"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Heb net een 1618+ stuk zien gaan. Zit te twijfelen tussen de 423+,923+ of de 1522+. Voordeel van de 423+ is plex.
Was voor mij geen issue. Als purist moet je transcoding ook gewoon niet willen. Een fatsoenlijke mediastreamer zoals een Apple TV of Shield TV speelt alle formaten of, dus why bother.Chadi schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:46:
Heb net een 1618+ stuk zien gaan. Zit te twijfelen tussen de 423+,923+ of de 1522+. Voordeel van de 423+ is plex.
Het is nu een DS923+ met 32GB en 2 maal Samsung 870 QVO 8TB geworden. Nu RAID1, maar ik overweeg om de capaciteit volledig te benutten en er 2 HDD's naast te zetten voor backups. Op dit moment is de oude NAS backup.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Het gaat meer om de verbindingen over het internet. Maar thuis heb ik Roku. Gaat prima.Exirion schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:53:
[...]
Was voor mij geen issue. Als purist moet je transcoding ook gewoon niet willen. Een fatsoenlijke mediastreamer zoals een Apple TV of Shield TV speelt alle formaten of, dus why bother.
Het is nu een DS923+ met 32GB en 2 maal Samsung 870 QVO 8TB geworden. Nu RAID1, maar ik overweeg om de capaciteit volledig te benutten en er 2 HDD's naast te zetten voor backups. Op dit moment is de oude NAS backup.
Ik neig toch sterk naar de 1522+ vooral de 5 bays zijn aantrekkelijk en het extra geheugen. De ssd Volume in de 923+ kan je toch niet gebruiken om mee op te starten. Dan heeft het weinig toegevoegde waarde icm de 1gbit lang.
Klopt ja. Overigens is Apple niet heel erg happig op torrent gerelateerde dingen. Ik heb een initiële versie gemaakt en in de App Store gezet: https://apps.apple.com/nl...manager/id1658365944?l=enGreatsword schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:50:
[...]
Ik heb en gebruik beide. Betreft DS Get was die volgens mij alleen nog maar beschikbaar in de App Store die hem in het verleden gekocht of geclaimd hebben.
Laat maar weten als je app klaar is voor testen.
Ga je dan ook nog iets nieuws/bijzonders toevoegen?
Zo'n ingebouwde zoek functie als QBittorrent zou bijvoorbeeld echt tof zijn.
Afhankelijk van een eventuele RAID-configuratie kan die extra bay nuttig zijn ja. Inmiddels heb ik de SHR pool met 2 SSD's omgezet naar 2 afzonderlijke pools. Nu dus de volledige capaciteit van de SSD's effectief in gebruik. Ernaast 2 keer 18TB Toshiba MG09 voor 2 levels backup. Toepassing van SSD's gaat niet zozeer om throughput, maar het feit dat de NAS nog het enige apparaat in huis was met harddisks en vrijwel nul latency heerlijk werkt. Even in je berg data zoeken gaat zoveel sneller met SSD's, plus dat VM's uiteraard een stuk soepeler starten en draaien. Voor mij geen harddisks meer voor primaire opslagChadi schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:57:
Ik neig toch sterk naar de 1522+ vooral de 5 bays zijn aantrekkelijk en het extra geheugen. De ssd Volume in de 923+ kan je toch niet gebruiken om mee op te starten. Dan heeft het weinig toegevoegde waarde icm de 1gbit lang.
Ik kreeg vandaag dit bericht van synology.Exirion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Afhankelijk van een eventuele RAID-configuratie kan die extra bay nuttig zijn ja. Inmiddels heb ik de SHR pool met 2 SSD's omgezet naar 2 afzonderlijke pools. Nu dus de volledige capaciteit van de SSD's effectief in gebruik. Ernaast 2 keer 18TB Toshiba MG09 voor 2 levels backup. Toepassing van SSD's gaat niet zozeer om throughput, maar het feit dat de NAS nog het enige apparaat in huis was met harddisks en vrijwel nul latency heerlijk werkt. Even in je berg data zoeken gaat zoveel sneller met SSD's, plus dat VM's uiteraard een stuk soepeler starten en draaien. Voor mij geen harddisks meer voor primaire opslag
Thank you for your inquiry, both DS923+ and DS1522+ will support M.2 SSD Pool.
Voor de duidelijkheid, het gaat in mijn geval om eSATA SSD’s. Er zit 2 maal Samsung 870 QVO 8TB, 2 maal Toshiba MG09 18TB en 32GB ECC RAM in.Chadi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:45:
Ik kreeg vandaag dit bericht van synology.
Thank you for your inquiry, both DS923+ and DS1522+ will support M.2 SSD Pool.
even een vraagje:
Ik heb een 1813+ met een eSATA disk eraan waar ik wekelijks een backup op draai (Hyperbackup).
Nu heb ik er een 2e eSata disk aan gezet, en wat blijkt; eSATA1 is nu eSATA2 geworden.
Dus ik dacht slim te zijn en de 2 eSATA kabels om te draaien. Maar helaas, dat helpt niet.
gevolg: mijn ingestelde backups zijn niet meer toegankelijk vanuit Hyperbackup omdat die de originele eSATA1 willen zien (die nu dus eSATA2 is geworden). het aanpassen van de backup taken naar de eSATA2 kan helaas niet.
Kan je op een of andere manier die disken weer op de juiste volgorde zetten?
[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 07-03-2023 17:49 ]
?
https://prerelease.synolo...lobal/download/dsm72_beta
Shutdown de Nas, verwijder beide disken en boot hem op.reinier68 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:44:
Hoi,
even een vraagje:
Ik heb een 1813+ met een eSATA disk eraan waar ik wekelijks een backup op draai (Hyperbackup).
Nu heb ik er een 2e eSata disk aan gezet, en wat blijkt; eSATA1 is nu eSATA2 geworden.
Dus ik dacht slim te zijn en de 2 eSATA kabels om te draaien. Maar helaas, dat helpt niet.
gevolg: mijn ingestelde backups zijn niet meer toegankelijk vanuit Hyperbackup omdat die de originele eSATA1 willen zien (die nu dus eSATA2 is geworden). het aanpassen van de backup taken naar de eSATA2 kan helaas niet.
Kan je op een of andere manier die disken weer op de juiste volgorde zetten?
Shutdown nogmaal, plaats de disk waar je de backup op wilt hebben aan de andere poort dan waar hij orgineel op aangesloten was en start opnieuw.
Hopelijk krijgt hij dan weer de eSASA1 naam.
Daarna kun je de andere disk weer plaatsen die dan eSATA2 moet krijgen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Geprobeerd maar helaas geen succes.Ben(V) schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:56:
[...]
Shutdown de Nas, verwijder beide disken en boot hem op.
Shutdown nogmaal, plaats de disk waar je de backup op wilt hebben aan de andere poort dan waar hij orgineel op aangesloten was en start opnieuw.
Hopelijk krijgt hij dan weer de eSASA1 naam.
Daarna kun je de andere disk weer plaatsen die dan eSATA2 moet krijgen.
Na de 1e boot zag je idd geen sata disken meer.
Na de 2e boot was mijn originele eSATA1 toch weer eSATA 2.
De 1e disk zat/zit ook echt aan de eSATA1 poort (bij de power connector).
De 2e disk zat/zit aan de 2e eSATA poort (bij de LAN poorten).
Zelfs als je de disken 1 voor 1 aansluit (dus 1 tegelijk) herkent de NAS ze als eSATA1 en eSATA2.
Doet vast iets met serienummers oid (net als Windows met beeldschermen).
Nou ja, dan de backup jobs maar weggooien en opnieuw aanmaken.
(oude backups blijven toch staan en je kan er met de Backup Explorer gewoon in kijken als je wat nodig hebt)
[ Voor 24% gewijzigd door reinier68 op 07-03-2023 21:57 ]
Hij zou het inmiddels moeten doen...mark184 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:45:
De DSM 7.2 zou online staan, maar de site is onbereikbaar, iemand van jullie het al gelukt deze te downloaden
?
download: Synology DSM 7.2 bèta
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 08-03-2023 14:55 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Op die fiets.. Heb vandaag de 1522+ binnen gekregen. Even in het netwerk hangen straks. Heb nog wat oude ssd schijven. Kijken of het daarmee gaat werken.Exirion schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:54:
[...]
Voor de duidelijkheid, het gaat in mijn geval om eSATA SSD’s. Er zit 2 maal Samsung 870 QVO 8TB, 2 maal Toshiba MG09 18TB en 32GB ECC RAM in.
De 1522+ is in 7.2 gelukkig gelijk getrokken met de 923+ wat betreft storage pools op de nvme.
[ Voor 10% gewijzigd door Chadi op 09-03-2023 20:43 ]
[ Voor 90% gewijzigd door RicoK op 10-03-2023 10:26 ]
Daar zit toch een block remove timer op?RicoK schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:28:
Damn, ik heb zojuist mijn eigen IP-adres geblokkeerd op mijn externe back-up DS114, nadat ik binnen het uur 5 foutieve inlogpogingen heb gedaan. Dom en stom. Maar ik begrijp het ook niet daar telkens mijn 6-cijferige secure code werd geblokkeerd.
Binnenkort maar eens naar mijn externe Syno gaan.
Die optie is er , maar dat kun je ook uitzetten. Dus het ligt aan zijn configuratie..
Hier ook een 1522+, gevuld met WD 18TB disks. Ik ben blij met het ssd-storagepool nieuws. Nu hopen dat ze het openstellen voor nvme van andere fabrikanten.Chadi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:40:
[...]
Op die fiets.. Heb vandaag de 1522+ binnen gekregen. Even in het netwerk hangen straks. Heb nog wat oude ssd schijven. Kijken of het daarmee gaat werken.
De 1522+ is in 7.2 gelukkig gelijk getrokken met de 923+ wat betreft storage pools op de nvme.
Dat weet ikShadow771 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:34:
[...]
Die optie is er , maar dat kun je ook uitzetten. Dus het ligt aan zijn configuratie..
Snap niet dat ze voor zoiets niet kiezen voor een bitlocker achtige optie, die je ook gewoon na het aanmaken kan configureren. Uiteraard zal het encrypten initieel dan langer duren, maar ik denk dat veel gebruikers die zoiets willen gebruiken dat er wel voor over hebben.
Ik verwacht dat dit nogal lang gaat duren als het al komt, wegens locatie en warmte ontwikkeling. De link speed wordt al gecapt bijvoorbeeld en volgens mij is hun verweer ook dat met de eigen SSDs ze meer controle hebben over warmte ontwikkeling.glnk schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:43:
[...]
Hier ook een 1522+, gevuld met WD 18TB disks. Ik ben blij met het ssd-storagepool nieuws. Nu hopen dat ze het openstellen voor nvme van andere fabrikanten.
Ik teken nergens meer voor
Warmte ontwikkeling is een BS reden. De eigen ssds hebben niet eens een heatsink bijvoorbeeld terwijl andere fabrikanten dit wel hebben. Bovendien 1000MB/s doen de meeste nvme drives op hun sloffen.Quakie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:48:
[...]
Ik verwacht dat dit nogal lang gaat duren als het al komt, wegens locatie en warmte ontwikkeling. De link speed wordt al gecapt bijvoorbeeld en volgens mij is hun verweer ook dat met de eigen SSDs ze meer controle hebben over warmte ontwikkeling.
Ze zijn een beetje hypocriet by Synology. Als warmte ontwikkeling zo’n issue is hadden ze ook wel naar de cpu koeling mogen kijken van hun units, die is ondermaats naar mijn mening. De r1600 Ryzen (idle 40C) schiet naar 72C als er ook maar een beetje van gevraagd wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door glnk op 10-03-2023 11:09 ]
Misschien komt dit ooit nog dat je de encryptie kan aanzetten terwijl de volume al aangemaakt is.Dennism schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:03:
Wel jammer dat Encrypted Volumes weet iets is dat alleen kan bij het aanmaken van het volume en dus voor velen 'onbereikbaar' zal zijn tot de NAS ooit (if ever) opnieuw ingericht kan worden.
Snap niet dat ze voor zoiets niet kiezen voor een bitlocker achtige optie, die je ook gewoon na het aanmaken kan configureren. Uiteraard zal het encrypten initieel dan langer duren, maar ik denk dat veel gebruikers die zoiets willen gebruiken dat er wel voor over hebben.
Maar tis hoe dan ook een beetje jammer dat ze hier zo laat mee komen, En als ik dit hier lees nog maar voor een zeer beperkte aantal modellen beschikbaar.
Maarja, ik kan zo te zien wel plannen maken om mijn NAS infra opnieuw in te richten.
Hieruit begrijp ik dat m2 ssd's van andere fabrikanten dan Synology niet worden herkend?glnk schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:43:
[...]
Hier ook een 1522+, gevuld met WD 18TB disks. Ik ben blij met het ssd-storagepool nieuws. Nu hopen dat ze het openstellen voor nvme van andere fabrikanten.
Als de focus op SSD's ligt en minder op hdd's: is een uitvoering: Asustor Lockerstor2 Gen2 (AS6702T) dan niet een betere optie?Exirion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Afhankelijk van een eventuele RAID-configuratie kan die extra bay nuttig zijn ja. Inmiddels heb ik de SHR pool met 2 SSD's omgezet naar 2 afzonderlijke pools. Nu dus de volledige capaciteit van de SSD's effectief in gebruik. Ernaast 2 keer 18TB Toshiba MG09 voor 2 levels backup. Toepassing van SSD's gaat niet zozeer om throughput, maar het feit dat de NAS nog het enige apparaat in huis was met harddisks en vrijwel nul latency heerlijk werkt. Even in je berg data zoeken gaat zoveel sneller met SSD's, plus dat VM's uiteraard een stuk soepeler starten en draaien. Voor mij geen harddisks meer voor primaire opslag
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik denk dat je alleen misschien een waarschuwing krijgt bij het opstarten.Fred_Perry schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Hieruit begrijp ik dat m2 ssd's van andere fabrikanten dan Synology niet worden herkend?
Bij hun enterprise-grade apparatuur word pas echt vendor lockin toegepast met hun rebranded Toshiba meuk.
Juist, dit is vooralsnog het gevalFred_Perry schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Hieruit begrijp ik dat m2 ssd's van andere fabrikanten dan Synology niet worden herkend?
quote: http://nascompares.comThese are the only SSD that work as a storage space in Synology:
Enterprise M.2 NVMe SSD Synology SNV3410 SNV3410-800G ECEM13.2 800GB
Enterprise M.2 NVMe SSD Synology SNV3410 SNV3410-400G ECEM13.2 400GB
Enterprise M.2 NVMe SSD Synology SNV3400 SNV3400-800G ECEM12.4 800GB
Enterprise M.2 NVMe SSD Synology SNV3400 SNV3400-400G ECEM12.4 400GB
Wow.. Ze zijn echt gek geworden daar bij Synology....
Nee, het moest deze keer echt een Synology worden. Ik heb in de afgelopen 20 jaar vanalles voor networkopslag gehad (Asus WL500g, Linksys NSLU2, Buffalo LS-320GL) plus de laatste 2 keer een QNAP TS-219P+ en TS-431+. De laatste keer wilde ik eigenlijk al een Synology, maar ben toch weer gezwicht voor QNAP. Na steeds meer ergenis over de software bij QNAP, wilde ik op safe spelen. Dus ook geen avontuur met bijvoorbeeld Asus die dit niet als core business heeft, hoezeer ik ook altijd al fan van Asus ben geweest.Videopac schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:36:
Als de focus op SSD's ligt en minder op hdd's: is een uitvoering: Asustor Lockerstor2 Gen2 (AS6702T) dan niet een betere optie?
Bovendien is 8TB SSD storage in NVME form factor nog heel veel duurder dan deze Samsung eSATA disks. Daarom dus liever een 4-bay met ruimte voor eSATA SSD's en backup schijven ernaast. De oude NAS blijft ook draaien als backup server. Overigens heb ik een MD5 check op alle gekopieerde content gedaan en het is verbazend hoe rap die Toshiba schijven zijn. Qua response natuurlijk niet met de SSD's te vergelijken, maar data stampen kunnen ze goed
Overigens ben ik zeer te spreken over de Synology software. Een WTF-momentje was wel dat Synology geen encrypted volumes zoals QNAP heeft, maar blijkbaar is dat nou net een feature die er voorzichtig in gebracht begint te worden. Verder werkt het allemaal als een trein en zit de UI een stuk verfijnder in elkaar. Bij QNAP hebben ze een paar wannabe-designers met weinig gevoel voor UX en vormgeving aan het werk gezet. Ook zijn ze compleet doof voor feedback van gebruikers. Voor mij geen QNAP meer

Voor cache kan je gebruiken wat je wil, wil je een volume aanmaken dan moeten het tot nu toe inderdaad synology's eigen NVME drives zijn.Shadow771 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:37:
[...]
Ik denk dat je alleen misschien een waarschuwing krijgt bij het opstarten.
Bij hun enterprise-grade apparatuur word pas echt vendor lockin toegepast met hun rebranded Toshiba meuk.
Zie bijvoorbeeld deze post in het andere topic: https://gathering.tweaker...message/74637882#74637882
Eigenlijk verkeerde topic en ik heb er geen ervaring mee maar ik kwam laatste deze tegen en volgens mij is dit gerelateerd?Paling1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:59:
Is het om je eigen NVME drive te gebruiken niet mogelijk om eenzelfde trucje uit te halen als bij het RAM geheugen?
Zie bijvoorbeeld deze post in het andere topic: https://gathering.tweaker...message/74637882#74637882
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db
👉🏻 Blog 👈🏻
Geen AMD processor. Mogelijk goed nieuws voor transcoding?
[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 15-03-2023 15:04 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Synology weet af en toe ook niet wat ze zelf willen...technorabilia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:02:
nieuws: Synology brengt DS423+-nas met quadcore-cpu en M.2-sleuven voor ssd-o...
Geen AMD processor. Mogelijk goed nieuws voor transcoding?
Kan ik me goed voorstellen. Het is maar net waar je je NAS voor gebruikt. De 923+ heeft zo z'n voors en tegens (net als de 423+ trouwens), maar vlot zijn ze zeker. Overigens zit de 420+ zo'n €120 onder de 923+, dus ik verwacht dat de 423+ ook ergens rond de €500 uitkomt. Boel geld, maar je hebt er wel lang plezier van.Exirion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:38:
Het prijsverschil met de DS923+ is maar klein. Blij ik daar voor gegaan ben.
Ik snap de focus op transcoding nooit zo. Als A/V-purist wil ik sowieso geen transcoding, en voor een paar tientjes heb je een Android TV spelertje dat Kodi ondersteunt en alles slikt, inclusief H265. Met een Shield TV of Apple TV heb je helemaal alles wat je nodig hebt. Dus voor mij is de R1600 met 32GB RAM en SSD storage erbij echt topParody schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:43:
Kan ik me goed voorstellen. Het is maar net waar je je NAS voor gebruikt. De 923+ heeft zo z'n voors en tegens (net als de 423+ trouwens), maar vlot zijn ze zeker. Overigens zit de 420+ zo'n €120 onder de 923+, dus ik verwacht dat de 423+ ook ergens rond de €500 uitkomt. Boel geld, maar je hebt er wel lang plezier van.
Voor velen is dat ook de betere oplossing, al is niet iedereen even happig op losse kastjes. Als de 423 uitkomt is die al prima voor wat er hier in huis mee gebeurt. Voor alle andere zaken draait er een RPi's die rustig z'n werk doet. De DS414j voldoet voor het merendeel zelfs al, maar heeft weinig marge: meer dan 2 SMB-verbindingen laat 'm al stevig zweten. Iets soepeler zou dus niet verkeerd zijn.Exirion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:55:
[...]
Ik snap de focus op transcoding nooit zo. Als A/V-purist wil ik sowieso geen transcoding, en voor een paar tientjes heb je een Android TV spelertje dat Kodi ondersteunt en alles slikt, inclusief H265. Met een Shield TV of Apple TV heb je helemaal alles wat je nodig hebt. Dus voor mij is de R1600 met 32GB RAM en SSD storage erbij echt top
Zelfs een j versie zou volstaan maar houd van power. Mijn 415+ met 8Gig geheugen doet het na al die jaren het nog zo goed maar anders zou ik een 923+ kopen. Puur omdat ik de 423+ te duur vind voor rebrand met minder geheugen. De 920+ kwam met 4Gig.
[ Voor 39% gewijzigd door Quakie op 16-03-2023 10:18 ]
Het enige waar ik echt het voordeel zie van transcoding is wanneer je bijvoorbeeld ook veel media buitenshuis consumeert op telefoon / tablet en andere zaken, of wanneer je jouw plex deelt met de halve familie over internet, maar dat is het ook wel.Exirion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:55:
[...]
Ik snap de focus op transcoding nooit zo. Als A/V-purist wil ik sowieso geen transcoding, en voor een paar tientjes heb je een Android TV spelertje dat Kodi ondersteunt en alles slikt, inclusief H265. Met een Shield TV of Apple TV heb je helemaal alles wat je nodig hebt. Dus voor mij is de R1600 met 32GB RAM en SSD storage erbij echt top
https://www.synology.com/...pare/DS423+/DS723+/DS923+
👉🏻 Blog 👈🏻
Dan is een 923+ wel een no-brainer, zo aan het vergelijk te zien hieronderbovenParody schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:10:
De DS423+ is per nu verkrijgbaar. Op moment van schrijven zo'n €75 goedkoper dan de DS920+.
I don't have dreams, I have goals!!
Zit nog op een 213+ die qua snelheid niet meer echt mee kan, dus ben benieuwd of de 223+ aangekondigd gaat worden binnenkort.
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
uitvoering: Synology DiskStation DS1522+
Ik verwacht niet dat die gaat komen, ze hebben alleen de uitvoering: Synology DiskStation DS223 aangekondigd afgelopen januari, de rest alleen een + versie.Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:33:
Dan zal de 223+ vast niet lang op zich laten wachten, in 2020 was het qua volgorde hetzelfde, 420+ en maand later de 220+.
Zit nog op een 213+ die qua snelheid niet meer echt mee kan, dus ben benieuwd of de 223+ aangekondigd gaat worden binnenkort.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Valt wel een beetje tegen. Het is meer een DS423j. Geen hot-swap meer, kast is dezelfde als de DS420j. Belangrijkste verschil met de DS418 is de CPU, voor de rest zijn ze qua hardware praktisch identiek. En je hebt hiermee een upgrade-pad naar een +, als je dat zou willen in de toekomst.
Idle verbruik is lager dan een DS418 (van 8,78 W naar 4,97 W), maar gezien ze een andere meetmethode gebruiken weet ik niet of dit echt goed vergelijkbaar is. Er zitten 4 andere schijven in, dus dat zou zomaar (een deel van) het verschil van 4 W kunnen verklaren. Ben benieuwd wat de prijs gaat worden. Als hij niet goedkoper wordt dan de DS418, dan lijkt het me geen hele goede deal. Voor die paar euro meer krijg je zelfs met een DS423+ veel meer waar voor je geld.
[ Voor 73% gewijzigd door Parody op 19-03-2023 21:06 . Reden: Typo. ]
Ik heb de DS723+ zojuist binnen, met een HDD, SSD en NVME SSD, maar kan de NVME SSD helemaal niet selecteren als Synology Station Opslagruimte.
Het is toch gewoon een storage pool?!
Gulfstream G650
Welke NVMe SSDs heb je? Helaas worden (momenteel) enkel nog de eigen Synology NVMe SSDs ondersteund.SalimRMAF schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:43:
Wat gek!
Ik heb de DS723+ zojuist binnen, met een HDD, SSD en NVME SSD, maar kan de NVME SSD helemaal niet selecteren als Synology Station Opslagruimte.
Bij de 1520+ is die alleen als cache in te stellen. 1 SSD is read only cache, 2 SSD is read-write cache. Die moest ik wel initialiseren bij de disk management.SalimRMAF schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:43:
Wat gek!
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Wildfire schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:50:
[...]
Welke NVMe SSDs heb je? Helaas worden (momenteel) enkel nog de eigen Synology NVMe SSDs ondersteund.
Gulfstream G650
Je kan alleen HDDs gebruiken voor het Synology OS. SSDs kan je wel inzetten als extra storage pool, maar dus niet voor het main OS.SalimRMAF schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:43:
Wat gek!
http://www.xbmcfreak.nl/
Dat klopt, maar dit betreft het opslaan van camerabeelden. Hierbij kun je de NVME Opslagpool niet selecteren, alleen de SSD en HDD.Erhnam schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:42:
[...]
Je kan alleen HDDs gebruiken voor het Synology OS. SSDs kan je wel inzetten als extra storage pool, maar dus niet voor het main OS.
Gulfstream G650
Je hebt dus wel de SSD opslag pool gemaakt en daar ook een volume op gemaakt in de storage manager?SalimRMAF schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:49:
[...]
Dat klopt, maar dit betreft het opslaan van camerabeelden. Hierbij kun je de NVME Opslagpool niet selecteren, alleen de SSD en HDD.
Waarom zou je een camera naar SSD laten streamen? Heeft geen enkel voordeel en je schrijft wel continu naar flashgeheugen. Ik gebruik ook SSD's als main storage, maar niet voor de cameraSalimRMAF schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:49:
Dat klopt, maar dit betreft het opslaan van camerabeelden. Hierbij kun je de NVME Opslagpool niet selecteren, alleen de SSD en HDD.
Thanks! Had dit nog niet gedaan, heb nu wel via de Shared Folder de opslagmap kunnen wijzigen naar de NVME schijf.Dennism schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:29:
[...]
Je hebt dus wel de SSD opslag pool gemaakt en daar ook een volume op gemaakt in de storage manager?
@Exirion Ik wil mijn HDD gebruiken als databackup, de SDD als reserve, en de NVME als camera opslag, omdat dit de minste latency creëert. Of mis ik iets?
Gulfstream G650
Dat scheelt idd flink.Fred_Perry schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:05:
Hoort hier waarschijnlijk niet maar de DS1522+ is fors goedkoper dan gisteren. Voor mij een no-brainer tov de 923/723.
uitvoering: Synology DiskStation DS1522+
Voor een paar euro mer heb je dan:
- 4 ethernet poorten ipv 2
- 2 eSATA ipv 1
- 8GB ipv 4
- 5 bays ipv 4
Wat heb je eigenlijk aan meer dan 1 poort? Kun je hiermee een andere NAS koppelen, of 2 losse netwerken?reinier68 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:19:
[...]
Dat scheelt idd flink.
- 2 eSATA ipv 1
- 8GB ipv 4
- 5 bays ipv 4
2X de snelheid via hetzelfde netwerk, spreekt voor zich.
Gulfstream G650
Met eSATA kan je externe disken koppelen, of een expansion unit (DX513 oid) aansluiten.SalimRMAF schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:11:
[...]
Wat heb je eigenlijk aan meer dan 1 poort? Kun je hiermee een andere NAS koppelen, of 2 losse netwerken?
2X de snelheid via hetzelfde netwerk, spreekt voor zich.
*eThernet bedoel ik.reinier68 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:17:
[...]
Met eSATA kan je externe disken koppelen, of een expansion unit (DX513 oid) aansluiten.
Gulfstream G650
Verdelen netwerk belasting, redundantie, VLAN-ondersteuning en link aggregatie.
👉🏻 Blog 👈🏻
Precies, je hebt er wel een managed switch voor nodig. Maar die zijn tegenwoordig ook best betaalbaar.technorabilia schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:47:
[...]
Verdelen netwerk belasting, redundantie, VLAN-ondersteuning en link aggregatie.
In mijn geval (thuis netwerk) was het voor LACP. En dat komt je totale netwerkdoorvoer ten goede.
... of als je een nerd bent en een full DR VMware cluster hebt gebouwd ...

Had niet verwacht zo veel dergelijke meldingen na installatie tegen te komen, al heb ik verder geen idee hoeveel kwaad dit kan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MaWhRsQCP6GcMZtQrf2ZLwyO.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JbZFNrUfNHhP1M6nXbTVrIbE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oz2UNfiv7MN9MoB2WM8qMCRC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G9c9Xlszm2rhWjluHQd3wo2e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RIVkMJk8GNaHWXbx1jK4qC62.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door r132546e op 25-03-2023 11:57 ]
Maar dit leidt af van eventuele echt belangrijke storingen.
Energieverbruik is wel iets hoger dan de 423+ of de 923+reinier68 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:19:
[...]
Dat scheelt idd flink.
- 2 eSATA ipv 1
- 8GB ipv 4
- 5 bays ipv 4
Dit zijn meldingen die ze op hun meer enterprise-gerichte NAS systemen doen blijkbaar. Ik heb zelf een DS1522+ met 5x WD Red Pro 16TB (WD161KFGX), staat niet op de compatibiliteitslijst maar krijg geen meldingen in DSM hierover. In de meer grootzakelijk gerichte NAS systemen focust Synology blijkbaar veel specifieker op Enterprise-level opslag.r132546e schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:55:
Iemand hier (langdurige?) ervaring met disks welke niet officieel compatible zijn volgens Synology? Ik heb hier een nieuwe DS3622xs+ met een 18TB WD Red Pro welke niet op hun lijstje staat, alleen hun eigen branded 18TB staat daar op welke echt een hele klap duurder is (https://tweakers.net/pricewatch/compare/1629388;1849434/).
Had niet verwacht zo veel dergelijke meldingen na installatie tegen te komen, al heb ik verder geen idee hoeveel kwaad dit kan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar lijkt het op inderdaad, bedankt voor het delen van je ervaring. Wellicht bij een dergelijk segment + investering niet meer dan logisch wanneer je als fabrikant en gebruiker 100% zeker wil weten dat alles werkt.Wildfire schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Dit zijn meldingen die ze op hun meer enterprise-gerichte NAS systemen doen blijkbaar. Ik heb zelf een DS1522+ met 5x WD Red Pro 16TB (WD161KFGX), staat niet op de compatibiliteitslijst maar krijg geen meldingen in DSM hierover. In de meer grootzakelijk gerichte NAS systemen focust Synology blijkbaar veel specifieker op Enterprise-level opslag.
Ja, wanneer deze disk technisch wel gewoon compatible is, is dit niet cool natuurlijk.jopie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:00:
LOL, dit is wel erg sturend naar hun eigen product. Als ze je nu de optie geven dat je kunt aanvinken "Ik heb het gelezen en wil deze melding 90 dagen niet meer zien".
Maar dit leidt af van eventuele echt belangrijke storingen.
Overigens geeft de Monthly Drive Health Report en Quick S.M.A.R.T. test aan dat het systeem gewoon Healthy is. Dit wil je eigenlijk ook gewoon in een oogopslag prominent in Storage Manager terug kunnen zien.
Thanks, ga ik testen hier!Han_Solo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:15:
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db om HD's aan de synology lijst toe te voegen
Het gaat om de BC500 en de TC500 die beiden geen licentie nodig hebben om te werken met de laatste versie van Surveillance Station.
Zie hier: https://www.synology.com/nl-nl/products/camera-500
Ik heb de redactie al getipt maar ik lees er niks over.
Wel gelijk toen het nieuws uitkwam informatie kunnen vinden op NASCompareFerret schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:44:
Wellicht off-topic maar ik lees hier nergens iets over de eigen nieuwe Synology camera's die uitgebracht zijn.
Het gaat om de BC500 en de TC500 die beiden geen licentie nodig hebben om te werken met de laatste versie van Surveillance Station.
Zie hier: https://www.synology.com/nl-nl/products/camera-500
Ik heb de redactie al getipt maar ik lees er niks over.
(https://nascompares.com/2...ce-cameras-now-available/)
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Absoluut niet off-topic. Dit is zeker wel nieuws-waardig.Ferret schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:44:
Wellicht off-topic maar ik lees hier nergens iets over de eigen nieuwe Synology camera's die uitgebracht zijn.
Aan Synology:

Ik vind dit nogal een logische stap en ik vind ze vrij laat. Ik had deze stap al jaren geleden verwacht.
Enige sellingpoint wat ze nu hebben tov gevestigde orde is dat stukje AI in camera zit en dat NAS apparaten minder sterk hoeven te zijn. En er zijn genoeg mensen die in een eco system willen zitten / alles van een merk.
Net als QNAP zou een switch dus ook niet eens zo gek zijn.... als ze willen investeren zouden ze serieuze stappen kunnen maken en ala Ubiquiti kunnen opereren..
Die hebben hun goede naam van hun wifi spullen volkomen te grabbel gegooid met hun bagger software in hun routers en switches en het nooit fixen van de bugs daarin.
[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 27-03-2023 22:55 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zelf eigenlijk weinig last. Draai met edgerouter en edgeswitch. WiFi UniFi.
Hoe hoog (of laag) staat Synology in de gevestigde orde qua beveiligingscamera's in het zakelijke markt segment?Quakie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:37:
@Shadow771 waarom wat zijn ze aan het doen?
Ik vind dit nogal een logische stap en ik vind ze vrij laat.
Als het niet hoog is, dan vraag ik me af waarom ze daar moeite in steken ipv hun NAS (storage & backup) positie in de zakelijke markt nog verder verstevigen (+ enterprise wereld doorbreken?). Of ze zien het niet meer als hun core business.
Leg eens uit?Ben(V) schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:55:
Mag niet hopen dat ze dezelfde weg gaan als Ubiquiti.
Die hebben hun goede naam van hun wifi spullen volkomen te grabbel gegooid met hun bagger software in hun routers en switches en het nooit fixen van de bugs daarin.
Tegenwoordig zeer stabiel (zolang je geen beta of EA channels gebruikt, maar dat zijn ook de kanalen waar je de bugs kunt verwachten)
Hier alleen maar goede ervaringen en van Synology met camera's 5 jaar geleden overgestapt naar Ubiquiti, een verademing en enorm stabiel, geen gedoe met extra licenties etc en altijd snelle respons, in plaats van vertraging van secondes.
GerkeP
Heel interessante setup!Exirion schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:53:
[...]
Was voor mij geen issue. Als purist moet je transcoding ook gewoon niet willen. Een fatsoenlijke mediastreamer zoals een Apple TV of Shield TV speelt alle formaten of, dus why bother.
Mag ik vragen is er een mogelijkheid om de 2HDDs altijd idle te houden totdat je een hyperbackup draait? Dus als je de ssds benaderd via smb dat de hdds niet opspinnen.

Hier ook het geval. Dacht al dat het iets hier intern was, aangezien Synology zelf aangeeft dat alles gewoon werkt:Shadow771 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:37:
Ligt het aan mij of heeft Synology problemen met hun website?
[Afbeelding]
https://www.synology.com/nl-nl/support/synology_service
Maar ook op 5G krijg ik die melding.
Op die pagina staat nu dat er een grote storing is bij Synology Account. Dus ik vermoed dat ze in de tussentijd wakker zijn gewordenPhoolie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:57:
[...]
Hier ook het geval. Dacht al dat het iets hier intern was, aangezien Synology zelf aangeeft dat alles gewoon werkt:
https://www.synology.com/nl-nl/support/synology_service
Maar ook op 5G krijg ik die melding.
En ondertussen hebben ze het ook weer opgelostmrdemc schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:30:
[...]
Op die pagina staat nu dat er een grote storing is bij Synology Account. Dus ik vermoed dat ze in de tussentijd wakker zijn geworden
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Compatibility & Installation
The following drives will be updated automatically to the latest firmware version to fix an unexpected issue that may occur during repair or other read/write operations: HAT5300-4T (firmware version 1401 and 1402), HAT5300-16T (firmware version 1401), HAT5310-8T (firmware version 1401), and HAS5300-16T (firmware version 1401).
What’s New
When users select Outlook as the system notification service provider, they will need to sign in with OAuth 2.0, which is a safer authentication method. Previously configured Outlook accounts will be migrated to "Custom SMTP server". We strongly recommend re-configuring the settings for authentication to ensure your Outlook account security.
Fixed Issues
Fixed an issue where files shared via SMB may not be discoverable through macOS Ventura's Spotlight search.
Fixed an issue where files shared via AFP may not be discoverable through macOS Ventura's Spotlight search.
Fixed an issue where a Synology NAS running DSM 7.2 may be unable to update its domain database after syncing data from a domain controller running DSM 6.2.4.
Fixed a security vulnerability (Synology-SA-22:23).
Thanks, hier ook voor wat oudere types ontvangen waaronder een DS211 en DS411+ uit 2010. Doet Synology toch wel netjes!biomass schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:07:
Net ingelogd op DSM en ik kon in tien tellen Update 7 voor DSM 6.2 downloaden voor mijn DS1512+.
[...]
download: Synology DSM 6.2.4 build 25556 Update 7
[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 07-05-2023 15:27 ]
nieuws: Synology stopt eind mei met aanbieden van oudere firmwareversies DSM
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 2023/05/23 09:07:20 stderr This usually means that your host's kernel does not support WireGuard! 2023/05/23 09:07:20 stderr Error: WireGuard exited with the error: Cannot find device "wg0" 2023/05/23 09:07:20 stdout $ wg-quick up wg0 2023/05/23 09:07:20 stdout $ wg-quick down wg0 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.005Z WireGuard Config saved. 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.003Z WireGuard Config saving... 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.003Z WireGuard Configuration loaded. 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.001Z WireGuard Loading configuration... 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.000Z Server Listening on http://0.0.0.0:51821 2023/05/23 09:06:15 stderr at async /app/lib/WireGuard.js:63:9 2023/05/23 09:06:15 stderr at processTicksAndRejections (internal/process/task_queues.js:95:5) 2023/05/23 09:06:15 stderr at /app/lib/WireGuard.js:65:19 |
Ervaart iemand dit ook?
Heb je ooit een guide gevolgd om dit te installeren?Saekerhett schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:10:
Net mijn DS920+ een update gegeven naar 7.2 en nu begint mijn wg-easy container te stuiteren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2023/05/23 09:07:20 stderr This usually means that your host's kernel does not support WireGuard! 2023/05/23 09:07:20 stderr Error: WireGuard exited with the error: Cannot find device "wg0" 2023/05/23 09:07:20 stdout $ wg-quick up wg0 2023/05/23 09:07:20 stdout $ wg-quick down wg0 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.005Z WireGuard Config saved. 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.003Z WireGuard Config saving... 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.003Z WireGuard Configuration loaded. 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.001Z WireGuard Loading configuration... 2023/05/23 09:07:20 stderr 2023-05-23T07:07:20.000Z Server Listening on http://0.0.0.0:51821 2023/05/23 09:06:15 stderr at async /app/lib/WireGuard.js:63:9 2023/05/23 09:06:15 stderr at processTicksAndRejections (internal/process/task_queues.js:95:5) 2023/05/23 09:06:15 stderr at /app/lib/WireGuard.js:65:19
Ervaart iemand dit ook?
Als ik hier zo kijk (in de latere comments): https://github.com/wg-easy/wg-easy/issues/137
bijvoorbeeld:
Zijn er namelijk wat extra handelingen nodig op Synology systemen, dat soort handelingen worden regematig door major updates (en soms ook minor) ongedaan gemaakt, waardoor je deze na de update opnieuw moet uitvoeren.I made a small script to install only wireguard module in Synology and afterwards the installation of wg-easy is straight forward.
https://github.com/gpopesc/wireguard-module-synology/
Jep, als je op die site doorklikt naar https://github.com/wg-easy/wg-easy heb ik precies die stappen gevolgd. Installatie lijkt ook gewoon gelukt, alleen bij het opstarten kan hij wg0 dus niet meer vinden om de een of andere reden. Ben aan het prutsen ondertussen, mocht ik wat vinden, meld ik me weer hier, wellicht ook handig voor anderen.Dennism schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Heb je ooit een guide gevolgd om dit te installeren?
Als ik hier zo kijk (in de latere comments): https://github.com/wg-easy/wg-easy/issues/137
bijvoorbeeld:
[...]
Zijn er namelijk wat extra handelingen nodig op Synology systemen, dat soort handelingen worden regematig door major updates (en soms ook minor) ongedaan gemaakt, waardoor je deze na de update opnieuw moet uitvoeren.
Je moet waarschijnlijk dit dan even opnieuw doen: https://github.com/gpopesc/wireguard-module-synology/Saekerhett schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:54:
[...]
Jep, als je op die site doorklikt naar https://github.com/wg-easy/wg-easy heb ik precies die stappen gevolgd. Installatie lijkt ook gewoon gelukt, alleen bij het opstarten kan hij wg0 dus niet meer vinden om de een of andere reden. Ben aan het prutsen ondertussen, mocht ik wat vinden, meld ik me weer hier, wellicht ook handig voor anderen.
Vraag is alleen of dit al werkt voor 7.2, of dat er aanpassingen nodig zijn, daar dat script natuurlijk voor 7.1.x is.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 23-05-2023 09:59 ]
Ik zal hier effe naar kijken, maar ik zie ook dat anderen nu met DSM 7.2 hetzelfde hebben: https://github.com/wg-easy/wg-easy/issues/557Dennism schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Je moet waarschijnlijk dit dan even opnieuw doen: https://github.com/gpopesc/wireguard-module-synology/
Vraag is alleen of dit al werkt voor 7.2, of dat er aanpassingen nodig zijn, daar dat script natuurlijk voor 7.1.x is.
Helaas blijft het angstvallig stil rond de DS223+, vorige week nog contact gehad met Synology, maar ze willen er niets over loslaten.Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:33:
Dan zal de 223+ vast niet lang op zich laten wachten, in 2020 was het qua volgorde hetzelfde, 420+ en maand later de 220+.
Meer informatie:
https://kb.synology.com/e...ynology_NAS_supports_WDDA
[ Voor 22% gewijzigd door Zakkenwasser op 31-05-2023 05:18 ]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.