Dank! De iPad 2017 is inmiddels in bestelling.
Sterker nog: de iPad 3 kun je al niet eens naar iOS 10 upgraden, iOS 9 is de laatste die daar ooit voor is uitgebracht.FreshM schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:36:
[...]
Je iPad 3 is 32-bits en zal geen upgrade krijgen naar iOS 11.
Ik heb met beide nieuwe iPads het fast charging stuk getest. Zowel met de 87W MBP adapter als met de 29W apple adapter laden beide iPads sneller dan met de meegeleverde 12W adapter.
Ik heb een meter (plugwise) aan het stopcontact gehangen en gemeten wat de iPads gebruiken bij opladen < 80%:
Bij al deze tests had ik het scherm aan op volledige helderheid (om zoveel mogelijk uit de lader te trekken).
iPad Pro 12,9 inch 1st gen met standaard 12W lader: 14W
iPad Pro 12,9 inch 1st gen met 29W lader: 31W
iPad Pro 12,9 inch 1st gen met 87W lader: 20W
iPad Pro 12,9 inch 2nd gen met standaard 12W lader: 14W
iPad Pro 12,9 inch 2nd gen met 29W lader: 32W
iPad Pro 12,9 inch 2nd gen met 87W lader: 20W
iPad Pro 10,5 inch met standaard 12W lader: 14W
iPad Pro 10,5 inch met 29W lader: 24W
iPad Pro 10,5 inch met 87W lader: 20W
Beide iPads laden dus sneller met de 29W lader alleen voor de 10,5 inch iPad is het verschil veel kleiner.
Einde volledig wetenschappelijk onderbouwd onderzoek.
Ik heb een meter (plugwise) aan het stopcontact gehangen en gemeten wat de iPads gebruiken bij opladen < 80%:
Bij al deze tests had ik het scherm aan op volledige helderheid (om zoveel mogelijk uit de lader te trekken).
Beide iPads laden dus sneller met de 29W lader alleen voor de 10,5 inch iPad is het verschil veel kleiner.
[ Voor 21% gewijzigd door ja3 op 13-06-2017 21:34 ]
@ja3 heb je het ook gemeten met de bijgeleverde lader?
Ik laad mijn iPad Pro 9,7 soms met de lader van de MacBook (29W) en merk vooral dat hij sneller oplaadt. Maar daarbij vraag ik me af of het goed is voor de batterij, ik heb namelijk ergens gelezen dat het beter is om langzamer en met een kleinere laadstroom te laden omdat de batterij dan minder slijt.
Ik laad mijn iPad Pro 9,7 soms met de lader van de MacBook (29W) en merk vooral dat hij sneller oplaadt. Maar daarbij vraag ik me af of het goed is voor de batterij, ik heb namelijk ergens gelezen dat het beter is om langzamer en met een kleinere laadstroom te laden omdat de batterij dan minder slijt.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Na het wetenschappelijke onderzoek is wat theorie wellicht ook nog leuk, zodat je zult zien dat sommige resultaten voorspelbaar zijn, en andere verrassend: Een 29W adapter die de iPad sneller oplaadt dan de 87W adapter. Hoe dan??
Je kunt op het bijschrift van de usb-c laders zien welke output deze geeft. De 29W-lader - waarvan ik er twee heb liggen thuis - geeft aan 14.5V == 2A. Dat maakt dus 29W. Indien het op te laden apparaat 14.5V niet ondersteunt (bijv een iPhone) dan kan de lader ook met 5V laden en dan gaat er met 2.4A net wat meer Ampère overheen. En je raadt het al: dat is dan 12W. Net als de standaard meegeleverde iPad adapter. Let op dat ik het hier heb over output, waar @ja3 het heeft over gemeten input: Dus die kan gerust hoger zijn omdat er nou eenmaal ook energie verloren gaat aan het omzetten --> warmte.
De reden dat de iPad icm een 87W lader met maar slechts 20W input aan het laden is, komt waarschijnlijk omdat de iPads niet met 3A kunnen laden, maar blijven hangen op 2A. Ik zal die gedachte even toelichten. Als het goed is staat het volgende op de 87W adapter
- MacBook Pro: pakt 20.2V x 4.3A maakt 87W, het maximale van de lader dus.
- iPad Pro: pakt 9V, maar komt waarschijnlijk niet verder dan ~2A, wat dus 18W maakt. Tel daarbij 2W verlies bij op en je komt op 20W input zoals gemeten door @ja3
- iPhone: pakt ~5V, maar spreekt in mijn ervaring nooit 2.4A aan. Ik heb eens gemeten dat de iPhone Plus modellen ~1.6A van de iPad adapter vragen.
@Canaria dat lees ik vaker, en klopt ook wel enigszins volgens mij. Ik meen dat dit vooral bij die Quick Charge technology geldt zoals je die terug vind bij smartphonefabrikanten van Androidtelefoons. Quick Charge maakt namelijk gebruik van een technologie welke de usb specificatie negeert door een hoger voltage over usb-a kabels en poorten te jagen om zo sneller laden mogelijk te maken. Doe je dit dan met een smartphoneaccu (welke dus klein is), dan is (of kan) dat niet bevoorderlijk (zijn) voor de levensduur van je smartphoneaccu.
De iPad is echter een ander verhaal. Apple volgt namelijk de laatste officiële usb specificatie welke laden mogelijk maakt tot 100W (20V == 5A) over bij voorkeur een usb-c connector, maar je ziet bij Apple dat het ook kan (in combi) met een lighting connector. Er zijn allerlei gradaties van voltages mogelijk van 5V tot 20V. De iPad Pro ondersteunt net als de MacBook 12" tot 14.5V en naar mijn idee dus ook maximaal 2A tot 2.4A (indien er met 5V geladen wordt). Dus Apple zal het ongetwijfeld zo ontworpen hebben dat het laden veilig kan gebeuren op dat voltage. En vergeet niet: de accu van de iPad is riant veel groter dan die van een smartphone/iPhone. Dus kunnen ze ongetwijfeld door de grotere accu meer circuits gebruiken/benutten om veilig en betrouwbaar sneller te kunnen laden. Zou wat zijn als je je 15" MacBook met een 5V iPhone adapter zou moeten opladen om slijtage te voorkomen...
Ik leg het uit in mijn woorden hoor. Een echte expert kan het vast voor mij verbeteren
Je kunt op het bijschrift van de usb-c laders zien welke output deze geeft. De 29W-lader - waarvan ik er twee heb liggen thuis - geeft aan 14.5V == 2A. Dat maakt dus 29W. Indien het op te laden apparaat 14.5V niet ondersteunt (bijv een iPhone) dan kan de lader ook met 5V laden en dan gaat er met 2.4A net wat meer Ampère overheen. En je raadt het al: dat is dan 12W. Net als de standaard meegeleverde iPad adapter. Let op dat ik het hier heb over output, waar @ja3 het heeft over gemeten input: Dus die kan gerust hoger zijn omdat er nou eenmaal ook energie verloren gaat aan het omzetten --> warmte.
De reden dat de iPad icm een 87W lader met maar slechts 20W input aan het laden is, komt waarschijnlijk omdat de iPads niet met 3A kunnen laden, maar blijven hangen op 2A. Ik zal die gedachte even toelichten. Als het goed is staat het volgende op de 87W adapter
Schaamteloze kopie uit de Q&A van https://www.apple.com/sho...A/87w-usb-c-power-adapter. Dus ik vertrouw erop dat die informatie klopt. Wat gebeurt er wanneer je welk apparaat aansluit?Output: 20.2V==4.3A or 9V==3A (USB PO) or 5.2V==2.4A
- MacBook Pro: pakt 20.2V x 4.3A maakt 87W, het maximale van de lader dus.
- iPad Pro: pakt 9V, maar komt waarschijnlijk niet verder dan ~2A, wat dus 18W maakt. Tel daarbij 2W verlies bij op en je komt op 20W input zoals gemeten door @ja3
- iPhone: pakt ~5V, maar spreekt in mijn ervaring nooit 2.4A aan. Ik heb eens gemeten dat de iPhone Plus modellen ~1.6A van de iPad adapter vragen.
@Canaria dat lees ik vaker, en klopt ook wel enigszins volgens mij. Ik meen dat dit vooral bij die Quick Charge technology geldt zoals je die terug vind bij smartphonefabrikanten van Androidtelefoons. Quick Charge maakt namelijk gebruik van een technologie welke de usb specificatie negeert door een hoger voltage over usb-a kabels en poorten te jagen om zo sneller laden mogelijk te maken. Doe je dit dan met een smartphoneaccu (welke dus klein is), dan is (of kan) dat niet bevoorderlijk (zijn) voor de levensduur van je smartphoneaccu.
De iPad is echter een ander verhaal. Apple volgt namelijk de laatste officiële usb specificatie welke laden mogelijk maakt tot 100W (20V == 5A) over bij voorkeur een usb-c connector, maar je ziet bij Apple dat het ook kan (in combi) met een lighting connector. Er zijn allerlei gradaties van voltages mogelijk van 5V tot 20V. De iPad Pro ondersteunt net als de MacBook 12" tot 14.5V en naar mijn idee dus ook maximaal 2A tot 2.4A (indien er met 5V geladen wordt). Dus Apple zal het ongetwijfeld zo ontworpen hebben dat het laden veilig kan gebeuren op dat voltage. En vergeet niet: de accu van de iPad is riant veel groter dan die van een smartphone/iPhone. Dus kunnen ze ongetwijfeld door de grotere accu meer circuits gebruiken/benutten om veilig en betrouwbaar sneller te kunnen laden. Zou wat zijn als je je 15" MacBook met een 5V iPhone adapter zou moeten opladen om slijtage te voorkomen...
[ Voor 5% gewijzigd door swv op 13-06-2017 23:40 ]
Ik heb mijn IPad 10.5 net binnen. Eerste indruk in vergelijking met de IPad Air 2:
- zwaarder
- mooier scherm
- sneller
... maar verreweg het meest spectaculair is het geluid. Dat verbaast me echt.
- zwaarder
- mooier scherm
- sneller
Allemaal zoals verwacht gezien de specs. Het scherm en de snelheid zijn ook verreweg het belangrijkst dus een hele mooie update voor jou.honey schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:31:
Ik heb mijn IPad 10.5 net binnen. Eerste indruk in vergelijking met de IPad Air 2:
- zwaarder
- mooier scherm
- sneller
I don't have dreams, I have goals!!
Gisteren de 2nd gen iPad pro12,9" opgehaald als upgrade voor mijn oude en achterhaalde 1Gen iPad pro 
Nog geen tijd gehad om het scherm te vergelijken, maar het werkt een stuk vloeiender, niet dat je bij de 1st gen het stoterig of langzaam vindt, maar het is gewoon net effe beter.
Ook van een Silver/White naar Grey/Black overgegaan, iets meer zichtbare vinger afdrukken op de rand, maar voor media is het prachtig, voor tekenwerk, lezen en schrijfwerk (op witte achtergrond) weer wat minder t.o.v. de witte rand
Wel jammer dat er een kortere laadkabel bijzit
Nu mijn oude iPad Pro in de verkoop gooien
Nog geen tijd gehad om het scherm te vergelijken, maar het werkt een stuk vloeiender, niet dat je bij de 1st gen het stoterig of langzaam vindt, maar het is gewoon net effe beter.
Ook van een Silver/White naar Grey/Black overgegaan, iets meer zichtbare vinger afdrukken op de rand, maar voor media is het prachtig, voor tekenwerk, lezen en schrijfwerk (op witte achtergrond) weer wat minder t.o.v. de witte rand

USB Power Delivery o.a. Op die link vindt je een mooi tabelletje met de combinaties van A en V trouwens. Kun je precies zien wat er mogelijk is. Geldt voor alles wat via deze weg is op te laden, van iPad tot MacBook Pro.sww89 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:21:
Na het wetenschappelijke onderzoek is wat theorie wellicht ook nog leuk, zodat je zult zien dat sommige resultaten voorspelbaar zijn, en andere verrassend: Een 29W adapter die de iPad sneller oplaadt dan de 87W adapter. Hoe dan??
Kijk das een mooi overzicht. Thx!ppl schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:56:
[...]
USB Power Delivery o.a. Op die link vindt je een mooi tabelletje met de combinaties van A en V trouwens. Kun je precies zien wat er mogelijk is. Geldt voor alles wat via deze weg is op te laden, van iPad tot MacBook Pro.
Is het niet schadelijk voor de batterij?ja3 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:54:
Ik heb met beide nieuwe iPads het fast charging stuk getest. Zowel met de 87W MBP adapter als met de 29W apple adapter laden beide iPads sneller dan met de meegeleverde 12W adapter.
Ik heb hier een Samsung Speed Charger voor mijn S7edge. Daar kan ik mijn nieuwe iPad 10.5 ook mee opladen?
Net de iPad pro 10.5 besteld. Vraag me af of de smart cover van een iPad air 2 nog zal passen? Iemand al geprobeerd?
Helaas, de pro is groter.palmeg schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:17:
Net de iPad pro 10.5 besteld. Vraag me af of de smart cover van een iPad air 2 nog zal passen? Iemand al geprobeerd?
Verwijderd
Benieuwd naar je ervaringen. Denk er zelf ook over om die te gaan halen. Met name omdat die twee vensters naast elkaar daarmee toch echt wel gemakkelijker werken.absrnd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:46:
Gisteren de 2nd gen iPad pro12,9" opgehaald als upgrade voor mijn oude en achterhaalde 1Gen iPad pro
Kwam overigens laatst een paar aardige sites tegen met tal van artikeltjes over apps waarmee je wellicht nog meer plezier van je nieuwe aanschaf hebt:
https://www.macstories.net
http://thesweetsetup.com
En als het wel zou passen (zoals bij de Air/Air 2 en de Pro) draait Apple de richting van de magneet om, zodat de case open blijft staan en de iPad niet automatisch aan- en uitgaat bij het openen van de cover.
@Canaria Echt? En dat doen ze puur om meer covers te verkopen?
Verwijderd
Kwam een filmpje tegen via de site van synthtopia.com waarin iemand de nieuwe iPad Pro vergeleek met een Surface 4 Pro en tot best wel opmerkelijke conclusies kwam bij het laten draaien van Geekbench 4:
Apple moet het niet hebben van accessoires, dat zijn leuke extraatjes maar meer ook niet. Daarom hebben ze ook niet zo veel accessoires en laten ze het vooral over aan de rest van de markt (concurreren met China gaat ze toch nooit lukken, dat weten ze ook erg goed).Balance schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:37:
Ze veranderen wel eens de covers en hoesjes omdat de afmetingen van het apparaat anders zijn en iedereen graag een volledig passende cover/hoes wil hebben. Dan kan het ook zijn dat bepaalde zaken op een andere plek zitten maar ook dat niemand backward compatibility wil hebben (als iets voor geen meter past dan is het gewoon aarslelijk). En met "ze" bedoel ik hier fabrikanten als Apple, Microsoft, Asus, Samsung, LG, HP, enz. dus eigenlijk allemaal. Kennelijk is dat niet algemeen bekend bij iedereen en/of zijn een aantal mensen hier bijzonder gefrustreerd over iets. Die komen nog wel eens met fabeltjes aan.
Btw, er zit een powerknop op een iPad en er is een moordende concurrentie wat hoesjes en covers betreft. Hoeveel zin heeft het omwisselen van magneetjes dan nog? Om maar te zwijgen over het feit dat de magneetjes bijzonder zwak zijn en de cover niet open kunnen laten (het is gewoon een sensor die reageert op het hebben van een magnetisch veld, meer niet).
*knip*
Niet te geloven hoe je het telkens beter denkt te weten en er toch vaak helemaal naast zit.
Het is gewoon een feit dat de Smart Cover van de iPad Air-serie wat betreft afmetingen prima zou passen op de iPad Pro maar dat het niet blijft zitten doordat de uitlijning van de magneten anders is. Bij de lederen Smart Case sluit de cover niet. De magneet is sterk genoeg om als sluiting van de case te dienen en om de cover in omgeslagen stand aan de achterkant te laten plakken, maar bij een iPad Pro werkt dat dus niet.
Dat is geen fabeltje want ik heb zelf zo'n lederen smart case en omdat die niet te gebruiken is voor de iPad Pro heb ik nu dus een combinatie van een siliconen Smart Cover en de siliconenhoes voor de achterkant.
Ik had zelf liever een lederen Smart Case voor de iPad Pro gekocht met de magneet aan de goede kant maar die is er niet. Daarbij ga ik er niet van uit dat het opzettelijk zo is ontworpen om mensen nieuwe covers/cases te laten kopen en om accessoiremakers dwars te zitten. Desondanks vind ik dat Apple ook de moeite had kunnen nemen om ervoor te zorgen dat de bestaande hoesjes wél gebruikt kunnen worden. Niet iedereen kan en/of wil honderd euro uitgeven voor een nieuwe case.
[ Voor 2% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2017 13:45 ]
@Verwijderd Hardware.Info | Apple A10X in iPad Pro is sneller dan 28-watt Intel Skylake-processor
Verwijderd
Vraagje aan de mensen die van de 1e generatie 12.9 pro naar de nieuwe zijn gegaan.
Is die snellere refreshrate echt zo'n groot merkbaar verschil?
Mijn huidige 12.9 voelt namelijk zo snel en vloeiend aan, dat ik vaak nog het idee heb dat deze nog steeds redelijk overkill is voor de huidige software.
Zou graag ervaringsberichten lezen
Mijn huidige 12.9 voelt namelijk zo snel en vloeiend aan, dat ik vaak nog het idee heb dat deze nog steeds redelijk overkill is voor de huidige software.
Verwijderd
Ik kan weinig zeggen over de 12.9, maar als ik de 9.7 en 10.5 hier zo naast elkaar leg kan ik geen verschil ontdekken, afgezien van het formaat.Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:53:
Vraagje aan de mensen die van de 1e generatie 12.9 pro naar de nieuwe zijn gegaan.
Mogelijk dat je het bij bepaalde toepassingen wel merkt, bijvoorbeeld met de Apple Pencil, maar bij web/email/video is het tot nu toe allemaal hetzelfde.
Verwijderd
Dank voor je link!Balance schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:13:
@Verwijderd Hardware.Info | Apple A10X in iPad Pro is sneller dan 28-watt Intel Skylake-processor
Sta er toch best wel van te kijken. De Macbook Pro waar ik dit op type is dus ook trager dan die nieuwe iPad Pro modellen. Toe maar.
Vraag ik me wel af of die bitcode nu al in gebruik is genomen door Apple of dat die eerst in iOS 11 in gebruik genomen wordt. Daarmee kan Apple natuurlijk optimaliseren voor de diverse chipsets op een manier waar developers geen invloed op hebben lijkt mij.
De processor in mijn iPad Pro scoort misschien ook wel hoger in benchmarks dan die van m'n 12" MacBook uit 2015, maar de iPad voelt echt veel trager door de 2GB ram.Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:31:
[...]
Dank voor je link!![]()
Sta er toch best wel van te kijken. De Macbook Pro waar ik dit op type is dus ook trager dan die nieuwe iPad Pro modellen. Toe maar.
Vraag ik me wel af of die bitcode nu al in gebruik is genomen door Apple of dat die eerst in iOS 11 in gebruik genomen wordt. Daarmee kan Apple natuurlijk optimaliseren voor de diverse chipsets op een manier waar developers geen invloed op hebben lijkt mij.
De enige taken waarbij ik merk dat de cpu van de MacBook traag is, zijn het encoden van cd's naar mp3 en bladeren/zoeken door het bestandssysteem (refresh in DaisyDisk bijvoorbeeld, of filteren op metadata in iTunes).
Dat zijn nu juist taken die op een iPad Pro niet kunnen. Laat staan sneller kunnen
Verwijderd
Inderdaad. Wat heb je in de praktijk echt aan een iPad pro met zoveel processorkracht als er voor dit soort dingen geen apps zijn,Canaria schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:54:
[...]
De processor in mijn iPad Pro scoort misschien ook wel hoger in benchmarks dan die van m'n 12" MacBook uit 2015, maar de iPad voelt echt veel trager door de 2GB ram.
De enige taken waarbij ik merk dat de cpu van de MacBook traag is, zijn het encoden van cd's naar mp3 en bladeren/zoeken door het bestandssysteem (refresh in DaisyDisk bijvoorbeeld, of filteren op metadata in iTunes).
Dat zijn nu juist taken die op een iPad Pro niet kunnen. Laat staan sneller kunnen
Verwijderd
De nieuwste iPad Pro's hebben beiden 4GB RAM. De iPad 2017 volgens sommige berichten op internet 2GB RAM. Zou mij niets verbazen wanneer dat mede de oorzaak is van de snelheidsverbeteringen van die nieuwe iPad Pro's (naast de bitcode waarvan ik niet weet of Apple die al geïmplementeerd heeft).Canaria schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:54:
[...]
De processor in mijn iPad Pro scoort misschien ook wel hoger in benchmarks dan die van m'n 12" MacBook uit 2015, maar de iPad voelt echt veel trager door de 2GB ram.
Verneem wel vaker dan mensen klagen over het niet expliciet aanwezig zijn van een filemanager in iOS voor versie 11. Maar ach, dat deert mij eerlijk gezegd niet. Alle apps hebben immers een filemanager ingebouwd voor die bestanden die zij kunnen lezen en schrijven. Kind kan de was doen. Heb je meer functionaliteit nodig dan kun je altijd nog een app installeren, bijvoorbeeld eentje van deze: http://www.stratospherix.com/products/comparison.php
Hoe die apps zich gaan verhouden tot die nieuwe app van Apple, File in iOS 11? Geen idee.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2017 00:39 ]
Iemand die zijn iPad Pro 9.7 geruild heeft voor een 10.5 model?
Is het de moeite om de overstap te maken? Vooral met dat de 9.7 reeks niet meer verdergezet zal worden.
Positieve ervaringen, negatieve?
Prijs hoef je niet mee te geven aangezien je de 9.7 nog voor een aardige prijs kan verkopen.
Is het de moeite om de overstap te maken? Vooral met dat de 9.7 reeks niet meer verdergezet zal worden.
Prijs hoef je niet mee te geven aangezien je de 9.7 nog voor een aardige prijs kan verkopen.
PSN: extreme8eight
Ik zie dat de Appstore thread zo'n beetje dood is, dus probeer het hier.
Iemand ervaringen met Affinity Photo voor iPad ? Kost 22 euro, maar de reviews in de store zijn vooral net na de release toen er issue was met talen (UI language) waardoor ie crashte. Schijnen nog behoorlijk wat bugs in te zetten, omdat ze wat short-cuts moesten nemen om de WWDC te halen.
Mensen klagen ook over de manier waarop RAW is geimplementeerd.
Iemand ervaringen met Affinity Photo voor iPad ? Kost 22 euro, maar de reviews in de store zijn vooral net na de release toen er issue was met talen (UI language) waardoor ie crashte. Schijnen nog behoorlijk wat bugs in te zetten, omdat ze wat short-cuts moesten nemen om de WWDC te halen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ga volgend weekend (24 juni) op vakantie naar Amerika (Westkust). Zit er aan te denken om een iPad op te pikken in de Apple Store in Las Vegas (laagste sales tax
).
Twijfel tussen de normale iPad of de 10.5" iPad Pro. Zit natuurlijk wel aanzienlijk prijsverschil tussen, maar vind de potentie van de 10.5" iPad Pro wel enorm! Zeker gezien het Promotion scherm wat mij wel erg top lijkt! (heb het nog niet in levende lijven gezien).
Nog even over denken.
Twijfel tussen de normale iPad of de 10.5" iPad Pro. Zit natuurlijk wel aanzienlijk prijsverschil tussen, maar vind de potentie van de 10.5" iPad Pro wel enorm! Zeker gezien het Promotion scherm wat mij wel erg top lijkt! (heb het nog niet in levende lijven gezien).
Nog even over denken.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Garantie op Apple producten is toch wereld wijd ?
Verwijderd
Geen ervaring mee maar zag dat er wel een actief topic was op de site van de maker waarin goede antwoorden gevonden kunnen worden: https://affinity.serif.co...last_post&topicfilter=allloekf2 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:24:
Ik zie dat de Appstore thread zo'n beetje doos is, dus probeer het hier.
Space-grey 64 GB Wifi:Rivanov schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:35:
Ga volgend weekend (24 juni) op vakantie naar Amerika (Westkust). Zit er aan te denken om een iPad op te pikken in de Apple Store in Las Vegas (laagste sales tax).
Nog even over denken.
US: 649 dollar + bv. 7.25% VAT in CA = 622 euro
NL: 739 euro incl. 21% BTW
Blijven toch achterlijke euro prijzen hier in Europa.
Ik zou voor het geld dat je bespaart door in de US te shoppen de 10.5" halen. Is ietsje groter dan de iPad 2017, maar dat scherm. 2017 model heeft ook geen laminated scherm. Ik vind dat helemaal niets, net of je in een vissenkom kijkt als je de iPad Air 2, oude Pro etc. gewend bent.
Zou ook > 64 GB flash nemen. Ik heb zelf 256 GB.
Weet niet of er verschillen, mocht je die willen, in de LTE versies zitten. Op het oog (afgaande van de modem firmware versie) lijkt het erop dat er een ander modem in mijn 10.5" zit dan bv, in m'n iPhone 7. Zou best kunnen dat er een Qualcomm modem in zit zodat 3G & LTE wereldwijd gesupport wordt. Andere kant, gezien de rechtszaken tussen Qualcomm en Apple etc. zou dat weer vreemd zijn.
Garantie weet ik even niet. Je kunt toch altijd minimaal fabrieksgarantie claimen ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Volgens de Apple website
https://store.apple.com/C...es/worldwidewarranty.html"If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide. However, service will be limited to the options available in the country where service is requested. If the product is not portable, warranty service may be restricted to the country where the product is purchased. Service options, parts availability and response times will vary according to country. You may be responsible for shipping and handling charges if the product cannot be serviced in the country it is in."
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Puur voor de functionaliteit hoef je het volgens mij (nu nog) niet te doen. De pro 10.5 is zwaar overkill onder IOS 10. Misschien dat dit onder IOS 11 verandert, maar verschil merk je nu hooguit met zware games, hoewel de pro 9.7 bij mijn weten ook nog alles vreet wat er te krijgen is. Ik heb de 10.5 wel uitgeprobeerd in de Apple Store omdat ik met dezelfde vraag zat, maar behalve het iets grotere scherm heb ik qua gebruik geen verschil gemerkt. Als je graag de nieuwste wil en je kunt het betalen moet je het gewoon doen. Dit soort afwegingen is het niet waard om over te twijfelenextreme8eight schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:39:
Je mag maar tot 500 euro aan elektronica belastingvrij importeren. Als de douane de iPad (de duurdere 10.5> dus) ertussen uit haalt komt daar dus nog Nederlandse sales tax (21%) overheen. (En een boete omdat je het niet hebt aangeven?) houd hier iig rekening mee.Rivanov schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:35:
Ga volgend weekend (24 juni) op vakantie naar Amerika (Westkust). Zit er aan te denken om een iPad op te pikken in de Apple Store in Las Vegas (laagste sales tax).
Nog even over denken.
Uit de doos halen. Instellen en gewoon gebruiken. Niks aan de hand.Wouter Lucassen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:54:
[...]
Je mag maar tot 500 euro aan elektronica belastingvrij importeren. Als de douane de iPad (de duurdere 10.5> dus) ertussen uit haalt komt daar dus nog Nederlandse sales tax (21%) overheen. (En een boete omdat je het niet hebt aangeven?) houd hier iig rekening mee.
Tja zelf weten.. De Douane is dom natuurlijk. Kans zal niet groot zijn dat je er tussenuit wordt gehaald maar is zeker wel aanwezig. En dat je dan de doos hebt weggegooid zal dan geen argument zijn.Rivanov schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:05:
[...]
Uit de doos halen. Instellen en gewoon gebruiken. Niks aan de hand.
[ Voor 10% gewijzigd door WouterL op 16-06-2017 12:30 ]
Achterlijke prijzen? EUR 739 incl BTW, is EUR 610 excl BTW. En dan moet de thuiskopieheffing er eigenlijk eerst nog van af... USD 649 is tegen de huidige koers EUR 580. Dus zonder belastingen een verschil van minder dan 30 euro!!loekf2 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:17:
[...]
Space-grey 64 GB Wifi:
US: 649 dollar + bv. 7.25% VAT in CA = 622 euro
NL: 739 euro incl. 21% BTW
Blijven toch achterlijke euro prijzen hier in Europa.
(...)
Dat wij BTW heffen in de EU is natuurlijk hele andere discussie, maar als je dat wilt uitsparen (met wel sales tax), dan kan je overwegen in de US te kopen. Wouter Lucassen's comment is terecht, let op de douane. En even uitpakken gaat niet helpen, bewijslast ligt bij jou. Ook is het fijn op doos te bewaren voor als je wilt verkopen.
Dat is belastingontduiking en dus een misdrijf. Het is niet zo slim om iemand dat te adviseren op een openbaar forumRivanov schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:05:
[...]
Uit de doos halen. Instellen en gewoon gebruiken. Niks aan de hand.
Ik ben eigenlijk altijd heel braaf geweest naar onze (r)overheid toe. Dieptepunt was jaren geleden (beetje off topic) toen met halve PC uit Taiwan terug kwam (grafische kaart, voeding, CPU, memory, CDROM drive), omdat het bij NOVA in Taipei zo goedkoop was (je kon lekker onderhandelen). Koffer door de x-ray en douane deed niets. Sta je dan met klotsende oksels op Schiphol.Canaria schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:15:
[...]
Dat is belastingontduiking en dus een misdrijf. Het is niet zo slim om iemand dat te adviseren op een openbaar forum
Tegenwoordig niet meer de moeite waard. NLse prijzen zijn best ok voor onderdelen.
Vraag is natuurlijk wat ze met een nieuwe geimporteerd iPad die voorzien is van iCloud backup kunnen doen. Serienummer kunnen ze natuurlijk checken, maar zelf nog nooit meegemaakt.
Je moet een aankoopbewijs kunnen overleggen. Wij zijn de afgelopen 10 jaar naar Azië geweest op vakantie, en ik ben al twee keer gecontroleerd. Nu heb ik mijn aankoopbewijzen altijd op Dropbox en laat ze dan zien en er is niets aan de hand. Maar genoeg offtopic...loekf2 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:55:
[...]
Vraag is natuurlijk wat ze met een nieuwe geimporteerd iPad die voorzien is van iCloud backup kunnen doen. Serienummer kunnen ze natuurlijk checken, maar zelf nog nooit meegemaakt.
Gisteren mijn nieuwe iPad 12.9 opgehaald in de Haagse Apple Store en ik ben er helemaal blij mee. Van het weekend even een momentje vinden om iOS 11 beta te installeren en dan kijken of m'n eigen apps draaien in 11.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Als het je enige iPad is... ga je je er snel aan ergeren in deze versie. Te veel dingen die nog net even niet goed werken. Voor je apps... hoe moderner ze zijn hoe minder problemen je kan verwachten. De mijne deden het allemaal zonder enig probleem 😃Nitai schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:04:
... even een momentje vinden om iOS 11 beta te installeren en dan kijken of m'n eigen apps draaien in 11.
Nee ik heb er nog 3Emiel L schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:52:
[...]
Als het je enige iPad is... ga je je er snel aan ergeren in deze versie. Te veel dingen die nog net even niet goed werken. Voor je apps... hoe moderner ze zijn hoe minder problemen je kan verwachten. De mijne deden het allemaal zonder enig probleem 😃
Ja, eigen ontwikkeld zijn de mijne ook
Bijna goed, max. €430,00Je mag maar tot 500 euro aan elektronica belastingvrij importeren. Als de douane de iPad (de duurdere 10.5> dus) ertussen uit haalt komt daar dus nog Nederlandse sales tax (21%) overheen. (En een boete omdat je het niet hebt aangeven?) houd hier iig rekening mee.
daarboven: 2,5% invoerheffing + 21% btw over geheel. (+eventuele boete bij niet zelf aangeven)
https://www.belastingdien.../vanuit_een_niet_eu_land/
[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 16-06-2017 22:17 ]
Het ging om het idee, niet om de exacte tarievenBushie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:16:
[...]
Bijna goed, max. €430,00
daarboven: 2,5% invoerheffing + 21% btw over geheel. (+eventuele boete bij niet zelf aangeven)
Verwijderd
Ik vertrouw Apple niet. Wat mij altijd opvalt is dat na updates van mijn iPad Air en iPad mini 2 safari veel vaker vastloopt of crasht. Ik zou echt hun code wel eens willen zien.Balance schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:37:
Zou ook door het gebrek aan ram kunnen komen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:26:
[...]
Ik vertrouw Apple niet. Wat mij altijd opvalt is dat na updates van mijn iPad Air en iPad mini 2 safari veel vaker vastloopt of crasht. Ik zou echt hun code wel eens willen zien.
Verwijderd
Is het www qua specs eisen zo veeleisender geworden afgelopen twee jaar?Wouter Lucassen schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:43:
[...]
Zou ook door het gebrek aan ram kunnen komen.
Volgens mij is er geen invoerheffing op computer apparatuur, alleen BTW. Zie bijvoorbeeld: https://www.belastingdien...j_invoer_internetaankopenBushie schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:16:
[...]
Bijna goed, max. €430,00
Het www niet, nee. iOS daarentegen wel.. Hoe meer functies en mogelijkheden ze in iOS proppen hoe zwaarder het wordt, lijkt me ook vrij logisch. Dan is het dus ook niet verwonderlijk dat het op oudere toestellen na enkele jaren niet meer zo vlot draait.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:44:
[...]
Is het www qua specs eisen zo veeleisender geworden afgelopen twee jaar?
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Verwijderd
Waarom word je min of meer gedwongen om up te daten dan?bibi2205 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:21:
[...]
Het www niet, nee. iOS daarentegen wel.. Hoe meer functies en mogelijkheden ze in iOS proppen hoe zwaarder het wordt, lijkt me ook vrij logisch. Dan is het dus ook niet verwonderlijk dat het op oudere toestellen na enkele jaren niet meer zo vlot draait.
Ze doen het met opzet.
Ze verplichten je toch niet? Als je liever op bv. iOS9 blijft dan kan dat gewoon en ook je apps zullen (nog een tijdje) blijven werken, althans tot die apps de nieuwste features "nodig hebben" om nog te functioneren. Je mist dus enkel de nieuwste features.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:50:
[...]
Waarom word je min of meer gedwongen om up te daten dan?
Ze doen het met opzet.
"Ze doen het met opzet." hoor ik regelmatig (werk in een winkel die Apple spullen verkoopt) maar die redenering is naar mijn mening toch niet correct hoor. Denk je echt dat Apple op een bepaald moment zegt "We zullen die iPad mini 2 (die intussen alweer 4 jaar op de markt is) eens zo traag maken dat iedereen verplicht wordt om een nieuw toestel te kopen."? Apple ontwikkeld een nieuwe versie waarin ze X nieuwe features verwerken en die testen ze op de toestellen die op dit ogenblik de recentste software draaien. Er zal in zekere zin ook nog wel aan optimalisatie gewerkt worden, maar op een bepaald moment is de hardware gewoon te verouderd.
"Vroeger" waren de performance sprongen bij nieuwe Intel CPU's (Core2Duo -> Core2Quad -> i3/i5/i7) ook gigantisch. Tegenwoordig is dat al heel wat minder waardoor mijn 7 jaar oude Mac Pro, zelfs met Sierra, nog steeds even vlot aanvoelt als toen. Bij de mobiele SOC's gaat dit ook nog gebeuren, maar momenteel hebben we dat punt nog niet bereikt en spreekt Apple bij elke nieuwe SOC over 30-40% betere performance. Als ze zo'n grote sprongen maken op 1 jaar tijd, dan lijkt het mij logisch dat een 4 jaar oude SOC op een bepaald moment gewoon de kracht niet meer heeft om de nieuwste iOS vlot te draaien.
Ik vind zelfs dat we blij mogen zijn dat Apple onze toestellen zo lang ondersteund, er zijn andere merken die het minder lang volhouden.
Nogmaals, dat is mijn mening. Maar ik behoor dus absoluut niet tot de "ze doen het met opzet"-groep.
[ Voor 5% gewijzigd door bibi2205 op 17-06-2017 22:10 ]
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Verwijderd
Als apple een nieuwe update heeft, dank krijg je de keuzebibi2205 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:09:
[...]
Ze verplichten je toch niet? Als je liever op bv. iOS9 blijft dan kan dat gewoon en ook je apps zullen (nog een tijdje) blijven werken, althans tot die apps de nieuwste features "nodig hebben" om nog te functioneren. Je mist dus enkel de nieuwste features.
"Ze doen het met opzet." hoor ik regelmatig (werk in een winkel die Apple spullen verkoopt) maar die redenering is naar mijn mening toch niet correct hoor. Denk je echt dat Apple op een bepaald moment zegt "We zullen die iPad mini 2 (die intussen alweer 4 jaar op de markt is) eens zo traag maken dat iedereen verplicht wordt om een nieuw toestel te kopen."? Apple ontwikkeld een nieuwe versie waarin ze X nieuwe features verwerken en die testen ze op de toestellen die op dit ogenblik de recentste software draaien. Er zal in zekere zin ook nog wel aan optimalisatie gewerkt worden, maar op een bepaald moment is de hardware gewoon te verouderd.
"Vroeger" waren de performance sprongen bij nieuwe Intel CPU's (Core2Duo -> Core2Quad -> i3/i5/i7) ook gigantisch. Tegenwoordig is dat al heel wat minder waardoor mijn 7 jaar oude Mac Pro, zelfs met Sierra, nog steeds even vlot aanvoelt als toen. Bij de mobiele SOC's gaat dit ook nog gebeuren, maar momenteel hebben we dat punt nog niet bereikt en spreekt Apple bij elke nieuwe SOC over 30-40% betere performance. Als ze zo'n grote sprongen maken op 1 jaar tijd, dan lijkt het mij logisch dat een 4 jaar oude SOC op een bepaald moment gewoon de kracht niet meer heeft om de nieuwste iOS vlot te draaien.
Ik vind zelfs dat we blij mogen zijn dat Apple onze toestellen zo lang ondersteund, er zijn andere merken die het minder lang volhouden.
Nogmaals, dat is mijn mening. Maar ik behoor dus absoluut niet tot de "ze doen het met opzet"-groep.
NU
of
LATER INSTALLEREN
Waar is de optie NOOIT installeren?
Ok, dan druk je op LATER
En precies op de plek verschijnt voogende keuze met VANNACHT en
daaronder LATER installeren.
Het is me al een paar keer overkomen ( en miljoenen anderen want ze doen dit met opzet) dat je dus op VANNACHT drukt terwijl je dat niet wil.
En je kunt het dan niet meer stoppen.
Wat dit soort zaken betreft is Apple echt een k..bedrijf.
Waarom kan ik nergens de optie vinden NOOIT MEER UPDATEN want dat ding doet precies wat ik wil en dat doet he goed.
Mijn Video consoles uit de jaren 80 hadden ook geen updates.
Overmatig capslock gebruik is nergens voor nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2017 13:55 ]
Dat doen ze inderdaad expres, om te voorkomen dat je met oude, onveilige, instabiele software blijft zitten. Waarom zou je updates niet installeren?Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:21:
[...]
Als apple een nieuwe update heeft, dank krijg je de keuze
NU
of
LATER INSTALLEREN
Waar is de optie NOOIT installeren?
Ok, dan druk je op LATER
En precies op de plek verschijnt voogende keuze met VANNACHT en
daaronder LATER installeren.
Het is me al een paar keer overkomen ( en miljoenen anderen want ze doen dit met opzet) dat je dus op VANNACHT drukt terwijl je dat niet wil.
En je kunt het dan niet meer stoppen.
Wat dit soort zaken betreft is Apple echt een k..bedrijf.
The devil is in the details.
Verwijderd
Waarom wordt mijn iPad juist instabieler na elke update?Hahn schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:23:
[...]
Dat doen ze inderdaad expres, om te voorkomen dat je met oude, onveilige, instabiele software blijft zitten. Waarom zou je updates niet installeren?
Je kan er toch ook gewoon voor kiezen om geen iPad te kopen?Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:26:
[...]
Waarom wordt mijn iPad juist instabieler na elke update?
Verwijderd
Als Apple doorgaat om de opvolger van de iPad de iPad pro te noemen en de prijs te verdubbelen dan zijn ze op de goede weg mij als klant kwijt te raken jaBlazeMuis schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:29:
[...]
Je kan er toch ook gewoon voor kiezen om geen iPad te kopen?
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:31:
[...]
Als Apple doorgaat om de opvolger van de iPad de iPad pro te noemen en de prijs te verdubbelen dan zijn ze op de goede weg mij als klant kwijt te raken ja
De iPad Pro is helemaal geen opvolger, maar een alternatief. De normale iPad is er ook gewoon nog.
The devil is in the details.
Verwijderd
gniffel gniffel. Zonder enige vooruitgang, slechter scherm, dikkere omhulzing. Gniffel gniffel.Hahn schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:32:
[...]
![]()
De iPad Pro is helemaal geen opvolger, maar een alternatief. De normale iPad is er ook gewoon nog.
Ik heb sinds 2,5 maand de 9,7 inch versie. Vandaag even gespeeld met de 10,5 inch versie.extreme8eight schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:39:
Het scherm is merkbaar beter maar om hem daar nu voor in te ruilen. Ik heb in deze 2,5 maand nog geen enkele keer gehad dat hij niet mee kon komen. Iets wat ik met de iPad Mini 4 en de iPad Air 2 wel had.
Ik vind de 10,5 inch op een of andere manier wel mooier qua formaat, maar dat is heel persoonlijk. Voor mij nog geen reden om hem in te gaan ruilen.
Als je nou eens het antwoord op die vraag ging zoeken ipv op een forum te lopen zeuren zou je eens een keertje wel het probleem op kunnen lossen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:26:
[...]
Waarom wordt mijn iPad juist instabieler na elke update?
*knip*
Laten we het gezellig houden en niet op de man/vrouw spelen.
Laten we het gezellig houden en niet op de man/vrouw spelen.
[ Voor 96% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2017 13:46 ]
Verwijderd
Heb o.a. een iPad 2 met 16GB SSD liggen waarop iOS 9 loopt. iOS 10 kan die niet aan, laat staan het aangekondigde iOS 11.Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:26:
[...]
Ik vertrouw Apple niet. Wat mij altijd opvalt is dat na updates van mijn iPad Air en iPad mini 2 safari veel vaker vastloopt of crasht. Ik zou echt hun code wel eens willen zien.
Wanneer die trager loopt haal ik er software af die ik op dat moment toch niet gebruik (inclusief de bijhorende data), wat gemakkelijk kan want opnieuw installeren is een fluitje van een cent. Streef er naar om ca. 4GB van de SSD ongebruikt te laten.
Wat ook nog wel eens voor wil komen is dat er updates van apps op de achtergrond plaats vinden waardoor het gebruik van Safari langzamer is.
En wat ook nog wel eens wil helpen is je iPad echt uit te zetten in plaats van hem met de cover in slaapstand te zetten, een harde reset zogezegd. Is hij de volgende keer merkbaar sneller.
Aan de code zal het niet liggen, en al helemaal niet wanneer die bitcode geïmplementeerd is. Die garandeert immers optimaal gebruik van de aanwezige hardware zonder dat developers daar echt veel voor hoeven te doen.
Verwijderd
Was vandaag even in de Apple shop op het Leidseplein in Amsterdam om o.a. die nieuwe iPad Pro's uit te proberen.
Goedemorgen wat zijn die dingen snel geworden man, niet normaal meer. Je vliegt er werkelijk door de apps heen van hier tot Tokio.
De toetsenbordjes die er bij te halen zijn doen nog niet eens zo heel veel onder voor die op de nieuwe MacBook Pro's, en hebben inderdaad bepaald minder travel dan de toetsen van voorgaande Macbook Pro modellen.
Het leek een reclameslogan indertijd van Apple, dat de iPad Pro laptops zouden kunnen vervangen. Met dat iOS 11 beschikbaar komt komen die onlangs gepresenteerde Pro modellen echt wel heel dicht daarbij in de buurt.
Enige wat menigeen nog zou kunnen weerhouden daarvan lijkt mij de geringe mogelijkheden om eigen apps te ontwikkelen onder iOS. Weet Apple daar iets op te verzinnen, wellicht een uitbouw van die Swift Playground naar een volledig omgeving voor Swift, dan zou ook daar zo maar verandering in kunnen komen. Helemaal wanneer die Bitcode geïmplementeerd wordt.
De populariteit van Psion indertijd met hun 5MX organizers kwam voor een niet gering gedeelte uit het op elk toestelletje aanwezig zijn van OPL en de toegankelijkheid van hun Data app. Wanneer Swift die rol van OPL over kan nemen en SQLite die van die Data app dan voorzie ik dat de iPad heel erg veel apps gaat voortbrengen.
Goedemorgen wat zijn die dingen snel geworden man, niet normaal meer. Je vliegt er werkelijk door de apps heen van hier tot Tokio.
De toetsenbordjes die er bij te halen zijn doen nog niet eens zo heel veel onder voor die op de nieuwe MacBook Pro's, en hebben inderdaad bepaald minder travel dan de toetsen van voorgaande Macbook Pro modellen.
Het leek een reclameslogan indertijd van Apple, dat de iPad Pro laptops zouden kunnen vervangen. Met dat iOS 11 beschikbaar komt komen die onlangs gepresenteerde Pro modellen echt wel heel dicht daarbij in de buurt.
Enige wat menigeen nog zou kunnen weerhouden daarvan lijkt mij de geringe mogelijkheden om eigen apps te ontwikkelen onder iOS. Weet Apple daar iets op te verzinnen, wellicht een uitbouw van die Swift Playground naar een volledig omgeving voor Swift, dan zou ook daar zo maar verandering in kunnen komen. Helemaal wanneer die Bitcode geïmplementeerd wordt.
De populariteit van Psion indertijd met hun 5MX organizers kwam voor een niet gering gedeelte uit het op elk toestelletje aanwezig zijn van OPL en de toegankelijkheid van hun Data app. Wanneer Swift die rol van OPL over kan nemen en SQLite die van die Data app dan voorzie ik dat de iPad heel erg veel apps gaat voortbrengen.
Verwijderd
Waarom brengen ze iOS10 dan voor deze iPads uit? De allereerste iOS uit 2010 gaat toch ook niet verder dan iOS 6?Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 02:06:
[...]
Heb o.a. een iPad 2 met 16GB SSD liggen waarop iOS 9 loopt. iOS 10 kan die niet aan, laat staan het aangekondigde iOS 11.
Wanneer die trager loopt haal ik er software af die ik op dat moment toch niet gebruik (inclusief de bijhorende data), wat gemakkelijk kan want opnieuw installeren is een fluitje van een cent. Streef er naar om ca. 4GB van de SSD ongebruikt te laten
Ze hadden gewoon iets moeten bouwen waardoor je terug kon naar iOS 9!
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2017 08:58 ]
Ik wil nog wel terug naar IOS 8 met mijn ipad mini. Dat was de laatste versie waarbij hij voor mijn gevoel nog soepel draaide. Onder IOS 9 is zelfs Safari maar beperkt bruikbaar. Ik geloof best dat ze niet bewust aan planned obsolesence doen, maar Apple heeft voor IOS devices mijns inziens wel een te "optimistisch" updatebeleid dat eerder ingegeven lijkt door angst voor beveiligingsissues dan het bieden van een goede gebruikerservaring.
Tuurlijk dwingen ze je indirect tot de aanschaf van een nieuwe. Die gedachte leeft bij elk zelfrespecterend bedrijf. Ik vind beide kanten een samenzweringstheorie. Als je denkt dat Apple dit onbewust doet is het zelfde als je bij alles denkt dat er bewuste dingen worden gedaan. Apple is een bedrijf, een hele grote...folks!
*knip*
Hij had wat dit betreft gewoon gelijk: Apple verving de magneetrichting waardoor je iPadhoes in plaats van dichtgeplakt omhoog ging staan.
Dan kan je er vervolgens een halve pagina omheen posten, maar punt blijft dat dat niet verzonnen was
[ Voor 20% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2017 13:46 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Verwijderd
Oeps, lijkt een misverstandje te zijn ontstaan, iOS10 laat zich niet installeren op een iPad 2. Om die reden blijft het bij iOS9.Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 08:56:
[...]
Waarom brengen ze iOS10 dan voor deze iPads uit? De allereerste iOS uit 2010 gaat toch ook niet verder dan iOS 6?
Ze hadden gewoon iets moeten bouwen waardoor je terug kon naar iOS 9!
Af en toe hard resetten leegt de caches vermoed ik. En dat merk je echt wel wanneer je Safari gebruikt.
Los daarvan had ik van de week wel een teleustelling, schafte Ripplemaker van Bram Bosch aan, startte die app op, vertikte het synthesizer-gedeelte om op het scherm te komen i.t.t. het sequencer-gedeelte. Grom grom, brom brom, die app liet zich wel installeren op een iPad2 maar draait dus niet volledig. Had ik indertijd ook al bij die modulaire synth app van Moog, de Moog model 15.
Hoog tijd voor een nieuwe iPad!
Verwijderd
Software sells hardware gaat nog altijd op. En laat iOS nu veel betere apps hebben dan de OS-en wat draait op de apparaten van de producenten die jij nu noemt.
Lees de forumpostings eens over de Surfaces en de tabletten van Samsung zou ik je willen voorstellen.
[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2017 14:10 ]
*knip*
TR is voldoende
TR is voldoende
[ Voor 111% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2017 16:18 ]
Laten we het in het topic gezellig houden
. Het is interessant over de iPad en de designkeuzes van Apple (ook voor accessoires) te discussiëren. Maar het is nooit de bedoeling om als je je gelijk niet kan krijgen op de man/vrouw te spelen.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Lees nou eerst eens waar je op reageert. Er werd geïmpliceerd dat Apple dit moedwillig doet en juist dat is een fabeltje en betweterig omdat de persoon in kwestie er niet bij zit. Een stukje verderop blijkt het frustratie te zijn omdat het oude hoesje niet mee kan naar het nieuwe. En dat is raar want iedereen weet dat je bij elektronica iets koopt wat maar een zeer korte levensduur heeft en compatibiliteit eigenlijk niet bestaat.matthijst schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:23:
[...]
[mbr]*knip*[/]
Hij Zij had wat dit betreft gewoon gelijk: Apple verving de magneetrichting waardoor je iPadhoes in plaats van dichtgeplakt omhoog ging staan.
Dan kan je er vervolgens een halve pagina omheen posten, maar punt blijft dat dat niet verzonnen was
Het houdt ook geen steek om iets te kopen en er dan nog maar eens heel de tijd over te lopen zeiken. Koop het dan gewoon niet en besteed je geld aan wat anders. Dat is de enige manier (naast domweg directe feedback aan de fabrikant ipv op een forum) om het tij te keren. Dat negatieve gedoe over dit soort zaken gaat gewoonweg nergens over en gezien de hoeveelheid likes ben ik daarin zeker niet de enige.
Vergeet niet dat je dit soort kritiek op ieder aspect van zo'n iPad kunt hebben. Waarom werken bepaalde styli wel op de eerste iPads en doen ze het slecht op de huidige? Waarom werkt de Apple Pencil niet op de iPad Air 2? Enz. Het is elektronica, ontwikkelingen gaan soms hard en niet altijd vertellen ze waarom ze dat doen.
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 18-06-2017 16:16 ]
Mijn post was niets meer dan een constatering dat de covers/cases van de iPad Air niet geschikt zijn voor de iPad Pro vanwege de sluiting. Waarmee ik ook niets meer wil zeggen dan dat je er niet zomaar van uit kunt gaan dat wanneer het fysiek past, het ook werkt (iPad 2017 heeft dezelfde afmetingen als de iPad Air). De toon was grappig bedoeld.
Alle andere betekenissen en bijbedoelingen die eraan worden toegekend, zijn niet van mij afkomstig en daar wens ik ook niet van beschuldigd te worden.
Wat mij betreft houden we er nu over op.
Alle andere betekenissen en bijbedoelingen die eraan worden toegekend, zijn niet van mij afkomstig en daar wens ik ook niet van beschuldigd te worden.
Wat mij betreft houden we er nu over op.
Sure. Zelfde formaat iPad, magneetjes omgedraaid. En dan is het raar dat iemand kwaad wordt. Daar waren toen een hoop mensen niet blij mee.ppl schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:13:
[...]
Lees nou eerst eens waar je op reageert. Er werd geïmpliceerd dat Apple dit moedwillig doet en juist dat is een fabeltje en betweterig omdat de persoon in kwestie er niet bij zit. Een stukje verderop blijkt het frustratie te zijn omdat het oude hoesje niet mee kan naar het nieuwe. En dat is raar want iedereen weet dat je bij elektronica iets koopt wat maar een zeer korte levensduur heeft en compatibiliteit eigenlijk niet bestaat.
Ontopic: iemand een 9.7 pro vervangen door een 10.5 pro?
Ervaringen?
[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 18-06-2017 18:27 ]
Ik heb mijn oude en versleten iPad 12,9" maar aan mijn vrouw gegeven, ze was redelijk blij, en hoeft ze haar oude iPad 2 niet meer te gebruiken.
sinds ze een iPad gebruikt, is ze een stuk minder digibeet
ze had na IOS11 toch wel moeten upgraden, denk ik.
De nieuwe iPad Pro 12,9" is gewoon een verademing, de 120hz en truetone scherm is na een paar dagen gebruik toch wel een mooie verbetering, zeker als ik dan de oude iPad Pro gebruik.
ik merk ook dat het iTunes syncen van grote files net effe snelle gaat.
Is het genoeg voor een upgrade als je de oude al hebt, dat denk ik niet,
ik had geluk met een financiële meevaller:)
sinds ze een iPad gebruikt, is ze een stuk minder digibeet

De nieuwe iPad Pro 12,9" is gewoon een verademing, de 120hz en truetone scherm is na een paar dagen gebruik toch wel een mooie verbetering, zeker als ik dan de oude iPad Pro gebruik.
Voor de duidelijkheid: we zijn het vaker met elkaar eens dan je zou denken. Ik zou bovenstaand bericht ook een thumbs-up hebben kunnen geven als er wat minder denigrerend over de "persoon in kwestie" werd gesproken.ppl schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:13:
[...]
Lees nou eerst eens waar je op reageert. Er werd geïmpliceerd dat Apple dit moedwillig doet en juist dat is een fabeltje en betweterig omdat de persoon in kwestie er niet bij zit. Een stukje verderop blijkt het frustratie te zijn omdat het oude hoesje niet mee kan naar het nieuwe. En dat is raar want iedereen weet dat je bij elektronica iets koopt wat maar een zeer korte levensduur heeft en compatibiliteit eigenlijk niet bestaat.
Het houdt ook geen steek om iets te kopen en er dan nog maar eens heel de tijd over te lopen zeiken. Koop het dan gewoon niet en besteed je geld aan wat anders. Dat is de enige manier (naast domweg directe feedback aan de fabrikant ipv op een forum) om het tij te keren. Dat negatieve gedoe over dit soort zaken gaat gewoonweg nergens over en gezien de hoeveelheid likes ben ik daarin zeker niet de enige.
Vergeet niet dat je dit soort kritiek op ieder aspect van zo'n iPad kunt hebben. Waarom werken bepaalde styli wel op de eerste iPads en doen ze het slecht op de huidige? Waarom werkt de Apple Pencil niet op de iPad Air 2? Enz. Het is elektronica, ontwikkelingen gaan soms hard en niet altijd vertellen ze waarom ze dat doen.
Je wilde dus gewoon de nieuwsteabsrnd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:45:
Ik heb mijn oude en versleten iPad 12,9" maar aan mijn vrouw gegeven, ze was redelijk blij, en hoeft ze haar oude iPad 2 niet meer te gebruiken.
sinds ze een iPad gebruikt, is ze een stuk minder digibeet![]()
Nee, ik ben nog helemaal tevreden met m'n huidige. Met een 12,9" van de vorige generatie zou dat misschien vanwege het verbeterde scherm anders zijn. Truetone maakt echt een verschil. Splitscreen gebruik ik eigenlijk nooit en een snellere processor doet niet zoveel voor wat ik met de iPad doe. Heeft de 10,5" wel meer dan 2GB ram?matthijst schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:24:
[...]
Ontopic: iemand een 9.7 pro vervangen door een 10.5 pro?
Ervaringen?
Bovendien moet ik dan natuurlijk ook weer een nieuwe case en cover kopen

10.5 heeft 4GB ram schijnt het.
Gebruik ook nooit splitscreen, iPad altijd in portraitstand eigenlijk.
Heb er geen hoesje om, dat scheelt. Zou er eventueel in de VS een willen kopen in een taxfree state, maar twijfel nog hard of ’t het geld wel waard is.
Gebruik ook nooit splitscreen, iPad altijd in portraitstand eigenlijk.
Heb er geen hoesje om, dat scheelt. Zou er eventueel in de VS een willen kopen in een taxfree state, maar twijfel nog hard of ’t het geld wel waard is.
Ik twijfel ook enorm. Koop ik een 10,5 of 12,9? Ik vind de 12,9 erg indrukwekkend geworden. Ik keek er altijd naar met de gedachte dat het zeer ongemakkelijk is voor onderweg, maar ik gebruik m'n iPad nooit voor onderweg. Desalniettemin denk ik dat de 12,9 ook gaat vervelen na circa een half uur gebruik en daarboven doordat het toch wat groter en breder is om vast te houden. Keuzes...
Ik kom zelf van de oude 12.9 en heb nu de 10.5 en heb nog geen spijt van de keuze. De 10.5 is handzamer en lichter. Ik gebruik hem ook in bed om te lezen of een filmpje te kijken en dan is hij qua formaat perfect. De 12.9 is ietsje fijner als je splitscreen gaat gebruiken in iOS 11 straks. Maar het kan ook zeker wel op de 10.5.Redondo1982 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:57:
Ik twijfel ook enorm. Koop ik een 10,5 of 12,9? Ik vind de 12,9 erg indrukwekkend geworden. Ik keek er altijd naar met de gedachte dat het zeer ongemakkelijk is voor onderweg, maar ik gebruik m'n iPad nooit voor onderweg. Desalniettemin denk ik dat de 12,9 ook gaat vervelen na circa een half uur gebruik en daarboven doordat het toch wat groter en breder is om vast te houden. Keuzes...
Wat zijn jouw voornaamste use cases?
Heb een jaartje de 9,7 pro gebruikt, en nu de overstap gemaakt naar de 12.9. Geen spijt van en ben er erg blij mee. Het is iets groter in bed maar leest comics geweldig, aantekeningen gaan super en ik heb er meer profijt van gehad tijdens een driedaagse training in de vorm van pdfjes lezen, aantekeningen maken etc.Redondo1982 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:57:
In bed leunt het op mn borst en dat gaat prima.
Normaal media gebruik, maar al jaren denk ik om de iPad zakelijk in te zetten. Ben erg van de digitale tijd, maar loop nog steeds te schrijven tijdens offertes e.d. Dit moet anders kunnen, maar dat denk ik al twee verkochte iPads terug zeg maar. Dat zakelijke gebruik komt er maar niet van, al was dat nog wel in de tijd van de rubberen pennetjes en geen topmateriaal zoals de Pencil.Teknix1982 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:37:
[...]
Ik kom zelf van de oude 12.9 en heb nu de 10.5 en heb nog geen spijt van de keuze. De 10.5 is handzamer en lichter. Ik gebruik hem ook in bed om te lezen of een filmpje te kijken en dan is hij qua formaat perfect. De 12.9 is ietsje fijner als je splitscreen gaat gebruiken in iOS 11 straks. Maar het kan ook zeker wel op de 10.5.
Wat zijn jouw voornaamste use cases?
Ik heb de iPad zakelijk gekocht, met de Pencil erbij, maar aantekeningen maak ik nog steeds met potlood en pen in een ouderwets notitieboek.Hoe fijn en precies de Pencil ook is, schrijven op glas voelt anders dan schrijven op papier en ik kon er niet aan wennen. Eerlijk gezegd kon ik beter overweg met de Wacom Bamboo Stylus (met zo'n rubberen ballonnetje), vanwege de weerstand tijdens het schrijven en tekenen.
In het Palm-tijdperk schreef ik redelijk snel in Graffiti (systeem dat vereenvoudigde karakters herkende en omzette naar tekstinvoer) en dat zit meer dan tien jaar later nog zo sterk in muscle memory dat ik automatisch in Graffiti-tekens ging schrijven op de iPad.
In het Palm-tijdperk schreef ik redelijk snel in Graffiti (systeem dat vereenvoudigde karakters herkende en omzette naar tekstinvoer) en dat zit meer dan tien jaar later nog zo sterk in muscle memory dat ik automatisch in Graffiti-tekens ging schrijven op de iPad.
Dank voor de input, want hier heb ik veel aan. Mijn zakelijke gebruik is als volgt:Canaria schreef op maandag 19 juni 2017 @ 01:23:
Ik heb de iPad zakelijk gekocht, met de Pencil erbij, maar aantekeningen maak ik nog steeds met potlood en pen in een ouderwets notitieboek.Hoe fijn en precies de Pencil ook is, schrijven op glas voelt anders dan schrijven op papier en ik kon er niet aan wennen. Eerlijk gezegd kon ik beter overweg met de Wacom Bamboo Stylus (met zo'n rubberen ballonnetje), vanwege de weerstand tijdens het schrijven en tekenen.
Ik loop door complexen heen om de boel in te meten. Ik maak dan een foto met m'n iPhone en maak notities in m'n A5 map. Hierna kom ik op kantoor en dan moet ik het weer digitaal verwerken. Geen probleem, maar misschien kan het sneller en directer (iCloud) met de iPad. Ik schiet een foto met de iPad en maak er direct notities bij met de Pencil. Die zet ik in een iCloud map en als ik op kantoor ben kan ik ze direct inzien. Kan je bevestigen of dit een goede optie is en ik erop vooruit ga?
Als ik de financiën heb, dan wel, maar "S" iPhones koop ik gewoon niet, en ik ben nu blijven hangen op de 6+, en kijk uit naar de iPhone 8
Als ik de financiën heb, dan wel, maar "S" iPhones koop ik gewoon niet, en ik ben nu blijven hangen op de 6+, en kijk uit naar de iPhone 8
Ik had de iPad door willen verkopen, en dan hoef ik er niet zo veel bij te leggen, en mijn vrouw blij maken is ook veel waard

[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 19-06-2017 08:42 ]
Hoi,
Ik hoor sinds gisteren een klik op mijn Ipad Pro 10.5 en wel als volgt: Mijn Ipad houd ik dan landscape vast met 1 hand, de homebutton links. Even het scherm in vieren delen, als ik dan in het midden van het scherm linksonder aandruk met mijn duim, dan hoor ik een klik. Hebben jullie daar ook last van? Ipad werkt overigens briljant goed hoor, maar die klik lijkt me niet oké.
Ik hoor sinds gisteren een klik op mijn Ipad Pro 10.5 en wel als volgt: Mijn Ipad houd ik dan landscape vast met 1 hand, de homebutton links. Even het scherm in vieren delen, als ik dan in het midden van het scherm linksonder aandruk met mijn duim, dan hoor ik een klik. Hebben jullie daar ook last van? Ipad werkt overigens briljant goed hoor, maar die klik lijkt me niet oké.
Vandaag de iPad Pro 10.5 binnen gekregen, super blij mee, alleen zit er een dode pixel in het scherm... Doet Apple hier moeilijk over?
Nee gewoon retour sturen en een nieuwe bestellenmprkooij schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:54:
Vandaag de iPad Pro 10.5 binnen gekregen, super blij mee, alleen zit er een dode pixel in het scherm... Doet Apple hier moeilijk over?
Heb net gebeld en toen had ze het erover dat ik mijn 14 dagen recht nog heb bla bla. Toen vroeg ik of ik hem in de Apple Store kon omruilen voor een nieuwe en daar had zij geen antwoord op.Bigg Balls schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:22:
[...]
Nee gewoon retour sturen en een nieuwe bestellen
Kan ik hem na dit telefoontje gewoon terugsturen? Aangezien ze nu weten dat er een dode pixel in het scherm zit.
Oh ik zie dat ze voor mij een afspraak heeft gemaakt bij de Apple Store zaterdag voor een afspraak met een Genius.. Weet niet of ik zo lang wil gaan wachten..
[ Voor 17% gewijzigd door mprkooij op 19-06-2017 19:31 ]
Retour sturen en opnieuw bestellen. Had een DOA en in de Apple Store verzonnen ze om hem te repareren, natuurlijk niet gedaan en hem retour gestuurdmprkooij schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:29:
[...]
Heb net gebeld en toen had ze het erover dat ik mijn 14 dagen recht nog heb bla bla. Toen vroeg ik of ik hem in de Apple Store kon omruilen voor een nieuwe en daar had zij geen antwoord op.
Kan ik hem na dit telefoontje gewoon terugsturen? Aangezien ze nu weten dat er een dode pixel in het scherm zit.
Oh ik zie dat ze voor mij een afspraak heeft gemaakt bij de Apple Store zaterdag voor een afspraak met een Genius.. Weet niet of ik zo lang wil gaan wachten..

Heb hem retour gedaan. Ik breng hem morgen naar het dichtstbijzijnde UPS punt.. Nu nog wachten op m'n geld
Maar volgens mij is Apple daar best snel in.
Tja, bij elektronica moet je er nooit vanuit gaan dat je de accessoires mee kunt nemen naar het nieuwe model. Helaas voorbeelden te over.matthijst schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:24:
Sure. Zelfde formaat iPad, magneetjes omgedraaid. En dan is het raar dat iemand kwaad wordt. Daar waren toen een hoop mensen niet blij mee.
Ik denk niet dat er velen zijn die dat doen, de verschillen zijn nou niet bepaald groot. De pencil ervaring is wat beter door het snellere scherm maar voor de rest is het allemaal iOS 11 die het 'm doet. Als je ziet wat je daarmee kunt doen en welke iPads daar nog door ondersteund worden denk ik ook niet dat dit ook maar iets uitmaakt voor de iPad verkopen.Ontopic: iemand een 9.7 pro vervangen door een 10.5 pro?
Ervaringen?
Let op:
Let op of je post niet beter past in:
[iPad] Levertijden & Beschikbaarheid
[iPad] Importeren - deel 3
[iPad] Cases, covers, sleeves, protectors & bescherming
[iPad] Provider(s) & Abonnementen - deel 1
[iPad] App Store Ervaringen & Discussie - deel 2
[iPad] Games - Ervaringen & discussie - deel 1
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: iOS Beleid.
Let op of je post niet beter past in:
[iPad] Levertijden & Beschikbaarheid
[iPad] Importeren - deel 3
[iPad] Cases, covers, sleeves, protectors & bescherming
[iPad] Provider(s) & Abonnementen - deel 1
[iPad] App Store Ervaringen & Discussie - deel 2
[iPad] Games - Ervaringen & discussie - deel 1
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: iOS Beleid.