Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
OK, thanks voor de overweging, ik ga eerst eens even klussen met CloudStation om te testen of ik misschien (deel)projecten eerst eens zo kan doen. Blijft lastig: in de kantoorsituatie werkt het perfect zo, mobiel is alleen niet optimaal (en het feit dat de backupschijf dus eigenlijk een puinhoop is...)

Ik heb geen Mac, waar die ._ bestanden vandaan komen snap ik dus niks van. Als ik de schijf overigens benader via de webindex (via je browser in de NAS zegmaar) dan zie ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
_Teq_ schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:04:
OK, thanks voor de overweging, ik ga eerst eens even klussen met CloudStation om te testen of ik misschien (deel)projecten eerst eens zo kan doen. Blijft lastig: in de kantoorsituatie werkt het perfect zo, mobiel is alleen niet optimaal (en het feit dat de backupschijf dus eigenlijk een puinhoop is...)

Ik heb geen Mac, waar die ._ bestanden vandaan komen snap ik dus niks van. Als ik de schijf overigens benader via de webindex (via je browser in de NAS zegmaar) dan zie ik ze niet.
Ja probeer het eens, misschien vind je het wel niks. Ik zelf sync onder een bepaalde grootte..Folder staat op een sd card van 64GB. Dat doe ik ook op mijn mobiel... Stel dat je per ongeluk een film van 4GB erin knalt wordt dat niet gesynct. Zo zijn er meerdere opties bijv op types, dat je geen afbeeldingen ofzo synct.

Je backup is niet echt een backup meer.. je gebruikt hem nl in je workflow. Of maak je kopie naar je laptop en begin dan? Maar goed, het blijft een risico omdat je hem bij je hebt, diefstal bijv of stoten,

Je zou misschien kunnen vertellen wat voor soort files het zijn en gemiddelde grootte?

Klopt dat je ze niet ziet, het begint met een punt wat standaard verborgen wordt in linux wereld. Geen idee waarom ze aangemaakt zijn dan.. Helaas geen tijd nu om te googlen voor je.. maar zou je zelf kunnen doen ;)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
Is het bij RAID1 eigenlijk nodig om schijven van hetzelfde type of zelfs merk te hebben? Als je nog niks hebt gekocht dan is het best practice om gewoon 2x dezelfde schijf te kopen.

Maar bij m'n ouders staat een DS213j erin met 1x WD10EADS erin. Nu zijn die schijven tweedehands nog wel te vinden, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om gewoon een andere (merk & type) 1TB schijf erin te stoppen?

Ik lees op internet dat de prestaties & grootte van de array gelijk zullen zijn aan die van de 'slechtste' schijf. Maarja als ik een vergelijkbare schijf pak, zou het dan kunnen? Iemand daar ervaring mee in een Synology?

Performance is niet eens het belangrijkste, gaat mij meer om de zekerheid. Een willekeurige 1TB is iets van 2-3 tientjes op de tweedehandsmarkt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13
ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:06:
Als je nog niks hebt gekocht dan is het best practise om gewoon 2x dezelfde schijf te kopen.
Opzich wel.. maar aangezien het software raid is maakt het niet uit. Een recentere is misschien wat sneller en/of energie zuiniger. Wat meer snelheid bij een rebuild is wel fijn (mits read van je bestaande hdd niet de bottleneck is).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dank, jij weet ook alles he :+

Maar dat is wel lastig. Kijk dat je in een RAID1-array van 2x 1TB geen 500GB kunt terugplaatsen als er een 1TB-schijf uitklapt snap ik. Maar stel je voor dat een vervangende schijf 999,999999GB is, dan zou het dus kunnen dat de Synology hem niet accepteert en je dus (in die setup) niks aan de schijf hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:47

miekol

erm

Kleine update mbt mijn RAID5 crash: Heb nu 95% kunnen backuppen naar externe HD's, via USB 2.0 dus duurde erg lang allemaal.

Nu vraag ik me af, ik heb nu een DS1511+, als ik een DS1515 koop en ik haal de HD's er zo uit en stop ze zo in de DS1515, kan ik dan de array proberen te herstellen in de DS1515? Met andere woorden, zit de array info e.d. op de HD's zelf of volledig op de DS1511+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
miekol schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:40:
Met andere woorden, zit de array info e.d. op de HD's zelf of volledig op de DS1511+?
Ja de raid adm config van alles behalve de 1e systeem partitie wordt automatisch geïmporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht ten overvloede, maar niet onbelangrijk: zet de disks in dezelfde volgorde over - heb je ze gelabeld?

Zie punt 8. in de tutorial Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger).
Installeer de harde schijven in de doel-Synology NAS. De harde schijven moeten in dezelfde volgorde van het bron-Synology NAS worden geïnstalleerd. Voor gedetailleerde informatie over de nummering van de schijfsleuven zie de Snelinstallatiegids op Download Center van Synology of controleer de schijfsleuven van uw Synology NAS.
Waarom wil je de array herstellen op de nieuwe machine? Er is toch niets op tegen om eerst de array te herstellen en dan te migreren?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 18:19 . Reden: Oprechte interesse in wens 2 zaken te combineren. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 18:12:
Wellicht ten overvloede, maar niet onbelangrijk: zet de disks in dezelfde volgorde over - heb je ze gelabeld?

Zie punt 8. in de tutorial Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger).
[...]

Waarom wil je de array herstellen op de nieuwe machine? Er is toch niets op tegen om eerst de array te herstellen en dan te migreren?
Ik dacht dan sla ik twee vliegen in één klap. En dan kan ik de oude ook direct verkopen.

Heb ook een DX513 gekocht, overweeg nu de DS1515 en dan mijn DS1511+ te verkopen. Heb nog 3 HD's gekocht en wil dan graag met 8 HD's in RAID6 draaien. Als die array vol is kan ik er nog 2x een HD bij zetten...

Maar dat kan ook allemaal op mijn DS1511+...dus twijfel nog een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helder. Ik ben meer 'van de voorzichtige'. Als het niet per se hoeft dan introduceer ik niet graag nog een potentieel probleem. Nou kan ik niet direct benoemen wat er mis kan gaan met een migratie vóór het herstellen van de array, omdat ik niet op detailniveau weet welke instellingen/software aangepast worden. Anderzijds probeer ik te bedenken wat Synology zou voorstellen als de oude nas hardwarematig stuk zou zijn. Dan lijkt het scenario dat jij schetst ineens realistisch.

Succes gewenst & laat je de afloop weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heel raar, ik ben even m'n beveiliging aan het checken (kijken of poorten open staan van buitenaf). Alles werkt netjes zoals verwacht, maar poort 443 staat volgens diverse sites gewoon open. Dit terwijl ik in de Synology heb aangegeven dat alleen adressen vanuit Nederland erbij mogen. Zelfs als ik het IP-adres van de verbinding bij m'n ouders erin zet kan ik met m'n telefoon over 3G nog gewoon de VPN (die op poort 443 draait) benaderen!?

Pas als ik de VPN-server package stop dan zeggen die sites dat poort 443 gesloten is.

Ik draai nog niet op DSM5.2 (nu nog op 5.1-5022 Update 5) maar de andere regels werken wel gewoon, andere poorten die ik geforward heb worden door die sites als 'gesloten' aangegeven. Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Niks openstaan in je modem ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben er al achter. Je kunt hier kiezen voor meerdere interfaces (op mijn DS114 is het All / LAN1 / PPPoE)

Ik had bij All m'n eigen regels staan, bij LAN1 stonden wat regels die de Syno er zelf in heeft gezet.
Heb nu alle regels eruit gegooid (eerst screenshots gemaakt) en toen m'n eigen settings teruggezet onder LAN1.

Het is wel even opletten, want ik heb wel vaker van die popups gehad (firewall notifications) waarbij de Syno behulpzaam probeerde te zijn "Oh joh, ik gooi die poortjes wel ff open voor je!". Maar dat soort gedoe wil ik dus niet hebben :/

Vond deze blog ook nog: http://www.wijngaard.org/...-diskstation-and-prepare/ (komt dat screenshot ook vandaan).
Meeste dingen heb ik al gedaan, maar mijn firewall was dus een beetje verwarrend. Nu niet meer :) De sites geven nu netjes aan dat de geforwarde poorten dicht zijn (wat klopt, want de servers checken vanuit de VS waarschijnlijk, ik heb alleen toegang voor NL openstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:20:
Heb je eens gekeken of de netwerkpoort van de NAS actief blijft als je dit probleem hebt?
Of vallen de leds ook uit ?
Alles blijft branden. Dat is het rare eraan. Het lijkt erop als mijn RPI2 met openelec vastloopt, dat de rest ook niet meer te bereiken is. Heel apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ferra schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:21:
[...]

Alles blijft branden. Dat is het rare eraan. Het lijkt erop als mijn RPI2 met openelec vastloopt, dat de rest ook niet meer te bereiken is. Heel apart...
Dat hoort niet helemaal hier thuis, maar hoe zit die aangesloten dan omdat deze heel je netwerk plat lijkt te gooien?

Zonder Rpi gaat alles wel goed ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:04:
Helder. Ik ben meer 'van de voorzichtige'. Als het niet per se hoeft dan introduceer ik niet graag nog een potentieel probleem. Nou kan ik niet direct benoemen wat er mis kan gaan met een migratie vóór het herstellen van de array, omdat ik niet op detailniveau weet welke instellingen/software aangepast worden. Anderzijds probeer ik te bedenken wat Synology zou voorstellen als de oude nas hardwarematig stuk zou zijn. Dan lijkt het scenario dat jij schetst ineens realistisch.

Heb nu de Synology support gevraagd of ze kunnen kijken of ze de array kunnen herstellen. Ze zouden nog even wachten tot ik klaar was met backuppen.

Bedacht me wel, kan hem natuurlijk prima opnieuw opbouwen (er van uit gaande dat dat lukt) op deze en tzt als ik een nieuwere zou kopen zet ik de schijven gewoon (in de juiste volgorde) over in de nieuwe? Niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:03
Hoi!

Ben er niet echt in thuis, dus misschien weten jullie raad? Ik overweeg een DS216play te kopen als hij uit komt. Maar, ik wil wel de packages van Synocommunity kunnen draaien (sickrage, sabnzbd).

Denken jullie dat deze ondersteund worden, gezien de architectuur van de DS216play?

Thanks!

/edit; ik twijfel of dit in 'Synology - packages' thuis hoort, maar omdat het vnl. met hardware te maken heeft leek me dit OK... zo niet, verplaats gerust :)

[ Voor 21% gewijzigd door mikkelnl op 15-09-2015 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze heeft volgens mij een nieuw type SoC dus daar moet je dan even op wachten.

Während bei der DS216play ein SoC von STMicroelectronics in Form des H412 mit 1,5 GHz und zwei Cortex-A9-Kernen zum Einsatz kommt, setzt die DS416 erneut auf den AL-212-SoC mit 1,4 GHz und zwei Cortex-A15-Kernen von Annapurna Labs.

Er moet dus een toolchain voor beschikbaar zijn wil SynoCommunity er iets mee kunnen.
http://sourceforge.net/pr...SM%205.2%20Tool%20Chains/

[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 15-09-2015 09:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:04:
Synology support heeft de array weten te herstellen. Ik had hem ook gevraagd of hij de 3 nieuwe schijven erbij zou willen zetten en de hele array naar RAID6 zou willen omzetten.

Maar dat heeft hij afgeraden omdat een van de schijven nu nog teveel bad sectors heeft. Hij raad aan deze eerst op een nieuwe schijf te clonen via de computer.

Alleen nu vraag ik me af, als ik deze aan mijn (Mac) computer hang, dan gooit die er automatisch toch allemaal hidden Mac Os X files op? Gok dat dat niet de bedoeling is. Is er ook een manier om hem read only op mijn computer aan te sluiten? Als ik daar op Google kom ik alleen een read only dock van $ 270 tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Er zijn nu inmiddels al meerdere modellen met cpus van Annapuma Labs dus je kunt er wel bijna vanuit gaan dat er groot support gaat komen...

In 2013 had Synology een zijstapje gedaan bijv met de DS213+ en DS413 (op basis van PPC) en ook daar zijn gewoon de populairste packages voor beschikbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
miekol schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:22:
[...]
Synology support heeft de array weten te herstellen. Ik had hem ook gevraagd of hij de 3 nieuwe schijven erbij zou willen zetten en de hele array naar RAID6 zou willen omzetten.

Maar dat heeft hij afgeraden omdat een van de schijven nu nog teveel bad sectors heeft. Hij raad aan deze eerst op een nieuwe schijf te clonen via de computer.

Alleen nu vraag ik me af, als ik deze aan mijn (Mac) computer hang, dan gooit die er automatisch toch allemaal hidden Mac Os X files op? Gok dat dat niet de bedoeling is. Is er ook een manier om hem read only op mijn computer aan te sluiten? Als ik daar op Google kom ik alleen een read only dock van $ 270 tegen...
Misschien ben ik te eigenwijs hoor aangezien je er vanuit mag gaan dat zij weten waar ze over praten maar als je nu 3 lege schijven heb: waarom maak je geen volume 2 aan? En kopieer je de data naar volume 2 en breid die later uit??

http://forum.synology.com...ume_with_additional_disks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor SHR-2 of RAID6, beide modi hebben twee pariteitsdisks, heb je minimaal 4 harde schijven nodig. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Vandaar mijn link erbij om van raid 5 naar 6 te gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Dan kan ik nog niet alle data kwijt op die 3 schijven, dus gaat niet werken vrees ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:32:
Vandaar mijn link erbij om van raid 5 naar 6 te gaan :D
De link verschaft veel interessants, maar ik zie geen oplossing om een bestaande RAID-groep, die geen RAID6 is, om te zetten maar RAID6. Of ik kijk er finaal langs. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 14:19
Sinds enige weken hebben we het probleem dat onze DS-211 regelmatig de CPU tot 100 % spiked en daarna de Samba protocol terminate. Het gevolg is dat we vanuit windows dan geen verbinding meer hebben. message.log geeft de volgende meldingen:

init: nmbd main process (8180) killed by TERM signal
init: smbd main process (8238) killed by TERM signal

Iemand bekend met dit fenomeen? Het is inmiddels een pain in the ass. |:(

Huidige DSM versie : DSM 5.2-5592 Update 4

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/rayqub.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:36:
[...]
De link verschaft veel interessants, maar ik zie geen oplossing om een bestaande RAID-groep, die geen RAID6 is, om te zetten maar RAID6. Of ik kijk er finaal langs. :P
Dat dacht ik wel ergens gelezen te hebben, dat je van RAID 5 naar RAID 6 kan. (https://help.synology.com...oup_change_raid_type.html hier)

Heel wat anders, waar vind ik eigenlijk de partities terug van mijn array? Ik zal wel met mijn neus kijken, maar kan het nergens vinden. Had een aparte partitie gemaakt voor Timemachine ooit, maar volgens mij is die inmiddels veel groter als ooit de bedoeling was. Of trekt die zich daar überhaupt niks van aan?

[ Voor 8% gewijzigd door miekol op 15-09-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:22:
[...]
Nu ben ik onbekend met OS X, maar in Linux kan ik een device ook read-only mounten. Verder binnen het forum Opslagtechnologie even zoeken naar 'datarecovery' en 'sata > USB-dock' o.i.d. Want praktisch gezien heb je niet veel meer dan een uitgeklede externe hardeschijfbehuizing nodig. Ikzelf zou e.e.a. aan een vrije sata-poort in de desktop-pc hangen, maar die zijn in een Mac niet toegankelijk, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:23:
Er zijn nu inmiddels al meerdere modellen met cpus van Annapuma Labs dus je kunt er wel bijna vanuit gaan dat er groot support gaat komen...
De DS216 heeft geen AL SoC toch?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:40:
[...]

Dat dacht ik wel ergens gelezen te hebben, dat je van RAID 5 naar RAID 6 kan. (https://help.synology.com...oup_change_raid_type.html hier)
:$ /me zoekt stilletjes een hoekje Tweede pariteitsschijf toevoegen kan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
JerryJerryJerry schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:39:
Sinds enige weken hebben we het probleem dat onze DS-211 regelmatig de CPU tot 100 % spiked en daarna de Samba protocol terminate. Het gevolg is dat we vanuit windows dan geen verbinding meer hebben. message.log geeft de volgende meldingen:
Kan je bij broncontrole ook zien door welk proces dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:36:
[...]
het is al bekend.. had verkeerd gelinkt ... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:45:
[...]

De DS216 heeft geen AL SoC toch?
Nee, de 416 maar half het jaar zal er wel een 416Play komen.. ook gaan ze inzetten op 4K want dat is nieuwe hype... Bedoelde dus te zeggen mocht het bij deze 2 modellen blijven dat er toch wel wat populaire packages ervoor uit komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:56:
[...]

Nee, de 416 maar half het jaar zal er wel een 416Play komen.. ook gaan ze inzetten op 4K want dat is nieuwe hype... Bedoelde dus te zeggen mocht het bij deze 2 modellen blijven dat er toch wel wat populaire packages ervoor uit komen...
Ah, ik dacht dat je naar mijn opmerking verwees overde support van SynoCommunicity voor de DS216play.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ja ben alleen nog niet scherp. Moest nog paar zinnen tussen om link tussen de 213+ en 216play te verklaren. Het is nu half half bij me.

Quakie zoekt wel even koffiemachine op😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 14:19
Friespeuk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:48:
[...]

Kan je bij broncontrole ook zien door welk proces dit komt?
SMBD schiet soms naar 20 + % en er zijn 2 processen die licht omhoog schieten, te weten. entry.cgi.syno.core.system.info en .utilization.get. Echter is dit < 4 %. De andere processen blijven op 0 % staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Quakie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:59:
Nee was niet zo snel haha... Ik heb een mac en winscp draait niet via winosx dus moest wachten totdat ik de laptop van mijn vriendin kon gebruiken.. Tegen die tijd was echo al verdwenen...
Even terugkoppeling voor de GOT Search, zodat we misschien later iemand er blij mee maken:

Vals alarm mensen, er is dus gelukkig niks aan de hand.
Waarschijnlijk was mijn NAS druk bezig met snapshots te verwijderen/opschonen want Echo is gerelateerd aan de snapshot manager vallend onder de iSCSI LUN tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:44:
[...]
Nu ben ik onbekend met OS X, maar in Linux kan ik een device ook read-only mounten. Verder binnen het forum Opslagtechnologie even zoeken naar 'datarecovery' en 'sata > USB-dock' o.i.d. Want praktisch gezien heb je niet veel meer dan een uitgeklede externe hardeschijfbehuizing nodig. Ikzelf zou e.e.a. aan een vrije sata-poort in de desktop-pc hangen, maar die zijn in een Mac niet toegankelijk, of wel?
Ik heb een Mac Pro en daar kunnen standaard 4 SATA schijven in en is nog verder uitbreidbaar met RAID controllers etc. dus dat zou het probleem niet zijn. Bij praktisch elke andere Mac inderdaad niet zo simpel.

Maar ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb > http://www.hardeschijfsto...king-station-usb-3-0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 'HDD docking' vind je er nog een aantal onder 'Externe harde schijven' in de Pricewatch (foei, linken naar een andere site >:) ): http://tweakers.net/price...fSUSpITE8NzqxKVbIyNDCoBQA .

Bij voorbaat excuus voor het uitstapje. Ik beloof dat de volgende reactie weer over Synology gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:55:
Met 'HDD docking' vind je er nog een aantal onder 'Externe harde schijven' in de Pricewatch (foei, linken naar een andere site >:) ): http://tweakers.net/price...fSUSpITE8NzqxKVbIyNDCoBQA .

Bij voorbaat excuus voor het uitstapje. Ik beloof dat de volgende reactie weer over Synology gaat. :P
Ja maar die hebben voor zover ik kan zien geen clone functionaliteit zonder tussenkomst van PC?
Oh nee, toch één wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heren,

ik heb zojuist een DS212 gekregen van vrienden om na te kijken wat er mis is nadat iemand de verkeerde voeding eraan gehangen had. 24V voeding, ipv de orginele 12V voeding.
foutje tijdens het verhuizen.
Als ze nu de voeding in de NAS steken gaat het groene lampje van de zwarte voedingsblok uit.
inmiddels alles uit elkaar geschroefd maar op het moederbord is weinig te zien wat er kapot gesprongen is.
zekeringen, diodes en condensatoren lijken allemaal heel.
iemand heel toevallig dit probleem ook al gehad, ergens gezien, en verholpen?
kan zo gauw geen repalcement parts vinden.
indien het smd componenten zijn, is aankomen geen probleem.

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Quakie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:23:

In 2013 had Synology een zijstapje gedaan bijv met de DS213+ en DS413 (op basis van PPC) en ook daar zijn gewoon de populairste packages voor beschikbaar..
Dus als ik het goed begrijp, werkt het niet per definitie op elke Synology? Ik wist niet dat de packages zo sterk van de architectuur afhangen.

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Tweakers,

ik zit te denken om te upgraden naar een DS715 maar ik vraag me af of mijn packages zoals sickrage, couch en spotweb te halen zijn op de nieuwere CPU in deze NAS.

Heeft iemand daar info over?

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geef ik je een vis of leer ik je vissen? O-)

Met de lijst 'welke cpu heeft mijn Synology nas' (staat in de startpost) vind je dat een DS715 een Annapurna Alpine AL314 gemonteerd heeft gekregen. Onder de kolom 'Package Arch' staat de aanduiding 'alpine'. Daarmee kun je verder zoeken bij bijv. SynoCommunity (met enige inzet vind je nog meer aanbieders). Voor elk package is bij de details aangegeven voor welke architecturen het beschikbaar is. 'Noarch' betekent dat het voor alle typen cpu's geschikt is.

• Njay
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:26:
Geef ik je een vis of leer ik je vissen? O-)

Met de lijst 'welke cpu heeft mijn Synology nas' (staat in de startpost) vind je dat een DS715 een Annapurna Alpine AL314 gemonteerd heeft gekregen. Onder de kolom 'Package Arch' staat de aanduiding 'alpine'. Daarmee kun je verder zoeken bij bijv. SynoCommunity (met enige inzet vind je nog meer aanbieders). Voor elk package is bij de details aangegeven voor welke architecturen het beschikbaar is. 'Noarch' betekent dat het voor alle typen cpu's geschikt is.
Thanks helder ! :D

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 21:37
ik laat mn nas elke nacht in slaapstand gaan, dan doe ik er snachts niks mee. Maar hoe zie ik wanneer die down gaat? heel af en toe kom ik wel eens na de downtijd thuis en dan is die lang niet altijd uit terwijl ik dat anders had ingesteld. In de log zie ik wel dat die opspint om de afgestelde tijd.

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!
...en dan nog even uit de praktijk als DS715 gebruiker. Ja, het werkt ook echt. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

• Njay
kraades schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:22:
[...]

...en dan nog even uit de praktijk als DS715 gebruiker. Ja, het werkt ook echt. :)
Thx ! en tevreden? zit nu met een ds212j werkt op zich wel maar wat trager... dus nog een twijfel of ik niet moet wachten tot er een disk stuk gaat of whatever ..

Njay schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:32:
[...]

Thx ! en tevreden? zit nu met een ds212j werkt op zich wel maar wat trager... dus nog een twijfel of ik niet moet wachten tot er een disk stuk gaat of whatever ..
Ik kom van een DS211 af dus voor mij is alles snel. ;)

Maar DSM UI werkt vlotjes. SABnzbd download met 12 MB/s. Par/rar gaat nu acceptabel snel. Up/download via Gb netwerk gaat ongeveer 100-120 MB/s.
Prima dus.

👉🏻 Blog 👈🏻

• MdO82
kraades schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:38:
[...]

Ik kom van een DS211 af dus voor mij is alles snel. ;)

Maar DSM UI werkt vlotjes. SABnzbd download met 12 MB/s. Par/rar gaat nu acceptabel snel. Up/download via Gb netwerk gaat ongeveer 100-120 MB/s.
Prima dus.
Op welke manier test je dat ?
Ik was namelijk benieuwd hoe snel mijn DS215+ met nzbget over het netwerk gaat :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Quakie
MdO82 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:31:
[...]

Op welke manier test je dat ?
Ik was namelijk benieuwd hoe snel mijn DS215+ met nzbget over het netwerk gaat :)
Zijn verschillende dingen he?

hij download met sabnzbd a 12MB en hij kopieert via smb, afp, samba etc a 100/125MB dus max gigabit.

nzbget gebruiken om je netwerk te testen gaat dus niet lukken...

• Quakie
Sppak schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:09:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, werkt het niet per definitie op elke Synology? Ik wist niet dat de packages zo sterk van de architectuur afhangen.
Ja we praten uiteraard over de 3rd party apps.. Die moeten dus tijd investeren om het omzetten..

Zie hierboven en elders in deze topic over hetzelfde onderwerp.

• MdO82
Quakie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:38:
[...]

Zijn verschillende dingen he?

hij download met sabnzbd a 12MB en hij kopieert via smb, afp, samba etc a 100/125MB dus max gigabit.

nzbget gebruiken om je netwerk te testen gaat dus niet lukken...
Laat maar ik denk dat ik de wekker heb gemist vanmorgen |:(
Ben gewoon de zaken verkeerd aan het lezen of ik lees het wel maar het verwerken gaat mis :z

2250 WP Zuid PVoutput

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
hier ook de DS715 en ik heb em nog niet zien zweten, in tegenstelling tot mijn oude NAS :) ook bij een maximale news download heb je nog 3 cores over en een 1,5 GB RAM, zat ruimte om te groeien dus!

Strava

• miekol

miekol

erm

Synology support raad mij aan alle schijven met bad sectors te vervangen voor ik de array uitbreid, maar dat zijn maar liefst 3 schijven (van de 5) :( Best een dure grap zo. Is dat ook het beste of alleen als je echt 100% aan de safe side wilt zitten?

Letterlijk zeggen ze:
All Seagate disk has bad sectors, if you see any non-zero raw values for ID 1 (for WD and Samsung disks) and ID 5/197/198 (for all disks) in the disk S.M.A.R.T. info, the disk is defective. Any non-zero value for ID 199 may suggest errors on the data transfer interface (SATA slots & connectors). Please refer to Wikipedia: S.M.A.R.T.. for more information. If the raw values are still increasing, please replace the disk immediately.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:16:
Synology support raad mij aan alle schijven met bad sectors te vervangen voor ik de array uitbreid, maar dat zijn maar liefst 3 schijven (van de 5) :( Best een dure grap zo. Is dat ook het beste of alleen als je echt 100% aan de safe side wilt zitten?

Letterlijk zeggen ze:

[...]
Maak eens een uitdraai van de S.M.A.R.T.-waarden en ga aan de hand daarvan eens buurten in Check je SMART.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:23:
[...]
Maak eens een uitdraai van de S.M.A.R.T.-waarden en ga aan de hand daarvan eens buurten in Check je SMART.
Ahhh da's een handige topic, dank!

Want gedeelde S.M.A.R.T. is halve S.M.A.R.T. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
of is die te flauw?

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:57
miekol schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:04:
[...]
Ahhh da's een handige topic, dank!

Want gedeelde S.M.A.R.T. is halve S.M.A.R.T. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
of is die te flauw?
Flauw haha.

AdGuard Home

• Quakie
hahaha..

geef je +1 miekol

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Omdat ik 100% zeker wil weten dat ik de juiste weg ga bewandelen, stel ik hier maar even de vraag: ik ga van 2 x 3TB (RAID0) naar 4 x 3TB (RAID10). Er is geen mogelijkheid om te migreren, dus ik moet 'from scratch' gaan beginnen en ik dénk dat ik op de volgende manier de meeste kans van slagen heb:

- backup alle muziek, series, documenten (alle data dus) naar externe USB disks
- backup opslaan van de Synology configuratie (.dss bestand)
- backup maken van de NZBGet, SickRage, AutoSub config files en eventuele DB's

- Vervolgens de 2 nieuwe schijven erbij prikken. Ik ga er vanuit dat ik dan de vraag krijg wat ik wil gaan doen? Dan voor RAID10 kiezen en accepteren dat alles wordt gewist. Of moet de NAS een reset krijgen?

- De mappen weer aanmaken die voorheen op de NAS stonden
- restoren van de Synology configuratie
- Alle muziek, series, documenten, enz. naar de mappen terugzetten
- installeren van de packages die ik had, en pas starten als ik alle config bestanden en DB's terug heb gezet

Iemand die denkt dat ik iets belangrijks over het hoofd zie? Of misschien iets in de verkeerde volgorde doe?

¯\_(ツ)_/¯

• miekol

miekol

erm

De seagate schijven waren inderdaad (helaas) niet meer helemaal jofel als ik de mannen in het SMART topic mag geloven. Dus die ben ik aan het clonen om te vervangen. Dan hebben in 5 jaar tijd alle 5 Seagate barracuda's het begeven, is dat een beetje een normale levensduur? Lijkt mij wat aan de korte kant?

• DukeBox
M.v.Veelen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:40:
Iemand die denkt dat ik iets belangrijks over het hoofd zie? Of misschien iets in de verkeerde volgorde doe?
Waarom RAID10 ? Het maakt het wel een stuk ingewikkelder namelijk.
Bij andere RAID sets die wel kunnen migreren kun je met 2 beginnen, dan kun je in ieder geval je backup van je systeem overslaan (die wordt automatisch op de raid1 gezet die op de eerste partitie komt).
Je shares kun je in de settings eenvoudig overzetten en als ze te groot zijn kun je eerst wat data tijdelijk op een externe disk zetten.

Verwijderd

miekol schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:08:
De seagate schijven waren inderdaad (helaas) niet meer helemaal jofel [...] 5 jaar [...] een normale levensduur? Lijkt mij wat aan de korte kant?
5 jaren lijkt me niet onredelijk, is mede afhankelijk van de belasting, omgevingstemperatuur, trillingen, start/stopcycli, enz., enz. Slinger je zoekmachine aan en vind dan rapportages van o.a. Google en Backblaze met langjarige uitvalstatistieken. Ook een term als 'badkuipkromme', welbekend in ingenieurskringen, brengt je verder als je die combineert met harde schijven.

In januari berichtte Tweakers over Barracuda schijven: nieuws: BackBlaze: vier op de tien 3TB-schijven van Seagate vallen uit.

Interessante materie, maar in deze draad verder off topic. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 21:39 . Reden: Nieuwslink. ]

Mijn 2x WD20EARS disks zaten na 48 maanden 24/7 aan ook vol met bad sectors.

👉🏻 Blog 👈🏻

• M.v.Veelen
DukeBox schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:33:
[...]

Waarom RAID10 ? Het maakt het wel een stuk ingewikkelder namelijk.
Bij andere RAID sets die wel kunnen migreren kun je met 2 beginnen, dan kun je in ieder geval je backup van je systeem overslaan (die wordt automatisch op de raid1 gezet die op de eerste partitie komt).
Je shares kun je in de settings eenvoudig overzetten en als ze te groot zijn kun je eerst wat data tijdelijk op een externe disk zetten.
Omdat ik door her en der wat te lezen / tips te krijgen tot RAID10 heb besloten. Met RAID10 hoef ik me geen enkele zorgen te maken dat als een schijf het begeeft dat ik dan een probleem heb. Ik heb nu 2 x Seagate schijven draaien en het gaat gewoon (binnenkort?) een keer mis. Er zijn nu 2 x 3TB WD Red onderweg en het lijkt mij dus de beste oplossing. Ik heb ook een RAID oplossing (5?) overwogen waarbij ik 9TB ruimte over zou houden, maar daar schijnen weer een hoop risico's aan te kleven. Zoveel mensen, zoveel meningen lijkt wel.

Punt is nu alleen: kom ik op de gekozen manier tot de situatie die ik nu heb, maar dan met RAID10 ja of nee?

Overigens sta ik open voor suggesties hoor, ik heb er nu eenmaal ook niet veel verstand van....

¯\_(ツ)_/¯

• DukeBox
M.v.Veelen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:55:
Omdat ik door her en der wat te lezen / tips te krijgen tot RAID10 heb besloten. Met RAID10 hoef ik me geen enkele zorgen te maken dat als een schijf het begeeft dat ik dan een probleem heb.
Met RAID5 of SHR ook niet.. heb je meer opslag of je gebruikt de disk voor backup.

Maar om op je vraag terug te komen, dat is inderdaad de manier. Alleen 3rd party applicaties heb je kans dat de config niet meekomt zeker wanneer deze in een database staan, voor de zekerheid zou je van je volume ook alle @directory's kunnen backuppen en ook de backup tool gebruiken voor je databases.

• M.v.Veelen
Vooropgesteld dat ik heel (heel) graag liever 9TB overhou dan 6TB, wat zouden de nadelen van RAID5 tov. RAID10 volgens jou kunnen zijn? Zou het met RAID5 gruwelijk mis kunnen gaan als er toevallig 2 HDD's tegelijkertijd defect raken? En hoe zit het met de (merkbare?) performance met RAID5 tov RAID10?

Ik ga in ieder geval die mappen ook even backuppen idd. Al zou het nog lekkerder zijn als ik gewoon 2 schijven kan bijplaatsen en dan kan migreren en dan alleen geduld hoef te hebben tot alles klaar is :).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Ja bij Raid 5 gaat het fout als er er meer dan 1 schijf defect raden. Echter is die kans bij raid10 ook aanwezig. Met raid10 ligt het er aan welke 2e schijf kapot gaat. Je moet het zien als een combinatie van RAID 0 en 1 dus als het in dezelfde setje zit is je data ook gewoon weg. In theorie zou je meer snelheid moet hebben...

Bij Raid 5 komt steeds meer weerstand omdat er blijkbaar problemen ontstaan bij het rebuilden. Het is een paar pagina's geleden hier nog aan beschreven. Voordeel is wel dat je dus kan beginnen met 3 ipv 4 schijven.

Verwijderd

Als in een RAID5-array méér dan een harde schijf uitvalt is je data weg.

Kijk nog eens goed naar het plaatje in Wikipedia: Nested RAID levels voor RAID10. Als disk 0 en disk 1 uitvallen (dus twee schijven) beschermt je RAID1-array je ook niet meer, en ben je alle data kwijt. Alleen als de twee uitgevallen schijven elk in een andere tak zitten kun je je data herstellen.

Als je echt de bescherming van 2 pariteitsschijven wilt, gebruik dan RAID6 of Synology's eigen variant: SHR-2 (let op het tweetje aan het einde).

• M.v.Veelen
Alle echt belangrijke data staat extern ook opgeslagen. Ik heb echter ook veel films en series. Als die data weg is, dan ben ik er wel ziek van maar dat is een stuk minder erg dan foto's en films an de kids, vakanties, enz.

De kans dat 2 schijven tegelijkertijd defect raken is denk ik erg klein. Ik zou dan neigen naar RAID5, maar hoor veel nare verhalen inderdaad over rebuilden en ik wil met dit soort dingen niet gaan gokken of een risico gaan nemen. Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen, want inmiddels weet ik echt niet meer wat wijsheid is. Bedankt voor jullie reacties. Het kan naar mijn idee nog alle kanten op. Pfff....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
M.v.Veelen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:57:
De kans dat 2 schijven tegelijkertijd defect raken is denk ik erg klein. Ik zou dan neigen naar RAID5, maar
Als het je om 'veiligheid' gaat, dan is RAID6 met 4 HDD's beter dan RAID10. Bij RAID6 maakt het niet uit welke 2 HDD's uitvallen.. persoonlijk zou ik dan eerder gaan voor SHR (i.v.m. flexibiliteit) en een externe HDD als backup voor je series e.d. Vergeet ook niet dat RAID e.d. niet beveiligen tegen dingen als ransomware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:20

JB

Cédric roelt!

Heb hier ook een uitdaging met die @eaDir. Sinds kort heb ik Photo Station aangezet en nu heb ik deze mappen ook overal. Bij de map Foto en Film heb ik films staan van 4,5 GB, maar in die desbetreffende map heb ik nu ook die prachtige @eaDir map met precies dezelfde film van 4,5 GB. Mijn backup naar iDrive pompt nu dus 2x 4,5 GB naar de Cloud |:( :N :F

Hoe kun je dit tegen gaan? De backup groeit nu enorm. Deze loopt op dit moment nog en is al 188 GB, terwijl dezelfde map op de NAS volgens File Station 122 GB is (dit komt ook overeen met de back-up voordat Photo Station is enabled).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Iemand een idee hoe je een gebruiker toegang geeft tot de backup & restore app ?

De betreffende (domain) gebruiker is standaard (dus geen admin), heeft rechten op de restore data en read/write op de betreffende share. In het hoofdmenu komt de backup & restore icoon niet beschikbaar.

Een domain admin gebruiker krijg deze overigens wel te zien, dus het moet ergens in de rechten op de NAS verstopt zitten.
JB schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:11:
Hoe kun je dit tegen gaan? De backup groeit nu enorm.
Dan moet je de transcode en thumbnail versies/groottes niet allemaal aanzetten, of de thumbnails niet in je backup meenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 18-09-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:08:

[...]

Dan moet je de transcode en thumbnail versies/groottes niet allemaal aanzetten, of de thumbnails niet in je backup meenemen.
Das toch niet werkbaar? Dan moet ik per map excludes aan gaan maken...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben de laatste dagen een beetje aan het klooien met Photo station.
Leuke app! Wel erg inflexibel wat ik nu merk.

* Je moet de map Photo gebruiken.
* volgens mij lukt het niet om verder dan 1 subfolder publiek te maken
* het is een hoop gerommel om de autorisatie goed te krijgen

En ik heb ook geen idee wat er allemaal gebeurt met indexeren enzo, maar op de een of andere manier werkt het ook remote erg snel.
Als ze die autorisatie fixen, ben ik er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:57
Heb even snel gezocht in dit topic maar kon het zo snel niet vinden.
Vraag is of je bij een DS model met meerdere interfaces de interfaces kunt gebruiken als extra poorten in je netwerk voor bv desktops of andere systemen? Of is dit echt puur en alleen voor link aggregation etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Interesse vraag ;)

Wat zou er gevraagd kunnen worden op dit moment voor een DS215+ in de V&A ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

schumi2004 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:48:
Heb even snel gezocht in dit topic maar kon het zo snel niet vinden.
Vraag is of je bij een DS model met meerdere interfaces de interfaces kunt gebruiken als extra poorten in je netwerk voor bv desktops of andere systemen? Of is dit echt puur en alleen voor link aggregation etc?
Hoe is je Duits en kun je goochelen met de CLI? DS412+ als Netzwerkbrücke is een startpunt en ook wat praktijk (post #40). Aangezien het een al wat ouder bericht is, is natuurlijk de vraag of het onder DSM 5.2 nog steeds net zo werkt. Een van de problemen die werden gemeld, was het ontbreken van bepaalde modules, die wel geladen werden als een usb-wifi-stick werd aangekoppeld. Of het ook een beetje vlot werkt, zal de praktijk moeten uitwijzen. Als je motto is "omdat het kan": ga ervoor. In alle andere gevallen: voor een obool koop je een kleine gigabitswitch.
MdO82 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:00:
Wat zou er gevraagd kunnen worden op dit moment voor een DS215+ in de V&A ?
Zit je op zwart zaad, of ben je lekkergemaakt door de berichten in [Synology] Nieuws en discussie en wil je upgraden? Zo'n jong model verkopen is altijd wat pijnlijk. Ik zal voor mijzelf spreken, maar als er niet minstens 15% van de huidige nieuwprijs af is, dan koop ik liever nieuw, ook al wordt de aankoopbon meegeleverd. Het is net als met een nieuwe auto, zodra je daarmee de showroom uitrijdt schrijf je ook een flink deel af.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 18:00 . Reden: TERW_DAN staakte zijn reeks "wat is mijn gebruikte hardware nog waard", elke Tweaker kan prima zelf bepalen wat iets nog waard is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:31:
[...]
Hoe is je Duits en kun je goochelen met de CLI? DS412+ als Netzwerkbrücke is een startpunt en ook wat praktijk (post #40). Aangezien het een al wat ouder bericht is, is natuurlijk de vraag of het onder DSM 5.2 nog steeds net zo werkt. Een van de problemen die werden gemeld, was het ontbreken van bepaalde modules, die wel geladen werden als een usb-wifi-stick werd aangekoppeld. Of het ook een beetje vlot werkt, zal de praktijk moeten uitwijzen. Als je motto is "omdat het kan": ga ervoor. In alle andere gevallen: voor een obool koop je een kleine gigabitswitch.
Mijn Duits is niet vloeiend maar red me er wel mee. CLI is helemaal geen issue dus dat wordt beetje hobbieen vanavond, zijn tenslotte tweakers toch ;)

Thanks voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JB schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:17:
Das toch niet werkbaar? Dan moet ik per map excludes aan gaan maken...
:? Dat ze je (globaal) aan of uit in de backup job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Yay, vandaag een DS1515+ 6GB RAM en (voorlopig) 4x4TB besteld! = )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
MetalG schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 18:41:
Yay, vandaag een DS1515+ 6GB RAM en (voorlopig) 4x4TB besteld! = )
Wordt nog ff door sparen voor me, ben al blij dat het vrouw me toelaat een DS715 erbij aan te schaffen :P

Sowieso al een flinke verbetering t.o.v. mijn DS211 welke dienst gaat doen als remote backup tenzij ik er leuk vanaf kan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:31:
[...]
Zit je op zwart zaad, of ben je lekkergemaakt door de berichten in [Synology] Nieuws en discussie en wil je upgraden? Zo'n jong model verkopen is altijd wat pijnlijk. Ik zal voor mijzelf spreken, maar als er niet minstens 15% van de huidige nieuwprijs af is, dan koop ik liever nieuw, ook al wordt de aankoopbon meegeleverd. Het is net als met een nieuwe auto, zodra je daarmee de showroom uitrijdt schrijf je ook een flink deel af.
Was even uit interesse wat je ongeveer zou moeten rekenen.
Maar was niet van plan hem te verkopen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
schumi2004 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 18:55:
[...]

Wordt nog ff door sparen voor me, ben al blij dat het vrouw me toelaat een DS715 erbij aan te schaffen :P

Sowieso al een flinke verbetering t.o.v. mijn DS211 welke dienst gaat doen als remote backup tenzij ik er leuk vanaf kan komen ;)
Bij mij is het ter vervanging van een 211j :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Toch nog een kleine tegenslag bij mij. Was bezig met het clonen van 1 van de 2 a 3 schijven met bad sectors, maar de docking station met clone functie staat al 24uur op 75% te knipperen, dus die gaat het niet meer afmaken vrees ik.

Twijfel nu wat wijsheid is, oude bad sector' schijven uit mijn Synology halen, nieuwe erin en met een nieuwe schone array alles van de backup terug plaatsen. Nadeel is dat het heel lang gaat duren voor ik alles terug erop heb én dat dan tijdelijk alles enkel op 3 externe Seagate HD's staat.

Of...

Oude bad sector schijven er weer inzetten. array uitbreiden naar RAID6 en dan de bad sector schijven één voor één eruit en proberen te rebuilden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 18:21:
[...]

:? Dat ze je (globaal) aan of uit in de backup job.
Verrek dat moet dan gaan met Exclude Partial Names, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. We gaan het zien. Dank!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik ben ondertussen druk bezig met alle data naar externe schijven over te zetten. Helaas zijn het allemaal kleine schijfjes en is het niet zomaar een copy-job aanslingeren en wachten. Nee, kijken wat past, noteren, schijfje markeren, apart leggen en volgende aanhaken, enz. enz.

Maar.....ik dacht er wel uit te zijn en straks voor RAID10 te gaan. RAID5 gaat het niet worden iig. Maar.....nu twijfel ik weer aan RAID6. Wie kan voor mij de laatste twijfel wegnemen en mij de keuze laten maken tussen RAID6 of toch RAID10? Ik wil zoveel mogelijk veiligheid en niet straks alle data kwijt zijn bij een defecte schijf. Ik heb dus 2 (oudere) Seagate schijven en 2 nieuwe WD Red schijven van allemaal 3TB. Help?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Het gaat al even niet meer om vragen rondom een Synology nas, maar om gemoedsrust. Je geeft aan dat je data die je dierbaar zijn al ergens anders opgeslagen hebt (M.v.Veelen in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"). Dat is een uitstekende stap.

Nu zoek je nog bevestiging wat een betere bescherming biedt: RAID6 of RAID10. Het antwoord daarop is kort: RAID6 is zekerder dan RAID10. Bij RAID6 kunnen tot twee van de vier schijven uitvallen en is je data terug te halen, bij RAID10 maakt het uit welke schijf als tweede uitvalt of dat terughalen nog mogelijk is.

Op het aspect dataveiligheid scoort RAID6 beter dan RAID10, maar er zijn nog andere voor- en nadelen te benoemen. Een overzicht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Aspect                             RAID6                 RAID10
Minimaal aantal schijven           4 disks               4 disks 
Fouttolerantie                     2 disks               1 disk (tot 2 als de tweede een disk uit de andere tak is)
Disk space overhead                2 disks               50% (de helft van de disks in de array)
Leessnelheid                       Vlot                  Vlot
Schrijfsnelheid                    Laag                  Gemiddeld
Leessnelheid (disk uitgevallen)    Laag                  Vlot
Schrijfsnelheid (disk uitgevallen) Laag                  Vlot
Rebuild array na uitval disk       Langzaam/traag        Vlot
Effectieve benutting capaciteit    50%-90%               50%
Typisch gebruik                    Archiefdoeleinden,    Databases, applicatieservers
                                   Hoge beschikbaarheid

De lagere schrijfsnelheid van RAID6 hangt samen met het moeten berekenen van de dubbele pariteit. Bij RAID10 is er geen berekening nodig. Om dezelfde reden is herstel van de array bij RAID10 heel snel (feitelijk alleen maar data kopiëren van disk naar disk) en is dat bij RAID6 een langdurig proces vanwege het rekenwerk.

Kun je hiermee een weloverwogen keuze maken?

• M.v.Veelen
Al lezende neig ik inderdaad naar RAID6, maar als je de opsomming en het stukje erna leest, dan is RAID10 weer interessanter (ivm de snelheid).

Ik heb namelijk 2 x 3TB Seagate en 2 x 3TB WD Red, als ik die nu om en om in de NAS plaats, is dan RAID10 niet te prefereren? En, als ik er vanuit ga dat als er 1 schijf stuk gaat, dat ik dan zsm een nieuwe schijf plaats, dan is de kans op 2 defecte schijven natuurlijk minimaal. Toch?

Dus als ik ervoor zorg dat ALS een schijf uitvalt, dat ik dan meteen een nieuwe / goede schijf plaats, dan is RAID10 interessanter vwb de rebuild/schrijf/lees-snelheden toch? Want dan kies ik voor RAID10

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Je zult echt zelf moeten kiezen, dat kan ik niet voor je doen. Je vat de belangrijkste vóórs en tegens prima samen. Kansbereking kun je niet loslaten op een zo kleine populatie van oude en nieuwe harde schijven, dus daarover valt m.i. niets zinnigs te zeggen. Het is zonder meer onverstandig om met een degraded array door te draaien zonder de defecte schijf onmiddellijk te vervangen.

Ik schreef als eens eerder dat het lot van alle harde schijven is dat ze stuk gaan. Daarom heb je die backup op een andere locatie. Nu is het aan jou wat het zwaarste weegt.

En nu graag weer vragen en antwoorden die specifiek over Synology nassen gaan. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 11:38 . Reden: On topic graag :) ]

• MetalG
M.v.Veelen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:21:
Al lezende neig ik inderdaad naar RAID6, maar als je de opsomming en het stukje erna leest, dan is RAID10 weer interessanter (ivm de snelheid).

Ik heb namelijk 2 x 3TB Seagate en 2 x 3TB WD Red, als ik die nu om en om in de NAS plaats, is dan RAID10 niet te prefereren? En, als ik er vanuit ga dat als er 1 schijf stuk gaat, dat ik dan zsm een nieuwe schijf plaats, dan is de kans op 2 defecte schijven natuurlijk minimaal. Toch?

Dus als ik ervoor zorg dat ALS een schijf uitvalt, dat ik dan meteen een nieuwe / goede schijf plaats, dan is RAID10 interessanter vwb de rebuild/schrijf/lees-snelheden toch? Want dan kies ik voor RAID10
Die snelheid is te verwaarlozen hoor.. wij gebruiken Synologies in Raid6 als datastore voor VM's op te draaien.. en dat gaat gewoon zonder problemen.. :) ik zou dan ook voor RAID6 gaan, of 60 als budget geen probleem is :D

^Sorry aardvark 8)

Verwijderd

Mooi, je reikt zelf het bruggetje aan: RAID60 kan M.v.Veelen niet toepassen tenzij hij tenminste één van de twee stuks DS414 (eentje op locatie, één elders) vervangt. 8) En dat zal dan wat anders dan een Synology moeten zijn, want iirc ondersteunt geen enkele nas van hen dat raid-level. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 12:40 . Reden: Quote ingekort. ]

Verwijderd

Mijn werkgroep overweegt de aanschaf van een synology NAS voor een dokuwiki en shared network folders. Omdat alle collega's een fixed IP adres hebben en externe toegang tot de NAS niet nodig is, lijkt het mij dat ik alle ongewenste toegang tot de NAS zou kunnen voorkomen door alle relevante IP adressen (~20) in de DSM firewall sectie vast te leggen en de rest van de wereld te blokkeren.

Klopt dit inderdaad of is dit naief gedacht en staat er nog een (bekende) achterdeur open?

We zitten niet achter een firewall die we zelf kunnen programmeren en we zitten niet dicht genoeg bij elkaar om een eigen netwerkje met firewall op te zetten.
Any input will be appreciated!

• RickxZen
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-09 14:52
Modbreak:Dit is een topic over Synology. Voor vragen over Qnap-producten moet je hier zijn: Het grote QNAP topic - Deel 2

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Handige site om je Syno firewall mee te testen:

http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/
Ik heb een aantal van deze standaard voorkomende poorten in gebruik:
code:
1
21,22,23,25,80,110,139,443,445,1195,1701,1723,3306,3389,6690,8080,8084

Die er even in gooien en scannen en kijken of je rood gemarkeerde regels ziet. Als dat zo is weet je dat je je firewall strenger moet afstellen (rood = open = fout). Tenzij je bewust een poort voor het hele WWW open hebt staan natuurlijk.

Ik heb m'n geo-firewall op de Synology zo ingesteld dat alleen bepaalde regio's erbij kunnen (Nederland & Duitsland & Frankrijk omdat ik daar nog wel eens kom) OF alleen een bepaalde IP-adres (adres van Synology bij m'n ouders).

En belangrijkste, in het firewall scherm op de Syno onderaan kiezen voor: "If no rules are matched, deny access". Wel eerst je eigen LAN IP-range whitelisten (192.168.x.1 - 192.168.x.254) anders kom je er zelf niet meer bij :+

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2015 15:26 ]

• schumi2004
Snelle vraag. Hoe kopieren jullie data van de ene nas naar de andere?
Als ik via desktop doe zit deze er tussen in, kan dit niet direct van nas naar nas?

• M.v.Veelen
Mbv een Rsync (bij een remote NAS) of anders via File Station ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
M.v.Veelen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:29:
Mbv een Rsync (bij een remote NAS) of anders via File Station ?
Heb het uiteindelijk met wat google queries zo gedaan:

scp -r admin@10.0.0.100:/volume1/series/* /volume1/series/

Ging prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Goddomme, heb ik weer.
Nieuwe NAS met nieuwe schijven crashed volume2 ineens :(
Support ticket aangemaakt maar hoe krijg ik dat gepiep nu uit?

/edit:
Ging toch makkelijker als gedacht, het is al fixed onder hardware en stroom

[ Voor 23% gewijzigd door schumi2004 op 20-09-2015 15:37 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).