Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.598 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:53
Jep, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:49
mischien een hele domme vraag maar kan ik ook een automatische dagelijks backup maken van mijn configuration en deze wegschrijven naar bijv een externe ftp ? ik heb zitten zoeken maar niks gevonden. ik doe het op dit moment namelijk 1 keer in de zoveeltijd handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In aanvulling op sweebee. Juistem, geen enkel probleem met DSM 5.2 en een USB 2.0-hub (van een Dell 1708FP monitor). Op het Engelstalige forum zag ik wel klachten dat het niet met elke USB 3.0-hub werkt (geen eigen ervaring). Overigens werkt ook hibernation bij mij (DS215j) uitstekend op die via de hub aangesloten usb-hdd's.
RenaldoN schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:32:
mischien een hele domme vraag maar kan ik ook een automatische dagelijks backup maken van mijn configuration en deze wegschrijven naar bijv een externe ftp ? ik heb zitten zoeken maar niks gevonden. ik doe het op dit moment namelijk 1 keer in de zoveeltijd handmatig.
Integendeel, een uiterst interessante vraag. Via de Taakplanner in het Configuratiemenu kun je een taak aanmaken die je om de zoveel tijd automatisch oproept. Daarna kun je het resulterende bestand wegschrijven met een tweede taak (die iets later start dan de eerste), of je schrijft een script die beide in een keer uitvoert (met een wachtlus/sleep). Het commando voor de backup van de instellingen: synoconfbkp export --filepath=<YOUR_PATH_HERE>. Uiteraard maakt een test of je de gegevens weer kunt inlezen deel uit van je projectje. Vergeet voor de zekerheid niet om een diff te doen op de file die je op deze manier krijgt en via de normale weg (om grote verschillen uit te sluiten; er is een veld met datuminformatie, zie: forum). ;) Succes!

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 14:51 . Reden: synoconfbkp & model voor usb-hub & nas vermeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik ben op zoek naar een aankoopadvies. Deze week ga ik een Synology NAS kopen en ik twijfel nog tussen de DS215j en de DS215+
Ik ben van plan om de NAS te gebruiken voor de volgende doeleinden:
- Als download station
- Foto server (Foto backup voor meerdere ios devices en macbooks)
- Muziek Library
- Video streamen naar RP, PS3 of Apple TV (maar 1 stream tegelijk)
- Timemachine backup voor twee macbooks
- Eventueel mail server en 1 of twee IP camera's

Op basis van wat ik in dit topic heb gelezen wilde ik eigenlijk gaan voor de DS215j, maar door nog even op overige fora (Synology forum) te lezen twijfel ik eigenlijk sterk of de DS215+ niet een veel veiliger keuze is.

Is de DS215j snel en betrouwbaar en duurzaam genoeg voor mijn wensenlijstje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33
ickers schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:25:
Ik ben op zoek naar een aankoopadvies. Deze week ga ik een Synology NAS kopen en ik twijfel nog tussen de DS215j en de DS215+
Ik ben van plan om de NAS te gebruiken voor de volgende doeleinden:
- Als download station
- Foto server (Foto backup voor meerdere ios devices en macbooks)
- Muziek Library
- Video streamen naar RP, PS3 of Apple TV (maar 1 stream tegelijk)
- Timemachine backup voor twee macbooks
- Eventueel mail server en 1 of twee IP camera's

Op basis van wat ik in dit topic heb gelezen wilde ik eigenlijk gaan voor de DS215j, maar door nog even op overige fora (Synology forum) te lezen twijfel ik eigenlijk sterk of de DS215+ niet een veel veiliger keuze is.

Is de DS215j snel en betrouwbaar en duurzaam genoeg voor mijn wensenlijstje?
DS215+

Het feit dat je meerdere taken wilt uitvoeren, waarvan deels tegelijk ga je het beste voor een 215+.
Dubbel geheugen en stuk sneller.

Ook valt de 215+ in groep 1 qua media ondersteuning waardoor je dus beeld krijgt op je Apple TV bijv.
De 215J valt onder groep 2
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577

Ik zou als ik jou was, meer de volgende modellen tegen over elkaar zetten:

215+, 214Play en 216Play en dan wat je het belangrijkste vind qua prijs, functies.

Als ik in je schoenen zou staan zou ik zelf gaan voor de 215+ omdat dit gewoon een snelle NAS is en je kunt dadelijk vanaf DSM6.0 (april 2016, beta programma nu actief) offline transcoding doen waardoor noodzaak minder wordt voor een play. Dit moet je wel willen natuurlijk...

[ Voor 30% gewijzigd door Quakie op 04-11-2015 15:46 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
rikadoo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:23:
Je belangrijke data backuppen.... En daarna de smart waardes bekijken.
De SMART test is afgelopen en hij geeft op alle testen 'status:ok'.
Verder nog:

Disk Reconnection Count: 14
Bad Sector Count: 2
Disk re-Identification count: 31
SMART status: Normal

Wat kan ik nu best doen? Volume removen lijkt de enige optie te zijn die de NAS aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
Quakie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:35:
[...]

DS215+

Het feit dat je meerdere taken wilt uitvoeren, waarvan deels tegelijk ga je het beste voor een 215+.
Dubbel geheugen en stuk sneller.

Ook valt de 215+ in groep 1 qua media ondersteuning waardoor je dus beeld krijgt op je Apple TV bijv.
De 215J valt onder groep 2
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577

Ik zou als ik jou was, meer de volgende modellen tegen over elkaar zetten:

215+, 214Play en 216Play en dan wat je het belangrijkste vind qua prijs, functies.

Als ik in je schoenen zou staan zou ik zelf gaan voor de 215+ omdat dit gewoon een snelle NAS is en je kunt dadelijk vanaf DSM6.0 (april 2016, beta programma nu actief) offline transcoding doen waardoor noodzaak minder wordt voor een play. Dit moet je wel willen natuurlijk...
Bedankt voor je snelle reactie! Dit bevestigt mijn gevoel van de laatste dagen.

Ik ga dan voor de 215+, aangezien ik in principe de transcoding niet door de NAS zou willen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d--amo schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:45:
[...]
De SMART test is afgelopen en hij geeft op alle testen 'status:ok'.
[...]
Wat kan ik nu best doen? Volume removen lijkt de enige optie te zijn die de NAS aangeeft.
Ga eens buurten in Check je SMART. Maak naast een goede screenshot van de S.M.A.R.T.-detailinformatie ook een screenshot van de 'History' om de verdeling in de tijd te zien (voor zover van toepassing). Je hebt wel een goede backup? Mogelijk kun je met herformatteren de bad sectors wegpoetsen. Na dat formatteren hoe dan ook de schijf in de gaten houden door periodiek een rapportje te draaien om te zien of die fouten opnieuw optreden danwel in frequentie toenemen (in het laatste geval schijf vervangen).

Vervolg: d--amo in "Check je SMART".

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 19:32 . Reden: Quote ingevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
Friespeuk schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:46:
support is vrij stil over deze fout als ik het zo op de fora lees.
Njah, ze vinden dat mijn key ongeldig is. Niet bij de juiste winkel gekocht / mogelijk dubbel uitgegeven. Ik heb aangegeven dat ik daar een jaar terug wel mee aan kon komen bij de winkel maar nu wordt dat lastig. Heb de bal bij synology terug gelegd, maar vooralsnog stellen ze zich op als groot beursgenoteerd bedrijf met veel kleine lettertjes :+

Overigens m'n crashplan nog niet aangekregen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag van een leek:

Als ik mijn NAS op afstand (buitenshuis) kan bereiken via een iOS apparaat of laptop, kan video dan ook worden getranscodeerd zodat ik alle formaten kan afspelen?

Ik vond het lastig dit uit te vinden voor de ds216play of ds214play.

Ik zoek een NAS waarbij ik dus ten alle tijden en vooral op iOS al mijn series of films kan bekijken, ook offline. Via Plex of via hun eigen software of iets anders maakt mij niet uit, wat het beste gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:20

RnB

Ik ben nu ontzettend gefrusteerd omdat ik met het volgende vastloop:

Ik wil mijn DS214 downgraden van DSM 6.0 bèta naar de laatste DSM 5.2 stable. Ik wist van tevoren dat dit niet zomaar ging, maar ik durfde de uitdaging wel aan.
Via een telnet sessie probeer ik de VERSION die zich bevind in ./etc.defaults/ te wijzigen naar een VERSION van een stable DSM 5.2.
Hier gaat het mis: ik krijg steeds de melding: cp: cannot create regular file ‘/etc.defaults/VERSION’: Permission denied

Ik ben ingelogd met het standaard admin account van Synology, want mijn connection wordt al direct rejected wanneer ik in wil loggen met mijn aangemaakte admin account. Ook met -f krijg ik het niet voor elkaar, dan krijg ik de melding: cp: cannot remove ‘/etc.defaults/VERSION’: Permission denied

Als ik met root inlog, vind ie de desbetreffende folders en files niet.

Zou er iemand mij uit de brand kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47
Moet hoe dan ook met root. Die zou ook gewoon alle files moeten laten zien op dezelfde plek.
En ./etc/... is niet hetzelde als /etc/...

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 04-11-2015 21:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
De file staat hier en is alleen te beschrijven als root gebruiker.

DS715> cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="5"
minorversion="2"
buildphase="hotfix"
buildnumber="5592"
smallfixnumber=4
builddate=2015/09/04
buildtime="17:27:10"
DS715> ls -las /etc.defaults/VERSION
4 -rwxr-xr-x 1 root root 132 Sep 7 15:49 /etc.defaults/VERSION
DS715>

[ Voor 29% gewijzigd door technorabilia op 04-11-2015 21:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:00
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:49:
Even een vraag van een leek:

Als ik mijn NAS op afstand (buitenshuis) kan bereiken via een iOS apparaat of laptop, kan video dan ook worden getranscodeerd zodat ik alle formaten kan afspelen?
Natuurlijk kan dat? Maar hoeveel bandbreedte heb je en wat is je video size?

iOS doet 1080P video. Als voldoende bandbreedte hebt gaat elke NAS dat redden. Heb je alleen voldoende bandbreedte om 720p (of lager) te streamen dan heb je een type 1 NAS nodig om 1080p content naar 720p zetten.

Plex neigt altijd te willen transcoden. Daar heb je een flinke NAS voor nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Wobblier op 04-11-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ferra schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:32:
is het mogelijk om een usb hub in een synology te steken en dan meerdere externe hd's op de synology aan te sluiten?
Getest en dit kan inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DSCam werkt weer na een app update op iOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:06:
Volgens mij biedt Synology zelf PMS niet aan, maar op de website van Plex staat bij https://plex.tv/downloads onder de knop 'nas' bij Synology nu wel een variant voor de alpine-armv7-architectuur. Mij is onbekend of 'alpine' in dit geval universeel is en slaat op alle varianten van de Annapurnaprocessoren die door Synology worden toegepast (alpine4k voor Annapurna Alpine AL212 in DS215+, alpine voor andere varianten).

Heb je een DS215+? Probeer dan Plex.tv als bron toe te voegen aan je packagecenter (https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/205165858). En bericht ons of het package kan worden geïnstalleerd en of het functioneert.

Als er binnen afzienbare tijd niemand reageert, je vraag over 1 à 2 dagen opnieuw stellen (met citaten/verwijzingen naar dit topic) in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2. Daar 'lopen' in mijn herinnering wel wat eigenaren/gebruikers van een DS215+ in rond.
Ik herhaal hier even een vraag uit het aankoopadvies forum over de DS215+:
Zijn er gebruikers die kunnen bevestigen dat Plex Media Server te installeren is op een DS215+ met de Alpine-ARMV7 package?

En zijn er nog andere externe packages die (nog) niet beschikbaar zijn voor de Annapurnaprocessor waar jullie tegenaan gelopen zijn (zoals time backup)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 07:20

RnB

DukeBox schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:13:
Moet hoe dan ook met root. Die zou ook gewoon alle files moeten laten zien op dezelfde plek.
En ./etc/... is niet hetzelde als /etc/...
kraades schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:18:
De file staat hier en is alleen te beschrijven als root gebruiker.

DS715> cat /etc.defaults/VERSION
majorversion="5"
minorversion="2"
buildphase="hotfix"
buildnumber="5592"
smallfixnumber=4
builddate=2015/09/04
buildtime="17:27:10"
DS715> ls -las /etc.defaults/VERSION
4 -rwxr-xr-x 1 root root 132 Sep 7 15:49 /etc.defaults/VERSION
DS715>
Hm oké bedankt, ik ga vanavond weer een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ickers schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:36:[...]
En zijn er nog andere externe packages die (nog) niet beschikbaar zijn voor de Annapurnaprocessor waar jullie tegenaan gelopen zijn (zoals time backup)?
Voor wat betreft Time Backup zou ik er niet op rekenen dat dat pakket nog beschikbaar komt voor de DS215+. De eerste versie van DSM 5.2 waarmee de DS215+ werd geleverd was Version: 5.2-5565. Daar staat het niet bij vermeld, maar in releasenotes voor andere nas-servers staat dat Time Backup wordt uitgefaseerd. Je zult moeten uitwijken naar de standaard functies onder 'Backup & Replication' of wachten wat DSM 6.0 (in bèta) voor moois zal brengen.
Important Notes
[...]
3. DSM 5.2 is the last DSM version to support Time Backup as an add-on application in Package Center. Time Backup features will be fully merged into the built-in Backup package in future releases. Existing Time Backup users will not be affecteert.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
hebben andere ook een toename in SSH attacks? zie steeds meer blacklisted meldingen voorbij komen, terwijl ik een tijd terug al een firewall op het buitenland had gezet...
zie nu trouwens wel dat het buitenlandse IP's zijn... toch nog maar even de firewall checken

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 05-11-2015 10:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit nieuwsgierigheid: heb je cijfers over toenamen in absolute aantallen & in procenten? En komen de geblokkeerde ip's/aanvallen allemaal uit de regio (Benelux)? Heb je echt alle buitenlandse adressen geband?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 10:53 . Reden: B) wordt ongewild een smiley; (NL, B) veranderd in (Benelux). ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Inmiddels wederom reactie van Synology mbt weigerende licentieissue - mijn licentie is blijkbaar veelvuldig verkocht en ik moet me melden bij de betreffende winkel (die niet meer bestaat). Als synology 1,5 jaar terug nou meteen had gemeld 'code ongeldig' dan had ik er wat mee gekund, maar nu is dat natuurlijk gevalletje helaas pindakaas.
Snap het dillema, maar vind vooral irritant dat ze me de mogelijkheid in verweer te komen min of meer hebben ontnomen door zo lang te doen over verificatie van sleutels. Die was er tot versie 7.0 dus niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Prulleman schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:40:
hebben andere ook een toename in SSH attacks? zie steeds meer blacklisted meldingen voorbij komen, terwijl ik een tijd terug al een firewall op het buitenland had gezet...
zie nu trouwens wel dat het buitenlandse IP's zijn... toch nog maar even de firewall checken
Firewall beter instellen i.d.d. Zie ook: ThinkPadd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" om het makkelijk te kunnen testen.

Ik heb de SSH-poort maar voor 1 IP-adres openstaan, het IP-adres van m'n ouders, zodat de Synology daar kan backuppen (die poort is blijkbaar nodig, naast poort 873 voor NetBackup).

Verder alleen poort 443 voor een beperkt aantal landen openstaan, over die poort heb ik OpenVPN lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2015 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:51:
Uit nieuwsgierigheid: heb je cijfers over toenamen in absolute aantallen & in procenten? En komen de geblokkeerde ip's/aanvallen allemaal uit de regio (Benelux)? Heb je echt alle buitenlandse adressen geband?
hou het niet echt bij maar vandaag al 7 terwijl het normaal 1 of minder per dag was.

(ik heb het dan over blocked IP's na 3 pogingen in 5 minuten)

ok.. zie nu ook dat mijn firewall geheel uit staat.. ik zou zweren dat ik die had opgezet.. vaag...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:52:
Inmiddels wederom reactie van Synology mbt weigerende licentieissue - mijn licentie is blijkbaar veelvuldig verkocht en ik moet me melden bij de betreffende winkel (die niet meer bestaat). Als synology 1,5 jaar terug nou meteen had gemeld 'code ongeldig' dan had ik er wat mee gekund, maar nu is dat natuurlijk gevalletje helaas pindakaas.
Snap het dillema, maar vind vooral irritant dat ze me de mogelijkheid in verweer te komen min of meer hebben ontnomen door zo lang te doen over verificatie van sleutels. Die was er tot versie 7.0 dus niet.
Dat is zuur. Geen enkele vorm van coulance? Niks, als in nada? Geen korting, geen opsporingsbonus (als je de naam van de winkelier prijsgeeft, krijg je de licentie alsnog gratis/voor een symbolisch bedrag)? Of ben je nog met ze in gesprek (met de lui in Frankrijk, of kun je nog escaleren naar de opperhoofden in Taiwan - bel ze!)?

Een oproepje in het shoppingforum naar andere gedupeerden om zich te melden - met meer kun je misschien een grotere vuist (lees: teleurstelling over weinig constructieve oplossing en daar ruchtbaarheid aan geven) maken naar Synology - lijkt me zinvol (eigen topictitel trekt waarschijnlijk meer aandacht dan dit verscholen bericht). Omdat de winkel niet meer bestaat lijkt me bovendien dat je die naam wel zou mogen prijsgeven, mogelijk dat alleen daardoor al meer reacties volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:30:
[...]
Dat is zuur. Geen enkele vorm van coulance? Niks, als in nada? Geen korting, geen opsporingsbonus (als je de naam van de winkelier prijsgeeft, krijg je de licentie alsnog gratis/voor een symbolisch bedrag)? Of ben je nog met ze in gesprek (met de lui in Frankrijk, of kun je nog escaleren naar de opperhoofden in Taiwan - bel ze!)?

Een oproepje in het shoppingforum naar andere gedupeerden om zich te melden - met meer kun je misschien een grotere vuist (lees: teleurstelling over weinig constructieve oplossing en daar ruchtbaarheid aan geven) maken naar Synology - lijkt me zinvol (eigen topictitel trekt waarschijnlijk meer aandacht dan dit verscholen bericht). Omdat de winkel niet meer bestaat lijkt me bovendien dat je die naam wel zou mogen prijsgeven, mogelijk dat alleen daardoor al meer reacties volgen.
Njah, hun argumentatie is niet helemaal loos - ik heb de licentie gekocht via een buitenlandse winkel op eBay die (verrassing) niet meer bestaat. Enige wat dan rest is dat het zo lang heeft geduurd voor ze die licenties überhaupt gingen checken en ik nu bij eBay buiten hun kopersbescherming val. Ze hebben m'n factuur en bewijsstukken gehad en zeggen - los het lekker op met de verkoper.

Maar, tegelijkertijd ben ik nog in gesprek, zal de suggestie om er een meldpunt voor op te richten meenemen - ben namelijk niet de enige inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Heb mijn licenties (online) gekocht bij een niet onbekende Synology dealer met een fysieke winkel in Arnhem. Heb deze mensen een mail gestuurd of ze opheldering kunnen verschaffen. Wordt vervolgd...

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus jij hebt ook niet-werkende licenties, gekocht bij een reguliere webshop? Dat wordt interessant - als in: is de verificatiemethode van Synology wel waterdicht en hoe goed is hun methode voor het creëeren van sleutels? Of is in dit geval de desbetreffende webshop mogelijk slachtoffer van vergelijkbare praktijken? Wie was of is dan hun leverancier en hoe goed is hun afdeling inkoop qua leveranciersbeoordeling?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33
Gisteren in een opwelling een DX213 gekocht..

Ik wil kijken of ik van een passieve NAS een actieve NAS kan maken qua workflow...

Wat heb ik in mijn hoofd?

Raid0 (4Tb + 3Tb) weer uit elkaar trekken en 3Tb als iSCSI drive in te schakelen met een actief SSD Caching ipv op volledige volume. Backup loopt dan naar de DX213 (enkel 3Tb). Ongeacht data hoeveelheid moet volledig volume meegenomen worden.

De iSCSI moet dan gaan dienen als hoofdopslag voor mijn lightroom bibliotheek.

Geen idee of dit een beetje gaat werken?

Ik twijfel uiteraard, omdat er nu 110GB aan cache actief is wat ik dan verlies.. dus ook app snelheden enzo. lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 05-11-2015 13:46 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 12:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Voor de verandering is er weer een schijf aan het sterven in mijn DS411+. Nu ben ik aan het kijken naar een vervangende 3TB schijf, maar ben compleet uit die wereld. De WD RED is niet nodig zag ik in de TS. Maar dan blijft er nog veel keuze over.

Ik had zelf dit lijstje in gedachte:
#ProductPrijsSubtotaal
1HGST Deskstar NAS, 3TB€ 124,45€ 124,45
1Seagate NAS HDD, 3TB€ 107,95€ 107,95
1WD Green HDD, 3TB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,35

Ik neig naar de WD Green. Maar misschien is een andere beter?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
wontcachme schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:53:
Voor de verandering is er weer een schijf aan het sterven in mijn DS411+. Nu ben ik aan het kijken naar een vervangende 3TB schijf, maar ben compleet uit die wereld. De WD RED is niet nodig zag ik in de TS. Maar dan blijft er nog veel keuze over.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,35

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Hitachi schijven(HGST). Alle schijven die ik daarvan heb draaien nog steeds prima, en die zitten nu al 4 jaar in mijn 1511.En die draait echt heel wat uurtjes in de week. Echter ik heb wel 5400 rpm schijven, zijn toch net wat stiller over het algemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke eigenschappen zijn voor jou van belang? Je zou een scoringsmatrix kunnen opzetten waarbij bijv. MTBF, (fabrieks)garantieperiode e.d. meegewogen worden naast prijs. De rotatiesnelheid van de schijven is in een nas minder relevant, dus daar scoort de HGST al niet hoger dan de andere, langzamere schijven. Je zou in de specificatie de lees- en schrijfsnelheden kunnen opzoeken, al lijkt me dat ook daar de nas zelf de bottleneck is. Uitvalcijfers zijn maar beperkt beschikbaar, dus ik zou de goedkoopste kiezen, waarbij ik zowel aan de service van mijn leverancier als van de fabrikant een zwaardere weegfactor zou toekennen (hoe moeilijk doen ze over vervanging bij defecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:05:
Dus jij hebt ook niet-werkende licenties, gekocht bij een reguliere webshop? Dat wordt interessant - als in: is de verificatiemethode van Synology wel waterdicht en hoe goed is hun methode voor het creëeren van sleutels? Of is in dit geval de desbetreffende webshop mogelijk slachtoffer van vergelijkbare praktijken? Wie was of is dan hun leverancier en hoe goed is hun afdeling inkoop qua leveranciersbeoordeling?
Klopt, officiële licenties. Heb het even nagekeken. Heb een 1010+ met standaard één licentie. Deze is nog geldig en staat op vervaldatum 'oneindig'. Daarnaast heb ik 3 extra licenties gekocht, waarvan er één nog geldig is (eveneens vervaldatum 'oneindig') en er 2 nu op 'ongeldig' staan. Maffe is dat ik die extra licenties naar ik het me herinner in één keer als pakket gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
alexbl69 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:02:
Heb mijn licenties (online) gekocht bij een niet onbekende Synology dealer met een fysieke winkel in Arnhem. Heb deze mensen een mail gestuurd of ze opheldering kunnen verschaffen. Wordt vervolgd...
Heb jij wel een licentiekaart gekregen? Ik krijg de indruk dat zonder officiële licentiekaart Synology de schuld bij jezelf legt. Schijnbaar hadden we moeten weten wat een officiële dealer is en aan welke voorwaarden de aankoop van een licentie moet voldoen.

Heb zelf de kaart overigens nooit gekregen, maar nam er geen aanstoot aan aangezien de key wel werkte. Verkoper inmiddels gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig kun jij, alexbl69, nog bij je leverancier reclameren. Als het de shop is, die ik denk dat het is, dan verkopen zij licentiecodes per email, maar over een licentiekaart wordt met geen woord gerept. :? Ook andere webshops bieden verzending van een code per email aan (zonder dat een licentiekaart volgt), al heeft die tweede voorbeeldshop wel de mogelijkheid de order ook fysiek te ontvangen (maar ook daar wordt niet met zoveel woorden over een licentiekaart gesproken; wat je werkelijk krijgt is onduidelijk; in geval je de licentiecode per email ontvangt is dat nadat zij het product van Synology hebben geopend - van nasturen van de kaart lijkt geen sprake te zijn).

'k Ben benieuwd hoe groot de omvang van dit probleem is. Zou Synology een teller bijhouden van de illegale licenties, nu Surveillance Station 7.1 (met verplichte licentie-activatie) vrijgegeven is? Synology heeft hier m.i. hoe dan ook een rol in te spelen, al was het maar omdat een klant weinig mogelijkheden had de licentie op echtheid te controleren. Doordat de software de code accepteerde, was daar voorheen ook niet direct aanleiding toe (tenzij je de codes gruwelijk goedkoop aanschafte of er op een andere manier een luchtje aan de transactie hing). Ook vandaag staat over die te ontvangen licentiekaart geen algemene informatie op de website. Pas sinds kort, met de activering via internet, wordt je wel getriggerd. Interessante casus.

Het verhandelen van zulke licenties tussen bijv. particulieren krijgt hiermee een interessante dimensie. Ondanks ontvangst van de kaart zou iemand de code meermalen kunnen verkopen. Dan is het een race wie zich als eerste registreert. Daar zou Synology intermediair kunnen zijn door licentietransfers toe te staan, maar dat dan via hun klantenservice te laten lopen (kan een simpel geautomatiseerd systeem op basis van email zijn bijv.). Dat in ruil voor een kleine vergoeding; of de licenties direct bij hen inkopen. Hier wreekt zich m.i. dat de marktplaats, die ze ooit voor ogen hadden met hun packages e.d., zich niet heeft doorgezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 15:03 . Reden: email vs licentiekaart bij verschillende leveranciers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik twijfel heel erg tussen de 216play en de 215+ op het moment. Voor mij is het streamen van films intern o.a. belangrijk. Daarnaast ook gebruik als lokale opslag van documenten van mij en mijn vriendin, foto's. Heb ook 2 D-link camera's die ik er eventueel mee wil laten verbinden zodat ze hun motion detection foto's daarop opslaan in gescheiden mappen.

Zo dus: Data opslag, streaming (naar PS4, Apple TV 4 en WD TV Live streamer o.a.), surveillance, muziek plus streamen.

Edit: Ik zie hier boven een lijstje van 3 merken harddisks. Hij komt overigens in de woonkamer te staan bij mij aan de router en heel misschien in de meterkast direct op de modem. Die WD green zouden denk ik dan prima moeten zijn voor dit? Zeker omdat het geluids niveau beperkt moet blijven.

[ Voor 23% gewijzigd door Recon24 op 05-11-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:25
Mijn DS1513+ vraagt mij op regelmatige tijdstippen om de gegevens op te schonen via de tool Opslagbeheer. Kan er mij iemand op weg helpen voor een script dat ik kan toevoegen aan de taakplanner van Synology? Zodoende laat ik elke maand automatisch de tool Opslagbeheer los op de 5 HDD's.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook gezocht op data scrubbing, de Engelse term voor gegevens opschonen? Daarmee zijn diverse oplossing(srichting)en te vinden, o.m. Schedule a data scrubbing ?. Kun je daar wat mee, of zocht je iets kant-en-klaars?

Een verbetervoorstel insturen kan ook, maar is meer voor de lange adem. Een in te plannen scrub voor btrfs lijkt me in DSM 6.0 ook wel een handig feature (mocht het er nog niet in zitten).
alexbl69 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:15:
[...]

Klopt, officiële licenties. Heb het even nagekeken. Heb een 1010+ met standaard één licentie. Deze is nog geldig en staat op vervaldatum 'oneindig'. Daarnaast heb ik 3 extra licenties gekocht, waarvan er één nog geldig is (eveneens vervaldatum 'oneindig') en er 2 nu op 'ongeldig' staan. Maffe is dat ik die extra licenties naar ik het me herinner in één keer als pakket gekocht heb.
Er is vandaag een update voor Surveillance Station uitgebracht. Mogelijk lost die verbetering jouw licentieprobleem op?
Version: 7.1-4058

(2015/11/06)
Fixed Issue
1. Fixed an issue where the camera license verification may fail.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 12:36 . Reden: Licentieprobleem verholpen? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Iemand ervaring met een DS215j als webserver? Verder wil ik hem gebruiken voor centrale opslag en voor het streamen van muziek naar een radio met DNLA.

De DS215j is een goedkope instapper maar of de processor van 800Mhz voldoet voor wat Webdevelopment en audiostreaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewinkel1989
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-10 18:09
Hello,

Ik zit eraan te denken om een Synology DS115J aan te schaffen. Nu heb ik al diverse reacties gelezen over het nadeel van 1 bay NAS en het hele backup verhaal. Maar ik ben niet van plan om belangrijke data op te slaan, ik wil juist een NAS gaan gebruiken om media te streamen naar een Sonos speaker en een Chromecast.

Het probleem is dat ik een leek ben op het NAS-gebied en nu met een tweetal vragen zit. De enige plek in huis voor een NAS is in de computerkamer en de internetverbinding daar naartoe loopt via een powerline, een TP-Link AV500 om precies te zijn. Als de Synology er eenmaal staat komt er nog een netwerk switch bij om mijn mac ook van internet te kunnen voorzien. Dus: Modem > powerline > netwerkswitch > NAS/MacBook. Is dit mogelijk of gaat het voor problemen zorgen?

Voor de DS115j heb ik ook meteen een nieuwe HDD nodig. Heeft iemand een suggestie welke ik het beste kan kopen? Mijn budget hiervoor gaat tot €60,- en een 1TB is voor mij voldoende (al is meer opslag natuurlijk nooit verkeerd :) ).

Of heeft iemand een betere suggestie/oplossing voor dit geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zowel een DS409slim (geen WoL) als een DS215j (met WoL) om muziek te streamen. De DS215j is zoveel prettiger omdat ik deze op afstand kan aanzetten vanaf mijn iPad 2 via Wake-on-LAN (WoL). Kies maar: comfortabel blijven zitten op de bank, of eerst opstaan en naar de ruimte lopen waar de nas staat om deze aan te zetten om vervolgens naar muziek te kunnen luisteren. Nu is het verbruik van een nas als de DS115j niet heel erg groot en zou je deze voortdurend aan kunnen hebben staan (10,5 W in gebruik, ca. 5 W in hibernation - energiekosten tussen €1 en €2 per maand). Desondanks vind ik het ontbreken van WoL en het gebrek aan het in- & uitschakelschema het grootste nadeel aan de DS115j. De meerprijs van een DS115 (geen j) of DS215j (beide zowel net iets krachtiger als met meer geheugen) weegt op tegen het lagere verbruik, als de nas dagelijks minder dan 12 uren aan staat (grofweg, gerekend over een levenscyclus van ca. 5 jaren).

Waar in je netwerk komt de Sonos te staan? Want een flinke download op je MacBook (of de nas) kan de verbinding via powerline helemaal dicht trekken en de audiostream in de weg zitten. Als je dat niet erg vindt, of de downloadbandbreedte op de MacBook tijdelijk beperkt is er niets aan de hand natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:50:
Gelukkig kun jij, alexbl69, nog bij je leverancier reclameren. Als het de shop is, die ik denk dat het is, dan verkopen zij licentiecodes per email, maar over een licentiekaart wordt met geen woord gerept.
De shop is WM, waarvan ik overigens nog geen reactie heb ontvangen. Kreeg de code's destijds per mail, dus er zou weinig op te sturen zijn.

Ook niet nodig gelukkig, want na de update doet alles het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewinkel1989
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-10 18:09
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:16:
Ik gebruik zowel een DS409slim (geen WoL) als een DS215j (met WoL) om muziek te streamen. De DS215j is zoveel prettiger omdat ik deze op afstand kan aanzetten vanaf mijn iPad 2 via Wake-on-LAN (WoL). Kies maar: comfortabel blijven zitten op de bank, of eerst opstaan en naar de ruimte lopen waar de nas staat om deze aan te zetten om vervolgens naar muziek te kunnen luisteren. Nu is het verbruik van een nas als de DS115j niet heel erg groot en zou je deze voortdurend aan kunnen hebben staan (10,5 W in gebruik, ca. 5 W in hibernation - energiekosten tussen €1 en €2 per maand). Desondanks vind ik het ontbreken van WoL en het gebrek aan het in- & uitschakelschema het grootste nadeel aan de DS115j. De meerprijs van een DS115 (geen j) of DS215j (beide zowel net iets krachtiger als met meer geheugen) weegt op tegen het lagere verbruik, als de nas dagelijks minder dan 12 uren aan staat (grofweg, gerekend over een levenscyclus van ca. 5 jaren).

Waar in je netwerk komt de Sonos te staan? Want een flinke download op je MacBook (of de nas) kan de verbinding via powerline helemaal dicht trekken en de audiostream in de weg zitten. Als je dat niet erg vindt, of de downloadbandbreedte op de MacBook tijdelijk beperkt is er niets aan de hand natuurlijk.
De DS115 en DS215j zijn inderdaad een stuk interessanter en het prijsverschil tussen de twee is zo marginaal dat de DS215j mij de betere keuze lijkt. Ik wist nog niet van WoL, maar om een NAS speciaal aan te zetten om te gebruiken lijkt mij ook niet ideaal.

De Sonos staat in de woonkamer 4 meter van de router af. De mogelijkheid van het dichttrekken van de powerline had ik nog niet aan gedacht. Het is goed om te weten, al denk ik ook niet dat het snel zal gebeuren gezien ik de enige groot gebruiker ben in huis.

Overigens, heeft het gebruik van een netwerk switch ook invloed op de prestaties en/of werking van een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb een behoorlijk vaag probleem met Video Station. Spontaan kan ik niet meer streamen naar mijn mediaspeler via DLNA. Het gekke is, met Audio Station zie ik mijn apparaten (mediaspeler, receiver) nog gewoon. Soms verschijnt in Video Station wel de receiver als apparaat om naar te streamen (al werkt dat natuurlijk niet), en daarna verdwijnt ie weer. Permissies heb ik al naar gekeken. Toestemming voor streaming is gewoon aanwezig op mijn account. Zelfde geldt overigens voor mobiel: ik kan wel audio streamen via DS Audio, maar geen video via DS Video.

Ik heb al geprobeerd de NAS en router te rebooten, de mediaspeler (Mede8er MED600X3D) te factory resetten, etc. Maar niets helpt.

Iemand enige idee wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
wontcachme schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:53:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,35

Ik zou toch voor RED gaan, zoveel bedraagd dat prijsverschil niet, en aangezien die geoptimaliseerd zijn voor NAS devices, waarom zou je er dan een variant instoppen?

3TB WD RED heb je voor 119.. die 10 euro gaat het verschil toch niet maken denk ik dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:42
MetalG schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:47:
[...]

Ik zou toch voor RED gaan, zoveel bedraagd dat prijsverschil niet, en aangezien die geoptimaliseerd zijn voor NAS devices, waarom zou je er dan een variant instoppen?

3TB WD RED heb je voor 119.. die 10 euro gaat het verschil toch niet maken denk ik dan..
+/- 25 dus.
Overigens zou ik ook voor RED gaan. Ik had dan wel pech met 1 van de 2 schijven maar dat kan iedereen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 12:50

wontcachme

You catch me? No you wont

[...]

Ben uiteindelijk gegaan voor een 4TB HGST NAS schijf. Nog wat betrouwbaarheidstesten bekeken en deze hebben bij far de minste uitval. Zeker vergeleken met RED schijven. En ik moest hem toch redelijk rap kopen, want vannacht is de kapotte schijf geheel vastgelopen :X

En 4TB om langzaamaan toch omhoog te gaan qua opslag. Heb nu er nog 3x 2TB bij inzitten.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En ik zou voor de WD Green gaan. Een enkele schijf in een Synology nas heeft weinig last van vibraties zoals die in een enclosure met 5 of 8 of meer harde schijven voorkomen. Synology heeft het probleem van LCC onder controle (zoek in deze draad maar op 'wdidle'). TLER van WD Red kan je wel parten spelen (zie bijv. Belang van nas hd in nas-systeem). Is 2 jaar garantie (green) tegen 3 jaar (red) je een meerprijs van €25 waard?
Hazewinkel1989 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:09:
[...]
Overigens, heeft het gebruik van een netwerk switch ook invloed op de prestaties en/of werking van een NAS?
Nee, een gewone, 'domme' gigabitswitch heeft geen invloed. Met een managed switch kun je wel zaken in je netwerk beïnvloeden (zoals VLANs bijv.) maar die laatste lijk je niet nodig te hebben (voor overige vragen over netwerken is er het forum Netwerken).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 21:35 . Reden: Switch. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Heb je het topic zelf wel gelezen ? TLER heeft dus geen enkele toegevoegde waarde bij een niet HBA based NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een RED 3TB gesneuveld na 2 jaar 4 maanden dienst, is inmiddels vervangen onder garantie.

De 3 jaar garantie kwam dus goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 10:38:
[...]

Heb je het topic zelf wel gelezen ? TLER heeft dus geen enkele toegevoegde waarde bij een niet HBA based NAS.
Zoals ik het begrijp is er geen enkele goede reden om specifiek voor een WD Red te kiezen in een Synology nas. Waar maak ik de denkfout dan? Ik begrijp dat TLER in een Synology niet nuttig is, zelfs contraproductief kan zijn. En daarmee lijkt me de zinsnede 'kan je parten spelen' op zijn plaats. Nergens beweer ik het tegendeel in mijn bericht.

En laat de insinuatie dat ik berichten niet zou lezen in het vervolg achterwege s.v.p.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 10:46:
...zelfs contraproductief kan zijn. En daarmee lijkt me de zinsnede 'kan je parten spelen' op zijn plaats.
Aangezien dat niet waar is, TLER heeft geen nadelige gevolgen. De timeout van het OS is nog vele malen hoger (600 sec onder linux). Alleen situaties waar het OS geen invloed op heeft, zoals bij een HBA, kan het een voordeel/vereiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha. Dan heb ik een eigenschap die als niet-voordeel wordt beschreven omgedacht in een nadeel. Ik zal me verdiepen in de zaken rondom timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:26:
[...]

En ik zou voor de WD Green gaan. Een enkele schijf in een Synology nas heeft weinig last van vibraties zoals die in een enclosure met 5 of 8 of meer harde schijven voorkomen. Synology heeft het probleem van LCC onder controle (zoek in deze draad maar op 'wdidle'). TLER van WD Red kan je wel parten spelen (zie bijv. Belang van nas hd in nas-systeem). Is 2 jaar garantie (green) tegen 3 jaar (red) je een meerprijs van €25 waard?
Ik heb in mijn DS414 ook Greens gestopt. Eerst met Wdidle3 de head parking op 300 gezet. Na er veel over gelezen te hebben maakt die head parking echt het verschil als je Greens in een NAS stopt.

Is overigens gemakkelijk te doen door even een bootable usb-stick te maken met UBCD en dan het tooltje te draaien (wel ervoor zorgen dat je alleen de Greens aansluit op je systeem en verbindt met een Sata-poort op je moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Om ook mijn steentje bij te dragen in de green of NAS HDD discussie, heb in mijn Dell T300 greens gehad op een HBA (PERC 6i) daar is er ooit een van stuk gegaan. Maar nooit issues gehad met random uitvallende schijven. Ik had wel problemen met lage IO dus uiteindelijk vervangen door snellere seagate desktop varianten (ook nooit problemen mee gehad). De greens verplaatst naar een DS1512+, draaien nu al 2 jaar zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:04:
[...]

Is overigens gemakkelijk te doen door even een bootable usb-stick te maken met UBCD en dan het tooltje te draaien (wel ervoor zorgen dat je alleen de Greens aansluit op je systeem en verbindt met een Sata-poort op je moederbord).
Je hoeft zelfs dat niet te doen. In je nas zit de tool al (handig want WD schijnt de tool van hun website te hebben verwijderd). Te bereiken met SSH; zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" waar ik verwijs naar japie101 in "WD Red 4TB LCC probleem back?".

Diverse berichten op het forum van mensen die recentelijk WD Greens in hun Synology nas staken, suggereren dat DSM heel verstandig de agressieve headparking uit zichzelf geheel uitschakelt. Het 'groene' aspect, in de zin van lager energieverbruik, komt dan wel grotendeels te vervallen. De setting op een andere waarde dan 0 zetten, op 300 bijv. zoals je voorstelt, doe je dan om toch wat te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:25:
[...]
Je hoeft zelfs dat niet te doen. In je nas zit de tool al (handig want WD schijnt de tool van hun website te hebben verwijderd). Te bereiken met SSH; zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" waar ik verwijs naar japie101 in "WD Red 4TB LCC probleem back?".

Diverse berichten op het forum van mensen die recentelijk WD Greens in hun Synology nas staken, suggereren dat DSM heel verstandig de agressieve headparking uit zichzelf geheel uitschakelt. Het 'groene' aspect, in de zin van lager energieverbruik, komt dan wel grotendeels te vervallen. De setting op een andere waarde dan 0 zetten, op 300 bijv. zoals je voorstelt, doe je dan om toch wat te besparen.
Ah, die had ik even gemist (ik had je posts tijdens mijn zoektocht al wel voorbij zien komen :P ). Ik heb overigens de waarde op 300 gezet omdat de timer helemaal uitschakelen niet is aan te raden (volgens de bronnen die ik heb gevonden). De schijf zou dan raar kunnen doen.

Wellicht dat de NAS uit zichzelf de timer al heeft uitgeschakeld dan. Ik heb eerst de timer op 300 gezet en toen de schijven in mijn systeem gestoken. Ik zal eens kijken wat de DS414 er van heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of DSM ook bij een vooraf anders dan de default ingestelde waarde die alsnog overschrijft met een 0 is wel interessant om uit te zoeken. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, de latere DSM versie's zetten het uit, heb tijdje geleden Green schijven geplaatst met DSM 5.1 , er terug uit gehaald en volgens WDIDLE3 was het uitgezet.

Geen omkijken meer naar, het staat dan voorgoed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Iemand al een DS216play en ervaring hiermee? Ik overweeg de DS215j maar de 216play is dat extra geld ws wel waard.

Zoals ik hierboven al aangaf wil ik Plex gebruiken, hem gebruiken voor webdevelopement en natuurlijk als filestation. Ik weet alleen niet of Plex al beschikbaar is voor de DS216play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:55:
Inderdaad, de latere DSM versie's zetten het uit, heb tijdje geleden Green schijven geplaatst met DSM 5.1 , er terug uit gehaald en volgens WDIDLE3 was het uitgezet.

Geen omkijken meer naar, het staat dan voorgoed uit.
Betekend dit dat als ik binnenkort mijn NAS ga uitbreiden met 1 schijf (zitten nu 2x wd red in) net zo goed een green erbij kan prikken? Of is juist toch een red aan te raden omdat er als 2x wd red in zitten?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ViNyL schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:04:
Iemand al een DS216play en ervaring hiermee? Ik overweeg de DS215j maar de 216play is dat extra geld ws wel waard.

Zoals ik hierboven al aangaf wil ik Plex gebruiken, hem gebruiken voor webdevelopement en natuurlijk als filestation. Ik weet alleen niet of Plex al beschikbaar is voor de DS216play?
Geen eigen ervaring, maar misschien is de review van bit-tech nuttig voor je?

Voor wat betreft Plex Media Server: op dit moment staat de DS216play niet tussen de ondersteunde systemen op hun webpagina.
16-series: RS2416RP+, RS2416+, RS18016xs+, DS216se
15-series: RC18015xs+, DS3615xs, DS2415+, DS1815+, DS1515+, RS815RP+, RS815+, RS815, DS415play, DS415+, DS215j, DS115j, DS115
Plex zelf biedt soms een alternatief. Zie: Verwijderd in "Synology DS215j of DS215+". Synology heeft gepland de toolchain om zelf packages te kunnen compileren voor de DS216play vrij te geven tegen eind november (Pjetor in "[Synology] Packages"; Dr. Bean in "[Synology] Packages"; Dr. Bean in "[Synology] Packages"). Daarna is het afwachten.

Aansporen van Synology om PMS als een eigen package beschikbaar te stellen kan via het feedbackformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
ickers schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:36:
[...]

Zijn er gebruikers die kunnen bevestigen dat Plex Media Server te installeren is op een DS215+ met de Alpine-ARMV7 package?
Ik herhaal deze nog eventjes, iemand die bovenstaande vraag kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:24:
[...]

Betekend dit dat als ik binnenkort mijn NAS ga uitbreiden met 1 schijf (zitten nu 2x wd red in) net zo goed een green erbij kan prikken? Of is juist toch een red aan te raden omdat er als 2x wd red in zitten?
Dat kan dus, of ze helemaal optimaal gaan samenwerken is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:38:
Of DSM ook bij een vooraf anders dan de default ingestelde waarde die alsnog overschrijft met een 0 is wel interessant om uit te zoeken. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Bij deze:
NAS> syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully
NAS> syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdb
Get /dev/sdb WD idle3 timer [0] successfully

Dat gedoe met WD Idle3 was dus nutteloos want de NAS lost het gewoon voor je op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opgepast als je met een oudere Nas zit, deze blijven op oude versies van DSM steken.

Hier ook nog een DS409, die blijft hangen op DSM 4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:04:
[...]

Dat kan dus, of ze helemaal optimaal gaan samenwerken is de vraag.
Met WD Green's moet je net geluk hebben. Ik heb zelf een WD Green in mijn 412+ zitten en deze heeft momenteel een poweron tijd van 38475 uur. Dit is dus ruim al 4,3 jaar dat hij continue draait.

Echter had ik ook 2 WD Greens bij mijn ouders en zusje in een 1 bay nas zitten en deze hebben het beide na ongeveer 1,5 jaar begeven. (geen belangrijke data, alleen tv en films streamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
kraades schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:32:
Ik heb een DS211 die nu ook 3.5 jaar 24/7 aan staat.
Met twee WD20EARS disks met 32000 power on hours. Temp is 35 graden.
Vorige maand zijn er net een paar bad sectors op 1 van de disks gekomen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Individuele prestaties van schijven zeggen natuurlijk weinig. Je kan altijd pech of geluk hebben. Want interessanter zou zijn, is om gemiddelden van grote aantallen schijven Green vs Red te bekijken. Ik weet overigens niet of die er zijn, ik zou er wel interesse in hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:43
Heb kort even gezocht binnen dit topic maar geen nieuws kunnen vinden m.b.t. mijn probleem.

Ik heb een Synology DS214 Play. Deze gebruik ik met name voor backups, foto's, films/series te downloaden en voor streaming d.m.v. DS Video. Wanneer ik in Download station (via de mac of op afstand via mijn iPhone) een film wil downloaden kon ik deze intikken in het zoekveld binnen Download station en kon ik hem zo downloaden. Ik download via torrents en d.m.v. een RSS feed zoekt ie dan op een besloten torrent community.
Ik vind de films/series wel die ik wil downloaden wel, maar als ik er op klik krijg ik de volgende melding: "Er werden één of meer ongeldige koppelingen gevonden. Deze zullen worden genegeerd". Ik kan vervolgens op 'OK' klikken maar er gebeurd dus niets.

CouchPotato en het automatisch downloaden d.m.v. een RSS feed (voor series) werkt nog wel. Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nog een IBM Harde schijf (wie kent ze nog) van 1999 van 30GB, en die draait nog steeds vlotjes.

Lucky,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:02:
Ik heb hier nog een IBM Harde schijf (wie kent ze nog) van 1999 van 30GB, en die draait nog steeds vlotjes.
SATA ? En 'vlotjes' durf ik in twijfel te trekken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 07-11-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATA, waarom niet vlotjes, voor een oldtimer doet ie het goed, waren ook goede producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maiwufsiorn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-06 14:08
ickers schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:36:
[...]
Ik herhaal hier even een vraag uit het aankoopadvies forum over de DS215+:

@ickers
Ik heb ook een ARMv7, maar een XP variant. de DS214. Die staat ook niet genoemd onder de packages van Synology ( https://www.synology.com/en-global/support/download/DS214 ), maar dat zegt niets. Bij Plex kun je de laatste download vinden. Uit de volgende links concludeer ik dat dat nu ook voor de DS215+ en de Alpinevariant geldt:
https://forums.plex.tv/di...pine-armv7-package#latest
https://forums.plex.tv/di...t/1053822#Comment_1053822

Hth,
maiwufsiorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
ViNyL schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:04:

Ik heb de 216play gister binnen gekregen. Nog geen hardeschijven, maar ben er wel een beetje mee gaan spelen gister. Had nog een 250GB SSD liggen namelijk en deze er in gedaan om DSM te checken enzo.

Gelukkig kom je naast youtube best al ver met alleen Synology help pagina die lekker overzichtelijk is met plaatjes erbij. In de komende 1,5 maand ga ik hem langzaam helemaal inrichten. Eind van de maand 2 schrijven bestellen en via USB 3 nog een 4TB harddisk koppelen, en via de USB 2 een 2TB koppelen.

Tot nu toe tevreden en super snel, maar zoals ik al zei gebruik ik hem nog niet waarvoor hij bedoelt is :P Uiteindelijk gaan mijn 2 camera's erop aangesloten worden, time machine backups, screamen van films, muziek, en data opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58
Kozzmozz schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:43:
Mijn DS1513+ vraagt mij op regelmatige tijdstippen om de gegevens op te schonen via de tool Opslagbeheer. Kan er mij iemand op weg helpen voor een script dat ik kan toevoegen aan de taakplanner van Synology? Zodoende laat ik elke maand automatisch de tool Opslagbeheer los op de 5 HDD's.
Ik gebruik volgend commando, echter blijft je NAS wel die melding geven helaas, want dit commando werkt op de achtergrond en telt DSM blijkbaar niet mee

#!/bin/sh
/bin/echo check > /sys/block/md0/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md1/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md2/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md3/md/sync_action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 18:44
Ik heb nu 2 Synology NAS'sen (DS213 met 2x 2TB en een DS215J met 2x 1TB) en dat vind ik een beetje omslachtig. Ik zit er aan te denken om eerst de DS215J te verkopen omdat ik die data tijdelijk ergens anders kwijt kan en dan een DS215+ te kopen met 2x 3TB of 2x 4TB. Als deze dan up-and-running is dan kan de data van de DS213 naar de nieuwe NAS en kan die daarna in de verkoop. Heb ik weer 1 mooie snelle nieuwe NAS en alle schijfruimte in 1 NAS.

Is dit een slimme zet? Is de DS215+ aan te raden, of liever een ander model? En welke schijven kan ik het beste nemen?

Ik heb nu 2x 2TB WD Green en 2x 1TB WD Red.

[ Voor 5% gewijzigd door Madhouse1979 op 07-11-2015 19:51 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:30:
ATA, waarom niet vlotjes, voor een oldtimer doet ie het goed, waren ook goede producten.
Bedoel je PATA ? Is er dan een syno die PATA doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zit er al een tijd aan te denken om een NAS aan te schaffen en al die externe schijven van m'n bureau te verbannen naar de meterkast. Nu ben ik al even bezig met inlezen, ZFS is mooi, maar mij eerlijk gezegd te tijdrovend (om alles uit te zoeken en op te zetten). Een Synology lijkt stukken eenvoudiger te zijn. Huidige setup:

• WD 1TB Green WD10EAVS. USB2.0, ruim 6 jaar oud. Staat eigenlijk niets op.
• WD 4TB Green WD40EZRX. USB3.0, vrij nieuw. Staan foto's en films op (~1.9TB).
• WD 1TB Blue WD10JPVX. 2.5" in laptop die eigenlijk meer een desktopfunctie vervult tegenwoordig) waarop documenten, foto's en films staan (622GB)

Ik zie het volgende als een optie:

• Synology NAS (216Play of toch een 215j)
• WD Red 4TB intern
• WD 4TB die ik al heb extern
• WD 1TB die ik ook al heb extern

Alle data bij elkaar is dus ongeveer 2.5TB. In de eerste instantie had ik het idee om een 216Play te nemen zodat ik via Plex kon streamen naar een apparaat in de huiskamer (Google TV in mijn geval). Van wat ik heb gevonden maakt Plex echter geen gebruik van de transcodingmogelijkheden van een 216Play (hardwarematig), en eigenlijk is zo'n apparaat vrij duur. Ik kijk weinig films en series die ik lokaal heb staan, dus eigenlijk kan ik net zo goed de laptop als Plex server laten functioneren en daarin de NAS mounten. Dan doet de laptop het werk en staat de data op de NAS. Data benaderen via de laptops gaat gewoon via een netwerkshare in Windows Explorer lijkt mij.

Het belangrijkste is eigenlijk het automatisch back-uppen van foto's en documenten. Ik heb het volgende bedacht:
• Alles origineel op de NAS
• Alles als backup op de 4TB
• Foto's en documenten als tweede backup op de 1TB
• Foto's en documenten encrypten en als derde backup naar OneDrive waar ik 1TB storage heb. Ik heb geen geheime spullen, maar mocht er toch ooit wat lekken dan hoeft niet iedereen mijn vakantiefoto's te zien. :+
• Specifieke documenten alleen op OneDrive en de laptops omdat ik daar nog veel mee werk. Niet handig als die encrypted online staan.
• Sabnzbd en torrents client direct op de NAS laten draaien

Nu is mijn vraag eigenlijk: kom ik met een 215j goed uit de voeten, en zijn betere ideeën om het in te richten dan hoe ik het nu in gedachte heb? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:51:
[...]

Bedoel je PATA ? Is er dan een syno die PATA doet ?
Hulde! _/-\o_ Je hebt de losse mededeling over oude schijven weten om te buigen tot een vraag over Synology.

Dat uitzoeken is een vorm van digitale archeologie. Er zijn tenminste twee Quick Installation Guides met een montage-instructie waarin een pricewatch: WD Blue WD400BB, 40GB (PATA) is afgebeeld. Zowel de DS-101j als de DS-106j accepteren zulke IDE-schijven. Ik kan mij vergissen, maar meen dat dat de enige twee nas-servers waren die PATA-schijven slikten, alle andere modellen - ook die uit dezelfde vroege jaren van Synology - accepteren enkel SATA (je krijgt een koekje als je zag dat destijds een koppelteken werd gebruikt in de modelnaam).
Madhouse1979 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:50:
Ik heb nu 2 Synology NAS'sen (DS213 met 2x 2TB en een DS215J met 2x 1TB) [...] Heb ik weer 1 mooie snelle nieuwe NAS en alle schijfruimte in 1 NAS.

Is dit een slimme zet? Is de DS215+ aan te raden, of liever een ander model? [...]
Uit je reactie blijkt niet direct de noodzaak om een snellere nas aan te schaffen. Welke (gelijktijdige) taken wil je ermee verrichten? Tegen welke bottleneck loop je nu op (buiten de opslagcapaciteit, want dat is op te lossen).

Omdat jij beide met elkaar kunt vergelijken: is de DS213 vlotter of vrijwel gelijk aan de prestaties van de DS215j? Als daarin niet veel verschil is, zou je kunnen overwegen de kosten te spreiden. Ik kan mij voorstellen dat je 2 grote harde schijven van 4 - 6 TB aanschaft voor de DS215j (jonger, nog in garantie en langer support) en alles daarnaar overhevelt danwel de DS215j gebruikt als tussenstation en alles neerzet op de DS213 (als die vlotter is). Om daarvoor een werkwijze voor te stellen ontbreekt de informatie hoe je huidige schijven zijn ingericht (RAID1/SHR, JBOD of Basic?). Wat wil je in de nieuwe opstelling?
SChief schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:06:
Ik zit er al een tijd aan te denken om een NAS aan te schaffen en al die externe schijven van m'n bureau te verbannen naar de meterkast. [... lang verhaal waar goed over nagedacht lijkt te zijn ...]

Nu is mijn vraag eigenlijk: kom ik met een 215j goed uit de voeten, en zijn betere ideeën om het in te richten dan hoe ik het nu in gedachte heb? :)
Je noemt geen gelijktijdig te verrichten taken die een zwaardere nas-server vereisen. Een DS215j lijkt me een prima keuze.
Qua backupplan zie ik een restriciso voor de data die als backup op de externe 4 TB-schijf staat. Ga je die op een andere locatie bewaren of zal deze vrijwel permanent aan de aan te schaffen nas blijven hangen? Denk daarbij aan onheil als diefstal, overspanning, waterschade, e.d. die zowel je origineel als je backup tijdens dezelfde gebeurtenis kunnen treffen. Of is verlies van de data niet zo heel erg?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 01:21 . Reden: Derde antw. Tweede antwoord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Bedankt voor je reactie en terechte vragen Aardvark ;)

De noodzaak voor een andere/snellere NAS is er ook niet. Als ik beiden vergelijk dan is de interface van de 213 erg langzaam (irritatie puntje) en die van de 215j sneller. Qua verwerking van processen ed. is de 213 weer sneller. Op beiden zijn de schijven met hbr ingericht. Ik zou het liefst naar 2x 4tb hdd's gaan en of dat nu met een nieuwe nas is of met bestaande maakt niet uit. Voordeel van een nas uit de + serie zou wel zijn dat je de uitbreidingsunit kunt aansluiten voor meer schijfruimte en een dubbele netwerkpoort.

Ik draai nu het volgende: nzbget, cloudsync (naar onedrive), mysql en mariadb, iscsi target, photo share (500GB), video share (films en series) voor mijn 2 rsp's en een nfs deploymentshare voor mijn wds/mdt server.

[ Voor 9% gewijzigd door Madhouse1979 op 08-11-2015 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de DS215j en de DS213 aan elkaar gewaagd zijn, daarvan had ik wel een idee, maar leuk om dat eens bevestigd te zien. Ergernis kan een goede motivator zijn om wat snellers te wensen. Gezien het takenpakket lijkt me een DS215+ ook wel passen.

Je noemt geen budget, daarom dat ik je voorstel ook naar andere modellen te kijken. De DS715 vind ik een beetje vlees noch vis, zeker nu de DS716+ er aan zit te komen. Een DS415+ maakt migratie wel heel gemakkelijk: huidige schijven overplanten en naar behoefte uitbreiden, desgewenst in stapjes (opnieuw spreiding van kosten). Al deze modellen hebben minstens twee netwerkpoorten, als aardig extraatje.

Omdat je nu al met de gedachte speelt uit te breiden het volgende. De DS415+ lijkt een flinke investering in vergelijking met de DS215+, maar vergis je niet in de kosten van een uitbreidingsunit (DX213, DX513). Reken voor jezelf de prijs per hardeschijfinsteekgleuf eens uit. Waarschijnlijk kom je dan tot de conclusie dat een grotere 4- of 5 baais nas-server zo kostbaar niet is en je krijgt er extra rekencapaciteit als bonus bovenop. Als je zo'n uitbreidingsunit tegen een leuke prijs gebruikt kunt aanschaffen is het misschien nog te overwegen, maar dan alleen als je een acuut opslagprobleem hebt en niet de fondsen voor wat groters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
De DS415+ had ik nog niet naar gekenen, dat is zeker een goede optie! Budget vind ik niet zo heel belangrijk, als ik er zelf maar een goed gevoel bij heb en de kosten niet de spuigaten uit lopen vind ik het wel goed. In investeer (en als het nodig is door sparen) liever in iets goeds.

Hoe zit het dan met migratie? Is het echt de hdd's over zetten en de DS415+ aanzetten en klaar? Of moet je nog het e.e.a. doen? En wat gebeurt er als ik bijv. 2x 3TB naast de 2x 2TB plaats?

[ Voor 6% gewijzigd door Madhouse1979 op 08-11-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:18
Sinds deze week hier een horizon mediabox van ziggo, alleen het is me nog niet gelukt om deze te connecten met de nas.

Als ik hier op lees vindt ik alleen resultaten van upc tijdperk, waar de mediabox ook als router functioneert. Dat is bij ziggo uitgeschakeld.

Iemand dit voor elkaar gekregen met een ziggo horizon mediabox?

Gaat ook om de ds216play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madhouse1979 schreef op zondag 08 november 2015 @ 10:53:
[...]
Hoe zit het dan met migratie? Is het echt de hdd's over zetten en de DS415+ aanzetten en klaar? Of moet je nog het e.e.a. doen? En wat gebeurt er als ik bijv. 2x 3TB naast de 2x 2TB plaats?
Kijk eens goed rond op de site van Synology. Onder 'ondersteuning/support' vind je veel van je vragen terug. Zo ook als je in deze draad zoekt op 'migratie'. De migratietutorial voor DSM 5.x kun je dan niet missen. Verplicht leesvoer. Duidelijk beschreven en het is inderdaad vrij simpel.
Je kunt altijd grotere schijven naast kleinere schijven plaatsen en die opnemen in dezelfde array. Starten met grote schijven en dan uitbreiden met kleinere gaat niet. In dat laatste geval zou je een aparte diskgroep/volume moeten aanmaken. Ook daar is genoeg informatie over te vinden, o.a. de online help voor Storage Manager/Opslagbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Thanks, ik ga verder inlezen. Denk dat de DS415+ wel een goede optie zou zijn. Ga de DS215J vast te koop zetten, deze staat nu toch al uit en niets te doen.

Ik draai op mijn DS213 overigens wel DSM 6.0 beta (i.v.m. Cloudsync mogelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ai, dat laatste, dat je nu draait op DSM 6.0 bèta kan een complicatie vormen. Je zou de Synology helpdesk kunnen benaderen of dat problematisch is, of dat je toch de migratiemethode kunt hanteren zoals die beschreven is voor DSM 5.2. Hoe dan ook zou ik zo'n stap alleen aandurven als ik over een goede backup beschik.
Wachten totdat DSM 6.0 uit bèta is kan natuurlijk ook, maar dan zul je geduld moeten oefenen tot ca. april volgend jaar.

Ach, misschien loop je tegen horden bugs aan, dien je die in en blijk je op het einde van de rit als beloning weer een DS215j te krijgen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Ik ga dit even voorleggen bij de helpdesk van Synology, thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Wat is overigens de beste manier om bestanden te delen met familieleden ?
Ik dacht aan FTP, maar dat is natuurlijk ongecodeerd.

Is het verstandig om dit via sftp te doen of hebben jullie nog andere opties ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:13:
[...][...]
Je noemt geen gelijktijdig te verrichten taken die een zwaardere nas-server vereisen. Een DS215j lijkt me een prima keuze.
Qua backupplan zie ik een restriciso voor de data die als backup op de externe 4 TB-schijf staat. Ga je die op een andere locatie bewaren of zal deze vrijwel permanent aan de aan te schaffen nas blijven hangen? Denk daarbij aan onheil als diefstal, overspanning, waterschade, e.d. die zowel je origineel als je backup tijdens dezelfde gebeurtenis kunnen treffen. Of is verlies van de data niet zo heel erg?
Bedankt voor je reactie. :) Ik had inderdaad in gedachten om de ext 4TB en de ext 1TB gewoon aan de NAS te laten. De data die encrypted naar OneDrive gaat is hetgeen dat ik absoluut niet kwijt wil raken (die gaat dus naar de NAS+4TB+1TB+OneDrive). De rest van de data gaat naar de NAS en de 4TB, en als dat ooit verkeerd afloopt dan is dat niet erg (allemaal weer te downloaden *kuch*).

Anderzijds ben ik net een beetje voor gek uitgemaakt voor het nemen van 1x4TB intern zonder RAID1. :+ Ik zie echter totaal geen voordeel in mijn situatie? RAID1 is mijns inziens geen backup. Als ik 2x intern zou nemen dan zou ik eerder RAID0 doen voor de extra ruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 08-11-2015 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo lang je je bewust bent van de risico's is het goed. Een permanent aangesloten externe harde schijf waar een kopie van de data staat is qua risico redelijk vergelijkbaar met een RAID1-opstelling imho. Ik zeg bewust kopie, want ik vind dat geen backup. Het wordt pas een backup als je minstens één extra externe harde schijf toevoegd, waarmee je de data elders (werk, familie, vrienden) kunt opslaan en roteren. Indachtig het spreekwoord 'een ei is geen ei, twee ei is een half ei en drie ei is een paasei'. Maar voor backupplanning zijn er andere topics als [Synology] Backup strategieën en tools en Thematopic: Backups.

RAID1 kies je vanwege beschikbaarheid. Dat je ondanks uitval van één harde schijf toch kunt doorwerken of alsnog een backup van de data kunt maken. Het is een continuïteitsmaatregel en geen backup, zoals je terecht opmerkt. Ik zal je niet voor gek verklaren dat je niet voor RAID1 kiest, maar denk na over alternatief vermaak. Wat doe je in een Pinksterweekeinde als op zaterdagmiddag je enige harde schijf crasht en pas de dinsdag erna je e.e.a. kunt herinrichten, terwijl je kinderen/neefjes/nichtjes net dat weekeinde een film- & pyamaparty hebben georganiseerd? :+

Van RAID0 ben ik geen fan, tenzij je de snelheid daarvan echt nodig hebt. In een nas met een enkele gigabit ethernetpoort vormt die poort de bottleneck, niet de harde schijven. In die situatie ligt mijn voorkeur bij Basic of eventueel bij JBOD. Om niet twee keer hetzelfde te schrijven, zie mijn motivatie in Verwijderd in "raid 0 in 2bay nas".
MdO82 schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:09:
Wat is overigens de beste manier om bestanden te delen met familieleden ?
Ik dacht aan FTP, maar dat is natuurlijk ongecodeerd.

Is het verstandig om dit via sftp te doen of hebben jullie nog andere opties ?
Over bestanden delen bestaat zelfs een apart topic (kende je dat al?): Mensen die media met familie delen, hoe doen jullie het?. Voor foto's kun je Photo Station (https://) met inloggen gebruiken en voor incidenteel bestanden uitwisselen is er de optie van het toesturen van een link: Bestandskoppelingen delen. Het is dus afhankelijk van wat je wil delen en of dat permanent toegankelijk dient te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 17:24 . Reden: Reactie bestanden delen. Voorbeeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
remzor schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:24:
Heb kort even gezocht binnen dit topic maar geen nieuws kunnen vinden m.b.t. mijn probleem.

Ik heb een Synology DS214 Play. Deze gebruik ik met name voor backups, foto's, films/series te downloaden en voor streaming d.m.v. DS Video. Wanneer ik in Download station (via de mac of op afstand via mijn iPhone) een film wil downloaden kon ik deze intikken in het zoekveld binnen Download station en kon ik hem zo downloaden. Ik download via torrents en d.m.v. een RSS feed zoekt ie dan op een besloten torrent community.
Ik vind de films/series wel die ik wil downloaden wel, maar als ik er op klik krijg ik de volgende melding: "Er werden één of meer ongeldige koppelingen gevonden. Deze zullen worden genegeerd". Ik kan vervolgens op 'OK' klikken maar er gebeurd dus niets.

CouchPotato en het automatisch downloaden d.m.v. een RSS feed (voor series) werkt nog wel. Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt?
Ik quote mezelf maar even, aangezien er nog geen reactie op is gekomen en het tof zou zijn als ik het dit weekend nog zou kunnen fixen :9
Iemand enig idee dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen flauw idee, maar heb je ook geprobeerd om Download Station volledig te verwijderen en daarna opnieuw te installeren? Krijg je dan nog steeds die melding?

Verder zou je je nas tijdelijk kunnen instellen op de Engelse taal om de foutmelding ook in het Engels te krijgen. Grotere kans dat je dan wel ergens een oplossing aantreft.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 17:57 . Reden: Foutmeldingen in het Nederlands zuigen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik ben aan het overwegen een synology aan te schaffen, voor persoonlijke cloud, automatisch downloaden en streamen van films. Hier in huis heb ik twee tv's, beiden verbonden met een chromecast.
Nu zit ik nog een beetje met het transcoderen. Het valt me op hoe weinig nas'en dit ondersteunen op (slechts) full hd. Zelfs de play serie kan dat niet, als ik onderstaand bestand moet geloven.

https://docs.google.com/s...ew?sle=true#gid=314388488

Hoe groot is het probleem? Speelt hij 5% van gangbare films en series niet af, of 50%? Of 90%?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:44:
Geen flauw idee, maar heb je ook geprobeerd om Download Station volledig te verwijderen en daarna opnieuw te installeren? Krijg je dan nog steeds die melding?

Verder zou je je nas tijdelijk kunnen instellen op de Engelse taal om de foutmelding ook in het Engels te krijgen. Grotere kans dat je dan wel ergens een oplossing aantreft.
Goede tip, kan het idd eens helemaal verwijderen ja. Ga ik straks eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
EWK schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:57:
Ik ben aan het overwegen een synology aan te schaffen, voor persoonlijke cloud, automatisch downloaden en streamen van films. Hier in huis heb ik twee tv's, beiden verbonden met een chromecast.
Nu zit ik nog een beetje met het transcoderen. Het valt me op hoe weinig nas'en dit ondersteunen op (slechts) full hd. Zelfs de play serie kan dat niet, als ik onderstaand bestand moet geloven.

https://docs.google.com/s...ew?sle=true#gid=314388488

Hoe groot is het probleem? Speelt hij 5% van gangbare films en series niet af, of 50%? Of 90%?
Dit klopt, redelijk veel NAS systemen zijn niet sterk genoeg om te transcoderen. De play versie kan transcoderen maar alleen maar met hun eigen App DSvideo dacht ik. Indien je met PLEX wilt werken heb je diverse oplossingen:

- Het transcoderen via je laptop/mackbook en vervolgens naar je mediaplayer
- Een iets duurdere NAS nemen richtprijs:600,- ik kan niet zo 1 2 3 vinden welke synology nas hier sterk genoeg voor is, mssn de 716+ maar ook deze is niet sneller dan de Celeron j1900 die in de Qnap 253 en die is net aan.
- Duurdere nas nemen richtprijs: 1000,- hier krijg je al sneller i3 intel proccesor erbij, kijk dan even naar de Qnap 471.

Uiteindelijk kom je op bedragen uit waardoor je ook andere opties kan creëren, denk daarbij aan een goedkopere nas met een duurdere Mac mini met plex erop.
Ook hier zit weer een nadeel aan indien je graag video content wilt zien op je iphone of ipad of buitenhuis, de NAS zal dan weer sterk genoeg moeten zijn om dit te kunnen transcode, Bij de synology play en goedkopere Qnap kan je dan wel via hun ingebouwde app deze afspelen, helaas niet via plex.

De iets duurdere Qnap 253 of synology 716+ zouden wel via plex 720P(1080P op hun tenen) moeten kunnen transcoderen naar je phone/ipad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

AngelusHD schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:37:
[...]

Dit klopt, redelijk veel NAS systemen zijn niet sterk genoeg om te transcoderen. De play versie kan transcoderen maar alleen maar met hun eigen App DSvideo dacht ik. Indien je met PLEX wilt werken heb je diverse oplossingen:

- Het transcoderen via je laptop/mackbook en vervolgens naar je mediaplayer
- Een iets duurdere NAS nemen richtprijs:600,- ik kan niet zo 1 2 3 vinden welke synology nas hier sterk genoeg voor is, mssn de 716+ maar ook deze is niet sneller dan de Celeron j1900 die in de Qnap 253 en die is net aan.
- Duurdere nas nemen richtprijs: 1000,- hier krijg je al sneller i3 intel proccesor erbij, kijk dan even naar de Qnap 471.

Uiteindelijk kom je op bedragen uit waardoor je ook andere opties kan creëren, denk daarbij aan een goedkopere nas met een duurdere Mac mini met plex erop.
Ook hier zit weer een nadeel aan indien je graag video content wilt zien op je iphone of ipad of buitenhuis, de NAS zal dan weer sterk genoeg moeten zijn om dit te kunnen transcode, Bij de synology play en goedkopere Qnap kan je dan wel via hun ingebouwde app deze afspelen, helaas niet via plex.

De iets duurdere Qnap 253 of synology 716+ zouden wel via plex 720P(1080P op hun tenen) moeten kunnen transcoderen naar je phone/ipad.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Een synology die het redelijk aan zou moeten kunnen is de Ds415+ (als de informatie klopt) , met harddisks erbij zit je inderdaad zeker op €600. Dan blijf ik nog even bij mn laptopje die als server dient.
Belangrijke bestanden heb ik nu op dropbox staan, maar ik zou het liever allemaal centraal hebben mbv bijvoorbeeld een nas.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:00:
Zo lang je je bewust bent van de risico's is het goed. Een permanent aangesloten externe harde schijf waar een kopie van de data staat is qua risico redelijk vergelijkbaar met een RAID1-opstelling imho. Ik zeg bewust kopie, want ik vind dat geen backup. Het wordt pas een backup als je minstens één extra externe harde schijf toevoegd, waarmee je de data elders (werk, familie, vrienden) kunt opslaan en roteren. Indachtig het spreekwoord 'een ei is geen ei, twee ei is een half ei en drie ei is een paasei'. Maar voor backupplanning zijn er andere topics als [Synology] Backup strategieën en tools en Thematopic: Backups.

RAID1 kies je vanwege beschikbaarheid. Dat je ondanks uitval van één harde schijf toch kunt doorwerken of alsnog een backup van de data kunt maken. Het is een continuïteitsmaatregel en geen backup, zoals je terecht opmerkt. Ik zal je niet voor gek verklaren dat je niet voor RAID1 kiest, maar denk na over alternatief vermaak. Wat doe je in een Pinksterweekeinde als op zaterdagmiddag je enige harde schijf crasht en pas de dinsdag erna je e.e.a. kunt herinrichten, terwijl je kinderen/neefjes/nichtjes net dat weekeinde een film- & pyamaparty hebben georganiseerd? :+

Van RAID0 ben ik geen fan, tenzij je de snelheid daarvan echt nodig hebt. In een nas met een enkele gigabit ethernetpoort vormt die poort de bottleneck, niet de harde schijven. In die situatie ligt mijn voorkeur bij Basic of eventueel bij JBOD. Om niet twee keer hetzelfde te schrijven, zie mijn motivatie in Verwijderd in "raid 0 in 2bay nas".
[...]
offtopic:
Wederom een zeer mooi antwoord, dank. RAID gaat er nu iig niet komen. Data waarmee ik ook echt werk blijft op de laptop zelf (icm OneDrive) staan. Pas als iets klaar is gaat het naar de NAS, en die zal het weer kopiëren naar de andere twee HDD's (en eventueel OneDrive als het belangrijk genoeg is). Ik snapte het nut wel van RAID1, maar in mijn situatie is het niet zo bruikbaar. Als de NAS HDD uitvalt dan haal ik een andere HDD, zet ik de backup vanaf de 4TB schijf terug en draaien maar. Daardoor ga ik wel even offline ja, dan hebben de neefjes en nichtjes dikke pech. :+

De 4TB en 1TB externe HDD zie ik zelf wel als een backup, maar dan wel onsite. Het grote gevaar hoop ik afgedekt te hebben met OneDrive, dat is de offsite backup voor spullen die echt niet kwijt mogen raken.

Wat ik wel kan doen is de externe HDD's afkoppelen en in een brandkluis stoppen, dan zit je goed. Andere kant: ik wil het juist zo makkelijk mogelijk maken. Anyway, ik ga het backup topic maar eens doorlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 08-11-2015 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

EWK schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:48:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Een synology die het redelijk aan zou moeten kunnen is de Ds415+ (als de informatie klopt) , met harddisks erbij zit je inderdaad zeker op €600. Dan blijf ik nog even bij mn laptopje die als server dient.
Belangrijke bestanden heb ik nu op dropbox staan, maar ik zou het liever allemaal centraal hebben mbv bijvoorbeeld een nas.
Je kan natuurlijk ook gewoon een aparte mediaspeler aanschaffen die "alles" afspeelt. Dan hoef je ook niet te transcoden. Zo heb ik het opgelost. Ben je uiteindelijk nog goedkoper uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

RoD schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:19:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon een aparte mediaspeler aanschaffen die "alles" afspeelt. Dan hoef je ook niet te transcoden. Zo heb ik het opgelost. Ben je uiteindelijk nog goedkoper uit ook.
Dat gebruik in nu al voor beneden, een popcorn hour a300. Maar dat is voor boven geen optie, daar heb ik geen kast maar hangt de tv aan een muurbeugel.

Hoi!

Pagina: 1 ... 46 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).