Ik heb nu een
DS114 maar wil graag RAID1 gaan draaien voor wat meer zekerheid. Ik ben daarom op zoek naar een 2-bay NAS. Nu heb ik wat zitten
filteren in de Pricewatch en eigenlijk komen er met mijn criteria (dualcore, 1GB of meer RAM, 2-bays, prijs tot 300 euro) twee opties uit:
pricewatch: Synology DiskStation DS214play
pricewatch: Synology DiskStation DS214+
Ik kan echter niet goed beslissen welke het moet worden.
DS214play:
+
Atom processor en is daardoor mogelijk sneller dan de Armada XP in de DS214+ ?
+ 1,66Ghz vs 1,33Ghz
+ Goedkoper
- Meer stroomverbruik t.o.v. DS214+ door Intel procesor wellicht?
DS214+
+ De DS214+ lijkt hotswappable bay te hebben, maar echt spannend vind ik dat niet. De NAS even uitzetten om de schijven te verwisselen is ook geen punt.
+ 2x 1Gbps netwerkaansluiting
+ Processorarchitectuur wordt ook in veel andere Synology's gebruikt, daardoor meer packages beschikbaar?
Heeft iemand nog goede punten om de beslissing makkelijker te maken?
Op dit moment neig ik naar de DS214+, omdat de CPU-architectuur ook in veel andere Synology's wordt gebruikt, dit model dubbele netwerkpoorten heeft en het energieverbruik volgens mij iets lager is.
Edit: Ik zal dit topic ook eens doornemen:
synology ds 214 plus of ds 214 play. De dubbele netwerkpoort van de DS214+ is wel handig als ik nog wat met virtualisatie i.c.m. NFS/iSCSI ga doen. Dan kan ik de PC waar dat op gaat draaien rechtstreeks op die tweede netwerkpoort aansluiten lijkt mij? Is weer extra snelheid t.o.v. via router/switch.
Het hele media gebeuren/transcoderen e.d. boeit mij niet, daar gebruik ik de Synology toch niet voor.
Ik gebruik de Synology als VPN-server, als backuptarget (Cloud Station), m'n domotica (Domoticz) draait erop en ik download nog wel eens wat (Download Station).
[
Voor 39% gewijzigd door
ThinkPad op 14-09-2015 09:35
]