Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Volgens mij is dit koppel verkoop en in Nederland verboden.

https://www.managementsit...-koppelverkoop-toegestaan

[ Voor 44% gewijzigd door Ben(V) op 16-04-2025 16:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-06 21:42
peter-rm schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:12:
ook nascompares heeft hier een publicatie over:
https://nascompares.com/2...d-bye-bye-seagate-and-wd/

de highlights van de veranderingen Quote nascompares artikel :

Synology to Restrict Third-Party Drive Functionality on 2025+ NAS Models

Starting with the 2025 generation of Synology Plus series NAS devices, the company appears to be tightening restrictions on third-party hard drives. While you’ll still be able to use non-Synology drives (like those from Seagate or WD), early reports suggest that certain features may be limited or disabled unless you’re using Synology-branded or Synology-certified drives. According to preliminary reporting (not yet officially confirmed by Synology), using third-party drives may restrict (i.e several news reports indicate this, but no official statement/confirmation yet):
- Creation of storage pools
- Access to health monitoring tools
- Volume-wide deduplication support
- Drive lifespan analysis
- Automatic firmware updates
- Access to official Synology support
Ik zag vanmiddag een post op Reddit met een screenshot, dat de DS925+ alleen compatible is met Synology HDD/SSD. linkje Reddit Dit is de link van de betreffede website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYdBhsbdLoig8rqdQ6GByhKQqkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xS5ejcjqDrbrv17ahYLoCGH6.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben bang dat ze dan aankomen met iets als:

Je kan een auto ook kopen met 3 verschillende types motor, maar wel met de motoren van de fabrikant.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Synology blijft ook gecertificeerde schijven van derden ondersteunen. Ik veronderstel dat de schijven die ik nu heb en gecertificeerd zijn voor een ouder model, dat ook zijn voor het nieuwe model.

Dat neemt niet weg dat ik underwhelmed ben over de specificaties van de 925+. Ik ben benieuwd naar de alternatieven die overwogen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Staat ondertussen ook op Tweakers zelf:
nieuws: Synology geeft Plus-nas voortaan alleen alle functies met goedgekeurd...

Nu is de zeer verouderde hardware al reden genoeg om naar iets anders te kijken. Heb vandaag de UGREEN NASync DXP8800 Plus besteld, als het eigen OS niet bevalt, kan ik er gewoon wat anders op zetten. Zelfs de DXP4800 is interessanter qua hardware dan de DS925+.

De laatste keer dat ik een Synology had half jaar terug, draaide ik enkel Docker erop, dus voegt het hele Synology OS niks toe voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 16-04-2025 18:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59

4POX

Everybody is wired

Boost9898 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:47:
Stelletje clowns, die sales gaan dan keihard droppen.
Ik denk dat de sales bij de consumenten apparaten al dropt. Synology focust de afgelopen tijd meer en meer op bedrijven. In de consumenten markt valt geen brood meer te verdienen omdat je voor je telefoon tegenwoordig al voor een paar euro per maand cloud opslag hebt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ortep schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:01:
[...]

Ik ben bang dat ze dan aankomen met iets als:

Je kan een auto ook kopen met 3 verschillende types motor, maar wel met de motoren van de fabrikant.
Een auto kun je niet kopen zonder motor, maar elke Synology wordt zonder disken verkocht.

Verder heb ik als Synology gebruiker na 19 jaar afscheid van dat merk genomen en heb een Ugreen Nas aangeschaft (DXP4800 plus).
Goedkoper, betere hardware en geen gezeur over verplichte componenten.
De software is nog wat ruwer, maar prima docker ondersteuning dus je kunt alles draaien wat je wilt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02
Ben(V) schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:40:
[...]

Een auto kun je niet kopen zonder motor, maar elke Synology wordt zonder disken verkocht.

Verder heb ik als Synology gebruiker na 19 jaar afscheid van dat merk genomen en heb een Ugreen Nas aangeschaft (DXP4800 plus).
Goedkoper, betere hardware en geen gezeur over verplichte componenten.
De software is nog wat ruwer, maar prima docker ondersteuning dus je kunt alles draaien wat je wilt.
Hier ook, want ik zat te wachten op goede 2.5gbit ondersteuning (is er nu, maar nu heb je weer een ander probleem ….), maar door deze move zal het een ook een ugreen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:43:
Heb vandaag de UGREEN NASync DXP8800 Plus besteld
Ben(V) schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:40:
[...]
UTMachine schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:40:
[...]
Hier ook, want ik zat te wachten op goede 2.5gbit ondersteuning (is er nu, maar nu heb je weer een ander probleem ….), maar door deze move zal het een ook een ugreen worden.
Oprechte vraag, maakt het jullie vandaag de dag niet uit dat Ugreen Chinees is i.p.v. bijvoorbeeld het Taiwanese Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
4POX schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat de sales bij de consumenten apparaten al dropt. Synology focust de afgelopen tijd meer en meer op bedrijven. In de consumenten markt valt geen brood meer te verdienen omdat je voor je telefoon tegenwoordig al voor een paar euro per maand cloud opslag hebt.
Dit vind ik een goed punt en maakt Synology's recente keuzes steeds minder gek. Ook voor het mkb wil je goede ondersteuning kunnen krijgen waarmee ik door de jaren heen zeer goede ervaring heb. Niet heel gek dat ze deze markt wat meer voorrang lijken te geven in mijn ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
@r132546e
Ooit dachten we dat we het beste dingen uit de westerse wereld en bondgenoten konden kopen.
Nu is dat idee door Trump volkomen achterhaalt geworden en ga ik gewoon voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.

En hoe lang denk je dat het nog duurt voordat Taiwan weer bij China hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
r132546e schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:59:
[...]

[...]

[...]

Oprechte vraag, maakt het jullie vandaag de dag niet uit dat Ugreen Chinees is i.p.v. bijvoorbeeld het Taiwanese Synology?
Zodra synology een vergelijkbaar product levert, voor max 20-25% extra kosten, dan koop ik er weer eentje. Ik snap niet dat de china vs taiwan discussie iets hiermee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

[...]

[...]

Vandaar dat ik het OS mogelijk ga vervangen. Wat bij Ugreen gewoon kan.

Heb vroeger op eigen hardware gewoon Ubuntu Server gedraaid, lekker licht en dan heb ik volle controle over wat ik er wel/niet op zet en wie er eventueel een achterdeur zou kunnen hebben. De host hoeft voor mij ook geen GUI te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 17-04-2025 14:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Ze raken de Tweakers (even prof genoemd) gewoon kwijt, maar de doorsnee gebruiker (even amateur en semi-prof genoemd) vermoedelijk dus niet. Financieel gezien een goede keus, want ze gaan de kopers dus verder uitmelken, maar vermoedelijk wel tegen scherpere controle van hardware en opties.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Ik wil mijn data niet in een cloud hebben; dan is stap twee om data te plaatsen op devices die mij zo vriendelijk mogelijk voor komen. Dus ik ben zoveel mogelijk niet-VS (sinds tijdje) en niet-Chinees (al langer) aan het gaan. Zeer waarschijnlijk om die reden bv geen Ugreen, alhoewel het ongetwijfeld een merk in opkomst is mbt NAS apparatuur. Ik kan zelf met Synology waarschijnlijk nog jaren vooruit voordat ik weer een aankoop keuze moet maken.
Vooralsnog: mijn Syno's zijn de twee beste devices die ik ooit heb gekocht, zo stabiel en zo functioneel.
En ja, ik baal van de weg die ze nu op gaan. Ook dat Videostation werd aangetast erg gebaald, maar ook dat was snel weer opgelost. Vraag is natuurlijk hoe lang dat blijft werken, dat weet ik.

Overigens zijn er veel makkelijke omweggetjes om meldingen van HDD te omzeilen (zonder garantie dat dat blijft werken, I know) en ik heb een 5Gbps ethernet adapter er aan hangen voor snel verkeer. Ik haal nu makkelijk ruim 3Gbps op mijn netwerk. Met Link Aggregation zou ik dat nog verder kunnen verhogen. Ook daarvoor zis het eenvoudig om driovers te installeren.

Het werkt en heb er weinig omkijken naar.

[ Voor 7% gewijzigd door jkrol op 17-04-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik zat al langere tijd te wikken en te wegen, maar toch besloten mijn Synology 916+ te verkopen. Ding was al 8 jaar oud en de schijven ook. Ik heb alles vervangen door een zelf-bouw NAS. Odroid h4 met 8TB SSD. Daarnaast een losse 8TB HDD die eens per week aan gaat en waarna ik alles met rsync overzet. Dus ook even geen RAID meer.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
UTMachine schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:40:
[...]

Dit wel eens overwogen?
Werkt bij mij al tijd als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb nu overigens een UNAS-Pro, maar dat is echt enkel een Storage appliance en trekt al 25W zonder de schijven. En een losse ASUS PN64 waar ik Home Assistant OS op draai met allemaal Add-Ons (Docker containers) die ook 40-100W trekt.

Omdat ik wat naar het stroomverbruik aan het kijken ben, wilde ik dit aanpassen naar efficiëntere hardware met minder apparaten in huis. Heb het in het verleden geprobeerd met een Synology DS723+, maar die was uiteindelijk niet zo efficient omdat die een constante 25-75% CPU load had... werd ook nogal warm daardoor en maakte veel lawaai.

Een krachtigere en zuinigere CPU in de i5-1235u gaat al een groot verschil maken hierin.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Redondo1982 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:12:
Ze raken de Tweakers (even prof genoemd) gewoon kwijt, maar de doorsnee gebruiker (even amateur en semi-prof genoemd) vermoedelijk dus niet. Financieel gezien een goede keus, want ze gaan de kopers dus verder uitmelken, maar vermoedelijk wel tegen scherpere controle van hardware en opties.
ik ben amateur op dit gebied maar vind dit ook niets, zal eens verder kijken bij Qnap ofzo. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Kees_frl schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:42:
[...]

ik ben amateur op dit gebied maar vind dit ook niets, zal eens verder kijken bij Qnap ofzo. :)
Dan ben je professionele amateur :+

Even alle gekheid op een stokkie, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Mensen die er geen omkijken naar willen hebben en het inregelen al veel vinden van een Syno dus laat staan zelfbouw of opensource software gebruiken. Syno is toch de beste naam in de markt en dat zal het ook wel blijven vermoed ik. Ook bedrijven willen weinig omkijken ernaar hebben plus dat ook daar de naam Syno betrouwbaarheid zal uitstralen. Sterker nog, die verstevigen ze juist door alleen geselecteerd spul te laten gebruiken. Ik ben het er ook niet echt mee eens, maar ook voor mij zal de afweging zijn bij een nieuwe aanschaf of ik veel wil klootviolen en uitzoeken of dat ik prive en zakelijk gewoon wil rammen en geen kostbare tijd verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
jkrol schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:23:
[...]

Dit wel eens overwogen?
Werkt bij mij al tijd als een zonnetje.
Nee, want ik wil niet hobbieen met usb devices/drivers/etc als ik een Synology koop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Oh komop, "ik wil niet hobbieën" als het over USB drivers gaat die je via de package manager kunt installeren en starten, maar ondertussen een UGreen willen kopen waar je 90% met Docker moet gaan werken om gelijkwaardige functionaliteiten te krijgen. Dat is echt de ene hobby inwisselen voor de andere hoor, sorry.

Er zijn een hoop redenen om boos te zijn om Synology en iets anders te kiezen, maar die opmerking/reden kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:44
Ik ben al een tijdje met een scheef oog aan het kijken naar een opvolger voor mn DS214SE.
Buiten dat het ding onnoemelijk traag is heb ik er eigenlijk geen klachten over. Uptime al 1000+ dagen. Was toen een disk die stervende was.

Is er al iets bekend over hoe lang de lijst met gecertificeerde/ondersteunde hardware is?
Ik geloof niet dat we als eindgebruikers om de nieuwe ondersteuning moeten juichen, maar als dat een redelijke lijst met vrij courante disks is, dan zou ik het nog wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Diedo70 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:12:
Ik ben al een tijdje met een scheef oog aan het kijken naar een opvolger voor mn DS214SE.
Buiten dat het ding onnoemelijk traag is heb ik er eigenlijk geen klachten over. Uptime al 1000+ dagen. Was toen een disk die stervende was.

Is er al iets bekend over hoe lang de lijst met gecertificeerde/ondersteunde hardware is?
Ik geloof niet dat we als eindgebruikers om de nieuwe ondersteuning moeten juichen, maar als dat een redelijke lijst met vrij courante disks is, dan zou ik het nog wel overwegen.
Die gecertificeerde drives is alleen voor de plus modellen vanaf dit jaar ... Dus als je niet een plus model wil .. (of eentje van vorig jaar) dan is er dus nu geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40

elsinga

=8-)

Ik heb nu een DS918+ met disken die niet op de compatibility lijst staan. Dus een waarschuwing en verder geen probleem. Als de DS925+ zich ook zo gedraagt, dan zou ik een overstap wel aandurven. Maar als er meer niet gaat werken dan wordt het wel lastig...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdx86
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-06 15:46
De DS925+ is schijnbaar sinds vandaag beschikbaar in Azie volgens o.a. Nascompares

Het lijkt er inderdaad op dat je vooralsnog alleen Synology schijven de lijst hebben gehaald volgens een van de officiele Synology websites en mogelijk ook alleen met die schijven de NAS (vers) te installeren wat ik terug vind in een review. Migratie met oude schijven lijkt wel te kunnen zoals ook eerder gemeld door Synology zelf.

Wellicht dat er nog een update van DSM gaat komen met de tijd die WD en Seagate schijven toe gaat laten op de lijst, maar voor nu is het dus ook echt vrij beperkt allemaal... helaas..

[ Voor 14% gewijzigd door Mdx86 op 23-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Volgens mij zijn de prijzen wel gedaald tov vorig jaar van de Syno schijven. Dat je niet zelf de keus hebt is nog steeds wel gek, maar als ze on par worden en ze leveren goede service (aftersales) dan zie ik er wel voordelen van.

Kan iemand mij uitleggen welke voordelen het heeft voor mijn 923+ om een nvme schijf toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 20:29

Boost9898

www.brambenik.nl

Redondo1982 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:33:
Kan iemand mij uitleggen welke voordelen het heeft voor mijn 923+ om een nvme schijf toe te voegen?
Als je een NVMe-schijf toevoegt aan je DS923+, kun je ‘m als volwaardige opslagpool gebruiken dacht ik. Dit geeft je veel hogere snelheden (1 GB/s+ en 100k IOPS+), handig voor zware workloads zoals virtual machines of databases. Voor media streaming of casual bestanden opslaan merk je minder verschil. In theorie, ik zou wat reviews lezen/real world case benchmarks checken.

[ Voor 6% gewijzigd door Boost9898 op 23-04-2025 14:02 ]

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Boost9898 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:01:
[...]

Als je een NVMe-schijf toevoegt aan je DS923+, kun je ‘m als volwaardige opslagpool gebruiken dacht ik. Dit geeft je veel hogere snelheden (1 GB/s+ en 100k IOPS+), handig voor zware workloads zoals virtual machines of databases. Voor media streaming of casual bestanden opslaan merk je minder verschil. In theorie, ik zou wat reviews lezen/real world case benchmarks checken.
Ja, ik heb al eea gelezen. Echter hier in dit topic krijg je vaak direct praktijktoepassingen, zoals van jou. Dank daarvoor!

Wat ik las van de 3510 modules is dat ze ook voor bepaalde bedrijfsstandaarden zijn en ook dat daar vaak in gebufferd wordt zodat je bij een eventuele stroomstoring geen verlies van data hebt. Op zich maakt mij dit niet uit, want hij wordt alleen als backup gebruikt en die daarna weer doorgaat naar C2. Volgens mij kan ik alleen de 3510 modules niet inpassen en moet ik gaan voor de 3410. Alleen met backup toepassingen lijkt het me niet echt nodig tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 22:27
Vanuit het oogpunt van een klein zakelijke investering vind ik het geen probleem dat Synology de eisen stelt van compatible HDD's bij de nieuwe (premium) plus systemen. Hiermee trekken ze verantwoordelijkheid naar zich toe. Een toekomstige nas wordt daarmee een totaaloplossing waarbij het volledige support bij één enkele partij komt te liggen, namelijk bij Synology. Als zakelijk gebruiker word je er juist blij van wanneer je technische problemen volledig kunt doorschuiven naar een externe leverancier die het vervolgens voor je gaat oplossen omdat het volledig hun product is. Daarmee koop je dus support die verder gaat dan dat die voorheen ging.

Op het moment dat ik hier naar kijk met een particuliere bril dan is het inderdaad van der gekke dat je nu ineens flink meer geld kwijt bent voor, laten we wel wezen, de meest complete en best geïntegreerde NAS oplossing van dit moment. Maar je hoeft natuurlijk geen plus variant te kopen, je kunt ook voor een consumenten product uit hun lijn kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
FrankHe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:02:
Vanuit het oogpunt van een klein zakelijke investering vind ik het geen probleem dat Synology de eisen stelt van compatible HDD's bij de nieuwe (premium) plus systemen. Hiermee trekken ze verantwoordelijkheid naar zich toe. Een toekomstige nas wordt daarmee een totaaloplossing waarbij het volledige support bij één enkele partij komt te liggen, namelijk bij Synology. Als zakelijk gebruiker word je er juist blij van wanneer je technische problemen volledig kunt doorschuiven naar een externe leverancier die het vervolgens voor je gaat oplossen omdat het volledig hun product is. Daarmee koop je dus support die verder gaat dan dat die voorheen ging.

Op het moment dat ik hier naar kijk met een particuliere bril dan is het inderdaad van der gekke dat je nu ineens flink meer geld kwijt bent voor, laten we wel wezen, de meest complete en best geïntegreerde NAS oplossing van dit moment. Maar je hoeft natuurlijk geen plus variant te kopen, je kunt ook voor een consumenten product uit hun lijn kiezen.
Het ligt er ook aan wat de kosten gaan zijn. Betalen voor support bij een partij kan best, maar dan moet het wel opwegen tegen het prijs verschil met andere schijven. En mensen zullen vast wel uitzoeken waar de schijven daadwerkelijk gemaakt worden en dan kan er ook gekeken worden wat de prijsverschillen zijn tussen de "orginele" en de "Synology" variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
duvekot schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:07:
[...]

Het ligt er ook aan wat de kosten gaan zijn. Betalen voor support bij een partij kan best, maar dan moet het wel opwegen tegen het prijs verschil met andere schijven. En mensen zullen vast wel uitzoeken waar de schijven daadwerkelijk gemaakt worden en dan kan er ook gekeken worden wat de prijsverschillen zijn tussen de "orginele" en de "Synology" variant.
Synology gebruikt de Toshiba MG08 schijven met een lichtelijk gemodificeerde firmware en een Synology sticker op de buitenkant die ze verkopen voor een aanzienlijk hogere prijs.

Zelf heb ik al enkele jaren twee maal een Toshiba MG08ACA16T met 37k5 uren op de teller en die doen het prima. Benieuwd of die schijven dadelijk als compatible worden gezien of dat ze exact dezelfde schijven met een eigen sticker erop gaan vereisen. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 18:10
Heb het nog niet voorbij zien komen, maar indien wel al genoemd, sorry alvast:

De synology certified disks check is gebaseerd op een DB file die op het systeem staat.
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Hoe lang zou het Synology kosten om dit anders op te lossen en is het een risico als je dat gaat toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
dooiedodo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:57:
Heb het nog niet voorbij zien komen, maar indien wel al genoemd, sorry alvast:

De synology certified disks check is gebaseerd op een DB file die op het systeem staat.
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Hoe lang zou het Synology kosten om dit anders op te lossen en is het een risico als je dat gaat toepassen?
Het lijkt me toch wel weer prutswerk om dit allemaal te moeten gaan doen... Dan koop ik me nog liever en Ubiquiti UNAS met 10G SFP poort, wat UGREEN niet heeft.

Het enige wat ik echt wel mis is Synology Photos als alternatief. Geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
kinxton schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:15:
[...]

Het lijkt me toch wel weer prutswerk om dit allemaal te moeten gaan doen... Dan koop ik me nog liever en Ubiquiti UNAS met 10G SFP poort, wat UGREEN niet heeft.

Het enige wat ik echt wel mis is Synology Photos als alternatief. Geen gedoe.
in dat geval, kijk eens naar https://lycheeorg.dev/ of https://immich.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinxton
  • Niet online
Ik was al meer dan 6 maand aan het wachten om de DS1825+ te kopen, de 8 x 20TB schijven lagen zelfs al klaar en de oude 5 x 6TB schijven werden al verkocht. Intussen 5 x 20TB in de DS1520+ geïnstalleerd.

Met Synology Photos & QuickConnect hoef ik geen poorten open te zetten en verloopt alles mooi automatisch zonder omslachtige netwerkconfiguraties voor zowel admin als eindgebruiker.

Had Immich al gezien en dit zijn inderdaad wel leuke alternatieve apps, maar een echt alternatief voor op smartphones, ook van bv. familie (naast m'n vriendin ook moeder & zus), om hun foto's dan op mijn NAS te bewaren & bekijken op een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier, is er niet.

Ik kan hen moeilijk vragen een continu VPN verbinding op hun smartphone te hebben...
Voor mezelf alles via VPN is het natuurlijk geen probleem, voor de andere gebruikers wel.

QuickConnect is eigenlijk best wel een troef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
kinxton schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Ik was al meer dan 6 maand aan het wachten om de DS1825+ te kopen, de 8 x 20TB schijven lagen zelfs al klaar en de oude 5 x 6TB schijven werden al verkocht. Intussen 5 x 20TB in de DS1520+ geïnstalleerd.

Met Synology Photos & QuickConnect hoef ik geen poorten open te zetten en verloopt alles mooi automatisch zonder omslachtige netwerkconfiguraties voor zowel admin als eindgebruiker.

Had Immich al gezien en dit zijn inderdaad wel leuke alternatieve apps, maar een echt alternatief voor op smartphones, ook van bv. familie (naast m'n vriendin ook moeder & zus), om hun foto's dan op mijn NAS te bewaren & bekijken op een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier, is er niet.

Ik kan hen moeilijk vragen een continu VPN verbinding op hun smartphone te hebben...
Voor mezelf alles via VPN is het natuurlijk geen probleem, voor de andere gebruikers wel.

QuickConnect is eigenlijk best wel een troef...
ok.. als je quickconnect afhankelijk bent , is het wat anders. Immich heeft eigenn andriod en ios app iig. Poort openen is niet zo heel spannend en je bent onafhankelijk wat mij meer trekt dan de quickconnect die synology biedt. Mijn DS UI is ook exposed en er gebeurt niks spannends op (in tegenstelling tot de mailserver, die wordt continu geprobeerd met foute credentials :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinxton
  • Niet online
dooiedodo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:56:
[...]

ok.. als je quickconnect afhankelijk bent , is het wat anders. Immich heeft eigenn andriod en ios app iig. Poort openen is niet zo heel spannend en je bent onafhankelijk wat mij meer trekt dan de quickconnect die synology biedt. Mijn DS UI is ook exposed en er gebeurt niks spannends op (in tegenstelling tot de mailserver, die wordt continu geprobeerd met foute credentials :-))
Tegenwoordig expose je toch best geen enkele service meer? En al zeker geen NAS. Er zijn in NL 30.702 Synology NAS exposed op Internet.
Wat ik op Shodan.io allemaal tegenkom wil je niet weten... Ik hou toch liever alles potdicht qua poorten, ook m'n privé NAS.

Ok je bent met QuickConnect volledig afhankelijk van de goodwill van Synology, maar sinds ik QuickConnect gebruik heb ik eigenlijk nog nooit geen last gehad van problemen om te verbinden met m'n NAS, en met kers op de taart gaat het ook wat vlotter dan jaren geleden.
De Internetverbinding lag er al meer uit dan QuickConnect plat lag.

Ik zal later als ik verhuis eens wat Immich testen en op de UniFi firewall enkel met een IP whitelist werken voor bepaalde landen. Ofwel VPN only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
kinxton schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Tegenwoordig expose je toch best geen enkele service meer? En al zeker geen NAS. Er zijn in NL 30.702 Synology NAS exposed op Internet.
Wat ik op Shodan.io allemaal tegenkom wil je niet weten... Ik hou toch liever alles potdicht qua poorten, ook m'n privé NAS.

Ok je bent met QuickConnect volledig afhankelijk van de goodwill van Synology, maar sinds ik QuickConnect gebruik heb ik eigenlijk nog nooit geen last gehad van problemen om te verbinden met m'n NAS, en met kers op de taart gaat het ook wat vlotter dan jaren geleden.
De Internetverbinding lag er al meer uit dan QuickConnect plat lag.

Ik zal later als ik verhuis eens wat Immich testen en op de UniFi firewall enkel met een IP whitelist werken voor bepaalde landen. Ofwel VPN only.
ieder zn hobby :)
Vind het leuk knutselen om eea wel gewoon op eigen domein beschikbaar te hebben. Homeassitant/fotos/mail. Al jaren en eigenlijk weinig issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Mijn Synology NAS is vast 1 van die 30.702, want ik host er een aantal websites op. Alles netjes achter een firewall, met alleen die poorten open die nodig zijn, en ook IDS/IPS en andere security features aan. Ik krijg enkel nog wel eens een mailtje dat er te vaak fout is ingelogd op een servicve, maar de drempel is daar heel laag en de inlogger is dan gelijk geblacklist. Risico beperkt tegenover de beschikbare functionaliteit.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:45
De uitvoering: Synology DiskStation 1825+ staat al in de PW, maar die heb ik net als de DS1525+ nog nergens aangeboden zien worden, in tegenstelling tot de uitvoering: Synology DiskStation DS925+, zonder harde schijven Zelfs de Australische Amazon heeft alleen de 925+, echter alle varianten (diskloos of gevuld) zijn tijdelijk niet meer beschikbaar. Er zat grofweg twee weken tussen de aankondiging van de 925+ en de grotere modellen, maar het feit dat er Synology er 50% of 100% meer schijven voor moet leveren zal er wel niets mee te maken hebben (kuch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kinxton
  • Niet online
biomass schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:58:
De uitvoering: Synology DiskStation 1825+ staat al in de PW, maar die heb ik net als de DS1525+ nog nergens aangeboden zien worden, in tegenstelling tot de uitvoering: Synology DiskStation DS925+, zonder harde schijven Zelfs de Australische Amazon heeft alleen de 925+, echter alle varianten (diskloos of gevuld) zijn tijdelijk niet meer beschikbaar. Er zat grofweg twee weken tussen de aankondiging van de 925+ en de grotere modellen, maar het feit dat er Synology er 50% of 100% meer schijven voor moet leveren zal er wel niets mee te maken hebben (kuch)
Ze zullen vroeg of laat ook wel inzien dat ze in hun eigen voeten schieten... Mochten de prijzen van hun HDD's in lijn liggen met andere fabrikanten zou het nog aanvaardbaar zijn... Nu ga ik nog lekker een jaar of 2-3 langer wachten en de kat uit de boom kijken. De DS1520+ is nog zo oud niet.

Als ik de groothandelsprijzen bekijk vragen ze 243% extra voor exact dezelfde (Toshiba) 20TB HDD... |:( 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
kinxton schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Als ik de groothandelsprijzen bekijk vragen ze 243% extra voor exact dezelfde (Toshiba) 20TB HDD... |:( 8)7 :?
Vraag me oprecht af welke types en bij wie want dit klinkt als wel heel erg veel? Zijn ze exact gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kinxton
  • Niet online
r132546e schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Vraag me oprecht af welke types en bij wie want dit klinkt als wel heel erg veel? Zijn ze exact gelijk?
Er zijn 2 toshiba 20 tb schijven, als ik de duurdere neem is het rond de 220% meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
kinxton schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Er zijn 2 toshiba 20 tb schijven, als ik de duurdere neem is het rond de 220% meer.
r132546e schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:23:
[...]

scheelt toch alweer 23%

[ Voor 28% gewijzigd door Kees_frl op 29-05-2025 17:33 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
Kees_frl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:33:
[...]

[...]

scheelt toch alweer 23%
Vergelijk ik prijzen tussen Toshiba en Synology 20TB disks bij leveranciers waar ik wel eens iets koop, kom ik uit tussen de 133% en 139% duurder voor die van Synology. Alsnog een groot verschil, maar wel een klap minder dan 220% en zakelijk wellicht eerder te rechtvaardigen. Overigens vergelijk ik deze SATA types of haal ik nu ets door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinxton
  • Niet online
Ja, hier bij TD Synnex zie ik toch een prijs voor Synology schijven die tot 2,43 keer duurder is dan goedkopere alternatieven...

[ Voor 9% gewijzigd door kinxton op 30-05-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Semantische discussie over 136% duurder of 236% van de prijs.

De oorspronkelijke Toshiba schijf kost in dit voorbeeld EUR 330 en dezelfde schijf met Synology sticker erop kost EUR 780. Dat is 2.36 maal de prijs, of te wel een factor 1,36 duurder. Dat vind ik fors.

Dit enorme prijsverschil is dan misschien geen probleem voor grote corporates, echter in het MKB krabben mensen zich toch even achter de oren of ze dit geld er aan uit willen geven? Kortom het 'nieuws' dat Synology in de plus serie voortaan alleen nog maar de dure eigen schijven accepteert is echt een probleem. Zolang er geen andere schrijven op de lijst verschijnen zal dit een hele hoop kopers afschrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Die voorbeelden van opmerkelijke prijsverschillen zijn interessant maar in de praktijk is het niet zo extreem. Ik heb in mijn DS723+ twee van deze Synology-disks: uitvoering: Synology Plus Series HDD, 4TB en vond het prijsverschil meevallen. Ik koop altijd 'originele' onderdelen en accessoires en dan weet je dat je duurder uit bent. Alleen voor geheugen (2x 16GB ECC) heb ik uiteindelijk met wat tegenzin een uitzondering gemaakt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:06
De prijsverschillen met de HAT3300/3310 Plus Series vallen mee maar die lopen maar tot 16TB.
De HAT5300 Enterprise Series zijn inderdaad duur in vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Een WD Purple Pro, 18TB (2024) kost momenteel €391,- (uitvoering: WD Purple Pro, 18TB (2024)). Een WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB kost met €368,- iets minder (uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB).

De meest vergelijkbare Syno is de Synology HAT3310-16T, 16TB en die kost €349,- (uitvoering: Synology HAT3310-16T, 16TB). Deze is dus goedkoper, maar heeft ook geen cache en trekt meer stroom. Dus lastige keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:27
Naar aanleiding van een bezoek aan de comparex in taiwan staat op nascompares weer een uitgebreid artikel (met interview quotes) over de motivatie van synology voor eigen disks
https://nascompares.com/2...icy_Questions_and_Answers

[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 03-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50

Lief Adje

Love is in the air

Synology downgrade de specs van oude nassen in de datasheets:
YouTube: Can We Still Trust Synology? Users Catch Quiet Spec Changes

Bv minder iscsi verbindingen naar je Nas etc.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Lief Adje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:26:
Synology downgrade de specs van oude nassen in de datasheets:
YouTube: Can We Still Trust Synology? Users Catch Quiet Spec Changes

Bv minder iscsi verbindingen naar je Nas etc.
Moet je wel de update even lezen in jouw link
[UPDATE] IT'S LIKELY FALSE ALARM! I just created 5 LUN/ISCI on DS925+ and DSM allowed me to create even more. So these values are likely RECOMENDATION ONLY.
DSM 7.2.2-72806 Update 3
I hope this is never limited.
[UPDATE] Double-checked DS923+ PDF I received and it looks like pre-release spec sheets had some changes, but official spec sheets did not change online after release.

But new 25+ series nevertheless have massive reductions in software limitations regarding connections and users.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.