Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.600 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
naitsoezn schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:32:
[...]

Wat bedoel je met 'na financiering'? Als dat gaat om het verschil tussen het tekenen van het koopcontract en de overdracht dan is 2 maanden niet zo vreemd toch? Uiteindelijk zul je zelf de inschatting moeten maken of je het hard wilt spelen, of dat het mogelijk een breekpunt voor verkopers gaat zijn.
Ze willen zodra ik financieel alles rond heb bij de bank nog 2 maanden erin blijven. Dus ik tel:

Start aanvraag financiering (na initiele verkoopovereenkomst) > 2 maanden doorlooptijd bij bank > financiering rond bij bank > 2 maanden dat hun er dan nog in willen blijven omdat ze dan pas kunnen gaan zoeken naar een huurhuis.

Dat zou dan 4 maanden in totaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

@Blue_Fear: Ik zie eigenlijk niet in waarom je niet gewoon kan starten met je papierwerk. Je bent nu al duidelijk over wanneer de oplevering zal zijn, laat je adviseur daar maar rekening mee houden. Ik ben zelf ook ongeveer een half jaar geleden gestart met mijn hypotheekaanvraag voor de oplevering die volgende week plaats gaat vinden, en eigenlijk eind van de maand pas zou zijn. Die late datum was vanaf het begin af aan duidelijk, en niemand heeft er een probleem van gemaakt.

Je kan wellicht inderdaad voorstellen de verkoper de lasten draagt van de langere bereidstelling. En inderdaad: zorg voor een voldoende lang voorbehoud van financiering. Die wil je echt niet laten schieten, en zeker niet voor een paar lamellen en gordijnen. Maar... je hebt er alleen wat aan als je ook daadwerkelijk kan starten met je aanvraag. Je hebt niets aan een voorbehoud tot 8 weken na tekenen als je pas in januari wil starten met je aanvraag. Dan is je voorbehoud al verlopen en kan je het net zo goed niet hebben.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

marshallq schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 10:01:
[...]

Ze willen zodra ik financieel alles rond heb bij de bank nog 2 maanden erin blijven. Dus ik tel:

Start aanvraag financiering (na initiele verkoopovereenkomst) > 2 maanden doorlooptijd bij bank > financiering rond bij bank > 2 maanden dat hun er dan nog in willen blijven omdat ze dan pas kunnen gaan zoeken naar een huurhuis.

Dat zou dan 4 maanden in totaal zijn.
Dat is toch niet zo heel onredelijk qua termijn?

Wat is precies het probleem?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ATS schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 10:25:
[...]

Dat is toch niet zo heel onredelijk qua termijn?

Wat is precies het probleem?
Nee ok. wellicht wil ik ook gewoon snel. Ze hebben gewoon in het begin van de onderhandelingen over de prijs nogal veel a gezegd en dan b gedaan. Wellicht wat onnodige irritatie bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Blue_Fear schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 09:09:
[...]
Het argument van de makelaar was dat mijn ouders garant staan en het hoe dan ook op moeten kunnen lossen.
Dat kun je natuurlijk ook omdraaien. Als de makelaar dat echt zo ziet kan ie er dus ook van uit gaan dat het je toch wel lukt en heeft het geen nut die clausule er uit te halen.

Maar in de realiteit weet je nooit wat er voor jezelf verandert in die tijd (of dat er nu al misschien problemen zijn voor het verkrijgen van een hypotheek die je zelf niet weet). Als de verkopers het dus zo ver uit willen stellen zullen ze ook het risico moeten dragen dat jij je financiering niet rond krijgt door veranderingen in die tijd.

Oftewel in plaats van de clausule er uit te halen moet deze juist verruimt worden. Je weet ten slotte al dat je over 8 weken je hypotheek nog niet rond hebt. Je kunt ten slotte pas echt beginnen aan de hypotheek begin volgend jaar.

Daarnaast moet je inderdaad goed regelen dat de staat van het appartement hetzelfde moet zijn als bij tekenen van de overeenkomst. Ik zou de makelaar eens vragen hoe dat in het contract staat/moet komen te staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

[...]

Het argument van de makelaar was dat mijn ouders garant staan en het hoe dan ook op moeten kunnen lossen.
Dit is de verkoopmakelaar die dit zegt? ik zou eens gaan praten met een aankoopmakelaar en je daar extra door laten informeren..

Persoonlijk zou ik de financieringsvoorbehoud er niet uithalen, neem aan dat het koopcontract niet pas in januari geregeld gaat worden maar op korte termijn.

Maar je de hypotheek pas over een maand of 4 wil gaan regelen wat nogal wat procenpunt kan schelen, dat is leuk als de rente nog zakt maar wat als de hypotheekrente straks weer op 4+% procent zit januari? Dan kan het zomaar zijn dat het lastiger word om een hypotheek te krijgen. Leuk dat de verkoopmakelaar vind dat er geen probleem is, maar die werkt nou niet bepaald in jouw belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De gordijnen hebben bij mij iets meer dan 1000 euro gekost. Dan heb ik het over 20 gordijnen (10 vitragegordijnen, 10 overgordijnen) van verschillende afmetingen.
Dan heb ik het ook over nieuwe gordijnen voor het hele huis, in MIJN smaak.
Oude gordijnen hebben al vlekken, beschadigingen, en als er eventueel gerookt is... blegh. (Ik ben geen roker)

Dit om even in perspectief te zetten waar je over onderhandelt om de gordijnen wel of niet mee over te nemen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Hou ook in gedachten dat als je werkelijk pas volgend jaar je hypotheek gaat regelen dat de kans groot is dat de woonquotes weer naar beneden aangepast worden. Dus dat je minder kan lenen. Daarnaast is zeker dat je max 103% kan krijgen ipv 104% mocht dit van toepassing zijn.

Nu kopen zonder voorbehoud en pas over een paar maanden financieren kan wel als je zeker weet dat alles op orde is maar het is een risico. Stel je raakt tussentijds je baan kwijt bv.

dan beter of een aanbieder met een lange offerte termijn of de gok nemen op bereidstellngsprovisie en dit risico voor rekening van verkoper! laten komen. Die wil immers pas laat leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Vandaag eindelijk reactie van de makelaar na ons eindbod, maar helaas nog geen duidelijkheid. De verkopers wilden eerst even met hun ouders overleggen en die waren op vakantie tot morgen, dus maandag hoorden we meer. Nog steeds spannend dus...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Ray schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:29:
Hou ook in gedachten dat als je werkelijk pas volgend jaar je hypotheek gaat regelen dat de kans groot is dat de woonquotes weer naar beneden aangepast worden. Dus dat je minder kan lenen. Daarnaast is zeker dat je max 103% kan krijgen ipv 104% mocht dit van toepassing zijn.

Nu kopen zonder voorbehoud en pas over een paar maanden financieren kan wel als je zeker weet dat alles op orde is maar het is een risico. Stel je raakt tussentijds je baan kwijt bv.

dan beter of een aanbieder met een lange offerte termijn of de gok nemen op bereidstellngsprovisie en dit risico voor rekening van verkoper! laten komen. Die wil immers pas laat leveren
Dat si waar maar eigenlijk moet je ook niet +100% willen financieren.
Overigens waarom zouden de woonquotes omlaag gaan?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]
Stop eens met die man informatie geven die hij NIET hoeft te hebben!

Ik begrijp dat je 'gezellig' hebt staan kletsen, maar een makelaar (verkoop en/of aankoop) heeft eigenlijk helemaal NIKS te maken met jouw privé leven. Waaronder zit: baan, contract, salaris, kinderwens, hobby's, seksuele of politieke voorkeur, auto, spaargeld, financieringsconstructie, pensioen, ... etc.

Heel soms kan het handig zijn om wat extra informatie te geven, maar het blijven gewoon verkopers:
Wil je 4 kamers, krijg je een lulverhaal over een stapelbed als er maar 3 kamers zijn, fijn als je kinderen wilde, minder fijn als je werkkamers nodig had.
Wil je een garage, krijg je een lulverhaal over hoeveel bergruimte je wel niet op zolder hebt in het huis met carport, minder handig als je een klassieker (auto) hebt.

Je kunt een makelaar prima vertellen waar je staat in je proces (meer huizen aan het bekijken, bod aan het overwegen, etc.) en of hij nog iets van je kan verwachten (maandag een reactie/bod).
Alle andere informatie kan tegen je worden gebruikt, zoals je nu al merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi medetweakers,

Ik ben ook voor een huis aan het kijken en heb op Funda een huis gevonden dat mij wel wat lijkt ondanks dat het niet zo'n courante woning is in ook niet -kuch- de beste wijk.

Nu wordt deze woning echter met een zogenaamde 'vanaf prijs' aangeboden. Persoonlijk denk ik dat deze prijs nogal aan de hoge kant is. Eenzelfde huis is in 2011 voor 5000 meer dan deze vanaf-prijs verkocht en de huizenprijzen zijn gemiddeld nog wel een stukje gezakt sindsdien.

Op Funda lijkt het huis niet zo lang te koop te staan, maar als ik op miljoenhuizen kijk dan blijkt dat de huidige bewoners al sinds 2010 proberen te verkopen (tussendoor wel twee jaar van de markt geweest). De makelaar had in z'n brochure trouwens ook nog de gewone vraagprijs staan (bijna 20k meer dan de vanaf-prijs).

Recent is ook eenzelfde huis verkocht met een normale vraagprijs die 9k hoger lag dan de vanaf-prijs van het huis waar ik wellicht interesse in heb. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de verkoopprijs van dat huis, maar de molens van het Kadaster draaien langzaam...

Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat is het idee van de vanaf-prijs? Bluf? Makelaar durft de verkopers niet nog lager voor te stellen?
- Is er nog een snellere manier om achter de verkoopprijs te komen van het recent verkochte huis? Behalve aanbellen? Dat vind ik wat te onbeschaamd...

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
icecreamfarmer schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 19:12:
[...]

Dat si waar maar eigenlijk moet je ook niet +100% willen financieren.
Overigens waarom zouden de woonquotes omlaag gaan?
Niet perse, als ik 120% had mogen financieren had ik dat nog gedaan. Spaargeld levert meer op dan hypotheek kost.

Combinatie van hoge LTI en LTV moet je niet willen, een van de twee hoog hebben kunnen best goede redenen voor zijn en te verantwoorden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Vaak staat op Funda op de erfpacht tot een bepaalde datum is vooruitbetaald. Kan ik de juistheid hiervan ergens checken? Het gaat in mijn geval om woningen in Amsterdam. Laatst kwam ik een kadastraal bericht eigendom van het Kadaster tegen waarin stond vermeld:

"WIJZIGING T.A.V. DE ERFPACHTVOORWAARDEN EN/OF -CANON
CANON AFGEKOCHT TOT EN MET 31-12-2045"

In andere kadastrale berichten eigendom staat dit niet vermeld, terwijl volgens de advertenties de erfpacht wel is vooruitbetaald. Wie weet hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Sjaak, hoe is het afgelopen met je VON actie? Ben wel benieuwd.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart2005 op 06-09-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
Helaas is mijn bod V.O.N. afgewezen. Vond het wel grappig dat de eigenaar een weekend nodig had om tot die beslissing te komen. Wellicht dat de eigenaar zich over een tijdje bedenkt, want na een gesprekje met de eigenaar ben ik erachter gekomen dat hij er financieel niet zo geweldig voorstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
sjaak86 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 21:18:
Helaas is mijn bod V.O.N. afgewezen. Vond het wel grappig dat de eigenaar een weekend nodig had om tot die beslissing te komen. Wellicht dat de eigenaar zich over een tijdje bedenkt, want na een gesprekje met de eigenaar ben ik erachter gekomen dat hij er financieel niet zo geweldig voorstaat.
Tja, grappig in dit verband... De eigenaar zit diep in de financiele en relationele ellende (zoals je eerder schreef).
En je VON bod verschilde onder de streep niets van je eerdere bod. Soort van machtsspel lijkt me. Niet mijn ding. Waarom koop je het niet gewoon voor die paar duizend verschil? Een mooie barmhartige geste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
Wellicht dat ik dat ga doen. Daar ben ik voor mezelf nog niet over uit. Als ik eenmaal een maximum heb gesteld dan is het wel een stap om daar toch overheen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Mijn vriendin en ik zullen komende week besluiten of we tot de koop overgaan van een nieuwbouw woning. Erg spannend want het is onze eerste nieuwbouw woning en krijgen met allemaal nieuwe zaken te maken waar we voorheen niet over na hoefde te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Bart2005 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:17:
Tja, grappig in dit verband... De eigenaar zit diep in de financiele en relationele ellende (zoals je eerder schreef).
En je VON bod verschilde onder de streep niets van je eerdere bod. Soort van machtsspel lijkt me. Niet mijn ding. Waarom koop je het niet gewoon voor die paar duizend verschil? Een mooie barmhartige geste.
Tja, je geef je eigen vrienden al geen cadeaus van duizenden Euro's, waarom zou je een wildvreemde dat wel geven? Een huis is waard wat het waard is, het is nergens voor nodig om de problemen van een ander op te lossen. Dat is jouw schuld niet en doet een ander ook niet als het jouw overkomt. Bovendien, als het in plaats van restschuld overwaarde was geweest was het ook niet gedeeld. De verkoper gaat ook niet zakken als barmhartige geste naar een koper met een kleine portemonnee. Het zijn zaken, als dat huis het niet waard is ga je naar een ander huis kijken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Bart2005 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:17:
[...]

:?

Waarom geef jij een vreemde niet even €10k?
Mensen doen net wanneer het om huizen gaat dat 5k niets is omdat je het toch wel kunt lenen.
Uiteindelijk zal dat terug betaald moeten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 07-09-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
ph4ge schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:12:
[...]

Een huis is waard wat het waard is
Dat kan beter :)

Maar ik begrijp dat ik niet goed heb beschreven wat ik bedoelde (of- voelde).
Sjaak had een bod gedaan en toen dat uiteindelijk niet gehonoreerd werd heeft ie daarna een bod gedaan wat onder de streep op hetzelfde neerkwam (rare actie, was mijn reactie). Verder beschreef hij de financiele en relationele toestand van de verkoper en dat hij eigenlijk wel van het spel genoot (zo kwam dat althans op mij over). Mijn rechtvaardigheidsgevoel kwam hier in opstand.

Kijk, ik snap wel dat het allemaal keiharde business is maar we moeten de menselijke maat daarbij niet volledig uit het oog verliezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bart2005 op 07-09-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
@Bart2005: mijn enthousiasme komt van de potentiële mooie deal, niet van de ellende van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
- weg

[ Voor 98% gewijzigd door Bart2005 op 07-09-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zojuist een bod uitgebracht, het afwachten begint :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55
Ik sta op het punt om voor het eerst een bod uit te brengen op een woning. Ik vraag mij even af wat het beste communicatiemiddel is om een bod te doen?

Mij lijkt per email het best ivm de ontbindende voorwaarden die je kunt vermelden en het feit dat je de communicatie, in ieder geval van jou kant, vast hebt liggen.

En welke termijn houden jullie veelal aan voor een reactie van de verkoper? Mij lijkt een week tijd meer dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
bolleh schreef op maandag 08 september 2014 @ 06:55:
Ik sta op het punt om voor het eerst een bod uit te brengen op een woning. Ik vraag mij even af wat het beste communicatiemiddel is om een bod te doen?

Mij lijkt per email het best ivm de ontbindende voorwaarden die je kunt vermelden en het feit dat je de communicatie, in ieder geval van jou kant, vast hebt liggen.

En welke termijn houden jullie veelal aan voor een reactie van de verkoper? Mij lijkt een week tijd meer dan voldoende?
Ik zou t ook via de mail doen en telefoontjes vd makelaar niet opnemen...

Die voorwaarden komen later allemaal wel, miss allee handig om nu alvast op voorbehoud van financiering erbij te vermelden, rest komt vanzelf. Zeker als t een nvm makelaar is waar ze een standaard contract opstellen met alle voorwaarden erin.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RickvN schreef op maandag 08 september 2014 @ 07:10:
[...]

Ik zou t ook via de mail doen en telefoontjes vd makelaar niet opnemen...
Dat lijkt me nogal onbeschoft zelf.

Als je niks bijzonders aan ontbindende voorwaarde hebt kan het gewoon via de telefoon, heb je wat meer dat kan ik me voorstellen dat via e-mail handiger is. Maar je zit sowieso nergens aan vast totdat je koopcontract is getekend, en dan vraag je toch gewoon om een bevestiging per mail als de makelaar je belt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Per mail is het handigst, dan kan je er over na denken en het duidelijk formuleren. Telefoontjes gewoon opnemen maar niks afspreken, altijd aangeven dat je het gaat overleggen of dat je er even over na wilt denken.
Op internet vind je genoeg standaard voorwaarden, die even overnemen. Meesten lijken wat overbodig maar er is geen reden om het niet te doen.

Ik heb mijn bod anderhalve week geldigheid gegeven zodat ze hem over het weekend kunnen tillen en ik ze vanuit mijn kant niet onder druk zet. Verwacht toch veel sneller een reactie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:45
Bedenktijd lekker kort houden. Ik kan echt niet tegen wachten op antwoord. Doe vooral jezelf een plezier. Verkopers weten allang wat ze voor het huis willen hebben. 2 a 3 dagen is dus lang zat.

Vorige week vrijdag zelf eindelijk weer een prachtig huis gevonden. Dezelfde dag nog een bod. 24 uur later was het bod geaccepteerd. 4 dagen later bouwkundige keuring. En afgelopen zaterdag koopakte getekend! We zitten nu in de bedenktijd fase van 3 dagen, maar we zijn dolblij met onze keuze. We gaan dit avontuur gewoon doen. 15 oktober naar de notaris. En dan gaan we per 1 November er wonen. Gaat allemaal erg snel.

Hypotheek 10 jaar vast gekozen tegen 3%.
Ben ontzettend blij! En heb heel veel gehad aan dit topic.

[ Voor 57% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 08-09-2014 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Nog maar drie nachtjes slapen voordat we naar de notaris gaan om toch echt ons nieuwe huis te gaan kopen... Het lange wachten is over!

Steeds meer spullen gaan hier thuis intussen in dozen (of gewoon weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Qua bod uitbrengen: als je weet wat je wel en NIET wil, en mondig genoeg bent om je telefonisch niet van je stuk te laten brengen, dan zou ik altijd bellen. Vervolgens in het gesprek vermelden dat je je bod direct bevestigt per mail, en dat dan ook doen. In die mail kun je vervolgens expliciet je voorbehouden noemen.

Dus eigenlijk: als er iemand aan de deur komt, en je altijd iets weet aan te smeren: niet bellen. Als je aan de deur "nee" weet vol te houden, dan kun je ook prima bellen. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
DrivinUCrazy schreef op maandag 08 september 2014 @ 08:26:
Qua bod uitbrengen: als je weet wat je wel en NIET wil, en mondig genoeg bent om je telefonisch niet van je stuk te laten brengen, dan zou ik altijd bellen. Vervolgens in het gesprek vermelden dat je je bod direct bevestigt per mail, en dat dan ook doen. In die mail kun je vervolgens expliciet je voorbehouden noemen.

Dus eigenlijk: als er iemand aan de deur komt, en je altijd iets weet aan te smeren: niet bellen. Als je aan de deur "nee" weet vol te houden, dan kun je ook prima bellen. :P
Ik heb ook alles via de telefoon gedaan, wel bij ieder bod het volledige bod verteld. Een bod is pas een bod als het volledig is, zeker wel of geen voorbehoud is belangrijk. Maar ook oplevertermijnen etc. Anders kan je toch de waarde van het bod als verkoper niet bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je begrijpt het verkeerd, ik heb telefonisch wel gezegd "onder voorbehoud van financiering". Maar meer ook niet. In de mail heb ik alles vervolgens expliciet met ingangsdata, vervaldata, opleveringstermijn en dergelijke uitgespeld.

Binnen 10 minuten na het telefoongesprek had de makelaar de volledige mail in zijn inbox. (5 minuten daarna belde hij terug, en 5 minuten dáárna was het rond. :P)

Je kunt het ook zo zien: ik had telefonisch gemeld dat 'ie binnen 20 minuten een mail kon verwachten, en de kernpunten heb ik hem direct telefonisch verteld. Zo beter? :)

[ Voor 18% gewijzigd door DrivinUCrazy op 08-09-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Grappig, ik heb vrijdag ook overwogen te bellen en daarna te mailen. Uiteindelijk was het na kantooruren dat ik de mail opgesteld had, dus direct maar verstuurd zonder te bellen.

Vanochtend half 10 makelaar aan de telefoon met een tegenbod. Hij vindt het prettiger om telefonisch te communiceren..Nou ja, wij mochten wel mailen als hij dan maar terug mocht bellen.

We zijn in onderhandeling! yeah.

Nu was het bod van de makelaar direct een eindbod, dat verbaast natuurlijk niet erg.. Ik weet het alleen niet echt op waarde te schatten: het zou een truc kunnen zijn maar verdere communicatie is heel direct. Ligt overigens maar 2000 boven onze max dus we zullen er wel uit komen dacht ik zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik geloof best dat de makelaar het prettig vind om telefonisch te communiceren, maar laat hem zijn aanbod toch maar even via de mail bevestigen zodat helder en duidelijk vastligt wat er precies aangeboden of afgesproken wordt, wel zo prettig.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Nu online
8) Ik heb mevrouw BlueMotion opgedragen zoiets te zeggen als hij belde en ik kreeg netjes na een paar minuten een mailtje met de samenvatting van het gesprek, dus het het is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Grrr, waarom hebben wij toch te maken met onrealistiche verwachtingen van verkopers? Ze hebben een tegenbod gedaan, terwijl wij aangegeven hebben een eindbod te doen. De makelaar geeft aan dat ze een minimumbedrag nodig hebben, maar goed, dat bedrag is de woning gewoonweg niet waard. We zitten nog 4000 van elkaar af, maar het lijkt erop dat we niet tot een overeenkomst gaan komen. De verkopers krijgen blijkbaar anders het financiële plaatje niet rond. En wij zijn er niet om hun financiële problemen op te lossen...

De makelaar wil wel erg graag verkopen, maar goed, op een gegeven moment houdt het voor ons op. Als die verkopers die badkamer nu hadden gerenoveerd, hadden we hun huidige bod met alle plezier aanvaard...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 12-09 12:49
Knap hoor, dat je voor 4k weg kan lopen :) Snap je redenatie ook volkomen, daar niet van. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door KillaZ op 08-09-2014 15:45 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

KillaZ schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:44:
Knap hoor, dat je voor 4k weg kan lopen :) Snap je redenatie ook volkomen, daar niet van. ;)
Ik vind het ook moeilijk, maar kan het lastig aan mezelf verkopen om zoveel meer uit te geven terwijl het het niet waard is. Dan moeten ze het huis niet te koop zetten als ze hun financiën anders niet rond krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Hier ook weer even een update aangaande de huizenjacht :)

Twee weken geleden hebben we twee bezichtigingen gehad (achter elkaar ;) ).

Het eerste huis viel echt zwaar tegen. Op de foto's heel leuk modern, nieuwe keuken, verouderde badkamer maar niks ernstigs, ook geen vermeldingen van er moet nog geklust worden ofzo (willen we best wel een beetje doen, maar niet teveel). Maar zodra we binnen kwamen was het eigenlijk al duidelijk dat het niks zou worden. Aan het huis is zo te zien een hele lange tijd niks gedaan en wat er wel was gedaan was foutief gedaan. Veel "nieuw" water en elektra werk wat echt gewoon onveilig is aangelegd (open draden die uit de muur steken, water dat alle kanten opgaat behalve de goede enzovoort.) De zonneboiler die wel vermeld stond bleek allang overleden, maar is nooit afgevoerd (zonde van de zolderruimte zou ik dan denken...). De "nieuwe" keuken zag er wel modern uit, maar je kon geen kastje normaal open doen (vielen er bijna uit) en gekke dingen zoals laminaat achter het gasfornuis als spatbescherming. Nou ja ik kan nog wel even doorgaan, maar het beeld is volgens mij wel gemaakt ;) Voor een lagere prijs op een beter locatie (huis trok ons hier meer dan locatie), had het nog wel een interessant project kunnen zijn, maar voor dit geld absoluut niet... En wij willen eigenlijk geen project dus dan kun je het maar beter niet doen denk ik zo :)

Tweede huis was vele malen beter! Netjes onderhouden, mooie uitbouw op zolder, nette schuur, leuke keuken en ga zo maar door. Wel wat aan de hoge prijs, maar qua ruimte en locatie echt helemaal wat wij zoeken. Schoonvader had nog wel wat twijfels over de kozijnen op de begane grond (die moeten waarschijnlijk wel vervangen worden) en over de cv ketel.
Gesprek heel leuk afgesloten en de volgende dag besloten weer te bellen voor de goederenlijst en een mogelijke tweede bezichtiging. Krijgen we het bericht dat het huis die ochtend al verkocht was... :( Tja dik balen dus... |:( |:(

Na die teleurstelling hebben we het een week wat rustiger aangedaan en nu staat er woensdag weer een nieuwe bezichtiging op de planning :) Dit keer in Leeuwarden ipv Drachten dus ik ben heel benieuwd!

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ga ook een huis kopen, het huis waar ik al in woon :+

Relatie breuk, huis op 2 namen, restschuld, etc..

Huis (Midden limburg, vrijstaand) is in 2008 op 230.000 getaxeerd en heeft nu nieuwe CV ketel, nieuwe Zinken dakgoten + afvoer, Nok van het dak is vernieuwd, badkamer is 50% vernieuwd ( vloer, meubel en douche cabine zijn vernieuwd, bad en dergelijke is gebleven ) , 2 slaapkamers opgeknapt ( nieuw behang, nieuw plafond met spotjes, etc )

Benieuwd wat de taxatie gaat doen.........

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Metalfreak schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:48:
[...]

Ik vind het ook moeilijk, maar kan het lastig aan mezelf verkopen om zoveel meer uit te geven terwijl het het niet waard is.
Hoe kun je met zoveel stelligheid beweren dat je de waarde van het huis tot op <4k nauwkeurig kunt bepalen? Zelfs taxaties zitten er al snel 10% naast... Ik snap je redenatie dat jij er niet meer voor over hebt, maar da's wat anders dan dat het huis niet meer waard is ;) Uiteindelijk weet je pas wat een huis waard is op het moment dat het verkocht is ;)
Dan moeten ze het huis niet te koop zetten als ze hun financiën anders niet rond krijgen.
huh? Ze mogen hun huis alleen te koop zetten voor een bedrag wat jou zint? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:44:
Als de bewoners op mijn eindbod een tegenbod hadden gedaan had ik hem ook automatisch afgewezen (tenzij hij lager was :P). Een pak stroopwafels had ik er nog net bijgedaan, maar 1k niet, laat staan 4k (dat is dan op 230k).

Zojuist taxatieraport voor de bank binnen: die is 5k onder waarvoor ik hem ga kopen als alles door gaat, dus prima. (Er zit altijd wat spreiding natuurlijk op, en het gaat erom wat ik ervoor over heb en wat de huidige willen hebben. Alleen je bent wel blij als er geen vreemde verrassingen uit zo'n rapport komt en dus ook niks waar de bank moeilijk over kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

naitsoezn schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:58:
[...]

Hoe kun je met zoveel stelligheid beweren dat je de waarde van het huis tot op <4k nauwkeurig kunt bepalen? Zelfs taxaties zitten er al snel 10% naast... Ik snap je redenatie dat jij er niet meer voor over hebt, maar da's wat anders dan dat het huis niet meer waard is ;) Uiteindelijk weet je pas wat een huis waard is op het moment dat het verkocht is ;)

[...]

huh? Ze mogen hun huis alleen te koop zetten voor een bedrag wat jou zint? :P
Nogmaals: er is geen enkel huis in die hele straat (allemaal dezelfde huizen) voor zoveel geld verkocht als wat de verkopers nu zo graag willen hebben. En dan heeft "ons" huis geen overkapping, geen rolluiken, een afgeleefde badkamer, een cv ketel van 20 jaar oud en het kleinste perceeloppervlak van de hele straat. Tja, dan mogen ze een andere gek gaan zoeken, wij willen er al een nieuwe badkamer in gaan zetten, dat kost ook een hoop geld, maar daarmee rekening houdend stelden we een maximumbedrag vast. Ons bod was al vrij ruim, gezien wat zij er 4,5 jaar geleden voor betaald hebben en wat de rest van de straat betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteravond een eerste bod gedaan en nu een tegenbod. Waar ik ruim 10% onder de vraagprijs zat zijn ze net iets meer dan 1% gezakt. Wel willen ze de voorwaarden aanpassen. Zo kan oplevering pas volgend jaar en willen ze het bedrag aan noodzakelijke kosten dat uit de bouwkundige keuring naar voren mag komen verhogen. Die twee zijn voor mij eigenlijk al een reden om het bedrag dat ik er maximaal voor over heb te verlagen. Lang wachten en ze willen dat ik meer risico loop, bij dat laatste vraag ik me echt af waarom ze dat willen bij een relatief nieuw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
klinkt als mensen die geen enkel vertrouwen in hun eigen huis hebben.
Daarnaast laat leveren kan ik begrijpen vanuit de verkoper ze moeten zelf waarschijnlijk nog wat anders. maar als koper zou ik denken dan ga je maar lekker huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er is wel enkele jaren terug lekkage geweest, zou opgelost zijn maar wellicht vertrouwen ze daar niet op.
Het nadeel voor mij met laat leveren is dat ik niet direct de hypotheek kan aanvragen ivm de beperkte geldigheid van een offerte. En persoonlijk zou ik er voor de kerst in willen zitten ipv na de kerst als we in september al eens zijn over de prijs.

Eerst maar eens zien of dat überhaupt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:41
Metalfreak schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:21:
[...]

Nogmaals: er is geen enkel huis in die hele straat (allemaal dezelfde huizen) voor zoveel geld verkocht als wat de verkopers nu zo graag willen hebben. En dan heeft "ons" huis geen overkapping, geen rolluiken, een afgeleefde badkamer, een cv ketel van 20 jaar oud en het kleinste perceeloppervlak van de hele straat. Tja, dan mogen ze een andere gek gaan zoeken, wij willen er al een nieuwe badkamer in gaan zetten, dat kost ook een hoop geld, maar daarmee rekening houdend stelden we een maximumbedrag vast. Ons bod was al vrij ruim, gezien wat zij er 4,5 jaar geleden voor betaald hebben en wat de rest van de straat betaald heeft.
Wat je nog kan doen, maar dan speel je wel een beetje blufpoker, om te reageren met een afwijzing en een nieuw eindbod wat 500,- lager ligt dan je vorige eindbod. Jij wil toch al niet hoger, en verkopers beweren ècht niet lager te kunnen. Je geeft dan iig een duidelijk signaal af dat je ècht niet meer gaat betalen dan je eindbod...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

*vloek* *mopper*

Onze hypotheekverstrekker wil dat ik mijn fietsplan aflos. Dus ik de salarisadministratie opbellen, ze hadden er daar nog nooit van gehoord! Sterker nog....ik MAG het niet in een keer aflossen!

Dussss...hoewel ik genoeg geld heb ik om 20 nieuwe fietsen te kopen mag ik om deze reden geen hypotheek afsluiten.

We willen nu het inkomen van mijn vrouw erbij trekken, het is niet veel maar hopelijk maakt die kleine 5k (0-uren gemiddeld over drie jaar waarvan een jaar stage en dus geen inkomen).

Mopper...

Edit: de fietstocht naar huns heeft me een beetje gekalmeerd. Ik zit alleen met het gevoel dat het zo onredelijk is.
Is er iemand die de redenatie omtrent het fietsplan als schuld in onze situatie kan toelichten?

[ Voor 17% gewijzigd door Sumerechny op 08-09-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sumerechny schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:46:
Is er iemand die de redenatie omtrent het fietsplan als schuld in onze situatie kan toelichten?
Klinkt alsof je (te) dicht bij je max zit.

Kijk even of je niet een iets lagere hypotheek kunt nemen (€500-1000) en daarmee een stuk van het risico weg kunt nemen. Je kunt sowieso contact opnemen met ze en uitleg vragen hoe je het wel kunt oplossen als aflossen niet kan.
(Mogelijk dat je een iets kundiger beoordelaar aan de telefoon krijgt die je aanvraag wel gewoon goedkeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

TheGhostInc schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:28:
[...]

Klinkt alsof je (te) dicht bij je max zit.

Kijk even of je niet een iets lagere hypotheek kunt nemen (€500-1000) en daarmee een stuk van het weg kunt nemen. Je kunt sowieso contact opnemen met ze en uitleg vragen hoe je het wel kunt oplossen als aflossen niet kan.
(Mogelijk dat je een iets kundiger beoordelaar aan de telefoon krijgt die je aanvraag wel gewoon goedkeurt)
We hebben het gat met ons max opgevuld met een bouwdepot van 4-5k oid. Die halen we er nu af, hopelijk doet dat hem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Even ieets aers: Welke KK mag je allemaal aftrekken van de belasting?
Notaris, hypo adviseur, bouwkundig rapport?
En tot welke mate (50%, 100%, etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

een fietsplan is inderdaad een verplichting die meegaat in de toetsing. niets vreemds aan. Het kan wel zorgen dat je inderdaad als je rond je max zit net verkeerd uitkomt. Tel het inkomen van je vrouw er weer bij en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

icecreamfarmer schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:58:
Even ieets aers: Welke KK mag je allemaal aftrekken van de belasting?
Notaris, hypo adviseur, bouwkundig rapport?
En tot welke mate (50%, 100%, etc.)?
Alleen de kosten die direct samenhangen met de financiering. Notaris dus alleen de hypotheekakte, niet de transportakte. Niet je bouwkundig rapport, wel je advies- en afsluitkosten. Alles 100% tegen maximaal 51% dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Ray schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:04:
een fietsplan is inderdaad een verplichting die meegaat in de toetsing. niets vreemds aan. Het kan wel zorgen dat je inderdaad als je rond je max zit net verkeerd uitkomt. Tel het inkomen van je vrouw er weer bij en opgelost.
Ja, maar waarom. Het voelt zo onrealistisch, het is 11eu per maand ofzo. Verder geen kredieten of iets dergelijks (behalve telefoon rekening etc natuurlijk...) . Als mijn vrouw dus niet zou kunnen bijdragen zou het dus onmogelijk zijn, best maf in mijn ogen omdat het zo klein is.

[ Voor 78% gewijzigd door Sumerechny op 09-09-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Metalfreak schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:28:
Grrr, waarom hebben wij toch te maken met onrealistiche verwachtingen van verkopers? Ze hebben een tegenbod gedaan, terwijl wij aangegeven hebben een eindbod te doen. De makelaar geeft aan dat ze een minimumbedrag nodig hebben, maar goed, dat bedrag is de woning gewoonweg niet waard. We zitten nog 4000 van elkaar af, maar het lijkt erop dat we niet tot een overeenkomst gaan komen. De verkopers krijgen blijkbaar anders het financiële plaatje niet rond. En wij zijn er niet om hun financiële problemen op te lossen...

De makelaar wil wel erg graag verkopen, maar goed, op een gegeven moment houdt het voor ons op. Als die verkopers die badkamer nu hadden gerenoveerd, hadden we hun huidige bod met alle plezier aanvaard...
Wij hebben ook (direct) een eindbod gedaan €250k). Daarop kregen we ook een tegenbod dat 6k hoger lag (wel 13k gezakt ten opzichte van vraagprijs). Wij hebben het resoluut afgewezen, binnen een half uur nadat de makelaar belde (en ik al direct had laten weten dat we het bod waarschijnlijk zouden afwijzen.) Al snel daarna belde de makelaar weer: ons bod is alsnog geaccepteerd, als er te praten viel over de opleverdatum. Het kan dus zomaar nog goed komen :) Overigens ook daarna prima en zeer vriendelijk contact gehouden met de verkopers. Ze hadden kennelijk geen vervelende gevoelens overgehouden aan de scherpe onderhandelingen. Donderdag middag zitten ze tegenover ons bij de notaris. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ATS schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:09:
[...]

Alleen de kosten die direct samenhangen met de financiering. Notaris dus alleen de hypotheekakte, niet de transportakte. Niet je bouwkundig rapport, wel je advies- en afsluitkosten. Alles 100% tegen maximaal 51% dit jaar.
Is het nu 100% of 51%?

Maar lang verhaal kort het maakt uiteindelijk niet zoveel uit of je je adviseur moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan 100% van de kosten aftrekken tegen maximaal 51%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Nu online
Aftrekbare kosten
ATS schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:09:
[...]

Niet je bouwkundig rapport
Er is hier ook wel eens verteld dat je het bouwkundig rapport wel mag aftrekken. Volgens mij was dat in de context van NHG die een bouwkundig rapport verlangt. Dus een bouwkundig rapport zou alleen aftrekbaar zijn als de hypotheekverstrekker/NHG zo'n rapport verlangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

icecreamfarmer schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:27:
[...]

Is het nu 100% of 51%?

Maar lang verhaal kort het maakt uiteindelijk niet zoveel uit of je je adviseur moet betalen?
Je trekt in je aangifte 100% van de kosten af, maar het maximumtarief waarin deze afgetrokken mogen worden is 51% (in de hoogste belastingschijf verlies je dus 1% aftrek dit jaar). En inderdaad: de kosten van je adviseur zijn dus aftrekbaar, en afhankelijk van je inkomen betaal je dus zo tussen de 58 en 49% van de kosten netto zelf. De rest krijg je terug van Dijselbloem & Wiebes.

Als de NHG een keuring verlangt (ik wist niet dat ze dat deden), dan zijn dat idd financieringskosten en dus in beginsel aftrekbaar lijkt me. Bij mij vroegen ze er helaas niet om, dus die van ons moet ik zelf betalen.

Overigens zie ik net dat de rente bij de Rabo weer met 0,1% gezakt is vandaag. Dat is mooi, want we gaan donderdag passeren en de rente is nu al 0,5% lager dan de rente in onze offerte voor het 10 jaar vast gedeelte, en 0,3% voor de drie jaar vast. Bij de Rabo kan je van zulke dalingen tussen offerte en passeren nog meegenieten, dus *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

frumper schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:38:
[...]

Wat je nog kan doen, maar dan speel je wel een beetje blufpoker, om te reageren met een afwijzing en een nieuw eindbod wat 500,- lager ligt dan je vorige eindbod. Jij wil toch al niet hoger, en verkopers beweren ècht niet lager te kunnen. Je geeft dan iig een duidelijk signaal af dat je ècht niet meer gaat betalen dan je eindbod...
Nee dat lijkt me echt totaal nutteloos. Een eindbod is een eindbod. Een nieuw eindbod bestaat niet en is slap (of zoals jij het doet gewoon treiteren). Het enige sterke wat je kunt doen na het niet accepteren van een eindbod is zeggen "helaas, ik zou het graag willen kopen, maar dan ben ik bang dat het niet doorgaat".

Ik heb dat hele woord eindbod overigens niet gebruikt, maar heb nog nooit mijn bieding verhoogd. Huisje ook geocht voor 1e bod.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12
Het ene huis wat we bezocht hebben is niets geworden. Een ander huis was ook niets.

We hebben nu eindelijk iets gevonden die eigenlijk volledig naar onze zin is, maar er is toch heel wat werk aan. Het huis is dan ook nog eens te koop uit een erfenis waarbij er maar liefst acht erfgenamen het eens moeten worden over de prijs. De vraagprijs is 295.000, maar één van de eigenaars spreekt eerder over 270.000, een voor dat huis onrealistisch hoog bedrag.

De ene erfgenaam probeert het zo van de hand te doen, de andere heeft een makelaar erop gezet. We zijn met de makelaar gaan kijken en ze gaf, na onze opmerkingen, ook onmiddellijk aan dat een realistische prijs 190.000 tot maximum 200.000 euro is.

Dit zijn de zaken die moeten gebeuren:
- Overal nieuwe ramen (behalve één groot raam vooraan)
- Keuken is van 1953, moet weg
- Steunmuur tussen de leefruimte en de keuken moet weg (eigen keuze natuurlijk) om een open keuken te plaatsen
- Gasketel plaatsen, oude mazoutketel moet weg inclusief de mazouttank (is nog voor de helft vol, staat bovengronds in de kelder, kan onmogelijk door de deur)
- Elektriciteit moet volledig worden vernieuwd, het huis hangt vol oude zekeringskasten (2 of 3 in de kelder, één in de hal beneden, één in de hal boven, één in een slaapkamer)
- Sanitair vernieuwen voor de keuken
- Andere binnendeuren
- Nieuwe vloer in de leefruimte (kan op de huidige vloer geplaatst worden)
- Er is ook wat kapwerk voor één van de ramen nodig

Vandaar dat 190.000 euro realistisch is qua prijs. Voor 270.000 kun je hier, mits wat zoeken, een aardig instapklare woning vinden (integenstelling tot deze).

Vandaag hebben we echter het telefoonnummer van één van de eigenaars gevonden en opgebeld. De vraagprijs is echt 295k en wil eventueel dalen naar 270k. Volgens hem is er werk aan het dak en is deze niet geïsoleerd, moeten er andere ramen in en een andere verwarmingsinstallatie. De elektriciteit, welke volledig werd afgekeurd, is volgens hem perfect in orde en voor de rest hoeft er niets te gebeuren (wat absoluut niet klopt eens je het hebt gezien).

De makelaar gaf zelf al aan dat 190.000 en goed bod zou zijn, maar na telefonisch contact met één van de eigenaars lijkt me dat hij zeer veel geld wil voor iets wat uitgeleefd is. We zijn inmiddels naar de bank geweest om leningbedrag, kosten, etc. na te kijken. Deze man gaf aan het huis te kennen, zei meteen dat 200.000 een realistische prijs is voor de woning en wist te vertellen dat gelijkaardige woningen in dezelfde straat van hand veranderen voor een prijs die rond de 200.000 ligt (edit: daarbij voegde hij toe dat er aan deze huizen minder werk was, een niet onbelangrijk feit).

Morgen ga ik nogmaals naar het huis en komen er aannemers voor de ramen, elektriciteit, sanitair en metsel/afbraakwerken. Zo wil ik een idee krijgen van wat alle werken mij ongeveer zullen gaan kosten.

De vraag is echter of later 190.000 euro bieden uberhaupt wel zinvol zal zijn. Dat is ruim 80.000 onder wat de één van de eigenaars ervoor wil krijgen, maar strookt bij wat de makelaar, bank en (minder waardevol) mijn vader aangeven dat het waard is. We rekenen erop om aan het einde inclusief werken en kosten toch zeker 300.000 kwijt te zijn (waarvoor we dan een instapklare woning kunnen vinden die echter werd ingericht door iemand anders en misschien helemaal niet naar onze smaak).

Ik weet dat een iets technischere reactie is, maar we waren beiden onmiddellijk overtuigd van het potentieel. Het lijkt er nu op dat we het mislopen vanwege een extreem onrealistische vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja hoeveel haast hebben jullie erbij? Ik ken iemand die bod op een soortgelijk huis (als in: moest heel veel aan gebeuren) had gedaan wat uit een erfenis kwam, en dat werd afgewezen, en was ook veel minder dan vraagprijs. Uit mijn hoofd een jaar later nog een keer gedaan, met iirc een lager bod, en dat is uiteindelijk wel geaccepteerd.

Een bod doen kan nooit kwaad natuurlijk, maar met jouw verhaal lijkt het me extreem onwaarschijnlijk dat dat lukt. Enige optie die ik zou zien is het laten taxeren, waarbij eerst contact is met iig sommige van die erfgenamen zodat ze ook de taxatie serieus nemen. Maar goed dat kost je wel een paar honderd euro en goede kans dat ze nog steeds veel meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou gewoon bieden. Dan gaan die erfgenamen het onderling uitvechten en wie weet bezwijken een aantal wel onder druk van de rest, de makelaar en de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, Ik zou niet teveel hoop hebben. In zo'n geval kunnen er zooooooooooo veel meer dingen spelen dan enkel een onrealistische vraagprijs... Om te beginnen zijn de (erf)lasten voor een huis van 300k (for the sake of argument ;) ) met z'n achten niet al te hoog, om nog maar te zwijgen van de familie-twisten die de onderlinge overeenstemming (op z'n zachtst gezegd) bemoeilijken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12
Tsurany schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:55:
Ik zou gewoon bieden. Dan gaan die erfgenamen het onderling uitvechten en wie weet bezwijken een aantal wel onder druk van de rest, de makelaar en de bank.
Dat zijn we, mits de prijsoffertes voor de uit te voeren werken meevallen, ook van plan. Ik vrees enkel dat het veel moeite geweest zal zijn voor niets. We duimen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 19:27
Stel de periode voor de ontbindende voorwaarde van financiering is bijna verlopen (zeg 6 weken). De bank heeft nog geen uitsluitsel gegeven of het wel of niet wil financieren. Een week voor het verlopen van de periode zegt de koper tegen verkoper, ik heb uitstel nodig want ik krijg het niet binnen een week rond. Als de verkoper dan geen uitstel wil verlenen.. is de koper dan de waarborgsom/bankgarantie kwijt na de 6 weken als het nog niks heeft gehoord van de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:42
Nee, dat is pas bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Nee, dan ontbindt je de koop en zijn er geen verplichtingen. Het is dan ook gebruikelijk dat de waarborg of bankgarantie pas komt kort na afloop van de financieringsvoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
ATS schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:15:
Nee, dan ontbindt je de koop en zijn er geen verplichtingen. Het is dan ook gebruikelijk dat de waarborg of bankgarantie pas komt kort na afloop van de financieringsvoorwaarde.
Maar koper kan toch alleen ontbinden mbv financieringsvoorwaarde (laat dit even de enige zijn..) anders kan die toch niet ontbinden? Hoe heet dit officieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Als je ontbindende voorwaarde van financiering verloopt, en je krijgt geen uitstel, dan moet je ontbinden. Het risico is veel te groot. Dan kiest de verkoper wel eieren voor zn geld, want uitstel verlenen is de normaalste zaak van de wereld en op zoek naar een andere koper zal hij vast ook niet willen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
ph4ge schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:43:
Als je ontbindende voorwaarde van financiering verloopt, en je krijgt geen uitstel, dan moet je ontbinden. Het risico is veel te groot. Dan kiest de verkoper wel eieren voor zn geld, want uitstel verlenen is de normaalste zaak van de wereld en op zoek naar een andere koper zal hij vast ook niet willen.
Thanks! Ik wist niet dat je mocht ontbinden... Ik dacht dat je alleen kon ontbinden met die voorwaarden..? Aangezien je dan nog geen afwijzing hebt van de bank

[ Voor 4% gewijzigd door no11 op 08-09-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hangt af van wat er in je koopcontract staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mij kon het in ieder geval NIET.

FreakNL in "Ervaring met huis kopen deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Afwijzing kan je meestal zo ophalen. Vraag een hypotheek aan op 1 loon ipv 2 (indien van toepassing) en dreig de kosten van de vertraging bij de bank te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ph4ge schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:43:
WTF? Natuurlijk niet! Als je ontbindende voorwaarden van financiering verlopen, dan moet je gewoon de waarborgsom storten (aanbetaling). Dan heb je daarna tot moment van levering om de rest van de financiering te regelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ALs je gewoon het standaard financieringsbeding had, dan kon je gewoon ontbinden hoor. Er zijn mensen die nog in de "je moet twee afwijzingen hebben" wereld leven, maar dat is niet realistisch in deze tijd. Je moet je best doen en als het niet lukt, moet je gewoon verlenging afdwingen.

Je koopt onder voorbehoud van financiering. Als je die niet hebt of krijgt, terwijl je wel normale inspanningen doet, kan je de koop ontbinden. Ik zou daar iig wel mee dreigen.

Overigens is niet iedereen het daarmee eens. Zie discussie vanaf hier:
JvS in "Ervaring met huis kopen deel 6"

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 09-09-2014 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

JvS schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:11:
[...]

Nee dat lijkt me echt totaal nutteloos. Een eindbod is een eindbod. Een nieuw eindbod bestaat niet en is slap (of zoals jij het doet gewoon treiteren). Het enige sterke wat je kunt doen na het niet accepteren van een eindbod is zeggen "helaas, ik zou het graag willen kopen, maar dan ben ik bang dat het niet doorgaat".

Ik heb dat hele woord eindbod overigens niet gebruikt, maar heb nog nooit mijn bieding verhoogd. Huisje ook geocht voor 1e bod.
Dit. In feite had ik een vergelijkbare reactie ook al getikt, maar die heb ik blijkbaar weer weggeklikt.

De enige manier om na een eindbod te laten zien dat je serieus was (en bent), is vasthouden aan dat eindbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

ATS schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:18:
[...]

Wij hebben ook (direct) een eindbod gedaan €250k). Daarop kregen we ook een tegenbod dat 6k hoger lag (wel 13k gezakt ten opzichte van vraagprijs). Wij hebben het resoluut afgewezen, binnen een half uur nadat de makelaar belde (en ik al direct had laten weten dat we het bod waarschijnlijk zouden afwijzen.) Al snel daarna belde de makelaar weer: ons bod is alsnog geaccepteerd, als er te praten viel over de opleverdatum. Het kan dus zomaar nog goed komen :) Overigens ook daarna prima en zeer vriendelijk contact gehouden met de verkopers. Ze hadden kennelijk geen vervelende gevoelens overgehouden aan de scherpe onderhandelingen. Donderdag middag zitten ze tegenover ons bij de notaris. :*)
Tja, ik ben nu geneigd er nog 1000 euro bovenop te doen (210k vs 209k), maar dan houdt het ook echt op. Mijn vriendin echter wil resoluut vasthouden aan ons "eindbod". Maar ik krijg echt de indruk dat de verkopers het niet kunnen verkopen voor een lagere prijs. Mijn vriendin blijft vasthouden aan het "het huis is het niet waard", maar ja, zoals ook hier al vaker wordt gezegd: wat is iets écht waard? Hoe weet je dat? Daarbij speelt ook nog dat ik echt helemaal klaar ben met het wonen in een sociaal huurappartementje, maar goed, dat is natuurlijk geen reden om teveel te betalen. In al pnze berekeningen voor de hypotheek hebben we vanaf het begin vastgehouden aan 210k, maar sinds mijn vriendin met een vriendin van haar had gepraat is het voor haar 209k geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door Metalfreak op 09-09-2014 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Metalfreak schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:31:
[...]

Tja, ik ben nu geneigd er nog 1000 euro bovenop te doen (210k vs 209k), maar dan houdt het ook echt op. Mijn vriendin echter wil resoluut vasthouden aan ons "eindbod". Maar ik krijg echt de indruk dat de verkopers het niet kunnen verkopen voor een lagere prijs. Mijn vriendin blijft vasthouden aan het "het huis is het niet waard", maar ja, zoals ook hier al vaker wordt gezegd: wat is iets écht waard? Hoe weet je dat? Daarbij speelt ook nog dat ik echt helemaal klaar ben met het wonen in een sociaal huurappartementje, maar goed, dat is natuurlijk geen reden om teveel te betalen. In al pnze berekeningen voor de hypotheek hebben we vanaf het begin vastgehouden aan 210k, maar sinds mijn vriendin met een vriendin van haar had gepraat is het voor haar 209k geworden.
Ik ben het eens dat je moet vasthouden aan je besluit dat een bepaald huis een bepaald bedrag waard is maar dan heb je het over 200k of 210k (misschien een tussenstap van 205) maar niet op verschillen van 1k. Dat valt gewoon onder '210k'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Laatst online: 22:56
Ik wilde niet meer dan 240k voor mijn huis betalen, maar heb uiteindelijk 242.5k betaald. Tsja, op zulk soort verschillen wilde ik het niet laten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wij wilden echt niet verder gaan, en waren bereid om weg te lopen als het niet zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

naitsoezn schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 07:38:
[...]

WTF? Natuurlijk niet! Als je ontbindende voorwaarden van financiering verlopen, dan moet je gewoon de waarborgsom storten (aanbetaling). Dan heb je daarna tot moment van levering om de rest van de financiering te regelen :/
Waarom zou je in godesnaam dat risico willen lopen 8)7 .
Vragen om verlenging of ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

icecreamfarmer schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:52:
Ach, het ligt eraan hoe zeker je van je zaak bent denk ik. Als de formele goedkeuring wat langer duurt, maar je eigenlijk zeker weet dat er geen problemen zijn en je niet dichtbij je top zit, dan kan je dat risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Je koopt dat huis toch niet om de verkoper een plezier te doen, je koopt dat huis toch voor jezelf (vaak na een ellenlange zoektoch)? En als je dan uitgebreid met je FA hebt gezeten, en eerlijk alle informatie hebt gedeelt, en er liggen geen beren meer op de weg, dan is het risico gewoon minimaal.

Uiteraard is verlengen van de termijn de betere optie, maar als dat om wat voor reden niet kan zou ik persoonlijk niet zo snel ontbinden (sterker nog: wij hebben tot ontsteltenis van de secretaresse van onze hypotheker gewoon onze termijn laten verlopen toen het allemaal wat langer duurde.. Maar ja, ieder z'n eigen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 09-09-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Metalfreak schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:31:
[...]

Even kort door de bocht, Huis afketsen en 2,5 / 3 maanden verder zoeken"kost" je ook 1000 euro aan huur.

Daarnaast, verkopers willen 1K meer, dus kan je proberen te bedingen op eerdere overdracht, of het kosteloos overnemen van een aantal dingen als dat mogelijk is.

Bij mij ging het om 2k wat ik vooraf liever minder had willen betalen (voor het huis, nog steeds ver onder wat ik had 'kunnen' betalen), (onder water, hun bank wilde ook niet lager) maar ik heb de tijd tussen financiering rond en overdracht wel teruggebracht van hun 8 weken naar mijn 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

thejoker80 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:37:
[...]

Ik ben het eens dat je moet vasthouden aan je besluit dat een bepaald huis een bepaald bedrag waard is maar dan heb je het over 200k of 210k (misschien een tussenstap van 205) maar niet op verschillen van 1k. Dat valt gewoon onder '210k'.
Maar op een gegeven moment is het ook echt genoeg. Anders kun je er steeds wel 1k bovenop doen en uiteindelijk lachen de verkopers zich kapot. We hebben nu zojuist een bod van 210k gedaan, met de mededeling dat we het voor 12 uur morgenmiddag willen weten en we ons anders helemaal terugtrekken. De makelaar gaf aan dat hij het vandaag nog zou weten, dus ben benieuwd.
Rmg schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 09:07:
[...]

Even kort door de bocht, Huis afketsen en 2,5 / 3 maanden verder zoeken"kost" je ook 1000 euro aan huur.

Daarnaast, verkopers willen 1K meer, dus kan je proberen te bedingen op eerdere overdracht, of het kosteloos overnemen van een aantal dingen als dat mogelijk is.

Bij mij ging het om 2k wat ik vooraf liever minder had willen betalen (voor het huis, nog steeds ver onder wat ik had 'kunnen' betalen), (onder water, hun bank wilde ook niet lager) maar ik heb de tijd tussen financiering rond en overdracht wel teruggebracht van hun 8 weken naar mijn 4 weken.
Dat weet ik en dat hadden we gisteren ook al beredeneerd. Maar waarom zou het "het gaat maar om 1k" wel voor ons gelden, maar niet voor de verkopers? Zij willen toch iets verkopen? Wij zitten nu al hoger dan we in gedachten hadden, dus wij hebben al water bij de wijn gedaan. En verder is jouw situatie hetzelfde als bij ons: we kunnen het met gemak betalen, we wíllen het niet betalen. We zitten op meer dan een ton onder onze max. hypotheek... Maar moet er niet aan denken om een hypotheek te moeten betalen voor een huis van 3,5 ton... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

JvS schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:00:
[...]

ALs je gewoon het standaard financieringsbeding had, dan kon je gewoon ontbinden hoor. Er zijn mensen die nog in de "je moet twee afwijzingen hebben" wereld leven, maar dat is niet realistisch in deze tijd. Je moet je best doen en als het niet lukt, moet je gewoon verlenging afdwingen.

Je koopt onder voorbehoud van financiering. Als je die niet hebt of krijgt, terwijl je wel normale inspanningen doet, kan je de koop ontbinden. Ik zou daar iig wel mee dreigen.

Overigens is niet iedereen het daarmee eens. Zie discussie vanaf hier:
JvS in "Ervaring met huis kopen deel 6"
[...]

Als dat een mogelijkheid was geweest had ik nu niet heel de zomer aan de klus gezeten ;)

Ik wilde er op dat moment vanaf, maar dat kan dus niet als je geen afwijzing hebt (of twee).

Ik had een redelijk standaard contract, ik had alleen de twee afwijzingen terug laten brengen naar één.

Ray bevestigd het hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42186671

Volgens mij is het zo simpel nog niet.

Als ik ooit nog een huis koop en er staat nog steeds zo'n lompe 6-weken clausule in ga ik daar nooit meer mee akkoord. Dat wordt gewoon 12 weken, anders is het jammer... Je bent gewoon aan de grillen van hypotheeknemer en verkoper overgeleverd als die 6 weken voorbij zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53
Het begint bij ons nu ook aardig te lopen. De taxatie van mijn woco huurhuis heeft tot een aanbod geleid en dat aanbod ligt 10K onder de taxatie waarde van onze eigen onafhankelijke taxateur. Ik ga nog wel proberen wat van dat aanbod af te praten, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken en we gaan het er niet op laten schieten denk ik. Wel kwam er een vervelend addertje onder het gras vandaan en dat is dat we ons huis moeten laten intekenen in het kadaster (a 1300 euro??) omdat nu ons hele rijtje als 1 entiteit in het kadaster staat. Is hier nog iets mee te doen, ik wil het proberen als korting te krijgen op het huis...

We wachten nu op ons eerste hypotheekgesprek bij 2 verschillende adviseurs (ING en onafhankelijke lokale allround financieel adviseur) en dan hebben we wel een redelijk beeld denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag overdracht van de sleutel voor mijn huis. Ongeveer anderhalf maand na bezichtiging. Ging rapper dan ik had gedacht. Erg blij! Ik heb een bouwdepot; weet iemand hoe dit in z'n algemeenheid werkt? Kan je bonnen declareren of moet je direct facturen insturen naar de hypotheekvriendjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 15:19:
Vrijdag overdracht van de sleutel voor mijn huis. Ongeveer anderhalf maand na bezichtiging. Ging rapper dan ik had gedacht. Erg blij! Ik heb een bouwdepot; weet iemand hoe dit in z'n algemeenheid werkt? Kan je bonnen declareren of moet je direct facturen insturen naar de hypotheekvriendjes?
Verschilt per hypotheekvriendje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
Vanmiddag ook ons eerste bod gedaan op een woning! Bod ligt 13% onder de vraagprijs(205 om 235). Uiteindelijk toch telefonisch mijn bod gedaan en per email bevestigd. Vervolg hangt eigenlijk af van de reactie van de verkopers, als die niet een stuk zakken verwacht ik direct een eindbod te doen, als ze wel een flink stuk zakken zal ik gewoon een volgend bod doen om ergens in het midden te eindigen.

Vind het wel echt rete spannend, er is ook geen moment meer dat ik er niet aan denk. Enerzijds erg leuk, maar af en toe ook behoorlijk vermoeiend allemaal!

[ Voor 4% gewijzigd door bolleh op 09-09-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 15:19:
Bij ons was het dat de bouwer een factuur stuurde en deze stuurde wij na accordering en het invullen van een stom formuliertje door naar de hypotheekvertrekker (RABO).

Lekker omslachtig maar ach...eigenlijk stelde het weinig voor.
bolleh schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:18:
Vanmiddag ook ons eerste bod gedaan op een woning! Bod ligt 13% onder de vraagprijs(205 om 235).
Je weet dat er hier ook makelaars rondlopen die wellicht via-via-via vriendjes zijn met jouw verkoopmakelaar? Met de naam in je profiel is een link vrij snel gelegd. Gewoon een tip :)

edit quote aangepast

[ Voor 29% gewijzigd door vhal op 10-09-2014 13:30 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
vhal schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:18:
[...]

Bij ons was het dat de bouwer een factuur stuurde en deze stuurde wij na accordering en het invullen van een stom formuliertje door naar de hypotheekvertrekker (RABO).

Lekker omslachtig maar ach...eigenlijk stelde het weinig voor.

[...]

Je weet dat er hier ook makelaars rondlopen die wellicht via-via-via vriendjes zijn met jouw verkoopmakelaar? Met de naam in je profiel is een link vrij snel gelegd. Gewoon een tip :)
Dank voor de tip, inmiddels aangepast! zou jij je quote ook willen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
naitsoezn schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 07:38:
Dat is wat je letterlijk moet, ja. Wat ik bedoel is dat je absoluut het risico niet zou moeten lopen dat je financiering toch niet rond komt en je dus een enorme som geld kwijt bent. Dat risico is het echt niet waard en een verkoper moet gewoon niet zo stug zijn maar accepteren dat het soms wat langer duurt dan gehoopt en dat een koper daar ook niks aan kan doen. Tenzij je het huis ook zonder financiering kan kopen (en dus uberhaupt zo'n voorbehoud niet nodig heb) is een voorbehoud van financiering echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou bij een nieuwe aankoop die ontbindende voorwaarde in elk geval zodanig formuleren, dat duidelijk is dat ik de koop kan ontbinden als de financierder geen volledig goedgekeurde hypotheek heeft aangeboden, en dat ik wel aantoonbaar mijn best moet doen.

Want die discussie over die "aanbieding", die die offerte is wil ik koste wat het kost niet hebben. Ik ben overigens van mening dat het standaard NVM beding niet een offerte bedoeld wordt, want die krijg je al na 4 dagen ofzo.... Het gaat om de volledig goedgekeurde hypotheek, daar neem je een ontbindende voorwaarde voor.

IIG volgende keer ga ik die tekst scherper laten neerzetten

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 09-09-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ph4ge schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:33:
[...]

Dat is wat je letterlijk moet, ja. Wat ik bedoel is dat je absoluut het risico niet zou moeten lopen dat je financiering toch niet rond komt en je dus een enorme som geld kwijt bent. Dat risico is het echt niet waard en een verkoper moet gewoon niet zo stug zijn maar accepteren dat het soms wat langer duurt dan gehoopt en dat een koper daar ook niks aan kan doen. Tenzij je het huis ook zonder financiering kan kopen (en dus uberhaupt zo'n voorbehoud niet nodig heb) is een voorbehoud van financiering echt een must.
Zoals ik al zei: Ieder z'n eigen :). Wij hebben ons droomhuis niet laten schieten omdat de bank zo traag was met het verwerken. Verkopers waren al een keer blij gemaakt met een dooie mus toen de vorige 'kopers' afhaakten dmv het financiele voorbehoud en wilden om die reden niet verlengen. Niet leuk, maar wij wilden het gewoon hebben. Goeie prijs, goed huis, weinig andere opties.

Het hielp absoluut dat wij het huis op één inkomen konden kopen (en daardoor nog een bovenmodaal inkomen achter de hand hadden), maar dat toont ook alleen maar aan dat "direct ontbinden" een loos advies is als je de situatie niet kent. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 09-09-2014 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

naitsoezn schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:46:
[...]

Zoals ik al zei: Ieder z'n eigen :). Wij hebben ons droomhuis niet laten schieten omdat de bank zo traag was met het verwerken. Verkopers waren al een keer blij gemaakt met een dooie mus toen de vorige 'kopers' afhaakten dmv het financiele voorbehoud en wilden om die reden niet verlengen. Niet leuk, maar wij wilden het gewoon hebben. Goeie prijs, goed huis, weinig andere opties.
Als je niet kan ontbinden met een nog niet goedgekeurde hypotheek snap ik eigenlijk uberhaupt niet waarom verkopers ooit akkoord gaan met verlengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ph4ge schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:33:
[...]

Dit dus, want let wel je moet het huis dan kopen financiering of niet.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.