Nogmaals, dat hangt er maar net van af wat je precies van plan bent te gaan doen.Greatsword schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:08:
[...]
Kijk voor de grap eens alleen al naar de specs. https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162632;1902126/ Voor de zelfde prijs kan je de 223 dan toch niet meer aanbevelen.
Wanneer het aankomt op een robuuste NAS met, daar is vriend en vijand het over eens, de best mogelijke NAS software, Synology DiskStation Manager (DSM) en je gaat een hand vol gebruikers aan die NAS koppelen dat is een DiskStation nog steeds uitstekend product.
Hoge technische specificaties kunnen belangrijk zijn, en ik geef toe kijkend naar de competitie voelen de DiskStations een beetje ondermaats aan, maar de vraag is of dit in de praktijk een probleem is? Ik zelf werk op een inmiddels wat oudere DS716+(II) en voorzie de besturen van twee verenigingen van opslag met synchronisatie via Synology Drive Server op de NAS. Bij zo'n tien bestuursleden draait op de desktop of laptop de Synology Drive Cilent en alle bestanden zijn altijd realtime in sync. Beide besturen zijn uitermate tevreden met deze oplossing en er is nooit meer sprake van verwarring omdat iemand tegen een oudere versie van een bestand aan zit te kijken omdat iemand is vergeten de nieuwe bestanden te e-mailen.
Had dit ook zonder een Synology DiskStation gekund? Jawel er zijn oplossingen als Dropbox en dergelijke. Die kennen ieder zo hun beperkingen en niet onbelangrijk het feit dat je onder de streep best wat kosten maakt wanneer je enkele honderden GB's voor vele jaren wilt opslaan. Omdat ik die NAS al had staan met voldoende vrije ruimte beschikbaar, heb ik beide besturen gratis aangeboden om de bestandssynchronisatie te verzorgen.
Het gemak waarmee alles in Synology DSM kan worden ingericht en de enorme betrouwbaarheid is nog steeds de ongeëvenaarde kracht van dit merk. Wanneer de boel is ingericht dan heb je er bijzonder weinig omkijken naar, het werkt gewoon heel goed! Op dit moment is er simpelweg niet één ander merk of productlijn die 'exact' deze functionaliteiten kan bieden.
Ideaal voor thuis en voor veel MKB ondernemingen.
De meeste gebruikers kunnen waarschijnlijk toe met een kleine subset van de enorme hoeveelheid functionaliteit die Synology DSM biedt. Wanneer je duidelijk hebt wat het is dat je nodig hebt dan kun je bijvoorbeeld ook kijken naar de UniFi UNAS serie waarbij onlangs nieuwe producten zijn geïntroduceerd.
Wanneer het om Nas-functionaliteit gaat dan is Synology wat mij betreft nog steeds een goede keuze. De lage specificaties ten spijt, vaak zijn die specificaties afdoende voor die taak van het zijn van een NAS. Natuurlijk had ik liever gezien dat Synology de systemen een meer krachtige CPU en meer RAM zouden geven om de prijs de rechtvaardigen. De vraag is wat je precies koopt? Bij een Synology product koop je voornamelijk het gemak en de degelijkheid. Op dat punt heeft de competitie op dit moment toch nog het nakijken. De veranderingen gaan snel en de competitie maakt grote sprongen maar bedenk wel dat Synology een kleine 25 jaar voorsprong heeft en dat loop je simpelweg niet zo één, twee, drie dicht.
Om terug te komen op het nieuws en specifiek de discussie rond de geverifieerde harde schijven. Dit heeft alleen betrekking op de 2025 plus series, dus de DS225+, DS 425+, etc. Wanneer iemand een DS223 overweegt om te gebruiken als NAS dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om daar negatief over te adviseren. Het is een prima keuze waar je vele jaren plezier van gaat hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 27-09-2025 21:40 . Reden: klein vertypingen. ]
/f/image/FT4djUOCd1jfXaDnaUXFcW78.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/L7YGvlKUNJXjOq6WtmzKrSI7.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PPPLU60h0PXNs6NInKGCU27k.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DPaiuzO0kw4M73uUKffIGMbf.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XxUCbCSJYP2pPqEAz8Yf0BnB.jpg?f=fotoalbum_large)