast, leer meer over het bewaken van je schijven. Je voorkomt daarmee geen plotselinge uitval, maar langzaam verouderende schijven met oplopende schrijffouten ontdek je daarmee wel. Check je SMART en Wikipedia: S.M.A.R.T. combineren met periodieke rapportages via Opslagbeheer - S.M.A.R.T.-test plannen maken dat je rustiger slaapt.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 11:48 ]
Ik zou eerst even Synology support afwachten.bum schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:01:
@Protax
Stap
1 O1 O2 O3 O4
2 N1 O2 O3 O4 ------ O1 ------> Disk 1 vervangen, succes
3 N1 N2 O3 O4 ------ O1 O2 ------> Disk 2 vervangen: N2 en O4 stuk
4 N1 O2 O3 N4 ------ O1 O4 ------> O2 terug en nieuwe disk in 4
Je hebt 2 defecte schijven tegelijk gehad, dat vindt die niet leuk.
Ben benieuwd wat de status is als je terug was gegaan naar stap 2. In principe zou hij de raid dan in degraded mode moeten zetten. Maar mogelijk kan je niet zomaar terug van gecrashed naar degraded.
Helaas ben ik "nogal" handig met IT en zie ik veel te vaak dat vrienden en familie pas om hulp vragen als het te laat is, en het nut van een backup pas inzien na de ramp (iets met kalf en put...).
Al die hardware (of cloud) kost geld, maar het verliezen van herinneringen of uren, maanden of jaren werk is onbetaalbaar.
http://www.deyterra.com
Ik heb ervoor gekozen om alles in RAID6 te draaien voor een stukje databescherming en backups gaan naar een andere Synology in mijn 'schuur' (staat 10 meter los van mijn huis) met backup rotation en smart recycle van 256 versies.
De risico's die er overblijven zijn voor mij acceptabel. Als er een Boeing op mijn hoofd valt ben ik wel alles kwijt, ja.
Maar dan heb ik andere problemen denk ik. In geval dat mijn huis in brand vliegt heb ik als het goed is nog wel de mogelijkheid om de backup syno te redden.
Lekker op de bank
Moet je even zoek naar:Quakie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:21:
[...]
Ergens wordt er een log file bijgehouden wat meer informatie geeft qua welke actie je hdd triggert om wakker te worden... Ik gok dat toendertijd user: Kraades het gepost heeft hoe je hier precies bij komt...
Bij sommige heeft het geholpen om te zorgen dat alle log files bijgehouden wordt op een usb stick.. Ik wil zelf niet zover gaan en ik vind het prima zo.. Helaas te weinig vrije tijd meer.. en als ik vrije tijd heb heb ik genoeg andere dingen wat ik leuker vind dan dit te onderzoeken....
(als dit nog steeds de manier is om de diagnose te stellen)
DS715> syno_hibernate_debug_tool
Copyright (c) 2000-2014 Synology Inc. All rights reserved.
syno_hibernate_debug_tool --enable [LEVEL 0-3]
ex: syno_hibernate_debug_tool --enable 1
ex: syno_hibernate_debug_tool --enable 2
ex: syno_hibernate_debug_tool --enable 3
syno_hibernate_debug_tool --disable
DS715>
👉🏻 Blog 👈🏻
Zoals bijvoorbeeld adobe reader, 7zip etc.
Ik denk dat het gewoon zal werken, maar hebben mensen voorbeelden hoe ze dit gedaan hebben ?
2250 WP Zuid PVoutput
MdO82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:41:
Aangezien je een syno kan zien als netwerkschijf ben ik van plan een script te maken die opgestart kan worden welke een aantal gratis tools installeert.
Zoals bijvoorbeeld adobe reader, 7zip etc.
Ik denk dat het gewoon zal werken, maar hebben mensen voorbeelden hoe ze dit gedaan hebben ?
Dat gezegd hebbende: lees je eens in op msiexec. Ik denk dat je dan wel genoeg voorbeelden vindt om je te redden
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ok, Synology heeft zojuist mijn NAS weer aan de praat gekregen.Viper® schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:42:
[...]
Ik zou eerst even Synology support afwachten.
Je hebt 2 defecte schijven tegelijk gehad, dat vindt die niet leuk.
Ben benieuwd wat de status is als je terug was gegaan naar stap 2. In principe zou hij de raid dan in degraded mode moeten zetten. Maar mogelijk kan je niet zomaar terug van gecrashed naar degraded.
Echter kreeg ik de volgende feedback:
"I can mount the volume but I can also find file system error in the logs. I do not recommend you to replace the hard disks and repair the volume.
Please backup the files as soon as possible and pease attach your disk to PC and then use SMART function to fully scan the disk and ensure its health. It's best to use the utility of its manufacturer to scan the disk"
Ik weet niet zo goed wat ik moet opmaken uit de eerste zin.
Moet ik nu een nieuwe NAS kopen + disks?
Volgens mij staat er, nu werkt het. Ga even niets aanpassen.Protax schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:35:
[...]
Ik weet niet zo goed wat ik moet opmaken uit de eerste zin.
Moet ik nu een nieuwe NAS kopen + disks?
1. Backup je files
2. Doe de disk in je PC en run een tool van de fabrikant om hem te repareren
3. Zet hem weer in je NAS en werk verder of verplaats de disks die je wil
[ Voor 4% gewijzigd door NIMIC op 19-11-2015 09:52 ]
Best wel vreemd dat hij daarna aangeeft dat je moet checken of je harde schijf nog goed is via een smart test. (want als het niet goed is zou je hem niet hoeven te vervangen denk ik)
Verwijderd
Het gegeven advies, eerst backup uitvoeren en niks anders consciëntieus opvolgen! Vervolgens een S.M.A.R.T.-analyse doen, in de nas of met de tools van de fabrikant. Zo nodig gevolgd door formatteren (niet quick, een full format) om de beschadigde sectoren te heralloceren. Blijf de schijven in de toekomst periodiek monitoren met S.M.A.R.T. Twijfel je of je bepaalde schijven kunt hergebruiken, zoek dan advies in het eerder genoemde topic Check je SMART.
Ok, ik ga geen risico's nemen.Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:57:
Waarschijnlijk zijn er veel diskfouten aanwezig. De nas kan die niet zelf repareren. Als je nu een schijf uitwisselt voor een andere en aansluitend probeert het volume te repareren bestaat de kans dat de data die je uitleest en vervolgens wegschrijft fouten bevat. Je bestanden lijken dan compleet, maar zijn corrupt. Een 'repair' Is een stresstest als het ware en kan een zwakke schijf over het randje duwen (nu nog uitleesbaar, tijdens repair total loss).
Het gegeven advies, eerst backup uitvoeren en niks anders consciëntieus opvolgen! Vervolgens een S.M.A.R.T.-analyse doen, in de nas of met de tools van de fabrikant. Zo nodig gevolgd door formatteren (niet quick, een full format) om de beschadigde sectoren te heralloceren. Blijf de schijven in de toekomst periodiek monitoren met S.M.A.R.T. Twijfel je of je bepaalde schijven kunt hergebruiken, zoek dan advies in het eerder genoemde topic Check je SMART.
Ik heb hier een Synology op het werk staan, die ik vanavond mee neem.
Daar ga ik dan de data die ik zeker wil bewaren naar backupen.
Daarnaast maar een nieuwe NAS bestellen + disksen.
Bedankt voor alle feedback!
Neem aan dat je nieuwe NAS Besteld omdat je dat wilt? Niet om dit? Want nergens staat dat het nodig is...Protax schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:01:
[...]
Ok, ik ga geen risico's nemen.
Ik heb hier een Synology op het werk staan, die ik vanavond mee neem.
Daar ga ik dan de data die ik zeker wil bewaren naar backupen.
Daarnaast maar een nieuwe NAS bestellen + disksen.
Bedankt voor alle feedback!
Zo raar staat het niet hoor... hij heeft je volume aan de praat gekregen met het verzoek om geen discs te vervangen maar eerst je data te backuppen.. Daarna in een pc hangen om zeker te zijn dat je schijf niet goed is, omdat de fabrikanten speciale tools hiervoor hebben. Dan pas weet je meer.. Wil je geen risco nemen kan je inderdaad nieuwe discs bestellen maar om nu ook gelijk je nas te vervangen....
Ik wil je oude NAS wel overnemen voor een zacht prijsjeProtax schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:01:
[...]Daarnaast maar een nieuwe NAS bestellen + disksen.
Maar wat Quakie idd zegt, het is wel de moeite waard om alle disks even aan een PC te hangen. Ik had één disk die in de NAS om een vage reden altijd op 80% complete in de SMART-test bleef hangen: ik was al klaar voor RMA. Maar een uitgebreide test met het Western Digital tooltje heeft het blijkbaar gefixt, nu draait hij alweer jaren zonder problemen.
Achteraf gelezen klopt er even helemaal niks van, maar ik ga me eens verder inlezen in msiexeckraats schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:49:
[...]
Je legt nu wel heel rare verbanden om je vraag in dit topic te kunnen plaatsen. Een script om programma's te installeren heeft natuurlijk niks te maken met een Synology, behalve dat je een script ergens op moet slaan en dat op een netwerkschijf zou kunnen zijn
![]()
Dat gezegd hebbende: lees je eens in op msiexec. Ik denk dat je dan wel genoeg voorbeelden vindt om je te redden
Daarnaast merk ik dat het toch hard gaat met de ruimte op de schijven

Tijd terug een schijf defect gegaan, was een oude 1TB dacht van ach met een 2TB kan ik voorlopig wel vooruit ...........
Je gooit er stiekem weg toch meer op dan je verwacht
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 19-11-2015 13:42 ]
2250 WP Zuid PVoutput
indien ja, komt het daar door.
Zou een DS215j (met 2 schijven in raid 1) hiervoor voldoende zijn? Of zal deze in wat voor opzicht dan ook traag kunnen zijn?
Groetjes, FaceDown.
Nee gebruik ik niet, ik gooi er gewoon teveel opQuakie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:58:
gebruik je photostation? cloud station?
indien ja, komt het daar door.
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Als je verder kijkt naar de productspecificaties van de DS215j kun je daar achterhalen met welke combinatie van totaal FPS en codec een toestel nog net zal voldoen.
Staan de Y-Cams die jij op het oog hebt in de voorkeurslijst? Met welke resolutie wil je gaan opnemen en hoeveel frames per seconde? Als dat minder is dan zeg de helft van de hierboven aangegeven getallen, dan is er nog ruimte voor additionele taken als backup.Totaal FPS (H.264)*
300 FPS @ 720p (1280x720)
90 FPS @ 1080p (1920×1080)
60 FPS @ 3M (2048x1536)
30 FPS @ 5M (2591x1944)
Totaal FPS (MJPEG)*
90 FPS @ 720p (1280x720)
54 FPS @ 1080p (1920×1080)
36 FPS @ 3M (2048x1536)
20 FPS @ 5M (2591x1944)
Mensen nog tips welke Synology de beste keus zou zijn? Ik doe geen transcoding of iets dergelijks via mijn NAS, daarvoor heb ik een Intel NUC met een i5 onder mijn TV liggen.
Het zou wel fijn zijn als de nieuwe NAS wat sneller is dan mijn huidige DS411.
Sowieso hoeft het geen 4 bay meer te zijn, aangezien ik aan 4 TB opslag genoeg heb.
Daarnaast nog tips qua schijven? WD REDs of Seagate schijven?
Genoeg soortgelijke vragen in dit topic... (en antwoorden)..Protax schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:57:
Zojuist toch maar besloten om de boel volledig te gaan vervangen.
Mensen nog tips welke Synology de beste keus zou zijn? Ik doe geen transcoding of iets dergelijks via mijn NAS, daarvoor heb ik een Intel NUC met een i5 onder mijn TV liggen.
Het zou wel fijn zijn als de nieuwe NAS wat sneller is dan mijn huidige DS411.
Sowieso hoeft het geen 4 bay meer te zijn, aangezien ik aan 4 TB opslag genoeg heb.
Daarnaast nog tips qua schijven? WD REDs of Seagate schijven?
Je geeft niet echt aan wat je ermee wilt gaan doen? Wat je wel belangrijk vindt... dat jij transcoding niet nodig heeft, betekent niet dat je die NAS niet zou moeten nemen.... (bedoel ik de DS216Play mee)...
Kijk maar eens hier:
https://www.synology.com/en-global/products/performance#2bay
Probeer vast stellen wat belangrijk is...energie zuinig? laatste versie wegens support/garantie? etc.
Ja, als ik iets nieuws koop wil wel de laatste versie die beschikbaar is.Quakie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:17:
[...]
Genoeg soortgelijke vragen in dit topic... (en antwoorden)..
Je geeft niet echt aan wat je ermee wilt gaan doen? Wat je wel belangrijk vindt... dat jij transcoding niet nodig heeft, betekent niet dat je die NAS niet zou moeten nemen.... (bedoel ik de DS216Play mee)...
Kijk maar eens hier:
https://www.synology.com/en-global/products/performance#2bay
Probeer vast stellen wat belangrijk is...energie zuinig? laatste versie wegens support/garantie? etc.
Ik heb denk ik op dit moment zo rond de 1,75 TB in gebruik, en gebruik hem als storage voor mijn Kodi systemen, op slag van mijn foto's / muziek.
Energiezuinig en minder herrie zou ik ook zeer op prijs stellen.
- Synology DS216play
- 2x Western Digital Red, 3 TB (aanbieding bij Alternate)
ter vervanging voor DS411 met 4x 2 TB Samsung schijven.
Zou dat een vooruitgang zijn?
dubbel geheugen, meer cpu kracht, en schijven zijn ook wel sneller..
Praktijk moet het uitwijzen.. (ligt er aan wat je er precies mee gaat doen).
Voor de rest geen spannende zaken.Quakie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:03:
Op papier wel...
dubbel geheugen, meer cpu kracht, en schijven zijn ook wel sneller..
Praktijk moet het uitwijzen.. (ligt er aan wat je er precies mee gaat doen).
VM's of applicaties draai ik op mij PC of NUC, Sickrage etc. draaien tegen OpenElec aan.
Denk dat ik maar voor dit setje moet gaan... Prijs/Performance technisch de beste keus? Twijfel
Edit: Nog tips? Budget max 600 euro.
Wil sowieso gaan voor de aanbieding bij Alternate 2x WD Red 3 TB voor 224 euro, dus NAS mag rond de 375 kosten.
DS216play / 215+
[ Voor 13% gewijzigd door Protax op 19-11-2015 19:47 ]
Ja, dat lees ik net ja... Beetje een stomme release de 216play.Quakie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:13:
215+ is sneller, maar de 216Play is nieuwer, en zuiniger...ind lastig.
Maar ik heb er een beetje moeite mee om een ouder model te kopen.
YouTube: The Synology DS716+ vs DS216PLAY 4K NAS Faceoff
Helaas is de DS716+ een beetje buiten mijn budget...
http://tweakers.net/price...84;461480;438565;438566//Quakie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:13:
215+ is sneller, maar de 216Play is nieuwer, en zuiniger...ind lastig.
Maak ik overigens niet op uit de vergelijkingen.
Denk dat ik maar voor de play ga, snel voor een goede prijs.
Subtiel kickje na een paar dagen. Iemand? Vind het wel apart dat dit zo lastig is te realiseren.SChief schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:12:
Voordat ik allerlei rare truukjes van het internet ga uitproberen ga ik het eerst maar even vragen.. Ik heb sinds een paar dagen een 215j (), en nu wil ik graag mijn Bibliotheken in Windows (afbeeldingen, documenten etc.) laten verwijzen naar de mappen op de Synology. Nu krijg ik echter de melding "This network location can't be included because it is not indexed". Googelen geeft aan dat ik niet de enige ben, maar tot nu toe zie ik ook geen normale oplossing. Ben ik nu moeilijk aan het doen voor niets of is dit niet mogelijk op een normale manier?
Bedoel je dan een redirect van de folders in je bibliotheek? Dus dat je bijvoorbeeld naar de muziek map gaat --> eigenschappen --> location. Dan bij het tabblad location het pad van de folder op je nas aangeven.SChief schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:47:
[...]
Subtiel kickje na een paar dagen. Iemand? Vind het wel apart dat dit zo lastig is te realiseren.
Ik heb het even na gebootst. Mijn folder op de synology heet music, bij de windows eigenschappen van My Music staat nu onder het tabblad location \\nas\music als locatie. Nu zie ik alle muziek die daar in staat.
Let op: bij een laptop zal je offline gebruik aan moeten vinken, anders zie je nog geen data in de folder.

Ik wil echter aan de lijst met mappen in de bibliotheek een NAS map toevoegen, hier dus:

En dat mag niet:

Ik heb het voor de grap eens gedaan zoals jij voorstelde, dat werkt wel maar dan krijg ik dit erbij:

Geen idee wat er dan niet beschikbaar is, en klikken op de melding geeft geen additionele info nee.
PC loopt nu ook als een gek iets binnen te halen van de Synology, geen idee wat. Volgens mij download ie alles omdat offline gebruik aangevinkt is. Shit.
*knip* Het is weer begonnen met downloaden. Hele SSD loopt *knip* vol nu. Had ik het maar nooit geprobeerd.

Zo, met een hoop gekloot offline synchronisatie verwijderd. Dat doe ik dus nooit meer. Voor alle duidelijkheid: Windows begon hier zelf mee toen ik de doellocatie naar de Synology wijzigde. Nee, ik wil niks op de machine hebben, maar domweg een koppeling in de bibliotheek (net zoals een externe schijf, zie hierboven D:\).
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 02:40 ]
Ik heb even wat research gedaan en inderdaad dat gaat niet werken i.v.m. die indexering.SChief schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:12:
Jij doet het ws. via de user en dan de doellocatie wijzigen (aangezien je het hebt over eigenschappen -> locatie):
[afbeelding]
Ik wil echter aan de lijst met mappen in de bibliotheek een NAS map toevoegen, hier dus:
[afbeelding]
En dat mag niet:
[afbeelding]
Ik heb het voor de grap eens gedaan zoals jij voorstelde, dat werkt wel maar dan krijg ik dit erbij:
[afbeelding]
Geen idee wat er dan niet beschikbaar is, en klikken op de melding geeft geen additionele info nee.
PC loopt nu ook als een gek iets binnen te halen van de Synology, geen idee wat. Volgens mij download ie alles omdat offline gebruik aangevinkt is. Shit.Kreeg 'em ook niet meer rustig, dus ik heb maar even snel opnieuw opgestart.
Schijfruimte is echter nog steeds ingenomen en ik heb geen flauw idee waar 'ie de bestanden heeft neergezet. Zucht.
Kut, het is weer begonnen met downloaden. Hele SSD loopt verdomme vol nu. Had ik het maar nooit geprobeerd.
Zo, met een hoop gekloot offline synchronisatie verwijderd. Dat doe ik dus nooit meer. Voor alle duidelijkheid: Windows begon hier zelf mee toen ik de doellocatie naar de Synology wijzigde. Nee, ik wil niks op de machine hebben, maar domweg een koppeling in de bibliotheek (net zoals een externe schijf, zie hierboven D:\).
MAAR ik heb wel een workaround.
Maak bijvoorbeeld in de ROOT van je C:\ een map muziek aan.
Maak een library aan met bijvoorbeeld de naam Synology.
Koppel nu het mapje muziek in de ROOT aan de Synology library.
Ga terug naar de ROOT en verwijder het mapje muziek.
Open nu een CMD met admin rechten.
Vul deze commando in: mklink /d "C:\muziek" \\server\folder (in mijn geval mklink /d "C:\muziek" \\nas\music).
Nu zal er in de library een map music moeten verschijnen.
Het mooiste zal zijn als je ook submappen kan opgeven, zodat je 1 map in bijvoorbeeld je root neer zet met daarin alle mappen die je van de synology wilt hebben zoals music photo enz. Dit is mij nog niet gelukt.
Ik ben van plan om voor de ds715 te gaan. Ik weet dat transcoden vrijwel kansloos is (750p and up) en je een "reader" nodig hebt om de films af te spelen.
Hoe doen de meeste van jullie dat nu ? Media speler aan tv gehangen (die een NAS kan lezen natuurlijk) of plex via een media center/pc runnen ?
Hoe gebruik je het nu?
Er zijn zoveel manieren..
Je wilt niet weten hoeveel mensen gewoon hun laptop aansluiten met hdmi en zo een film afspelen... Eerste manier die ik deel binnen vrienden, familie en daarna begin ik bij een chromecast, losse media speler, etc.. Omdat 9 van de 10 alles gratis of zo goedkoop mogelijk moet.
Kortom, het is een zeer globale vraag van jouw kant. Probeer hem iets concreter neer te zetten..
Op dit moment gebruik ik ook chromecast of kabel direct aan tv maar wil wat professioneler en mijn bestanden op verschillende apparaten tegelijk aan kunnen spreken. Remote ook zeer handig.Quakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:20:
Waarom ga je voor de DS715?
Hoe gebruik je het nu?
Er zijn zoveel manieren..
Je wilt niet weten hoeveel mensen gewoon hun laptop aansluiten met hdmi en zo een film afspelen... Eerste manier die ik deel binnen vrienden, familie en daarna begin ik bij een chromecast, losse media speler, etc.. Omdat 9 van de 10 alles gratis of zo goedkoop mogelijk moet.
Kortom, het is een zeer globale vraag van jouw kant. Probeer hem iets concreter neer te zetten..
Een NAS lijkt me daar perfect voor. Helemaal top dat je het verder kan automatiseren dmv coachpotato etc.
Ik ging er eerst (verkeerd) van uit dat je de Nas kan aansluiten op een tv
Weet nog steeds niet welke ik moet kiezen, van de volgende lijst:
http://tweakers.net/price...84;461480;438565;438566//
Gezien wat ik er mee ga doen, zijn de specs van de play meer dan voldoende.
Maar toekomstgericht uitbreiding en evt. weer software op de NAS draaien zouden de andere opties een stuk beter zijn.
Daarnaast is de Qnap TS-251+ ook op mijn radar gekomen:
YouTube: The Qnap TS-251+ Unboxing, Walkthrough and Talkthrough - TS-251+-2G Model
Van jou lijst zou ik sowieso de DS214+ laten vallen (oud, waardoor service eerder stopt - Dat was een tip van Aardvark en Quakie.)
Ik ben ook aan het kijken voor een NAS. Zelf wil ik graag toch voor een intel processor gaan, omdat je daarna meer software kan draaien die voor de x86 architectuur is gemaakt/gecompileerd. Volgens mij is zo'n Annapurna processor dan te veel gedoe. Daarom heb ik mijn shortlist nu maar gehouden op de DS716+ en de DS415+.
DS Video ondersteund chromecast, waardoor transcoding wel nut kan hebben.. met nadruk op kan, want aan alles zit haken en ogen natuurlijk.. Dit houdt in dat je gewoon je film selecteert en dan je chromecast selecteer en je film speelt af..lf2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:27:
[...]
Op dit moment gebruik ik ook chromecast of kabel direct aan tv maar wil wat professioneler en mijn bestanden op verschillende apparaten tegelijk aan kunnen spreken. Remote ook zeer handig.
Een NAS lijkt me daar perfect voor. Helemaal top dat je het verder kan automatiseren dmv coachpotato etc.
Ik ging er eerst (verkeerd) van uit dat je de Nas kan aansluiten op een tv
Je NAS direct aansluiten op je TV kan wel degelijk, alleen niet met een Synology. Qnap heeft speciale (stille en platte) NAS apparaten met KODI (afspeelsoftware) erop.... zou je ook naar kunnen kijken. Helaas heb ik geen type nummers voor je....
Poeh even zoeken dan. Thanks for the heads up. Het blijkt toch niet zo simpel te zijnQuakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:57:
[...]
DS Video ondersteund chromecast, waardoor transcoding wel nut kan hebben.. met nadruk op kan, want aan alles zit haken en ogen natuurlijk.. Dit houdt in dat je gewoon je film selecteert en dan je chromecast selecteer en je film speelt af..
Je NAS direct aansluiten op je TV kan wel degelijk, alleen niet met een Synology. Qnap heeft speciale (stille en platte) NAS apparaten met KODI (afspeelsoftware) erop.... zou je ook naar kunnen kijken. Helaas heb ik geen type nummers voor je....
Ja, ergens vind ik ook dat er teveel modellen zijn waardoor je gauw het spoor bijster raakt.lf2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:09:
[...]
Poeh even zoeken dan. Thanks for the heads up. Het blijkt toch niet zo simpel te zijn
Nu er + model met hardwarematige transcoding gekomen is verwacht ik wel dat ze binnen jaar weer afscheid gaan nemen van speciale play versies.. Onder DSM6.0 komt ook offline transcoding waardoor elke nas gewoon geschikt gaat worden. Het is dan alleen niet direct...
Qnap HS-251 is het model van Qnap.. ik vind het aardig aan de prijs maar het staat wel redelijk mooi onder een tv....
Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen een hs-251 te kopen met hd en gaan. Coachpotato en dergelijke werken hier neem ik aan ook op.Quakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:14:
[...]
Ja, ergens vind ik ook dat er teveel modellen zijn waardoor je gauw het spoor bijster raakt.
Nu er + model met hardwarematige transcoding gekomen is verwacht ik wel dat ze binnen jaar weer afscheid gaan nemen van speciale play versies.. Onder DSM6.0 komt ook offline transcoding waardoor elke nas gewoon geschikt gaat worden. Het is dan alleen niet direct...
Qnap HS-251 is het model van Qnap.. ik vind het aardig aan de prijs maar het staat wel redelijk mooi onder een tv....
Wat is het verschil tegenover een 715 met mediaplayer bv ? (Behalve dat het beide in 1 zit)
Met 4/500 euro budget zou je hetzelfde hebben gedaan (excl schijven) ?
[ Voor 4% gewijzigd door lf2 op 20-11-2015 10:35 ]
Ga ik vanavond eens naar kijken, thanks voor het meedenken.remondoo schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:16:
[...]
Ik heb even wat research gedaan en inderdaad dat gaat niet werken i.v.m. die indexering.
MAAR ik heb wel een workaround.
Maak bijvoorbeeld in de ROOT van je C:\ een map muziek aan.
Maak een library aan met bijvoorbeeld de naam Synology.
Koppel nu het mapje muziek in de ROOT aan de Synology library.
Ga terug naar de ROOT en verwijder het mapje muziek.
Open nu een CMD met admin rechten.
Vul deze commando in: mklink /d "C:\muziek" \\server\folder (in mijn geval mklink /d "C:\muziek" \\nas\music).
Nu zal er in de library een map music moeten verschijnen.
Het mooiste zal zijn als je ook submappen kan opgeven, zodat je 1 map in bijvoorbeeld je root neer zet met daarin alle mappen die je van de synology wilt hebben zoals music photo enz. Dit is mij nog niet gelukt.
SChief schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:12:[modbreak]Ik begrijp je frustratie, maar probeer je zonder scheldwoorden uit te drukken op het forum. Immers, wij hebben geen schuld aan je probleem en dus is het fijn als je je zonder krachttermen uitdrukt op het forum. Bedankt! :)[/modbreak]

[ Voor 36% gewijzigd door S_Chief op 25-11-2015 13:43 ]
Mijn portforwarding staat correct ingesteld (immers, via quickconnect lukt het wel) dus ik vraag mij een beetje af wat er anders is als je via Quickconnect naar je NAS gaat?
Volgens mij moet dit gewoon kunnen. Even in de direct admin een a-record maken met je externe IP. Even zorgen dat je de juiste poorten open zet in de router, dan zou het moeten lukken.ID-College schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:23:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met externe toegang via Ziggo? Volgens internet is het niet mogelijk om je NAS via je eigen IP te benaderen (alleen via QuickConnect). Ik wil graag mijn NAS via mijn eigen domein benaderen, maar op de één of andere veligheidsredenen laat Ziggo dit niet zomaar toe. Hebben meer mensen dit gehad en hoe hebben jullie het opgelost.
Mijn portforwarding staat correct ingesteld (immers, via quickconnect lukt het wel) dus ik vraag mij een beetje af wat er anders is als je via Quickconnect naar je NAS gaat?
Verwijderd
Dat is het mooie aan QuickConnect, daarvoor is portforwarding niet nodig. Jouw Synology nas heeft een heartbeat-verbinding met de Synology servers. Op het moment dat je QuickConnect aanslingert, laat de Synology server dat weten aan de nas. Vervolgens legt jouw nas verbinding met jouw externe locatie.ID-College schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:23:
Je aanname dat het goed staat ook voor toegang zonder gebruik te maken van QuickConnect is onjuist. Je zult je moeten verdiepen in de instellingen van je router.
Quickconnect werkt voor mijn gevoel wel iets trager.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:33:
[...]
Dat is het mooie aan QuickConnect, daarvoor is portforwarding niet nodig. Jouw Synology nas heeft een heartbeat-verbinding met de Synology servers. Op het moment dat je QuickConnect aanslingert, laat de Synology server dat weten aan de nas. Vervolgens legt jouw nas verbinding met jouw externe locatie.
Je aanname dat het goed staat ook voor toegang zonder gebruik te maken van QuickConnect is onjuist. Je zult je moeten verdiepen in de instellingen van je router.
Verwijderd
[rant]Kunnen we de full-quotes achterwege laten?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 11:40 . Reden: Ergernis melden, zonder aanziens des persoons. ]
Er is volgens mij ook een QNAP topic, maar de 715 is uiteraard een stuk sterker, maar goed zoals met veel dingen in hardware land zijn we in mijn ogen ook weer op een punt gekomen dat voor de meeste mensen het gewoon snel genoeg is. En daar bedoel ik de high end versies mee (715, 716+, 1515, 415+)lf2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:33:
[...]
Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen een hs-251 te kopen met hd en gaan. Coachpotato en dergelijke werken hier neem ik aan ook op.
Wat is het verschil tegenover een 715 met mediaplayer bv ? (Behalve dat het beide in 1 zit)
Met 4/500 euro budget zou je hetzelfde hebben gedaan (excl schijven) ?
Die invulling kan ik voor jou niet maken, want ik kijk zelden verder dan Synology. Terwijl er zoveel andere merken inmiddels zijn zoals Qnap, Asustor, etc want ik ben redelijk merken trouw. Mijn eerste NAS was een synology (een 106E), en zit inmiddels aan mijn 4e versie.. Terwijl een goede vriend zweert bij QNAP. Die vindt zo hdmi uitgang weer handig, die vindt het handig dat VM direct op de NAS kan, terwijl Synology visie heeft dat het ding in de meterkast of rack moet..
Je budget is nl hoog, je zit tegen een 4 bay versie aan (416, net geen 415+)
Als je dit zonder probleem kan missen kan je gaan voor een 716+.
Snel, energiezuinig, indien nodig kan je bays nog extern uitbreiden, 4K hardwarematig ondersteuning, langere garantie, meer ondersteuning van DSM onderdelen zoals nu al nieuwe bestandssysteem...
Maar wat ik zeg, misschien vind je het wel handig dat je later direct 2 schijven bij kan zetten?
Of ben je gewoon weg van het feit dat je NAS onder te tv staat (QNAP) ?
[ Voor 11% gewijzigd door Quakie op 20-11-2015 16:23 . Reden: nergens voor nodig om dubbel te gaan quoten :P ]
Draai DSM 5.2, laatste versie. Heb een 213+
Kennis van me aan de ander knat van de wereld wil ik toegang geven tot een folder op mijn NAS, leifst heel eenvoudig via een soort dropbox-achtige link.
Is dat mogelijk?
Weet dat ik kan FTP'en en meer van dat spul, maar moet gewoon heel eenvoudig.
Is WEBDAV dan het eenvoudigst? Maar dan ben ik nog bezig met een app en login en pw.
[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 20-11-2015 16:32 ]
Geef hem een gebruikersaccount, en laat hem filestation gebruiken.
edit: onderstaande oplossingen kunnen uiteraard ook. Maar dan kan die vriend van jouw zelf geen bestanden toevoegen, alleen downloaden. Is dat voldoende, dan zou ik dat gebruiken (is het eenvoudigst en het veiligst).
[ Voor 56% gewijzigd door job op 20-11-2015 16:38 ]
Nee
ga naar je map in een shared folder en rechter muisknop.
share file links,
en geef die link aan die gast aan de ander kant van de wereld:)
volgens mij kun je dsm een link laten maken van je folders (rechtermuis) share file links, inclusief de tijd en gebruikers. gaat via quickconnect dus als je dan aan hebt staan, werkt het meteen (net getest).maartend schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:28:
Hoi
Draai DSM 5.2, laatste versie. Heb een 213+
Kennis van me aan de ander knat van de wereld wil ik toegang geven tot een folder op mijn NAS, leifst heel eenvoudig via een soort dropbox-achtige link.
Is dat mogelijk?
Weet dat ik kan FTP'en en meer van dat spul, maar moet gewoon heel eenvoudig.
Signature
Jeez, zo eenvoudig. Niet aan gedacht. Eeen kijken. ThnxQuakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:33:
[...]
Nee
share file links,
ik gebruik geen quickconnect en het werkt dan ook gewoon als je de DSM poorten (standaard 5000 / 5001) maar forward.
Er staat access en download, ik heb hem access gegeven. Ben bang dat download anders in 1 keer door moet gaan en het gaat om 40 GB.
dan zie je pad van je gedeelde folder..
dan zie je link, en als je NAS volledig ingesteld hebt kan je daar op default email klikken en kan je via File Station shared link gelijk mailen..
voor security reasons kan je zelfs nog password erop zetten...
daarna is gedeelde folder gewoon doorzoekbaar voor ander.. hij hoeft geen 40GB gelijk te downloaden:)
Moet je dan nog wat aanpassen op je router ?Quakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:33:
[...]
Nee
share file links,
2250 WP Zuid PVoutput
je DSM poorten moeten open staan standaard 5000/5001...
dit kan je checken in je shared link... in mijn geval staat er netjes https, mijn domein naam, mijn niet default DSM secure poort...

2250 WP Zuid PVoutput
ik gebruik het niet zo vaak, maar er schoot me net wat binnen,, volgens mij kijkt DSM hoe je inlogt, er is dus een kans als je op je eigen netwerk ip inlogt dat je dat ziet staat ipv je domein naam... Misschien handig voor de mensen om te checken die geen quickconnect gebruiken..
Ik log standaard in op mijn domein naam om dit soort problemen te voorkomen, maar dat moet je router wel ondersteunen.
Zoals gezegd, misschien is dit inmiddels opgelost en zie je wel automatisch je domein naam (als DSM hem weet natuurlijk via DDNS service bijv)...
Ik zit niet thuis dus kan het niet checken..
Dat is met quickconnect niet nodig.Quakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:58:
je DSM poorten moeten open staan standaard 5000/5001...
klopt, ik ben gewoon verder gegaan met mijn verhaal waarin ik geen Quick Connect gebruik...
Ik ga er vanuit dat als mensen dan vragen stellen dat ze mijn vorige posts gelezen hebben.
Goed zeg. Wist ik niet. Erg handig.Quakie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:17:
[...]
klopt, ik ben gewoon verder gegaan met mijn verhaal waarin ik geen Quick Connect gebruik...
Ik ga er vanuit dat als mensen dan vragen stellen dat ze mijn vorige posts gelezen hebben.

Edit:
Wacht 'ns even...waar trek in een link weer in?
Ik heb nu een link aangemaakt met een password die blijft nu actief...
Via Tools, Shared Links Manager te onderhouden...
[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 20-11-2015 18:53 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Aargh, 1 min te laat. Je had het zelf al gevonden.Gedeelde koppelingen delen
Bestaande gedeelde koppelingen kunt u beheren onder Hulpprogramma's > Beheer gedeelde koppelingen. In het venster dat verschijnt beschikt u over de opties om bestaande gedeelde koppelingen te bewerken, te delen of te verwijderen.
Opmerking:
u kunt maximaal 1000 gedeelde koppelingen maken.
het gedeelte Status van elke gedeelde koppeling toont het volgende:
Geldig: De gedeelde koppeling werkt correct.
Verlopen: de geldigheidsperiode van de gedeelde koppeling is verlopen.
Ongeldig: het gedeelde bestand of de gedeelde map bestaat niet meer of u hebt niet de vereiste rechten voor toegang tot het bestand of de map.
Nog niet actief: de gedeelde koppeling is nog niet actief.
Bedankt voor de reply.
👉🏻 Blog 👈🏻
Echter ik loop tegen een probleem aan wat wellicht iets heel simpels is, maar ik zie het even niet
Ik wil een email-account toevoegen aan DSM zodat ik een link kan mailen.
Pak hiervoor mijn outlook-adres.
Als ik de gegevens heb ingetikt en klik op "verbinding testen" dan krijg ik de melding:"verbinding is mislukt. Controleer uw instellingen en probeer het opnieuw."
Ergens vergeet ik wat, maar ik zie het even niet
2250 WP Zuid PVoutput
Eerste stap van de installatie ging goed... Maar nu blijft hij alleen blauw knipperen... En de webinterface komt niet meer terug
Verwijderd
Denk ongeveer een half uur nu, heb hem zojuist maar herstart.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:41:
Hoe lang zit je al te wachten? Het kan even duren voordat de initialisatie rond is. Powerled blauw knipperen = opstartfase.
Daarna was hij heel even bereikbaar, en dan valt hij weer weg.
[ Voor 9% gewijzigd door Protax op 20-11-2015 21:43 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar de blauwe powerled blijft nu blauw branden, en daarnaast is het status lampje oranje gaan branden.MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:44:
Wat doet hij als je er geen schijven in hebt zitten en aanzet ?
Nee, ik kom er niet bij...MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:47:
Klinkt goed kan je hem ook bereiken ?
Oranje led houdt in dat er nog geen DSM (Software) geïnstalleerd is
http://find.synology.com/ vind ook niks, alleen net bij de herstart.
Verwijderd
Oefen geduld en voer anders een harde reset uit om opnieuw te beginnen.
Ja, die had ik zelf ook gevonden.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:53:
Heb je de snelle installatiegids voor de DS215+ bij de hand? Zo niet, link en kijk achterin op pag. 12 naar de LED-indicatietabel. Want de knipperende oranje led heeft nog 2 andere betekenissen.
Oefen geduld en voer anders een harde reset uit om opnieuw te beginnen.
Maar er gaat toch iets niet goed als hij uit de doos, direct dit gedrag vertoont?
De oranje led is nu aan het knipperen, maar gaat de NAS dit nu zelf oplossen of moet ik zelf iets doen (kan de NAS op geen manier benaderen, lees geen netwerk)?
[ Voor 3% gewijzigd door Protax op 20-11-2015 22:00 ]
Verwijderd
Als dat geen oplossing biedt, dan de volgende stap: Waarom lukt het me niet om Synology NAS te installeren en waarom knippert mijn power-LED?.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 22:12 ]
Dat heb ik uiteraard zelf al gevonden.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:09:
Geduld. Lees Wat kan ik doen wanneer de STATUS LED oranje blijft knipperen?.
Als dat geen oplossing biedt, dan de volgende stap: Waarom lukt het me niet om Synology NAS te installeren en waarom knippert mijn power-LED?.
Maar alles wat er staat heb ik al geprobeerd:
- Harde schijven zitten erin.
- Ik kan met niet aanmelden bij DSM (kan de NAS ook niet pingen).
- Ik heb nog geen volume aangemaakt, ben alleen door het welkom scherm heen geclicked.
- Reset knop lijkt niet te reageren.
Wat doet je NAS als je er geen schijven in hebt zitten en hem alleen aanzet ?Protax schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:14:
[...]
Dat heb ik uiteraard zelf al gevonden.
Maar alles wat er staat heb ik al geprobeerd:
- Harde schijven zitten erin.
- Ik kan met niet aanmelden bij DSM (kan de NAS ook niet pingen).
- Ik heb nog geen volume aangemaakt, ben alleen door het welkom scherm heen geclicked.
- Reset knop lijkt niet te reageren.
2250 WP Zuid PVoutput
Niks, blauwe lampje blijft knipperen.MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:18:
[...]
Wat doet je NAS als je er geen schijven in hebt zitten en hem alleen aanzet ?
Nogmaals opnieuw opgestart, kon nu verbinden met de Synology Assistant.MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:19:
[...]
"Knippert de power-LED blauw dan is het moederbord defect. Neem contact op met de verkoper om het product te repareren of te vervangen."
Tenminste ik neem aan dat je met blauw lampje je Power-Led bedoelt
Hopelijk gaat hij nu installeren.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).