Wilde toch even mijn ervaring delen van de afgelopen week. Heb bij de overstap van mijn DS414 naar een DS1520+ de fout gemaakt gewoon de schijven over te prakken. Maar dat was nog op ext4.
Werd dus inmiddels nodig om naar btrfs te gaan. Ook al omdat VM het niet doet op ext4.
Dacht de voorbereiding goed voor elkaar te hebben, maar heeft toch meer tijd gekost dan ik had kunnen bedenken.
Gelijk maar helemaal geupgrade, dus 2x WD red 500 NVME SSD's erin. 16gb Samsung geheugen erbij en 3x12TB Seagate Ironwolf klaargelegd. Tevens een 14TB WD Essentials USB drive gekocht. Dure grap geworden dus nog uiteindelijk
Het toevoegen van de SSD's had ik gedaan om wat minder afhankelijk te zijn van de USB drive. Dus voor de migratie al m'n applicaties inclusief docker op volume2 gezet. Met app move script. Dat werkte op zich goed, de docker containers weer up and running krijgen was wel wat uitdagend.
Volume gelijk als btrfs opgezet, dus kon HAOS al op VM zetten. (Goed, daarmee was een van de redenen om van ext4 af te stappen verdrwenen, maar soit).
Vervolgens met hyper backup een multiple version backup gemaakt. Daarme kunnen ook veel apps worden meegenomen. Duurde uiteraard erg lang. Drie dagen voor de eerste backup, iets korter voor de verificatie van het geheel. Daarna nog een incremental backup gedraaid voor de zekerheid, maar die was ook zo klaar.
Schijven omgehangen, opnieuw opgestart. Niet geheel onverwacht een DSM reinstall voor m'n kiezen. Dat was op zich redelijk vlot gelukt, maar volume 2 was met geen mogelijkheid terug te vinden.
Hyper backup restore gedaan, waarmee ook veel van de instellingen weer werden recht gezet. Duurde ook een dag of twee.
Met veel pijn en moeite de data weer van de SSD's af kunnen halen, nieuw volume aangemaakt en de apps weer allemaal up and running gekregen.
Moraal van het verhaal; denk niet dat je unsupported ssd volume na een DSM install weer terug up and running komt
Heb uitgebreid gebruik gemaakt van de volgende scripts:
https://github.com/007revad
Backup en Restore functionaliteit van de app mover werkte meer dan prima.
[
Voor 4% gewijzigd door
MikeyMan op 28-07-2025 13:11
]