Goedenavond.
Ik lees al een tijdje account-loos mee met jullie ervaringen, omdat ik deze maand serieus wil gaan kijken naar het kopen van m'n eerste huis. Ik heb er veel van opgestoken. Mijn situatie in het kort: ik wil gaan samenwonen met m'n vriendin, die nog studeert en dus geen vast (benutbaar) inkomen heeft. Zelf heb ik een tijdelijk contract (intentieverklaring bij de werkgeversverklaring is al verkregen), waarmee ik de hypotheek prima zelf kan en wil dragen. Ik heb ook wat spaargeld voor handen, en ik heb geen schulden.
De afgelopen maanden hebben we online al 't één en ander berekend, bekeken en vergeleken. Verder dan online onderzoek plegen kwam en kom ik momenteel helaas niet, omdat ik nog een week tot anderhalve week buiten Nederland werkzaam ben. Als ik thuis ben, wil ik wel direct overgaan tot actie (oriënterend gesprek bij de bank, bezichtigingen, etc.). Momenteel heb ik al berekend wat m'n lasten ongeveer worden, hoeveel spaargeld ik beschikbaar heb, wat de inrichting ongeveer gaat kosten, etc.
Met behulp van de online calculators heb ik ook berekend wat ik maximaal zou kunnen lenen. Ik was bekend met het feit dat er met NHG sinds 1 januari 1% minder bovenop de koopsom van een huis te lenen is. Toen ik net opnieuw een berekening van m'n maximale lening deed, stond ik echter even voor een raadsel: de indicatie van de maximale lening was ineens 5% lager. Na wat onderzoek, vond ik dat
het hypotheeknorm-advies van Nibud voor 2016 voor dit verschil zorgt (hier was ik niet mee bekend). Met mijn bruto inkomen pakt dit precies 'nadelig' uit. Het bespaart me in de maandlasten €20,- (wat ik persoonlijk wel te overzien vind, ik kan ook wel €20,- missen volgens m'n berekeningen), terwijl het me qua spaargeld nu €7000,- extra zou kosten om een huis te kopen van de maximale lening in 2015 (een mooi bedrag wat wel in het huis zelf gestoken zou kunnen worden).
Nu meldt het Nibud zelf al dat er van de norm kan worden afgeweken als dit goed gemotiveerd en onderbouwd wordt. Wordt er doorgaans tijdens een oriënterend hypotheek-gesprek met een financieel adviseur bij het bepalen van de maximale lening gerekend met deze normen, en is zo'n afwijking realistisch? Ik snap de reden van de normen, maar ik vind het in dit geval wel een fors verschil met zich meebrengen.
De reden voor deze vraag is natuurlijk dat ik een huis op het oog heb met een vraagprijs die iets boven de maximale lening van 2015 zit, wat ik met inleg van spaargeld (en gebaseerd op berekeningen met de online calculators) had kunnen kopen, waarbij ik nog genoeg spaargeld als buffer zou overhouden. €7000,- zouden moeten missen, maakt het een stuk lastiger.