Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Je moet niks, je kunt ook gewoon wachten tot de gefaseerde uitrol bij jou komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:47

elsinga

=8-)

Helaas, de DS918+ staat in de lijst die 'm juist niet gefaseerd gaat krijgen, de enige manier is zelf downloaden.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:08
elsinga schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:46:
Helaas, de DS918+ staat in de lijst die 'm juist niet gefaseerd gaat krijgen, de enige manier is zelf downloaden.
Is dit voor alle toekomstige updates? Heb je een idee waarom dit zo is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Wildfire

Joy to the world!

Hou er rekening mee dat met deze nieuwe update server-side processing van HEVC (H.265), AVC (H.264), en VC-1 mediabestanden komt te vervallen. Als ik dat goed begrijp dus geen transcoding op de NAS meer.

Voor mij geen probleem, ik heb altijd al client-side processing gebruikt omdat ik altijd via een afzonderlijke mediaplayer afspeelde of via de mediaplayer van de TV en die hebben hier altijd al ondersteuning van H.264 en H.265 gehad en ik heb dus nooit aan transcoding hoeven te doen.
Starting from this version, the processing of media files using HEVC (H.265), AVC (H.264), and VC-1 codecs will be transitioned from the server to end devices to reduce unnecessary resource usage on the system and enhance system efficiency. These codecs are widespread on end devices such as smartphones, tablets, computers, and smart TVs. If the end device does not support the required codecs, the use of media files may be limited. Refer to this article for workarounds.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• elsinga

elsinga

=8-)

heval schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 05:27:
[...]

Is dit voor alle toekomstige updates? Heb je een idee waarom dit zo is?
Ik heb geen idee. Maar de 918+ is natuurlijk al van een oudere generatie, dat zou er mee te maken kunnen hebben.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:42
op nascompares staan 2 artikelen over de 7.2.2 update waarin voor/nadelen aangegeven worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Hier de link: https://nascompares.com/n...ft-in-multimedia-support/
Key Changes in DSM 7.2.2
No More Video Station: One of the most notable changes is the removal of Video Station from DSM 7.2.2. Synology users have long relied on Video Station for managing and streaming their media libraries. With this update, Video Station is no longer available, forcing users to find alternative ways to stream their videos. Synology suggests using third-party apps like Jellyfin or Plex for media streaming, but this means users will need separate apps for different functionalities—one for backing up photos and videos, and another for streaming.
Shift of Media Processing to End Devices: Starting with DSM 7.2.2, processing of media files using popular codecs such as HEVC (H.265), AVC (H.264), and VC-1 will now be handled by end devices like smartphones, tablets, computers, and smart TVs. This shift aims to reduce the workload on the NAS system and improve overall efficiency. However, it also means that devices must support these codecs, or users will face limitations in media playback. This could be problematic for those with older devices or those trying to stream high-quality 4K content.
Transcoding Limited to Specific Models: Transcoding capabilities, which allow media files to be converted on the fly for compatibility with various devices, are now restricted. Only VA series NAS models and the Surveillance Station application will continue to support server-side transcoding of AVC (H.264) streams. For all other models, transcoding must be handled on the receiving device. This change might hinder the experience for users who need to stream high-resolution media remotely, as it requires sufficient processing power and bandwidth.
No Downgrading After Update: An important note with this update is that once you install DSM 7.2.2, you cannot downgrade to a previous DSM version. Users need to carefully consider if the new features and changes align with their needs, especially those who heavily rely on multimedia capabilities.

Conclusion
The DSM 7.2.2 update marks a significant change in how Synology handles multimedia. While the focus on reducing system resource usage and improving efficiency is understandable, it does present challenges for users who have come to rely on Synology’s integrated multimedia features. As always, it’s important to assess your specific needs and adjust your setup accordingly. This might mean embracing third-party solutions, upgrading devices, or reevaluating how multimedia fits into your NAS strategy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

. Excuses, vraag naar V&A verplaatst.

[ Voor 95% gewijzigd door Nitroglycerine op 30-08-2024 22:48 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:19
Ik ben de afgelopen week bezig geweest om mijn 4x6TB RAID-5 volume1 om te zetten naar SHR. Ik wilde dit al een tijdje omdat het wat meer flexibiliteit geeft met verschillende disk sizes.

De gelegenheid deed zich nu voor (1 disk stuk), dus maar gelijk doorpakken.

De volgende stappen heb ik hiervoor moeten doen:
1) Defecte 6TB disk eruit, nieuwe 14TB disk erin (en nog een 2e 14TB disk klaarliggen)
2) Nieuw volume aangemaakt, SHR, met enkel de nieuwe disk erin. Mijn systeem bestaat op dat moment uit 2 volumes.
3) Via configuratiescherm, gedeelde mappen, alle aangemaakte mappen stuk voor stuk bewerken om ze op volume2 te zetten.

Op dat moment zit alle data op het nieuwe volume, enkel de packages en databases etc nog niet.

4) https://github.com/007revad/Synology_app_mover gebruikt om alle geinstalleerde packages ook over te zetten.

Vervolgens zijn er nog her en der wat settings (default package install dir bvb) die je in de settings van Synology kunt aanpassen, of in de settings van de app, waar ik ook ben gaan verwijzen naar volume2.

Nadat ik dit alles gedaan heb, de ultieme test. NAS uit. Disks van volume1 eruit gehaald, NAS weer opgestart.

Op docker na werkte alles weer! Het enige nuttige wat ik daar nog op draaide was NZBGET. Docker schijnt het niet leuk te vinden als je van ext4 naar BTRFS gaat. Het enige wat ik nog binnen docker draaide was NZBGET. Ik heb de settings file daarvan lokaal opgeslagen. Docker verwijderd en NZBGET geinstalleerd zonder docker en binnen NZBGET de settingsfile weer geimporteerd.

Ik kan nu de 2e schijf toevoegen aan volume2 :). Job done :).

Edit:
Moet nu alleen nog bedenken of ik de 6TB disken nog weer wil inzetten, of ze verkoop om er een 3e 14TB disk naast te zetten. Bij het opnieuw inzetten moet ik bovenstaande stappen nogmaals doen met de 6TB disken om de 14TB disk daarna toe te voegen...en daarna een 6TB disk omwisselen voor een 14TB om extra opslag te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Devian op 12-09-2024 10:25 ]

https://wren.co/join/Devian

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:36
Devian schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:36:
Ik ben de afgelopen week bezig geweest om mijn 4x6TB RAID-5 volume1 om te zetten naar SHR. Ik wilde dit al een tijdje omdat het wat meer flexibiliteit geeft met verschillende disk sizes.

De gelegenheid deed zich nu voor (1 disk stuk), dus maar gelijk doorpakken.

De volgende stappen heb ik hiervoor moeten doen:
1) Defecte 6TB disk eruit, nieuwe 14TB disk erin (en nog een 2e 14TB disk klaarliggen)
2) Nieuw volume aangemaakt, SHR, met enkel de nieuwe disk erin. Mijn systeem bestaat op dat moment uit 2 volumes.
3) Via configuratiescherm, gedeelde mappen, alle aangemaakte mappen stuk voor stuk bewerken om ze op volume2 te zetten.

Op dat moment zit alle data op het nieuwe volume, enkel de packages en databases etc nog niet.

4) https://github.com/007revad/Synology_app_mover gebruikt om alle geinstalleerde packages ook over te zetten.

Vervolgens zijn er nog her en der wat settings (default package install dir bvb) die je in de settings van Synology kunt aanpassen, of in de settings van de app, waar ik ook ben gaan verwijzen naar volume2.

Nadat ik dit alles gedaan heb, de ultieme test. NAS uit. Disks van volume1 eruit gehaald, NAS weer opgestart.

Op docker na werkte alles weer! Het enige nuttige wat ik daar nog op draaide was NZBGET. Docker schijnt het niet leuk te vinden als je van ext4 naar BTRFS gaat. Het enige wat ik nog binnen docker draaide was NZBGET. Ik heb de settings file daarvan lokaal opgeslagen. Docker verwijderd en NZBGET geinstalleerd zonder docker en binnen NZBGET de settingsfile weer geimporteerd.

Ik kan nu de 2e schijf toevoegen aan volume2 :). Job done :).

Edit:
Moet nu alleen nog bedenken of ik de 6TB disken nog weer wil inzetten, of ze verkoop om er een 3e 14TB disk naast te zetten. Bij het opnieuw inzetten moet ik bovenstaande stappen nogmaals doen met de 6TB disken om de 14TB disk daarna toe te voegen...en daarna een 6TB disk omwisselen voor een 14TB om extra opslag te krijgen.
Kon je deze migratie doen met alleen de grafische interface van Synology of moest je nog iets doen via de terminal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:19
banaliteit schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:35:
[...]

Kon je deze migratie doen met alleen de grafische interface van Synology of moest je nog iets doen via de terminal?
Packages overzetten gaat via SSH (Putty). Uiteindelijk is het niet heel ingewikkeld allemaal.

Overigens besloten om toch nog 2 6TB schijven in te blijven zetten. Hierdoor bovenstaande nogmaals aan het doen.

Volume1 weer aangemaakt met 3x6TB, SHR volume. Nu alles weer aan het overzetten, daarna kan ik de 14TB disk bijplaatsen als 4e disk. En daarna swap ik een 6TB schijf om voor de 2e 14TB schijf.

Deze extra stappen zijn nodig omdat ik niet een 6TB schijf kan toevoegen aan een SHR volume met 14TB schijven. Maar je kunt wel een 14TB disk toevoegen aan een SHR volume met 6TB schijven.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 19:51
Een tijd geleden heb ik een nieuwe woning gekocht waar 4 IP camera's geïnstalleerd waren.
De recorder (of het het je het noemt) had enkel de mogelijkheid om lokaal (VGA kabel) de beelden te bekijken. Daardoor heb ik verder gekeken naar oplossingen en kwam ik erachter dat de synology surveillance station een mooie oplossing was, gezien ik al een DS216Play had.

Al snel kwam ik erachter dat op de standaard surveillance station maar 2 camera's geïnstalleerd konden worden en dat ik 2 extra licenties nodig heb voor de andere camera's.

Deze heb ik vandaag ontvangen (nog niet geopend), maar het blijft mij verbazen dat de licentie als hard copy wordt opgestuurd. Dit is toch gewoon 15 jaar terug de tijd in of ligt dit aan mij?

Overigens afgelopen week kreeg ik de melding dat 1 van de 2tb HDD's aan het falen is, dus langzaam begint deze oplossing ook nog eens in de papieren te lopen helaas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
Zionrage schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:23:
Een tijd geleden heb ik een nieuwe woning gekocht waar 4 IP camera's geïnstalleerd waren.
De recorder (of het het je het noemt) had enkel de mogelijkheid om lokaal (VGA kabel) de beelden te bekijken. Daardoor heb ik verder gekeken naar oplossingen en kwam ik erachter dat de synology surveillance station een mooie oplossing was, gezien ik al een DS216Play had.

Al snel kwam ik erachter dat op de standaard surveillance station maar 2 camera's geïnstalleerd konden worden en dat ik 2 extra licenties nodig heb voor de andere camera's.

Deze heb ik vandaag ontvangen (nog niet geopend), maar het blijft mij verbazen dat de licentie als hard copy wordt opgestuurd. Dit is toch gewoon 15 jaar terug de tijd in of ligt dit aan mij?

Overigens afgelopen week kreeg ik de melding dat 1 van de 2tb HDD's aan het falen is, dus langzaam begint deze oplossing ook nog eens in de papieren te lopen helaas 8)7
In het bedrijfsleven worden deze licenties vaak aan het apparaat vastgemaakt met een doorzichtig zakje. Anders wordt de licentie via e-mail gestuurd naar een medewerker en die gaat dan uit dienst waardoor de licentie mogelijk kwijt raakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook top... In de laatste update zijn de h265 codecs eruit verwijderd.

Dat is al vervelend omdat daarmee video station onbruikbaar wordt. Maar ook security station draagt alle instellingen over op de camera. Waarmee m'n bewegingsdetectie ineens niet meer werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:46

yay

Zionrage schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:23:
....
....
Ligt er aan waar je het koopt. Een code ontvangen in de mail is ook mogelijk. Zie; https://www.dectdirect.nl...ra-licentie-1-device.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 19:51
yay schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Ligt er aan waar je het koopt. Een code ontvangen in de mail is ook mogelijk. Zie; https://www.dectdirect.nl...ra-licentie-1-device.html
Die had ik dus niet gevonden. Had weer twee weken levertijd kunnen besparen.
DutchKel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

In het bedrijfsleven worden deze licenties vaak aan het apparaat vastgemaakt met een doorzichtig zakje. Anders wordt de licentie via e-mail gestuurd naar een medewerker en die gaat dan uit dienst waardoor de licentie mogelijk kwijt raakt.
Dat klinkt opzich logisch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het antwoord van Synology op mijn vraag is ronduit bizar:

Thank you for contacting us and for your interest in our products. We fully understand your frustration with the recent changes to the H.265 codec in the latest DSM update.

Continued support for H.265:

Synology cameras will continue to support H.265. However, server support for this codec has been modified, now shifting decoding requirements to the playback device, such as a smartphone, tablet, computer or Smart TV. Synology's aim is to optimize system efficiency and adapt its products to evolving video playback technologies on modern devices. You can consult our codec documentation for more details.

Feature evolution :

Motion detection :
Before the update, motion detection via Surveillance Station was handled by the NAS for cameras using H.265, enabling real-time analysis. After the update, for cameras using the HEVC codec (H.265), motion detection is now handled by the camera itself, if this feature is available. Otherwise, motion detection is disabled.
Event snapshots :
Previously, event snapshots were supported in the notification application, with continuous captures after each event. Now, for H.265 cameras, this functionality has evolved: a single capture will be taken per event.
Decoding improvements for DS Cam :

To reduce the load on the NAS CPU, H.265 video decoding is no longer handled by the NAS CPU. Decoding is now handled directly by the playback device hardware. This may lead to incompatibilities depending on the decoding capabilities of different devices, but H.264 decoding remains unchanged and continues to be handled by the processor or playback hardware to minimize the impact on performance.

These changes are designed to ensure optimum performance and longevity of our products, while adapting to current user requirements. We understand that this transition can be confusing, and we remain available to answer your questions or provide further clarification if necessary.

Thank you for choosing Synology, and please do not hesitate to contact us for any further assistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
MikeyMan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:10:
Ook top... In de laatste update zijn de h265 codecs eruit verwijderd.

Dat is al vervelend omdat daarmee video station onbruikbaar wordt. Maar ook security station draagt alle instellingen over op de camera. Waarmee m'n bewegingsdetectie ineens niet meer werkt.
Maar werd jou dat niet duidelijk gemaakt dan voor de installatie? Ik gebruik beide niet, en kreeg voor installatie een beste duidelijke popup die ik moest accepteren dat deze features niet meer zouden werken na de update voordat ik de update mocht installeren (op een DS923+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

Maar werd jou dat niet duidelijk gemaakt dan voor de installatie? Ik gebruik beide niet, en kreeg voor installatie een beste duidelijke popup die ik moest accepteren dat deze features niet meer zouden werken na de update voordat ik de update mocht installeren (op een DS923+).
Ja, en dan?

Ik kan er niet voor kiezen het niet te installeren, want dan heb ik security risico.
Ik heb een apparaat gekocht met bepaalde support, die nu wordt verwijderd. Omdat ze een paar knaken willen besparen. Op een apparaat waar ik al dik voor betaald heb.

Het verleggen van het management van surveillance station naar de afzonderlijke camera's is echt ridicuul. In plaats van centrale controle over je camera's mag je alle apparaten afzonderlijk af.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MikeyMan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Ja, en dan?

Ik kan er niet voor kiezen het niet te installeren, want dan heb ik security risico.
Is dat zo, ik meende dat Synology oudere branches en ook de packages voor de branches nog best lang van (security) updates voorziet, zo is DSM 6.2 pas in oktober 2024 EOL gegaan volgens mij, na een release medio 2018.

Of doen ze zo iets niet voor 7.1 (dat is namelijk waarom ik vermoedde dat o.a. die popup naar voren kwam, 1: zodat mensen weten wat er aan de hand is (want de eerdere announcement in (ik meende) augustus zal niet iedereen gezien hebben. 2: Zodat mensen de keuze hebben om op 7.1 te blijven.

Verder eens hoor dat het ruk is dat het zo gaat, het ging mij er meer om dat het geen verrassing mag zijn dat het gebeurde met deze release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Is dat zo, ik meende dat Synology oudere branches en ook de packages voor de branches nog best lang van (security) updates voorziet, zo is DSM 6.2 pas in oktober 2024 EOL gegaan volgens mij, na een release medio 2018.

Of doen ze zo iets niet voor 7.1 (dat is namelijk waarom ik vermoedde dat o.a. die popup naar voren kwam, 1: zodat mensen weten wat er aan de hand is (want de eerdere announcement in (ik meende) augustus zal niet iedereen gezien hebben. 2: Zodat mensen de keuze hebben om op 7.1 te blijven.

Verder eens hoor dat het ruk is dat het zo gaat, het ging mij er meer om dat het geen verrassing mag zijn dat het gebeurde met deze release.
Nouja, das een tweede...
Wellicht heb ik er niet goed naar gekeken, maar de melding op het scherm betrof voornamelijk videostation.
De link met security station had ik niet gelegd eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:09
@MikeyMan
Ik kwam het gisteren ook tegen in de release notes.
https://www.synology.com/...te/DSM?model=DS716%2B#7_2

Daar staan wat links in naar artikelen. Misschien geeft het wat extra inzicht?
https://kb.synology.com/e..._AVC_H264_VC1_HEIC_on_NAS
https://kb.synology.com/e...llance_Station_and_DS_cam

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
MikeyMan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Nouja, das een tweede...
Wellicht heb ik er niet goed naar gekeken, maar de melding op het scherm betrof voornamelijk videostation.
De link met security station had ik niet gelegd eerlijk gezegd.
Ja, ik had het eerder hier al gelezen: https://www.synology.com/...s/eol-video-codec-support

Waar je kan ziet wat het goed voor de verschillende packages.

Die popup die ik gister was volgens mij wel wat meer 'samenvattend' met een link naar de pagina hierboven. Kan me voorstellen dat je dan misschien niet direct de link legt dat bijv. motion detection ineens veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:50
Dennism schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Ja, ik had het eerder hier al gelezen: https://www.synology.com/...s/eol-video-codec-support

Waar je kan ziet wat het goed voor de verschillende packages.

Die popup die ik gister was volgens mij wel wat meer 'samenvattend' met een link naar de pagina hierboven. Kan me voorstellen dat je dan misschien niet direct de link legt dat bijv. motion detection ineens veranderd.
Bedankt voor de link. Ik zie dat mijn DVA1622 deze ondersteuning niet verliest:
Note 2: Deep Video Analytics (DVA) series recorders models and VisualStation series clients will retain support for AVC and HEVC codecs.
Ergens wel logisch aangezien deze types krachtiger zijn dan vergelijkbare DS modellen en meer voor surveillance doeleinde ingezet kunnen worden. Maar wel erg jammer dat ze dit met terugwerkende kracht op bestaande modellen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

r132546e schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor de link. Ik zie dat mijn DVA1622 deze ondersteuning niet verliest:
[...]

Ergens wel logisch aangezien deze types krachtiger zijn dan vergelijkbare DS modellen en meer voor surveillance doeleinde ingezet kunnen worden. Maar wel erg jammer dat ze dit met terugwerkende kracht op bestaande modellen toepassen.
Vooral omdat mn DS1520+ er geen enkele moeite mee heeft. Ordinaire besparingsmaatregel. Niks meer, niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Wat ik dan weer jammer vind is dat plex ook direct niet meer werkt...

Wat gebruiken jullie nu om de video's te streamen? Mediaserver gebruikt dlna/upnp om te streamen maar dat vind ik een behoorlijk bagger protocol. Ondertiteling werkt daar vaak niet.

Ik kan natuurlijk ook Kodi installeren op de clients (en dan met samba/nfs shares werken) maar eigenlijk vond ik het van plex zo fijn dat die op de server bijhield waar dat je bent en dat die via een vaste poort naar buiten gaat.

Ik snap dat h265 een behoorlijke impact heeft op de cpu en dat het waarschijnlijk ook licenties kost, dus ik begrijp de keuze wel en ik laat ook het liefste alles via de client decoderen ipv via de server. Bijna alle clients die ik in huis heb kunnen h265 via de hardware decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@DutchKel ik gebruik zelf geen Plex. maar ik begreep op o.a. Reddit dat Plex al enige tijd versies heeft voor DSM7.2.2 en dat wanneer je Plex in een docker draait het helemaal geen issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Dennism schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:16:
@DutchKel ik gebruik zelf geen Plex. maar ik begreep op o.a. Reddit dat Plex al enige tijd versies heeft voor DSM7.2.2 en dat wanneer je Plex in een docker draait het helemaal geen issue is.
Ik zal eens kijken of ik plex kan vinden als package. Ik heb plex voorheen in docker gehad draaien, maar ik vond het qua onderhoud toch makkelijker om die als package te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DutchKel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Ik zal eens kijken of ik plex kan vinden als package. Ik heb plex voorheen in docker gehad draaien, maar ik vond het qua onderhoud toch makkelijker om die als package te draaien.
Heb even teruggezocht, deze link werd op reddit gedeeld: https://www.plex.tv/nl/me...t=nas&plat=synology-dsm72

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
DutchKel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:59:
Wat ik dan weer jammer vind is dat plex ook direct niet meer werkt...

Wat gebruiken jullie nu om de video's te streamen? Mediaserver gebruikt dlna/upnp om te streamen maar dat vind ik een behoorlijk bagger protocol. Ondertiteling werkt daar vaak niet.

Ik kan natuurlijk ook Kodi installeren op de clients (en dan met samba/nfs shares werken) maar eigenlijk vond ik het van plex zo fijn dat die op de server bijhield waar dat je bent en dat die via een vaste poort naar buiten gaat.

Ik snap dat h265 een behoorlijke impact heeft op de cpu en dat het waarschijnlijk ook licenties kost, dus ik begrijp de keuze wel en ik laat ook het liefste alles via de client decoderen ipv via de server. Bijna alle clients die ik in huis heb kunnen h265 via de hardware decoderen.
Plex gebruikt ook dlna/upnp voor het streamen dus dat maakt geen verschil.
Support voor ondertiteling en codecs is dus ook bij plex afhankelijk van de dlna profielen die ze wel of niet meeleveren en die moeten matchen met de dlna profielen die op je display device aanwezig zijn.

En het verplaatsen van de h.265 codec naar het display device is in mijn ogen in de huidige wereld erg logisch.
H.265 gebruikt zware encryptie waar relatief veel cpu voor nodig is en de resulterende video data is ontzettend veel groter dus dat belast zowel de Nas als het netwerk behoorlijk.
Als je dat verplaatst naar de display devices die over het algemeen heel krachtige gpu's hebben is dat een dubbelle winst (minder Nas en Netwerk belasting).

Het gebruikte dlna protocol was natuurlijk altijd al ruk, maar was noodzakelijk omdat TV fabrikanten weigerden andere protocollen te implementeren.
Tegenwoordig is het veel slimmer iets als Kodi of VLC op je display device te gebruiken en daarmee alleen bestandsbenadering op de Nas te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ben(V) schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Plex gebruikt ook dlna/upnp voor het streamen dus dat maakt geen verschil.
Support voor ondertiteling en codecs is dus ook bij plex afhankelijk van de dlna profielen die ze wel of niet meeleveren en die moeten matchen met de dlna profielen die op je display device aanwezig zijn.

En het verplaatsen van de h.265 codec naar het display device is in mijn ogen in de huidige wereld erg logisch.
H.265 gebruikt zware encryptie waar relatief veel cpu voor nodig is en de resulterende video data is ontzettend veel groter dus dat belast zowel de Nas als het netwerk behoorlijk.
Als je dat verplaatst naar de display devices die over het algemeen heel krachtige gpu's hebben is dat een dubbelle winst (minder Nas en Netwerk belasting).

Het gebruikte dlna protocol was natuurlijk altijd al ruk, maar was noodzakelijk omdat TV fabrikanten weigerden andere protocollen te implementeren.
Tegenwoordig is het veel slimmer iets als Kodi of VLC op je display device te gebruiken en daarmee alleen bestandsbenadering op de Nas te doen.
Plex gebruikt (gelukkig) geen dlna/UPnP om te streamen. Je ziet plex daarom ook niet op je tv staan als media apparaat.

Plex gebruikt voornamelijk het HTTP Live Streaming-protocol (HLS) om video's te streamen, vooral voor externe en mobiele clients. HLS maakt het mogelijk om media in kleine segmenten te verdelen, wat zorgt voor een soepele aanpassing aan netwerkcondities en maakt het geschikt voor adaptieve bitrate streaming. Voor lokale streaming binnen een thuisnetwerk kan Plex ook het Direct Play- of Direct Stream-protocol gebruiken. Dit laatste maakt het mogelijk om video's zonder transcodering af te spelen als het bestand compatibel is met het afspeelapparaat, waardoor de server minder belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Vraag: ik wilde vandaag mijn DS918+ updaten naar DSM 7.2.2 en dat kan niet automatisch (was bekend). Maar na het uploaden van het juiste PAT bestand wordt de update ook niet gedaan. Na een tijdje "Loading" is alle actie voorbij....

Wie herkent dit en/of weet een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
DutchKel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Plex gebruikt (gelukkig) geen dlna/UPnP om te streamen. Je ziet plex daarom ook niet op je tv staan als media apparaat.

Plex gebruikt voornamelijk het HTTP Live Streaming-protocol (HLS) om video's te streamen, vooral voor externe en mobiele clients. HLS maakt het mogelijk om media in kleine segmenten te verdelen, wat zorgt voor een soepele aanpassing aan netwerkcondities en maakt het geschikt voor adaptieve bitrate streaming. Voor lokale streaming binnen een thuisnetwerk kan Plex ook het Direct Play- of Direct Stream-protocol gebruiken. Dit laatste maakt het mogelijk om video's zonder transcodering af te spelen als het bestand compatibel is met het afspeelapparaat, waardoor de server minder belast wordt.
Dat is alleen zo als je display device HLS ondersteund, is dat niet het geval dan zal je toch weer dlna moeten gebruiken.
En zoals ik al zei is het tegenwoordig met de huidige display devices waar van alles op geïnstalleerd kan worden veel slimmer om iets als Kodi of Vlc daar te installeren en niet meer een server op een Nas het werk te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ben(V) schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

Dat is alleen zo als je display device HLS ondersteund, is dat niet het geval dan zal je toch weer dlna moeten gebruiken.
En zoals ik al zei is het tegenwoordig met de huidige display devices waar van alles op geïnstalleerd kan worden veel slimmer om iets als Kodi of Vlc daar te installeren en niet meer een server op een Nas het werk te laten doen.
Plex heeft een eigen client dus die kan zelf bepalen welk protocol die gebruikt. Dat heeft weinig met het client device zelf te maken. Alleen de cpu en gpu zijn daarbij van belang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:27
Ik zie dat de update alleen van toepassing is op dsm 7.2.
Denk je dat de exploit alleen daarop werkte of zal synology de fix voor 7.2 als eerste maken vanwege de meest recente versie?

Helaas kan mijn ds214 alleen tot 7.1 upgraden. Misschien tijd voor vervanging in dat geval... goede reden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Begrijp ik nu goed dat met de update naar 7.2.2 VideoStation helemaal weg is of ondersteund deze alleen transcoderen / x265 materiaal niet meer?

download: Synology DSM 7.2.2 build 72806 Update 1

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Greatsword schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:29:
Begrijp ik nu goed dat met de update naar 7.2.2 VideoStation helemaal weg is of ondersteund deze alleen transcoderen / x265 materiaal niet meer?

download: Synology DSM 7.2.2 build 72806 Update 1
Nee die is helemaal weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:58
Afgelopen nacht de onderstaande mail gekregen:Eerder was er ook al een nieuwsbericht op Tweakers over, zie ook nieuws: Synology dicht ernstige kwetsbaarheid in nasapparaten, ontdekt door N... en de Patch versie was ook al gemeld: download: Synology DSM 7.2.2 build 72806 Update 1

Maar toch even voor de zekerheid nog even hier delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azcxjnrySnWd91i9-4x6SNGed7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ARB4IpoeCYRK1MxhQwLg8ZT2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Gynnad op 13-11-2024 07:45 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deann schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:28:
Ik zie dat de update alleen van toepassing is op dsm 7.2.
Denk je dat de exploit alleen daarop werkte of zal synology de fix voor 7.2 als eerste maken vanwege de meest recente versie?

Helaas kan mijn ds214 alleen tot 7.1 upgraden. Misschien tijd voor vervanging in dat geval... goede reden :p
Nou dan zou ik gewoon een ander (wat mij betreft fatsoenlijker) OS installeren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Jerie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:37:
[...]

Zoals?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:27
Inderdaad, als dat kan ga ik graag verser kijken. Ik heb nog nietnkunnen vinden dat dit ook echt mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Jerie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:37:
[...]

Succes met de dichtgebouwde bootloader van een Synology. Ding mag gewoon de kliko in hoor, of je moet handig zijn met een seriële programmer en te veel tijd hebben. Het is uiteindelijk een 10j oude NAS. Elk apparaat heeft een levenscyclus en die is aan zijn einde zodra DSM 7.1 EOL gaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb helaas nog niets werkend kunnen vinden voor m'n DS718+. Wat me wel is gelukt is Linuxbrew (Homebrew voor Linux) en Nix installeren. Hiermee krijg ik alle software die ik wil aan de praat, zoals Rclone, Samba (was ff nodig, weer weggehaald :P), Tailscale, Neovim, Tmux [...]. Ik gebruik https://github.com/jberkman/synozfs zonder verder ook maar iets binnen DSM te doen of installeren (volgens DSM zijn de disks buiten gebruik). Nadeel is wel dat ik net als volledig DSM-gebruikers met een oude Linux kernel zit.

Mijn setup is nu als volgt:

1) 24/7 thuisserver met Proxmox, OPNsense, en een volwaardig Linux server OS met OCI. Deze draait ook socat om de DSM ssh en https ports te forwarden.

2) Backups naar Jottacloud.

3) Remote Synology die 1x per week aan gaat, en de backups van Jottacloud kopieert.

Er zijn nog wat randzaakjes die ik wil regelen, zoals start-up script en crontab om Rclone en zfs receive en scrub te automatiseren. Ik weet dat dit in DSM kan maar ik wil het graag via CLI.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Ik zat zelf altijd te balen als ik Lightroom opstartte en m'n NAS nog niet gemount was op m'n mac. Dan kan hij de orginele foto's niet vinden, geen groot probleem maar meer een ongemak om dat dan handmatig te doen. Nu was het vandaag zo ver dat ik maar eens ging zoeken naar een oplossing en gelukkig is daar een mooi tooltje voor: https://www.tweaking4all.nl/programmas/connectmenow-v4/
Nu in gebruik en tot dusverre werkt het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
  • Laatst online: 22:50
Er is een nieuwe Synology serie uitgekomen, DP320, DP340 en DP7400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessant maar lijkt vooral op storage gericht en minder op server taken.
Zag toevallig ook een verwijzing naar een U green nas. Basically een N100 CPU in nas behuizing.
Nu Synology wat minder open is wordt dat ook wel interessanter.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 10-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:53

Woohooo

Smilie, James Smilie

Is er nog ontwikkeling verder bij Synology op NAS met DSM gebied?

Ik loop nu een beetje tegen de limieten aan met mijn 415+.
DS723+ zou prima vervanger zijn, maar voor een 2 jaar oude nas vind ik 500eu erg veel.

Als ik zo eens in de comments kijken van die DP video lijkt het alsof Synology lekker zn eigen glazen aan het ingooien is.

[ Voor 22% gewijzigd door Woohooo op 31-01-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Op basis van eerdere release cycles verwacht ik dat aan in de herfst van dit jaar de DS926+ op de markt komt. Tegelijkertijd lijkt Synology qua software stil te staan (of zelfs achteruit te gaan). Zijn er aanwijzingen dat Synology een afwijkende release cycle hanteert en dat het niet aannemelijk is dat dit jaar de DS926+ op de markt komt?

Daarnaast lees ik allerlei (ongefundeerde?) verwachtingen dat Synology een abonnementsmodel wil gaan hanteren. Als consument zie ik niet in waarom ik dit zou willen en waarom ik niet over zou stappen naar een concurrent of een zelfbouw gebaseerd op Xpenology. Weet iemand waar de verwachtingen op zijn gebaseerd dat Synology richting een abonnementsmodel wil gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Opi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:45:
Op basis van eerdere release cycles verwacht ik dat aan in de herfst van dit jaar de DS926+ op de markt komt. Tegelijkertijd lijkt Synology qua software stil te staan (of zelfs achteruit te gaan). Zijn er aanwijzingen dat Synology een afwijkende release cycle hanteert en dat het niet aannemelijk is dat dit jaar de DS926+ op de markt komt?

Daarnaast lees ik allerlei (ongefundeerde?) verwachtingen dat Synology een abonnementsmodel wil gaan hanteren. Als consument zie ik niet in waarom ik dit zou willen en waarom ik niet over zou stappen naar een concurrent of een zelfbouw gebaseerd op Xpenology. Weet iemand waar de verwachtingen op zijn gebaseerd dat Synology richting een abonnementsmodel wil gaan?
De enige abonnementen die ik ken zijn de verschillende Synology C2 diensten. Zelf gebruik ik vanaf het aller eerste begin wat toen nog C2 Backup heette en wat ze inmiddels hebben omgedoopt naar C2 Storage. Het is de remote target voor mijn Hyper Backup.

Bij Synology kruipen ze steeds meer naar de corporate en enterprise markt toe maar ik weet niet of ze daar daadwerkelijk een voet tussen de deur kunnen krijgen aangezien de competitie al veel langer actief is in die markt en de klanten zijn in dat segment over het algemeen behoorlijk merktrouw omdat veranderingen nu eenmaal ingewikkeld zijn en dus tijd en geld kosten. Het zal mij benieuwen of Synology daadwerkelijk voor elkaar gaat krijgen wat ze voor ogen hebben.

Voor mijn gevoel ligt hun kracht juist in de prosumer markt, consumenten, zelfstandigen en het kleinbedrijf. Voor middelgrote ondernemingen acht ik de kans al een stuk kleiner dat ze voor oplossingen van Synology kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Die nieuwe 25+ modellen vallen mij wel tegen, AMD cpu's van 5 jaar terug en Intel zelfs 6 jaar. De grootste bottleneck van 1Gbit gelukkig nu wel 2.5Gbit maar eigenlijk houdt de vernieuwing daar op.

Toch, als de prijzen weer hoger worden ingeschaald voor deze 'oude' hardware met ook steeds meer restricties qua 3rd party hardware én apps die verdwijnen worden andere partijen/zelfbouw wel steeds interessanter.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 13-03-2025 16:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:11:
Die nieuwe 25+ modellen vallen mij wel tegen, AMD cpu's van 5 jaar terug en Intel zelfs 6 jaar. De grootste bottleneck van 1Gbit gelukkig nu wel 2.5Gbit maar eigenlijk houdt de vernieuwing daar op.

Toch, als de prijzen weer hoger worden ingeschaald voor deze 'oude' hardware met ook steeds meer restricties qua 3rd party hardware én apps die verdwijnen worden andere partijen/zelfbouw wel steeds interessanter.
NASCompares heeft er vanochtend een video over uitgedaan:
YouTube: Synology DS925+, DS1525+, DS225+, DS1825+, DS425+ NAS and MORE REVEALED

Modellen krijgen nu 2.5 Gbps maar de 10 Gbps uitbreidingsoptie lijkt bij nieuwe modellen te verdwijnen. Dat lijkt mij geen vooruitgang. Ook het hergebruik van verouderde CPU's is inderdaad teleurstellend te noemen. NVMe SSD's die op PCIe 3.0 x 1 lane worden aangesloten zijn voor mijn gevoel ook niet meer van deze tijd. Het laat allemaal het nodige te wensen over.

Alternatieven als TrueNAS, Unraid, OMV en dergelijke beginnen langzaamaan steeds interessanter te worden. Een Proxmox VE server met een hand vol virtual machines die gezamenlijk de verschillende NAS functies vervullen behoort onderhand ook tot de serieuze opties. Tsja, even kijken wat exact de prijzen gaan worden voor die nieuwe hardware.

Met Synology DSM koopt je uiteraard gemak en dat is nog altijd een goed verkoopargument voor deze apparaten. Maar de wereld zit ondertussen niet stil. Het is me ook niet helemaal duidelijk wie nu precies de doelgroepen zijn van Synology? Ze lijken zich de laatste tijd vooral te richten op de Enterprise markt, midden- en grote bedrijven met hele serieuze omgevingen waar downtime meteen een enorm afbreukrisico is voor de onderneming. Gaan die ondernemingen daadwerkelijk overstappen van hun huidige leveranciers naar Synology? Ik moet het nog zien.

Voor mij als kleine zelfstandige voldoet een Synology NAS vooralsnog prima voor mijn behoefte aan dataopslag. Als die behoefte gaat veranderen dan weet ik nog niet met zekerheid of mijn volgende NAS weer een Synology gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

FrankHe schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:42:
Ze lijken zich de laatste tijd vooral te richten op de Enterprise markt, midden- en grote bedrijven met hele serieuze omgevingen waar downtime meteen een enorm afbreukrisico is voor de onderneming.
Wij gebruiken al jaren Synology (verspreid door EMEA, denk ik dat wij wel midden+ zijn) maar ook daar voelt het voor mij raar om een RS4021xs+ of RS3621xs+ in de vervangingsronde op te nemen.. sterker nog, voor sommige die vervangen worden komt er gewoon eenzelfde(!) model.. WTF..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Wij gebruiken al jaren Synology (verspreid door EMEA, denk ik dat wij wel midden+ zijn) maar ook daar voelt het voor mij raar om een RS4021xs+ of RS3621xs+ in de vervangingsronde op te nemen.. sterker nog, voor sommige die vervangen worden komt er gewoon eenzelfde(!) model.. WTF..
Hetzelfde model, serieus? Hoeveel jaar gaat Synology nog DSM ondersteuning geven op een 2021-model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

FrankHe schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:07:
Hetzelfde model, serieus? Hoeveel jaar gaat Synology nog DSM ondersteuning geven op een 2021-model?
Geen idee maar ik koop ze nieuw incl. 5 jaar extended wareanty plus. Oudere RS modellen hebben ook ruim 10 jaar support gehad, dat vind ik ook altijd een van de sterke punten om voor Synology te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Geen idee maar ik koop ze nieuw incl. 5 jaar extended wareanty plus. Oudere RS modellen hebben ook ruim 10 jaar support gehad, dat vind ik ook altijd een van de sterke punten om voor Synology te kiezen.
Op het vlak van langdurige support heef Synology de afgelopen vijftien jaar inderdaad waargemaakt wat ze beloven. Daar ben ik het helemaal mee eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:39
Enerzijds ben ik blij met de 2.5 Gbps upgrade voor bijvoorbeeld de 225+. Mijn thuisnetwerk is daar nu nog niet op uitgerust, maar nu nog apparatuur kopen met 1 Gbps voelt heel onlogisch. Maar voor de rest is de hardware wel stil blijven staan.

En hoewel nog steeds DSM heel fijn is in gebruik, zeker voor basic foto-beheer en back-ups. Aan de andere kant is het jammer dat bepaalde functionaliteit is geschrapt, zoals video station (voldeed prima voor die paar films van mij).

Het grote pluspunt van Synology is de lange ondersteuning.

Ik blijf nog even twijfelen over de opvolger van mijn DS118, sommige opties van de concurrentie zijn ook interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het stomme is dat veel oudere modellen (met dezelfde specs) maar dan met een 10Gbit kaart erin misschien zelfs een interessantere optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Het schrappen van de 10 Gbps uitbreidingsoptie is volslagen idioot. Oudere modellen zullen naar waarschijnlijkheid in prijs gaan stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik had al gekozen om een Ugreen Nas aan te schaffen en toen ik de aankondigingen over die nieuwe Synology modellen las dacht ik "oeps te vroeg".

Maar als ik de specs lees zijn deze modellen nauwelijks vooruitgang en blijft ver achter bij de DXP 4800 plus die ik aangeschaft heb.

Zie deze post van mij.
Ben(V) in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

@Ben(V) Het eerste wat ik deed na het zien van de specs was QNap en Ugreen bekijken. Ugreen is nog jong, maar heeft veel potentie. Containers en SSH is mogelijk met Ugreen, met een fatsoenlijke CPU waar je 16GB geheugen in kunt stoppen. Maar hoe ga je een aantal TB aan data migreren?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Ben(V) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:59:
Ik had al gekozen om een Ugreen Nas aan te schaffen en toen ik de aankondigingen over die nieuwe Synology modellen las dacht ik "oeps te vroeg".

Maar als ik de specs lees zijn deze modellen nauwelijks vooruitgang en blijft ver achter bij de DXP 4800 plus die ik aangeschaft heb.

Zie deze post van mij.
Ben(V) in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Synology blijft daarin inderdaad achter. Maar die UGREEN modellen zijn gewoon mini-PC's hoor Ben. Het feit dat er een HDMI op zit zegt namelijk daarin al genoeg.

Standby verbruik van een 923+ is 11.51 watt. Standby verbruik van jouw DXP 4800 Plus is het viervoudige.

https://www.reddit.com/r/...q/power_consumption_info/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
timovd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:07:
@Ben(V) Het eerste wat ik deed na het zien van de specs was QNap en Ugreen bekijken. Ugreen is nog jong, maar heeft veel potentie. Containers en SSH is mogelijk met Ugreen, met een fatsoenlijke CPU waar je 16GB geheugen in kunt stoppen. Maar hoe ga je een aantal TB aan data migreren?
Ik heb op zowel de oude Nas als de nieuwe Nas smb multichannel geconfigureerd en zet de data gewoon via het netwerk over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Prx schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:09:
[...]

Synology blijft daarin inderdaad achter. Maar die UGREEN modellen zijn gewoon mini-PC's hoor Ben. Het feit dat er een HDMI op zit zegt namelijk daarin al genoeg.

Standby verbruik van een 923+ is 11.51 watt. Standby verbruik van jouw DXP 4800 Plus is het viervoudige.

https://www.reddit.com/r/...q/power_consumption_info/
Valt reuze mee dat verbruik, maar als je dat erg belangrijk vind koop je een DXP 4800 (dus zonder) plus daar zit een N100 cpu in en die verbruikt nog veel minder dan die Synology modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Ben(V) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:16:
[...]

Valt reuze mee dat verbruik, maar als je dat erg belangrijk vind koop je een DXP 4800 (dus zonder) plus daar zit een N100 cpu in en die verbruikt nog veel minder dan die Synology modellen.
Het punt is dat Synology kijkt naar de primaire functie van het apparaat, het zijn van een NAS, en daar de specs op afstemt. Wat UGREEN doet is gewoon een veel krachtigere miniPC pakken en daar iets van NAS functionaliteit op deployen. Je zit veel dichter aan tegen de inzet van een NUC dan je zelf misschien denkt. Je brengt het alsof performance belangrijker is dan het ecosysteem wat Synology heeft opgezet, omdat er toevallig Docker op kan draaien.

Eigenlijk heb je gewoon gekozen voor een Mini PC in een NAS Form Factor en Case. Dat kun je niet vergelijken met Synology.

En dat zeg ik, wetende dat ik ook vind dat Syno te ver is doorgeslagen in het uitknijpen van de hardware en het achterblijven qua mem en network. Maar dit gaat me ook te ver om zo te vergelijken omdat UGREEN het toevallig een NAS noemt en goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002

Lief Adje

Love is in the air

Yes ook een DS625slim aangekondigd :) mooie upgrade voor mijn DS620slim

[ Voor 31% gewijzigd door Lief Adje op 14-03-2025 11:52 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Prx schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Het punt is dat Synology kijkt naar de primaire functie van het apparaat, het zijn van een NAS, en daar de specs op afstemt. Wat UGREEN doet is gewoon een veel krachtigere miniPC pakken en daar iets van NAS functionaliteit op deployen. Je zit veel dichter aan tegen de inzet van een NUC dan je zelf misschien denkt. Je brengt het alsof performance belangrijker is dan het ecosysteem wat Synology heeft opgezet, omdat er toevallig Docker op kan draaien.

Eigenlijk heb je gewoon gekozen voor een Mini PC in een NAS Form Factor en Case. Dat kun je niet vergelijken met Synology.

En dat zeg ik, wetende dat ik ook vind dat Syno te ver is doorgeslagen in het uitknijpen van de hardware en het achterblijven qua mem en network. Maar dit gaat me ook te ver om zo te vergelijken omdat UGREEN het toevallig een NAS noemt en goedkoper is.
Synology is ook niets anders dan een mini PC met in de bootloader vastgelegde functies die er voor zorgen dat je er enkel DSM op kunt draaien.
En als je een Nas enkel als fileserver wilt gebruiken kun je prima af met een model uit de j serie, maar waarom denk je dat de meest verkochte modellen in de plus serie zitten?
Omdat mensen er meer mee willen doen en dan zijn de Synology modellen gewoon underperformers met bejaarde cpu's en geheugen.

En zoals ik al zei heeft Synology een plus door de geleverde software al moet ik zeggen dat tot nu toe die Ugreen op dat gebied echt niet tegenvalt.
De vele standaard applicaties die ze leveren doen nauwelijks tot helemaal niet onder voor die van Synology.

Maar het gezeik van DSM dat je disk of memory niet op de supported lijst staat, en het verwijderen van allerlei USB devices support en verwijderen van video codecs is mij in ieder geval in het verkeerde keelgat geschoten en dan heb ik het nog niet eens over het prijsverschil.

Heb even gemeten en mijn Ugreen DX4800 plus verbruikt in idle mode met vier disken 22 Watt terwijl een DS923+ met drie disken 35 Watt in idle mode gebruikt.

PS En Nuc's zijn peperduur en hebben een probleem als je er vier disken in wilt stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 14-03-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
AMD V1500B is ook niet echt een upgrade. De DS1522+ uitbreiden met een 10Gbit netwerkkaart dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:46

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Weinig reden om mijn DS1821+ te upgraden zie ik :D. Wel rare keuze om 10Gbit upgrade niet mogelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tortelli schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:55:
Weinig reden om mijn DS1821+ te upgraden zie ik :D. Wel rare keuze om 10Gbit upgrade niet mogelijk te maken?
Inderdaad niemand lijkt het te begrijpen. Zeer opmerkelijke keuzes van Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik zou er qua processor wel op vooruit gaan tov mijn DS918+, maar verder eigenlijk niet.... Dus ik wacht nog even af. De ondersteuning loopt vanzelf af en dan moet ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:09
elsinga schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:25:
Ik zou er qua processor wel op vooruit gaan tov mijn DS918+, maar verder eigenlijk niet.... Dus ik wacht nog even af. De ondersteuning loopt vanzelf af en dan moet ik wel.
Ik heb nog een DS716+ die nog netjes meeloopt dus je hebt nog even. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Ik heb al een tijdje de bekende "Fan has stopped working" meldingen, gevolgd door "Fan has resumed" op mijn DS1511+. De fan begint dan hard te blazen op max, maar hij doet het wel gewoon. Vaker voorkomend probleem lees ik hier en daar, maar de oplossing (fan op stand X zetten, weet niet meer welke) lost het bij mij niet op. Ik heb alle standen inmiddels geprobeerd. Nooit echt verder naar gekeken want anders dan wat meer geluid van het blazen geloofde ik het wel. Nu begint een fan echter wel te klinken alsof hij daadwerkelijk niet goed meer is (veel herrie) dus ik moet 'm toch maar eens gaan vervangen. Iemand tips welke fans geschikt zijn voor dit oude beestje?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
elsinga schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:25:
Even was ik enthousiast ivm het snellere netwerk van de DS925+ maar eigenlijk ervaar ik de 1Gbps maar incidenteel als een bottleneck van mijn DS918+ die al ruim zes jaar draait. Ook de cpu kan eigenlijk nog wel mee. Het zijn eerder de schijven waar ik op termijn eens over na moet denken.
zendamateur (PC5E, WC5E)
Nostalgie! Ben ex PA0DSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 10:53
dirks schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Even was ik enthousiast ivm het snellere netwerk van de DS925+ maar eigenlijk ervaar ik de 1Gbps maar incidenteel als een bottleneck van mijn DS918+ die al ruim zes jaar draait. Ook de cpu kan eigenlijk nog wel mee. Het zijn eerder de schijven waar ik op termijn eens over na moet denken.

[...]
Nostalgie! Ben ex PA0DSQ
Mijn ds916+ draait nog prima op 1gbit. Had bijna een 923 gekocht maar de ryzen cpu is niet zoveel beter gezien de intel in de 916 een gpu heeft en netto nog beter is op plex dan de ryzen. Enige waarvoor ik zou upgraden was de 10g optie in de 923 welke in de 925 nu blijkbaar niet meer bestaat🤷🏻‍♂️

Nee ik wacht wel nog. Mijn 916 draait al 10 jaar nonstop perfect. Mocht er wat zijn dan zie ik het dan wel waar ik naar heen stap.

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:06
Qualixo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:30:
Nee ik wacht wel nog. Mijn 916 draait al 10 jaar nonstop perfect. Mocht er wat zijn dan zie ik het dan wel waar ik naar heen stap.
Hier ook een DS916+ met 8Gb .. draait al sinds Juli 2016 zonder problemen .. en wordt nog steeds ondersteund ..

Mijn Synology hiervoor was een CS-406 .. die het ook jaren perfect gedaan heeft.

Ik ga wel kijken naar een opvolger als de ondersteuning stopt .. maar als er te veel restricties op zitten ... Dan wordt het toch een DIY systeem. Er zijn gelukkig voldoende kasten te vinden waarmee je zelf iets moois kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:49
dirks schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:03:
[...]
Je weet dat je die 918 ook gewoon met SMB multichannel gebruik kan laten maken van beide lanpoorten? Kost je een poort in je switch maar als dat een 2,5Gbps exemplaar is haal je gewoon 2Gbps. Incidentele bottleneck waarschijnlijk ook gewoon opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
TweakGP schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Je weet dat je die 918 ook gewoon met SMB multichannel gebruik kan laten maken van beide lanpoorten? Kost je een poort in je switch maar als dat een 2,5Gbps exemplaar is haal je gewoon 2Gbps. Incidentele bottleneck waarschijnlijk ook gewoon opgelost.
Waarom moet dat dan in een 2.5Gb switch? Als hij een 1Gb switch heeft werkt SMB3 MC ook prima.
SMB3 MC heeft wel wat 'eigenaardigheden'. Kan best dat je geen 2Gb haalt maar minder.

De 918 bij mij draait met 2 USB 2.5Gb dongeltjes op een 2.5Gb switch. OK, niet ondersteund door Synology maar werkt prima.
De 1Gb poorten zijn niet meer in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
reinier68 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:30:
[...]
Waarom moet dat dan in een 2.5Gb switch? Als hij een 1Gb switch heeft werkt SMB3 MC ook prima.
Omdat als je switch alleen gigabit poorten heeft het best lastig is er een apparaat op aan te sluiten die 2Gb gaat halen? :-)

En ik zie geen eigenaardigheden. Heb hier zowel een 423 als 1522 met meerdere 1Gb aansluitingen onder SMB multichannel draaien en haal gewoon 2Gb en 2,5Gb naar een PC met 2,5Gb. Kost gewoon helemaal niets extra's behalve wat poorten op een switch.

En dingen als WOL blijven dan ook gewoon werken in tegenstelling tot met een USB Ethernet oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 18-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 22:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

reinier68 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:30:
[...]

SMB3 MC heeft wel wat 'eigenaardigheden'. Kan best dat je geen 2Gb haalt maar minder.

De 918 bij mij draait met 2 USB 2.5Gb dongeltjes op een 2.5Gb switch. OK, niet ondersteund door Synology maar werkt prima.
De 1Gb poorten zijn niet meer in gebruik.
Waarom moet dat dan in een 2.5Gb switch?

Dan kan een "afnemer" met 2Gb van de Synology lezen. Een 1Gb switch kan ook, alleen kan dan een lezer maar maximaal 1GB halen. Je kan dan nog steeds een 1Gb switch gebruiken waarmee je 2 verschillende potentiele lezers tegelijkertijd 2 x 1Gb kunnen doen, maar indien je echt boven de 1Gb per gebruiker wilt uitkomen, dan heb je een 2.5Gb switch nodig.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 22:00
Ik ben begonnen met een DS 106E dus al aardig lang een Synology gebruiker.
Er draaien nu nog een DS213+ en een DS415+ dus niet al te nieuwe apparaten, maar ik weet nog niet zo snel of ik blind weer een Synology zou kiezen. Dat ze niet het nieuwste van het nieuwste gebruiken kan ik nog wel over heen stappen, maar dat ze steeds meer bepalen voor de klant zoals alleen hun eigen hardware vind ik wel een ding. Ik wil gewoon zelf bepalen wat erin gaat…

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:24
Quakie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:48:
Ik ben begonnen met een DS 106E dus al aardig lang een Synology gebruiker.
Er draaien nu nog een DS213+ en een DS415+ dus niet al te nieuwe apparaten, maar ik weet nog niet zo snel of ik blind weer een Synology zou kiezen. Dat ze niet het nieuwste van het nieuwste gebruiken kan ik nog wel over heen stappen, maar dat ze steeds meer bepalen voor de klant zoals alleen hun eigen hardware vind ik wel een ding. Ik wil gewoon zelf bepalen wat erin gaat…
Ik herken je twijfels. Zo ben ik erover aan het denken om zodra mijn DS218+ de geest geeft over te stappen op de Ubiquiti NAS; €500,- en 7-bays. Ok er kunnen geen docker containers op draaien, maar daar hoef ik niet per se een Synology voor te hebben. De move naar ‘eigen hardware eerst’ is begrijpelijk, maar heeft niet mijn voorkeur. Daarnaast is het goed kijken welke usecases voor eenieder belangrijk zijn. Ik lees veel opmerkingen als ‘oudere hardware’ (processor wise dan) bij de nieuw op de markt gekomen producten, maar dat hangt af van kosten versus waar je het apparaat voor gaat gebruiken. De overstap naar 2,5 Gbit netwerk is een welkome in huidige tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een Ugreen NasSync 4800 plus is ook een prima alternatief met betere hardware en wel docker en geen gezeur over eigen hardware.
Zelfs eigen software kan bijvoorbeeld TrueNas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Quakie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:48:
maar dat ze steeds meer bepalen voor de klant zoals alleen hun eigen hardware vind ik wel een ding. Ik wil gewoon zelf bepalen wat erin gaat…
Het is inderdaad een beetje een trend.... maar het wordt ook wel erg overdreven.

Ze doen het eigenlijk vooral bij hun echte Enterprise modellen en net daaronder. De modellen die de meeste consumenten gebruiken hebben in de praktijk geen beperkingen (behalve dat ze allemaal de NVME's beperken als storage pool). Die waarschuwing negeert iedereen compleet en doet er verder ook niet toe.

Je koopt gewoon nog steeds middelmatige maar prima bruikbare hardware, goede software en een hele lange ondersteuning. Eigenlijk niets nieuws onder de zon.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 19-03-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdx86
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-09 08:17
TweakGP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:38:
[...]
Ze doen het eigenlijk vooral bij hun echte Enterprise modellen en net daaronder. De modellen die de meeste consumenten gebruiken hebben in de praktijk geen beperkingen (behalve dat ze allemaal de NVME's beperken als storage pool). Die waarschuwing negeert iedereen compleet en doet er verder ook niet toe.
[...]
Hoewel dat tot nu toe klopt, en vooral ook na de DSM 7.2 update iets makkelijker weg te klikken was in alles gepositioneerd onder de 12-bay oplossingen, zijn er schijnbaar wel bronnen die aangeven dat deze HDD verplichting over de hele lijn wordt doorgevoerd bij de xx25 refresh. Of het dan nog steeds bij een weg te klikken waarschuwing blijft of toch verder dicht getimmerd wordt valt dan dus ook nog maar eens te bezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Je kan voor alles wel ergens een gerucht vinden..... in de huidige situatie is het voor de modellen die de meesten gebruiken gewoon geen issue.

En gezien de relatief kleine upgrades in de nieuwere modellen lijkt het weinig logisch grote wijzigingen te verwachten. Maar wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Laatst online: 10:49
Met Synology koop je vooral zekerheid van je data (mits je zelf de backups goed organiseert).
Voor mij is dat veel waard.
En ze komen niet uit China of US. Telt voor mij ook mee.
Dat niet elke drive ondersteund kan worden snap ik ook. Het is heel veel werk om elke combinatie van NAS systeem en drive te testen. Hun eigen gebrande drives zijn getest, en dat betekent dus werk en dus een meerprijs.
Of het je die meerprijs waard is moet je zelf afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Laatst online: 16:21

Sharky

Skamn Dippy!

sbijlsma schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:

Dat niet elke drive ondersteund kan worden snap ik ook. Het is heel veel werk om elke combinatie van NAS systeem en drive te testen.
Dat weet ik niet hoor, mijn pc slikt elke drive van elk merk zonder issues. Dan kan een NAS van een gerenommeerd merk dat ook. Dat ze wat extra opties met bieden voor hun eigen drives wil ik best in meegaan, maar groter dan dat hoort het onderscheid niet te zijn, al helemaal niet in 2025.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
sbijlsma schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:
Dat niet elke drive ondersteund kan worden snap ik ook. Het is heel veel werk om elke combinatie van NAS systeem en drive te testen.
Het is verder een volslagen zinloos verhaal die compatibiliteit.... alle andere schijven werken ook gewoon prima. Er gaan gewoon standaard sata drives in.

Je hebt alleen geen formele ondersteuning, voor privé situaties niet spannend.
Alleen op de Enterprise versies blokkeren ze andere schijven, voor de rest is het een non-issue.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 19-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het probleem is dat ze beginnen met de enterprise serie waar je nog steeds andere dan Synology disken in kunt stoppen en de melding negeren, maar s.m.a.r.t. werkt niet meer en dat is zeker voor een enterprise systeem zorgelijk.

De volgende stap zal ongetwijfeld de plus serie worden.
En dat alles zou niet zo'n probleem zijn ware het niet dat die Synology disken ( en memory) peperduur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 22:09
TweakGP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:41:
Je kan voor alles wel ergens een gerucht vinden..... in de huidige situatie is het voor de modellen die de meesten gebruiken gewoon geen issue.

En gezien de relatief kleine upgrades in de nieuwere modellen lijkt het weinig logisch grote wijzigingen te verwachten. Maar wie weet.
Idd, in die bron wordt ook gesproken over “support”.

Dat kun je lezen als ze worden niet gesupport, dus ze werken daadwerkelijk niet. Maar hoogstwaarschijnlijk is het eerder n”iet gesupport” als “bel ons niet als er iets speelt waarbij de schijven een factor zijn, want daar leveren we geen support op”.

Het 2e is al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ben(V) schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:11:
Een Ugreen NasSync 4800 plus is ook een prima alternatief met betere hardware en wel docker en geen gezeur over eigen hardware.
Zelfs eigen software kan bijvoorbeeld TrueNas.
Heb net zelf een DX2800 gekocht en inderdaad de hardware is gewoon veel meer waar voor je geld.

De software valt me op zich ook niet tegen, daar lijken ze de laatste tijd flink wat dingen die eerder ontbraken of niet lekker werkten voor een groot deel te hebben opgelost.

Maar als ik naar het totaalplaatje kijk dan wint Synology toch nog steeds.....zelfs met de mindere hardware.

Waar ik niet over had nagedacht is gelijk het gemis van SHR. Werkt toch wel erg handig voor een mix van verschillende schrijven. Verwachte bij deze unit geen gebruik te maken van extra data security, dat doe ik wel met een backup, maar JBOD met meerdere schijven is het toch echt niet. De eerste schijf wordt gewoon volgeschreven voor de 2e wordt gebruikt en het blijkt dat als de 1e schijf de geest geeft alle data op alle schijven niet meer bruikbaar is :-(.

Deze gaat prima dienst doen als media- en downloadserver. Ze hebben ook net de Qbittorent app in hun applijst opgenomen, handig. En het ding draait best lekker zuinig met een idee gebruik van minder dan 10W.

Maar voor de rest blijft het voorlopig toch nog even Syno voor de echte backups en dingen als de foto app. Performance boeit daar amper, en ik heb er toch wat meer vertrouwen in. Ook op de lange termijn.

Voor het draaien van veel Docker containers of andere homeserver dingen zou deze wellicht wel de voorkeur hebben. Maar juist voor die basis NAS dingen toch (nog) net niet.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 31-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bij een Nas met maar twee disk trays is SHR volkomen nutteloos, dat heeft alleen zin als je meer trays hebt, want je hebt altijd telkens twee gelijke disken(of meer) nodig.

En Jbod moet je gewoon nooit aan beginnen.
Gebruik gewoon meerdere volumes, je gebruikt tenslotte ook verschillende folders en subfolders.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 31-03-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ben(V) schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:58:
Bij een Nas met maar twee disk trays is SHR volkomen nutteloos, dat heeft alleen zin als je meer trays hebt, want je hebt altijd telkens twee gelijke disken nodig.

En Jbod moet je gewoon nooit aan beginnen.
Gebruik gewoon meerdere volumes, je gebruikt tenslotte ook verschillende folders en subfolders.
Voor jou wellicht.... niet voor mij. Ik wil gewoon 1 volume met meerdere schijven van verschillende grootte.
Niks nutteloos aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:52
Ja ok, maar SHR heeft alleen nut bij meer dan 2 schijven van ongelijk formaat. Als je 2 schijven hebt van ongelijk formaat is de capaciteit van het volume met SHR gelijk aan de kleinste capaciteit van de 2 schijven.

[ Voor 12% gewijzigd door upje op 31-03-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het nut van SHR is als je minimaal vier trays hebt en telkens twee disken van hetzelfde formaat.
Dan kan SHR iets voor je betekenen en anders dus niet.

Dus twee disken van bijvoorbeeld 8TB en je stopt er twee van 10TB bij dan maakt SHR onder water er een Raid5 set van 4x 8T plus een Raid1 set van 2x 2TB die hij dan samen in een Jbod voegt tot een volume.

Met maar 2 trays kan dat dus nooit en is SHR nutteloos.

Bij maar twee trays kun je enkel jbod gebruiken en dat geeft extra risico, want gaat een disk defect dan ben je alles kwijt.
Die twee disken mogen dan wel van verschillende grote zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 31-03-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Het ging meer om de constatering dat het ontbreekt...... een Syno stukje software waar ik verder nooit over had nagedacht maar nu bij het instellen van mijn pools gelijk miste.

Bij deze variant inderdaad niet gelijk relevant maar de constatering was dat dit voor mij wel belangrijk is.

Verder dus best aardige software en ook weer prettig om gewoon de SMART attributen te zien, en ze hebben ook een iOS app :-). Maar het totaalplaatje incl. software is het het dus voor mij nog steeds niet waard.

Wel prettig dat ik niet tegen het gezeur met NVME's als storage pool aanliep. Die vindt ik erg irritant van Syno, ook al kan je er omheen.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakGP op 31-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Persbericht op de Duitse website van Synology over de ondersteuning van harde schijven voor Plus modellen vanaf de 25 serie:
https://www.synology.com/...20eigene%20%C3%96kosystem

Vertaald:

Duitsland, Düsseldorf - 16.04.2025 - Na het succes van de high-performance serie, vertrouwt het bedrijf nu ook steeds meer op Synology's eigen opslagmedia voor de Plus serie modellen die vanaf 2025 worden uitgebracht. Hierdoor zullen gebruikers profiteren van hogere prestaties, grotere betrouwbaarheid en efficiëntere ondersteuning.

“Met onze eigen oplossing voor harde schijven hebben we al aanzienlijke voordelen gezien voor onze klanten in verschillende implementatiescenario's,” zegt Chad Chiang, Managing Director van Synology GmbH en Synology UK. “Door ons geïntegreerde ecosysteem uit te breiden naar de Plus Series willen we alle gebruikers - van thuisgebruikers tot kleine bedrijven - de hoogste niveaus van beveiliging, prestaties en aanzienlijk efficiëntere ondersteuning bieden.”

Voor gebruikers betekent dit dat vanaf Plus Series-modellen die in 2025 worden uitgebracht, alleen Synology's eigen harde schijven en harde schijven van derden die zijn gecertificeerd volgens de specificaties van Synology compatibel zullen zijn en het volledige scala aan functies en ondersteuning zullen bieden.

Plus-modellen die zijn uitgebracht tot en met 2024 (met uitzondering van XS Plus series en rack-modellen) zullen niet veranderen. Daarnaast blijft de migratie van harde schijven van bestaande Synology NAS naar een nieuw Plus-model mogelijk zonder beperkingen.

Het gebruik van compatibele en niet-vermelde harde schijven zal in de toekomst onderhevig zijn aan bepaalde beperkingen, zoals het aanmaken van pools en ondersteuning bij problemen en storingen veroorzaakt door het gebruik van niet-compatibele opslagmedia. Volumewijde deduplicatie, levensduuranalyses en automatische firmware-updates van de harde schijven zullen in de toekomst alleen beschikbaar zijn voor Synology harde schijven.

De nauwe integratie van Synology NAS-systemen en harde schijven vermindert compatibiliteitsproblemen en verhoogt de betrouwbaarheid en prestaties van het systeem. TTegelijkertijd kunnen firmware-updates en beveiligingspatches efficiënter worden geleverd om een hoog niveau van gegevensbeveiliging en efficiëntere ondersteuning voor Synology-klanten te garanderen.

[ Voor 16% gewijzigd door dennisje7 op 16-04-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:42
ook nascompares heeft hier een publicatie over:
https://nascompares.com/2...d-bye-bye-seagate-and-wd/

de highlights van de veranderingen Quote nascompares artikel :

Synology to Restrict Third-Party Drive Functionality on 2025+ NAS Models

Starting with the 2025 generation of Synology Plus series NAS devices, the company appears to be tightening restrictions on third-party hard drives. While you’ll still be able to use non-Synology drives (like those from Seagate or WD), early reports suggest that certain features may be limited or disabled unless you’re using Synology-branded or Synology-certified drives. According to preliminary reporting (not yet officially confirmed by Synology), using third-party drives may restrict (i.e several news reports indicate this, but no official statement/confirmation yet):
- Creation of storage pools
- Access to health monitoring tools
- Volume-wide deduplication support
- Drive lifespan analysis
- Automatic firmware updates
- Access to official Synology support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01

Boost9898

Software developer

Stelletje clowns, die sales gaan dan keihard droppen.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.