FrankHe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:45:
[...]
Nogmaals, dat hangt er maar net van af wat je precies van plan bent te gaan doen.
Wanneer het aankomt op een robuuste NAS met, daar is vriend en vijand het over eens, de best mogelijke NAS software, Synology DiskStation Manager (DSM) en je gaat een hand vol gebruikers aan die NAS koppelen dat is een DiskStation nog steeds uitstekend product.
Eens, maar het gaat wat mij betreft toch echt bergafwaarts met Synology, ze slopen er steeds mee zaken uit. Paar jaar terug DS GET, daarna DS Movie, hele gedoe met geen 3rd party HDD's op nieuwe modellen, whats next DS File er uit? Verbaast me eigenlijk dat ze nog niet zijn aangeklaagd aangezien ze achteraf dus functionaliteit er uit halen.
Als ze niet met al die rare fratsen aan kwamen zetten, had ik ze nog zonder problemen aanbevolen zoals ik de afgelopen 10 jaar ook bij iedereen gedaan heb.
Hoge technische specificaties kunnen belangrijk zijn, en ik geef toe kijkend naar de competitie voelen de DiskStations een beetje ondermaats aan, maar de vraag is of dit in de praktijk een probleem is? Ik zelf werk op een inmiddels wat oudere DS716+(II) en voorzie de besturen van twee verenigingen van opslag met synchronisatie via Synology Drive Server op de NAS. Bij zo'n tien bestuursleden draait op de desktop of laptop de Synology Drive Cilent en alle bestanden zijn altijd realtime in sync. Beide besturen zijn uitermate tevreden met deze oplossing en er is nooit meer sprake van verwarring omdat iemand tegen een oudere versie van een bestand aan zit te kijken omdat iemand is vergeten de nieuwe bestanden te e-mailen.
Grappig dat je Synology Drive Client noemt, want dat was juist mijn nr 1 gebruikte applicatie. Ook ik had die op meerdere computers draaien, zowel thuis als bij familie en ook bij cliënten.
Toen ik dus naar alternatieve ging kijken, was dat mijn eerste prioriteit.
Het gemak waarmee alles in Synology DSM kan worden ingericht en de enorme betrouwbaarheid is nog steeds de ongeëvenaarde kracht van dit merk. Wanneer de boel is ingericht dan heb je er bijzonder weinig omkijken naar, het werkt gewoon heel goed! Op dit moment is er simpelweg niet één ander merk of productlijn die 'exact' deze functionaliteiten kan bieden.
Ideaal voor thuis en voor veel MKB ondernemingen.
Dat is het hele punt, UGOS Pro heeft dat dus wel, het is werkelijk voor 80% een kopie van DSM, zie hier even wat screenshots van het bureaublad, control panel en Backup & Sync applicatie. Aan de ene kant was ik super blij dat UGOS zo werkte want als DSM gebruiker weet je dan precies waar je wat moet zoeken en aan de andere kant was ik enigszins gechoqueerd dat ze het zo brutaal hadden gekopieerd. Maar ja, beter goed gestolen dan slecht bedacht zeggen ze toch.
Op dat punt heeft de competitie op dit moment toch nog het nakijken. De veranderingen gaan snel en de competitie maakt grote sprongen maar bedenk wel dat Synology een kleine 25 jaar voorsprong heeft en dat loop je simpelweg niet zo één, twee, drie dicht.
Ik durf te wedden dat UGOS binnen een jaar DSM volledig heeft "gekopieerd' en op sommige vlakken zijn ze DSM al voorbij gestreven. De app is daar een goed voorbeeld van, kijk hoe prachtig die er uit ziet en de functionaliteit is echt fantastisch. Dit is DSM, DS Finder, DS File, DS Video enz. allemaal in 1 app.
:strip_exif()/f/image/XxUCbCSJYP2pPqEAz8Yf0BnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Om terug te komen op het nieuws en specifiek de discussie rond de geverifieerde harde schijven. Dit heeft alleen betrekking op de 2025 plus series, dus de DS225+, DS 425+, etc. Wanneer iemand een DS223 overweegt om te gebruiken als NAS dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om daar negatief over te adviseren. Het is een prima keuze waar je vele jaren plezier van gaat hebben.
Alles valt en staat dus met hoe lang ze nog deze gekke richting op gaan. Mij hebben ze als klant in ieder geval verloren.