Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.595 views

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52
Zorian schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:40:
[...]

Achteraf gezien (hele internet én lokale netwerk klapte er wat later compleet uit) bleek het dus niet de NAS te zijn die liep te bokken, maar dat de router een uitstekend moment had uitgekozen om spontaan te overlijden. Ik ga komende week testen of de snelheid in orde is, zou nu wel moeten aangezien het probleem waarschijnlijk in de router zat.

Aan de andere kant, tof om te zien dat je hem zo easy kan resetten zonder verlies van data at all.
Aha, die dingen kunnen ind ook kapot..

Ik teken nergens meer voor

• Quakie
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:14:
En zo leer ik ook weer eens wat. ;)

Na 10 minuten de harde schijven laten slapen lijkt me prima voor een test om te ontdekken of de traagheid daaraan ligt. In de praktijk heb ik ervaren dat voor mij 20 minuten beter past. Externe via USB aangesloten apparaten mogen sneller in spindown (want voor specifiek doel tijdelijk aangesloten). En na 30 minuten inactiviteit gaat alles uit (aanzetten, met WoL, duurt 'n minuutje en vind ik niet storend). Vanwege die laatste setting (onder de (i) gaat een boodschap verscholen, 2e fig.) kon ik mij niet herinneren dat er een instelling is om wel of geen log over hibernation te voeren. :) Maar goed, jouw DS211 ontbeert die functie (WoL).

[afbeelding] [afbeelding]
Grote kans dat het niet gaat werken, zeker als je 3rd party apps draait..
Ik wilde dit ook graag maar het staat nu uit. Teveel stress voor het apparaat en mijn schijven.

Hibernation logs, geeft standaard trouwens aan dat je harde schijf uit slaapstand is gekomen. Niet door welke app. Daar moet je veel meer moeite doen via root..

Verwijderd

Naarmate je meer processen via de nas afhandelt kun je je afvragen of het nog iets brengt, dat hibernation.

Maar deze DS215j is tamelijk vanilla ingericht en gaat netjes slapen & vervolgens uit als de backup gereed is en doet dat ook als ik al even geen nieuw muziekalbum (voor de Squeezebox) heb gekozen en de notities (NoteStation werkt niet op oude DS409slim/DSM 4.2) zijn gesynchroniseerd. Ik prijs me gelukkig. :)

De log is een andere kwestie. Die zegt inderdaad niet meer dan op welk tijdstip de harde schijven uit de slaapstand kwamen. Ik kan mij voorstellen dat zoeken naar welke applicatie dat deed een ware helletocht kan zijn. })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:18
Hindelaufen schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:01:
[...]

Thanks! De key is in de trant van "E4$iUhbvf#587ptRF12" en lijkt mij sterk genoeg. Tevens mag men slechts 1 keer proberen in te loggen. Faal je, dan staat het IP-adres van waarvan je dat probeerde op een eeuwige black-list.
Je kunt het nog een stapje veiliger maken door de firewall op de Synology te gebruiken en dan een geo-restrictie instellen. Ik heb ingesteld dat alleen IP-adressen uit NL + landen waar ik wel eens op vakantie ben de VPN-server op de Synology mogen benaderen. Op die manier kets je de portscanners uit China.e.d gelijk al af, nog voordat ze die enkele inlogpoging die jij toelaat hebben kunnen uitvoeren.
Wel zorgen dat als je de firewall van de Synology gaat gebruiken, je eerst je eigen interne LAN IP-range (192.168.x.1 - 192.168.x.255) toevoegt aan de whitelist zodat je er altijd nog zelf bij kan.

Je kunt je firewallregels testen door op www.yougetsignal.com o.i.d. te kijken of de poort open is en daarna nog eens met de firewall regel ingesteld.

Die geo optie in de firewall vind ik erg handig, kun je gelijk al 99% van je aanvallers mee afweren gezien veel hackpogingen uit China e.d. komen.

De HDD in mijn DS114 draait overigens permanent (hij wordt wakkergehouden, zelf de instelling niet veranderd). Op een gegeven moment krijg je toch pakketten die de disk(s) wakker houden, ik ga er geen moeite meer in steken om dat uit te zoeken. M'n DS114 trekt ongeveer 15W continu, die 3 tientjes (aantal Watt 24/7 maal 2 = jaarverbruik in Euro) op jaarbasis is peanuts.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2015 14:13 ]

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 15:00
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:14:
En zo leer ik ook weer eens wat. ;)

Na 10 minuten de harde schijven laten slapen lijkt me prima voor een test om te ontdekken of de traagheid daaraan ligt. In de praktijk heb ik ervaren dat voor mij 20 minuten beter past. Externe via USB aangesloten apparaten mogen sneller in spindown (want voor specifiek doel tijdelijk aangesloten). En na 30 minuten inactiviteit gaat alles uit (aanzetten, met WoL, duurt 'n minuutje en vind ik niet storend). Vanwege die laatste setting (onder de (i) gaat een boodschap verscholen, 2e fig.) kon ik mij niet herinneren dat er een instelling is om wel of geen log over hibernation te voeren. :) Maar goed, jouw DS211 ontbeert die functie (WoL).

[afbeelding] [afbeelding]
WoL heb ik idd helaas niet, maar waarschijnlijk wel de oplossing.
Waarschijnlijk omdat ik nu op werk zit en dat mijn verbinding op werk niet altijd snel is.

Ik zat in mijn logs te kijken en zag dat er een hoop authorisation errors voor kwamen via SSH; blijkbaar had ik ooit (volgens mij ivm een ticket bij Synology zelf, bijna een jaar geleden) de firewall opengezet voor SSH.
De firewall heb ik nu gesloten voor SSH en vanaf mijn werk lijkt de DS211 wel wat sneller te reageren.

Thuis ga ik weer verder testen :)
(en evt. kijken met de hybernation)

• Quakie
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:08:
Naarmate je meer processen via de nas afhandelt kun je je afvragen of het nog iets brengt, dat hibernation.

Maar deze DS215j is tamelijk vanilla ingericht en gaat netjes slapen & vervolgens uit als de backup gereed is en doet dat ook als ik al even geen nieuw muziekalbum (voor de Squeezebox) heb gekozen en de notities (NoteStation werkt niet op oude DS409slim/DSM 4.2) zijn gesynchroniseerd. Ik prijs me gelukkig. :)

De log is een andere kwestie. Die zegt inderdaad niet meer dan op welk tijdstip de harde schijven uit de slaapstand kwamen. Ik kan mij voorstellen dat zoeken naar welke applicatie dat deed een ware helletocht kan zijn. })
Hetzelfde hier! Ik heb een DS213+ als backup nas en die slaapt heel veel uren op een dag en dat mag met een system hibernation erachter aan waardoor er maar 3 watt gebruikt wordt 8)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-10 19:25

qless

...vraag maar...

Weet iemand of er een oplossing bestaat om een bestaande SHR array met 1 disk fault tolerant om te zetten naar een 2 disk?

Vorige week mijn DS1124 uitgbreid met 2 disks, bedoeling was 1 disk voor capaciteit en 1 disk extra voor fault tolerant, maar dat blijkt DSM niet te ondersteunen. (Had ik wel verwacht, de readynas van netgear ondersteunen dat wel!)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Ik twijfel over een upgrade van mn NAS. Ik heb nu een DS110j, deze gebruik ik als media server richting Raspberry Pi (XBMC), om te downloaden en als backup voor mn PC bestanden en foto's. Ik gebruik met name spotweb, sickrage, nzbget en couchpotato, en af en toe download station. Ik heb DSM 5.2.

Het draait opzich naar behoren, maar het valt me op dat de CPU regelmatig piekt naar rond de 100%. Op de meeste andere momenten schommelt ie zo tussen de 15 en 35%. Het geheugen is meestal zo'n 60% in gebruik. Nu weet ik dat een DS110j een relatief oud en langzaam beestje is, met zn 800 MHz en 128 MB. Ik vraag me af of een upgrade naar een nieuwer model zinvol is. Met name Couchpotato en Sickbeard lijken regelmatig time outs te krijgen bij zoekopdrachten waardoor dingen die wel beschikbaar zouden moeten zijn niet gedownload worden.

Ik heb zelf al wat zitten zoeken maar wordt niet helemaal wijs uit de specificaties van de nieuwere modellen. Ik zou namelijk snellere CPU's en meer geheugen verwachten, maar dit is nauwelijks het geval. Bijvoorbeeld de DS115j heeft ook gewoon een single core 800 MHz CPU. Hij heeft dan wel 256 MG intern geheugen, maar of dat nu de moeite van de upgrade waard is? De DS215j heeft ook maar 800 MHz, maar wel weer dual core en daarbij 512 MB en natuurlijk een extra HDD slot, dus dat is voor de 70 euro extra ook nog wel een optie.

Eerste vraag is dus, is het zinnig om te upgraden met de processen die ik draai?
Tweede vraag, ga ik wel genoeg verschil merken tussen de DS110j en de DS115j/DS215j?
En de laatste vraag, waarom hebben die laatste 2 geen hogere CPU snelheid? Als ik kijk naar de 2012/2013/2014 modellen dan hebben die vaak wél een hogere CPU snelheid namelijk :?

Verwijderd

qless schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:34:
Weet iemand of er een oplossing bestaat om een bestaande SHR array met 1 disk fault tolerant om te zetten naar een 2 disk?

Vorige week mijn DS1124 uitgbreid met 2 disks, bedoeling was 1 disk voor capaciteit en 1 disk extra voor fault tolerant, maar dat blijkt DSM niet te ondersteunen. (Had ik wel verwacht, de readynas van netgear ondersteunen dat wel!)
Kort antwoord: nee.
Note:
It is impossible to convert 1-disk redundant SHR to 2-disk redundant SHR.

• Quakie
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:41:
Ik twijfel over een upgrade van mn NAS. Ik heb nu een DS110j, deze gebruik ik als media server richting Raspberry Pi (XBMC), om te downloaden en als backup voor mn PC bestanden en foto's. Ik gebruik met name spotweb, sickrage, nzbget en couchpotato, en af en toe download station. Ik heb DSM 5.2.

Het draait opzich naar behoren, maar het valt me op dat de CPU regelmatig piekt naar rond de 100%. Op de meeste andere momenten schommelt ie zo tussen de 15 en 35%. Het geheugen is meestal zo'n 60% in gebruik. Nu weet ik dat een DS110j een relatief oud en langzaam beestje is, met zn 800 MHz en 128 MB. Ik vraag me af of een upgrade naar een nieuwer model zinvol is. Met name Couchpotato en Sickbeard lijken regelmatig time outs te krijgen bij zoekopdrachten waardoor dingen die wel beschikbaar zouden moeten zijn niet gedownload worden.

Ik heb zelf al wat zitten zoeken maar wordt niet helemaal wijs uit de specificaties van de nieuwere modellen. Ik zou namelijk snellere CPU's en meer geheugen verwachten, maar dit is nauwelijks het geval. Bijvoorbeeld de DS115j heeft ook gewoon een single core 800 MHz CPU. Hij heeft dan wel 256 MG intern geheugen, maar of dat nu de moeite van de upgrade waard is? De DS215j heeft ook maar 800 MHz, maar wel weer dual core en daarbij 512 MB en natuurlijk een extra HDD slot, dus dat is voor de 70 euro extra ook nog wel een optie.

Eerste vraag is dus, is het zinnig om te upgraden met de processen die ik draai?
Tweede vraag, ga ik wel genoeg verschil merken tussen de DS110j en de DS115j/DS215j?
En de laatste vraag, waarom hebben die laatste 2 geen hogere CPU snelheid? Als ik kijk naar de 2012/2013/2014 modellen dan hebben die vaak wél een hogere CPU snelheid namelijk :?
Sta je niet blind naar Ghz en.. Mijn DS213+ heeft bijv een dual core 1Ghz proc en die heeft mij nooit teleurgesteld. Sowieso zie je nu steeds meer ARM Based synology NAS varianten komen met relatief lage Ghz en dat zijn toch krachtpatsers.

Ja, je gaat duidelijk verschil merken als je voor de DS215J gaat.

Ik verwijs je door de compare site van synology..

https://www.synology.com/...cts/compare/DS215j/DS115j

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:41:
Specifiek voor Sickbeard en Couchpotato kan ik je geen antwoord geven (daar zal vast een ander op reageren), maar kijk ook of een processor één of meer kernen heeft. Grofweg kun je stellen dat een processor met twee kernen twee keer krachtiger is als een cpu uit dezelfde familie met maar één kern (bij gelijkblijvende frequentie). De DS215j is echt veel krachtiger dan de DS115j bijv.

Verder zijn bij nassen de prestaties vooral ook afhankelijk van de harde schijven. Daar is wel enige ontwikkeling qua snelheid geweest, maar vormen intern in de nas een bottleneck (buiten de nas is het gigabit-netwerk dat de meesten van ons al wel zullen hebben liggen de beperkende factor).

Twee keer eerder in dit draadje riep ik al dat een DS215j "gaat als de brandweer" in vergelijking met een DS409slim. En laat die laatste nou dezelfde processor (en nog wel 400 MHz hoger geklokt) en evenveel geheugen (128 MB) hebben als jouw DS210j. Je zult er zeker op vooruitgaan. Koop de krachtigste nas die je je kunt veroorloven.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-10 19:25

qless

...vraag maar...

Kortom, als de concurrent het kan met hun software RAID moet syno dat ook maar even inbouwen... ;)

Vind het zelf toch wel een gemiste kans, speciaal een 12 bay gekocht om te kunnen uitbreiden, maar 12 disk array met maar 1 parity disk is wel wat karig, maar beginnen met direct op 5 disks 2 parity disks vond ik wat overdreven

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Als je nog voldoende lege bays hebt kun je toch een tweede set, van minimaal 4 disks met SHR-2, inrichten? Vervolgens de data overzetten en dan de oude disks wissen en aan de nieuw gecreëerde array toevoegen. Dat is wat ik bij Synology zou verwachten. Wel mooi dat ReadyNAS daar meer mogelijk maakt (incl. btrfs :9~ ).

Geef ze vooral feedback (vind de onmogelijkheid ook wel een, zij het klein, gemis)!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 15:49 . Reden: Link feedbackformulier. Autocorrect op de iPad maakte van "bays" "baby's" :( ]

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Iemand tips ?

Ik heb een DS414 met daarin 2 x 3TB schijven en wil gaan uitbreiden. Ik wil minstens 6TB opslagruimte over houden en een schaduwkopie hebben dat als 1 van de schijven het begeeft, dat ik dan alleen nog maar een zelfde schijf hof te vervangen en dat alle data veilig is en blijft. Ook wil ik dit kunnen doen zonder eerst alle data extern neer te hoeven zetten en daarna weer terug te moeten kopiëren.

In mijn mediaspeler heb ik een zelfde HDD zitten, dus als ik 1 schijf erbij koop en de schijf uit de mediaspeler met die nieuwe schijf in de DS414 steek, dan ben ik er al. Ik hoef dan niet persé meer een schijf in de mediaspeler, want streamen vanaf de NAS gaat prima en de mediaspeler wordt toch alleen maar bloedheet omdat die 24/7 aan staat.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit het beste kan aanpakken en eventueel een (link naar een) stappenplan heeft. Thanks alvast!

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

De hamvraag is of en zo ja in welk RAID-level je huidige twee hdd's zitten (of zijn het JBOD). Is dat SHR dan kun je simpel uitbreiden als je maar 1 redundantiedisk nodig hebt. Maar uit je vraag proef ik dat je naar meer veiligheid zoekt (meer redundantie) en naar SHR-2 of RAID10 danwel RAID6 wilt. Welke van die drie (evt. vier als SHR voldoet)? Overigens is niets veiliger dan een backup op een andere locatie.

Uitleg SHR & SHR-2: Wat is Synology Hybrid RAID (SHR)?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 16:12 . Reden: Link naar tutorial. Andere raidlevels via zoekmachine of Wikipedia. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
M.v.Veelen schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:53:
Iemand tips ?

Ik heb een DS414 met daarin 2 x 3TB schijven en wil gaan uitbreiden. Ik wil minstens 6TB opslagruimte over houden en een schaduwkopie hebben dat als 1 van de schijven het begeeft, dat ik dan alleen nog maar een zelfde schijf hof te vervangen en dat alle data veilig is en blijft. Ook wil ik dit kunnen doen zonder eerst alle data extern neer te hoeven zetten en daarna weer terug te moeten kopiëren.

In mijn mediaspeler heb ik een zelfde HDD zitten, dus als ik 1 schijf erbij koop en de schijf uit de mediaspeler met die nieuwe schijf in de DS414 steek, dan ben ik er al. Ik hoef dan niet persé meer een schijf in de mediaspeler, want streamen vanaf de NAS gaat prima en de mediaspeler wordt toch alleen maar bloedheet omdat die 24/7 aan staat.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit het beste kan aanpakken en eventueel een (link naar een) stappenplan heeft. Thanks alvast!
Basis vraag:

https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator

Je moet nu als eerst kijken hoe de 2 x 3Tb ingesteld staan, om te bepalen wat je volgende stappen moeten zijn. Waarschijnlijk moet je opnieuw beginnen met je volume aanmaken, etc.

• M.v.Veelen
Als ik ga kijken, dan staat er RAID0 (Without data protection)
Traditional volume (ext4)

Moet ik dan alsnog helemaal opnieuw gaan beginnen?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Woot! Dat is onveilig, want stripe. Eén schijf stuk, alle data weg! Beter opnieuw starten en dan adviseer ik SHR-2, maar daarvoor zijn minimaal 4 disken van 3TB nodig als je 6TB over wil houden.

SHR-2 is in een thuissituatie wel overkill en tamelijk duur (2 harde schijven in gebruik voor redundantie). RAID kies je (m.u.v. RAID0, die is voor snelheid) meestal om in een zakelijke omgeving zonder verstoring voor het dagelijkse werk toch voort te kunnen doen. Beter investeer je in je een goede backup op een andere locatie (en dat kan opslag in de cloud zijn).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 16:20 ]

• M.v.Veelen
Daarom juist. En dat is ook de bedoeling, om op 4 x 3TB uit te komen, maar dan moet ik dus nu een aantal TB extern zien te parkeren......en dat wordt me wat.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:16:
Woot! Dat is onveilig, want stripe. Eén schijf stuk, alle data weg! Beter opnieuw starten en dan adviseer ik SHR-2, maar daarvoor zijn minimaal 4 disken van 3TB nodig als je 6TB over wil houden.
Is voor een thuissituatie RAID5 eigenlijk niet al voldoende? Correct me if i'm wrong overigens... Ben geen RAID-expert :+
Met RAID5 heb je 2 disks en een derde als fallback. Hoe groot is de kans dat twee disks tegelijk falen?
Verder is het natuurlijk zo dat RAID geen backup is, je wilt je data ook nog ergens anders hebben staan. Als je Synolocker op je Synology krijgt (of DSM crasht en sloopt je RAID-array) dan ben je nog nergens, hoeveel disken je ook hebt.

Zie daarom ook:
[Synology] Backup strategieën en tools
Het Online Backup Topic

Een RAID10-array ofzo is natuurlijk het beste, maar als je het over 3TB schijven hebt dan loopt dat nogal in de papieren volgens mij.

Wel een interessante discussie over die RAID-arrays, heb twee Synology's, maar beiden hebben maar één disk. De belangrijkste data staat off-site bij elkaar (ene Syno staat thuis, de andere bij m'n ouders). Maar RAID is toch ook wel handig, scheelt een hoop data overpompen.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2015 16:23 ]

• M.v.Veelen
Hey ThinkPad :)

Laat ik het zo zeggen: alle echt belangrijke data (ook best wel veel) staat ook op een externe NAS. Maar om dat te laten vallen en naderhand weer terug te gaan zetten vind ik te ver gaan. Het liefst prik ik er 2 schijven bij en als er dan 1 van de 4 als fallback moet dienen, so be it. Zelfs nog beter omdat ik dan 9TB aan ruimte over hou. Toch? Ik ben zelf niet goed met RAID oplossingen, vandaar dat ik hier om advies vraag voordat ik ergens aan ga beginnen.

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:18:
[...]
Is voor een thuissituatie RAID5 eigenlijk niet al voldoende?
Goede doorverwijzingen Thinkpad!

Met de nog steeds toenemende grootte van harde schijven is ook RAID5 geen opzet met een laag risico meer. Was er niet onlangs nog in deze draad iemand bij wie een tweede schijf uit de array viel tijdens een rebuild?1 Onder dataopslagprofessionals is de trend richting andere filesystemen (zoals ZFS).

Mijn oude nas heeft nog RAID5 (4* 500 GB), maar ik vertrouw inmiddels meer op mijn backup(s) dan op RAID5 of SHR (dat bij twee schijven gelijk is aan RAID1 en vanaf 3 aan RAID5 met het voordeel dat bij schijven van ongelijke grootte ook met de overblijvende ruimte wat gedaan kan worden; zie de calculator).

1) Yup, nog maar 2 dagen geleden: miekol in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 16:32 . Reden: Slachtoffer. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:27:
[...]
Met de nog steeds toenemende grootte van harde schijven is ook RAID5 geen opzet met een laag risico meer. Was er niet onlangs nog in deze draad iemand bij wie een tweede schijf uit de array viel tijdens een rebuild? Onder dataopslagprofessionals is de trend richting andere filesystemen (zoals ZFS).
[...]
Dat wist ik niet, maar zie het hier idd ook genoemd worden: http://www.zdnet.com/arti...e-raid-5-on-small-arrays/

Als ik het dan goed begrijp is RAID6 veiliger dan RAID10, maar heeft die laatste betere performance?

Al is het uiteindelijk net als een verzekering: het kost je een hoop geld en in principe heb je het nooit nodig. Dat was voor mij ook de reden om nu gewoon met één disk te draaien en belangrijk spul off-site op te slaan. Maar nu met de steeds groter wordende hoeveelheden data ben je wel een hele tijd bezig om een backup terug te halen van een off-site locatie. Misschien toch maar eens wat investeren in een RAID setup. Gelukkig gaat het bij mij dan maar om de aanschaf van één extra schijf.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2015 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:16:
Woot! Dat is onveilig, want stripe. Eén schijf stuk, alle data weg!
ThinkPadd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:18:
Is voor een thuissituatie RAID5 eigenlijk niet al voldoende? Correct me if i'm wrong overigens... Ben geen RAID-expert :+
Het hangt voor een groot deel af van de gebruikte HDD's (en dan met name URE). Het enige voordeel van RAID5 is dat bij uitval van 1 HDD is dat je je data vaak nog kan benaderen en backuppen. Maar zeker met de steeds groter wordende HDD's is de kans op een URE steeds groter bij een rebuild en moet je alsnog je data eerst backuppen om vervolgens weer je data te kunnen restoren op een 'gezonde' array.
Dit geld ook bij bijv. een HDD verwisselen voor een grotere HDD.. dat is ook niet meer zonder risico.. aan de andere kant, zonder RAID/SHR wordt het uitbreiden van je array hoe dan ook lastiger.

De vraag is dus eigenlijk of RAID5 / SHR nog nut heeft t.o.v. RAID0 / JBOD (er van uitgaande dat je voor beiden een backup nodig hebt). RAID6 / SHR2 heeft echt wel toegevoegde waarde bij grote array's om URE's te voorkomen. tijdens een rebuild/expansion.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Uiteraard is het ieder voor zich en moet je doen waar iedereen zich lekker bij voelt.

Ik zelf vind 4x3Tb in een NAS en dan inrichten als RAID10 zonde van mijn ruimte.. Je verliest zoveel ruimte nl.

Ik ben meer regel je backup goed, test het...en vertrouw erop. Gebruik raid omdat je het makkelijk vindt als er een schijf kapot is.. Dat je geen downtime hebt.. Voor de rest, lees de links in thinkpad s post.

Mocht mensen het boeien:

ik draai raid 0 + 2 SSDs als cache in een DS415+ omdat ik het leuk vind en ik houd van snelheid.
En ik heb ook 6Tb schijfruimte..

Mocht er wat aan de hand zijn dan ben ik mijn films kwijt. Rest staat op backup en het belangrijkste staat op een cloud backup.. Een restore opdracht gaat met 10MB, dus ik wil best 600GB terug zetten als het moet.

Aanvulling 2: ik kan niet goed benadrukken om te backup oplossing te testen.. schoot me ineens een eigen voorbeeld in mijn hoofd.. Situatie,, praktisch volledige backup tussen 2 synology nassen.. Hoofdnas werd opnieuw ingericht en Quakie ging zijn backup terug zetten... wat ging er mis?
Speciale tekens in file of map naam werden niet goed terug gezet en zorgde voor problemen bij nieuwere backups... Ik had er voor nooit een foutmelding gezien.. En zou zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

[ Voor 25% gewijzigd door Quakie op 10-09-2015 16:50 . Reden: aanvulling van raid10.. ]

• M.v.Veelen
Quakie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:35:

Ik zelf vind 4x3Tb in een NAS en dan inrichten als RAID10 zonde van mijn ruimte.. Je verliest zoveel ruimte nl.
Ik heb nu eenmaal al 2 x 3TB (en nog 1 x 3TB in de mediaspeler) en zou dan zelf voor RAID6 willen kiezen. Als ik het goed begrijp kan ik dan met 4 x 3TB evengoed 9TB aan ruimte overhouden en als er dan 1 schijf defect raakt, kan ik na vervanging evengoed alle data herstellen? Klopt dat, of niet?

Alleen, moet ik dan eerst alle data elders parkeren en naderhand terugzetten of kan ik met behoud van de huidige data schijven erbij prikken en dan omzetten naar RAID6?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

M.v.Veelen schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:39:
[...]

Ik heb nu eenmaal al 2 x 3TB (en nog 1 x 3TB in de mediaspeler) en zou dan zelf voor RAID6 willen kiezen. Als ik het goed begrijp kan ik dan met 4 x 3TB evengoed 9TB aan ruimte overhouden en als er dan 1 schijf defect raakt, kan ik na vervanging evengoed alle data herstellen? Klopt dat, of niet?

Alleen, moet ik dan eerst alle data elders parkeren en naderhand terugzetten of kan ik met behoud van de huidige data schijven erbij prikken en dan omzetten naar RAID6?
Voor RAID6, met 2 pariteitsblokken, heb je minimaal 4 harde schijven nodig en houd je van 4* 3 TB maximaal 6 TB over.

Ik denk dat je RAID5 bedoelt. Bij RAID5 mag één schijf stuk gaan. Als zoiets je overkomt, dien je als de wiedeweerga eerst een kopie/backup van de data te maken (als je die niet al had). Pas daarna een nieuwe schijf toevoegen waarmee de raidarray kan worden rebuild. De kans bestaat namelijk dat er een URE optreedt op een van de andere oude schijven tijdens dat rebuilden en dan is je data mogelijk onherstelbaar beschadigd.

RAID5 of SHR (dat is in dit geval hetzelfde) met 4 schijven van 3 TB elk geeft je 9 TB opslagruimte.
Synology RAID Calculator SHR vs RAID5

Links: RAID5 en RAID6 vergeleken. Rechts: RAID6 en SHR-2 zijn hetzelfde.Synology RAID Calculator RAID5 vs RAID6 Synology RAID Calculator SHR-2 vs RAID6

Omdat je start met 2 schijven in RAID0 kun je die niet omzetten naar SHR en ook niet naar RAID5.

Wat je wel kun doen - maar daarmee heb ik geen praktijkervaring - is naast je RAID0 een tweede diskgroup maken in SHR (dus met twee lege hdd van elk 3 TB). Kopieer dan daar de bestaande data naar toe. Vervolgens de oude schijven wissen en 1 of twee daarvan toe te voegen aan de nieuwe SHR-array (met 3 schijven houdt je 6 TB over, met 4 stuks hdd 9 TB).

Omdat je makkelijk fouten kunt maken bij zo'n operatie, zou ik dat alleen maar doen als alle belangrijke bestanden ook op een backup ergens anders staan.

Zie ook de helpfile in je nas: Selecteer een RAID-type.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 22:01 . Reden: D/t-fout. Plaatjes. Link help. ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:19:
[...]

Ik denk dat je RAID5 bedoelt. Bij RAID5 mag één schijf stuk gaan. Als zoiets je overkomt, dien je als de wiedeweerga eerst een kopie/backup van de data te maken (als je die niet al had). Pas daarna een nieuwe schijf toevoegen waarmee de raidarray kan worden rebuild. De kans bestaat namelijk dat er een URE optreedt op een van de andere oude schijven tijdens dat rebuilden en dan is je data mogelijk onherstelbaar beschadigd.
Bovenstaande ben ik niet met je eens.

Ik heb nog nooit een rebuild uitgevoerd met een Synology maar 10-tallen keren met diverse HP en FS servers.

RAID5 werkt gewoon, mocht er een schijf uitvallen dan moet je als de wiedeweerga een nieuwe schijf toevoegen zodat je RAID set weer gerebuild kan worden.

Zelf noodgedwongen in een productieomgeving wel eens 2 dagen moeten doordraaien met 1 uitgevallen schijf en het gaat gewoon goed.

Ja, wel performanceverlies, maar nee nog nooit geen data kwijt geraakt.

Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat een RAID5 set met een uitgevallen HDD corrupt is geraakt in professionele omgevingen (En ik schaar voor het gemak een Synology daar ook onder, althans dat hoop ik :P ).

En wellicht ten overvloede en zoals 300.000.000 eerder aangegeven in dit topic, RAID heeft helemaal niks met backup te maken, het lijkt zelfs niet op elkaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 10-09-2015 21:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

DarkSide

theres no place like ::1

De URE zijn voornamelijk een probleem bij grote HDDs.
men geeft nu aan dat 6TB disk rebuilden een probleem kan opeleveren.
En een verhoogde kans op URE's geeft.
Dit omdat er in productie omgevingen nog steeds volop gebruik gemaakt wordt van de server/disks en dat hij bezig is met rebuilden. Dit levert "stress" op.
Vandaar dat men Raid 6 de voorkeur geeft en verder ook aan het kijken is voor efficientere rebuilds.

Je synology thuis zal daar niet zo veel last van hebben. Die raakt niet zo gauw in de stress als jij en je familie wat fotos bekijkt of een filmpje streamt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Je hoeft het niet eens met me eens te zijn, maar dat is hetzelfde als wat een struisvogel pleegt te doen volgens de overlevering. Rekenkundig is er een significante kans op een onherstelbaar defect in een RAID5 array. Heb je de link naar URE gevolgd? Daaronder staat nog wat lezenswaardig: Wikipedia: RAID: Increasing rebuild time and failure probability. Schaar je onder de gelukkigen die in de praktijk nimmer een totale uitval mee hoefden te maken.

En ik schreef nadrukkelijk: "eerst een kopie/backup van de data te maken (als je die niet al had)."

En verder verwijs ik je naar het recente incident van miekol in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2".

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 22:06 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Hoe is het eigenlijk met de NAS van miekol afgelopen? Nu je dat aanhaalde was ik even nieuwsgierig ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

In zijn laatste bericht klonk hij hoopvol. Maar eigenlijk ben ik ook wel benieuwd (even quoten om een notificatie te forceren bij hem }) ).
miekol schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:12:
[...]
Joe, dank je wel.

Ben bang dat ik de techniek wat overschat heb. Heb eerder een gecrashde schijf gehad. Even een nieuwe erin, dagje wachten en hoppa niks aan de hand. Dan wordt je net iets te lak met die externe backup...

Tot nu toe gaat back uppen redelijk goed, tot nu toe alles zonder problemen op externe schijf kunnen knallen.

Ticket ingediend bij Synology, kijken wat ze zeggen. Hopen dat ik overnight meeste data er af kan trekken.

Nou goed, blijkt maar weer, één backup is géén backup :'(

• M.v.Veelen
RAID5 wordt het dan inderdaad. 9TB is dan wel een stuk fijner dan 6TB bij gebruik van 4 x 3TB schijven. Alleen hoe ik daartoe ga komen op een veilige manier moet ik nog even goed bekijken. Ik wil geen risico gaan nemen.

En ik weet dat RAID geen backup is. Alle echt belangrijke data staat 10 minuten rijden hier vandaan op eenzelfde DS414 :) Alleen de minder belangrijke data (films, series, enz) wil ik toch ook liever niet kwijt. Daar zit nogal wat werk in namelijk :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:47

miekol

erm

Ben nog steeds bezig met data van de vastgelopen array trekken, via de USB (2.0 helaas...) poorten naar externe HD's.

Gaat traag als dikke stront door een trechter, haal amper 1tb per 24u en met 10tb wel even werk.

Twijfel nu wat straks wijsheid is. Grotere NAS kopen en RAID6 array maken. RAID 10 heb ik momenteel het budget niet voor.

Of een DX213 erbij kopen met 2x3TB en deze voorlopig in raid 1 ernaast zetten. Zet ik 2015 daarop (ong 1tb data) en komt er op de raid 5 array (die 95% vol was) ook weer wat meer ruimte vrij. Dat vinden ze geloof ik wel fijn toch? Of heb ik dat verzonnen?

Ik had overigens hiervoor nog nooit van URE gehoord en ging er blind vanuit dat RAID5 vrijwel niet kapot zou kunnen...er van uitgaande dat dit met een sisser afloopt een behoorlijke wake up call zo...

[ Voor 3% gewijzigd door miekol op 10-09-2015 22:20 ]

Verwijderd

miekol schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:19:[...]
Twijfel nu wat straks wijsheid is. Grotere NAS kopen en RAID6 array maken. RAID 10 heb ik momenteel het budget niet voor.

Of een DX213 erbij kopen met 2x3TB en deze voorlopig in raid 1 ernaast zetten. Zet ik 2015 daarop (ong 1tb data) en komt er op de raid 5 array (die 95% vol was) ook weer wat meer ruimte vrij. Dat vinden ze geloof ik wel fijn toch? Of heb ik dat verzonnen?
Schat ik het goed in en is die aanschaf zakelijk? Heb je zelf bijgehouden wat de datagroei per jaar was? Eventueel een grafiek maken op basis van bestandsdatum & -grootte en dan cumuleren. Heb je (veel) data die niet of nauwelijks meer geraadpleegd wordt (ouder dan 10 jaar bijv.)? Want met je eigen voorstel voor een kleine expansion unit lijk je over een jaar weer een opslagtekort te hebben. Of kun je tegen die tijd wel budget vrij maken voor iets moois als een RS2416+ (Pricewatch), vanwege btrfs met snapshots? Stilletjes hoop ik dat tegen die tijd die technieken ook beschikbaar zijn voor wat gunstiger geprijsde systemen (of toch naar een concurrent).

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:05
Ik heb sinds een jaartje of anderhalf nu een DS213j maar krijg de laatste wat problemen, de nas lijkt niet te bereiken en uit te staan. Wanneer ik de NAS (welke op een lastige plek staat) reset(de lampjes branden allemaal leuk) lijkt er in de logs niks aan de hand te zijn, hij is gewoon zijn dingetjes aan het doen, toch is hij niet bereikbaar (enkel na reset)

Wanneer ik probeer het apparaat te pingen krijg ik request timed out.

Er wordt gebruik gemaakt van de meest recente versie van DSM.

Iemand enig idee wat hier nou gaande kan zijn ?

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 12:59
Probeer de synology even via de Assistant te bereiken:

https://www.synology.com/en-us/support/download/DS213j

Of bedoel je de nas te bereiken af afstand ?
ExilaaHH schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:30:
Ik heb sinds een jaartje of anderhalf nu een DS213j maar krijg de laatste wat problemen, de nas lijkt niet te bereiken en uit te staan. Wanneer ik de NAS (welke op een lastige plek staat) reset(de lampjes branden allemaal leuk) lijkt er in de logs niks aan de hand te zijn, hij is gewoon zijn dingetjes aan het doen, toch is hij niet bereikbaar (enkel na reset)

Wanneer ik probeer het apparaat te pingen krijg ik request timed out.

Er wordt gebruik gemaakt van de meest recente versie van DSM.

Iemand enig idee wat hier nou gaande kan zijn ?

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:17:
[...]
Schat ik het goed in en is die aanschaf zakelijk? Heb je zelf bijgehouden wat de datagroei per jaar was? Eventueel een grafiek maken op basis van bestandsdatum & -grootte en dan cumuleren. Heb je (veel) data die niet of nauwelijks meer geraadpleegd wordt (ouder dan 10 jaar bijv.)? Want met je eigen voorstel voor een kleine expansion unit lijk je over een jaar weer een opslagtekort te hebben. Of kun je tegen die tijd wel budget vrij maken voor iets moois als een RS2416+ (Pricewatch), vanwege btrfs met snapshots? Stilletjes hoop ik dat tegen die tijd die technieken ook beschikbaar zijn voor wat gunstiger geprijsde systemen (of toch naar een concurrent).
Dat heb je zeker goed ingeschat. Het gaat om mijn archief en dat is vanaf 2003 t/m nu. Oude data raadpleeg ik eigenlijk nooit, moet vooral gewoon beschikbaar zijn.

Met 2x3TB ben ik inderdaad over een jaar weer door mijn ruimte heen. Maar heb er dit jaar al wat investeringen (sommige gepland en sommige onverwacht) opzitten dus dat zou inderdaad de goedkoopste, maar niet perse beste, oplossing zijn. Al zou ik volgens mij evt. wel op termijn met deze oplossing over kunnen naar 7x4TB RAID6.

Zo een rack is mooi, maar wat zijn qua mogelijkheden de voornaamste verschillen met de prosumer modellen zoals de DS1511+/1515+ etc.?

PS Gaat om ong 1,5TB per jaar laatste paar jaar. Maar gaat komende jaren wel meer worden (~2 a 2,5 tb) ivm grotere bestanden.

[ Voor 7% gewijzigd door miekol op 10-09-2015 23:43 ]

• ExilaaHH
remondoo schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:35:
Probeer de synology even via de Assistant te bereiken:

https://www.synology.com/en-us/support/download/DS213j

Of bedoel je de nas te bereiken af afstand ?

[...]
De Synology Assistant geeft het volgende aan: "Kon geen Synology server op het lokale netwerk vinden"

Hij lijkt dus echt helemaal onherkenbaar te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:39:
[...]

Zo een rack is mooi, maar wat zijn qua mogelijkheden de voornaamste verschillen met de prosumer modellen zoals de DS1511+/1515+ etc.?

PS Gaat om ong 1,5TB per jaar laatste paar jaar. Maar gaat komende jaren wel meer worden (~2 a 2,5 tb) ivm grotere bestanden.
Rack is maar een verpakkingsvorm, meer niet. Alleen handig als je toch al een serverrack hebt staan (in een geluidstechnisch geïsoleerde, want rackservers zijn i.h.a. luidruchtig, en gekoelde ruimte). Waar ik op doelde was het filesysteem btrfs, waarmee snapshots en checksums mogelijk worden (zie ook de link), en de redundante voeding - één direct verbonden met het net, de andere met een UPS (die zelf weer op een andere groep van de elektravoorziening zit). Vandaar ook dat ik de hoop uitsprak dat die technieken naar kleinere tafelmodellen komen.

Eigenlijk ben je op zoek naar 'cold storage' voor die oude data. Mogelijk is backup op tape(s) (30 jaar houdbaar) i.c.m. een nas met JBOD (dus geen enkele vorm van redundantie) een oplossing. Waarbij je er rekening mee moet houden dat als harde schijven in die nas crashen het enkele uren (of misschien een dag extra als de tapes uit een bankkluis moeten komen) kan duren voordat je weer bij je bestanden kunt.

Het lijkt me verstandig dat je een professional betrekt bij dit vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ExilaaHH schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:44:
[...]
De Synology Assistant geeft het volgende aan: "Kon geen Synology server op het lokale netwerk vinden"

Hij lijkt dus echt helemaal onherkenbaar te worden :)
Op het eerste oog lijkt het op een netwerkprobleem. De informatie die je verstrekt is wat summier, dat bemoeilijkt het meedenken.

Wat bedoel je precies met een 'reset'? Is dat simpel uit- en vervolgens weer aanzetten, of deed je een korte reset (ca. 4 seconden tot de eerste piep) met de resetknop op de achterkant van de nas? Wat deed je na die reset aan de netwerkinstellingen op de nas?

Is er onlangs wat veranderd in je netwerk? Zijn er andere apparaten die ook onbereikbaar worden? Post als beginnetje eens een schets van je netwerk (welke apparaten, DHCP-scope, DNS-servers, e.d.) & wat zijn de netwerkinstellingen op de nas (screenshot bijv.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 01:17:
[...]
Op het eerste oog lijkt het op een netwerkprobleem. De informatie die je verstrekt is wat summier, dat bemoeilijkt het meedenken.

Wat bedoel je precies met een 'reset'? Is dat simpel uit- en vervolgens weer aanzetten, of deed je een korte reset (ca. 4 seconden tot de eerste piep) met de resetknop op de achterkant van de nas? Wat deed je na die reset aan de netwerkinstellingen op de nas?

Is er onlangs wat veranderd in je netwerk? Zijn er andere apparaten die ook onbereikbaar worden? Post als beginnetje eens een schets van je netwerk (welke apparaten, DHCP-scope, DNS-servers, e.d.) & wat zijn de netwerkinstellingen op de nas (screenshot bijv.)?
De reset houd eigenlijk in, kabeltje eruit kabeltje erin en op het knopje drukken om hem te starten. Er zijn daarnaast wel enkele dingen gewijzigd in ons netwerk thuis, we hebben de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN, hierbij is de range ook veranderd van 192.168.178.0 naar 192.168.2.0

Kijk dat was even wat ik zocht, ik moest eigenlijk ook even weten wat jullie precies wouden weten hierover. Gaandeweg de dag pas ik deze post eventjes aan. De NAS werkt verder wel gewoon naar behoren, ook extern is hij bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ExilaaHH schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 01:36:
[...]
De reset houd eigenlijk in, kabeltje eruit kabeltje erin en op het knopje drukken om hem te starten.
:? Ik wil niet vervelend doen, maar nog preciezer beschrijven s.v.p., want normaliter zijn er minstens twee verschillende kabeltjes met je nas verbonden.
Is dat het netwerkkabeltje of de voedingsplug? En als dat de voedingsplug was: als je de voedingsplug uit een draaiende nas trekt, kan het zijn dat het bestandssysteem beschadigd raakt. Na inschakelen kan de nas heel druk bezig zijn met herstel. Dat kan even duren en soms is de nas daardoor niet bereikbaar. Dus vertel welke schijven en of die in RAID/SHR/JBOD staan (Storage Manager).

Kijk in Log Center naar de boodschappen die daar staan. Relevante/opvallende/onbekende regels daaruit hier posten (tussen cmd-tags bijv.).

/me gaat op een oor :z :z :z

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 02:57 . Reden: Tukken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 09:28
IP conflict wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
hierbij is de range ook veranderd van 192.168.178.0 naar 192.168.2.0
Gebruik anders eens de reset knop, dan staat ie weer op dhcp en zou het moeten werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:44
[...]

De reset houd eigenlijk in, kabeltje eruit kabeltje erin en op het knopje drukken om hem te starten. Er zijn daarnaast wel enkele dingen gewijzigd in ons netwerk thuis, we hebben de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN, hierbij is de range ook veranderd van 192.168.178.0 naar 192.168.2.0

Kijk dat was even wat ik zocht, ik moest eigenlijk ook even weten wat jullie precies wouden weten hierover. Gaandeweg de dag pas ik deze post eventjes aan. De NAS werkt verder wel gewoon naar behoren, ook extern is hij bereikbaar.
Even het reset knopje indrukken op de achterzijde van de Synology, ingedrukt houden tot de eerste piep. Hierna krijgt de Synology via DHCP een IP adres, je kan de Synology dan vinden door de Synology Assistent te gebruiken of via de website http://find.synology.com/

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2024
Heren,

Heb gisteren Plex geinstaleerd en ben aan het kloten geweest met mijn poorten om extern toegang te krijgen. Nadat ik een foutje had gemaakt en alle poorten er uit heb gegooid heb ik nu weer alles goed staan echter stuurt hij mijn quickconnect / DDNS niet meer door naar poort 5000. Vroeger ging ik simpelweg naar jeeroen.myds.me en kon ik inloggen nu moet ik er :5000 achterzetten... waar staat er nu een vinkje verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reset bij netwerkproblemen kan een oplossing zijn, met de nadruk op kàn. Wijs de gebruiker er dan ook op dat er meer dan alleen de netwerkinstellingen worden reset. Handleiding reset: Hoe stel ik mijn Synology NAS opnieuw in.[quote]
  • de admin-account terug te zetten naar de standaardwaarde
  • de UI-beheerpoort naar 5000/5001 resetten
  • IP, DNS, gateway en andere netinterfaces herstellen naar DHCP
  • PPPoE uitschakelen
  • automatisch blokkeren uitschakelen
  • firewall-regels uitschakelen
  • gecodeerde mappen ontkoppelen en Automatisch koppelen bij opstarten uitschakelen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 10:15 . Reden: Quotes ingevoegd vanwege geen antwoord op vraag jeeroen013. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik heb sinds vandaag een proces draaien genaamd: Echo en met een cpu load van 20%
Ik heb geen idee wat het is of doet. Ik heb geen nieuwe packages geinstalleerd.

Google geeft me ook niet het antwoord want blijkbaar is echo ook een command

Na een reboot is het nog steeds aanwezig..
Na afsluiten van alle services/packages ook..

Iemand nog een idee?

Edit: in begin had ik 7MB write, maar dat is nu al 22MB....

Voor de zekerheid zet ik hem uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 11-09-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
Quakie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:17:
Ik heb sinds vandaag een proces draaien genaamd: Echo en met een cpu load van 20%
Ik heb geen idee wat het is of doet. Ik heb geen nieuwe packages geinstalleerd.

Google geeft me ook niet het antwoord want blijkbaar is echo ook een command

Na een reboot is het nog steeds aanwezig..
Na afsluiten van alle services/packages ook..

Iemand nog een idee?

Edit: in begin had ik 7MB write, maar dat is nu al 22MB....

Voor de zekerheid zet ik hem uit.
onder welke user draait het proces?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Prulleman schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:33:
[...]

onder welke user draait het proces?
Hoe zie je dat?

Ik ben zelf als admin aangemeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

DarkSide

theres no place like ::1

jeeroen013 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:06:
Heren,

Heb gisteren Plex geinstaleerd en ben aan het kloten geweest met mijn poorten om extern toegang te krijgen. Nadat ik een foutje had gemaakt en alle poorten er uit heb gegooid heb ik nu weer alles goed staan echter stuurt hij mijn quickconnect / DDNS niet meer door naar poort 5000. Vroeger ging ik simpelweg naar jeeroen.myds.me en kon ik inloggen nu moet ik er :5000 achterzetten... waar staat er nu een vinkje verkeerd?
Kijk even of er iets op poort 80 draait.
Een webservice oid. Standaard zal de synology een referal doen naar 5000 / 5001.
Tenzij er iets luistert op de standaard http poort 80. Dan pakt die hem op.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:43:
Je hoeft het niet eens met me eens te zijn, maar dat is hetzelfde als wat een struisvogel pleegt te doen volgens de overlevering. Rekenkundig is er een significante kans op een onherstelbaar defect in een RAID5 array. Heb je de link naar URE gevolgd? Daaronder staat nog wat lezenswaardig: Wikipedia: RAID: Increasing rebuild time and failure probability. Schaar je onder de gelukkigen die in de praktijk nimmer een totale uitval mee hoefden te maken.

En ik schreef nadrukkelijk: "eerst een kopie/backup van de data te maken (als je die niet al had)."

En verder verwijs ik je naar het recente incident van miekol in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2".
Zoals jij jouw eerste bericht schreef kwam het op mij over als "RAID5 is compleet niet betrouwbaar".

Er is inderdaad een kans aanwezig dat er URE ontstaat bij RAID5, maar het is altijd een afweging tussen kansen, risico's en kosten.

RAID5 is zelfs zakelijk een veel gebruikte en bewezen oplossing, en dus naar mijn idee de perfecte oplossing om een HDD failure op te vangen en toch relatief veel netto opslagcapaciteit te behouden tegen beperkte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:35:
[...]

Hoe zie je dat?

Ik ben zelf als admin aangemeld..
Wat is de volledige output voor dat proces als je via ps of top kijkt?
(bij ps en top staat ook onder welke user het proces draait)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:45:
[...]

Ik zit op mijn werk, en kan dat dus niet allemaal doen.

Tegen de 25% load is dus 100% load omdat het een quadcore is.
Meer dan 20MB continue schijfactie maar niet echt een lees actie... Geen netwerk verkeer.... Ik vind het heel vreemd als alle services, packages uit staan.Ik heb voor de zekerheid NAS uitgezet, omdat ik het niet vertrouw..

Nadeel is dat mijn gehele netwerk thuis plat is dus ik zal zo een woedend kind thuis hebben (geen netfix of youtube).

Er is verdomd lastig op te zoeken, want zoals gezegd is echo blijkbaar een linux command om tekst string te printen/te laten zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is toch wel essentieel om meer te weten dan alleen "echo"... :)

Echo is inderdaad een commando om output naar standard output te sturen.
DS715> echo dit is een test
dit is een test
DS715>
Grolsch schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:43:
RAID5 is zelfs zakelijk een veel gebruikte en bewezen oplossing, en dus naar mijn idee de perfecte oplossing om een HDD failure op te vangen en toch relatief veel netto opslagcapaciteit te behouden tegen beperkte kosten.
Ik kom uit de database hoek dus RAID5 is sowieso vloeken in de kerk. :)
Maar ale de optie hebt op RAID1(0) te doen dan zou ik daarvoor kiezen. In mijn ogen (theoretisch) sneller, simpelere constructie, snellere recovery time, minder kans op falen.
Ik heb geen ervaring met de Synology implementatie en YMMV.

[ Voor 60% gewijzigd door technorabilia op 11-09-2015 10:55 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2024
DarkSide schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:38:
[...]

Kijk even of er iets op poort 80 draait.
Een webservice oid. Standaard zal de synology een referal doen naar 5000 / 5001.
Tenzij er iets luistert op de standaard http poort 80. Dan pakt die hem op.
Ge-reset, geen vernadering.

Webservice staat uit, niets gaat naar poort 80... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:43:
[...]
Kennelijk heb je het nog altijd niet begrepen. Bij gebruik van grote harde schijven, de huidige generatie zo vanaf 6 TB, is RAID5 niet langer een goede oplossing. Ja, bij uitval van één schijf kun je doorwerken. Vervang je daarna de defecte schijf dan is er tijdens de (stressed) rebuild een significante kans op hernieuwd falen van de array waarbij volledig dataverlies kan optreden.

Daarom dat dataopslagprofessionals afstappen van RAID5 voor grote arrays en werken zij met alternatieve filesystemen als btrfs & ZFS of wijken uit naar een RAID1-variant met een tweede mirrorschijf (3 harde schijven met elk dezelfde inhoud), RAID6, e.d.

N.B. Het gaat inmiddels niet meer over Synology, dus ik ga op deze plek ook niet een diepere (vervolg)discussie aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 11:19 . Reden: Bomen mag, maar dan elders op het OT-forum. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
kraades schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:45:
[...]

dit bedoelde ik inderdaad, via ssh en top command (soort windows taskmanager overzicht, maar dan via de prompt) kijken welke user bij het proces staat, via de webinterface zie je niet alle kolommen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:53:
Het is toch wel essentieel om meer te weten dan alleen "echo"... :)

Echo is inderdaad een commando om output naar standard output te sturen.
DS715> echo dit is een test
dit is een test
DS715>
Begrijp ik helemaal... het is een beetje gillen in een lege kamer maar ik hoopte dat iemand het toch stilletjes aan het hoorde en zou denken: hey ook een keer gehad of gelezen. Vandaar dat ik zoveel mogelijk informatie deel waar ik bij kwam..

Nu is de vraag wat is het proces echo. Wat doet echo.. Ik neem aan iets anders dan commando echo.. Als ik weet wat echo precies doet kan ik misschien herleiden waar het vandaan komt..

Nu zijn mijn google skills waardeloos dus ik loop vast omdat het allemaal met commando echo te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Quakie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:04:
[...]
Nu is de vraag wat is het proces echo. Wat doet echo.. Ik neem aan iets anders dan commando echo.. Als ik weet wat echo precies doet kan ik misschien herleiden waar het vandaan komt..

Nu zijn mijn google skills waardeloos dus ik loop vast omdat het allemaal met commando echo te maken heeft.
Hoe is je beveiliging? Heb je ingesteld dat je extern bij de NAS kan? Portforwards? Sterke wachtwoorden?
Misschien is het ding wel gehacked en draait er nu een bitcoinminer op, vermomd met 'echo' als procesnaam.

Ik zou eens een portscan op je externe IP-adres doen, zijn wel websites voor. Gewoon de standaard poorten (21, 22, 23, 80, 443, 8080, 8084, 5000, 5001 etc.) even scannen en kijken of er wat open staat.

Als jij inlogt met admin/admin en je SSH- of Telnet-service staat open voor heel het internet, berg je dan maar...

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 02:39:
[...]
:? Ik wil niet vervelend doen, maar nog preciezer beschrijven s.v.p., want normaliter zijn er minstens twee verschillende kabeltjes met je nas verbonden.
Is dat het netwerkkabeltje of de voedingsplug? En als dat de voedingsplug was: als je de voedingsplug uit een draaiende nas trekt, kan het zijn dat het bestandssysteem beschadigd raakt. Na inschakelen kan de nas heel druk bezig zijn met herstel. Dat kan even duren en soms is de nas daardoor niet bereikbaar. Dus vertel welke schijven en of die in RAID/SHR/JBOD staan (Storage Manager).

Kijk in Log Center naar de boodschappen die daar staan. Relevante/opvallende/onbekende regels daaruit hier posten (tussen cmd-tags bijv.).

/me gaat op een oor :z :z :z
Nou ik zal nu even wat dieper in detail proberen te treden:

De NAS( de DS213J) wordt middels DHCP verbonden met mijn (redelijk nieuwe) KPN Experia Box via DHCP. Gebruik wordt gemaakt van RAID0,

Vanochtend heb ik de voedingskabel uit de NAS getrokken omdat het leek alsof hij in standby stond, ik heb dus niet de netwerkkabel eruit getrokken.

Als ik de logs van mijn NAS bekijk nadat hij herstart is lijkt er niks aan de hand te zijn. Het ziet er als volgt uit:

info System 2015/09/11 08:53:36 SYSTEM [Cloud Station] service was started.
warn System 2015/09/11 08:52:52 SYSTEM System booted up from an improper shutdown.
info System 2015/09/11 08:52:34 SYSTEM System started to boot up.
info System 2015/09/11 04:30:23 SYSTEM Internal disks woke up from hibernation.
info System 2015/09/11 01:16:05 SYSTEM Internal disks woke up from hibernation.
info System 2015/09/10 23:23:49 SYSTEM Internal disks woke up from hibernation.
info System 2015/09/10 21:36:02 SYSTEM Internal disks woke up from hibernation.
info System 2015/09/10 19:13:07 SYSTEM Internal disks woke up from hibernation.

Je ziet dus dat hij vanacht nog mooi voor geen enkele reden uit hibernation komt maar toch kan ik hem niet bereiken. Zoals je ziet herstart ik het apparaat om 8:52.

Ik kan er dus vooralsnog moeilijk de vinger op leggen. Zou het misschien een verstandige zet zijn om gebruik te maken van een static IP adres ?
DukeBox schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 08:57:
[...]

Gebruik anders eens de reset knop, dan staat ie weer op dhcp en zou het moeten werken.
Dat ben ik vergeten deze keer! mocht het nog een keer gebeuren (wat zeker gaat gebeuren) dan zal ik dit zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ThinkPadd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:24:
Hoe is je beveiliging? Heb je ingesteld dat je extern bij de NAS kan? Portforwards? Sterke wachtwoorden?
Misschien is het ding wel gehacked en draait er nu een bitcoinminer op, vermomd met 'echo' als procesnaam.

Ik zou eens een portscan op je externe IP-adres doen, zijn wel websites voor. Gewoon de standaard poorten (21, 22, 23, 80, 443, 8080, 8084, 5000, 5001 etc.) even scannen en kijken of er wat open staat.
Ja kan extern erbij.. maar niet op standaard 5000 poort. Ook alleen via secure poort
VPN poorten staan open..
Uiteraard 80 en 443, en ik denk 8080 ook.
Firewall op router niet op synology

Router staat nu ook uit.. dus kan niet scannen.
Inderdaad voor dit soort dingen (bitcoinminer ) heb ik hem maar uit gezet...

:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Grolsch schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:32:
[...]
Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat een RAID5 set met een uitgevallen HDD corrupt is geraakt in professionele omgevingen (En ik schaar voor het gemak een Synology daar ook onder, althans dat hoop ik :P ).
Tsja, ik heb zelf ondertussen al 8 keer een volume verloren tijdens rebuild van raid-5 (en dat is met disks van 2TB). Het is niet omdat jij het niet hebt voorgehad dat het niet bestaat he...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 00:36:
[...]
Rack is maar een verpakkingsvorm, meer niet. Alleen handig als je toch al een serverrack hebt staan (in een geluidstechnisch geïsoleerde, want rackservers zijn i.h.a. luidruchtig, en gekoelde ruimte). Waar ik op doelde was het filesysteem btrfs, waarmee snapshots en checksums mogelijk worden (zie ook de link), en de redundante voeding - één direct verbonden met het net, de andere met een UPS (die zelf weer op een andere groep van de elektravoorziening zit). Vandaar ook dat ik de hoop uitsprak dat die technieken naar kleinere tafelmodellen komen.

Eigenlijk ben je op zoek naar 'cold storage' voor die oude data. Mogelijk is backup op tape(s) (30 jaar houdbaar) i.c.m. een nas met JBOD (dus geen enkele vorm van redundantie) een oplossing. Waarbij je er rekening mee moet houden dat als harde schijven in die nas crashen het enkele uren (of misschien een dag extra als de tapes uit een bankkluis moeten komen) kan duren voordat je weer bij je bestanden kunt.

Het lijkt me verstandig dat je een professional betrekt bij dit vraagstuk.
Snap het, dacht wellicht dat de rack modellen ook op andere (lees: betere) techniek draaide. Niet perse dus.

Tapes e.d. is net weer te passief, moet er wel 1x in de zoveel tijd direct bij kunnen.

Als ik straks deze array weer op de rit heb ga ik denk ik kijken naar een RAID6 oplossing hier en een mirror via internet vanaf 1-1-2016. Gewoon ergens een andere Synology (of QNAP oid) met 1 HD of evt. RAID 1 array. 2003 t/m 2015 dan off-site backups op externe HD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Apart, ik dacht laat ik even kijken naar mijn NAS.. ik start mijn NAS en gelijk weer hoge load door Echo maar na een minuut of 2 a 3 was het weg... Weer een cpu load van 1% ..

Bizar..

Geen idee of ik het nu moet laten....

Wel even naar mijn poorten gekeken en op zich staat er niet zoveel open.. het minimale wat ik nodig acht..
Ook stond SSH en telnet op NAS uit, en sowieso stonden die poorten niet open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar...heb je nu nog de volledige info via ps/top kunnen achterhalen? :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Nee was niet zo snel haha... Ik heb een mac en winscp draait niet via winosx dus moest wachten totdat ik de laptop van mijn vriendin kon gebruiken.. Tegen die tijd was echo al verdwenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:59:
Nee was niet zo snel haha... Ik heb een mac en winscp draait niet via winosx dus moest wachten totdat ik de laptop van mijn vriendin kon gebruiken.. Tegen die tijd was echo al verdwenen...
Voor de volgende keer: ssh zit ingebakken in Mac OS.
ssh username@ip

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01

JB

Cédric roelt!

Waarom kan ik Photostation niet wijzen naar een andere fotomap dan /photo :/ Indexing werkt na het wijzen naar de juiste fotomap niet. Kan dit alleen met telnet aangepast worden? Zag ook eea met symbolic links aanmaken.

Mijn boefje is liev!

• Quakie
Smultie schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 05:42:
[...]

Voor de volgende keer: ssh zit ingebakken in Mac OS.

[...]
ik weet het alleen ik weet niet hoe ik daarna in betreffende map kom :$ . Ik vind winscp daarom zo overzichtelijk.

• Quakie
JB schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:16:
Waarom kan ik Photostation niet wijzen naar een andere fotomap dan /photo :/ Indexing werkt na het wijzen naar de juiste fotomap niet. Kan dit alleen met telnet aangepast worden? Zag ook eea met symbolic links aanmaken.
Zou wel moeten.. Ik neem aan dat je via control panel en dan media indexering je foto map heb toegevoegd?

Ik gebruik zelf 3 mappen voor videos en die worden netjes gescand...

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:12:
Ik heb ondertussen al wel 5 routers gehad, en ben eigenlijk over geen enkele router echt tevreden geweest.
[...]
Welke router gebruiken jullie icm jullie Synology en WOL en VPN server :?
Ik verdenk Quakie ervan helderziend O-) te zijn. Vandaag zag ik een Chinese blog (vertaling) waarin een foto aangeeft dat je met QuickConnect via Synology's in oktober te lanceren router RT1900ac je NAS thuis uit een diepe slaap kunt wekken. Een vorm van Wake-on-WAN, al is puur technisch gezien WoL, natuurlijk.

• Quakie
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:57:
[...]
Ik verdenk Quakie ervan helderziend O-) te zijn. Vandaag zag ik een Chinese blog (vertaling) waarin een foto aangeeft dat je met QuickConnect via Synology's in oktober te lanceren router RT1900ac je NAS thuis uit een diepe slaap kunt wekken. Een vorm van Wake-on-WAN, al is puur technisch gezien WoL, natuurlijk.
:*)

Dit is nog mooier dan ik had voorzien... :P

edit:

Het is jammer dat wake on wan toch via quickconnect moet.

Ik ben reuze benieuwd naar de 716+. Zouden ze dit gaan doortrekken naar de 417+, 1517+ en 1817+ versies? Of nog een jaartje wachten. Er zat nogal wat tijd tussen de 412+ en 415+ maar van mij mag het altijd zuiniger.

Uiteraard wordt nieuwe DSM versie ook super, betere prestatie op 64bit hardware..

Maar goed, dit moet in nieuws en discussie dus ik houd (hier) mijn mond...

[ Voor 23% gewijzigd door Quakie op 12-09-2015 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Quakie schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:27:
[...]

Zou wel moeten.. Ik neem aan dat je via control panel en dan media indexering je foto map heb toegevoegd?

Ik gebruik zelf 3 mappen voor videos en die worden netjes gescand...
Jup maar er staat al een melding dat dit niet werkt bij Photo Station :/ Videos is ook geen probleem ;)

"Please note that only the image files under the shared folder "/photo" will be added to Photo Station after being indexed"

Zodra ik in de map /photo foto's gooi dan verschijnen ze wel maar dat wil ik niet.

edit:

Gelukt :) Alleen te achterlijk dat je gedwongen wordt om /photo te gebruiken :/

Middels gevonden howto op http://www.synology-forum...ruiken-voor-photostation/

Open een telnet/SSH sessie naar NAS (enable telnet of SSH)
Geef in: root
Geef in: admin-password
Typ in: touch /etc/rc.local
Typ in: vi /etc/rc.local
Typ in: i (dat is als je wat wilt wijzigen)
Typ in/wijzig: mount --bind /volume1/nieuwe_locatie /volume1/originele_locatie
Sla op dmv escape en dan :wq!
Reboot de NAS

[ Voor 37% gewijzigd door JB op 12-09-2015 13:40 ]

Mijn boefje is liev!

• ThinkPad
Net even wat zitten klooien, laptop ingericht als ESXi server (draait vanaf USB-stickje) en dan de Synology (DS114) als datastore aanbieden via NFS.

Even een testje gedaan (stukje met downloadsnelheid uit script gesloopt) en de I/O-speed komt op 35MB/s.

Moet zeggen dat ik dat lang niet gek vind! Is natuurlijk traag vergeleken met een PC waar een HDD of een SSD in zit, maar voor wat basic virtuele machines (die vaak toch 99% van tijd uit hun neus vreten) is dit opzich prima.
Misschien dat ik dan met een Intel NUC een leuke ESXi server kan bouwen. Het grote voordeel aan deze situatie is dat je in je host geen opslag nodig hebt, zoals ik zei draait ESXi van een USB-stickje en zit er verder geen schijf in de laptop nu.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2015 14:11 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:38:
Misschien dat ik dan met een Intel NUC een leuke ESXi server kan bouwen. Het grote voordeel aan deze situatie is dat je in je host geen opslag nodig hebt, zoals ik zei draait ESXi van een USB-stickje en zit er verder geen schijf in de laptop nu.
Misschien kun je aansluiten bij Madhouse1979 in "Synology DS215J als iSCSI target". Die wil vergelijkbare zaken uitproberen. Of kende je dat topic al? :)

• ThinkPad
Heb daar ook even gereageerd, misschien heeft hij er nog wat aan. Had het topic al wel voorbij zien komen. iSCSI heb ik echter geen ervaring mee. Deze NFS-manier was een paar klikken en het was klaar.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2015 14:13 ]

Je kunt eventueel ook een symbolic link maken.
mv /photo /volume1/nieuwe_locatie
ln -s /volume1/nieuwe_locatie /photo

👉🏻 Blog 👈🏻

• JB

JB

Cédric roelt!

kraades schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 15:16:
[...]

Je kunt eventueel ook een symbolic link maken.
mv /photo /volume1/nieuwe_locatie
ln -s /volume1/nieuwe_locatie /photo
Klaarblijkelijk werkt het re-indexen dan niet

Mijn boefje is liev!

JB schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:33:
[...]

Klaarblijkelijk werkt het re-indexen dan niet
Sorry, ik bedoelde natuurlijk /volume1/photo. Maar indexen werkt prima als je een link gebruikt zoals bij mij:
DS715> ls -l /volume1 | grep photo
lrwxrwxrwx    1 root     root            26 Jun 29 20:34 photo -> /volume1/Share/Media/Photo
DS715> ls -l /volume1 | grep video
lrwxrwxrwx    1 root     root            26 Jun 29 20:34 video -> /volume1/Share/Media/Video
DS715> ls -l /volume1 | grep music
lrwxrwxrwx    1 root     root            33 Jun 29 20:34 music -> /volume1/Share/Media/Music/iTunes
DS715>

Fysiek staat de media dus op een andere plek. De /volume1/photo is slechts een symbolic link, een placeholder als het ware...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 14:02
Momenteel opzoek naar een netwerkoplossing voor een kleine ontwerpstudio. We werken nu met een ds210 met cloudstation synchronisatie, maar daar groeien we nu beetje uit en is ook niet altijd praktisch ivm trage synchronisatie. Ik zou nu naar een opstelling toe willen waar direct op de NAS gewerkt wordt. Het gaat nu om 4 werkstations die veel met Adobe werkt (dus veel grafische bestanden) en webmateriaal (Wordpress installaties = veel kleine bestandjes). Af en toe doen we ook video maar dan wordt sowieso op lokale schijf gewerkt. Verder geen behoefte aan andere services als virtualisatie of videotranscodering. Waarschijnlijk RAID 5 met 6TB effectieve ruimte.

Ik heb nu de DS414 bovenaan de lijst staan, maar ben benieuwd of jullie denken dat die zwaar genoeg is voor dit doeleinde. Onze switch ondersteund link aggregation dus in gunstige gevallen zou je daarmee 200MB/s bandbreedte kunnen hebben.

Ik zou liever niet willen dat als een werkstation veel aan het kopiëren is, de andere computers duidelijke vertraging oplopen.

Is het wijzer om dan meteen voor DS1515 te gaan (met eventuele ssd cache als groeioptie) of is dat overdreven? Ik vond DS414 ook aantrekkelijk qua prijs, maar als ik toch investeer voor komende 5+ jaar, dan wil ik ook weer niet beknibbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De DS414 heeft zonder meer een nette prijs. Echter, je spreekt ook over een investering voor 5+ jaren. Tenzij je elders support op de Synology firmware/DSM kunt krijgen (lijkt me sterk) is aanschaf van een DS414 daarmee in tegenspraak. Synology biedt op dit moment main stream support op hun producten tot in het vijfde jaar na uitkomen van het model. Effectief is bij dit model dus al één jaar daarvan verlopen. Mocht je toch overwegen voor dit model te gaan, deel dan de prijs door 4. Nassen uit modeljaar 2015, zoals de DS1515, worden zo gezien aantrekkelijker, niet?
Aangezien de opvolger, de DS416, minstens zo aantrekkelijk geprijsd is (verwacht wordt €385, zie: nieuws: Synology toont nas die in realtime 4k-video kan transcoderen) lijkt me dat in dat opzicht (support) een betere kandidaat. Deze is al opgenomen in de pricewatch: Synology DiskStation DS416, maar nog niet leverbaar. Abonneer je op de 'prijsalert' om een email te krijgen zodra deze daadwerkelijk aangeboden wordt.

Verder zou ik de aankomende presentaties in Utrecht (deze week), en de berichtgeving daarover in de pers (voorproefje), afwachten. Het lijkt er namelijk op dat btrfs beschikbaar komt als primair filesysteem, ook voor kleinere Synology nassen. In een bedrijfsomgeving biedt btrfs betere beschermingsmogelijkheden dan RAID5 (o.m. checksums) en je krijgt als extra snapshots. Met het laatste kan een medewerker zelf, zonder tussenkomst van de systeembeheerder, teruggrijpen op (een) eerdere versie(s) van een bestand.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 13:57 . Reden: Nieuwsbericht opvolger DS414. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
Dank voor de info! Ah de DS416, dat ziet er interessant uit. Goed punt van de 5 jaar ondersteuning. Had ik weleens gelezen maar niet meer aan gedacht.

Dat btrfs klinkt ook goed. Ik had al zitten kijken naar FreeNAS met ZFS maar ik ben bang dat dat te technisch wordt voor mij. Een beetje hobbyen vind ik leuk, maar ik heb geen ervaring met linux en het moet een betrouwbare oplossing zijn.

Gelukkig heb ik nog geen acute haast om de huidige setup te vervangen dus zal eens kijken waar Synology nu mee gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb problemen dat mijn NAS DS214j soms uit het netwerk wegvalt. Ik kan hem dan ook niet meer benaderen via het netwerk. Na een tijdje is hij dan weer in de lucht. Wie herkent dit probleem en hoe kan ik dit verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Heb je eens gekeken of de netwerkpoort van de NAS actief blijft als je dit probleem hebt?
Of vallen de leds ook uit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 29-09 22:24
Iemand een idee wanneer de nieuwe DS416 nassen verwacht worden? Ik sta op het punt om om eentje aan te schaffen maar aangezien ik bij aankoop niet meteen met een ouder model opgescheept wil zitten, wacht ik liever nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
Een Duitse site spreekt over oktober.
http://www.computerbase.d...ung-und-verschluesselung/

Zoals Aardvark hierboven noemt, is er donderdag in Utrecht een Synology event waar vast meer info wordt vrijgegeven.

Ik ben ook erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb nu een DS114 maar wil graag RAID1 gaan draaien voor wat meer zekerheid. Ik ben daarom op zoek naar een 2-bay NAS. Nu heb ik wat zitten filteren in de Pricewatch en eigenlijk komen er met mijn criteria (dualcore, 1GB of meer RAM, 2-bays, prijs tot 300 euro) twee opties uit:

pricewatch: Synology DiskStation DS214play
pricewatch: Synology DiskStation DS214+

Ik kan echter niet goed beslissen welke het moet worden.
DS214play:
+ Atom processor en is daardoor mogelijk sneller dan de Armada XP in de DS214+ ?
+ 1,66Ghz vs 1,33Ghz
+ Goedkoper
- Meer stroomverbruik t.o.v. DS214+ door Intel procesor wellicht?

DS214+
+ De DS214+ lijkt hotswappable bay te hebben, maar echt spannend vind ik dat niet. De NAS even uitzetten om de schijven te verwisselen is ook geen punt.
+ 2x 1Gbps netwerkaansluiting
+ Processorarchitectuur wordt ook in veel andere Synology's gebruikt, daardoor meer packages beschikbaar?

Heeft iemand nog goede punten om de beslissing makkelijker te maken?
Op dit moment neig ik naar de DS214+, omdat de CPU-architectuur ook in veel andere Synology's wordt gebruikt, dit model dubbele netwerkpoorten heeft en het energieverbruik volgens mij iets lager is.

Edit: Ik zal dit topic ook eens doornemen: synology ds 214 plus of ds 214 play. De dubbele netwerkpoort van de DS214+ is wel handig als ik nog wat met virtualisatie i.c.m. NFS/iSCSI ga doen. Dan kan ik de PC waar dat op gaat draaien rechtstreeks op die tweede netwerkpoort aansluiten lijkt mij? Is weer extra snelheid t.o.v. via router/switch.

Het hele media gebeuren/transcoderen e.d. boeit mij niet, daar gebruik ik de Synology toch niet voor.
Ik gebruik de Synology als VPN-server, als backuptarget (Cloud Station), m'n domotica (Domoticz) draait erop en ik download nog wel eens wat (Download Station).

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:18:
Ik heb nu een DS114 maar wil graag RAID1 gaan draaien voor wat meer zekerheid.
....
wat bedoel je met zekerheid? korte/geen downtime in geval van schijfuitval of backup?

voor de meeste thuis situaties kan je beter nadenken over een mooie (remote) backup strategie dan over hogere redundancy (maar dit uiteraard persoonlijk en situatie afhankelijk).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Prulleman schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:42:
[...]

wat bedoel je met zekerheid? korte/geen downtime in geval van schijfuitval of backup?

voor de meeste thuis situaties kan je beter nadenken over een mooie (remote) backup strategie dan over hogere redundancy (maar dit uiteraard persoonlijk en situatie afhankelijk).
Klopt.
Natuurlijk heb ik een off-site backup (RAID is immers geen backup, dat kun je niet vaak genoeg herhalen :9 ), maar door de trage verbinding (40/4 aan beide kanten) schiet dat qua restoren niet op als ik een 600GB ofzo weer terug moet pompen deze kant op. De off-site locatie is bij m'n ouders dus ik zou er heen kunnen rijden en de Syno daar in het netwerk hangen zodat ik met Gbit kan overpompen, maar dan zal het nog steeds een tijdje duren.

En de backupjob draait 's nachts. Als ik 's middags m'n vakantiefoto's op de NAS dump en halverwege de avond crasht de HDD dan ben ik alsnog die data kwijt.

Ik neig nu naar de DS214+ omdat die een CPU heeft die in veel meer Synology's zit. Ik ben voor m'n domotica afhankelijk van iemand die het package compiled. Ik lift dan liever mee met de massa zodat ik altijd de nieuwste updates heb. Met de DS214play heb ik een compleet andere CPU-architectuur en is dat al weer een stuk lastiger.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:48:
[...]

Klopt.
Natuurlijk heb ik een off-site backup (RAID is immers geen backup, dat kun je niet vaak genoeg herhalen :9 ), maar door de trage verbinding (40/4 aan beide kanten) schiet dat qua restoren niet op als ik een 600GB ofzo weer terug moet pompen deze kant op. De off-site locatie is bij m'n ouders dus ik zou er heen kunnen rijden en de Syno daar in het netwerk hangen zodat ik met Gbit kan overpompen, maar dan zal het nog steeds een tijdje duren.

En de backupjob draait 's nachts. Als ik 's middags m'n vakantiefoto's op de NAS dump en halverwege de avond crasht de HDD dan ben ik alsnog die data kwijt.

Ik neig nu naar de DS214+ omdat die een CPU heeft die in veel meer Synology's zit. Ik ben voor m'n domotica afhankelijk van iemand die het package compiled. Ik lift dan liever mee met de massa zodat ik altijd de nieuwste updates heb. Met de DS214play heb ik een compleet andere CPU-architectuur en is dat al weer een stuk lastiger.
dan is het goed ;) heb ongeveer dezelfde setup, maar dan de financiele/total space factor meegenomen en niet voor RAID1 gekozen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:18:
Ik heb nu een DS114 maar wil graag RAID1 gaan draaien voor wat meer zekerheid. Ik ben daarom op zoek naar een 2-bay NAS.
[...]
Heeft iemand nog goede punten om de beslissing makkelijker te maken?
Op dit moment neig ik naar de DS214+, omdat de CPU-architectuur ook in veel andere Synology's wordt gebruikt, dit model dubbele netwerkpoorten heeft en het energieverbruik volgens mij iets lager is.
[...]
Is de DS215+ afgevallen vanwege prijs (maar vanwege langere ondersteuning effectief goedkoper) of vanwege de Annapurnaprocessor? Kun je wachten op de binnenkort te verschijnen DS216play, of valt die direct af vanwege (vooralsnog) ontbreken van diverse packages door weer een ander processorfabrikaat? Anderzijds lijkt me dit wel een verkoopsucces te kunnen worden als de beloften worden waargemaakt door de lage instapprijs (vergelijking alle vier). Bij succes verwacht ik ook snelle adaptaptie van packages.
Onhandig dat op de site van Synology de DS214+ uit de performancevergelijking voor 2-bay nassen is gevallen. Uit marketingoogpunt (nieuw, nieuw) snap ik het wel, maar nu wordt vergelijken wel wat moeilijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De DS215+ is weer wat duurder (al is het maar +12 euro), de specs van de DS214+ zijn bijna vergelijkbaar. En de CPU is weer anders inderdaad.
De DS216play valt ook buiten budget, hier hebben ze het over 329 euro.

En ze richten zich volgens mij voornamelijk op het on-the-fly transcoderen van media, maar zoals ik zei is dat voor mij niet interessant :+

Ik ben er wel uit, ga voor de DS214+. Heb inmiddels een zoekertje voor een tweedehands model geplaatst om de totaalprijs (moet ook nog twee nieuwe schijven kopen) wat te drukken. Ik wil gewoon zo veel mogelijk performance voor zo min mogelijk geld (wie niet :+ ). Door de NAS tweedehands te kopen en de schijven nieuw zit ik dan wel goed heb ik het idee.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Goede keuze de ds214+, ik stond een paar maand geleden voor dezelfde keuze, en geen seconde spijt gehad !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
Binnen enkele maanden wil ik een nieuwe NAS aanschaffen en m'n oude DS210j gebruiken voor remote backups middels rsync of ftp. Nu vervalt de ondersteuning voor updates voor dit model volgend jaar, dus vroeg ik me af: hoe veilig is dit nog? Als ik de NAS alleen openzet voor rsync of ftp, is risico op een cryptolocker virus of iets dergelijks dan redelijk beperkt?

Ik snap dat niemand hier helemaal zekerheid over kan geven, aangezien weinig mensen ook het cryptolocker virus hadden zien aankomen. Maar met het gegeven dat je de NAS gesloten houdt voor de meest gebruikelijke hackmethoden, is dit risico te nemen of absoluut af te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alles draait om het verkleinen van het aanvalsvlak. Booswichten van buitenaf kun je grotendeels voorkomen met een goede firewall op je router. Tussen je zakelijke en je remote (thuis?) netwerk een verbinding leggen via een beveiligde tunnel, bijv. met (Open)VPN. Verder zet je zo veel mogelijk niet-benodigde programmatuur op de DS210j uit en sluit je alle niet-noodzakelijke poorten (firewall van de nas inrichten).

Zodra Synology stopt met updates voor de DS210j kun je alle gebruikte pakketten daarop als onveilig beschouwen, dus als je erover denkt de VPN-package te gebruiken kun je dat beter door je router of een apart up-to-date servertje à la RPi laten afhandelen. Laat de DS210j verbindingen naar buiten initieren en niet andersom. Daarmee is kans op binnendringen aardig ingeperkt.

Een ander punt van aandacht wordt/is je interne netwerk, dat geldt voor beide netwerken, zowel zakelijk als remote, omdat ze met elkaar verbonden zijn. Is je interne netwerk beveiligd tegen onbevoegden?

Maar hiermee wordt het meer een topic voor Netwerken. Voor tips rondom backup met Synology is er het topic [Synology] Backup strategieën en tools, dat is gestart n.a.v. het cryptolocker-incident.

TL;DR - Conclusie
In een zakelijke omgeving lopen de kosten voor beheer m.i. zo snel uit de klauwen, dat je een hardware/software-combinatie zoals een Synology nas direct moet uitfaseren zodra de leverancier de actieve ondersteuning staakt. De besteedde uren wegen niet op tegen de aanschaf van een up-to-date toestel. Bedenk dat de tijd besteed aan het verwerven en vervullen van een nieuwe betaalde opdracht je meer oplevert dan het trekken aan een dood /3 .

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 12:48 . Reden: Link naar [Synology] Backup strategieën en tools. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 22:01

Prx

Jojakim schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:32:
Binnen enkele maanden wil ik een nieuwe NAS aanschaffen en m'n oude DS210j gebruiken voor remote backups middels rsync of ftp. Nu vervalt de ondersteuning voor updates voor dit model volgend jaar, dus vroeg ik me af: hoe veilig is dit nog? Als ik de NAS alleen openzet voor rsync of ftp, is risico op een cryptolocker virus of iets dergelijks dan redelijk beperkt?

Ik snap dat niemand hier helemaal zekerheid over kan geven, aangezien weinig mensen ook het cryptolocker virus hadden zien aankomen. Maar met het gegeven dat je de NAS gesloten houdt voor de meest gebruikelijke hackmethoden, is dit risico te nemen of absoluut af te raden?
Maak gebruik van de encrypted back-up (via SSH) en zet die poort naar buiten open. Zet dan op je Synology in de firewall een whitelist regel voor dat ene externe IP dat dan verbinding mag maken met die poort op jouw Synology vanaf buiten. Op die manier verklein je het aanvalsvlak, zoals aardvark al opmerkt.

Ik heb het zelf ook op deze manier ingericht en heb nergens last van gehad. Gewoon goed met die firewall omgaan en dan komt het helemaal goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
Quakie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:03:
[...]

:O

welkom in 2015 (lees het grappig;))

wat omslachtig, foutgevoelig, etc

Ik ga er even vanuit dat je wel met een eigen laptop bij klanten werkt...

Installeer CloudStation op je laptop, zorg dat in toegewezen folder je files in staan die je ook op je nas en backup wilt.
Installeer CloudStation op je NAS, pas aantal versies aan in settings naar een aantal wat logisch klinkt (standaard 32 is niet echt logisch). Zo kan je terug bij foutjes.
Backup de Cloudstation folder naar je backup discs zoals je gewend bent.

cloudstation synct over en weer.. dus zodra je laptop weer in dezelfde netwerk hangt synct ie het naar je NAS. (het zou via internet kunnen maar laten weer eerst bij het begin beginnen).
Zo, ik was even een paar weken op vakantie, maargoed: in het kader van beter laat dan nooit: Thanks voor je reply ;)

Ik werk inderdaad vanaf een laptop als ik extern werk. Het 'probleem' is dat ik met nogal grote projecten werk, ik kan dus niet alle lopende projecten kwijt op de HDD van mijn laptop ik weet niet vooraf wat ik nodig heb en wat niet (daarom heb ik dus alles bij me). Als ik je goed begrijp stel jij voor om een soort werkfolder te maken die synct met de NAS. Dat is in mijn geval dus geen oplossing, ik zou dus mijn gehele inhoud in CloudStation moeten hebben?

Iemand een idee over de andere vragen die ik gesteld had, met name de bestanden met ._ in de bestandsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
_Teq_ schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:36:
[...]

Zo, ik was even een paar weken op vakantie, maargoed: in het kader van beter laat dan nooit: Thanks voor je reply ;)

Ik werk inderdaad vanaf een laptop als ik extern werk. Het 'probleem' is dat ik met nogal grote projecten werk, ik kan dus niet alle lopende projecten kwijt op de HDD van mijn laptop ik weet niet vooraf wat ik nodig heb en wat niet (daarom heb ik dus alles bij me). Als ik je goed begrijp stel jij voor om een soort werkfolder te maken die synct met de NAS. Dat is in mijn geval dus geen oplossing, ik zou dus mijn gehele inhoud in CloudStation moeten hebben?

Iemand een idee over de andere vragen die ik gesteld had, met name de bestanden met ._ in de bestandsnaam?
Altijd lekker..

Ik zou het idee niet helemaal afschieten, je zou kunnen overwegen om je laptopschijf te vervangen voor een groter variant.. 2Tb is rond 100 euro en dat inclusief BTW. Je zou nog wat met filters kunnen doen maar raad ik je af. Voordeel is dat je dus niet afhankelijk bent van een internetverbinding en je mag fouten maken, er worden nl versies bijgehouden.
Er zijn nog andere mogelijkheden maar dan moet je altijd internet hebben, zoals webdav of vpn in combinatie met iSCSI. Nadeel is dat je dus internet moet hebben en je moet een goede backup hebben als je terug wilt gaan in versies.

Heb je een Mac? Het ziet er naar uit dat ._ files aangemaakt worden voor metadata.. Er zal vast wel een manier zijn om te zorgen dat ze niet meer aangemaakt worden, maar goed ze worden niks voor niks aangemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 14-09-2015 14:01 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).