hardware-lover schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:18:
[...]
Als de ene de andere niet uit kan kopen, en er blijft één van beiden in de woning zitten (of beiden als dat leefbaar is), dan zullen ze het lang moeten rekken mochten de huizen de komende jaren flink in prijs gaan stijgen (ik zie dat niet snel gebeuren). Ik ken toevallig zo'n situatie van dichtbij waarbij de man inmiddels in een appartement woont (ook niet bepaald gratis), en zijn vrouw met nieuwe vriend in het oude huis. De man is daar niet bepaald blij mee en wil oh zo graag verkopen maar het huis is al die tijd veel te duur en wordt niet verkocht.
Vroeg of laat zal de knoop toch worden doorgehakt want de man kan nu zelf ook niet verder en zit met dubbele lasten en kan zich in de huidige situatie ook niet vinden (andere vent bij zijn vrouw en nee, die wil de woning niet kopen). Vervelende situatie, maar zo zijn er zoveel tegenwoordig. Een prettige oplossing is zelden voorhanden.
Tja en jij verwacht dan dat die man en vrouw (welke prijs dan ook) accepteren op het huis?
Die vrouw kan (bijna) alles tegenhouden als het niet de vraagprijs is, een 'extra scherp' bod is dan natuurlijk helemaal kansloos.
Ps. Dit is uiteraard koffiedik kijken....
Als ze de hypotheek op kunnen hoesten, dan kunnen ze ook een restschuld betalen. Mocht de hypotheeklast laag zijn dan zal er vrijwel zeker ook geen restschuld blijven. Dus ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet helemaal.
Ho ho, hier ga je echt veel te kort door de bocht.
Een hypotheekschuld is de gunstigste schuld die je kunt hebben (afgezien van geen schuld

), aangezien er onderpand tegenover staat en je ook nog HRA kunt krijgen.
Een restschuld
zonder onderpand valt gewoon in de consumptieve kredieten, misschien dat de bank je wat mazzelt, maar de rente zal (waarschijnlijk) hoger zijn dan een normale hypotheek. Dat je dan de rente 10 jaar kunt aftrekken is 'mazzel', maar echt blij word je daar niet van.
Even 'hypothetisch', dan kan een restschuld van €10.000 of de woning gewoon een paar jaar aanhouden en die iets hogere lasten slikken (die ex gaat toch ergens wonen, die betaald zo weer €600 per maand huur van zijn alimentatie) onder aan de streep hetzelfde uitkomen.
Zeker als die ex gaat zoeken naar vervangende woonruimte (ze zal er toch uit moeten) kan er best ineens een andere oplossing komen als ze de prijzen van huurwoningen zien.
Overigens zie ik in de 'schade' niet echt een reden voor forse prijsdalingen. Het is een beetje opknapwerk, maar niks waar je echt forse kosten aan maakt. Een makelaar zal bij uitblijven van goede biedingen het zelf misschien gaan voorstellen. Om voor een paar duizend euro de woning dusdanig te verbeteren dat hij veel beter verkoopbaar wordt.
[
Voor 8% gewijzigd door
TheGhostInc op 22-08-2014 13:13
]