Ik ben niet kort door de bocht als ik zeg dat adviseurs ook verkopers zijn, dat is gewoon zo. De claim dat het van de AFM, dat is pas kort door de bocht. Maar goed, ik ben altijd bereid om niet kort door de bocht te zijn maar in te zoomen op de juridische kant van het verhaal.
offtopic:
De zorgplicht beperkt zich tot wat een klant redelijkerwijs mag verwachten, de voor de hypotheekgerelateerde verzekeringen. Dat slaat dus oa op de soms verplichte overlijdensrisico verzekering, de soms noodzakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering, vermogensverzekeringen etc. Dus het hele pakket reis-, uitvaart, toestel-, rechtsbijstandsverzekering etc valt daar niet onder, tenzij er natuurlijk ook een opdracht is tot advies op dit gebied. (NB zorgplicht is natuurlijk meer dan kijken naar de verzekeringen)
Een van de meest recente rechtszaken waar een hypotheekadviseur op zijn zorgplicht werd aangesproken (RBLIM:2014:4356) gaat mede over verzekeringen en dan zie je dat niet snel wordt aangenomen dat de zorgplicht op dat punt wordt geschonden (heel kort samengevat: er werd door de klant gevraagd om bepaalde verzekeringen, hier kwam ook een offerte voor, maar het werd uiteindelijk niet uitgevoerd, was niet geen schending zorgplicht). In een andere recente rechtszaak werd juist meegenomen dat een hypotheekadvies onjuist was mede omdat er teveel werd verzekerd (klant vroeg specifiek om hypotheek op 1 salaris, advies was om ook het tweede inkomen te verzekeren, mede daardoor werd aangenomen dat de adviseur bekend was met het feit dat het risico tov 1 inkomen te groot was).
Een financieel adviseur succesvol aanspreken op zn zorgplicht is hoe dan ook erg moeilijk in Nederland.
Ik ben wel geïnteresseerd op basis waarvan jij tot een andere conclusie komt. In principe is het een gezond uitgangspunt dat jullie je zorgplicht ervaren als iets wat verder gaat dan wat strikt in de wet en jurisprudentie staat.

Maar dat dat niet voor alle financieel adviseurs geldt mag ook best gezegd worden.
Chakotay schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:38:
Wat voor bod raden jullie aan om te doen in zo'n situatie, de vraagprijs bieden of toch nog wat/ruim er onder? Volgens de aankoopmakelaar is het in deze buurt niet gebruikelijk dat er tegelijk meerdere boden op een woning zijn, en uit de verkoophistorie uit de buurt blijkt ook dat alles wel voor 5 tot 20k onder de vraagprijs verkocht is de afgelopen maanden.
Het wordt meestal als not done beschouwd om met meerdere geïnteresseerde partijen tegelijk te onderhandelen, dat staat ook in de diverse gedragscodes van makelaars. Het mag echter wel.
Mijn advies zou zijn om te bieden wat jij het huis waard vindt, op basis van een zo objectief mogelijke analyse. Wij kunnen met deze informatie echter totaal niet oordelen of dit huis scherp in de markt staat, of juist niet, en of je dus de vraagprijs moet bieden, of juist niet. Ga als je dat zelf ook niet kan bepalen op het advies van je makelaar af, daar betaal je hem voor, en praat ook eens met vrienden en familie die mogelijk ervaring of kennis op dit gebied hebben.
Wat hebben vergelijkbare huizen recent opgebracht, welke andere huizen staan te koop en hoe lang staat dit huis al te koop? Dat zijn vragen die je op weg helpen.
Kijk niet naar of andere huizen onder de vraagprijs verkocht zijn of niet. De vraagprijs is in principe uit de lucht gegrepen, de ene verkoper die zet hem laag om geen lange onderhandelingen te hebben en veel interesse te wekken of doet "bieden vanaf", de ander zet hem hoog in de hoop dat hij een gunstigere onderhandelingspositie heeft. Misschien doe je wel een hele goede deal door boven de vraagprijs uit te komen of misschien doe je wel een hele slechte deal ondanks dat je er ver onder uit komt, dat zegt in principe niks.
Laat je ook niet teveel gek maken door dat er gezegd wordt dat er veel/concreet interesse van anderen is. Dat zegt elke verkoper. Beter spijt dat je een huis niet gekocht hebt, dan spijt dat je het wel gekocht hebt en er staan nog miljoenen anderen huizen in Nederland.
[
Voor 34% gewijzigd door
ph4ge op 01-12-2015 22:56
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"