Daar was ik al bang voor ja... klinkt als dezelfde perikelen met de iPad 1 op iOS 5
De iPad 3 is eigenlijk net te traag als je het vergelijkt met zijn jongere iPad2 broertje en grotere iPad4 broer. Op het moment dat hij uitkwam was hij wel krachtiger (vooral op GPU gebied), maar al die kracht werd gelijk opgeslokt door het retina scherm... Dus in praktijk had hij de performance van de iPad 2.
Op dat moment vond ik dat niet zo erg, "de performance van de iPad 2 is toch supergoed" was toen mijn eigen gedachte. Maar het gevolg is nu wel dat je met een iPad rondloopt die een jaar korter meegaat, als je kijkt naar de performance. Ik vermoed dan ook dat de iPad 4 op iOS 8 nog best goed te doen is.
Met dit in het achterhoofd denk ik dan ook dat de iPad Air 2 een langere levensverwachting heeft.
Deze grafiekjes werden tijdens het event getoond:
Deze grafieken ondersteunen mijn theorie

Als je nu meer dan genoeg performance hebt om iOS soepel te draaien, dan moet dat met iOS 9, 10 en 11 nog steeds zo zijn, is mijn verwachting.
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB