Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Volgens mij is die 3 jaar de garantie periode en geeft die "warning" gewoon aan dat de garantie verstreken is.
Misschien kan iemand met een WD red pro er eens naar kijken die hebben 5 jaar garantie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
ik zou willenw eten of je beheer op je pools nog wel werkt als deze in een warning state staat.
Als dat namelijk niet meer werkt, kan je nooit een disk vervangen en rebuilden. Dat zou wel heel lelijk zijn.

Los daarvan, dat WD dit flikt is gewoonweg niet acceptabel.
Als beheerder kan je duis nooit meer zien of het een WD Warning state is, of dat er echt wat met je array aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die warning komt van de WDDA software van Western Digital die Synology tegenwoordig mee installeert en gewoon doorgeeft.

En een warning afgeven lijkt me niet in de categorie "iets flikken" vallen.
Die video vindt ik persoonlijk ook een behoorlijk overdreven reactie.

Echte beheerders zijn misschien wel erg blij dat ze een waarschuwing krijgen.
Maar als je er vanaf wilt zet je die koppeling van de WDDA naar DSM gewoon uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 31-05-2023 09:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
wat ik lees in het forum waar naar verwezen wordt, dan kan je het idd uitzetten, maar als de Warning er al staat, dan gaat hij ook niet meer weg. Dat is dus het lelijke eraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-09 16:54
Synology geeft hier wat meer info: https://kb.synology.com/e...ynology_NAS_supports_WDDA

Warning lijkt getriggered te worden na 26400 power on hours. Dus hoeft niet exact samen te vallen met een 3 jaar fabrieksgarantie, maar zal daar vaak wel bij in de buurt liggen.
En een warning afgeven lijkt me niet in de categorie "iets flikken" vallen.
Niet helemaal mee eens, ik vermoed namelijk dat WD hier mogelijk wel degelijk een trucje probeert te flikken, waarbij ze door bij minder IT savvy consumenten simpelweg wat angst proberen te zaaien en hen zo te bewegen nieuwe schijven te kopen.

Een notificatie zou geen probleem zijn, laat er maar een melding komen met 'deze schijf is langer dan 3 jaar in gebruik, daarnaast is de fabrieksgarantie is vervallen', daar is op zich niets mis mee. Zolang maar duidelijk is dat het enkel een informatieve melding betreft.

Echter zou het geen waarschuwing moeten zijn die mogelijk gelijkenis vertoond met een waarschuwing die wel belangrijk is en waar mensen beter wel direct actie ondernemen. Wat je dan namelijk gaat krijgen is dat mensen deze 'warning' logischerwijs gaan negeren en andere waarschuwingen die mogelijk wel belangrijk zijn missen.

Al met al is deze implementatie zoals deze er in het filmpje uitziet best consumer unfriendly op zijn best, en anti consumer op zijn slechts (als WD dit echt moedwillig doet om meer drives te verkopen, doormiddel van angst zaaien onder consumenten).
Echte beheerders zijn misschien wel erg blij dat ze een waarschuwing krijgen.
Ook dat verwacht ik niet, ik zou het in ieder geval niet willen op de synology devices die bij klanten staan. Immers lifecycle management doe je op andere plekken, en ook zakelijk vertroebeld dit soort meldingen de waakzaamheid waardoor je mogelijk echte waarschuwingen gaat negeren (zeker als deze melding bijvoorbeeld ook via SNMP ontsloten wordt, waardoor monitoringstools meldingen gaan geven terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.

Ik heb geen WD schijven in mijn Syno's, dus geen idee of WDDA via de gui is aan of uit te zetten.
Maar volgens reddit zou het in ieder geval ook via bijv. SSH kunnen:

sudo synosetkeyvalue /etc.defaults/synoinfo.conf support_wdda no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is gewoon via de gui uit te zetten.

En WDDA is gewoon een applicatie van WD met een api die iedereen kan gebruiken (of niet).
En Synology heeft ervoor gekozen om de melding van die WDDA weer te geven als een warning in zijn gui als je die WDDA aanzet, daar heeft WD helemaal niets mee van doen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ik ben al het gedonder en gelieg van WD meer dan zat. De SMR-affaire staat ons allemaal nog zeer helder voor de geest, en nu dit weer? Waarschuwing, uw schijven staan meer dan drie jaar aan, man houdt toch op, daar is het gat van de deur en laat je gezicht hier nooit meer zien!

Het is voor mij in ieder geval wederom een reden om nooit meer een WD hardeschijf te kopen. Ben heel erg blij met mijn overstap naar de NAS- / enterprise schijven van Toshiba, die communiceren voor zover ik kan nagaan gewoon eerlijk wat ze leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zakkenwasser schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 05:03:
Iemand het nieuws al meegekregen dat WD foutief harde schijven labelt met “warning” na drie jaar in een Synology NAS ?

[Video: Stop Buying WD NAS Drives.]

Meer informatie:
https://kb.synology.com/e...ynology_NAS_supports_WDDA
Als ik het allemaal goed gelezen heb, alle gegeven bronnen eens bekeken. Zoals @Ben(V) ook aangeeft heb ik eerder het idee dat Synology de beschikbare API foutief geimplementeerd heeft. De meldingen welke WDDA genereert door geeft puur en alleen als warning interpreteerd en de eigenlijke informatie niet meeneemt. Dat lijkt mij niet handig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
_Dune_ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Als ik het allemaal goed gelezen heb, alle gegeven bronnen eens bekeken. Zoals @Ben(V) ook aangeeft heb ik eerder het idee dat Synology de beschikbare API foutief geimplementeerd heeft. De meldingen welke WDDA genereert door geeft puur en alleen als warning interpreteerd en de eigenlijke informatie niet meeneemt. Dat lijkt mij niet handig.
Het feit dat een harde schijf drie jaar draait is op geen enkele manier een 'informatieve' melding waard. De fout ligt voor mijn gevoel echt bij WD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Fout ligt bij WD.
Onderstaande Youtuber heeft veel onderzoek gedaan en bewijs hiervoor.

Code van Western Digital WDDA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT9wU64HX4aGDP61Cr1msFJXRW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Suw7S1yNZXhUJb5R7zCOQhxm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kFMdHL750VZEqORW4_GEFYIpLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ernDok9divnaRJGhBC01F7Tl.png?f=fotoalbum_large

Handleiding van WDDA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upf6LvElkDB-9d67e0I12oxefsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t1q2aGHeufkkhXJc51X2YuAZ.png?f=fotoalbum_large

Video met uitleg:

[ Voor 54% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-06-2023 08:17 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard ligt er geen fout bij WD.

Die levert gewoon de applicatie WDDA die informatie over de schijf levert via een API.
Het probleem zit bij Synology die in plaats van gewoon informatie van WDDA door te geven er simpelweg een algemene "Warning" van maakt.

Die Youtuber is gewoon weer iemand die interessant wil doen en een volkomen verkeerde conclusie trekt.

Het beste is gewoon voorlopig die WDDA koppeling in DSM uitzetten, want dit soort "Warnings" heb je helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Doe je voordeel met deze extra kennis of niet. :)

Ik probeer hier alleen maar behulpzaam te zijn.
Wat je er mee doet is jouw verantwoordelijkheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:35
Ben(V) schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:02:
Uiteraard ligt er geen fout bij WD.

Die levert gewoon de applicatie WDDA die informatie over de schijf levert via een API.
Het probleem zit bij Synology die in plaats van gewoon informatie van WDDA door te geven er simpelweg een algemene "Warning" van maakt.

Die Youtuber is gewoon weer iemand die interessant wil doen en een volkomen verkeerde conclusie trekt.

Het beste is gewoon voorlopig die WDDA koppeling in DSM uitzetten, want dit soort "Warnings" heb je helemaal niets aan.
Natuurlijk ligt de fout bij WD, je gaat toch geen melding maken van een aantal draai uren in een HD. Zouden ze in je auto moeten doen met een oranje lampje na 25.000km “uw rechterwiel heeft x omwentelingen gemaakt”

Dit riekt naar een hele nare manier voor het verhogen van verkoopcijfers. Eerst externe partijen aan laten sluiten of WDDA en dan beginnen met het strooien van alerts.

Synology implementeert slechts de API en geeft de data 1:1 door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat doet een auto ook.

Het is gewoon een melding n meer niet.
Jij bent gewoon heel erg achterdochtig.

Nee Synology interpreteert helemaal niets dat is gewoon het probleem, als ze die melding gewoon net als bij de S.M.A.R.T data alleen maar zouden weergeven was er niets aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

stormfly schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:17:
[...]Zouden ze in je auto moeten doen met een oranje lampje na 25.000km “uw rechterwiel heeft x omwentelingen gemaakt”
Zoiets doet mijn auto ook. Ik krijg een melding dat het over 500 km zo ver is dat de olie ververst moet worden. Die melding staat in mijn display en moet ik na iedere start wegklikken. Het telt netjes af tot 0 en dan staat er dat ik naar de garage moet.
Ik kan het negeren, maar hij blijft zeuren

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Ortep schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Zoiets doet mijn auto ook. Ik krijg een melding dat het over 500 km zo ver is dat de olie ververst moet worden. Die melding staat in mijn display en moet ik na iedere start wegklikken. Het telt netjes af tot 0 en dan staat er dat ik naar de garage moet.
Ik kan het negeren, maar hij blijft zeuren
Jammer genoeg heb je door die melding geen inzicht meer op andere problemen met je auto. Dealer raad je aan om maar beter een nieuwe auto te kopen 8)7
Iedere auto is natuurlijk verschillend maar in het geval van deze HDD’s is het toch best wel kwalijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-06-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ben(V) schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:59:
Tja dat doet een auto ook.

Het is gewoon een melding n meer niet.
Jij bent gewoon heel erg achterdochtig.

Nee Synology interpreteert helemaal niets dat is gewoon het probleem, als ze die melding gewoon net als bij de S.M.A.R.T data alleen maar zouden weergeven was er niets aan de hand.
Bij een auto maak je de keuze of het onderhoud is of niet. Iets wat nog in goede staat is, preventief vervangen, past niet in de huidige maatschappij en milieu. Dat WD zo’n suffe counter heeft ingebouwd is erg teleurstellend. Ik vraag mij af voor wie deze counter wel helpt, zakelijke producten?

En synology de schuld toeschuiven dat zij deze melding laten zien, gaat er bij mij niet in. In je auto draai je ook het dashboard lampje niet los als je motorblok lampje oranje knippert. Althans ik niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Synology laat niets zien dat is juist het probleem, ze gooien alles op een hoop als warning.
Veel van diezelfde counters zitten ook in de s.m.a.r.t. data en daar maakt Synology ook geen warning van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
Ik vind dit een behoorlijk nutteloze discussie.

Wat maakt het uit wie het probleem heeft veroorzaakt?

Als een van de 2 partijen (of beide) het maar oplossen, dat vind ik veel belangrijker.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
DutchKel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:47:
Wat maakt het uit wie het probleem heeft veroorzaakt?

Als een van de 2 partijen (of beide) het maar oplossen, dat vind ik veel belangrijker.
Een probleem oplossen is een beetje lastig als 2 partijen alleen maar vingers naar elkaar wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:24:
Synology laat niets zien dat is juist het probleem, ze gooien alles op een hoop als warning.
Veel van diezelfde counters zitten ook in de s.m.a.r.t. data en daar maakt Synology ook geen warning van.
Een NAS harde schijf die drie jaar draaiuren op de teller heeft is geen warning waard. Een schijf van drie jaar oud die verder geen enkele fouten vertoont dient helemaal niet spoedig vervangen te worden zoals WD voorschrijft. Deze tekst heeft WD naar de verschillende NAS-leveranciers gestuurd. De fout ligt echt bij WD. Zie ook de aangehaalde video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Die 3 jaar halen ze toch niet, voor die tijd krijg je al dagelijks meldingen dat er sectoren stuk zijn.

Het feit dat de van de 4 WD red schijven in mijn DS416play (toen allemaal nieuw gekocht) er binnen 2 jaar 6 vervangen zijn onder garantie, en ik er nu geen een meer heb met een rood label. En buiten garantie de smart meldingen weer begonnen. Heb ik geen vertrouwen meer in WD.

Heb mijn 416 gekocht in 2016 rond oktober.

11 juli 2017 heb ik 2 WD red schijven gekocht om 2 foute te vervangen voor ik die voor RMA opstuurde.
Hier 2 "nieuwe" voor teruggekregen met witte sticker.

Later nog 4x een schijf opgestuurd.

Sinds ik ze vervangen heb door Seagate ironwolf schijven, nog geen 1 melding gehad.
Twee daarvan draaien al sinds 26 april 2019
Een sinds 22 mei 2019
En de laatste sinds 24 maart 2020

Dat zijn tevens de periodes dat de WD schijven zoveel meldingen opwierpen dat ik ze uit voorzorg heb vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 15-06-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het is bijzonder om te zien dat Seagate en Western Digital de afgelopen jaren stuivertje hebben gewisseld. Er is een lange periode geweest waarin ik Seagate heb vermeden omdat ze een hele slechte reputatie hadden. Die eer valt nu WD ten deel. Ben overigens nog steeds erg te spreken over de twee Toshiba MG08 schijven in mijn NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
@FRANQ Dat is gewoon helaas ongelukkig... Mijn oudste WD RED is van 2010, erna 2012 en die draaien nog prima.. Ze spinnen zelfs elke dag aan om 00.00 en gaan 07.00 weer uit ipv altijd aan.. Dit is zelfs een zwaardere workload voor ze..
Ik ga dus ook niet zeggen dat ze allemaal zo oud worden, maar het is niet zo dat ze standaard crashen na 3 jaar.

Als ik dus af was gegaan op WDs warning melding had ik ondertussen al 4 x mijn drive moeten vervangen. :D

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 19:55
Quakie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:59:
@FRANQ D
Ik ga dus ook niet zeggen dat ze allemaal zo oud worden, maar het is niet zo dat ze standaard crashen na 3 jaar.
Als ik dus af was gegaan op WDs warning melding had ik ondertussen al 4 x mijn drive moeten vervangen. :D
Ik had hier 2x WD Red in mijn DS214 Play zitten, 24/7 . De eerste schijf heeft het 2 jaar geleden opgegeven met allemaal fout meldingen... de 2e zit er nog steeds in zonder foutmeldingen en heeft nu (volgens het systeem) 77214 uur gedraaid..

Wat je dus al zegt.. soms heb je gewoon pech.

Heb er nu een Seagate bijgezet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 15:58

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Kwetsbaarheden verholpen in Synology Mail Station

https://advisories.ncsc.nl/advisory?id=NCSC-2023-0316
en
https://www.synology.com/...dvisory/Synology_SA_23_09

code:
1
2
3
4
5
Product     Severity    Fixed Release Availability
Mail Station for DSM 7.2    Critical    Upgrade to 20230626-20322 or above.
Mail Station for DSM 7.1    Critical    Upgrade to 20230626-10322 or above.
Mail Station for DSM 7.0    Critical    Upgrade to 20230626-10322 or above.
Mail Station for DSM 6.2    Critical    Upgrade to 20230626-0322 or above.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 16:10
DS224+ incoming!

https://nascompares.com/2...ology-ds224-nas-revealed/

Zoals ik het zo snel even lees is er, zoals bij de eerdere vernieuwingen, niet bijzonder veel veranderd.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 17:56
jeehaa schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:56:
DS224+ incoming!

https://nascompares.com/2...ology-ds224-nas-revealed/

Zoals ik het zo snel even lees is er, zoals bij de eerdere vernieuwingen, niet bijzonder veel veranderd.
Verschil lijkt te zijn dat de DS220+ een 2-core Intel Celeron J4025 heeft en de DS224+ een 4-core Intel Celeron J4125. Vraag mij af of dat voor de toekomst geen probleem gaat zijn m.b.t. de software gezien ze met de meeste modellen overstappen op de AMD processoren (DS423+ en DS224+ lijken de uitzonderingen dit jaar)

Daarmee is die dus qua opzet identiek aan de uitvoering: Synology DiskStation DS720+ (zonder harde schijven) en uitvoering: Synology DiskStation DS423+, alleen heeft die ruimte voor 4x HDD i.p.v. 2x.

Zit al een tijdje te wachten op dit model (heb nog een DS214), denk dat ik toch voor de DS224+ ga tegenover de DS723+, scheelt waarschijnlijk toch flink in prijs. Alleen jammer dat hij officieel niet meer memory support, maar zie in [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model dat mensen er 8GB of zelfs 16GB probleemloos bijzetten, dus dat is dan wel weer gunstig.

[ Voor 7% gewijzigd door Gynnad op 06-07-2023 21:35 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:21
Gynnad schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:29:
[...]
Zit al een tijdje te wachten op dit model (heb nog een DS214), denk dat ik toch voor de DS224+ ga tegenover de DS723+, scheelt waarschijnlijk toch flink in prijs. Alleen jammer dat hij officieel niet meer memory support, maar zie in [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model dat mensen er 8GB of zelfs 16GB probleemloos bijzetten, dus dat is dan wel weer gunstig.
Je weet dat je met een DS7xx tot 5 disks meer kan gebruiken in de Synology i.c.m. een geschikte uitbreidings-unit t.o.v. de DS2xx types? Mocht je ooit groei verwachten en niet een ander model willen aanschaffen is dit wellicht een overweging waard. Zo ben ik blij ik dat ik destijds een DS916+ heb neergezet, waar ik op een later moment een DX517 aan gehangen heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
r132546e schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:11:
[...]

Je weet dat je met een DS7xx tot 5 disks meer kan gebruiken in de Synology i.c.m. een geschikte uitbreidings-unit t.o.v. de DS2xx types? Mocht je ooit groei verwachten en niet een ander model willen aanschaffen is dit wellicht een overweging waard. Zo ben ik blij ik dat ik destijds een DS916+ heb neergezet, waar ik op een later moment een DX517 aan gehangen heb. :)
Daar ben ik mij inderdaad van bewust, maar met een backup naar de cloud, heb ik voor het thuis gebruik geen extra RAID mogelijkheden nodig.

Maar goed om te benoemen dat dit een groot verschil is met de 2xx serie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gynnad
Volgens https://nascompares.com/n...ed-2-bay-plus-series-nas/ is de DS224+ vandaag gereleased in Azië.

Ergens in het midden van het artikel staan ook lees en schrijf resultaten en lijkt de DS224+ het net te winnen van de DS723+.

Artikel benoemd dat de DS224+ voor de Oostelijke regios is gemaakt, maar neem aan dat hij ook gewoon hier uit gaat komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Gynnad schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:59:
Volgens https://nascompares.com/n...ed-2-bay-plus-series-nas/ is de DS224+ vandaag gereleased in Azië.

Ergens in het midden van het artikel staan ook lees en schrijf resultaten en lijkt de DS224+ het net te winnen van de DS723+.

Artikel benoemd dat de DS224+ voor de Oostelijke regios is gemaakt, maar neem aan dat hij ook gewoon hier uit gaat komen?
Op de site van Synology staat het ook, https://www.synology.com/...20improved%20productivity

Verwacht kwestie van tijd dat hij hier uit komt.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

Verschil lijkt te zijn dat de DS220+ een 2-core Intel Celeron J4025 heeft en de DS224+ een 4-core Intel Celeron J4125. Vraag mij af of dat voor de toekomst geen probleem gaat zijn m.b.t. de software gezien ze met de meeste modellen overstappen op de AMD processoren (DS423+ en DS224+ lijken de uitzonderingen dit jaar)
Zowel AMD als Intel zijn beide x86 64 bit en onderling zo goed als 100% compatible. De verschillen met ARM zijn vele malen groter. Ik voorzie vooralsnog geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Gynnad schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 02:16:
[...]

Daar ben ik mij inderdaad van bewust, maar met een backup naar de cloud, heb ik voor het thuis gebruik geen extra RAID mogelijkheden nodig.

Maar goed om te benoemen dat dit een groot verschil is met de 2xx serie.
Het is afhankelijk van de hoeveelheid opslag die je nodig hebt / denk nodig te hebben. Ik ben van mening dat het nut van de uitbreidingsmogelijkheden behoorlijk worden overschat.

Ik heb hier een 716+(II) met twee interne schijven in RAID 1 mirrorset. Zonder de externe uitbreiding. Ooit ben ik begonnen met twee maal 4 TB en heb die later vervangen voor twee maal 16 TB, en die voldoen nog prima. Ik had hetzelfde kunnen bereiken met een DX5xx uitbreidingsunit en het toevoegen van drie of vier 4 TB schijven voor een RAID 5 of RAID 6 set. Dan heb je vijf of zes schijven draaien waarvan er twee al best wel oud zijn tegenover de huidige situatie waarbij ik twee schijven heb draaien. Ok, de 16 TB schijven hebben meer platters en verbruiken dus meer elektriciteit maar lang niet zoveel als vijf of zes 4 TB schijven samen. Daarbij heb ik nu twee nieuwe / verse schijven die gegarandeerd weer vele jaren mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
Inmiddels staat de DS224+ ook in de Tweakers Pricewatch. Nog niet officieel beschikbaar in Nederland overigens: uitvoering: Synology DiskStation DS224+

Contact gehad met Alternate over de release datum maar deze is nog niet bekend voor Nederland. Zal wellicht dus nog enkele weken duren.

[ Voor 22% gewijzigd door Gynnad op 21-07-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

[...]

...
Ik weet niet wat ik er van vind dat ze een plus model uitbrengen voor 2024 met een CPU uit Q4-2019.

Oh wacht dat weet ik wel.. :(
Met een recentere CPU hadden ze óf betere performance óf lager stroomverbruik kunnen realiseren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Illusion schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet wat ik er van vind dat ze een plus model uitbrengen voor 2024 met een CPU uit Q4-2019.

Oh wacht dat weet ik wel.. :(
Met een recentere CPU hadden ze óf betere performance óf lager stroomverbruik kunnen realiseren.
Ik word ook niet warm van die DS-224+; een Asustor AS6702T (voorbeeld) heeft een N5105 processor, 4GB RAM, 4x SSD en 2x2,5Gb ethernet. De DS-224+ had beter DS-221+ kunnen heten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Videopac schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Ik word ook niet warm van die DS-224+; een Asustor AS6702T (voorbeeld) heeft een N5105 processor, 4GB RAM, 4x SSD en 2x2,5Gb ethernet. De DS-224+ had beter DS-221+ kunnen heten.
De Asustor AS6702T is wellicht wel 100 a 150 euro duurder dan de DS-224+.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WeSs0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 23:13
Ben niet zeker of ik dit hier mag plaatsen, maar dat hoor ik dan graag. Ik heb de afgelopen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van een iOS-applicatie ter vervanging van de niet meer beschikbare DS Get (iOS) app. In eerste instantie was het vooral voor mijn eigen gebruik, maar ik heb besloten om de app nu ook beschikbaar te stellen in de App Store. De applicatie bevat vrijwel alle belangrijke functionaliteiten van de oorspronkelijke DS Get-app en wordt nog steeds verder ontwikkeld.

De reden waarom ik ervoor heb gekozen om mijn eigen app te maken in plaats van een bestaande app te gebruiken, is dat ik simpelweg de meeste apps niet vertrouw, vooral vanwege tracking en abonnementsmodellen die mij niet bevallen.

Je kunt de app vinden in de App Store.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de app en of er specifieke functies zijn die je graag zou willen zien, maar die nog niet aanwezig zijn in de oorspronkelijke DS Get-app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gynnad
DSM 7.2 versie 3 is gereleased, welke twee fixes bevat.
Version: 7.2-64570 Update 3
(2023-08-03)

Important notes
Your Synology NAS may not notify you of this DSM update because of the following reasons. If you want to update your DSM to this version now, please click here to update it manually.
Your DSM is working fine without having to update. The system evaluates service statuses and system settings to determine whether it needs to update to this version.
Depending on your Synology NAS model, this update will restart the device.

Fixed Issues
  • Fixed an issue where, after DSM 7.2-64570 Update 2, the NVMe SSD caches of a high-availability cluster might stop working.
  • Fixed an issue where Synology Account might not be properly signed out.
Bron: https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DSM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gynnad
Release datum van de uitvoering: Synology DiskStation DS224+ schijnt op 9 augustus te zijn als je Amazon.com mag geloven: https://www.amazon.com/Sy...y-Enclosure/dp/B0C6927XPX

In Nederland is hij nu ook in de eerste webwinkel beschikbaar als pre-order, maar verdere informatie ontbreekt nog bij Redable.nl, prijs daar is 369.- De verwachting is dat de prijs wel iets lager komt te liggen omdat ze over het algemeen bij andere modellen zo'n 20 - 30 euro duurder zijn dan de goedkoopste webwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:06
En ondertussen kun je ook al wat beknopte reviews / omschrijvingen vinden van de DS224+zoals op nascompares & blackvoid. Ik link ze niet, want het waren letterlijk mijn eerste hits op google. Geen verrassingen. Nu nog hopen dat die snel beschikbaar is voor levering in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Op redable.nl staat nu Monday, August 21, 2023. Dus verwacht dat we nog 1.5 week moeten wachten. wel vreemd omdat sommige Duitse artikelen het ook over 9 augustus hebben.

In Duitsland is hij nu officieel gereleased:

[ Voor 30% gewijzigd door Gynnad op 09-08-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
feelthepower schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:05:
En ondertussen kun je ook al wat beknopte reviews / omschrijvingen vinden van de DS224+zoals op nascompares & blackvoid. Ik link ze niet, want het waren letterlijk mijn eerste hits op google. Geen verrassingen. Nu nog hopen dat die snel beschikbaar is voor levering in NL.
Hij begint langzaam aan op voorraad te komen in de shops, zie uitvoering: Synology DiskStation DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Zojuist bestelling geplaatst, zou morgen binnen moeten komen.
Ben erg benieuwd komend van een 211+ moet er wel e.e.a. beter zijn :9 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Laatst online: 13-09 10:55
Electromonkey schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:08:
Ik wacht nog even met bestellen tot ik terug ben van vakantie. Anders staat de postbezorger voor een dichte deur. Heb zelf nu een DS213+ draaien die aardig aan zijn einde komt. Er is zeker wel verschil, mijn schoonouders hebben een DS220+ en dat is vergeleken met de DS213+ een verademing.

Wil van de DS224+ gelijk het geheugen upgraden, zag dat @Gynnad in het geheugen topic al iets had gepost en het ging testen zodra de DS224+ binnen was, ben benieuwd naar de resultaten!

Laagste prijs nu trouwens is €339.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Synology Store bijvoorbeeld een refurbished DS918+ voor €434,39.

"When you grow up your heart dies"

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
sjaool schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:55:
Synology Store bijvoorbeeld een refurbished DS918+ voor €434,39.
Lijkt me geen hele goede deal voor een systeem wat 6 jaar geleden uitgebracht is. CPU is ook net weer een generatie ouder (dan de 224+) waar het model van de 224+ ook al wat ouder is.

Overigens is de laagste prijs van 224+ weer omhoog aangepast van €339 naar €349.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Electromonkey schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:08:
Ik ben erg benieuwd. Ik 'moet' zelf ook upgraden vanaf een DS211. Wil nu wat dingetjes in docker er mee gaan doen, waardoor een niet plus versie helaas geen optie is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

Ik ben erg benieuwd. Ik 'moet' zelf ook upgraden vanaf een DS211. Wil nu wat dingetjes in docker er mee gaan doen, waardoor een niet plus versie helaas geen optie is.
Vanaf DSM 7.2 werkt Docker toch ook met de ARM-varianten? Of die daarvoor voldoende RAM hebben hangt uiteraard af van wat je er precies mee wilt gaan doen.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Electromonkey schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Lijkt me geen hele goede deal voor een systeem wat 6 jaar geleden uitgebracht is. CPU is ook net weer een generatie ouder (dan de 224+) waar het model van de 224+ ook al wat ouder is.

Overigens is de laagste prijs van 224+ weer omhoog aangepast van €339 naar €349.
Het was maar een voorbeeld. Ze hebben meer refurbished producten staan.

Ik heb zelf de DS420+ met 30TB opslag (1 spare) en 10GB werkgeheugen en die voldoet voor mij meer dan genoeg en daar kan ik voorlopig nog wel even mee vooruit. :D

"When you grow up your heart dies"

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Parody schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Vanaf DSM 7.2 werkt Docker toch ook met de ARM-varianten? Of die daarvoor voldoende RAM hebben hangt uiteraard af van wat je er precies mee wilt gaan doen.
Dat hoor ik voor het eerst, dat ga ik uitzoeken, dank! Ik wil home assistent en de Unifi controller er op gaan draaien. Volgens mij niet heel spannende en intensieve taken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gynnad
Gynnad schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:12:
Release datum van de uitvoering: Synology DiskStation DS224+ schijnt op 9 augustus te zijn als je Amazon.com mag geloven: https://www.amazon.com/Sy...y-Enclosure/dp/B0C6927XPX

In Nederland is hij nu ook in de eerste webwinkel beschikbaar als pre-order, maar verdere informatie ontbreekt nog bij Redable.nl, prijs daar is 369.- De verwachting is dat de prijs wel iets lager komt te liggen omdat ze over het algemeen bij andere modellen zo'n 20 - 30 euro duurder zijn dan de goedkoopste webwinkels.
Inmiddels zijn er ook twee reviews: uitvoering: Synology DiskStation DS224+, waaronder een iets uitgebreidere van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Op mijn DS215+ heb ik de update naar DSM 7 klaar staan.
Zijn er punten waar je rekening mee moet houden voordat je de update uitvoert ?

Gelezen de release notes zie ik zo geen punten die mijn sein op rood zal zetten, maar wellicht dat er mensen tegen dingen aangelopen zijn.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MdO82 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:41:
Op mijn DS215+ heb ik de update naar DSM 7 klaar staan.
Zijn er punten waar je rekening mee moet houden voordat je de update uitvoert ?

Gelezen de release notes zie ik zo geen punten die mijn sein op rood zal zetten, maar wellicht dat er mensen tegen dingen aangelopen zijn.
Ja SMBv1 en NTLMv1 zijn default uitgeschakeld. Dat geeft nog wel eens gedoe met mediaspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

Ja SMBv1 en NTLMv1 zijn default uitgeschakeld. Dat geeft nog wel eens gedoe met mediaspelers.
Zou nog beter zijn als ze dat standaard verwijderen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:44

rally

Deyterra Consultancy

John245 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Nou… Sonos heeft het nodig voor het afspelen van locale content. Nee… het is absoluut niet veilig, maar ja… veel van mijn klanten willen wel de locale mediabbliotheek kunnen afspelen via Sonos.
<zucht>

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
John245 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Eens, maar je vergist je erin hoe weinig mediaspeler fabrikanten security hoog op de agenda hebben staan. Ken een hoop mensen die blij zijn dat hun synology en mediaspeler nog te gebruiken is na DSM 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Laatst online: 18-09 10:16
stormfly schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

Eens, maar je vergist je erin hoe weinig mediaspeler fabrikanten security hoog op de agenda hebben staan. Ken een hoop mensen die blij zijn dat hun synology en mediaspeler nog te gebruiken is na DSM 7
Vraagje over deze opmerking; weet iemand hoe het zit met de veiligheid als je geen fysieke mediaplayer hebt maar de Kodi app op je smart TV gebruik? Ik doe dit al een tijdje zo (DS720+ en de één na laatste DSM 7 versie) en het werkt prima. Maar is het dan wel veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ferret schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Vraagje over deze opmerking; weet iemand hoe het zit met de veiligheid als je geen fysieke mediaplayer hebt maar de Kodi app op je smart TV gebruik? Ik doe dit al een tijdje zo (DS720+ en de één na laatste DSM 7 versie) en het werkt prima. Maar is het dan wel veilig?
Het is net hoe je het ingericht hebt, als je met een username en wachtwoord op je NAS inlogt dan kan je dat als veilig beschouwen voor anderen op je netwerk. Mede omdat je aangeeft dat je wel DSM 7 draait en niet benoemd dat je SMBv1 en NTLMv1 weer hebt ingeschakeld na de upgrade.

Is het een open share met guest/guest ofwel any toegang dan maakt het niet uit want dan kan toch iedereen bij je data _/-\o_ en is het per definitie onveilig. Als jij familie en vrienden internet via WiFi aanbiedt zonder een apart afgesloten gasten netwerk, kunnen ze op deze manier ook bij deze data komen.

De protocollen die ik noemde zijn vooral risicovol als je in het pad van de data zit, je kan dan alles zien omdat het plain verkeer is zonder signing of encryptie. Zakelijk bijvoorbeeld als je een uplink van een 48 ports afdelin netwerkswitch zou "onderscheppen" kom je met SMBv1 veel meer te weten dan met SMBv3.

Eerst google hit:
The SMBv1 protocol is not safe to use. By using this old protocol, you lose protections such as pre-authentication integrity, secure dialect negotiation, encryption, disabling insecure guest logins, and improved message signing.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 30-08-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Laatst online: 18-09 10:16
@stormfly Nee het is geen open share met gasten login. Puur voor mijzelf met username en wachtwoord. Wel meen ik dat de connectie van de NAS en de TV (lees Kodi app) via een ander package gaat die op de NAS staat maar ik zit op m'n werk dus ik kan dat nu niet nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Edit: whoops, het verkeerde Synology topic gepakt. Hier de juiste: Markos in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
@reinier68 Dankjewel voor je antwoord. Alleen noemt die tdotrob het expliciet dat het wel kan, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

[ Voor 79% gewijzigd door Markos op 20-10-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Markos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:52:
Officieel zou deze maar max 3GB kunnen (32bit) maar volgens de post van tdotrob hier (onderaan de eerste pagina): https://community.synology.com/enu/forum/17/post/30184
zou hij nu 64bit zijn en dus meer ondersteunen.
De DS1511+ heeft een D525 processor, en die heeft wel een 64bit instructieset, maar 32bit in adres extenties.
Volgens die specs kan hij maximaal 4GB adresseren.

Zie linkje van Intel hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
We konden het allemaal allang zien aankomen natuurlijk, maar vandaag kreeg ik dit e-mailtje:

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/dsm62-eol.jpg

Meer info: https://www.synology.com/en-uk/products/status/eol-dsm62

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankHe
@Shadow771 Een goede 10 jaar firmware / software support vind ik nog steeds erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
FrankHe schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:43:
@Shadow771 Een goede 10 jaar firmware / software support vind ik nog steeds erg netjes.
Jazeker d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
Sterker nog, een DS211 is volgends de Pricewatch te koop geweest vanaf november 2010, dat maakt straks bijna 14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 23:24
Sorry, verkeerd topic. Had vraag en antwoord moeten zijn.

[ Voor 95% gewijzigd door meesje op 17-12-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Sterker nog, na 10 jaar zou ik een apparaat niet meer mijn data toevertrouwen. Afschrijven dus. Ik heb hier nog een QNAP TS-431+ uit 2016 staan die als backup voor een nieuwere Synology dienst doet, maar vraag me af hoe lang die nog betrouwbaar zal zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
@Exirion Waarom zou je een 10 jaar oude apparaat niet meer vertrouwen? Ik neem dat je het over werking hebt? Zolang die niet zichtbaar naar buiten toe is valt het toch wel mee? Oke zou 10 jaar oude hardeschrijven niet meer vertrouwen maar het apparaat zelf wel.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Ik vertrouw geen enkel apparaat, in het bijzonder een NAS niet. Maakt niet uit of hij 2 of 20 jaar oud is. Daarom heb je backups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Een offsite backup is noodzaak om je data veilig te houden, gelukkig heeft Synology daarvoor verschillende mooie oplossingen beschikbaar.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik heb gisteren mijn DS214play geupgrade naar DSM7. In eerste instantie liep dat heel erg goed, maar nu (gisterenavond al) is het vrijwel onmogelijk geworden om in te loggen. Ik had een backupjob gestart na de upgrade.
Ik heb nog wel kunnen vaststellen dat de schijf 100% in gebruik is toen ik gisterenavond na een uur op de desktop kwam, en ik vond op internet dat een antivirusscan de oorzaak zou kunnen zijn. Er staat me bij dat DSM7 een antiviruspakket heeft geinstalleerd, dus mogelijk is dat de oorzaak.
Wat kan ik doen? Ik kan nu niet meer inloggen...

• reinier68
Stefke schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:56:
Ik heb gisteren mijn DS214play geupgrade naar DSM7. In eerste instantie liep dat heel erg goed, maar nu (gisterenavond al) is het vrijwel onmogelijk geworden om in te loggen. Ik had een backupjob gestart na de upgrade.
Ik heb nog wel kunnen vaststellen dat de schijf 100% in gebruik is toen ik gisterenavond na een uur op de desktop kwam, en ik vond op internet dat een antivirusscan de oorzaak zou kunnen zijn. Er staat me bij dat DSM7 een antiviruspakket heeft geinstalleerd, dus mogelijk is dat de oorzaak.
Wat kan ik doen? Ik kan nu niet meer inloggen...
DSM7 installeert niet zomaar een antivirus, dat moet je echt zelf doen.

Los daarvan, een 214 icm DSM7 is wel een beetje traag. DSM6 is gewoon net even lichter op zo'n systeem. Op zich zou de 214 gewoon moeten blijven werken, al zal alle respons wel trager zijn. Inloggen moet wel kunnen, al is de opbouw van je DSM scherm ook flink trager. Al helemaal tijdens een backup job.

Je kan dus wel in DSM inloggen neem ik aan? Alleen niet meer via een share?

• Parody
  • Niet online
Met veel geduld moet het inderdaad lukken. Onze DS414j draait ook DSM7. Oorzaken van traagheid:
  • Backups (doen we 's nachts, want de ervaring leert dat de DS414j daar verschrikkelijk druk mee is);
  • Indexeren van foto's en video's (dit is een algemeen probleem, kun je vanuit de desktop permanent pauzeren)
  • Swappen (door hoog geheugengebruik swapt hij zich helemaal suf, waardoor hij heel traag wordt)
Als je je gebruikersnaam en wachtwoord in hebt kunnen vullen kun je inloggen, maar je hebt zeker wat bakken koffie nodig... En soms een paar pogingen voordat je zover bent.

Dit alles was overigens ook met DSM6 al het geval.

• Stefke
reinier68 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:17:
[...]

Los daarvan, een 214 icm DSM7 is wel een beetje traag. DSM6 is gewoon net even lichter op zo'n systeem. Op zich zou de 214 gewoon moeten blijven werken, al zal alle respons wel trager zijn. Inloggen moet wel kunnen, al is de opbouw van je DSM scherm ook flink trager. Al helemaal tijdens een backup job.

Ik heb diverse keren ingelogd en gereboot en DSM7 was juiste VELE malen sneller en "responsiver" dan met DSM6... Ook radarr, sonarr, emby geinstalleerd en dat ging allemaal razendsnel

Maar blijkbaar is er iets gestart wat nu de schijf volledig lamlegt. Niet radarr/sonarr/emby want die staan nu allemaal nog "ongeconfigureerd"

Bij de upgradeinfo staat wel dit:
https://www.synology.com/...model=DS214play#ver_42218
Antivirus -­ McAfee
Upgraded ClamAV and McAfee scanning engine.
Fixed an issue where operations might fail when deleting or restoring a large amount of files from the quarantine.
Fixed an issue where DSM system files might be deleted due to false alarm.
Ik weet niet of AV geinstalleerd is, maar er staat me wel iets bij dat ik een AV pakket gezien heb maar ik weet zo niet meer of dat bij de installed of available was.

Inloggen gaat niet; systeem blijft volledig hangen en na een tijdje op een wit scherm (of een error). Zelfs een uur is niet lang genoeg

Ik zou de power eraf kunnen gooien, maar als ie die "taak"(?) weer gaat starten helpt dat natuurlijk niet.

edit: mogelijk is de indexering (exacte naam weet ik zo even niet) weer geactiveerd; dat is altijd al een enorme killer geweest, ook toen de DS214 nieuw was legde dat stuk sh*tsoftware het hele systeem lam. Sindsdien draai ik elke 15min een taak die de indexering uitschakelt...

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 21-12-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
gaat het financieel nog wel goed met Synology??

dat vraag ik mij al een tijdje af.

ik vind dat er weinig vernieuwing is, en als er wat vernieuwd wordt is het vrijwel allemaal oude troep.
oude trage processoren, trage Lan aansluitingen.
Hdd & SSD,s die niet meer door hun worden erkend.

als ik Qnap zie die zijn steeds aan het vernieuwen, en er is keus op ieder gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door wim1928 op 21-12-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
reinier68 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:17:
[...]

Het was dus hyperbackup die mijn DS lam legde. Nu de taak klaar is werkt DSM7 echt véle malen beter dan DSM6, ook met apps zoals Emby, Sonarr etc.
Backuppen was onder DSM6 ook al een issue, met een nieuwe taak was de unit dag(en) lang bezig en bijna buiten gebruik. Ik backup naar een DS209 die in de schuur staat. Ik vermoed dat beide taken vrijwel geheel opnieuw zijn uitgevoerd, a.g.v. de upgrade (normaal backuppen ze alleen wijzigingen)

Desondanks gisteren een 224+ besteld, dan gaat de 214 naar de schuur en de DS209 heeft zijn tijd gehad

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 22-12-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wim1928 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:45:

ik vind dat er weinig vernieuwing is, en als er wat vernieuwd wordt is het vrijwel allemaal oude troep.
Het kan natuurlijk ook betekenen dat het zo goed gaat dat ze wat meer op hun lauweren rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:27:
[...]

Het was dus hyperbackup die mijn DS lam legde. Nu de taak klaar is werkt DSM7 echt véle malen beter dan DSM6, ook met apps zoals Emby, Sonarr etc.
Backuppen was onder DSM6 ook al een issue, met een nieuwe taak was de unit dag(en) lang bezig en bijna buiten gebruik. Ik backup naar een DS209 die in de schuur staat. Ik vermoed dat beide taken vrijwel geheel opnieuw zijn uitgevoerd, a.g.v. de upgrade (normaal backuppen ze alleen wijzigingen)

Desondanks gisteren een 224+ besteld, dan gaat de 214 naar de schuur en de DS209 heeft zijn tijd gehad
Grote backups zijn inderdaad een drama. Een workaround (als je het aan ziet komen) is om map voor map aan je backup-job toe te voegen en telkens met de hand de backup-job te starten. Dan is het nog te behappen. Voor de foto's heb ik bijvoorbeeld jaar voor jaar toegevoegd. En dan nog merken we het als er een dagje pretpark met heel veel foto's en filmpjes toegevoegd is, want dan is de backup niet om 9u 's ochtends klaar. Maar dat is gelukkig maar incidenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Geen last van, heb totaal een 5TB in backup draaien naar een Synology op externe locatie. Backup gaat snel (locatie heeft maar 200Mbit internet) en is vlot klaar zover ik kan achterhalen.
Heb de backups ook verdeeld in verschillende taken overigens. Grootste probleem zit bij trage hardware verwacht ik? Een 209 is natuurlijk al ~15 jaar oud en e ARM based modellen zijn sowieso geen hardlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Tortelli schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:06:
Geen last van, heb totaal een 5TB in backup draaien naar een Synology op externe locatie. Backup gaat snel (locatie heeft maar 200Mbit internet) en is vlot klaar zover ik kan achterhalen.
Heb de backups ook verdeeld in verschillende taken overigens. Grootste probleem zit bij trage hardware verwacht ik? Een 209 is natuurlijk al ~15 jaar oud en e ARM based modellen zijn sowieso geen hardlopers.
Probleem zit 'm vooral in grote wijzigingen en mogelijk helpt het ook niet dat er naar een ext4 partitie op een USB harddisk geback-upt wordt. Externe backup heb ik ook, maar die is anders geregeld. 512MB geheugen en een relatief langzame soc zoals die in een DS414j zitten zullen ook niet helpen. Het langste met ruim 45 minuten duurt ons foto-archief met dik 100k bestanden in bijna 7k aan mappen met bijna 2TB aan data. Zeker niet supersnel, maar goed te overzien binnen een nacht. Alle andere backups zijn van ongeveer dezelfde grootte, maar hebben significant minder bestanden en zijn allemaal binnen 10 minuten klaar (zonder wijzigingen).

Maar zoals al eerder gemeld staat een DS424+ of DS923+ (of eventueel een opvolger) op de wensenlijst als de DS414 volledig uit de support gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Ik backup van een 1821+ (36GB ram) naar een 1817+ (16GB ram), dat zal wel wat helpen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Tortelli schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:21:
Ik backup van een 1821+ (36GB ram) naar een 1817+ (16GB ram), dat zal wel wat helpen :D.
_/-\o_ Iets met een vergelijking tussen trage appels en hele snelle peren. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
In het kader van mijn glasvezel project gisteren mijn Synology RS820+ HA cluster gemigreerd van RJ45 naar SFP+. Jammer dat het cluster dan helemaal opnieuw aangemaakt dient te worden en alle data weer van de actieve server naar de passieve server gekopieerd wordt.

Wel verbazingwekkend wat de snelheden zijn (3x zo snel als 1Gb) en de reductie in latentie (van 0.21 mS naar 0.14 mS). En met deze snelheden was de data zo gekopieerd.

Ik ben hier zeer blij mee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:59
wim1928 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:45:

als ik Qnap zie die zijn steeds aan het vernieuwen, en er is keus op ieder gebied.
Ben het hier wel mee eens. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar vervanging van mijn 216play en keek daarvoor onder andere naar de DS923+. Maar eigenlijk is het belachelijk dat we een 4 jaar oude cpu krijgen, geen eigen M2 ssd kunnen gebruiken, officieel geen andere ram wordt ondersteund en een 2,5gbit aansluiting buiten proportioneel duur is.
En dat voor 589 euro.

Maargoed, we betalen kennelijk 2x de hoofdprijs voor de extreem fijne software ten opzichte van een zelfbouw server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
yorroy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:00:
[...]

Ben het hier wel mee eens. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar vervanging van mijn 216play en keek daarvoor onder andere naar de DS923+. Maar eigenlijk is het belachelijk dat we een 4 jaar oude cpu krijgen, geen eigen M2 ssd kunnen gebruiken, officieel geen andere ram wordt ondersteund en een 2,5gbit aansluiting buiten proportioneel duur is.
En dat voor 589 euro.

Maargoed, we betalen kennelijk 2x de hoofdprijs voor de extreem fijne software ten opzichte van een zelfbouw server
En die 2.5 gbit geeft je nog maar de helft van de snelheid die de NAS kan halen. Als snelheid belangrijk is zou ik gaan voor 10 gbit.

Gisteren geinstalleerd en super blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r132546e
yorroy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:00:
[...]
Deze stelling hangt vind ik nogal af van de totale duur dat iemand een dergelijk model in gebruik heeft of heeft gehad. Stel ik heb vanaf de release in mei 2016 een DS916+ gekocht a €579,-, dan kom ik op dit moment met een 7,5 jaar in gebruik op zo'n €77,- per jaar. Synology geeft de DS916+ nog steeds updates met DSM 7.2.X (kwam met DSM 6.0.X ), dus deze prijs per jaar zal afnemen tot deze updates stoppen (of totdat de gebruiker hem niet meer wil of kan gebruiken). Is dat dan nog steeds twee keer de hoofdprijs t.o.v. een zelfbouw systeem? Alles is relatief zeg maar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Edit; tijd om af te sluiten en bij te slapen..

[ Voor 97% gewijzigd door Gynnad op 02-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:30
Gynnad schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:07:
nieuws: Ubiquiti brengt UK Ultra-accesspoint met Wi-Fi 5 uit voor 88 euro

Ik zie niet zo goed de meerwaarde van dit model, gezien je voor 15 euro meer een accesspoint met Wifi-6 hebt, maar dacht wel goed om het artikel hier even te delen.

Edit: dit accesspoint is waterdicht, dat is het verschil..
Verkeerd topic denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 00:12
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar extra geheugen voor mijn Synology DS2415+
er zit 2GB in maar die kun je vlgs synology maximaal uitbreiden naar 6GB. Echter ik lees ook verhalen van mensen die er meer dan 6GB in hebben zitten. Weet iemand hoe dat precies zit? heeft iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gynnad
kuwerti schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:33:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar extra geheugen voor mijn Synology DS2415+
er zit 2GB in maar die kun je vlgs synology maximaal uitbreiden naar 6GB. Echter ik lees ook verhalen van mensen die er meer dan 6GB in hebben zitten. Weet iemand hoe dat precies zit? heeft iemand ervaring hiermee?
Kijk eens in dit topic: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Allen even wat aandacht voor de onderwerpen die hier besproken worden, het gaat de laatste tijd enigszins offtopic. Het gaat in dit topic over nieuws wat Synology betreft, andere discussies of niet nieuws gerelateerde vragen kun je kwijt in de andere daarvoor bestemde topic's (zie topic waarschuwing). Heb je ieen specifieke vraag of promleem dat er niet in een van deze topic's past, dan bestaat er altijd de mogelijkheid een eigen topic aan te maken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r132546e
Had deze twee even gemist;

https://bee.synology.com/nl-nl

BeeStation: Een instap Synology NAS inclusief (slechts?) één 4TB disk met beperkte/andere functionaliteit dan eerdere modellen?

https://tweakers.net/pric...6/synology-bst150-4t.html

BeeDrive: Een usb backup diskje.

https://nl.hardware.info/...oftware-voor-bezige-bijen
https://tweakers.net/exte...ive_p1497202/vergelijken/

[ Voor 37% gewijzigd door r132546e op 15-03-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 21:38
Als ik de Bee af zou zetten tegen een 2tb iCloud dan heb ik de Bee in 2 jaar terugverdiend. Met dien verstande dat je geen toegang meer tot de Bee hebt wanneer je internetverbinding thuis er uit ligt. Dat kan bij iCloud ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:59
Ik vind die Beestation nog niet zo gek puur voor foto’s, video’s en documenten.
Maar Synology zou Synology niet zijn als de HDD niet vervangen kan worden. Volgens eerste reviews is dit dus niet mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 22:13

pietje63

RTFM

De Beestation klinkt als een uitgekleden DS-1-serie. Niet verkeerd voor a-technische familie, maar het prijsverschil met een aangekleden DS-1-serie uitvoering: Synology DiskStation DS124, Synology Hat3300 schijf, 4TB vind ik wel beperkt (ook niet zo gek, want de hardware zal wel redelijk vergelijkbaar zijn)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

pietje63 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:14:
De Beestation klinkt als een uitgekleden DS-1-serie. Niet verkeerd voor a-technische familie, maar het prijsverschil met een aangekleden DS-1-serie uitvoering: Synology DiskStation DS124, Synology Hat3300 schijf, 4TB vind ik wel beperkt (ook niet zo gek, want de hardware zal wel redelijk vergelijkbaar zijn)
Inderdaad!
🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gynnad
Er is een nieuwe versie van DSM beschikbaar vanaf vandaag: 7.2.2-72803. Mijn Synology NAS DS224+ heeft hem nog niet, de update wordt gefaseerd uitgerold.

https://www.synology.com/en-us/releaseNote/DSM
  • After installing this update, you will not be able to downgrade to a previous DSM version.
  • This update will restart your Synology NAS.
  • For the models below, you can only download the upgrade patch from Synology Download Center because you won't receive notifications for this update on your DSM.
  • FS Series: FS3017, FS2017, FS1018
  • XS Series: RS18016xs+, RS4017xs+, RS3617xs+, RS3617xs, RS3617RPxs, RS18017xs+, DS3617xs, DS3617xsII, DS3018xs
  • Plus Series: RS2416RP+, RS2416+, DS916+, DS716+II, DS716+, DS216+II, DS216+, DS1817+, DS1517+, RS2818RP+, RS2418RP+, RS2418+, RS818RP+, RS818+, DS1618+, DS918+, DS718+, DS218+, RS1219+
  • Value Series: DS416, DS416play, DS216, DS216play, DS116, RS816, DS1817, DS1517, RS217, DS418play
  • J Series: DS416slim, DS416j, DS216j, DS418j, DS218j, DS419slim, DS119j
  • Starting from this version, the processing of media files using HEVC (H.265), AVC (H.264), and VC-1 codecs will be transitioned from the server to end devices to reduce unnecessary resource usage on the system and enhance system efficiency. These codecs are widespread on end devices such as smartphones, tablets, computers, and smart TVs. If the end device does not support the required codecs, the use of media files may be limited. Refer to this article for workarounds. In addition, please note the following exceptions:
  • Surveillance Station on DSM will continue to support server-side processing of AVC (H.264) streams, see the release notes.
  • Deep Video Analytics (DVA) series models and VisualStation clients will retain support for AVC (H.264) and HEVC (H.265) codecs.
  • To ensure package compatibility, Advanced Media Extensions (AME), File Station, Media Server, Surveillance Station, Synology Drive, Universal Search, Synology Photos and Snapshot Replication will automatically update to the latest version.
  • Video Station is not available on DSM 7.2.2. Refer to this article for workarounds to stream videos to end devices.
  • Updated Storage Manager to 1.0.0-00502 to fix issues. For more information, see the release notes.
Compatibility & Installation

The following third-party packages are currently incompatible with DSM 7.2.2. Compatible package versions will be released in the future, and this list will be updated accordingly:
  • BRAVIA Signage
  • TeamViewer
What's New
  • Added support for selecting whether to verify response or assertion signatures for SAML SSO clients.
  • Supports customization of package installation, upgrade, and uninstallation wizards for third-party package developers. Learn more
Fixed Issues
  • Enhanced protection against deletion of immutable snapshots.
  • Enhanced file system error recoverability.
  • Fixed an issue where backing up WriteOnce shared folders in Hyper Backup might occupy extra space.
  • Enhanced the performance of Thick Provisioned LUNs when the volume is nearly full.
  • Enhanced file search performance when there are a large number of files with the same name.
  • Fixed an issue where restarting the system during an entire system backup could prevent volumes from mounting properly.
  • Fixed an issue where scheduled tasks of emptying recycle bins might fail to delete folders only containing the "desktop.ini" file.
  • Fixed an issue where triggering Adaptive MFA or entering incorrect account credentials might cause the auto block function to count login attempts abnormally.
  • Fixed an issue where users might not be able to set up OTP for login.
  • Fixed an issue where uploading IdP metadata might fail when setting up SAML SSO clients.
  • Fixed an issue where users might not return to DS cam or DS finder after using OIDC SSO login.
  • Fixed an issue where users might not receive emails with emergency codes when using 2FA for DSM login.
  • Fixed an issue where data synchronization might fail when creating backup or replication tasks to a remote target server via Snapshot Replication, Hyper Backup, or other packages.
  • Fixed an issue where login might fail when creating backup or replication tasks to a remote target server via Snapshot Replication, Hyper Backup, or other packages.
  • Fixed an issue where OpenVPN might fail to disable gateways.
  • Fixed an issue where using SAML SSO for DSM login might fail if the IdP's response was too long.
  • Fixed an issue where the system might become unresponsive when setting up OIDC SSO clients.
  • Fixed an issue where Resource Monitor might display abnormal connection times in Connections > Connected Users.
  • Fixed an issue where users might not be able to use a hardware security key for DSM login.
  • Fixed a security vulnerability regarding ghostscript (CVE-2024-29510).
  • Fixed security vulnerabilities regarding netatalk (CVE-2024-38439, CVE-2024-38440, CVE-2024-38441).
  • Fixed a security vulnerability regarding Terrapin Attack (CVE-2023-48795).
  • Fixed a security vulnerability regarding glibc (CVE-2023-4911).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:32

elsinga

=8-)

Ik moet 'm voor mijn 918+ dus los downloaden.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Pagina: 1 ... 42 ... 44 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.