Volkan1984 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:49:
[...]
In je tweede jaar maak je dus gebruik van de consumentenwetgeving. Dit is niet hetzelfde als garantie. Jij zei, je hebt 2 jaar wettelijke garantie via Apple. Dit is dus niet juist.
[...]
Ik heb gereageerd op iemand die zegt dat je twee jaar wettelijke garantie hebt via Apple. Wat dus niet zo is. Ik heb niets gezegd over de duur van de consumentenwetgeving. Die is veelal langer dan twee jaar. Echter is garantie niet hetzelfde als de consumentenwetgeving.
Het is überhaupt.
De gebruikte terminologie is verwarrend ja. Nu schep je met het, weliswaar terecht, scheiden van deze termen niet veel meer duidelijkheid voor de koper

. Ja, je kan inderdaad het tweede jaar aankloppen bij Apple voor een non-conform product wanneer je deze gekocht hebt bij Apple. De duur van deze
'garantie' (verwachte levensduur van een product) wordt echter bepaald door de beginselen van non-conformiteit. Nu zal de duur van deze wettelijke garantie per product verschillen. (niet per definitie 2jaar.) De stelling dat je 2j garantie geniet bij Apple bij aankoop via de webshop zal in veel gevallen wel opgaan, maar is de correcte bewoording eigenlijk 'je kunt waarschijnlijk tot 2j zeker bij Apple aankloppen bij non-conformiteit. (misschien wel meer, misschien minder.)
De stelling over het wel of niet bestaan van wettelijke garantie is overigens eentje die al lang en breed is besproken. Ik vind het persoonlijk niet een erg interessante;
De meeste consumenten weten gewoon dat ze bij hun koper tot 2j kunnnen aankloppen als er iets mis is met hun toestel dat niet door henzelf is veroorzaakt, en in de meeste gevallen klopt dat ook gewoon.