Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destianto schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:59:
[...]
Echter van RAID heb ik weinig verstand. En ben dus benieuwd naar het volgende:

Ik begrijp dat 2 HDD's samengevoegd kunnen worden als 1 volume dus 2 x 3TB zou 6 TB zijn.
Maar, als ik er nog eens 2 HDD's bij plaats, kunnen deze dan een kopie maken van de eerste 2 schijven ?

Met andere woorden, hoe zorg ik ervoor dat als mijn multimedia over 2 gebundelde schijven wordt verspreid
ik er altijd een kopie op na houd mochten de schijven defect raken.

Ik beschik tevens over een 60/10 Internet verbinding. Nu kunnen er prima 2 streams tegelijkertijd worden bekeken. Ik begrijp dat de DS415+ geen 1080 transcoding aan kan, maar 720 moet geen probleem zijn, wat zijn jullie ervaringen met meerdere streams tegelijkertijd, trekt de NAS dat ?

Ben benieuwd naar jullie tips en advies.
Die 4 schijven wil je dus in RAID10 of in RAID6 zetten? Als alle schijven 3 TB groot zijn, houd je effectief 6 TB ruimte over. Eventueel zou je kunnen kiezen voor RAID5 (eff. 9 TB), maar met toenemende capaciteit van harde schijven is er een reëel risico op falen tijdens een rebuild na een crash van de array. Maak dus altijd een backup van bestanden die je dierbaar zijn (evt. in de cloud). Over de voor- en nadelen van de diverse RAID-levels is genoeg informatie te vinden. Speel eens met de RAID-calculator van Synology, daar tref je bovendien meer informatie aan over Synology Hybrid RAID (SHR).

Overigens: geen enkele van de genoemde vormen van RAID is zo veilig als een goede backup. Alleen de beschikbaarheid wordt verhoogd; je kunt in afwachting van een reserve schijf de data nog lezen en mogelijk ongestoord doorwerken (zo lang er niet een volgende schijf faalt). Bedenk dat bij een brand, blikseminslag, diefstal of datagijzeling (cryptolocker, of falen van DSM) nog steeds alle op de nas opgeslagen data naar de vaantjes is.

Veel streams zijn geen probleem; kijk eens naar Synology's recente blog/demo, links in Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" & ook Quakie in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" e.v.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 00:46 . Reden: RAID NEQ backup. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Satangel schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:35:
Heb momenteel een NAS en ben op zoek naar een manier om een vriend van mij die op ongeveer 20km woont die NAS te laten gebruiken. Files toevoegen/renamen/verwijderen/....

Heb al wat rondgezocht maar kwam vooral op FTP en webservices uit (adhv port forwarding) maar zou graag hem ook beschikbaar hebben in de gewone Windows Explorer, dat is net iets makkelijker in dagelijks gebruik.

En hoe kan ik er voor zorgen dat hij mijn NAS kan bereiken met zijn GSM/tablet/TV/....
Een eerste stap: maak een eigen gebruikersnaam aan voor je vriend op je nas en geef dit account de juiste rechten (geen admin bijv.). Veilig data delen: richt in jouw netwerk een (Open)VPN-server in (bij voorkeur op je router of op 'n separaat systeem) of gebruik eventueel Synology's VPN Center (met het kleine risico dat als dat package een bug heeft, een aanvaller toegang heeft tot alle data op je nas). Het is wat werk: op elk apparaat dat je verbinding wilt laten maken zul je een (Open)VPN-client moeten inrichten (tenzij de toestellen altijd gebruik maken van dezelfde router, dan kun je de VPN-client daarop installeren, indien geschikt). Verder is het handig om over een vast ip-adres te beschikken of dat af te handelen middels een DDNS-service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

elsinga

=8-)

Of, als je vriend Windows 8 of nieuwer gebruikt, gebruik WebDav. Je kunt dan verbinden in Explorer naar je externe adres en je vriend ziet dan alle gesharede drives.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
Huidige setup:

iMac met daarop draaiend SickBeard (Sickrage fork) Transmission en Plex media server. 24/7

De iMac fungeert als download locatie en schrijft daarna netjes alles weg naar een externe HDD
( pricewatch: Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB ) een 2de exemplaar van dezelfde HDD wordt 1x in de maand gebruikt als TimeMachine backup, zodat als de eerste HDD ooit crasht, ik altijd nog een kopie van mijn multimedia bezit.

De 3TB is nu bijna vol en overweeg ik twee dingen:

* De 2 HDD's vervangen voor: pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB kosten c.a. € 520,- (Ik lees echter veel negatieve reviews over de kwaliteit en failure rate van de schijven)

* Of mijn eerste NAS aanschaffen, ik heb de DS415+ op het oog. kosten c.a. € 520,- + Bijkomende kosten voor de HDD's.

Opmerkelijk is dat mijn huidige schijven blijkbaar niet worden ondersteund, heeft iemand dit toevallig in de praktijk getest ? Het zou natuurlijk mooi zijn als ik kosten kan besparen door 2 relatief goedkope schijven aan te schaffen.

Wat me aanspreekt van deze NAS is dat er zowel Sickbeard als Plex op kan draaien, als ik het goed begrijp zal downloadstation, Transmission dan vervangen in deze setup.

Echter van RAID heb ik weinig verstand. En ben dus benieuwd naar het volgende:

Ik begrijp dat 2 HDD's samengevoegd kunnen worden als 1 volume dus 2 x 3TB zou 6 TB zijn.
Maar, als ik er nog eens 2 HDD's bij plaats, kunnen deze dan een kopie maken van de eerste 2 schijven ?

Met andere woorden, hoe zorg ik ervoor dat als mijn multimedia over 2 gebundelde schijven wordt verspreid
ik er altijd een kopie op na houd mochten de schijven defect raken.

Ik beschik tevens over een 60/10 Internet verbinding. Nu kunnen er prima 2 streams tegelijkertijd worden bekeken. Ik begrijp dat de DS415+ geen 1080 transcoding aan kan, maar 720 moet geen probleem zijn, wat zijn jullie ervaringen met meerdere streams tegelijkertijd, trekt de NAS dat ?

Deels al door Aardvarken beantwoord dus zal niet alles herhalen.

Qua schijven.. waarschijnlijk is hun lijst niet up to date, en uiteraard kunnen ze niet alles testen. Aangezien je ze al hebt kan je ze altijd testen.
Hoeft niet hoor, er is ook een transmisson versie voor de NAS. Op de achtergrond gebruikt downloadstation trouwens transmission (oudere versie).. Download Station is wat uitgebreider dus zou het een kans geven.
Raid is al beantwoord, ter aanvulling in mijn ogen hele dure oplossing in jouw situatie.. zou er goed over nadenken of dit is wat je wilt.. Je kunt beginnen met 2 schijven en backup taak aanmaken en delen backuppen naar een externe hardeschijf (415+ heeft usb3) of later intern..

Het is mij niet duidelijk wat je met streams bedoeld? Dit omdat je ook over Plex begint...
Dan moet je even kijken naar hoe je het nu gebruikt,, als je ziet dat je iMac redelijk belast wordt door Plex tijdens het aanleveren van een film (dus niet op de imac zelf) dan ga je in moeilijkheden komen als je de taak naar de NAS verplaatst.. 720P gaat een 415+ nog wel voor elkaar krijgen, sommige 1080P ook, maar niet meerdere taken tegelijk.. Hij staat nl al te zwoegen. Zie je dat je NAS niet uitslaat dan betekend dat het werk aan de andere kant gebeurt (smart tv, media player, etc) en dat kan een NAS ook en dat is streamen..

Kortom ik hoor graag iets meer informatie .

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
Over disks gesproken...
In ieder geval geen gezeur ;) meer over WD Green disks. ;)
nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:44
kraades schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:13:
Over disks gesproken...
In ieder geval geen gezeur ;) meer over WD Green disks. ;)
nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven
Dat scheelt weer, veel van deze schijven retour zien gaan..

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Quakie schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:19:
[...]

Super thanks, ik ben een paar dagen weg van huis dus ik kan hier niet gelijk naar kijken, maar ik pak dit zeker weten op.
Nu ik je naam zo hierboven zie moest ik weer aan ^^^ denken...
Ik heb nog speciaal voor jou ;) een stukje geschreven over het compileren van iostat!
Simon's Blog: Cross compiling voor Synology - Part II

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 16:13
elsinga schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 07:10:
Of, als je vriend Windows 8 of nieuwer gebruikt, gebruik WebDav. Je kunt dan verbinden in Explorer naar je externe adres en je vriend ziet dan alle gesharede drives.
Met of zonder een VPN te hoeven opzetten?

Mijn NAS heeft al een vast IP dus dat zit al goed.

Het zal waarschijnlijk via VPN center gebeuren, hopelijk lukt het met tablets en smartphones om OpenVPN te installeren, dat wordt het moeilijkste 8)7

Vroeg me af, zou dit vlotter gaan met een NAS waar Plex op draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Satangel schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:06:
[...]

Met of zonder een VPN te hoeven opzetten?

Mijn NAS heeft al een vast IP dus dat zit al goed.

Het zal waarschijnlijk via VPN center gebeuren, hopelijk lukt het met tablets en smartphones om OpenVPN te installeren, dat wordt het moeilijkste 8)7

Vroeg me af, zou dit vlotter gaan met een NAS waar Plex op draait?
Webdav kan zonder VPN via HTTP dan wel HTTPS of een andere zelf te defineeren poort.

OpenVPN kan je activeren en vervolgens de configuratie exporteren. Importeren in de OpenVPN app is ook zo gedaan. Let wel! In de configuratie export zie je een x.ovpn staan deze moet je openen met kladblok / notepad en de regel HERE_YOUR_IP aanpassen naar je domein naam of extern IP adres.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bardi-1 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:10:
[...]
Webdav kan zonder VPN via HTTP dan wel HTTPS of een andere zelf te defineeren poort.
FTFY. ;)
Als je Webdav over een openbaar netwerk adviseert, adviseer dan tegelijkertijd om dat via https uit te voeren. Via http is inherent onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:27:
[...]
FTFY. ;)
Als je Webdav over een openbaar netwerk adviseert, adviseer dan tegelijkertijd om dat via https uit te voeren. Via http is inherent onveilig.
Ik raad geen webdav aan, ik geef antwoord op zijn vraag.

Persoonlijk raad ik aan om gebruik te maken van Synology Cloudstation / SMB via VPN of FileStation via HTTPS. Met een gratis certificaatje optioneel van StartSSL.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

elsinga

=8-)

Een VPN oplossing is te prefereren boven WebDav, is veiliger. ;) En bij gebruik WebDav ook liefst HTTPS. Maar ook HTTP kan, al is het prima te sniffen voor de NSA/AIVD/wie-er-maar-bij-kan. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
elsinga schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:33:
Een VPN oplossing is te prefereren boven WebDav, is veiliger. ;) En bij gebruik WebDav ook liefst HTTPS. Maar ook HTTP kan, al is het prima te sniffen voor de NSA/AIVD/wie-er-maar-bij-kan. ;)
Let wel! OpenVPN op een Synology leid niet al het verkeer over de VPN tunnel. Dus niet al het verkeer wat je lokaal doet gaat erover. Ik weet niet of dit te regelen is via de Synology.

Zelf draai ik een OpenVPN Access Server met passthrough set-up zodat al mijn verkeer hierover loopt.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

bardi-1 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:35:
Let wel! OpenVPN op een Synology leid niet al het verkeer over de VPN tunnel. Dus niet al het verkeer wat je lokaal doet gaat erover. Ik weet niet of dit te regelen is via de Synology.

Zelf draai ik een OpenVPN Access Server met passthrough set-up zodat al mijn verkeer hierover loopt.
Dat kan je wel zo instellen: https://openvpn.net/index...ation/howto.html#redirect
(En daarna natuurlijk wel even testen)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:42:
[...]

Nu ik je naam zo hierboven zie moest ik weer aan ^^^ denken...
Ik heb nog speciaal voor jou ;) een stukje geschreven over het compileren van iostat!
Simon's Blog: Cross compiling voor Synology - Part II
Thanks! Was het niet vergeten hoor maar met werk, twee kids, vrouw en voor mij new stuff moet ik daar tijd voor vrij maken en inplannen. Het ziet er niet uit dat ik het even tussendoor kan doen zoals een bericht posten.
Ga het gauw oppakken en terug koppelen bij je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40
F_J_K schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:50:
[...]

Dat kan je wel zo instellen: https://openvpn.net/index...ation/howto.html#redirect
(En daarna natuurlijk wel even testen)
Testen kun je wel handig doen met bijv. www.dnsleaktest.com
Beste is om even met je apparaat op een andere internetverbinding te gaan zitten. De DNS-servers die die site toont zouden bij ingeschakelde VPN-verbinding gelijk moeten zijn aan je thuisverbinding. In dat geval weet je dat de VPN-tunnel niet lekt.

En je kunt kijken op www.icanhazip.com of je IP hetzelfde wordt als je internetverbinding thuis, wanneer je de VPN-verbinding hebt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 15:36
Ik krijg VPN ook maar niet aan de praat.

Om te beginnen maar eens een PPTP verbinding opzetten.

Op m'n firewall poorten 1723, en later ook nog GRE (47) doorgestuurd.

Maar de pc blijft hangen op "Gebruikersnaam en wachtwoord controleren". en na een tijdje fout 619.

Dit betekend naar mijn idee dat er wel iets gebeurt (anders kreeg ik een andere foutmelding) maar dat het nog niet goed gaat.

Helaas op de PC en op mijn NAS geen relevante meldingen in het logboek.

Heeft iemand van jullie nog ideeën :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

IMHO wil je geen PPTP gebruiken, dat is al lang gekraakt. Natuurlijk beter dan niets, maar slechter dan (geüpdatete versies van) OpenVPN of L2TP/IPsec. Waarbij die laatste overigens schijnbaar kan worden uitgelezen door de NSA maar daar maak ik me persoonlijk niet druk over.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zit nog steeds met mijn defecte NAS, maar nu kan ik goedkoop aan een DS212J komen. Is dat een beetje vergelijkbaar met de DS211? Eigenlijk dacht ik dat alleen de + versies nieuw waren en dat de andere een generatie doorschuiven (DS211+ wordt DS212, de DS211 wordt DS212J, DS211J vervalt en komt een nieuwe DS212+ versie uit).

Als ik echter kijk op deze pagina dan zie ik dat er toch een verschil is. De 212J werkt met een 88F6281 met 1.2 Ghz, terwijl de 211 met een 88F6282, 1.6 Ghz werkt. Ook is het geheugen van 16bit@DDR3-1066 naar 16bit@DDR800 gegeaan. Zijn dat verschillen die je merkt? Of is het een nieuwere techniek en merk je geen grote verschillen tussen de 212J en de 211?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Als je googled op "ds211 ds212j compare" krijg je een link naar een duits en frans topic. Misschien dat je daar iets aan hebt. Ook als ik dit Mr_gadget in "[Synology] RAR unpacking performance" bekijk ben ik niet echt onder de indruk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn DS409slim zit dezelfde processor als in je beoogde DS212j. Lees mijn reactie enkele maanden terug: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". Weliswaar krijg je de dubbele hoeveelheid geheugen (256 MB i.p.v. 128 MB), wat wel enige verlichting brengt in vergelijking met mijn oude beestje, maar volgens mij wordt jij niet echt blij. M.i. ga je er behoorlijk op achteruit.

Hoe goedkoop is de DS212j? Minder dan pak 'm beet €70? Anders ben je beter af met een DS215j (omgerekend naar jaren ondersteuning van Synology), mits je het geld daarvoor kunt missen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
kraades schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:56:
Als je googled op "ds211 ds212j compare" krijg je een link naar een duits en frans topic. Misschien dat je daar iets aan hebt. Ook als ik dit Mr_gadget in "[Synology] RAR unpacking performance" bekijk ben ik niet echt onder de indruk.
Daar had ik op gegoogled, maar het enige wat ik kon vinden was het verschil tussen 211 en 211J of tussen de 211J en 212J. Het topic dat je aangaf had ik nog niet gevonden, maar het resultaat is niet echt iets waar ik blij van wordt (wel vreemd dat volgens het topic de 211J sneller is dan de 212J. Klopt dat ook echt of heeft Mr_gadget net pech?)
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:38:
In mijn DS409slim zit dezelfde processor als in je beoogde DS212j. Lees mijn reactie enkele maanden terug: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". Al krijg je de dubbele hoeveelheid geheugen (256 MB i.p.v. 128 MB), wat wel enige verlichting brengt in vergelijking met mijn oude beestje, maar volgens mij wordt jij niet echt blij. M.i. ga je er behoorlijk op achteruit.

Hoe goedkoop is de DS212j? Minder dan pak 'm beet €70? Anders ben je beter af met een DS215j (omgerekend naar jaren ondersteuning van Synology), mits je het geld daarvoor kunt missen natuurlijk.
Vergeet niet dat ik van een DS211 af kom en dat is ook niet echt een snelheidsmonster. Hij wordt dan ook vooral gebruik als veredelde downloadmachine. Was ook al aan het kijken naar een tweedehands 1010+, maar voor hetgeen waar ik hem voor gebruik en wat hij aan stroom verbruikt twijfel ik daar over.

Prijs voor de DS212J was trouwens €60,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van Kitguru is in de review van de DS212j een vergelijkende grafiek te vinden van de datadoorvoersnelheid in vergelijking met de DS211. Op het eerste oog is het jongere model slechts zo'n 10% trager. Al zal het verschil bij rekenintensieve taken groter zijn (25%) gezien de verhouding 4:3 bij de processorkracht (DS211 1,6 GHz : DS212j 1,2 GHz). Die site heeft overigens ook een review van de DS211. Mij viel namelijk bij Synology op dat in het specificatieblad van de DS212j enige verwijzing naar dataopslagsnelheden ontbraken, waar die bij de DS211 prominent werden vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Heeft iemand een script voorhanden om een usb te unmounten op een syno?
Ik krijg elke avond als de syno uit gaat de melding dat er niet meer geschreven kan worden naar de syno.

Om deze melding weg te halen wil ik de usb stick via een script unmounten en deze via de taskmanager elke avond draaien voordat de syno uit gaat.

Ik heb op het synology-forum het volgende script gevonden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
#!/bin/sh
#
# Ejecting USB disk on Synology - (CC) 2014 Gokky
# Tested on: DSM 5.1 (single USB disk only)
#
# Usage: command mountpoint short_device
# Example: ./doeject.sh /volumeUSB1/usbshare sdu1
#

# Make commands flexible through the script and
# not connected to the path
sync=/bin/sync
mount=/bin/mount
umount="/bin/umount "
synousbdisk=/usr/syno/bin/synousbdisk
sleep=/bin/sleep
grep=/bin/grep

# Make default values available
usbtab=/tmp/usbtab
sync_sleep=1500

# Check whether required number of parameters is available
if [ $# -ne 2 ]; then
        echo "Usage: $0 mountpoint device"
        exit 1
fi

# Check whether parameters corresponds to what we expected
# Check whether $2 corresponds to a block device
if [[ ! -b "/dev/$2" ]]; then
        echo "Parameter 2 inccorect: Not a block device /dev/$2"
        exit 4
fi

# Check whether $1 corresponds to a mountpoint and this mountpoint to
# short_device
res=`${mount} | ${grep} "$2 " | ${grep} "$1 "`
if [ "$?" != "0" ]; then
        echo "Parameter 1 incorrect or not aligned: $1"
        exit 5
fi

# echo "Checks finished"

# First we try with unmount as this is a potential failing point
msg=`${umount} $1 2>&1`
if [ "$?" = "0" ]; then
        # when umount has been successful
        # - sync data buffered within memory to disk
        ${sync}
        # - some man pages suggest some time to stabilize
        # ${sleep} ${sync_sleep}
        # - unmount disk via synousbdisk
        ${synousbdisk} -umount $2
        if [ "$?" = "0" ]; then
                # WARNING: I am not sure whether this is the right way
                #  when more USB devices are connected
                >${usbtab}
        else
                echo "synousbdisk not sucessful"
                exit 3
        fi
else
        echo "umount not sucessful | ${msg}"
        exit 2
fi

Persoonlijk dacht ik wat een hoop code voor het unmounten van een usbdisk.
Kan dat ook simpeler ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Trouwens allemaal nog bedankt voor jullie hulp.

Even de update over mijn DS211. Ik heb twee 'nieuwe' schijven er in geplaatst, maar een van de twee werkt maar. Had ze beide van tevoren even getest in mijn PC en toen werkte ze wel. Denk dan ook bijna zeker dat het ook echt mijn nas is die het heeft begeven. Heb vandaag ook nog even een mailtje gestuurd naar de supportdesk, kijken wat hun voor mij kunnen doen. Ben bang dat het gewoon zoeken is naar een goede tweedehands...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04
elsinga schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 07:10:
Dat werkt al (native) vanaf windows 2000.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:38:Hoe goedkoop is de DS212j? Minder dan pak 'm beet €70? Anders ben je beter af met een DS215j (omgerekend naar jaren ondersteuning van Synology), mits je het geld daarvoor kunt missen natuurlijk.
Vandaag de hele dag op marktplaats gezocht, mensen gebeld en er diep over na gedacht en denk dat ik inderdaad gewoon een nieuwe koop (ook ivm garantie) en dat het de DS215J gaat worden. Van nature zou ik eerder een iets sneller model kopen aangezien je nooit weet of je het nodig hebt, maar denk niet dat ik dat nodig ga hebben...

Het enige waar ik nog aan twijfel is of ik niet beter voor de DS414J kan gaan, of is dat alleen nuttig als je meer dan 12Tb wil hebben (het maximaal van de DS215J)?

Nog even aangeven wat voor gebruiker ik ben:
  • Nas heeft 1 gebruiker
  • Er draait Couchpotato, Sonarr en Transmission op (en de onderliggende pakketten om deze 3 te laten werken).
  • In de toekomst wil ik er nog een database en webserver op laten draaien om mijn energie standen op te laten slaan.
  • Mogelijk nog een paar scripts (nog geen ervaring mee, maar wil gaan spelen met iets als pushover).
Het lijkt mij dan niet dat ik snel tegen een beperking aanloop van de DS215J?

Zag nog wel op de frontpage dat er een nieuwe serie aankomt.Dit betekend zeker niet dat de oude in prijs gaat dalen (gezien de prijshistorie op tweakers bij de andere modellen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 20:51
Ik heb zonet Crashplan geïnstalleerd op men Synology met de community app.
Waar kan ik gaan instellingen dat ik naar cloud wil back-uppen?
Ik zie wel dat de app "running" is maar ik geraak of vind die console niet?

Edit: deze guide erbij genomen: http://www.hanselman.com/...ologyNASRunningDSM50.aspx

Heb dus in ui.properties servicehost aangepast naar het IP van mijn NAS.
Als ik dan de client wil starten op mijn PC krijg ik de melding: "unable to connect to the backup engine"

Heb laatste versie van CrashPlan geïnstalleerd.

[ Voor 46% gewijzigd door dotacom op 06-09-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Heb je op je Syno de Crashplan poort wel geopend zodat communicatie mogelijk wordt? Klinkt als of poort 4243 (zo uit mijn hoofd de standaard poort voor CP) niet doorgelaten wordt

Vanaf versie 4.3 is er ook een Headless key nodig. Zie hiervoor het onderstaande artikel: http://chrisnelson.ca/201...shplan-4-3-0-on-synology/

Mogelijk dat je deze nog niet ingesteld hebt op je client? Dan krijg je ook een dergelijke melding

[ Voor 42% gewijzigd door bluecupra op 06-09-2015 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 20:51
bluecupra schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:08:
Heb je op je Syno de Crashplan poort wel geopend zodat communicatie mogelijk wordt? Klinkt als of poort 4243 (zo uit mijn hoofd de standaard poort voor CP) niet doorgelaten wordt

Vanaf versie 4.3 is er ook een Headless key nodig. Zie hiervoor het onderstaande artikel: http://chrisnelson.ca/201...shplan-4-3-0-on-synology/

Mogelijk dat je deze nog niet ingesteld hebt op je client? Dan krijg je ook een dergelijke melding
1000x bedankt, die headless key moest ik idd nog ingeven op mijn W10 client die CrashPlan draaide. Nu kan ik dus wel mijn folders op mijn Synology selecteren en beginnen met back-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eppo © schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:32:
[...]
Het enige waar ik nog aan twijfel is of ik niet beter voor de DS414J kan gaan, of is dat alleen nuttig als je meer dan 12Tb wil hebben (het maximaal van de DS215J)?
[...]
Zag nog wel op de frontpage dat er een nieuwe serie aankomt.Dit betekend zeker niet dat de oude in prijs gaat dalen (gezien de prijshistorie op tweakers bij de andere modellen)?
De DS414j is vooral handig als je je huidige twee schijven overzet èn wilt gaan uitbreiden met meer hardeschijven. Bedenk dat je bestaande harde schijven ook een dagje ouder worden, als is de badkuipcurve (uitval) vooral na het vijfde jaar (IIRC). Je bestaande set schijven omwisselen voor grotere kan ook, maar kost wat meer werk (en soms extra opslagcapaciteit elders, naast een goede backup), zeker nu je oude nas niet beschikbaar is.

N.B. De DS215j kan intussen ook harde schijven van 8 TB aan (spec.), maar Synology update haar brochures niet als nieuwere, grotere schijven ook compatibel blijken te zijn. Prijzige grap, overigens.

Persoonlijk vind ik de DS414j een leuk product qua prijsstelling en deze is ook vlotter dan de DS215j (op basis van GHz) maar ik zal er niet voor kiezen omdat het de enige nas is met een Mindspeed Comcerto 2000 (C2200) processor. Iets met populariteit en beschikbaarheid van packages. De drie genoemde add-ons zijn in elk geval beschikbaar via SynoCommunity, maar BitTorrentSync van Synology zelf ontbreekt bijv. Doe dus goed onderzoek.

In mijn ervaring is een plotselinge prijsdaling (zoals bij de DS214play, die onlangs ca. 10% goedkoper werd aangeboden) een voorbode van het uitkomen van een nieuw model. Ik vind zulke aanbiedingen meestal niet interessant, vanwege de supportcyclus van Synology. Een product dat al ruim een jaar op de markt is, heeft al één van de 5 jaren software-updates opgesoupeerd. Naar mijn idee dient zo'n serie dus minstens 20% goedkoper te zijn dan het nieuw uit te komen model. Mocht je keuze op een DS414j vallen, deel dan het aantal gebruiksjaren door 4 (ca. EUR 73 per jaar). Als de voor november aangekondigde DS416 inderdaad EUR 385 gaat kosten, dan kun je tot en met 2021 vooruit (mits Synology blijft bestaan) voor EUR 77 per jaar. Zo gezien liggen de prijzen dicht bij elkaar, niet?

Desondanks denk ik dat je met de DS215j prima af bent. Ik vond het zelf - ook maar 1 hoofdgebruiker - een enorme vooruitgang t.o.v. een DS409slim. Van alle Synology nassen vind ik deze de beste prijs/prestatieverhouding hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 12:21 . Reden: Tikfouten, grrr. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:17
Inmiddels heb ik mijn in 2010 aangeschafte DS211J alweer 5 jaar. Ondanks dat deze nog goed functioneert heb ik behoefte aan extra snelheid. De webinterface van Transmission en Sickbeard zijn erg traag om nog maar niet te spreken over het gebruik van SabNZB, dat kan de NAS helemaal niet aan. De 100mbit glasvezel verbinding wordt overigens verre van ten volste benut.

De NAS gebruik ik verder als storage (2x2TB in raid 1) en om (nu nog) full hd vanaf te streamen naar mijn Zotac met XBMC en RP2 met XBMC (nog geen gedeelde db vanwege traagheid NAS). Ik kan me zo voorstellen dat dat in de toekomst 4K wordt.

Heeft een upgrade naar een 215 of 216 zin in termen van snelheid? Of kan ik beter zelf een systeem bouwen met Xpenology? Is het noodzakelijk de hardeschijven ook te vernieuwen of maakt dat performancewise niet uit? :)

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 06-09-2015 13:55 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ephymerous schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:55:
Inmiddels heb ik mijn in 2010 aangeschafte DS211J alweer 5 jaar. [...]

Heeft een upgrade naar een 215 of 216 zin in termen van snelheid? Of kan ik beter zelf een systeem bouwen met Xpenology? Is het noodzakelijk de hardeschijven ook te vernieuwen of maakt dat performancewise niet uit? :)
Dat heeft zeker zin! Zie mijn eerdere comment over vergelijking DS409slim met DS215j ("gaat als de brandweer" in vergelijking met het oudere apparaat :) ). Jouw DS211j heeft dezelfde cpu & hoeveelheid geheugen als zo'n DS409slim. :z

Anderzijds: ervaar je nu traagheid, zit je wel eens echt te wachten totdat een bepaalde taak gereed is? Ik merk dat de nieuwe nas vooral wat meer taken gelijktijdig kan afhandelen. Maar of een downloadtaak nu 5 minuten of een half uur duurt, interesseert mij niet echt (but: YMMV). Idem met backup.

Oude schijven hergebruiken? Mwa. Het kàn. Harde schijven sterven onherroepelijk, maar met een goede backup en geregeld acht slaan op de S.M.A.R.T.-rapportage kan veel ellende worden voorkomen (Check je SMART). Voor de performance hoef je het waarschijnlijk niet te doen, je noemt fabrikaat en typenummer niet, maar ik schat dat je nu ook al schijven met 5400 RPM toepast. Ook de kleinere nassen kunnen nu al je lokale 1Gbps-netwerk helemaal benutten. Hooguit kun je veel snelheid winnen met een SSD in een van de bays, maar dan moet het gaan om rekenintensieve taken om er echt voordeel van te hebben. Zie: Using Synology SSD Technology to Enhance System Performance.

Als je een grotere Synology nas, met meer dan twee hardeschijfinsteekgleuven, aanschaft is het migratieproces tamelijk eenvoudig. Dan zou je de oude schijven simpel kunnen overplanten en naar behoefte uitbreiden (Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger).

Zelfbouw met Xpenology of kant-en-klaar? Daar kunnen encyclopediën over worden volgeschreven. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 14:50 . Reden: Vervanging noodzaak? Dat ligt eraan. ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Enorm bedankt voor je uitleg, ben helemaal overtuigd en heb net de 215J besteld. Synology servicedesk had nog gereageerd op mijn melding en ik moest de debug log doorsturen. Weet niet waar daar uit gaat komen, maar anders gaat de oude nas met 1 harde schijf mogelijk bij mijn ouders staan voor backup doeleinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:02:
Heeft iemand een script voorhanden om een usb te unmounten op een syno?
Ik krijg elke avond als de syno uit gaat de melding dat er niet meer geschreven kan worden naar de syno.
Om deze melding weg te halen wil ik de usb stick via een script unmounten en deze via de taskmanager elke avond draaien voordat de syno uit gaat.

Ik heb op het synology-forum het volgende script gevonden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
#!/bin/sh
#
# Ejecting USB disk on Synology - (CC) 2014 Gokky
# Tested on: DSM 5.1 (single USB disk only)
#
# Usage: command mountpoint short_device
# Example: ./doeject.sh /volumeUSB1/usbshare sdu1
#

# Make commands flexible through the script and
# not connected to the path
sync=/bin/sync
mount=/bin/mount
umount="/bin/umount "
synousbdisk=/usr/syno/bin/synousbdisk
sleep=/bin/sleep
grep=/bin/grep

# Make default values available
usbtab=/tmp/usbtab
sync_sleep=1500

# Check whether required number of parameters is available
if [ $# -ne 2 ]; then
        echo "Usage: $0 mountpoint device"
        exit 1
fi

# Check whether parameters corresponds to what we expected
# Check whether $2 corresponds to a block device
if [[ ! -b "/dev/$2" ]]; then
        echo "Parameter 2 inccorect: Not a block device /dev/$2"
        exit 4
fi

# Check whether $1 corresponds to a mountpoint and this mountpoint to
# short_device
res=`${mount} | ${grep} "$2 " | ${grep} "$1 "`
if [ "$?" != "0" ]; then
        echo "Parameter 1 incorrect or not aligned: $1"
        exit 5
fi

# echo "Checks finished"

# First we try with unmount as this is a potential failing point
msg=`${umount} $1 2>&1`
if [ "$?" = "0" ]; then
        # when umount has been successful
        # - sync data buffered within memory to disk
        ${sync}
        # - some man pages suggest some time to stabilize
        # ${sleep} ${sync_sleep}
        # - unmount disk via synousbdisk
        ${synousbdisk} -umount $2
        if [ "$?" = "0" ]; then
                # WARNING: I am not sure whether this is the right way
                #  when more USB devices are connected
                >${usbtab}
        else
                echo "synousbdisk not sucessful"
                exit 3
        fi
else
        echo "umount not sucessful | ${msg}"
        exit 2
fi

Persoonlijk dacht ik wat een hoop code voor het unmounten van een usbdisk.
Kan dat ook simpeler ?
Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit kan realiseren ? :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 22:10
MdO82 schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:41:
[...]

Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit kan realiseren ? :)
Deze code is defensief geschreven, dus de meeste regels checken of de parameters wel kloppen. IMHO geen reden om het script in te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Precies, uiteindelijk wordt alleen synousbdisk gebruikt.
DS715> synousbdisk
USAGE : synousbdisk [ -info DEVNAME | -init DEVNAME | initFAT DEVNAME | -mount DEVNAME | -umount DEVNAME |
                -addtabentry DEVNAME BUSNO:DEVNO | -rmtabentry DEVNAME | -rcclean
                -enum | -enumusbdisks | -enumusbprinters ]
***** : DEVNAME is for example, sda
DS715>

Simpeler is dus bijvoorbeeld: :)
synousbdisk -umount sdq

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 06-09-2015 21:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb het nu zo gedaan:

Script door middel van vi in Putty in het bestand /Volume1/temp/usbstick.sh geschreven.
Nu wordt de usb-stick doormiddel van /Volume1/temp/usbstick.sh sdq via de taskmanager eruit gegooid :)

Edit: Ik zag net pas je gewijzigde bericht @kraades.
Dat ga ik ook eens proberen :)

[ Voor 16% gewijzigd door MdO82 op 06-09-2015 21:57 . Reden: Edit van kraades ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Prima toch. Alleen je scripts in een temp dir zetten is vragen om...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
kraades schreef op zondag 06 september 2015 @ 21:57:
Prima toch. Alleen je scripts in een temp dir zetten is vragen om...
Problemen :P
Hoe kan ik dit beter oplossen ?
Maar ik ga eerst eens kijken naar je opmerking die je eerder plaatste :)

Edit: maar goed zie dat de melding blijft, dit komt natuurlijk omdat ik mijn logging op de usbstick zet ivm de spindown van mijn harddisks.

Kan dus wel mijn usb stick eruit laten gooien, maar de melding zal blijven :P
Ach en even de melding wissen is natuurlijk ook zo gebeurd

[ Voor 31% gewijzigd door MdO82 op 06-09-2015 22:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Nou ja, technisch maakt het niet uit waar je het script zet. Maar temp dirs zijn meestal...tijdelijk. ;w

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
De iMac fungeert als download locatie en schrijft daarna netjes alles weg naar een externe HDD
( pricewatch: Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB ) een 2de exemplaar van dezelfde HDD wordt 1x in de maand gebruikt als TimeMachine backup, zodat als de eerste HDD ooit crasht, ik altijd nog een kopie van mijn multimedia bezit.
[...]
Opmerkelijk is dat mijn huidige schijven blijkbaar niet worden ondersteund, heeft iemand dit toevallig in de praktijk getest ? Het zou natuurlijk mooi zijn als ik kosten kan besparen door 2 relatief goedkope schijven aan te schaffen.
[...]
Nog even terugkomen op hergebruik van de ST3000DM001. Zodra je met die term zoekt op het Engelstalige http://forum.synology.com/enu/search zul je ervaren dat er veel onregelmatigheden worden gemeld. In tegenstelling tot Quakie ben ik minder optimistisch (maar las ook niet alle 300+ berichten). Ik ben niet zo optimistisch op een goede afloop, maar las ook niet alle 300+ berichten daar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 09:24 . Reden: Quakie gaf neutrale aansporing het uit te proberen (mijn excuses). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:06:
[...]
Nog even terugkomen op hergebruik van de ST3000DM001. Zodra je met die term zoekt op het Engelstalige http://forum.synology.com/enu/search zul je ervaren dat er veel onregelmatigheden worden gemeld. In tegenstelling tot Quakie ben ik minder optimistisch (maar las ook niet alle 300+ berichten).
Bedankt Aardvark, ik denk dat de NAS voorlopig voor mij een overkill wordt.
Het zullen dan toch 2x 6TB worden. Iets makkelijker met de configuratie en setup.

1 schijf voor alle media, en 1 voor de TimeMachine backup daarvan. de iMac kan prima 2 streams tegelijkertijd aan als er buiten het netwerk gebruik wordt gemaakt van Plex Media Server.

Misschien over een tijdje nog het overwegen waard.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:06:
[...]
Nog even terugkomen op hergebruik van de ST3000DM001. Zodra je met die term zoekt op het Engelstalige http://forum.synology.com/enu/search zul je ervaren dat er veel onregelmatigheden worden gemeld. In tegenstelling tot Quakie ben ik minder optimistisch (maar las ook niet alle 300+ berichten).
Zo optimistisch ben ik toch niet?
Synology kan niet alles testen... staat het op hun lijst dan weet je het zeker dat het moet werken.
Het komt gewoon wel eens voor dat het werkt, getest is maar dat het nog niet op hun website staat.
Aangezien hij ze al heeft, zei ik dan test je ze in je NAS...

In het algemeen: een (synology) NAS is te duur om zo maar op de gok hardware bij elkaar te rapen.. Het moet sowieso je basis zijn en je basis moet 100% stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:47

miekol

erm

Kleine crisis in huize miekol. Ik heb een DS1511+ met 5x3TB in RAID 5 draaien. Gisteren hoorde ik hem ineens piepen, bleek schijf 5 niet meer goed te zijn. Vandaag nieuwe schijf gehaald en erin gezet, begon hij aan parity check en leek allemaal goed te gaan.

Alleen hij was bij zo'n 53% toen ik ineens wéér gepiep hoorden. Is nu schijf 2 ook kapot! Murphy's law tot en met...

Nu krijg ik meerdere pop ups in DSM, maar weet niet helemaal meer wat wijsheid is.

Als status in opslagbeheer geeft ie nu:

"Kan dit volume niet gebruiken. Het is mogelijk dat de gegevens in het volume vastgelopen zijn. Probeer een back-up te maken van de gegevens voor u het volume verwijdert. Er zijn bestandsysteemfouten ontdekt. Wij raden het uitvoeren van een bestandssysteemcontrole uit."

Daarnaast heb ik een pop up met met "disk scan melding" en Controle bestandssysteem."

Wat is nu wijsheid? Externe HD aansluiten en backup proberen te maken? Of eerst schijf 2 er ook uit halen en nieuwe in doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 22:10
miekol schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:05:
Wat is nu wijsheid? Externe HD aansluiten en backup proberen te maken? Of eerst schijf 2 er ook uit halen en nieuwe in doen?
Ik stem op eerst je data veilig stellen indien je geen andere backup van je data hebt. En dan de belangrijkste data eerst. Klinkt mij het meest veilig, daarna kan je nog van alles proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij RAID5 is er maar 1 pariteitsschijf. Dus nooit een tweede schijf uit de array halen tijdens een rebuild. Dat is een garantie op bestandsverlies. Stel inderdaad zoveel mogelijk veilig (je hebt toch wèl een complete backup?). Mocht je geen (volledige) backup voorhanden hebben, dan nu al contact leggen met de Synology Supportdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:17
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:37:
[...]
Dat heeft zeker zin! Zie mijn eerdere comment over vergelijking DS409slim met DS215j ("gaat als de brandweer" in vergelijking met het oudere apparaat :) ). Jouw DS211j heeft dezelfde cpu & hoeveelheid geheugen als zo'n DS409slim. :z

Anderzijds: ervaar je nu traagheid, zit je wel eens echt te wachten totdat een bepaalde taak gereed is? Ik merk dat de nieuwe nas vooral wat meer taken gelijktijdig kan afhandelen. Maar of een downloadtaak nu 5 minuten of een half uur duurt, interesseert mij niet echt (but: YMMV). Idem met backup.

Oude schijven hergebruiken? Mwa. Het kàn. Harde schijven sterven onherroepelijk, maar met een goede backup en geregeld acht slaan op de S.M.A.R.T.-rapportage kan veel ellende worden voorkomen (Check je SMART). Voor de performance hoef je het waarschijnlijk niet te doen, je noemt fabrikaat en typenummer niet, maar ik schat dat je nu ook al schijven met 5400 RPM toepast. Ook de kleinere nassen kunnen nu al je lokale 1Gbps-netwerk helemaal benutten. Hooguit kun je veel snelheid winnen met een SSD in een van de bays, maar dan moet het gaan om rekenintensieve taken om er echt voordeel van te hebben. Zie: Using Synology SSD Technology to Enhance System Performance.

Als je een grotere Synology nas, met meer dan twee hardeschijfinsteekgleuven, aanschaft is het migratieproces tamelijk eenvoudig. Dan zou je de oude schijven simpel kunnen overplanten en naar behoefte uitbreiden (Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger).

Zelfbouw met Xpenology of kant-en-klaar? Daar kunnen encyclopediën over worden volgeschreven. :P
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het geeft mij weer wat ook over na te denken. Het wordt sowieso geen Xpenology want om eerlijk te zijn heb ik geen zin in gedoe :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:19:
Bij RAID5 is er maar 1 pariteitsschijf. Dus nooit een tweede schijf uit de array halen tijdens een rebuild. Dat is een garantie op bestandsverlies. Stel inderdaad zoveel mogelijk veilig (je hebt toch wèl een complete backup?). Mocht je geen (volledige) backup voorhanden hebben, dan nu al contact leggen met de Synology Supportdesk.
Daar was ik al bang voor. Nee ik was net bezig met één complete goede backup te maken, maar is nogal een gedoe met 10tb. Heb wel hier en daar backups, maar vooral oudere.

Nu maar zoveel mogelijk backuppen en dan Synology bestands controle laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ai, dat is pijnlijk. Blijf vooral rustig en neem geen overhaaste besluiten (maar dat deed je al niet, want je vroeg hier om raad). Ik leef met je mee en wens je geluk bij de reddingsactie. En schiet alvast een ticket in bij Synology (over ca. 6 uur begint de werkdag in Taipei).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:34:
Ai, dat is pijnlijk. Blijf vooral rustig en neem geen overhaaste besluiten (maar dat deed je al niet, want je vroeg hier om raad). Ik leef met je mee en wens je geluk bij de reddingsactie. En schiet alvast een ticket in bij Synology (over ca. 6 uur begint de werkdag in Taipei).
Joe, dank je wel.

Ben bang dat ik de techniek wat overschat heb. Heb eerder een gecrashde schijf gehad. Even een nieuwe erin, dagje wachten en hoppa niks aan de hand. Dan wordt je net iets te lak met die externe backup...

Tot nu toe gaat back uppen redelijk goed, tot nu toe alles zonder problemen op externe schijf kunnen knallen.

Ticket ingediend bij Synology, kijken wat ze zeggen. Hopen dat ik overnight meeste data er af kan trekken.

Nou goed, blijkt maar weer, één backup is géén backup :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 15:00
Zijn er DS211 bezitters die sinds DSM 5.2-5592 Update 2 last hebben van een tragere NAS?

Kan via Google geen eenduidige verhalen hierover vinden, maar mijn NAS is sinds DSM 5.2-5592 Update 2 langzaam inzake verschijnen via de browser (filestation) en via smb/dlna/ftp. Dit kans soms een minuut duren. Eenmaal in beeld, gaat het benaderen en/of verplaatsen van bestanden wel "snel" (DS211 is niet meer de nieuwste/snelste :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:10

Leejow(saait)

Blater

Erg vreemd, maar mijn desktop synchroniseert niet meer naar mijn ds212j. Ik heb de 'mijn documenten' locatie (windows 10) laten wijzigen naar mijn syno, dus direct in windows via \\ip-adres\documents. Dit werkte altijd feilloos, alleen sinds vandaag heb ik gemerkt dat de desktop alleen nog maar lokaal opslaat, en onder in de verkenner staat dat hij offline is. De NAS is gewoon te bereiken via de verkenner, maar ik kan nergens vinden in windows 10 om hem te herverbinden. Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:16
Leejow(saait) schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:50:
Erg vreemd, maar mijn desktop synchroniseert niet meer naar mijn ds212j. Ik heb de 'mijn documenten' locatie (windows 10) laten wijzigen naar mijn syno, dus direct in windows via \\ip-adres\documents. Dit werkte altijd feilloos, alleen sinds vandaag heb ik gemerkt dat de desktop alleen nog maar lokaal opslaat, en onder in de verkenner staat dat hij offline is. De NAS is gewoon te bereiken via de verkenner, maar ik kan nergens vinden in windows 10 om hem te herverbinden. Iemand ervaring hier mee?
Heeft je NAS niet gewoon een ander IP adres gekregen?

Dit zou verklaren waarom hij nog wel benaderbaar is, maar niet meer via het IP adres van de snelkoppeling.
Nu kun je de snelkoppeling aanpassen naar \\nasnaam\documents, maar de NAS een vast IP adres geven in DSM is misschien nog wel een betere oplossing. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ezra070 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:33:
Zijn er DS211 bezitters die sinds DSM 5.2-5592 Update 2 last hebben van een tragere NAS?
Dat de NAS wel normaal reageert na enige tijd kan ik niet helemaal rijmen met hardeschijfproblemen - en ik wil ook niet meteen het ergste denken - maar wat is de gezondheidstoestand van je harde schijven? Het traag zijn hoeft niet per se samen te hangen met de update. Wat is de waarde en de frequentie van de 'herverbindings-/heridentificatietelling' (sommige vertalingen zijn echt schattig; en: 'reconnection/re-identification count'), terug te vinden onder Opslagbeheer > HDD/SSD en wat zegt S.M.A.R.T. (na draaien test)? Als je daar geen bijzonderheden aantreft kunnen we verder kijken.

Oh, nog een vraag. Wat is de vulgraad (in %) van je schijven?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 22:08 . Reden: Vulgraad. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:10

Leejow(saait)

Blater

SmiGueL schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:57:
[...]

Heeft je NAS niet gewoon een ander IP adres gekregen?

Dit zou verklaren waarom hij nog wel benaderbaar is, maar niet meer via het IP adres van de snelkoppeling.
Nu kun je de snelkoppeling aanpassen naar \\nasnaam\documents, maar het de NAS een vast IP adres geven in DSM is misschien nog wel een beter oplossing. :)
Nee hij heeft een statisch ip, ik heb het idee dat het met name aan windows ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:28
Ik heb nu al een tijdje iets raars met mijn camera opnames. Zelfs de camera al een keer opnieuw toegevoegd. Het probleem is als volgt: Gemaakt opnames kan ik niet meer terug kijken, zodra ik een opname start gaat deze laden en geeft vervolgens de melding "De geselecteerde opname is al verwijderd". Wanneer ik ervoor kies om de opname te downloaden dan wil deze wel gewoon afspelen rechtstreeks op de pc. Ook zijn de opnames niet meer zichtbaar in dscam app op de telefoon. Heeft iemand eerder zoiets bij de hand gehad en wat kun je hier aan doen?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:32:
[...]
Dat de NAS wel normaal reageert na enige tijd kan ik niet helemaal rijmen met hardeschijfproblemen - en ik wil ook niet meteen het ergste denken - maar wat is de gezondheidstoestand van je harde schijven? Het traag zijn hoeft niet per se samen te hangen met de update. Wat is de waarde en de frequentie van de 'herverbindings-/heridentificatietelling' (sommige vertalingen zijn echt schattig; en: 'reconnection/re-identification count'), terug te vinden onder Opslagbeheer > HDD/SSD en wat zegt S.M.A.R.T. (na draaien test)? Als je daar geen bijzonderheden aantreft kunnen we verder kijken.

Oh, nog een vraag. Wat is de vulgraad (in %) van je schijven?
Thanks voor het meedenken!

De HDD's heb ik vrij recent vervangen:
Ben van 2 oude 2TB Samsungs schijven naar 2 nieuwe 3TB WD Red's gegaan.
S.M.A.R.T. zegt dat alles normaal is, mijn HDD's zijn volgens de test gezond. Reconnection/re-identification count kan ik alleen niet terug vinden (ik geef de tijdstip de schuld ;) check het morgenochtend nog een keer).

Vulgraad is op dit moment 64.16%

Ik ga morgen de herverbindings-/heridentificatietelling proberen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
ezra070 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:33:

Kan via Google geen eenduidige verhalen hierover vinden, maar mijn NAS is sinds DSM 5.2-5592 Update 2 langzaam inzake verschijnen via de browser (filestation) en via smb/dlna/ftp. Dit kans soms een minuut duren. Eenmaal in beeld, gaat het benaderen en/of verplaatsen van bestanden wel "snel" (DS211 is niet meer de nieuwste/snelste :)).
Als je er niet uit komt kun je eventueel nog (tijdelijk) downgraden. Of een ticket bij Synology melden.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ezra070 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:48:
[...]
De HDD's heb ik vrij recent vervangen:
[...]
Vulgraad is op dit moment 64.16%

Ik ga morgen de herverbindings-/heridentificatietelling proberen te vinden.
Als hulp een screenshot; de informatie zit onder de tab 'History' bij de 'Health info'.

Synology - reconnection count - history

Als het bij jou daar net zo leeg uitziet als in mijn afbeelding, kunnen we stervende schijven uitsluiten. Aangezien ze niet zo oud zijn, was dat ook niet direct te verwachten. Vulgraad ligt niet dicht bij 90% of daarboven, dus dat is evenmin een probleem.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Hoe zijn je instellingen voor het laten slapen van je harde schijven (onder Hardware & Power in je Control Panel)? Bij mij is die instelling erg strak afgesteld en heb dus ook wel eens ooit wat vertraging bij het opvragen van gegevens (hooguit een aantal seconden, geen hele minuut zoals jij rapporteert). Kijk eens in het Log Center. Ga naar Log Search en zoek op 'hibernation'. Komen die tijdstippen misschien overeen met de momenten waarop jij traagheid ervaart?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 06:55 . Reden: Quote wat ingekort. Dikke vingers bij het typen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:06

Zorian

What the fox?

Ik heb onlangs een DS415play gehaald. De NAS is prima, lekker vlotjes enzo. Bestanden lokaal overzetten tikt easy de 100MB/s aan, echter zijn alle overdrachten via internet (upload en download) gewoon ronduit traag te noemen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/S34s5lq.png

Weet iemand waarom dit zo traag is? Ik heb al lopen snuffelen in de instellingen maar kon niks vinden. De NAS is bijna idle en de disk usage is ook super laag (ook geen activiteiten of checks/scans gaande), dus dat maakt het extra vreemd.
Bandbreedte is ook het probleem niet. Er is ruim 500Mbit beschikbaar aan beide kanten.

Modbreak:Dit betreft een vraag, dus hoort niet in het Nieuws-topic maar in het Vraag en antwoord-topic. Voortaan even goed kijken voordat je post!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Zorian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:07:
Ik heb onlangs een DS415play gehaald. De NAS is prima, lekker vlotjes enzo. Bestanden lokaal overzetten tikt easy de 100MB/s aan, echter zijn alle overdrachten via internet (upload en download) gewoon ronduit traag te noemen.

[afbeelding]

Weet iemand waarom dit zo traag is? Ik heb al lopen snuffelen in de instellingen maar kon niks vinden. De NAS is bijna idle en de disk usage is ook super laag (ook geen activiteiten of checks/scans gaande), dus dat maakt het extra vreemd.
Bandbreedte is ook het probleem niet. Er is ruim 500Mbit beschikbaar aan beide kanten.

[modbreak]Dit betreft een vraag, dus hoort niet in het Nieuws-topic maar in het Vraag en antwoord-topic. Voortaan even goed kijken voordat je post![/modbreak]
De volgende vragen komen bij mij boven:

Hoe maak je verbinding tussen de twee? WEBDAV ?
Is het geen poort kwestie?
Als je op hetzelfde netwerk zit is het wel snel?
Zit er geen snelheidslimiet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Quakie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:14:
[...]

De volgende vragen komen bij mij boven:

Hoe maak je verbinding tussen de twee? WEBDAV ?
Is het geen poort kwestie?
Als je op hetzelfde netwerk zit is het wel snel?
Zit er geen snelheidslimiet op?
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet wat WEBDAV is. De verbinding loopt in elk geval via FTP d.m.v. WinSCP.
Poorten staan zover ik weet open, ik kan overal bij en verbindingen worden gewoon gelegd.
Op hetzelfde netwerk wel, echter is het dan LAN<->LAN. Dit is gewoon heel snel. LAN->WAN of WAN->LAN is dus heel traag.
Snelheidslimieten zijn niet aanwezig inderdaad, QoS ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:24
Ik heb de specificaties van de DS415+ even doorgenomen maar kan er niets in terugvinden of deze ingebouwde wifi heeft ? Zoiets lijkt mij toch vrij basic. Of moet ik toch aan de gang met een aparte USB wifi dongle als ik de NAS enkel via wifi can benaderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
jos707 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:37:
Ik heb de specificaties van de DS415+ even doorgenomen maar kan er niets in terugvinden of deze ingebouwde wifi heeft ? Zoiets lijkt mij toch vrij basic. Of moet ik toch aan de gang met een aparte USB wifi dongle als ik de NAS enkel via wifi can benaderen ?
Geen wifi ingebouwd.. je moet een wifi adapter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is/was maar een Synology nas met ingebouwde wifi, de DS213air - naar mijn idee een niet zo populair product.

Je kunt de nas wel zelf uitbreiden met een wifi-stick.
Wi-Fi dongle

Synology NAS kan eenvoudig met een draadloos netwerk worden verbonden of in een draadloos toegangspunt (hotspot) worden veranderd door een draadloze USB-dongle op de Synology NAS aan te sluiten
Zie daarvoor de hardwarecompatibiliteitslijst. Onder die link kun je overigens ook verder zoeken als je een 3G/4G of Bluetooth adapter wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:45:
Er is/was maar een Synology nas met ingebouwde wifi, de DS213air - naar mijn idee een niet zo populair product.

Je kunt de nas wel zelf uitbreiden met een wifi-stick.
[...]
Zie daarvoor de hardwarecompatibiliteitslijst. Onder die link kun je overigens ook verder zoeken als je een 3G/4G of Bluetooth adapter wilt aansluiten.
Jammer, zou mooi geweest zijn mochten ze wifi gewoon hadden ingebouwd, zoiets basic mag je gewoon verwachten als je naar de prijzen kijkt. Maar al goed dat het met een usb stickie ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een nas is gewoonlijk onderdeel van een netwerk. Bedraad is nog altijd stabieler en vrijwel altijd sneller dan draadloos. De meeste thuisgebruikers sluiten hun nas aan op een switch of hun router. De laaste is vaak voorzien van wifi, dus aan wat voor opstelling zit je te denken dat de nas per se wifi ingebouwd moet hebben?

Aanvulling.
Niet specifiek voor de DS415+, maar mocht je zowel een 2,4GHz- als een 5GHz-dongle willen aansluiten: sinds DSM 5.0-4458 (DS415+ startte met een latere versie: 5.0-4519) kunnen er twee USB wifi-adapters tegelijkertijd worden aangestuurd.[quote=https://www.synology.com/en-global/releaseNote/DS214+]21. Wi-Fi
  • Connecting up to two USB Wi-Fi adapters is supported, allowing your Synology NAS to share its Internet connection via both 2.4GHz and 5GHz ranges.
  • You can bridge your wired connection with Wi-Fi hotspot(s) to extend your wireless network range and unify your existing local network and the wireless network hosted on your DiskStation.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 12:19 . Reden: Aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Zorian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:33:
[...]

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet wat WEBDAV is. De verbinding loopt in elk geval via FTP d.m.v. WinSCP.
Poorten staan zover ik weet open, ik kan overal bij en verbindingen worden gewoon gelegd.
Op hetzelfde netwerk wel, echter is het dan LAN<->LAN. Dit is gewoon heel snel. LAN->WAN of WAN->LAN is dus heel traag.
Snelheidslimieten zijn niet aanwezig inderdaad, QoS ook niet.
Apart, ik zie een windows kopieer scherm, geeft ie dit als je met winSCP iets kopieert?

FTP gebruikt meerdere poorten dus ik zou dat zeker nalopen.
Synology firewall aan staan?

Ik zou kijken of je over kunt schakelen naar webdav en dan de secure variant (standaard port 5006).
Windows behandeld het dan net als een lokale netwerk schijf..
Scheelt sowieso inloggen en 3rd party app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Quakie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:22:
[...]

Apart, ik zie een windows kopieer scherm, geeft ie dit als je met winSCP iets kopieert?

FTP gebruikt meerdere poorten dus ik zou dat zeker nalopen.
Synology firewall aan staan?

Ik zou kijken of je over kunt schakelen naar webdav en dan de secure variant (standaard port 5006).
Windows behandeld het dan net als een lokale netwerk schijf..
Scheelt sowieso inloggen en 3rd party app.
Dat is inderdaad een WinSCP scherm. ;)
De firewall in de Synology staat uit.
Ik ga nu eens stoeien met WEBDAV en zien wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:59:
Een nas is gewoonlijk onderdeel van een netwerk. Bedraad is nog altijd stabieler en vrijwel altijd sneller dan draadloos. De meeste thuisgebruikers sluiten hun nas aan op een switch of hun router. De laaste is vaak voorzien van wifi, dus aan wat voor opstelling zit je te denken dat de nas per se wifi ingebouwd moet hebben?

Aanvulling.
Niet specifiek voor de DS415+, maar mocht je zowel een 2,4GHz- als een 5GHz-dongle willen aansluiten: sinds DSM 5.0-4458 (DS415+ startte met een latere versie: 5.0-4519) kunnen er twee USB wifi-adapters tegelijkertijd worden aangestuurd.
[...]
Kan dus handig zijn. Mijn backup NAS staat op zolder (risco spreiding) en in de toekomst zou ik daar moeten gaan liggen. Ipv een access point, laat ik mijn NAS dat afhandelen. Scheelt weer een apparaat.
Ik vind dus dat Synology het juist heeft aangepakt.

Je moet niet willen dat je NAS alleen bereikbaar is via wifi.. Je zult nooit het maximale eruit halen. Misschien handig als je NAS niks anders is als een backup lokatie maar dan zou ik voor goedkopere merken gaan. Je wilt een synology omdat ie net wat meer kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Zorian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:28:
[...]

Dat is inderdaad een WinSCP scherm. ;)
De firewall in de Synology staat uit.
Ik ga nu eens stoeien met WEBDAV en zien wat dat oplevert.
Aha, weer wat geleerd. WinSCP maar 2 keer gebruikt om bij files op NAS te komen die alleen zichtbaar zijn als root....

Koppel je het hier terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Quakie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:32:
[...]

Aha, weer wat geleerd. WinSCP maar 2 keer gebruikt om bij files op NAS te komen die alleen zichtbaar zijn als root....

Koppel je het hier terug?
Jazeker, zal waarschijnlijk pas vanavond worden omdat ik vanaf hier niet bij de router kan komen om de juiste poorten voor WEBDAV open te gooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:30:
[...]

Kan dus handig zijn. Mijn backup NAS staat op zolder (risco spreiding) en in de toekomst zou ik daar moeten gaan liggen. Ipv een access point, laat ik mijn NAS dat afhandelen. Scheelt weer een apparaat.
Ik vind dus dat Synology het juist heeft aangepakt.

Je moet niet willen dat je NAS alleen bereikbaar is via wifi.. Je zult nooit het maximale eruit halen. Misschien handig als je NAS niks anders is als een backup lokatie maar dan zou ik voor goedkopere merken gaan. Je wilt een synology omdat ie net wat meer kan..
/me gaat een pot sterke koffie zetten, want las eerst iets anders :9
Ik ben het uitermate eens met je. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:34:
[...]
/me gaat een pot sterke koffie zetten, want las eerst iets anders :9
Ik ben het uitermate eens met je. :P
Gelukkig! :)

En drink ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
jos707 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:58:
[...]

Jammer, zou mooi geweest zijn mochten ze wifi gewoon hadden ingebouwd, zoiets basic mag je gewoon verwachten als je naar de prijzen kijkt. Maar al goed dat het met een usb stickie ook kan.
Niet met je eens, een NAS moet je natuurlijk gewoon via een draadje verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Smultie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:39:
Niet met je eens, een NAS moet je natuurlijk gewoon via een draadje verbinden.
Een utp-kabel is een stuk minder aantrekkelijk, wanneer de bliksem een keer is ingeslagen via je coax-kabel en alles wat aangesloten is met een utp-kabel gefrituurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54

kraats

Ik rol

Het is toch Network Attached Storage? Dan moet je 'm ook wel fysiek attachen natuurlijk ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:59:

Aanvulling.
Niet specifiek voor de DS415+, maar mocht je zowel een 2,4GHz- als een 5GHz-dongle willen aansluiten: sinds DSM 5.0-4458 (DS415+ startte met een latere versie: 5.0-4519) kunnen er twee USB wifi-adapters tegelijkertijd worden aangestuurd.
[...]
Ja natuurlijk is bedraad het meest ideale, maar niet iedereen heeft in heel het huis utp kabels lopen. En dan is het toch handig als je de NAS gewoon ergens in een hoekje kunt duwen terwijl deze gewoon bereikbaar blijft via wifi. Netwerk snelheid zal niet het maximaal haalbare zijn maar 1080p streams trekken via wifi n/ac zou moeten lukken zonder enig probleem. Ik heb mijn Unraid NAS jaren lang in deze opstelling gebruikt en buffer/stotter problemen tijdens het streamen was een zeldzaamheid. Verder zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom aansluiten op wifi een zonde zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in jouw omgeving goede ervaringen met wifi hebt kun je er voor kiezen. Maar in een stedelijke omgeving, bijvoorbeeld in een apartementencomplex, met 30+ (of nog véél meer) draadloze netwerken ga ik voor stabiliteit.

Om die reden is het mooi dat Synology het mogelijk maakt (zeker als je zoals Quakie hierboven schrijft het als extra access point toevoegt aan je netwerk), maar dat het niet ingebouwd is. Dan kun je zelf kiezen welke band je wilt ondersteunen. Veelgehoorde klachten bij introductie van de DS213air waren dat Synology een enorme meerprijs (ca. USD100) vroeg voor een tamelijk goedkoop, om niet te zeggen brak, wifi-kaartje (ook te koop voor ca. $30) en dat het niet eens 802.11ac ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 09:31
jos707 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:13:
[...]

Ja natuurlijk is bedraad het meest ideale, maar niet iedereen heeft in heel het huis utp kabels lopen. En dan is het toch handig als je de NAS gewoon ergens in een hoekje kunt duwen terwijl deze gewoon bereikbaar blijft via wifi. Netwerk snelheid zal niet het maximaal haalbare zijn maar 1080p streams trekken via wifi n/ac zou moeten lukken zonder enig probleem. Ik heb mijn Unraid NAS jaren lang in deze opstelling gebruikt en buffer/stotter problemen tijdens het streamen was een zeldzaamheid. Verder zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom aansluiten op wifi een zonde zou zijn.
kabels hoeven ook niet door het hele huis, het ligt er een beetje aan waar je modem/router staat, maar als dat bv de meterkast is, dan kan je NAS er prima naast met een hele korte UTP.
Als je kabel/lijn in de woonkamer binnen komt en je modem in een hoekje staat, dan kan je wellicht ook nog steeds in het zelfde hoekje de NAS zetten, heb je alle knipperende lampjes bij elkaar.

tuurlijk is dit niet overal mogelijk, maar in veel gevallen wel, ik zou ook altijd netwerk kiezen boven wifi, ook als het veel moeite is om de kabel te trekken, die moeite is namelijk maar 1 x :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 18:25
Heeft er iemand ervaring met het tunnelen van specifieke traffic (NZBget/Download Station) door een VPN op een Synology? Ik kan niet echt een complete guide/tutorial hierover vinden helaas.

Wanneer ik alle traffic via een VPN laat lopen, heb ik het probleem dat de NAS niet meer extern te benaderen is en Kodi hem (volgens mij) niet meer via NFS kan vinden.

Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 13:33
Wat is het voordeel van die VPN? Is het niet beter om gewoon SSL te gebruiken met nzbget? ( of is het niet om je downloads te encrypten?)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 18:25
Ik vroeg me af of dat een oplossing zou zijn wanneer BREIN of andere instanties ooit toch particulieren gaan targetten met hun anti-piracy praktijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Zoals Punkbuster zegt zou je dit kunnen ondervangen door overstappen naar SSL verbindingen.
Niet elke nieuwsgroep aanbieder ondersteund dit gratis, dus daar moet je naar kijken.

Brein kan dan alleen zien dat er een verbinding was tussen 2 partijen, niet wat het exact is geweest.

I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 09:31
Quakie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 16:46:
Zoals Punkbuster zegt zou je dit kunnen ondervangen door overstappen naar SSL verbindingen.
Niet elke nieuwsgroep aanbieder ondersteund dit gratis, dus daar moet je naar kijken.

Brein kan dan alleen zien dat er een verbinding was tussen 2 partijen, niet wat het exact is geweest.

I
ondanks dat ik ook SSL gebruik en hoop dat dit waar is betwijfel ik het toch ergens.. wellicht kunnen ze als ze willen op basis van IP of user ook logs uit pluizen van je provider en zo kijken welke zaken je download...

Als je geen risico wilt lopen zou ik toch verder kijken dan newsgroepen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Je bent nooit helemaal zeker. Maar men kan in ieder geval niet meer van buitenaf kijken wat er over de lijn gaat.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 11:38
Ik heb een Synology DS213.
Om remote toegang te krijgen tot de NAS zul je eerst via VPN (L2TP/IPSec) moeten inloggen.
Je krijgt dan een lokaal IP adres en vervolgens kun je doen wat je wilt doen op de NAS.

SSH, Webtoegang, FTP etc staan verder allemaal uit.

Ik ben absoluut geen expert en vraag mij daarom ook af of dit een afdoende manier is om mijn NAS te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

WEBDAV werkt! :) Bedankt voor de tip.
Of de snelheid beter is moet ik nog checken, maar ik heb in elk geval een connectie. ;)

Alleen heeft meneer nu opeens de bokkenpruik op ofzo.
Ik probeer een share te openen en nu loopt de halve boel vast. De NAS is ook onbereikbaar op IP en SSH.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1E1q24Rl.png

//Ik krijg hem zelfs na een reboot en reset niet aan de praat. Dan maar een OS reinstall. :/

[ Voor 11% gewijzigd door Zorian op 09-09-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Hindelaufen schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:15:Ik ben absoluut geen expert en vraag mij daarom ook af of dit een afdoende manier is om mijn NAS te beschermen.
Ja. Je kunt eventueel nog wel de key sterkte opkrikken. Of is dat niet meer van toepassing?

Edit:
Sommigen verkiezen de router als VPN server. Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat doen.
Je kunt eventueel nog de standaard poortnumners hernoemen hoewel dit tegenwoordig ook niet altijd helpt.

[ Voor 24% gewijzigd door technorabilia op 09-09-2015 18:18 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, mijn broer wil een nas en vroeg hulp aan mij maar ik weet er bitter weinig van, heb wel ondertussen gelezen dat synology redelijk goed samen gaat met mac dus dit zal het NAS merk worden.

Mijn broer zijn opstelling;

-samsung TV (2013)
-macbook (2015)
-die air tablet van mac (2015)
-en een apple tv (geen idee van welk jaar)

Dit allemaal zit op internet via zijn wifi modem van zijn provider.

Hij wil naar alle 3 kunnen streamen in 1080p, zijn budget is rond de 300€
Wat moet ik hem aanraden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:38:
Hij wil naar alle 3 kunnen streamen in 1080p, zijn budget is rond de 300€
Wat moet ik hem aanraden?
Je noemt 4 apparaten, naar welke 3 gaan de streams? Naar alle 4 neem ik aan, of bedoelde je te zeggen dat er gelijktijdig naar minimaal 3 apparaten moet kunnen worden gestreamd?
Wel model is de Samsung Smart tv? Dit vanwege het installeren van de DS Video app daarop. Zie: Wat moet ik weten over DS video voor Samsung Smart TV.
Synology geeft een tabel met richtwaarden voor de benodigde bandbreedte per videostream. Zelfs een instapmodel als de DS215j zou dus al voldoen1. Zie: Hoe stream ik video's via Video Station/DS video?.

Is die €300 voor alleen de kale nas, dus zonder de harde schijf/schijven? Één harde schijf van 3 TB (met op dit moment de beste verhouding €/GB) kost ook rond €100. Kies in elk geval een schijf die voorkomt in de hardwarecompatibiliteitslijst.

Is de nas alleen voor het opslaan van films of wil je broer er meer mee doen?

Als laatste. Aangezien er veel Apple apparaten in gebruik zijn, is misschien (al is deze al even op de markt) een Apple Airport Time Capsule (2013) een alternatief?

Noot.
1) Zo lang je niet hoeft te transcoderen: Kan mijn Synology NAS video's voor mijn apparaat transcoderen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 09:23 . Reden: Knuppel in hoenderhok: Time Capsule alternatief? Links naar DS Video app voor Samsung en streaming met VideoStation (o.m. bandbreedte) toegevoegd. ]

• Quakie
Zorian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:41:
WEBDAV werkt! :) Bedankt voor de tip.
Of de snelheid beter is moet ik nog checken, maar ik heb in elk geval een connectie. ;)

Alleen heeft meneer nu opeens de bokkenpruik op ofzo.
Ik probeer een share te openen en nu loopt de halve boel vast. De NAS is ook onbereikbaar op IP en SSH.

[afbeelding]

//Ik krijg hem zelfs na een reboot en reset niet aan de praat. Dan maar een OS reinstall. :/
Ik neem aan dat je over windows praat? Is een reinstall niet een tikje voorbarig?

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 11:38
kraades schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:14:
[...]

Ja. Je kunt eventueel nog wel de key sterkte opkrikken. Of is dat niet meer van toepassing?

Edit:
Sommigen verkiezen de router als VPN server. Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat doen.
Je kunt eventueel nog de standaard poortnummers hernoemen hoewel dit tegenwoordig ook niet altijd helpt.
Thanks! De key is in de trant van "E4$iUhbvf#587ptRF12" en lijkt mij sterk genoeg. Tevens mag men slechts 1 keer proberen in te loggen. Faal je, dan staat het IP-adres van waarvan je dat probeerde op een eeuwige black-list.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 15:36
Ik heb ondertussen al wel 5 routers gehad, en ben eigenlijk over geen enkele router echt tevreden geweest.

Bij de ene router is het WIFI verhaal een drama, bij de andere weer te weinig configuratie opties.

Op dit moment heb ik een Belkin F9K1112 v1 maar deze kan dus geen VPN server spelen, en ik vind het nog steeds geen stabiele router.

Ook had ik graag wat meer controle over mijn router gehad.

Welke router gebruiken jullie icm jullie Synology en WOL en VPN server :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Niet voor beginners, enige netwerkkennis vereist (understatement): pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN (inmiddels verouderd, want geen 802.11ac en kan met moeite een 200Mbps-internetverbinding aan, VPN alleen over TCP; meer lezen, ook over nieuwere toestellen: \[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur).

Voor meer controle over je router: als de meegeleverde firmware niet bevalt, kijk dan of er op de router die je op het oog hebt dd-wrt of OpenWrt kan worden geïnstalleerd. Ook een leercurve, maar meer naar eigen hand te zetten. Of ga richting eigenbouw met pfSense ... 8)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 19:16 . Reden: Per ongeluk 200Gbps i.p.v. 200Mbps. Alternatieve router software. Engelse ziekte (spaties) & verwijzing & echt niet voor beginners. ]

• Quakie
Grolsch schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:12:
Ik heb ondertussen al wel 5 routers gehad, en ben eigenlijk over geen enkele router echt tevreden geweest.

Bij de ene router is het WIFI verhaal een drama, bij de andere weer te weinig configuratie opties.

Op dit moment heb ik een Belkin F9K1112 v1 maar deze kan dus geen VPN server spelen, en ik vind het nog steeds geen stabiele router.

Ook had ik graag wat meer controle over mijn router gehad.

Welke router gebruiken jullie icm jullie Synology en WOL en VPN server :?
Ben je bereid te betalen?

Synology komt met een router + WiFi later in het jaar en draait een speciale router versie van DSM op....

Ik gebruik zelf een Apple Extreme 2013 variant en doet wat het moet doen. Oke je kunt niks instellen maar dan kan je ook niks fouts doen ;) Ik heb nooit wifi klachten dat vind ik belangrijker dan WOL, VPN server direct op de router. Bij oudere types werkt WOL in combinatie met een apple extreme, maar bij deze versie niet. Ik heb zelf WOL alleen nodig op mijn backup NAS en die slinger ik aan via mijn hoofd NAS (CMS rocks:) )

• ezra070
Excuses voor mijn late reactie.
Moest gisteren "handig" doen aan een scooter. Duurde wat langer als gepland ;)
kraades schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 23:37:
[...]

Als je er niet uit komt kun je eventueel nog (tijdelijk) downgraden. Of een ticket bij Synology melden.
Downgraden is iets wat ik al in gedachte hebt als het totaal niet wilt lukken.
Ticket aanmaken bij Synology is iets waar ik tot 2x niet vrolijk van werk (kast-naar-de-muur-situaties).
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 06:39:
[...]
Als hulp een screenshot; de informatie zit onder de tab 'History' bij de 'Health info'.

[afbeelding]

Als het bij jou daar net zo leeg uitziet als in mijn afbeelding, kunnen we stervende schijven uitsluiten. Aangezien ze niet zo oud zijn, was dat ook niet direct te verwachten. Vulgraad ligt niet dicht bij 90% of daarboven, dus dat is evenmin een probleem.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Hoe zijn je instellingen voor het laten slapen van je harde schijven (onder Hardware & Power in je Control Panel)? Bij mij is die instelling erg strak afgesteld en heb dus ook wel eens ooit wat vertraging bij het opvragen van gegevens (hooguit een aantal seconden, geen hele minuut zoals jij rapporteert). Kijk eens in het Log Center. Ga naar Log Search en zoek op 'hibernation'. Komen die tijdstippen misschien overeen met de momenten waarop jij traagheid ervaart?
> Ik heb de screenshot vergeleken met mijn situatie en die is (gelukkig) identiek
> Bij Hardware & Power staat hybernate op 10 minuten.
Helaas had ik de hibernation logs niet aangevinkt staan, dus ik kwam nog niks tegen bij Log Center.

Ik kom hier nog op terug :)

Verwijderd

En zo leer ik ook weer eens wat. ;)

Na 10 minuten de harde schijven laten slapen lijkt me prima voor een test om te ontdekken of de traagheid daaraan ligt. In de praktijk heb ik ervaren dat voor mij 20 minuten beter past. Externe via USB aangesloten apparaten mogen sneller in spindown (want voor specifiek doel tijdelijk aangesloten). En na 30 minuten inactiviteit gaat alles uit (aanzetten, met WoL, duurt 'n minuutje en vind ik niet storend). Vanwege die laatste setting (onder de (i) gaat een boodschap verscholen, 2e fig.) kon ik mij niet herinneren dat er een instelling is om wel of geen log over hibernation te voeren. :) Maar goed, jouw DS211 ontbeert die functie (WoL).

Hibernation Synology DS215j (1) Hibernation Synology DS215j (2)

• Zorian

Zorian

What the fox?

Quakie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 08:42:
[...]

Ik neem aan dat je over windows praat? Is een reinstall niet een tikje voorbarig?
Achteraf gezien (hele internet én lokale netwerk klapte er wat later compleet uit) bleek het dus niet de NAS te zijn die liep te bokken, maar dat de router een uitstekend moment had uitgekozen om spontaan te overlijden. Ik ga komende week testen of de snelheid in orde is, zou nu wel moeten aangezien het probleem waarschijnlijk in de router zat.

Aan de andere kant, tof om te zien dat je hem zo easy kan resetten zonder verlies van data at all.

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 10-09-2015 13:40 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).