Die 4 schijven wil je dus in RAID10 of in RAID6 zetten? Als alle schijven 3 TB groot zijn, houd je effectief 6 TB ruimte over. Eventueel zou je kunnen kiezen voor RAID5 (eff. 9 TB), maar met toenemende capaciteit van harde schijven is er een reëel risico op falen tijdens een rebuild na een crash van de array. Maak dus altijd een backup van bestanden die je dierbaar zijn (evt. in de cloud). Over de voor- en nadelen van de diverse RAID-levels is genoeg informatie te vinden. Speel eens met de RAID-calculator van Synology, daar tref je bovendien meer informatie aan over Synology Hybrid RAID (SHR).Destianto schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:59:
[...]
Echter van RAID heb ik weinig verstand. En ben dus benieuwd naar het volgende:
Ik begrijp dat 2 HDD's samengevoegd kunnen worden als 1 volume dus 2 x 3TB zou 6 TB zijn.
Maar, als ik er nog eens 2 HDD's bij plaats, kunnen deze dan een kopie maken van de eerste 2 schijven ?
Met andere woorden, hoe zorg ik ervoor dat als mijn multimedia over 2 gebundelde schijven wordt verspreid
ik er altijd een kopie op na houd mochten de schijven defect raken.
Ik beschik tevens over een 60/10 Internet verbinding. Nu kunnen er prima 2 streams tegelijkertijd worden bekeken. Ik begrijp dat de DS415+ geen 1080 transcoding aan kan, maar 720 moet geen probleem zijn, wat zijn jullie ervaringen met meerdere streams tegelijkertijd, trekt de NAS dat ?
Ben benieuwd naar jullie tips en advies.
Overigens: geen enkele van de genoemde vormen van RAID is zo veilig als een goede backup. Alleen de beschikbaarheid wordt verhoogd; je kunt in afwachting van een reserve schijf de data nog lezen en mogelijk ongestoord doorwerken (zo lang er niet een volgende schijf faalt). Bedenk dat bij een brand, blikseminslag, diefstal of datagijzeling (cryptolocker, of falen van DSM) nog steeds alle op de nas opgeslagen data naar de vaantjes is.
Veel streams zijn geen probleem; kijk eens naar Synology's recente blog/demo, links in Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" & ook Quakie in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" e.v.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 00:46 . Reden: RAID NEQ backup. ]