Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

r
Flying schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:31:
We hebben ons niet positief gedragen en niet echt interesse getoond in het huis om het neutrale aspect te behouden. Hebben jullie anders nog tips?
Mijn tip is om dit soort onzin te laten varen. Neutraal aspect? Komop, je brengt of een bod uit of je doet het niet. Zodra je het bod uit brengt ben je per definitie al niet meer neutraal en zeker geïnteresseerd. Immers je brengt toch niet voor de lol een bod uit op een huis? Dan houd je niemand meer voor de gek met een neutrale houding. Breng je geen bod uit? Dan maakt het ook niet uit hoe je over komt.
Juist interesse tonen zal beter werken omdat mensen dan sneller meedenken en voor je gaan lopen omdat ze merken dat ze zo hun huis wel eens kwijt kunnen raken aan jou.

Het uiteindelijke onderhandelen is toch keihard. Jij hebt een max, daar ga je niet overheen. Denk je echt dat zij hun tegenbod laten afhangen van jouw interesse? Zij willen hoe dan ook het maximale er uit halen en jij bent de gene die bepaalt in hoeverre je daar in mee gaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:29
Figo112 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:21:
[...]

Volgens mij gaat dit niet werken, welke bank krijgt de woning als onderpand?
Bij dezelfde bank zou je het evt. kunnen oversluiten als de kosten opwegen tegen de baten.
Hmm, daar had ik niet aan gedacht. Dat kan inderdaad problemen opleveren ja.

Baal er meer en meer van dat ik een bankspaarproduct heb, het is leuk na 30 jaar, maar in die 30 jaar ben je zo flexibel als een betonnen muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan in principe wel. Je hebt dan een bank met het eerste recht en een bank met het tweede recht. Ze zijn er alleen absoluut niet happig op dus het regelen zal lastig worden en het onderpand moet zeker dekkend genoeg zijn. Ik denk dat het veel meer gezeur op gaat leveren dan dat het je waard is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 09:52:
Het kan in principe wel. Je hebt dan een bank met het eerste recht en een bank met het tweede recht. Ze zijn er alleen absoluut niet happig op dus het regelen zal lastig worden en het onderpand moet zeker dekkend genoeg zijn. Ik denk dat het veel meer gezeur op gaat leveren dan dat het je waard is.
Nou, ik betaal nu 5.8% rente. Een beetje gezeur om over te gaan na 3% rente is me wel wat waard. Onderpand zit op zich wel goed. Totale hypotheek is 90% van de WOZ-waarde, en bankspaargedeelte is nu 15% gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Denk eraan: oversluiten kost geld. Ze maken contant wat je eerst gesproken betaald zou hebben plus wat kosten en zetten dat weer uit tegen het nieuwe percentage. Hierdoor betaal je per maand minder, maar in totaal meer. De looptijd wordt gewoon langer.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:31:
[...]
Nou, ik betaal nu 5.8% rente. Een beetje gezeur om over te gaan na 3% rente is me wel wat waard. Onderpand zit op zich wel goed. Totale hypotheek is 90% van de WOZ-waarde, en bankspaargedeelte is nu 15% gevuld.
Men wordt in de meeste gevallen bij een marktwaarde (WOZ waarde waarschijnlijk nog aan de hoge kant anno 2014?) van 90% van de hypotheekhoogte toch opgezadeld met een hoger rente-percentage?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Voor zover ik weet is het bij een bankspaar meestal niet interessant om voor een lagere rente te gaan. Een lagere rente betekent ook een lagere rente op je spaargedeelte, waar dan een hogere inleg nodig is om het eindkapitaal te bereiken. Nog los van de kosten van het openbreken van je contract natuurlijk...
hardware-lover schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:51:
Men wordt in de meeste gevallen bij een marktwaarde (WOZ waarde waarschijnlijk nog aan de hoge kant anno 2014?) van 90% van de hypotheekhoogte toch opgezadeld met een hoger rente-percentage?
NHG is relevanter. Pas bij heel lage LTV ratio's kom je onder de tarieven die met met NHG kan krijgen.

[ Voor 52% gewijzigd door ATS op 27-08-2014 10:59 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Milmoor schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:35:
Denk eraan: oversluiten kost geld. Ze maken contant wat je eerst gesproken betaald zou hebben plus wat kosten en zetten dat weer uit tegen het nieuwe percentage. Hierdoor betaal je per maand minder, maar in totaal meer. De looptijd wordt gewoon langer.
Dank je, maar dat wist ik natuurlijk allang. Dat rekensommetje moet natuurlijk gewoon gemaakt worden, en als mijn nieuwe rente lager is dan de rekenrente win ik er gewoon op. Daarbij, als je er op anticipeert dat de rente gaat stijgen in de toekomst is het prima te verantwoorden.
ATS schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:57:
Voor zover ik weet is het bij een bankspaar meestal niet interessant om voor een lagere rente te gaan. Een lagere rente betekent ook een lagere rente op je spaargedeelte, waar dan een hogere inleg nodig is om het eindkapitaal te bereiken. Nog los van de kosten van het openbreken van je contract natuurlijk...
Daarom ook de vraag om alleen het aflossingsvrije gedeelte over te sluiten. Het bankspaardeel wil ik gewoon laten staan, mede vanwege die hoge rente en de bijbehorende kosten.
hardware-lover schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:51:
[...]

Ja, maar die rente is zeker niet hoger dan 4%. Scheelt alsnog 2% met mijn huidige rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 09:44:
[...]

Hmm, daar had ik niet aan gedacht. Dat kan inderdaad problemen opleveren ja.

Baal er meer en meer van dat ik een bankspaarproduct heb, het is leuk na 30 jaar, maar in die 30 jaar ben je zo flexibel als een betonnen muur
ik snap je probleem daarin niet helemaal. wat is er niet flexibel genoeg aan je banksparen ? Ik neem aan dat je hier ook de hoge rente op hebt dus daarom dit deel niet wilt oversluiten ? (je kan met banksparen ook gewoon naar een andere bank hoor)

welke bank zit je ? je kan toch ook intern 1 deel 'oversluiten' of beter gezegd voortijdig je rente aanpassen. Let wel dat dit eigenlijk geen voordeel oplevert omdat je huidige afspraken contant gemaakt worden. maw je betaalt het renteverlies van de bank als 'boete'

daarom heeft oversluiten in de regel sowieso vaak weinig nut.......

edit.. mmm iets eerder f5 moeten doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 27-08-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Tsurany schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 09:52:
Volgens mij komt dit in de praktijk bijna niet voor. Misschien kon het vroeger wel maar tegenwoordig acht ik de kans op nihil.

Zie ook bijv. antwoord van een adviseur http://www.hypotheken-for...iewtopic.php?f=11&t=12313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ray schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:20:
[...]

ik snap je probleem daarin niet helemaal. wat is er niet flexibel genoeg aan je banksparen ? Ik neem aan dat je hier ook de hoge rente op hebt dus daarom dit deel niet wilt oversluiten ? (je kan met banksparen ook gewoon naar een andere bank hoor)

welke bank zit je ? je kan toch ook intern 1 deel 'oversluiten' of beter gezegd voortijdig je rente aanpassen. Let wel dat dit eigenlijk geen voordeel oplevert omdat je huidige afspraken contant gemaakt worden. maw je betaalt het renteverlies van de bank als 'boete'

daarom heeft oversluiten in de regel sowieso vaak weinig nut.......

edit.. mmm iets eerder f5 moeten doen :)
Intern oversluiten heeft inderdaad geen zin, dat begrijp ik. Maar andere hypotheekverstrekkers hebben rentes die significant lager liggen, daar zit de echte winst in.

De reden dat ik de bankspaarhypotheek niet wil oversluiten is dat een lagere rente niets tot weinig uitmaakt. De netto-inleg wordt dan hoger en dat compenseert de lagere rente-lasten. Daarbij moet ik wel boete-rente betalen, aflsuitkosten voor een nieuwe hypotheek en moet ik belasting betalen over de al verkregen rente. Ik ga er niks op winnen.

Oversluiten heeft zin als de resterende looptijd niet te lang is en de verwachting is dat de rente bij renteherziening hoger gaat zijn dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Figo112 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:41:
[...]

Volgens mij komt dit in de praktijk bijna niet voor. Misschien kon het vroeger wel maar tegenwoordig acht ik de kans op nihil.

Zie ook bijv. antwoord van een adviseur http://www.hypotheken-for...iewtopic.php?f=11&t=12313
Ik kan me niet voorstellen dat een bank hier op zit te wachten inderdaad. Enorm risico voor een zeer kleine winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Zo, vanmorgen een bod uitgebracht op een huis. (nou ja, mijn vriendin heeft het gedaan) We zijn begonnen met een kleine 9% minder, en de makelaar gaf al aan dat het laag was, maar hij ging het voorleggen. Hij begon ook een heel verkooppraatje over vraag en aanbod en gewild pand enz. (ja, daarom staat het al 5 maanden te koop...) maar mijn vriendin is er heel strak en zakelijk in gebleven. We kunnen tot ongeveer -6% gaan (nou ja, kunnen meer, maar vinden het niet waard), dus ben eens benieuwd wat ze ervan zeggen. We horen vandaag of morgen iets, best spannend dit... Mijn vriendin heeft ook al aangegeven dat we best de intentie hebben om omhoog te gaan, maar dat we het ook laten schieten op 1000 euro als ze niet genoeg tegemoet komen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je aangeeft omhoog te willen gaan zullen ze sowieso met een tegenbod net onder de vraagprijs komen om te testen hoe hoog je wilt gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Tsurany schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:14:
Als je aangeeft omhoog te willen gaan zullen ze sowieso met een tegenbod net onder de vraagprijs komen om te testen hoe hoog je wilt gaan ;)
Nou ja, we hebben ook gezegd dat we de gegevens van het Kadaster hebben en we zien dat er in de hele straat geen enkel huis rond die vraagprijs is verkocht (allemaal dezelfde huizen en het huis waar wij op hebben geboden heeft zelfs het kleinste perceeloppervlakte van ze allemaal), er zijn verder geen noemenswaardige (waardeverhogende) vernieuwingen toegepast. Dus nu eens even afwachten :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Metalfreak schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:30:
Zo, vanmorgen een bod uitgebracht op een huis. (nou ja, mijn vriendin heeft het gedaan) We zijn begonnen met een kleine 9% minder, en de makelaar gaf al aan dat het laag was, maar hij ging het voorleggen. Hij begon ook een heel verkooppraatje over vraag en aanbod en gewild pand enz. (ja, daarom staat het al 5 maanden te koop...) maar mijn vriendin is er heel strak en zakelijk in gebleven. We kunnen tot ongeveer -6% gaan (nou ja, kunnen meer, maar vinden het niet waard), dus ben eens benieuwd wat ze ervan zeggen. We horen vandaag of morgen iets, best spannend dit... Mijn vriendin heeft ook al aangegeven dat we best de intentie hebben om omhoog te gaan, maar dat we het ook laten schieten op 1000 euro als ze niet genoeg tegemoet komen.
Gekke strategie, je hebt direct je eindprijs gegeven, als er al een kans was dat je daar onder zou komen heb je die kans nu sowieso verspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:30:
[...]

Gekke strategie, je hebt direct je eindprijs gegeven, als er al een kans was dat je daar onder zou komen heb je die kans nu sowieso verspeeld.
Wij hebben helemaal geen eindprijs gegeven. We hebben alleen gezegd dat we best iets willen stijgen (dat lijkt me ook vrij logisch met een startbod), niet hoe ver we willen stijgen, dat vermeld ik alleen hier ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 27-08-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hier gaat posten ga je hoe dan ook commentaar krijgen op je acties, want iedereen heeft hier de beste strategie (die al dan niet foutloos werkt in de praktijk...). We zijn benieuwd wat het wordt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:44:
[...]

Intern oversluiten heeft inderdaad geen zin, dat begrijp ik. Maar andere hypotheekverstrekkers hebben rentes die significant lager liggen, daar zit de echte winst in.
welke bank gaat het om want dat vermeld je niet. De verschillen zijn namelijk onderling helemaal niet zo heel groot tot 10 jaar vast in ieder geval. Juist daarom is in de meeste gevallen enkel oversluiten niet zo interessant gezien de behoorlijke kosten die er bij komen kijken. wil je langer dan 10 jaar dan zijn de verschillen wel een stuk groter

en inderdaad kan je je bankspaarhypotheek gewoon zonder boete fiscaal voortzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 27-08-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Metalfreak schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:54:
[...]

Wij hebben helemaal geen eindprijs gegeven. We hebben alleen gezegd dat we best iets willen stijgen (dat lijkt me ook vrij logisch met een startbod), niet hoe ver we willen stijgen, dat vermeld ik alleen hier ;)
Ok, je doet het overkomen alsof je hebt gezegd dat je tot 6% wilt gaan, maar dat is dus niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Ok, je doet het overkomen alsof je hebt gezegd dat je tot 6% wilt gaan, maar dat is dus niet zo
Nee, we willen nu graag een reactie van de verkopers uitlokken zodat we een beetje een idee hebben richting welk bedrag zij zitten te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:32
Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:44:
[...]

..moet ik belasting betalen over de al verkregen rente...
Dit hoeft niet als de juiste procedures worden gevolgd (lees, je oude bank stort rechtstreeks in de nieuwe bankspaarregeling). Anders zou je nooit kunnen oversluiten naar een andere bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ray schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:01:
[...]

welke bank gaat het om want dat vermeld je niet. De verschillen zijn namelijk onderling helemaal niet zo heel groot tot 10 jaar vast in ieder geval.
Bij Delta Lloyd, hun rentetarief voor 10 jaar vast is 3,95%. Bij Argenta is die bijvoorbeeld 3,35% voor het vergelijkbare tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
timag schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:09:
[...]

Dit hoeft niet als de juiste procedures worden gevolgd (lees, je oude bank stort rechtstreeks in de nieuwe bankspaarregeling). Anders zou je nooit kunnen oversluiten naar een andere bank.
Ok, dat is goede informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:30:
[...]

Mijn inziens een non-argument. Dus jij denkt dat hele tijd heen en weer bieden je de beste prijs oplevert en je, je kans op een lagere prijs / beste prijs bent misgelopen? Waar staat dit geschreven? Laat mij het bewijs maar zien. Als je gewoon gelijk de prijs biedt die je wil bieden en daarbij blijft is het ook goed. Het punt welke jij benoemd zit mijn inziens tussen je oren. Je wilt voor je eigen gemoedsrust / onzekerheid / ego of wat het ook is zelf het idee hebben dat jij de prijs hebt behaald die je wilt hebben. Ben ik nou echt de enige die inziet dat een beetje verkoper hier doorheen kijkt en het biedt spelletje meespeelt en je mogelijk alsnog een loer kan draaien (bedoel als we toch van het slechtste uitgaan zoals jij dit ook doet).

Het is toch belangrijk dat jij als koper tevreden bent over het resultaat? De weg welke je bewandeld om je resultaat te behalen is per persoon verschillend. Persoonlijk zou ik geen zin hebben in dat heen en weer gebel met de makelaar en de prijs bieden die ik wil en daar bij blijven. Dan weet iedereen gelijk waar ze aan toe zijn en veelal tevreden om de resultaten. Het hele heen en weer bieden spel vind ik zonde van de tijd.

Metalfreak, doe lekker wat jullie zelf willen en let niet zoveel op de onderhandel tips hier (mijne meegerekend).

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

DerKleinePunkt schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:24:
[...]

Mijn inziens een non-argument. Dus jij denkt dat hele tijd heen en weer bieden je de beste prijs oplevert en je, je kans op een lagere prijs / beste prijs bent misgelopen? Waar staat dit geschreven? Laat mij het bewijs maar zien. Als je gewoon gelijk de prijs biedt die je wil bieden en daarbij blijft is het ook goed. Het punt welke jij benoemd zit mijn inziens tussen je oren. Je wilt voor je eigen gemoedsrust / onzekerheid / ego of wat het ook is zelf het idee hebben dat jij de prijs hebt behaald die je wilt hebben. Ben ik nou echt de enige die inziet dat een beetje verkoper hier doorheen kijkt en het biedt spelletje meespeelt en je mogelijk alsnog een loer kan draaien (bedoel als we toch van het slechtste uitgaan zoals jij dit ook doet).

Het is toch belangrijk dat jij als koper tevreden bent over het resultaat? De weg welke je bewandeld om je resultaat te behalen is per persoon verschillend. Persoonlijk zou ik geen zin hebben in dat heen en weer gebel met de makelaar en de prijs bieden die ik wil en daar bij blijven. Dan weet iedereen gelijk waar ze aan toe zijn en veelal tevreden om de resultaten. Het hele heen en weer bieden spel vind ik zonde van de tijd.

Metalfreak, doe lekker wat jullie zelf willen en let niet zoveel op de onderhandel tips hier (mijne meegerekend).
Dat doe ik ook, ik ben nu heel erg benieuwd naar het antwoord. Ik denk dat als het nog ver van ons eindbod af zit, dat we dan inderdaad gewoon ons eindbod neerleggen en aangeven dat we daarbij blijven. Het wordt dan ook echt take it or leave it. Ook al heb ik een goed gevoel over het huis, ik ga er niet meer voor betalen dan ik het waard vind. Dan komt er wel weer eens ergens iets anders vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
DerKleinePunkt schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:24:
[...]

Los van het feit dat Metalfreak dus niet al zijn eindprijs heeft gegeven, wat ik dus voorheen wel dacht... Dus dit wordt nu een beetje een semantische discussie.

Het is toch gek om een koop proberen te sluiten met "ik bied je 200.000 maar ik wil maximaal tot 205.000 gaan". Dan geef je gewoon meteen je eindprijs weg, dan kun je net zo goed meteen 205.000 bieden en daar bij blijven. Dat is wat ik bedoel. Heeft niks met ego/gemoedsrust/onzekerheid te maken.

Maar zoals ik al zei, zo is het niet gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:34:
[...]

Los van het feit dat Metalfreak dus niet al zijn eindprijs heeft gegeven, wat ik dus voorheen wel dacht... Dus dit wordt nu een beetje een semantische discussie.

Het is toch gek om een koop proberen te sluiten met "ik bied je 200.000 maar ik wil maximaal tot 205.000 gaan". Dan geef je gewoon meteen je eindprijs weg, dan kun je net zo goed meteen 205.000 bieden en daar bij blijven. Dat is wat ik bedoel. Heeft niks met ego/gemoedsrust/onzekerheid te maken.

Maar zoals ik al zei, zo is het niet gegaan.
Ach so. Dan heb ik het ook anders begrepen / verkeerd gelezen. My bad. De situatie die je schets vindt ik persoonlijk ook vreemd. Kiss and make up :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
DerKleinePunkt schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:56:
[...]

Ach so. Dan heb ik het ook anders begrepen / verkeerd gelezen. My bad. De situatie die je schets vindt ik persoonlijk ook vreemd. Kiss and make up :+
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Blik1984 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:19:
[...]

Bij Delta Lloyd, hun rentetarief voor 10 jaar vast is 3,95%. Bij Argenta is die bijvoorbeeld 3,35% voor het vergelijkbare tarief.
vraag je ten eerste af of je zaken wilt doen met Argenta (die overigens geen banksparen kent) Vraag je dan af of je voor 0,6% de kosten voor het oversluiten wilt maken die ook een paar duizend euro zijn.

Mocht je totale hypotheek < € 265.000 zijn kan je overwegen alles onder nhg te brengen. Dan kan je nog een paar tienden pakken en word het totaal mogelijk wel interessant.

Bij oversluiten is het altijd zaak je break even punt van kosten en terugverdientijd in jaren zuiver te hebben om een goede beslissing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
En of je bij een hypotheek adviseur voor €3000 zit of bij een bank voor €1100, ik denk niet dat je verschil merkt in advies. Maar enkel waar je het uiteindelijk afsluit met verplicht af te nemen producten (bijv extra verzekeringen of een betaalrekening).

Waarborgsom ligt bij de notaris. Counting down! 8)

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 27-08-2014 18:57 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RickvN schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 18:56:
En of je bij een hypotheek adviseur voor €3000 zit of bij een bank voor €1100, ik denk niet dat je verschil merkt in advies.
dat denk ik niet alleen dat weet ik 100% zeker. Wellicht een discussie die ik niet nogmaals ga voeren maar je kan een vertegenwoordiger / adviseur die slechts 1 merk / product heeft niet vergelijken met iemand die wel combinaties kan maken tussen wat er in de markt beschikbaar is. Dat er 'onafhankelijk' adviseurs zijn die door gebrek aan kennis of inzet daar matig in presteren is zeker waar helaas.

om daarnaast even 'jou' Rabo te noemen. Hun adviespakket bevat bijvoorbeeld maar 1 scenario bij arbeidsongeschiktheid. Dit zit zo ingebouwd en hier mogen ze niet van afwijken. Dat heeft dus imho niets met een passend advies te maken. Daarnaast kunnen ze ook alleen het (matige) interpolis product aanbieden en is het standaard advies een looptijd van 5 jaar terwijl de werkelijke behoefte heel anders kan zijn.
disc. Heel wellicht dat een lokaal cluster hier iets anders mee omgaat maar bovenstaande is de normale verplichtte werkwijze.

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 27-08-2014 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees al een hele tijd mee en wil mijn situatie graag delen. Half jaar geleden een bod gedaan (gelijk eindbod) van 13% onder de vraagprijs (taxatie laten uitvoeren en 7,5% onder de taxatiewaarde -gelijk aan woz-waarde en hypotheek. Toevallig.) Huis (segment >400k) stond toen pas net te koop en bod was afgewezen. Hadden ook wel een beetje verwacht. Waar we eigenlijk op uit waren dat ze na een aantal maanden wel bij ons terug zouden komen. (Er waren destijds geen andere geïnteresseerden) Het huis staat nog te koop maar er zit wel een huurder in. We twijfelen om nog een nieuw (eind)bod te doen 10% onder de vraagprijs(4% onder taxatiewaarde) maar denken aan de andere kant dat de verkopers het wel best vinden met die huurder. De makelaar liet destijds doorschemeren dat ze er maar zo'n 5% af willen doen. De prijs zou dan boven onze taxatiewaarde uitkomen.

De emoties spelen een beetje op nu. We willen het huis heeeeel graag, maar willen ook een goede deal. En hebben wij nou zo'n achterlijk bod gedaan? Het soort woningen staat meestal wel lang te koop. Alleen de instapklare worden snel verkocht. Dat is deze niet gezien de specifieke smaak van de eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

Kju

Als je zeker weet dat je voor langere termijn wil blijven wonen maakt het niet heel veel uit of je nu 5% meer betaalt. Helpt het een beetje mee als ik je vertel dat taxateurs in het segment waar je het nu over hebt soms wel 20% onderling kunnen verschillen en dat die marktwaarde van je taxateur dan eigenlijk niet veel zegt?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind die 13% onder de vraagprijs flink en 10% onder de vraagprijs alsnog aardig. Ik zou gewoon een normaal bod neerleggen en niet aangeven dat het een eindbod is. Kijken waar zij mee terug komen. Dan kan je altijd nog zeggen dat je niet van plan was hoger te gaan. Het direct een eindbod noemen sluit nu weer de onderhandelingsmogelijkheden en dat is de vorige keer niet goed uitgepakt blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als die mensen niet willen verkopen voor een lagere prijs, dan gaat ie gewoon niet weg. En het lijkt erop dat ze het nog wel even kunnen uitzingen met die huurders (en dan helpen die berichten over aantrekkende woningmarkt jullie situatie ook niet). Ach, zoals Kju hierboven zegt: Als het een woning is waar je oud in kunt/wilt worden, dan maken die paar tientjes per maand uiteindelijk ook weinig uit. Aan de andere kant: Vergeet je die woning, dan komt er wel weer een andere mooie woning langs :)

On a different note (misschien lichtelijk offtopic): Wij werden er door de energieleverancier op gewezen dat we misschien eens na wilden denken over een service-contract voor de CV-ketel (ketel is uit 2008). Wij komen van een huurhuis, dus daar is dit gewoon geregeld, maar natuurlijk geldt dit niet voor een koopwoning. Nooit aan gedacht 8)7 . Hoe doe jullie dit?

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2014 20:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Tsurany schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:39:
Ik vind die 13% onder de vraagprijs flink en 10% onder de vraagprijs alsnog aardig. Ik zou gewoon een normaal bod neerleggen en niet aangeven dat het een eindbod is. Kijken waar zij mee terug komen. Dan kan je altijd nog zeggen dat je niet van plan was hoger te gaan. Het direct een eindbod noemen sluit nu weer de onderhandelingsmogelijkheden en dat is de vorige keer niet goed uitgepakt blijkt.
Is 10 % onder de vraagprijs uitgaande van jouw ervaring teveel? Is het niet een combantie van de regio en marktsegment van de woning in combinatie met de looptijd / reden verkoop die de prijsdaling bepalen?

De woningen die ik via Funda volg en die al langere tijd te koop staan zakken 9 van de 10 keer meer dan 10 % procent in hun prijs (looptijd 6+ maanden tot jaren). Dit betreffen dan woningen in de prijsklasse 150.000 en 275.000 Euro in het oosten van Nederland. De uitzondering die ik tegenkom die een prijsdaling voorkomt is de situatie waarin een huurder de woning betrekt.

Ook ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaring en onderbouwing met het direct doen van eindbod in combinatie dat dit erin resulteert dat de onderhandelingsmogelijkheden sluiten. Persoonlijk zeg ik: jij en de tegenpartij weten waar ze aan toe zijn. Prijs vast, geen reactie en verder kijken. Dus geen heen en weer gepingel, ongeduld, stress of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

naitsoezn schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:39:
Als die mensen niet willen verkopen voor een lagere prijs, dan gaat ie gewoon niet weg. En het lijkt erop dat ze het nog wel even kunnen uitzingen met die huurders (en dan helpen die berichten over aantrekkende woningmarkt jullie situatie ook niet). Ach, zoals Kju hierboven zegt: Als het een woning is waar je oud in kunt/wilt worden, dan maken die paar tientjes per maand uiteindelijk ook weinig uit. Aan de andere kant: Vergeet je die woning, dan komt er wel weer een andere mooie woning langs :)

On a different note (misschien lichtelijk offtopic): Wij werden er door de energieleverancier op gewezen dat we misschien eens na wilden denken over een service-contract voor de CV-ketel (ketel is uit 2008). Wij komen van een huurhuis, dus daar is dit gewoon geregeld, maar natuurlijk geldt dit niet voor een koopwoning. Nooit aan gedacht 8)7 . Hoe doe jullie dit?
Persoonlijk zou ik de ketel als eigendom willen hebben en dan een onderhoudscontract afsluiten voor de ketel. Echter weet ik niet of zo'n constructie bestaat. Als woningen die mijn interesse hebben zijn voorzien van een lease ketel schrikt dit mij gevoelsmatig af. Lease is voor mij het gevoel van geld weggooien omdat het niet mijn eigendom is. Zeker niet 100 procent logisch. Maar als een woning hierdoor bij mij al een x procent minder positief gevoel creeert, en je bent van plan je nieuwe woning in de toekomst te verkopen, dan is een lease contract wel iets om over na te denken om wel / niet af te sluiten. Of ik ben natuurlijk de enige gek die zo'n gevoel heeft bij leasen en dan is er niets aan de hand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

http://www.calcasa.nl/nl/...minder-dan-vraagprijs/143

Dit is een interessante link over hoever gemiddeld huizen onder de initiele vraagprijs verkocht worden. Antwoord: 11,5%. Maar er zitten grote verschillen in tussen die daling als je kijkt hoe snel het huis verkocht wordt:

- tot 6 maanden: 5,2%
tot
- Langer dan 2 jaar 23,2%

In dit plaatje is het per woningtype uitgesplitst (half)vrijstaand - Hoek/Rij woning - Appartement.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QxhnIeBQj2yfvyOwfgkpfz9o/full.png

Je ziet het mooi lineair toenemen (tot de laatste catagorie, maar die loopt ook door tot de eeuwigheid). Dit is overigens inclusief prijsdaling van de verkoopprijs.

Uiteraard is het een gemiddelde, maar het geeft wel wat richting aan wat je zoal onder de vraagprijs kan bieden. Overigens trekken vraag en verkoopprijs ook weer naar elkaar toe. Dat gebeurt blijkbaar al sinds 2013

Afbeeldingslocatie: http://www.calcasa.nl/uploads/images/koopsom_initiele_vraagprijs_naar_woningtype_2014.png

Ik vind dit echt een schitterend stukje informatie moet ik zeggen!

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 27-08-2014 20:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DerKleinePunkt schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:24:
[...]

Persoonlijk zou ik de ketel als eigendom willen hebben en dan een onderhoudscontract afsluiten voor de ketel. Echter weet ik niet of zo'n constructie bestaat.
Ketel is gewoon eigendom hoor ;)

Edit: Ga ik van uit tenminste.... :X Nu al 12 dagen eigenaar en nog geen lease-contract tegengekomen :P

@Hierboven:
JvS schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:27:

Dit is een interessante link over hoever gemiddeld huizen onder de initiele vraagprijs verkocht worden. Antwoord: 11,5%. Maar er zitten grote verschillen in tussen die daling als je kijkt hoe snel het huis verkocht wordt:
*knip*
Het is misschien meer iets voor het Ontwikkelingen op de huizenmarkt #3 topic, maar hoe hebben ze de initiële prijs bepaald? Is dat de vraagprijs van waaruit de onderhandelingen zijn begonnen, of is dat misschien die prijs die je bij Funda wel eens in sommige gevallen ziet staan onder het kopje "Oorspronkelijke vraagprijs"? Of is het de werkelijke vraagprijs waarmee de woning voor het eerst op de markt kwam? ;)

[ Voor 65% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2014 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DerKleinePunkt schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:13:
[...]

Is 10 % onder de vraagprijs uitgaande van jouw ervaring teveel? Is het niet een combantie van de regio en marktsegment van de woning in combinatie met de looptijd / reden verkoop die de prijsdaling bepalen?
Het is uiteraard een combinatie van vele individuele factoren, niet de minste emotie. MAar als ik die allemaal negeer en naar de gemiddelden kijk die ik net poste, is 13% direct na het op de markt brengen of 10% na een half jaar een te grote gewenste daling.

Ik snap je strategie ook niet helemaal. Volgens mij heb je je echte maximum niet scherp. Je doet een eindbod en wilt nu weer een eindbod doen. Sowieso vind ik twee keer een eindbod niet echt handig (ik zou dan dat "eind" als verkoper totaal negeren). Maar wat ook nog zo is, je hebt de tijd niet meer mee. De huizen zakken niet meer in waarde... Dus wachten, verkoper pijn laten lijden met het idee dat het minder en minder waard wordt heb je niet meer.

Mijn advies: Als je het echt wilt hebben, bepaal je echte eindprijs en":

1. Biedt dat direct (met het risico dat de mensen denken "acht die komt over vier maanden vast opnieuw terug, we proberen in de tussentijd voor meer te verkopen" of
2. Biedt er ietsje onder als je denkt dat nog onderhandelen beter is op de kansen voor verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ray schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:03:
[...]

dat denk ik niet alleen dat weet ik 100% zeker. Wellicht een discussie die ik niet nogmaals ga voeren maar je kan een vertegenwoordiger / adviseur die slechts 1 merk / product heeft niet vergelijken met iemand die wel combinaties kan maken tussen wat er in de markt beschikbaar is. Dat er 'onafhankelijk' adviseurs zijn die door gebrek aan kennis of inzet daar matig in presteren is zeker waar helaas.

om daarnaast even 'jou' Rabo te noemen. Hun adviespakket bevat bijvoorbeeld maar 1 scenario bij arbeidsongeschiktheid. Dit zit zo ingebouwd en hier mogen ze niet van afwijken. Dat heeft dus imho niets met een passend advies te maken. Daarnaast kunnen ze ook alleen het (matige) interpolis product aanbieden en is het standaard advies een looptijd van 5 jaar terwijl de werkelijke behoefte heel anders kan zijn.
disc. Heel wellicht dat een lokaal cluster hier iets anders mee omgaat maar bovenstaande is de normale verplichtte werkwijze.
Wij wisten vooraf exact wat wij wilden. De Rabobank heeft hier weinig in toegevoegd, maar dit geldt ook zo voor een andere adviseur. Zij hebben met onze keuze nog wel enkele adviespunten gegeven, die ik ook bij de bakker om de hoek had kunnen halen. Het ging alleen om de formaliteiten.
Ik merk bijv. wel bij een Rabo dat, zodra het boven de standaard hypotheek aanvraag uit gaat, het ze nog wel eens boven de pet kan staan (dan heb ik het over het personeel van onder de 30). Omdat we een huis kochten in een andere gemeente, bij de huidige Rabo helaas een prima adviseur niet kunnen hebben waar ik al wel wat mee had gepraat...
Maar ik ben bij verschillende adviseurs op de koffie geweest, het enige wat ze in mijn opzicht regelen is dat ze kunnen spelen met diverse aanbieders. Tsja, dat kan ik ook via internet vinden. En een ORV? Maakt mij het uit als die € 1 duurder is per maand. Misschien zet ik hem nog wel eens over (indien mogelijk)...
Maar bij de Rabo betalen we € 1100, bij een adviseur zouden we € 2000 minimaal betalen (oplopend tot wel € 3000, als we veel zouden doen). En mbt arbeidsongeschiktheidsverzekering, ik heb 1 mail gestuurd dat we hierbij risicobereid zijn, om dit niet te nemen en geregeld :9

Dat vind ik nogal grove geldverschillen, waarvoor ik niet merk dat ik nou écht zoveel beter zou worden geholpen. En let op, ik zeik jou niet af, enkel mijn ervaringen met wat adviseurs. En dat heb je altijd en overal met iedere beroepsgroep.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DerKleinePunkt schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:13:

De woningen die ik via Funda volg en die al langere tijd te koop staan zakken 9 van de 10 keer meer dan 10 % procent in hun prijs (looptijd 6+ maanden tot jaren). Dit betreffen dan woningen in de prijsklasse 150.000 en 275.000 Euro in het oosten van Nederland. De uitzondering die ik tegenkom die een prijsdaling voorkomt is de situatie waarin een huurder de woning betrekt.
Wat een goede prijs is hangt volledig van de woning af. Zonder de woning te kennen kan je daar geen zinnige uitspraak over doen. Echter als je huis net te koop staat en iemand komt met een take it or leave it bod 13% onder jouw vraagprijs dan zal je die heel snel weg wuiven vermoed ik. Als hij langer te koop staat heeft het wellicht meer kans van slagen. Maar het hangt echt van de woning af.
Ook ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaring en onderbouwing met het direct doen van eindbod in combinatie dat dit erin resulteert dat de onderhandelingsmogelijkheden sluiten. Persoonlijk zeg ik: jij en de tegenpartij weten waar ze aan toe zijn. Prijs vast, geen reactie en verder kijken. Dus geen heen en weer gepingel, ongeduld, stress of wat dan ook.
Ik heb er zelf geen ervaring mee dus uit dat oogpunt kan ik er weinig over zeggen. Er is ook niks mis met een eindbod doen natuurlijk, alleen je sluit daarmee wel elke mogelijkheid tot onderhandelen af. Als zij jouw bod te laag vinden zullen ze geen tegen bod doen aangezien jij aangeeft absoluut niet meer te willen betalen. Wellicht wilden ze je aardig tegemoet komen maar zullen ze nu afgeschrikt zijn. Het hangt compleet van je doel af, is dat bod perse jouw maximum of ben je bereid meer te betalen om het huis echt te krijgen? Jij gaf aan dat je hoopte dat ze bij je terug zouden komen. Had je dan gedacht dat ze je bod zouden accepteren of had je gehoopt dan alsnog te onderhandelen?
Het is leuke informatie maar iets wat je direct kan vertalen naar hoeveel je moet betalen voor een specifiek huis. Vrees dat mensen die informatie wel daarvoor zullen gaan gebruiken.

Daarnaast is het ook wel logisch verklaarbaar. Als in twee jaar tijd niemand jouw woning heeft gekocht dan vraag je gewoon te veel. Als je woning snel wordt verkocht dan was de prijs kennelijk goed. In Nederland is er gewoon krapte waardoor woningen enkel lang te koop staan als de vraagprijs te hoog is.

Vraagje van mijn kant. Als het kadaster van een woning geen koopsom opgeeft, wat kan je daar dan mee?

Kadaster zegt zelf bij uitzonderingen:
als de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden
als de postcode en huisnummer om welke reden dan ook niet in de akte voorkomt. Bijvoorbeeld; bij een recreatiewoning;
als het gaat om een huurwoning is er geen koopsomdata bekend
als het de aankoop is van een bouwkavel in een nieuwbouwproject of ander stuk grond
als het gaat om een splitsing van een perceel
als een perceelsgedeelte in een nieuwbouwproject wordt gemeten vindt vernummering plaats en wordt de koopsom niet mee overgenomen bij het nieuwe gevormde ′gehele′ perceel;
als de overdracht een andere aard heeft dan een verkoop van een bestaande woning. Bijvoorbeeld; als het perceel is verkregen uit een akte van (echt)scheiding of een verklaring van erfrecht;
als de koopsom kleiner is dan € 5.000,-- of hoger dan € 5.000.000,-- en
als het een overdracht is van vóór 1993, dan is de koopsom niet digitaal beschikbaar.

Lijkt mij allemaal gek bij een huis dat in 2003 gebouwd is en maar drie kamers heeft. Dus typische doorschuifwoning waar je niet 11 jaar in woont.
Ik ga het sowieso bij de tweede bezichtiging navragen maar vind het wel apart, had verwacht dat het nog minstens een keer verkocht was tussen moment van bouw en nu.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 27-08-2014 22:25 ]

• Kju

Kju

Tsurany schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:59:
[...]

Wat een goede prijs is hangt volledig van de woning af. Zonder de woning te kennen kan je daar geen zinnige uitspraak over doen. Echter als je huis net te koop staat en iemand komt met een take it or leave it bod 13% onder jouw vraagprijs dan zal je die heel snel weg wuiven vermoed ik. Als hij langer te koop staat heeft het wellicht meer kans van slagen. Maar het hangt echt van de woning af.
Een vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde. Uitspraken als 10% onder de vraagprijs is redelijk of niet redelijk zijn zinloos zonder iets over de marktwaarde te weten.
[...]
Ik heb er zelf geen ervaring mee dus uit dat oogpunt kan ik er weinig over zeggen. Er is ook niks mis met een eindbod doen natuurlijk, alleen je sluit daarmee wel elke mogelijkheid tot onderhandelen af. Als zij jouw bod te laag vinden zullen ze geen tegen bod doen aangezien jij aangeeft absoluut niet meer te willen betalen. Wellicht wilden ze je aardig tegemoet komen maar zullen ze nu afgeschrikt zijn. Het hangt compleet van je doel af, is dat bod perse jouw maximum of ben je bereid meer te betalen om het huis echt te krijgen? Jij gaf aan dat je hoopte dat ze bij je terug zouden komen. Had je dan gedacht dat ze je bod zouden accepteren of had je gehoopt dan alsnog te onderhandelen?
Als je een eenmalig of een eindbod neerlegt moet je dat altijd doen op een dusdanig wijze dat je nog voor jezelf iets ruimte overlaat voor het geval dat de verkoper wel in de buurt komt maar niet akkoord wil gaan met je bod. In een onderhandeling gaat niemand ervan uit dat een uiterste bod een daadwerkelijk uiterste bod is. Geef dus nooit direct je uiterste uiterste prijs ;)
Vraagje van mijn kant. Als het kadaster van een woning geen koopsom opgeeft, wat kan je daar dan mee?

Kadaster zegt zelf bij uitzonderingen:
als de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden
als de postcode en huisnummer om welke reden dan ook niet in de akte voorkomt. Bijvoorbeeld; bij een recreatiewoning;
als het gaat om een huurwoning is er geen koopsomdata bekend
als het de aankoop is van een bouwkavel in een nieuwbouwproject of ander stuk grond
als het gaat om een splitsing van een perceel
als een perceelsgedeelte in een nieuwbouwproject wordt gemeten vindt vernummering plaats en wordt de koopsom niet mee overgenomen bij het nieuwe gevormde ′gehele′ perceel;
als de overdracht een andere aard heeft dan een verkoop van een bestaande woning. Bijvoorbeeld; als het perceel is verkregen uit een akte van (echt)scheiding of een verklaring van erfrecht;
als de koopsom kleiner is dan € 5.000,-- of hoger dan € 5.000.000,-- en
als het een overdracht is van vóór 1993, dan is de koopsom niet digitaal beschikbaar.

Lijkt mij allemaal gek bij een huis dat in 2003 gebouwd is en maar drie kamers heeft. Dus typische doorschuifwoning waar je niet 11 jaar in woont.
Ik ga het sowieso bij de tweede bezichtiging navragen maar vind het wel apart, had verwacht dat het nog minstens een keer verkocht was tussen moment van bouw en nu.
Het is normaal dat het Kadaster geen koopsommen heeft voor woningen waar de allereerste eigenaar nog eigenaar is. Niets aan te doen. Je kan de hypotheekakte opvragen en een hypothecair uittreksel opvragen en gokken hoeveel lening de verkoper heeft.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:16

*knip*

Uiteraard is het een gemiddelde, maar het geeft wel wat richting aan wat je zoal onder de vraagprijs kan bieden. Overigens trekken vraag en verkoopprijs ook weer naar elkaar toe. Dat gebeurt blijkbaar al sinds 2013

[afbeelding]

Enige conclusie die ik eruit trek is dat de verkopers geen realistische vraagprijs hanteerden in het begin van de crisis en dit langzaam maar zeker wordt gecorrigeerd...

In mijn geval was dat (vind ik) niet aan de orde. Er is uiteindelijk "maar" 2% van de vraagprijs afgegaan. Heb ik het dan slecht gedaan? Nee, denk ik niet. Het huis was nog geen week op de markt en had al een hele scherpe prijs. De verkopers beseften dat ook, dus was er gewoon weinig marge voor onderhandeling. Zij blij, ik blij, dus d:)b

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:11
naitsoezn schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:39:

Zo'n leasecontract moet je eigenlijk zien als soort van 'verzekering', je betaald over de hele looptijd het bedrag nl gewoon dubbel en dwars terug. Een beetje ketel kost tegenwoordig < 2000,-. Kun je een dergelijk bedrag direct ophoesten mocht er wat aan de hand zijn met de ketel? Dan is een onderhoudscontract (jaarlijkse controle + storingsdienst en eventueel inclusief arbeidstijd) veel beter. Wij betalen voor enkel onderhoudscontract + storingsdienst (we betalen dus nog voor de arbeidstijd mocht er iets misgaan) 90E per jaar. Wilden we de 'verzekering' dat de arbeidstijd er ook onder valt, dan kostte dat 130E.

Gewoon een simpele keuze; hoe vaak denk je dat het voorkomt dat je ketel uitvalt? Ik heb nog niet van veel mensen begrepen dat ze jaarlijks een monteur nodig hadden omdat de boel stopte met draaien :) . En als dat wel zo is ben ik heel blij dat ik die 200E neer mag leggen, want ik krijg dan weer warmte in huis 8) .

En wat betreft onderhandeltips; het ligt geheel aan de situatie. Wij zijn vanaf het eerste moment enthousiast geweest toen we in het huis liepen, we hadden een max voor onszelf in het hoofd en zijn daar met 2k overheen gegaan. Het huis was voor ons het 'droomhuis' binnen de mogelijkheden, uiteindelijk hebben we 4% minder dan de vraagprijs betaald. En we moesten snel schakelen; huis stond een week te koop met een scherpe vraagprijs, in principe direct bewoonbaar en met nog een aantal personen achter ons.

Natuurlijk moet je goed kijken naar wat er betaald is voor vergelijkbare huizen in de buurt en of de marktwaarde de vraagprijs (voor jou) rechtvaardigt.

[ Voor 6% gewijzigd door robbierzz op 28-08-2014 10:12 . Reden: tekstueel wat verbeteringen aangebracht ]

Dance with the stars

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Weet iemand wat de kosten zijn bij bijvoorbeeld de ING als de hypotheek wordt afgewezen?
Betaal je dan alleen voor advies of betaal je pas als alles rond is?

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Spookie schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:19:
Weet iemand wat de kosten zijn bij bijvoorbeeld de ING als de hypotheek wordt afgewezen?
Betaal je dan alleen voor advies of betaal je pas als alles rond is?
Ik mag hopen dat wanneer zij besluiten om jou geen product te verkopen, dat ze jou daar niet óók nog een rekening voor presenteren? :o

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:46
Merijn. schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:08:
[...]
Enige conclusie die ik eruit trek is dat de verkopers geen realistische vraagprijs hanteerden in het begin van de crisis en dit langzaam maar zeker wordt gecorrigeerd...

In mijn geval was dat (vind ik) niet aan de orde. Er is uiteindelijk "maar" 2% van de vraagprijs afgegaan. Heb ik het dan slecht gedaan? Nee, denk ik niet. Het huis was nog geen week op de markt en had al een hele scherpe prijs. De verkopers beseften dat ook, dus was er gewoon weinig marge voor onderhandeling. Zij blij, ik blij, dus d:)b
Klopt helemaal. De enige manier om te zien hoe laag je kunt bieden is goed kijken en uitzoeken hoeveel het huis waard is. Bij een huis dat 250k waard is en te koop staat voor 300k zul je veel van de prijs af moeten kunnen krijgen. Staat dat huis echter voor 255k te koop zal er weinig afgaan. Die 11,5% zegt dus totaal niets over specifieke gevallen.

Heel simpel gezegd zijn er nog steeds veel mensen die denken dat hun huis veel meer waard is dan het eigenlijk is. Daarnaast weet elke verkoper dat er onderhandeld gaat worden en dat zal hij ook in zijn prijs stoppen. 5% speling zul je bijna altijd wel hebben tussen vraagprijs en de prijs die een verkoper er echt voor wil hebben.

[removed]

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:23:
[...]

Ik mag hopen dat wanneer zij besluiten om jou geen product te verkopen, dat ze jou daar niet óók nog een rekening voor presenteren? :o
Om vanuit het oogpunt van de ING te bekijken.
Er zijn natuurlijk wel kosten gemaakt.
Voor advies en overige zaken :).

Vandaar de vraag.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Spookie schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:27:
[...]

Om vanuit het oogpunt van de ING te bekijken.
Er zijn natuurlijk wel kosten gemaakt.
Voor advies en overige zaken :).

Vandaar de vraag.
Mja, ik zou inderdaad verwachten dat de advieskosten wel degelijk in rekening worden gebracht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ATS

ATS

Lethalis schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:28:
[...]

Mja, ik zou inderdaad verwachten dat de advieskosten wel degelijk in rekening worden gebracht.
Dat ligt er aan: is er al een adviesovereenkomst getekend of niet. Je geeft de adviseur (hier, de bank) opdracht op jouw advies te gaan geven. Heb je dat (nog) niet gedaan, dan heb je geen overeenkomst en is het tot nu allemaal vrijblijvend oriënteren geweest lijkt me. Heb je wel zo'n overeenkomst gesloten, dan krijg je een rekening en een document met daarin het advies.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Na maandag het eens te zijn geworden over de prijs volgt morgen het ondertekenen van de koopacte. Nu zit ik met alle papieren voor me en zijn er een aantal dingen die nog niet duidelijk zijn. Kan ik morgen natuurlijk even vragen of nog even de heer van het adviesgesprek voor bellen maar ik heb de voorkeur mij eerst zelf hierover in te lezen. Misschien dat jullie dus een antwoord hebben.

1. Wat zijn over het algemeen de voorwaarden om zelf een overlijdensrisico verzekering af te sluiten? Dus over welke waarde van het huis en welke looptijd? De hypotheker vraagt alleen al 350 euro voor de bemiddeling hierin en kwam met een relatief hoog maandtarief. Als ik nu op independer kijk kom ik op hele andere bedragen uit.

2. De woco gaf aan met een projectnotaris te werken. Nu vraagt deze ruim 900 euro terwijl dit ook wel 200 euro goedkoper kan. Ben ik verplicht om met de projectnotaris in zee te gaan?

3. Kan ik in afwachting van de financieringsgoedkeur en de afgesproken opleverdatum bij de woco tijdelijk de sleutel ophalen om binnenmaten e.d. op te nemen?

4. Bij het huis wat ik wil gaan kopen zit geen energielabel. Ik begrijp dat dit wel moet maar niet verplicht is :S. Sta ik in mijn recht om dit, ondanks dat er overeenstemming is over de prijs, alsnog te eisen?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
fabulaus schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:31:
1. Wat zijn over het algemeen de voorwaarden om zelf een overlijdensrisico verzekering af te sluiten? Dus over welke waarde van het huis en welke looptijd? De hypotheker vraagt alleen al 350 euro voor de bemiddeling hierin en kwam met een relatief hoog maandtarief. Als ik nu op independer kijk kom ik op hele andere bedragen uit.

2. De woco gaf aan met een projectnotaris te werken. Nu vraagt deze ruim 900 euro terwijl dit ook wel 200 euro goedkoper kan. Ben ik verplicht om met de projectnotaris in zee te gaan?

3. Kan ik in afwachting van de financieringsgoedkeur en de afgesproken opleverdatum bij de woco tijdelijk de sleutel ophalen om binnenmaten e.d. op te nemen?

4. Bij het huis wat ik wil gaan kopen zit geen energielabel. Ik begrijp dat dit wel moet maar niet verplicht is :S. Sta ik in mijn recht om dit, ondanks dat er overeenstemming is over de prijs, alsnog te eisen?
1. De ORV moet verpandbaar zijn aan de bank. Dat is volgens mij de enige echte eis. Voor de bank teken je dus een verpandingsakte.

2. Meestal kiest de koper de notaris, maar geen idee hoe dat bij een woningcoorperatie gaat.

3. Waarschijnlijk wel, maar dat kun je beter aan de "woco" vragen :) Het kan ook zijn dat dan iemand met jou mee gaat.

4. Geen idee. Denk je dat je er iets aan hebt? Want het energielabel is iets dat volgens mij iedereen mijdt als het maar kan :D
ATS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:31:
[...]

Dat ligt er aan: is er al een adviesovereenkomst getekend of niet. Je geeft de adviseur (hier, de bank) opdracht op jouw advies te gaan geven. Heb je dat (nog) niet gedaan, dan heb je geen overeenkomst en is het tot nu allemaal vrijblijvend oriënteren geweest lijkt me. Heb je wel zo'n overeenkomst gesloten, dan krijg je een rekening en een document met daarin het advies.
Meestal volgt een afwijzing enkel en alleen wanneer je eenmaal in het acceptatieproces zit. Op dat moment heb je natuurlijk al zo'n adviesovereenkomst getekend, anders gaan ze het niet eens in behandeling nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 28-08-2014 10:41 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ATS

ATS

fabulaus schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:31:
Na maandag het eens te zijn geworden over de prijs volgt morgen het ondertekenen van de koopacte. Nu zit ik met alle papieren voor me en zijn er een aantal dingen die nog niet duidelijk zijn. Kan ik morgen natuurlijk even vragen of nog even de heer van het adviesgesprek voor bellen maar ik heb de voorkeur mij eerst zelf hierover in te lezen. Misschien dat jullie dus een antwoord hebben.

Wij hebben het minimale afgesloten wat voor NHG nodig was (hypotheek afdekken tot 80% van de waarde van het huis). De rest doen we zelf los, omdat we dat bedrag niet willen verpanden aan de hypotheek. Ik wil dat als er iets met mij gebeurt niet zozeer dat de hypotheek in een keer afgelost wordt, maar dat mijn gezin voorlopig door kan met hun leven. Daar hoeft de hypotheek niet voor afbetaald te zijn, daar is gewoon een zak geld voor nodig waarmee voorlopig de woonlasten, maar ook allerlei andere zaken van betaald kunnen worden. Huis verkopen kan altijd nog, zolang dat maar niet snel na het overlijden nodig wordt.
Normaal gesproken bepaalt de koper de notaris, maar hoe het zit met projectnotarissen weet ik niet.
Meestal doen ze daar niet moeilijk over. Soms kan je zelfs al wel beginnen met klussen als je dat wil, maar dan moet je een sleutelovereenkomst tekenen.
Nee, dat lijjkt me niet. Dat staat waarschijnlijk ook bij de voorwaarden en in de advertentietekst. Je kan het proberen erbij te onderhandelen, maar ik geef je weinig kans. Je hebt het ook over klein bier IMHO.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:42
Voor een indicatie van het energielabel is dit voldoende lijkt mij?
http://www.energielabelatlas.nl/#8/52.0913/5.6003

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Ik moet zeggen dat ik behalve algemene opvattingen geen onderbouwingen zie waarom men bij een woning niet minder dan 10% onder de vraagprijs zou mogen bieden. Zeg nou zelf: hoe vaak schatten verkopers de waarde en kwaliteit van hun te verkopen item niet te hoog in (zie de huizenzeepbel website).

@JvS: misschien is mijn formulering niet duidelijk, maar waar zeg ik dat mijn eindbod niet scherp is?
Bij mijn biedingen geef ik in 99 procent van de gevallen gelijk mijn eindbod. Heel soms ga ik er iets onder zitten, maar dit laatste ligt aan de gunfactor welke ik voor de persoon heb die tegenover mij zit. Zelf heb ik in ieder geval geen behoefte aan dat gepingel en psychologische spel welke ik nergens op vind slaan. Veelal is het bij het pingelen naar het midden toe werken van beide begin bedragen. Dus waarom dan niet gelijk die prijs bieden die je wilt betalen en klaar te zijn. Ik moet gelukkig zijn met de prijs? Waarom zou ik mij dan slecht / goed moeten voelen als een ander persoon hetzelfde item een week later voor een lager / hoger bedrag koopt? Waar komt toch dit gevoel bij mensen (of zijn het alleen Nederlanders?) vandaan dat als je niet pingelt je “slecht” hebt onderhandeld / teveel betaald?
Mijn eigen ervaring: duidelijk aangeven wat je maximum prijs is en hierbij blijven. Dit heeft bij mij altijd nog prima resultaten opgeleverd. Het maakt het verkoopproces efficiënt en makkelijk voor alle partijen. Hoe geloofwaardig ben je immers als je zegt dit is mijn maximum prijs om vervolgens gelijk je bod te verhogen / verlagen na het eerste beste weerwoord. De enige reden voor mij om mijn bod te wijzigen is als de voorwaarden veranderen.

@ Tsurany: misschien wederom niet duidelijk door mij geformuleerd, maar waar zeg ik dat ik hoop dat een verkoper bij mij later terug komt? Tuurlijk mogen ze dit altijd, maar het is geen vereiste of plan van mij.

@Kju: spreek je nu voor "iedereen" als je zegt niemand gaat direct uit van de uiterste prijs bij onderhandelen. Dit vind ik persoonlijk zeer generaliserend. Ik doe het niet, maar misschien ben ik wel de vreemde eend.

Tot slot: bedankt voor het compliment om mij manier van onderhandelen als strategie te bestempelen. Voor mij is het echter geen strategie, maar mijn werkwijze en hoe ik ben.

• Kju

Kju

DerKleinePunkt schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:56:
Ik moet zeggen dat ik behalve algemene opvattingen geen onderbouwingen zie waarom men bij een woning niet minder dan 10% onder de vraagprijs zou mogen bieden. Zeg nou zelf: hoe vaak schatten verkopers de waarde en kwaliteit van hun te verkopen item niet te hoog in (zie de huizenzeepbel website).
Omdat de vraagprijs geen referentie is voor de marktwaarde. Het is verstandiger om eerst de marktwaarde te bepalen en van daaruit verder te kijken hoe je het bieden aan gaat pakken.
@Kju: spreek je nu voor "iedereen" als je zegt niemand gaat direct uit van de uiterste prijs bij onderhandelen. Dit vind ik persoonlijk zeer generaliserend. Ik doe het niet, maar misschien ben ik wel de vreemde eend.
Eigenlijk wel... al was het niet de bedoeling om je persoonlijk aan te spreken :P

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Ik ben persoonlijk ook geen fan van het eeuwige gepingel en was voornemens deze zelfde 'strategie' te hanteren. Uiteindelijk zal je bij pingelen vaak uitkomen op een punt waarbij jij iets boven je eindprijs zit en de verkopende partij iets onder hun eindprijs. Ik heb het nog niet vaak zien gebeuren dat de kopende partij ruim onder hun eindprijs uitkwam. Als je direct een scherpe eindprijs op tafel legt zal de tegenpartij op zijn minst met een scherp tegenvoorstel komen. Als verkopende partij zou ik het ook wel kunnen waarderen denk ik..

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:31:
Een vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde. Uitspraken als 10% onder de vraagprijs is redelijk of niet redelijk zijn zinloos zonder iets over de marktwaarde te weten.
Geheel mee eens. Alleen ik gok dat je weinig succes gaat hebben als je direct 13% onder de vraagprijs bied. Verkoper heeft toch met een idee in achterhoofd die vraagprijs opgesteld en dat is vaak niet om 13% lager uit te komen. Wellicht na een tijdje maar niet in de eerste paar weken. Dan hopen ze, gok ik, nog op een hoger bedrag.
Maar then again, wie kan dat met zekerheid zeggen? Het blijft mensenwerk en iedereen redeneert weer anders.
Als je een eenmalig of een eindbod neerlegt moet je dat altijd doen op een dusdanig wijze dat je nog voor jezelf iets ruimte overlaat voor het geval dat de verkoper wel in de buurt komt maar niet akkoord wil gaan met je bod. In een onderhandeling gaat niemand ervan uit dat een uiterste bod een daadwerkelijk uiterste bod is. Geef dus nooit direct je uiterste uiterste prijs ;)
Maar waarom breng je het dan als eindbod en niet als normaal bod? Als iemand mij een eindbod doet dat mij niet aan staat zal ik minder snel een tegenbod uitbrengen.
Het is normaal dat het Kadaster geen koopsommen heeft voor woningen waar de allereerste eigenaar nog eigenaar is. Niets aan te doen. Je kan de hypotheekakte opvragen en een hypothecair uittreksel opvragen en gokken hoeveel lening de verkoper heeft.
Zal daar dan eens naar kijken. Maar had nooit verwacht dat de eerste eigenaar er nog in zal zitten.
@ Tsurany: misschien wederom niet duidelijk door mij geformuleerd, maar waar zeg ik dat ik hoop dat een verkoper bij mij later terug komt? Tuurlijk mogen ze dit altijd, maar het is geen vereiste of plan van mij.
"Hadden ook wel een beetje verwacht. Waar we eigenlijk op uit waren dat ze na een aantal maanden wel bij ons terug zouden komen."

Daar refereerde ik naar. Dacht dat we het nog over die casus hadden aangezien daar de discussie mee begon.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 28-08-2014 11:40 ]

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Kju schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:06:
[...]

Omdat de vraagprijs geen referentie is voor de marktwaarde. Het is verstandiger om eerst de marktwaarde te bepalen en van daaruit verder te kijken hoe je het bieden aan gaat pakken.

[...]

Eigenlijk wel... al was het niet de bedoeling om je persoonlijk aan te spreken :P
Het eerste punt ben ik het helemaal mee eens. Goede voorbereiding is het halve werk. Zijn er hier nog mensen met voorbereidende tips? Mijn tips: kijken naar welke woningen en tegen welke prijs in de straat en / of omgeving te koop zijn om de minimale en maximale waarde van woningen in te kunnen schatten. Indien beschikbaar de verkoopprijs uit het kadaster opvragen. De prijshistorie van in het verleden verkochte woningen van een straat / woonplaats bekijken (miljoenhuizen kan ik hierbij zeker aanbevelen). WOZ waarde indien beschikbaar bij de makelaar opvragen (deze staat in de NVM vragenlijst welke de verkopers in moeten vullen voor gebreken aan hun woning). WOZ waarde van woningen in de straat, omgeving en / of soortgelijke woningen opvragen bij familie en vrienden.

En het tweede punt, ja ik voelde mij heel erg persoonlijk aangevallen :+ Haha, touché.
Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:40:

[...]

"Hadden ook wel een beetje verwacht. Waar we eigenlijk op uit waren dat ze na een aantal maanden wel bij ons terug zouden komen."

Daar refereerde ik naar. Dacht dat we het nog over die casus hadden aangezien daar de discussie mee begon.
Ok. Duidelijk. My bad.

@iedereen: is het toeval dat de een (oorspronkelijke) vraagprijs van een woning gelijk is aan de (oorspronkelijke) WOZ waarde? Kwam dit rrecentelijk namelijk tegen bij de meerdere woningen.

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

ATS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:41:
[...]

Wij hebben het minimale afgesloten wat voor NHG nodig was (hypotheek afdekken tot 80% van de waarde van het huis). De rest doen we zelf los, omdat we dat bedrag niet willen verpanden aan de hypotheek. Ik wil dat als er iets met mij gebeurt niet zozeer dat de hypotheek in een keer afgelost wordt, maar dat mijn gezin voorlopig door kan met hun leven. Daar hoeft de hypotheek niet voor afbetaald te zijn, daar is gewoon een zak geld voor nodig waarmee voorlopig de woonlasten, maar ook allerlei andere zaken van betaald kunnen worden. Huis verkopen kan altijd nog, zolang dat maar niet snel na het overlijden nodig wordt.
Zijn er nog kosten verbonden aan het verpanden van je overlijdensrisiscoverzekering aan de hypotheekverstrekker? Kijkend naar afsluitkosten en premie kom ik nu al snel op een besparing van een paar honderd euro. Hoewel nu alles peanuts lijkt in vergelijking met de prijs van een huis is dat toch weer mooi meegenomen.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
@ fabulaus

Ik zou die overlijdensverzekering zelf afsluiten. Voor verpanden worden geen kosten berekend.
De hypotheker wil er gewoon goed aan verdienen, bij deze zaken moet je gewoon goed opletten dat je niet duurder uit bent.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DerKleinePunkt schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:27:
@iedereen: is het toeval dat de een (oorspronkelijke) vraagprijs van een woning gelijk is aan de (oorspronkelijke) WOZ waarde? Kwam dit rrecentelijk namelijk tegen bij de meerdere woningen.
Ze kunnen natuurlijk altijd een wijziging van de WOZ waarde aanvragen op het moment van aankoop. En dan bij verkoop de aankoopprijs nemen.

• Kju

Kju

Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:40:
[...]

Geheel mee eens. Alleen ik gok dat je weinig succes gaat hebben als je direct 13% onder de vraagprijs bied. Verkoper heeft toch met een idee in achterhoofd die vraagprijs opgesteld en dat is vaak niet om 13% lager uit te komen. Wellicht na een tijdje maar niet in de eerste paar weken. Dan hopen ze, gok ik, nog op een hoger bedrag.
Maar then again, wie kan dat met zekerheid zeggen? Het blijft mensenwerk en iedereen redeneert weer anders.
Er zijn zat gevallen waar de vraagprijs scherp is ingezet en sommige gevallen waar de vraagprijs zelfs aanmerkelijk onder de marktwaarde kan liggen. Nogmaals, geen referentie ;)
[...]

Maar waarom breng je het dan als eindbod en niet als normaal bod? Als iemand mij een eindbod doet dat mij niet aan staat zal ik minder snel een tegenbod uitbrengen.
Een eenmalig bod en een finaal bod zijn twee verschillende dingen. En het waarom is simpel: in de hoop dat de tegenpartij er in trapt dan wel direct met zijn eigen uiterste prijs komt waar je misschien nog een middenweg in kan vinden.
DerKleinePunkt schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:27:
[...]

Het eerste punt ben ik het helemaal mee eens. Goede voorbereiding is het halve werk. Zijn er hier nog mensen met voorbereidende tips? Mijn tips: kijken naar welke woningen en tegen welke prijs in de straat en / of omgeving te koop zijn om de minimale en maximale waarde van woningen in te kunnen schatten. Indien beschikbaar de verkoopprijs uit het kadaster opvragen. De prijshistorie van in het verleden verkochte woningen van een straat / woonplaats bekijken (miljoenhuizen kan ik hierbij zeker aanbevelen). WOZ waarde indien beschikbaar bij de makelaar opvragen (deze staat in de NVM vragenlijst welke de verkopers in moeten vullen voor gebreken aan hun woning). WOZ waarde van woningen in de straat, omgeving en / of soortgelijke woningen opvragen bij familie en vrienden.

En het tweede punt, ja ik voelde mij heel erg persoonlijk aangevallen :+ Haha, touché.

[...]

Ok. Duidelijk. My bad.

Laat duidelijk zijn: De WOZ-waarde is uitsluitend bedoeld als grondslag voor belastingheffing en dient niet te worden verward met de marktwaarde.
Ondanks dat ze op elkaar lijken kunnen marktwaarde en WOZ-waarde ontzetten veel van elkaar verschillen. Dat komt omdat er bij het vaststellen van de WOZ-waarde heel streng is omkaderd met bandbreedtes, periodes etc. Daarom kan het zijn dat een woning van 500k een WOZ-waarde heeft van 300k. Er wordt bijvoorbeeld ook uitgegaan van het volle onbezwaarde eigendom, ook al is de eigenaar van het gebouw geen eigenaar van de grond. Daar verslikken veel kopers zich in als het gaat om erfpacht. Bij erfpacht adverteren makelaars graag met hoge WOZ-waarden ;)

• Ray

Ray

Figo112 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:42:
@ fabulaus

Ik zou die overlijdensverzekering zelf afsluiten. Voor verpanden worden geen kosten berekend.
De hypotheker wil er gewoon goed aan verdienen, bij deze zaken moet je gewoon goed opletten dat je niet duurder uit bent.
dat is zeker niet altijd het geval. Er zijn geldverstrekkers die voor verpanden / wijzigen van verpande polis wel degelijk kosten in rekening brengen. Daarnaast accepteert ook niet elke geldverstrekker zo maar elke polis en zijn er zelfs bij die een eigen product verplicht stellen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vaak zat, maar die huizen verkopen dan ook niet heel snel. Bij het nieuwe aanbod zie je dat niet zo heel vaak meer gebeuren. Ik zeg niet dat het nooit gebeurt, maar meestal kiezen mensen tegenwoordig wel een redelijk passende prijs.
@JvS: misschien is mijn formulering niet duidelijk, maar waar zeg ik dat mijn eindbod niet scherp is?
Dat zag je nergens (en ik bedoel ook niet dat-ie niet scherp is, dat is-ie juist wel :)). Ik zie alleen dat je twee keer een "eindbod" doet. Daaruit concludeer ik dat je eerste eindbod niet echt een eindbod is (of iig niet juist vastgesteld). ik heb ook een keer een eindbod gedaan. Toen die niet geaccepteerd was, ben ik weggelopen.
Bij mijn biedingen geef ik in 99 procent van de gevallen gelijk mijn eindbod. Heel soms ga ik er iets onder zitten, maar dit laatste ligt aan de gunfactor welke ik voor de persoon heb die tegenover mij zit. Zelf heb ik in ieder geval geen behoefte aan dat gepingel en psychologische spel welke ik nergens op vind slaan. V
Eens, en is ook mijn tactiek. Ook al kan ik me wel vinden in het gevoel hebben het maximale er uit te slepen. Mijn huis stond voor 169 en ik wilde het voor 162 hebben. Ik bood 160 met een korte houdbaarheid van het bod. Voor dat bedrag heb ik het gekocht. 5,6% onder de initiële vraagprijs, na 8 maanden in de verkoop.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Ik ben ook aan het oriënteren.
Heb zelf vastgoed gestudeerd en heb zodoende niet echt een adviseur nodig.
Het enige wat ik zelf niet kan bepalen is het maximaal te lenen bedrag. Verder werken veel verstrekkers alleen via adviseurs.

Zijn er mogelijkheden dit toch te doen zonder straks voor €1000den aan advieskosten te komen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Blik1984
Kju schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:47:
[...]

Laat duidelijk zijn: De WOZ-waarde is uitsluitend bedoeld als grondslag voor belastingheffing en dient niet te worden verward met de marktwaarde.
Ondanks dat ze op elkaar lijken kunnen marktwaarde en WOZ-waarde ontzetten veel van elkaar verschillen. Dat komt omdat er bij het vaststellen van de WOZ-waarde heel streng is omkaderd met bandbreedtes, periodes etc. Daarom kan het zijn dat een woning van 500k een WOZ-waarde heeft van 300k. Er wordt bijvoorbeeld ook uitgegaan van het volle onbezwaarde eigendom, ook al is de eigenaar van het gebouw geen eigenaar van de grond. Daar verslikken veel kopers zich in als het gaat om erfpacht. Bij erfpacht adverteren makelaars graag met hoge WOZ-waarden ;)
Je verhaal klopt wel. Echter wordt er bij veel hypotheekverstrekkers wel snel gezegd dat WOZ gelijk is aan MW.

• Blik1984
Ray schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 18:45:
[...]

vraag je ten eerste af of je zaken wilt doen met Argenta (die overigens geen banksparen kent) Vraag je dan af of je voor 0,6% de kosten voor het oversluiten wilt maken die ook een paar duizend euro zijn.

Mocht je totale hypotheek < € 265.000 zijn kan je overwegen alles onder nhg te brengen. Dan kan je nog een paar tienden pakken en word het totaal mogelijk wel interessant.

Bij oversluiten is het altijd zaak je break even punt van kosten en terugverdientijd in jaren zuiver te hebben om een goede beslissing te maken.
Kan je, als je hypotheek nu nog geen NHG heeft, bij oversluiten dan wel voor NHG gaan?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:19:
[...]

Kan je, als je hypotheek nu nog geen NHG heeft, bij oversluiten dan wel voor NHG gaan?
http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/hypotheken/nhg/
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:14:
Het enige wat ik zelf niet kan bepalen is het maximaal te lenen bedrag. Verder werken veel verstrekkers alleen via adviseurs.

Zijn er mogelijkheden dit toch te doen zonder straks voor €1000den aan advieskosten te komen.
Jazeker. Gewoon bij de Hypotheker binnen lopen. Aardige partij, lekker klantvriendelijk. Eerste gesprek is gratis, leggen ze alles netjes uit. Dan sluit je daarna via een online afsluiter af voor nog geen duizend euro.

Zelf kwam de Hypotheker op hetzelfde bedrag uit als ik via hun website berekende.

Let wel: neem je 10 jaar rentevast mogen ze rekenen met werkelijke rentes. Niet elke tool doet dit, dan rekenen ze met 5% rente. Pak dus die van de Hypotheker, die klopt goed.

[ Voor 66% gewijzigd door Tsurany op 28-08-2014 14:32 . Reden: Verkeerde link. ]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:14:

Wil je het tot op de euro nauwkeurig? Want voor een indicatie zijn er voldoende rekentooltjes op internet toch? :)

Edit: Hypotheek afsluiten zonder advieskosten heet geloof ik execution only. Lopen hier wel een aantal mensen rond die hun ervaringen daarover kunnen delen.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2014 14:30 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
Ik zit in het eindtraject, maar ik zou achteraf gezien zelf ook execution only doen, zeker in deze tijden, met 2 vormen van Hypotheken waar je uit moet kiezen en de situatie waar ik in zit. (50k onder maximum)

K to the KillaZ

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:26:
[...]

http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/hypotheken/nhg/

[...]

Jazeker. Gewoon bij de Hypotheker binnen lopen. Aardige partij, lekker klantvriendelijk. Eerste gesprek is gratis, leggen ze alles netjes uit. Dan sluit je daarna via een online afsluiter af voor nog geen duizend euro.

Zelf kwam de Hypotheker op hetzelfde bedrag uit als ik via hun website berekende.

Let wel: neem je 10 jaar rentevast mogen ze rekenen met werkelijke rentes. Niet elke tool doet dit, dan rekenen ze met 5% rente. Pak dus die van de Hypotheker, die klopt goed.
Punt is dat die tools wisselende resultaten geven.
In ben er zelf achter gekomen hoe banken het op basis van loon berekenen echter ik vraag mij af wat ze doen met inkomsten uit vermogen etc. de speciale gevallen dus.
Verder heb ik liever een variabele rente en is NHG voor mij niet interessant tenzij voor een lagere rente.
(Daar moet ik ook nog induiken wat de kosten van NHG zijn.)

• ATS

ATS

Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:26:
Probleem is: dat is een franchiseketen. De ervaringen bij de ene vestiging kunnen diametraal anders zijn dan die bij een andere vestiging.

Als je het zelf wil doen: zoek op "execution only", ook in dit topic (en voorgaande edities).
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:44:
In ben er zelf achter gekomen hoe banken het op basis van loon berekenen echter ik vraag mij af wat ze doen met inkomsten uit vermogen etc. de speciale gevallen dus.
Verder heb ik liever een variabele rente en is NHG voor mij niet interessant tenzij voor een lagere rente.
De kosten voor NHG zijn 1% van de leensom. Tenzij je minder dan zo'n 60-70% van je koopsom gaat financieren, is NHG al snel interessant voor het rentevoordeel.

Voor speciale gevallen: geen idee. Dan zul je echt naar een adviseur moeten, en niet naar een 13-in-een-dozijn. Er zijn er ook die zich richten op mensen die veel zelf willen en kunnen doen met een hogere opleiding, zoals viisi.nl. Misschien heb je daar wat aan?

[ Voor 45% gewijzigd door ATS op 28-08-2014 14:59 ]

Verwijderd

Nog even wat extra info mbt mijn verhaal. Wij willen een nieuw huis kopen (financieren) obv één inkomen. Het bod van 13% onder de vraagprijs, was daarop gebaseerd. Meer zou wel kunnen, maar dan zouden we het tweede inkomen moeten laten meetellen of spaargeld moeten inleggen. Iets wat we niet willen. Omdat dit bedrag al dermate onder de vraagprijs zat, hebben we dit gelijk als eindbod neergelegd.

Omdat er geen andere gegadigden waren (nog 1 andere kijker in de eerste weken en een 1 andere tijdens het open huis. Verder geen biedingen.), was dit voor ons gewoon een 'nee heb je...'.

Nu hebben we weer wat kunnen sparen en een meevaller gehad waardoor we wel iets meer zouden kunnen bieden. Vandaar het dilemma. We willen de woning wel graag, maar niet tegen elke prijs.
Kju schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:06:
[...]

Kju, we hebben de woning laten taxeren om de marktwaarde te bepalen. En te kijken of ons budget in de buurt kwam. Het lag er dus 7,5% onder. (of eigenlijk 7%, we hebben er nog iets ruimte in gelaten in het geval ze wel flink wilden zakken. Zodat we er nog ietje bij konden doen.)
Een eerdere post zei je dat een taxatie wel 20% kan afwijken. Dus dat we er eigenlijk nog niets aan hebben gehad. Maar hoe bepaal je dan de marktwaarde? (In de taxatie zijn uiteraard referentiewoningen opgenomen. Die overigens meer richting ons bod kwamen, dan de referentiewoningen die de makelaar aandroeg om aan te tonen dat het huis meer waard is).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

KillaZ schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:38:
Ik zit in het eindtraject, maar ik zou achteraf gezien zelf ook execution only doen, zeker in deze tijden, met 2 vormen van Hypotheken waar je uit moet kiezen en de situatie waar ik in zit. (50k onder maximum)
Eens, ik zou bij Eyeopen advies aanvragen of execution only doen als je je eerste huis koopt.

Ik heb het overigens ook niet gedaan. Het is een beetje dubbel. je eerste huis is financieel het simpelst (en kan makkelijk execution only / online), maar je hebt het nooit eerder gedaan :P. Achteraf had ik de wel willen besparen op advies en notaris en gewoon de goedkoopste genomen.
[...]

Als de tools verschillende rentevaste perioden gebruiken, kan dit verschillende max te lenen bedragen opleveren. Je kunt redelijk standaard van de volgende zaken uitgaan:

- Max leenbedrag is 104% van waarde woning EN
- Max leenbedrag is 4,3x je bruto jaarloon (vaste delen, dus wat je werkgever op die verklaring zet, niet de bonus dus)

maar die 4,3keer is een simplificatie. Het hangt af van schuldenlasten en de rente waarmee gerekend wordt af (en dat heeft weer te maken met hoe lang je de rente vastzet in de berekening, bij 10 jaar en meer mag met echte rente gerekend worden, daaronder wordt met 5% als fictive rentelast gerekend)

Rendement uit vermogen zou ik niet meenemen. Zet liever gewoon dat vermogen in om een stukje van je huis te kopen. Wordt het nodeloos ingewikkeld (en duur) van. Ik vraag me uberhaupt af of het gebeurt.

[ Voor 49% gewijzigd door JvS op 28-08-2014 15:29 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:47
[...]

Als je wisselende uitkomsten krijgt is de input wisselend, maximale lening is in principe vast gegeven.

Bij Hypotheek24 kan je ook online zelf hypotheek samenstellen en afsluiten voor ¬650,- afsluitkosten, je betaalt dan geen advieskosten. Ik heb hypotheek24 overwogen maar ben uiteindelijk toch voor de Rabobank gegaan en die kan je alleen via Rabo afsluiten.

Bij Rabo was advies + afsluiten ¬1.000 dus valt ook nog mee.

(P.s, welke medetweaker legt mij eens uit hoe ik mijn euroteken weer werkend krijg)

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 28-08-2014 16:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

alt-0128 :P

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Eindelijk reactie van de makelaar, met een belachelijk tegenbod... Nu gaf de makelaar al aan dat het onervaren verkopers waren. Wij bieden 20.000 minder, zij komen met een tegenbod van 3.000 minder dan de vraagprijs. Er zit dus nog een gat van 17k... We zijn dus nu wel in onderhandeling, dat scheelt al. De makelaar had aangegeven dat we met wat onderhandelen wel uit zouden moeten kunnen komen ergens tussen 210k en 215k, maar 210k is een beetje wat wij als uiterste prijs in gedachten hadden. (maar dat weet de makelaar niet) Wat is nu wijsheid? Nog een tussenbod, of meteen dan maar een eindbod neerleggen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jij bied dan wellicht 205k, zij 215k, jij 207k, zij 213k,... wil je dat blijven spelen of wil je direct zeggen waar het op staat? Hoe hoog schat jij de kans dat je onder de 210k komt met hen? Als dat niet waarschijnlijk is kan je 210k als eindbod geven. Als dat mogelijk is zou je 207k als eindbod kunnen doen en heb je nog iets van ruimte om "toegefelijk" kunnen zijn.

Het blijft lastig kijken in het hoofd van de verkopers, waar zijn ze gevoelig voor?
ATS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:55:
[...]

Probleem is: dat is een franchiseketen. De ervaringen bij de ene vestiging kunnen diametraal anders zijn dan die bij een andere vestiging.
Klopt, maar ze hebben wel een standaard rekenapplicatie dus die resultaten zijn wel vergelijkbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 28-08-2014 15:43 ]

• Blik1984
Metalfreak schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:36:
Eindelijk reactie van de makelaar, met een belachelijk tegenbod... Nu gaf de makelaar al aan dat het onervaren verkopers waren. Wij bieden 20.000 minder, zij komen met een tegenbod van 3.000 minder dan de vraagprijs. Er zit dus nog een gat van 17k... We zijn dus nu wel in onderhandeling, dat scheelt al. De makelaar had aangegeven dat we met wat onderhandelen wel uit zouden moeten kunnen komen ergens tussen 210k en 215k, maar 210k is een beetje wat wij als uiterste prijs in gedachten hadden. (maar dat weet de makelaar niet) Wat is nu wijsheid? Nog een tussenbod, of meteen dan maar een eindbod neerleggen?
Persoonlijk zeg ik eindbod, maar ik hou niet van op en neer pielen van biedingen. Ligt ook heel erg aan jezelf en hoe graag je het huis wilt hebben

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:42:
Jij bied dan wellicht 205k, zij 215k, jij 207k, zij 213k,... wil je dat blijven spelen of wil je direct zeggen waar het op staat? Hoe hoog schat jij de kans dat je onder de 210k komt met hen? Als dat niet waarschijnlijk is kan je 210k als eindbod geven. Als dat mogelijk is zou je 207k als eindbod kunnen doen en heb je nog iets van ruimte om "toegefelijk" kunnen zijn.

Het blijft lastig kijken in het hoofd van de verkopers, waar zijn ze gevoelig voor?
Ja, inderdaad, maar de makelaar geeft al aan dat het onervaren verkopers zijn. Wellicht komen we nog met één tussenbod van 208 en leggen we dan het eindbod neer. Ben benieuwd.

• Kju

Kju

Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:10:
Kju, we hebben de woning laten taxeren om de marktwaarde te bepalen. En te kijken of ons budget in de buurt kwam. Het lag er dus 7,5% onder. (of eigenlijk 7%, we hebben er nog iets ruimte in gelaten in het geval ze wel flink wilden zakken. Zodat we er nog ietje bij konden doen.)
Een eerdere post zei je dat een taxatie wel 20% kan afwijken. Dus dat we er eigenlijk nog niets aan hebben gehad. Maar hoe bepaal je dan de marktwaarde? (In de taxatie zijn uiteraard referentiewoningen opgenomen. Die overigens meer richting ons bod kwamen, dan de referentiewoningen die de makelaar aandroeg om aan te tonen dat het huis meer waard is).
Ik denk dat het verkeerd bij je overkomt. Taxateurs kunnen onderling afwijken, het kan liggen aan gevoel of verschil in gebruikte referentiepanden, misschien heeft de ene beter gemeten dan de ander.. Het verschil van 7% is in ieder geval te klein om ervan uit te gaan dat de door de verkoper verlangde prijs te hoog is. Je hebt best kans dat de taxateur gewoon 7% hoger uit was gekomen als hem dat bedrag was ingefluisterd en hij het acceptabel had gevonden. Ik zou als ik jou was gewoon die taxateur bellen en vragen of hij het acceptabel zou vinden..
Referenties en meten, dat is belangrijk. Mijn eigen woning is door drie taxateurs in één week tijd getaxeerd met een verschil van 400k... (dat klopt, twee nullen :+)
Metalfreak schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:36:
Gelijk een eindbod (hou wel een 1000 euro onder je max aan voor nog een laatste water bij de wijn als ze alsnog genoeg willen zakken). Bied lekker 203 ofzo en zeg dat je daarmee gelijk aan je max zit. Verkopers luisteren meestal niet naar argumenten die betrekking hebben op de waarde van een woning. Daarom hoef je je bod in feite niet te onderbouwen, zonde van je tijd. Zeg gewoon iets als "meer kunnen we niet betalen" of "volgens mijn hypotheekadviseur krijgen we anders de hypotheek niet rond, we hebben zelfs spaargeld meegerekend" en je bod wordt dan gelijk anders bekeken en beoordeeld. En er zijn hier genoeg mensen die zullen zeggen dat dat moreel niet door de beugel kan maar hou gewoon rekening dat het om een onderhandeling gaat en jij gewoon de laagste prijs wil bedingen. Als je last van je geweten krijgt moet je maar akkoord gaan met de verkoper voor het bedrag waar zij van beweren (beweren wil neit zeggen dat zij wel de waarheid spreken) dat dat hun uiterste prijs is.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kju schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:58:
[...]

Zeg gewoon iets als "meer kunnen we niet betalen" of "volgens mijn hypotheekadviseur krijgen we anders de hypotheek niet rond, we hebben zelfs spaargeld meegerekend" en je bod wordt dan gelijk anders bekeken en beoordeeld. En er zijn hier genoeg mensen die zullen zeggen dat dat moreel niet door de beugel kan maar hou gewoon rekening dat het om een onderhandeling gaat en jij gewoon de laagste prijs wil bedingen. Als je last van je geweten krijgt moet je maar akkoord gaan met de verkoper voor het bedrag waar zij van beweren (beweren wil neit zeggen dat zij wel de waarheid spreken) dat dat hun uiterste prijs is.
:D Grappig dat je dit zegt, want zo hebben wij ons enige en definitieve eindbod min of meer onderbouwt. Zonder dat wij het uitgesproken hebben, kreeg de makelaar van ons de indruk dat we echt aan onze max. zaten (hebben de makelaar hier natuurlijk ook niet in tegengesproken :+ ), en na veel wikken en wegen zijn verkopers uiteindelijk akkoord gegaan. Misschien dat het te maken had met onze leeftijd i.c.m. de verkoopprijs (niet je typische starterswoning O-) ), maar ik denk niet dat we op deze prijs waren uitgekomen met de 'zachte' aanpak :)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

assje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:23:
[...]

Als je wisselende uitkomsten krijgt is de input wisselent, maximale lening is in principe vast gegeven.

Bij Hypotheek24 kan je ook online zelf hypotheek samenstellen en afsluiten voor ¬650,- afsluitkosten, je betaalt dan geen advieskosten. Ik heb hypotheek24 overwogen maar ben uiteindelijk toch voor de Rabobank gegaan en die kan je alleen via Rabo afsluiten.

Bij Rabo was advies + afsluiten ¬1.000 dus valt ook nog mee.

(P.s, welke medetweaker legt mij eens uit hoe ik mijn euroteken weer werkend krijg)
Dank voor het advies. Nee zelfde input van mij maar verschillende rekenmethodieken.
Gezegd hebbende €5000 verschil tussen mijn eigenste berekening via afm formule en de hypotheker.

Volgende probleem:
Mijn vriendin studeert nog 3 jaar in het buitenland (phd). Ik wil op mijzelf gaan wonen maar zit in dubio.
Appartement kopen van rond de 170k met risico dat ding niet kwijt te raken na 3 jaar.
Huis kopen van rond de 210k zodat ik niet gelijk hoef te verhuizen na 3 jaar.

Probleem daarbij is dat een beetje fatsoenlijke woning hier 240k kost als hij nieuwer of opgeknapt is.
Zelf vind ik dat prijzig als ik naar het aantal m² kijk aan woonoppervlak en de postzegel tuin.

Verwijderd

[...]

Ik denk dat het verkeerd bij je overkomt. Taxateurs kunnen onderling afwijken, het kan liggen aan gevoel of verschil in gebruikte referentiepanden, misschien heeft de ene beter gemeten dan de ander.. Het verschil van 7% is in ieder geval te klein om ervan uit te gaan dat de door de verkoper verlangde prijs te hoog is. Je hebt best kans dat de taxateur gewoon 7% hoger uit was gekomen als hem dat bedrag was ingefluisterd en hij het acceptabel had gevonden. Ik zou als ik jou was gewoon die taxateur bellen en vragen of hij het acceptabel zou vinden..
Referenties en meten, dat is belangrijk. Mijn eigen woning is door drie taxateurs in één week tijd getaxeerd met een verschil van 400k... (dat klopt, twee nullen :+)
Ik snap wat je bedoelt. En uiteindelijk bepaalt de verkoper waar hij het huis voor verkoopt. Alle speculaties ten spijt, hun bodembedrag weten we niet. Wij hoopten dat ze er snel vanaf wilden omdat ze al iets anders hadden. Maar blijkbaar willen zij dat ook niet tegen elk bod.

Wel bizar trouwens, een verschik van 400k. Dan heb jij vast geen standaard woning.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Gelijk een eindbod (hou wel een 1000 euro onder je max aan voor nog een laatste water bij de wijn als ze alsnog genoeg willen zakken). Bied lekker 203 ofzo en zeg dat je daarmee gelijk aan je max zit. Verkopers luisteren meestal niet naar argumenten die betrekking hebben op de waarde van een woning. Daarom hoef je je bod in feite niet te onderbouwen, zonde van je tijd. Zeg gewoon iets als "meer kunnen we niet betalen" of "volgens mijn hypotheekadviseur krijgen we anders de hypotheek niet rond, we hebben zelfs spaargeld meegerekend" en je bod wordt dan gelijk anders bekeken en beoordeeld. En er zijn hier genoeg mensen die zullen zeggen dat dat moreel niet door de beugel kan maar hou gewoon rekening dat het om een onderhandeling gaat en jij gewoon de laagste prijs wil bedingen. Als je last van je geweten krijgt moet je maar akkoord gaan met de verkoper voor het bedrag waar zij van beweren (beweren wil neit zeggen dat zij wel de waarheid spreken) dat dat hun uiterste prijs is.
Tja, zo gaan we het denk ik ook spelen. Ze hoeven echt niet te weten dat we met gemak een hypotheek kunnen krijgen voor een anderhalf keer zo duur huis :+ Met ons uiterste bedrag (dat wij in ons hoofd hebben) komen we de verkopers zelfs al een beetje tegemoet in mijn ogen. Ik weet alleen niet of het erg geloofwaardig is als een arts en IT-er zeggen dat ze niet meer kunnen lenen :+

offtopic: Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ;)

• assje
Ok dat is een goede noodoplossing, maar waarom doet mijn shif-F5 zo gek terwijl hij in alle andere applicaties wel gewoon goed gaat? Heb gewoon IE11

Edit, alt-0128 geeft ook ¬

Offtopic :D

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 28-08-2014 16:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Kju

Kju

naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:08:
[...]

:D Grappig dat je dit zegt, want zo hebben wij ons enige en definitieve eindbod min of meer onderbouwt. Zonder dat wij het uitgesproken hebben, kreeg de makelaar van ons de indruk dat we echt aan onze max. zaten (hebben de makelaar hier natuurlijk ook niet in tegengesproken :+ ), en na veel wikken en wegen zijn verkopers uiteindelijk akkoord gegaan. Misschien dat het te maken had met onze leeftijd i.c.m. de verkoopprijs (niet je typische starterswoning O-) ), maar ik denk niet dat we op deze prijs waren uitgekomen met de 'zachte' aanpak :)
In aanvulling hierop: zorg er wel voor dat je duidelijk maakt dat het bedrag wat je wel kan financieren ook 100% zeker is, dat geeft de verkoper dan meer vertrouwen.
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:10:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. En uiteindelijk bepaalt de verkoper waar hij het huis voor verkoopt. Alle speculaties ten spijt, hun bodembedrag weten we niet. Wij hoopten dat ze er snel vanaf wilden omdat ze al iets anders hadden. Maar blijkbaar willen zij dat ook niet tegen elk bod.

Wel bizar trouwens, een verschik van 400k. Dan heb jij vast geen standaard woning.
Het was op dat moment een vrij unieke situatie inderdaad. Het lag voornamelijk aan het gebrek aan betrouwbare referenties. Taxateur 2 en 3 verschilden 100.000, taxateur 1 en 3 verschilden 400.000, waarbij ik moet zeggen dat taxateur 1 zo'n onderbetaalde budgettaxateur was via zo'n verplicht landelijk taxatiebureau die er waarschijnlijk geen tijd in had gestoken.
Metalfreak schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:14:
[...]

Tja, zo gaan we het denk ik ook spelen. Ze hoeven echt niet te weten dat we met gemak een hypotheek kunnen krijgen voor een anderhalf keer zo duur huis :+ Met ons uiterste bedrag (dat wij in ons hoofd hebben) komen we de verkopers zelfs al een beetje tegemoet in mijn ogen. Ik weet alleen niet of het erg geloofwaardig is als een arts en IT-er zeggen dat ze niet meer kunnen lenen :+

offtopic: Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ;)
Daarom niet laten blijken wat je achtergrond is als je the poor man's card wil spelen :P En al weet de makelaar wat jullie doen, mensen weten meestal niet zo goed salarissen in te schatten dus daar hoef je je ook niet druk om te maken, daarnaast kunnen er nog zo veel factoren zijn (deeltijd, proeftijd, freelance etc.).

Thanks voor de felicitatie!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:45
Morgen huisje kijken! Zou eigenlijk volgende week gebeuren. Vandaag telefoon van de makelaar. Hij zei dat ik de eerste was voor een bezichtiging, maar na mijn telefoontje waren nog 4 stellen die ook komen kijken voordat ik de kans had.

Hij stelde voor om de bezichtiging dit weekend te doen. Want hij verwacht dat het anders al verkocht is voor ik kan kijken.

Hiermee is de druk direct te voelen. Het huis heeft eerder dit jaar te koop gestaan. En is verkocht. En staat nu weer te koop 10% onder de verkoop prijs van januari... Waarschijnlijk gedekt met NHG. Dus de restschuld zal ze een zorg zijn.

Lastige situatie, snel kijken en vraagprijs bieden als het zo mooi is als op de foto?

vergelijkbare woning in zelfde straat verkocht in 3 weken ruim 10% boven deze vraagprijs.

Makelaar gaf ook aan dat gezien de interesse er geluisterd zal naar meerdere biedingen. Zal uit principe nooit boven de vraagprijs willen zitten, maar vraag me wel af hoe ik de druk bij hun kan krijgen als ik met een goed bod kom. Geen zin dat hij veel kijkers laat komen om vervolgens te kijken wat een gek geeft.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Mijn eigen ervaring en gevoel met makelaars: ze verkopen in 99 procent van de gevallen onzin. Bij bezichtiging of een bod op een woning is er altijd "veeeeel" interesse. Wat wil het toeval, maanden later staat de woning nog te koop. Nu ben ik geen bouwkundig specialist, maar de onzin die ze veelal op dit vlak uitkramen nou, nou dan verdien je ook zo’n slechte woning. Of slechte punten van de woning positief willen verdraaien. Geef toch gewoon toe dat die keuken oud is en vervangen moet worden en wees hier realistisch in. En zo heb ik nog de nodige zaken meegemaakt.

Mijn advies: Laat je niet gek makkuh! :+

[...]

Jij boefje :> .

Kan er wel om lachen. Netjes is het niet. Maar makelaars zijn inderdaad niet beter en / of de verkoper de waarheid verteld weet je ook niet. Uiteraard betekend dit laatste niet dat je aan dit spelletje me zou moeten spelen. Maar ik ga je proef eens op de som nemen, kijken hoe het uitpakt. Lig nu al dubbel van het lachen :D

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:45
DerKleinePunkt schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:02:
Mijn eigen ervaring en gevoel met makelaars: ze verkopen in 99 procent van de gevallen onzin. Bij bezichtiging of een bod op een woning is er altijd "veeeeel" interesse. Wat wil het toeval, maanden later staat de woning nog te koop. Nu ben ik geen bouwkundig specialist, maar de onzin die ze veelal op dit vlak uitkramen nou, nou dan verdien je ook zo’n slechte woning. Of slechte punten van de woning positief willen verdraaien. Geef toch gewoon toe dat die keuken oud is en vervangen moet worden en wees hier realistisch in. En zo heb ik nog de nodige zaken meegemaakt.

Mijn advies: Laat je niet gek makkuh! :+
Thx! Tijdje geleden bezig geweest met een ander huis. Op dit forum ook besproken. Helaas mede door betonrot ging dit niet door. Hierna 100x alle huizen binnen de zoekopdracht gekeken, maar het zit er gewoon niet tussen wat we zoeken. Daarom focus ik me alleen op het nieuwe aanbod en dan valt het op Dan sommige binnen 2 weken verkocht worden. En ja dan krijg je mij wel btje gek..

Morgen eerst maar is bezichtigen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:09:
[...]

Dank voor het advies. Nee zelfde input van mij maar verschillende rekenmethodieken.
Gezegd hebbende €5000 verschil tussen mijn eigenste berekening via afm formule en de hypotheker.

Volgende probleem:
Mijn vriendin studeert nog 3 jaar in het buitenland (phd). Ik wil op mijzelf gaan wonen maar zit in dubio.
Appartement kopen van rond de 170k met risico dat ding niet kwijt te raken na 3 jaar.
Huis kopen van rond de 210k zodat ik niet gelijk hoef te verhuizen na 3 jaar.

Probleem daarbij is dat een beetje fatsoenlijke woning hier 240k kost als hij nieuwer of opgeknapt is.
Zelf vind ik dat prijzig als ik naar het aantal m² kijk aan woonoppervlak en de postzegel tuin.
Voor een periode van 3 jaar iets kopen kan nooit uit. Je hebt maar zo 5% kosten koper en als je na 3 jaar wil verkopen tik je nog weer een paar duizend euro af aan verkoopkosten. Als ik jou was zou ik lekker gaan huren. Over 3 jaar kun je dan samen met je vriendin iets moois kopen.

Regeren is vooruitschuiven

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

T-MOB schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:27:
[...]

Voor een periode van 3 jaar iets kopen kan nooit uit. Je hebt maar zo 5% kosten koper en als je na 3 jaar wil verkopen tik je nog weer een paar duizend euro af aan verkoopkosten. Als ik jou was zou ik lekker gaan huren. Over 3 jaar kun je dan samen met je vriendin iets moois kopen.
Ik snap dat huren beter zou zijn echter:
Ik mag niet van een corporatie huren.
Particuliere huur begint vanaf €1000 per maand.

DDat is dus ook geen optie.
Andere optie is appartement kopen, flink sparen komende 3 jaar en verhuren.

• assje
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:30:
[...]
Correctie, je mag niet sociaal van een corporatie huren, controleer eens goed of de corporaties geen geliberaliseerde woningen aanbieden.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:30:
[...]

Ik snap dat huren beter zou zijn echter:
Particuliere huur begint vanaf €1000 per maand.

DDat is dus ook geen optie.
Andere optie is appartement kopen, flink sparen komende 3 jaar en verhuren.
Weet je dat wel zeker, dat huren begint vanaf 1000 euro, of heb je dit van horen zeggen? Vooral appartementen moeten ook wel goedkoper te vinden zijn (hier in A'dam tenminste wel). Maar zelfs dan nog: Drie jaar in een koopwoning is ook niet gratis (rente, die minimaal 5% waar T-MOB het al over had, je komt al snel op een bedrag waar je een leuke woning van kunt huren), en zelfs als je nu een woning van 210K koopt, zou het maar zo kunnen dat je over drie jaar ergens anders wilt wonen (kinderen, andere eisen, andere inkomsten, die PhD van je vriendin zou maar zo kunnen leiden tot een mooie baan op een andere locatie dan waar je nu wilt wonen, etc. ;) )....

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2014 17:50 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:49:
[...]

Weet je dat wel zeker, dat huren begint vanaf 1000 euro, of heb je dit van horen zeggen? Vooral appartementen moeten ook wel goedkoper te vinden zijn (hier in A'dam tenminste wel). Maar zelfs dan nog: Drie jaar in een koopwoning is ook niet gratis (rente, die minimaal 5% waar T-MOB het al over had, je komt al snel op een bedrag waar je een leuke woning van kunt huren), en zelfs als je nu een woning van 210K koopt, zou het maar zo kunnen dat je over drie jaar ergens anders wilt wonen (kinderen, andere eisen, andere inkomsten, die PhD van je vriendin zou maar zo kunnen leiden tot een mooie baan op een andere locatie dan waar je nu wilt wonen, etc. ;) )....
Nee gecontroleerd op funda en natuurlijk bij de corporatie.
In mijn gemeente is bijna alles sociale huur of zit het er ver boven. Er worden praktisch geen appartementen verhuurd.

Momenteel 3% rente netto zelfs minder iets van €350 p.m. aan rente. Ik kan daar niet tegen huren zelfs niet wanneer ik €6000 kk moet betalen (€166 p.m. extra) plus zeg een waardedaling van 5% (€291 extra).
Totaal: €807 en dan kan ik alles veranderen wat ik wil.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
En dan heb je nog gemeentebelatingen, huurwaardeforfait, onderhoudskosten, verplichte verzekeringen en de kosten om het huis te verkopen. Met het risico dat je maar moeilijk van je huis afkomt. Ik ben op zich best een voorstander van kopen, maar voor 3 jaar is het echt zelden voordelig. Daarbij lijk je - net uit huis en met een in het buitenland studerende vriendin - in een fase in je leven te zitten waarop het nog helemaal niet duidelijk is hoe de vlag er over 5 jaar bij hangt. Een huis, of erger een restschuld, kan echt een enorm blok aan je been zijn als je bijvoorbeeld zou willen emigreren omdat je vriendin bijvoorbeeld een mooie plek kan krijgen aan de uni waar ze promoveert.
De vrijheid om te kunnen gaan wanneer je wilt, de afwezigheid van eigenaarsrisico, het zijn behoorlijke voordelen die best wat mogen kosten. Is er niets antikraak te vinden in de buurt. Het is maar voor een paar jaar, immers.

Regeren is vooruitschuiven

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

T-MOB schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:05:
En dan heb je nog gemeentebelatingen, huurwaardeforfait, onderhoudskosten, verplichte verzekeringen en de kosten om het huis te verkopen. Met het risico dat je maar moeilijk van je huis afkomt. Ik ben op zich best een voorstander van kopen, maar voor 3 jaar is het echt zelden voordelig. Daarbij lijk je - net uit huis en met een in het buitenland studerende vriendin - in een fase in je leven te zitten waarop het nog helemaal niet duidelijk is hoe de vlag er over 5 jaar bij hangt. Een huis, of erger een restschuld, kan echt een enorm blok aan je been zijn als je bijvoorbeeld zou willen emigreren omdat je vriendin bijvoorbeeld een mooie plek kan krijgen aan de uni waar ze promoveert.
De vrijheid om te kunnen gaan wanneer je wilt, de afwezigheid van eigenaarsrisico, het zijn behoorlijke voordelen die best wat mogen kosten. Is er niets antikraak te vinden in de buurt. Het is maar voor een paar jaar, immers.
Ik woon nog thuis. Heb uit huis gaan 2 jaar uitgesteld vanwege de buitenlandse master van mijn vriendin.
Mijn plan was niet om dat nog 3 jaar te gaan doen. Het is natuurlijk wel lekker en als ik de komende 3 jaar net zo hard kan sparen dan tik ik een appartement cash af maar dan nog.

Wat betreft huren snap ik het wel maar de prijs kwaliteit verhouding is gewoon zoek aan het raken verder is er werkelijk waar bijna niets te huur hier. In tilburg wel maar daar wil ik niet wonen.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.