De uitvoering: Synology DiskStation 1825+ staat al in de PW, maar die heb ik net als de DS1525+ nog nergens aangeboden zien worden, in tegenstelling tot de uitvoering: Synology DiskStation DS925+, zonder harde schijven Zelfs de Australische Amazon heeft alleen de 925+, echter alle varianten (diskloos of gevuld) zijn tijdelijk niet meer beschikbaar. Er zat grofweg twee weken tussen de aankondiging van de 925+ en de grotere modellen, maar het feit dat er Synology er 50% of 100% meer schijven voor moet leveren zal er wel niets mee te maken hebben (kuch)
Ze zullen vroeg of laat ook wel inzien dat ze in hun eigen voeten schieten... Mochten de prijzen van hun HDD's in lijn liggen met andere fabrikanten zou het nog aanvaardbaar zijn... Nu ga ik nog lekker een jaar of 2-3 langer wachten en de kat uit de boom kijken. De DS1520+ is nog zo oud niet.biomass schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:58:
De uitvoering: Synology DiskStation 1825+ staat al in de PW, maar die heb ik net als de DS1525+ nog nergens aangeboden zien worden, in tegenstelling tot de uitvoering: Synology DiskStation DS925+, zonder harde schijven Zelfs de Australische Amazon heeft alleen de 925+, echter alle varianten (diskloos of gevuld) zijn tijdelijk niet meer beschikbaar. Er zat grofweg twee weken tussen de aankondiging van de 925+ en de grotere modellen, maar het feit dat er Synology er 50% of 100% meer schijven voor moet leveren zal er wel niets mee te maken hebben (kuch)
Als ik de groothandelsprijzen bekijk vragen ze 243% extra voor exact dezelfde (Toshiba) 20TB HDD...
Vraag me oprecht af welke types en bij wie want dit klinkt als wel heel erg veel? Zijn ze exact gelijk?kinxton schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:02:
[...]
Als ik de groothandelsprijzen bekijk vragen ze 243% extra voor exact dezelfde (Toshiba) 20TB HDD...![]()
![]()
Er zijn 2 toshiba 20 tb schijven, als ik de duurdere neem is het rond de 220% meer.r132546e schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Vraag me oprecht af welke types en bij wie want dit klinkt als wel heel erg veel? Zijn ze exact gelijk?
kinxton schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:01:
[...]
Er zijn 2 toshiba 20 tb schijven, als ik de duurdere neem is het rond de 220% meer.
scheelt toch alweer 23%r132546e schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Vraag me oprecht af welke types en bij wie want dit klinkt als wel heel erg veel? Zijn ze exact gelijk?
[ Voor 28% gewijzigd door Kees_frl op 29-05-2025 17:33 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Vergelijk ik prijzen tussen Toshiba en Synology 20TB disks bij leveranciers waar ik wel eens iets koop, kom ik uit tussen de 133% en 139% duurder voor die van Synology. Alsnog een groot verschil, maar wel een klap minder dan 220% en zakelijk wellicht eerder te rechtvaardigen. Overigens vergelijk ik deze SATA types of haal ik nu ets door elkaar?
Ja, hier bij TD Synnex zie ik toch een prijs voor Synology schijven die tot 2,43 keer duurder is dan goedkopere alternatieven...
[ Voor 9% gewijzigd door kinxton op 30-05-2025 12:04 ]
Semantische discussie over 136% duurder of 236% van de prijs.
De oorspronkelijke Toshiba schijf kost in dit voorbeeld EUR 330 en dezelfde schijf met Synology sticker erop kost EUR 780. Dat is 2.36 maal de prijs, of te wel een factor 1,36 duurder. Dat vind ik fors.
Dit enorme prijsverschil is dan misschien geen probleem voor grote corporates, echter in het MKB krabben mensen zich toch even achter de oren of ze dit geld er aan uit willen geven? Kortom het 'nieuws' dat Synology in de plus serie voortaan alleen nog maar de dure eigen schijven accepteert is echt een probleem. Zolang er geen andere schrijven op de lijst verschijnen zal dit een hele hoop kopers afschrikken.
De oorspronkelijke Toshiba schijf kost in dit voorbeeld EUR 330 en dezelfde schijf met Synology sticker erop kost EUR 780. Dat is 2.36 maal de prijs, of te wel een factor 1,36 duurder. Dat vind ik fors.
Dit enorme prijsverschil is dan misschien geen probleem voor grote corporates, echter in het MKB krabben mensen zich toch even achter de oren of ze dit geld er aan uit willen geven? Kortom het 'nieuws' dat Synology in de plus serie voortaan alleen nog maar de dure eigen schijven accepteert is echt een probleem. Zolang er geen andere schrijven op de lijst verschijnen zal dit een hele hoop kopers afschrikken.
Die voorbeelden van opmerkelijke prijsverschillen zijn interessant maar in de praktijk is het niet zo extreem. Ik heb in mijn DS723+ twee van deze Synology-disks: uitvoering: Synology Plus Series HDD, 4TB en vond het prijsverschil meevallen. Ik koop altijd 'originele' onderdelen en accessoires en dan weet je dat je duurder uit bent. Alleen voor geheugen (2x 16GB ECC) heb ik uiteindelijk met wat tegenzin een uitzondering gemaakt.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
De prijsverschillen met de HAT3300/3310 Plus Series vallen mee maar die lopen maar tot 16TB.
De HAT5300 Enterprise Series zijn inderdaad duur in vergelijking.
De HAT5300 Enterprise Series zijn inderdaad duur in vergelijking.
Een WD Purple Pro, 18TB (2024) kost momenteel €391,- (uitvoering: WD Purple Pro, 18TB (2024)). Een WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB kost met €368,- iets minder (uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB).
De meest vergelijkbare Syno is de Synology HAT3310-16T, 16TB en die kost €349,- (uitvoering: Synology HAT3310-16T, 16TB). Deze is dus goedkoper, maar heeft ook geen cache en trekt meer stroom. Dus lastige keuze.
De meest vergelijkbare Syno is de Synology HAT3310-16T, 16TB en die kost €349,- (uitvoering: Synology HAT3310-16T, 16TB). Deze is dus goedkoper, maar heeft ook geen cache en trekt meer stroom. Dus lastige keuze.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Naar aanleiding van een bezoek aan de comparex in taiwan staat op nascompares weer een uitgebreid artikel (met interview quotes) over de motivatie van synology voor eigen disks
https://nascompares.com/2...icy_Questions_and_Answers
https://nascompares.com/2...icy_Questions_and_Answers
[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 03-06-2025 11:18 ]
Synology downgrade de specs van oude nassen in de datasheets:
YouTube: Can We Still Trust Synology? Users Catch Quiet Spec Changes
Bv minder iscsi verbindingen naar je Nas etc.
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Moet je wel de update even lezen in jouw linkLief Adje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:26:
Synology downgrade de specs van oude nassen in de datasheets:
[UPDATE] IT'S LIKELY FALSE ALARM! I just created 5 LUN/ISCI on DS925+ and DSM allowed me to create even more. So these values are likely RECOMENDATION ONLY.
DSM 7.2.2-72806 Update 3
I hope this is never limited.
[UPDATE] Double-checked DS923+ PDF I received and it looks like pre-release spec sheets had some changes, but official spec sheets did not change online after release.
But new 25+ series nevertheless have massive reductions in software limitations regarding connections and users.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
De 1525+ en 1825+ zijn in Europa aangekomen. Ik heb een prijs gespot in Italië (IVA/BTW=20%) voor een 1825+ van EUR 1250. De 1525+ staat in de unsorted PW voor vanaf EUR 832,60
Meer mensen hier ervaring met de Synology App mover?
Heb 2x500gb SN700 WD Red erin gezet. Vooral voor Home Assistant.
Maar ben nu bezig ook wat andere zaken over te zetten.
Bij updates kan er gelijk van volume geswitcht worden. Of dus via dit script:
https://github.com/007revad/Synology_app_mover
Ben vooral benieuwd of mensen het aangedurfd hebben om docker over te zetten. Naar eigen zeggen zouden de docker images ook over gezet kunnen worden. Iemand dat weleens geprobeerd?
Ben vooral benieuwd of mensen het aangedurfd hebben om docker over te zetten. Naar eigen zeggen zouden de docker images ook over gezet kunnen worden. Iemand dat weleens geprobeerd?
Ja werkt perfectMikeyMan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:29:
Meer mensen hier ervaring met de Synology App mover?
Alle containers meeverhuisd? Geen handmatige acties hoeven doen?
Is al weer een poosje geleden, volgensmij moet je wel de verwijzingen aanpassen als die ook veranderen volume1 naar volume1 bvMikeyMan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 06:41:
[...]
Alle containers meeverhuisd? Geen handmatige acties hoeven doen?
Is een beetje afhankelijk van je setup
Uiteindelijk had ik alleen een probleem met active backup for business, de database daarvan ging niet lekker mee naar de andere volume, maar dat is geen docker
[ Voor 24% gewijzigd door Lief Adje op 11-07-2025 06:53 ]
In het kader van een stukje kennisdeling;
Mijn trouwe DS1517+ is al jaren onze grote alleskunner thuis. Ooit gekocht bij onze medetweaker @JJCP Trading en inmiddels uitgebreid met een DX513 voor een totaal van 10x10TB. Deze is met name in gebruik voor opslag van assets (plaatjes) dat we in ons lesmateriaal (Illustrator/Indesign) gebruiken.
Deze heeft jaren gedraaid met 4x LAN (geaggregeerd) op een Ubiquiti USW24 en later op een USW Pro Max 16. De werkstations zijn hoofdzakelijk twee desktops van 2.5GB LAN (de USW Pro max heeft 4 2.5Gbit poorten)
De upgrade naar 2.5Gbit LAN bleek geen oplossing voor het trage laden van files en assets. Hierbij heb ik geprobeerd om de aggregatie uit te schakelen en over te stappen op Multichannel SMB, maar dit haalde niets uit.
Begin deze maand heb ik voor de lol een 10Gbit NIC en dac gekocht. Deze heb ik aangesloten op de SFP+ poort van de USW Pro Max.
Dit leek de oplossing! Ondanks dat de werkstations "maar" 2.5Gbit zijn werkt het openen van bestanden, waarbij veel assets moeten worden geladen, vele malen sneller. Denk dan aan minder dan 10 seconden waar we eerst minutenlang moesten wachten. Ook het opslaan van bestanden gaat vele malen sneller.
Voor de échte kenner zal het misschien geen verassing zijn, maar ondanks de beloften van linkaggregatie of SMB3 multichannel is een enkele heel snelle verbinding met de switch het allerbeste.
Dus eh, dan weten we dat ook weer. De kaart in de link is niet al te duur, komt met een low profile bracket en is plug&play op in ieder geval mijn wat oudere DS1517+.
Mijn trouwe DS1517+ is al jaren onze grote alleskunner thuis. Ooit gekocht bij onze medetweaker @JJCP Trading en inmiddels uitgebreid met een DX513 voor een totaal van 10x10TB. Deze is met name in gebruik voor opslag van assets (plaatjes) dat we in ons lesmateriaal (Illustrator/Indesign) gebruiken.
Deze heeft jaren gedraaid met 4x LAN (geaggregeerd) op een Ubiquiti USW24 en later op een USW Pro Max 16. De werkstations zijn hoofdzakelijk twee desktops van 2.5GB LAN (de USW Pro max heeft 4 2.5Gbit poorten)
De upgrade naar 2.5Gbit LAN bleek geen oplossing voor het trage laden van files en assets. Hierbij heb ik geprobeerd om de aggregatie uit te schakelen en over te stappen op Multichannel SMB, maar dit haalde niets uit.
Begin deze maand heb ik voor de lol een 10Gbit NIC en dac gekocht. Deze heb ik aangesloten op de SFP+ poort van de USW Pro Max.
Dit leek de oplossing! Ondanks dat de werkstations "maar" 2.5Gbit zijn werkt het openen van bestanden, waarbij veel assets moeten worden geladen, vele malen sneller. Denk dan aan minder dan 10 seconden waar we eerst minutenlang moesten wachten. Ook het opslaan van bestanden gaat vele malen sneller.
Voor de échte kenner zal het misschien geen verassing zijn, maar ondanks de beloften van linkaggregatie of SMB3 multichannel is een enkele heel snelle verbinding met de switch het allerbeste.
Dus eh, dan weten we dat ook weer. De kaart in de link is niet al te duur, komt met een low profile bracket en is plug&play op in ieder geval mijn wat oudere DS1517+.
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
Tikje onzin..... ik haal met een 1522+ en 3x 1G op de nas en SMB multichannelling gewoon de volle 2,5G van mijn pc(s).360Degreez schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
En als het openen van bestanden zo lang duurt is er wat anders aan de hand (geweest).
Idem, 2x 2.5Gbit MC ~600MB/s.TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:36:
Tikje onzin..... ik haal met een 1522+ en 3x 1G op de nas en SMB multichannelling gewoon de volle 2,5G van mijn pc(s).
En dat zal ook de oorzaak zijn gezien je met een aggregation geen multichannel kan doen.360Degreez schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
Deze heeft jaren gedraaid met 4x LAN (geaggregeerd) op een Ubiquiti USW24...
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Het kan ook de combinatie van de NAS + de Switch(es) geweest zijn. Bij het openen van Illustrator en Indesign files open je de file zelf en laadt je alle assets (soms honderden) van de NAS in. Dit is iets anders dan een ISO naar je SSD trekkenTweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:36:
[...]
Tikje onzin..... ik haal met een 1522+ en 3x 1G op de nas en SMB multichannelling gewoon de volle 2,5G van mijn pc(s).
En als het openen van bestanden zo lang duurt is er wat anders aan de hand (geweest).
Aan de kant van de werkstations is ten tijde van de upgrade niets veranderd. Ook bij het zoeken in de asset library (hier gebruiken we Voidtool's Everything voor) worden de resultaten veel sneller ingeladen. De winst lijkt hem dus vooral te zitten in het inladen van grote aantallen kleine bestanden.
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
Nee klopt; Die heb ik ook onafhankelijk van elkaar geprobeerd. Eerst geagregeerd, en daarna gewoon 4x LAN met multichannel. Hier zat in ons gebruiksscenario echter geen winst in, althans, niet merkbaar.DukeBox schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:59:
[...]
Idem, 2x 2.5Gbit MC ~600MB/s.
[...]
En dat zal ook de oorzaak zijn gezien je met een aggregation geen multichannel kan doen.
Schat dat er bij het instellen van SMB multichannel dan toch iets niet goed is gegaan..... maar als je niet ook even getest hebt met de max doorvoer dan blijft het speculeren. SMB multichannelling werkt gewoon, met een snellere nick in je nas zou je nog wel een kleine performance winst mogen verwachten maar niet wat jij schetst.360Degreez schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:08:
[...]
Die heb ik ook onafhankelijk van elkaar geprobeerd. Eerst geagregeerd, en daarna gewoon 4x LAN met multichannel. Hier zat in ons gebruiksscenario echter geen winst in, althans, niet merkbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 22-07-2025 16:31 ]
Wilde toch even mijn ervaring delen van de afgelopen week. Heb bij de overstap van mijn DS414 naar een DS1520+ de fout gemaakt gewoon de schijven over te prakken. Maar dat was nog op ext4.
Werd dus inmiddels nodig om naar btrfs te gaan. Ook al omdat VM het niet doet op ext4.
Dacht de voorbereiding goed voor elkaar te hebben, maar heeft toch meer tijd gekost dan ik had kunnen bedenken.
Gelijk maar helemaal geupgrade, dus 2x WD red 500 NVME SSD's erin. 16gb Samsung geheugen erbij en 3x12TB Seagate Ironwolf klaargelegd. Tevens een 14TB WD Essentials USB drive gekocht. Dure grap geworden dus nog uiteindelijk
Het toevoegen van de SSD's had ik gedaan om wat minder afhankelijk te zijn van de USB drive. Dus voor de migratie al m'n applicaties inclusief docker op volume2 gezet. Met app move script. Dat werkte op zich goed, de docker containers weer up and running krijgen was wel wat uitdagend.
Volume gelijk als btrfs opgezet, dus kon HAOS al op VM zetten. (Goed, daarmee was een van de redenen om van ext4 af te stappen verdrwenen, maar soit).
Vervolgens met hyper backup een multiple version backup gemaakt. Daarme kunnen ook veel apps worden meegenomen. Duurde uiteraard erg lang. Drie dagen voor de eerste backup, iets korter voor de verificatie van het geheel. Daarna nog een incremental backup gedraaid voor de zekerheid, maar die was ook zo klaar.
Schijven omgehangen, opnieuw opgestart. Niet geheel onverwacht een DSM reinstall voor m'n kiezen. Dat was op zich redelijk vlot gelukt, maar volume 2 was met geen mogelijkheid terug te vinden.
Hyper backup restore gedaan, waarmee ook veel van de instellingen weer werden recht gezet. Duurde ook een dag of twee.
Met veel pijn en moeite de data weer van de SSD's af kunnen halen, nieuw volume aangemaakt en de apps weer allemaal up and running gekregen.
Moraal van het verhaal; denk niet dat je unsupported ssd volume na een DSM install weer terug up and running komt
Heb uitgebreid gebruik gemaakt van de volgende scripts:
https://github.com/007revad
Backup en Restore functionaliteit van de app mover werkte meer dan prima.
Werd dus inmiddels nodig om naar btrfs te gaan. Ook al omdat VM het niet doet op ext4.
Dacht de voorbereiding goed voor elkaar te hebben, maar heeft toch meer tijd gekost dan ik had kunnen bedenken.
Gelijk maar helemaal geupgrade, dus 2x WD red 500 NVME SSD's erin. 16gb Samsung geheugen erbij en 3x12TB Seagate Ironwolf klaargelegd. Tevens een 14TB WD Essentials USB drive gekocht. Dure grap geworden dus nog uiteindelijk
Het toevoegen van de SSD's had ik gedaan om wat minder afhankelijk te zijn van de USB drive. Dus voor de migratie al m'n applicaties inclusief docker op volume2 gezet. Met app move script. Dat werkte op zich goed, de docker containers weer up and running krijgen was wel wat uitdagend.
Volume gelijk als btrfs opgezet, dus kon HAOS al op VM zetten. (Goed, daarmee was een van de redenen om van ext4 af te stappen verdrwenen, maar soit).
Vervolgens met hyper backup een multiple version backup gemaakt. Daarme kunnen ook veel apps worden meegenomen. Duurde uiteraard erg lang. Drie dagen voor de eerste backup, iets korter voor de verificatie van het geheel. Daarna nog een incremental backup gedraaid voor de zekerheid, maar die was ook zo klaar.
Schijven omgehangen, opnieuw opgestart. Niet geheel onverwacht een DSM reinstall voor m'n kiezen. Dat was op zich redelijk vlot gelukt, maar volume 2 was met geen mogelijkheid terug te vinden.
Hyper backup restore gedaan, waarmee ook veel van de instellingen weer werden recht gezet. Duurde ook een dag of twee.
Met veel pijn en moeite de data weer van de SSD's af kunnen halen, nieuw volume aangemaakt en de apps weer allemaal up and running gekregen.
Moraal van het verhaal; denk niet dat je unsupported ssd volume na een DSM install weer terug up and running komt
Heb uitgebreid gebruik gemaakt van de volgende scripts:
https://github.com/007revad
Backup en Restore functionaliteit van de app mover werkte meer dan prima.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2025 13:11 ]
Kleine followup op bovenstaande;
Mocht je ook een dergelijke exercitie gaan doen; SSL Certificaten en Glacier Backup keys worden niet meegenomen. Dus daar moet je wel even rekening mee houden.
Verder geen gekke dingen tegengekomen, behalve dat het systeem erg druk is nog.
Mocht je ook een dergelijke exercitie gaan doen; SSL Certificaten en Glacier Backup keys worden niet meegenomen. Dus daar moet je wel even rekening mee houden.
Verder geen gekke dingen tegengekomen, behalve dat het systeem erg druk is nog.
Ik heb een DS418Play (met intel CPU) die ik wil verkopen, met 2x4TB en 2x6TB disks en 6GB RAM (officieel van Synology) ipv de standaard 2GB. Werkt allemaal prima, maar ik ben overgestapt op een krachtiger zelfbouwserver met proxmox als basis.
Ik kom er echter niet helemaal uit wat een eerlijke vraagprijs is. Er staat niets gelijkwaardigs te koop op Marktplaats en ook niet hier bij Vraag & Aanbod.
Ik zie wel wat DS418's te koop staan, zonder schijven voor rond de €260. De DS418Play heeft een intel-cpu en heeft daardoor wat meer mogelijkheden (o.a. transcode in Plex, meer mogelijkheden voor software). En dus 12.7TB aan opslag, incl 1 disk fault tolerance.
Zou €360 een realistisch bedrag zijn? Of is dat te laag?
Ik kom er echter niet helemaal uit wat een eerlijke vraagprijs is. Er staat niets gelijkwaardigs te koop op Marktplaats en ook niet hier bij Vraag & Aanbod.
Ik zie wel wat DS418's te koop staan, zonder schijven voor rond de €260. De DS418Play heeft een intel-cpu en heeft daardoor wat meer mogelijkheden (o.a. transcode in Plex, meer mogelijkheden voor software). En dus 12.7TB aan opslag, incl 1 disk fault tolerance.
[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 08-08-2025 10:49 ]
Vind ik altijd lastig te zeggen, tegen het einde van 2017 op de markt gekomen en draait nog de laatste DSM versie. Dat is bijna acht jaar, toch wel netjes! Weet niet wat ze tegenwoordig "beloven", eerder was dat zeven jaar support meen ik. Dus ja, hoeveel is zoiets voor iemand nog waard? Hoeveel uur hebben de disks gedraaid? Heeft de play versie nog steeds wel die bepaalde video ondersteuning die er bij andere modellen (op uitzondering van de DVA-serie na dacht ik) standaard niet meer in zit dat je weet? Wellicht maakt hem dat iets waardevoller op dit moment. Ik ben zelf niet in de markt overigens voor zoiets.sOid schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:
Ik heb een DS418Play (met intel CPU) die ik wil verkopen, met 2x4TB en 2x6TB disks en 6GB RAM (officieel van Synology) ipv de standaard 2GB. Werkt allemaal prima, maar ik ben overgestapt op een krachtiger zelfbouwserver met proxmox als basis.
Synology lijkt in overleg te zijn met partijen om third party schijven officieel te ondersteunen, afgaande op dit artikel. Ik ben benieuwd op welke termijn en of ze (ook) de feedback van de community op andere vlakken ter harte nemen.
Hopelijk verschijnen die schijven van derde partijen spoedig op de compatibiliteitslijst. Als klant wil je niet investeren in een systeem waarbij je voor de essentiële onderdelen, de schijven, afhankelijk bent van één partij.Opi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:21:
Synology lijkt in overleg te zijn met partijen om third party schijven officieel te ondersteunen, afgaande op dit artikel. Ik ben benieuwd op welke termijn en of ze (ook) de feedback van de community op andere vlakken ter harte nemen.
Het lijkt toch allemaal wat vaag te zijn:
"... Away from the stage, I spoke with almost a dozen Synology team members on and off the record. The consistent message was that verification of Seagate and Western Digital drives is still in progress, but I also received conflicting off-the-record remarks about how validation and support could be expanded in the future. ..."
Via https://nascompares.com/2...t-we-saw-what-we-learned/
"... Away from the stage, I spoke with almost a dozen Synology team members on and off the record. The consistent message was that verification of Seagate and Western Digital drives is still in progress, but I also received conflicting off-the-record remarks about how validation and support could be expanded in the future. ..."
Via https://nascompares.com/2...t-we-saw-what-we-learned/
Ach…. Voor het gros is het inmiddels totaal achterhaald door de transcoding (of niet) aan de client kant.
Ik ben mezelf op dit moment aan het verdiepen in de aanschaf van een NAS, maar krijg het idee dat Synology dus niet meer de beste optie is?
Zat te denken aan de uitvoering: Synology DiskStation DS223, zonder harde schijven
Is volgens mij prima voor mij alleen. Wil het gebruiken voor backups en voor mijn muziek en film collectie.
Prijsverschil tussen Synology HDD en Seagate Ironwolf is niet supergroot op dit moment (99 vs 117 euro voor 4TB) maar dat kan natuurlijk veranderen in de toekomst.
Zijn er mensen die Synology op dit moment nog wel aan zouden raden? Of toch verder gaan kijken? Ugreen heeft ook een goede betaalbare NAS die voor mij voldoet dus dat zou een alternatief kunnen zijn.
Zat te denken aan de uitvoering: Synology DiskStation DS223, zonder harde schijven
Is volgens mij prima voor mij alleen. Wil het gebruiken voor backups en voor mijn muziek en film collectie.
Prijsverschil tussen Synology HDD en Seagate Ironwolf is niet supergroot op dit moment (99 vs 117 euro voor 4TB) maar dat kan natuurlijk veranderen in de toekomst.
Zijn er mensen die Synology op dit moment nog wel aan zouden raden? Of toch verder gaan kijken? Ugreen heeft ook een goede betaalbare NAS die voor mij voldoet dus dat zou een alternatief kunnen zijn.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Dat is wat mij betreft helemaal correct, ik ben na 10 jaar Synology vertrokken naar UGREEN, toevallig gisteren een speciaal topic voor aangemaakt. UGREEN NASync - Discussie & ErvaringenWernerL schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:23:
Ik ben mezelf op dit moment aan het verdiepen in de aanschaf van een NAS, maar krijg het idee dat Synology dus niet meer de beste optie is?
Het hangt er van af wat je precies wilt doen. Ben je opzoek naar een betrouwbare NAS dan is de DS223 een goede keuze. Wil je met grote hoeveelheden virtual servers en containers aan de slag gaan en of video transcoding dan zou ik eerder een kleine home server kiezen met daarop bijvoorbeeld OpenMediaVault (OMV), TrueNAS, Unraid of iets dergelijks installeren.WernerL schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:23:
4 TB schijven zijn naar huidige standaarden geen grote schijven maar bieden voor de meeste mensen veelal meer dan voldoende opslag. Denk naast een (RAID-1) spiegelset ook aan goede externe backup.
Kijk voor de grap eens alleen al naar de specs. https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162632;1902126/ Voor de zelfde prijs kan je de 223 dan toch niet meer aanbevelen.FrankHe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:00:
[...]
Het hangt er van af wat je precies wilt doen. Ben je opzoek naar een betrouwbare NAS dan is de DS223 een goede keuze.
Ik ben onder de indruk. Goede specs.Greatsword schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:08:
[...]
Kijk voor de grap eens alleen al naar de specs. https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162632;1902126/ Voor de zelfde prijs kan je de 223 dan toch niet meer aanbevelen.
Nogmaals, dat hangt er maar net van af wat je precies van plan bent te gaan doen.Greatsword schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:08:
[...]
Kijk voor de grap eens alleen al naar de specs. https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162632;1902126/ Voor de zelfde prijs kan je de 223 dan toch niet meer aanbevelen.
Wanneer het aankomt op een robuuste NAS met, daar is vriend en vijand het over eens, de best mogelijke NAS software, Synology DiskStation Manager (DSM) en je gaat een hand vol gebruikers aan die NAS koppelen dat is een DiskStation nog steeds uitstekend product.
Hoge technische specificaties kunnen belangrijk zijn, en ik geef toe kijkend naar de competitie voelen de DiskStations een beetje ondermaats aan, maar de vraag is of dit in de praktijk een probleem is? Ik zelf werk op een inmiddels wat oudere DS716+(II) en voorzie de besturen van twee verenigingen van opslag met synchronisatie via Synology Drive Server op de NAS. Bij zo'n tien bestuursleden draait op de desktop of laptop de Synology Drive Cilent en alle bestanden zijn altijd realtime in sync. Beide besturen zijn uitermate tevreden met deze oplossing en er is nooit meer sprake van verwarring omdat iemand tegen een oudere versie van een bestand aan zit te kijken omdat iemand is vergeten de nieuwe bestanden te e-mailen.
Had dit ook zonder een Synology DiskStation gekund? Jawel er zijn oplossingen als Dropbox en dergelijke. Die kennen ieder zo hun beperkingen en niet onbelangrijk het feit dat je onder de streep best wat kosten maakt wanneer je enkele honderden GB's voor vele jaren wilt opslaan. Omdat ik die NAS al had staan met voldoende vrije ruimte beschikbaar, heb ik beide besturen gratis aangeboden om de bestandssynchronisatie te verzorgen.
Het gemak waarmee alles in Synology DSM kan worden ingericht en de enorme betrouwbaarheid is nog steeds de ongeëvenaarde kracht van dit merk. Wanneer de boel is ingericht dan heb je er bijzonder weinig omkijken naar, het werkt gewoon heel goed! Op dit moment is er simpelweg niet één ander merk of productlijn die 'exact' deze functionaliteiten kan bieden.
Ideaal voor thuis en voor veel MKB ondernemingen.
De meeste gebruikers kunnen waarschijnlijk toe met een kleine subset van de enorme hoeveelheid functionaliteit die Synology DSM biedt. Wanneer je duidelijk hebt wat het is dat je nodig hebt dan kun je bijvoorbeeld ook kijken naar de UniFi UNAS serie waarbij onlangs nieuwe producten zijn geïntroduceerd.
Wanneer het om Nas-functionaliteit gaat dan is Synology wat mij betreft nog steeds een goede keuze. De lage specificaties ten spijt, vaak zijn die specificaties afdoende voor die taak van het zijn van een NAS. Natuurlijk had ik liever gezien dat Synology de systemen een meer krachtige CPU en meer RAM zouden geven om de prijs de rechtvaardigen. De vraag is wat je precies koopt? Bij een Synology product koop je voornamelijk het gemak en de degelijkheid. Op dat punt heeft de competitie op dit moment toch nog het nakijken. De veranderingen gaan snel en de competitie maakt grote sprongen maar bedenk wel dat Synology een kleine 25 jaar voorsprong heeft en dat loop je simpelweg niet zo één, twee, drie dicht.
Om terug te komen op het nieuws en specifiek de discussie rond de geverifieerde harde schijven. Dit heeft alleen betrekking op de 2025 plus series, dus de DS225+, DS 425+, etc. Wanneer iemand een DS223 overweegt om te gebruiken als NAS dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om daar negatief over te adviseren. Het is een prima keuze waar je vele jaren plezier van gaat hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 27-09-2025 21:40 . Reden: klein vertypingen. ]
Eens, maar het gaat wat mij betreft toch echt bergafwaarts met Synology, ze slopen er steeds mee zaken uit. Paar jaar terug DS GET, daarna DS Movie, hele gedoe met geen 3rd party HDD's op nieuwe modellen, whats next DS File er uit? Verbaast me eigenlijk dat ze nog niet zijn aangeklaagd aangezien ze achteraf dus functionaliteit er uit halen.FrankHe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:45:
[...]
Nogmaals, dat hangt er maar net van af wat je precies van plan bent te gaan doen.
Wanneer het aankomt op een robuuste NAS met, daar is vriend en vijand het over eens, de best mogelijke NAS software, Synology DiskStation Manager (DSM) en je gaat een hand vol gebruikers aan die NAS koppelen dat is een DiskStation nog steeds uitstekend product.
Als ze niet met al die rare fratsen aan kwamen zetten, had ik ze nog zonder problemen aanbevolen zoals ik de afgelopen 10 jaar ook bij iedereen gedaan heb.
Grappig dat je Synology Drive Client noemt, want dat was juist mijn nr 1 gebruikte applicatie. Ook ik had die op meerdere computers draaien, zowel thuis als bij familie en ook bij cliënten.Hoge technische specificaties kunnen belangrijk zijn, en ik geef toe kijkend naar de competitie voelen de DiskStations een beetje ondermaats aan, maar de vraag is of dit in de praktijk een probleem is? Ik zelf werk op een inmiddels wat oudere DS716+(II) en voorzie de besturen van twee verenigingen van opslag met synchronisatie via Synology Drive Server op de NAS. Bij zo'n tien bestuursleden draait op de desktop of laptop de Synology Drive Cilent en alle bestanden zijn altijd realtime in sync. Beide besturen zijn uitermate tevreden met deze oplossing en er is nooit meer sprake van verwarring omdat iemand tegen een oudere versie van een bestand aan zit te kijken omdat iemand is vergeten de nieuwe bestanden te e-mailen.
Toen ik dus naar alternatieve ging kijken, was dat mijn eerste prioriteit.
Dat is het hele punt, UGOS Pro heeft dat dus wel, het is werkelijk voor 80% een kopie van DSM, zie hier even wat screenshots van het bureaublad, control panel en Backup & Sync applicatie. Aan de ene kant was ik super blij dat UGOS zo werkte want als DSM gebruiker weet je dan precies waar je wat moet zoeken en aan de andere kant was ik enigszins gechoqueerd dat ze het zo brutaal hadden gekopieerd. Maar ja, beter goed gestolen dan slecht bedacht zeggen ze toch.Het gemak waarmee alles in Synology DSM kan worden ingericht en de enorme betrouwbaarheid is nog steeds de ongeëvenaarde kracht van dit merk. Wanneer de boel is ingericht dan heb je er bijzonder weinig omkijken naar, het werkt gewoon heel goed! Op dit moment is er simpelweg niet één ander merk of productlijn die 'exact' deze functionaliteiten kan bieden.
Ideaal voor thuis en voor veel MKB ondernemingen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik durf te wedden dat UGOS binnen een jaar DSM volledig heeft "gekopieerd' en op sommige vlakken zijn ze DSM al voorbij gestreven. De app is daar een goed voorbeeld van, kijk hoe prachtig die er uit ziet en de functionaliteit is echt fantastisch. Dit is DSM, DS Finder, DS File, DS Video enz. allemaal in 1 app.Op dat punt heeft de competitie op dit moment toch nog het nakijken. De veranderingen gaan snel en de competitie maakt grote sprongen maar bedenk wel dat Synology een kleine 25 jaar voorsprong heeft en dat loop je simpelweg niet zo één, twee, drie dicht.
:strip_exif()/f/image/XxUCbCSJYP2pPqEAz8Yf0BnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles valt en staat dus met hoe lang ze nog deze gekke richting op gaan. Mij hebben ze als klant in ieder geval verloren.Om terug te komen op het nieuws en specifiek de discussie rond de geverifieerde harde schijven. Dit heeft alleen betrekking op de 2025 plus series, dus de DS225+, DS 425+, etc. Wanneer iemand een DS223 overweegt om te gebruiken als NAS dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om daar negatief over te adviseren. Het is een prima keuze waar je vele jaren plezier van gaat hebben.
Ze doen het blijkbaar goed na maar het origineel is op bepaalde vlakken vooralsnog een stukje beter. De vraag is hoe lang dat nog het geval gaat zijn. Bij sommige toepassingen is de competitie juist heel erg goed bezig. Bij UniFi UNA kiezen ze er bijvoorbeeld voor om specifiek de NAS functionaliteit heel goed te doen en alle andere dingen volledig achterwege te laten. Dat vind ik ook best verfrissend.Greatsword schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:48:
[...]
Eens, maar het gaat wat mij betreft toch echt bergafwaarts met Synology, ze slopen er steeds mee zaken uit. Paar jaar terug DS GET, daarna DS Movie, hele gedoe met geen 3rd party HDD's op nieuwe modellen, whats next DS File er uit? Verbaast me eigenlijk dat ze nog niet zijn aangeklaagd aangezien ze achteraf dus functionaliteit er uit halen.
Als ze niet met al die rare fratsen aan kwamen zetten, had ik ze nog zonder problemen aanbevolen zoals ik de afgelopen 10 jaar ook bij iedereen gedaan heb.
[...]
Grappig dat je Synology Drive Client noemt, want dat was juist mijn nr 1 gebruikte applicatie. Ook ik had die op meerdere computers draaien, zowel thuis als bij familie en ook bij cliënten.
Toen ik dus naar alternatieve ging kijken, was dat mijn eerste prioriteit.
[...]
Dat is het hele punt, UGOS Pro heeft dat dus wel, het is werkelijk voor 80% een kopie van DSM, zie hier even wat screenshots van het bureaublad, control panel en Backup & Sync applicatie. Aan de ene kant was ik super blij dat UGOS zo werkte want als DSM gebruiker weet je dan precies waar je wat moet zoeken en aan de andere kant was ik enigszins gechoqueerd dat ze het zo brutaal hadden gekopieerd. Maar ja, beter goed gestolen dan slecht bedacht zeggen ze toch.[...]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik durf te wedden dat UGOS binnen een jaar DSM volledig heeft "gekopieerd' en op sommige vlakken zijn ze DSM al voorbij gestreven. De app is daar een goed voorbeeld van, kijk hoe prachtig die er uit ziet en de functionaliteit is echt fantastisch. Dit is DSM, DS Finder, DS File, DS Video enz. allemaal in 1 app.
[Afbeelding]
[...]
Alles valt en staat dus met hoe lang ze nog deze gekke richting op gaan. Mij hebben ze als klant in ieder geval verloren.
Ugreen is een Chinees bedrijf, het voelt voor mij persoonlijk niet echt goed om mijn data op een product uit China met Chinese software te zetten. Maar goed, de specificaties zijn inderdaad wel goed.🙂
@edenh en Synology is een Taiwanees, als je ècht zo veel om je data geeft moet je je NAS lekker in he lokale netwerk hangen afgesloten van de buitenwereld.
Taiwan is alvast factoren beter dan China.Boost9898 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:58:
@edenh en Synology is een Taiwanees, als je ècht zo veel om je data geeft moet je je NAS lekker in he lokale netwerk hangen afgesloten van de buitenwereld.
En ik ben wel benieuwd naar support/software updates van Ugreen t.o.v. Synology. Dat is mij door de jaren heen ook heel wat waard gebleken bij Synology namelijk.FrankHe schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:52:
[...]
Taiwan is alvast factoren beter dan China.
De hardware en software (firmware) van Synology zijn door de jaren heen bijzonder betrouwbaar gebleken.r132546e schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:24:
[...]
En ik ben wel benieuwd naar support/software updates van Ugreen t.o.v. Synology. Dat is mij door de jaren heen ook heel wat waard gebleken bij Synology namelijk.
In een ver verleden was er eens een probleem met voedingsadapters die na enkele jaren defect raakten. Synology heeft dat vervolgens goed opgelost. Sindsdien is er eigenlijk niets ernstigs voorgevallen. Dus wanneer iemand vraagt om een degelijke NAS dan gaat mijn advies in beginsel nog steeds uit naar Synology. Het is bewezen kwaliteit.
Andere merken zijn veelbelovend maar we weten nog onvoldoende hoe die zich over een lange(re) periode bewijzen. Dat moet de tijd uitwijzen.
Wat betreft de 2025 plus serie en de harde schijven compatibility lijst van Synology is er flink wat voer voor discussie om in bepaalde gevallen wellicht elders te gaan kijken.
Alweer vergeten? https://community.synology.com/enu/forum/17/post/103095FrankHe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:42:
[...]
In een ver verleden was er eens een probleem met voedingsadapters die na enkele jaren defect raakten. Synology heeft dat vervolgens goed opgelost. Sindsdien is er eigenlijk niets ernstigs voorgevallen.
Dat was geen specifiek Synology probleem maar een probleem met Intel CPU's wat heel veel verschillende merken en producten heeft getroffen. Het is alweer even geleden maar wat ik me ervan kan herinneren zijn RMA's door Synology uiteindelijk netjes afgehandeld.
Hier even een recent praktijk voorbeeld. Ik kom van een CH3SNAS --> DS215+ --> DS218+ --> DS224+WernerL schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:23:
In de DS224+ een reepje van 16 GB geprakt, nu 18 beschikbaar met de 2 GB onboard. (Ja overkill)
Dit is volgens mij de laatste uit de serie waarbij je nog third-party schijven kan gebruiken.
Ik ban fan, en voor jouw use-case is de DS224+ denk een prima keuze.
Voldoende resources om bijvoorbeeld te spelen met Docker.
Ik ben erg tevreden met DSM op de DS224+, maar als ik bij het volgende model te dure Synology schijven moet gaan gebruiken dan is het exit.
De oude DS218+ staat op een externe locatie met HyperBackup heen en weer, prachtige oplossing ook.
Als de DS223 nog niet de Synology schijven afdwingt dan ga ik denk ik toch voor de Synology. Bedankt voor alle reacties
Al naar Ugreen gekeken?WernerL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:34:
Als de DS223 nog niet de Synology schijven afdwingt dan ga ik denk ik toch voor de Synology. Bedankt voor alle reacties
Een voor mij belangrijke overweging is ook de track record en wat voor bedrijf het is.
Ugreen kende ik vooral van kabeltjes en laders op Ali Express en is een Chinees Bedrijf.
Synology is gespecialiseerd in NAS en server oplossingen en is Taiwanees Zuid Koreaans.
Ugreen kende ik vooral van kabeltjes en laders op Ali Express en is een Chinees Bedrijf.
Synology is gespecialiseerd in NAS en server oplossingen en is Taiwanees Zuid Koreaans.
[ Voor 3% gewijzigd door NIMIC op 01-10-2025 12:29 ]
Ja wel naar gekeken. Betere hardware en stroomverbruik lijkt vergelijkbaar te zijn (aldus pricewatch). Ben toch nog aan het twijfelen of het de iets hogere prijs waard is aangezien ik het puur als opslag ga gebruiken. Ugreen is dan wel weer beter als je docker-applicaties wil draaien denk ik.
TaiwaneesNIMIC schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:43:
Zuid Koreaans.
This too shall pass
Geen dank!WernerL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:34:
Mijn eerste reactie: "Eindelijk!" Tweede reactie: "Veel te laat!" Mensen zijn de afgelopen zes maanden weggejaagd en de competitie heeft niet stilgezeten. Ik vraag me serieus af of Synology hier ooit van gaat herstellen?
Inderdaad, reputatieschade is al gedaan en het vertrouwen is bij veel mensen weg.FrankHe schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:33:
[...]
Mijn eerste reactie: "Eindelijk!" Tweede reactie: "Veel te laat!" Mensen zijn de afgelopen zes maanden weggejaagd en de competitie heeft niet stilgezeten. Ik vraag me serieus af of Synology hier ooit van gaat herstellen?
UGREEN is op Youtube ook echt enorm aan het promoten, ik zie steeds meer grote Youtube kanalen voorbij komen met reviews, het is of Ugreen of Unas (ubiquiti).
Voor de consument natuurlijk alleen maar goed om meer keus te hebben.
ik ben nog steeds pissed over het PhotoStation verhaal. Dat is de reden dat ik nog niet geupgrade heb voorbij 7.2.1 upgrade 6
En was er niet recent een verhaal dat o.a. transcoderen via quicksync met Plex in de toekomst een dingetje gaat worden omdat bepaalde drivers niet meer geleverd gaan worden en ook niet toegevoegd kunnen worden?
Nee, er zal meer moeten gebeuren voor ik Synology weer ga overwegen
En was er niet recent een verhaal dat o.a. transcoderen via quicksync met Plex in de toekomst een dingetje gaat worden omdat bepaalde drivers niet meer geleverd gaan worden en ook niet toegevoegd kunnen worden?
Nee, er zal meer moeten gebeuren voor ik Synology weer ga overwegen
[ Voor 0% gewijzigd door Yucko op 08-10-2025 11:14 . Reden: typo ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ze kleden de boel inderdaad steeds meer uit. Het uitschakelen van hardware transcoding was een bewuste actie die niet onopgemerkt is gebleven. De vraag is of ze zich dit allemaal kunnen veroorloven?Yucko schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:02:
ik ben nog steeds pissed over het PhotoStation verhaal. Dat is de reden dat ik nog niet geupgrade heb voorbij 7.2.1 upgrade 6![]()
Nee, er zal met moeten gebeuren voor ik Synology weer ga overwegen
De U-bocht ten aanzien van de ondersteuning van HDD's van derden is wat mij betreft een duidelijk signaal dat ze hebben gemerkt dat er een grens zit aan wat de klanten accepteren. Van wat ik zo lees en hoor lijkt er een redelijke consensus, mensen geven aan Synology niet meer te vertrouwen. Welke truck zal de volgende zijn die ze uit de hoge hoed toveren?
De afgelopen tijd heeft de competitie niet stilgezeten, er zijn ondertussen voldoende alternatieven die mensen overwegen of reeds hebben aangeschaft. De periode van zes maanden die Synology nodig heeft gehad om tot inzicht te komen is voor veel mensen voldoende geweest om een kijkje te nemen bij de competitie, die klanten krijg je niet zo gemakkelijk meer terug.
Dat had ik dus ook met DS Video, bleef daarom bewust op 7.1 volgens mij.Yucko schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:02:
ik ben nog steeds pissed over het PhotoStation verhaal. Dat is de reden dat ik nog niet geupgrade heb voorbij 7.2.1 upgrade 6
Misschien dat https://immich.app wat voor je is in Docker.
DSM 7.3 lijkt hier goed te draaien op een DS916+
Ik wacht denk ik nog eventjes. Dank voor het bericht dat het bij jou goed functioneert.r132546e schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:54:
DSM 7.3 lijkt hier goed te draaien op een DS916+
Mijn 918+ gaat dezelfde kant op als de voorloper...For the following models, DSM 7.3 will be the last upgradable version.
FS Series: FS3017, FS2017, FS1018
XS Series: DS3018xs, DS3617xs, DS3617xsII, RS18016xs+, RS18017xs+, RS3617xs, RS3617RPxs, RS3617xs+, RS3618xs, RS4017xs+, RS819, RS217
Plus Series: DS216+, DS216+II, DS716+, DS716+II, DS916+, DS718+, DS918+, DS1019+, DS218+, DS1517+, DS1817+, DS1618+, DS1819+, DS2419+, DS2419+II, RS2416+, RS2416RP+, RS2418+, RS2418RP+, RS2818RP+, RS818+, RS818RP+, RS1219+
Value Series: DS116, DS216, DS216play, DS416, DS416play, RS816, DS118, DS218, DS218play, DS418, DS418play, DS1517, DS1817
J Series: DS216j, DS416j, DS416slim, DS419slim, DS418j, DS218j, DS119j
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dus geen updates meer voor 918+? 7 jaar support voor zo een model lijkt me karigelsinga schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:11:
[...]
Mijn 918+ gaat dezelfde kant op als de voorloper...
Geen dsm upgrades meer, wel updates.heval schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:48:
Dus geen updates meer voor 918+? 7 jaar support voor zo een model lijkt me karig
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ja, en vanaf september 2017 zie ik hem voor €537,- hier in de pricewatch staan, dus een dergelijk model kost vanaf introductie een koper in ieder geval minder dan €67.- per jaar totdat hij geen ondersteuning meer krijgt straks ergens. Alles is relatief maar dat vind ik niet zo karig eerlijk gezegd, zijn toch heel wat jaartjes plezier. Doen andere fabrikanten dit stukken beter?
Mooi, ik heb het een tijdje aangekeken. Fijn dat ze tot inkeer zijn gekomen. Nu dan toch maar de Ds225+ aanschaffen met een mooie WD RED erin. Heb de indruk dat dit nog steeds het gebruikersvriendelijkste merk is voor mij als ambitieuze noob.
Ook ik vind het helemaal niet gek. Heb hier een DS716+ en DS718+ in beheer en die staan dus ook op de nominatie. De vraag is even of het de volgende keer weer Synology gaat worden of niet? Het staat me namelijk een beetje tegen dat ze iedere laatste cent uit hun klanten proberen te persen. Ok, het HDD compatibiliteitsvraagstuk is nu van tafel, dat is goed nieuws, maar wat gaat het volgende zijn waarmee ze gaan komen? Wellicht is het tijd om naar andere oplossingen te gaan kijken. De onderbemeten CPU en RAM zijn ook wel dingen die me tegenstaan al zou je kunnen beargumenteren dat een NAS in de praktijk helemaal niet veel resources nodig heeft. Daar is zeker iets voor te zeggen maar de competitie lonkt en de alternatieven beginnen eerlijk gezegd steeds aantrekkelijker te worden.r132546e schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:06:
[...]
Ja, en vanaf september 2017 zie ik hem voor €537,- hier in de pricewatch staan, dus een dergelijk model kost vanaf introductie een koper in ieder geval minder dan €67.- per jaar totdat hij geen ondersteuning meer krijgt straks ergens. Alles is relatief maar dat vind ik niet zo karig eerlijk gezegd, zijn toch heel wat jaartjes plezier. Doen andere fabrikanten dit stukken beter?
Het zijn absoluut prachtige systemen met een zeer complete set 'features'. Afhankelijk van welke mogelijkheden je allemaal verwacht te gaan gebruiken kan een DiskStation met DSM een uitstekende keuze zijn.JR1966 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Mooi, ik heb het een tijdje aangekeken. Fijn dat ze tot inkeer zijn gekomen. Nu dan toch maar de Ds225+ aanschaffen met een mooie WD RED erin. Heb de indruk dat dit nog steeds het gebruikersvriendelijkste merk is voor mij als ambitieuze noob.
Met een vrij beperkte wensenlijst waar ik feitelijk een stuk opslag en wellicht wat containers of VM's nodig heb heeft de competitie op dit moment zeer goede alternatieven in de aanbieding. Ok, het is misschien iets meer werk om de boel initieel in te richten maar zodra het eenmaal draait dan komt het onderhoud gevoelsmatig op min of meer dezelfde inspanning uit.
Omarm dit inzicht en realiseer dedicated systemen voor storage/infra/compute, waarbij je de nas alleen voor storage gebruikt en daarnaast een klein servertje hebt voor docker etc.FrankHe schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:32:
De onderbemeten CPU en RAM zijn ook wel dingen die me tegenstaan al zou je kunnen beargumenteren dat een NAS in de praktijk helemaal niet veel resources nodig heeft. Daar is zeker iets voor te zeggen
Uhm, aangezien het besturingssysteem van Ugreen voor c.a 80% een kopie is van dat van Synology zou ik eigenlijk zeggen dat ze beide even gebruiksvriendelijk zijn.JR1966 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Er zijn echter een paar zaken die ik persoonlijk veel beter vind bij Ugreen en dat is o.a. de mobiele app en dat valt bij mij ook onder het kopje gebruiksvriendelijkheid. Bij Ugreen heb je namelijk 1 app voor alles, bij Synology meerdere en ze werken niet allemaal even fijn en zien er ook wat gedateerd uit.
Als je dan de Ugreen DXP2800 naast de Synology 225+ zet vind ik het persoonlijk echt lastig om de Synology aan te raden. Hij is namelijk duurder, heeft veel oudere en slechtere hardware, beperktere en langzamere aansluit en uitbreidingsmogelijkheden en je krijgt dus out of the box veel minder waar voor je geld.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162632;2234130/
Je moet het uiteraard zelf weten maar ik kon al die genoemde nadelen niet naar mij zelf verantwoorden en ben dus overgestapt naar Ugreen. Zie ook het topic UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen
De afgelopen jaren ben ik al bezig geweest met het loskoppelen van het één en ander. Heb een Proxmox VE draaien voor virtualisatie en de netwerkhardware hier is nu sinds ongeveer een jaar MikroTik. De NAS is op dit moment nog Synology maar of de volgende NAS dat ook zal zijn is nog even de vraag sinds de fratsen van de laatste tijd. In beginsel maakt Synology mooie producten, het toevoegen van 2.5 Gbps is mooi maar dat de 10 Gbps uitbreidingsoptie is verdwenen is vind ik wel een ding. Even verder kijken wat er zoal te verkrijgen is.Opi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Omarm dit inzicht en realiseer dedicated systemen voor storage/infra/compute, waarbij je de nas alleen voor storage gebruikt en daarnaast een klein servertje hebt voor docker etc.
Mij dus ook. Ga me maar eens verdiepen in de Ugreen line-up. Ik doe al veel in Docker en dat kan Ugreen ook. En gelijk meer processing power voor wat je draait is niet onhandig.heval schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:48:
[...]
Dus geen updates meer voor 918+? 7 jaar support voor zo een model lijkt me karig
Krijgt die dan nog steeds DSM updates?technorabilia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:22:
@elsinga
Ik vind 9 jaar voor mijn DS716+ best okay toch?
Veiligheidsupdates krijg je nog wel zodra het echt nodig is maar wat betreft functionaliteit is dit het.
In mijn situatie met een DS716+ en DS718+ onder beheer vind ik ruim zeven jaar heel acceptabel voor 'feature' upgrades. Daar heb ik helemaal geen klachten over.
DSM 7.3 is een LTS versie, voorlopig nog updates!
General Availability: October 2025
End of Maintenance Phase: October 2027
End of Extended Life Phase: October 2028
Zie dit Software Life Cycle document.
Mijn DS918+ zoemt binnenkort zeven jaar 24x7, nog twee jaar support maakt negen jaar. Helemaal niet slecht.
Het lijkt dat UGREEN vijf jaar Software Security Support geeft maar dat is hier een beetje off-topic.
General Availability: October 2025
End of Maintenance Phase: October 2027
End of Extended Life Phase: October 2028
Zie dit Software Life Cycle document.
Mijn DS918+ zoemt binnenkort zeven jaar 24x7, nog twee jaar support maakt negen jaar. Helemaal niet slecht.
Het lijkt dat UGREEN vijf jaar Software Security Support geeft maar dat is hier een beetje off-topic.
Zelfs 3 jaar support nog. De extended support is namelijk tot oktober 2028. Dus totaal 10 jaar: nog beterMijn DS918+ zoemt binnenkort zeven jaar 24x7, nog twee jaar support maakt negen jaar. Helemaal niet slecht.
[ Voor 3% gewijzigd door dennisje7 op 09-10-2025 21:22 ]
Is ook prima. Mijn DS412+ heeft ook netjes lang updates gekregen, maar inmiddels al een tijdje niet meer. Die staat dus stof te happen tot ik er een doel voor vind. De HDD's gaan eerder kapot dan de Syno.technorabilia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:22:
@elsinga
Ik vind 9 jaar voor mijn DS716+ best okay toch?
Inderdaad wel updates maar geen upgrades meer. Lijkt me ook helemaal prima voor, tegen die tijd, bijna tien jaar oude hardware.dirks schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:25:
DSM 7.3 is een LTS versie, voorlopig nog updates!
[...]
Ik heb mijn oude DS413 een tweede leven gegeven door hem als offsite backup te gebruiken (en verder compleet afgezonderd van het internet). Remote bij een familielid neergezet. Schijfje erin van 16 TB, goedkoper wordt het niet, die schijf verdiende zichzelf terug in no-time als je ziet wat cloud backup tegenwoordig allemaal kost.elsinga schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Is ook prima. Mijn DS412+ heeft ook netjes lang updates gekregen, maar inmiddels al een tijdje niet meer. Die staat dus stof te happen tot ik er een doel voor vind. De HDD's gaan eerder kapot dan de Syno.
Bij kleine hoeveelheden data zijn de kosten voor 'cloud' backup prima te doen, maar zodra je meerdere TB's wilt opslaan dan loopt het snel in de papieren. Voor m'n essentiële bestanden gebruik in Synology C2 Storage als target voor Hyper Backup. Het lukt me daarbij al jaren om binnen de 1 TB te blijven. Alle andere, iets minder belangrijke data, die op de NAS staat heeft de backup op een externe USB-schijf.Saekerhett schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:19:
[...]
Ik heb mijn oude DS413 een tweede leven gegeven door hem als offsite backup te gebruiken (en verder compleet afgezonderd van het internet). Remote bij een familielid neergezet. Schijfje erin van 16 TB, goedkoper wordt het niet, die schijf verdiende zichzelf terug in no-time als je ziet wat cloud backup tegenwoordig allemaal kost.
Zolang Synology de prijzen voor C2 niet drastisch omhoog of omlaag gooit zal deze opstelling vooralsnog blijven zoals die is. Verder gebruik ik geen hot- en cold storage concepten waar Synology recentelijk mee bezig is. Wel jammer dat Synology met de inroductie van DSM 7.3 blijkbaar nog steeds geen hot- en cold storage heeft voor een combinatie van lokale SSD en HDD opslag. Dat maakt het hele SSD cache verhaal voor mijn gevoel voor de meeste toepassingen eigenlijk vrij nutteloos. Jammer, een gemiste kans! Had eerlijk gezegd iets meer verwacht van DSM versie 7.3.
Ik ben van plan om een DS225+ aan te schaffen, met seagate disken.
Kan iemand bevestigen, dat de x25+ modellen inmiddels echt werken met schijven van derden?
Zonder dat de truckendoos open moet om het e.a. werkend te krijgen zonder foutmeldingen?
Kan iemand bevestigen, dat de x25+ modellen inmiddels echt werken met schijven van derden?
Zonder dat de truckendoos open moet om het e.a. werkend te krijgen zonder foutmeldingen?
Ja, dit is opgelost is DSM 7.3 als het goed is.Niekniek89 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:33:
Dus als ik een gloedje nieuwe DS225+ en gloedje nieuwe disken erin stop, kan ik hem gelijk installeren met DSM7.3?
Heb net een 225+ geïnstalleerd met een Toshiba en WD schijf en 16Gb extra RAM (Crucial).Niekniek89 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:33:
Nergens gepiep of gezeur, werkt dus weer als vanouds.
Ik zie best veel enthousiasme voor ugreen. Gek genoeg ken ik het merk vooral van allerlei meuk die je zoal op Ali kunt bestellen. Van powerbanks tot computeraccessoires. Voelt nog niet heel erg committed.
Bovendien ook nog eens Chinees met alle big brother zorgen daaromtrent. Waar Qnap en Synology Taiwanees zijn.
Ben ik hier aan het miesmuizen of vinden jullie dit reële zorgen?
Bovendien ook nog eens Chinees met alle big brother zorgen daaromtrent. Waar Qnap en Synology Taiwanees zijn.
Je kunt op hun systeem andere os erop zetten.JR1966 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:38:
Ik zie best veel enthousiasme voor ugreen. Gek genoeg ken ik het merk vooral van allerlei meuk die je zoal op Ali kunt bestellen. Van powerbanks tot computeraccessoires. Voelt nog niet heel erg committed.
Er is ook een topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2312976
Op zich heb je gelijk om China te wantrouwen, maar bedenk wel dat je eigenlijk niemand kunt vertrouwen.JR1966 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:38:
Van de Amerikaanse NSA is bijvoorbeeld al heel lang bekent dat ze grote bedrijven zoals Microsoft en Cisco backdoors in hun software heeft laten inbouwen en dat ze daarmee zelfs Europese staatshoofden bespioneerden.
En dat was lang voor Trump.
Je kunt er beter voor zorgen dat alles wat je draait op je eigen netwerk het internet niet op kan, want anders kunnen die cloud servers makkelijk jouw lan binnendringen (punch hole techniek).
En niet alleen vanuit je Nas maar ook vooral via die iot devices die met wifi werken en allemaal een verbinding opzetten naar hun cloud servers.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Mijn DS1517+ draai al sinds dat die uitkwam in 2017 als camera station, NAS, docker server, cloud backup, cloud sync en heb zelfs voor de grap een Windows 11 instance laten booten (ok dit was zinloos, doch werkte wel). Als ik dan nu zie wat ik nu kan kopen en wat de performance zal zijn is het eigenlijk mooi: er is geen echte upgrade noodzaak, tot die echt zo oud wordt dat software stopt of het ding zelf stopt.Opi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Omarm dit inzicht en realiseer dedicated systemen voor storage/infra/compute, waarbij je de nas alleen voor storage gebruikt en daarnaast een klein servertje hebt voor docker etc.
Enige wat ik jammer vind is dat er nog geen M2 SSD versie NAS is. Ik heb wel behoefte aan de functionaliteit maar waar ik 10 jaar terug vele TB's aan data had is dat nu nog maar een paar TB max. Hoe vet zou een machine met 4 x een M2 ssd stripje in raid 5 oid zijn. Stil. zuinig, snel. Wel knappe herschrijfbaarheid nodig voor de camerabeelden, maar toch.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Gewoon een recente mITX of nog kleiner moederbord met deze adapter in de PCIe 16x slot.NiGeLaToR schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:44:
Enige wat ik jammer vind is dat er nog geen M2 SSD versie NAS is. Ik heb wel behoefte aan de functionaliteit maar waar ik 10 jaar terug vele TB's aan data had is dat nu nog maar een paar TB max. Hoe vet zou een machine met 4 x een M2 ssd stripje in raid 5 oid zijn. Stil. zuinig, snel. Wel knappe herschrijfbaarheid nodig voor de camerabeelden, maar toch.
4-poorts M.2 NVME SSD naar PCIE X16 harde schijf converter PCIE Split/PCIE RAID adapterkaart
bron: AliExpress €16,79
garantie tot de deur .. maar met FreeNAS of andere opensource NAS OS'n kan je vast wat moois maken
Ja ik post dit niet voor niets in het Synology topic heduvekot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:15:
[...]
Gewoon een recente mITX of nog kleiner moederbord met deze adapter in de PCIe 16x slot.
4-poorts M.2 NVME SSD naar PCIE X16 harde schijf converter PCIE Split/PCIE RAID adapterkaart
bron: AliExpress €16,79
![]()
garantie tot de deur .. maar met FreeNAS of andere opensource NAS OS'n kan je vast wat moois maken
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik zat eens wat te zoeken in deze topic en zag dat ugreen vooral (uitsluitend) het laatste jaar als alternatief voor Synology wordt genoemd waar in eerdere jaren vooral Qnap werd geroemd om betere hardware. Wat is er gebeurt waardoor Qnap (blijkbaar?) minder als alternatief wordt gezien voor Synology?
Qnap is net als Synology Taiwanees en volgens mij, zo lang China Taiwan nog niet heeft teruggenomen in de moederschoot te prefereren boven Chinese apparatuur.
En begrijp me goed. De Chinese spullen zijn ongetwijfeld heel erg goed (je ziet het ook bij EV auto's en allerlei andere spullen). Tegelijkertijd is het naar ik begrepen heb vaak geen level playingfield, met mogelijkheden die de Chinese overheid biedt aan haar bedrijven, waardoor we met z'n allen uiteindelijk de ontwikkeling westerse technologie geen dienst bewijzen als we daar maar in mee gaan.
Makkelijk gezegd, want we verzuipen al in de Chinese import. Maar voor mij speelt het wel een rol bij mijn keuzes, waar ik dat kan tenminste. Best wel een puzzel. Ik wil aan de ene kant ook zoveel mogelijk loskomen van big-tech en dus ook Windows/office op de desktop. Moet ik me aan de andere kant dus niet gaan overleveren aan een fabrikant die voor mij een representant is van het Chinese model.
Maar misschien zijn hebben jullie nog andere beelden bij?
Qnap is net als Synology Taiwanees en volgens mij, zo lang China Taiwan nog niet heeft teruggenomen in de moederschoot te prefereren boven Chinese apparatuur.
En begrijp me goed. De Chinese spullen zijn ongetwijfeld heel erg goed (je ziet het ook bij EV auto's en allerlei andere spullen). Tegelijkertijd is het naar ik begrepen heb vaak geen level playingfield, met mogelijkheden die de Chinese overheid biedt aan haar bedrijven, waardoor we met z'n allen uiteindelijk de ontwikkeling westerse technologie geen dienst bewijzen als we daar maar in mee gaan.
Makkelijk gezegd, want we verzuipen al in de Chinese import. Maar voor mij speelt het wel een rol bij mijn keuzes, waar ik dat kan tenminste. Best wel een puzzel. Ik wil aan de ene kant ook zoveel mogelijk loskomen van big-tech en dus ook Windows/office op de desktop. Moet ik me aan de andere kant dus niet gaan overleveren aan een fabrikant die voor mij een representant is van het Chinese model.
Maar misschien zijn hebben jullie nog andere beelden bij?
@JR1966 Voorheen had je voor een NAS vooral te kiezen uit Synology en QNAP of zelfbouw.
QNAP had over het algemeen betere hardware, Synology betere software.
Daar is nu Ugreen bij gekomen, die nog wat betere hardware heeft en nog wat slechtere software (in verhouding nu nog)
Wat ik ook merk is dat het nu een stuk makkelijker is om met Docker containers een compleet werkend systeem te maken en geen software van NAS leveranciers meer te gebruiken. Deze Docker containers van andere leveranciers, vaak open source halen de functionaliteit van de standaard NAS software vaak in als ik de verhalen mag geloven.
Dus volgens mij is software iets minder belangrijk dan wat het zeg 10 jaar geleden was, toen ik mijn eerste Synology kocht.
Synology neigt ook steeds meer te focussen op MKB gebruik. Maar ik heb wel goede ervaringen, ook als een schijf er mee stopt, op tijd waarschuwingen, hetstelmogelijkheden en hele goede handleidingen en instructies op de synology site. Ik heb een paar docker containers geprobeerd, maar nooit behouden om te blijven gebruiken. De standaard apps en functionaliteid van Synology is voor mij voldoende, en vooral al 10 jaar stabiel en zonder problemen.
QNAP had over het algemeen betere hardware, Synology betere software.
Daar is nu Ugreen bij gekomen, die nog wat betere hardware heeft en nog wat slechtere software (in verhouding nu nog)
Wat ik ook merk is dat het nu een stuk makkelijker is om met Docker containers een compleet werkend systeem te maken en geen software van NAS leveranciers meer te gebruiken. Deze Docker containers van andere leveranciers, vaak open source halen de functionaliteit van de standaard NAS software vaak in als ik de verhalen mag geloven.
Dus volgens mij is software iets minder belangrijk dan wat het zeg 10 jaar geleden was, toen ik mijn eerste Synology kocht.
Synology neigt ook steeds meer te focussen op MKB gebruik. Maar ik heb wel goede ervaringen, ook als een schijf er mee stopt, op tijd waarschuwingen, hetstelmogelijkheden en hele goede handleidingen en instructies op de synology site. Ik heb een paar docker containers geprobeerd, maar nooit behouden om te blijven gebruiken. De standaard apps en functionaliteid van Synology is voor mij voldoende, en vooral al 10 jaar stabiel en zonder problemen.
Je bedoelt dat 10jaar geleden een Synology primair voor storage gebruikt werd….. en daar is het eigenlijk nog steeds één van de betere keuzes voor.NIMIC schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:36:
@JR1966 Dus volgens mij is software iets minder belangrijk dan wat het zeg 10 jaar geleden was, toen ik mijn eerste Synology kocht.
Tegenwoordig zoeken velen ook de combinatie met het gebruik als (home) server, en dan is de hardware niet spectaculair.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.
/f/image/FT4djUOCd1jfXaDnaUXFcW78.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/L7YGvlKUNJXjOq6WtmzKrSI7.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PPPLU60h0PXNs6NInKGCU27k.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DPaiuzO0kw4M73uUKffIGMbf.png?f=fotoalbum_tile)