Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:06
Yucko schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:02:
ik ben nog steeds pissed over het PhotoStation verhaal. Dat is de reden dat ik nog niet geupgrade heb voorbij 7.2.1 upgrade 6 :(

En was er niet recent een verhaal dat o.a. transcoderen via quicksync met Plex in de toekomst een dingetje gaat worden omdat bepaalde drivers niet meer geleverd gaan worden en ook niet toegevoegd kunnen worden?

Nee, er zal met moeten gebeuren voor ik Synology weer ga overwegen
Ze kleden de boel inderdaad steeds meer uit. Het uitschakelen van hardware transcoding was een bewuste actie die niet onopgemerkt is gebleven. De vraag is of ze zich dit allemaal kunnen veroorloven?

De U-bocht ten aanzien van de ondersteuning van HDD's van derden is wat mij betreft een duidelijk signaal dat ze hebben gemerkt dat er een grens zit aan wat de klanten accepteren. Van wat ik zo lees en hoor lijkt er een redelijke consensus, mensen geven aan Synology niet meer te vertrouwen. Welke truck zal de volgende zijn die ze uit de hoge hoed toveren?

De afgelopen tijd heeft de competitie niet stilgezeten, er zijn ondertussen voldoende alternatieven die mensen overwegen of reeds hebben aangeschaft. De periode van zes maanden die Synology nodig heeft gehad om tot inzicht te komen is voor veel mensen voldoende geweest om een kijkje te nemen bij de competitie, die klanten krijg je niet zo gemakkelijk meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Yucko schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:02:
ik ben nog steeds pissed over het PhotoStation verhaal. Dat is de reden dat ik nog niet geupgrade heb voorbij 7.2.1 upgrade 6 :(
Dat had ik dus ook met DS Video, bleef daarom bewust op 7.1 volgens mij.

Misschien dat https://immich.app wat voor je is in Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Laatst online: 27-10 11:20
DSM 7.3 lijkt hier goed te draaien op een DS916+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
r132546e schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:54:
DSM 7.3 lijkt hier goed te draaien op een DS916+
Ik wacht denk ik nog eventjes. Dank voor het bericht dat het bij jou goed functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:28

elsinga

=8-)

For the following models, DSM 7.3 will be the last upgradable version.

FS Series: FS3017, FS2017, FS1018
XS Series: DS3018xs, DS3617xs, DS3617xsII, RS18016xs+, RS18017xs+, RS3617xs, RS3617RPxs, RS3617xs+, RS3618xs, RS4017xs+, RS819, RS217
Plus Series: DS216+, DS216+II, DS716+, DS716+II, DS916+, DS718+, DS918+, DS1019+, DS218+, DS1517+, DS1817+, DS1618+, DS1819+, DS2419+, DS2419+II, RS2416+, RS2416RP+, RS2418+, RS2418RP+, RS2818RP+, RS818+, RS818RP+, RS1219+
Value Series: DS116, DS216, DS216play, DS416, DS416play, RS816, DS118, DS218, DS218play, DS418, DS418play, DS1517, DS1817
J Series: DS216j, DS416j, DS416slim, DS419slim, DS418j, DS218j, DS119j
Mijn 918+ gaat dezelfde kant op als de voorloper...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:13
elsinga schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Mijn 918+ gaat dezelfde kant op als de voorloper...
Dus geen updates meer voor 918+? 7 jaar support voor zo een model lijkt me karig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:58

DukeBox

loves wheat smoothies

heval schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:48:
Dus geen updates meer voor 918+? 7 jaar support voor zo een model lijkt me karig
Geen dsm upgrades meer, wel updates.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Laatst online: 27-10 11:20
DukeBox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

Geen dsm upgrades meer, wel updates.
Ja, en vanaf september 2017 zie ik hem voor €537,- hier in de pricewatch staan, dus een dergelijk model kost vanaf introductie een koper in ieder geval minder dan €67.- per jaar totdat hij geen ondersteuning meer krijgt straks ergens. Alles is relatief maar dat vind ik niet zo karig eerlijk gezegd, zijn toch heel wat jaartjes plezier. Doen andere fabrikanten dit stukken beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 22:37
Mooi, ik heb het een tijdje aangekeken. Fijn dat ze tot inkeer zijn gekomen. Nu dan toch maar de Ds225+ aanschaffen met een mooie WD RED erin. Heb de indruk dat dit nog steeds het gebruikersvriendelijkste merk is voor mij als ambitieuze noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
r132546e schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:06:
[...]

Ja, en vanaf september 2017 zie ik hem voor €537,- hier in de pricewatch staan, dus een dergelijk model kost vanaf introductie een koper in ieder geval minder dan €67.- per jaar totdat hij geen ondersteuning meer krijgt straks ergens. Alles is relatief maar dat vind ik niet zo karig eerlijk gezegd, zijn toch heel wat jaartjes plezier. Doen andere fabrikanten dit stukken beter?
Ook ik vind het helemaal niet gek. Heb hier een DS716+ en DS718+ in beheer en die staan dus ook op de nominatie. De vraag is even of het de volgende keer weer Synology gaat worden of niet? Het staat me namelijk een beetje tegen dat ze iedere laatste cent uit hun klanten proberen te persen. Ok, het HDD compatibiliteitsvraagstuk is nu van tafel, dat is goed nieuws, maar wat gaat het volgende zijn waarmee ze gaan komen? Wellicht is het tijd om naar andere oplossingen te gaan kijken. De onderbemeten CPU en RAM zijn ook wel dingen die me tegenstaan al zou je kunnen beargumenteren dat een NAS in de praktijk helemaal niet veel resources nodig heeft. Daar is zeker iets voor te zeggen maar de competitie lonkt en de alternatieven beginnen eerlijk gezegd steeds aantrekkelijker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
JR1966 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Mooi, ik heb het een tijdje aangekeken. Fijn dat ze tot inkeer zijn gekomen. Nu dan toch maar de Ds225+ aanschaffen met een mooie WD RED erin. Heb de indruk dat dit nog steeds het gebruikersvriendelijkste merk is voor mij als ambitieuze noob.
Het zijn absoluut prachtige systemen met een zeer complete set 'features'. Afhankelijk van welke mogelijkheden je allemaal verwacht te gaan gebruiken kan een DiskStation met DSM een uitstekende keuze zijn.

Met een vrij beperkte wensenlijst waar ik feitelijk een stuk opslag en wellicht wat containers of VM's nodig heb heeft de competitie op dit moment zeer goede alternatieven in de aanbieding. Ok, het is misschien iets meer werk om de boel initieel in te richten maar zodra het eenmaal draait dan komt het onderhoud gevoelsmatig op min of meer dezelfde inspanning uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

FrankHe schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:32:
De onderbemeten CPU en RAM zijn ook wel dingen die me tegenstaan al zou je kunnen beargumenteren dat een NAS in de praktijk helemaal niet veel resources nodig heeft. Daar is zeker iets voor te zeggen
Omarm dit inzicht en realiseer dedicated systemen voor storage/infra/compute, waarbij je de nas alleen voor storage gebruikt en daarnaast een klein servertje hebt voor docker etc. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
JR1966 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Uhm, aangezien het besturingssysteem van Ugreen voor c.a 80% een kopie is van dat van Synology zou ik eigenlijk zeggen dat ze beide even gebruiksvriendelijk zijn.

Er zijn echter een paar zaken die ik persoonlijk veel beter vind bij Ugreen en dat is o.a. de mobiele app en dat valt bij mij ook onder het kopje gebruiksvriendelijkheid. Bij Ugreen heb je namelijk 1 app voor alles, bij Synology meerdere en ze werken niet allemaal even fijn en zien er ook wat gedateerd uit.

Als je dan de Ugreen DXP2800 naast de Synology 225+ zet vind ik het persoonlijk echt lastig om de Synology aan te raden. Hij is namelijk duurder, heeft veel oudere en slechtere hardware, beperktere en langzamere aansluit en uitbreidingsmogelijkheden en je krijgt dus out of the box veel minder waar voor je geld.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2162632;2234130/

Je moet het uiteraard zelf weten maar ik kon al die genoemde nadelen niet naar mij zelf verantwoorden en ben dus overgestapt naar Ugreen. Zie ook het topic UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Opi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Omarm dit inzicht en realiseer dedicated systemen voor storage/infra/compute, waarbij je de nas alleen voor storage gebruikt en daarnaast een klein servertje hebt voor docker etc. :)
De afgelopen jaren ben ik al bezig geweest met het loskoppelen van het één en ander. Heb een Proxmox VE draaien voor virtualisatie en de netwerkhardware hier is nu sinds ongeveer een jaar MikroTik. De NAS is op dit moment nog Synology maar of de volgende NAS dat ook zal zijn is nog even de vraag sinds de fratsen van de laatste tijd. In beginsel maakt Synology mooie producten, het toevoegen van 2.5 Gbps is mooi maar dat de 10 Gbps uitbreidingsoptie is verdwenen is vind ik wel een ding. Even verder kijken wat er zoal te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

heval schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Mij dus ook. Ga me maar eens verdiepen in de Ugreen line-up. Ik doe al veel in Docker en dat kan Ugreen ook. En gelijk meer processing power voor wat je draait is niet onhandig.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:06
@elsinga
Ik vind 9 jaar voor mijn DS716+ best okay toch?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

technorabilia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:22:
@elsinga
Krijgt die dan nog steeds DSM updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
downtime schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Krijgt die dan nog steeds DSM updates?
Veiligheidsupdates krijg je nog wel zodra het echt nodig is maar wat betreft functionaliteit is dit het.

In mijn situatie met een DS716+ en DS718+ onder beheer vind ik ruim zeven jaar heel acceptabel voor 'feature' upgrades. Daar heb ik helemaal geen klachten over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:12
DSM 7.3 is een LTS versie, voorlopig nog updates!

General Availability: October 2025
End of Maintenance Phase: October 2027
End of Extended Life Phase: October 2028

Zie dit Software Life Cycle document.

Mijn DS918+ zoemt binnenkort zeven jaar 24x7, nog twee jaar support maakt negen jaar. Helemaal niet slecht.

Het lijkt dat UGREEN vijf jaar Software Security Support geeft maar dat is hier een beetje off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:48
Mijn DS918+ zoemt binnenkort zeven jaar 24x7, nog twee jaar support maakt negen jaar. Helemaal niet slecht.
Zelfs 3 jaar support nog. De extended support is namelijk tot oktober 2028. Dus totaal 10 jaar: nog beter :*)

[ Voor 3% gewijzigd door dennisje7 op 09-10-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

technorabilia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:22:
@elsinga
Is ook prima. Mijn DS412+ heeft ook netjes lang updates gekregen, maar inmiddels al een tijdje niet meer. Die staat dus stof te happen tot ik er een doel voor vind. De HDD's gaan eerder kapot dan de Syno.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
dirks schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:25:
DSM 7.3 is een LTS versie, voorlopig nog updates!

[...]
Inderdaad wel updates maar geen upgrades meer. Lijkt me ook helemaal prima voor, tegen die tijd, bijna tien jaar oude hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39
elsinga schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Is ook prima. Mijn DS412+ heeft ook netjes lang updates gekregen, maar inmiddels al een tijdje niet meer. Die staat dus stof te happen tot ik er een doel voor vind. De HDD's gaan eerder kapot dan de Syno.
Ik heb mijn oude DS413 een tweede leven gegeven door hem als offsite backup te gebruiken (en verder compleet afgezonderd van het internet). Remote bij een familielid neergezet. Schijfje erin van 16 TB, goedkoper wordt het niet, die schijf verdiende zichzelf terug in no-time als je ziet wat cloud backup tegenwoordig allemaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Saekerhett schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb mijn oude DS413 een tweede leven gegeven door hem als offsite backup te gebruiken (en verder compleet afgezonderd van het internet). Remote bij een familielid neergezet. Schijfje erin van 16 TB, goedkoper wordt het niet, die schijf verdiende zichzelf terug in no-time als je ziet wat cloud backup tegenwoordig allemaal kost.
Bij kleine hoeveelheden data zijn de kosten voor 'cloud' backup prima te doen, maar zodra je meerdere TB's wilt opslaan dan loopt het snel in de papieren. Voor m'n essentiële bestanden gebruik in Synology C2 Storage als target voor Hyper Backup. Het lukt me daarbij al jaren om binnen de 1 TB te blijven. Alle andere, iets minder belangrijke data, die op de NAS staat heeft de backup op een externe USB-schijf.

Zolang Synology de prijzen voor C2 niet drastisch omhoog of omlaag gooit zal deze opstelling vooralsnog blijven zoals die is. Verder gebruik ik geen hot- en cold storage concepten waar Synology recentelijk mee bezig is. Wel jammer dat Synology met de inroductie van DSM 7.3 blijkbaar nog steeds geen hot- en cold storage heeft voor een combinatie van lokale SSD en HDD opslag. Dat maakt het hele SSD cache verhaal voor mijn gevoel voor de meeste toepassingen eigenlijk vrij nutteloos. Jammer, een gemiste kans! Had eerlijk gezegd iets meer verwacht van DSM versie 7.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:28
Ik ben van plan om een DS225+ aan te schaffen, met seagate disken.
Kan iemand bevestigen, dat de x25+ modellen inmiddels echt werken met schijven van derden?
Zonder dat de truckendoos open moet om het e.a. werkend te krijgen zonder foutmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:33:
Kan iemand bevestigen, dat de x25+ modellen inmiddels echt werken met schijven van derden?
Zonder dat de truckendoos open moet om het e.a. werkend te krijgen zonder foutmeldingen?
Ja, dit is opgelost is DSM 7.3 als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekniek89
Dus als ik een gloedje nieuwe DS225+ en gloedje nieuwe disken erin stop, kan ik hem gelijk installeren met DSM7.3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:43
Niekniek89 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:33:
Heb net een 225+ geïnstalleerd met een Toshiba en WD schijf en 16Gb extra RAM (Crucial).
Nergens gepiep of gezeur, werkt dus weer als vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekniek89
@Theone098
Thanks voor je berichtje.
Dan wordt het hier ook de DS225+🙂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JR1966
Ik zie best veel enthousiasme voor ugreen. Gek genoeg ken ik het merk vooral van allerlei meuk die je zoal op Ali kunt bestellen. Van powerbanks tot computeraccessoires. Voelt nog niet heel erg committed.
Bovendien ook nog eens Chinees met alle big brother zorgen daaromtrent. Waar Qnap en Synology Taiwanees zijn.

Ben ik hier aan het miesmuizen of vinden jullie dit reële zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:33
JR1966 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:38:
Ik zie best veel enthousiasme voor ugreen. Gek genoeg ken ik het merk vooral van allerlei meuk die je zoal op Ali kunt bestellen. Van powerbanks tot computeraccessoires. Voelt nog niet heel erg committed.
Bovendien ook nog eens Chinees met alle big brother zorgen daaromtrent. Waar Qnap en Synology Taiwanees zijn.

Je kunt op hun systeem andere os erop zetten.

Er is ook een topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2312976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:08
JR1966 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:38:

Op zich heb je gelijk om China te wantrouwen, maar bedenk wel dat je eigenlijk niemand kunt vertrouwen.

Van de Amerikaanse NSA is bijvoorbeeld al heel lang bekent dat ze grote bedrijven zoals Microsoft en Cisco backdoors in hun software heeft laten inbouwen en dat ze daarmee zelfs Europese staatshoofden bespioneerden.
En dat was lang voor Trump.

Je kunt er beter voor zorgen dat alles wat je draait op je eigen netwerk het internet niet op kan, want anders kunnen die cloud servers makkelijk jouw lan binnendringen (punch hole techniek).
En niet alleen vanuit je Nas maar ook vooral via die iot devices die met wifi werken en allemaal een verbinding opzetten naar hun cloud servers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Opi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Mijn DS1517+ draai al sinds dat die uitkwam in 2017 als camera station, NAS, docker server, cloud backup, cloud sync en heb zelfs voor de grap een Windows 11 instance laten booten (ok dit was zinloos, doch werkte wel). Als ik dan nu zie wat ik nu kan kopen en wat de performance zal zijn is het eigenlijk mooi: er is geen echte upgrade noodzaak, tot die echt zo oud wordt dat software stopt of het ding zelf stopt.

Enige wat ik jammer vind is dat er nog geen M2 SSD versie NAS is. Ik heb wel behoefte aan de functionaliteit maar waar ik 10 jaar terug vele TB's aan data had is dat nu nog maar een paar TB max. Hoe vet zou een machine met 4 x een M2 ssd stripje in raid 5 oid zijn. Stil. zuinig, snel. Wel knappe herschrijfbaarheid nodig voor de camerabeelden, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:24
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:44:
Enige wat ik jammer vind is dat er nog geen M2 SSD versie NAS is. Ik heb wel behoefte aan de functionaliteit maar waar ik 10 jaar terug vele TB's aan data had is dat nu nog maar een paar TB max. Hoe vet zou een machine met 4 x een M2 ssd stripje in raid 5 oid zijn. Stil. zuinig, snel. Wel knappe herschrijfbaarheid nodig voor de camerabeelden, maar toch.
Gewoon een recente mITX of nog kleiner moederbord met deze adapter in de PCIe 16x slot.
4-poorts M.2 NVME SSD naar PCIE X16 harde schijf converter PCIE Split/PCIE RAID adapterkaart
bron: AliExpress €16,79
>:)
garantie tot de deur .. maar met FreeNAS of andere opensource NAS OS'n kan je vast wat moois maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
duvekot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Gewoon een recente mITX of nog kleiner moederbord met deze adapter in de PCIe 16x slot.
4-poorts M.2 NVME SSD naar PCIE X16 harde schijf converter PCIE Split/PCIE RAID adapterkaart
bron: AliExpress €16,79
>:)
garantie tot de deur .. maar met FreeNAS of andere opensource NAS OS'n kan je vast wat moois maken
Ja ik post dit niet voor niets in het Synology topic he :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JR1966
Ik zat eens wat te zoeken in deze topic en zag dat ugreen vooral (uitsluitend) het laatste jaar als alternatief voor Synology wordt genoemd waar in eerdere jaren vooral Qnap werd geroemd om betere hardware. Wat is er gebeurt waardoor Qnap (blijkbaar?) minder als alternatief wordt gezien voor Synology?

Qnap is net als Synology Taiwanees en volgens mij, zo lang China Taiwan nog niet heeft teruggenomen in de moederschoot te prefereren boven Chinese apparatuur.
En begrijp me goed. De Chinese spullen zijn ongetwijfeld heel erg goed (je ziet het ook bij EV auto's en allerlei andere spullen). Tegelijkertijd is het naar ik begrepen heb vaak geen level playingfield, met mogelijkheden die de Chinese overheid biedt aan haar bedrijven, waardoor we met z'n allen uiteindelijk de ontwikkeling westerse technologie geen dienst bewijzen als we daar maar in mee gaan.

Makkelijk gezegd, want we verzuipen al in de Chinese import. Maar voor mij speelt het wel een rol bij mijn keuzes, waar ik dat kan tenminste. Best wel een puzzel. Ik wil aan de ene kant ook zoveel mogelijk loskomen van big-tech en dus ook Windows/office op de desktop. Moet ik me aan de andere kant dus niet gaan overleveren aan een fabrikant die voor mij een representant is van het Chinese model.

Maar misschien zijn hebben jullie nog andere beelden bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@JR1966 Voorheen had je voor een NAS vooral te kiezen uit Synology en QNAP of zelfbouw.
QNAP had over het algemeen betere hardware, Synology betere software.

Daar is nu Ugreen bij gekomen, die nog wat betere hardware heeft en nog wat slechtere software (in verhouding nu nog)

Wat ik ook merk is dat het nu een stuk makkelijker is om met Docker containers een compleet werkend systeem te maken en geen software van NAS leveranciers meer te gebruiken. Deze Docker containers van andere leveranciers, vaak open source halen de functionaliteit van de standaard NAS software vaak in als ik de verhalen mag geloven.
Dus volgens mij is software iets minder belangrijk dan wat het zeg 10 jaar geleden was, toen ik mijn eerste Synology kocht.

Synology neigt ook steeds meer te focussen op MKB gebruik. Maar ik heb wel goede ervaringen, ook als een schijf er mee stopt, op tijd waarschuwingen, hetstelmogelijkheden en hele goede handleidingen en instructies op de synology site. Ik heb een paar docker containers geprobeerd, maar nooit behouden om te blijven gebruiken. De standaard apps en functionaliteid van Synology is voor mij voldoende, en vooral al 10 jaar stabiel en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
NIMIC schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:36:
@JR1966 Dus volgens mij is software iets minder belangrijk dan wat het zeg 10 jaar geleden was, toen ik mijn eerste Synology kocht.
Je bedoelt dat 10jaar geleden een Synology primair voor storage gebruikt werd….. en daar is het eigenlijk nog steeds één van de betere keuzes voor.

Tegenwoordig zoeken velen ook de combinatie met het gebruik als (home) server, en dan is de hardware niet spectaculair.
Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.