"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Mjah, sorry hoor, maar hier houdt het wat mij betreft op. Je hebt zelf berekent 350 pm rente, je hebt je k.k., je hebt je kosten (en onzekerheid) tijdens de verkoop, je extra belastingen, etc. Dat weegt echt never nooit op tegen 3 jaar á 1000 euro huren.icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:35:
[...]
Nee gecontroleerd op funda en natuurlijk bij de corporatie.
In mijn gemeente is bijna alles sociale huur of zit het er ver boven. Er worden praktisch geen appartementen verhuurd.
Momenteel 3% rente netto zelfs minder iets van €350 p.m. aan rente. Ik kan daar niet tegen huren zelfs niet wanneer ik €6000 kk moet betalen (€166 p.m. extra) plus zeg een waardedaling van 5% (€291 extra).
Totaal: €807 en dan kan ik alles veranderen wat ik wil.
En bovendien hóef je niet in je huidige gemeente te blijven hè!
Je kunt mij nog meer vertellen, maar voor 1000 euro / maand kun je zelfs in A'dam wel iets fatsoenlijks vinden, dus ik kan me écht geen situatie voorstellen dat >1000 / maand je enige optie is om te huren.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Als er iets te huren is wel ja. Er worden momenteel hier 4 huurwoningen aangeboden op de private markt. That's it, het is hier geen amsterdam met een grote verscheidenheid.naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:29:
[...]
Mjah, sorry hoor, maar hier houdt het wat mij betreft op. Je hebt zelf berekent 350 pm rente, je hebt je k.k., je hebt je kosten (en onzekerheid) tijdens de verkoop, je extra belastingen, etc. Dat weegt echt never nooit op tegen 3 jaar á 1000 euro huren.
En bovendien hoef je niet in je huidige gemeente te blijven hè!
Je kunt mij nog meer vertellen, maar voor 1000 euro / maand kun je zelfs in A'dam wel iets fatsoenlijks vinden, dus ik kan me écht geen situatie voorstellen dat >1000 / maand je enige optie is om te huren.
En natuurlijk hoed ik dat niet maar waarom zou ik ergens anders willen wonen. Mijn sociaal leven is hier niet in een andere gemeente.
[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2014 19:37 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Primaicecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:33:
[...]
Als er iets te huren is wel ja. Er worden momenteel hier 4 huurwoningen aangeboden op de private markt. That's it.
En natuurlijk hoed ik dat niet maar waarom zou ik ergens anders willen wonen. Mijn sociaal leven is hier niet in een andere gemeente.
Deze site had je vast zelf ook al gevonden, maar hieruit lijk het afhankelijk van je situatie te zijn:RickvN schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:27:
Korte vraag: Is hypotheekadvies vrijgesteld van BTW?
http://www.hypotheekspeci...ingstariefaftrekbaar.html
[ Voor 24% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2014 19:39 ]
Je moet meer aan 20min denken (Tilburg).naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:37:
[...]
Prima. Als je sociale leven ophoudt als 10 minuten extra moet fietsen, dan moet je wel de lokale makelaars, notarissen en de fiscus blij maken. Ik laat je situatie vanaf hier gaan, als je het niet erg vind:)
[...]
Deze site had je vast zelf ook al gevonden, maar hieruit lijk het afhankelijk van je situatie te zijn:
Of 30 min andere gemeenten.
Dat lijkt weinig maar werpt een behoorlijke drempel.
Nu loop ik even langs, straks moet dat weer grotendeels op afspraak want je gaat niet voor niets 20min op een fiets zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2014 19:42 ]
De eerste hit op google levert 172 huurwoningen met een huur lager dan 1000 euroicecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:40:
[...]
Je moet meer aan 20min denken (Tilburg).
Of 30 min andere gemeenten.
Dat lijkt weinig maar werpt een behoorlijke drempel.
Nu loop ik even langs, straks moet dat weer grotendeels op afspraak want je gaat niet voor niets 20min op een fiets zitten.

Link want nu ben ik benieuwd waarom funda maar met 4 komt.naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:45:
[...]
De eerste hit op google levert 172 huurwoningen met een huur lager dan 1000 euro
Google, en specifieker die eerste link maar ook funda toont mij 115 woningen.icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:47:
[...]
Link want nu ben ik benieuwd waarom funda maar met 4 komt.
Dat is tilburg daar wil ik dus juist niet wonen.naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:51:
[...]
Google, en specifieker die eerste link maar ook funda toont mij 115 woningen.
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:53:
[...]
Dat is tilburg daar wil ik dus juist niet wonen.
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:40:
[...]
Je moet meer aan 20min denken (Tilburg).

Had zelf idd ook al eea gevonden. Had misschien eerst wat verder moeten kijken dan mijn neus lang was, ipv andersomnaitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:37:
[...]
Deze site had je vast zelf ook al gevonden, maar hieruit lijk het afhankelijk van je situatie te zijn:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Ja Tilburg de grootste stad in de omtrek is 20min verder van de gemeente waar ik wil wonen.
Maar je kunt dat idd ook andersom lezen, mijn fout.
Laten we zeggen dat het 500 euro per maand verschil is. Dat is in 3 jaar tijd 18000 euro! Overdrachtsbelasting is 3400 euro, dan heb je nog paar duizend euro aan overige kosten (hypotheek, notaris, taxatie, etc). En waar kom je dan op uit? Dat kopen veel goedkoper is.naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:29:
[...]
Mjah, sorry hoor, maar hier houdt het wat mij betreft op. Je hebt zelf berekent 350 pm rente, je hebt je k.k., je hebt je kosten (en onzekerheid) tijdens de verkoop, je extra belastingen, etc. Dat weegt echt never nooit op tegen 3 jaar á 1000 euro huren.
En bovendien hóef je niet in je huidige gemeente te blijven hè!
Tuurlijk je kan bij huren er wel weer makkelijker vanaf, maar als ik ook naar mijn situatie kijk, waarbij ik geen idee heb hoe lang ik in het appartement dat ik ga kopen blijf zitten, dan kan kopen al heel snel uit. Vooral als ik kijk naar wat ik moet betalen voor een huur appartement wat er even goed zou uitzien. Ik heb ook nog eens redelijk wat spaargeld wat me na vermogensbelasting 3x niks oplevert, en me dus ook niks kost om in stenen te steken.
18000+3400+'paar duizend' kom ik voor 3 jaar al op een huur van ruim 750 euro. En dan heb je nog niet eens die extra verzekering(en), eigen woning forfait, onderhoud, etc. Om idd nog maar te zwijgen van de onzekerheid bij het kwijtraken. En waar kom je (nou ja, ik danSissors schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:12:
[...]
Laten we zeggen dat het 500 euro per maand verschil is. Dat is in 3 jaar tijd 18000 euro! Overdrachtsbelasting is 3400 euro, dan heb je nog paar duizend euro aan overige kosten (hypotheek, notaris, taxatie, etc). En waar kom je dan op uit? Dat kopen veel goedkoper is.

Maar uiteraard is er geen ultieme waarheid, en ligt het aan de persoonlijke situatie, en ook de persoonlijke voorkeur. Bijvoorbeeld gewoon het idee hebben morgen je huur op te kunnen zeggen en dan een maand later weg zijn kan heel aanlokkelijk zijn voor sommige. Andere hebben weer liever dat het gewoon van hun is en ze ermee kunnen doen wat ze willen.
Echter denk ik over het algemeen met de lage overdrachtsbelasting en de lage hypotheekrente, terwijl huurprijzen zover ik weet absoluut niet naar beneden zijn gegaan, dat tegenwoordig voor kortere tijd kopen al veel sneller uit kan dan het weleens is geweest.
Al denk ik zelf dat hierbij eigen vermogen geen overbodige luxe is. Simpelweg omdat je niet wilt dat je over 3 jaar vast zit omdat de waarde toch is gedaald en je huis onderwater staat.
Koop:
750 netto maandelijks
10.000 euro eenmalig
Huur:
750+ maandelijks
Na 5 jaar heb ik ruim 10.000 euro afgelost dus dat is weg te strepen tegen de eenmalige kosten. In de maandprijs van koop zit reservering onderhoud en de extra verzekeringen. Met kopen heb ik wel een veel leuker huis en een wat groter huis (met tuin) dan ik met een huur van 750 euro voor elkaar zou krijgen. Bovendien gratis parkeren en zelfs een parkeerplaats op eigen terrein.
Wellicht schiet ik er op lange termijn iets bij in of wellicht zakt mijn huis iets in prijs maar dan heb ik wel een paar jaar een stuk fijner gewoond en dat is mij ook wat waard.
Het scheelt wel dat ik er aardig wat eigen geld in stop en het huis dan zelfs met 10% waardedaling nog niet onder water zal staan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
En hou er ook rekening mee dat het worst case ook weleens heel wat meer kan zijn, risico's die je bij huren niet hebt. Als je van plan bent om maar voor een paar jaar te kopen en toevallig blijkt net dat je dak lek is dan ben duizenden euro's duurder uit dan als je was gaan huren. Als je er langer blijft wonen zijn dergelijke hoge kosten over de hele periode te overzien, maar in een korte periode zal het je maar net gebeuren.
Verder verschillen de meningen nog al of het inderdaad nu zo'n goede tijd is om te kopen, maar daar hebben we een apart topic voor.
[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 28-08-2014 20:41 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Overigens maak jij ook een kromme berekening. Die 10000 euro die je in 2 jaar spaart had je als je huurt ook kunnen sparen en ergens anders in kunnen investeren, het zijn dan extra inkomsten ipv lagere maandlasten maar het resultaat is hetzelfde, plus dat je over het geld beschikt als het nodig is. De maandlasten die je noemt zijn ook al incl een aanzienlijke investering die op een andere wijze ook had kunnen renderen.
Je neemt jezelf op deze wijze in de maling, net als dat je zaken als onderhoud compleet buiten beschouwing laat. Ik zeg daarbij niet dat kopen voor jullie geen goede keuze was, maar je redenatie rammelt.
[ Voor 49% gewijzigd door ph4ge op 28-08-2014 20:54 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Onervaren verkopers... Het moet niet gekker worden. Hoe had je je het scenario dan voorgesteld?Metalfreak schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:36:
Eindelijk reactie van de makelaar, met een belachelijk tegenbod... Nu gaf de makelaar al aan dat het onervaren verkopers waren. Wij bieden 20.000 minder, zij komen met een tegenbod van 3.000 minder dan de vraagprijs. Er zit dus nog een gat van 17k... We zijn dus nu wel in onderhandeling, dat scheelt al. De makelaar had aangegeven dat we met wat onderhandelen wel uit zouden moeten kunnen komen ergens tussen 210k en 215k, maar 210k is een beetje wat wij als uiterste prijs in gedachten hadden. (maar dat weet de makelaar niet) Wat is nu wijsheid? Nog een tussenbod, of meteen dan maar een eindbod neerleggen?
Als jij 20.000 minder biedt dan had ik als onervaren verkoper 20.000 boven de vraagprijs als tegenbod gedaan zodat je in het midden toch op het gewenste terechtkomt.
Ik zou gewoon het oorspronkelijke bod handhaven. Huizen zat.
En als 210.000 je max. is is het dan geen optie om naar huizen te kijken die daar flink onder zitten?
[ Voor 4% gewijzigd door Bart2005 op 28-08-2014 21:30 ]
Dat is het ook, het grootste probleem is er vanaf komen en schatten wat de daling gaat zijn de komende jaren.Sissors schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:24:
Volgens mij reken je daar fout met die 18000.
Maar uiteraard is er geen ultieme waarheid, en ligt het aan de persoonlijke situatie, en ook de persoonlijke voorkeur. Bijvoorbeeld gewoon het idee hebben morgen je huur op te kunnen zeggen en dan een maand later weg zijn kan heel aanlokkelijk zijn voor sommige. Andere hebben weer liever dat het gewoon van hun is en ze ermee kunnen doen wat ze willen.
Echter denk ik over het algemeen met de lage overdrachtsbelasting en de lage hypotheekrente, terwijl huurprijzen zover ik weet absoluut niet naar beneden zijn gegaan, dat tegenwoordig voor kortere tijd kopen al veel sneller uit kan dan het weleens is geweest.
Al denk ik zelf dat hierbij eigen vermogen geen overbodige luxe is. Simpelweg omdat je niet wilt dat je over 3 jaar vast zit omdat de waarde toch is gedaald en je huis onderwater staat.
Overigens zit in de netto berekening de huurwaarde forfait al in, die wordt immers op je HRA ingehouden.
Althans in mijn excel model reken ik zo wel.
Maar de grootste klapper is de 6,5% huurverhoging elk jaar want je bent rijk

Die 10.00 is de aflossing die al in het netto bedrag zit. Die heb je dus niet bij huren.ph4ge schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:49:
Klopt, daarom geef ik ook aan, zelfs als je er ruim onder zit blijft er een maand bedrag over wat je niet moet vergeten als je een huur met koop vergelijkt. Het zou zomaar kunnen dat alleen het onderhoud in bovenstaande berekening er al voor zorgt dat die 500 euro in de maand halveert. Het is ook geen zekerheid, sommig onderhoud moet je gewoon regelmatig doen maar andere zaken gebeuren gewoon eens, het kan na een maand zijn het kan na 20 jaar zijn. Lullig als je berekent dat je over een periode van 3 jaar net iets goedkoper uit bent met koop en je ineens met een groot onderhoud wordt geconfronteerd.
Overigens maak jij ook een kromme berekening. Die 10000 euro die je in 2 jaar spaart had je als je huurt ook kunnen sparen en ergens anders in kunnen investeren, het zijn dan extra inkomsten ipv lagere maandlasten maar het resultaat is hetzelfde, plus dat je over het geld beschikt als het nodig is. De maandlasten die je noemt zijn ook al incl een aanzienlijke investering die op een andere wijze ook had kunnen renderen.
Je neemt jezelf op deze wijze in de maling, net als dat je zaken als onderhoud compleet buiten beschouwing laat. Ik zeg daarbij niet dat kopen voor jullie geen goede keuze was, maar je redenatie rammelt.
Overigens is onderhoud idd vaak een vergeten post maar dat is uitkijken naar wat je koopt. En laten we wel wezen voor 750 eindig je vaak in een appartement als je die koopt worden veel kosten door de vve gedekt.
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:26:
[...]
Maar de grootste klapper is de 6,5% huurverhoging elk jaar want je bent rijk.

Edit: En weet je wel wat de service kosten zijn van een appartement van 2 ton? En de verbouwingskosten 'om te verbouwen wat je wilt'?
[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2014 21:33 ]
Serieus?naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:30:
[...]
Woon al vijf jaar in een huurwoning, maar nog nooit die max. huurverhoging gehad (laat staan 6.5%).
Mijn ouders 2 jaar achterelkaar hebben dit jaar het huis gekocht om die reden.
Yep. In Amsterdam (iets onder het budget waar jij het telkens over hebt). Geloof dus niet alles wat je 'hoort'
[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2014 21:38 ]
Oh maar dat hoor ik niet.naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:37:
[...]
Yep. In Amsterdam. Geloof dus niet alles wat je 'hoort'
Meegemaakt en zelf doorgevoerd.
Ik werk zelf voor een verhuurder.
Dat het mag betekent gelukkig nog dat niet iedereen het ook doet.icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:38:
[...]
Oh maar dat hoor ik niet.
Meegemaakt en zelf doorgevoerd.
Ik werk zelf voor een verhuurder.
Maar als je servicekosten betaald hoef je je niet druk te maken over onderhoud aan de buitenkant.naitsoezn schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:30:
[...]
Woon al vijf jaar in een huurwoning, maar nog nooit die max. huurverhoging gehad (laat staan 6.5%).
Edit: En weet je wel wat de service kosten zijn van een appartement van 2 ton? En de verbouwingskosten 'om te verbouwen wat je wilt'?
Dat ligt natuurlijk enorm aan bouwjaar van het huis, formaat, gebruikte materialen, dak, etc. Zeker iets waar je rekening mee moet houden, maar het kan ook voor significant minder dan dat.ph4ge schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:40:
Gemiddelde onderhoudskosten alleen al worden door het NIBUD en VEH op 300 euro per maand geschat, in mijn ervaring kom je daar ruim aan.
[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 28-08-2014 21:47 ]
Je moet toch een aardig potje reserveren. De vergelijkingen tussen koop en huur die je (hier) veel ziet is het netto maandelijkse hypotheekbedrag afgezet tegen de huur per maand. Alsof je voor autokosten alleen benzine rekent. En dat valt uiteraard altijd in het voordeel van koop uit. In de praktijk is dat anders maar daar kom je pas achter als de roze bril is afgezet.Sissors schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:46:
[...]
Maar als je servicekosten betaald hoef je je niet druk te maken over onderhoud aan de buitenkant.
[...]
Dat ligt natuurlijk enorm aan bouwjaar van het huis, formaat, gebruikte materialen, dak, etc. Zeker iets waar je rekening mee moet houden, maar het kan ook voor significant minder dan dat.
Klopt, maar je kan van te voren natuurlijk een vrij goede inschatting maken van onderhoud dat er aan komt. Ik ga zelf uit van 100 euro per maand opzij leggen voor toekomstig onderhoud exclusief keuken en douche, die worden bij aankoop vervangen.ph4ge schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:49:
Klopt, daarom geef ik ook aan, zelfs als je er ruim onder zit blijft er een maand bedrag over wat je niet moet vergeten als je een huur met koop vergelijkt. Het zou zomaar kunnen dat alleen het onderhoud in bovenstaande berekening er al voor zorgt dat die 500 euro in de maand halveert. Het is ook geen zekerheid, sommig onderhoud moet je gewoon regelmatig doen maar andere zaken gebeuren gewoon eens, het kan na een maand zijn het kan na 20 jaar zijn. Lullig als je berekent dat je over een periode van 3 jaar net iets goedkoper uit bent met koop en je ineens met een groot onderhoud wordt geconfronteerd.
Dat is aflossing, iets wat je bij huur totaal niet hebt. Ik los in 5 jaar tijd ruim 10.000 euro af. Ik weet niet hoeveel exact maar ergens rond de 13.000 euro als ik mij niet vergis.Overigens maak jij ook een kromme berekening. Die 10000 euro die je in 2 jaar spaart had je als je huurt ook kunnen sparen en ergens anders in kunnen investeren, het zijn dan extra inkomsten ipv lagere maandlasten maar het resultaat is hetzelfde, plus dat je over het geld beschikt als het nodig is. De maandlasten die je noemt zijn ook al incl een aanzienlijke investering die op een andere wijze ook had kunnen renderen.
Dat is een gedurfde uitspraak als je het huis in kwestie niet kent en niet weet wat iemand voor begroting heeftJe neemt jezelf op deze wijze in de maling, net als dat je zaken als onderhoud compleet buiten beschouwing laat. Ik zeg daarbij niet dat kopen voor jullie geen goede keuze was, maar je redenatie rammelt.
Ik denk dat het sowieso verstandig is voor iedereen, ongeacht huur of koop, om een overzicht te maken qua kosten indien je een huis op het oog hebt. En dan neem je daar alle kosten in mee dus ook zaken zoals onderhoud.Bart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:54:
Je moet toch een aardig potje reserveren. De vergelijkingen tussen koop en huur die je (hier) veel ziet is het netto maandelijkse hypotheekbedrag afgezet tegen de huur per maand. Alsof je voor autokosten alleen benzine rekent. En dat valt uiteraard altijd in het voordeel van koop uit. In de praktijk is dat anders maar daar kom je pas achter als de roze bril is afgezet.
En ik zou de adviezen van ph4ge zeker serieus nemen (doe ik wel)
Je denkt er m.i. wel goed over na.
Edit: bij huur zit het (groot) onderhoud bij de prijs inbegrepen. Nou valt dat in de praktijk altijd tegen. Maar je kan altijd zo weer vertrekken zonder de prijs van dit tegenvallende onderhoud zelf te moeten betalen.
Dat is bij koop wel zo, dan gaat het ten koste van de waarde van je huis en dat kan een blok aan het been worden. Als ik het met terugwerkende kracht (heb 20 jaar een koophuis) voor het kiezen had zou ik voor huren kiezen.
[ Voor 69% gewijzigd door Bart2005 op 28-08-2014 22:17 ]
Er komt een nieuwe keuken in en een nieuwe douchecabine in de badkamer en het hele huis zal opnieuw geschilderd worden. Het is een bakstenen huis uit 2004 met aluminium kozijnen en een grote aluminium schuifpui. Als ik de lijst van de VEH erbij pak zijn alle grote kostenposten nog 10 jaar weg en zal dat voornamelijk om de bitumen dakbedekking gaan. Een CV ketel is ook niet aanwezig ivm stadsverwarming (die kosten zijn ook los volledig mee begroot). De vloer is plavuizen beneden en boven redelijk nieuw laminaat.Bart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:07:
100 euro per maand is niet veel hoor, als het erop aankomt.
En ik zou de adviezen van ph4ge zeker serieus nemen (doe ik wel)
Je denkt er m.i. wel goed over na.
Het is niet dat ik niet meer wil reserveren maar ik zie nu niet direct grote kostenposten waar ik geld voor moet reserveren. Ik kan wel 50 of 100 euro per maand meer reserveren maar ik vraag me af of ik die de komende vijf jaar ook uit zal moeten geven.
Daarnaast heb ik wel altijd een aardige buffer achter de hand mochten er onverwachts problemen zijn. Dus grote kosten kunnen altijd opgevangen worden, het zal alleen jammer zijn als dat zou moeten natuurlijk.
Waarom is dat zo? Dan ga je er vanuit dat elk huis vergelijkbaar is qua onderhoudskosten en dan ben je sterk aan het generaliseren.icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:14:
Een redelijk goed richtgetal is 0,5% van de herbouwwaarde voor onderhoud.
[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 28-08-2014 22:16 ]
Daarom is het een richtgetal...Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:15:
[...]
Er komt een nieuwe keuken in en een nieuwe douchecabine in de badkamer en het hele huis zal opnieuw geschilderd worden. Het is een bakstenen huis uit 2004 met aluminium kozijnen en een grote aluminium schuifpui. Als ik de lijst van de VEH erbij pak zijn alle grote kostenposten nog 10 jaar weg en zal dat voornamelijk om de bitumen dakbedekking gaan. Een CV ketel is ook niet aanwezig ivm stadsverwarming (die kosten zijn ook los volledig mee begroot). De vloer is plavuizen beneden en boven redelijk nieuw laminaat.
Het is niet dat ik niet meer wil reserveren maar ik zie nu niet direct grote kostenposten waar ik geld voor moet reserveren. Ik kan wel 50 of 100 euro per maand meer reserveren maar ik vraag me af of ik die de komende vijf jaar ook uit zal moeten geven.
Daarnaast heb ik wel altijd een aardige buffer achter de hand mochten er onverwachts problemen zijn. Dus grote kosten kunnen altijd opgevangen worden, het zal alleen jammer zijn als dat zou moeten natuurlijk.
[...]
Waarom is dat zo? Dan ga je er vanuit dat elk huis vergelijkbaar is qua onderhoudskosten en dan ben je sterk aan het generaliseren.
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar heb je het huis al gekocht?
Ik lees hierboven dat je stadsverwarming hebt. Dat zou voor mij al een grote NJET zijn.
Doffe ellende en veel te duur. En daar heb je zelf geen enkele invloed op.
Per jaar? Ik reken op ongeveer 1%. In grote steden is (op risico van prijsdaling na) kopen al vrij snel voordeliger dan huren. Een huis van 200.000 euro (Utrecht) kan je prima in samenwonen. Vaste kosten zijn 5% kosten koper en 2000 euro verkoopkosten, Variabel per maand aan rente (bij 4%) bruto 670 euro. Netto zo;n 390euro. Tellen we daar nog 150 euro onderhoud op en 30 euro belastingen, heb ik alles wel redelijk ruim gerekend lijkt me zo. Daarvoor koop je in een leuke wijk een leuk huis waar je samen prima in kunt wonen. En dan kan je ook uittkiezen, er is veel aanbod. Het is niet overspannen.icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:14:
Een redelijk goed richtgetal is 0,5% van de herbouwwaarde voor onderhoud.
Wil je dit huren, dan kan je minimaal 1000 euro per maand meenemen. Heb je een overspannen markt (want zulke leuke huizen in leuke wijken die niet 1400 kosten zijn ook nog eens erg populair) en heb je dus eigenlijk weinig keuze. Goedkoper kan, maar dan zit je niet in een leuke wijk. En ja, sommige mensen vinden dat belangrijker dan vierkante meters en nieuwbouw
De rekensom is eenvoudig. Je betaalr 12.000 aan en verkoopkosten en bespaart per maand 430 euro aan woonkosten. Dan ben je na 2 jaar en 4 maanden al goedkoper uit in een koopwoning. Daarna steek je lachend 430 euro per maand in je zak. Daartegenover staat risico op prijsdaling.
Dit is volgens mij geen roze bril, maar gewoon een realistische berekening.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je noemt het dan realistisch omdat je het risico op prijsdaling optimistisch inschat?JvS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:24:
[...]
Per jaar? Ik reken op ongeveer 1%. In grote steden is (op risico van prijsdaling na) kopen al vrij snel voordeliger dan huren. Een huis van 200.000 euro (Utrecht) kan je prima in samenwonen. Vaste kosten zijn 5% kosten koper en 2000 euro verkoopkosten, Variabel per maand aan rente (bij 4%) bruto 670 euro. Netto zo;n 390euro. Tellen we daar nog 150 euro onderhoud op en 30 euro belastingen, heb ik alles wel redelijk ruim gerekend lijkt me zo. Daarvoor koop je in een leuke wijk een leuk huis waar je samen prima in kunt wonen. En dan kan je ook uittkiezen, er is veel aanbod. Het is niet overspannen.
Wil je dit huren, dan kan je minimaal 1000 euro per maand meenemen. Heb je een overspannen markt (want zulke leuke huizen in leuke wijken die niet 1400 kosten zijn ook nog eens erg populair) en heb je dus eigenlijk weinig keuze. Goedkoper kan, maar dan zit je niet in een leuke wijk. En ja, sommige mensen vinden dat belangrijker dan vierkante meters en nieuwbouw
De rekensom is eenvoudig. Je betaalr 12.000 aan en verkoopkosten en bespaart per maand 430 euro aan woonkosten. Dan ben je na 2 jaar en 4 maanden al goedkoper uit in een koopwoning. Daarna steek je lachend 430 euro per maand in je zak. Daartegenover staat risico op prijsdaling.
Dit is volgens mij geen roze bril, maar gewoon een realistische berekening.
Als b.v. de laatste jaren jouw koophuis 50.000 euro in "waarde" is gezakt en je moet daar weg dan helpt die 430 euro per maand ook niet zo veel. Behalve als je het gespaard hebt.
Een realistische berekening hangt af van het in- en uitstapmoment en dat is vaak gewoon een kwestie van geluk.
Nee moet nog gaan voor de tweede bezichtiging. Stadsverwarming is idd erg prijzig maar wel de standaard in de omgeving waar ik wil wonen, helaas.Bart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:21:
[...]
Daarom is het een richtgetal...
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar heb je het huis al gekocht?
Ik lees hierboven dat je stadsverwarming hebt. Dat zou voor mij al een grote NJET zijn.
Doffe ellende en veel te duur. En daar heb je zelf geen enkele invloed op.
Ik schat dat toch nergens in? Ik geef alleen aan dat dat een risico is. Overigens heb ik in december zo'n soort huis gekocht. Ik woon er alleen, verwacht er wel minimaal 5, maar mogelijk veel langer te wonen. Ik had toen zo'n beetje ingeschat de het risico op prijsdaling nog maximaal 10% was (in mijn geval 15000 euro), aangezien er een beperkt aanbod van dit type woningen is (pre WW2 woningen kunnen ze niet makenBart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:32:
[...]
Je noemt het dan realistisch omdat je het risico op prijsdaling optimistisch inschat?
Grootste risico is dat de urbanisatie van hoger opgeleiden ineens weer omdraait. Maar dat durf ik wel aan.
[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 28-08-2014 22:42 ]
Maar dan kan je ook niet spreken van realistisch toch?JvS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:34:
[...]
Ik schat dat toch nergens in? Ik geef alleen aan dat dat een risico is.
Als je het enigzins kan vermijden: doen!Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:34:
[...]
Nee moet nog gaan voor de tweede bezichtiging. Stadsverwarming is idd erg prijzig maar wel de standaard in de omgeving waar ik wil wonen, helaas.
Je hebt er geen grip op. In het duurzame energie forum alhier lopen daar veel discussies over.
De berekening zijn gewoon keiharde getallen. Die is voor de verkoop terughoudend en voor de verhuur positief genomen (voordeel verhuur). Die berekening is gewoon 100% realistisch.Bart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:37:
[...]
Maar dan kan je ook niet spreken van realistisch toch?
Tegenover die besparing staat een risico. Iedereen mag dat zelf inschatten en daar kan je eeuwig over door discussiëren.
Ik vind in leuke wijken in grote steden dat risico op prijsdaling de komende 5 jaar extreem beperkt. Kans op daling van nog eens 10% schat ik kleiner in dan 20%. Als je dat ook meerekent, is het nog eens 4000 euro risico. Dan heb je het er in 3 jaar 2 maanden uit. Maar ik kan me voorstellen dat iedereen dat anders inschat.
Duidelijk. Daar stuurde ik op aanJvS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:41:
[...]
De berekening zijn gewoon keiharde getallen. Die is voor de verkoop terughoudend en voor de verhuur positief genomen (voordeel verhuur). Die berekening is gewoon 100% realistisch.
Tegenover die besparing staat een risico. Iedereen mag dat zelf inschatten en daar kan je eeuwig over door discussiëren.
Ik vind in leuke wijken in grote steden dat risico op prijsdaling de komende 5 jaar extreem beperkt. Kans op daling van nog eens 10% schat ik kleiner in dan 20%. Als je dat ook meerekent, is het nog eens 4000 euro risico. Dan heb je het er in 3 jaar 2 maanden uit. Maar ik kan me voorstellen dat iedereen dat anders inschat.
En we hebben geen glazen bol helaas. (of gelukkig). Ikzelf denk hier veel pessimistischer over, vooral voor mijn kinderen. De tijd zal het leren.
Ik ken de problemen met stadsverwarming. Ik kan het vermijden door in een andere omgeving naar huizen te zoeken. Alleen dit huis spreekt mij erg aan en dan ga ik in een minder leuk huis wonen om stadsverwarming te omzeilen... dat is het ook niet waard.Bart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:40:
[...]
Als je het enigzins kan vermijden: doen!
Je hebt er geen grip op. In het duurzame energie forum alhier lopen daar veel discussies over.
Als je verderop (van je werk) moet gaan zoeken heb je langere reistijden en zo is er altijd wel iets.
Maar als je de keuze hebt (stadsverwarming)...
Mag ik trouwens vragen waar je in de buurt zoekt en dat je geen keuze hebt?
Ik woon zelf in Zaanstad en daar kennen we het fenomeen niet.
Ik meen te weten dat je dat in delen van Purmerend (als het gaat over hier in de buurt) hebt, daar staat een NUON centrale.
Vleuten lijkt nog wel leuk, ik krijg tenminste allemaal pittoreske foto's van Google.Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 23:06:
Omgeving Utrecht en dan met name Leidsche Rijn, Terwijde, Vleuten,... is vrijwel allemaal stadsverwarming
Maar dat is offtopic. Succes met zoeken en vinden in ieder geval.
[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 29-08-2014 05:45 ]
Overdr.bel. zie je idd niet veel over. Terwijl daar soms ook nog wel eens wat 'te verdienen' valt door wat te laten spelen met de roerende/onroerende goederen.ph4ge schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 06:44:
Laten we de belasting ook niet vergeten bij kopen, die zie ik in de verschillende berekeningen hier ook zelden langskomen. Het feit dat tegenwoordig je maandbedrag elk jaar oploopt zie ik ook niet terugkomen. Dat eigen inleg op een andere wijze ook had kunnen renderen gaat men ook aan voorbij. Allemaal puntjes waar een makelaar of adviseur snel overheen stappen en waar veel mensen zelf ook niet aan denken.
Maandbedrag hoeft ook niet ieder jaar op te lopen, als je bijv den combi neemt tussen lineair en annuïteit (en je houd dan vooraf ook geen rekenening met extra aflossen, waar ik ook nooit iemand over hoor?).
En wil je meer renderen met je eigen geld dan dat het rente scheelt, zul je moeten beleggen waardoor de rendementen nog enigszins rendabel zijn om het niet in je huis te stoppen (omdat je anders 3-5% rente betaald). En dat is geen onderwerp voor hier?
Hangt van je rentevaste periode af, ik betaal op dit moment 1,3% netto (en dan zit ik gewoon in de 42% schaal)RickvN schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 06:50:
[...]
En wil je meer renderen met je eigen geld dan dat het rente scheelt, zul je moeten beleggen waardoor de rendementen nog enigszins rendabel zijn om het niet in je huis te stoppen (omdat je anders 3-5% rente betaald). En dat is geen onderwerp voor hier?
Verder bedoelt hij renderen van spaargeld dat op de bank staat als je NIET koopt, dan is de hypotheekrente irrelevant.
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 29-08-2014 07:12 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vergelijk de rente + kosten als eigenaar met de huur. Aflossing laat ik buiten beschouwing, dat zie ik als sparen (waardoor je 30 jaar later 'gratis' kunt wonen en bezit hebt). Rente daalt over de periode, huur stijgt.ph4ge schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 06:44:
Laten we de belasting ook niet vergeten bij kopen, die zie ik in de verschillende berekeningen hier ook zelden langskomen. Het feit dat tegenwoordig je maandbedrag elk jaar oploopt zie ik ook niet terugkomen.
Ja, maar dat is weer net zo 'had kunnen' renderen als dat huizen prijzen ook 'zouden kunnen' stijgen. Zo enorm rendeert geld nu ook weer niet.Dat eigen inleg op een andere wijze ook had kunnen renderen gaat men ook aan voorbij. Allemaal puntjes waar een makelaar of adviseur snel overheen stappen en waar veel mensen zelf ook niet aan denken.
Maar we hebben het hier over korte perioden, in die periode is huurstijging marginaal (had ik dus niet meegenomen), is minder rente betalen door aflossen marginaal (had ik dus ook niet meegenomen) en is rendement door stijgen of negatief rendement door dalen waarschijnlijk ook niet echt je van het, maar wel een risico wat je zult nemen (en daarom wel benoemd
Voor langere termijn waren we er sowieso toch wel uit dat kopen in Nederland bijna altijd voordeliger is (behoudens een 20% waardedaling, zoals de afgelopen 5 jaar).
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 29-08-2014 07:45 ]
Bart2005 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:21:
[...]
Onervaren verkopers... Het moet niet gekker worden. Hoe had je je het scenario dan voorgesteld?
Als jij 20.000 minder biedt dan had ik als onervaren verkoper 20.000 boven de vraagprijs als tegenbod gedaan zodat je in het midden toch op het gewenste terechtkomt.
Ik zou gewoon het oorspronkelijke bod handhaven. Huizen zat.
En als 210.000 je max. is is het dan geen optie om naar huizen te kijken die daar flink onder zitten?
Of dacht je dat 210 de max was die wij kunnen betalen? 210k is de max. die wij voor het huis over hebben. Het huis is 4,5 jaar geleden voor 207,5k gekocht en er is niets gedaan aan waardevermeerdering. Dan is die 210k misschien nog wel teveel.
Maar ja, huizen zat, dat vind ik momenteel behoorlijk tegenvallen in de plaats waar wij willen wonen. In de prijsklasse waar wij in zoeken zit niet veel boeiends meer. Het speelt dan ook nog mee dat ik echt helemaal klaar ben met mijn gaar huurappartementje met de jaarlijkse 6,5% verhoging (ja, die heb ik al 2 jaar op rij mogen aftikken), maar goed, dat hoeft de makelaar niet te weten.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
[ Voor 4% gewijzigd door Bart2005 op 29-08-2014 09:47 ]
Ik weet overigens niet echt of het hier hoort, maar denk dat het wel past:
Wat is nu het voordeel van lineair tov annuiteit MET extra aflossen? Ik verwacht veel extra te kunnen gaan aflossen, maar ook als je dat minder zou doen kan je toch altijd annuitair nemen en dan het lineair maken door zelf extra af te lossen aan het begin? Dan heb je meer flexibiliteit, en de voordelen van lineair (enkel moet je wel de zelfbeheersing hebben om dat daadwerkelijk te doen).Maandbedrag hoeft ook niet ieder jaar op te lopen, als je bijv den combi neemt tussen lineair en annuïteit (en je houd dan vooraf ook geen rekenening met extra aflossen, waar ik ook nooit iemand over hoor?).
Ja volgens mij is iedereen een onervaren verkoperBart2005 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:54:
Ik had nog nooit van het fenomeen "onervaren verkoper" gehoord en ik wil graag weten hoe deze soort zich gedraagt. Vandaar dat ik er even over blijf doorzeuren.
Ik had een beetje gedacht/gehoopt dat ze met een tegenbod van 215 waren gekomen, dat zou al meer inde richting zijn gekomen. En met "onervaren" bedoelt hij denk ik dat ze niet zoveel kennis hebben van de huizenmarkt en hoe het eraan toe gaat. Je kunt je namelijk wel voorbereiden van tevoren door je in te lezen en advies in te winnen.Bart2005 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:46:
Het kwam op mij over: onervaren verkopers en "daarom" doen ze een tegenbod van "slechts" 3000 euro onder de vraagprijs... En jij noemde dat "schandalig" "belachelijk". Wat had je dan verwacht? En zou dat anders zijn bij ervaren verkopers? Ik zie het niet.
Waarschijnlijk gaan we na het weekend inderdaad een eindbod doen en dan is het take it or leave it. Dan hebben we tenminste op korte termijn zekerheid. Makelaar schermt nog met gladde verkooppraatjes als "er is veel interesse in het huis", tja, maar met alleen interesse verkoop je het nog niet. Maandag staat het een half jaar te koop, als er zoveel interesse zou zijn, zou het toch al lang verkocht moeten zijn?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
En waarom is dat bod belachelijk ? Ik zie eerder jouw bod als belachelijkMetalfreak schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:36:
Eindelijk reactie van de makelaar, met een belachelijk tegenbod... Nu gaf de makelaar al aan dat het onervaren verkopers waren. Wij bieden 20.000 minder, zij komen met een tegenbod van 3.000 minder dan de vraagprijs.
Onervaren vind ik trouwens wel een aparte benaming en klinkt me eerder als een makelaarspraatje dan iets anders. De meeste mensen verkopen niet zo vaak een huis en niet iedereen onderhandelt op dezelfde manier.
Alleen van die prijzen uitgaan is niet genoeg. Met de ontwikkelingen de laatste tijd zijn er veel huizen in waarde gedaald, maar er zijn ook gebieden/huizen die gewoon door zijn gestegen. Je zult dus echt in de buurt moeten kijken wat vergelijkbare huizen de afgelopen maanden hebben opgebracht en wat mindere/betere huizen . Alleen door een totaal plaatje te hebben kun je echt zeggen wat een huis waard is.Metalfreak schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:45:
[...]
Jij betaalt meer dan de vraagprijs
Of dacht je dat 210 de max was die wij kunnen betalen? 210k is de max. die wij voor het huis over hebben. Het huis is 4,5 jaar geleden voor 207,5k gekocht en er is niets gedaan aan waardevermeerdering. Dan is die 210k misschien nog wel teveel.
Conclusie, we kunnen er hier eigenlijk weinig van zeggen omdat we niet in de huizenprijzen in jouw buurt zijn gedoken. Gezien wat je ervoor wilt betalen zou ik zelf al snel een eindbod doen Zo te zien hopen de verkopers nl. dat ze er wat meer dan 210k voor krijgen en dus zullen de tegenbiedingen daar ook op aansturen. De enige manier om dat te voorkomen is door al snel een definitief bod te doen.
[removed]
Nee hoor, als er veel interesse is voor een te lage prijs (de mensen willen echt geen cent zakken), dan kan het lang durenMetalfreak schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:21:
[...]
Waarschijnlijk gaan we na het weekend inderdaad een eindbod doen en dan is het take it or leave it. Dan hebben we tenminste op korte termijn zekerheid. Makelaar schermt nog met gladde verkooppraatjes als "er is veel interesse in het huis", tja, maar met alleen interesse verkoop je het nog niet. Maandag staat het een half jaar te koop, als er zoveel interesse zou zijn, zou het toch al lang verkocht moeten zijn?
9% minder is toch niet zo'n vreemd openingsbod lijkt me anno 2014? Ik hoef ook niet de financiële problemen van de verkopers op te gaan lossen. Dan wordt het maar niet verkocht.redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:33:
[...]
En waarom is dat bod belachelijk ? Ik zie eerder jouw bod als belachelijkAls ik een bod krijg van 20k minder voor mijn huis krijg je niet eens een tegenbod. Leuk dat jij het huis schijnbaar minder waard vind, maar dan zoek je maar verder. Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan wat het huis echt waard is en of ze haast hebben om van het huis af te komen. De 6 maanden die je noemt is tegenwoordig nog niets aparts, er zijn genoeg (goed geprijsde en gewilde) huizen die ook zo lang te koop staan.
Onervaren vind ik trouwens wel een aparte benaming en klinkt me eerder als een makelaarspraatje dan iets anders. De meeste mensen verkopen niet zo vaak een huis en niet iedereen onderhandelt op dezelfde manier.
Het huis ernaast is in maart nog verkocht voor 207,5k en dat is exact even groot, maar heeft bijvoorbeeld wel rolluiken en een terrasoverkapping, alle andere huizen in die straat zijn recent voor een vergelijkbare prijs verkocht. "Ons huis" heeft dan ook nog eens het kleinste perceeloppervlak van de hele straat en de badkamer is opgebruikt. De prijzen hier in de regio en ook deze wijk zijn echt nog niet gestegen sinds die tijd. We gaan komende week waarschijnlijk een eindbod doen en dan horen we het wel.[...]
Alleen van die prijzen uitgaan is niet genoeg. Met de ontwikkelingen de laatste tijd zijn er veel huizen in waarde gedaald, maar er zijn ook gebieden/huizen die gewoon door zijn gestegen. Je zult dus echt in de buurt moeten kijken wat vergelijkbare huizen de afgelopen maanden hebben opgebracht en wat mindere/betere huizen . Alleen door een totaal plaatje te hebben kun je echt zeggen wat een huis waard is.
Conclusie, we kunnen er hier eigenlijk weinig van zeggen omdat we niet in de huizenprijzen in jouw buurt zijn gedoken. Gezien wat je ervoor wilt betalen zou ik zelf al snel een eindbod doen Zo te zien hopen de verkopers nl. dat ze er wat meer dan 210k voor krijgen en dus zullen de tegenbiedingen daar ook op aansturen. De enige manier om dat te voorkomen is door al snel een definitief bod te doen.
Je bent wel wat positief over de belastingen: je rekent 30 euro voor belasting, terwijl het huurwaardeforfait alleen al voor zo'n 50 euro per maand aantikt (2 ton in de 42%-schijf). Daarbij komen dan nog de OZB en rioolheffing, in Utrecht komt dat op zo'n 33 euro per maand (in veel gemeenten is de OZB hoger). Je gaat ook voorbij aan (veelal) verplichte verzekeringen, de hypotheekverstrekker wil vaak opstal en een ORV. Dat is ook zo weer 25 euro per maand extra.JvS schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:41:
[...]
De berekening zijn gewoon keiharde getallen. Die is voor de verkoop terughoudend en voor de verhuur positief genomen (voordeel verhuur). Die berekening is gewoon 100% realistisch.
Dat maakt allemaal nog niet zo gek veel uit voor een sec financieel vergelijk, ik geloof best dat je met de huidige rentes in een periode van 3 jaar al voordeliger uit zou kunnen zijn. Het nadeel doet zich ook pas voor aan het eind van de 3 jaar: wat als je huis een half jaar te koop staat? En als je dan eigenlijk elders zou moeten (willen) wonen? Dat levert stress, reistijd, reiskosten en ellende op.
Regeren is vooruitschuiven
Huurwaarde wordt er bij de netto berekeningen al vanaf gehouden.T-MOB schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:07:
[...]
Je bent wel wat positief over de belastingen: je rekent 30 euro voor belasting, terwijl het huurwaardeforfait alleen al voor zo'n 50 euro per maand aantikt (2 ton in de 42%-schijf). Daarbij komen dan nog de OZB en rioolheffing, in Utrecht komt dat op zo'n 33 euro per maand (in veel gemeenten is de OZB hoger). Je gaat ook voorbij aan (veelal) verplichte verzekeringen, de hypotheekverstrekker wil vaak opstal en een ORV. Dat is ook zo weer 25 euro per maand extra.
Dat maakt allemaal nog niet zo gek veel uit voor een sec financieel vergelijk, ik geloof best dat je met de huidige rentes in een periode van 3 jaar al voordeliger uit zou kunnen zijn. Het nadeel doet zich ook pas voor aan het eind van de 3 jaar: wat als je huis een half jaar te koop staat? En als je dan eigenlijk elders zou moeten (willen) wonen? Dat levert stress, reistijd, reiskosten en ellende op.
Zoals ik al zei kan ik daar weinig van zeggen. 9% minder op een huis dat veel te hoog geprijsd is zal geen probleem zijn. 9% minder voor een huis dat al scherp geprijsd is is een vreemd bod.Metalfreak schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:54:
[...]
9% minder is toch niet zo'n vreemd openingsbod lijkt me anno 2014? Ik hoef ook niet de financiële problemen van de verkopers op te gaan lossen. Dan wordt het maar niet verkocht.
Dan is het inderdaad niet zo'n heel gek bod. Het tegenbod vind ik daarentegen ook niet zo gek als de verkopers rond of net boven de 210k uit willen komen. Als ze nl. naar de 215k waren gegaan geven ze al aan dat onder de 210k ook mogelijk kan zijn. Ik krijg hier het idee dat jullie max ongeveer hun min. is.[...]
Het huis ernaast is in maart nog verkocht voor 207,5k en dat is exact even groot, maar heeft bijvoorbeeld wel rolluiken en een terrasoverkapping, alle andere huizen in die straat zijn recent voor een vergelijkbare prijs verkocht. "Ons huis" heeft dan ook nog eens het kleinste perceeloppervlak van de hele straat en de badkamer is opgebruikt. De prijzen hier in de regio en ook deze wijk zijn echt nog niet gestegen sinds die tijd. We gaan komende week waarschijnlijk een eindbod doen en dan horen we het wel.
Ligt aan de afspraak. Is dit voor ondertekenen of alleen om het contract door te nemen ? In beide gevallen kan niemand je verplichten al te ondertekenen dus als je nog wat foutjes hebt kun je altijd om een definitieve versie vragen en die pas ondertekenenfabulaus schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:26:
Wij hebben vanmiddag een afspraak op het kantoor van de Woco om het koopcontract door te nemen. In het reeds gemailde concept staan nog wat foutjes / onduidelijkheden. Ik ben er vanuit gegaan dat ik vanmiddag nog niet direct hoef te ondertekenen zodat ik het ook nog door kan nemen met mijn ouders / broer. Of zal de Woco er direct vanuit gaan dat ik teken na aanpassing / verklaring van de onjuistheden / onduidelijkheden?
[ Voor 22% gewijzigd door redwing op 29-08-2014 11:31 ]
[removed]
Dat ligt er aan wie het berekent, online calculators doen het vaak niet. En JvS rekende het ook niet mee, twee ton tegen 4% levert 667 euro bruto rente per maand, netto maakt hij daar ~390 van. Dan is er dus alleen rekening gehouden met aftrek in de 42%-schaal.icecreamfarmer schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:26:
[...]
Huurwaarde wordt er bij de netto berekeningen al vanaf gehouden.
Soms is liniair iets goedkoper omdat het de hypotheekgever net een beetje meer zekerheid verschaft. Daarnaast stelt het je in staat om jaarlijks meer af te lossen dan bij annuitair. Bovendien is het heel simpel hoe je schuld en je lasten zich ontwikkelen en hoef je zelf niet na te denken bij extra aflossing. Minimale voordeeltjes die voor een individu misschien wel belangrijk zijn.Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:50:
Wat is nu het voordeel van lineair tov annuiteit MET extra aflossen? Ik verwacht veel extra te kunnen gaan aflossen, maar ook als je dat minder zou doen kan je toch altijd annuitair nemen en dan het lineair maken door zelf extra af te lossen aan het begin? Dan heb je meer flexibiliteit, en de voordelen van lineair (enkel moet je wel de zelfbeheersing hebben om dat daadwerkelijk te doen).
Lijkt me een commentaar van een makelaar die zijn vak niet verstaat. Het is zijn taak om de verkoper te helpen met verkopen en de verkoper to overtuigen wat redelijk is en wat niet, en wat een goede strategie is en wat niet. Uiteraard is die verkoper onervaren, maar de makelaar toch niet? Wellicht bedoelde hij: "De verkopers zijn koppig en ik kan ze niet overtuigen om een beter bod te doen dan dit." Dat zou kunnen, maar dat is iets anders.Bart2005 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:54:
Ik had nog nooit van het fenomeen "onervaren verkoper" gehoord en ik wil graag weten hoe deze soort zich gedraagt. Vandaar dat ik er even over blijf doorzeuren.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Zelf los ik toevallig maandag een klein bedragje af. Ik heb een excel sheet waarin de aflossing en rente per maand staat uitgewerkt. Grappig om te zien hoeveel impact het heeft om eerder af te lossen. (nu 3 maanden extra aflossen betekent dat ik straks een jaar eerder klaar ben)
Maar, ik heb daar niet over hoeven nadenken hoor. Zo lang ik voldoende buffer heb is het voordeliger voor mij om af te lossen dan het op een spaarrekening laten staan.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Trouwens, bij de Rabo kun je ook automatisch periodiek extra aflossen, bijvoorbeeld iedere maand of iedere 3 maanden. Dan gaat het net zo vanzelf en hoef je er zelf ook niet bij stil te staan. Heb je wat meer cash nodig, dan stop je die automatische overboeking gewoon. Dat zal bij andere hypotheken toch ook vast wel kunnen?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Je kunt je opmerkingen alvast emailen zodat die aangepast kunnen worden in het concept. En eventuele vragen voorbereid kunnen worden door de woco.fabulaus schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:26:
Wij hebben vanmiddag een afspraak op het kantoor van de Woco om het koopcontract door te nemen. In het reeds gemailde concept staan nog wat foutjes / onduidelijkheden. Ik ben er vanuit gegaan dat ik vanmiddag nog niet direct hoef te ondertekenen zodat ik het ook nog door kan nemen met mijn ouders / broer. Of zal de Woco er direct vanuit gaan dat ik teken na aanpassing / verklaring van de onjuistheden / onduidelijkheden?
Als jij nog niet direct wilt tekenen na aanpassing of wat dan ook, dan hoeft dat natuurlijk niet. Zeker niet als er specifiek een afspraak gemaakt is voor het doornemen van de concept-koopovereenkomst.
9% bieden voor een huis dat al scherp geprijsd is hoeft ook geen vreemd bod te zijn.redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:29:
[...]
Zoals ik al zei kan ik daar weinig van zeggen. 9% minder op een huis dat veel te hoog geprijsd is zal geen probleem zijn. 9% minder voor een huis dat al scherp geprijsd is is een vreemd bod.
Wij hebben net een huis gekocht; stond oorspronkelijk voor 329.000 te koop. Gezakt naar 270.000, omdat verkoper er vanaf moet, met druk vanuit de hypotheekverstrekker.
Na wat stevige onderhandelingen alsnog uitgekomen op een koopsom 8% onder de vraagprijs. Dus ook al stond het scherp geprijsd, de ruimte was er nog wel.
Zoals ik al eerder zei, het ligt er ook aan of iemand er vanaf moet of niet. Zo ja valt er goed te onderhandelen, maar een scherp geprijsd huis waarbij de verkopers geen enkele reden tot haast hebben zal niet zo makkelijk zakken. Oftewel elke situatie is anders en zonder de details te kennen kunnen we er hier weinig van zeggenmarcel85 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:53:
[...]
9% bieden voor een huis dat al scherp geprijsd is hoeft ook geen vreemd bod te zijn.
Wij hebben net een huis gekocht; stond oorspronkelijk voor 329.000 te koop. Gezakt naar 270.000, omdat verkoper er vanaf moet, met druk vanuit de hypotheekverstrekker.
Na wat stevige onderhandelingen alsnog uitgekomen op een koopsom 8% onder de vraagprijs. Dus ook al stond het scherp geprijsd, de ruimte was er nog wel.
[removed]
Echter één punt is iets waar ik me zorgen over maak, dus daarom de vraag, hoe denken jullie hierover? Het relevante punt is een totaal verbod op alle huisdieren (met eventuele uitzondering voor hulphonden). Niet overlast van, maar geen enkel huisdier is toegestaan volgens het huishoudelijke regelement.
Nu is het goede nieuws dat ik geen huisdieren heb, en ook niet verwacht binnenkort er één te willen hebben. Echter een snelle google actie levert op dat ruwweg 50% van de kleine huishoudens (wat je in een appartement verwacht) een huisdier heeft. Dus als ik het later wil verkopen ben ik al 50% van de mogelijke kopers kwijt. Tel daar nog bovenop de mensen die wel de mogelijkheid open willen houden voor huisdieren, en degene zoals mij die zich druk maken over ook weer hun doorverkoop, en er gaat toch wel een heel percentage afvallen. Uiteraard zijn er ook voordelen, dat mensen zich iig geen zorgen hoeven te maken over overlast, maar ik vind het nogal draconische maatregelen (of het wettelijk mag lijkt een beetje grijs gebied te zijn, maar goed daar schiet een potentiele koper niet veel mee op).
Oftewel de vraag: Denk ik nu te moeilijk of is dit wel iets om rekening mee te houden, ook voor iemand die geen huisdieren heeft?
Edit: Ook heb ik geen idee hoe 'standaard' dit is, met googlen kom ik vooral uit op regelementen die overlast door huisdieren verbiedt (wat niet meer dan normaal is uiteraard).
[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 29-08-2014 15:20 ]
Ach ja, ik rekende met veel hogere rente dan mogelijk. Bij 10 jaar vast is (met NHG) 3% al mogelijk, dan ben je natuurlijk wel weer 1% of 2000 extra kwijt aan eenmalige kosten aan NHG premie. Anders is 3,3% nu ook mogelijk, dat scheelt al meer dan die 2 tientjes per maand die ik er naast zatT-MOB schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:04:
[...]
Dat ligt er aan wie het berekent, online calculators doen het vaak niet. En JvS rekende het ook niet mee, twee ton tegen 4% levert 667 euro bruto rente per maand, netto maakt hij daar ~390 van. Dan is er dus alleen rekening gehouden met aftrek in de 42%-schaal.
Het komt er op neer dat met de huidige getallen en bij geen prijsdaling, het omslagpunt huur Vs Koop behoorlijk veel sneller is dan 5 jaar. Daartegenover staat dat je calculeerbare risico's loopt. En dat is een eigen afweging. (risico's als lang te koop staan en lagere prijs is natuurlijk hetzelfde risico in regio's met veel doorloop
Ik denk niet dat je 50% van de potentiële kopers kwijt bent. Mensen met een hond zullen gewoon liever een huis met tuin willen en geen appartement. Poezen en een appartement gaat ook niet heel goed samen.Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:13:
Echter één punt is iets waar ik me zorgen over maak, dus daarom de vraag, hoe denken jullie hierover? Het relevante punt is een totaal verbod op alle huisdieren (met eventuele uitzondering voor hulphonden). Niet overlast van, maar geen enkel huisdier is toegestaan volgens het huishoudelijke regelement.
Nu is het goede nieuws dat ik geen huisdieren heb, en ook niet verwacht binnenkort er één te willen hebben. Echter een snelle google actie levert op dat ruwweg 50% van de kleine huishoudens (wat je in een appartement verwacht) een huisdier heeft. Dus als ik het later wil verkopen ben ik al 50% van de mogelijke kopers kwijt. Tel daar nog bovenop de mensen die wel de mogelijkheid open willen houden voor huisdieren, en degene zoals mij die zich druk maken over ook weer hun doorverkoop, en er gaat toch wel een heel percentage afvallen. Uiteraard zijn er ook voordelen, dat mensen zich iig geen zorgen hoeven te maken over overlast, maar ik vind het nogal draconische maatregelen (of het wettelijk mag lijkt een beetje grijs gebied te zijn, maar goed daar schiet een potentiele koper niet veel mee op).
Oftewel de vraag: Denk ik nu te moeilijk of is dit wel iets om rekening mee te houden, ook voor iemand die geen huisdieren heeft?
Edit: Ook heb ik geen idee hoe 'standaard' dit is, met googlen kom ik vooral uit op regelementen die overlast door huisdieren verbiedt (wat niet meer dan normaal is uiteraard).
Wat is trouwens de definitie van een huisdier? Een aquarium met tropische vissen zal waarschijnlijk wel gedoogd worden door de VVE, maar het zijn wel huisdieren (en vallen dus ook onder die 50% v/d huishoudens die je noemde).
@Arjan, dat is inderdaad wel waar, dat die 50% niet helemaal zal kloppen, maar totaal zal het nog wel een grote groep zijn. En gezien dat voor het totale verbod dit het artikel was:
(heel redelijk dus)De bewoners zullen slechts die huisdieren houden, die binnen de appartementen kunnen worden gehuisvest, terwijl zij ervoor zullen zorgen, dat de dieren aan anderen generlei hinder of overlast berokkenen en gebouw en ook de binnenplaats niet verontreinigen en / of beschadigen
En dat dat dus verandert is in:
Lijkt het mij dat ook een goudvis hieronder valt. Of dat voor een rechter stand zou houden is natuurlijk een ander verhaal, maar als ik een koper ben met die goudvissen denk ik dat ik voor de zekerheid al snel naar de volgende ga kijken.Huisdieren zijn een bron van voortdurende overlast en gezondheidsproblemen gebleken en hebben tot ergernis geleid. Om die reden is in 2014 tijdens een Vergadering besloten het complex huisdiervrij te maken en te houden.
Als je dit over onbepaalde bevolkingsgroepen zou beweren...Huisdieren zijn een bron van voortdurende overlast en gezondheidsproblemen gebleken en hebben tot ergernis geleid. Om die reden is in 2014 tijdens een Vergadering besloten het complex huisdiervrij te maken en te houden.
Ik vind dit echt niet kunnen. Wil je daar wel wonen Sissors?
Dat is een beetje mijn probleem. Ik heb zelf geen huisdieren, dus heb er niet direct last van, en als ik een hamster wil dan neem ik een hamster. En ik kan wel begrijpen dat er overlast is van een kleine groep foute huisdieren, maar om daar nou alle huisdieren op te verbieden
Momenteel denk ik niet dat ik het hier niet op laat stoppen, maar ik kan ook niet zeggen dat het mijn voorkeur heeft.
Overigens zijn er in mijn VVE diverse huisdieren in appartementen. We hebben zelf een (binnen-)kat, en buren schuin onders ons twee honden en een paar katten. Nooit last van, en het zijn ook geen moderne, goed geisoleerde woningen.
[ Voor 41% gewijzigd door ATS op 29-08-2014 22:27 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Wat regels betreft kan een VVE je echt in de weg staan, toen ik mijn vrouw leerde kennen woonde ze in een appartementencomplex wat gebouwd was voor mensen van 35+ zonder thuis wonende kinderen.
Door tegenvallende verkoop hebben ze vervolgens tijdelijk de leeftijdsgrens laten varen en werd deze later weer van toepassing. Toen wij vervolgens samen een ander huis kochten was er voornamelijk interesse bij starters en gingen er dus veel potentiële kopers aan ons neus voorbij.
Kan ook nog veel gekker, een oud collega woont in een appartementencomplex en daar heeft men een ballotage commissie. Potentiële nieuwe kopers moeten toestemming krijgen van alle bewoners om daar te mogen komen wonen en er zijn barbecues/etentjes die bij verplichte toerbeurt georganiseerd worden.
Wtfninjazx9r98 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:35:
Kan ook nog veel gekker, een oud collega woont in een appartementencomplex en daar heeft men een ballotage commissie. Potentiële nieuwe kopers moeten toestemming krijgen van alle bewoners om daar te mogen komen wonen en er zijn barbecues/etentjes die bij verplichte toerbeurt georganiseerd worden.
Als je naar de rechter moet heb je sowieso dus al een conflict...ninjazx9r98 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:35:
Een dergelijke clausule over huisdieren zou voor mij een reden zijn om verder te kijken. Ongeacht of een dergelijk verbod stand houdt bij een rechter levert het sowieso gedonder als die gang naar de rechter daadwerkelijk gemaakt moet worden.
Hoeveel woonvreugde heb je nog als je continu gezever en gezeik hebt van je buren?
Ik woon zelf in een 'service flat' en ik kan je zeggen dat de oud-voorzitter (ondertussen naar de eeuwige VVE-velden) het hele complex 7 jaar heeft geterroriseerd. Gelukkig woonde ik er nog niet, maar die man deed meerdere keren per dag een 'ronde' om te controleren of alles wel aan zijn maatstaven voldeed.
Wasrek op het balkon? Dat kan ECHT niet! Paar spullen op je parkeerplaats in de garage? Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig! Vuile ruiten op het balkon? Dat pas niet bij de uitstraling van het complex! Vuilniszak die lekt in de container? Openmaken en zoeken naar iets met een naam/adres erop!
Als je er niet woont kun je er om lachen, maar woon je er wel wordt het een ander verhaal.... en voor je het weet staat er gewoon een sanctiebedrag op overtredingen van het HR.... tot zover het 'negeren' van de VVE.
Dus mijn tip zou zijn (zeker als je wat jonger bent), run!
Misschien dat de huidige voorzitter of het huidig bestuur prima is, maar als de populatie wat aan het vergrijzen is heb je misschien over een jaar een ander bestuur dat wel de grenzen opzoekt van je splitsingsakte en HR.
Nog steeds zou ik het er niet mee eens zijn, maar voor mij op dit moment niet iets om het op te laten knallen. En het blijft natuurlijk wel zo, je wil niet ergens zitten waar alles precies enkel mag hoe een paar mensen vinden dat het moet, maar je wil ook geen grote overlast hebben door tokkies.
Punt blijft natuurlijk dat het "ineens' wel gehandhaafd kan gaan worden met alle irritatie van dien.Sissors schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:06:
Ik heb maar contact opgenomen met de voorzitter van de VVE, en daarbij lijkt het allemaal mee te vallen, en meer typische voorbeelden te zijn van imo te ver doorschieten in regels om incidentele dingen te kunnen aanpakken. Maar dus niet dat ze actief op die manier gehandhaafd worden.
Nog steeds zou ik het er niet mee eens zijn, maar voor mij op dit moment niet iets om het op te laten knallen. En het blijft natuurlijk wel zo, je wil niet ergens zitten waar alles precies enkel mag hoe een paar mensen vinden dat het moet, maar je wil ook geen grote overlast hebben door tokkies.
Wat voor Majority is er eigenlijk nodig om die VVE statuten te veranderen?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Inderdaad. Je gaat toch ook niet eerst de vraagprijs betalen en dan hopen dat je het verschil tussen vraagprijs en werkelijke prijs 'een keer' terug krijgt.sjaak86 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 21:17: Of doet dat risico zich door verrekening bij de notaris niet voor?
Maar de enige discussie die je nu krijgt is wat je k.k. nu precies inhoudt en wat je vergoed krijgt.
Notaris & bouwkundige keuring zijn echt kosten, maar hoe kijk je naar afsluitpremie voor je hypotheek (1%?), ORV, aankoopmakelaar en overdrachtsbelasting.
Volgens mij is bijvoorbeeld overdrachtsbelasting al niet 'over te dragen'. Je kunt een korting krijgen van x%, maar er is geen mogelijkheid iemand anders jouw belasting te laten betalen.
Ik verwacht trouwens dat je nu gewoon een tegenbod gaat krijgen met 'wat korting', aangezien de bank jouw (zeer creatieve) oplossing 'niet snapt'. Daarnaast houden ze een restschuld over, het is gunstiger dat die schuld iets hoger is dan dat zij een ander krediet voor jouw k.k. moeten nemen. Dus als jouw verkoper dit bedrag niet contant kan ophoesten, is het verstandiger (voor hun) om de prijs iets te laten zakken.
Afhankelijk van de splitsingsakte. Meestal is voor het HR een meerderheid in de VVE-vergadering nodig met een meerderheid van de leden (lees: stemdelen) vertegenwoordigd. Voor het wijzigen van de splitsingsakte is minimaal 80% nodig.Help!!!! schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 18:05:
[...]
Punt blijft natuurlijk dat het "ineens' wel gehandhaafd kan gaan worden met alle irritatie van dien.
Wat voor Majority is er eigenlijk nodig om die VVE statuten te veranderen?
Overigens zijn hier wel grenzen aan, aanpassingen kunnen bij een rechter getoetst worden, dus een aangenomen besloten kan verworpen of vernietigd worden als blijkt dat het onredelijk is.
Een voorbeeld kan zijn dat als iemand een hond al 10 jaar heeft en het HR wordt aangepast en verbied per direct honden... dat gaat niet zomaar standhouden.
[ Voor 28% gewijzigd door TheGhostInc op 31-08-2014 09:54 ]
Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld hoor... het verschil tussen k.k. versus v.o.n. is volgens mij vrij helder... De noodzakelijke kosten om de transactie rond te maken (notariskosten en overdrachtsbelasting) zijn k.k., een aankoopmakelaar en bouwkundige keuring kies je zelf voor en valt doorgaans dus niet onder die k.k. De advieskosten voor de hypotheek weet ik even niet, maar daar zal vast en zeker de notaris je meer over kunnen vertellen. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat er een v.o.n-transactie plaats zou vindenTheGhostInc schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 09:44:
[...]
Maar de enige discussie die je nu krijgt is wat je k.k. nu precies inhoudt en wat je vergoed krijgt.
Notaris & bouwkundige keuring zijn echt kosten, maar hoe kijk je naar afsluitpremie voor je hypotheek (1%?), ORV, aankoopmakelaar en overdrachtsbelasting.
Volgens mij is bijvoorbeeld overdrachtsbelasting al niet 'over te dragen'. Je kunt een korting krijgen van x%, maar er is geen mogelijkheid iemand anders jouw belasting te laten betalen.
Aangezien het geheel nog door de bank beoordeelt moet worden, denk ik niet dat je veel succes zult hebben: Hoewel het misschien geen gangbaar bod is, het is nou ook weer niet uitermate vreemd. Een bank zal het bod prima 'snappen' en direct uit kunnen rekenen dat het er onder de streep gewoon een grotere restschuld overblijft dan het initiële bod
Het huisje waar we vorige week hebben gekeken willen we wel voor gaan, al moet er wel eea aan gebeuren. Deze subsidie zou wel een welkome aanvulling zijn
[ Voor 3% gewijzigd door BlueMotion op 31-08-2014 20:36 . Reden: Toch niet zo leesbaar als ik dacht ]
Klopt het dat, hoewel we geen krediet hebben op dit moment, een credit card als potentiële schuld gezien wordt bij het afsluiten van een hypotheek?
Jep. Nemen ze idd mee.Sumerechny schreef op maandag 01 september 2014 @ 06:50:
Hier rolt alles lekker verder. Voor het weekend de voorlopige koopakte doorgelezen en de hypotheek offerte binnen gekregen. Die tweede schrokken we even van. Er staan twee kredieten op, één wisten we direct te herleiden en is zo afgerond. De andere is echter een ander verhaal, hij stamt uit 2005 en we hebben geen 'vreemde' afschriften o.i.d. van onze rekening en konden (..?) absoluut niet herleiden wat het is! Nu schoot mijn vrouw vannacht ineens overeind in bed "Credit card!".
Klopt het dat, hoewel we geen krediet hebben op dit moment, een credit card als potentiële schuld gezien wordt bij het afsluiten van een hypotheek?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Volgens mij is dat de crux. Je kunt een credit card met en zonder krediet hebben (in het laatste geval wordt elke maand het openstaande bedrag geïncasseerd), en vooral die eerste zorgen soms voor problemen (zelfs als je die credit card nooit gebruikt heb je toch de mogelijkheid)Galois schreef op maandag 01 september 2014 @ 07:25:
In al die jaren maandelijks afgeschreven en nooit een krediet gehad.
Verwijderd
Ook op het eind vd maand een openstaand bedrag incasseren is gewoon een krediet.
Wij hebben 2.5k, maar zaten dusdanig onder onze max dat dit geen invloed had. Daar zou ik het dan eerder zoeken.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 08:19 ]
Dit topic is gesloten.