Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.598 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:06
Ja, er is beweging in gekomen!
Nu snel uitzoeken hoe ik de data het best kan migreren, aangezien me oude NAS op ontploffen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de nieuwe DS215+ externe mappen koppelen is waarschijnlijk de rapste methode. Dan vandaaruit, dus alleen op de DS215+ werken, de zaak kopiëren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:06
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:45:
Op de nieuwe DS215+ externe mappen koppelen is waarschijnlijk de rapste methode. Dan vandaaruit, dus alleen op de DS215+ werken, de zaak kopiëren.
Thanks, de data is nu aan het kopiëren.
Ongeveer 2 TB, dus zal wel even gaan duren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:03
Is het ook mogelijk om in Cloud Sync een remote folder te selecteren waarin alle files gesynchroniseerd worden? Ik kan dat nergens vinden. ;( Ik wil de /photo map synchroniseren naar Stack maar alles wordt nu in de root gegooid en ik wil dat graag in de map Foto's hebben..

// Ok gewoon de folder naam achter de URL plakken, werkt nu top.

[ Voor 27% gewijzigd door Erulezz op 21-11-2015 14:19 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Even het topic doorgespit, maar krijg niet echt antwoord op mijn vraag.
Ik was van plan om een ssl certificaat aan te maken bij startssl.

Echter dat stootte mij tegen mijn been om het zo maar even te zeggen.
Ik vindt dat ze veel informatie van je willen hebben om een gratis dienst aan te bieden.

Ik had expres mijn telefoonnummer niet goed ingevuld, want dat vindt ik zelf in deze digitale wereld een beetje overdreven om dat persé in te moeten vullen.

Dacht van zal kijken of het lukt, maar helaas kreeg een mail of ik toch mijn telefoonnummer door zou willen geven.
Toch vraag ik mij af waarom hebben ze dat nodig om te bellen voor reclame ?

Heeft er iemand verder nog opties voor niet al te dure ssl oplossingen het hoeft niet persé gratis te zijn als ik maar veilig mijn diskstation open kan stellen voor buiten

Modbreak:Ik vind dat dit heel weinig cq. niets met Synology te maken heeft; er zijn vast betere plekken om deze vraag te stellen. Probeer dit topic alleen te gebruiken voor zaken die een duidelijke relatie met Synology producten hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 00:23 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Prulleman in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Gratis en alleen een e-mail adres opgeven

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 08:45

Ravhin

no <root>...

MdO82 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:48:
Even het topic doorgespit, maar krijg niet echt antwoord op mijn vraag.
Ik was van plan om een ssl certificaat aan te maken bij startssl.

Echter dat stootte mij tegen mijn been om het zo maar even te zeggen.
Ik vindt dat ze veel informatie van je willen hebben om een gratis dienst aan te bieden.

Ik had expres mijn telefoonnummer niet goed ingevuld, want dat vindt ik zelf in deze digitale wereld een beetje overdreven om dat persé in te moeten vullen.

Dacht van zal kijken of het lukt, maar helaas kreeg een mail of ik toch mijn telefoonnummer door zou willen geven.
Toch vraag ik mij af waarom hebben ze dat nodig om te bellen voor reclame ?

Heeft er iemand verder nog opties voor niet al te dure ssl oplossingen het hoeft niet persé gratis te zijn als ik maar veilig mijn diskstation open kan stellen voor buiten
Ik heb zelf een betaald SSL cert. bij startSSL. Het valt mij op dat ze je naam koppelen aan je cert en ik denk dat dat goed is (dan betekent voor derden ook dat ze de eigenaar kunnen traceren). Zelf ben ik ook door hen gebeld ter verificatie en kwam redelijk soepel door het proces heen (en ja, je moet jezelf best wel goed identificeren). Voordeel is wel dat je een SSL-cert hebt wat goed geaccepteerd wordt.

Andere optie is anders Let's Encrypt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ravhin schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:31:
Het valt mij op dat ze je naam koppelen aan je cert en ik denk dat dat goed is (dan betekent voor derden ook dat ze de eigenaar kunnen traceren).
Wat heeft het certificaat anders voor zin? Het is juist vanwege die chain-of-trust: Een certificaatautoriteit heeft geverifieerd dat jij bent wie je zegt te zijn en voegt (een deel van) die informatie dan aan het certificaat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 08:45

Ravhin

no <root>...

downtime schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 21:19:
[...]

Wat heeft het certificaat anders voor zin? Het is juist vanwege die chain-of-trust: Een certificaatautoriteit heeft geverifieerd dat jij bent wie je zegt te zijn en voegt (een deel van) die informatie dan aan het certificaat toe.
:) eens
Let's Encrypt doet dit dus niet. Die encrypt alleen je verbinding door een "anoniem" SSL-certificaat aan te leveren. Dus: heeft een dergelijk cert zin?

IMHO ja, want https is beter dan http. Je moet het domein alleen op z'n blauwe ogen geloven dat-ie is wie-ie is ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 21-11-2015 22:21 . Reden: typo ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 17:47

Janar

Geen

Ik ben wezen verhuizen.

Daarna de Synology DS212+ op de nieuwe plek aangezet. Helaas de Blue Blink of Death. Niks doet het meer. De harde schijven eruit en opnieuw opstarten blijft hetzelfde, blauwe led knippert.

Dus hoe gaan we verder? Kan ik deze 2 schijven(SHR) met behoud van data overzetten naar bijvoorbeeld een DS415+ of DS416 of DS415Play als ik daar nog een extra schijf bijzet?

Werkt zoiets ook bij Xpenology als ik een HP Proliant Gen8 installeer?

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Heeft iemand een idee of een WD Mybook 4TB USB 3 ook werkt onder de nieuwe DSM 6 beta? Deze werk jammer genoeg (Nog) niet op mij 216play. Geformateerd naar Ext4, maar wordt totaal niet herkent in DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
Staat deze op de compatibility list?
https://www.synology.com/en-global/compatibility

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Ik had gister de verkeerde lijst zo te zien. Anyway, ik zie alleen de 3TB versie staan. Snap niet waarom ze niet gewoon al die versies ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Die op de lijst zijn gevalideerd dus dat weet je zeker dat het werkt. Dit wil niet zeggen dat andere disks niet werken.
Hier meldt ook iemand een probleem met zo te zien dezelfde disk? Bij anderen werkt deze weer wel.
http://forum.synology.com....php?f=12&t=83318#p332010
Misschien kun je nog handmatig mounten?
http://forum.synology.com...was_part_of_a_RAID1_array
Of eens je DS rebooten? Ook wordt er dacht ik /tmp wat informatie bijgehouden over de usb disks en mount volgorde. Misschien kun je hier eens naar kijken en/of de settings verwijderen?
DS715> cd /tmp
DS715> ls usb*
usbdebug         usbdiskapplying  usbguidtab       usbtab
DS715>

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 22-11-2015 10:14 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:49
Recon24 schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:04:
Heeft iemand een idee of een WD Mybook 4TB USB 3 ook werkt onder de nieuwe DSM 6 beta? Deze werk jammer genoeg (Nog) niet op mij 216play. Geformateerd naar Ext4, maar wordt totaal niet herkent in DSM.
Er hangt er eentje aan mijn ds215j met DSM 5.2 en die doet het perfect. Heb nog geen zin om naar de beta te gaan om het verder voor jou te testen maar het lijkt me vreemd dat die niet meer zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 22:50:
Ik ben wezen verhuizen.

Daarna de Synology DS212+ op de nieuwe plek aangezet. Helaas de Blue Blink of Death. Niks doet het meer. De harde schijven eruit en opnieuw opstarten blijft hetzelfde, blauwe led knippert.

Dus hoe gaan we verder? Kan ik deze 2 schijven(SHR) met behoud van data overzetten naar bijvoorbeeld een DS415+ of DS416 of DS415Play als ik daar nog een extra schijf bijzet?

Werkt zoiets ook bij Xpenology als ik een HP Proliant Gen8 installeer?
Met Xpenology heb ik geen ervaring, maar als de schijven verder nog intact zijn kun je zonder meer overstappen naar een Synology nas met hetzelfde of een groter aantal hardeschijfinsteekgleuven. Volg de migratietutorial: Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger).

Als alternatief kun je de harde schijven aan het moederbord van een reguliere pc hangen en met bijv. Knoppix (Duitse beschrijving) of Ubuntu (Synology's eigen tutorial: Hoe kan ik gegevens van mijn DiskStation recupereren met een pc?) de data terughalen.

Wat mee kan spelen: heb je de nas laten acclimatiseren voordat je deze weer ingebruik nam? Als de nas namelijk direct uit de koude verhuiswagen in een warme(re) ruimte is neergezet zou condens een rol kunnen spelen (kortsluitingen op het moederbord).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 12:31 . Reden: Zeker dat het geen probleem met condens was? Ook zonder Synology nas kun je de data recupereren. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 20:08
Recon24 schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:04:
Geformateerd naar Ext4, maar wordt totaal niet herkent in DSM.
Zie je de schijf terug in de storage manager in dsm?
Heb je het formateren door je diskstation laten doen, dat raad ik je aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een vraagje over het synchroniseren van folders op 2 Syno's die ieder op een aparte fysieke locatie staan.

Situatie:

Ik heb een ds414 thuis staan met daarop een shared folder met foto's en documenten. Daarnaast ook een shared folder Ouders'
Bij mijn ouders heb ik een DS212J staan met daarop 2 shared folders met dezelfde namen.

Wat ik nu wil is het synchen van 'foto's en documenten' naar de nas bij mijn ouders en de map "ouders' naar mijn lokale nas synchen. Het instellen is geen probleem en 1 richting werkt gewoon al. Ik twijfel echter over de mogelijkheid dat ik op de nas bij mijn ouders nu een synch job aanmaak die de map 'ouders' syncht naar mijn nas thuis. Kortom, niet een bi-directional synch, maar 2 aparte processen die iets van de een naar de ander sturen. Ik vraag me nu alleen af of dit goed gaat en het ene proces geen mappen overschrijft van de ander?
Iemand hier ervaring mee of tips? Ik kies bewust voor synch want backup vind ik niet nodig, zeker niet gezien de hoeveelheid data die dan iedere keer over de lijn zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Ik wil ook aan een NAS beginnen, na veel gepruts met zelfgemaakte servertjes, laptops als servers etc, wil ik gewoon een goede dedicated NAS.

Het merk was snel gekozen, door alle packages die ze hebben en het gebruikersgemak. Nu alleen het model nog.

Ik wil eigenlijk helemaal niet veel, alleen wel dat het 100% goed werkt, geen gezeur met stotterende bestanden etc.

Ik heb een mede8er 600x3d om te streamen dus praktisch alle bestanden kan ik afspelen, transcoding is dan ook niet nodig (zeg ik goed toch?)
Uiteraard een Gbit netwerk.

Ik moet ermee kunnen downloaden met SABnzb en torrents, en tijdens het downloaden moet ik ook gewoon goed films kunnen kijken!
Dat wil zeggen, ook 1080p mkv met dts hd,
Welk model raden jullie aan?
Had zelf de 216play is gedachten, maar is die niet overkill? Kan ik niet uit de voeten met bijvoorbeeld de 215j ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Qua data-overdracht doen de DS215j en de DS216play niet veel voor elkaar onder; zie: Prestatie vergelijking nas-servers met twee baaien. De review van bit-tech bevestigt dat nogmaals, maar maakt ook duidelijk dat de fors hoger geklokte Monaco-cpu in de DS216play gelijktijdige bewerkingen veel vlotter zal afhandelen (zie de waarden in de review in de grafiek voor PhotoStation, in de vergelijking van Synology zelf bij webservices). Dat kan van pas komen bij unrarren. Helaas heeft nog niemand een waarde neergezet in [Synology] RAR unpacking performance en ook in de vergelijkingstabel/benchmark van onze oosterburen is de DS216play nog niet opgenomen. Verder kun je uit de vergelijking qua aantal gelijktijdige downloadtaken (DS716+: 80, DS215+ & DS216play: 50, DS215j: 30) nogmaals aflezen dat de DS216play wat sterker is dan de DS215j.

Update.
Soms schrijf je wat, maar wordt je ingehaald door de realiteit: er is intussen wel degelijk een eerste meting voor de DS216play door Bram in "[Synology] RAR unpacking performance". De test draait op éėn kern, maar het verschil is veelzeggend: DS216play 33 sec tegen 1 min 3 sec van de DS215j; eens zo snel dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 18:05 . Reden: Thanks, Bram! DS216play sterker in aantal gelijktijdige downloadtaken. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:23:
[...]
Met Xpenology heb ik geen ervaring, maar als de schijven verder nog intact zijn kun je zonder meer overstappen naar een Synology nas met hetzelfde of een groter aantal hardeschijfinsteekgleuven. Volg de migratietutorial: Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger).

Als alternatief kun je de harde schijven aan het moederbord van een reguliere pc hangen en met bijv. Knoppix (Duitse beschrijving) of Ubuntu (Synology's eigen tutorial: Hoe kan ik gegevens van mijn DiskStation recupereren met een pc?) de data terughalen.

Wat mee kan spelen: heb je de nas laten acclimatiseren voordat je deze weer ingebruik nam? Als de nas namelijk direct uit de koude verhuiswagen in een warme(re) ruimte is neergezet zou condens een rol kunnen spelen (kortsluitingen op het moederbord).
Bedankt!

Acclimatie was geen probleem. Het heeft minimale tijd in koude ruimte gestaan. Ik vermoed dat oorzaak een verkeerde adapter is, 19V ipv 12V. De laptop adapter lag in de doos bij de NAS en de adapter van de NAS lag bij de laptop. Ik heb de NAS gewoon aangesloten en ben direct verder gegaan met klussen. Vanochtend wilde de laptop niet opladen en kwam ik erachter dat daar de verkeerde adapter bijzat.

Ik heb al een nieuwe NAS besteld. Het wordt de DS415+, morgen maar even ophalen.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb nu een DS212j, maar zit toch te denken om een wat krachtigere NAS aan te schaffen. Begin nu ook wat te weinig ruimte te krijgen, dus zat te denken aan een 4-bay Synology.

Nadeel is natuurlijk wel het extra stroomverbruik (2 schijven meer), dus weet het nog niet zo goed. Oftewel verkoop ik dit apparaat + evt de schijven en koop ik gewoon alles nieuw. Oftewel ga ik voor een 4-bay en koop ik 2 schijven erbij.

Mijn verbinding is momenteel dusdanig snel dat ik er over zit te denken om hosting en mailserver bij me thuis te zetten. Is gewoon voor privégebruik, dus wat dat betreft niet veel eisen.

Zijn er hier mensen die de mailserver op hun NAS gebruiken? Zit gewoon wat in qua veiligheid.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Nog bedankt heren! Heel apart want ik had hem gister onder Windows met Mini tool geformatteerd naar Ext4. Aangesloten op de NAS, maar wilde hem niet herkennen. Na jullie reactie nogmaals aangesloten terwijl mijn NAS aan stond en ja hoor....hij zag hem meteen haha.

Voor de zekerheid heb ik hem nogmaals geformatteerd maar dan door de NAS zelf, zodat ik zeker weet dat hij zichtbaar blijft en goed geformatteerd is. Dus thnx! Heb hem onder Windows even toegevoegd als network drive zodat ik 1TB kan kopiëren (nog paar uurtjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 05:26
mdj84nl schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:20:
Ik wil ook aan een NAS beginnen, na veel gepruts met zelfgemaakte servertjes, laptops als servers etc,
.......
Welk model raden jullie aan?
Had zelf de 216play is gedachten, maar is die niet overkill? Kan ik niet uit de voeten met bijvoorbeeld de 215j ?
Een J is een mooi instapmodel, maar ik raad je aan als je de mogelijkheid hebt om voor een +model te gaan. Je geeft zelf al aan dat er veel packages zijn voor Synology DSM en je zal daardoor steeds meer met je NAS gaan doen. Je zal merken dat als je een J variant hebt je vaak onnodig aan het wachten bent op het laden van het systeem. Iets wat je met een + variant toch drastisch zal verkorten. Een nas gaat vaak jaren mee, nu zal het nog meevallen, maar de eisen van gebruikers worden steeds hoger dus komt die extra rekenkracht je over 2/3 jaar goed van pas.
Dennahz schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:12:
Heb nu een DS212j, maar zit toch te denken om een wat krachtigere NAS aan te schaffen. Begin nu ook wat te weinig ruimte te krijgen, dus zat te denken aan een 4-bay Synology.
........

Zijn er hier mensen die de mailserver op hun NAS gebruiken? Zit gewoon wat in qua veiligheid.
Ik heb en tijdje een mail server gedraaid, puur om te leren en omdat het kan.
Ik moet zeggen dat ik plots zeer veel inlogpogingen kreeg op mijn nas vanuit de meeste vreemde werelddelen, dit is allemaal met een blacklist wel te voorkomen maar ik was er niet gerust op. Daarnaast was het model was ik destijds gebruikte ook niet het snelste waardoor het niet helemaal naar mijn wens werkte.

Hou er ook rekening mee dat als je verbinding er thuis uit ligt je mail er dus ook uit ligt, allemaal zaken waar je bij een professionele mail provider nauwelijks last van hebt(uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bestaat er iets als een stappenplan om te zorgen dat je NAS in hybernation gaat?
Ik heb een 32gig USB stick die ik voor logs en zo kan gebruiken, maar zou wel handig zijn als dit ergens op een overzichtelijke manier terug is te vinden welke stappen je dan allemaal moet zetten.

Tot nu toe niet zo veel kunnen vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je waar je in DSM het juiste vinkje moet zetten of de juiste instelling in een dropdownlist kunt kiezen? Of zoek je een lijstje welke programma's je nas uit slaap kunnen houden?

In de online help kun je onder HDD-slaapstand aanknopingspunten vinden. En kijk anders naar de reactie van kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2", nog maar enkele dagen geleden.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 16:17 . Reden: Aanknopingspunten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:10:
Bedoel je waar je in DSM het juiste vinkje moet zetten of de juiste instelling in een dropdownlist kunt kiezen? Of zoek je een lijstje welke programma's je nas uit slaap kunnen houden?

In de online help kun je onder HDD-slaapstand aanknopingspunten vinden. En kijk anders naar de reactie van kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2", nog maar enkele dagen geleden.
Bedankt, ik had al op diverse plekken zitten kijken maar niet op help pagina. Ik zie er al 2 pakketten staan die bij mij roet in het eten gooien Plex en Squeezeserver.

Maar los daarvan, wat ik dus zocht/zoek is een plekje waarbij hierover actief bediscussieert wordt en veel te vinden is. NIet waar ik het vinkje kan vinden (die staat bij mij aan), maar juist tips / trucs / hacks waarmee het zo te maken is dat ze toch in hybernate gaan. Door b.v. bepaalde bestanden op een USB-stick te zetten. Ik lees op diverse plekken dat hier na gehint of genoemd wordt, maar kan nergens echt een plekje vinden waarbij dat op een goede manier wordt uitgelegd hoe en op welke manier je dat doet.

De post van Kraades geeft in dat opzicht ook niet veel. Dat is weer te weinig context voor mij, Dan kun je natuurlijk op dit termen googlen, maar dat levert niet zo veel op.

Ik zou graag zien dat mijn Synology in slaap gaat en naar minimaal stroom verbruik gaat. Dat was het doel om mijn oude server eruit te gooien en voor de Synology te gaan. Maar als ik daarvoor afscheid moet gaan nemen van b.v. squeezecenter schiet ik mijn doel wel voorbij.

Andere vraag, als je het stroomschema gebruikte, kun je dan tussendoor je NAS nog wel uit slaapstand halen via WOL? Ga ik daar wel een in duiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar ik meen hebben de meeste bezitters van een Synology nas zich ermee verzoend dat er zich te veel omstandigheden (lees: pakketten) voordoen die het voorspelbaar in slaapstand gaan voorkomen waardoor het een soort van heilige graal is geworden. Een tijdlang speelde daarbij mee dat de slaapstand dan weer wel en dan weer niet werkte na een (security)update.

Als je overigens je zoekopdracht inkort (het kale commando zonder de opties erachter) krijg je al wat meer resultaten.

Waar je nog mee zou kunnen spelen is het gericht stilleggen van een deel van je harde schijven; zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" met daarin de verwijzing naar Slaapstand per disk modificatie van MMD.

Geen idee welke Synology nas je de jouwe mag noemen, maar heb je het verschil in kWh tussen voortdurend draaien en een aantal uren in slaapstand gaan al eens uitgerekend? Nu ben ik i.h.a. voor een laag verbruik en besparende maatregelen, maar is de frustratie jou dat waard?

Je laatste vraag over slaapstand en WoL begrijp ik niet helemaal. Mijn DS215j heb ik zo ingesteld dat na 20 minuten inactiviteit de harde schijf gaat slapen en nog eens 10 minuten later schakelt de nas zichzelf uit. Eenmaal in die toestand, kan ik de nas met WoL desgewenst weer wakkerschudden. Als de harde schijf in de slaapstand is, maar de nas nog niet uitgeschakeld, is het voldoende om een programma actief te maken, zoals DS file, om enigszins vertraagd door de bestanden te kunnen browsen.
Verder heb ik een stroomschema ingesteld voor een nachtelijke backup, maar kan uiteraard de nas tussentijds ook eerder aanzetten via WoL. Ik heb er bewust voor gekozen om weinig uitschakelmomenten in te stellen, dat laat ik grotendeels via de HDD-slaapstand regelen. Bij mij lukt dat, vanwege de weinige programma's die ik heb draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 18:15 . Reden: me -> mee ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb een 415play met nu nog 2 schijven erin. Gezien deze in mirror draaien zal het niet gaan om er 1 van stil te leggen. En je hebt wellicht een punt hoor, maar ik ben ook nogal bezig met energie bezuiniging (totaal onnodig, wek meestal nog steeds meer op dan ik verbruik) en wil mijn sluip (onnodig) verbruik zo klein mogelijk houden. Vandaar.

En ik denk er nu aan (heb een zeer geregeld leven) om de NAS zo in te stellen dat hij uit gaat in de nacht en pas weer aan als ik thuis ben. Maar zou wel fijn zijn dat als ik bij mijn data kan, ik hem aan kan slingeren.

Alleen omdat mijn router geen broadcast ondersteund, moet ik weer gaan uitzoeken hoe ik dan de NAS vast in de arp-lijst van mijn router krijg, zodat ik hem ook via WOL kan opstarten. Zonder in de ARP-lijst te zetten gaat dat zeker niet lukken. Vandaar mijn vraag of dat uberhaupt kan als je ook het schema gebruikt. Maar ondertussen al op internet gevonden dat dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 00:20
Cyberpope schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:40:
Gezien deze in mirror draaien zal het niet gaan om er 1 van stil te leggen.
Waarom verbreek je je mirror dan niet en schedule je dagelijks (of vaker) een sync ?
1 dag kun je meestal wel overbruggen en zijn ook andere simpele oplossingen voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Cyberpope schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:44:
De post van Kraades geeft in dat opzicht ook niet veel. Dat is weer te weinig context voor mij,
Zie bv. http://forum.synology.com...step_3:_debug_hibernation.
Het is dus een kwestie van aanloggen met ssh en daarna de tool starten zoals aangegeven. Hierna een dag of wat laten draaien zonder eraan te zitten. En dan de debug log bekijken. Hierin staat dan welk programma/proces de harddisks wakker heeft gemaakt. Tot slot de debugging weer uitzetten als je klaar bent.

Eventueel kun je wat logs van packages op een aparte usb disk zetten. Zo heb ik de log van sabnzbd op een usb disk staan. Zo worden je interne disks niet aangesproken en blijven deze in hibernation. Nadeel vind ik van hibernation wel dat ik een seconde of 3-4 moet wachten voordat de disks response geven.

[ Voor 20% gewijzigd door technorabilia op 22-11-2015 17:57 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 10:13

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb sinds vrijdag een DS415+. Mooi ding, veel opties, lekker snel. Ziet er robuust uit. Heb er 4 x 4TB HGST harde schijven in zitten.

Heb alleen 1 groot probleem. Met de NAS aangesloten op het netwerk, krijg ik ineens random timeouts binnen mijn netwerk en werkt het netwerk dus even niet. Op internet kan ik dan uiteraard ook niet komen. Met pingen van bijvoorbeeld de PC naar de Macbook en/of router krijg ik "Request timed out" te zien. Pingen van de PC naar de NAS geven geen timeouts! Dat is dus raar. Als ik de NAS uitzet dan werkt alles weer naar behoren. Heel erg irritant.

Ik heb al gezocht op Google en er is een aantal mensen dat er ook last van heeft, maar een oplossing heb ik nog niet gevonden. Zo heb ik bijvoorbeeld de tijd op handmatig gezet, staat NTP uit. Heb de NAS al rechtstreeks in mijn router aangesloten, een andere CAT6-kabel geprobeerd, de kabel van poort gewisseld op de NAS. DHCP staat niet geïnstalleerd op de NAS. Ik heb er ook last van als ik niets naar de NAS kopieer of ervan lees of verder iets met het apparaat doe.

Edit: De allerlaatste DSM-versie staat erop: DSM 5.2-5644 Update 1

Alles is hier CAT6 en werkt verder super snel en nooit problemen gehad.

Weet iemand wat dit kan zijn?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Wat voor router heb je ? Dat zag ik in je verhaal niet staan :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

Oops, gewist bij het herschrijven. Ik heb een Cisco EPC3935, de zakelijke versie.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Cyberpope schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:44:
[...]
Maar als ik daarvoor afscheid moet gaan nemen van b.v. squeezecenter schiet ik mijn doel wel voorbij.
Ik draai ook Squeezecenter, als ik geen muziek speel die op de NAS staat, of ik stream vanaf Spotify, gaan de disks gewoon in hibernation.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Zit er een horizon in je netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits

Frits Flits

SOUND! Designer

DukeBox schreef op zondag 22 november 2015 @ 21:09:
[...]

Zit er een horizon in je netwerk ?
Nee, ik heb een CISCO EPC3935 router en een UPC Mediabox.

Ik heb een tip gekregen om Wireshark te gebruiken en ben erachter gekomen dat ik time-out kreeg bij: M-SEARCH * HTTP/1.1

Gezocht met Google en dat heeft weer iets te maken met UPnP. Dat staat wel aan in mijn router voor de PS4. Even verder kijken..

edit: Alle packages verwijderd (o.a. Mediaserver, Audiostation, iTunes server, etc.), maakt niets uit

edit2: Security opties in de Cisco een voor een geprobeerd, maar dat maakt niets uit om het tegen te gaan. Ook met quickconnect helemaal uitgeschakeld, gebeurt het. Die Synology stuurt iets mijn netwerk in wat fout gaat, maar ik weet niet wat.

Heeft iemand anders hier de DS415+ die kan kijken of M-SEARCH ook bij hen voorkomt, maar dan zonder dat het netwerk eruit knalt?

[ Voor 44% gewijzigd door Frits Flits op 22-11-2015 21:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:38
The_Butler schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:39:
Maar goed, in mijn ervaring moet je altijd maar aan 1 ding tegelijk zitten tijdens het zoeken naar oorzaken; ik heb dus de rollback gedaan via telnet en we zullen zien hoe het er volgende week bij hangt (zit voor zaken niet op kantoor volgende week, dus eerstvolgende update op de 23e).
Ik ben net terug op kantoor en alles werkt perfect, het lijkt er dus echt op dat de auo-update naar DSM versie 5.2-5644 op ons netwerk de oorzaak van de problemen was (NAS onbereikbaar, alleen via MAC te resetten). nu draait de NAS na een rollback DSM 5.2 5592 en alles loop tot nu toe goed... Ik vraag me alleen af of er meerdere mensen zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen....

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
The_Butler schreef op maandag 23 november 2015 @ 05:26:
[...]

Ik ben net terug op kantoor en alles werkt perfect, het lijkt er dus echt op dat de auo-update naar DSM versie 5.2-5644 op ons netwerk de oorzaak van de problemen was (NAS onbereikbaar, alleen via MAC te resetten). nu draait de NAS na een rollback DSM 5.2 5592 en alles loop tot nu toe goed... Ik vraag me alleen af of er meerdere mensen zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen....
Persoonlijk zou ik in een zakelijke omgeving de auto update DSM functie niet zo snel gebruiken.
Dit omdat er mogelijk problemen uit updates kunnen rollen die verstorend kunnen werken voor de services. Als iets thuis niet meer werkt is vaak iets minder erg dan op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:38
Nondeju wat verstookt die DS File app een data als je even een simpele folder op je NAS opzoekt met foto's er in. Het lijkt wel alsof hij alle foto's meteen wil preloaden, ongeacht of je ze nou wel of niet verkiest om te selecteren. Ik heb nog geen instelling kunnen vinden die dat tegen gaat. Iemand anders dit wel kunnen vinden?
DS Photo gebruiken is geen optie aangezien ik die gewoon voor prive-foto's gebruik. Hoef niet per se projectfoto's van mijn werk tussen al die mappen te hebben staan, ik wil gewoon die bij mijn project-documenten bewaren.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:31
Joarie schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:38:
Nondeju wat verstookt die DS File app een data als je even een simpele folder op je NAS opzoekt met foto's er in.
Ik heb niet dezelfde ervaring, waardoor ik er vanuit gaat dat DS File de thumbnails gebruikt van DS Photo...

Ik heb zojuist door 60+ fotos van 4 a 4.5MB ieder geswipet via DS File en zag lichte pieken naar de 1MB toe.. rest rond 400 a 600KB. Dit ging instant dus geen buffer ringen te zien...

workaround voorstel:

Je maakt nieuwe map aan onder photo share,
Je maakt nieuwe user aan, en geef die rechten op die ene map.
(Je normale user zet je juiste vink uit zodat je er geen last van heb,dit kan alleen als niet admin)
daaronder zet je alleen je werk foto's onder die ene map.

zo wordt er geindexeerd, thumbnails aangemaakt, etc.

workaround 2..

Misschien handiger als je private photo station aanzet. dan heeft elke user een eigen photo station...

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 23-11-2015 16:06 . Reden: extra info ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:40
Gents ik heb sinds een paar dagen een probleempje met mijn DS112+ draaiend op DSM 5.2-5644 Update 1 waarbij ik niet meer kan inloggen.

Ik heb de bekende reset knop al gebruikt om daarna proberen in te loggen met username admin en password leeg te laten.

Ook dit helpt helaas niet. De melding die ik krijg 'uw account werd uitgeschakeld' blijft aanwezig.

Ik kan de NAS wel benaderen via mijn Windows Verkenner. Ik zie dan mijn shared mappen en kan daarin werken.

Iemand een idee? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Hartstikke bedankt! Ik heb de tutorial gevolgd en het is goed gegaan! Alle data en instellingen zijn er nog!

Alle packages moeten nu natuurlijk veranderd worden door andere processor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
xdwarfx schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:20:
Gents ik heb sinds een paar dagen een probleempje met mijn DS112+ draaiend op DSM 5.2-5644 Update 1 waarbij ik niet meer kan inloggen.

Ik heb de bekende reset knop al gebruikt om daarna proberen in te loggen met username admin en password leeg te laten.

Ook dit helpt helaas niet. De melding die ik krijg 'uw account werd uitgeschakeld' blijft aanwezig.

Ik kan de NAS wel benaderen via mijn Windows Verkenner. Ik zie dan mijn shared mappen en kan daarin werken.

Iemand een idee? Alvast bedankt
misschien stomme opmerking, maar heb je wel 4 seconden (tot de piep) gedrukt? Anders reboot ie misschien alleen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BratMokstrof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 08:05
Ik heb de laatste periode last van een NAS die heel regelmatig automatisch herstart. In de log staat dan de melding dat de NAS abnormaal is afgesloten en ik krijg een alert-mail dat er sprake was van een stroomstoring. Dit komt de laatste tijd echter heel regelmatig (meerdere keren per week) voor, dus een echte stroomstoring lijkt me onwaarschijnlijk.
Tevens was de NAS laatst helemaal bevroren. Hij werkte niet meer via shared folders en ik kwam er via de webinterface ook niet meer in...

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik kan nagaan waar dit aan ligt? Intussen is er een nieuwe versie van de firmware uit, maar ook dat helpt niet.

Het betreft een DS114 en hij draait de laatste firmware (5.2-5644 Update 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
BratMokstrof schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:06:
Ik heb de laatste periode last van een NAS die heel regelmatig automatisch herstart. In de log staat dan de

Defecte voeding?
Defect moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:40
Terechte vraag, maar ja ik heb de piepjes goed zitten.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BratMokstrof
Bongoarnhem schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:28:
[...]

Defecte voeding?
Defect moederbord?
Kan... Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:38
Quakie schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:05:
[...]

workaround voorstel:

Je maakt nieuwe map aan onder photo share,

workaround 2..

Misschien handiger als je private photo station aanzet. dan heeft elke user een eigen photo station...
Hmm, ik ga er even in duiken. Beide opties zijn wat bewerkelijk omdat ik eigenlijk alleen opereer onder admin (maar dat is zo opgelost) en het feit dat ik de projectmappen in Cloudstation-omgeving heb zitten omdat ik meteen een backup op zowel de werk-pc als de NAS wil hebben.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
BratMokstrof schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:08:
[...]

Kan... Hoe kom ik daar achter?
Ken je iemand in je omgeving die ook een Synoogy heeft? Daarmee zou je de voeding uit kunnen sluiten. Moederbord is een lastiger verhaal. Ik zou bij dat vermoeden contact opnemen met de Synology helpdesk middels een ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
Ik wil een Synology gaan kopen. De DS716+. Het belangrijkste argument daarvoor is de BTRFS ondersteuning. Ik ben namelijk al een paar keer zelf bezig geweest om een Linux fileserver te configureren met BTRFS, maar dat project strand steeds omdat ik toch te weinig interesse heb in serverbeheer. Een filesystem met foutherkenning is voor mij een harde eis omdat ik het ook voor de lange termijn opslag van foto's en bestanden wil gebruiken. Het gaat om een kleine TB aan belangrijke data, maar met RAW en 4K groeit het harder dan ooit. De rest vul ik met gedownloade meuk, dus dat is niet zo boeiend. Het liefst wil ik lang vooruit kunnen (mijn huidige 1TB data-HDD is sinds aankoop 7 of 8 jaar geleden ook niet meer geformatteerd), dus ik koop graag de grootste HDD's die een redelijke prijs/GB hebben.

Wat ik me nu nog vooral afvraag is welke hardschijven ik het beste kan gebruiken. Ik zat zelf te denken aan een setje pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB.

Maar na het lezen van deze quote en het begrijpen van de techniek ben ik daar wat aan gaan twijfelen:
Lethalshot in 'nieuws: Seagate belooft volgend jaar 10TB-drive uit te brengen'
Dat is vanwege het gebruik van SMR. De leeskop van een hardeschijf kan een kleiner gebied lezen dan een schrijfkop kan schrijven. Wat ze doen met SMR is dat ze tijdens het schrijven de vorige track deels overschrijven. Er blijft dan een klein gebiedje met de oude waarde over, welke ze nog kunnen uitlezen met de leeskop. Hierdoor neemt de capaciteit behoorlijk toe. Na een x aantal tracks zit er een gewoon track tussen om het einde van een overschijf sectie te markeren. Op het moment echter dat je halverwege een sectie wat data moet veranderen gaat het mis. Je kan niet zomaar midden in een overlap sectie gaan schrijven, je zult eerst heel het blok moeten lezen, de gewenste data veranderen en dan de hele sectie weer schrijven. Voor een OS schrijf met relatief veel random IO is dit funest voor de performance. Voor een data schijf waar meestal toch grote sequentiele files worden gezet is dit helemaal geen probleem. Daarom word hij ook niet geadviseerd als boot schijf maar als data schijf.
De data zal voor een groot deel write-once zijn en veelal bestaan uit grote bestanden, dus daar zie ik niet echt een probleem, dat lijkt me de definitie van een "archive" schijf. Maar hoe zit dat met DSM, doet dat veel random IOPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-10 16:33
Onlangs heb ik een DS412+ moeten herinstalleren wegens OS problemen. Dubbele resetprocedure en een kwartiertje later was alles in orde. Nu vraag ik mij af of ik datzelfde bij mijn eigen DS415play zou kunnen doen. Deze draait op DSM 6.0 beta, en nu ik gelezen heb dat de final pas in april 2016 uitkomt, wil ik daar zeker niet op wachten...

Alles herinstellen is geen probleem, zolang mijn data maar behouden blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Paul C schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:47:
Seagate Archive HDD
[..]
De data zal voor een groot deel write-once zijn en veelal bestaan uit grote bestanden, dus daar zie ik niet echt een probleem, dat lijkt me de definitie van een "archive" schijf.
Precies, echter zou ik de combinatie met BTRFS zwaar afraden.
Maar hoe zit dat met DSM, doet dat veel random IOPS?
In wezen niet veel, de data is statisch op de logfiles na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
DukeBox schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:21:
[...]

Precies, echter zou ik de combinatie met BTRFS zwaar afraden.

[...]

In wezen niet veel, de data is statisch op de logfiles na.
Waarom is de combinatie met BTRFS specifiek af te raden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Paul C schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:37:
Waarom is de combinatie met BTRFS specifiek af te raden dan?
Omdat copy on write nogal gevoelig is voor fragmentatie en ook meer random write IO veroorzaakt... precies (zoals je zelf al aangeeft) waar een disk die gebruik maakt van shingled magnetic recording juist niet geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
DukeBox schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:45:
[...]

Omdat copy on write nogal gevoelig is voor fragmentatie en ook meer random write IO veroorzaakt... precies (zoals je zelf al aangeeft) waar een disk die gebruik maakt van shingled magnetic recording juist niet geschikt voor is.
Ja, dat klinkt plausibel. Ik denk dat ik dan toch maar voor meer standaard 6TB disks ga. Zou ook meer performance op moeten leveren en de betrouwbaarheid is beter bewezen. Wel irritant dat ik dan meer betaal voor minder opslag. :/

Ik vond dit ook een interessante:
http://askubuntu.com/ques...entation-of-files-folders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
wat voor downloadsnelheid kan een synology verwerken?
ik download met 200mbit en de externe hdd op de router houd dit niet bij...

of kan ik beter een htpc bouwen?

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

200 millibit :? Per welke tijdseenheid? Dat is geen probleem dat kan elke Synology nas verwerken. >:)

Wat is de echte flessehals? De router (hoe staat het met processorbelasting en geheugengebruik)? Of de interface (welke usb-versie?) naar de harde schijf (een pricewatch: WD Green HDD, 2TB kan volgens spec 147 MB/s lezen en schrijven)?

Serieuzer: kijk eens naar de prestaties voor een nas met 4 baaien. Of kies een andere tab als je meer of minder schijven kunt of wilt herbergen. Verder speelt natuurlijk mee hoeveel downloadtaken je gelijktijdig wilt kunnen afhandelen. In de specificaties voor de DS415+ wordt een maximum van 80 opgegeven.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 17:44 . Reden: Leer het onderscheid tussen m en M. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:36:
200 millibit :? Per welke tijdseenheid? Dat is geen probleem dat kan elke Synology nas verwerken. >:)

Wat is de echte flessehals? De router (hoe staat het met processorbelasting en geheugengebruik)? Of de interface (welke usb-versie?) naar de harde schijf (een pricewatch: WD Green HDD, 2TB kan volgens spec 147 MB/s lezen en schrijven)?

Serieuzer: kijk eens naar de prestaties voor een nas met 4 baaien. Of kies een andere tab als je meer of minder schijven kunt of wilt herbergen. Verder speelt natuurlijk mee hoeveel downloadtaken je gelijktijdig wilt kunnen afhandelen. In de specificaties voor de DS415+ wordt een maximum van 80 opgegeven.
25mb/s via nzb of torrent
er zijn dus niet veel tegelijkertijd bezig.

ik was van plan om dit op 1 bay te laten downloaden.

Gigabit Ethernet-omgeving - Windows Upload/Download ( 5GB file )
Model DS115 DS115j
Windows Download 111.95 103.19
Windows Upload 100.84 61.75

gaat dit vlekkeloos?

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

200MBit is vrij fors voor de ARM (?)gebaseerde nassen.

Het gaat vooral om de manier waarop je download.

Wat ervaring die ik heb:
DS215J van mijn ouders op 200MBit van Ziggo:
FTP SSL: 4-5MB/s (2 connecties is dubbele snelheid).
FTP: 23MB/s (max snelheid)
Sabnzbs: 7-8MB/s (par reparaties duren eeuwig btw)
Http: max snelheid
Torrent: nooit getest

Cpu load die veroorzaakt door ftp met ssl, nieuwsgroepen en torrent is vrij fors.

Mijn zelfbouw NAS (Amd e350 / Windows 2k8 r2) gaat via ftp of nieuwsgroepen overigens ook niet veel harder dan 11-14MB/s. Reparatie tijden zijn acceptabel.

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 24-11-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29
BratMokstrof schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:06:
Ik heb de laatste periode last van een NAS die heel regelmatig automatisch herstart. In de log staat dan de melding dat de NAS abnormaal is afgesloten en ik krijg een alert-mail dat er sprake was van een stroomstoring. Dit komt de laatste tijd echter heel regelmatig (meerdere keren per week) voor, dus een echte stroomstoring lijkt me onwaarschijnlijk.
Tevens was de NAS laatst helemaal bevroren. Hij werkte niet meer via shared folders en ik kwam er via de webinterface ook niet meer in...

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik kan nagaan waar dit aan ligt? Intussen is er een nieuwe versie van de firmware uit, maar ook dat helpt niet.

Ik heb precies hetzelfde, alleen met een DS214. Dat de nas automatisch herstart heb ik geen last van. Maar wel dat hij niet meer lijkt te reageren. Inloggen op de nas wil niet, shared folders benaderen via de verkenner werkt ook niet. Mijn mediaspeler kan de mappen niet benaderen. Je ziet de led van LAN wel knipperen maar de hardeschijven niet. Vorige week werkte alles naar 3x herstarten weer maar zojuist heb ik weer dat hij tijdens een films ineens bevriest.

Heb je al wat gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Paul C schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:18:
Wel irritant dat ik dan meer betaal voor minder opslag.
Dat slaat natuurlijk nergens op, het is een ander 'product'.
Als je een 8TB SSD zou nemen betaal je ook meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik ben op zoek naar wat koopadvies: Ik draai een klein bedrijf in motion graphics. Filmbeelden, graphics, foto's, geluid, after effects en 3D bestanden. Op dit moment heb ik 2 workstations maar ik wil graag over op een Synology NAS.
Nu is een trage NAS met langzame schijven echt geen oplossing: Het gaat me voornamelijk om een centrale plek waar mijn werkdata staat waarvan beide workstations snel en makkelijk de projecten kunnen benaderen. Dat betekend dat ik een vrij hoge read/write snelheid moet hebben. Na wat onderzoek kom ik uit op een:

Synology Diskstation DS1515+
Met in eerste instantie 3 HGST Dekstar NAS 4TB Schijven

Deze schijven hebben een vrij hoge read/write snelheid voor traditionele schijven die geschikt zijn voor backup systemen en dus de hele dag moeten kunnen draaien.
Is dit de beste oplossing? heeft er iemand een beter, voornamelijk sneller alternatief zonder veiligheid uit het oog te verliezen?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbrouwer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:15
Ik heb vandaag ook mijn Stack toegewezen gekregen. Meteen op mijn Synology DS415+ Cloud Station aangezet en hij uploadt met 5- 16 MB/s op een 75/75 Mbps lijn. Best netjes denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Kwartjuh schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:47:
Nu is een trage NAS met langzame schijven echt geen oplossing:
[..]
Synology Diskstation DS1515+
Hoe ga je hem aansuiten/welk protocol ? Over het algemeen loop je eerder tegen de bandbreedte van je netwerk aan dan de snelheid van de schijven tenzij je veel iops nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:09

timovd

Voorsprong door techniek

@Kwartjuh, Sluit je NAS dan ook aan middels Link Aggregation. Heb je een managed switch?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jakob schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:59:
Onlangs heb ik een DS412+ moeten herinstalleren wegens OS problemen. Dubbele resetprocedure en een kwartiertje later was alles in orde. Nu vraag ik mij af of ik datzelfde bij mijn eigen DS415play zou kunnen doen. Deze draait op DSM 6.0 beta, en nu ik gelezen heb dat de final pas in april 2016 uitkomt, wil ik daar zeker niet op wachten...

Alles herinstellen is geen probleem, zolang mijn data maar behouden blijft...
Synology geeft geen mogelijkheid tot downgraden en biedt v.z.i.w. daar ook geen support op. De gebruikelijke methode, met wat rommelen in config files, zal waarschijnlijk ook dit keer werken. Wat betreft je laatste zinnetje: daarom heb je een backup. Niemand hier zal je garanties geven dat jouw data behouden blijft. Succes!

Uiteraard stellen we terugkoppeling, zowel bij een goede afloop als bij jammerlijk falen, op prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 09:10 . Reden: Link naar potentiële oplossing ("rommelarij"). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:00:
200MBit is vrij fors voor de ARM (?)gebaseerde nassen.

Het gaat vooral om de manier waarop je download.

Wat ervaring die ik heb:
DS215J van mijn ouders op 200MBit van Ziggo:
...
Sabnzbs: 7-8MB/s (par reparaties duren eeuwig btw)
...
Ik download via SABnzbd op mijn DS410 en vind die par-reparaties erg meevallen. Ja; het is niet met een paar minuten gereed, maar de 1 tot 2 uur die hij er gemiddeld voor nodig heeft vind ik acceptabel.

Kortom: wat is 'eeuwig'?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb op mijn DS214+ de "gebruikers basismapservice" aangezet. Hierdoor krijg ik een map Homes.
Maar goed, ik heb deze service weer uitgezet, ik ga het niet gebruiken voorlopig, maar hoe krijg ik die map nu weer weg?
Via de DSM kan ik niet vinden hoe ik deze map weer moet verwijderen.
Zou ik dit via SSH moeten doen? Of is er een andere manier om deze map te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
pven schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:02:
[...]

Ik download via SABnzbd op mijn DS410 en vind die par-reparaties erg meevallen. Ja; het is niet met een paar minuten gereed, maar de 1 tot 2 uur die hij er gemiddeld voor nodig heeft vind ik acceptabel.

Kortom: wat is 'eeuwig'?
1 tot 2 uur is best lang als je het vergelijkt met moderne nassen.. het ligt ook aan hoe je download, automatisch zoeken betekend meestal downloaden en uitpakken in de nacht. Dan maakt de snelheid weinig uit. Wil je even snel wat downloaden, dan is er paar uur toch wel aanzienlijk. Mijn DS715 is in een paar minuten klaar. Dan is het verschil zo groot dat je het anders kan/gaat gebruiken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeyondThunder schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:41:
Ik heb op mijn DS214+ de "gebruikers basismapservice" aangezet. Hierdoor krijg ik een map Homes.
Maar goed, ik heb deze service weer uitgezet, ik ga het niet gebruiken voorlopig, maar hoe krijg ik die map nu weer weg?
Via de DSM kan ik niet vinden hoe ik deze map weer moet verwijderen.
Zou ik dit via SSH moeten doen? Of is er een andere manier om deze map te verwijderen?
Je kunt de map verbergen via Control Panel > File Sharing > Shared Folder > Edit (als je als administrator inlogt blijft de map zichtbaar). Je kunt de folder verwijderen op dezelfde locatie, maar gebruikt dan de knop 'Delete' i.p.v. 'Edit'. Voorwaarde is wel dat alle onderliggende home-directories van gebruikers eerst leeggemaakt en verwijderd moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 10:04 . Reden: Link naar help.synology.com ingevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

BeyondThunder

Lost Lightning

Aardvark, dank je wel!
Hier ga ik thuis mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Prulleman schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:46:
[...]

1 tot 2 uur is best lang als je het vergelijkt met moderne nassen.. het ligt ook aan hoe je download, automatisch zoeken betekend meestal downloaden en uitpakken in de nacht. Dan maakt de snelheid weinig uit. Wil je even snel wat downloaden, dan is er paar uur toch wel aanzienlijk. Mijn DS715 is in een paar minuten klaar. Dan is het verschil zo groot dat je het anders kan/gaat gebruiken
Ik heb hier ooit wat over gepost volgens mij. Eea even uit mijn hoofd:

Reparatie van 1,1GB bestand, 1× 50MB bestand bewust niet gedownload zodat deze gerepareerd moet worden:
Pc (i7 4790k): ~30 seconden
AMD E350: 4-5 minuten (een oudere dualcore Atom zal vergelijkbaar scoren)
DS215j: 2 uur

Dit bij een klein bestand. Als je veel moet repareren op een 10-15GB file is hij daar dus een dag mee bezig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:46:
[...]

Mee eens hoor: dingen die ik download kijk ik eigenlijk nooit op dezelfde dag. Een paar uur meer maakt mij dus niet zoveel uit.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Je zou een tweede denk stap moeten zetten.. Wat gebeurt er als hij een dag aan het herstellen is? Is je nas dan nog vlot bereikbaar en kan die overige taken wel gewoon afhandelen?
Het is inmiddels voor mij al een tijdje geleden dat ik met Par2 gewerkt hebt, maar was Par2 niet single core>? Dat is te zien aan het CPU gebruik bij een dual core NAS zou je dan rond de 40 a 50% CPU moeten zien. Als het inmiddels wel multi core is, kan het eventueel performance problemen geven.. Dit kan je dan weer deels opvangen door het te verschuiven naar s nachts.

Ik gebruik zelf geen nieuwsgroepen meer dus kan het niet checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

masauri

aka qwybyte

Zijn er nog mensen die met debian chroot werken?

Ik krijg het mits deze guide (https://github.com/SynoCommunity/spksrc/wiki/Debian-Chroot) wel geinstalleerd.
Maar ik kan de laatste stap op het einde die ze beschrijven niet uitvoeren ( /etc/ssh/sshd_config bestand om de poort te veranderen niet wijzigen via ssh )
Vraag 1: Hoe moet dit?
Vraag 2: En moet ik die bepaalde poort nadien ook openen in de router?

Stappen die ik voorlopig gedaan heb zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@diskstation:/# set -i `date +%Y%m%d` 's/be.debian.org/be.debian.org/g' /etc/apt/sources.list

root@diskstation:/# apt-get update
root@diskstation:/# apt-get upgrade
root@diskstation:/# apt-get install locales
root@diskstation:/# dpkg-reconfigure locales
root@diskstation:/# dpkg-reconfigure tzdata
root@diskstation:/# apt-get install ssh

Waarna ik dus: /etc/ssh/sshd_config: Permission denied krijg
Wat ik dan nog heb geprobeerd is via chmod en een editor te werken (gezien vanuit een andere guide):

code:
1
2
3
root@diskstation:/# chmod 777 /etc/ssh/sshd_config
root@diskstation:/# apt-get install gedit
root@diskstation:/# apt-get install less vim curl rsync screen openssh-server bash-completion

Maar helaas, geen succes om de poort te wijzigen en op te slaan.

Vraag 3: Als ik nu opnieuw wil beginnen om alles in te stellen, is het dan voldoende om gewoon debian chroot uit het package center te verwijderen?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BratMokstrof
Binnetie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:50:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, alleen met een DS214. Dat de nas automatisch herstart heb ik geen last van. Maar wel dat hij niet meer lijkt te reageren. Inloggen op de nas wil niet, shared folders benaderen via de verkenner werkt ook niet. Mijn mediaspeler kan de mappen niet benaderen. Je ziet de led van LAN wel knipperen maar de hardeschijven niet. Vorige week werkte alles naar 3x herstarten weer maar zojuist heb ik weer dat hij tijdens een films ineens bevriest.

Heb je al wat gevonden?
Ticket gelogd bij Synology, vandaag mail terug met de vraag naar een logfile + wat screenshots. Nog geen reactie. Ik laat iets weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:40:
[...]
Synology geeft geen mogelijkheid tot downgraden en biedt v.z.i.w. daar ook geen support op. De gebruikelijke methode, met wat rommelen in config files, zal waarschijnlijk ook dit keer werken. Wat betreft je laatste zinnetje: daarom heb je een backup. Niemand hier zal je garanties geven dat jouw data behouden blijft. Succes!

Uiteraard stellen we terugkoppeling, zowel bij een goede afloop als bij jammerlijk falen, op prijs.
Bedankt voor de link. Ik kan het echter niet aan de praat krijgen, dus blijf ik nog steeds zitten met de betaversie. Bij iedere reset-procedure(toch wel een keer of 3 geprobeerd) steeds mooi mijn shares teruggevonden, dus geen dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om er zeker van te zijn dat het echt niet werkt: je hebt toch wel de bij jouw model (DS415play) horende firmware gedownload? Welke oude versie? En wat had je ingevuld in het bestand VERSION?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29
BratMokstrof schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:08:
[...]

Ticket gelogd bij Synology, vandaag mail terug met de vraag naar een logfile + wat screenshots. Nog geen reactie. Ik laat iets weten. :)
Top! Ik ging zojuist een serie kijken en het beeld stotterde gewoon. Downloaden met NZBget ging maar rond de 500KB/s. Beide laptops worden super langzaam als je via de verkenner naar de nas gaat. DSM zelf werkt wel goed.
Dit heb ik sinds een paar dagen. Volgens mij was er een update van de photostation package maar zeker weten doe ik dit niet.
Op andere fora kon ik ook zo snel niks vinden.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee hoe het volgende kan :

Ik heb een RS2212RP+ hangen met 10 disken er in, nu wil ik graag een nieuw volume met wat nieuwe disken maken dus ik wil 2 disken uit de huidige RAID set gooien. Maar als ik bij het volume op "manage" klik zie ik niet de "Change RAID type" zoals ik dat vaak op internet zie. Iemand enig idee hoe ik dat kan bewerkstelligen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Je array van RAID1 omzetten naar RAID5 (en dan naar RAID6) zal wel lukken. Wil jij effectief je array inkrimpen? Voor zover mij bekend gaat je dat met DSM niet lukken. Hoe draag je er namelijk zorg voor dat de data van de twee schijven die je 'uit de huidige RAID set' wilt 'gooien' wordt verplaatst?

Hoe is je array opgebouwd, welk type RAID? Mogelijk dat je in het geval van RAID1 een aantal schijven uit de nas kunt halen, die wist en terugplaatst en vervolgens een nieuwe diskgroep/volume daarmee aanmaakt, waarna je data kopieert en de degraded array op een vergelijkbare manier herstelt. Voorwaarde lijkt me een goede backup.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2015 15:16 ]

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:10:
Je array van RAID1 omzetten naar RAID5 (en dan naar RAID6) zal wel lukken. Wil jij effectief je array inkrimpen? Voor zover mij bekend gaat je dat met DSM niet lukken. Hoe draag je er namelijk zorg voor dat de data van de twee schijven die je 'uit de huidige RAID set' wilt 'gooien' wordt verplaatst?

Hoe is je array opgebouwd, welk type RAID? Mogelijk dat je in het geval van RAID1 een aantal schijven uit de nas kunt halen, die wist en terugplaatst en vervolgens een nieuwe diskgroep/volume daarmee aanmaakt, waarna je data kopieert en de degraded array op een vergelijkbare manier herstelt. Voorwaarde lijkt me een goede backup.
Nee, het is geen RAID 1. Het is RAID 6 !

Verwijderd

Zelfde principe. Twee schijven fysiek uit de kast trekken. Als het goed is draait je (degraded) array dan nog. De 2 verwijderde harde schijven wissen & daarmee (plus nieuwe) een nieuwe set opbouwen naast de bestaande. Data kopiëren tussen de arrays. Oude array wissen en opnieuw opbouwen met minder schijven. Data eventueel terugkopiëren. Nooit aan beginnen zonder backup.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2015 16:13 ]

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:11:
Zelfde principe. Twee schijven fysiek uit de kast trekken. Als het goed is draait je (degraded) array dan nog. De 2 verwijderde harde schijven wissen & daarmee (plus nieuwe) een nieuwe set opbouwen naast de bestaande. Data kopiëren tussen de arrays. Oude array wissen en opnieuw opbouwen met minder schijven. Data eventueel terugkopiëren. Nooit aan beginnen zonder backup.
Toch jammer dat je niet zomaar 1 of 2 disks uit een array kan trekken en hem gewoon kan repairen. Zou volgens mij technisch prima moeten kunnen!

Verwijderd

Daar heb je gelijk in. Ik vermoed dat jouw scenario te weinig voorkomt of het risico dat er wat mis gaat acht men te groot. Naar mijn idee zou zo'n aanpassing via de CLI met mdadm --grow vast lukken, maar Synology geeft nauwelijks informatie prijs om een recept daarvoor in één keer succesvol op te zetten.

Ik heb er een hard hoofd in of ze je zullen helpen, maar je zou ze kunnen verzoeken om technische bijstand. Omdat het om een niet-standaard aanpassing gaat, buiten DSM om, geef ik je niet veel kans, maar nooit geschoten is altijd mis, nietwaar?

Zelfs als je geen support inroept: meld je wens/verzoek tot verbetering aan de productmanagers bij Synology via het feedbackformulier.

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:49:
Daar heb je gelijk in. Ik vermoed dat jouw scenario te weinig voorkomt of het risico dat er wat mis gaat acht men te groot. Naar mijn idee zou zo'n aanpassing via de CLI met mdadm --grow vast lukken, maar Synology geeft nauwelijks informatie prijs om een recept daarvoor in één keer succesvol op te zetten.

Ik heb er een hard hoofd in of ze je zullen helpen, maar je zou ze kunnen verzoeken om technische bijstand. Omdat het om een niet-standaard aanpassing gaat, buiten DSM om, geef ik je niet veel kans, maar nooit geschoten is altijd mis, nietwaar?

Zelfs als je geen support inroept: meld je wens/verzoek tot verbetering aan de productmanagers bij Synology via het feedbackformulier.
Thanks. Dat is inderdaad nog een goed idee om te proberen :)

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kom vandaag toevallig bij een bekende met z'n eigen installatiebedrijfje, blijkbaar had ie wat problemen met verloren bestanden na een win 10 upgrade van 1 van z'n 2 pc's. Blijkt dat hij wel ooit had gekeken naar een backup en had daarvoor zo'n wd diskstation gekocht en die was al een tijdje vol. Dus geen backups sinds een lange tijd, zeg begin 2015 :) Kon hem verder helaas niet helpen met de verloren bestanden maar ik wil hem wel helpen met het kiezen van een goede backup systeem. Daarvoor wil ik een Synology NAS adviseren en ik denk dat voor hem als NAS zelfs een 216SE goed genoeg is met 2x 4GB HD's (WD Red's wil ik voorstellen) in Raid 1. Ik ben niet helemaal onbekend op NAS gebied, maar zeker geen expert, dus misschien zijn er hier nog tips/adviezen om misschien toch voor een duurdere NAS te gaan en waarom? Er is geen onbeperkt budget, dacht zelf om beter te investeren in de WD Red's dan in een duurdere NAS.

(nb: ik zie niet dat zo'n vraag hier niet/wel mag of moet dit in een aankoopadvies topic?)

[ Voor 4% gewijzigd door Quantor op 26-11-2015 22:33 ]

Verwijderd

Voor pure backup zou een DS216se kunnen volstaan. Ik vind het wel een zwakke broeder, maar heeft in vergelijking met z'n voorganger de DS214se in elk geval de optie om zichzelf volgens een schema in en uit te schakelen erbij gekregen. Zelf zou ik eerder de DS215j adviseren, al zit er een modeljaar verschil tussen (mogelijk wordt de DS216se daardoor een jaar langer ondersteund, al twijfel ik daaraan (inschatting) omdat deze hardwarematig vrijwel identiek is met de DS214se). De DS215j heeft 2 kernen in de cpu en de dubbele hoeveelheid geheugen, waarmee de interactie via de webinterface net even wat vlotter verloopt. Afhankelijk van hoe je de backup inricht, kan de WoL-functie van de DS215j van pas komen (ontbreekt bij de DS216se).
Speciale nas-schijven zijn nergens voor nodig, of het moest zijn dat je de 3 jaar garantie van de WD Red de meerprijs waard vindt t.o.v. 2 jaar van de WD Green of andere vergelijkbare harde schijven.

Als ook toegang op afstand tot de data, vpn-server e.d. (beperkt) nodig zijn, dan heeft de DS215j een streep(je) voor. Als het budget klein is en backup de enige taak: ga zonder meer voor goedkopere schijven (richt een frequente S.M.A,R.T.-rapportage in; ongeacht de schijven die je koopt) en kies eventueel de DS216se (maar over 4 à 5 jaar uitgesmeerd valt de kleine meerprijs van een DS215j m.i. weg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:39
Over backup gesproken, ik wil een schijf/folder op mijn desktop (welke niet altijd aan staat) altijd gesynched hebben met een spare Synology welke op zijn beurt weer synced met een cloud dienst.
Desktop draait Win10 en zoals ik er nu over denk een 1-way sync naar NAS toe.

Maar nu komt het, hoe kan ik het beste mijn desktop inrichten of beter met welke tools krijg ik dit voor elkaar?
Moet ik webdav activeren op mijn NAS bv of gewoon via SMB/NFS?

* schumi2004 feels stupid

Waarom niet gewoon Cloud Station downloaden voor je PC schumi2004 |:( 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door schumi2004 op 27-11-2015 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Laatst vraag gesteld ivm vriend van me in Griekenland die bij bestanden van me moet kunnen op mijn NAS.

Is gelukt met QC, bleek gewoon de poort weer eens door mijn Experia box te zijn dichtgegooid.

Maar nu een aanvullende vraag.
Hij logt in via een QC-link van me.
Hij krijgt dan de gehele structuur te zien van de mappen. Echter lukt het hem niet om een gehele map te downloaden, maar moet hij bestand per bestand werken. Hij werkt met een Mac. Als het windows was zou ik met de muiswijzer op de map op de rechter muisknop drukken. Ik vermoed dat er dan een menu komt met mogelijkheid tot downloaden gehele map.
Maar hoe werkt dat in hemelsnaam bij een Mac. Hoe kan hij gehele mappen downloaden die hij met Quick Connect benaderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:04:
Om er zeker van te zijn dat het echt niet werkt: je hebt toch wel de bij jouw model (DS415play) horende firmware gedownload? Welke oude versie? En wat had je ingevuld in het bestand VERSION?
Ik had wel degelijk de juiste versie, voor de DS415play. Ik had de versienummers van de link ingevuld. Zowel via de webinterface na dubbele reset, via Synology Assistant als in DSM zelf kreeg ik steeds een reject op versienummer.
Maar wat ik eigenlijk wou bereiken met al dit gefoefel, is Plex werkend krijgen voor mijn nieuwe Apple TV(gaf rare errors voor de reinstall). En dit is nu wel degelijk gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
Ik draai nu al een tijdje op een Synology DS1513+, en telkens krijgt hij er weer wat meer taken te verwerken :)

Nu heb ik een tweetal domeinnamen naar mijn thuis IP lopen, en ook al een aantal sites op mijn NAS draaien. Niet echt spannende dingen, veelal test sites of hobbymatige dingen (zoals de url in mijn onderschrift).

Nu maakte ik vanavond een downloads folder aan binnen /Volume1/web met het idee makkelijk wat bestanden met anderen te kunnen delen indien nodig. Via de ene domeinnaam kom ik wel in die /downloads terecht, maar via de andere niet?
Ik kan verder nergens echt vinden waar dat aan zou kunnen liggen. Als het een rechtenkwestie zou zijn had ik ze bij geen van beiden verwacht. Ik heb het ook al via mijn telefoon geprobeerd om daarmee even echt extern te gaan, mocht mijn router de spelbreker zijn die me binnendoor wil sturen zeg maar.

Qua instellingen in Control Panel zie ik alleen de optie voor virtual hosts, maar zelfs als ik er een virtual host van maak, kom ik niet in de folder terecht.
Wat zie ik over het hoofd?

Beiden domeinen pingen uiteraard naar hetzelfde ip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
maartend schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:43:
Laatst vraag gesteld ivm vriend van me in Griekenland die bij bestanden van me moet kunnen op mijn NAS.

Is gelukt met QC, bleek gewoon de poort weer eens door mijn Experia box te zijn dichtgegooid.

Maar nu een aanvullende vraag.
Hij logt in via een QC-link van me.
Hij krijgt dan de gehele structuur te zien van de mappen. Echter lukt het hem niet om een gehele map te downloaden, maar moet hij bestand per bestand werken. Hij werkt met een Mac. Als het windows was zou ik met de muiswijzer op de map op de rechter muisknop drukken. Ik vermoed dat er dan een menu komt met mogelijkheid tot downloaden gehele map.
Maar hoe werkt dat in hemelsnaam bij een Mac. Hoe kan hij gehele mappen downloaden die hij met Quick Connect benaderd?
Iemand? Ik vertrek morgen voor een paar weken. Heb al zitten googlen, maar kan niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik vind het lastig om te bepalen wat je precies doet... Hierdoor weet ik niet wat ie precies ziet.

Bijv QC en poorten open zetten zou juist niet hoeven. Dat is het mooie van QC..

Ik ben zelf ook zo weg dus enige wat ik nu kan bedenken is een andere oplossing..

Als het goed is heb je nu een QC link? Als je nu gewoon een nieuwe user aanmaak en read write access geeft op de mappen ben je gered. Als die andere dan gewoon inlogt via de QC connect krijgt ie als het goed s soort van File Station in zijn webbrowser. Hier zou die gewoon mee moeten kunnen down en uploaden. Ongeacht of dit via een Mac of Windows gaat. Je browser handelt het af nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Quakie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:52:
Ik vind het lastig om te bepalen wat je precies doet... Hierdoor weet ik niet wat ie precies ziet.

Bijv QC en poorten open zetten zou juist niet hoeven. Dat is het mooie van QC..

Ik ben zelf ook zo weg dus enige wat ik nu kan bedenken is een andere oplossing..

Als het goed is heb je nu een QC link? Als je nu gewoon een nieuwe user aanmaak en read write access geeft op de mappen ben je gered. Als die andere dan gewoon inlogt via de QC connect krijgt ie als het goed s soort van File Station in zijn webbrowser. Hier zou die gewoon mee moeten kunnen down en uploaden. Ongeacht of dit via een Mac of Windows gaat. Je browser handelt het af nl.
probleem is, ik weet niet wat hij ziet. Ik begrijp dat hij inlogt, dus ik veronderstel dat je in een soort DSM terechtkomt. Maar dan? Geen idee wat hij doet.

Maar de poorten moesten echt wel open op mijn Experia. Stom ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 20:29
Ik wil mijn Synology anders in gaan zetten. Momenteel heb ik alle data lokaal op mijn laptop en maak ik regelmatig backups naar de Synology (DS214play, 2 schijven) en dat gaat eens per maand weer naar een Hidrive voor offsite backup. Omdat ik steeds meer apparaten heb wil ik eigenlijk alle apparaten direct op de Synology laten werken zodat ik overal bij de laatste versie kan.

Het lijkt me dan wel prettig om backups te hebben van 1) gewiste files en 2) veranderde files. Mocht een apparaat per ongeluk iets wissen dan kan ik terug in de tijd. Wat gezocht en de app timebackup kan dit maar vereist een tweede volume (heb ik nu niet).Kan wel weer een losse extra usb harddisk kopen maar ik heb al mirroring dus vraag me af of dit niet gewoon op de huidige volumes kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je definitief je zinnen zet op Time Backup: dat wordt uitgefaseerd (zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"). Vergelijkbare functionaliteit, w.o. multiversioning zit in DSM 6.0 (bèta) in de reguliere backupfunctie.

Heb je al eens naar Cloud Station gekeken als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:48:
Voordat je definitief je zinnen zet op Time Backup: dat wordt uitgefaseerd (zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"). Vergelijkbare functionaliteit, w.o. multiversioning zit in DSM 6.0 (bèta) in de reguliere backupfunctie.

Heb je al eens naar Cloud Station gekeken als alternatief?
Dank! Ik heb niet naar cloud station gekeken. Ik heb mijn NAS naar internet toe redelijk dicht zitten. Gebruik eigenlijk geen van de internet aangesloten functies behalve VPN (en en werkt alles alsof ik lokaal ben). Zal eens kijken of cloud station ook "lokaal only" te gebruiken is, en anders DSM 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Version Back-up zit ook al in huidige 5.2.
Je moet alleen even opletten qua instellen zodat het opvalt.

Pagina: 1 ... 49 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).