Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.630 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
thafusion schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:18:
[...]

We hadden een onderzoek als voorwaarden gesteld voordat we het koopcontract zouden tekenen. Er werd door de makelaar vooral gestrooid met termen als instap klaar, modern, gerenoveerd etc dus verwacht dat de vraagprijs nu ook omlaag gaat ivm achterstallig onderhoud + duidelijke gebreken (vocht).
Natuurlijk moet de prijs omlaag, je bod is immers gebaseerd op de gebreken die je kunt zien en in je bod kunt verwerken.

Wij hebben bijna hetzelfde gehad: optrekkend vocht (36% in de gefundeerde muren), rotte steunbalken (3) en schimmel. Dit kwam na de bouwkundige keuring en (geadviseerd) vervolgonderzoek naar voren.

We hebben naar aanleiding van deze uitkomst het voorlopig koopcontract niet getekend en zijn opnieuw in onderhandeling gegaan. We hebben de volledige kosten plus een buffertje voor onvoorziene kosten (er werd gewaarschuwd dat de inschatting een momentopname was) van de prijs af gekregen. We hebben het wel hard gespeeld, mede mogelijk omdat we wisten dat we de enige waren.

Het is een afweging, maar voor dit soort zaken moet je (vind ik) als koper de kosten niet dragen. Het gaat om structurele (kostbare) problematiek die echt opgelost moet worden. Helemaal als het later naar voren komt moet je gewoon de onderhandelingen heropenen, liefst met een offerte in bezit zodat je de kosten en risico's inzichtelijk hebt. Wanneer het vanaf de start duidelijk was is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Graag jullie advies:

Over twee weken heb ik de sleuteloverdracht en eindinspectie samen met de verkoper + makelaar. Nu kreeg ik door dat de oven in de keuken defect is geraakt en niet kan worden gerepareerd. Kan ik eisen dat deze op kosten van de verkoper vervangen moet worden? Gaat toch al snel om 1000 - 2000 euro.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
als ie 30 jaar oud is lijkt me niet, is ie 3 maanden oud dan is dat een andere zaak :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
2000,00 voor een oven? Kun je daar dan een heel everzwijn en zijn schoonmoeder in kwijt? Ik vind dat wat aan de dure kant, zou eerder zelf een oven uitzoeken, en de offerte naar de verkoper sturen, en dan aangeven dat je dit bedrag graag in mindering brengt op je bod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06
1000-2000 lijkt me ook veel, vooral omdat het kennelijk een oven betreft die al uit de garantie is, anders hadden ze hem natuurlijk wel laten repareren/vervangen. Dit betekent dat ie dus al wat ouder is. Hoe dan ook ga je in ieder geval wel kosten maken die niet bekend waren op het moment dat je alles overeenkwam met verkoper, dus lijkt me dat het niet meer dan fair is dat zij 100% van de 'waarde' vergoeden van een vergelijkbare oven. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een nieuwe vergelijkbare oven betalen, want die is meer waard dan een oude. Ik zou er gewoon een redelijk bedrag aan koppelen en dat voorstellen aan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Arrne schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:40:
[...]

Wat versta je onder achterstallig onderhoud? Want nu lijkt het alsof je alle kosten in het rapport, inclusief onderhoud op langere termijn (5 jaar) en verbeterpunten, in mindering wil brengen op de koopprijs, en dat is geen realistische verwachting. Zeker omdat je al een koopprijs overeengekomen was. Sommige dingen horen nu eenmaal ook bij het bezit van een huis, onderhoud in de toekomst is er daar 1 van.

Bedenk ook dat er altijd kostenposten gevonden zullen worden zodra je een bouwkundig onderzoek laat uitvoeren, daar zullen praktisch geen uitzonderingen op zijn.
Dat hangt er van af.

Als het een jaren 30 huis is mag er wel wat aan mankeren. Maar als het jaren 80 of jonger is dan mag er niet zoveel aan mankeren. Daar tussenin hangt het er erg vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wij zijn nu aan het wachten op de taxatie. Hoe lang duurde dit bij jullie? Dinsdag de opdracht gegeven.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 15:30
carpebios schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 23:08:
Wij zijn nu aan het wachten op de taxatie. Hoe lang duurde dit bij jullie? Dinsdag de opdracht gegeven.
Ik kreeg het rapport een paar dagen nadat de taxatie uitgevoerd was. Wanneer die uitgevoerd wordt kan ik natuurlijk niet weten, die moeten de taxateur en verkoper/makelaar inplannen. Dat weet je alleen als je het navraagt, als je pech hebt duurt het nog wat langer i.v.m. de kerstvakantie.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:56:
[...]

Dat hangt er van af.

Als het een jaren 30 huis is mag er wel wat aan mankeren. Maar als het jaren 80 of jonger is dan mag er niet zoveel aan mankeren. Daar tussenin hangt het er erg vanaf.
Daarom ook mijn vraag, wat versta je er onder. Bij verbeterpunten en onderhoud op de langere termijn kreeg ik adviezen als "dubbel glas op de bovenverdieping", "sluitwerk van die kozijnen vervangen", "dat boeiboord vervangen/opknappen". Dat zijn (imo) over het algemeen geen punten die je onder achterstallig onderhoud kan scharen, en waarvan je redelijkerwijs ook niet kan verwachten dat de verkoper daarvoor opdraait. Zeker als het iets is wat je makkelijk nog een paar jaar kan laten wachten.

Zoals ik zei, proberen kan natuurlijk altijd. Maar verwacht niet dat de verkoper bijvoorbeeld je dubbelglas gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Lensent schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:39:
[...]

De boete is al lang betaald, we zijn momenteel hypotheekvrij.
De boete wordt teruggestort/kwijtgescholden als we binnen 6 mnd weer een nieuwe hypotheek bij ze afsluiten.
Dan is dit gebeurd in de periode dat het dus mogelijk was om er onder uit te komen. Jammer dat dit niet is gebeurd. Je kon / kan namelijk bij de ING door rentemiddeling naar nieuwe voorwaarden waardoor de boete was vervallen.
In dit geval dus niet. ING is een goede partij tm 10 jaar vast. Daarboven zijn ze flink duurder dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:14
Net als een boel anderen lees ik ook al een tijd met dit forum mee en inmiddels hebben wij ook koopcontract getekend. Het is nu weekend dus kan ik het niet aan mijn adviseur vragen, maar wellicht weten jullie het antwoord.

Situatie is als volgt:

We hebben het huis gekocht. Hebben 2 inkomens, maar omdat mijn vriendin ZZP'er is en we haar inkomen in principe niet nodig hebben, hebben we dit buiten beschouwing gelaten. Scheelt een boel rompslomp.

Bovenop de reguliere hypotheek, we krijgen/lenen een X bedrag van haar ouders via het zogenaamde kasrondje. Dus wij betalen aflossing+rente, zij schenken dit eind van het jaar weer terug.
Nu is het zo dat het totale leenbedrag, dus inclusief het kasrondje, te hoog is voor alleen mijn inkomen. Echter, vanwege het kasrondje zijn we kostenneutraal en telt dit stuk lening dus niet mee in het totale leenbedrag.

Nu kreeg ik gister bericht van de bank, en geheel logisch, met de lening van jullie ouders komen jullie boven het maximale leenbedrag uit op alleen jouw inkomen. In de leenovereenkomst met onze ouders staat uiteraard niets over dat terug schenken van de betaalde rente+aflossing. Op het moment dat je dat doet, komt de Fiscus om de hoek kijken.

Vraag is dus hoe we dit schenken kunnen aantonen? Is het zo simpel als een schenkovereenkomst waarin pa en ma een X bedrag toezeggen per jaar mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan?

Andere mogelijkheid is om extra eigen vermogen bij te leggen of natuurlijk het inkomen van mijn vriendin mee gaan rekenen, maar dan moeten we boel dingen gaan aanleveren, komen er accountantskosten bij kijken etc. Zonde om die kosten te maken / in te teren op onze buffers als het niet hoeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Laat je ouders het bedrag alvast storten en voer het op als eigen vermogen dat je inbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

HuHu schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:24:
Laat je ouders het bedrag alvast storten en voer het op als eigen vermogen dat je inbrengt.
En dan is het opeens een gift geworden waardoor je met heel andere regels te maken hebt....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

trombom schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 09:25:
Nu kreeg ik gister bericht van de bank, en geheel logisch, met de lening van jullie ouders komen jullie boven het maximale leenbedrag uit op alleen jouw inkomen. In de leenovereenkomst met onze ouders staat uiteraard niets over dat terug schenken van de betaalde rente+aflossing. Op het moment dat je dat doet, komt de Fiscus om de hoek kijken.
Zolang je onder de 5K schenking per jaar blijft, doet de fiscus helemaal niets. ;) Gewoon benoemen dus.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Op het moment dat je de schenking in de leenovereenkomst zet, ziet de fiscus de schenking en het betalen van de rente + aflossing het niet meer als aparte handelingen, maar als een geheel en is het geen kasrondje meer. Dan vervalt dus het hele idee.

Storten en opvoeren als eigen vermogen wordt het inderdaad plots een schenking. Bank wil weten waar het geld vandaan komt en er komt belasting overheen of we moeten de schenking vast leggen bij de notaris. Vervalt ook het hele idee. Idee van het kasrondje, namelijk dat zowel de ouders als wij er voordeel van hebben. Immers zij kunnen een relatief hogere rente vragen en wij mogen de hypotheekrente aftrekken.

Ik ga er ook vanuit dat de bank hier een oplossing voor heeft, komt immers vaker voor en zij gaven ook aan dat dit een gebruikelijke manier was. Alleen adviseur heeft nu ook weekend en ben wel benieuwd wat de oplossing dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
naitsoezn schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:34:
[...]

En dan is het opeens een gift geworden waardoor je met heel andere regels te maken hebt....
Hoezo? Je kunt toch alvast de lening met de ouders aangaan? Overigens mogen ouders zo'n 50k schenken voor een eigen woning.

Ik hoefde aan de bank alleen een afschrift te laten zien met het bedrag. Een uitleg waar dat geld allemaal vandaan is gekomen was niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door HuHu op 19-12-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

HuHu schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:24:
[...]

Hoezo? Je kunt toch alvast de lening met de ouders aangaan? Overigens mogen ouders zo'n 50k schenken voor een eigen woning.

Ik hoefde aan de bank alleen een afschrift te laten zien met het bedrag. Een uitleg waar dat geld allemaal vandaan is gekomen was niet nodig.
Dan heeft de bank feitelijk verzuimd je die vraag te stellen want het uitdiepen van de herkomst van eigen geld moet onderbouwd worden. Vaak wordt hier niet al te veel op gelet in de praktijk dat klopt maar het maakt inderdaad nogal een verschil of het a- werkelijk eigen vermogen b- een schenking of c - een lening is

overigens bij een lening waarbij zelfs de rente terugschenking is vastgelegd gaat hij gewoon van je LTI af. De schenking wordt niet gezien als inkomen omdat deze herroepelijk is. Het is dus of een lening of een schenking.

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 19-12-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dus je wilt wel belastingvoordeel voor zowel jullie als de ouders, maar als daar ook 1 eventueel nadeel bij komt kijken dan is dat geen optie?

Wat de bank doet is logisch en als je afspreekt dat de ouders een schekking doen, moet je dat aangeven en vastleggen. Dat heeft nog steeds voordelen voor jullie, dus ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Elk voordeel heb zijn nadeel :-) Wat de bank nu vraagt is volkomen logisch, dat geef ik ook aan in mijn vraag.

Mijn vraag was wat er behalve de leenovereenkomst moest gebeuren voor het zogenaamde kasrondje. Mijn ouders, noch wij, hebben er problemen mee om hetgeen afgesproken is vast te leggen, dat geldt voor zowel de lening als de schenking. Alleen op het moment dat je die twee in dezelfde overeenkomst vastlegt gaat de fiscus moeilijk doen. En dan vervalt het grootste voordeel van het kasrondje. Vandaar de vraag hoe het schenkgedeelte dan wordt vastgelegd.

In het geval van een kasrondje gaat het overigens alleen bij de ING van je LTI af, bij de overige banken niet.

Maar we zullen maandag wel van de notaris/adviseur horen wat we hier wel / niet voor vast hoeven te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehouben
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04-2023
Interessante vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de notaris, ga het zeker even volgen hier :). Ik ga er zelf een beetje van uit dat het vastleggen op welke manier dan ook (in 1 of 2 overeenkomsten) beide voor problemen zou kunnen zorgen in de toekomst. Misschien is het ook wel niet genoeg voor de bank als het op papier staat. Zou zelf misschien wel de voorkeur hebben om dan maar het inkomen van mijn partner te laten meetellen, ook al kost dat wat meer moeite in het begin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

trombom schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:45:

In het geval van een kasrondje gaat het overigens alleen bij de ING van je LTI af, bij de overige banken niet.
Hoe kom je daar nu weer bij ? Je hebt gewoon een lening (bij je ouders) en daar moet over betaald worden. Dit is een verplichting die overal meegewogen wordt.

Daarnaast heb je een schenking van een x bedrag per jaar. Echter valt dit niet onder de normen van inkomen en telt simpelweg niet mee (behoudens bijzondere constructies )

[ Voor 46% gewijzigd door Ray op 19-12-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Krisp schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:34:
[...]

Zolang je onder de 5K schenking per jaar blijft, doet de fiscus helemaal niets. ;) Gewoon benoemen dus.
Als ze dit kalenderjaar al beginnen te storten, heb je in januari al 10K belastingvrij in de pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Ray schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:44:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij ? Je hebt gewoon een lening (bij je ouders) en daar moet over betaald worden. Dit is een verplichting die overal meegewogen wordt.

Daarnaast heb je een schenking van een x bedrag per jaar. Echter valt dit niet onder de normen van inkomen en telt simpelweg niet mee (behoudens bijzondere constructies )
Edit: Ik heb helemaal geen zin om hier uitgebreid op in te gaan. Dat jij het niet eens bent met de ruimte die de regelgeving hier in Nederland biedt, so be it.

Er zijn diverse mogelijkheden om de hypotheek rond te breien, wij zijn op zoek naar de voordeligste situatie voor ons en de schenking van onze ouders. De Nederlandse wet-/regelgeving biedt verschillende mogelijkheden en we hebben niet voor niets een adviseur ingeschakeld. Ik was gewoon benieuwd hoe het kasrondje dan werkte, maar dit zal ik zeker terug koppelen komende week voor diegene die het interessant vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door trombom op 19-12-2015 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

trombom schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:20:
[...]

Edit: Ik heb helemaal geen zin om hier uitgebreid op in te gaan. Dat jij het niet eens bent met de ruimte die de regelgeving hier in Nederland biedt, so be it.

Er zijn diverse mogelijkheden om de hypotheek rond te breien, wij zijn op zoek naar de voordeligste situatie voor ons en de schenking van onze ouders. De Nederlandse wet-/regelgeving biedt verschillende mogelijkheden en we hebben niet voor niets een adviseur ingeschakeld. Ik was gewoon benieuwd hoe het kasrondje dan werkte, maar dit zal ik zeker terug koppelen komende week voor diegene die het interessant vinden.
Ik ben zeer benieuwd wat de adviseur zegt. Volgens mij werkt het zoals Ray zegt: een lening van je ouders is een lening. Dat je hem effectief niet in je maandlasten voelt wegens de terugschenking van de rente is wat anders. Ik kan mij voorstellen dat niet elke bank dit correct uitvraagt, dat deden ze ook niet met studieschulden.

De term kasrondje is voor mij trouwens nieuw, het effect niet:
"Kasrondje 2015
Een kasrondje is volgens het woordenboek een aantal transacties waarbij geld wordt rondgepompt, hoewel het doel daarvan niet direct zichtbaar is. Meestal heeft het fiscale redenen. Dat is de reden dat het lenen en weer schenken ook wel kasrondje wordt genoemd. Een kasrondje om een huis te kopen bijvoorbeeld. Door dit kasrondje houdt u inkomsten over de lening en heeft uw zoon of dochter hypotheekrenteaftrek."

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

trombom schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:20:
[...]

Ik ben volledig op de hoogte van de mogelijkheden waarbij op de grens van wetgeving en gedragscode zaken worden gedaan. Dat is een keus van cliënt en adviseur. Zoals je zelf al stelt zoek je naar een situatie die voor jou het voordeligste uitkomt echter zal deze, indien volkomen transparant uitgewerkt, niet datgene zijn volgens wet en regelgeving toegestaan is. Juist dergelijke cases dragen bij aan wantrouwen in onze sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
misschien heeft dat wantrouwen wel meer te maken met schimmige constructies waarbij de client niet profiteert maar de adviseur maximaal profiteert, samen met de financier, terwijl de client de nek om wordt gedraaid met allerlei oneerlijke producten die verkocht worden als de kip met gouden eieren ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Wij bespreken op GoT alleen legale constructies, welke wellicht niet altijd de meest voordelige zijn. Elkaar daarop wijzen kan geen kwaad. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Bockelaar schreef op zondag 20 december 2015 @ 10:11:
misschien heeft dat wantrouwen wel meer te maken met schimmige constructies waarbij de client niet profiteert maar de adviseur maximaal profiteert, samen met de financier, terwijl de client de nek om wordt gedraaid met allerlei oneerlijke producten die verkocht worden als de kip met gouden eieren ;)
Ik snap ook niet wat deze reactie toevoegt aan de case die besproken wordt.

Dat er met name voor het provisieverbod mogelijk adviseurs waren die minder met het klantbelang om gingen maar meer aan zich zelf dachten is zeker waar. Echter dat is een compleet andere discussie.

In deze een dergelijke case wordjuist mogelijk de adviseur door cliënt gemotiveerd om informatie te geven of juist mogelijk achter te houden zodat enkel cliënt hiervan profiteert. IMHO moet je dat als adviseur niet willen als er duidelijk is dat er mogelijk misbruik gemaakt gaat worden. Let wel dat er ook prima op een transparante manier met familiebank constructies gewerkt kan worden

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 20-12-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Ray schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:06:
[...]

Ik snap ook niet wat deze reactie toevoegt aan de case die besproken wordt.

Dat er met name voor het provisieverbod mogelijk adviseurs waren die minder met het klantbelang om gingen maar meer aan zich zelf dachten is zeker waar. Echter dat is een compleet andere discussie.

In deze case word juist de adviseur door cliënt gemotiveerd om informatie te geven of juist mogelijk achter te houden zodat enkel cliënt hiervan profiteert. IMHO moet je dat als adviseur niet willen als er duidelijk is dat er mogelijk misbruik gemaakt gaat worden. Let wel dat er ook prima op een transparante manier met familiebank constructies gewerkt kan worden
Hoho, dat is absoluut niet het geval.

Dit was een constructie die vanuit de adviseur kwam als de meest voordelige optie voor mij, de cliënt. Ik heb absoluut niet de intentie om schimmige grenzen op te zoeken, maar als ik volledig open kaart heb gespeeld en vervolgens een adviseur mij advies geeft, moet ik daar wel op af kunnen gaan. Ik begrijp je constatering dan ook niet dat ik informatie wel/niet zou geven. Wij hebben een leenovereenkomst gebruikt, opgesteld door de adviseur, wij hebben volledig open kaart gespeeld over de diverse mogelijkheden en onze situatie, en dit was het advies wat wij kregen.

Als blijkt dat dit inderdaad een schimmige constructie is, ben ik de eerste die een andere optie kiest. Maar ik heb 3 oriënterende gesprekken gehad, 2 met adviseurs gelieerd aan een bank en 1 met een onafhankelijk adviseur alvorens met de onafhankelijk in zee te gaan. Allen gaven dezelfde opties! Mocht je dan toch iemand de zwarte piet willen toespelen over deze, in jouw ogen schimmige familiebank constructie, zal je bij je collega's moeten zijn. Ik probeer het gewoon netjes te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met het kasrondje is niets mis, zie onder paragraaf 4. Ben benieuwd naar de afloop van jouw specifieke geval.
https://www.eigenhuis.nl/...uders-helpen-kinderen.pdf
4. Het kasrondje
Een andere optie om uw kind te helpen, is het zogenoemde kasrondje. U leent dan geld aan uw kind voor de aankoop van een huis. Uw kind betaalt jaarlijks rente aan u en kan hierdoor in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek. Vanaf 2013 geldt voor starters dat er minstens annuïtair moet worden afgelost. Hierop moet de lening ook zijn aangepast. Zie hier voor meer informatie.

U schenkt in hetzelfde kalenderjaar een bedrag aan uw kind binnen de schenkingsvrijstelling. Met het kasrondje profiteert uw kind van zowel de fiscale aftrekbaarheid van de rente als van de vrijgestelde schenking. De rentebetaling en de schenking moeten losstaande rechtshandelingen zijn. Ze mogen niet met elkaar worden verrekend, want anders stelt de fiscus dat de rentelast niet op uw kind drukt en vervalt het fiscale voordeel van renteaftrek. Het kasrondje is overigens wel volkomen legaal.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Er gaan wat reacties door elkaar lopen en dat is niet de bedoeling.

Mijn initiële opmerking was dat dat een familie lening bij elke geldverstrekker als verplichting getoetst dient te worden en dus in mindering komt op je LTI. Dit als reactie op jou stelling dat dit enkel bij ING zo is.

Daarna komen er wat reacties dat niet per se zo hoeft te zijn en iemand die er direct maar een 'schimmige constructie' van maakt. Dat was ik niet.

Het bewust ontwijken van deze toetsing, ik zeg niet dat dit in jou case zo is, zou echter wel dubieus zijn.

Het is ook geen aanval op jou situatie maar een reactie op de stelling die je neerzette.

Dus voor de duidelijkheid. Het kasrondje is volledig legaal. Echter handelingen, die ik hier niet toe ga lichten, die ervoor zorgen dat er geen invloed is op de LTI maar wel recht op HRA zijn dat (meestal) niet. Nogmaals stel ik niet dat dit in deze case gebeurd. Ik had echter wel de tekst wat anders kunnen kiezen en stellen dat een adviseur mogelijk gemotiveerd kan worden ipv wat er nu staat. zie de edit hieronder

in deze een dergelijke case word mogelijk de adviseur door cliënt gemotiveerd om informatie te geven of juist achter te houden zodat enkel cliënt hiervan profiteert.

als ik zo terug lees snap ik ook niet waarom er niet direct vooraf overleg is geweest met de bank. Nu komt het als een soort verassing dat je lti overschreden wordt terwijl dit een logisch gevolg is van de constructie. Het inkomen van je vriendin kan mogelijk simpel aangetoond met 3 jaar ib aangifte en het was al sluitend geweest. Dit had je adviseur dus kunnen voorzien en er naar handelen lijkt me.

ik laat het hier overigens ook bij mits iemand onderbouwd wil discussiëren over de oorspronkelijke stelling.

[ Voor 55% gewijzigd door Ray op 20-12-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Duidelijk, dank voor de toelichting.

Helaas gaat 3 jaar IB aangifte niet op volgens de adviseur; Ze is nog geen 3 jaar ZZP, en daarom is er een additionele (lees accountantsverklaring) nodig. In principe niets mis mee, kost alleen (extra) tijd + geld en dat is zonde als het niet nodig is.

Ben inmiddels wel echt benieuwd wat adviseur gaat vertellen morgen.

Kijk je naar de stelling rondom familiebank constructies, schenkingen etc., dan lijkt het mij logisch dat als een familiebanklening een negatief effect heeft op je lti, een vastgelegde jaarlijkse schenking een positief effect zou moeten hebben op je lti? Of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

trombom schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:33:
Kijk je naar de stelling rondom familiebank constructies, schenkingen etc., dan lijkt het mij logisch dat als een familiebanklening een negatief effect heeft op je lti, een vastgelegde jaarlijkse schenking een positief effect zou moeten hebben op je lti? Of denk ik te simpel?
Een schenking is onzeker, je ouders mogen zich bedenken. Daardoor geeft dit geen zekerheid van inkomen en telt dit dus niet mee voor je lti. Mogelijk zijn er workarounds mogelijk via bijv. een lijfrente, maar ik verwacht eigenlijk van niet. Ik ben ze in ieder geval niet tegen gekomen.

[ Voor 41% gewijzigd door Milmoor op 20-12-2015 19:17 . Reden: Relevant gedeelte gequote ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Milmoor schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:12:
[...]

Een schenking is onzeker, je ouders mogen zich bedenken. Daardoor geeft dit geen zekerheid van inkomen en telt dit dus niet mee voor je lti. Mogelijk zijn er workarounds mogelijk via bijv. een lijfrente, maar ik verwacht eigenlijk van niet. Ik ben ze in ieder geval niet tegen gekomen.
Op het moment dat je (notarieel) vastlegt dat je jaarlijks een schenking krijgt van een X bedrag, staat dit volgens mij net zo vast als een 'vast' contract en geeft dit 'zekerheid' van inkomen. Voor zover dat uberhaupt kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-

[ Voor 122% gewijzigd door Ray op 20-12-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
trombom schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:09:
[...]

Op het moment dat je (notarieel) vastlegt dat je jaarlijks een schenking krijgt van een X bedrag, staat dit volgens mij net zo vast als een 'vast' contract en geeft dit 'zekerheid' van inkomen. Voor zover dat überhaupt kan :)
Mijn hypotheekverstrekker wilde toch echt een bewijs dat het geld van de schenking op mijn bankrekening stond: ze namen niet genoegen met een schriftelijke toezegging met handtekening op een kopie van het legitimatiebewijs van mijn ouders... Dus geen idee hoeveel waarde een dergelijke toezegging heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Het maakt voor mij persoonlijk ook niet uit, maar ik vind het wel een interessante discussie. Op het moment dat je ouders, of iemand anders, er voor zou tekenen dat jij jaarlijks een X bedrag geschonken krijgt, zou je dit kunnen zien als 'vast' inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:53

Chakotay

Lick here to continue

Zo, openingsbod gedaan... Nou hopen dat er deze keer niet een telefoontje met "tja, we hebben nog een bod gehad" binnenkomt.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Kju

Als je je maar niet gek laat maken.. Dit soort situaties zie ik steeds vaker..

In mijn eigen zoektocht ga ik deze week kijken naar een woning in een buurt waar mijn vrouw al een kavel heeft. Ik heb alleen geen zin om te bouwen maar als ik kijk naar wat ik zou moeten betalen moet ik misschien toch maar dat bouwen overwegen als ik geen grond hoef te kopen..

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Kju schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:02:

In mijn eigen zoektocht ga ik deze week kijken naar een woning in een buurt waar mijn vrouw al een kavel heeft. Ik heb alleen geen zin om te bouwen maar als ik kijk naar wat ik zou moeten betalen moet ik misschien toch maar dat bouwen overwegen als ik geen grond hoef te kopen..
Dat artikeltje kreeg ik ook al doorgestuurd inderdaad. De voorbehouden blijven er gewoon in, en ik ga ook niet boven mijn max uit (die een eindje onder de vraagprijs van dit huis ligt). Zoniet is het jammer maar helaas en gaan we maar weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Beetje gek laten maken (Amsterdam binnen de ring, redelijk onvermijdelijk), maar zonder financieringsvoorbehoud was ik er toch echt niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Chakotay schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:43:
Zo, openingsbod gedaan... Nou hopen dat er deze keer niet een telefoontje met "tja, we hebben nog een bod gehad" binnenkomt.
Spannend! Hoop dat je voor de kerst een reactie terug hebt van de verkopers, het duurt soms wel even en anders moet je 'in spanning' wachten tot volgende week maandag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

tweakerdennis schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:16:
[...]

Spannend! Hoop dat je voor de kerst een reactie terug hebt van de verkopers, het duurt soms wel even en anders moet je 'in spanning' wachten tot volgende week maandag
Zou fijn zijn als ze een beetje opschieten inderdaad, maar daar doe je helaas niets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Heb er nu een bij de hand. Hoekwoning in gewilde stad. begin deze maand op de markt rond de 675k. Bod gedaan van 640K maar geen schijn van kans. Bod van 675K zonder voorbehoud en nog wordt het een inschrijving, dus nog maar 10k erbij en bingo. moet nog 150k plus aan verspijkerd worden. Een dergelijke woning kost in mijn normale werkgebied nog geen 350K en dat is hij al wel af. Echt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Nu online

Kju

Tsja... waar ik wil wonen kost een vierkamer appartement al gauw 400k+ waar je voor dat geld vrijstaand kan wonen als je een kwartiertje bereid bent te rijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Tegenbod gehad, officieel in onderhandeling nu dus :) Het is een NVM-verkoopmakelaar, kans dat er alsnog 'concurrentie' komt nu is heel klein lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Nu online

Kju

Een NVM-er mag niet met meerdere kandidaten tegelijk onderhandelen maar als er tussentijds een bod komt die hoger is dan van jou staat niets hem in de weg om de onderhandeling met jou te staken en om te gaan onderhandelen met de andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Collega van mij heeft net zijn huis verkocht. Hadden al bod geaccepteerd. Dag voor het tekenen van het koopcontract kwam er nog een substantieel hoger van binnen van een andere partij, waar de oorspronkelijke kopers niet over heen konden/wilden gaan. Die mensen dachten een huis gekocht te hebben, maar helaas....

Over het kasrondje; Adviseur heeft aangegeven dat de bank een (aparte) overeenkomst wil zien waaruit de constructie blijkt, dus dat wij bedrag aan betaalde rente + aflossing jaarlijks terug geschonken krijgen. In dat geval telt het niet meer in je LTI. Geen probleem dus aangezien we die gewoon hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
(jarig!)
trombom schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:53:
Over het kasrondje; Adviseur heeft aangegeven dat de bank een (aparte) overeenkomst wil zien waaruit de constructie blijkt, dus dat wij bedrag aan betaalde rente + aflossing jaarlijks terug geschonken krijgen. In dat geval telt het niet meer in je LTI. Geen probleem dus aangezien we die gewoon hebben :)
Ik blijf dat altijd mooi vinden. Bij de bank wordt je vaak verplicht een overeenkomst te laten zien van de constructie waarna de belastingdienst juist eist dat er niet zo'n overeenkomst is en de schenking juist los moet staan van de betaalde rente omdat je anders geen HRA krijgt......

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
redwing schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:08:
[...]

Ik blijf dat altijd mooi vinden. Bij de bank wordt je vaak verplicht een overeenkomst te laten zien van de constructie waarna de belastingdienst juist eist dat er niet zo'n overeenkomst is en de schenking juist los moet staan van de betaalde rente omdat je anders geen HRA krijgt......
De schenking die wij jaarlijks krijgen is ook gewoon 'toevallig' net zo hoog als het bedrag aan rente+aflossing :)

Maar bijzonder blijft het wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
trombom schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:53:
Collega van mij heeft net zijn huis verkocht. Hadden al bod geaccepteerd. Dag voor het tekenen van het koopcontract kwam er nog een substantieel hoger van binnen van een andere partij, waar de oorspronkelijke kopers niet over heen konden/wilden gaan.
Niet zo netjes, maar geld is geld... Zolang ze geen bedrag hebben genoemd mag dat idd:
https://www.zelfverkopen....eerdere-partijen-mag-dat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph046ph
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:05
Ik heb interesse in een huis. Er is een aanbouw keuken (zeer luxe, heeft denk ik wel € 20.000 gekost) met ingebouwde apparatuur. Maar de verkopers hebben op de lijst "roerende zaken" aangegeven dat ze de koelkast (inbouw) willen meenemen.
Dit heb ik nog nooit gehoord, maar ik vraag me nu ook af of zoiets wel kan?

Ik dacht dat zo'n keuken vast zit aan woning en dat je niks kunt meenemen als koper zijnde. Maar kun je als koper een of meerdere van de volgende inbouwapparatuur (koelkast, kookplaat, vaatwasmachine, magnetron/oven) meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:31:
[...]

Niet zo netjes, maar geld is geld... Zolang ze geen bedrag hebben genoemd mag dat idd:
https://www.zelfverkopen....eerdere-partijen-mag-dat/
Daar hebben ze het over 'richtlijnen'. En dat zijn dan weer de richtlijnen van de NVM, waar die club ook lid van is. Wettelijk gezien is er niemand die je tegenhoudt als je met meerdere partijen onderhandelt.
Ph046ph schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:15:
Ik heb interesse in een huis. Er is een aanbouw keuken (zeer luxe, heeft denk ik wel € 20.000 gekost) met ingebouwde apparatuur. Maar de verkopers hebben op de lijst "roerende zaken" aangegeven dat ze de koelkast (inbouw) willen meenemen.

Ik dacht dat zo'n keuken vast zit aan woning en dat je niks kunt meenemen als koper zijnde. Maar kun je als koper een of meerdere van de volgende inbouwapparatuur (koelkast, kookplaat, vaatwasmachine, magnetron/oven) meenemen?
Als ze het van te voren aangeven, dan mogen ze volgens mij zelf de hele bovenverdieping meenemen :) Het gaat er om dat de 'nagelvaste' zaken, moeten blijven. Tenzij daar iets over is afgesproken. Inbouwapparatuur valt daar dus ook onder, en men maakt nu expliciet een afspraak van tevoren. Jij weet dat dat ding mee gaat. Als je er echt zo verliefd op bent, dan vraag je toch het typenummer en bestel je zelf direct een nieuwe?

[ Voor 52% gewijzigd door Kurkentrekker op 21-12-2015 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Gebruikelijk is het niet idd, maar als het vooraf helder is aangegeven dan is het volgens mij prima mogelijk. Ik zou het iig zeker gebruiken om in de onderhandelingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Zou ook goed een invul-foutje kunnen zijn natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:52
Vorige week heb ik finaal akkoord voor mijn hypotheek gekregen. Volgens mij hoef ik nu alleen mijn huis nog maar te verzekeren en dan krijg ik op 1 februari de sleutels :D d:)b

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06

Het is eigenlijk al gezegd hierboven, maar toch: als iemand wil kan hij alles meenemen wat hij wilt, zolang het maar duidelijk op papier staat wat je beiden ondertekent en waar je overeengekomen prijs op gebaseerd is. Als iemand besluit dat hij graag de achterdeur mee wilt nemen of de gipsplaten van het plafond dan is dan zijn goed recht. Niet heel handig en meestal niet rendabel. Maar in het geval van een keuken kan ik me best voorstellen dat ze in hun nieuwe huis bijv. niet blij zijn met wat daar staat, en de koelkast toevallig een goede maat heeft. Hoe dan ook vertegenwoordigt het waarde, voor zowel hen als jou, dus zorg dat het duidelijk op papier staat en dat je uiteindelijke bod overeenkomt met wat je voor het huis over hebt in de vorm zoals deze uiteindelijk wordt opgeleverd...

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 21-12-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Dinsdag precies een week gelegden de opdracht gegeven voor taxatie. Vanmiddag gebeld met de taxateur en wij kregen te horen dat er vanavond een datum ingepland zou worden om te gaan taxeren.... Dit kan nog eens lang gaan duren.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
Wij zijn druk aan het studeren op de hypotheekofferte. Een hoop vragen die naar boven komen, maar daar zal onze adviseur ons wel mee kunnen helpen gok ik zo. Wel benieuwd hoe het zit met de notaris, wij willen een notaris die op een uurtje rijden zit aangezien ons dit circa 500 euro scheelt met deze regio. Is dat heel gebruikelijk? Zoveel verdien ik normaal niet op een dag dus het lijkt mij de moeite, had al wel wat gevonden over een machtiging van verkoper (zodat we ze hier niet mee opzadelen).

Verder wil onze adviseur de overlijdensrisicoverzekering voor ons afsluiten zonder extra kosten, dus dat scheelt ook weer 250 euro. Ik ruik een poolbiljart! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Wij rijden ook 40 minuten omdat de notaris daar goedkoper is! Ons ORV is ook door de adviseur afgesloten, scheelde heel veel geld. Echte moet je wel kijken naar de voorwaarden en zo natuurlijk. Maar dat is wat je zelf wilt, qua risico en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is niet heel gebruikelijk maar als de verkoper het er mee eens is zal dat geen probleem te zijn. Mijn notaris zat ook niet in de buurt en de verkopende partij had een maximum aan reistijd gesteld en daar zat hij wel binnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Doen jullie zaken met onafhankelijke hypotheekadviseurs of met adviseurs van banken?
In het geval van onafhankelijke adviseurs: welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Niek_ schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:30:
[...]

Zou ook goed een invul-foutje kunnen zijn natuurlijk
Dat kan heel goed... Bij het huis waar ik nu op aan het bieden zijn stond aangevinkt dat de plavuizen meegaan. Volgens mij is het knap lastig om plavuizen niet-destructief te verwijderen :+ (En daarnaast had het huis nergens plavuizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Lensent schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:06:
Doen jullie zaken met onafhankelijke hypotheekadviseurs of met adviseurs van banken?
Er zijn mensen met positieve en negatieve ervaringen met onafhankelijke adviseurs in dit topic. Zo zijn er ook positieve en negatieve ervaringen met adviseurs van banken in dit topic te vinden.

Zeg het maar, wat wil je het liefst horen? :P

Ik heb zelf toevallig een goede ervaring met de lokale Rabobank. Maar, dan krijg je dus alleen iets aangeboden van die zelfde Rabobank. Daarnaast heb ik een mindere ervaring met de lokale hypotheekshop.
En met de kennis van nu, zou ik nu zelfs overwegen om de hypotheek zelf af te sluiten, mits de gewenste hypotheek erbij zit.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou echt iedere starter met een redelijk eenvoudige situatie (vaste baan, één of twee inkomens, eerste huis) aanraden om voor een online aanbieder te gaan waarbij je voor minder dan €1000 klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien niet iets perse voor hier maar...

Bepaalde kosten zijn fiscaal aftrekbaar, controleert de belastingdienst dat ook? Stel ik geef een hoog maar nog wel realistisch bedrag, gaan ze dat narekenen adv bonnetjes?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb via-via van een collega een naam doorgekregen van een klein bureau, zowel aankoopmakelaar als financieel adviseur, in de markt waarin ik zocht was dat echt wel nodig allebei. Hele goede ervaring mee, zonder hem had ik waarschijnlijk niet het hele proces van bod tot sleutel in *dertig dagen* kunnen afronden. De beste man heeft me een hypotheek gefixt binnen 8 werkdagen, dat was me in m'n uppie nooit gelukt. En de mogelijkheid tot snelle acceptatie en overdracht was wel wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven voor de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
Lensent schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:06:
Waarom zou je niet in zee willen gaan met een onafhankelijk adviseur? Bij een bank weet je welk product jouw geadviseerd gaat worden.

Een eerste gesprek is gratis.Plan een aantal gesprekken in en ga voor de adviseur die jou het beste gevoel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:22
Tsurany schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:19:

Bepaalde kosten zijn fiscaal aftrekbaar, controleert de belastingdienst dat ook? Stel ik geef een hoog maar nog wel realistisch bedrag, gaan ze dat narekenen adv bonnetjes?
De pakkans voor belastingfraude is niet heel groot, maar ook zeker niet te verwaarlozen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Pauperesk schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 20:19:
[...]

Natuurlijk moet de prijs omlaag, je bod is immers gebaseerd op de gebreken die je kunt zien en in je bod kunt verwerken.

Wij hebben bijna hetzelfde gehad: optrekkend vocht (36% in de gefundeerde muren), rotte steunbalken (3) en schimmel. Dit kwam na de bouwkundige keuring en (geadviseerd) vervolgonderzoek naar voren.

We hebben naar aanleiding van deze uitkomst het voorlopig koopcontract niet getekend en zijn opnieuw in onderhandeling gegaan. We hebben de volledige kosten plus een buffertje voor onvoorziene kosten (er werd gewaarschuwd dat de inschatting een momentopname was) van de prijs af gekregen. We hebben het wel hard gespeeld, mede mogelijk omdat we wisten dat we de enige waren.

Het is een afweging, maar voor dit soort zaken moet je (vind ik) als koper de kosten niet dragen. Het gaat om structurele (kostbare) problematiek die echt opgelost moet worden. Helemaal als het later naar voren komt moet je gewoon de onderhandelingen heropenen, liefst met een offerte in bezit zodat je de kosten en risico's inzichtelijk hebt. Wanneer het vanaf de start duidelijk was is het natuurlijk een ander verhaal.
Momenteel met de makelaar aan het communiceren, maar het lijkt erop dat de verkopende partij geen zin heeft om mee te betalen aan het aanvullende onderzoek (vloer moet open om bij de kruipruimte te komen) waarschijnlijk erna dus ook niet om het te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Natuurlijk willen ze dat niet, dat gaat niemand doen tenzij onomstotelijk vast staat dat je dat huis gaat kopen voor bedrag X. Je moet wel realistisch blijven in wat je verwacht natuurlijk.

Zou hij dat wel doen, dan loopt hij een groot risico terwijl jij alle risico's af lijkt te willen dekken en geen kosten wil maken. Er zijn tig redenen waarom een koop niet door zou kunnen gaan: je moet het nog eens zien te worden over de prijs, tot 3 dagen na overeenkomst kun je jezelf (zonder opgaaf van reden) terugtrekken, daarna volgt nog een voorbehoud financiering, etc. Dan zit hij dus met een kostenpost en een opengebroken vloer (zie dan maar eens een huis te verkopen), terwijl jij vrolijk verder kan zoeken naar een andere woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wil je fraudetips? Dan zit je toch echt op het verkeerde forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:48

over het algemeen, Nee.

maar ze kiezen gewoon een paar random mensen uit die ze dieper onderzoeken.
als jij daar dan tussen zit... tja...

mijn advies: gewoon niet doen, ze kunnen 5 jaar lang alles terughannesen en dan ben je gewoon de lul.
eerlijk duurt het langst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hann1BaL schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:30:
[...]

Wil je fraudetips? Dan zit je toch echt op het verkeerde forum.
Nee dat niet, maar vraag me af of ik al die bonnetjes even moet gaan ordenen en uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke bonnetjes? als het gaat om eenmalig aftrekbare kosten, dan houdt dat met een paar bonnetjes wel op toch?

Taxatie, bemiddeling en de factuur van de notaris...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Gisteren na het 1e bod hadden we na een uur of 2 al reactie, nu na het 2e bod al een dag stil... Duurtlang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

2 januari gesprek met de hypotheker :) ff kijken wat we kunnen met ons salaris. Ben wel benieuwd. Huren voorlopig nog ff, maar toch ff kijken wat er zo al bij komt kijken :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Hoi Tweakers,

Ik ben bezig met me te orienteren voor huizen. Echter heb ik geen flauw idee hoeveel je normaliter van een huis van+-250-275k kan afdingen. Is dat maar 5k of al gauw 10-20k? (ervanuit gaande dat een huis 'fair' priced is)
Dan weet ik namelijk ook een beetje naar wat voor soort huizen ik op zoek kan gaan. Ik vind het schandalig als ik dadelijk ga onderhandelen met enkele makelaars en dat uiteindelijk blijkt dat het allemaal veel goedkoper kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als een huis een prijs heeft die "fair" is, kan er natuurlijk weinig af. Anders was de prijs immers niet fair...

Verder is er geen standaard "regel" voor... Het is maar net hoe snel de huidige verkoper er vanaf wil, hoeveel concurrentie hij heeft, wat de hoogte van zijn hypotheek nog is, etc...

Het ene huis kan veel te duur in de markt gezet worden waarbij er nog ruimte is om te onderhandelen, en een ander huis kan enorm scherp in de markt gezet zijn waarbij er nauwelijks ruimte is,

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:47
Je kan eventueel bij de kadaster een woningrapport opvragen (kost +/- 25 euro), daarin staat voor hoeveel vergelijkbare huizen afgelopen periode zijn verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Squishie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:28:
Ik ben bezig met me te orienteren voor huizen. Echter heb ik geen flauw idee hoeveel je normaliter van een huis van+-250-275k kan afdingen. Is dat maar 5k of al gauw 10-20k? (ervanuit gaande dat een huis 'fair' priced is)
Er is geen 'standaard' percentage wat eraf kan. Sterker nog, in sommige regio's / prijsklassen zul je alweer boven de vraagprijs moeten bieden wil je een serieuze kans maken... Als je nu echt nog geen idee hebt: Oriënteer je dan eerst goed voordat je een bod doet, of laat je adviseren (bv door een aankoopmakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ligt ook heel erg aan de locatie... Mijn aankoopmakelaar geeft aan dat in Leiden het meeste voor de vraagprijs of soms zelfs hoger weggaat, maar in Alphen juist meestal eronder. Waar zoek je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
mkmi schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:39:
Je kan eventueel bij de kadaster een woningrapport opvragen (kost +/- 25 euro), daarin staat voor hoeveel vergelijkbare huizen afgelopen periode zijn verkocht.
http://www.kadaster.nl/we...minformatie.htm#Bestellen

3,50 voor een postcode (straat)
1,50 per adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Chakotay schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:40:
Ligt ook heel erg aan de locatie... Mijn aankoopmakelaar geeft aan dat in Leiden het meeste voor de vraagprijs of soms zelfs hoger weggaat, maar in Alphen juist meestal eronder. Waar zoek je?
Ben aan het kijken voor regio Noord-Brabant. Heb wat woningswensen, maar die zijn niet hard o.i.d. En twijfel of het nuttig is om meteen duizenden euro's te betalen voor een makelaar om te helpen met zoeken.

Merk echter dat kadaster vaak zeer ouddated is.... En prijzen ook niet lijken te kloppen

[ Voor 16% gewijzigd door Squishie op 22-12-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Tsurany schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:01:
Het is niet heel gebruikelijk maar als de verkoper het er mee eens is zal dat geen probleem te zijn. Mijn notaris zat ook niet in de buurt en de verkopende partij had een maximum aan reistijd gesteld en daar zat hij wel binnen.
Verkopende partij heeft toch niks te eisen qua reistijd / notaris? . De koper bepaald en betaald toch?
Mijn verkoper wilde ook niet helemaal naar Zoetermeer vanaf Schiedam. Die heeft dus de notaris gemachtigd.Ik rij graag voor een verschil van 400 euro even naar een andere stad hoor :)

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Murzeltje schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:54:
[...]

Verkopende partij heeft toch niks te eisen qua reistijd / notaris? . De koper bepaald en betaald toch?
Mijn verkoper wilde ook niet helemaal naar Zoetermeer vanaf Schiedam. Die heeft dus de notaris gemachtigd.Ik rij graag voor een verschil van 400 euro even naar een andere stad hoor :)
Kan in het koopcontract opgenomen worden. Ik had notaris keuze met maximum aan reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
thafusion schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:42:
[...]

Momenteel met de makelaar aan het communiceren, maar het lijkt erop dat de verkopende partij geen zin heeft om mee te betalen aan het aanvullende onderzoek (vloer moet open om bij de kruipruimte te komen) waarschijnlijk erna dus ook niet om het te repareren.
Dat hij niet mee wil betalen aan het onderzoek kan ik me iets bij voorstellen. Gaat het om destructief onderzoek? Dan ligt het natuurlijk wel wat lastiger, bij ons kan je zo de kruipruimte in. Extra onderzoek was dus ook zo gepiept.

Wij hebben gratis een offerte opgevraagd, aangegeven hoe de situatie was (nog niet gekocht, aanvullend onderzoek). Dat was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
Chakotay schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:50:
Gisteren na het 1e bod hadden we na een uur of 2 al reactie, nu na het 2e bod al een dag stil... Duurtlang :+
Ik moest bij 2 verschillende huizen meer dan een week wachten na het doen van een bod....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Piekartz87 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:59:
[...]

Ik moest bij 2 verschillende huizen meer dan een week wachten na het doen van een bod....
Inmiddels alsnog reactie gehad vanochtend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Ik moest ook steeds een week wachten met het bieden

Bij mij is nu alles vrijwel rond, 31 december naar de notaris
Gister het geld alvast overgemaakt naar de notaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Niet online
Squishie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:49:
[...]

Ben aan het kijken voor regio Noord-Brabant. Heb wat woningswensen, maar die zijn niet hard o.i.d. En twijfel of het nuttig is om meteen duizenden euro's te betalen voor een makelaar om te helpen met zoeken.

Merk echter dat kadaster vaak zeer ouddated is.... En prijzen ook niet lijken te kloppen
Als je van plan bent om zelf te bieden, zelf hypotheek af te sluiten, zelf verzekeringen te regelen, etc. dan begrijp ik je idee. Zeker niet alle, maar sommige aankoopmakelaars bieden het pakket van financiële inventarisatie, bieden, hypotheek regelen, verzekeringsadvies, begeleiding & nazorg aan voor exact dezelfde prijs als de Hypotheker (~2,5 - 3k). En als je dan een goede aankoopmakelaar hebt rekent hij de kosten op zo'n manier dat het nog het is ook gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar (500 à 1000 piek terug).

Maar uiteraard, gezien je je nog aan het oriënteren bent, vraag eerst eens wat gratis adviesgesprekken aan. Als je één of een paar huizen op het oog hebt, zullen zij je soms ook wel een richtprijs geven m.b.t. bieden.

Onze aankoopmakelaar heeft 10k van de vanaf prijs weten krijgen. Maar ons voordeel dat de woning een erfenis is en al ~2,5 jaar te koop stond. Als we het advies van de hypotheker, bank of familie hadden gevolgd hadden we er waarschijnlijk véél dichterbij de vanafprijs gezeten. Ik ben in ieder geval blij met de keuze voor aankoopmakelaar :)

[ Voor 28% gewijzigd door Nelicquele op 23-12-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:15

Rmg

[...]

En een hypotheekadvies bevat altijd
- financiële inventarisatie
- "hypotheek regelen", er zit ook online gewoon een persoon tussen die er voor zorgt dat de juiste documenten bij de hypotheekverstrekker komen
- verzkeringsadvies
- "Nazorg" (wat dat ook moge zijn.)

Dit kost je 650 bij een online zelfregel hypotheek (de simpelste) en 2500 bij een makelaar die all in doet.
Netto kost je dat respectievelijk ~400 euro versus ~1500 euro na aftrek.

Dat is dus 1100 euro netto voor eigenlijk het biedproces, begeleiding en het zoeken naar huizen.
Nou kan het zijn dat je makelaar er meer af krijgt, maar dat blijft koffiedik kijken.

Nou kan dit het best waard zijn afhankelijk van je situatie, maar het scheelt gewoon een bak met geld als je het zelf regelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 23-12-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
FabianGTI schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:21:
Ik moest ook steeds een week wachten met het bieden

Bij mij is nu alles vrijwel rond, 31 december naar de notaris
Gister het geld alvast overgemaakt naar de notaris :)
Lekkere manier om het jaar af te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]
Het kadaster is het officiële orgaan die het vastgoed registreert, dus die info klopt wel gewoon hoor :) . Sterker nog, wat in het kadaster staat is in beginsel gewoon de waarheid en kun je op terugvallen in gevallen van conflicten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nelicquele schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:23:
En als je dan een goede aankoopmakelaar hebt rekent hij de kosten op zo'n manier dat het nog fiscaal aftrekbaar is ook (+/- 1000 piek terug).
Dit klinkt bijna als fraude, maar misschien interpreteer ik het verkeerd? :)

Dit is wat je mag aftrekken:
bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)
En dit bijvoorbeeld niet:
bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
Uit jouw post proef ik een beetje dat jouw goede aankoopmakelaar alles onder bemiddelingskosten hypotheek opschrijft en niet een deel onder bemiddelingskosten aankoop woning? Zo ja, dan lijkt me dat fraude. Zo nee, dan maakt hij een normale factuur zoals elke makelaar dat hoort te doen (en niet alleen de goede :P )

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:47:
[...]
Dit klinkt bijna als fraude, maar misschien interpreteer ik het verkeerd? :)
Advies- en afsluitkosten zijn aftrekbaar toch? Als dat fraude is my bad.
Ik ben ook maar starter :)

Lezen is ook een kunst

[ Voor 12% gewijzigd door Nelicquele op 23-12-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Nelicquele schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:05:
[...]

Advies- en afsluitkosten zijn aftrekbaar toch? Als dat fraude is my bad.
Ik ben ook maar starter :)
Dat staat letterlijk in zijn post: bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie) mogen niet afgetrokken worden.

Als je die kosten gaat wegschrijven als kosten die wel afgetrokken mogen worden, is dat inderdaad fraude.

[ Voor 12% gewijzigd door Arrne op 23-12-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Niet online
Klopt. Was echt super met lezen, excuus.

Navraag gedaan bij de heer. Mevrouw moet niet lullen. Bemiddeling aankoop en advies- en afsluitkosten apart.

Neemt niet weg wat ik in de post zei. Aankoopmakelaar heeft ons op fijne manier geholpen in het hele proces en ik vond het het geld waard :)

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
Chakotay schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:16:
[...]

Inmiddels alsnog reactie gehad vanochtend :)
Hopelijk kom je er snel uit.

Ik heb overigens inmiddels een huis gekocht. 15 maart naar de notaris, 15 april is de overdracht.
Duurt nog even, maar dan heb ik wat om naar uit te kijken.

Het eerste huis waar we naar keken wordt nu verhuurd onder de leegstandswet. :P

Ik kan/kon gelukkig nog net gebruik maken van een starterslening.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Piekartz87 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:08:
[...]

Hopelijk kom je er snel uit.

Ik heb overigens inmiddels een huis gekocht. 15 maart naar de notaris, 15 april is de overdracht.
Duurt nog even, maar dan heb ik wat om naar uit te kijken.

Het eerste huis waar we naar keken wordt nu verhuurd onder de leegstandswet. :P

Ik kan/kon gelukkig nog net gebruik maken van een starterslening.
Mooi dat het (grotendeels) rond is daar!

Hier is inmiddels een eindbod gedaan halverwege tussen hun en ons vorige bod in. Ik ben benieuwd waar ze mee komen :)

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

Ik ga voor het eerst een bod doen maar zit met twee vragen:
1. wat is een normale periode voor het voorbehoud van financiering? Ik dacht zelf 6 weken.
2. Wat is een normaal bedrag voor het voorbehoud van de bouwkundige keuring? Ik dacht zelf €2000.

Kan iemand dit voor mij bevestigen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.