Ik zou toch maar eens gaan bellen en anders fijn ergens anders een offerte opvragen.carpebios schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:37:
Morgen dag 10 na aanvraag offerte, en nog steeds geen offerte van de bank. Dat gaat nog wat worden als de documenten ingestuurd moeten worden. Ik vind het toch gortig worden voor een simpele offerte.
en wie is die 'de bank'carpebios schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:37:
Morgen dag 10 na aanvraag offerte, en nog steeds geen offerte van de bank. Dat gaat nog wat worden als de documenten ingestuurd moeten worden. Ik vind het toch gortig worden voor een simpele offerte.
Zijn er eigenlijk nog meer mensen die het als lastig ervaren dat de regelgeving omtrent hypotheken krijgen steeds strenger wordt?
Als ik zie wat ik op 1 salaris 1,5 jaar geleden kon tov nu dan zakt me soms de moed in de schoenen...
Als ik zie wat ik op 1 salaris 1,5 jaar geleden kon tov nu dan zakt me soms de moed in de schoenen...
Heh, typisch. We gaan zaterdag bij een paar huizen kijken, eentje daarvan staat nu 4 maanden te koop. Afspraak was om 0945 zaterdagochtend. Belt opeens de aankoopmakelaar op of het ook om 0930 kan, want de verkoopmakelaar meldde dat er om 1000 nog een kijker komt... Sure, dat is wel heel toevallig
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Ik vind het wel meevallen. Ik zou het niet als "lastiger", maar als "verstandiger" omschrijven. Je wordt gedwongen meer eigen geld in te brengen en krijgt een realistischer beeld van een betaalbare hypotheek. Het afschaffen van de (super)tophypotheken is een verstandige zet. Met een beneden-modaal salaris kun je geen boven-modaal huis kopen, dat is nu eenmaal zo.Lensent schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:11:
Zijn er eigenlijk nog meer mensen die het als lastig ervaren dat de regelgeving omtrent hypotheken krijgen steeds strenger wordt?
In sommige gevallen is het echter makkelijker om een hypotheek te krijgen. Banken hoeven voor hypotheken >10 jaar niet langer te rekenen met de toetsrente (van 5 %), maar met de daadwerkelijk vastgelegde rente (bijv. 3 % voor 20-jaar). Dat geeft weer meer ruimte om te lenen.
natuurlijk, zo'n beetje iedereen die nu een huis wil kopen vind dit lastig. Omgekeerd is het in de grote lijn der dingen een goede ontwikkeling denk ik, het moest een keer gebeurenLensent schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:11:
edit: met hierboven, het is natuurlijk vooral verstandiger en in sommige gevallen lastiger. Je kunt ook zeggen dat het in veel gevallen wel heel makkelijk was om maar snel een huis te kopen.
Sparen voordat je begint met kopen is voor veel mensen een goed idee, punt is natuurlijk dat de overgangsperiode pijn doet.
[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 10-12-2015 14:59 ]
Ik ben in elk geval blij dat ik het net dit jaar allemaal nog rond heb. Mijn hypotheekadviseur gaf aan dat het voor starters zomaar weer 10% kan schelen wat je maximaal kan lenen. Zeker voor starters maakt dat de kans op een normale gezinswoning weer een stuk kleiner.
nu wel, idee is natuurlijk deels dat de prijzen hierdoor de komende jaren stabiel blijven of dalen voor starters, omdat mensen gewoonweg minder kunnen betalen.
Het is afhankelijk van locatie maar ik heb de afgelopen drie weken al drie keer een bod gedaan (op woningen die langdurig te koop stonden) waarna er nog een bieder bleek te zijn die (uiteraard) meer bood dan ik en men dan liever met de andere partij in zee ging..Chakotay schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:42:
Heh, typisch. We gaan zaterdag bij een paar huizen kijken, eentje daarvan staat nu 4 maanden te koop. Afspraak was om 0945 zaterdagochtend. Belt opeens de aankoopmakelaar op of het ook om 0930 kan, want de verkoopmakelaar meldde dat er om 1000 nog een kijker komt... Sure, dat is wel heel toevallig
PSN: Kjujay
Dan ben ik heel benieuwd op basis waarvan je dan per 1/1/2016 zo'n 10% minder kunt lenen? Zie deze grafiek: https://www.eigenhuis.nl/...ximale-hypotheek-2016.pdfB-Real schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:14:
Ik ben in elk geval blij dat ik het net dit jaar allemaal nog rond heb. Mijn hypotheekadviseur gaf aan dat het voor starters zomaar weer 10% kan schelen wat je maximaal kan lenen. Zeker voor starters maakt dat de kans op een normale gezinswoning weer een stuk kleiner.
De uitschieters zijn:
- € 30.000 jaarsalaris = 4.000 minder lenen
- € 70.000 jaarsalaris = 4.000 méér lenen
De maximale hypotheek met een jaarsalaris rond de 30.000 is zo'n 125.000 in 2016, waar dat dit jaar dus zo'n 130.000 was. Dat gaat om een daling van 3 %.
Ik heb alleen dat percentage van hem gehoord. Bij mij was het toen al niet van belang dus ik/we hebben het toen voor mijn situatie niet uitgerekend.HuHu schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:24:
[...]
Dan ben ik heel benieuwd op basis waarvan je dan per 1/1/2016 zo'n 10% minder kunt lenen? Zie deze grafiek: https://www.eigenhuis.nl/...ximale-hypotheek-2016.pdf
De uitschieters zijn:
- € 30.000 jaarsalaris = 4.000 minder lenen
- € 70.000 jaarsalaris = 4.000 méér lenen
De maximale hypotheek met een jaarsalaris rond de 30.000 is zo'n 125.000 in 2016, waar dat dit jaar dus zo'n 130.000 was. Dat gaat om een daling van 3 %.
Als jouw percentages kloppen dan valt het nog mee, maar de meest starters zullen toch ook wel weer een paar maanden moeten sparen om die 4.000 extra bij elkaar te sparen.
En doen banken of hypoverstrekkers nog aan garantstaan van ouders eigenlijk?
Bijv: ouders 2x modaal en bijna hypotheek vrij?
Bij mij wilden de ING en de Rabo er niet aan vorig jaar. Was bij een tekort van 15.000 euro bij het oversluiten van een hypotheek. Moest als schenking of uit eigen middelen gedaan worden.Lensent schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:36:
En doen banken of hypoverstrekkers nog aan garantstaan van ouders eigenlijk?
Of het anders is bij een nieuwe hypotheek weet ik niet, gewoon wat goedkopers gezocht. Voelde me uiteindelijk ook niet fijn meer in het huis waarvoor ik wilde oversluiten (scheiding, hypotheek op twee namen terug zetten op één naam).
(...)
Zou in ons geval niet om 15k gaan gok ik, minder iig.
kunnen je ouders het dan niet beter schenken en dat jullie onderling een afbetalingsplan regelen?Lensent schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:06:
Zou in ons geval niet om 15k gaan gok ik, minder iig.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Ja misschien wel, was gewoon ff een brainfart.
Omdat wij qua netto inkomsten/uitgave patroon echt wel een hogere hypotheek kunnen hebben dan we volgens de regeltjes zouden krijgen.
Omdat wij qua netto inkomsten/uitgave patroon echt wel een hogere hypotheek kunnen hebben dan we volgens de regeltjes zouden krijgen.
Denk er ook om dat je met iets terugvallen van inkomen niet meteen in de knoei wilt komen. En een bank snapt dat en zal dus nooit je inkomen minus de boodschappen aanhouden als max hypotheek als het ware.Lensent schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:12:
Ja misschien wel, was gewoon ff een brainfart.
Hoi Tweakers! Net een openingsbod gedaan op mijn eerste koop huis. Schandalig laag natuurlijk, Maar zo gaat dat spelletje. Nu ben ik wel benieuwd hoelang het kan duren voordat de verkoper met een tegenbod gaat komen. Wat zijn jullie ervaringen ?
:)
1-2 dagen. Of helmaal niet als het echt schandalig laag is.DutchGamer schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:19:
Hoi Tweakers! Net een openingsbod gedaan op mijn eerste koop huis. Schandalig laag natuurlijk, Maar zo gaat dat spelletje. Nu ben ik wel benieuwd hoelang het kan duren voordat de verkoper met een tegenbod gaat komen. Wat zijn jullie ervaringen ?
Toen ik m'n eerste huis verkocht was ik op een gegeven moment ook wel klaar met idioot lage biedingen.
www.steamloco.info
Lijkt me dan inderdaad ook een beter idee. Kon uiteindelijk ook wel 15k lenen 'als schenking' maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik me er niet lekker bij voelde.Icekiller2k6 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:10:
[...]
kunnen je ouders het dan niet beter schenken en dat jullie onderling een afbetalingsplan regelen?
(...)
Ik heb een bezichtiging gehad waarbij de volgende gewoon door de openstaande voordeur naar binnen liep terwijl wij met de makelaar in gesprek waren en serieus geïnteresseerd waren. Te asociaal voor woorden.Chakotay schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:42:
Is een manier om schaarste te creeeren en hopen dat je meteen een bod doet.Chakotay schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:42:
Op afstand is het natuurlijk lastig te voorspellen of de 2e kijker ook serieus geinteresseerd is.
Hoe zie je, in redelijk vergevorderd stadium, alsnog af van de aankoop van een woning?
Het gaat om een appartement waarvoor de koopprijs (€ 113k) mondeling overeengekomen is. Echter blijkt dat de VVE een zooitje is (er is oa geen MJOP.waardoor je dus niet kan weten of er voldoende in reserve zit). Het is een flat uit de jaren '60 met +/- 100 appartementen die vanaf 2008 door de Woningbouwvereniging verkocht worden. In 2009 is dit appartement door de WBV aan de huidige eigenaar verkocht voor € 122k.
De potentiële koper is een vriend van me, en begint al te accepteren dat hij het wellicht niet moet doen, maar hij is écht verliefd op de woning, plus dat in die woonplaats er zeer weinig fatsoenlijke woningen van > € 125k zijn ('t is nog net geen Amsterdam of Utrecht). Ook is dit, in vergelijking met de verkoopprijzen van de afgelopen paar jaar van appartementen in dezelfde flat, een goede prijs.
Hij heeft al een hypotheekofferte liggen én de aankoopmakelaar heeft dus al alle stukken van de verkopende makelaar gekregen.
Dus, hoe neem je afscheid van zo'n woning?
Het gaat om een appartement waarvoor de koopprijs (€ 113k) mondeling overeengekomen is. Echter blijkt dat de VVE een zooitje is (er is oa geen MJOP.waardoor je dus niet kan weten of er voldoende in reserve zit). Het is een flat uit de jaren '60 met +/- 100 appartementen die vanaf 2008 door de Woningbouwvereniging verkocht worden. In 2009 is dit appartement door de WBV aan de huidige eigenaar verkocht voor € 122k.
De potentiële koper is een vriend van me, en begint al te accepteren dat hij het wellicht niet moet doen, maar hij is écht verliefd op de woning, plus dat in die woonplaats er zeer weinig fatsoenlijke woningen van > € 125k zijn ('t is nog net geen Amsterdam of Utrecht). Ook is dit, in vergelijking met de verkoopprijzen van de afgelopen paar jaar van appartementen in dezelfde flat, een goede prijs.
Hij heeft al een hypotheekofferte liggen én de aankoopmakelaar heeft dus al alle stukken van de verkopende makelaar gekregen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Heeft hij ook al getekend? Je hebt sowieso de 3 dagen bedenktijd daarna, als die nog niet voorbij zijn zou het geen probleem moeten zijn. Een mondelinge overeenkomst voor een huis is sowieso niet bindend (al blijft het in beide gevallen natuurlijk lullig voor de verkoper, maar als het zo'n goede prijs is vind die vast snel een nieuwe koper).Ardana schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:57:
Hoe zie je, in redelijk vergevorderd stadium, alsnog af van de aankoop van een woning?
Nou, hoe het zakelijk zit weet ik wel, het gaat meer om het emotionele deel: hoe neem je afscheid van een woning waar je stiekem wel verliefd op bent, en hoe rond je dat op een nette, menselijke manier af met de verkopers etc.
Dat laatste argument vind ik wel een goeie; als het het werkelijk zo'n goede prijs is, vinden ze vast snel een nieuwe koper, dus daar hoef je niet echt medelijden mee te hebben.
Dat laatste argument vind ik wel een goeie; als het het werkelijk zo'n goede prijs is, vinden ze vast snel een nieuwe koper, dus daar hoef je niet echt medelijden mee te hebben.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Voor het emotinele gedeelte zou je ook nog eens goed alle foto's en informatie gaan doorkijken op zoek naar slechte punten / nadelen / etc, zodat de magie er een beetje vanaf gaat.
We zijn er uiteindelijk uitgekomen met de verkopende partijKju schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:11:
[...]
Zo lang je van mening bent dat je een weloverwogen beslissing maakt en je niets overhaast doet, het qua waarde ook in orde is, ga er voor, doe minstens een tegenvoorstel en ga pas akkoord als je vind dat je het niet kan laten schieten.
Je bod was best impulsief. Doe je eerst (prijs)onderzoek als je iets koopt of neem je gelijk iets mee als je in de winkel bent? Nu ben je 2 dagen verder, heb je inmiddels al meer onderzocht? Ben je zeker van de waarde en wat je ervoor over hebt?

Mooi!thafusion schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:59:
[...]
We zijn er uiteindelijk uitgekomen met de verkopende partij, volgende week zal er een bouwkundige keuring uitgevoerd gaan worden. We waren al een ruimte tijd bezig met het zoeken van een geschikte koopwoning, in de afgelopen maanden zeker een 15+ woningen bezocht uit verschillende bouwjaren, wijken en prijsklasse. Het was zeker niet impulsief, we hebben al een aantal soortgelijke woningen in de buurt bezocht welke om verschillende redenen of net niet aan al onze eisen voldeden of al weg waren voordat we konden bieden. Al met al zijn we tot nu toe erg gelukkig!
Ik ben ondertussen al op de vierde woning in 3 weken tijd aan het bieden, helaas word ik steeds overboden door anderen die hoger dan pre-crisis willen betalen omdat ze denken dat de woningen straks op zijn..

Heel goed, hopelijk houd dat nog een beetje aan. 1 januari gaat onze woning in de verkoop en dan maken we graag van deze gedachte gebruikKju schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:02:
[...]
Mooi!![]()
Ik ben ondertussen al op de vierde woning in 3 weken tijd aan het bieden, helaas word ik steeds overboden door anderen die hoger dan pre-crisis willen betalen omdat ze denken dat de woningen straks op zijn..
Ik dus woensdag een schandalig laag bod gedaan om de onderhandelingen te beginnen. Daar is niet op gereageerd en dat snap ik ook wel. Ik geef ze tot maandag de tijd en anders doe ik dinsdag een uiterst bod wat in mijn ogen heel reeel is in deze tijd. Met een ultimatum tot vrijdag.. Daarna ga ik verder kijken. Is dit slim om te doen ?
Anoniem: 224360
Nee. Of ja. Ligt er maar aan....:DDutchGamer schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:35:
Ik dus woensdag een schandalig laag bod gedaan om de onderhandelingen te beginnen. Daar is niet op gereageerd en dat snap ik ook wel. Ik geef ze tot maandag de tijd en anders doe ik dinsdag een uiterst bod wat in mijn ogen heel reeel is in deze tijd. Met een ultimatum tot vrijdag.. Daarna ga ik verder kijken. Is dit slim om te doen ?
Waarom start je de bieding met een schandalig laag bod waarvan je weet dat ze er niet op reageren?
Ik ben bij mijn bieding ook aan de lage kant begonnen, echter zonder te beledigen. Ik snap je niet helemaal met eerst een schandalig laag bod, en direct daarna een uiterst bod te doen.. Er is dan niet echt sprake van het gebruikelijke naar elkaar toe werken naar mijn mening.
Ik ben bij mijn bieding ook aan de lage kant begonnen, echter zonder te beledigen. Ik snap je niet helemaal met eerst een schandalig laag bod, en direct daarna een uiterst bod te doen.. Er is dan niet echt sprake van het gebruikelijke naar elkaar toe werken naar mijn mening.
Hoe schandalig laag was dit? Met cijfers graag.
Op zich is daar niets op tegen natuurlijk.
Op zich is daar niets op tegen natuurlijk.
Wat is zo'n beetje de formule voor zoiets?maikel_rox schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:00:
Ik ben bij mijn bieding ook aan de lage kant begonnen, echter zonder te beledigen.
Gevoel!?
Als de vraag prijs een nette is, dan ga je daar niet ver onder schieten. Uiteraard biedt je wel, maar wel met de gedachte om uiteindelijk tot een overeenkomst te komen, toch?
Stel, een huis staat te koop voor 225.000 wat na enig markt onderzoek een nette prijs is. Als je dan 200.000 euro biedt dan zou ik dat ook negeren. Is net zoals op marktplaats, onzin biedingen worden genegeerd. Als je vervolgens terug komt met een bod van zeg 217.500 maak je jezelf nog eens extra belachelijk. Zeker als je daaraan een ultimatum tot vrijdag verbindt. Ik zou het dan tot vrijdag spannend laten om aan het einde van de middag tegen bod doen van 223.000. Niet als take-it or leave it, maar als poging een normale onderhandeling te starten met als doel om op 220.000 uit te komen. Ik wil immers nog steeds verkopen, maar niet tegen elk bod en niet aan iedereen.
Als de vraag prijs een nette is, dan ga je daar niet ver onder schieten. Uiteraard biedt je wel, maar wel met de gedachte om uiteindelijk tot een overeenkomst te komen, toch?
Stel, een huis staat te koop voor 225.000 wat na enig markt onderzoek een nette prijs is. Als je dan 200.000 euro biedt dan zou ik dat ook negeren. Is net zoals op marktplaats, onzin biedingen worden genegeerd. Als je vervolgens terug komt met een bod van zeg 217.500 maak je jezelf nog eens extra belachelijk. Zeker als je daaraan een ultimatum tot vrijdag verbindt. Ik zou het dan tot vrijdag spannend laten om aan het einde van de middag tegen bod doen van 223.000. Niet als take-it or leave it, maar als poging een normale onderhandeling te starten met als doel om op 220.000 uit te komen. Ik wil immers nog steeds verkopen, maar niet tegen elk bod en niet aan iedereen.
[ Voor 98% gewijzigd door TLer op 12-12-2015 21:31 ]
Ik heb op een huis van 275.000, 250.000 geboden. Een dag later kregen we er tegenbod. Uiteindelijk op 257 uitgekomen. Je kunt maar proberen!
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Vraagprijs is 150k. Bod gedaan van 125k met de hoop om de onderhandelingen te beginnen.
De vraagprijs is al redelijk netjes en heb zelf het gevoel dat er niet veel van af te halen is. Want het huis is al redelijk scherp geprijst. Ik wacht nog even af of er een reactie komt.
De vraagprijs is al redelijk netjes en heb zelf het gevoel dat er niet veel van af te halen is. Want het huis is al redelijk scherp geprijst. Ik wacht nog even af of er een reactie komt.
Hoezo is het genoemde voorbeeld schandalig laag? Nog geen 10 procent verschil, als 1e bod niet extreem laag vind ik.TLer schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:22:
Gevoel!?
Stel, een huis staat te koop voor 225.000 wat na enig markt onderzoek een nette prijs is. Als je dan 200.000 euro biedt dan zou ik dat ook negeren. Is net zoals op marktplaats, onzin biedingen worden genegeerd.
Zelf heb ik 20 procent onder de vraagprijs geboden en ben uitgekomen op 14 procent onder de vraagprijs. Wel in crisistijd, dat wel.
Maar wat "schandalig laag" is beoordeelt uiteindelijk de verkoper, dus dat verschilt van persoon tot persoon. Zelf ben ik van mening dat het gewoon zakendoen Is, maar je hebt natuurlijk niet te maken met zakenlieden en iedereen vind zijn huis natuurlijk speciaal, maar dan Is er hopelijk wel een verkoop makelaar die de verkopers kan adviseren.
Uiteindelijk is het een gevalletje niet geschoten altijd mis met als enig risico dat de verkoper niet reageert, maar kopers die bieden op hun droomhuis zullen doorgaans hoger inschieten.
Als je zelf al aangeeft dat 150 een nette prijs is, is het doen van een bod van ruim 15% onder de vraagprijs nogal gewaagd en is het uitblijven van een tegenbod totaal niet vreemd imho. Tuurlijk, nee heb je ja kan je krijgen maar dit valt dan in de categorie beledigen, helpt je niet in verdere onderhandelingen in mijn ogen.DutchGamer schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:20:
Vraagprijs is 150k. Bod gedaan van 125k met de hoop om de onderhandelingen te beginnen.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik vind het altijd zo raar om over 'beledigen' te spreken in deze context. Beiden willen een huis (ver)kopen, geen beste vrienden worden met elkaar. Het is een zakelijke transactie, niets meer en niets minder. Iemand die zich persoonlijk beledigt voelt door een bod en daarom niet (normaal) verder wil onderhandelen doet vooral zichzelf tekort, en waarschijnlijk valt er toch niet normaal te onderhandelen met zo iemand.
Daarnaast is 15% onder de vraagprijs ook niet eens zo extreem laag als startbod, niet iedereen woont in Amsterdam of Utrecht. Iemand met een beetje gezond verstand zegt gewoon "Dit bod is niet realistisch, kom maar terug met iets beters" als het echt zover onder de verwachting ligt.
Daarnaast is 15% onder de vraagprijs ook niet eens zo extreem laag als startbod, niet iedereen woont in Amsterdam of Utrecht. Iemand met een beetje gezond verstand zegt gewoon "Dit bod is niet realistisch, kom maar terug met iets beters" als het echt zover onder de verwachting ligt.
Hoi allemaal,
We hebben hier wat discussie over de maandelijkse kosten bij het kopen van een woning.
Stel we kopen een huis van 350.000. 50k wordt als familiebank gebruikt. De rente die wij daarop betalen krijgen we terug. Moet je die 50k ook meenemen in de aflossing van de hypotheek? Of blijft die er buiten en mogen we die aflossen wanneer we willen?
Wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten op dit moment? Op een site waar je het kan berekenen heb ik als hypotheek 300.000 gedaan. De rekensom komt uiteindelijk uit op 750 rente en zo'n 550 aflossing. Na aftrek is die 550 zo'n 300 geworden dus zijn de maandlasten van de hypotheek 1050 euro. Is dit realistisch? Ik heb een hypotheek met 3% rente gekozen.
We hebben hier wat discussie over de maandelijkse kosten bij het kopen van een woning.
Stel we kopen een huis van 350.000. 50k wordt als familiebank gebruikt. De rente die wij daarop betalen krijgen we terug. Moet je die 50k ook meenemen in de aflossing van de hypotheek? Of blijft die er buiten en mogen we die aflossen wanneer we willen?
Wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten op dit moment? Op een site waar je het kan berekenen heb ik als hypotheek 300.000 gedaan. De rekensom komt uiteindelijk uit op 750 rente en zo'n 550 aflossing. Na aftrek is die 550 zo'n 300 geworden dus zijn de maandlasten van de hypotheek 1050 euro. Is dit realistisch? Ik heb een hypotheek met 3% rente gekozen.
Als je hypotheekrente-aftrek wil krijgen moet je minimaal annuitair aflossen. Waarschijnlijk moet je de aflosverplichting zelfs op papier vastleggen.technoaddict schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:19:
Moet je die 50k ook meenemen in de aflossing van de hypotheek? Of blijft die er buiten en mogen we die aflossen wanneer we willen?
Verder kun je gewoon googelen op de actuele rentestanden. Het exacte percentage hangt af van de rentevaste periode. Gezien je familiebankconstructie kom je net iets boven de 85% marktwaarde voor het deel dat je bij een bank financiert. Als je een iets goedkoper huis koopt en je krijgt de verhouding onder de 85% dan is 2.5% voor 10 jaar vast goed haalbaar. Net erboven kom je een paar tienden hoger uit.
Regeren is vooruitschuiven
Dit voorbeeld is ruim 11% onder de vraagprijs welke als heel reëel wordt neergezet in het voorbeeld.ZenTex schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:32:
[...]
Hoezo is het genoemde voorbeeld schandalig laag? Nog geen 10 procent verschil, als 1e bod niet extreem laag vind ik.
Zelf heb ik 20 procent onder de vraagprijs geboden en ben uitgekomen op 14 procent onder de vraagprijs. Wel in crisistijd, dat wel.
Maar wat "schandalig laag" is beoordeelt uiteindelijk de verkoper, dus dat verschilt van persoon tot persoon. Zelf ben ik van mening dat het gewoon zakendoen Is, maar je hebt natuurlijk niet te maken met zakenlieden en iedereen vind zijn huis natuurlijk speciaal, maar dan Is er hopelijk wel een verkoop makelaar die de verkopers kan adviseren.
Uiteindelijk is het een gevalletje niet geschoten altijd mis met als enig risico dat de verkoper niet reageert, maar kopers die bieden op hun droomhuis zullen doorgaans hoger inschieten.
Als je in jouw voorbeeld 14% onder de vraagprijs uitkomt, dan was deze al vanaf het begin niet reëel. Of er speelde andere dingen mee maar die hebben an sich niets met de waarde van de woning van doen.
Wat een reëel openingsbod is bepaald uiteindelijk de verkoper. Of mijn voorbeeld extreem was, geen idee? Wat ik vooral duidelijk wilde maken is dat de grote sprong tussen opening en laatste bod bij mij in ieder geval niet heel positief werkt. Mijn inziens kan je beter bieden naar waarde. Hierbij uiteraard rekening houdend met de omstandheden van de verkoper. Als hij er snel vanaf wil/moet dan ben je natuurlijk gek als je daar geen gebruik van zal maken.
Wij zijn gestart op 208.000 bij een vraagprijs van 225.000. Wel met een heel gunstige datum voor verkoper waarna tegenbod ineens 215.000 was. Die zagen we niet aankomen. Uiteindelijk 212.000 geboden en afgelopen vrijdag hebben we het koopcontract ondertekend.
Wij startten op 208.000 met het idee rond de 217.000 uit te komen, dus wij zijn blij. Had het lager uit kunnen vallen bij een lager bod? Vast wel. Zijn wij blij met de prijs die we nu moeten betalen? Zeer zekers. Het is zó afhankelijk van de situatie waarin verkoper zit, de staat van het huis, de regio.
Hier gaan de huizen in deze prijsklasse vrij vlot, de locatie is subliem, dan ga ik niet openen op 200.000/205.000.
Overigens kijk ikzelf ook vaak naar percentages, dus een bod van 125.000 bij een vraagprijs van 150.000 vind ikzelf wel een beetje te. Maar ik ken de situatie niet. Een vriend van mij heeft zijn huis te koop staan en bij een vraagprijs van 195.000 ook niet gereageerd op een bod van 170.000.
Zelf zijn we nu overigens flink bezig voor onze adviseur. Helemaal doodgegooid met aanvullende verzekeringen en dergelijke. Morgen maar eens rondvragen hoe dat in de familie zit qua werkeloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Wij zijn net 30 met zijn tweetjes dus zelf hebben we het gevoel dat het enigszins overdreven is om zoiets af te sluiten, ben wel benieuwd wat een beetje gangbaar is onder de Tweakers? Overigens denken wij dat we het huis op zich ook op één salaris rond zouden kunnen breien, alleen de bank heeft daar weinig vertrouwen in. Snap ik ook wel, maar het is niet zo als één van ons zonder werk komt te zitten dat er paniek uitbreekt.
We hebben overigens nu inmiddels 35.000 euro gespaard, bij de overdracht in mei verwachten we ruim boven de 40 te zitten. Vind ik zelf ook lastig om te beslissen wat we daarmee gaan doen. Lagere hypotheek afsluiten, of lekker reserve houden. Eventueel een flink deel studieschuld van mezelf aflossen is ook een optie.
Wij startten op 208.000 met het idee rond de 217.000 uit te komen, dus wij zijn blij. Had het lager uit kunnen vallen bij een lager bod? Vast wel. Zijn wij blij met de prijs die we nu moeten betalen? Zeer zekers. Het is zó afhankelijk van de situatie waarin verkoper zit, de staat van het huis, de regio.
Hier gaan de huizen in deze prijsklasse vrij vlot, de locatie is subliem, dan ga ik niet openen op 200.000/205.000.
Overigens kijk ikzelf ook vaak naar percentages, dus een bod van 125.000 bij een vraagprijs van 150.000 vind ikzelf wel een beetje te. Maar ik ken de situatie niet. Een vriend van mij heeft zijn huis te koop staan en bij een vraagprijs van 195.000 ook niet gereageerd op een bod van 170.000.
Zelf zijn we nu overigens flink bezig voor onze adviseur. Helemaal doodgegooid met aanvullende verzekeringen en dergelijke. Morgen maar eens rondvragen hoe dat in de familie zit qua werkeloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Wij zijn net 30 met zijn tweetjes dus zelf hebben we het gevoel dat het enigszins overdreven is om zoiets af te sluiten, ben wel benieuwd wat een beetje gangbaar is onder de Tweakers? Overigens denken wij dat we het huis op zich ook op één salaris rond zouden kunnen breien, alleen de bank heeft daar weinig vertrouwen in. Snap ik ook wel, maar het is niet zo als één van ons zonder werk komt te zitten dat er paniek uitbreekt.
We hebben overigens nu inmiddels 35.000 euro gespaard, bij de overdracht in mei verwachten we ruim boven de 40 te zitten. Vind ik zelf ook lastig om te beslissen wat we daarmee gaan doen. Lagere hypotheek afsluiten, of lekker reserve houden. Eventueel een flink deel studieschuld van mezelf aflossen is ook een optie.
[ Voor 5% gewijzigd door Dagion op 14-12-2015 00:31 ]
Ik heb zelf (26 jaar, eenverdiener) niet voor de aanvullende verzekeringen gekozen. Voor mij waren het toch wel behoorlijke maandbedragen (en laten we wel wezen: Ik werk als programmeur dus komende jaren verwacht ik geen werkprobleem en arbeidsongeschiktheid hoop ik nooit te worden, maar het risico lijkt me te klein om me daarvoor te verzekeren).Dagion schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:29:
...
Als de hypotheek rond is, je de overdracht hebt gehad en daarna een van de twee werkeloos wordt, is er niks aan de hand
Betreft je spaargeld: Waarom niet de helft? Alles erin is niet handig mocht er zodadelijk iets vervangen moeten worden.
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Verkijk je niet op alle bijkomende kosten. Wij hadden ook zoiets aan spaargeld, maar hebben uiteindelijk niet in de hypotheek gestopt.Dagion schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:29:
Ons huis leek in goede staat en bouwkundig is het dat ook, maar om alles weer netjes te krijgen (stucen, verven, stopcontacten infrezen, nieuwe vloeren) zijn wij inmiddels alweer 15k verder.
Over dat bieden.. wat is schandalig laag..? Een bod geeft in ieder geval aan dat je interesse hebt en de hoogte geeft misschien aan dat je er niet al te veel voor over hebt. Taak van de makelaar is om partijen bij elkaar te brengen, althans als er ook een makelaar is 
Ik heb vorige week 330.000 geboden op een vraagprijs van 395.000. Dat komt omdat ik max 340.000 wil betalen, met misschien nog ruimte om naar 350.000 te gaan onder de juiste voorwaarden. Maar die woning is dan ook niet meer dan 350.000 waard, ook rekenkundig niet.
De vraagprijs is dus zeker geen maatstaf voor je bod. Doe goed je huiswerk, bepaal een maximum en stem daar je bod op af.
Ik heb vorige week 330.000 geboden op een vraagprijs van 395.000. Dat komt omdat ik max 340.000 wil betalen, met misschien nog ruimte om naar 350.000 te gaan onder de juiste voorwaarden. Maar die woning is dan ook niet meer dan 350.000 waard, ook rekenkundig niet.
De vraagprijs is dus zeker geen maatstaf voor je bod. Doe goed je huiswerk, bepaal een maximum en stem daar je bod op af.
Ik heb zelf ook die keuze moeten maken. Ongeveer hetzelfde aan spaargeld, wel een iets goedkopere woning. Echter wordt het mijn eerste woning en heb/had ik zo goed als niets qua uitzet. Een schatting maken wat het kan/mag kosten is een idee, maar valt uiteindelijk altijd tegen. Daarbij wil ik (in alle redelijkheid) ook niet bezuinigen op bepaalde zaken en moet het gewoon goed zijn allemaal.Dagion schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:29:
Daarom dus besloten om gewoon de hele woningwaarde te financieren en als alles achter de rug is nog een deel af te lossen (max 10% per jaar aflossingsvrij), ik vind het in elk geval een fijn gevoel om een buffer te hebben.
Qua verzekeringen moet ik het een en ander ook nog uitzoeken. Arbeidsongeschiktheidsverzekering lijkt me ook onzin aangezien ik zittend/kantoorwerk heb (daar is de premie natuurlijk ook naar vergeleken met een meer risicovol beroep). Echter begin dat jaar wat problemen gehad met nek/schouders/rug wat prima weer opgelost is, maar wat als het erger zou worden/niet meer overgaat?... Heeft mij toch enigszins aan het denken gezet.
Daarnaast moet ik ook alles qua gas/water/licht/tv/internet/overige verzekeringen etc. nog uitzoeken. Dit is ongetwijfeld niet de plek om dat te vragen, is daar toevallig een centraal topic voor?
Hier ging het bieden ongeveer zo.
We waren allebei erg enthousiast over de woning en wilde het dus graag hebben. Dat is geen ideale onderhandelingspositie.
De woning was begin 2014 volledig gerenoveerd en casco opgeleverd aan de huidige bewoners. Zij hebben er €143.000 voor betaald. Daarna hebben zij de keuken gezet, vloerverwarming gelegd, veel extra elektra aangelegd (helaas geen UTP..), plavuizen beneden en laminaat boven gelegd.
De waarde is sinds 2014 natuurlijk niet substantieel gestegen, zeker niet in regio Tiel.
Het is verder een 100m2 3-kamerappartement, 2 woonlagen, te beginnen op de begane grond.
Vraagprijs was €169.500.
Openingsbod gedaan van €154.500, met als doel om rond de €160.000 uit te komen.
De foto's op Funda zagen er echt gelikt uit en andere woningen die ik op het oog had, werden ondertussen in rap tempo verkocht.
Na mijn bod, zakten ze €2000, wat vrij standaard is denk ik.
Ik had ook weer €2000 kunnen stijgen, maar de verkopend makelaar merkte op dat de huidige bewoners bij voorkeur meteen een eindbod hoorden. Dat vond ik zelf ook wel prima. Daarop heb ik een eindbod gedaan van €162.500, maar dan inclusief alle verlichting, houten lamellen en (over)gordijnen. Dat bod hebben ze geaccepteerd.
Achteraf denk ik dat ik nog iets lager had kunnen bieden, maar aan de andere kant boeit dat me ook niet heel veel. Ik ga van €900 huur naar €550 netto hypotheek.
We waren allebei erg enthousiast over de woning en wilde het dus graag hebben. Dat is geen ideale onderhandelingspositie.
De woning was begin 2014 volledig gerenoveerd en casco opgeleverd aan de huidige bewoners. Zij hebben er €143.000 voor betaald. Daarna hebben zij de keuken gezet, vloerverwarming gelegd, veel extra elektra aangelegd (helaas geen UTP..), plavuizen beneden en laminaat boven gelegd.
De waarde is sinds 2014 natuurlijk niet substantieel gestegen, zeker niet in regio Tiel.
Het is verder een 100m2 3-kamerappartement, 2 woonlagen, te beginnen op de begane grond.
Vraagprijs was €169.500.
Openingsbod gedaan van €154.500, met als doel om rond de €160.000 uit te komen.
De foto's op Funda zagen er echt gelikt uit en andere woningen die ik op het oog had, werden ondertussen in rap tempo verkocht.
Na mijn bod, zakten ze €2000, wat vrij standaard is denk ik.
Ik had ook weer €2000 kunnen stijgen, maar de verkopend makelaar merkte op dat de huidige bewoners bij voorkeur meteen een eindbod hoorden. Dat vond ik zelf ook wel prima. Daarop heb ik een eindbod gedaan van €162.500, maar dan inclusief alle verlichting, houten lamellen en (over)gordijnen. Dat bod hebben ze geaccepteerd.
Achteraf denk ik dat ik nog iets lager had kunnen bieden, maar aan de andere kant boeit dat me ook niet heel veel. Ik ga van €900 huur naar €550 netto hypotheek.
Hypotheek: 3 tontechnoaddict schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:19:
Hoi allemaal,
WOZ: 3,5 ton
Belasting: 42%
Rente: 2,5%
Kom je op het volgende uit bij annuitair: 625 rente en 560 aflossing in eerste maand. Na HRA, rekening houdend met eigenwoningforfait (0,75%) kom je op netto 1000 uit. Je netto kosten stijgen vervolgens met ongeveer € 0,50 per maand omdat je elke maand iets minder rente betaald. Totale netto-kosten na 30 jaar: € 400.000 (bij gelijkblijvende rente).
Bij lineair: 625 rente en 833 aflossing in eerste maand. Na HRA, en eigenwoningforfait kom je op netto € 1.300 uit. Je netto lasten dalen vervolgens met €1,- per maand. Totale netto-kosten na 30 jaar: € 393.750.
Houd er rekening mee dat die 50k lening bij familie wel schuld is, dit kan van invloed zijn bij het verkrijgen van een hypotheek! En als je daar wat op moet aflossen dan stijgen je maandlasten dus weer (bij aflossen in 30 jaar is dat € 83,- per maand aan aflossing). Wat een familiebank verder is en wat jullie daarin (op) afspreken weet jij waarschijnlijk beter.
Netto lasten zijn overigens hoger: je hebt ook nog je ORV, opstal, inboedel, WOZ en eventuele andere kosten. En natuurlijk nog G/W/L, mediakosten, onderhoud.... Afhankelijk wat voor soort huis van 3,5 ton je koopt, je verzekeringen etc lopen die (netto)kosten uiteen van € 300 p.m. (bij extreem goed geïsoleerd en onderhouden) tot € 800 (niet zo goed geïsoleerd en onderhouden).
Houd ook in je achterhoofd dat de HRA wordt afgebouwd. Het verschil tussen lineair en annuitair kan daardoor oplopen. Ik houd altijd aan: geen rekening houden met HRA, dat wat je aan HRA terugkrijgt kan je investeren in je huis / extra aflossen / wat dan ook.
Mijn hudige huis stond vorig jaar te koop voor 169.000. Mijn eerste bod was 142.500. Verkoper zakte toen gelijk naar 157.500. Ik bood toen weer 147.500. Uiteindelijk samengekomen op 154.500. Het huis heeft in totaal nog geen 3 maanden te koop gestaan.TLer schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:22:
Gevoel!?
Ik heb ontzettend veel geluk gehad want het huis was op alle vlakken af. Dikke aanbouw, alle leidingen nieuw, grindvloer met vloerverwarming, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, alles top afgewerkt, geen Ikea spul (no offence), nog garantie op de Siemens keukenapparatuur (Koffiezetapparaat, combi-oven, stoomoven, vaatwasser en 5 pits kookstel in kookeiland met granieten blad. Geïmpregneerde en opnieuw gevoegde gevels. Gehele onderverdieping is 155m2.
Ik ben zéér content met mijn huis. Ik dacht eerst dat ik het huis niet kon krijgen vanwege de voor mij te hoge prijs. Maar na het afdingen dus nog tot een deal gekomen die ook nog niet eens de max is van mijn hypotheek (wat je dus ook nooit zou moeten willen).
Zwaar afdingen heeft dus zeker wel zin.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Wij gaan binnenkort kijken bij een huis dat voor 219k te koop staat, en (naar onze standaarden) redelijk 'af' is. Nog voordat we een bezichtiging ingepland hadden werd al aangegeven dat 210k al mogelijk is, een openingsbod van een kleine 10% onder de (originele) vraagprijs lijkt me dan zeker geen belediging
Zoals sommigen wellicht weten hebben wij een bij verkoop/aflossen een boeten a 3000e ontvangen vanuit de ING omdat we te vroeg onze hypotheek openbraken.
Deze 3000e kunnen we terugkrijgen mits we een nieuwe hypotheek binnen een half jaar weer bij de ING afnemen.
Nu willen we idd binnen 6 maand weer een nieuwe koopwoning zien te krijgen.
Weet iemand wellicht uit ervaring of je dan die 3000e gewoon zo handje contantje gestort krijgt op je rekening of dat ze dit gelijk verrekenen met de af te sluiten hypotheek? Want via deze route zou je het dus ook kunnen gebruiken om een groot gedeelte KK af te dekken (in onze prijsklasse that is).
Deze 3000e kunnen we terugkrijgen mits we een nieuwe hypotheek binnen een half jaar weer bij de ING afnemen.
Weet iemand wellicht uit ervaring of je dan die 3000e gewoon zo handje contantje gestort krijgt op je rekening of dat ze dit gelijk verrekenen met de af te sluiten hypotheek? Want via deze route zou je het dus ook kunnen gebruiken om een groot gedeelte KK af te dekken (in onze prijsklasse that is).
Misschien een gekke vraag, maar waar kun je een hypotheek van 3 ton afsluiten als je 42% belasting betaalt? Of moet je hier met 52% gaan rekenen omdat het anders nooit past?Tehh schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:17:
[...]
Hypotheek: 3 ton
2 inkomens? Mijn netto hypotheeklast ligt met bijna €975 ongeveer gelijk terwijl ik 'maar' 2 ton hypotheek heb (lineair, 3,15% rente). Daarnaast doe ik ook nog aan extra aflossen waardoor mijn uiteindelijke netto hypotheeklast rond de € 1225 zit. En ik zit nog in de 1e 42% schijf (misschien net 2e 42% schijf dit jaar?). Met 52% wordt je HRA alleen maar hoger en zou zijn netto hypotheeklast rond de € 950 uitkomen.Kurkentrekker schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:17:
[...]
Misschien een gekke vraag, maar waar kun je een hypotheek van 3 ton afsluiten als je 42% belasting betaalt? Of moet je hier met 52% gaan rekenen omdat het anders nooit past?
Lang leve de middelen om de rijken rijk te houden ;-)
Afgelopen week een huis wezen bezichtigen, 2 onder 1 kap (1,5 jaar te koop). Deze woning zou qua woonoppervlak 90m2 moeten zijn. Beneden was 'redelijk', alleen boven was het wel erg krap. Dus maar eens zelf gemeten vanuit de plattegrond die op funda staat (deze is correct). Blijkt het totale woonoppervlak maar ineens 64m2 te zijn!
Ik heb de verkoopmakelaar hierop aangesproken en die schrok hiervan (zij was niet diegene die het huis heeft aangenomen voor verkoop). Ze ging dit aanpassen en zou de desbetreffende makelaar hier op aanspreken.
M.a.w. let goed op bij het kopen van een huis op de vierkante meters!
Ik heb de verkoopmakelaar hierop aangesproken en die schrok hiervan (zij was niet diegene die het huis heeft aangenomen voor verkoop). Ze ging dit aanpassen en zou de desbetreffende makelaar hier op aanspreken.
Dat heb ik ook al veel gezien. Maar dit is wel een heel extreem voorbeeld. Vaak zie ik zo'n 5-15%. Maar altijd even de plattegrond na rekenen is een hele belangrijke tip!console schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:46:
Afgelopen week een huis wezen bezichtigen, 2 onder 1 kap (1,5 jaar te koop). Deze woning zou qua woonoppervlak 90m2 moeten zijn. Beneden was 'redelijk', alleen boven was het wel erg krap. Dus maar eens zelf gemeten vanuit de plattegrond die op funda staat (deze is correct). Blijkt het totale woonoppervlak maar ineens 64m2 te zijn!
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Heb ik ook wel eens gehad, in mijn geval gaf de eigenaar zelf de rondleiding. Toen ik hem aansprak zei hij "oh, ik heb gewoon overgenomen wat er de brochure van destijds stond, niet exact nagemeten" en hij leek niet echt van plan om er iets mee te doen. Mijn eigen woning (ander huis dan de zojuist genoemde) stond overigens te koop als 90m2 toen ik ging bezichtigen, maar is in praktijk eerder 78 + zolder. Die zolder is nu nog met zo'n uitklap-luik-plus-ladder en in dat geval mag je de ruimte volgens mij niet meetellen als woonruimte. Doe je dat wel dan kom ik nog maar zo'n 6 m2 verder, want de rest is door schuin dak onder de 140 (of 150, weet even niet meer wat de norm is) cm en dan telt het ook niet als woonruimte. Maar goed, ik heb de woning niet gekocht op basis van een brochure maar op basis van wat het is, en wat ik het waard vond, dat zijn de belangrijkste aspecten. Enige nadeel van echt veel kleiner dan begroot is dat je eerste vergelijkingen met andere woningen dus niet meer kloppen, en dat je mogelijk voor niets een afspraak maakt omdat het huis uberhaupt niet groot genoeg is voor je.console schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:46:
Thnx! Heldere uitleg over die twee verschillende hypotheken.Tehh schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:17:
[...]
Hypotheek: 3 ton
Kom je op het volgende uit bij annuitair: 625 rente en 560 aflossing in eerste maand. Na HRA, rekening houdend met eigenwoningforfait (0,75%) kom je op netto 1000 uit. Je netto kosten stijgen vervolgens met ongeveer € 0,50 per maand omdat je elke maand iets minder rente betaald. Totale netto-kosten na 30 jaar: € 400.000 (bij gelijkblijvende rente).
Bij lineair: 625 rente en 833 aflossing in eerste maand. Na HRA, en eigenwoningforfait kom je op netto € 1.300 uit. Je netto lasten dalen vervolgens met €1,- per maand. Totale netto-kosten na 30 jaar: € 393.750.
Houd er rekening mee dat die 50k lening bij familie wel schuld is, dit kan van invloed zijn bij het verkrijgen van een hypotheek! En als je daar wat op moet aflossen dan stijgen je maandlasten dus weer (bij aflossen in 30 jaar is dat € 83,- per maand aan aflossing). Wat een familiebank verder is en wat jullie daarin (op) afspreken weet jij waarschijnlijk beter.
Netto lasten zijn overigens hoger: je hebt ook nog je ORV, opstal, inboedel, WOZ en eventuele andere kosten. En natuurlijk nog G/W/L, mediakosten, onderhoud.... Afhankelijk wat voor soort huis van 3,5 ton je koopt, je verzekeringen etc lopen die (netto)kosten uiteen van € 300 p.m. (bij extreem goed geïsoleerd en onderhouden) tot € 800 (niet zo goed geïsoleerd en onderhouden).
Houd ook in je achterhoofd dat de HRA wordt afgebouwd. Het verschil tussen lineair en annuitair kan daardoor oplopen. Ik houd altijd aan: geen rekening houden met HRA, dat wat je aan HRA terugkrijgt kan je investeren in je huis / extra aflossen / wat dan ook.
Eens met het bovenstaande. Zeker nu, met zeer strenge leennormen én lage rentes zou het de meeste mensen met een normaal uitgavenpatroon moeten lukken om het teruggave-deel apart weg te zetten.Tehh schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:17:
[...]
Ik heb zelf er voor gekozen om geen enkele verzekering te nemen. Zelfs als een deel van mijn inkomen zou wegvallen heb ik nog een buffer om het geruime tijd te redden.Dagion schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:29:
En als ik doodga, tsja, dan heb ik geen huis meer nodig...
Daar zitten we mee, de keuken is behoorlijk afgeschreven, gezien de smaak van mijn vriendin ga ik uit van 12.000 euro voor de keuken ex vloer. Alles (laten) verven, 3.000. Vloer schuren etcetera 2.000. Berging opknappen (zit aan het huis) 5.000. Qua uitzet zitten we op zich redelijk voorlopig, ruimte wordt hier echt te krap. Vloeren boven vinden we (voorlopig) prima. Wat we nog aan budget overhouden hoop ik in de zolder te kunnen stoppen om die netjes af te werken (is nu wel bruikbaar, vloer ook prima, maar gewoon net niet netjes afgewerkt).Baldertt schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:20:
[...]
Verkijk je niet op alle bijkomende kosten. Wij hadden ook zoiets aan spaargeld, maar hebben uiteindelijk niet in de hypotheek gestopt.
Ons huis leek in goede staat en bouwkundig is het dat ook, maar om alles weer netjes te krijgen (stucen, verven, stopcontacten infrezen, nieuwe vloeren) zijn wij inmiddels alweer 15k verder.
Overigens ga ik dan wel uit van een nadelig scenario, de vader van mijn vriendin is timmerman geweest (nu stoffeerder), die van mij is gewoon heel handig (heeft zelf een tuinhuis gezet waar je u tegen zegt).
Vervolgens hebben we nog een aantal familieleden die handige beroepen uitoefenen (1x tegelzetter, 1x keuken/badkamerboer, 1x verwarmingsman, 2x aannemer, 1x schilder). Dus ik denk dat ik wel aan de bovenkant zit qua kostenraming. Bovendien hebben mijn ouders half een donatie toegezegd waarmee we de keuken al een heel eind kunnen bekostigen, die heb ik niet meegenomen in ons spaargeld, plus een donatie van mijn vriendin haar ouders.
An sich hebben wij die buffer nu ook, maar die gaat naar verwachting dus wel een deel wegvallen. Nu heeft mijn vriendin aardig gestudeerd (ik overigens ook, maar een hele andere richting ingeslagen die niet heel denderend betaalt) dus ik gok dat we voorlopig wel goed zitten. Overigens denk ik dat we met mijn inkomen op zich ook nog rond zouden kunnen komen, maar dan vallen de pleziertjes wel aardig wegSebastiaan schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:56:
[...]
Ik heb zelf er voor gekozen om geen enkele verzekering te nemen. Zelfs als een deel van mijn inkomen zou wegvallen heb ik nog een buffer om het geruime tijd te redden.
En als ik doodga, tsja, dan heb ik geen huis meer nodig...
Hier ook geen woonlastenverzekeringen of iets dergelijks. Let wel op de hoogte van de overlijdensrisicoverzekering.
Bij ons (nieuwbouw) was de minimumhoogte net genoeg om het huis onder de executiewaarde te brengen. Mocht één van ons onverhoopt komen te overlijden, dan vinden wij het een prettig gevoel dat er niet gedwongen verkocht hoeft te worden, omdat de hypotheek te hoog is voor de achterblijver. Daarom hebben wij gekozen voor een hogere uitkering.
De adviseur vond het oververzekerd, wij vinden het een fijn gevoel.
Bij ons (nieuwbouw) was de minimumhoogte net genoeg om het huis onder de executiewaarde te brengen. Mocht één van ons onverhoopt komen te overlijden, dan vinden wij het een prettig gevoel dat er niet gedwongen verkocht hoeft te worden, omdat de hypotheek te hoog is voor de achterblijver. Daarom hebben wij gekozen voor een hogere uitkering.
De adviseur vond het oververzekerd, wij vinden het een fijn gevoel.
Voor hoeveel heb je dan verzekerd? Wij hebben 50% van de hypotheek verzekerd, annuïtair afbouwend met de hypotheekrente.
Wij voor 100%.. als je kijkt naar de totale kosten (3000 over 30 jaar) dan valt het in het niet in vergelijking met de financiële ellende welke kan ontstaan bij een partner die overlijdt en een partner die gebroken met kind(eren) achter blijft...
Op mijn leven ±65% en ±30% op het leven van mijn vriendin.
Op deze manier kunnen we beide de kosten voor het huis blijven betalen, mocht 1 van de 2 komen te overlijden.
Beetje rekenen kan al best wat besparen
Op deze manier kunnen we beide de kosten voor het huis blijven betalen, mocht 1 van de 2 komen te overlijden.
Beetje rekenen kan al best wat besparen
[ Voor 9% gewijzigd door netfast op 15-12-2015 11:25 ]
Ik ben alleen en heb ongeveer 25% verzekerd. Dat was het minimale voor NHG.
Mijn nabestaanden zouden op dit moment mijn ouders zijn. Mochten zij het huis erven, dan wordt het zo snel mogelijk verkocht. Het verlies dat ze hierop zouden lijden, moet ruim gecompenseerd kunnen worden met die 25%.
Als je samen bent, kan ik me 50% en ook 100% goed voorstellen.
In mijn directe omgeving hebben helaas 2 mensen gebruik moeten maken van deze verzekering en in die situatie kun je echt spreken van een geluk bij een ongeluk als je daarna nog maar een schijntje aan hypotheeklast hebt.
Mijn nabestaanden zouden op dit moment mijn ouders zijn. Mochten zij het huis erven, dan wordt het zo snel mogelijk verkocht. Het verlies dat ze hierop zouden lijden, moet ruim gecompenseerd kunnen worden met die 25%.
Als je samen bent, kan ik me 50% en ook 100% goed voorstellen.
In mijn directe omgeving hebben helaas 2 mensen gebruik moeten maken van deze verzekering en in die situatie kun je echt spreken van een geluk bij een ongeluk als je daarna nog maar een schijntje aan hypotheeklast hebt.
wij hebben beide 100% mede omdat er kinderen zijn en die wil je niet met nog meer problemen achterlaten als ze een of beide ouders verliezen.
Kost best veel trouwens over 30 jaar gezien dus misschien dat ik het premievrij ga maken na bepaalde tijd als de kinderen ouder zijn en er meer dan 50% is afgelost.
Kost best veel trouwens over 30 jaar gezien dus misschien dat ik het premievrij ga maken na bepaalde tijd als de kinderen ouder zijn en er meer dan 50% is afgelost.
Ik zou zelf ook niet uitgaan van een echte besparing op je kosten, zelfs al krijg je een hoop arbeid cadeau. Wat namelijk vaak gebeurd is dat je uiteindelijk alles kwalitatief net wat beter oplost, jouw 'arbeid' wil ook een beetje eer van zijn/haar werk, dus waar die beunhaas 50 euro telt voor de kraan + installeren, koop jij een kraan van 50 euro en hebt hem gratis geïnstalleerd. Of je 'trekt toch even die nieuwe leiding', 'plaatst dat extra stopcontactje' en ga maar door. Dat levert uiteindelijk een huis op dat veel meer waard is, terwijl je verbouwing onderaan de streep niet enorm voordelig uitvalt ten opzichte van een 'minimale' verbouwing. Materiaal is en blijft een grote kostenpost.Dagion schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 01:11:
Overigens ga ik dan wel uit van een nadelig scenario
Bij mijn zus zo'n zelfde situatie. Die zijn over de prijsindicatie heengegaan van de aannemer, maar hadden uiteindelijk wel een nieuwe vloer met vloerverwarming, nieuwe elektrische installatie tot en met de groepenkast, compleet nieuwe CV installatie. Waarbij het grootste gedeelte van de arbeid gratis was, maar het huis is nu dan ook helemaal af en kan er zo weer 20-30 jaar tegenaan.
Wij hebben ongeveer 2/3 verpand aan de hypotheek en daarnaast nog een tweede niet verpande verzekering voor het overige deel. Beide wel annuitair dalend.HuHu schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:52:
Voor hoeveel heb je dan verzekerd? Wij hebben 50% van de hypotheek verzekerd, annuïtair afbouwend met de hypotheekrente.
Het vereiste was het deel boven 80% van de marktwaarde.
Het is eigenlijk altijd verstandig om zo min mogelijk te verpanden aan je hypotheek. Als je meer dan het minimale wil verzekeren dan neem je gewoon een tweede extra polis. Dit is verstandig omdat je meer flexibiliteit hebt (keuzevrijheid, wijzigingen zijn zonder akkoord hypotheekverstrekker mogelijk, etc) en bovendien is dan de bank niet de begunstigde, maar je partner (waar je uiteindelijk de verzekering voor hebt afgesloten, toch?)
Ik snap bovendien niet waarom velen (zelfs financieel adviseurs) een zo laag mogelijke verzekering willen afsluiten. Stel je komt te overlijden en er zijn kinderen in het spel, dan valt al 1 belangrijke inkomstenbron weg, maar de kans is ook nog groot dat je partner niet meer kan werken (of minder moet werken), omdat hij/zij de kinderen moet verzorgen. Het is toch wel een fijn idee dat je dit risico volledig kan wegnemen voor 2 a 3 tientjes per maand?
Ik en mijn partner zijn zelfs voor (veel) meer dan alleen onze hypotheek verzekerd. Dit is voor ons juist een verzekering waar we nauwelijks iets van merken in de premiekosten, maar mochten we het ooit nodig hebben het een wereld van verschil zal uitmaken.
Ik snap bovendien niet waarom velen (zelfs financieel adviseurs) een zo laag mogelijke verzekering willen afsluiten. Stel je komt te overlijden en er zijn kinderen in het spel, dan valt al 1 belangrijke inkomstenbron weg, maar de kans is ook nog groot dat je partner niet meer kan werken (of minder moet werken), omdat hij/zij de kinderen moet verzorgen. Het is toch wel een fijn idee dat je dit risico volledig kan wegnemen voor 2 a 3 tientjes per maand?
Ik en mijn partner zijn zelfs voor (veel) meer dan alleen onze hypotheek verzekerd. Dit is voor ons juist een verzekering waar we nauwelijks iets van merken in de premiekosten, maar mochten we het ooit nodig hebben het een wereld van verschil zal uitmaken.
Volgens mij ben je bij een ORV zelf de begunstigde. Je sluit de ORV af op het leven/overlijden van je partner en dankzij premiesplitsing ontvang je de uitkering erfbelastingvrij.
Ik meen dat de hypotheekverstrekker altijd aanspraak maakt op het verpande deel en gebruikt wordt om onmiddellijk dat deel af te lossen op de hypotheek. Hoe dan ook is het nog steeds handiger om zo min mogelijk te verpanden en de rest gewoon los te verzekeren
Tja, je kan elk risico wel verzekeren. Ik leef bij het principe dat ik alleen schade verzeker die ik zelf niet kan dragen. Daarom heb ik de rente niet vastgezet en geen ORV, zelfs als mijn vrouw of ik overlijd en de rente richting de 10% gaat kunnen we dat nog betalen. Als je die paar 1000 euro per jaar die je bespaart gebruikt om extra af te lossen heb je er ook wat aan als het risico niet uitkomt en is de impact kleiner als het wel uitkomt.Greencap schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:55:
Het is eigenlijk altijd verstandig om zo min mogelijk te verpanden aan je hypotheek. Als je meer dan het minimale wil verzekeren dan neem je gewoon een tweede extra polis. Dit is verstandig omdat je meer flexibiliteit hebt (keuzevrijheid, wijzigingen zijn zonder akkoord hypotheekverstrekker mogelijk, etc) en bovendien is dan de bank niet de begunstigde, maar je partner (waar je uiteindelijk de verzekering voor hebt afgesloten, toch?)
Bovendien zou ik waarschijnlijk helemaal niet willen blijven wonen in het huis waar ik nu woon als mijn vrouw overlijd. Te groot en teveel herinneringen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Paar duizend euro per jaar? Voor hoeveel miljoen wil je je verzekeren?
Een snelle check op independer leert dat je jezelf en partner voor 20 euro per maand al kan verzekeren voor 400.000 euro (annuitair dalend).
Ik ook. Nederland is een verzekeringsland bij uitstek, alles is te verzekeren. Het hoeft niet altijd duur te zijn, maar opgeteld tikt het toch allemaal wel weer aan.Tja, je kan elk risico wel verzekeren. Ik leef bij het principe dat ik alleen schade verzeker die ik zelf niet kan dragen.
Ik ben het helemaal met jullie eens wat dat betreft, maar dit is m.i. juist een gebeurtenis waarbij de achterblijvers de gevolgen vaak niet kunnen dragen. Zelfs als zijn/haar inkomen hoog genoeg is zijn er genoeg voorbeelden dat er niet/minder gewerkt wordt i.v.m. kinderen of andere oorzaken. Natuurlijk kan je je huis verkopen (hoewel dat lastig kan zijn indien deze onder water staat), maar het is wel zo fijn indien dat in ieder geval in keuze is, in plaats van een verplichting.
Mijn stiefvader heeft voor zijn werk veel van dit soort zaken afgehandeld waarbij iemand uit een jong stel kwam te overlijden en heeft daar toch wel talloze nare verhalen over.
Mijn stiefvader heeft voor zijn werk veel van dit soort zaken afgehandeld waarbij iemand uit een jong stel kwam te overlijden en heeft daar toch wel talloze nare verhalen over.
Wij zijn voor twee personen met 180k annu aflopend bij een tweede verzekeraar inderdaad zonder verpanding 5 euro per maand kwijt... Dat is 60 per jaar, 1800 bij 30 jaar
Verwaarloosbaar bedrag IMHO
Verwaarloosbaar bedrag IMHO
Die paar duizend per jaar slaat op het vastzetten van hypotheekrente, niet op een ORV natuurlijk.Greencap schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:29:
Paar duizend euro per jaar? Voor hoeveel miljoen wil je je verzekeren?Een snelle check op independer leert dat je jezelf en partner voor 20 euro per maand al kan verzekeren voor 400.000 euro (annuitair dalend).
Regeren is vooruitschuiven
Met die duizenden euro's die ik bespaar aan verzekeringen bedoel ik natuurlijk niet alleen de ORV. Met die 20 euro kwam ik er destijds zeker niet.Greencap schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:29:
Paar duizend euro per jaar? Voor hoeveel miljoen wil je je verzekeren?Een snelle check op independer leert dat je jezelf en partner voor 20 euro per maand al kan verzekeren voor 400.000 euro (annuitair dalend).
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
correct maar als de orv verpand is dan is de bank de eerste die aanspraak maakt en wordt daarmee de schuld afgelost. Alles wat er over blijft is voor de overblijvende partner of kinderen.HuHu schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:07:
Volgens mij ben je bij een ORV zelf de begunstigde. Je sluit de ORV af op het leven/overlijden van je partner en dankzij premiesplitsing ontvang je de uitkering erfbelastingvrij.
Let er in dat kader dan ook weer op of er sprake is van een partner/weduwe/betalings verklaring wat weer invloed heeft op bepaling van de erfenis.Wceend schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:47:
[...]
correct maar als de orv verpand is dan is de bank de eerste die aanspraak maakt en wordt daarmee de schuld afgelost. Alles wat er over blijft is voor de overblijvende partner of kinderen.
vooral dit deel kan redelijk complex zijn en is voor veel geldverstrekkers enkel via de notaris te regelen. Ik heb hier al vaker in dit topic over geschreven

(plaatje is klikbaar voor website projectontwikkelaar)
Jullie hebben al een aantal keer meegedacht over mijn nieuwbouw woning. We zijn bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. Voor wie het leuk vindt, hierbij ons meest recente concept: versie 6. Ik heb mijn best gedaan er genoeg context bij te zetten zodat het voor anderen ook begrijpbaar is. De plaatjes en plattegronden zitten in de bijlagen. Commentaar is welkom, nu is het nog zinnig
[ Voor 56% gewijzigd door Milmoor op 17-12-2015 08:04 . Reden: Link omgezet, plaatje toegevoegd. ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Voor degenen die ookwel eens de plattegronden uit Funda pulken om ze in floorplanner te importeren voor inrichtings-ideeën, ik kwam er net achter dat er sinds de nieuwe layout een verandering in de urls zit.
1. open de funda-pagina van het huis in kwestie met de plattegrond in beeld
2. open developer-tools van je browser met F12, en ga naar de netwerk-tab
3. herlaad de pagina
4. zoek in de lijst die verschijnt een file http://http://cloud.funda.nl/valentina_media/xxx/xxx/xxx.xml (bijvoorbeeld http://cloud.funda.nl/valentina_media/056/857/848.xml)
5. open deze en sla hem op als .fml bestand, doe dit met save as in plaats van het copy/pasten van de inhoud ivm formatting issues.
6. imporeer dit bij het maken van een nieuw project in floorplanner
Het verschil met de oude layout zit in stap 4, toen had de url de vorm http://www.funda.nl/FloorplannerXml.ashx[...]. Je kunt natuurlijk ook gewoon de .fml opvragen bij de verkopend makelaar, maar waarom zou je daarop wachten als het ook zo kan
1. open de funda-pagina van het huis in kwestie met de plattegrond in beeld
2. open developer-tools van je browser met F12, en ga naar de netwerk-tab
3. herlaad de pagina
4. zoek in de lijst die verschijnt een file http://http://cloud.funda.nl/valentina_media/xxx/xxx/xxx.xml (bijvoorbeeld http://cloud.funda.nl/valentina_media/056/857/848.xml)
5. open deze en sla hem op als .fml bestand, doe dit met save as in plaats van het copy/pasten van de inhoud ivm formatting issues.
6. imporeer dit bij het maken van een nieuw project in floorplanner
Het verschil met de oude layout zit in stap 4, toen had de url de vorm http://www.funda.nl/FloorplannerXml.ashx[...]. Je kunt natuurlijk ook gewoon de .fml opvragen bij de verkopend makelaar, maar waarom zou je daarop wachten als het ook zo kan
Waarom eerst kiezen voor stadswarmte als je toch een warmtepomp wil? Stadswarmte kost zowel geld voor aan en afsluiten. Je kan nu nog de warmtepomp meefinancierenMilmoor schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:05:
Jullie hebben al een aantal keer meegedacht over mijn nieuwbouw woning. We zijn bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. Voor wie het leuk vindt, hierbij ons meest recente concept: versie 6. Ik heb mijn best gedaan er genoeg context bij te zetten zodat het voor anderen ook begrijpbaar is. De plaatjes en plattegronden zitten in de bijlagen. Commentaar is welkom, nu is het nog zinnig. Aanpassingen aan de ruwbouw opties sluiten eind dit jaar, bouw start vanaf april.
Goede vraag. Een paar redenen:rik11 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:42:
[...]
Waarom eerst kiezen voor stadswarmte als je toch een warmtepomp wil? Stadswarmte kost zowel geld voor aan en afsluiten. Je kan nu nog de warmtepomp meefinancieren
- We kopen bij een projectontwikkelaar. Dat geeft beperkingen in wat wel/niet kan. Het kost me nu geld, maar is onderdeel van een fixed price pakket. Elke afwijking hierop maakt het complexer en krijg ik niet volledig terug. Dat gezegd hebbende: ik vraag nog wel of er niet al iemand anders is die dit gevecht is aangegaan. Want dan wil ik misschien toch nog aanhaken.
- De warmtepomp markt is nog niet volwassen. Als je kijkt in het bijbehorende topic zie je dat het nog erg pionieren is: Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen. Veel installateurs kunnen er nu nog niets mee. Ik verwacht dat dit nu rap gaat veranderen. Met vijf jaar houdt dit beter te zijn.
- Mijn vriendin is blij met de zekerheid en voorspelbaarheid. Nu kan ik rustig starten en pas stoppen met de stadsverwarming als alles perfect werkt. Wellicht blijft hij er voor noodgevallen als buffer bij.
Goede tip.
[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 17-12-2015 08:18 . Reden: Tweakers + quoten = onhandig ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Het ziet er bijzonder doordacht uit. Maar één opmerking van mijn kant: bezuinig niet op stopcontacten, en al helemaal niet op loze leidingen. In de keuken wil je veel stopcontacten, en sowieso iedere WCD wil je dubbel uitgevoerd hebben. Waterkoker, tosti-ijzer, keukenrobot, handmixer... En dan ben je nog geen gekke dingen aan het doen tijdens het kokkerellen.Milmoor schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:05:
[afbeelding]
(plaatje is klikbaar voor website projectontwikkelaar)
Jullie hebben al een aantal keer meegedacht over mijn nieuwbouw woning. We zijn bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. Voor wie het leuk vindt, hierbij ons meest recente concept: versie 6. Ik heb mijn best gedaan er genoeg context bij te zetten zodat het voor anderen ook begrijpbaar is. De plaatjes en plattegronden zitten in de bijlagen. Commentaar is welkom, nu is het nog zinnig. Aanpassingen aan de ruwbouw opties sluiten eind dit jaar, bouw start vanaf april.
Ook in de mediahoek wil je genoeg aansluitingen hebben.
In de badkamer zou ik er sowieso al 3 willen hebben. 2 voor de elektrische tandenborstels, en nog 1 voor (de oplader van) het scheerapparaat of de föhn.
Uiteraard kun je wel uitzoeken of het verstandig is om dit zelf/achteraf te doen, in plaats van direct door de aannemer.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Inmiddels zijn de resultaten van de bouwkundige keuring bekend; hierin zijn de kosten verdeeld onder de categorieën: per direct aanpakken; binnen nu en 5 jaar en verbeter punten.
Bij de vochtcontrole op de begane grond is vocht geconstateerd op enkele plekken in de muren (niet zichtbaar wel met de apparatuur); deze kwam op ~50% vochtigheid. Echter is de kruipruimte niet meer toegankelijk en is het enige advies over dit onderwerp in het rapport dan ook om een aanvullend onderzoek uit te laten voeren en de vloer open te breken.
Vervolgens want onderzoek gedaan en blijkt dat voor +/- €6000 je de hele kruipruimte kunt opvullen met zand / beton / isolatie en vloerverwarming en daarmee van het vochtprobleem voorgoed verholpen bent.
Wat is wijs alle bedragen uit het rapport optellen + kosten voor de kruipruimte en dit verminderen op de eerste gecommuniceerde prijs als eindbod? Wellicht dat de verkopers enkele zaken willen oplossen maar dan ben je natuurlijk onzeker over de kwaliteit ervan....
Bij de vochtcontrole op de begane grond is vocht geconstateerd op enkele plekken in de muren (niet zichtbaar wel met de apparatuur); deze kwam op ~50% vochtigheid. Echter is de kruipruimte niet meer toegankelijk en is het enige advies over dit onderwerp in het rapport dan ook om een aanvullend onderzoek uit te laten voeren en de vloer open te breken.
Vervolgens want onderzoek gedaan en blijkt dat voor +/- €6000 je de hele kruipruimte kunt opvullen met zand / beton / isolatie en vloerverwarming en daarmee van het vochtprobleem voorgoed verholpen bent.
Wat is wijs alle bedragen uit het rapport optellen + kosten voor de kruipruimte en dit verminderen op de eerste gecommuniceerde prijs als eindbod? Wellicht dat de verkopers enkele zaken willen oplossen maar dan ben je natuurlijk onzeker over de kwaliteit ervan....
Bedenk wel dat het 'advies' m.b.t. de kruipruimte vooral bedoeld is om de inspecteur in te dekken, dan kan het hem niet verweten worden als er onverwachte kosten op dat gebied optreden. Kijk ook maar eens hoe vaak in zo'n rapport vermeld staat er geen destructief onderzoek uitgevoerd is, dat bepaalde zaken dus (mogelijk) niet te zien zijn, etc.
Of je dat advies overneemt is natuurlijk helemaal aan jezelf. Wilde je de vloer al vervangen, wat is je klusbudget, de ernst van de vochtproblemen, etc. Anders kun je ook kijken naar een alternatieve manier die vochtproblemen op te (laten) lossen, want die zijn er wel.
Wat wijs is hangt helemaal van de situatie af, de bedragen uit het rapport, het huis, de lokale markt, de prijs, etc. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat de verkoper al deze kosten gaat dragen, sommige dingen horen nu eenmaal bij het kopen en bezitten van een huis. Of vind je het redelijk dat een verkoper het dubbele glas gaat betalen dat jij over 4 jaar laat plaatsen? (Om maar een voorbeeld te noemen, dat werd bij mij als verbeterpunt aangedragen). Proberen kan altijd, maar ga er niet van uit dat een verkoper al die kosten wil dragen. Hij heeft tenslotte ook nooit gegarandeerd dat hij een huis zonder gebreken verkoopt.
Normaal gesproken is het ook zo dat deze keuring pas na de overeenkomst uitgevoerd wordt. En als je dan een voorbehoud van €5000 hebt en er wordt voor €4999 aan kosten gevonden, kun je niet onder de koop uit en gaat er ook geen euro van de prijs af. En, correct me if I'm wrong, maar het voorbehoud gaat dan ook nog eens alleen over het bedrag dat staat bij 'direct aanpakken'.
Of je dat advies overneemt is natuurlijk helemaal aan jezelf. Wilde je de vloer al vervangen, wat is je klusbudget, de ernst van de vochtproblemen, etc. Anders kun je ook kijken naar een alternatieve manier die vochtproblemen op te (laten) lossen, want die zijn er wel.
Wat wijs is hangt helemaal van de situatie af, de bedragen uit het rapport, het huis, de lokale markt, de prijs, etc. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat de verkoper al deze kosten gaat dragen, sommige dingen horen nu eenmaal bij het kopen en bezitten van een huis. Of vind je het redelijk dat een verkoper het dubbele glas gaat betalen dat jij over 4 jaar laat plaatsen? (Om maar een voorbeeld te noemen, dat werd bij mij als verbeterpunt aangedragen). Proberen kan altijd, maar ga er niet van uit dat een verkoper al die kosten wil dragen. Hij heeft tenslotte ook nooit gegarandeerd dat hij een huis zonder gebreken verkoopt.
Normaal gesproken is het ook zo dat deze keuring pas na de overeenkomst uitgevoerd wordt. En als je dan een voorbehoud van €5000 hebt en er wordt voor €4999 aan kosten gevonden, kun je niet onder de koop uit en gaat er ook geen euro van de prijs af. En, correct me if I'm wrong, maar het voorbehoud gaat dan ook nog eens alleen over het bedrag dat staat bij 'direct aanpakken'.
Heeft iemand hier nog iets over te roepen toevallig?Lensent schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:56:
Zoals sommigen wellicht weten hebben wij een bij verkoop/aflossen een boeten a 3000e ontvangen vanuit de ING omdat we te vroeg onze hypotheek openbraken.
Ik kan wel met ING bellen maar zoveel haast heeft het ook nog weer niet.
Ik weet het niet met 100% zekerheid te vertellen, maar wel met 99% dat je zo'n boete niet in de hypotheek mag verrekenen. Anders zou het wel een heel eenvoudige manier zijn om meer te lenen dan de waarde van je onderpand
bel ING , hun klantenservice is de keren dat ik er contact mee had snel en goed. Je kan zelfs per chat je vraag stellen.Lensent schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:40:
[...]
Heeft iemand hier nog iets over te roepen toevallig?
50% is veel te veel. Je hebt ook nog vocht in je muren. Je moet in financieel opzicht gewoon van het ergste uit gaan.thafusion schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:44:
Inmiddels zijn de resultaten van de bouwkundige keuring bekend; hierin zijn de kosten verdeeld onder de categorieën: per direct aanpakken; binnen nu en 5 jaar en verbeter punten.
En de koop ontbinden als verkopers niet openstaan om al je kosten te vergoeden cq de koopprijs te verlagen.
er was / is tot voor kort een mogelijkheid om onder die boete uit te komen. kosten iets van 225 euro. snel verdiend dus. Nu weet ik dat ze of dit willen dichtzetten of inmiddels gedaan hebben. Ik doe te weinig zaken met ING om het zeker te stellen maar vraag dit na / zoek dit nog uit zou ik zeggenLensent schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:40:
[...]
Heeft iemand hier nog iets over te roepen toevallig?
We hadden een onderzoek als voorwaarden gesteld voordat we het koopcontract zouden tekenen. Er werd door de makelaar vooral gestrooid met termen als instap klaar, modern, gerenoveerd etc dus verwacht dat de vraagprijs nu ook omlaag gaat ivm achterstallig onderhoud + duidelijke gebreken (vocht).nokiaan958GB schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:59:
[...]
50% is veel te veel. Je hebt ook nog vocht in je muren. Je moet in financieel opzicht gewoon van het ergste uit gaan.
En de koop ontbinden als verkopers niet openstaan om al je kosten te vergoeden cq de koopprijs te verlagen.
De boete is al lang betaald, we zijn momenteel hypotheekvrij.Ray schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:34:
[...]
er was / is tot voor kort een mogelijkheid om onder die boete uit te komen. kosten iets van 225 euro. snel verdiend dus. Nu weet ik dat ze of dit willen dichtzetten of inmiddels gedaan hebben. Ik doe te weinig zaken met ING om het zeker te stellen maar vraag dit na / zoek dit nog uit zou ik zeggen
De boete wordt teruggestort/kwijtgescholden als we binnen 6 mnd weer een nieuwe hypotheek bij ze afsluiten.
Wat versta je onder achterstallig onderhoud? Want nu lijkt het alsof je alle kosten in het rapport, inclusief onderhoud op langere termijn (5 jaar) en verbeterpunten, in mindering wil brengen op de koopprijs, en dat is geen realistische verwachting. Zeker omdat je al een koopprijs overeengekomen was. Sommige dingen horen nu eenmaal ook bij het bezit van een huis, onderhoud in de toekomst is er daar 1 van.thafusion schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:18:
[...]
We hadden een onderzoek als voorwaarden gesteld voordat we het koopcontract zouden tekenen. Er werd door de makelaar vooral gestrooid met termen als instap klaar, modern, gerenoveerd etc dus verwacht dat de vraagprijs nu ook omlaag gaat ivm achterstallig onderhoud + duidelijke gebreken (vocht).
Bedenk ook dat er altijd kostenposten gevonden zullen worden zodra je een bouwkundig onderzoek laat uitvoeren, daar zullen praktisch geen uitzonderingen op zijn.
Meestal is de afspraak dan ook dat de eerste 2.500 of 5.000 euro voor de koper zijn en dat alles daar boven reden is voor ontbinding (lees heronderhandeling)Arrne schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:40:
Wat versta je onder achterstallig onderhoud? Want nu lijkt het alsof je alle kosten in het rapport, inclusief onderhoud op langere termijn (5 jaar) en verbeterpunten, in mindering wil brengen op de koopprijs, en dat is geen realistische verwachting. Zeker omdat je al een koopprijs overeengekomen was. Sommige dingen horen nu eenmaal ook bij het bezit van een huis, onderhoud in de toekomst is er daar 1 van.
Bedenk ook dat er altijd kostenposten gevonden zullen worden zodra je een bouwkundig onderzoek laat uitvoeren, daar zullen praktisch geen uitzonderingen op zijn.
Dit topic is gesloten.