Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.599 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Dank, dat geeft me in elk geval een boel rust. Ik was bang dat we ergens een verdwaalde schuld zouden hebben staan maar dat lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.

Ik dacht dat één eerst dat het wellicht mijn fietsplan zou kunnen zijn maar dat is wellicht de mogelijkheid om rood te staan. En de tweede is dan die credit card. De bank maar eens opbellen dat we dat willen stop zetten.

(...en dan natuurlijk na de afronding van de koop weer opstarten, want dat kan volgens mij gewoon... :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Welkom bij de hindernisbaan die 'huis kopen' heet. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
Het is waarschijnlijk gewoon die credit card. Die werd bij ons ook gekenmerkt als schuld / krediet ook al was er geen openstaand saldo. Wij moesten hem zelfs in z'n geheel opzeggen om die schuld / krediet op te heffen. Beetje idioot, maar goed, wel gedaan en toen was alles in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 08:17:
Volgens mij maakt dat helemaal niets uit, want of je nu 2.5/5/10k kan lenen op je creditcard je kunt dat bedrag lenen. Of je dat dan uit jezelf betaalt of dat er automatisch betalen is afgesproken maakt verder niets uit, het gaat om de potentiële schuld.

Ook op het eind vd maand een openstaand bedrag incasseren is gewoon een krediet.

Wij hebben 2.5k, maar zaten dusdanig onder onze max dat dit geen invloed had. Daar zou ik het dan eerder zoeken.
Het klopt dat een creditcard wordt gezien als een krediet. Maar, het maakt wel degelijk verschil uit of jij iedere maand het hele bedrag aflost, of dat je dat in termijnen doet. (bij de Rabobank tenminste wel)

Maar in mijn geval zat ik ook dusdanig onder de max dat het er niet toe deed. Daarnaast heb ik mijn creditcard óók via de Rabo, dus ze wisten precies hoe ik met die creditcard om ging. In mijn geval betekent dat: kosten maken voor het werk, die binnen 1-2 weken vergoed krijgen, en dus diezelfde maand nog het bedrag terugbetalen.

Waar ik zelf tegenaan liep: ik had ook 3 BKR registraties, zonder me daarvan bewust te zijn. De eerste was de creditcard: geen probleem. Ik had ook nog een oude BKR registratie staan van een telefoonabbo. Ook dat was geen negatieve notering, dus volkomen normaal.
Maar bij de bank is er ook eens een keer een foutje gemaakt, waardoor ik opeens kon roodstaan, en flink ook. Daar ben ik achtergekomen, en heb ik laten terugzetten naar geen roodstand. Op de een of andere manier was dat dus een BKR notitie geworden. Het klinkt vaag, ik weet het, maar omdat ik met mijn rekeninggeschiedenis kon aantonen wat er gebeurd was, heeft de Rabo diezelfde dag nog die notitie laten verwijderen. (hadden ze direct al moeten doen, maar goed)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alles via Rabo hebt lijkt me jouw situatie niet echt een standaard situatie. Een 'vreemde' hypotheekverstrekker ziet gewoon jouw BKR en daar staat bij dat je een krediet hebt van x bedrag. Die zal het echt niet veel uitmaken hoe je dat ingeregeld hebt, maar gaat gewoon rekenen met dat bedrag. Alles bij 1 bank is duidelijker voor de bank, want die heeft direct inzicht. Genoeg mensen die echter hun hypotheek apart hebben (Aegon hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:42:
Als je alles via Rabo hebt lijkt me jouw situatie niet echt een standaard situatie. Een 'vreemde' hypotheekverstrekkerziet gewoon jouw BKR en daar staat bij dat je een krediet hebt van x bedragg. Die zal het echt niet veel uitmaken hoe je dat ingeregeld hebt, maar gaat gewoon rekenen met dat bedrag. Alles bij 1 bank is duidelijker voor de bank, want die heeft direct inzicht. Genoeg mensen die echter hun hypotheek apart hebben (Aegon hier).
Die BKR heb je dus niet, als je de instelling aan hebt staan dat 100% automatisch wordt geincasseerd.

Tenminste, zo ging het bij mijn credit card (ICS). Bij aanvraag stond ie standaard op 5% incasseren, en kreeg ik ook bericht van BKR dat ik krediet had. Toen ik instelde dat ik dit niet wilde, maar gewoon automatisch 100% wilde aflossen, kreeg ik later bericht van BKR dat die registratie was weggehaald. Misschien doen andere credit cards dit anders. :)

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 01-09-2014 09:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Overigens is de CC meetellen wel je reinste onzin.
Velen zeggen hem op en vragen hem weer aan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
icecreamfarmer schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:15:
Het is vooral onzin hoe makkelijk je een CC kunt aanvragen. Je hebt amper checks die kijken of je de krediet van dat ding wel kunt betalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
icecreamfarmer schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:15:
Ik vind het ook onzin. Maar het punt met opnieuw aanvragen is dat de hypotheekverstrekker eerdere rechten heeft in geval van faillisement. De creditcardmaatschappij die je na je max hypotheek nog een kaart geeft loopt dus extra risico - maar daar betaal je dan ook iets van 16% rente voor.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:42:
Als je alles via Rabo hebt lijkt me jouw situatie niet echt een standaard situatie. Een 'vreemde' hypotheekverstrekker ziet gewoon jouw BKR en daar staat bij dat je een krediet hebt van x bedrag. Die zal het echt niet veel uitmaken hoe je dat ingeregeld hebt, maar gaat gewoon rekenen met dat bedrag. Alles bij 1 bank is duidelijker voor de bank, want die heeft direct inzicht. Genoeg mensen die echter hun hypotheek apart hebben (Aegon hier).
Ik heb ook niet gezegd dat mijn situatie standaard was. ;) Maar ik merkte wel dat bij mij het hele proces van de hypotheekaanvraag heel soepel ging, en dat ze mijn complete financiële geschiedenis kenden heeft daar vast aan bijgedragen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

DrivinUCrazy schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:18:
[...]

Het klopt dat een creditcard wordt gezien als een krediet. Maar, het maakt wel degelijk verschil uit of jij iedere maand het hele bedrag aflost, of dat je dat in termijnen doet. (bij de Rabobank tenminste wel)
Ja dat maakt alles uit. In het ene geval is het gewoon een betaalkaart (zonder BKR melding) en in het andere geval is het gewoon een potentiële schuld (net als 'rood mogen staan' dat is).

De hoogte van het krediet / rood staan bedrag maakt overigens ook weldegelijk uit. Er wordt gewoon gekeken naar hoeveel potentiele maandlast dat kan betekenen en van die 'worst case' wordt dan uitgegaan voor je hypotheekaanvraag. Het kan prima dat dat allemaal binnen budgetten valt, dan is er niets aan de hand.

En het bizarre zit hem er inderdaad niet in dat als je hem opzegt, het daarna direct wel kan, maar dat de aanvraag daarna (van het rood staan / credit card) wel weer soepel verloopt :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Klopt. Uiteindelijk zeggen we allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lekker links laten liggen. Een normaal persoon zal je hoogstens negeren maar ik kan me niet voorstellen dat hier geweld uit gaat komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Tsurany schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:07:
Lekker links laten liggen. Een normaal persoon zal je hoogstens negeren maar ik kan me niet voorstellen dat hier geweld uit gaat komen.
Members only:

Ik wilde eigk om factuur van € 600 vragen en dan 42% overmaken, maar mn ouders adviseerde om hem juist zn zin niet te geven.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon blijven aangeven dat er geen overeenkomst is en er niet betaald gaat worden. Dat misschien een keertje schriftelijk doen en als er dan een incasso komt, dat incassobureau die communicatie laten zien en verder in zn sop gaar laten koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als jij om een factuur vraagt, sta je opeens een stuk zwakker in jouw standpunt dat hij je geen dienst heeft verleent. Vooral niet doen, als je zeker weet dat er geen dienst is verleend. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Wie heeft er ervaring met het (verplicht) openen van een betaal rekening bij een bank voor het afsluiten van een hypotheek? Wanneer heeft het een kenmerk betaal rekening

Er is namelijk het volgende opgenomen voor het aangaan van de hypotheek: "kopie bankafschrift/contract ABN AMRO betaalrekening" Maar wanneer is het een betaal rekening?

Moet er zoveel geld per maand op komen? (en eventuueel uirtgeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Een betaalrekening is een 'gewone' bankrekening in zijn simpelste vorm: een rekening waarbij je kunt overboeken naar andere bankrekeningen en op elk moment op kunt storten. Die hebben geen minimum bedrag of iets dergelijks. Je betaalt vaak maandelijks of jaarlijks een bepaald bedrag voor gebruik van de rekening.

edit: overigens als zoals hieronder gezegd aangegeven ook de eis is dat de lonen op die rekening gestort worden is dat een voorwaarde van de hypotheek, niet van de betaalrekening.

[ Voor 22% gewijzigd door EddoH op 02-09-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Spookie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:02:
Wie heeft er ervaring met het (verplicht) openen van een betaal rekening bij een bank voor het afsluiten van een hypotheek? Wanneer heeft het een kenmerk betaal rekening

Er is namelijk het volgende opgenomen voor het aangaan van de hypotheek: "kopie bankafschrift/contract ABN AMRO betaalrekening" Maar wanneer is het een betaal rekening?

Een betaalrekening is toch gewoon een rekening waarmee je kunt betalen / pinnen / internetbankieren / etc.? Bij ING moet je verplicht je salaris laten storten op een rekening van ING (als je hypo van ING wilt), misschien kan je bank / FA je vertellen of de ABN ook zo'n regeling heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

weet niet hoe 't zit in Nederland, maar in België is het de gewoonte van als je een woonlening (of andere lening met groot kapitaal) wilt aangaan bij een bank, je effectief een zichtrekening moet hebben bij die bank, en dat de lonen van de kostwinners hier ook op gestort worden...
Een zichtrekening is trouwens een 'gewone' bankrekening waar je geld op stort, betalingen mee doet etc...

[ Voor 5% gewijzigd door KipCurreh op 02-09-2014 10:20 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
naitsoezn schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:18:
[...]

Een betaalrekening is toch gewoon een rekening waarmee je kunt betalen / pinnen / internetbankieren / etc.? Bij ING moet je verplicht je salaris laten storten op een rekening van ING (als je hypo van ING wilt), misschien kan je bank / FA je vertellen of de ABN ook zo'n regeling heeft?
Wellicht wel, mijn vraag is dan hoeveel salaris is dan verplicht? ik ga namelijk liever niet over naar deze bank :)! en wil het weliicht gaan gebruiken voor mijn en/of rekening waar we dan wel een mooi bedrag qua geld door gaat stromen :)

en wel alle betalingen gedaan mee worden gedaan, maar niet mijn volledige salaris :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Spookie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:20:
[...]

Wellicht wel, mijn vraag is dan hoeveel salaris is dan verplicht? ik ga namelijk liever niet over naar deze bank :)! en wil het weliicht gaan gebruiken voor mijn en/of rekening waar we dan wel een mooi bedrag qua geld door gaat stromen :)

en wel alle betalingen gedaan mee worden gedaan, maar niet mijn volledige salaris :).
Wat bedoel je precies met "hoeveel salaris"? Even uitgaande van een 'normale' situatie van iemand met één baan, dan moet je gewoon je salaris waarmee je je hypo hebt gekregen, laten binnenkomen op die rekening. In een 'normale' situatie zou het een beetje vreemd zijn om aan je werkgever te vragen of ie 1500 op de ene rekening wil storten en de rest op een andere :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Spookie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat er verondersteld wordt dat je hele salaris daar op wordt gestort, en wat je er verder mee doet is jouw zaak... Dus jouw hele salaris komt daar op, en als je wilt stort je hetgeen je niet nodig hebt om de lening te betalen gewoon door naar een andere zichtrekening

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ABN Amro wilt inderdaad dat je salaris daar ook gestort gaat worden. Wat je dan kan doen is je salaris daar storten en het vervolgens direct oversluizen naar je eigen rekening. Of dit later weer wijzigen, ik weet alleen niet of dit effect gaat hebben op je rente.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Vaak bieden banken een korting op de rente als je ook je andere bankzaken bij die bank laat lopen. Je kan het ook niet doen, maar dat gaat je waarschijnlijk iets van 0,1% of 0,2% meer rente kosten.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
Dat klopt de bank bied mij een leuke renten korting aan :).
Maar mijn vraag is dus wel hoeveel salaris er op moet komen.

Mijn idee was wellicht om een constructie te bouwen dat ik zelf een X bedrag oversluis van mijn huidige bankrekening. Samen met mijn vriendin ook een X bedrag stort waardoor er dus wel structureel geld op die rekening komt.

Bedankt in ieder geval voor de tips :) ik ga wel even knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-08 11:30
Bij de ING krijg je idd 0,25% korting als je daar een betaalrekening hebt waar je je salaris op laat storten. Ze hebben ook als voorwaarde dat je iets van 10 transacties per maand moet doen (geen automatische incassos), zodat ze weten dat het een actieve en geen doorsluisrekening is.

Bij ons gesprek zeiden ze dat dat voor hun het risico verlaagde, omdat ze dan eerder problemen konden signaleren. Geen idee of dit echt waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ze kunnen natuurlijk automatische alerts instellen waarbij ze op tijd een melding krijgen als de klant geen salaris meer ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Spookie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:41:
Dat klopt de bank bied mij een leuke renten korting aan :).
Maar mijn vraag is dus wel hoeveel salaris er op moet komen.

Mijn idee was wellicht om een constructie te bouwen dat ik zelf een X bedrag oversluis van mijn huidige bankrekening. Samen met mijn vriendin ook een X bedrag stort waardoor er dus wel structureel geld op die rekening komt.

Bedankt in ieder geval voor de tips :) ik ga wel even knutselen.
Salaris is natuurlijk wat anders dan een periodieke overboeking van je ene eigen rekening naar je andere eigen rekening. Ze kunnen prima zien wat de bron van de overboeking is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
Naast dat het natuurlijk handige koppelverkoop is, kunnen ze er voor zorgen dat zij altijd zelf als eerste betaald worden op het moment dat je een betalingsachterstand oploopt. Je komt dan effectief onder curatele van je eigen bank te staan. Niet dat ik zou willen aansturen op een betalingsachterstand, maar je weet nooit hoe de bal rolt. Ik zou iig nooit een hypotheek en betaalrekening bij dezelfde bank aanhouden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:45
Als je loonslaaf bent, kan je ook opgeven dat je salaris voortaan in twee delen op twee verschillende rekeningen moet worden overgemaakt. Misschien is de salarisadministratie er niet blij mee, maar handig is het wel :)

Verder weet ik niet of elke rabo vestiging dit doet (vreselijk al die zelfstandige winkeltjes met eigen regeltjes) maar de rabo vestiging hier in de buurt heeft niet als eis dat je er een betaalrekening hebt. Erg prettig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En voor dat nadeel krijg je bij de ABN dus 0,2% rentekorting. Tezamen met mijn werkgeverskorting is ABN dan op 0,05% na de goedkoopste hypotheekverstrekker.
Dan is dat risico voor mij verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
en 0,2% is natuurlijk ook wel redelijk veel in dat opzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Tsurany schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:05:
En voor dat nadeel krijg je bij de ABN dus 0,2% rentekorting. Tezamen met mijn werkgeverskorting is ABN dan op 0,05% na de goedkoopste hypotheekverstrekker.
Dan is dat risico voor mij verwaarloosbaar.
3,15% voor 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 16:47
Ik heb precies dezelfde situatie met de ABN. Echter vertelde mijn hypotheek adviseur dat er waarschijnlijk nooit op gecontroleerd gaat worden of het salaris daar ook echt gestort. Wij kiezen ervoor om een maandelijkse overschrijving te doen naar de ABN rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

KipCurreh schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat er verondersteld wordt dat je hele salaris daar op wordt gestort, en wat je er verder mee doet is jouw zaak... Dus jouw hele salaris komt daar op, en als je wilt stort je hetgeen je niet nodig hebt om de lening te betalen gewoon door naar een andere zichtrekening
Waarom zou dat nodig zijn? Ik heb ook een KNAB rekening (vanwege de rentekorting bij Aegon) waarvan mijn hypotheek wordt afgeschreven. De KNAB rekening is aan de prijs (5/maand) maar met de rentekorting alsnog "winstgevend".. Maar mijn salaris wordt daar niet gestort, ik zorg (middels automatische overschrijving) gewoon dat er genoeg op die rekening staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Omdat sommige banken (o.a. ING en dus ook ABN, al dan niet met controle of het ook daadwerkelijk gebeurt) dat nu eenmaal in hun voorwaarden hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee 3,05% voor 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JerryJ schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:26:
Ik heb precies dezelfde situatie met de ABN. Echter vertelde mijn hypotheek adviseur dat er waarschijnlijk nooit op gecontroleerd gaat worden of het salaris daar ook echt gestort. Wij kiezen ervoor om een maandelijkse overschrijving te doen naar de ABN rekening.
idem hiero. Bij ons is zelfs nooit gesproken over het moeten storten van salaris. We moesten gewoon een rekening openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sagaramarjit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

Heb dit bij SNS gedaan, salaris word hier niet gestort. Stort elke maand het hypotheekbedrag naar SNS, door middel van automatische incasso word de hypotheek dan betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

Sumerechny schreef op maandag 01 september 2014 @ 08:28:
Dank, dat geeft me in elk geval een boel rust. Ik was bang dat we ergens een verdwaalde schuld zouden hebben staan maar dat lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.

Ik dacht dat één eerst dat het wellicht mijn fietsplan zou kunnen zijn maar dat is wellicht de mogelijkheid om rood te staan. En de tweede is dan die credit card. De bank maar eens opbellen dat we dat willen stop zetten.

(...en dan natuurlijk na de afronding van de koop weer opstarten, want dat kan volgens mij gewoon... :F )
https://www.bkr.nl/Gegevens-opvragen2/

Je kan precies zien wat er staat geregistreerd, heb ik zelf ook gedaan, die 7,50 is gewoon een hoop peace of mind.

Mijn creditcard staat/stond er niet bij (dus ook niet opgezegd), wel ooit een lening gehad (primeline) die al wel was afbetaald, alleen de rekening was nog niet gesloten, en ik kon daar 'op rood' staan. van te voren opgezegd, wat bij zo'n krediet ook 2 maanden duurt bijna.

Uiteindelijk een dag nadat ik de hypotheekofferte heb gekregen was het krediet gesloten, overzicht mijn bkr verstuurd naar de hypotheekadviseur en alle brieven/communicatie over de sluiting van die rekening, uiteindelijk in 2 dagen gregeld

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 02-09-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

FreakNL schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:26:
[...]

Waarom zou dat nodig zijn? Ik heb ook een KNAB rekening (vanwege de rentekorting bij Aegon) waarvan mijn hypotheek wordt afgeschreven. De KNAB rekening is aan de prijs (5/maand) maar met de rentekorting alsnog "winstgevend".. Maar mijn salaris wordt daar niet gestort, ik zorg (middels automatische overschrijving) gewoon dat er genoeg op die rekening staat...
Staan die tarieven met korting ook op bv hypotheekrentevergelijker.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
owh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Laatst online: 22:37

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Rmg schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:38:
[...]

https://www.bkr.nl/Gegevens-opvragen2/

Je kan precies zien wat er staat geregistreerd, heb ik zelf ook gedaan, die 7,50 is gewoon een hoop peace of mind.

Mijn creditcard staat/stond er niet bij (dus ook niet opgezegd), wel ooit een lening gehad (primeline) die al wel was afbetaald, alleen de rekening was nog niet gesloten, en ik kon daar 'op rood' staan. van te voren opgezegd, wat bij zo'n krediet ook 2 maanden duurt bijna.

Uiteindelijk een dag nadat ik de hypotheekofferte heb gekregen was het krediet gesloten, overzicht mijn bkr verstuurd naar de hypotheekadviseur en alle brieven/communicatie over de sluiting van die rekening, uiteindelijk in 2 dagen gregeld
Het blijkt onze mogelijkheid om rood te staan op de spaarrekening. Mijn vrouw had het in 2005 gestart op haar rekening, maar dat was afgelopen juni naar onze gedeelde rekening verplaatst. De Rabobank had het nog niet aangepast in het BKR (weghalen) maar wel toegevoegd :F . Nu ieg peace of mind zoals jij zegt inderdaad, onze hypotheek adviseur had het snel achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11

JaQ

Zonder werkgevers lock-in haal je 3.4% voor 10 jaar bij van lanschot (als je daar voldoende geld hebt staan)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
JaQ schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:22:
[...]

Zonder werkgevers lock-in haal je 3.4% voor 10 jaar bij van lanschot (als je daar voldoende geld hebt staan)
3,4% is toch te hoog? Als je geen voorwaarden wil zoals verplichtte betaalrekening etc, dan ga je lekker naar florius voor 3,25% 10 jaar vast.
Die florius is ook nog is goed met service en online mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Dus 0,20% werkgeverskorting?

Die rente drop gaat wel snel. heb in maart mijn hypotheek afgesloten en is nu al 0,60% lager 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Nu er voor de tweede keer een huis voor onze neus verkocht is voordat we uberhaupt een bezichtiging hebben kunnen doen zit ik me af te vragen in hoeverre een aankoopmakelaar effectief is.

Als ik zo een beetje zit rond te kijken kom ik daar namelijk niet echt achter. Het lijkt er op alsof ze een hoop werk uit handen nemen door voor je op zoek te gaan de onderhandelingen doen maar of ze hierbij op zoek gaan in "gesloten aanbod" is mij niet helemaal duidelijk.

Is het zo dat je via een aankoopmakelaar "eerste keuze" hebt voordat een koophuis op de markt (funda etc.) komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:54:
[...]

Staan die tarieven met korting ook op bv hypotheekrentevergelijker.nl?
Laat ik het anders formuleren:
Hoe kom ik achter die kortingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

reconf schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:54:
Nu er voor de tweede keer een huis voor onze neus verkocht is voordat we uberhaupt een bezichtiging hebben kunnen doen zit ik me af te vragen in hoeverre een aankoopmakelaar effectief is.

Als ik zo een beetje zit rond te kijken kom ik daar namelijk niet echt achter. Het lijkt er op alsof ze een hoop werk uit handen nemen door voor je op zoek te gaan de onderhandelingen doen maar of ze hierbij op zoek gaan in "gesloten aanbod" is mij niet helemaal duidelijk.

Is het zo dat je via een aankoopmakelaar "eerste keuze" hebt voordat een koophuis op de markt (funda etc.) komt?
Toen wij op zoek waren hebben we een gratis gesprek gehad bij Hoekstra van Eck. Eigenlijk bedoelt om te bespreken wat zij voor ons zouden kunnen betekenen (uiteindelijk niet met hen in zee gegaan maar gewoon zelf alles geregeld), maar we hebben ook heel vrijblijvend onze wensen doorgenomen, het zoekgebied besproken (icm met onze wensen / budget), en later nog kort door het aanbod heen gelopen. Ze heeft toen voor ons een gratis "alert" aangemaakt op hun website, zoals je hem ook op funda kunt aanmaken, alleen alle woningen in de alerts van funda hadden wij één dag eerder al in de mail zitten. Eerder kregen zij die woningen ook niet binnen, vertelde ze ons, maar misschien dat andere makelaars andere connecties / ingangen hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jup.
Figo112 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:08:
Dus 0,20% werkgeverskorting?

Die rente drop gaat wel snel. heb in maart mijn hypotheek afgesloten en is nu al 0,60% lager 8)7
Correct. Het is niet veel maar alle beetjes helpen.
JaQ schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:22:
Dan ben ik dus meer geld kwijt. Bij alternatieve geldverstrekkers is 3% ook goed mogelijk. Velen bieden wel een hypotheek voor 3,2% aan.

In ieder geval vandaag een tweede bezichtiging gehad, gaan nu naar alle waarschijnlijkheid een bod uitbrengen. Nog even kijken hoe ik dat wil doen en dan bod opstellen met ontbindende voorwaarden er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Laatst online: 22:56
Ik woon nu 3 weken in mijn nieuwe huis en heb wat problemen met de badkamer. Er hangt af en toe echt een enorme putlucht. Ik probeer nu het één en ander uit, zoals het laten lopen van bepaalde kranen en het even niet gebruiken van de toilet in de badkamer (volgens mijn pa kan het iets met 'ontluchten' oid te maken hebben, ik heb er geen verstand van). Het huis is vrij recent (2004).

Bij de eindinspectie hing er ook geen prettige lucht, maar dat kwam volgens de makelaar omdat het huis al maanden onbewoond was en dat ding onder de kranen dus droog komt te staan. Maar nu ik er dus woon, krijg ik de lucht niet echt weg.

Kan ik dit voorleggen aan de makelaar? Heeft dat nog zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan het altijd voorleggen. Maar ik zou eerst uitzoeken of het echt een probleem is dat te maken heeft met de kwaliteit van het huis.

Tja.... Bij mij trok de 'zuinige kant' van het toilet niet door. Ik herinnerde me ineens dat de makelaar elke keer bij bezoek aan de badkamer het toilet doorspoelde. Ergens in me zat dus "dat was bewust, de trut!"... Maar ik heb er niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Tsja om het uit te laten zoeken moet ik een loodgieter laten komen, terwijl de makelaar/vorige bewoonster wellicht kan zeggen waar het aan ligt. Aan de andere kant zullen ze dat wel niet doen, want dat betekent dat ze op de hoogte waren van het 'gebrek' en het verzwegen hebben. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies. Zucht. Risico van het vak dacht ik. En ik had bij de keuring al gezegd dat ik tot 2000 euro extra schade zou accepteren. Daar viel het nog ruim onder...

Ik heb nu dus nog een toilet dat niet zuinig doorspoelt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

cooper87 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:26:
Ik woon nu 3 weken in mijn nieuwe huis en heb wat problemen met de badkamer. Er hangt af en toe echt een enorme putlucht. Ik probeer nu het één en ander uit, zoals het laten lopen van bepaalde kranen en het even niet gebruiken van de toilet in de badkamer (volgens mijn pa kan het iets met 'ontluchten' oid te maken hebben, ik heb er geen verstand van). Het huis is vrij recent (2004).

Bij de eindinspectie hing er ook geen prettige lucht, maar dat kwam volgens de makelaar omdat het huis al maanden onbewoond was en dat ding onder de kranen dus droog komt te staan. Maar nu ik er dus woon, krijg ik de lucht niet echt weg.

Kan ik dit voorleggen aan de makelaar? Heeft dat nog zin?
Kan zijn dat je sifons vacuum trekken en zo hun werking verliezen. Hebben we hier ook gehad. Oplossing was een ontluchter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
icecreamfarmer schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:04:
[...]

Kan zijn dat je sifons vacuum trekken en zo hun werking verliezen. Hebben we hier ook gehad. Oplossing was een ontluchter plaatsen.
Thanks, dat hoor ik wel van meer mensen. Ik weet echter niet wat voor impact dat heeft. Wellicht even een loodgieter bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

cooper87 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:26:
[...]

Thanks, dat hoor ik wel van meer mensen. Ik weet echter niet wat voor impact dat heeft. Wellicht even een loodgieter bellen.
Je kan ook eerst de sifons losdraaien en kijken of ze verstopt zitten e.d. das gewoon onderhoud, je hebt niet toevallig een ongebruikte wasmachine afvoer oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@cooper87: Als je een hoeveelheid water doorspoelt (wc, wasmachine, bad dat leegloopt) zorgt dat voor een onderdruk in het riool. Dat kan ervoor zorgen dat een andere sifon ("dat ding onder de kranen") wordt leeggetrokken. Een sifon zorgt er voor dat er een laagje water in blijft staan, waardoor de lucht uit het riool niet terug kan. Zonder water wordt dat een open verbinding, met een putlucht tot gevolg.

Sommige mensen hebben een putje in de badkamervloer, dat maar zelden wordt gebruikt. Eigenlijk alleen bij het dweilen. Als dit zo weinig wordt gebruikt, kan het water verdampen en voor stank zorgen. In dat geval daar gewoon wat water in schenken en dan is het al klaar. In de meeste andere gevallen gaat het om een beluchtingsprobleem (of een kapotte/lekkende leiding).

Om nu te voorkomen dat je sifons worden leeggetrokken, zorg je er voor dat je je riool gaat beluchten. (en dus niet ontluchten). Dat doe je door een beluchter op het hoogste punt te plaatsen. Bij de meeste huizen zit dit net onder of boven het dak.
Een beluchtertje is een soort terugslagklepje: lucht kan er wel in, en maar minimaal uit. Zo'n beluchtertje kost een 10tje of zo. Maar, ook zo'n beluchtertje kan wel eens kapot.

Als dit echt het probleem is, betwijfel ik of een makelaar hier iets mee gaat doen. De kosten zijn niet schrikbarend, en maken het wonen niet onmogelijk. Ik betwijfel dan ook of dit een verborgen gebrek genoemd zou worden. (net zoals in het voorbeeld hierboven van de wc)
Je koopt een huis dan ook "in de huidige staat met alle bijbehorende gebreken", zoals de notaris dat dan uitdrukkelijk zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-09-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

icecreamfarmer schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:08:
[...]

Laat ik het anders formuleren:
Hoe kom ik achter die kortingen?
Het is heel simpel hoor, je krijgt met KNAB bij 4% voor 20 jaar vast, zonder KNAB is het 4.1% voor 20 jaar vast. In mijn geval was dat een verschil van 15 bruto (ongeveer 7 netto). Dus dan ben ik met KNAB (kost 5 euro per maand) 2 euro goedkoper uit. Geen wereld van verschil, maar waarom niet. En als AEGON met KNAB stopt hou ik die 4%.... En we hebben nu meteen een bank die we "misbruiken" voor de gezamenlijke rekening, aangezien je bij KNAB oneindig betaalrekeningen kunt openen + pas... Anders hadden we dat ergens anders moeten regelen en dat kost ook weer geld...

Afhankelijk van de hoogte van je hypotheek is het verschil natuurlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

vergeet niet dat in het het geval van Aegon het ook nog een 0,1% uitmaakt of je een 'skydoo' adviseur hebt of niet. En dat kan je als consument dus nergens terugvinden. maw de gepubliceerde rente is 0,1% hoger dan mogelijk is bij selecte adviseurs

feitelijk is het 20 jaars tarief van aegon dus 4,2% maar kan je met de combinatie skydoo en knab op 4,0% uitkomen

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 03-09-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

FreakNL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:26:
[...]

Het is heel simpel hoor, je krijgt met KNAB bij 4% voor 20 jaar vast, zonder KNAB is het 4.1% voor 20 jaar vast. In mijn geval was dat een verschil van 15 bruto (ongeveer 7 netto). Dus dan ben ik met KNAB (kost 5 euro per maand) 2 euro goedkoper uit. Geen wereld van verschil, maar waarom niet. En als AEGON met KNAB stopt hou ik die 4%.... En we hebben nu meteen een bank die we "misbruiken" voor de gezamenlijke rekening, aangezien je bij KNAB oneindig betaalrekeningen kunt openen + pas... Anders hadden we dat ergens anders moeten regelen en dat kost ook weer geld...

Afhankelijk van de hoogte van je hypotheek is het verschil natuurlijk groter.
Ja leuk maar hoe kom ik achter die kortingen?
Ik zelf had nooit gedacht korting te krijgen van aegon omdat je een knab account hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Dank voor de heldere uitleg, ik ga eens kijken wat ik kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

icecreamfarmer schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:34:
[...]

Ik zelf had nooit gedacht korting te krijgen van aegon omdat je een knab account hebt.
Daar heb je dus je tussenpersoon / financieel adviseur voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Wat gebeurt er eigenlijk met je looptijd als je extra aflost?

Stel je sluit een hypotheek annuïtair af voor een periode van 30 jaar.

Als je elk jaar bv. 5000 euro extra aflost dan kan dat zo zijn dat je gewoon eerder klaar bent met aflossen (bv. al na 25 jaar) of dat je die 30 jaar houdt, maar elke maand dus minder zult betalen.

Is er een 'standaard' of gaat dat in overleg met je bank?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
icecreamfarmer schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:04:
[...]

Kan.
Kan ook gewoon zijn dat er een hoop rotzooi in het putje zit en dan is ff een chemische oplosser ook al een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
Galois schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:04:

Als je elk jaar bv. 5000 euro extra aflost dan kan dat zo zijn dat je gewoon eerder klaar bent met aflossen (bv. al na 25 jaar) of dat je die 30 jaar houdt, maar elke maand dus minder zult betalen.

Ligt natuurlijk aan je bank, maar meestal gaat je maandbedrag (dus aflossing en rente) omlaag zodat je looptijd 30 jaar blijft. Maar waarschijnlijk is dit wel in overleg met je hypotheekerstrekker aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Galois schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:04:

Ik heb toevallig maandag een extra aflossing gedaan, en in mijn geval (Rabo) moest ik geld overmaken, en in de omschrijving gaf ik aan of ik een looptijdverkorting of lastenvermindering wilde.
Zie ook: https://www.rabobank.nl/p...hypotheek_extra_aflossen/

Kind kan de was doen. Hoe dit bij andere hypotheken gaat weet ik natuurlijk ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blik1984 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:10:
[...]

Ligt natuurlijk aan je bank, maar meestal gaat je maandbedrag (dus aflossing en rente) omlaag zodat je looptijd 30 jaar blijft. Maar waarschijnlijk is dit wel in overleg met je hypotheekerstrekker aan te passen
Zowel je rente als je aflossingstabel gaan omlaag als je elk jaar 5000 euro extra inlegt. De looptijd blijft standaard gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

icecreamfarmer schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:34:
[...]

Ray schreef op woensdag 03 september 2014 @ 15:27:
[...]

Daar heb je dus je tussenpersoon / financieel adviseur voor ;)
Nou ja, die zou je erop kunnen wijzen inderdaad. Maar het is ook weer niet zo dat die info sec voorbehouden is aan adviseurs ofzo, het is her en der gewoon terug te vinden op diverse hypotheekrentevergelijkingssites:

https://www.hypotheekbond..._key=6eb700bee690bd4bb3c6

http://www.homefinance.nl...eek/20-jaar-rentevast.asp

http://www.actuelerentest...ht/20-jaar-rente-vast.asp

Toegeven, hij staat er niet bij elke hypotheekrentevergelijkingssite bij, maar als je ff doorzoekt vind je vanalles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit nu zelf over een bod na te denken. Woning van 209.000 euro kosten koper. Ik vind de vraagprijs te hoog aangezien er een nieuwe keuken in moet (deze heeft enkel een kookplaat, meer niet) en de badkamer wat verouderd is en niet makkelijk te vervangen is. Zat zelf aan 195.000 euro te denken als maximum. Een bod van 185.000 euro lijkt me wellicht te ver onder de vraagprijs en kan de verkopers mogelijk afschrikken. Een bod van 189.000 euro lijkt mij dan goed te doen. We zullen elkaar dan niet in het midden treffen maar het laat wel zien dat ik er serieus naar kijk maar duidelijk omlaag wil qua prijs.

Huis staat te koop sinds juni maar vergelijkbare huizen staan al langere tijd te koop voor vergelijkbare of lagere prijzen en zijn nog niet verkocht.
Wellicht dat 195.000 euro zelfs al wel te hoog is als de rest voor 200.000 euro niet verkocht wordt. Dit is dan wel een hoekhuis, dat scheelt wel iets. Zou eigenlijk willen weten wat de rest van de huizen gedaan hebben qua verkoopprijs. Zijn er goedkope manieren dat te achterhalen? Elk adres apart is wat prijzig. En de gehele buurt is lastig aangezien de omliggende huizen al snel een half miljoen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

FreakNL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 17:34:
[...]

[...]

Nou ja, die zou je erop kunnen wijzen inderdaad. Maar het is ook weer niet zo dat die info sec voorbehouden is aan adviseurs ofzo, het is her en der gewoon terug te vinden op diverse hypotheekrentevergelijkingssites:

https://www.hypotheekbond..._key=6eb700bee690bd4bb3c6

http://www.homefinance.nl...eek/20-jaar-rentevast.asp

http://www.actuelerentest...ht/20-jaar-rente-vast.asp

Toegeven, hij staat er niet bij elke hypotheekrentevergelijkingssite bij, maar als je ff doorzoekt vind je vanalles :)
alleen zit bij die eerste al direct weer een aantal fouten. De knab korting is namelijk niet van toepassing bij variabele rente. Dat staat er goed maar de combi knab en skydoo zit hij wel weer in. Ook is de sns variabele rente 0,1 lager dan hier staat. Dan ben ik pas in kolom 1........

Ik vind zelf altijd deze vergelijkingen tricky (kijk ook wel eens als ik mijn adviessoftware niet kan benaderen) Ik heb te vaak gezien dat rentes niet kloppen of net niet van toepassing zijn op de situatie waar het om gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 03-09-2014 21:23 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Tsurany schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:13:
Zou eigenlijk willen weten wat de rest van de huizen gedaan hebben qua verkoopprijs. Zijn er goedkope manieren dat te achterhalen? Elk adres apart is wat prijzig. En de gehele buurt is lastig aangezien de omliggende huizen al snel een half miljoen zijn.
Wat ik zelf gedaan heb: een koopsommenoverzicht opvragen bij het Kadaster van de betreffende postcode (kost EUR 3,50) en de transactieprijzen die daarin staan matchen met de originele vraagprijzen die ik vaak via wat zoekwerk nog wel kon terugvinden. Voordat je het koopsommenoverzicht bestelt kun je al zien hoeveel transacties daar in zullen zitten. Als je genoeg transacties kunt matchen, weet je niet alleen wat de prijzen van omliggende woningen zijn, maar ook hoe veel er in die wijk gemiddeld van de vraagprijs is afgegaan. Elk huis is uniek, maar het geeft je een hoop houvast :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:13:
Zou eigenlijk willen weten wat de rest van de huizen gedaan hebben qua verkoopprijs. Zijn er goedkope manieren dat te achterhalen? Elk adres apart is wat prijzig.En de gehele buurt is lastig aangezien de omliggende huizen al snel een half miljoen zijn..
Terugrekenen naar vierkante-meter-prijs zet één en ander al in een iets duidelijker perspectief. Is natuurlijk niet zaligmakend en zit wat ruis op, maar geeft je iig de mogelijkheid op iets meer data.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Goede ideeën, daar kan ik wat mee :D

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

odysseus schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:18:
[...]

Wat ik zelf gedaan heb: een koopsommenoverzicht opvragen bij het Kadaster van de betreffende postcode (kost EUR 3,50) en de transactieprijzen die daarin staan matchen met de originele vraagprijzen die ik vaak via wat zoekwerk nog wel kon terugvinden. Voordat je het koopsommenoverzicht bestelt kun je al zien hoeveel transacties daar in zullen zitten. Als je genoeg transacties kunt matchen, weet je niet alleen wat de prijzen van omliggende woningen zijn, maar ook hoe veel er in die wijk gemiddeld van de vraagprijs is afgegaan. Elk huis is uniek, maar het geeft je een hoop houvast :).
Precies dat, zo hebben wij het ook gedaan. Via www.miljoenhuizen.nl kun je vaak nog wat historie van vraagprijzen vinden. En in onze postcode zijn alle huizen qua indeling allemaal identiek, dus qua vierkante meters ook. Zo hadden we volgens ons een best aardige inschatting van de waarde.

Eindbod ligt nu sinds gistermorgen bij de verkopers, nog niets gehoord, dus het blijft spannend :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Als je van referenties wil achterhalen hoe ze er ongeveer uitzagen en ze niet meer op funda staan kan je ook kijken op http://nl-nl.billionhomes.com/ en http://huizen.resumo.nl/
Als je wil indexeren: http://www.berekenhet.nl/...waarde-huizenprijzen.html
(gebruik ik zelf ook, vind ik eigenlijk best betrouwbaar al kan je op buurtniveau best grote prijsverschillen krijgen maar daarom moet je ter controle altijd ook vergelijken met recentere transacties)

PSN: Kjujay

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

:*) Potentiële nieuwe huizenkoper hier.

Onlangs een vast contract gehad en ik wens het huis wat ik nu huur (particuliere huur) te kopen. De eerste vraag is natuurlijk of ik genoeg kan lenen. Weten jullie of dat zonder (hoge) kosten is vast te stellen bij de hypotheekadviseur? Ik vind de prijzen van de diverse hypotheekadviseurs namelijk behoorlijk hoor, 2000 euro vind ik geen kattenpis.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sebazzz schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:48:
:*) Potentiële nieuwe huizenkoper hier.

Onlangs een vast contract gehad en ik wens het huis wat ik nu huur (particuliere huur) te kopen. De eerste vraag is natuurlijk of ik genoeg kan lenen. Weten jullie of dat zonder (hoge) kosten is vast te stellen bij de hypotheekadviseur? Ik vind de prijzen van de diverse hypotheekadviseurs namelijk behoorlijk hoor, 2000 euro vind ik geen kattenpis.
Als je nu huurt en een 'normale' thuis-situatie hebt (lees: Loondienst, geen bijzondere inkomsten, geen bijzondere verplichtingen), zijn de vele staatjes op internet vrij accuraat :) . Bovendien is het eerste gesprek bv. bij de Hypotheker gewoon gratis en zonder verplichtingen.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 04-09-2014 21:53 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zoek er een die met 10 jaar rentevast de werkelijke rente pakt en niet de 5% rekenrente. Of ga langs bij de Hypotheker. Rekenen alle netjes voor je uit en eerste gesprek is gratis.
Ze kwamen op hetzelfde uit als ik voorberekend had.

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Hulp gevraagd!

Ik ben een starter en heb mondeling akkoord voor wat betreft de aankoop van een appartement. Echter, de verkoper wil tot 1 april 2015 er in blijven zitten, wat ik wel jammer vind maar aan de andere kant niet een dusdanig groot probleem vind om het af te laten ketsen.

Echter, geeft de makelaar aan dat ik de gordijnen en lamellen die er in zitten mag houden wanneer ik de financieringsvoorwaarde uit de ontbindende factoren haal.

Is dit verstandig? Moet ik nog op meer dingen letten? Kan ik bijvoorbeeld als ontbindende voorwaarde opnemen dat de staat van het appartement gelijk moet zijn als de staat van het appartement tijdens tekening van de koopovereenkomst en hoe leg ik dat vast? Aangezien ik nieuw ben in dit wereldje is alle hulp welkom!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Blue_Fear schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:02:
Hulp gevraagd!

Ik ben een starter en heb mondeling akkoord voor wat betreft de aankoop van een appartement. Echter, de verkoper wil tot 1 april 2015 er in blijven zitten, wat ik wel jammer vind maar aan de andere kant niet een dusdanig groot probleem vind om het af te laten ketsen.

Echter, geeft de makelaar aan dat ik de gordijnen en lamellen die er in zitten mag houden wanneer ik de financieringsvoorwaarde uit de ontbindende factoren haal.

Is dit verstandig? Moet ik nog op meer dingen letten? Kan ik bijvoorbeeld als ontbindende voorwaarde opnemen dat de staat van het appartement gelijk moet zijn als de staat van het appartement tijdens tekening van de koopovereenkomst en hoe leg ik dat vast? Aangezien ik nieuw ben in dit wereldje is alle hulp welkom!
1 april 2015 dat is een beste periode. Als dat voor jou geen probleem is, is het toch goed. Het tweede argument snap ik niet. Dus als jij uit je voorwaarden haalt dat jij wanneer je het geld niet op kunt hoesten dit niet ontbindend is krijg jij de gordijnen en de lamellen...zijn die dingen van goud ofzo? :+
Wat een vreemd argument van de makelaar. Als de verkoper ze niet wil laat ze dan lekker hangen of anders neem ze mee. Graag of helemaal niet zou ik zelf hebben

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• Ray

Ray

Hulp gevraagd!

eigenlijk een vreemd verhaal. de ontbindende voorwaarden zijn meestal maar een week of 8 geldig en vooral met een dergelijke late oplevering zou dat dus geen enkel probleem moeten zijn. Let wel dat veel hypotheekaanbieders een standaard offerte duur hebben van 3 maanden! partijen die dit langer aanbieden zijn duurder of je kan te maken krijgen met bereidstellingsprovisie

een standaard onderdeel van de koopakte is dat de levering dient te geschieden in de staat zoals op het moment van het tot stand komen van de overeenkomst. dus dat is al geregeld

• Blue_Fear
Ray schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:07:
[...]

eigenlijk een vreemd verhaal. de ontbindende voorwaarden zijn meestal maar een week of 8 geldig en vooral met een dergelijke late oplevering zou dat dus geen enkel probleem moeten zijn. Let wel dat veel hypotheekaanbieders een standaard offerte duur hebben van 3 maanden! partijen die dit langer aanbieden zijn duurder of je kan te maken krijgen met bereidstellingsprovisie

een standaard onderdeel van de koopakte is dat de levering dient te geschieden in de staat zoals op het moment van het tot stand komen van de overeenkomst. dus dat is al geregeld
@Ray & DerKleinePunkt,

Zeer veel dank voor jullie snelle antwoorden!

@DerKleinePunkt, nee de koper wil in principe de gordijnen en lamellen meenemen (zegt hij) maar ik heb het idee dat de makelaar dit wil gebruiken als leverage om de ontbindende factor (financiering) er uit te halen. Ik vind gordijnen + lamellen mooi meegenomen maar niet noodzakelijk als die financieringsvoorwaarde van groot belang is.

@Ray, Is dat 8 weken na ondertekening van de koopovereenkomst? Vreemd dat de makelaar die ontbindende factor er dan zo graaf uit wil hebben :S

Voor wat betreft de hypotheekaanvraag ben ik me er van bewust dat ik dit pas vanaf 1 januari in gang kan zetten.

Voor wat betreft het laatste punt, hoe wordt bepaald wat de staat is van de woning tijdens het tot stand komen van de woning? Een praktisch voorbeeld: als er een hoekje van een tegel is afgebroken... Hoe kan ik aantonen dat dit nog niet was tijdens het maken van de overeenkomst. Moet ik aangeven dat van alle tegels alle hoeken heel zijn vantevoren :P? Lijkt me onbegonnen werk om dit voor alles te doen?

Zie jij het nut in van een taxatierapport VOOR tekening van de koopovereenkomst om de staat objectiever vast te leggen? Ik moet sowieso een taxatierapport overhandigen dus dan is het slimmer om het vooraf te doen toch of is dit maar beperkte duur geldig?

[ Voor 10% gewijzigd door Blue_Fear op 04-09-2014 22:28 ]

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Overeenstemming tot verkoopbedrag is zo goed als rond, echter willen de bewoners na financiering nog 2 maanden erin blijven i.v.m. het zoeken van een huurhuis. Familie van hun woont een stuk verder weg etc.

Zelf zie ik dit niet zo zitten en 1 maand lijkt me een redelijke termijn, wat vinden jullie hiervan?

Ik hoorde ook al dat banken vaak meer rekenen als je langer dan 3 maanden financierings geldigheid wil hebben? En dan bedoel ik de tijd van het starten tot aanvraag hyphotheek tot oplevering van het huis.

• frankpaul1
  • Laatst online: 20:12
Kju schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:29:
Als je van referenties wil achterhalen hoe ze er ongeveer uitzagen en ze niet meer op funda staan kan je ook kijken op http://nl-nl.billionhomes.com/ en http://huizen.resumo.nl/
Als je wil indexeren: http://www.berekenhet.nl/...waarde-huizenprijzen.html
(gebruik ik zelf ook, vind ik eigenlijk best betrouwbaar al kan je op buurtniveau best grote prijsverschillen krijgen maar daarom moet je ter controle altijd ook vergelijken met recentere transacties)
Wat zegt de "B.Waarde.Koop®" dan?

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Dat zegt mij niets, moet je ook niet naar kijken. Het gaat om het archief waar je nog oude advertenties van sommige woningen terug kan vinden inclusief de foto's.

PSN: Kjujay

• frankpaul1
  • Laatst online: 20:12
Ja, zoiets vermoedde ik al. Hoewel de "®" het wel erg betrouwbaar laat lijken. ;-)

Is er ook ergens een site waar je de verkoopprijzen per 4 postcodecijfers kan opvragen? In de buurt waar wij zoeken is op het postcodenummer plus de letters niet zo veel te verkocht.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
marshallq schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:54:
Overeenstemming tot verkoopbedrag is zo goed als rond, echter willen de bewoners na financiering nog 2 maanden erin blijven i.v.m. het zoeken van een huurhuis. Familie van hun woont een stuk verder weg etc.

Zelf zie ik dit niet zo zitten en 1 maand lijkt me een redelijke termijn, wat vinden jullie hiervan?

Ik hoorde ook al dat banken vaak meer rekenen als je langer dan 3 maanden financierings geldigheid wil hebben? En dan bedoel ik de tijd van het starten tot aanvraag hyphotheek tot oplevering van het huis.
Tja dat ligt uiteraard aan wat jij wilt. Bij mijn aankoop in wording is iets soortgelijks (alleen dan een iets vreemdere situatie, waarbij iig tijdelijk wat gehuurd moet worden). Uiteindelijk staat nu in het (concept) koopcontract dat binnen 3 weken nadat mijn hypotheek rond is, en het dus allemaal 100% zeker is, de overdracht plaats moet vinden. Zij wilden langer, ik wilde korter, dat is het compromis.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang dat huis al te koop staat, in mijn geval was dat 4 maanden, nog niet extreem lang, maar ze hebben wel iets nieuws, dus als ze nu niet met mij in zee gaan, wie zegt dat ze niet nog 4 maanden moeten wachten voor de volgende?

Aan de andere kant als hij net twee weken te koop staat zullen ze eerder denken dat er toch wel volgende langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Blue_Fear schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:24:
[...]

Voor wat betreft de hypotheekaanvraag ben ik me er van bewust dat ik dit pas vanaf 1 januari in gang kan zetten.
Ik vraag me af hoe dit precies zit. je koopt nu een huis onder voorbehoud van financiering met 8 weken en gaat de hypotheek pas over 4 maanden regelen?

Loop je dan geen gigantisch risico? als je dus op 1 jan 2015 geen hypotheek meer kan krijgen , wat dan?

maar NOFI, je lijkt niet echt op de hoogte van hoe het huis kopen precies werkt en waar je voor tekent, als je het belang van je financierings voorbehoud niet ziet en deze wil ruilen voor een setje oude gordijnen is het misschien verstandig je nog wat verder in te lezen in waar je precies voor tekent en wat de enorm lange oplever periode wel of niet voor consequenties heeft.

een foutje kan je zo een paar duizend euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

marshallq schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:54:

Wat bedoel je met 'na financiering'? Als dat gaat om het verschil tussen het tekenen van het koopcontract en de overdracht dan is 2 maanden niet zo vreemd toch? Uiteindelijk zul je zelf de inschatting moeten maken of je het hard wilt spelen, of dat het mogelijk een breekpunt voor verkopers gaat zijn.
Sommige financierders doen dit idd (of al na 2 maanden). Maar niet alle, en bovendien is dit vaak maar een beperkt bedrag (0.25% van de koopsom ofzo). Als dit de reden is om de verkopers niet de tijd te gunnen om een nieuwe woning te vinden, zou je het in het onderhandelingsproces kunnen betrekken dat dit voor rekening komt voor verkopers (tot een bepaald maximum ofzo). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 00:07
Hou er rekening mee dat deze waarschijnlijk vrijwel 0 waarde hebben voor de verkopers. Vaak op maat voor het huis en levert mede daarom 2e hands niets op en ik weet het in deze situatie niet maar ze zullen niet als nieuw zijn.

Voorbehoud van financiering is echter zeer belangrijk, en daardoor ook bijna standaard. Dat is niet iets waarover je onderhandeld, het is voor de koper gewoon een standaard of minimum. Zelfs als je het hele bedrag cash hebt liggen zou ik het gewoon laten staan, je weet maar nooit.

Als een verkoper geen vertrouwen heeft in de koper moet hij maar aan een ander verkopen en anders moet hij gewoon begrijpen dat dit er is voor noodgevallen. Zijn schade is niet groot als het toch gebeurt en het is te voorkomen door het zelf ook goed te regelen als er een ander huis gekocht moet worden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
ph4ge schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:45:
[...]
Hou er rekening mee dat deze waarschijnlijk vrijwel 0 waarde hebben voor de verkopers. Vaak op maat voor het huis en levert mede daarom 2e hands niets op en ik weet het in deze situatie niet maar ze zullen niet als nieuw zijn.

Voorbehoud van financiering is echter zeer belangrijk, en daardoor ook bijna standaard. Dat is niet iets waarover je onderhandeld, het is voor de koper gewoon een standaard of minimum. Zelfs als je het hele bedrag cash hebt liggen zou ik het gewoon laten staan, je weet maar nooit.

Als een verkoper geen vertrouwen heeft in de koper moet hij maar aan een ander verkopen en anders moet hij gewoon begrijpen dat dit er is voor noodgevallen. Zijn schade is niet groot als het toch gebeurt en het is te voorkomen door het zelf ook goed te regelen als er een ander huis gekocht moet worden.
Het argument van de makelaar was dat mijn ouders garant staan en het hoe dan ook op moeten kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Blue_Fear schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 09:09:
[...]

Het argument van de makelaar was dat mijn ouders garant staan en het hoe dan ook op moeten kunnen lossen.
Als hij daar zo in geloofd, dan vind hij die clausule dus ook geen probleem ;)...
En je ouders garant laten staan.... Dat is een persoonlijke beslissing.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Wat is dan het probleem van de verkopers' kant om dat voorbehoud erin te laten staan? ;)

Edit: /spuit11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
[...]

Inderdaad, niet doen. De gordijnen zijn nagenoeg niks waard voor de verkoper. De kans dat het in zijn nieuwe woning allemaal past qua maat en stijl is zeer klein en ik denk dat hij ze sowieso wel wil laten hangen. De voorwaarde voor financiering is wel erg belangrijk want dat betekend dat als jij het niet kan betalen, je het niet hoeft te betalen. En tussen nu en april kan veel gebeuren.

Dus laat je niet gek maken en koop desnoods zelf wat gordijnen naar eigen smaak.

Overigens vind ik dit wel een beetje op het randje van die makelaar. Die weet donders goed wat de waarde van die clausule is, die hoopt gewoon dat jij hem gelooft op zijn blauwe ogen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nu ik er zo over nadenk, kun je maar beter een zeer ruime termijn opnemen, want als de makelaar nu al moeilijk doet, zal een eventuele verlenging van de termijn (op het moment dat het regelen van je financiering wat vertraagd is, iets wat niet ongebruikelijk is de laatste tijd) helemaal moeilijk worden met deze houding. En dan zit je alsnog met een hoop onzekerheid.

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 05-09-2014 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blue_Fear: Ik zou zelfs het voorbehoud van financiering 8 weken nadat jij hebt kunnen starten met het aanvragen van een hypotheek laten aflopen. Degene die kiest voor de extreem ver vooruit gestelde overdrachtsdatum mag dat risico dragen.

Over de gordijnen zou ik zeggen dat je er geen bezwaar tegen hebt als ze blijven hangen, mits ze netjes en zonder vlekken zijn. Zak lekker in je gordijnen zou ik zelf denken :P.

Kijken hoe die makelaar daarop reageert. Dat je ouders garant staan voor een stukje hypotheek betekent niet dat als jij om een of andere reden niet meer een hypotheek kunnen krijgen, zij voor alles opdraaien. Als dat wel zo in het aankoopcontract staat, zou ik dat er maar even wat beter in laten zetten. (dat hele stuk van je ouders zou niet in het contract moeten staan, en dan heeft het er ook niets mee te maken).

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 05-09-2014 09:23 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.