Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14

Boost9898

www.brambenik.nl

Een vraag, als Synology dit ding kan uitbrengen met die 'AI' voor Surveillance Station etc. Waarom kunnen/willen ze dit niet optioneel maken voor recente modellen in de vorm van een licentie/upgrade?

Zo ver ik kan zien is dit niets bijzonders, geen snelle CPU, niet bijzonder veel RAM of een GPU. Een DS918+ zou het toch ook prima moeten kunnen handelen?

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Boost9898 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:18:
Een vraag, als Synology dit ding kan uitbrengen met die 'AI' voor Surveillance Station etc. Waarom kunnen/willen ze dit niet optioneel maken voor recente modellen in de vorm van een licentie/upgrade?

Zo ver ik kan zien is dit niets bijzonders, geen snelle CPU, niet bijzonder veel RAM of een GPU. Een DS918+ zou het toch ook prima moeten kunnen handelen?
Ik weet ook niet precies wat exact de doelgroep is van dit apparaat. Het ding is ook aardig aan de prijs, hoewel er wel standaard 8 cameralicenties worden geleverd. Samen met de 6 GB werkgeheugen en de HDMI uitgang is er wel een use case te bedenken, maar er zijn inderdaad alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Boost9898 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:18:
Zo ver ik kan zien is dit niets bijzonders, geen snelle CPU, niet bijzonder veel RAM of een GPU.
Eigenlijk is dat juist hét verschil, de 'AI' gebruikt openCL op deze GPU. Alle normale modellen hebben geen GPU beschikbaar voor het OS.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Eigenlijk is dat juist hét verschil, de 'AI' gebruikt openCL op deze GPU. Alle normale modellen hebben geen GPU beschikbaar voor het OS.
Alle modellen die een Intel chip hebben zijn standaard voorzien van een geïntegreerde GPU in de CPU.

• DukeBox

DukeBox

FrankHe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:14:
Alle modellen die een Intel chip hebben zijn standaard voorzien van een geïntegreerde GPU in de CPU.
Ja, maar zoals ik al schreef is die niet beschikbaar voor het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:26
DukeBox schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

Ja, maar zoals ik al schreef is die niet beschikbaar voor het OS.
Hoe bedoel je dat exact? Klinkt namelijk nogal vreemd, daar o.a. Plex de GPU wel gebruikt voor hardware transcoding.

Zie bijv: https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273 (kijk naar alle Synology modellen met een Celeron).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Weliswaar heeft die NVM een zwaardere gpu aan boord (Intel® UHD Graphics 600) ten opzichte van bijvoorbeeld een DS918+ (Intel® HD Graphics 500) maar dat moet niet het verschil maken.
En het OS heeft er ook niets mee te maken, een OS doet niets met een gpu, om die je gebruiken heb je gewoon Software nodig.
Plex doet dat door je een plexpass voor die software te laten kopen.

Het punt is gewoon marketing.
Synology heeft een specifiek NVM model uitgebracht en wil daar met andere modellen niet mee concurreren en brengt die software dus enkel voor die NVM uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DukeBox

DukeBox

Dennism schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:36:
Hoe bedoel je dat exact? Klinkt namelijk nogal vreemd, daar o.a. Plex de GPU wel gebruikt voor hardware transcoding.
De encoding engine is vanuit de CPU toegankelijk, dit werkt niet met OpenCL / Cuda etc.

Je moet het zien als dat je een CPU met iGPU op een moederbord stopt met daarnaast een dGPU. Vervolgens zet ie de iGPU uit in het bios, die heb je dan ook niet meer in je hardware devices overzicht staan.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 11-08-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kijk in beginsel is er wel iets voor te zeggen om het gehele camera werk te offloaden naar een aparte apparaat, zeker wanneer je meerdere camera's hebt. Een kleine hoeveelheid camera's kan in beginsel prima op een NAS erbij maar zodra het er meer worden dan gaat het toch wel andere diensten / services in de weg zitten. Dan wordt het vechten om CPU-cycles en werkgeheugen. Maar ik vind het apparaat nog steeds behoorlijk aan de prijs. Leuk dat er standaard zes cameralicenties worden geleverd maar stel dat je er maar vier nodig hebt dan betaal je toch voor iets dat je niet gebruikt. Hoe dan ook, er zal wel een doelgroep voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DukeBox schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

De encoding engine is vanuit de CPU toegankelijk, dit werkt niet met OpenCL / Cuda etc.

Je moet het zien als dat je een CPU met iGPU op een moederbord stopt met daarnaast een dGPU. Vervolgens zet ie de iGPU uit in het bios, die heb je dan ook niet meer in je hardware devices overzicht staan.
Ook dat vind ik weer een ietswat vreemde vergelijking, immers kan Quicksync (de encoding engine die o.a. plex gebruikt) niet gebruikt worden als de iGPU uit staat in het bios (of op andere manier geblokkeerd), de IGPU moet daarvoor dus wel degelijk toegankelijk zijn voor de software (of container) die deze wil gebruiken. Daarnaast heeft een Synology toch geen dGPU, althans de DS718+ die ik hier momenteel heb staan niet.

Daarnaast geeft de Synology (in ieder geval de DS718+, daar dat de enige is die ik kan checken atm) gewoon toegang tot de GPU via /dev/dri, als er geen GPU ontsloten zou worden naar het OS zou daar m.i. geen GPU zichtbaar moeten zijn. Misschien dat dit ook wel zo is op o.a. de nieuwe DS1522+ die een AMD cpu heeft zonder iGPU en dus ook geen hardware encoder mogelijkheden voor o.a. Plex.

Misschien dat Synology OpenCL blokkeert (dat weet ik niet), maar het lijkt er niet op dat ze de GPU helemaal niet ontsluiten naar het OS, wanneer er een Intel iGPU aanwezig is in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 12-08-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er zit echt geen enkel verschil in de toegang mogelijkheden van de gpu van die NVM en andere Nassen met de intel cpu.
Al die cpu/gpu combinaties van intel werken precies hetzelfde.

En de huidige intel gpu's worden echt niet meer in de bios uitgezet, want de software die er gebruik van maakt (dus inclusief OpenGl) kan gewoon meet meerdere gpu's overweg.

Het hele punt is gewoon dat Synology besloten heeft dat alleen voor de NVM beschikbaar te stellen en het heeft dus niet met de cpu te maken die niet door het OS ondersteund zou worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Het is heel simpel. Iedere moderne NAS van synology zou die features kunnen hebben. Maar onze Chinees kiest ervoor om het uit te schakelen/niet beschikbaar te maken om de andere modellen te beschermen. Alles draait om het geld, wat ook logisch is. Als je het wilt gebruiken moet je gebruik maken van Xpenology ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Xpenology helpt ook niets, die emuleert een bepaalt model Nas en voor dat model heeft Synology dat package ook niet uitgebracht.

Enkel als iemand Xpenology uitbrengt die een NVM emuleert gaat dat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Quakie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:00:
Even verder gekeken en helaas in beta 3.1 synology drive release note niks over files on demand Mac OS..

Enige waar ik naar uit kijk qua DSM7.1
Voor diegene die hier op zitten te wachten.
Er is een nieuwe beta beschikbaar voor Mac OS Synology Drive wat 1) Apple Silicon support heeft en 2) sync on demand.

Er zitten wel wat haken en ogen aan wat deels opgelost gaat worden, maar vermoedelijk niet alles.

1. Je moet je shares opnieuw aanmaken, locatie veranderd en volgt Apple API voor cloudstorage
2. Je hebt geen keuze qua locaties en mappen
3. Voor nu alles of niets, dus je kunt bijv ervoor kiezen om bestanden te downloaden. Maar nog geen always keep on device opties.. Dat komt nog.

het is een beta

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 22:57
Voor de PLEX gebruikers onder ons, ik lees op andere Synology fora dat het blijkbaar gehackt is:

https://www.synoforum.com...x-hacked.9399/#post-46397

Dus ff pw change doen.

EDIT: Staat al op de Tweakers voorpagina.

[ Voor 31% gewijzigd door Shadow771 op 24-08-2022 15:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De opvolger van de 720+ (723+) is in aantocht en de grootste verandering is de overstap van Intel naar AMD.

Op native software gebied gaat dit dus wel verschil maken en het is bijvoorbeeld nog afwachten hoe dit gaat uitpakken met programma’s als Plex.

Zeer waarschijnlijk nog steeds 1Gb poorten.

https://nascompares.com/2...ds723-nas-2-bay-revealed/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j86guh5Cx3Pcv9aGFcTrtSgAlLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0FmoTCFqkSlUHoswkXvhlI6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Greatsword op 14-10-2022 09:55 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Greatsword schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:27:
is bijvoorbeeld nog afwachten hoe dit gaat uitpakken met programma’s als Plex.
Dat kan prima in een Docker container draaien, dus niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Denk dat ie meer bedoelt dat de AMD alles met cpu kracht moet afhandelen want een gpu ontbreekt. Hierdoor niet juiste setup als je plex gebruikt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen enkele cpu die in een Synology Nas gebruikt wordt heeft een gpu aan boord, ook die een intel cpu hebben niet.

Als je plex gebruikt kunt je een plexpass kopen die een aantal van de hardware acceleratie mogelijkheden van intel cpu's gebruikt.
Echter dat werkt niet lekker bij de amd Ryzen omdat die net even anders zijn dan die van intel.
Plex heeft daar tot op heden geen oplossing voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
@Ben(V) De DS920+ heeft een Intel J4125 met UHD Graphics 600. Deze onboard graphics chip kan door Plex gebruikt worden voor het encoden en decoden van bepaalde video codecs. Dit zorgt voor veel betere prestaties dan de Ryzen zonder integrated graphics.

Mooi Plex vergelijk op:
https://nascompares.com/2...vs-ds1522-nas-comparison/

De DS1522+ heeft dezelfde CPU als de 723+ en presteert minder dan de 920+ als Plex server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok ik loop blijkbaar achter in kennis over alle cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
Vraagje wat raden jullie aan om te gebruiken voor een cad/inventor omgeving. Op dit moment gebruik ik een DS214
  • Desktop werkplek werkt rechtstreeks op de NAS
  • Laptop om thuis of bij de klant te werken synchroniseert d.m.v. Synology Drive
Waar ik tegenaan loop is dat de synchronisatie niet goed verloopt. Vaak worden bestanden niet instant "aangeboden" aan de laptop, hier gaan uren/dagen overheen. Ik vermoed dat het te maken heeft met de totale omvang van de bestanden bij elkaar, betreft ruim 1 TB

Iemand tips hoe ik dit het beste in kan richten?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Appie Heijn schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:57:
Vraagje wat raden jullie aan om te gebruiken voor een cad/inventor omgeving. Op dit moment gebruik ik een DS214
  • Desktop werkplek werkt rechtstreeks op de NAS
  • Laptop om thuis of bij de klant te werken synchroniseert d.m.v. Synology Drive
Waar ik tegenaan loop is dat de synchronisatie niet goed verloopt. Vaak worden bestanden niet instant "aangeboden" aan de laptop, hier gaan uren/dagen overheen. Ik vermoed dat het te maken heeft met de totale omvang van de bestanden bij elkaar, betreft ruim 1 TB

Iemand tips hoe ik dit het beste in kan richten?
Het wordt aangeraden dat de werkmap van inventor lokaal staat. Deze kan je dan wel weer synchroniseren.
Heb je dat zo ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
FRANQ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Het wordt aangeraden dat de werkmap van inventor lokaal staat. Deze kan je dan wel weer synchroniseren.
Heb je dat zo ingericht?
Klopt was ook mijn advies, alleen werken ze al jaren rechtstreeks op de nas, mijn vraag/probleem zit hem echt in de omvang en de gebrekkige synchronisatie.

Op de laptop gebruiken ze uiteraard wel de lokale map(vanaf de nas gesynchroniseerd) alleen is dat door de synchro problemen niet betrouwbaar

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Appie Heijn schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Klopt was ook mijn advies, alleen werken ze al jaren rechtstreeks op de nas, mijn vraag/probleem zit hem echt in de omvang en de gebrekkige synchronisatie.

Op de laptop gebruiken ze uiteraard wel de lokale map(vanaf de nas gesynchroniseerd) alleen is dat door de synchro problemen niet betrouwbaar
Cloud station werkt bij mij het beste om te synchroniseren tussen verschillende apparaten.
Dit gebruik ik voornamelijk voor foto's.
Geen idee of deze in dit geval ook het snelst is.

Voor wat betreft Inventor.
Ik werk met autodesk vault.
Dus de Vault draait op een server, en ik (en mijn collega) werken op een vaste pc gewoon lokaal in de werkmap op de C schijf.
We checken tekenwerk dan in en uit met de vault client in\uit de vault.

Thuis op mijn laptop maak ik via een vpn verbinding verbinding met het netwerk van mijn werk.
Via de vault client op mijn laptop kan ik ook gewoon tekeningen uitchecken.
thuis is het dan gewoon net alsof ik fysiek op de zaak zit, ik heb altijd toegang tot alles wat ik nodig heb.

Voor wat betreft het synchroniseren van de hele map.
Ik denk dat het synchroniseren van alle gewijzigde bestanden gewoon teveel is.
Inventor produceert nogal grote bestanden, en heeft ook de neiging om veel onderliggende bestanden een versie update te geven waardoor dat bestand 'nieuwer' is. Hierdoor zal je telkens een hoop data moeten verplaatsen

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 19-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Videopac

Rommelt wat aan.

27 oktober aankondiging nieuwe producten als ik de mail van Synology mag geloven. Met o.a. DS223, DS723+ (cpu: Ryzen R1600) en DS923+.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cevel
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Videopac schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:27:
27 oktober aankondiging nieuwe producten als ik de mail van Synology mag geloven. Met o.a. DS223, DS723+ (cpu: Ryzen R1600) en DS923+.
Hierbij de link voor registratie van het live event. Buzz Lightyear is ook van de partij B)

https://event.synology.com/nl-nl/Synology_2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbTL21hht5jQ75FAA3V9lXQmhxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLU49qVRJMx2NSA4W0nG66lg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Cevel op 20-10-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:30
Nice - zit al een tijd te wachten om mijn DS214 te vervangen. Eens kijken of we voor een X23 model gaan of een iets oudere die wellicht wat een prijs zullen zakken bij het releasen van de nieuwe modellen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
Moesten de nieuwere modellen een Ryzen R1600 hebben (zoals de ds723+ al zo goed als zeker) zou ik dat eigenlijk spijtig vinden gezien dit qua energieverbruik geen verbetering lijkt te zijn t.o.v. de Intel modellen (niet geheel onbelangrijk in deze tijden). Als dat zo is, ga ik denk ik eerder goedkoper bv. een ds720+ op de kop proberen tikken ter vervanging van mijn ds412+. Dat of een ds223 als die de specs van bv. de ds220+ of ds720+ zou overnemen, dan zou er voor ieder wat wils zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door NuKeM op 21-10-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Op de site van AMD zie ik dat die chip een dual core 2/4 is die twee keer 10 Gbe ondersteunt. Helaas zal Synology toch cappen op 1 Gbit verwacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Boost9898 op 21-10-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Boost9898 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Op de site van AMD zie ik dat die chip een dual core 2/4 is die twee keer 10 Gbe ondersteunt. Helaas zal Synology toch cappen op 1 Gbit verwacht ik.
De verwachting is dat er inderdaad een 1Gb netwerkinterface op komt te zitten maar dat er bij de duurdere modellen een 10Gb insteekkaart bij gekocht kan worden. Dit zal wel onderdeel zijn van het verdienmodel van Synology.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:28

Wildfire

Joy to the world!

Boost9898 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Geen verwachting, maar praktisch zekerheid. Ik heb zelf een DS1522+ met een Ryzen R1600 en die had standaard enkel gigabit LAN. Ook al ondersteunt de chip het, Synology heeft deze niet toegankelijk gemaakt en aldus heb je de 10gbit module nodig.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:06

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Vond dit bij de concurent:

Ernstige kwetsbaarheiden in NAS-apparaten van Synology, fix beschikbaar.

https://nl.hardware.info/...-synology-fix-beschikbaar

Bron:
https://www.synology.com/...dvisory/Synology_SA_22_17

[ Voor 36% gewijzigd door Thasaidon op 22-10-2022 12:28 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:19
Thasaidon schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:25:
Vond dit bij de concurent:

Ernstige kwetsbaarheiden in NAS-apparaten van Synology, fix beschikbaar.

https://nl.hardware.info/...-synology-fix-beschikbaar

Bron:
https://www.synology.com/...dvisory/Synology_SA_22_17
Die stond hier inderdaad ook al: download: Synology DSM 7.1.1 build 42962 Update 2

Al heeft Hardware.Info het erover dat de CVE’s in versie 7.1.1-42962-2 ook nog zitten, maar dat klopt niet.
series zijn blootgesteld indien DSM-versie 7.1.1-42962-2 of ouder wordt gebruikt.
Je moet juist upgraden naar deze versie (of hoger) welke de laatste build is zoals het wel bij Synology staat in hun tabel:
Upgrade to 7.1.1-42962-2 or above.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik zag deze vanmorgen voorbij komen:

Synology-SA-22:20 Samba

CVE-2022-3437 allows remote authenticated users to conduct denial-of-service attacks via a susceptible version of Synology DiskStation Manager (DSM), SMB Service and Synology Directory Server.

https://www.synology.com/...dvisory/Synology_SA_22_20

[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 27-10-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
Wildfire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:37:
[...]

Geen verwachting, maar praktisch zekerheid. Ik heb zelf een DS1522+ met een Ryzen R1600 en die had standaard enkel gigabit LAN. Ook al ondersteunt de chip het, Synology heeft deze niet toegankelijk gemaakt en aldus heb je de 10gbit module nodig.
Inderdaad.
En de 10G module is specifiek Synology, geen universele standaard.
Ik heb de DS1621+ en deze heeft een PCIe-slot.
Hierin heb ik zelf een Mellanox 10G netwerkkaart geprikt.
Werkt als een zonnetje.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

DS923+ heeft ook R1600 cpu.

Of ik vervang de schijven van mijn DS713, mijn back-up nas die te weinig capaciteit heeft, of ik koop een Asustor AS6704T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:39
Lekkere anticlimax dat event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19

masauri

aka qwybyte

wat heb ik (niet) gemist? geen hw aankondigingen?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik denk dat er onderscheid gemaakt kan worden in 4 deelgebieden:
- de hardware;
- de veiligheid en beveiliging;
- software voor de consument;
- software voor de zakelijke markt.

De focus lag dit keer met name op de zakelijke software en de veiligheid.

Er is wel wat nieuwe hardware aangekondigd, maar die lijkt niet heel bijzonder: de R1600 processor ondersteunt geen hardwarematige video encodering en is niet bijzonder zuinig. Ook zijn er nog steeds slechts 1Gb netwerkaansluitingen aanwezig, al kun je een 10Gb PCI-e kaart bijsteken. Ik heb zelf de indruk dat dit een melkkoe voor Synology moet worden.

In de video ging het voornamelijk over veiligheid en beveiliging: dat vind ik wel terecht zowel bij bedrijven als bij consumenten gaat hier nog te vaak iets mis.

Ook ging het veel over zakelijke software, onder andere om complexere omgevingen beheerbaar te houden. Ik snap dat in de zakelijke markt het meeste geld te verdienen is voor Synology, maar voor ons consumenten is dit minder interessant.

Zoals hierboven al geschreven: ik weet zelf nog niet wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Zou de Synology DS 223 binnen 2 weken te bestellen zijn denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Boost9898 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:13:
Zou de Synology DS 223 binnen 2 weken te bestellen zijn denken jullie?
Volgens mij is die nog helemaal niet officieel aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Ik wil mijn NAS opnieuw instellen, voorheen had ik 1 HDD inmiddels 2.
Beide schijven wil ik dus als aparte volumes kunnen zien.

De hoofdreden van de NAS is PLEX en hiervoor wilde ik 2 harde schijven gebruiken en zo ook kunnen zien.
Mocht er eens 1 om wat voor reden de geest geven dat ik ze eenvoudig kan vervangen en de data terug kan plaatsen van een backup.

Dus niet beide schijven als 1 opslagruimte zien.

Hier en daar al eens gekeken maar ik kom er niet echt uit hoe ik dit moet aangeven/instellen.
Inmiddels is alles leeg en geen opslagpool meer aanwezig.

Voorheen met pc's kwam ik er nog wel uit, de NAS met 1 schijf ook nog wel maar niet meer hoe ik dit allemaal (ongetwijfeld eenvoudig) in kan stellen.

Natuurlijk ook wel even wat geprobeerd maar ik kreeg dus alleen de 2e schijf aan het totaalvolume toegevoegd terwijl ik dus 2x 4 TB wil.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ad de Jong schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:09:
Ik wil mijn NAS opnieuw instellen, voorheen had ik 1 HDD inmiddels 2.
Beide schijven wil ik dus als aparte volumes kunnen zien.

De hoofdreden van de NAS is PLEX en hiervoor wilde ik 2 harde schijven gebruiken en zo ook kunnen zien.
Mocht er eens 1 om wat voor reden de geest geven dat ik ze eenvoudig kan vervangen en de data terug kan plaatsen van een backup.

Dus niet beide schijven als 1 opslagruimte zien.

Hier en daar al eens gekeken maar ik kom er niet echt uit hoe ik dit moet aangeven/instellen.
Inmiddels is alles leeg en geen opslagpool meer aanwezig.

Voorheen met pc's kwam ik er nog wel uit, de NAS met 1 schijf ook nog wel maar niet meer hoe ik dit allemaal (ongetwijfeld eenvoudig) in kan stellen.

Natuurlijk ook wel even wat geprobeerd maar ik kreeg dus alleen de 2e schijf aan het totaalvolume toegevoegd terwijl ik dus 2x 4 TB wil.
Ehhh, gewoon eerst 2 volumes aanmaken en dan per volume 1 schijf toevoegen?

Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
NaN schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:25:
[...]

Ehhh, gewoon eerst 2 volumes aanmaken en dan per volume 1 schijf toevoegen?

Of mis ik hier iets?
Dat is wat ik van plan was maar denk je dat ik dat gevonden kan krijgen....
:$
Ik heb zelf het gevoel dat ik veel te moeilijk denk en zoek en daardoor er overheen kijk.
Ook even wat teveel aan mijn hoofd wat ook niet bevorderlijk is vandaar even de vraag hier.
:D

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ad de Jong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:56:
[...]

Ik heb zelf het gevoel dat ik veel te moeilijk denk en zoek en daardoor er overheen kijk.
Ook even wat teveel aan mijn hoofd wat ook niet bevorderlijk is vandaar even de vraag hier.
Sja, ik weet ook niet precies de stappen uit mijn hoofd, maar kijk eens bij Storage manager.

Enne, dit topic is meer geschikt voor vragen: [Synology] Vraag en antwoord - deel 3

[ Voor 10% gewijzigd door NaN op 29-10-2022 09:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-05 22:50

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Boost9898 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:48:
[...]

Het is nu op de site van Synology https://www.synology.com/en-global/products/DS923+
Ik ben wel benieuwd wanneer de DS 223(+) komen.
Als ik het zo goed is zitten er maar weinig verschillen tussen de 920 en de 923

https://www.synology.com/...cts/compare/DS920+/DS923+

Het voornaamste is de CPU (AMD), de mogelijkheid tot 10 gb internet uitbreiding en de mogelijkheid om legaal de SSD als storagepool te gebruiken.

Verder valt het mij op dat qua geluid en verbruik de 923+ hoger ligt dan de 920+. Tevens word er vermeld dat de 923+ 1gb poorten een max MTU van 1500 hanteren, terwijl dit volgens mij bij de 920+ wel hoger kan zijn?

Interessante ontwikkeling om het zo naast elkaar te zien.

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
  • Laatst online: 21:20
Mototaz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:28:
[...]

Het voornaamste is de CPU (AMD), de mogelijkheid tot 10 gb internet uitbreiding en de mogelijkheid om legaal de SSD als storagepool te gebruiken.
Aah thanks, goed om te weten dat van de mogelijkheid tot M.2 SSD storage pools!

Wel lijkt daarnaast de 2.5" SATA HDD support te zijn vervallen op de DS923+?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mototaz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:28:
[...]

Verder valt het mij op dat qua geluid en verbruik de 923+ hoger ligt dan de 920+. Tevens word er vermeld dat de 923+ 1gb poorten een max MTU van 1500 hanteren, terwijl dit volgens mij bij de 920+ wel hoger kan zijn?

Interessante ontwikkeling om het zo naast elkaar te zien.
Verbruik valt me wel een beetje tegen. Je zou zeggen dat een AMD zuiniger zou kunnen zijn, zeker omdat het ook nog eens een custom moederbord met eigen software betreft. Dan toch ook de 920+ nog maar even op m'n wensenlijstje houden. Met een beetje mazzel wordt die met de introductie van de 923+ ook weer wat minder duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Er zijn verschillende sites die melden dat Synology de DS723+ op CES heeft gepresenteerd, echter zie ik nog niets op Synology/Tweakers, iemand enig idee hoe betrouwbaar dit is?
- https://www.storagereview.com/news/synology-ds723-released
- https://nascompares.com/news/synology-ds723-revealed/
- https://www.gadgetvoize.c...unches-ds723-at-ces-2023/

Zou verwachten dat er meer over te vinden moet zijn maar het lijken ook niet echt clickbait sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ad de Jong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:56:
[...]

Je moet de nieuwe disk plaatsen en een nieuwe storagepool aanmaken en daarop weer een volume.
Pas op want de wizard die opstart heeft als default dat de disk toegevoegd wordt aan de bestaande storage pool wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ben(V) schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Pas op want de wizard die opstart heeft als default dat de disk toegevoegd wordt aan de bestaande storage pool wat je niet wilt.
Klopt daar ging het ook fout.
Inmiddels is het gelukt, toch bedankt 👍🏻.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Gynnad schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:44:
Er zijn verschillende sites die melden dat Synology de DS723+ op CES heeft gepresenteerd, echter zie ik nog niets op Synology/Tweakers, iemand enig idee hoe betrouwbaar dit is?
- https://www.storagereview.com/news/synology-ds723-released
- https://nascompares.com/news/synology-ds723-revealed/
- https://www.gadgetvoize.c...unches-ds723-at-ces-2023/

Zou verwachten dat er meer over te vinden moet zijn maar het lijken ook niet echt clickbait sites?
Inmiddels staat hij ook in de pricewatch op Tweakers: uitvoering: Synology DiskStation DS723+ (wel pas 1 webshop en nog niet op voorraad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:00
Gynnad schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Inmiddels staat hij ook in de pricewatch op Tweakers: uitvoering: Synology DiskStation DS723+ (wel pas 1 webshop en nog niet op voorraad).
En hier is je artikel: nieuws: Synology introduceert DS723+-nas met twee bays en AMD Ryzen R1600

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Laatst online: 08-05 05:44
Ik ben ook wel benieuwd naar de specs en prijzen van de eigen Synology camera's. Zie hier alvast enige berichtgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik vind iedereen niet echt enthousiast over de nieuwe Synology modellen, zoals de 723+ en 923+. Ik wil gaan starten met een Nas als backup van mijn zakelijke en prive gegevens, maar begin nu te twijfelen over de aanschaf van één van deze modellen. Ik ga het ook echt alleen gebruiken als backup, maar ik wil wel gebruik maken van de 365 backup mogelijkheid. Dan kom je al snel in een 2bay en plus serie terecht, althans volgens de site. Kosten zijn geen probleem, maar om nu het duurste te kopen is wel wat overkill. Ik zit echt te teijfelen wat ik moet doen. Een 220+ misschien nog maar eens overwegen? Ik heb zelfs gekeken naar een 1bay, want ik ga de backup toch ook nog naar de cloud sturen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Redondo1982 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:12:
Ik heb zelfs gekeken naar een 1bay, want ik ga de backup toch ook nog naar de cloud sturen.
Als de koste geen probleem zijn zoals je zei zou ik zeker voor 2 bay gaan. Dat kan je enorm veel gezeur besparen als je daar een Raid1 in hebt zitten. Gaat er een disk onderuit dan blijft alles draaien en kan je er gewoon een nieuwe in stoppen om weer volledig te draien

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ortep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Als de koste geen probleem zijn zoals je zei zou ik zeker voor 2 bay gaan. Dat kan je enorm veel gezeur besparen als je daar een Raid1 in hebt zitten. Gaat er een disk onderuit dan blijft alles draaien en kan je er gewoon een nieuwe in stoppen om weer volledig te draien
Ja, ik ga ook voor een 2bay. Twijfel alleen tussen nu kopen of nog even wachten, bijv. een 223+. Voor mij allemaal even nieuw, dus ben nog even aan het inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Redondo1982
Je moet je 3 dingen afvragen:
1: Heb je veel performance nodig? Wil je > 1Gbit Neem geen instap model
2: Wil je iets met docker / virtualisate: neem een AMD of Intel based model (223+ Of een 723+ bijvoorbeeld)
3: Hoeveel storage heb je nu en in de nabije toekomst nodig: is dit meer dan ~20TB > ga voor een model met meer dan 2 bays.
Ik zou altijd een 2 bay model aanraden. Een J model kan prima functioneren als netwerk share / backup target etc. Je moet er geen enorme prestaties van te verwachten(al trek je een Gbit verbinding gewoon dicht met de huidige J modellen) en zaken als docker kun je er niet op gebruiken. Maar voor 98% van de consumenten voldoen ze.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Wat een zooi, dan koop ik wel een ouder model welke alsnog nieuw te koop zijn. Je hebt dan niet de laatste hardware, maar wel een veel lagere prijs. Synology moet gaan innoveren, meer poorten, meer connectiviteit, minimaal (twee) 2,5 Gbit etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Boost9898 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:21:
Wat een zooi, dan koop ik wel een ouder model welke alsnog nieuw te koop zijn. Je hebt dan niet de laatste hardware, maar wel een veel lagere prijs. Synology moet gaan innoveren, meer poorten, meer connectiviteit, minimaal (twee) 2,5 Gbit etc.
Dat laatste is helaas niet direct waar Synology om bekend staat. Aan de hardware kant zijn ze juist vrij conservatief en wil je de latest and greatest aan hardware snufjes ben je vaak beter bediend bij de concurrentie.

Synology koop je voornamelijk voor de software (DSM en bijbehorende applicaties / packages), niet voor de vooruitlopende inzichten in hardware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43
Boost9898 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:21:
Hier is een Tweaker aan het woord die de gewone burgers en Tweakers over één kam scheert.

Een mooi voorbeeld uit een artikel van gisteren:

https://www.nu.nl/tech/62...a-koper-in-nederland.html

Den Haag is de gemeente met de meeste adressen waar glasvezel beschikbaar is: ruim 150.000. Daarvan heeft minder dan 20 procent ook daadwerkelijk een abonnement op glasvezel. Internet = internet, waarom overstappen? Wij als Tweakers zitten elke week te F5-en op een website wanneer die glasuitrol in de straat eens doorgang vindt.

Niet veel gebruikers zitten te wachten op meer porten, of 2.5Gigabit poorten. Ben wel met je eens dat het een add-on zou moeten zijn waardoor ze ook het prosumer gebied beter bedienen. Maar no way dat het noodzakelijk is voor de gemiddelde consument.

Die 10G kaart schijnt de fans en power consumptie fors te verhogen, zo'n groot Tweakers hart heb ik dan ook weer niet. Iets ertussen in zou fijn zijn, het zou niet misstaan op een 923+ bijvoorbeeld, om daar 2,5Gigabit op te kunnen selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tortelli schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:07:
@Redondo1982
Je moet je 3 dingen afvragen:
1: Heb je veel performance nodig? Wil je > 1Gbit Neem geen instap model
2: Wil je iets met docker / virtualisate: neem een AMD of Intel based model (223+ Of een 723+ bijvoorbeeld)
3: Hoeveel storage heb je nu en in de nabije toekomst nodig: is dit meer dan ~20TB > ga voor een model met meer dan 2 bays.
Ik zou altijd een 2 bay model aanraden. Een J model kan prima functioneren als netwerk share / backup target etc. Je moet er geen enorme prestaties van te verwachten(al trek je een Gbit verbinding gewoon dicht met de huidige J modellen) en zaken als docker kun je er niet op gebruiken. Maar voor 98% van de consumenten voldoen ze.
Ja, ik zou prima uit de voeten kunnen met een ‘trager’ model. Het is slechts als backup. Alleen ik heb één ding die ik graag wil backuppen en dat is Exchange Online. Nu kan dat ook met andere programma’s, maar wil alles in één oplossing hebben. Dus was de keus op Synology gevallen, want hier kijk ik al heel lang naar. Het gaat om dit:
https://www.synology.com/...es/ActiveBackup-Office365

Als je kijkt naar de geschikte modellen dan zijn het vnl. de duurdere versies. Alleen vooraf staat er ergens dat je er ook gebruik van kunt maken als je minimaal DSM 6.1 hebt. Misschien is het de combinatie hoor, maar ik ben bang dat ik straks een duurdere koop en dat het gewoon met een mindere geavanceerd model kan. Dat Synology je zeg maar drukt in een bepaalde hoek. Ik kan ze even contacten, maar misschien weet iemand anders het hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Ik ben ook wel benieuwd wat je als consument als verschil ervaart tussen 1Gigabit poort of 2,5Gigabit poort - ga je dat als consument echt nodig hebben (als MKB/bedrijf snap ik dat de eisen anders kunnen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Redondo1982 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Ja, ik zou prima uit de voeten kunnen met een ‘trager’ model. Het is slechts als backup. Alleen ik heb één ding die ik graag wil backuppen en dat is Exchange Online. Nu kan dat ook met andere programma’s, maar wil alles in één oplossing hebben. Dus was de keus op Synology gevallen, want hier kijk ik al heel lang naar. Het gaat om dit:
https://www.synology.com/...es/ActiveBackup-Office365

Als je kijkt naar de geschikte modellen dan zijn het vnl. de duurdere versies. Alleen vooraf staat er ergens dat je er ook gebruik van kunt maken als je minimaal DSM 6.1 hebt. Misschien is het de combinatie hoor, maar ik ben bang dat ik straks een duurdere koop en dat het gewoon met een mindere geavanceerd model kan. Dat Synology je zeg maar drukt in een bepaalde hoek. Ik kan ze even contacten, maar misschien weet iemand anders het hier wel.
Allemaal modellen met X86 processor erin. Dit zal met een reden zijn, denk dat de applicatie gewoon niet op ARM te draaien is (te weinig performance?). Wil je deze applicatie gebruiken zit je gewoon vast een een DS723+. Lijkt me logisch dat de DS223+ hier ook support voor gaat krijgen.
Gynnad schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:13:
Ik ben ook wel benieuwd wat je als consument als verschil ervaart tussen 1Gigabit poort of 2,5Gigabit poort - ga je dat als consument echt nodig hebben (als MKB/bedrijf snap ik dat de eisen anders kunnen zijn)
Lees en schrijf snelheden van ~110MB/s of ~275MB/s. 7 minuten wachten om een bestand van 50GB te lezen of schrijven of minder dan 3 minuten. Significant verschil.
Met een 2 bay model is dit nog minder relevant (al haal je met een beetje fatsoenlijke single hdd ook lees / schrijf snelheden van >200MB/s). Met een 8 bay model zoals ik zelf heb is het wel leuk :D.

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 12-01-2023 14:25 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Gynnad schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:13:
Tja. In een MKB tje als ik de NAS zou willen inzetten als een SAN voor een vmware clustertje, ja geef mij dan maar minimaal 10 GB idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Shadow771 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Tja. In een MKB tje als ik de NAS zou willen inzetten als een SAN voor een vmware clustertje, ja geef mij dan maar minimaal 10 GB idd..
Daar heb ik met Synology dan weer heel slechte ervaringen mee. Heb ooit brandweerman mogen spelen in een situatie waar een bedrijf daarvoor gekozen had en wat euro's te besparen in plaats van de kiezen voor een fatsoenlijk SAN. Wat een drama was dat zeg, half brakke iscsi implementaties, ssd caching die alleen maar voor uitval zorgde.....

Daarna een instap all flash array van Dell neergezet, en even afkloppen, al bijna 5 jaar geen enkel storage gerelateerd issue meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Dennism schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Daar heb ik met Synology dan weer heel slechte ervaringen mee. Heb ooit brandweerman mogen spelen in een situatie waar een bedrijf daarvoor gekozen had en wat euro's te besparen in plaats van de kiezen voor een fatsoenlijk SAN. Wat een drama was dat zeg, half brakke iscsi implementaties, ssd caching die alleen maar voor uitval zorgde.....

Daarna een instap all flash array van Dell neergezet, en even afkloppen, al bijna 5 jaar geen enkel storage gerelateerd issue meer gehad.
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik werk in een enterprise omgeving en daar raad ik zowiezo Synology af... :)

Onze SAN's zijn toevallig ook flinke flash arrays van Dell EMC met fiber connections in onze (CoLo) datacentres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tortelli schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Allemaal modellen met X86 processor erin. Dit zal met een reden zijn, denk dat de applicatie gewoon niet op ARM te draaien is (te weinig performance?). Wil je deze applicatie gebruiken zit je gewoon vast een een DS723+. Lijkt me logisch dat de DS223+ hier ook support voor gaat krijgen.
Ik kan ook nog voor de, al beschikbare, 923+ gaan. Is wel 4bay, maar kan altijd in de toekomst nog upgraden naar vier schijven. Lijkt me dat ik gewoon kan starten met twee schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Redondo1982 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Lijkt me dat ik gewoon kan starten met twee schijven.
Dat is geen enkel probleem

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ortep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Dat is geen enkel probleem
Thx, en dan kan ik altijd nog opschalen. Het is toch bedrijfsmatig.

Zijn er nog tips qua schijven en eerste opstart? Misschien niet helemaal het topic hiervoor, zit op het randje denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Synology is meer en meer zijn ecosysteem aan het dicht timmeren.

Ik bedoel:
1. In oudere versies dan 7 kon je via USB heel veel zaken aansluiten, printers, Wlan adaptors, etc.
Nu niet meer.
2. Bij meer en meer producten is de HDD en SSD keuze gelimiteerd, de compatibiliteitslist wordt kleiner en je krijgt ook vaker waarschuwingen dat het niet ondersteund is. In een bepaalde versie werd je bijna helemaal geblokkeerd. Zelfde voor geheugen. Meer en meer verplichten ze het Synology branded HDD, SSD's en geheugen te gebruiken. Met het nadeel dat die het dubbele kosten van niet-Synology's.
3. Het blijven vasthouden aan een oud design van de NAS box waardoor de SSD slots niet optimaal gekoelt worden en deze software of hardware matig gelimiteerd zijn op PCIe 1x snelheid ipv 4x.
4. Nog steeds op de meeste NASsen 1Gbit standaard aanbieden ondanks dat de concurentie naar 2,5Gbit is overgeschakeld, zelfs voor de goedkope reeksen. Komt ook vaak berichten dat dat een onnodige stap is naar 10Gbit, maar 2,5Gbit zie je meer en meer op routers, switches en moederborden/PC's bij consumenten. Verbruikt ook minder stroom dan 10Gbit en warmte en goedkoper.
5. Het gebruik van oudere generatie CPU's, waar concurenten vaker nieuwe serie CPU's gebruikt gebruikt Synology vaak CPU's dia soms 5 jaar geleden gelanceerd zijn. En ook vaak een SKU zonder GPU terwijl die wel bestaat en vaak door concurenten wel gebruikt wordt.
6. Sommige functies zijn enkel bij de nieuwe modellen. Zoals de optie om een SSD als storage pool te gebruiken ipv cache, dit is enkel mogelijk op de nieuwe xx23 serie van modeljaar 2023. Zou via software ook op oudere modellen kunnen die een NVME SSD slot hebben mijn inziens. En ook hier op dit moment werkt de storage pool enkel met Synology SSD's. Je kan die trouwens ook maar gebruiken als je een HDD erin hebt zitten, Want als je een nieuwe DS723+ of DS923+ start met enkel een SSD erin kan je die niet initialiseren en starten, dan vind hij die SSD's niet.

Ben aan het wachten op opvolger DS1821+ heb nu een DS1812+ die ik wil vervangen, maar de DS1821+ ondersteund geen SSD storage pools, de nieuwe DS723+ en DS923+ wel maar hebben maar 2 en 4 bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmm ik heb m'n volume uitgebreid door een schijf te vervangen, maar ik vraag me af of de beschikbare ruimte nu wel klopt. Kunnen jullie even meekijken?

Het gaat om een SHR-configuratie in een DS481Play met DSM 6.2.

Situatie medio 2022
Totale capaciteit (volgens SHR calculator) 8TB
  • Schijf 1: 4TB
  • Schijf 2: 4TB
  • Schijf 3: 2TB
  • Schijf 4: 2TB
Situatie eind 2022
De array raakte vol dus ik kocht een 6TB schijfje om een 2TB schijfje te vervangen. Dit resulteerde volgens de SHR-calculator in 10TB beschikbare ruimte en 2TB ongebruikte ruimte. Die ruimte zou weer vrij komen als ik op een later moment die laatste 2TB-schijf zou vervangen door een 6TB disk.

De situatie was nu dus zo:
  • Schijf 3: 6TB
  • Schijf 4: 2TB
Situatie begin 2023
Omdat de extra ruimte in de praktijk vrij beperkt bleek (in DSM gaf 'ie iets van 9TB aan), heb ik vorige week de laaste 2TB schijf vervangen door een TB-schijf.

Beloofde beschikbare ruimte volgens SHR calculator zou 14TB zijn.
  • Schijf 3: 6TB
  • Schijf 4: 6TB
Maar klopt dit wel?
Na het rebuilden van de array (wat duurt dat toch ellendig lang) heb ik nu 12.72TB aan beschikbare ruimte ipv de beoogde 14TB. Da's dus 1.3TB minder dan de SHR-calculator zegt. Nou weet ik dat schijven in de praktijk altijd wat kleiner zijn, maar dit vind ik vrij fors. Heeft hij die 2TB aan vrije ruimte die ontstond bij de situatie eind 2022 wel meegenomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KkvGUB1RV482ZxoqHxGlODiFSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cpv36rDjxXlUDDLUBNgo65hv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Dit is toch gewoon SI (1 Kilobytes = 1000 bytes) versus macht van 2 (1 Kilobyte = 1024 bytes)?
SIMacht van 2Verhouding"Verlies"
KB1.000102497%3%
MB1.000.0001.048.57695%5%
GB1.000.000.0001.073.741.82493%7%
TB1.000.000.000.0001.099.511.627.77691%9%

Historisch gebruiken HD-fabrikanten SI voor de capaciteit, waar de rest van de industie machten van 2 gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Parody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:26:
Dit is toch gewoon SI (1 Kilobytes = 1000 bytes) versus macht van 2 (1 Kilobyte = 1024 bytes)?
SIMacht van 2Verhouding"Verlies"
KB1.000102497%3%
MB1.000.0001.048.57695%5%
GB1.000.000.0001.073.741.82493%7%
TB1.000.000.000.0001.099.511.627.77691%9%

Historisch gebruiken HD-fabrikanten SI voor de capaciteit, waar de rest van de industie machten van 2 gebruikt.
Goh dit kende ik helemaal niet. Vooral die laatste kolom is een eye-opener. Had geen idee dat dat zo werkt.
Met andere woorden; dit klopt dus gewoon.

Veel dank voor de info :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• abusimbal
Handig voor medetweakers, Synology heeft een weblink waar je producten kunt aanraden om te testen voor op de comptabiliteitslijst. Suggestie voor comptabiliteit
https://www.synology.com/en-global/form/suggest_device

Ik ga de Seagate Exos X20 20TB ST20000NM007D doorsturen.
uitvoering: Seagate Exos X20 (SATA, Standard), 20TB

Misschien dat nog mede tweakers dit vragen ? Hoe meer aanvragen ze krijgen hoe meer kans.
Of als jullie andere zaken willen toevoegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark184
  • Laatst online: 01-04 22:28
Vandaag is Version: 7.1.1-42962 Update 4 uitgekomen:
https://archive.synology.com/download/Os/DSM/7.1.1-42962-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev7381
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 13:37
Heb jullie advies nodig.

momenteel heb ik een synology DS918 en 4x WD80EFAX (256mb cache 5400rpm)
Alleen vorige maand deed 1 HDD niet meer en heb ik terug gestuurd naar WD. Er werd tegen mij gezegd dat ze geen WD80EFAX meer hebben en een alternatief kon sturen.

Ik kreeg WD 8TB PRO (128mb cache 5400 rpm) aangeboden. Alleen mijn WD80EFAX is 256mb cache.
https://www.westerndigita...lus-sata-3-5-hdd#WD80EFZZ

Maak dit een groot verschil? Of moet ik beter aan ze vragen voor de WD 8TB PRO (die is 256mb cache 7200rpm)

Thnx alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Sorry... dubbelpost
mark184 was me voor.

[ Voor 136% gewijzigd door Thasaidon op 06-02-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
Voor de meeste niet een heel interessante patch volgens mij https://www.synology.com/en-global/releaseNote/DSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
abusimbal schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:38:
Handig voor medetweakers, Synology heeft een weblink waar je producten kunt aanraden om te testen voor op de comptabiliteitslijst. Suggestie voor comptabiliteit

Misschien dat nog mede tweakers dit vragen ? Hoe meer aanvragen ze krijgen hoe meer kans.
Toshiba?

Ik zit zelf heel erg te twijfelen tussen de MG08 en de MG09 (16 resp 18 TB), afhankelijk van de prijs.

Ik wil iig 2 van de 4 6 TB schijven upgraden - die zouden moeten gaan werken in de 920+ - aangezien ik nu al zie dat ik er tekort aan ga komen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
Voor de DS920+ als je een Toshibe wil nemen is 14TB de hoogste capaciteit dat ondersteund wordt.
https://www.synology.com/...oshiba&p=1&change_log_p=1

Als er iets is dan kan Synology zeggen, je gebruikt geen HDD dit door ons getest is dus wij kunnen niet garanderen dat die goed werkt. Dus support is op best-effort basis.

Bij de DS1821+ is er voor 18TB maar 1 gegarandeerde werking, de Synology HAT5310-18TB

Die kost 730€ dus 40,55 €/TB
Een Toshiba MG09 18TB kost 285€ of 15,83€/TB
De Synology is dus 2,56 keer zo duur.

Dat is mijn heel punt met Synology, ze zijn hun eco systeem zo aan het afschermen dat je enkel hun peper dure hardware moet gaan kopen.

Ik heb nog een DS3615xs met Seagate Exos 16 16TB schijven in.
Ik wil een nieuwer model NAS.

[ Voor 30% gewijzigd door abusimbal op 08-02-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Omdat ik toch nog zoekende ben, had ik zoiets van ; "niet geschoten...", zodoende kwam ik er achter dat het - zijn het niet officieel ondersteund - wel schijnt te werken, zoals daarbij vermeld is het vreemd genoeg niet op de 920+ getest, maar wel op andere modellen.

Ik ga nog wel verder zoeken naar meerdere opties, maar die zijn een stuk duurder dan de Toshiba's voor zover ik het nu zie.

Edit;

Blijkbaar is het ook iemand op reddit gelukt om het werkend te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Comp User op 08-02-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik heb het al eerder aangegeven, maar hier 4x MG09 18TB in een DS923+ zonder issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeSs0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-01 18:37
Ik vraag mij af hoeveel mensen Download Station gebruiken. Specifiek ook de "DS Get" applicatie op iOS. Kwam erachter dat die al een tijdje niet meer online stond en enkel hele dure alternatieven. Ik ben zelf bezig met een vervangende iOS applicatie.

Wellicht dat er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in zo'n applicatie. Ben zelf ook nog opzoek naar eventueel een paar mensen mij kunnen helpen met het testen van de applicatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

abusimbal schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:38:

Bedankt voor die link. Zojuist de Western Digital WD161KFGX (WD Red Pro 16TB) via dat formulier aangemeld. Die heb ik 5 stuks draaien in mijn 1522+ en draait (vanzelfsprekend) gewoon als een tierelier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:48:
[...]

Bedankt voor die link. Zojuist de Western Digital WD161KFGX (WD Red Pro 16TB) via dat formulier aangemeld. Die heb ik 5 stuks draaien in mijn 1522+ en draait (vanzelfsprekend) gewoon als een tierelier. :)
Ik heb (steekproefsgewijs) geen (recente) combinaties in die lijst kunnen vinden die niet werken. Wel zo hier en daar wat opmerkingen. Ik heb dan ook het vermoeden dat HD-fabrikanten ook wat Synology's in hun testomgeving hebben staan. Je wilt als HD-fabrikant ook geen nieuwsbericht krijgen dat bepaalde series niet werken in een Synology NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:56
WeSs0 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:56:
Ik vraag mij af hoeveel mensen Download Station gebruiken. Specifiek ook de "DS Get" applicatie op iOS. Kwam erachter dat die al een tijdje niet meer online stond en enkel hele dure alternatieven. Ik ben zelf bezig met een vervangende iOS applicatie.

Wellicht dat er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in zo'n applicatie. Ben zelf ook nog opzoek naar eventueel een paar mensen mij kunnen helpen met het testen van de applicatie!
Ik gebruik de android variant wekelijks. Heel handig om vanuit je mobiel een torrent toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Parody schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:44:
[...]

Ik heb (steekproefsgewijs) geen (recente) combinaties in die lijst kunnen vinden die niet werken. Wel zo hier en daar wat opmerkingen. Ik heb dan ook het vermoeden dat HD-fabrikanten ook wat Synology's in hun testomgeving hebben staan. Je wilt als HD-fabrikant ook geen nieuwsbericht krijgen dat bepaalde series niet werken in een Synology NAS.
Nee dat is het niet.

De Sata specificaties zijn dusdanig strak geformuleerd dat als een disk daaraan voldoet. ze gewoon overal in werken.

Dat bijvoorbeeld in tegenstelling tot geheugen modules waar geen standaard specificaties voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Nee dat is het niet.

De Sata specificaties zijn dusdanig strak geformuleerd dat als een disk daaraan voldoet. ze gewoon overal in werken.

Dat bijvoorbeeld in tegenstelling tot geheugen modules waar geen standaard specificaties voor zijn.
De tests gaan nog wel iets verder dan het elektronische verhaal. Er zijn bijvoorbeeld schijven die trager opstarten. Voor deze schijven wordt aangeraden ze niet naar sleep-mode te laten gaan. SMR-schijven voldoen volledig aan de SATA-standaard, maar hebben toch wat eigenschappen die voor een RAID-array minder aantrekkelijk zijn. En zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja nu ga je dus appels met peren vergelijken.

Het ging erom of ze al dan niet werken in een Synology.
Niet over eigenschappen van bepaalde typen disken.

Die zelfde eigenschappen hebben ze namelijk in elk apparaat waar je ze instopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:33:
Tja nu ga je dus appels met peren vergelijken.

Het ging erom of ze al dan niet werken in een Synology.
Niet over eigenschappen van bepaalde typen disken.

Die zelfde eigenschappen hebben ze namelijk in elk apparaat waar je ze instopt.
Definieer "werken".

Elke schijf zal wel opspinnen, mits er niet teveel aan de voeding getrokken wordt. Het gaat erom dat de combinatie betrouwbaar moet werken. Als de hardware of software in de Synology niet goed reageert op bepaalde eigenschappen van de schijf of vice versa is het geheel niet betrouwbaar. Daar is de certificering voor.

Een SMR schijf (om dat voorbeeld maar eens te pakken) moet je in principe niet in een RAID stoppen, tenzij de software (DSM) daar goed mee om kan gaan. Dat wil in de regel graag weten voordat je je data kwijtgeraakt bent van een backup terug moet zetten. Dat een SMR-schijf het prima doet in een desktop-omgeving doet daar niets aan af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
Heeft niets met Synology te maken.
Je moet gewoon disken kiezen die geschikt zijn voor hun doel.

Smr disken zijn door hun opbouw altijd minder betrouwbaar dan cmr disken.
Persoonlijk zou ik ze gewoon helemaal nergens voor willen gebruiken.
Het is gewoon een mislukte poging van fabrikanten om de data dichtheid per platter te vehogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Dennism schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:17:
Ik heb het al eerder aangegeven, maar hier 4x MG09 18TB in een DS923+ zonder issues.
Ik heb ze inmiddels ook draaien in mijn 920+, - het heeft weliswaar 5 dagen geduurd voordat ik - komende van 4x 6tb - de volledige array vervangen had, maar dan heb je ook wat.

Overigens doet Synology "inkopen" bij Toshiba zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Weet iemand hier iets over de DS423? Al sinds vorig jaar juli is een aanstaande release bekend, maar hij is nog altijd niet te koop. Ik draai inmiddels bijna 7 jaar met een QNAP TS-431+ maar wil na 2 maal QNAP op Synology overstappen. Stond bijna op het punt de DS418 te bestellen, maar de DS423 zou elk moment uit kunnen komen. Het punt is alleen dat dat al meer dan een half jaar groepen wordt...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

WeSs0 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:56:

Ik heb en gebruik beide. Betreft DS Get was die volgens mij alleen nog maar beschikbaar in de App Store die hem in het verleden gekocht of geclaimd hebben.

Laat maar weten als je app klaar is voor testen.

Ga je dan ook nog iets nieuws/bijzonders toevoegen?

Zo'n ingebouwde zoek functie als QBittorrent zou bijvoorbeeld echt tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Exirion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:40:
Weet iemand hier iets over de DS423? Al sinds vorig jaar juli is een aanstaande release bekend, maar hij is nog altijd niet te koop. Ik draai inmiddels bijna 7 jaar met een QNAP TS-431+ maar wil na 2 maal QNAP op Synology overstappen. Stond bijna op het punt de DS418 te bestellen, maar de DS423 zou elk moment uit kunnen komen. Het punt is alleen dat dat al meer dan een half jaar groepen wordt...
Volstaat de 723+ of 923+ niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

723+: te weinig bays.
923+: overkill en te duur.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Er schijnt ook nog een DS423+ aan te komen (qua hardware vergelijkbaar met de DS920+). Maar ook ik ben heel benieuwd naar de DS423. Ook voor mij geldt dat de 423+ en de 923+ overkill zijn. Ik zoek een simpel, zuinig maar niet al te underpowered NASje als vervanger van m'n toch wel wat trage DS414j. Na de introductie van de DS223 had ik 'm toch wel snel verwacht, want volgens mij is de 4-bay variant daarvan precies wat ik zoek. Geduld is een schone zaak, en 2023 is nog maar net begonnen natuurlijk.
Pagina: 1 ... 40 ... 44 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.