Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Alles afspraken met onze ouders zijn keurig vast gelegd in de leen/schenk overeenkomst en daarbij nog een bijlage met alle bedragen die wij maandelijks moeten betalen voor de lening en de bedragen er bij die wij jaarlijks geschonken krijgen.
Op deze manier telde de lening overigens ook niet mee voor de maximale leencapaciteit, wat i.v.m. extra inkomen ook niet heel relevant meer was uiteindelijk.
Zojuist even nagevraagd bij onze salaris administratie afdeling, die zeggen het volgende:Arrne schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:17:
[...]
Overigens is het me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt met brutoloon, je kan geen hoger inkomen hebben dan je bruto jaarloon. Ik zou eerst eens goed kijken hoe je salaris nu eigenlijk opgebouwd is.
Kijk inderdaad ook eens naar de gelinkte werkgeversverklaring, daarin staat precies wat meegerekend wordt.
Het is helaas geen bonus met vooraf opgestelde regelmaat, maar over een jaar gezien klopt dit wel ongeveer. Kan ik dan enigszins rekening houden met het cumulatieve, of echt alleen jaarsalaris BT op de salarisstrook voor het berekenen van een hypotheek?
Wellicht dat je hypotheekadviseur het zodanig kan voorwoorden dat de bank er mee akkoord gaat. De vraag is echter of je dat moet willen, wat als het slechter met het bedrijf gaat en men de bonus afgeschaft?
EDIT: Wat Arrne dus ook al zei op de vorige pagina (die ik nog niet gelezen had)...)
[ Voor 9% gewijzigd door B-Real op 05-01-2016 13:18 ]
Ik heb geen idee wat bij jou wel en niet inbegrepen is onder "jaarloon BT". Kijk eens bij de toelichting in de door IceM gelinkte werkgeversverklaring, daar staat precies uitgelegd wat meegerekend wordt. Dan kun je zelf uitrekenen welk bedrag meetelt voor de hypotheek. Je kunt in ieder geval niet zomaar het ene of het andere bedrag nemen, en daar mee aan de slag gaan.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:40:
[...]
Zojuist even nagevraagd bij onze salaris administratie afdeling, die zeggen het volgende:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het is helaas geen bonus met vooraf opgestelde regelmaat, maar over een jaar gezien klopt dit wel ongeveer. Kan ik dan enigszins rekening houden met het cumulatieve, of echt alleen jaarsalaris BT op de salarisstrook voor het berekenen van een hypotheek?
We krijgen hier een maandelijks "budget" dat kan worden ingezet voor vrije dagen, oude spaarloon regelingen, fiets, etc, of gewoon uitbetaald. Dat mag ik volgens de bank gewoon meenemen in de hypotheek, en staat ook als vast salaris op mijn werkgeversverklaring.
In other news, eindelijk een afspraak om de boel te tekenen

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Nee, dat kan dus juist niet aangezien er ook variabele componenten bij het cumulatieve salaris inbegrepen zijn. Die je dus niet mag meerekenen.Chakotay schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:51:
Volgens mij is het cumulatieve salaris simpelweg alle maandsalarissen van dat jaar totaan de salarisstrook in kwestie bij elkaar op geteld. Aan de hand daarvan kan dan je opgebouwde vakantiegeld / 13e maand / etc berekend.
Na de bezichtiging gelijk een tweede bezichtiging aangevraagd, en de stoute schoenen vast aangetrokken door een eerste brutale openingsbod te doen.
Moet namelijk nog genoeg aan gedaan worden.
Ben benieuwd wanneer we een reactie krijgen. Makelaar reageerde iig niet raar of negatief op dit lage eerste bod.
Wat zijn de specifieke gedachten bij een tweede bezichtiging als je nu een openingsbod hebt gedaan?
Wij hebben vandaag juist een bezichtiging in ons huis.
Hoop dat het wat gaat worden.....
Nu hebben we gisteren een telefonisch gesprek gehad bij de Rabobank, wat eigenlijk een domper werd.
Mijn vriendin werkt +/- 35 tot 38 uur in de detailhandel. Echter is ze hier in doorgestroomd vanuit haar bijbaantje. Ze heeft een vast contract voor onbepaalde tijd. Echter heeft ze volgens haar 12 uur op papier staan. Wel heeft ze het afgelopen jaar wel 35 tot 38 uur per week gewerkt.
Ik weet echter niet hoe de meeste banken dit zien. De Rabobank ziet dit in ieder geval als een variabel inkomen. Echter, als wij de NHG regels er op na slaan, lijkt het gewoon een volledig inkomen te zijn. Door dit issue krijgen wij bij de Rabobank veel minder hypotheek.
Nu heb ik bij Eye open een proef berekening gedaan en hier komen totaal andere getallen uit. Blijf het erg vreemd vinden. Ik heb volgende week maandag een gesprek met Eye open, wellicht kan deze beter aan onze hypotheek wensen voldoen.
[ Voor 4% gewijzigd door Newjersey op 05-01-2016 14:55 ]
Ik ga hier niet teveel info verspreiden, je weet maar nooit.Rob-T6 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:42:
Wat voor een soort huis betreft het, en waar?
Wat zijn de specifieke gedachten bij een tweede bezichtiging als je nu een openingsbod hebt gedaan?
Wij hebben vandaag juist een bezichtiging in ons huis.
Hoop dat het wat gaat worden.....
Tweede keer kijken kan nooit kwaad, dit keer met een familielid erbij voor de bekende frisse blik.
Het bod hebben we gedaan omdat we ondanks de eerste keer kijken wel gewoon serieus geintresseerd zijn en om mogelijk een voorsprong te hebben qua tijd bij meer gegadigden.
€ 150.000 voor een eengezinswoning is niet veel in mijn omgeving, ligt ook aan de staat van de woning en het oppervlak natuurlijk.
Wat er aan gedaan moet worden, zijn dat onderdelen die moeten, of die voor jullie 'moeten' om het naar het zin te krijgen?
Uiteindelijk moet er overal nieuw spul op de vloer, alles opnieuw schilderen, keuken kan opgeknapt worden, toilet is basic maar voldoet, badkamer moet wel gedaan worden.
Met 90 m2 woonoppervlak niet overdreven groot maar dat vinden we ook niet noodzakelijk. Prijs en locatie (kindje) is voor ons belangrijker plus dat het een goede buurt betreft.
We zien dit ook wel een beetje als een investeringsobject en na ons restschuld debacle moeten we ook met minder genoeg nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Lensent op 05-01-2016 15:18 ]
Nu alles gaan regelen met de bank en met mijn broertje die ons huis koopt :-).
een makelaar reageert nooit raar daar krijgt hij namelijk voor betaaldLensent schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:22:
Wij hebben vandaag een bezichtiging gehad bij een eensgezinswoning met vr pr 150.000 kk.
Na de bezichtiging gelijk een tweede bezichtiging aangevraagd, en de stoute schoenen vast aangetrokken door een eerste brutale openingsbod te doen.
Moet namelijk nog genoeg aan gedaan worden.
Ben benieuwd wanneer we een reactie krijgen. Makelaar reageerde iig niet raar of negatief op dit lage eerste bod.
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Ik ben mijzelf aan het orienteren op de huizenmarkt voor een eerste aanschaf van een woning. Het huren in mijn eentje is vrij prijzig en ik zie leuke appartementen die goed betaalbaar zijn. Graag stop ik mijn geld in een goedkope woning ipv duur huren.
Mijn situatie: alleen, eind twintig. Blijf graag wonen waar ik nu woon (Arnhem)
Nu viel mijn oog op een appartement van 90.000 euro. Dit is een vanaf prijs staat op de website en het is de bedoeling dat mensen bieden. Het valt mij op dat er 4 appartementen in dat gebouw leeg staan, zegt dit misschien iets over de woning? En raden jullie het aan / af om iets goedkoops alleen aan te schaffen? En hebben jullie tips bij het oriënteren naar een woning? (Uiteraard ga ik ook dit forum doorspitten)
[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-01-2016 19:37 ]
In mn oude straat staan er nog 12 te koop ivm veel doorstromers. Alle VVEs zijn ook op orde.
Mijn tip uit eigen ervaring: koop geen appartement maar een eengezinswoning. Die verkopen veel vlotter door. Je weet nooit welke wending t leven neemt... Ik spreek uit ervaring.
Je kan niet in andermans hoofd kijken maar ik zie wel een paar dingen. Appartement= VVE, misschien is daar iets mis mee? Malburgen is absoluut niet de beste buurt. Dat is zeker mee genomen in de prijs.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:36:
Beste Tweakers,
Ik ben mijzelf aan het orienteren op de huizenmarkt voor een eerste aanschaf van een woning. Het huren in mijn eentje is vrij prijzig en ik zie leuke appartementen die goed betaalbaar zijn. Graag stop ik mijn geld in een goedkope woning ipv duur huren.
Nu viel mijn oog op een appartement van 90.000 euro. Dit is een vanaf prijs staat op de website en het is de bedoeling dat mensen bieden. Het valt mij op dat er 4 appartementen in dat gebouw leeg staan, zegt dit misschien iets over de woning? En raden jullie het aan / af om iets goedkoops alleen aan te schaffen? En hebben jullie tips bij het oriënteren naar een woning? (Uiteraard ga ik ook dit forum doorspitten)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
En ga rekenen, als je een goedkoper appartement gaat opknappen, voordeliger?
Verwijderd
Lijkt nogal op een appartement waar ik mee bezig ben geweest om te kopen. Mijn aankoopmakelaar waarschuwde mij voor het feit dat het balkon alleen maar bereikbaar was via de slaapkamer. Dat lijkt hier ook het geval. Veel mensen vinden dat niks (dealbreaker!) en dat bemoeilijkt dus later weer de verkoop.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:36:
Beste Tweakers,
Daarnaast was het in mijn geval zo dat ze eerst een gewone vraagprijs hadden, en dat werd later 'bieden vanaf'. Zelfs ook dat zinnetje 'vanaf deze prijs worden biedingen door verkoper serieus in overweging genomen'. Meer een stukje marketing in mijn geval dus. 5k eronder geboden en er is serieus naar gekeken. Ging niet door ivm restschuld.
En als alleenstaande wachten totdat er iemand in je leven opduikt om samen wat te kopen, of eerst goedkoop zelf wat te kopen, misschien extra snel afbetalen zodat je lekker wat eigen vermogen hebt voor de doorgroei, altijd lastig. Mijn 'theorie': Als je een goedkoper appartement voor jezelf hebt, ben je blij dat je de huur niet meer over de balk gooit elke maand. Mocht er in korte tijd ineens iemand opduiken om snel iets groters uit te gaan zoeken... dan zul je daar vast ook wel blij mee zijn en dan schiet je er niet eens zo heel veel bij in waarschijnlijk.
Stel jezelf de vraag of je bereid bent 10 jaar in dat appartement te gaan wonen. En fiets 's avonds na 21 uur eens door de straat.
Ze wachten liever een half jaar langer omdat het huis pas net te koop staat. Zover ik weet hebben ze al minimaal 6 bezichtigingen gehad maar niemand anders heeft een bod gedaan.
Ben ik nu gek maar een bod van 9% onder de vraagprijs is zo gek toch niet?
Ik twijfel nu eigenlijk om een hoger bod te plaatsen maar eigenlijk zou ik gek zijn omdat te doen.
Jullie mening?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Misschien is de verkopende partij en/of makelaar van mening dat de woning daadwerkelijk meer waard is en wachten ze nog even af. Geen gek idee als de woning kort te koop staat maar al wel in die korte tijd een aantal keren is bezichtigt.
Misschien moet de verkopende partij de woning wel voor een bepaalde prijs (niet ver van de vraagprijs) verkopen ivm met een eventuele restschuld of dure volgende woning.
WOZ waarde zegt ook niet altijd evenveel. De woning die ik gekocht heb was ook populair (meerdere bezichtingen in korte tijd, ik bracht als eerste een bod uit) en is ook flink meer waard dan de WOZ waarde (scheelt iets van 15 á 20%). Komt denk ik omdat de andere woningen in de straat geen uitbouw, grote dakkapel, uitgebouwde schuur, nieuwe keuken, badkamer en keuken hebben.
Ik zou in jouw geval proberen om het contact met de makelaar warm te houden en bij hem proberen te achterhalen wat de verkopende partij dan zelf in gedachte heeft zodat je wellicht opnieuw een bod kunt overwegen.
Tsja, dat ligt heel erg aan waar het is. Bij ons krijg je met zo'n bod (in de juiste wijken) ook nul op het rekest. Valt heel weinig over te zeggen zonder kennis van de markt.icecreamfarmer schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:50:
Net iets aparts meegemaakt. Had een bod gedaan van €220k voor een huis met een vraagprijs van €242k met een woz van €203k. Belt de makelaar net terug dat ze het bod te mager vonden en ze het verschil te groot vonden en zodoende geen tegenbod doen.
Ze wachten liever een half jaar langer omdat het huis pas net te koop staat. Zover ik weet hebben ze al minimaal 6 bezichtigingen gehad maar niemand anders heeft een bod gedaan.
Ik twijfel nu eigenlijk om een hoger bod te plaatsen maar eigenlijk zou ik gek zijn omdat te doen.
Jullie mening?
Hangt er helemaal vanaf wat jij het huis waard vind. Als je onderzoek hebt gedaan of een expert dat heb laten doen en je komt tot de conclusie dat 220k wel zo'n beetje het maximum voor dit huis is dan moet je niet meer bieden, als je vind dat het huis meer waard is kan je het wel doen.icecreamfarmer schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:50:
Net iets aparts meegemaakt. Had een bod gedaan van €220k voor een huis met een vraagprijs van €242k met een woz van €203k. Belt de makelaar net terug dat ze het bod te mager vonden en ze het verschil te groot vonden en zodoende geen tegenbod doen.
Jullie mening?
Maar goed, ik heb het zelf ook meegemaakt een paar jaar geleden. Uiteindelijk afgeketst en een jaar later gezien dat dat voor de verkoper geen goede keuze is geweest. Afketsen als je er niet uit komt is part of life en als 1 van de partijen wil afwachten is dat zijn keuze. Als je je maar niet laat meeslepen en uiteindelijk flink meer gaat bieden dan wat je toen je nog rationeel dacht bedacht had.
Het heeft niks met de locatie te maken, maar alleen met de verkooptactiek van de verkoper (al kiezen makelaars in dezelfde gebieden vaak dezelfde tactieken als je de berichten mag geloven, een vorm van marketing). In een populaire wijk kan je hoog in de boom gaan zitten met je vraagprijs en in een niet populaire wijk kan je laag gaan zitten, het is maar net welke tactiek je als verkoper kiest. Zelfde geld voor een koper, die kan in een keer zn maximum bieden of heel laag bieden met heel veel onderhandelingsruimte. De kunst is om dat van de andere partij in te schatten en je niet te laten verleiden om boven je maximum uit te komen.Pauperesk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:02:
Tsja, dat ligt heel erg aan waar het is. Bij ons krijg je met zo'n bod (in de juiste wijken) ook nul op het rekest. Valt heel weinig over te zeggen zonder kennis van de markt.
[ Voor 24% gewijzigd door ph4ge op 06-01-2016 11:13 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat klopt natuurlijk helemaal. Conclusie blijft in ieder geval dat je o.b.v. de gegeven informatie geen zinnige uitspraak kunt doen.ph4ge schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:08:
[...]
Het heeft niks met de locatie te maken, maar alleen met de verkooptactiek van de verkoper (al kiezen makelaars in dezelfde gebieden vaak dezelfde tactieken als je de berichten mag geloven, een vorm van marketing). In een populaire wijk kan je hoog in de boom gaan zitten met je vraagprijs en in een niet populaire wijk kan je laag gaan zitten, het is maar net welke tactiek je als verkoper kiest. Zelfde geld voor een koper, die kan in een keer zn maximum bieden of heel laag bieden met heel veel onderhandelingsruimte. De kunst is om dat van de andere partij in te schatten en je niet te laten verleiden om boven je maximum uit te komen.
Vragen kan altijd, maar een verkoper is natuurlijk niet verplicht om die aan je te overhandigen.... Is vziw ook niet gebruikelijk tijdens het biedproces, om de koper vrijwillig wijzer te maken... Bovendien is het maar de vraag of er een officieel taxatierapport beschikbaar is bij verkopers, want die worden vaak door (potentiële) kopers opgesteld. Verkopers doen het vaker met onofficiële waarde-inschattingen.Lensent schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:12:
Kan ik tijdens het bieden bij de makelaar om een taxatierapport vragen? Ik ga er vanuit dat deze gewoon beschikbaar is of hoeft dit niet zo te zijn?
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Helemaal mee eens. Het betreft trouwens een woning in de regio Tilburg dus geen randstad taferelen.B-Real schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:59:
Dat kan tal van redenen hebben natuurlijk.
Misschien is de verkopende partij en/of makelaar van mening dat de woning daadwerkelijk meer waard is en wachten ze nog even af. Geen gek idee als de woning kort te koop staat maar al wel in die korte tijd een aantal keren is bezichtigt.
Misschien moet de verkopende partij de woning wel voor een bepaalde prijs (niet ver van de vraagprijs) verkopen ivm met een eventuele restschuld of dure volgende woning.
WOZ waarde zegt ook niet altijd evenveel. De woning die ik gekocht heb was ook populair (meerdere bezichtingen in korte tijd, ik bracht als eerste een bod uit) en is ook flink meer waard dan de WOZ waarde (scheelt iets van 15 á 20%). Komt denk ik omdat de andere woningen in de straat geen uitbouw, grote dakkapel, uitgebouwde schuur, nieuwe keuken, badkamer en keuken hebben.
Ik zou in jouw geval proberen om het contact met de makelaar warm te houden en bij hem proberen te achterhalen wat de verkopende partij dan zelf in gedachte heeft zodat je wellicht opnieuw een bod kunt overwegen.
Dat ze het er niet mee eens zijn kan ik nog wel begrijpen maar geen tegenbod vind ik apart. Dan had ik zelf nog kunnen zien wat ze dan voor ogen hadden.
Overigens kwam ik na berekeningen eruit dat de woning een waarde moet hebben rond de €225k - €230k.
Zo laag vond ik mijn bod dus niet. Ze hebben overigens al een nieuwe woning gekocht welke ze rond mei krijgen. Ik ga voor nu in ieder geval niet hoger zitten. Elke €1k die ik meer bied boven de €210k komt uit mijn eigen vermogen. Dus ik was niet van plan veel hoger te gaan zitten misschien in mei nog eens kijken.
Edit: Via het kadaster gegevens opgevraagd, Huis is in 1986 voor €107k gekocht. Er rusten nu twee hypotheken op uit 2005 en 2008 (renovaties?) met een totale waarde van €151k. Of te wel geen financiële problemen en ik mij wordt eigenlijk gevraagd om de overwaarde van dit stel te verhogen.
Nu weet ik zeker dat ik niet hoger ga bieden.
[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-01-2016 14:29 ]
Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen "bieden vanaf"? Ik heb nu een huis op het oog die al twee jaar te koop staat, waarbij ook van dit bieden gebruik wordt gemaakt. Hoe ik het lees is het gewoon de vraagprijs als die al zo lang te koop staat.Chicane600 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:51:
[...]
Daarnaast was het in mijn geval zo dat ze eerst een gewone vraagprijs hadden, en dat werd later 'bieden vanaf'. Zelfs ook dat zinnetje 'vanaf deze prijs worden biedingen door verkoper serieus in overweging genomen'. Meer een stukje marketing in mijn geval dus. 5k eronder geboden en er is serieus naar gekeken.
Ik zou het niet te serieus nemen. Het is gewoon marketing. Het feit alleen al dat jij nu twijfelt wat je er mee moet doet laat zien dat het werkt.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:28:
[...]
Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen "bieden vanaf"? Ik heb nu een huis op het oog die al twee jaar te koop staat, waarbij ook van dit bieden gebruik wordt gemaakt. Hoe ik het lees is het gewoon de vraagprijs als die al zo lang te koop staat.
Bieden vanaf suggereert een lagere prijs en meerdere mensen die deze prijs op gaan drijven.
Je moet ten alle tijden bieden/betalen wat je zelf voor het huis over hebt. Of ze er nou vraagprijs of bieden neer zetten zou voor dat bedrag niet uit mogen maken
[ Voor 31% gewijzigd door BasvanS op 06-01-2016 14:55 ]
Als je geen haast hebt, kun je prima wachten. Zij kunnen dat op dit moment ook. De kadastergegevens zeggen niet al te veel. De waarde van 1986 en de lastig in te schatten waardevermeerdering door wijzigingen aan het huis geven weinig specifieke informatie. De hoogte van de hypotheek is natuurlijk niet per se relevant voor de verkoopprijs.icecreamfarmer schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:43:
[...]
Helemaal mee eens. Het betreft trouwens een woning in de regio Tilburg dus geen randstad taferelen.
Dat ze het er niet mee eens zijn kan ik nog wel begrijpen maar geen tegenbod vind ik apart. Dan had ik zelf nog kunnen zien wat ze dan voor ogen hadden.
Overigens kwam ik na berekeningen eruit dat de woning een waarde moet hebben rond de €225k - €230k.
Zo laag vond ik mijn bod dus niet. Ze hebben overigens al een nieuwe woning gekocht welke ze rond mei krijgen. Ik ga voor nu in ieder geval niet hoger zitten. Elke €1k die ik meer bied boven de €210k komt uit mijn eigen vermogen. Dus ik was niet van plan veel hoger te gaan zitten misschien in mei nog eens kijken.
Edit: Via het kadaster gegevens opgevraagd, Huis is in 1986 voor €107k gekocht. Er rusten nu twee hypotheken op uit 2005 en 2008 (renovaties?) met een totale waarde van €151k. Of te wel geen financiële problemen en ik mij wordt eigenlijk gevraagd om de overwaarde van dit stel te verhogen.
Ja, de verkopers hebben een overwaarde, maar er is een grote kans dat ze zelf ook weer een huis nodig hebben en ze die overwaarde net zo hard weer moeten investeren. Indien je lang op 1 huis woont, mag ik hopen dat er sprake is van overwaarde, want dat is niet meer dan gezond.
De verkoper heeft misschien net als jij geen grote haast en met meerder bezichtingen houden ze nog vast aan de vraagprijs. Vind ik ook geen gekke redenatie.
Als je toch nog een poging wilt wagen dan zou ik sowieso voet bij stuk houden en je bod niet (teveel) verhogen en proberen te achterhalen wat de verkopende partij als minimum wil om, zoals eerder gezegd, het contact toch warm te houden.
Overigens zegt de hypotheek van 151k ook niet heel veel natuurlijk. Als de woning, t.o.v. vergelijkbare woningen gewoon een fatsoenlijke prijs heeft dan is er met de vraagprijs weinig mis. De waarde van een woning haakt toch voor een groot deel af van het fenomeen "wat de gek er voor geeft".
In mijn zoektocht naar een woning zag ik het steeds vaker voorbij komen, in mijn regio vooral van één bepaalde makelaar. Het is eigenlijk een omgekeerde situatie t.o.v. van een vraagprijs.Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen "bieden vanaf"? Ik heb nu een huis op het oog die al twee jaar te koop staat, waarbij ook van dit bieden gebruik wordt gemaakt. Hoe ik het lees is het gewoon de vraagprijs als die al zo lang te koop staat.
Bij een vraagprijs zet de verkoper op een bepaald bedrag in en houdt men vaak wat wisselgeld aan omdat de koper vrijwel altijd lager bied, de verkoper doet dus eigenlijk de eerste zet.
Bij bieden vanaf is de koper als eerste aan zet door een bod te doen en kan de verkopende partij de prijs verhogen door een tegenbod te doen.
Voelt voor mij persoonlijk wat onwennig en geeft mij ook het gevoel dat de verkoper iets meer in het voordeel is, misschien wel onterecht.
Ik moet wel zeggen dat 20k eraf al een flinke hap lijkt en de rek er misschien weer uit is. Misschien deden ze dit ook om gevonden te worden door mensen die zoeken in de categorie tot 100k.
Als je er vertrouwen in hebt dat je wel iets anders leuks gaat vinden als dit het niet wordt, kun je rustig extra laag inzetten om een beetje gratis feeling en ervaring op te doen met het biedproces
Zijn er ervaringen hiermee waarbij rente en aflossing jaarlijks betaald worden ipv maandelijks? Heb wel ergens gelezen dat minimaal jaarlijks betaald moet worden, maar bij diverse rekenvoorbeelden en voorbeeldcontracten wordt altijd uitgegaan van betaling per maand.
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar jaarlijks ipv maandelijks, maar vraag me af of dit problemen op kan leveren met de belastingdienst.
En is het berekenen van een afsluitprovisie (max. 1,5% van de lening) hierbij nog toegestaan, nadat dit bij banken sinds 2013 is afgeschaft?
Voor de registratie van de lening bij de belastingdienst moet je het online registratie formulier invullen. Moet je hierbij ook standaard het contract opsturen, of wordt hier later nog om gevraagd?
Ben wel benieuwd, nog commentaar gehad van de bd op de hoogte van de rente?ATS schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:15:
[...]
Ik ben zelf net een overeenkomst aangegaan tegen 8% met mijn ouders.
[...]
Nee, geen commentaar gehad tot nu toe.Klaassie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:53:
Heb wat vragen over de familiebank lening:
Zijn er ervaringen hiermee waarbij rente en aflossing jaarlijks betaald worden ipv maandelijks? Heb wel ergens gelezen dat minimaal jaarlijks betaald moet worden, maar bij diverse rekenvoorbeelden en voorbeeldcontracten wordt altijd uitgegaan van betaling per maand.
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar jaarlijks ipv maandelijks, maar vraag me af of dit problemen op kan leveren met de belastingdienst.
En is het berekenen van een afsluitprovisie (max. 1,5% van de lening) hierbij nog toegestaan, nadat dit bij banken sinds 2013 is afgeschaft?
Voor de registratie van de lening bij de belastingdienst moet je het online registratie formulier invullen. Moet je hierbij ook standaard het contract opsturen, of wordt hier later nog om gevraagd?
[...]
Ben wel benieuwd, nog commentaar gehad van de bd op de hoogte van de rente?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verder betaal ik mijn familiebank delen per jaar. Wel zo makkelijk.
Het is maar net wat je in je contract zet....
Wij hebben ons huis recent gekocht 10k onder de 'bieden vanaf' prijs. Stond al 2 jaar te koop.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:28:
[...]
Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen "bieden vanaf"? Ik heb nu een huis op het oog die al twee jaar te koop staat, waarbij ook van dit bieden gebruik wordt gemaakt. Hoe ik het lees is het gewoon de vraagprijs als die al zo lang te koop staat.
Begonnen met bieden 15k onder de vanafprijs, tegenbod 5k eronder en halverwege uitgekomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Nelicquele op 06-01-2016 19:59 ]
Verwijderd
Mag je bijvoorbeeld elke maand een bedrag overmaken en jaarlijks nog een vast bedrag (om de maandlasten wat te drukken)?netfast schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:39:
zover ik weet is afsluitprovisie niet meer toegestaan. Je kan het iig niet meer gebruiken voor HRA.
Echt waar? Wellicht heb ik iets minder marge gezien de prijs, want op 80k gaan zitten voor een appartement klinkt wel laagNelicquele schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:58:
[...]
Wij hebben ons huis recent gekocht 10k onder de 'bieden vanaf' prijs. Stond al 2 jaar te koop.
Begonnen met bieden 15k onder de vanafprijs, tegenbod 5k eronder en halverwege uitgekomen.
Er staat 1 eigenaar op en 3 gemachtigden te weten:
Liander, ministerie van Milieu en de gemeente.
Het staat vermeld onder
Ik heb geen idee wat ik hier mee aan moet. Heeft iemand enig idee wat het betekend? Wat ik kan vinden is extreem veel gerechtelijke taal, maar kan er zelf niet iets wijzer van worden.ZAKELIJK RECHT ALS BEDOELD IN ART.5,LID 3,ONDER B, VAN DE
BELEMM. WET PRIVAATR OP GED. VAN PERCEEL
Waarom vraag je het niet aan de verkopende partij? Het kan in principe van alles zijn. Bijvoorbeeld een elektriciteitshuisje (of kast) die op het terrein staat. Of een ondergrondse gasafsluiter voor de hele wijk of noem maar op. Jij mag die dan niet zo maar verwijderen of er voor zorgen dat deze niet meer bereikbaar zijn voor de rechthebbende.Newjersey schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:27:
Ik heb geen idee wat ik hier mee aan moet. Heeft iemand enig idee wat het betekend? Wat ik kan vinden is extreem veel gerechtelijke taal, maar kan er zelf niet iets wijzer van worden.
Goed te horen, wij wilden op 7,5% gaan zitten namelijk.
En de leenovereenkomst ooit nodig gehad, of wordt daar niet om gevraagd?
Vind ik inderdaad ook wel zo makkelijk, per jaar. Geen probleem dus blijkbaar. Wanneer doe je de betaling, eind van het jaar of mag dit ook aan het begin van het volgende jaar?netfast schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:39:
zover ik weet is afsluitprovisie niet meer toegestaan. Je kan het iig niet meer gebruiken voor HRA.
Alleen de renteberekening bij jaarbetaling wijkt iets van maandbetaling, terwijl je voor het aftrekbare bedrag waarschijnlijk wel uit moet gaan van maandbetaling? Bij maandbetaling is het rentebedrag iets lager doordat al maandelijks een stukje afgelost is.
http://www.belastingdiens...ossing_annuiteitenlening/
Over de afsluitprovisie; ik zou eigenlijk denken dat dit nog wel aftrekbaar moet zijn, maar dan onder de noemer 'afsluitkosten'. Daar is het nu bij een 'echte hypotheek' ook naar toe gegaan. Alleen de grens van 1,5% kan ik daarbij dan weer niet terugvinden.
http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten
[ Voor 16% gewijzigd door Klaassie op 06-01-2016 22:56 ]
Klaassie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:47:
[...]
Over de afsluitprovisie; ik zou eigenlijk denken dat dit nog wel aftrekbaar moet zijn, maar dan onder de noemer 'afsluitkosten'. Daar is het nu bij een 'echte hypotheek' ook naar toe gegaan. Alleen de grens van 1,5% kan ik daarbij dan weer niet terugvinden.
http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten
Wat uitleg onderaan in het gelinkte document over wat wel en niet mag qua familiebank.Milmoor schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:31:
Ter info: uiteindelijk vond ik deze model overeenkomst t.b.v. een familiebank het duidelijkst. Ik heb hier zelf de glijclausule aan toegevoegd.
[ Voor 36% gewijzigd door Milmoor op 07-01-2016 08:55 . Reden: Tweakers + quoten = stom gedoe ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Je weet immers wat de exacte lasten gaan zijn.
Dit dus, thanks!Milmoor schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:53:
[...]
Wat uitleg onderaan in het gelinkte document over wat wel en niet mag qua familiebank.
Banken mogen geen afsluitprovisie meer rekenen, maar dat verbod geldt niet voor leningen tussen particulieren.
Afsluitprovisie is onder de huidige fiscale wetgeving nog steeds aftrekbaar mits die niet hoger is dan 1,5% van de
geldlening met een maximum van € 3.630
Dat is ook bizar... Je zou toch zeggen dat ze met het tekenen van de akte juist grotendeels van de stress af zijn?thafusion schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:37:
Helaas heeft de verkopende partij zijn huis van de markt af gehaald, alles was min of meer geregeld en het concept koopakte was al naar ons verstuurd. Het was toch teveel 'stress' .... argh! Weer verder zoeken :\
Tenzij ze maar 2 maand hadden om iets nieuws te vinden en hun backup place to stay misschien is weggevallen? Dit gecombineerd met een restschuld wellicht. Of drastische verandering in sociaal opzicht, zoals een plotseling overlijden, ernstige ziekte, of juist een ongeplande zwangerschap. Er kan een hoop gebeuren in korte tijd.Chakotay schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:51:
[...]
Dat is ook bizar... Je zou toch zeggen dat ze met het tekenen van de akte juist grotendeels van de stress af zijn?
Wij waren / zijn uiterst flexibel in de opleverdatum, maar goed hoop tijd verspilt hieraan. Helaas niks op Funda momenteel wat ons aanspreekt.Chicane600 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:19:
[...]
Tenzij ze maar 2 maand hadden om iets nieuws te vinden en hun backup place to stay misschien is weggevallen? Dit gecombineerd met een restschuld wellicht. Of drastische verandering in sociaal opzicht, zoals een plotseling overlijden, ernstige ziekte, of juist een ongeplande zwangerschap. Er kan een hoop gebeuren in korte tijd.
Hier heeft men het expliciet over maandelijks aflossen als ik het goed lees.
Hebben ze niet gewoon een beter bod gehad en spelen ze het nu op deze manier ? Als je hem dadelijk op Funda ziet als verkocht weet je genoeg.thafusion schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:37:
Helaas heeft de verkopende partij zijn huis van de markt af gehaald, alles was min of meer geregeld en het concept koopakte was al naar ons verstuurd. Het was toch teveel 'stress' .... argh! Weer verder zoeken :\
Kan natuurlijk legitiem zijn maar eerlijk gezegd hoor je dit niet zo heel vaak. Immers verkopers kunnen nu wel afrekenen met de makelaar. Dat gezegd te hebben deed mijn overbuurvrouw het ook... na 1,5 jaar en bijna een koper besloot ze dat ze wilde blijven wonen..
Huis is wel van Funda af gehaald "Dit huis kunnen we niet vinden". Dag kosten voor bouwtechnische keuringRay schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:48:
[...]
Hebben ze niet gewoon een beter bod gehad en spelen ze het nu op deze manier ? Als je hem dadelijk op Funda ziet als verkocht weet je genoeg.
Kan natuurlijk legitiem zijn maar eerlijk gezegd hoor je dit niet zo heel vaak. Immers verkopers kunnen nu wel afrekenen met de makelaar. Dat gezegd te hebben deed mijn overbuurvrouw het ook... na 1,5 jaar en bijna een koper besloot ze dat ze wilde blijven wonen..

Ik kan me wel voorstellen dat de verkopers hun huis niet meer (aan jou) willen verkopen. Zij hebben met trots in hun huis gewoond, en dan kom jij een scherpe prijs uit onderhandelen: opbrengst valt voor hen wellicht wat tegen. Vervolgens verwacht jij (al dan niet terecht) een perfect huis, echter bouwtechnische keuring toont anders aan.
Voor verkopers wellicht ook een verrassing/teleurstelling. Nu verwacht jij dat ze herstelwerkzaamheden uitvoeren of een nog lager bod accepteren (was dit vooraf wel voldoende duidelijk bij bod aangegeven?). Deze hele gang van zaken leidt tot stress bij de verkopers en het verkopen van het huis verkopen is ineens niet meer zo leuk.
Misschien als m'n woning al verkocht was dat ik wel zou hebben gehapt. Maar ik moet nog de laatste klusjes doen, fotograaf erbij halen en dan te koop (wat zeker 6 maanden zal duren door de prijsklasse) dus ik ben niet geneigd om nu meer te betalen dan ik wil.
[ Voor 20% gewijzigd door Kju op 08-01-2016 11:53 ]
PSN: Kjujay
Ben uit gekomen bij www.bijbouwe.nl / hypotheek zonder bank.
Was benieuwd of er hier mensen zijn die er bekend mee zijn.
Het snelle traject van aanvraag tot notaris sprak mij heel erg aan, tevens goede rente's.
Leuk detail, we hebben zonder aankoopmakelaar 35k van de vraagprijs af kunnen krijgen.
Het is nog mogelijk in deze oplevende huizenmarkt
[ Voor 22% gewijzigd door Methamorphosis op 08-01-2016 14:12 ]
Natuurlijk weet ik dat er nog het een en ander aan kosten betaald moest worden, echter dacht ik dat dit verrekend zou worden met de waarborgsom die ik al weken geleden heb gestort. Of is dit niet mogelijk aangezien het hier een G-rekening betreft?
Opzich is het allemaal niet zo'n punt en wil ik de nota wel betalen, maar ik was er zo goed als heilig van overtuigd dat dit verrekend zou worden
(sowieso maandag maar even bellen)
Dat de huizenmarkt gemiddeld opleeft is waar, maar 35k van de vraagprijs afkrijgen in Amsterdam is onmogelijk terwijl je in Noord-Groningen wel slecht bezig bent als je niet veel van de prijs afkrijgt. Ik wil alleen maar zeggen dat niet overal de markt aantrekt, maar het alleen een gemiddelde is.Methamorphosis schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:07:
Inmiddels ook beland in de hypotheekaanvraag molen!
Ben uit gekomen bij www.bijbouwe.nl / hypotheek zonder bank.
Was benieuwd of er hier mensen zijn die er bekend mee zijn.
Het snelle traject van aanvraag tot notaris sprak mij heel erg aan, tevens goede rente's.
Leuk detail, we hebben zonder aankoopmakelaar 35k van de vraagprijs af kunnen krijgen.
Het is nog mogelijk in deze oplevende huizenmarkt![]()
Altijd goed dat jij tevreden bent, want dat is het enige waar het om gaat: Vind jij de prijs voor het huis het waard? Dat je er 35k af hebt gekregen is leuk, maar wat je uiteindelijk aan hypotheek betaalt is wat je elke maand terug ziet komen
Heel veel succes met je hypotheek. Ik ken de partij niet, maar ze lijken best interessant zo op het eerste gezicht!
Ik vind dit toch een gekke manier van bepalen wat je wilt bieden. Je kunt beter kijken voor welke bedragen referentie objecten verkocht zijn. Met die informatie een maxiumumbedrag vaststellen dat je eraan uit wilt geven en daar moet je dan niet overheen gaan.icecreamfarmer schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:43:
[...]
Nu lijk je meer op emotionele gronden te kiezen. Ik ken het huis niet, maar misschien gaat nu wel het meest fantastische huis aan je voorbij, omdat je vindt dat overwaarde invloed heeft op wat jij moet bieden. Dat is toch totaal irrelevant?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Nee je moet het hele verhaal lezen. Dat kadster verhaal heb ik pas gedaan nadat mijn bod was afgewezen zonder tegenbod. Toen ben ik even gaan kijken wat de redenen waren want zo'n gek bod was het niet voor zo'n huis. Op zijn hoogst is het €230k waard. Ik dacht dat ze misschien met onderwaarde of financiele problemen zaten. Maar dat is dus niet.JvS schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:22:
[...]
Ik vind dit toch een gekke manier van bepalen wat je wilt bieden. Je kunt beter kijken voor welke bedragen referentie objecten verkocht zijn. Met die informatie een maxiumumbedrag vaststellen dat je eraan uit wilt geven en daar moet je dan niet overheen gaan.
Nu lijk je meer op emotionele gronden te kiezen. Ik ken het huis niet, maar misschien gaat nu wel het meest fantastische huis aan je voorbij, omdat je vindt dat overwaarde invloed heeft op wat jij moet bieden. Dat is toch totaal irrelevant?
Verder bestaat er niet zoiets als een droomhuis voor onder de €500k dat is praat van een makelaar.
Het is altijd een compromis.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Simpelweg omdat er verstrekkers zijn die via een TP werken en sommige werken direct. uitzonderingen zijn die wel via een TP werken maar direct voor de eindklant een soort 'track en trace' hebben. Florius is er daar een van bv die redelijk up to date is.carpebios schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:16:
Ik zou graag zien, dat je als particulier, zonder tussenkomst van een adviseur, de status van je aanvraag zou kunnen raadplegen. Helaas moet je bij NN je adviseur raadplegen en ben je van die partij afhankelijk.
[ Voor 45% gewijzigd door Ray op 09-01-2016 11:09 ]
Dat zegt toch niks over de financiële positie? Misschien hebben ze nog een lening lopen of simpelweg een duurder huis op het oog. Of inderdaad willen ze nog lekker op vakantieicecreamfarmer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:36:
[...]
Nee je moet het hele verhaal lezen. Dat kadster verhaal heb ik pas gedaan nadat mijn bod was afgewezen zonder tegenbod. Toen ben ik even gaan kijken wat de redenen waren want zo'n gek bod was het niet voor zo'n huis. Op zijn hoogst is het €230k waard. Ik dacht dat ze misschien met onderwaarde of financiele problemen zaten. Maar dat is dus niet.
Verder bestaat er niet zoiets als een droomhuis voor onder de €500k dat is praat van een makelaar.
Het is altijd een compromis.
Je moet een bod doen aan de hand van je eigen positie. Niet dat van de verkoper.
Echter zodra je lening verstrekt is kan je wel enorm veel online regelen, daar is NN wel koploper.carpebios schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:16:
Ik zou graag zien, dat je als particulier, zonder tussenkomst van een adviseur, de status van je aanvraag zou kunnen raadplegen. Helaas moet je bij NN je adviseur raadplegen en ben je van die partij afhankelijk.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik moet helemaal niets, maar ik heb het wel gedaan. En daarin staat dat je nog 10.000 euro slack hebt. Je vindt het huis 230 waard, je bent niet tevreden met hoe de verkopers met je bod van 220 omgaan en je loopt weg omdat je niet wilt dat je hun overwaarde moet financieren... Waarom bied je niet gewoon 225 met minder slack. Of gewoon direct 230 en zeg je dat het wel het eindbod is. Als ze daar niet op in gaan, dan loop je weg. Nu geef je het niet eens een kans en lijkt het er sterk op dat emotionele gronden daarin meewegen.icecreamfarmer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:36:
[...]
Nee je moet het hele verhaal lezen. Dat kadster verhaal heb ik pas gedaan nadat mijn bod was afgewezen zonder tegenbod. Toen ben ik even gaan kijken wat de redenen waren want zo'n gek bod was het niet voor zo'n huis. Op zijn hoogst is het €230k waard. Ik dacht dat ze misschien met onderwaarde of financiele problemen zaten. Maar dat is dus niet.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Omdat ze met 230k ook niet akkoord gaan en dat zou echt mijn limiet zijn. Voor mijn gevoel zou ik dan trouwens te veel betalen. Anderzijds als men met 230k wel akkoord zou gaan dan zou het verschil wel te overzien zijn en zouden ze met 220k wel met een tegenbod komen. Het zou juist erg emotioneel zijn om nu een hoger bod te doen terwijl de andere partij juist niet eens wil onderhandelen. Ik laat ze wel wachten het is tekenend dat geen enkele andere partij, we waren met zessen, een (hoger) bod heeft gedaan.JvS schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:32:
[...]
Ik moet helemaal niets, maar ik heb het wel gedaan. En daarin staat dat je nog 10.000 euro slack hebt. Je vindt het huis 230 waard, je bent niet tevreden met hoe de verkopers met je bod van 220 omgaan en je loopt weg omdat je niet wilt dat je hun overwaarde moet financieren... Waarom bied je niet gewoon 225 met minder slack. Of gewoon direct 230 en zeg je dat het wel het eindbod is. Als ze daar niet op in gaan, dan loop je weg. Nu geef je het niet eens een kans en lijkt het er sterk op dat emotionele gronden daarin meewegen.
Ik zit niet met twee huizen in mei en het is absoluut niet mijn droomhuis.
Het zegt alles over hun positie.Miyamoto schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 09:29:
[...]
Dat zegt toch niks over de financiële positie? Misschien hebben ze nog een lening lopen of simpelweg een duurder huis op het oog. Of inderdaad willen ze nog lekker op vakantiee
Je moet een bod doen aan de hand van je eigen positie. Niet dat van de verkoper.
In je hele verdediging zie ik maar een rationele reden om het af te breken, en dat is bovenstaande. Maar waarom heb je dan überhaupt een bod gedaan?icecreamfarmer schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:47:
en het is absoluut niet mijn droomhuis.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Omdat je ergens moet wonen en dit huis binnen wat ik kan betalen mij tot nu toe het beste bevalt.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:01:
[...]
In je hele verdediging zie ik maar een rationele reden om het af te breken, en dat is bovenstaande. Maar waarom heb je dan überhaupt een bod gedaan?
Als de andere partij niet eens wil onderhandelen waarom zou ik dat dan wel doen? Die gaan voorlopig nooit akkoord met mijn max.
Overigens wat is er niet rationaal aan om niet in het wilde weg meer te bieden?
[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 09-01-2016 13:29 ]
Maar je schreef eerder dat je het zelf (maximaal) wel 230k waard vond. Dus dan zou je niet teveel betalen.icecreamfarmer schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:47:
[...]
Omdat ze met 230k ook niet akkoord gaan en dat zou echt mijn limiet zijn. Voor mijn gevoel zou ik dan trouwens te veel betalen.
Het is en blijft handel, ik kan mijn centen maar een keer uitgeven en wil graag het onderste eruit halen. Ik snap dat ze dat niet fijn vinden maar gelijk het huis van de markt af halen...Helaas nog niks anders voorbij zien komen dat aan onze eisen voldoet.Euro88 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:34:
@thafusion
Ik kan me wel voorstellen dat de verkopers hun huis niet meer (aan jou) willen verkopen. Zij hebben met trots in hun huis gewoond, en dan kom jij een scherpe prijs uit onderhandelen: opbrengst valt voor hen wellicht wat tegen. Vervolgens verwacht jij (al dan niet terecht) een perfect huis, echter bouwtechnische keuring toont anders aan.
Begrijpelijk, maar dat wil de verkoper uiteraard ookthafusion schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:23:
[...]
Het is en blijft handel, ik kan mijn centen maar een keer uitgeven en wil graag het onderste eruit halen. Ik snap dat ze dat niet fijn vinden maar gelijk het huis van de markt af halen...Helaas nog niks anders voorbij zien komen dat aan onze eisen voldoet.
Succes met de zoektocht, het nadeel is dat je niks vindt dat aan je eisen voldoet dus ben je vooral aan het kijken naar huizen die nieuw op de markt komen. Het nadeel daarvan is dat de verkoper inderdaad niet 'zomaar' het 'onderste uit de kan' gaat geven
Dan zou er een stukje emotie bijkomen.Sissors schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:22:
[...]
Maar je schreef eerder dat je het zelf (maximaal) wel 230k waard vond. Dus dan zou je niet teveel betalen.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Weet iemand waar dat verschil in zit?
Het leven is te kort om te testen
Bij mij was alle e-mail van de notaris in de spam terecht gekomen.B-Real schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:46:
Daarnet klettert de nota van afrekening in de digitale brievenbus, of ik z.s.m. (overdracht over een week) even een x bedrag over wil maken.
Natuurlijk weet ik dat er nog het een en ander aan kosten betaald moest worden, echter dacht ik dat dit verrekend zou worden met de waarborgsom die ik al weken geleden heb gestort. Of is dit niet mogelijk aangezien het hier een G-rekening betreft?
Opzich is het allemaal niet zo'n punt en wil ik de nota wel betalen, maar ik was er zo goed als heilig van overtuigd dat dit verrekend zou worden
(sowieso maandag maar even bellen)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
De rente op een creditcard is waarschijnlijk ook 6x zo hoog.Beneveerg schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:59:
Binnenkort een aantal huizen bekijken. Om alvast op de zaken vooruit te lopen heb ik op hypotheek24.nl een berekening gemaakt. Wanneer ik invul dat ik een creditcard heb met een limiet van 1000 euro (wordt alleen maar gebruikt bij aankopen in het buitenland) kan ik z'n 6 duizend euro minder lenen dan zonder creditcard.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dan zou ik beter de CC op kunnen zeggen, hypotheek rond krijgen en daarna weer de CC aan vragen. Heel die kaart zou overbodig zijn als je in het buitenland ook zonder CC kan betalenph4ge schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:24:
[...]
De rente op een creditcard is waarschijnlijk ook 6x zo hoog.
Dat heb ik gehad bij een aangepaste hypotheekofferte, gelukkig belde de adviseur zelf een dag later nog evenRamon schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:18:
[...]
Bij mij was alle e-mail van de notaris in de spam terecht gekomen.Tis dat ik zelf een dag van te voren nog even heb gebeld om te vragen of er niet nog dingen geregeld moesten worden, anders had ik ws. niet kunnen tekenen.
Is al vaker voorbij gekomen hier.Beneveerg schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:59:
Binnenkort een aantal huizen bekijken. Om alvast op de zaken vooruit te lopen heb ik op hypotheek24.nl een berekening gemaakt. Wanneer ik invul dat ik een creditcard heb met een limiet van 1000 euro (wordt alleen maar gebruikt bij aankopen in het buitenland) kan ik z'n 6 duizend euro minder lenen dan zonder creditcard.
Verschil zit hem in het feit of de creditcard standaard aan het eind van de maand wordt afgelost of niet en het dus mogelijk is dat de creditcard schuld blijft doorlopen/opstapelen inclusief de hoge rente. Een en ander komt ook naar voren bij de BKR check die ze uit zullen voeren.
Mijn standaard ING creditcard met 5k limiet, met dus maandelijkse betaling, was geen enkel probleem bij een hypotheekaanvraag (niet bij de ING overigens)
Hangt het echt op die 5000 euro af of je een huis wel of niet kunt kopen? De vraag is of je wel op de max. wilt zitten met je hypotheek.Beneveerg schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:40:
[...]
Dan zou ik beter de CC op kunnen zeggen, hypotheek rond krijgen en daarna weer de CC aan vragen. Heel die kaart zou overbodig zijn als je in het buitenland ook zonder CC kan betalen
Max is vaak maar een aanname (vind ik)jongetje schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:14:
[...]
Hangt het echt op die 5000 euro af of je een huis wel of niet kunt kopen? De vraag is of je wel op de max. wilt zitten met je hypotheek.
Ik ken genoeg mensen die volgens de normen een hypotheek met maximale maandlast mogen hebben van ca. € 700,-
Hierdoor kunnen ze net te weinig lenen voor een tussenwoning (ca. € 5 tot 10 K) maar wel doodleuk nu in een huurhuis van € 950 en hoger per maand zitten.
En daarnaast heb je wel voor minimaal 10 jaar een hypotheek afgesloten, terwijl het huurcontract niet minimaal 10 jaar verplicht is.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Eerste argument gaat niet op omdat huurtoeslag bij woningen met een huur van €950,- niet van toepassing is.Onbekend schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:19:
Dat is wel een beetje krom. Maar veel mensen krijgen huursubsidie waardoor de werkelijke maandlasten naar beneden gaan. Ik weet niet hoeveel dat verschilt met de hypotheekrente-aftrek, maar dat zou toch een verschil kunnen opleveren.
En daarnaast heb je wel voor minimaal 10 jaar een hypotheek afgesloten, terwijl het huurcontract niet minimaal 10 jaar verplicht is.
Tweede argument is dan wel ontzettend belangrijk om te bedenken en maakt het hele verschil. Je kunt gewoon niet de maandelijkse verplichting van huur en koop 1:1 vergelijken qua risico.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Huursubsidie op een huis van 950,- ? Waar kan ik mij aanmelden?Onbekend schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:19:
Dat is wel een beetje krom. Maar veel mensen krijgen huursubsidie waardoor de werkelijke maandlasten naar beneden gaan. Ik weet niet hoeveel dat verschilt met de hypotheekrente-aftrek, maar dat zou toch een verschil kunnen opleveren.
Door ze te bellen en het te vragen. Bij mij was het niet verplicht (2010).JimmyDeBoer2 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:11:
Weet iemand hoe ik kan achterhalen of een OVR verzekering bij de Rabobank verplicht is als het hypotheek bedrag 75% van woningwaarde is?
Bij mij was het niet verplicht (90%, eind 2014).JimmyDeBoer2 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:11:
Weet iemand hoe ik kan achterhalen of een OVR verzekering bij de Rabobank verplicht is als het hypotheek bedrag 75% van woningwaarde is?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Waarom zou je niet de maximale hypotheek willen? Die 5K zal niet uitmaken wel of niet kunnen kopen, maar het blijft veel geld gebaseerd op het hebben van een creditcard.jongetje schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:14:
[...]
Hangt het echt op die 5000 euro af of je een huis wel of niet kunt kopen? De vraag is of je wel op de max. wilt zitten met je hypotheek.
NHG of niet? Bij NHG is het in ieder geval verplicht.JimmyDeBoer2 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:11:
Hoe weet je dat? Bij NHG is OVR verplicht vanaf 80% MW.Arrne schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:20:
[...]
NHG of niet? Bij NHG is het in ieder geval verplicht.
Dit topic is gesloten.