Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.598 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

EWK schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:23:
[...]

Dat gebruik in nu al voor beneden, een popcorn hour a300. Maar dat is voor boven geen optie, daar heb ik geen kast maar hangt de tv aan een muurbeugel.
HDMI stick??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ja, heb een chromecast. Zie mijn posts hierboven.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is niet hetzelfde. Een chromecast is geen mediaplayer en is transcoden noodzakelijk, Je hebt ook HDMI sticks waarbij je niet hoeft te transcoderen. Iets duurder, maar een stuk goedkoper als een "via de nas" oplossing.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Cyberpope schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:25:
Dat is niet hetzelfde. Een chromecast is geen mediaplayer en is transcoden noodzakelijk, Je hebt ook HDMI sticks waarbij je niet hoeft te transcoderen. Iets duurder, maar een stuk goedkoper als een "via de nas" oplossing.
Aha, maar waarom kan een dual core 2GHz nas niet transcoderen en een hdmistickje wel? Dat snap ik niet helemaal.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
EWK schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:43:
[...]

Aha, maar waarom kan een dual core 2GHz nas niet transcoderen en een hdmistickje wel? Dat snap ik niet helemaal.
Zo'n hdmi-stickje transcode niet, die speelt gewoon af omdat hij ondersteuning heeft voor de videocodecs die je gebruikt (dat is althans de bedoeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Recon24 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:09:
[...]

Ik heb de 216play gister binnen gekregen. Nog geen hardeschijven, maar ben er wel een beetje mee gaan spelen gister. Had nog een 250GB SSD liggen namelijk en deze er in gedaan om DSM te checken enzo.

Gelukkig kom je naast youtube best al ver met alleen Synology help pagina die lekker overzichtelijk is met plaatjes erbij. In de komende 1,5 maand ga ik hem langzaam helemaal inrichten. Eind van de maand 2 schrijven bestellen en via USB 3 nog een 4TB harddisk koppelen, en via de USB 2 een 2TB koppelen.

Tot nu toe tevreden en super snel, maar zoals ik al zei gebruik ik hem nog niet waarvoor hij bedoelt is :P Uiteindelijk gaan mijn 2 camera's erop aangesloten worden, time machine backups, screamen van films, muziek, en data opslag.
Heb jij ook nog naar andere NAS opties gekeken? Bijvoorbeeld de QNAP TS-251? Die zit in dezelfde prijsklasse maar heeft bv uitbreidbaar geheugen en een HDMI out.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
EWK schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:12:
[...]

Ja, heb een chromecast. Zie mijn posts hierboven.
Ik heb een 216play met Chromecast en heb nog geen enkel videobestand gehad wat niet afspeelde (ik gebruik gewoon DS Video). Wel was het voor mij even zoeken, omdat mijn SONOS Playbar geen DTS ondersteund, maar ook dat kan de 216play transcoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
ViNyL schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:12:
[...]

Heb jij ook nog naar andere NAS opties gekeken? Bijvoorbeeld de QNAP TS-251? Die zit in dezelfde prijsklasse maar heeft bv uitbreidbaar geheugen en een HDMI out.
Nee eigenlijk niet en dat komt omdat DSM superieur is aan andere NAS Ossen. Uitbreidbaar geheugen is wel een optie wat mooi is, maar HDMI out heb ik niet nodig omdat hij niet in de woonkamer komt te staan en hem ook niet als media player wil gebruiken. Daar heb ik mijn andere devices voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
Inmiddels een aardige dialoog met de Synology support achter de rug over de licentie issue's met Surveillance Station 7.1. Samenvatting; schiet nog niet erg op, maar ze zijn ook nog niet helemaal van me af.
Tot nu toe vinden ze het vooral het probleem van de klant, maar daar is bij Synology ook nog niet iedereen het helemaal over eens.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wie hebben er eigenlijk nog meer dit issue hier? Was 1 ander iemand die het gemeld heeft, maar zijn er meer?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Trouwens heb een vreemd probleem. Ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht en wilde daar de backups op laten draaien van synology naar synology. Als ik die volumes (diskgroup2 )echter wil opzoeken als destination vanaf een andere NAS dan lukt dit niet. De enige volumes die ik te zien krijg zijn de oude backup destination volumes die op diskgroup 1 zitten.

Moeten de volumes in RAID 1 zitten of is er een beperking dat ze perse op Diskgroup 1 moeten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 18:44
Madhouse1979 schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:52:
Ik ga dit even voorleggen bij de helpdesk van Synology, thanks voor je hulp!
Antwoord van Synology: Yes you can use the same migration steps from DSM 5.2 for DSM 6.0 Beta.

Wat voor schijven kan ik er het beste bij nemen, WD Green of WD Red?

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:52

wontcachme

You catch me? No you wont

Madhouse1979 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:03:
[...]

Antwoord van Synology: Yes you can use the same migration steps from DSM 5.2 for DSM 6.0 Beta.

Ik zou zeggen, kijk ook eens naar schijven van HGST. Die hebben ook NAS drives en ze gaan volgens de testen niet snel kapot.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Madhouse1979 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:03:
[...]

Vind beide erg goed. Mijn voorkeur gaat naar de WD RED. Die draaien al tijden in mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wontcachme schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:26:
[...]

Ik zou zeggen, kijk ook eens naar schijven van HGST. Die hebben ook NAS drives en ze gaan volgens de testen niet snel kapot.
zelf ook 4 x 3GB WD RED sinds 2012. Blij dat ik geen 3 GB Seagate genomen heb :P
-O- wtf, die Seagate
HGST zijn interessant, maar volgens mij prijstechnisch een stuk duurder, afwegingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 10-11-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Ik heb in mijn DS213 2x 2TB WD Green zitten en in mijn DS215J (staat te koop) 2x 1TB WD Red zitten. Beiden ook erg tevreden over maar denk dat het toch weer Reds gaan worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Weet iemand hier waarom je geen "network drive" kan mappen in Video station als je bijvoorbeeld je films op een externe 4TB HDD hebt, die is aangesloten aan mijn router? Ik kan hem wel gewoon in File Station mappen en bijvoorbeeld met download station alle downloads daarheen brengen in een specifieke map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even getest en dat lijkt inderdaad niet mogelijk. Geen idee waarom.

Maar waarom hang je die HD niet aan je NAS?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Orion84 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:08:
Even getest en dat lijkt inderdaad niet mogelijk. Geen idee waarom.

Maar waarom hang je die HD niet aan je NAS?
Thnx voor het mee kijken. Ik speel er nog wat mee namelijk vandaar. Heb officieel mijn HDD's nog niet gekocht, maar om er mee te kunnen spelen heb ik er een 256GB SSD in gedaan afgelopen weekend. Ik heb gister thuis wat veranderd in mijn netwerk, waardoor mijn Ziggo modem nu in bridge modus staat en mijn router is verplaatst naar de meterkast. Voorheen stond mijn router bij mijn tv meubel, en daar heb ik nu een 8 port switch geplaatst (had ik gelukkig nog liggen). Nou heb ik idd die 4TB hdd aan mijn router geplaatst zodat ik voorlopig nog kan downloaden via mijn router. Ook omdat ik op een andere 2 TB HDD nog van alles moet overzetten naar mijn 4TB. Probleem is, mijn NAS ziet beide niet als ik ze koppel. Met andere woorden, ik moet ze natuurlijk formatteren. Ik moet dus even ongeveer 1.5TB ergens anders verplaatsen voordat ik die 2 HDD's op mijn NAS kan gebruiken. Volgende maand pas bestel ik 2x 3TB interne HDD's en dan ga ik hem volledig inrichten.

Mijn 2 camera's werken ieder geval al. Die laat ik via de FTP functie van mijn NAS in 2 folders hun detectie shots plaatsen. Dus..ja is nu vooral spelen en kijken hoe bepaalde features werken en alles testen voordat ik er volgende maand er echt aan begin ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
Meer mensen last/opgevallen dat de Synology wel hibernate, maar dat je de HDD hoort spinnen en dus niet hibernaten?

DS213 draaiend op laatste DSM5.2 5644

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Even een vraagje, hoe zouden jullie het aanpakken?

De situatie
2 iMacs die op kantoor gebruikt worden
2 MacBooks, die zowel op kantoor als buiten de deur worden gebruikt.

De iMacs hebben een ruime opslagcapaciteit. De MacBooks echter zeer beperkt met 128GB en 256GB.
Doel is om te zorgen dat alle apparaten gebruik maken van de dezelfde data en liefst op optimale snelheid.

Via Cloud Station bestaat er de mogelijkheid om data lokaal te synchroniseren. Op de iMacs kan dat met alle data. De de MacBooks kan dat met een deel van de data, en daar heeft Cloud Station ook een mogelijkheid voor heb ik gezien. Voordeel van deze data lokaal te hebben staan is dat het optimale snelheid oplevert (geen vertraging door het netwerk bij benaderen en openen documenten).

Het is echter wel noodzakelijk om met de MacBooks ook bij de overige data te kunnen. Dit zou ik op willen lossen door de Synology als netwerk drive te mounten, voor zover ik weet kan dit vanaf kantoor, maar ook vanaf een externe locatie.

De vraag
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik dit het beste in kan richten met accounts en rechten.
- Alle accounts moeten dus toegang hebben tot 1 bepaalde Cloud Station Map, maar voor zover ik gezien hebt maakt Cloud Station een eigen cloud aan voor elke gebruiker. Met andere woorden; ik zal een algemeen Cloud Station account moeten maken en daar vanaf alle Mac in moeten loggen middels de Cloud Station app, en vervolgens per apparaat instellen wat wel en niet lokaal gesynchroniseerd moet worden.
- Voor elk apparaat een aparte user account en deze moeten als ik ze mount, álleen rechten hebben om de Cloud Station map te benaderen via het netwerk. Verder hoeven deze accounts niet perse een eigen thuis map te hebben en ook geen eigen cloud station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33
SquareOne schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:30:
Even een vraagje, hoe zouden jullie het aanpakken?

De situatie
2 iMacs die op kantoor gebruikt worden
2 MacBooks, die zowel op kantoor als buiten de deur worden gebruikt.

De iMacs hebben een ruime opslagcapaciteit. De MacBooks echter zeer beperkt met 128GB en 256GB.
Doel is om te zorgen dat alle apparaten gebruik maken van de dezelfde data en liefst op optimale snelheid.

Via Cloud Station bestaat er de mogelijkheid om data lokaal te synchroniseren. Op de iMacs kan dat met alle data. De de MacBooks kan dat met een deel van de data, en daar heeft Cloud Station ook een mogelijkheid voor heb ik gezien. Voordeel van deze data lokaal te hebben staan is dat het optimale snelheid oplevert (geen vertraging door het netwerk bij benaderen en openen documenten).

Het is echter wel noodzakelijk om met de MacBooks ook bij de overige data te kunnen. Dit zou ik op willen lossen door de Synology als netwerk drive te mounten, voor zover ik weet kan dit vanaf kantoor, maar ook vanaf een externe locatie.

De vraag
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik dit het beste in kan richten met accounts en rechten.
- Alle accounts moeten dus toegang hebben tot 1 bepaalde Cloud Station Map, maar voor zover ik gezien hebt maakt Cloud Station een eigen cloud aan voor elke gebruiker. Met andere woorden; ik zal een algemeen Cloud Station account moeten maken en daar vanaf alle Mac in moeten loggen middels de Cloud Station app, en vervolgens per apparaat instellen wat wel en niet lokaal gesynchroniseerd moet worden.
- Voor elk apparaat een aparte user account en deze moeten als ik ze mount, álleen rechten hebben om de Cloud Station map te benaderen via het netwerk. Verder hoeven deze accounts niet perse een eigen thuis map te hebben en ook geen eigen cloud station.
log in onder DSM met je admin account.

Maak een folder die iedereen mag zien,
Maak users aan en geef rechten op die folder,

Start Cloud Station
Ga naar settings, en maak van een share folder een cloud station folder.
Ga naar privileges om daar je users te selecteren..

home wordt onder DSM5.2 sowieso aangemaakt.. dat kan je dadelijk onder DSM 6 uitzetten.Bij het instellen van cloudstation op de imacs, macbooks selecteer je home map gewoon niet..

Rest doe je gewoon zoals je zegt, qua syncen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 13:38
Met het stop zetten van Microsoft Unlimited OneDrive bij Office 356 ben ik gaan kijken naar alternatieven. Ik was een van mensen die een volledig zakelijke backup had draaien van 6TB+ en blijkbaar wordt dat dat niet gewaardeerd bij unlimited storage. Ik heb online zitten kijken bij verschillende partijen; OneDrive, Dropbox, Google Drive, Carbonite etc maar ze bieden of een hoge prijs 60E (persoonlijk zakelijk is nog duurder) per maand of niet de toepassingen die ik wil.

Nu zat ik te denken om een Synology DiskStation DS416 aan te schaffen en dan via Synology Cloud Station het zelfde te bereiken. Aangezien ik na 1 jaar de kosten er al uit heb 60*12=720 Euro.

Het einge wat ik niet kan vinden is zijn er plannen om Cloud Station op windows mobile te laten werken? Ik zie een android app en een Apple App maar geen windows app. Of kan ik dat laten varen met in de toekomst windows 10 die de andere apps zal slikken?

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Madhouse1979 schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:19:
Thanks, ik ga verder inlezen. Denk dat de DS415+ wel een goede optie zou zijn. Ga de DS215J vast te koop zetten, deze staat nu toch al uit en niets te doen.
Even hierop terug komen, de DS415+ vind ik wel een hele grote aanschaf ineens en denk ook niet dat ik het nodig ga hebben. Ik zal het met een 2-bay NAS ook prima moeten kunnen redden met 2x 4tb er in.

Nu heb ik een paar dingen die ik wel belangrijk vind namelijk: 2 netwerk aansluitingen, quadcore processor en flink wat geheugen. Als ik op deze dingen zoek kom ik op de DS715 uit welke quadcore 1.4Ghz (Annapurna Labs Alpine AL-314) aan boord heeft en 2GB intern geheugen.

Iemand ervaring met deze NAS? En hoe zijn de ervaringen?

Voor de rest komt er een iSCSI target op, een foto en video share, maria db en mysql (bibliotheek voor mijn 2 Pi's) en een deployment share voor wds/mdt. De deploymentshare vraagt puur netwerkperformace maar dat is op mijn DS213 nu ook geen probleem.

Ik heb 2 Netgear GS108 switches in huis welke prima overweg kunnen met de dubbele aansluiting op de DS715.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Madhouse1979 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:31:
[...]

Even hierop terug komen, de DS415+ vind ik wel een hele grote aanschaf ineens en denk ook niet dat ik het nodig ga hebben. Ik zal het met een 2-bay NAS ook prima moeten kunnen redden met 2x 4tb er in.

Nu heb ik een paar dingen die ik wel belangrijk vind namelijk: 2 netwerk aansluitingen, quadcore processor en flink wat geheugen. Als ik op deze dingen zoek kom ik op de DS715 uit welke quadcore 1.4Ghz (Annapurna Labs Alpine AL-314) aan boord heeft en 2GB intern geheugen.

Iemand ervaring met deze NAS? En hoe zijn de ervaringen?

Voor de rest komt er een iSCSI target op, een foto en video share, maria db en mysql (bibliotheek voor mijn 2 Pi's) en een deployment share voor wds/mdt. De deploymentshare vraagt puur netwerkperformace maar dat is op mijn DS213 nu ook geen probleem.

Ik heb 2 Netgear GS108 switches in huis welke prima overweg kunnen met de dubbele aansluiting op de DS715.
Wacht even op de DS716+. Iets duurder maar dan heb je ruimte om uit te breiden.. Meer performance, en uitbreidingsmogelijkheden mocht het later wel nodig zijn..

Quakie in "[Synology] Nieuws en discussie"

Meerdere hebben het over een DS716+, dus als je meer info zoekt/wilt inclusief Synology specs site die nog niet open staat voor iedereen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Wat is iets duurder? Moet zeggen dat ik een DS715 met 2x 4tb ook al een flinke aanschaf vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Lastig te zeggen maar aan 430/450 moet je wel denken. Ik zelf vind dat veel geld voor een 2 bay NAS.
Ik betaalde bij lancering 540 voor een 415+. Ook heel veel geld natuurlijk maar ik ben zelf wel klaar voor jaren to come.
Uiteraard heeft iedereen andere meningen. Enige wat ik kon doen is je wijzen op een nieuw product zodat je niet achteraf iets krijgt van. " had ik maar....".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Waarvoor dank ;)

Ik vind het prijsverschil ook enorm en zou dan liever voor een 415+ gaan. Maar aangezien ik dat geld er niet aan uit wil geven zou denk ik een DS715 een 'next best' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
:)
Kraades heeft een DS715 en actief in dit topic. Misschien dat hij zijn bevindingen wilt delen of je stuurt hem desnoods een DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:13
Ben zelf ook in het bezit van een DS715.
Keuze voor mij was dat bepaalde packages moesten blijven werken, ik heb dus de keuze gemaakt op basis van de CPU en deze tegen de packages aangehouden waarvan ik vond dat ze moesten werken.
Verder functioneert hij prima vergeleken met mijn oude DS211, heel stuk sneller en stiller.

Is er iets specifieks wat je weten wilt @Madhouse1979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Thanks Quakie!

@ Schumi2004 (nu al een held door je nickname :D), ik wil enkel weten of mijn huidige packages werken maar ik vermoed eerlijk gezegd van wel. Ik denk ook wel dat het een "upgrade" zou zijn tov mijn DS213 waarbij is me erger aan de snelheid van de interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Ik heb beetje op internet gekeken, maar ik denk dat ik het toch hier even vraag. Ik heb 2 externe hardeschijven die ik ga koppelen aan mijn 216play. 1 2TB en een 4TB. Is het beste om Ext4 te doen of HFS+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Quakie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:03:
[...]

log in onder DSM met je admin account.

Maak een folder die iedereen mag zien,
Maak users aan en geef rechten op die folder,

Start Cloud Station
Ga naar settings, en maak van een share folder een cloud station folder.
Ga naar privileges om daar je users te selecteren..

home wordt onder DSM5.2 sowieso aangemaakt.. dat kan je dadelijk onder DSM 6 uitzetten.Bij het instellen van cloudstation op de imacs, macbooks selecteer je home map gewoon niet..

Rest doe je gewoon zoals je zegt, qua syncen.
Thanks. Ik ga het even testen :).

Is dit de ideale manier om te bereiken wat ik wil, of zouden jullie het anders oplossen?

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 11-11-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Recon24 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:00:
Ik heb beetje op internet gekeken, maar ik denk dat ik het toch hier even vraag. Ik heb 2 externe hardeschijven die ik ga koppelen aan mijn 216play. 1 2TB en een 4TB. Is het beste om Ext4 te doen of HFS+?
Waarom HFS+?
Wil je ze direct aan een apple koppelen, anders zou ik gaan voor EXT4....

Zie ook help van synology voor extra watchouts onder HFS (+)

Note:
Some models support HFS/HFS Plus with read-only.
Journal is not supported on HFS/HFS Plus.
Make sure you have ejected the external disk before unplugging it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:13
Madhouse1979 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:55:
Thanks Quakie!

@ Schumi2004 (nu al een held door je nickname :D), ik wil enkel weten of mijn huidige packages werken maar ik vermoed eerlijk gezegd van wel. Ik denk ook wel dat het een "upgrade" zou zijn tov mijn DS213 waarbij is me erger aan de snelheid van de interface.
Of je packages gaan werken ben je vrij snel achter.
Stel je neemt als vergelijking de 715, gaat naar SynoCommunity (vermoed dat ze allemaal daarvandaan komen) en dan de packages aflopen en de architectures bekijken (Alpine voor 715)

De 415+ is dus Avoton
bron: http://forum.synology.com...d_of_CPU_does_my_NAS_have

https://synocommunity.com/packages

Als ik dan even voor mezelf kijk en Sonarr (NZBDrone) als vergelijking pak (die is namelijk niet voor alles beschikbaar) dan zou deze op beide kunnen draaien.
https://synocommunity.com/package/nzbdrone
Of bv FFmpeg wat een beter voorbeeld is mss https://synocommunity.com/package/ffmpeg
(heb zelf alleen het gevoel dat architecture lijst niet volledig is voor FFmpeg maar ter illustratie)

En zo heb ik de belangrijkste packages gepakt, de rest geloof ik wel of was voor elke arch beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door schumi2004 op 11-11-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Thanks, dat gaat dus helemaal lukken met de DS715. Als ik mijn DS215J heb verkocht kan ik de boel bestellen en na dat alles is overgezet kan de DS213 in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Op mijn DS410 heb ik verschillende user-defined-scripts als scheduled task ingericht, dat werkt prima. De laatste die ik probeer lijkt echter niets te doen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2lkQDpFmi3L3MgVqwzSR4xvs/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/02elePUxcljFCdqGmgR12yge/full.jpg

Het script:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
/usr/local/bin/filebot -script fn:suball --lang nl --log-file /volume1/log/filebot_`date +%Y%m%d%H%M%S`.log /volume1/media/Movies
/usr/local/bin/filebot -script fn:suball --lang en --log-file /volume1/log/filebot_`date +%Y%m%d%H%M%S`.log /volume1/media/Movies

Andere scripts heb ik op exact dezelfde manier geconfigureerd, en die werken wel. Als ik op de run-knop klik in het sheduled-tasks-overzicht dan gebeurt er bij deze jon op het oog niets, terwijl andere jobs gewoon lopen volgens de logging (die ik zelf wegschrijf).

Als ik dit script vanaf de prompt onder de user jobs draai dan werkt het wel goed.

Iemand tips wat er verkeerd gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 11-11-2015 15:15 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb niet veel ervaring met de scheduled tasks en roep maar wat maar misschien iets met rechten om uit te voeren?
Als je hem via user jobs draait runt die onder je ingelogde user.
chmod 755 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Dank voor je reactie! Helaas is dat het allemaal niet, dat staat allemaal goed.

En opgelost: na het toevoegen van java aan het PATH (in het script) werkt het wel. _O_

[ Voor 36% gewijzigd door pven op 11-11-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
Ik heb ook wel eens gehad dat de Run niet werkte als ik ging testen maar via de normale job schedule het wel werkte.
Quakie schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:36:
:)
Kraades heeft een DS715 en actief in dit topic. Misschien dat hij zijn bevindingen wilt delen of je stuurt hem desnoods een DM?
Ik heb idd een DS715. Prima apparaat.
Ik zit er wel aan te denken om toch een DS716+ te kopen. Wie weet welke arch dit is? Dit i.v.m. de toolchain en beschikbaarheid van 3rd party packages.

[ Voor 65% gewijzigd door technorabilia op 11-11-2015 21:25 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afgaande op https://github.com/SynoCo...ecture-per-Synology-model en de cpu-familienaam van de Intel Celeron N3150 die toegepast wordt in de DS716+ verwacht ik dat de architectuur de naam 'Braswell' zal krijgen.

• Sinned123
  • Laatst online: 05-10 14:57
Weet niet of de vraag eerder gesteld is.

Ik heb een shr raid array met 4 disks, met op dit moment verder geen losse schijven.
Als ik nu diskstation open, dan komen alle 4 de schijven uit hun slaapstand, waardoor het verbruik omhoog schiet.
Nu wil ik een losse 2,5" disk erin plaatsen en die gaan gebruiken als download schijf.
Wat gebeurd er met de raid array met verschillende scenario's?
1) access diskstation?
2) download met installatie op de array en de download op de 2,5" schijf.
3) download met de installatie op de 2,5" schijf en de download ook daarop.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 13:48
Ik heb hier op ons bescheiden kantoortje nu een probleem met onze synology fileserver welke leken te beginnen na de automatische update naar 5.2-5644 (DS213air)

Het begon met de maandag morgen toen de diskstation geen enkele LED aanhad behalve de blauwe power led (normaal staan beide groene disk leds aan en flikkerd de lan led). Na het drukken op de power knop sluit de synology helemaal af, na herstart branden de led's weer maar is de diskstation onbereikbaar. Synology assistant ziet em nog wel, maar maar zegt dat de status "unavailable" is. Na het veranderen van het IP adres via synology assitant werkt alles weer. Dit probleem doet zich nu iedere ochtend voor... kijken op het internet hint er sterk op dat dit een probleem is met de 5.2 update; ik wil de boel dus terug draaien...

heeft iemand hier dat eens eerder gedaan? een website geeft instructies om in te loggen als root, maar in mijn telnet console zie ik na een "dir" niks; drie soort van directories zonder naam en een .profile file... kan iemand me hier ietswat op weg helpen met of het probleem or met de rollback naar een ouder OS?

at your service

Verwijderd

Heb je al uitgesloten dat de harde schijven in je DS213air niet gewoon in de slaapstand zijn gegaan? De tabel met de uitleg over de ledstatus aan het eind van de 'Snelle installatiegids' (blz. 18, bijlage B ) beschrijft precies jouw situatie.
Voeding - Blauw - Statisch - HDD-slaapstand (alle andere LED- indicatielampjes zijn uitgeschakeld)
Het duurt ook even voordat de nas weer vlot reageert, omdat de harde schijven eerst moeten opspinnen.

Daarnaast kan je probleem samenhangen met een netwerkprobleem. Is er onlangs wat veranderd in je netwerk(instellingen), router o.i.d.? Beschrijf je netwerk eens en voeg zo mogelijk een screenshot van de instellingen in de nas toe.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 18:40 . Reden: Slaapstand link. ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
The_Butler schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:58:
Ik heb hier op ons bescheiden kantoortje nu een probleem met onze synology fileserver welke leken te beginnen na de automatische update naar 5.2-5644 (DS213air)

Het begon met de maandag morgen toen de diskstation geen enkele LED aanhad behalve de blauwe power led (normaal staan beide groene disk leds aan en flikkerd de lan led). Na het drukken op de power knop sluit de synology helemaal af, na herstart branden de led's weer maar is de diskstation onbereikbaar. Synology assistant ziet em nog wel, maar maar zegt dat de status "unavailable" is. Na het veranderen van het IP adres via synology assitant werkt alles weer. Dit probleem doet zich nu iedere ochtend voor... kijken op het internet hint er sterk op dat dit een probleem is met de 5.2 update; ik wil de boel dus terug draaien...

heeft iemand hier dat eens eerder gedaan? een website geeft instructies om in te loggen als root, maar in mijn telnet console zie ik na een "dir" niks; drie soort van directories zonder naam en een .profile file... kan iemand me hier ietswat op weg helpen met of het probleem or met de rollback naar een ouder OS?
Je moet even cd .. doen dan dir, dan zie je alles.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
rikadoo schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:43:
[...]

Je moet even cd .. doen dan dir, dan zie je alles.
aahh, "cd .." inplaats van "cd.." tnx!!!!

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:31:

Daarnaast kan je probleem samenhangen met een netwerkprobleem. Is er onlangs wat veranderd in je netwerk(instellingen), router o.i.d.? Beschrijf je netwerk eens en voeg zo mogelijk een screenshot van de instellingen in de nas toe.
Nee, er is niks veranderd, behalve de update van de synology. MAAR... ik krijg wel de laatste tijd op mijn cad werkstation meldingen van duplicate IP adressen op het netwerk, gebeurt overdag, terweil er niks op het netwerk gebeurt... en ik heb geen idee waar dat vandaan komt.....

Netwerk is als volgt, twee switches die het kantoor van connecties voorzien, 1 brakke Chinese ADSL modem (ZTE) welke DHCP server is, en de synology air, met wifi disabled, en statisch IP adres. (er zijn vier PC's en een printer op het netwerk)

Ik heb tijdens een test trouwens de NAS van het netwerk afgehaald en direct via mijn laptop het ding geprobeerd te pingen, dat gaf hele vage resultaten, soms werkte de ping, meestal kreeg ik "destenation host unreachable" maar ik kreeg ook "general failure" resulaten... heel vaag allemaal

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

The_Butler schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 05:30:
Ik heb tijdens een test trouwens de NAS van het netwerk afgehaald en direct via mijn laptop het ding geprobeerd te pingen, dat gaf hele vage resultaten, soms werkte de ping, meestal kreeg ik "destenation host unreachable" maar ik kreeg ook "general failure" resulaten... heel vaag allemaal
Dan heeft een ander apparaat hetzelfde IP adres als de nas.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks de recente update van de nas naar DSM 5.2 build 5644 lijkt het me zaak dat netwerkissue uit te zoeken. Of gingen de berichten die je op het internet vond over gelijkaardige problemen na de update over precies dit probleem (duplicate ip-adressen)?

Met Arfman ^^. Begin eens met een flushdns op de pc die direct met je nas is verbonden. Netwerksettings controleren op je apparaten. Zo ook de dhcp-scope in de router. Staat de dhcp-server in de nas wel uit? Enz.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 08:14 . Reden: Waren + gingen = dubbelop. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
Ik heb de rollback gedaan, we zullen kijken of het werkt.... Maar ik krijg sterk het vermoeden dat de Chinese ZTE modem de boosdoener is (mischien een combinatie update van de synology update en ZTE firmware die samen opeens dit probleem geeft) Er zijn geen dubbele IP adressen op het netwerk, hoewel 1 machine wel zowel via wifi als cat5 aan het netwerk hing... dat heb ik nu even gefixit....

Maar goed, in mijn ervaring moet je altijd maar aan 1 ding tegelijk zitten tijdens het zoeken naar oorzaken; ik heb dus de rollback gedaan via telnet en we zullen zien hoe het er volgende week bij hangt (zit voor zaken niet op kantoor volgende week, dus eerstvolgende update op de 23e).

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:04
Ik krijg de volgende melding binnen:
"De harde schijf 2 op DS215 heeft een I/O-fout, maar werkt na verschillende pogingen weer normaal.”
Ik krijg de melding met een interval van verschillende dagen. Wat is wijsheid. Ik heb de nas inclusief schijven sinds 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet hier eens een uitdraai van je 'Log Center' neer om een idee van de frequentie te krijgen. Als tweede kijken naar S.M.A.R.T. (detailoverzicht) en maak daarvan screenshots (incl. de tab 'History'). Plaats die zo nodig in het topic Check je SMART om sneller een antwoord van een deskundige te krijgen (sowieso een lezenswaardig topic, begin met de OP).

Welk merk & type/model schijven? In RAID0, RAID1, JBOD of Basic?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 19:39 . Reden: Nieuwsgierig naar merk & type schijven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinned123 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:16:
Weet niet of de vraag eerder gesteld is.

Ik heb een shr raid array met 4 disks, met op dit moment verder geen losse schijven.
Als ik nu diskstation open, dan komen alle 4 de schijven uit hun slaapstand, waardoor het verbruik omhoog schiet.
Nu wil ik een losse 2,5" disk erin plaatsen en die gaan gebruiken als download schijf.
Wat gebeurd er met de raid array met verschillende scenario's?
1) access diskstation?
2) download met installatie op de array en de download op de 2,5" schijf.
3) download met de installatie op de 2,5" schijf en de download ook daarop.
Voor zover mijn begrip reikt, is dat met de standaardinstallatie op een Synology nas-server niet mogelijk. Alle disks spinnen op bij het uit de slaapstand komen. Wel zag ik een topic op het Nederlandse synology-forum.nl waarin de nas werd getweaked: Slaapstand per disk modificatie. Lees dat eens door en vraag daar zo nodig verder. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:27
vannacht kreeg ik plots de melding dat mijn dscloud.me geen connectie meer had met het internet. Daarna probeerde ik in te loggen via DSM, maar daar ook geen gehoor. Heb nochtans geen internetproblemen. Had het vorige week ook gehad en kan sindsdien niks meer doen. Als ik hem wil pingen via terminal, geeft hij een timeout. Al mijn ledjes werken, en langs de buitenkant ziet er niks speciaals uit...

Ik kan natuurlijk ook gewoon een hard reset doen door de powerknop lang in te duwen, maar liever niet natuurlijk... Iemand die deze problemen ook heeft gekend?

[ Voor 11% gewijzigd door pina op 14-11-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
pina schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:17:
vannacht kreeg ik plots de melding dat mijn dscloud.me geen connectie meer had met het internet. Daarna probeerde ik in te loggen via DSM, maar daar ook geen gehoor. Heb nochtans geen internetproblemen. Had het vorige week ook gehad en kan sindsdien niks meer doen. Als ik hem wil pingen via terminal, geeft hij een timeout. Al mijn ledjes werken, en langs de buitenkant ziet er niks speciaals uit...

Ik kan natuurlijk ook gewoon een hard reset doen door de powerknop lang in te duwen, maar liever niet natuurlijk... Iemand die deze problemen ook heeft gekend?
kijk naar mijn relaas paar post hierboven... toevalig ook net een auto update naar 5.2? ziet de synology assistent em via de MAC nog wel?

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu zou The_Butler gelijk kunnen hebben wat de update betreft, maar sluit een netwerkprobleem niet uit. Is daarin onlangs wat veranderd? Heeft je nas een fixed ip of gaat dat via dhcp (kijk eens in je router welke ip het mac-adres van je router nas heeft)? Heb je misschien jezelf (en ook de externe verbinding) buitengesloten door een te strakke instelling van de firewall (dan helpt alleen een korte (4 sec.) reset)?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2015 13:08 . Reden: Twee keer router i.p.v. nas. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:22:
Zet hier eens een uitdraai van je 'Log Center' neer om een idee van de frequentie te krijgen. Als tweede kijken naar S.M.A.R.T. (detailoverzicht) en maak daarvan screenshots (incl. de tab 'History'). Plaats die zo nodig in het topic Check je SMART om sneller een antwoord van een deskundige te krijgen (sowieso een lezenswaardig topic, begin met de OP).

Welk merk & type/model schijven? In RAID0, RAID1, JBOD of Basic?
Op dit moment zijn er 66476 beschadigde sectoren en verschillende i/o errors. Inmiddels contact gehad met de webwinkel. Schijf gaat terug. Het betreft een WB Red 3 TB IntelliPower rpm 64 mb 3,5 inch.
Instelling is SHR (ik heb er dus twee van hetzelfde type in zitten) Ik heb van de week een smart test gedaan maar die is om onduidelijke redenen na 90% gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In denk dat jij blij bent dat je een SHR-opstelling had. Maar wat veel fouten voor zo'n jonge harde schijf. Goede kans dat de test daardoor voortijdig eindigde. Terechte RMA.

Omdat je de schijf kocht via een webwinkel: let eens op hoe de schijf wordt ingepakt. Het kan namelijk zijn dat de schijf was beschadigd door gooi- en smijtwerk onderweg. Bij een slechte verpakking (los in omdoos, te weinig luchtzakjes/andere buffers) zou ik dat melden aan die shop (en waarschijnlijk meteen retour sturen).

En natuurlijk stel je een (maandelijks) rapport in voor de S.M.A.R.T., dat je aan jezelf e-mailt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2015 14:14 . Reden: Preventie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:09:
In denk dat jij blij bent dat je een SHR-opstelling had. Maar wat veel fouten voor zo'n jonge harde schijf. Goede kans dat de test daardoor voortijdig eindigde. Terechte RMA.

Omdat je de schijf kocht via een webwinkel: let eens op hoe de schijf wordt ingepakt. Het kan namelijk zijn dat de schijf was beschadigd door gooi- en smijtwerk onderweg. Bij een slechte verpakking (los in omdoos, te weinig luchtzakjes/andere buffers) zou ik dat melden aan die shop (en waarschijnlijk meteen retour sturen).

En natuurlijk stel je een (maandelijks) rapport in voor de S.M.A.R.T., dat je aan jezelf e-mailt.
Schijf was keurig verpakt, kwam van Coolblue. Zojuist weer een smart test geprobeerd maar krijg continu verbinding problemen. Wanneer ik nu de defecte schijf eruit haal en dan de nas weer opstart kan ik hem dan gewoon blijven gebruiken? Of is het beter te wachten op de vervangende schijf? De vraag is puur technisch, dus het gaat niet over wel of niet verstandig om zonder backup te werken. (Ik weet dat SHR geen backup is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je kunt zonder probleem doordraaien met een ontbrekende schijf. Alleen blijft de nas daarover jammeren door dat af en toe te melden. Er is natuurlijk een risico dat die ene schijf ook stuk gaat en je je data kwijt bent, maar dat risico is niet groter of kleiner dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:28

The Legend

*Plop*

Iemand hier toevallig een idee wat er mis gaat?

Ik ben bezig met het instellen van m'n nieuwe Synology 415+. Wil graag m'n Sabnzb/Sickbeard configuratie zoals 'ie nu werkt op m'n PC overzetten naar de NAS. Nu zoek ik via Sickbeard, die de NZB's stuurt naar Sabnzb, waarna Sickbeard weerde postprocessing doet (juiste naam en locatie). Ik heb nu Sickbeard en Sabnzb geinstalleerd, maar voor de juiste postprocessing moet ik de script folder in Sabnzb aanpassen van /usr/local/sabnzbd/var/scripts naar /usr/local/sickbeard-custom/var/SickBeard/autoProcessTV. Als ik dit aanpas, onthoudt Sabnzb dit niet (ik klik wel op save changes). Hij springt telkens terug naar de default instelling. Iemand enig idee hoe ik dit oplos? Ik ben niet thuis in telnet e.d. dus liever niet via die weg. Ik heb Sabnzb al een keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:27
The_Butler schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:20:
[...]

kijk naar mijn relaas paar post hierboven... toevalig ook net een auto update naar 5.2? ziet de synology assistent em via de MAC nog wel?
via synology assistent ook niks gevonden. En normaal gezien update DSM automatisch maar weet niet of er updates zijn gebeurd onlangs. Maar zou natuurlijk best wel kunnen. Netwerk ook niks aangepast. Wel staat die op een static ip ingesteld, maar al keilang dat dat zo staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat je niet aan een reset ontkomt (waarschijnlijk al bekend, Syno-tut: Hoe stel ik mijn Synology NAS opnieuw in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
  • Laatst online: 06-10 18:38

lf2

ik had gelezen over NAS in een vakblad en dacht ik moet er een aanschaffen. Alleen weet ik nog niet 100% zeker of het iets voor mij is. Ik wil het voornamelijk gebruiken om films te kijken op mijn tv uiteindelijk. (Liefst auto download-Subs).

Met een beetje zoeken kwam ik op de synologie terecht. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende waar ik eigenlijk niet precies weet wat het verschil is.

Ik wil er een via marktplaats of tweakers kopen 2dehands tussen 200-300 euro.
Iemand een goede tip...? Dan kan ik lekker knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
Ligt er een beetje aan hoeveel opslag je nodig hebt.
https://www.synology.com/en-global/products/
De laatste twee cijfers is het jaartal van uitkomen. 15 = 2015.
De voorliggende cijfers zijn het aantal disks bv. DS215 is 2 disks en model uit 2015.
Verder heb je nog de J = instap en de + voor zakelijk. Geen toevoeging is er tussenin.

Edit:
Je bedoelt een NAS incl. disks voor die prijs?

[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 15-11-2015 10:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een recente versie van het besturingssysteem wilt draaien (actueel is DSM 5.2) kies dan als modeljaar 2010 of later. Wil je ook proeven aan DSM 6.0 (nu in bèta, vrijgave naar verwachting april 2016) dan mag het niet ouder zijn dan 2011.
Wil je wat krachtigs, kijk dan naar de modellen met een plus in de naam, maar houdt er rekening mee dat een jonger model dat soms voorbijstreeft.
Synology biedt ondersteuning tot in het vijfde jaar (soms wat langer) na uitbrengen van een model. Daarna volgen in beperkte mate security-updates. Zulke oude modellen zou ik niet graag meer aan het internet hangen. Houdt hiermee rekening bij het bieden.
Kijk bij het bieden naar de huidige prijs van het vergelijkbare jongste model. In de loop van de jaren (al gaat dat niet altijd op) zijn de modellen goedkoper geworden, dus afschrijven op de oorspronkelijke prijs gaat harder dan lineair.

Uitleg opbouw benaming modellen, bijv.: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2".

Koop je een nas met gebruikte harde schijven, vraag dan altijd naar een S.M.A.R.T.-rapport per harde schijf. Als je die zelf niet kunt beoordelen of twijfelt, bespreek dat dan in Check je SMART. Controleer bij jonge schijven aan de hand van het serienummer of er nog fabrieksgarantie op van toepassing is. Mijn stelregel: krijg je geen S.M.A.R.T.-rapport en/of geen serienummer, dan is het per definitie schroot en niks waard. }) Een uitzondering geldt natuurlijk voor splinternieuwe, onuitgepakte schijven: dan is een ser# afdoende.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2015 10:04 . Reden: S.M.A.R.T. Link benaming. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2

lf2

Thanks voor de reacties :) dus een HD los kopen is sowieso beter dan van iemand overnemen.

Ik weet niet precies welke ik wil hebben maar moet wel voor minimaal 2/3 jaar mee gaan natuurlijk...

Opslag geen idee.. Niet echt over nagedacht om eerlijk te zijn. Ik ben niet echt een "hoarder".

Welke modellen zou ik ongeveer naar moeten kijken ? Ik weet is een lastige vraag maar als ik 2/3 modellen weet dan koop ik er gewoon een van en zoek de HD los erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:44:
Als je een recente versie van het besturingssysteem wilt draaien (actueel is DSM 5.2) kies dan als modeljaar 2010 of later.
Mijn DS410 ondersteunt niet alles meer van DSM5.2 (die sandbox-functie werkt niet, ben de exacte naam ff kwijt). Ligt er inderdaad dus heel erg aan wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima aanvulling. Doel je misschien op virtualisatie met Docker? Dat softwarepakket is sowieso voorbehouden aan een beperkte reeks modellen. Het was meer een vuistregel.
lf2 schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:46:
Thanks voor de reacties :) dus een HD los kopen is sowieso beter dan van iemand overnemen.
[...]
Welke modellen zou ik ongeveer naar moeten kijken ? Ik weet is een lastige vraag maar als ik 2/3 modellen weet dan koop ik er gewoon een van en zoek de HD los erbij
Nee, dat schreef ik niet. Gebruikte harde schijven kunnen een prima keuze zijn, maar vergewis je ervan dat alles onder de motorkap en bodemplaat in orde is. Zonder rapport is het nagenoeg onmogelijk na te gaan hoeveel draaiuren de schijf heeft, of er beschadigde en/of gerepareerde sectoren zijn, etc. Het is onderdeel van je onderzoeksplicht.

Synology vernieuwt elk jaar de helft tot 2/3e van hun productlijn. Het is daarom moeilijk maar enkele modellen te noemen. Je beperkt je daarmee in ernstige mate in wat er aangeboden wordt. Als gewone consument kom je al snel uit op de series met 1, 2 of 4 hardeschijfinsteekgleuven.

Als ik dan toch zou mogen adviseren. Met uitzondering van j-modellen uit 2015 of 2014 zou ik j-modellen links laten liggen. Dat zijn toch de wat zwakkere broeders met weinig geheugen.

Voorbeeld: pricewatch: Synology DiskStation DS112+ is zo'n plusmodel dat vrijwel gelijkwaardig is met de pricewatch: Synology DiskStation DS115. Stel dat daarbij een goede, gebruikte, even oude harde schijf van 1 TB wordt meegeleverd (nieuw ca. €35), dan mag zo'n set nu nieuw €180 kosten. Ca. 3 jaar gebruikt, nog 2 jaar ondersteuning door Synology: €76 is redelijk, alles boven €100 is - naar mijn mening - te ruim betaald.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2015 11:37 . Reden: Gebruikte harde schijven zijn oké. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2

lf2

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:53:
Prima aanvulling. Doel je misschien op virtualisatie met Docker? Dat softwarepakket is sowieso voorbehouden aan een beperkte reeks modellen. Het was meer een vuistregel.

[...]

Nee, dat schreef ik niet. Gebruikte harde schijven kunnen een prima keuze zijn, maar vergewis je ervan dat alles onder de motorkap en bodemplaat in orde is. Zonder rapport is het nagenoeg onmogelijk na te gaan hoeveel draaiuren de schijf heeft, of er beschadigde en/of gerepareerde sectoren zijn, etc. Het is onderdeel van je onderzoeksplicht.

Synology vernieuwt elk jaar de helft tot 2/3e van hun productlijn. Het is daarom moeilijk maar enkele modellen te noemen. Je beperkt je daarmee in ernstige mate in wat er aangeboden wordt. Als gewone consument kom je al snel uit op de series met 1, 2 of 4 hardeschijfinsteekgleuven.

Als ik dan toch zou mogen adviseren. Met uitzondering van j-modellen uit 2015 of 2014 zou ik j-modellen links laten liggen. Dat zijn toch de wat zwakkere broeders met weinig geheugen.
Oké ik zal dat in de gaten houden Thanks :)

Mijn oog is op deze gevallen.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Lijkt me een goede

Edit:
Ik ging er losjes van uit dat een NAS moeiteloos plex kan draaien. Ik las net dat dat niet zo is...

Wat gebruiken jullie voor je film/serie behoeftes ?

[ Voor 5% gewijzigd door lf2 op 15-11-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb lang Synology gebruikt als mediaserver voor PC, WD TV Live en Smart TV. Gisteren een Sonos toegevoegd. Nu zie ik de Synology media server nergens meer. De Synology media server en de media server van de digitale tv box wel. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 03:38

Eboman

Ondertitel

zijn er meer mensen die inmiddels een stack account hebben met cloudsync actief ?

Ik heb problemen met grote files (meer dan 1GB) :

Nov 15 12:55:12 [ERROR] webdav-error.cpp(118): Undefined error : 500
Nov 15 12:55:12 [ERROR] webdav-protocol.cpp(145): Server error: status='500', msg = 'Undefined http status code'

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 13:20
Ik ben zelf ook al een tijd aan het kijken naar een NAS maar twijfel nog heel erg tussen een 2bay of een 4bay. Ik zal de NAS voornamelijk gaan gebruiken om te downloaden en opslag van foto's. Ik weet dat het geen 100% veilige backup oplossing is maar de foto's zullen ook op mijn laptop / externe hdd blijven staan en ik ga kijken naar een cloud oplossing.

Het verschil in prijs tussen een 2bay met disken of een 4 bay met disken is ongeveer 400 euro. Opzich heb ik het geld maar het prijsverschil is toch best groot. Kwa ruimte zal ik geen 4bay nodig hebben (tenminste nu niet). Dat is voornamelijk de reden dat ik naar een 2bay kijk. De reden dat ik naar een 4 bay kijk is veiligheid. Ik kan dan RAID5 of SHR draaien en daarmee heb ik een disk die kapot mag gaan. Maar hoe groot is de kans dat dat bij thuis gebruik ook echt gebeurt?

Dus tja wat is wijsheid?

Of zie ik naast de extra disken nog wat over het hoofd. Op dit moment kijk ik naar de 216play of de DS416.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SuperKneus schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:25:
Kwa ruimte zal ik geen 4bay nodig hebben (tenminste nu niet).
Even benadrukt. Gaat dat veranderen over 1/2/3 jaar? Dan kan je op de groei kopen (en later schijven bijvoegen). Ik persoonlijk heb gemerkt dat de opslag erg hard gaat als ik me er niet om hoeft te bekommeren (waar vooral de on site backups van PC/laptop naar NAS hard gaan).

Overigens, als er plaats is voor 2 dan heb je icm RAID1 natuurlijk maar de opslagruimte van 1 vd schijven.

Foto's: als het foto's zijn die je wilt bewaren, doe ook een off site backup (bijv in de cloud, of op de NAS van een kennis).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
F_J_K schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:33:
[...]

Even benadrukt. Gaat dat veranderen over 1/2/3 jaar? Dan kan je op de groei kopen (en later schijven bijvoegen). Ik persoonlijk heb gemerkt dat de opslag erg hard gaat als ik me er niet om hoeft te bekommeren (waar vooral de on site backups van PC/laptop naar NAS hard gaan).

Overigens, als er plaats is voor 2 dan heb je icm RAID1 natuurlijk maar de opslagruimte van 1 vd schijven.

Foto's: als het foto's zijn die je wilt bewaren, doe ook een off site backup (bijv in de cloud, of op de NAS van een kennis).
Nee ik verwacht niet dat ik de komende jaren meer nodig ga hebben. En ja de foto's wil ik naast opslag op de NAS ook in de cloud gaan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SuperKneus schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:25:
[...]
En ja de foto's wil ik naast opslag op de NAS ook in de cloud gaan opslaan.
[Cloud storage] "Stack" van TransIP 1TB voor noppes, Nederlands hostingbedrijf :*)
Net vorige week ingesteld op m'n Synology, hij lijkt netjes te syncen. Je moet alleen even zo'n invite zien te bemachtigen wat nog wel lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
ThinkPadd schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:35:
[...]

[Cloud storage] "Stack" van TransIP 1TB voor noppes, Nederlands hostingbedrijf :*)
Net vorige week ingesteld op m'n Synology, hij lijkt netjes te syncen. Je moet alleen even zo'n invite zien te bemachtigen wat nog wel lastig is.
Ik heb mij net 1 a 2 dagen te laat aangemeld. Wacht nog steeds op een invite. Maar goed het boeit mij ook niet om bijv voor amazone te betalen en daar de boel naar up te loaden.

Dit lost alleen niet mijn "probleem" van 2 of 4 bay nas op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Je geeft min of meer zelf het antwoord.... Je verwacht geen extra data te doen wat extra bays nodig heeft, je gaat voor externe cloud oplossing waardoor je volledig voorzien bent (1x op laptop, 1x op NAS, 1x in de cloud). Waarom zou je dan voor 4 bays gaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Daar zit ik nu dus juist mee. Mijn gevoel zegt 4 bays voor extra veiligheid (die ene disk). Als ik jou antwoord lees Quakie dan is de keuze (als je de kosten niet meeneemt) afhankelijk van ruimte of veiligheid.

Snap ik het goed dat als ik geen externe opslag kies (cloud of andere synology) dat ik dan beter voor een 4 bay kan gaan ipv een 2 bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
SuperKneus schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:03:
Daar zit ik nu dus juist mee. Mijn gevoel zegt 4 bays voor extra veiligheid (die ene disk). Als ik jou antwoord lees Quakie dan is de keuze (als je de kosten niet meeneemt) afhankelijk van ruimte of veiligheid.

Snap ik het goed dat als ik geen externe opslag kies (cloud of andere synology) dat ik dan beter voor een 4 bay kan gaan ipv een 2 bay.
Je moet het meer zien als makkelijkheid... Die ene disk bedoel je raid mee neem ik aan.. Je kunt dan een disk vervangen als er 1 kapot is zonder dat je alles opnieuw hoeft te installeren, maar dit is geen backup..
En dat beantwoord ook gelijk je laatste vraag.. het maakt niet uit 2 of 4 bays als je geen extern backup neemt. Het risco blijft even groot.
Je oorspronkelijke idee ondervangt alle mogelijk falen nl. Je schijf in je laptop gaat kapot.. kopie op je NAS. Je huis fikt af, of er wordt ingebroken je hebt je cloud backup.

Hopelijk is het zo duidelijker, aan jou of het je geld waard is? maar ik zou extern backup niet opgeven.. hoe je dit ook in gaat vullen (cloud, externe NAS, of gewoon usb disc op je werk bewaren bijv waardoor kosten dus laag kunnen blijven)

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 16-11-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Vlgs mij zit er toch wel een significant verschil in risico op dataverlies tussen 2 of 4 bays.

Ik neem even aan dat Superkneus in z'n 2 bay de disk niet redundant wil configureren dus JBOD. En de 4-bay als RAID-5 zonder hot-spare.

Stel je MTBF per disk is 4 jaar. In JBOD heb je op een gemiddelde dag een kans van ong.1:750 dat er data weg is.

Voor RAID-5: als ik aanneem dat een rebuild 24u duurt en het 7 dagen duurt om een disk te bestellen en te vervangen: dan is de array dus 8 dagen 'degraded'. Als ik dan reken wat de kans is dat een tweede disk faalt in die periode kom ik op een kans op dataverlies van ong. 1:34000 uit.

[ Voor 4% gewijzigd door bum op 16-11-2015 18:23 ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Voordat ik allerlei rare truukjes van het internet ga uitproberen ga ik het eerst maar even vragen.. Ik heb sinds een paar dagen een 215j ( *O* ), en nu wil ik graag mijn Bibliotheken in Windows (afbeeldingen, documenten etc.) laten verwijzen naar de mappen op de Synology. Nu krijg ik echter de melding "This network location can't be included because it is not indexed". Googelen geeft aan dat ik niet de enige ben, maar tot nu toe zie ik ook geen normale oplossing. Ben ik nu moeilijk aan het doen voor niets of is dit niet mogelijk op een normale manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 09:47
bum schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:19:
Stel je MTBF per disk is 4 jaar... [byzonder rekenmodel]
Zo simpel werkt het niet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 16-11-2015 21:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
bum schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:19:
Vlgs mij zit er toch wel een significant verschil in risico op dataverlies tussen 2 of 4 bays.

Ik neem even aan dat Superkneus in z'n 2 bay de disk niet redundant wil configureren dus JBOD. En de 4-bay als RAID-5 zonder hot-spare.

Stel je MTBF per disk is 4 jaar. In JBOD heb je op een gemiddelde dag een kans van ong.1:750 dat er data weg is.

Voor RAID-5: als ik aanneem dat een rebuild 24u duurt en het 7 dagen duurt om een disk te bestellen en te vervangen: dan is de array dus 8 dagen 'degraded'. Als ik dan reken wat de kans is dat een tweede disk faalt in die periode kom ik op een kans op dataverlies van ong. 1:34000 uit.
Euh Nee. Als ik voor 2bay dan ga ik voor een mirror set en als ik voor 4bay ga dan ga ik voor shr of raid5 met hot-spare.

Het grote verschil is, als ik het goed begrijp, dat ik bij 2bay 50% van de ruimte kan gebruiken en bij 4bay 75%

[ Voor 6% gewijzigd door SuperKneus op 16-11-2015 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kleinste RAID5 beslaat 3 schijven, waarvan 1 pariteitsschijf. Plus 1 hot spare. Resultaat: ook maar 50% effectieve opslagruimte over.
SHR-2 of RAID6 met 4 schijven (kleinst mogelijke array): 50%.
RAID10 met 4 schijven: 50%.

SHR of RAID5 met 4 schijven (zonder hot spare): 75% effectieve opslag. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Iemand die het geheugen van een ds1815+ geüpgraded naar +6gb? (8/10/16gb) ? Hoe zit het dan met de garantie ben je deze dan echt kwijt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je de garantie verliezen? Voor zover mijn kennis reikt kun je met een geheugenreepje dat niet compatibel is (meestal timing issues) het moederbord niet stuk maken. En je laat het wel uit je hoofd om geheugen dat niet werkt lange tijd in de nas te laten zitten, toch? Steek je er compatibel geheugen in (ook al staat het niet op de QVL) dat groter is dan het maximum dat door Synology is aanbevolen en/of getest is er niets aan de hand. Ook dan zie ik geen reden waarom daardoor een defect zou kunnen optreden.

Verder ken ik geen publicatie waarin Synology expliciet te kennen geeft dat de garantie vervalt als je een ander geheugenreepje plaatst dan dat zij zelf als uitbreiding leveren. Het zijn 'user servicable parts', waarbij hetzelfde geldt als bij laptops, waar verzegelingen op de klepjes van de harde schijf, de wifi-kaart en het geheugen als puntje bij paaltje komt ook geen rechtskracht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKneus
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:48:
Kleinste RAID5 beslaat 3 schijven, waarvan 1 pariteitsschijf. Plus 1 hot spare. Resultaat: ook maar 50% effectieve opslagruimte over.
SHR-2 of RAID6 met 4 schijven (kleinst mogelijke array): 50%.
RAID10 met 4 schijven: 50%.

SHR of RAID5 met 4 schijven (zonder hot spare): 75% effectieve opslag. ;)
Oeps ik heb die hot-spare en pariteitsschijf door de war gehaald. De bedoeling met 4 disken is idd SHR of RAID5 met 4 schijven (zonder hot spare): 75% effectieve opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 14:11
Nu ik een fatsoenlijke upload thuis heb wil ik Videostation beter inzetten om ook van buiten mijn thuisnetwerk films en series te kunnen bekijken mbv dsvideo app. Waar ik tegenaan loop is dat Videostation nieuwe media die via Sonarr/Sabnzbd+ zijn toegevoegd aan de Bibliotheek niet indexeert?

Als ik hierop zoek vind ik vooral erg oude topics, is er een instelling die ik mis/niet ken?

Edit, iets te vroeg gepost. Ik zie net dat binnen 'Media-indexering' Videostation niet stond aangevinkd. Ik denk dat e.e.a. nu wel zal gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door vandermark op 17-11-2015 09:52 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Kleine probleempje hier, ik heb hier een rack-model Syno hangen (RS2414+) met SSD cache voor de normale disken. Dat ging prima tot er vrijdag 1 SSD uitklapte, gelijk vervangen door een nieuwe maar op de een of andere manier kan ik niet voor "Repair" kiezen in disk management, alleen voor het verwijderen van de SSD cache. Syno support reageert helaas niet bijzonder snel, iemand hier nog ideeën of tips?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
DennusB schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:47:
Dat ging prima tot er vrijdag 1 SSD uitklapte..
Wat is je SSD config ? R/RW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:49:
[...]

Wat is je SSD config ? R/RW ?
RW inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
vandermark schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:48:
Nu ik een fatsoenlijke upload thuis heb wil ik Videostation beter inzetten om ook van buiten mijn thuisnetwerk films en series te kunnen bekijken mbv dsvideo app. Waar ik tegenaan loop is dat Videostation nieuwe media die via Sonarr/Sabnzbd+ zijn toegevoegd aan de Bibliotheek niet indexeert?

Als ik hierop zoek vind ik vooral erg oude topics, is er een instelling die ik mis/niet ken?

Edit, iets te vroeg gepost. Ik zie net dat binnen 'Media-indexering' Videostation niet stond aangevinkd. Ik denk dat e.e.a. nu wel zal gaan.
Als dat niet werkt, zoek dan eens in de instellingen van Sonarr/Sabnzbd+ naar het forceren van media indexing in de instellingen. Ik gebruik zelf Couchpotato en Sickrage, en ik moest bij beide aanvinken dat de media opnieuw geïndexeerd moet worden. Dat doet Video Station namelijk niet automatisch als er content van een downloader in een folder wordt gezet. Dat las ik althans toen ik zocht naar de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 14:11
RoD schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:56:
[...]

Als dat niet werkt, zoek dan eens in de instellingen van Sonarr/Sabnzbd+ naar het forceren van media indexing in de instellingen. Ik gebruik zelf Couchpotato en Sickrage, en ik moest bij beide aanvinken dat de media opnieuw geïndexeerd moet worden. Dat doet Video Station namelijk niet automatisch als er content van een downloader in een folder wordt gezet. Dat las ik althans toen ik zocht naar de oplossing :)
Dit werkt al :)
In Sabnzbd+ stond 'automatische terugkoppeling' bij 'Indexering' onder opties al aan.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Heb het zelf wel eens gehad dat een remove van de cache bleef hangen.. systeem een reboot gegeven en toen ging het wel. Mocht je 3rd party services hebben draaien of iSCSI op dat volume dan moet je die ook uit/offline zetten anders kan het volume niet worden ge-unmount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:55:
[...]

Heb het zelf wel eens gehad dat een remove van de cache bleef hangen.. systeem een reboot gegeven en toen ging het wel. Mocht je 3rd party services hebben draaien of iSCSI op dat volume dan moet je die ook uit/offline zetten anders kan het volume niet worden ge-unmount.
Nou ja het gekke is, we hebben eerder een SSD vervangen en toen ging het prima (zonder downtime). Ik kan nu niet zomaar die Syno rebooten want er hangen allemaal ISCSI disks aan hypervisors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Normaal moet een reboot geen issue zijn als je niet al te veel IO hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb het probleem met mn DS415+ dat mijn hdd's om de zoveel tijd uit slaapstand ontwaken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Information
Systeem
2015/11/17 06:22:26
SYSTEM
Internal disks woke up from hibernation.
Information
Systeem
2015/11/17 05:49:26
SYSTEM
Information
Systeem
2015/11/17 04:29:25
SYSTEM
Information
Systeem
2015/11/17 03:49:23
SYSTEM
Information
Systeem
2015/11/17 02:29:22
SYSTEM
Information
Systeem
2015/11/17 01:49:21
SYSTEM
Information
Systeem
2015/11/17 00:29:20
SYSTEM
Information
Systeem
2015/11/16 23:49:20
SYSTEM

Dus een patroon: de ene keer na 40 minuten uit slaapstaand, de keer erna na 1 uur 20 minuten.

Hier is veel informatie over te vinden maar de oplossing heb ik nog niet gevonden. Ik probeer nog even verder voordat ik hier om hulp ga vragen.
Een van de mogelijke oorzaken wordt het gebruik van Quickconnect genoemd.
Deze zet ik uit om te testen of dit mijn probleem oplost maar dan heb ik een ander probleem, ik wil de webmanager wel kunnen benaderen vanaf mn werk.
Standaard wordt DSM ingesteld op poort 5000.
Vanuit de proxy op mijn werk kom ik echter niet op deze poort en ik weet ook niet welke poorten er wel openstaan. En ik gok dat een poortscan niet wordt gewaardeerd ;-).

Wat ik eigenlijk zou willen is om externIP:5000/webman/index.cgi te veranderen in externIP/webman/index.cgi.
De webmanager is alleen niet een standaard directory op de webstation anders zou het volgens mij met een virtual host te realiseren zijn.
Is dat te realiseren en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:59

Tazzios

..

Riesjard schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:05:
...

Wat ik eigenlijk zou willen is om externIP:5000/webman/index.cgi te veranderen in externIP/webman/index.cgi.
De webmanager is alleen niet een standaard directory op de webstation anders zou het volgens mij met een virtual host te realiseren zijn.
Interne poort 5000 mappen naar externe poort 80 in je firewall van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Riesjard schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:05:
Ik heb het probleem met mn DS415+ dat mijn hdd's om de zoveel tijd uit slaapstand ontwaken.
code:
1
2
3
4
5
Information
Systeem
2015/11/17 06:22:26
[... hier stond een lange log, aardvark ...]

Dus een patroon: de ene keer na 40 minuten uit slaapstaand, de keer erna na 1 uur 20 minuten.

Hier is veel informatie over te vinden maar de oplossing heb ik nog niet gevonden. Ik probeer nog even verder voordat ik hier om hulp ga vragen.
Een van de mogelijke oorzaken wordt het gebruik van Quickconnect genoemd.
Deze zet ik uit om te testen of dit mijn probleem oplost maar dan heb ik een ander probleem, ik wil de webmanager wel kunnen benaderen vanaf mn werk.
Standaard wordt DSM ingesteld op poort 5000.
Vanuit de proxy op mijn werk kom ik echter niet op deze poort en ik weet ook niet welke poorten er wel openstaan. En ik gok dat een poortscan niet wordt gewaardeerd ;-).

Ik neem je vraag even mee naar het juiste subforum. ;)

Dat uitzoeken wat de harde schijven in de nas wekt is een hele klus. Zoek voor de grap (maak je borst maar nat) in dit topic daar maar eens naar.

Qua bereikbaarheid van je nas vanaf je werk (of waarvandaan buiten je thuisnetwerk dan ook): zet een (Open)VPN servertje op en laat die kletsen via poort 443 (zoeken op vpn en 443 in dit topic). Idealiter draait die service op je router, zodat de harde schijven in de nas kunnen hibernaten. Of je gaat nog een stapje verder en kijkt of je router transparant is voor Wake-on-WAN, danwel een WoL-servertje op zich laat installeren. Dan kan de nas gewoon uit en op afstand gewekt worden. Synology's eigen router RT1900ac heeft zulke eigenschappen: kan vpn-server zijn en heeft (via QuickConnect) ook de mogelijkheid tot WoL (daar is een topic over: [Ervaringen] Synology router RT1900ac). Maar alternatieven als dd-wrt en pfSense bieden zulke extra's ook. Maak het af qua beveiliging met een strakke instelling van de firewall en niemand doet je wat.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2015 14:29 . Reden: Not fpSense but pfSense. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tazzios schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:43:
[...]

Interne poort 5000 mappen naar externe poort 80 in je firewall van je router.
Ik draai ook andere pakketten die via poort 80 binnenkomen. Dan wordt al het verkeer daarnaartoe ook doorgezet naar poort 5000 van mn nas. Of begrijp ik dit dan niet goed.

En ik heb meerdere pakketten die verschillende interne poorten gebruiken die ik ook op soortgelijke manier wil benaderen. Bijv NZBGet op poort 6789.
Pagina: 1 ... 47 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).