Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.593 views

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

Kju

Sumerechny schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:09:
Ons -10% bod was veel te laag. Geen tegenbod gekregen. De verkoopmakelaar had de verkopers nog gevraagd wat ze van -5% vinden. Ook te laag...

Toch opmerkelijk voor een leeg huis dat 4jr (..!!) te koop staat vind ik.. 8)7
Sommige mensen zijn gewoon koppig. Ik heb een eengezinswoning te koop, vraagprijs in eerste instantie 199k (ik adviseerde gelijk al 179k want ik verwachtte een opbrengst van max 165k, is al heel lang klant bij ons anders had ik het dossier niet aangenomen). Bieding gehad van 170k, verkoper niet akkoord tegen mijn advies in. Later gezakt naar 185k, twee keer biedingen gehad, 170k en 172,5k, verkoper nog steeds niet akkoord, tegen mijn advies in, waar ik overigens betwijfel of het met de taxatie hoger dan 165 zal worden... Mijn opdrachtgever heeft overigens bij 165 nog overwaarde...

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 21-08-2014 13:26 ]

PSN: Kjujay

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Prosac2010 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:16:
[...]
5k bouwdepot is niet echt reëel, ik heb een huis gekocht zonder badkamer, CV en isolatie. Wel met rotte vloerbalken, scheve schoorstenen en scheuren in de muren en een prachtige jaren 60 meterkast :+
Onder een bouwdepot verstaat men normaal gesproken een deel van de hypotheek dat bedoeld is voor de (ver)bouw(ing). Dat het in een depot zit is om de geldverstrekker de zekerheid te geven dat je het aan de verbouwing besteed en niet aan bijvoorbeeld een speedboot. Vaak werkt het zo dat je bonnetjes moet overleggen en dat je op basis daarvan uitgekeerd krijgt. Of de aannemer wordt direct door de geldverstrekker betaald.

Aangezien je het over 30K bouwdepot had en je 25K krijgt bleef er in mijn sommetje dus 5K over die uit je depot gefinancierd moet worden. Je hoeft dus maar voor 5K verantwoording af te leggen aan de geldverstrekker en je kunt de 25k zelf vrij besteden aan je huis.

[ Voor 3% gewijzigd door T-MOB op 21-08-2014 13:43 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:41

Rmg

Onbekend schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:24:
Ik heb een huis bezichtigd en dat staat mij wel aan. Het huis is 10 jaar oud, maar er is geen onderhoud verricht. Een aantal muren zijn nog kaal, veel behang is dubbel overelkaar geplakt, schilderwerk (binnen) is versleten en de keuken is lelijk en moet binnen een paar jaar vervangen worden. Buiten staat een lelijke beschutting wat bijna uit elkaar valt die voor de bewoners wel meerwaarde heeft, maar voor mij totaal niet.
Het staat te koop voor 250k, maar ik heb er hooguit 220k á 225k voor over. Het is van een stel wat gescheiden is, staat een half jaar te koop, maar ik vermoed dat ze het moeten verkopen. Ook zijn er maar weinig bezichtigingen voor deze woning, dus dat zou eventueel in mijn voordeel kunnen werken.
Wat is tactisch om te doen om uiteindelijk max. 225k te bieden? Ze zouden dus flink moeten zakken met de prijs, maar op de een of andere manier verwacht ik niet dat ze dat niet zomaar zullen doen.
Er is dus kans als ze moeten verkopen dat ze dus niet kunnen zakken

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad. Zie je ook met woningen waat gezinnen uitgroeien. Als ze iets groters willen kunnen ze niet te ver zakken want dan nemen ze een aardige restschuld mee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:39

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Kju schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:26:
[...]

Sommige mensen zijn gewoon koppig. Ik heb een eengezinswoning te koop, vraagprijs in eerste instantie 199k (ik adviseerde gelijk al 179k want ik verwachtte een opbrengst van max 165k, is al heel lang klant bij ons anders had ik het dossier niet aangenomen). Bieding gehad van 170k, verkoper niet akkoord tegen mijn advies in. Later gezakt naar 185k, twee keer biedingen gehad, 170k en 172,5k, verkoper nog steeds niet akkoord, tegen mijn advies in, waar ik overigens betwijfel of het met de taxatie hoger dan 165 zal worden... Mijn opdrachtgever heeft overigens bij 165 nog overwaarde...
Ja, het verbaasde ons wel een beetje.

...

Wat ons nog meer verbaasd is dat we zojuist een belletje kregen dat ze tot -7,5% bereidt zijn....

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Sumerechny schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:18:
[...]

Ja, het verbaasde ons wel een beetje.

...

Wat ons nog meer verbaasd is dat we zojuist een belletje kregen dat ze tot -7,5 bereidt zijn....
Ah, dus toch nog een tegenbod gekregen :*)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:10
T-MOB schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:42:
[...]

Aangezien je het over 30K bouwdepot had en je 25K krijgt bleef er in mijn sommetje dus 5K over die uit je depot gefinancierd moet worden. Je hoeft dus maar voor 5K verantwoording af te leggen aan de geldverstrekker en je kunt de 25k zelf vrij besteden aan je huis.
Oh, dan spraken we langs elkaar heen. Ik heb sowieso bovenop de hypotheek al een bouwdepot van 30k. Daarbij komt nog die "bonus" van 25k.
Ik doelde erop dat slechts 5k besteden van het bouwdepot, omdat ik die 25k heb, geen reële optie is gezien het geld dat in het huis gestoken moet worden om er überhaupt prettig te kunnen wonen (wonen kan altijd immers). ;)
Met 50+ komen we al een stuk verder.

• Sumerechny

Sumerechny

ATS schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:36:
[...]

Ah, dus toch nog een tegenbod gekregen :*)
Ja, tot onze verbazing :P . We moeten wel snel zijn. Het is een eenmalig bod en dinsdag zijn er ook weer kijkers....(ik neem aan dat de makelaar geen dingen verzint ;) ... :P

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rmg schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:25:
[...]
Er is dus kans als ze moeten verkopen dat ze dus niet kunnen zakken
Op een of andere wijze vind ik dit totaal tegenstrijdig. Als ze moeten maar niet willen (van niet kunnen lijkt me geen sprake), dan wordt het uiteindelijk afgedwongen ben ik bang..

Testing, one, two ...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hardware-lover schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:30:
[...]

Op een of andere wijze vind ik dit totaal tegenstrijdig. Als ze moeten maar niet willen (van niet kunnen lijkt me geen sprake), dan wordt het uiteindelijk afgedwongen ben ik bang..
Als ze moeten verkopen vanwege de scheiding maar niet kunnen zakken omdat ze daar de financiële middelen niet voor hebben is dat prima mogelijk. Nu kunnen ze waarschijnlijk de maandlasten nog betalen maar zal slechts een van hen er nog in wonen. Echter zakken ze te ver voor verkoop kan er zo'n restschuld ontstaan dat ze die niet kunnen financieren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:24:
Ik heb een huis bezichtigd en dat staat mij wel aan. Het huis is 10 jaar oud, maar er is geen onderhoud verricht. Een aantal muren zijn nog kaal, veel behang is dubbel overelkaar geplakt, schilderwerk (binnen) is versleten en de keuken is lelijk en moet binnen een paar jaar vervangen worden. Buiten staat een lelijke beschutting wat bijna uit elkaar valt die voor de bewoners wel meerwaarde heeft, maar voor mij totaal niet.
Het staat te koop voor 250k, maar ik heb er hooguit 220k á 225k voor over. Het is van een stel wat gescheiden is, staat een half jaar te koop, maar ik vermoed dat ze het moeten verkopen. Ook zijn er maar weinig bezichtigingen voor deze woning, dus dat zou eventueel in mijn voordeel kunnen werken.
Wat is tactisch om te doen om uiteindelijk max. 225k te bieden? Ze zouden dus flink moeten zakken met de prijs, maar op de een of andere manier verwacht ik niet dat ze dat niet zomaar zullen doen.
Allereerst zou ik kijken welke informatie je hard kunt maken. De woning is 10 jaar oud zonder onderhoud, zijn dit de eerste eigenaren (dus een 'normale' aankoopprijs) of hebben ze later gekocht en staat de woning mogelijk onder water? Geen onderhoud is ook een aanname, aangezien je al na een jaar of 3 tot 5 flink wat 'schade' kunt hebben, die aan de andere kant 'zo' weer is op te lossen. En een woning uit 2004 is ook redelijk onderhoudsvrij, hoeveel onderhoud kun je dan 'missen'. En kwantificeer dat eens in euro's, al het schilderwerk binnen... €5000? of €500 in materiaal en dat doet 'iedereen' zelf?
En een keuken, wat vind je reëel om te verwachten, ik zou ergens rond de €10.000 verwachten als ik de vraagprijs van de woning zie. Als je dan een soort 'schade' bedrag hebt, dan kun je daarna vergelijken met woningen in goede staat. O ja, bladgoud is niet normaal, kijk uit dat je niet je eigen (luxe) wensen meerekent, die maken het huis niet meer of minder waard voor de verkoper.

Daarnaast kan het verstandig zijn om met de eigenaren in gesprek te komen om zo meer achtergrond te krijgen en ook om invloed te hebben op het proces. Soms hebben zij ook een 'externe blik' nodig om de echte staat van hun huis te zien. Hun 'paleisje' is misschien toch iets gehavender dan zij in hun gedachten denken. Maar ook heb je 'moeten' en 'moeten'. Met wat spaargeld en/of hulp van de familie kun je het nog heel lang rekken voordat een bank echt moeilijk gaat doen. Het moeten kan bijvoorbeeld ook zitten in de wens om alle financiële banden te verbreken. Dan gaan ze echt geen €10.000 'extra' verlies nemen om er liever vandaag dan morgen vanaf te zijn.

Nu een bod doen van €200K (en dan in het midden proberen uit te komen) kan dan ook averechts werken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tsurany schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:31:
[...]
Als ze moeten verkopen vanwege de scheiding maar niet kunnen zakken omdat ze daar de financiële middelen niet voor hebben is dat prima mogelijk. Nu kunnen ze waarschijnlijk de maandlasten nog betalen maar zal slechts een van hen er nog in wonen. Echter zakken ze te ver voor verkoop kan er zo'n restschuld ontstaan dat ze die niet kunnen financieren.
Als de ene de andere niet uit kan kopen, en er blijft één van beiden in de woning zitten (of beiden als dat leefbaar is), dan zullen ze het lang moeten rekken mochten de huizen de komende jaren flink in prijs gaan stijgen (ik zie dat niet snel gebeuren). Ik ken toevallig zo'n situatie van dichtbij waarbij de man inmiddels in een appartement woont (ook niet bepaald gratis), en zijn vrouw met nieuwe vriend in het oude huis. De man is daar niet bepaald blij mee en wil oh zo graag verkopen maar het huis is al die tijd veel te duur en wordt niet verkocht. Vroeg of laat zal de knoop toch worden doorgehakt want de man kan nu zelf ook niet verder en zit met dubbele lasten en kan zich in de huidige situatie ook niet vinden (andere vent bij zijn vrouw en nee, die wil de woning niet kopen). Vervelende situatie, maar zo zijn er zoveel tegenwoordig. Een prettige oplossing is zelden voorhanden.

Als ze de hypotheek op kunnen hoesten, dan kunnen ze ook een restschuld betalen. Mocht de hypotheeklast laag zijn dan zal er vrijwel zeker ook geen restschuld blijven. Dus ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet helemaal.

Testing, one, two ...

• Sumerechny

Sumerechny

We hebben morgen een tweede bezichtiging gepland, ik ben benieuwd of we er nu anders naar kijken. Inmiddels meerdere hulplijnen ingeschakeld om tips te vragen, maar tot op dit moment geen bijzondere tips..dusss.. O-) ..hebben mensen hier (buiten de OP om) nog tips?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27

Onbekend

...

Het zijn de eerste eigenaren.
We kunnen zelf alles schilderen en behangen, en ik ben dus alleen materiaalkosten kwijt. Het is wel ontzettend veel werk, maar wat mij betreft hoeft dat niet in een maandje klaar.

Hoe lang de keuken mee gaat weet ik ook niet. Ik heb maar 1 bezichtiging gedaan, en dus globaal rondgekeken en heb niet op de kleinste details gelet. Er hoeft niet direct een nieuwe keuken in, maar binnen een paar jaar moet ik deze wel laten vervangen.
Voor de tuin geldt dat natuurlijk het zelfde. Het ziet er niet uit, het kost ook wat tijd en geld om het op orde te krijgen maar het heeft geen hoge prioriteit.
Het is allemaal lastig in geld uit te drukken, maar vergelijkbare woningen (zelfde wijk en van het zelfde bouwjaar) zagen er een stuk netter uit.
Meteen op 200k inzetten leek mij ook geen juiste eerste stap. Ik kijk rustig verder en hoop dat ze uit zichzelf de prijs laten zakken...

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50
@Onbekend
Als je het huis wil, waarom zou je geen bod doen? Nee heb je, ja kun je krijgen.
Het ergste dat kan gebeuren is dat je bod wordt weggelachen. Nou ja, het zij zo.

Wellicht komen de verkopers er ook achter dat ze het huis te hoog in de markt hebben gezet wanneer ze met lage biedingen geconfronteerd worden.
Overigens zou ik wel eerst een tweede keer gaan kijken voordat je een bod doet. Tijdens een tweede bezichtiging kijk je toch anders tegen het huis aan. Dit kan zowel positief of negatief uitvallen. Indien meer negatief, uiteraard snel weglopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Euro88 op 21-08-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Sumerechny schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:11:
We hebben morgen een tweede bezichtiging gepland, ik ben benieuwd of we er nu anders naar kijken. Inmiddels meerdere hulplijnen ingeschakeld om tips te vragen, maar tot op dit moment geen bijzondere tips..dusss.. O-) ..hebben mensen hier (buiten de OP om) nog tips?
Je had al geboden, maar gaat nu toch nog een keer kijken? Dat snap ik niet helemaal.

Mijn tip: laat je niet te veel onder druk zetten. Hoewel de signalen zijn dat de markt wat aantrekt, is er m.i. geen enkele reden voor paniek. En ja, makelaar doen wel vaker alsof er ineens veel belangstelling is om druk te zetten, maar ik zal niet beweren dat dat hier ook zo is. Het belangrijkste is m.i. om te bedenken of je met die -7,5% vindt dat je een redelijke prijs hebt. Als het lager is dan het bedrag dat je wilde uitgeven voor dit huis, waarom dan niet gewoon accepteren? En als het hoger is, dan dus niet.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Euro88 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:00:
Overigens zou ik wel eerst een tweede keer gaan kijken voordat je een bod doet. Tijdens een tweede bezichtiging kijk je toch anders tegen het huis aan. Dit kan zowel positief of negatief uitvallen. Indien meer negatief, uiteraard snel weglopen.
Natuurlijk zal ik niet direct na de eerste bezichtiging een bod uitbrengen. Daarnaast wil ik ook nog wat andere huizen bezichtigen, voordat ik überhaupt een bod doe. Ik wilde alleen bekijken wat de mogelijkheden zijn voor zo'n groot prijsverschil.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:18:
[...]
Als ze de hypotheek op kunnen hoesten, dan kunnen ze ook een restschuld betalen. Mocht de hypotheeklast laag zijn dan zal er vrijwel zeker ook geen restschuld blijven. Dus ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet helemaal.
Er is natuurlijk geen rechtstreeks verband tussen lage hypotheeklasten en een lage restschuld. Lage hypotheeklasten zijn relatief en zijn afhankelijk van je inkomen. Een restschuld heeft ook een relatieve waarde voor degene die de hypotheek heeft afgesloten. Niet iedereen heeft immers hetzelfde inkomen.

Of anders gezegd: als je een laag hypotheekbedrag hebt komt dit vaak omdat je een laag inkomen hebt. Mensen zijn tot ongeveer 2010 geneigd geweest om het maximaal mogelijke te lenen op hun inkomen (daar is nu gelukkig wat verandering in gekomen). Veel of weinig verdienen maakt dan niet uit. Ook goedkope huizen zijn in waarde gedaald en leveren in veel gevallen een restschuld op, die in absolute euro's uitgedrukt misschien niet zo hoog is, maar die voor iemand met een laag inkomen wel degelijk een groot probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Gisteren ook voor de tweede keer bij een huis dat onze interesse heeft gaan kijken, nu samen met de oom van mijn vriendin, die zelf bouwkundige ervaring heeft (hij is opzichter/uitvoerder bij een bouwbedrijf die dergelijke huizen bouwt), dan merk je ineens dat zo iemand naar compleet andere dingen kijkt dan je zelf doet. Maar hij heeft het huis verder ook goedgekeurd, dus waarschijnlijk gaan we volgende week eens een bod uit brengen. De makelaar zou ons nog een vragenlijst doorsturen die hij aan de bewoners had voorgelegd, dus die wachten we uiteraard nog even af.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Wat is nu exact het verschil tussen werkgeversverklaring en intentieverklaring?
Ik kan het echt niet vinden. ik heb bij vve gekeken en hier krijg ik een vergeversverklaring.

Ik heb via de bank voorbeeld van intentieverklaring opgevraagd, en dat is exact dezelfde A4, alleen staat er intentie boven? klopt dit wel? of zijn beide gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De intentieverklaring staat op de werkgeversverklaring :P
De werkgever laat het leeg als er al een vast dienstverband is.

[ Voor 36% gewijzigd door Kju op 22-08-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Spookie schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:27:
Wat is nu exact het verschil tussen werkgeversverklaring en intentieverklaring?
Ik kan het echt niet vinden. ik heb bij vve gekeken en hier krijg ik een vergeversverklaring.

Ik heb via de bank voorbeeld van intentieverklaring opgevraagd, en dat is exact dezelfde A4, alleen staat er intentie boven? klopt dit wel? of zijn beide gelijk?
Een werkgeversverklaring is gewoon een document van je werkgever waarop alle (relevante) details van je huidige arbeidsrelatie staat. Dingen als contractduur, salaris, etc. Als je geen contract voor onbepaalde tijd hebt, zal op je werkgeversverklaring een einddatum van je dienstverband staan.

Een intentieverklaring is vaak simpelweg een vinkje op je werkgeversverklaring waarmee de werkgever aangeeft dat, ondanks dat je huidige contract af gaat lopen, hij van plan is om je langer in dienst te nemen. Juridisch weinig waard, maar banken zijn er dol op ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
[dubbelpost]

[ Voor 98% gewijzigd door DaSaN op 22-08-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
naitsoezn schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:37:
Juridisch weinig waard, maar banken zijn er dol op ;)
Zo waardeloos, onlangs een hypotheek afgesloten, beiden een vast contract. Maar nee, maakt niets uit. We hoeven niet eens ons contract te laten zien, die intentieverklaring. Als de werkgever die niet aanvinkt, krijg je al bijna je hypotheek niet :/

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:18:
[...]

Als de ene de andere niet uit kan kopen, en er blijft één van beiden in de woning zitten (of beiden als dat leefbaar is), dan zullen ze het lang moeten rekken mochten de huizen de komende jaren flink in prijs gaan stijgen (ik zie dat niet snel gebeuren). Ik ken toevallig zo'n situatie van dichtbij waarbij de man inmiddels in een appartement woont (ook niet bepaald gratis), en zijn vrouw met nieuwe vriend in het oude huis. De man is daar niet bepaald blij mee en wil oh zo graag verkopen maar het huis is al die tijd veel te duur en wordt niet verkocht. Vroeg of laat zal de knoop toch worden doorgehakt want de man kan nu zelf ook niet verder en zit met dubbele lasten en kan zich in de huidige situatie ook niet vinden (andere vent bij zijn vrouw en nee, die wil de woning niet kopen). Vervelende situatie, maar zo zijn er zoveel tegenwoordig. Een prettige oplossing is zelden voorhanden.
Tja en jij verwacht dan dat die man en vrouw (welke prijs dan ook) accepteren op het huis?
Die vrouw kan (bijna) alles tegenhouden als het niet de vraagprijs is, een 'extra scherp' bod is dan natuurlijk helemaal kansloos.

Ps. Dit is uiteraard koffiedik kijken....
Ho ho, hier ga je echt veel te kort door de bocht.
Een hypotheekschuld is de gunstigste schuld die je kunt hebben (afgezien van geen schuld :+), aangezien er onderpand tegenover staat en je ook nog HRA kunt krijgen.
Een restschuld zonder onderpand valt gewoon in de consumptieve kredieten, misschien dat de bank je wat mazzelt, maar de rente zal (waarschijnlijk) hoger zijn dan een normale hypotheek. Dat je dan de rente 10 jaar kunt aftrekken is 'mazzel', maar echt blij word je daar niet van.

Even 'hypothetisch', dan kan een restschuld van €10.000 of de woning gewoon een paar jaar aanhouden en die iets hogere lasten slikken (die ex gaat toch ergens wonen, die betaald zo weer €600 per maand huur van zijn alimentatie) onder aan de streep hetzelfde uitkomen.
Zeker als die ex gaat zoeken naar vervangende woonruimte (ze zal er toch uit moeten) kan er best ineens een andere oplossing komen als ze de prijzen van huurwoningen zien.

Overigens zie ik in de 'schade' niet echt een reden voor forse prijsdalingen. Het is een beetje opknapwerk, maar niks waar je echt forse kosten aan maakt. Een makelaar zal bij uitblijven van goede biedingen het zelf misschien gaan voorstellen. Om voor een paar duizend euro de woning dusdanig te verbeteren dat hij veel beter verkoopbaar wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door TheGhostInc op 22-08-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Laatst online: 06-09 13:23
naitsoezn schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:37:
[...]

Een werkgeversverklaring is gewoon een document van je werkgever waarop alle (relevante) details van je huidige arbeidsrelatie staat. Dingen als contractduur, salaris, etc. Als je geen contract voor onbepaalde tijd hebt, zal op je werkgeversverklaring een einddatum van je dienstverband staan.

Een intentieverklaring is vaak simpelweg een vinkje op je werkgeversverklaring waarmee de werkgever aangeeft dat, ondanks dat je huidige contract af gaat lopen, hij van plan is om je langer in dienst te nemen. Juridisch weinig waard, maar banken zijn er dol op ;)
Duizendmaal dank! heb ik het juiste document :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

ATS schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:10:
[...]

Je had al geboden, maar gaat nu toch nog een keer kijken? Dat snap ik niet helemaal.

Mijn tip: laat je niet te veel onder druk zetten. Hoewel de signalen zijn dat de markt wat aantrekt, is er m.i. geen enkele reden voor paniek. En ja, makelaar doen wel vaker alsof er ineens veel belangstelling is om druk te zetten, maar ik zal niet beweren dat dat hier ook zo is. Het belangrijkste is m.i. om te bedenken of je met die -7,5% vindt dat je een redelijke prijs hebt. Als het lager is dan het bedrag dat je wilde uitgeven voor dit huis, waarom dan niet gewoon accepteren? En als het hoger is, dan dus niet.
Onze tussenpersoon had geïnformeerd of het mogelijk was nog verder te spreken als we -10% zouden bieden, geen officieel bod en niet regulier. Anders zou het voor ons de moeite niet waard zijn voor de tweede bezichtiging te gaan.

De eigenaar vond het veel te laag en -5% ook. Tot de volgende dag toen ze ineens zelf met een aanbod van -7,5% kwamen. Geen onderhandeling mogelijk verder, maar het zit onder onze -5%.

We gaan straks kijken of het huis écht voor ons is voordat we de -7,5% accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Damfransje schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:12:
In de zoektocht die we gedaan hebben de afgelopen dagen hebben we denk ik een redelijk goed beeld gekregen van wat de woning waard is, het is nu alleen nog zaak om dat er ook (of minder) voor te betalen. Gisteravond hebben we besloten een openingsbod te doen van 295.000. Nu maar peentjes zweten en wachten op hun reactie...
Bedankt voor jullie reacties en het was natuurlijk niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet kunnen adviseren over een onderhandelingsprijs. Gelukkig zijn de onderhandelingen wel doorgegaan en heeft de verkoper een tegenbod gedaan van 325.000, oftewel 10.000 is er vanaf. Wij willen ons bod van 295.000 verhogen naar 305.000. Al met al zouden we dan op ons gewilde bedrag van 315.000 (of misschien nog iets lager bv 312.000) uit moeten komen. Lijkt dus hoopvol allemaal niet?

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Damfransje schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:20:
[...]

Bedankt voor jullie reacties en het was natuurlijk niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet kunnen adviseren over een onderhandelingsprijs. Gelukkig zijn de onderhandelingen wel doorgegaan en heeft de verkoper een tegenbod gedaan van 325.000, oftewel 10.000 is er vanaf. Wij willen ons bod van 295.000 verhogen naar 305.000. Al met al zouden we dan op ons gewilde bedrag van 315.000 (of misschien nog iets lager bv 312.000) uit moeten komen. Lijkt dus hoopvol allemaal niet?
Geen idee. Het is nog altijd een aardig gat IMHO. Dat de verkopers nu 10k gezakt zijn, zegt niets over of ze dat nog eens willen doen natuurlijk. Je kan best halverwege gaan uitkomen natuurlijk, maar de tijd zal het leren.

In plaats van dit spelletje door te spelen, kan je ook een "cut the crap" benadering kiezen en gewoon een eindbod van 215 o.i.d. neerleggen met daarbij de mededeling dat je eigenlijk niet zo'n zin hebt in het heen-en-weer biedt spelletje. Dan ben je er direct vanaf. Kan prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik ben zelf ook voorstander van de directe benadering. Je weet wat je wilt geven. Gaat daar desnoods iets onder zitten en leg het voor als eindbod met een termijn van 48 uur. Klaar binnen 2 dagen weet je waar je aan toe bent ipv van soms wekenlang (zenuwslopend) heen en weer gepingel. Daarnaast zal je ook niet de eerste zijn die tijdens dit gepingel voorbij gegaan wordt door iemand die dus wel een direct bod doet en er met 'jou' huis vandoor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:15
Ik zou een eindbod van 310 doen. (en daar ook bij blijven als je dat doet)

Je kan natuurlijk zeggen van "ik kan een bod van 305 doen en heen en weer pingelen maar ik laat het bij 310 bijvoorbeeld)

Maar goed je moet het zelf weten natuurlijk.

Bij mij werkte een eindbod goed. Er waren niet meer bieders en de markt zat toen die tijd op slot.

Ook ken ik niet de omgeving en de waarde van de huizen in de buurt dus voor mij is het koffiedik kijken B)

[ Voor 34% gewijzigd door Speedfightserv op 22-08-2014 16:55 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
We hebben het met de verkopers over gehad over of een eindbod gelijk doen of beginnen met het openingsbod maar zij gaven de voorkeur aan het laatste. Vooral omdat zij ook niet ons voor het blok hebben gezet met 'dit is wat we ervoor willen' maar alleen een vraagprijs genoemd en daarom leek het ze andersom ook wel zo eerlijk. Vandaar dit bieden. Had voor mij ook niet gehoeven maar daar hebben we nu eenmaal voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Laatst online: 07:12
Damfransje schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:02:
We hebben het met de verkopers over gehad over of een eindbod gelijk doen of beginnen met het openingsbod maar zij gaven de voorkeur aan het laatste. Vooral omdat zij ook niet ons voor het blok hebben gezet met 'dit is wat we ervoor willen' maar alleen een vraagprijs genoemd en daarom leek het ze andersom ook wel zo eerlijk. Vandaar dit bieden. Had voor mij ook niet gehoeven maar daar hebben we nu eenmaal voor gekozen.
Wat raar om dit te bespreken met de verkopers. Dus ze weten sowieso al dat er meer uit je eerste bod te halen is. Beetje poppenkast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Komende week gaan wij hopelijk enkele huizen gaan bezichtigen en dat wordt onze eerste keer.

De eerste heeft een vraagprijs van 319.000 euro, zoveel wil ik niet uitgeven aan een huis. Ik dacht eerder aan een maximum van 275.000 euro. Het huis ziet er op foto helemaal gerenoveerd uit en klaar om onmiddellijk bewoond te worden (als de bewoners er tijdig uit zijn natuurlijk). Drie volwaardige slaapkamers, een halve vierde slaapkamer, grote leefruimte, een kleinere badkamer en een mooie tuin. Er is ook een garage, dat wil ik sowieso want nu huur ik er eentje.

In het zoekertje staat er echter dat de tuin zongericht is, terwijl deze in het noord-oosten ligt wat identiek is aan onze appartement nu. Dat betekent een pak minder zon, zeker in de winter wanneer deze laag staat zal het minimaal zijn.

Het tweede huis is een HOB en heeft een vraagprijs van 305.000 euro. Staat al een half jaar te koop en wordt verkocht door echtscheiding. Ik weet wie de eigenaar is, maar ken haar niet persoonlijk. Dit huis heeft geen tuin, maar een koer en een onafgewerkte veranda. De koer zou ik zelf uitbreken en er een tuin van maken, veranda is twijfelgeval: afwerken of afbreken en de tuin uitbreiden.

Er zijn drie slaapkamers, een volwaardige keuken die er wel wat klein uitziet op foto, een mooie badkamer en een gigantische garage. Het echtpaar in kwestie had een bloemenwinkel en dus moest hun kleine vrachtwagen binnen kunnen. Er is dus een zee van plaats voor de auto, de fietsen en nog een hoop rommel indien we dat zouden wensen. De vraagprijs is een breekpunt. De locatie is ideaal, maar de afmetingen en de staat van bijvoorbeeld de veranda doen enorm af aan het huis. Voor deze zou ik een maximum stellen van 260.000.

Een lening krijgen is voor ons geen probleem, we hebben voldoende eigen inbreng om zelf een zeer mooi percentage te krijgen, echter alle huizen die ons wel wat lijken zijn boven wat we er eigenlijk aan willen uitgeven. Nu zei de man in de bank wel dat de vraagprijzen zeer hoog zijn, maar de huizen voor een pak minder worden verkocht.

Ik heb dit topic af en toe half mee gevolgd en hier en daar wel wat opgestoken, maar hebben jullie nog andere tips? Wat doen we best niet tijdens zo'n bezoek, wat wel? Het huis kopen is niet dringend, ideaal voor ons zou zijn tegen eind volgend jaar ten laatste. We kunnen echter niet in het huurappartement blijven wanneer we het geld leggen, dus als het geld op tafel ligt dan moeten we er ook onmiddellijk (termijn 1 maand) in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Flying schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:11:
Komende week gaan wij hopelijk enkele huizen gaan bezichtigen en dat wordt onze eerste keer.

De eerste heeft een vraagprijs van 319.000 euro, zoveel wil ik niet uitgeven aan een huis. Ik dacht eerder aan een maximum van 275.000 euro. Het huis ziet er op foto helemaal gerenoveerd uit en klaar om onmiddellijk bewoond te worden (als de bewoners er tijdig uit zijn natuurlijk). Drie volwaardige slaapkamers, een halve vierde slaapkamer, grote leefruimte, een kleinere badkamer en een mooie tuin. Er is ook een garage, dat wil ik sowieso want nu huur ik er eentje.

In het zoekertje staat er echter dat de tuin zongericht is, terwijl deze in het noord-oosten ligt wat identiek is aan onze appartement nu. Dat betekent een pak minder zon, zeker in de winter wanneer deze laag staat zal het minimaal zijn.

Het tweede huis is een HOB en heeft een vraagprijs van 305.000 euro. Staat al een half jaar te koop en wordt verkocht door echtscheiding. Ik weet wie de eigenaar is, maar ken haar niet persoonlijk. Dit huis heeft geen tuin, maar een koer en een onafgewerkte veranda. De koer zou ik zelf uitbreken en er een tuin van maken, veranda is twijfelgeval: afwerken of afbreken en de tuin uitbreiden.

Er zijn drie slaapkamers, een volwaardige keuken die er wel wat klein uitziet op foto, een mooie badkamer en een gigantische garage. Het echtpaar in kwestie had een bloemenwinkel en dus moest hun kleine vrachtwagen binnen kunnen. Er is dus een zee van plaats voor de auto, de fietsen en nog een hoop rommel indien we dat zouden wensen. De vraagprijs is een breekpunt. De locatie is ideaal, maar de afmetingen en de staat van bijvoorbeeld de veranda doen enorm af aan het huis. Voor deze zou ik een maximum stellen van 260.000.

Een lening krijgen is voor ons geen probleem, we hebben voldoende eigen inbreng om zelf een zeer mooi percentage te krijgen, echter alle huizen die ons wel wat lijken zijn boven wat we er eigenlijk aan willen uitgeven. Nu zei de man in de bank wel dat de vraagprijzen zeer hoog zijn, maar de huizen voor een pak minder worden verkocht.

Ik heb dit topic af en toe half mee gevolgd en hier en daar wel wat opgestoken, maar hebben jullie nog andere tips? Wat doen we best niet tijdens zo'n bezoek, wat wel? Het huis kopen is niet dringend, ideaal voor ons zou zijn tegen eind volgend jaar ten laatste. We kunnen echter niet in het huurappartement blijven wanneer we het geld leggen, dus als het geld op tafel ligt dan moeten we er ook onmiddellijk (termijn 1 maand) in kunnen.
2 opmerkingen a.d.h.v je post:

* Onze tuin ligt ook op het noordoosten, maar aangezien ons huis niet heel hoog is (en dat van de overburen evenmin) en onze tuin vrij diep is voor een stadstuintje, hebben we vrijwel de hele dag zon in onze tuin. De ligging zegt dus niet altijd wat. Je kunt ook een tuin op het zuiden/zuidwesten hebben en door de bebouwing/begroeiing weinig zonuren hebben.

* Je ziet een huis van € 319.000 en wil maximaal € 275.000 uitgeven? Zou je zelf € 44.000 willen inleveren bij de verkoop van je huis? Ik hoop voor je dat je het voorelkaar krijgt, maar ik vind het persoonlijk een nogal onrealistisch verschil tussen vraagprijs en mogelijke verkoopprijs. Het lijkt mij dat je eerder moet kijken naar huizen met een maximum van € 285.000 k.k. Mocht het je wel lukken, dan wil ik je graag vragen om ook voor mij te onderhandelen :) :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je wil een stevig eind naar beneden in prijs. Dat zal uitdagend worden. Wat vindt jij een realistisch percentage, en laat dat eens los op de vraagprijs.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Flying
Wij hebben er zelf 6,4% afgekregen met veel pijn en moeite. Bij een huis van 319.000 kom je dan op 20.000 dat je er ongeveer af kunt krijgen. Realistisch gezien denk ik dus dat je bij een huis van 319.000 op 300.000 uit kan komen.

Om dat te doen moet je echter wel zo bieden dat je in het midden uit kunt komen, dus ga je 35.000 tot 40.000 lager zitten met het openingsbod. Ik zou waarschijnlijk beginnen met 285.000 te bieden.

275.000 is inderdaad onrealistisch. Als dat het maximale is dat je uit wil geven, dan kan je beter naar woningen kijken tot 293.000 ongeveer. Daarna houdt het wel een beetje op. Of je moet mazzel hebben en net iemand treffen die er heel dringend uit moet, maar dan moet je je misschien ook zorgen gaan maken over de courantheid van de woning.

[ Voor 45% gewijzigd door Lethalis op 23-08-2014 09:52 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lethalis schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:48:
@Flying
Wij hebben er zelf 6,4% afgekregen met veel pijn en moeite. Bij een huis van 319.000 kom je dan op 20.000 dat je er ongeveer af kunt krijgen. Realistisch gezien denk ik dus dat je bij een huis van 319.000 op 300.000 uit kan komen.

Om dat te doen moet je echter wel zo bieden dat je in het midden uit kunt komen, dus ga je 35.000 tot 40.000 lager zitten met het openingsbod. Ik zou waarschijnlijk beginnen met 285.000 te bieden.

275.000 is inderdaad onrealistisch. Als dat het maximale is dat je uit wil geven, dan kan je beter naar woningen kijken tot 293.000 ongeveer. Daarna houdt het wel een beetje op. Of je moet mazzel hebben en net iemand treffen die er heel dringend uit moet, maar dan moet je je misschien ook zorgen gaan maken over de courantheid van de woning.
Hoe kun je nou je n=1 ervaring generaliseren naar alle woningen die er momenteel te koop staan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Echt, dit soort dingen kan je niet zo algemeen stellen. Het verschil in vraagprijs en wat je wil betalen is wel groot, maar of dat ligt aan verkeerde verwachtingen van de verkoper of van de potentiële koper kan je natuurlijk niet beoordelen.

Het huis waar wij binnenkort de sleutel van krijgen stond toen wij het kochten op de markt voor 269.000, maar was al gezakt van 319.000 (geloof ik) in zo'n twee jaar tijd. Wij hebben het gekocht door direct een eindbod te doen voor 250.000, wat na enige aarzeling (eerst toch een tegenbod wat we direct afgewezen hebben) geaccepteerd is. Wel hebben we toegegeven op de overdrachtsdatum, dat was ons wisselgeld.

Overigens lijkt mij dat ook de betere strategie als je een scherpe prijs wil. Als je gaat voor het "ik wil in het midden uitkomen" spelletje, dan moet je m.i. té laag gaan bieden. Dat neemt de verkoper(m.i. terecht) niet aan als serieus bod.

[ Voor 15% gewijzigd door ATS op 23-08-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Nu online
Het is inderdaad stevig zakken in de prijs. Misschien moet ik er wel bij vermelden dat in dezelfde straat van het eerste huis veel huizen te koop stonden/staan. Rechtover dit huis stond een losstaande woning te koop met twee garages, twee badkamers, zeer grote keuken en leefruimte en een groot aantal slaapkamers, een grote voortuin en een terras voor de vraagprijs van 379.000 euro. Deze kan ik nu niet meer terugvinden op het internet, maar heeft twee jaar te koop gestaan.

Verderop stond een woning op de hoek te koop met een grotere tuin, oprit voor twee auto's, een garage, grote keuken en leefruimte, onmiddellijk bewoonbaar voor 350.000 euro, deze is recent verkocht. Schuin daarover staat nu een huis te koop die ook onmiddellijk bewoonbaar is voor 310.000 euro, opnieuw een garage, een tuin gelijkaardig aan het huis waar ik mijn oog op heb, plaats voor twee auto's, drie slaapkamers, extra toilet en een zolder met mogelijkheid tot extra slaapkamer. Deze staat nu ook al een half jaar te koop.

Er is in ieder geval aanbod genoeg en het lijkt me niet dat de huizen aan een zeer snel tempo verkocht raken. Kan natuurlijk altijd anders uitdraaien, maar het is een beetje de hoop ik de situatie goed heb ingeschat. Ik weet natuurlijk niet tegen welke prijs die huizen verkocht zijn, maar twijfel sterk of ze respectievelijk 379 en 350k hebben opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Voor dat soort info heb je makelaars of het kadaster nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
naitsoezn schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:57:
[...]

Hoe kun je nou je n=1 ervaring generaliseren naar alle woningen die er momenteel te koop staan? 8)7
Ik gaf mijn eigen situatie alleen als voorbeeld.. voor veel andere woningen in de buurt waar ik keek, geldt in ieder geval hetzelfde. Het is wel een vrij courante buurt.

Ga je ergens in the middle of nowhere zitten wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar als huizen in een bepaalde regio zo stevig zakken in prijs zou ik wel 3 keer nadenken voordat ik daar iets koop.

En andere extremen als verkopers die het contact met de realiteit kwijt zijn laat ik uiteraard buiten beschouwing.

Laten taxeren is inderdaad uiteindelijk de enige oplossing als je het echt wilt weten. Dat hebben wij ook laten doen en we kwamen net iets lager uit dan de getaxeerde waarde.

Ik zou sowieso nooit een bod op een woning doen zonder er eerst een deskundige naar te laten kijken. Het "gokwerk" hebben we alleen van tevoren gedaan om te bepalen welke woningen we gingen bezichtigen (wel elke keer even kadaster geraadpleegd voor het koopsommenoverzicht).

[ Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 23-08-2014 10:38 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Sumerechny schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:20:
[...]

Onze tussenpersoon had geïnformeerd of het mogelijk was nog verder te spreken als we -10% zouden bieden, geen officieel bod en niet regulier. Anders zou het voor ons de moeite niet waard zijn voor de tweede bezichtiging te gaan.

De eigenaar vond het veel te laag en -5% ook. Tot de volgende dag toen ze ineens zelf met een aanbod van -7,5% kwamen. Geen onderhandeling mogelijk verder, maar het zit onder onze -5%.

We gaan straks kijken of het huis écht voor ons is voordat we de -7,5% accepteren.
quote mezelf om het verhaal compleet te houden :+

We zijn overeengekomen op de -7,5%, iets waar wij dik tevreden mee zijn. Het ging wel een beetje typisch want desondanks dat wij overeengekomen waren wouden ze eerst ook nog door met de mensen die dinsdag komen bezichtigen...maar dat is nu van de baan.

Het voelt nog niet echt alsof we ons eigen huis nu gekocht hebben. Om de een of andere reden wil ik het eerst allemaal afgerond zien voordat ik dat daadwerkelijk durf te zeggen... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
cooper87 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:10:
[...]

Wat raar om dit te bespreken met de verkopers. Dus ze weten sowieso al dat er meer uit je eerste bod te halen is. Beetje poppenkast...
Dat weet je toch altijd bij een eerste bod...

Hoe dan ook: zij zijn vandaag met hun reactie gekomen: 315.000 en dat is hun eindbod. Meer voor ons gevoel dan voor het daadwerkelijke resultaat hebben we de neiging om het nog naar 312 of 313 proberen te praten. Moeilijk in te schatten of zij dan de deur dicht zouden gooien of er toch in mee gaan. Is een eindbod ook echt een eindbod, thát's the question :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euro88
Je hebt aangegeven dat je max 320 is en dat 315 je een goed gevoel zou geven. Je hebt ook een goed gevoel bij het persoonlijk contact dat je met de verkoper hebt omdat ze meegaand en behulpzaam zijn geweest.

Dan heb je nu toch alles wat je wilde? Alles is in goede harmonie gegaan, begrijp niet goed waarom je het nu het bod van 315 niet zou accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Wat ik laatste tijd veel zie bij mensen, is dat ze moeilijk doen bij de laatste 2-3k, maar vervolgens naar een notaris (of taxateur/FA) gaan voor 6-800 meer dan een goede die goedkoper is, en dat voel je uit eindelijk wel direct in je portemonnee.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Je hebt helemaal gelijk Euro88 maar het is gewoon het gevoel dat de eindprijs is bepaald door de verkopers, niet door ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Aangezien het de verkopers zijn die uiteindelijk ja of nee zeggen op jullie bod bepalen ze altijd de eindprijs ;)
Eigenlijk snap ik ook niet wat het er toe doet wie dat getalletje nu uiteindelijk genoemd heeft.
Klinkt bijna alsof het belangrijker is wie dat getalletje genoemd heeft dan dat je een huis gekocht hebt waarbij je tevreden bent met het huis en met de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:12:
Aangezien het de verkopers zijn die uiteindelijk ja of nee zeggen op jullie bod bepalen ze altijd de eindprijs ;)
Eigenlijk snap ik ook niet wat het er toe doet wie dat getalletje nu uiteindelijk genoemd heeft.
Klinkt bijna alsof het belangrijker is wie dat getalletje genoemd heeft dan dat je een huis gekocht hebt waarbij je tevreden bent met het huis en met de prijs.
Als jouw bod wordt geaccepteerd heb je "gewonnen". Accepteer je het bod van de verkoper dan heb je niet het maximale eruit gehaald en dus "verloren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En als de verkoper het bedrag noemt dat jij van tevoren in gedachte had, verlies je dus ook?

In mijn situatie: ik had een maximum in gedachten, en de verkopers hadden een absoluut minimum in gedachten. Toevallig was dit exact hetzelfde bedrag, het was dan ook een rond getal. Ik ben hartstikke blij met het huis. Heb ik nu toch verloren? :?

Uiteindelijk gaat het om het huis dat je koopt, niet om de verkopers, en al helemaal niet om wie de onderhandeling "wint". Het gaat erom dat je een goede prijs overeenkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door DrivinUCrazy op 24-08-2014 09:24 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Damfransje schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:20:
Je hebt helemaal gelijk Euro88 maar het is gewoon het gevoel dat de eindprijs is bepaald door de verkopers, niet door ons...
En dan doe je een nieuw bod, en ondertussen op het viva forum staat het bericht dat ze geen problemen hebben met het bod, maar het idee dat de eindprijs is bepaald door de kopers, en dat ze daarom toch maar het bod afwijzen.
Napo schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:18:
[...]

Als jouw bod wordt geaccepteerd heb je "gewonnen". Accepteer je het bod van de verkoper dan heb je niet het maximale eruit gehaald en dus "verloren".
Dus als je het minimum bedrag wat de verkopers willen accepteert verlies je, en als je meer biedt dan dat minimum bedrag dan win je?

Nou ja, dan heb ik een risicoloze methode waarop Damfransje wint en de verkopers blij zijn: sla het bod af en biedt 1000 euro meer. Dan weet je dat de verkopers akkoord gaan (zeer waarschijnlijk :P), en je hebt het laatste bod gehad.

Zelf nu voor het eerst in mijn leven een bod gedaan op een woning (iets van 8% onder de vraagprijs), dus spannende tijd voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
RickvN schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:54:
[...]

Zo waardeloos, onlangs een hypotheek afgesloten, beiden een vast contract. Maar nee, maakt niets uit. We hoeven niet eens ons contract te laten zien, die intentieverklaring. Als de werkgever die niet aanvinkt, krijg je al bijna je hypotheek niet :/
Euh dat vind ik vreemd. Ik heb dit jaar al 3 werkgeversverklaringen voor collega's met een vast contract ingevuld. Daarbij vul ik dan natuurlijk niet het "intentiegedeelte" in, want ze hebben al een vast contract. Alledrie zonder problemen een hypotheek gekregen...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:06
Backpacker schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 10:06:
[...]

Euh dat vind ik vreemd. Ik heb dit jaar al 3 werkgeversverklaringen voor collega's met een vast contract ingevuld. Daarbij vul ik dan natuurlijk niet het "intentiegedeelte" in, want ze hebben al een vast contract. Alledrie zonder problemen een hypotheek gekregen...
Hij zal ongetwijfeld de werkgeversverklaring bedoelen (waar de intentieverklaring dan weer onderdeel van is)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Napo schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:18:
[...]

Zolang je niet het absolute minimum weet van de verkopers zit dat winnen alleen tussen je eigen oren en is het iets wat je eigen ego streelt maar nergens op gebaseerd is.
Totaal fictief maar stel de vraagprijs is 230K, absoluut minimum verkopers is 200K.
Jij biedt 210, verkopers doen een tegenbod van 220K.
Jij wilt dus zeggen dat als jij nu een bod doet van 215K wat geaccepteerd wordt dat je hebt gewonnen en het maximale eruit gehaald hebt?
Maar als jij eerst nog 212K doet en de verkoper vervolgens 215K waar jij mee akkoord gaat dat je niet hebt gewonnen?
Vreemde gedachtegang als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euro88
ninjazx9r98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:12:
Dit dus. Verkopers hebben altijd het laatste woord, ze zijn immers niet verplicht aan jou te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
Net zo goed als dat jij niet verplicht bent om het huis van hun te kopen 8)7

Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat beide partijen met een prijs kunnen leven. Als jij 3 keer hebt moeten stijgen en hun zijn geen een keer gezakt maar er blijft een goede prijs over is dat toch prima? Net zo goed als dat verkopers ook weleens accepteren dat een koper zn poot stijf houdt. Het gaat om het resultaat, niet om de weg er naar toe.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
En vergeet ook niet de energie die het kost.

Je bent niet aan het bieden 'omdat je een hobby zoekt', maar je bent op zoek naar een huis. Als je 'binnen de bandbreedte' zit die acceptabel is, dan kan ik me ook goed voorstellen dat je het dus afrond in plaats van nog een week onzekerheid en gedoe.
Plus, en een paar reacties hiervoor kwam dat risico ook al langs, kan iemand anders langskomen die een bod doet dat boven jouw bod ligt. De markt is toch een beetje hollen of stilstaan, sommige objecten gaan ineens 'hard'.

In een straat/wijk waar ik wat aan het oriënteren was en sommige huizen echt al jaren te koop stonden is ineens de helft verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euro88
ph4ge schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 12:05:
Net zo goed als dat jij niet verplicht bent om het huis van hun te kopen 8)7
Tuurlijk, maar als je als koper niet akkoord gaat dan heb je het huis niet.

Het gaat om de prijs waarop de transactie tot stand komt. Je kunt als koper 3x de vraagprijs bieden, de verkoper hoeft nog steeds niet akkoord te gaan. Uiteindelijk is het de verkoper die de transactieprijs bepaalt, linksom (zelf een prijs voorstellen) of rechtsom (bod accepteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
En als je als koper niet akkoord gaat dan verkoop je niet...

Je bepaalt samen de prijs.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:23:
Uiteindelijk gaat het om het huis dat je koopt, niet om de verkopers, en al helemaal niet om wie de onderhandeling "wint". Het gaat erom dat je een goede prijs overeenkomt.
Je kan het leven ook als 1 groot spel zien met allemaal mini games. Dit is 1 van die mini games. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Spoed allert!!

Zojuist een huis bezichtigd en telefonisch een eerste bod uitgebracht op een huis wat sowieso scherp geprijsd staat. Mijn bod was 11.000 onder de vraagprijs. De verkopende partij (sociale huur coöperatie) geeft nu aan dat het huis absoluut niet voor minder weg mag dan 2.500 onder de vraagprijs. Vanmiddag zijn er wederom bezichtigingen gepland en te zien aan de flink hoeveelheid voetstappen in de voortuin (zand) is er nogal wat interesse. Aanvankelijk wou ik uiterlijk 5000 onder de vraagprijs uitkomen.. Nu schiet ik er dus 2.500 overheen.

Ik heb nu eerste keus en kan verdere biedingen voorkomen door met het tegenbod akkoord te gaan maar weet niet of ik er verstandig aan doe om maar gelijk te happen.

Wat is wijsheid? Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Bij de gemiddelde woco hoef je niet uit te gaan van een onderhandeling. Ze geven hun prijs, take it or leave it en het zal ze verder een worst wezen of het verkocht wordt of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat ligt er aan hoe graag je het huis wil, en of je die 2.5k meer dan je in gedachten had wil en kan uitgeven of niet. Of het huis de prijs waard is, kan niemand hier goed inschatten, en zeker niet omdat je daar geen relevante informatie voor geeft. Het algemene advies hier op het forum is meestal: bepaal je maximumprijs, en loop weg als je daar overheen dreigt te moeten gaan. Dat zou betekenen dat je zou moeten weglopen.

Aan de andere kant: met een corporatie is het vziw slecht onderhandelen. Als je zegt dat het scherp geprijsd is, en je het geld kan en wil uitgeven, waarom ga je dan niet gewoon akkoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In dit geval voor jou velen anderen en er staat een professionele organisatie achter die gerust een maand of twee kan wachten als dat ze meer oplevert. Je kan een nieuwe bieding doen met 5000 euro onder de vraagprijs maar de kans is groot dat ze dan je bod afwijzen en aan iemand anders verkopen. De vraag is dus wil jij hun vraagprijs betalen en vind je het erg als je dit misloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Ik ben uiteindelijk ingegaan op de prijs van de woco zoals hier inderdaad ook al geadviseerd.. Het is inderdaad iets boven de gewenste prijs maar nog ruim onder budget. Daarnaast zou een volgend ander huis dat in die wijk vrij zou komen niet goedkoper zijn en deze had een goede ligging. Particulieren die in dezelfde wijk hun huis proberen te slijten vragen 20 tot 30 duizend meer dus dat geeft ook wel wat geruststelling.

E.e.a. wel onder voorbehoud van financiering, een bouwkundige keuring en een opleverdatum naar wens binnen nu en 12 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Gefeliciteerd dan, alvast.

Onze verwachtingstermijn voor een antwoord op ons bod is inmiddels opgeschroefd naar +infinity. Ondertussen hebben we enkele andere (compleet van elkaar verschillende) huizen op het oog waarvan we morgen de eerste gaan bezichtigen. Het huis staat al jaren te koop en de vraagprijs is in tijd fors gezakt. Er is ook wel wat veranderd sinds de foto's zo te zien, dus ik hoop dat 'goed onderhouden' uit de advertentie ook niet al te gedateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31
Tsurany schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:49:
In dit geval voor jou velen anderen en er staat een professionele organisatie achter die gerust een maand of twee kan wachten als dat ze meer oplevert. Je kan een nieuwe bieding doen met 5000 euro onder de vraagprijs maar de kans is groot dat ze dan je bod afwijzen en aan iemand anders verkopen. De vraag is dus wil jij hun vraagprijs betalen en vind je het erg als je dit misloopt?
Wij spraken toevallig een buurvrouw die haar woning van de woco had gekocht (stond leeg, ze was niet de huurder) en die heeft de vraagprijs van 229k naar 200k weten te krijgen. Eerst via de makelaar en later toen die niet meer durfde te zakken, direct via de de woco. Er was wel een ander bod geweest, maar die kon het niet rond krijgen op tijd en toen kon zij het krijgen. Van het verschil kon ze mooi verbouwen ;). We gaan eens kijken of het ons ook een beetje kan lukken, we hebben nu 2 taxaties uitstaan (van hun en van ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 19:27
Ik heb een bod gedaan op een huis waar al een koopcontract voor is getekend met een eerste koper met no-risk clausule. Dit loopt tot 1 okt, en tot op heden heeft de eerste koper z'n huis dus nog niet verkocht.

Vraagprijs 219k. Voor 205k zijn zeer vergelijkbare huizen verkocht afgelopen jaar.

Ik heb na een eerste bod van 200k, tegenbod van 210k, 205k geboden. De verkopende partij wil echter niet lager. Zouden jullie voor 210k de deal rond maken?

Je weet immers niet wat in het huidige contract staat, stel er staat maar 200k in, dan word je redelijk genaaid.. Ik wil nu eerst de koopovereenkomst in zien voordat we verder gaan. Wat zouden jullie dan? Ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door no11 op 25-08-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Nu online
Wij hebben pech gehad met één van de huizen die we wilden bezichtigen. Vandaag werd ik opgebeld en kreeg ik het nieuws dat het compromis morgen al door anderen wordt getekend. Blijkbaar is de reden dat deze makelaar het huis te koop aanbiedt dat ze in dezelfde straat een ander huis na drie dagen al hadden verkocht en nu deze dus in twee weken tijd.

Morgen om 15u gaan we wel kijken naar het andere huis. Daar ben ik benieuwd naar. Die staat nu toch al een tijdje te koop en ziet er (op foto) ook mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
no11 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:56:
...
Ik heb na een eerste bod van 200k, tegenbod van 210k, 205k geboden. De verkopende partij wil echter niet lager. Zouden jullie voor 210k de deal rond maken?

Je weet immers niet wat in het huidige contract staat, stel er staat maar 200k in, dan word je redelijk genaaid.. Ik wil nu eerst de koopovereenkomst in zien voordat we verder gaan. Wat zouden jullie dan? Ervaringen?
Een aantal posts hierboven is het hier ook al over gegaan. Ik ben mijn eerste stappen aan het zetten naar het kopen van een huis, en ik moet zeggen dat ik mij steeds meer kan vinden in de redeneringen die hierboven gepost zijn:

Het is geen spel, en je bent niet met je hobby bezig. Je probeert een plek te vinden waar je (een groot deel van) je leven gaat wonen.
Het moet er dus helemaal niet om gaan of je 'genaaid' wordt of niet, of wie het laatste bod gedaan heeft.
Als jij dat specifieke huis wilt hebben voor die prijs, en je kunt dat betalen, moet je het doen.
So what als de verkoper dan 5k meer opstrijkt dan hij met die ander af had gesproken? Jij hebt het huis wat je wilt, en die ander niet. Hopelijk zet de verkoper die 5k in voor zijn nieuwe woonruimte, zijn kinderen of een fijne vakantie en is iedereen gelukkig. Die paar euro in de maand extra ben je zo vergeten als je in het huis van je dromen (of wat aan al je wensen voldoet, iets minder idyllisch) woont, en daar elke dag thuis mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

no11 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:56:
Ik heb een bod gedaan op een huis waar al een koopcontract voor is getekend met een eerste koper met no-risk clausule. Dit loopt tot 1 okt, en tot op heden heeft de eerste koper z'n huis dus nog niet verkocht.

Vraagprijs 219k. Voor 205k zijn zeer vergelijkbare huizen verkocht afgelopen jaar.

Wij hebben een huis gekocht die in eerste instantie verkocht onder voorbehoud was. Mensen kregen de financiering niet rond, dus hij kwam weer op de markt, en toen hebben wij toegeslagen. Uiteraard wilde de makelaar niet zeggen wat het precieze bedrag was waarvoor het in eerste instantie was verkocht, dus hebben wij toen een eenmalig uiterste bod neergelegd op basis van wat wij het waard vonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Inderdaad. De markt wordt nu ook anders, merken wij. Courante en goed onderhouden huizen zijn binnen een maand verkocht, dus je moet wel doorpakken. Echt uitonderhandelen kan alleen als je ook bereid bent om er van weg te lopen.

Wij hebben het in ieder geval niet gedaan. Gisteren is ons eindbod geaccepteerd, 5K onder de vraagprijs, maar vergelijkbare huizen met meer grond staan voor veel meer te koop. Kopers wilden snel acteren en hebben gekregen wat ze wilden, het heeft officieel niet eens te koop gestaan. Al met al zijn nu alle partijen helemaal happy.

Het enige dat we niet hebben kunnen uitonderhandelen is de oplevering. Ons eigen huis wordt in oktober opgeleverd, dus wij wilden idealiter in oktober de oplevering. Wij hadden gehoopt dat we de oplevering ervoor kunnen doen, maar ondanks dat de verkopers sowieso ook een tijdje moeten gaan huren (ze gaan een eigen huis bouwen) blijven ze vasthouden aan de oplevering in maart, ze hebben het te druk in die periode. Jammer maar helaas. Nu dus maar een huurwoninkje zoeken...

Aan de andere kant: meer tijd om te sparen voor de inrichting :)

[ Voor 3% gewijzigd door sopsop op 26-08-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ook niet courante objecten gaan ineens een stuk sneller.. In sommige steden is er bijna geen crisis meer..
Zie bijvoorbeeld: Oververhitting huizenmarkt dreigt in Utrecht en A'dam op rtl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Wij zijn vorige week zoals gezegd op onze eerste bezichtiging gegaan. Bezichtiging was leuk en natuurlijk wel spannend zo'n eerste keer. Huis was helaas niks :-( Veel kleiner dan op de foto's en met veel kleine problemen die je niet aan de hand van de foto's kon zien. Dingen zoals een tuin die omlaag loopt ri het huis met een te klein putje waardoor het water tegen de gevel en de achterdeur blijft staan. En wat andere dingen die ons niet zo aanstonden. Al met al dus niet heel overtuigend helaas.

Wel grappig, want nadat we bij die bezichtiging wegkwamen gingen we nog even de stad in en toen werden we gebeld door een andere makelaar dat het huis wat we vrijdag zouden bekijken, maar wat niet doorging omdat de verkopers een heel goed bod hadden gekregen wat ze wouden accepteren, weer vrij was omdat de koop toch niet doorging. Dus daar gaan we nu donderdag kijken :) Ben wel heel benieuwd want we merkten wel dat we heel teleurgesteld waren toen de bezichtiging niet doorging, dus het doet ons blijkbaar wel wat ;) Ben wel angstig dat ik vandaag of morgen weer afgebeld wordt...

Het aantrekken van de markt zal in Friesland misschien niet zo hard gaan als in de randstad, maar wij hebben nu al twee keer gehad dat we bellen voor een bezichtiging en dat het huis al verkocht blijkt, best wel een domper als je denkt een leuk huis te hebben gevonden.. :'(

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Ik ben ook maar aan het kijken voor een huis, vooral omdat de rente en prijzen relatief laag zijn atm. Woon nu nog bij mijn ouders en heb wat dat betreft geen 'haast' om weg te gaan maar ach kijken kan sowieso geen kwaad. Heb zaterdag de eerste bezichtiging(en) en vorige week een eerste hypotheek gesprek gehad dus ik weet ook in welke prijsklasse ik moet gaan zitten.

Iemand nog goeie tips voor een eerste bezichtiging? Niet te enthousiast zijn heb ik al begrepen :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat geeft aan dat jouw smaak sterk overeenkomt met de smaak van de gemiddelde Nederlander. De echt leuke huizen zullen altijd snel blijven gaan, het is juist de middenmoot die in de crisis de grootste problemen heeft. Zag het zelf ook, huis kwam op de markt voor een goede prijs en twee dagen later was het al verkocht, bummer...
Mattie112 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:55:
Ik ben ook maar aan het kijken voor een huis, vooral omdat de rente en prijzen relatief laag zijn atm. Woon nu nog bij mijn ouders en heb wat dat betreft geen 'haast' om weg te gaan maar ach kijken kan sowieso geen kwaad. Heb zaterdag de eerste bezichtiging(en) en vorige week een eerste hypotheek gesprek gehad dus ik weet ook in welke prijsklasse ik moet gaan zitten.

Iemand nog goeie tips voor een eerste bezichtiging? Niet te enthousiast zijn heb ik al begrepen :p
Maak een lijstje wat je wilt weten want op het moment dat je de eerste keer een huis bekijkt loop je meestal erg onwennig rond en is het allemaal vrij spannend. Dus schrijf op welke informatie je van de makelaar wilt hebben, wat voor jou belangrijk is in een huis en waar je je wellicht zorgen over maakt.

Het zijn allemaal van die kleine dingen die je wilt weten. Is het bijvoorbeeld warm in de slaapkamer terwijl de verwarming uit staat en het buiten geen 20 graden is? Dan heb je een huis dat in de zomer wellicht veel te warm kan zijn. Dat is dan een uitzoekpuntje.
Is de stenen vloer ijskoud? Dan zal die dat in de winter zeker zijn. Vind je dat erg?
Kan je je jas niet kwijt in de hal? Waar ga je hem dan laten? Wil je dat daar al je jassen hangen?
Geen inbouw apparatuur in de keuken? Hoeveel kost een nieuwe keuken? Wil je een keuken met losse apparatuur? Kan je ze missen?
Kan je fiets netjes in de schuur? En die van je partner? Kunnen dan nog al je klus spullen er in? Nee? Waar komt het dan te staan?

Allemaal van zulke punten, schrijf dat even op want dat vergeet je snel de eerste keer.

[ Voor 72% gewijzigd door Tsurany op 26-08-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sopsop schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:34:
Inderdaad. De markt wordt nu ook anders, merken wij. Courante en goed onderhouden huizen zijn binnen een maand verkocht, dus je moet wel doorpakken. Echt uitonderhandelen kan alleen als je ook bereid bent om er van weg te lopen.

Wij hebben het in ieder geval niet gedaan. Gisteren is ons eindbod geaccepteerd, 5K onder de vraagprijs, maar vergelijkbare huizen met meer grond staan voor veel meer te koop. Kopers wilden snel acteren en hebben gekregen wat ze wilden, het heeft officieel niet eens te koop gestaan. Al met al zijn nu alle partijen helemaal happy.
Dit is ook mijn ervaring. In Nijmegen een eengezinswoning gekocht, maar ook hier toch een flink aantal huizen net voor m'n neus verkocht. Opmerkelijk genoeg niet het huis wat ik gekocht heb. Uiteindelijk 126k voor een eengezinswoning betaald (draag de financiële constructie zelf; wilde mijn partner (nog) niet in de constructie betrekken - en het ook zelf kunnen dragen - maar als we gaan samen wonen dan zijn de maandlasten om te lachen). Kon gelukkig nog zonder starterslening. Nu aan het wachten op de hypotheekverstrekker; iets meer dan een halve maand nog voordat ik de financiëring rond moet krijgen - maar volgens mij lig ik behoorlijk op schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mattie112 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:55:
Wat interessant kan zijn (wij vonden het in elk geval relevant): hoe is de gezinssamenstelling van de huidige bewoners, en wat is hun energieverbruik. Natuurlijk is dat verbruik voor een aardig deel een indicatie van gedrag (vandaar ook vragen naar gezinssamenstelling), maar het is zeker ook een indicatie van de eigenschappen van het huis: isolatie, tocht, lichtinval, of zelfs technische voorzieningen zoals PV en/of een zonneboiler. Een laag energieverbruik van het huis heeft voor mij een significante meerwaarde: dat zie je maand in maand uit, jaar in jaar uit terug in je portomonaille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Dit is lekker!
Vorige week hypotheek rente 10 jaar rentevast 0,1% naar beneden, en deze week weer :D. Misschien kan de oplevering nog wat later.... :P

Vrijdag moet de waarborgsom bij de notaris liggen, dus dat gaat al de goede kant op. Over een goede 5 weken de sleutel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:40:
Dit is lekker!
Vorige week hypotheek rente 10 jaar rentevast 0,1% naar beneden, en deze week weer :D. Misschien kan de oplevering nog wat later.... :P
Nice! :9 Wij gaan 11 september overdragen, en we zitten intussen 0,3% onder offerterente. Laat nog maar even doorzakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
ATS schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:43:
[...]

Nice! :9 Wij gaan 11 september overdragen, en we zitten intussen 0,3% onder offerterente. Laat nog maar even doorzakken!
Wij hebben m op 3,5% afgesloten. En hadden eigenlijk met de bewoners een oplevertermijn van half augustus voor ogen. Nu gelukkig niet meer gedaan!
Nu is ons leningsdeel bij de bank niet heel hoog (€ 100k), maar toch 200€ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:49:
[...]

Wij hebben m op 3,5% afgesloten. En hadden eigenlijk met de bewoners een oplevertermijn van half augustus voor ogen. Nu gelukkig niet meer gedaan!
Nu is ons leningsdeel bij de bank niet heel hoog (€ 100k), maar toch 200€ per jaar.
Voor ons scheelt het (bruto) wat meer: zo'n €600 per jaar nu. Netto natuurlijk wel weer wat minder verschil, maar zie het als een iPad per jaar ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Tsurany & ATS

Bedankt voor de tips! Dat zijn inderdaad punten waar je zo 123 even niet aan denkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:03
Gisteren een oriënterend gesprek gehad bij de ABN. Advieskosten liggen een stuk lager dan bij een van de ketens, tevens een rente van 3.25%. Volgende week gaan we nog ergens anders informeren. Had eigenlijk het idee dat we wel bij een van de ketens uit zouden komen met bijkomend voordeel dat we meerdere opties hadden voor de hypotheek. Maar neig nu toch wel naar de bank aangezien ik niet had verwacht nog vrij gunstig daar terecht te kunnen rechtstreeks.

[ Voor 32% gewijzigd door Southern Sun op 26-08-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mattie112 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:57:
Tsurany & ATS

Bedankt voor de tips! Dat zijn inderdaad punten waar je zo 123 even niet aan denkt!
Die punten denk je zelf wel aan. Alleen dan na de bezichtiging of thuis op de bank of als je huis nr 10 vergelijkt met huis nr 1. En dan gelijk mijn andere tip, schrijf bevindingen ook op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Haha, dát is ook een goeie tip ja. Ik heb ook al een checklist gevonden (die van eigenhuis.nl) die ik er bij wil gaan houden. Ga ook kijken of het mogelijk is om zelf foto's te maken, tuurlijk er staan er wel een paar op het internet maar vaak toch net de stukjes die je even wil zien staan er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon doen. Zo'n makelaar gaat er geen nee tegen zeggen, die wilt dat huis zo snel mogelijk verkopen. Gemiddelde makelaar is trouwens geschikt om de deur te openen en Funda voor te lezen. Ingewikkelde vragen kan je het beste via e-mail stellen zodat ze de tijd nemen het uit te zoeken. Tijdens bezichtigingen hoor je ook vaak "dat zou ik moeten uitzoeken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ah, das ook wel handig ja! Zit ook nog te twijfelen om een aankoop makelaar te nemen maar (zeker voor de 1e bezichtiging) lijkt het me vooral geldklopperij.... Vraag ook mn ouders om mee te gaan die kijken er toch net even anders tegen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:11
Mattie112 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:44:
Ah, das ook wel handig ja! Zit ook nog te twijfelen om een aankoop makelaar te nemen maar (zeker voor de 1e bezichtiging) lijkt het me vooral geldklopperij.... Vraag ook mn ouders om mee te gaan die kijken er toch net even anders tegen aan :)
Bij de eerste bezichtiging heb ik die ook zeker niet meegenomen. De onze heeft ons ondersteund bij het stellen van kaders (tja wat wil je, en wat is mogelijk binnen deze regio) en vervolgens vanaf de 2e bezichtiging om contractueel eea op papier te krijgen en bijbehorende paperassen te regelen zoals een taxatie.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mattie112 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:44:
Ik zou het niet doen. Je kan zelf zien wat je wel en niet mooi vind en wat je wel en niet praktisch vind. De staat van het huis controleer je via een bouwkundige keurig. Een aankoopmakelaar is al snel 2000 euro, dat zou ik zeker niet bij een eerste bezichtiging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
Ik heb twee weken geleden een hypotheekofferte ondertekend voor 3,3% (Syntrus Achmea) maar zoals jullie ook wel kunnen zien daalt de rente nu best wel hard te laatste weken. Zelfs de Rabo zit nu al op 3.3 zag ik. De offerterente is ook de passeerrente bij Syntrus. Echter de rente daalt nu als een malle dat ik er aan zit te denken om de offerte te annuleren (tegen een kleine boete) en naar de Rabo over te stappen en daarbij is de passeerrente de dagrente. Eigenlijk is het verschil te klein bij een daling van slechts .1% maar als het over een week of 2 of 3 misschien nog een procentpunt of 2 lager staat dan gaan de maandlasten nog verder naar beneden.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe telt die belastingvrije schenking van ouders van een ton die dit jaar nog geldt mee in de hypotheekberekening? En hoe werkt zoiets als het alleen om een papierenschenking (overwaarde) gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
sambalbaj schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:05:
Hoe telt die belastingvrije schenking van ouders van een ton die dit jaar nog geldt mee in de hypotheekberekening? En hoe werkt zoiets als het alleen om een papierenschenking (overwaarde) gaat?
Telt mee als inbreng van Eigen geld. Dus je kan gewoon je max. hypotheek + € 100k huis kopen als je wilt.
De verhoogde schenkingsvrijstelling werkt volgens mij niet als schenking op papier, maar moet daadwerkelijk plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:21
Even een ander vraagje met betrekking tot hypotheken, en dan betrekking op oversluiten. Ik heb een hypotheek (fictieve cijfers) met een component aflossingsvrij (150.000) en banksparen (100.000). Beiden bij dezelfde hypotheekverstrekker. Nu zit ik er aan te denken om het aflossingsvrije component over te sluiten, maar het bankspaargedeelte niet.

Kan dit gewoon? En zo ja, kun je dit dan ook oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:04
RickvN schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:06:
[...]

Telt mee als inbreng van Eigen geld. Dus je kan gewoon je max. hypotheek + € 100k huis kopen als je wilt.
De verhoogde schenkingsvrijstelling werkt volgens mij niet als schenking op papier, maar moet daadwerkelijk plaatsvinden.
Ik vraag me af hoe je dat alleen op papier wil doen. Immers moet je dat geld toch hebben.

Anyhow, volgens mij is dit vooral gunstig bij > nhg woningen immers leen je stukken minder dus is het risico voor de bank lager.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Blik1984 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:07:
Even een ander vraagje met betrekking tot hypotheken, en dan betrekking op oversluiten. Ik heb een hypotheek (fictieve cijfers) met een component aflossingsvrij (150.000) en banksparen (100.000). Beiden bij dezelfde hypotheekverstrekker. Nu zit ik er aan te denken om het aflossingsvrije component over te sluiten, maar het bankspaargedeelte niet.

Kan dit gewoon? En zo ja, kun je dit dan ook oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker?
Volgens mij gaat dit niet werken, welke bank krijgt de woning als onderpand?
Bij dezelfde bank zou je het evt. kunnen oversluiten als de kosten opwegen tegen de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Kevinp schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:18:
[...]

Ik vraag me af hoe je dat alleen op papier wil doen. Immers moet je dat geld toch hebben.

Anyhow, volgens mij is dit vooral gunstig bij > nhg woningen immers leen je stukken minder dus is het risico voor de bank lager.
Nope, dat hoeft niet. Je kan ook op papier schenken. Waardoor iemand bijv. bij overlijden op papier minder geld heeft en je dus bijv. minder erfbelasting hoef te betalen. Terwijl die persoon wel 'gewoon' kan leven omdat zij over het geld beschikken.

Maar ik bedenk mij nu: Dit kan sowieso niet. Het geld moet in 2014 voor de verbouwing/hypotheek/aankoop worden gebruikt. Dus je moet het al aftikken in 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:00
IJnte schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:55:
Ik heb twee weken geleden een hypotheekofferte ondertekend voor 3,3% (Syntrus Achmea) maar zoals jullie ook wel kunnen zien daalt de rente nu best wel hard te laatste weken. Zelfs de Rabo zit nu al op 3.3 zag ik. De offerterente is ook de passeerrente bij Syntrus. Echter de rente daalt nu als een malle dat ik er aan zit te denken om de offerte te annuleren (tegen een kleine boete) en naar de Rabo over te stappen en daarbij is de passeerrente de dagrente. Eigenlijk is het verschil te klein bij een daling van slechts .1% maar als het over een week of 2 of 3 misschien nog een procentpunt of 2 lager staat dan gaan de maandlasten nog verder naar beneden.
Hmm.. Dat vind ik wel een interessante gedachte. Hier nog anderhalve maand tot de overdracht van het huis, misschien ook eens uit gaan zoeken of dat interessant kan zijn. (In mijn geval een offerterente van 3,5%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Nu online
Daarnet gaan kijken naar de andere woning met mijn vriendin. De verkoper was eigenlijk niet echt ons ding. Nu het huis min of meer wel. Beneden is er een grote garage (plaats voor 3 auto's) en een waskamer met gootsteen, gasketel (17 jaar oud), inloop douche, waterverzachter en plaats voor de wasmachine. Er is ook een toilet in de hal.

Achteraan de garage zit een smalle veranda. De radiator is daar weggehaald (op de foto's staat die er nog) en het dak is stuk. Er loopt op twee punten water binnen langs de aansluiting tegen de gevel. Bovendien zit er in de binnenste dakplaat een brandgat van zo'n 15 a 20cm doorsnede.

Op de eerste verdieping is er ook een toilet en dan de deur naar de living. Deze loopt door van voor naar achteren en is lekker ruim. Voor en achter zitten grote ramen waardoor er veel lichtinval is, dat vinden we beiden zeer aangenaam. Er staat bovendien vooraan en achteraan de living een grote radiator en in het midden een werkende houtkachel. Achteraan rechts zit de open keuken met bar en erachter staat een vastgemaakte marmeren eettafel voor vier personen.

In de keuken staat een vaatwas die blijft staan, een Amerikaanse koelkast en een oven. Het is een keramische kookplaat en naast de kookplaat is een ingebouwde friteuse. Dat vind ik echt een afknapper. Er gaat best wat plaats verloren en bovendien eten wij amper iets gefrituurd (als we onze losse friteuse 4 keer per jaar gebruiken dan is dat veel). Zelfs als we vaker zouden frituren dan zou ik het nog liever buiten doen voor de geur.

Op de bovenverdieping ten slotte zit de badkamer met een ligbad, kast met twee lavabo's en een toilet. Daarnaast de grote slaapkamer. Er is ruim plaats voor een groot bed, maar onze huidige (en zelfs zeer recente!) kast past er niet in. In de tweede slaapkamer zou deze kast volgens mij wel moeten passen, maar dan moet onze tweede kast ergens beneden in de garage o.i.d. staan. De derde slaapkamer is een dressing met aan beide kanten ingebouwde kast en achter tegen het raam een bij de kasten ingewerkte bureau. Niet praktisch, veel verlies van ruimte doordat het middenstuk best nog ruim is, maar niet ruim genoeg om een bureau in het midden te plaatsen. Zelf denken we dan eerder om de rechter kast uit te breken alsook de ingebouwde bureau om plaats te maken voor een eigen bureau.

In de dressing is nog een luik naar de zolder. Deze is volledig geïsoleerd, maar te laag om rechtopstaand in te wandelen. Ideaal als bergplaats (naast de hopen plaats die we al hebben in de garage).

Een tuin is er niet, maar wel een grote koer. Deze kunnen we als we dat wensen gerust (deels) uitbreken om er toch een tuin van te maken. Ze ligt ook goed in het zuid-westen. Achter de tuin geen hoge bebouwing en volgens een collega wiens schoonouders in dezelfde straat wonen aan dezelfde kant is er in de zomer de hele dag zon. Er zitten ook twee regenputten van 10.000 liter elk. Toiletten en wasmachine zijn aangesloten op het regenwater. Met ons tweetjes krijgen we die 20k liter natuurlijk nooit opgebruikt, wat me wel een pluspunt lijkt.

De ramen zijn allemaal dubbele beglazing en de frames pvc. Het is voldoende compleet en in orde om bij aankoop onmiddellijk en zonder echte kosten (buiten misschien een lap verf) te betrekken. Huis staat sinds juni te koop, nu dus zo'n drietal maanden. Vraagprijs is 305k, maar na bezichtigen lijkt 275k ons een realistische prijs.

Nu toch enkele vragen voor de mensen met kennis/ervaring:
- De gasketel is van 1997, merk Vaillant. Hoelang zou ik nog op deze kunnen rekenen? Is het misschien interessanter om een andere te plaatsen?

- Het huis is onmiddellijk bewoonbaar, maar gerekend op een nieuw dak voor de veranda en de rest van de afwerking van de veranda (staat nog in ruwbouw), kunnen we dan een maximumbod (voor onszelf) instellen van 275k? Er zijn enkele kleinere heikelpunten die indien we ze willen aanpakken toch snel kunnen oplopen.

- Ik hou al een klein jaar de huizenmarkt in het oog hier in de buurt en dit is mijn inziens qua prijs/kwaliteit (afgaand op foto) het meest interessant. Het was echter het eerste huis dat we gingen bezichtigen. Is het verstandiger om het te laten voor wat het is en meer huizen te bezichtigen (met het risico dit huis kwijt te spelen)? Wat als we verder willen rondkijken en we niets meer vinden die ons zo kan bekoren? Beetje principe niet het "eerste en beste" huis aan te kopen.

De makelaar belt me volgende week weer op en dan zou ik een afspraak willen regelen om met een collega met verstand van bouwen/verbouwen te gaan kijken voor eventuele verborgen gebreken waar ik zelf geen oog voor heb.

We hebben ons niet positief gedragen en niet echt interesse getoond in het huis om het neutrale aspect te behouden. Hebben jullie anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
RickvN schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:27:
[...]

Nope, dat hoeft niet. Je kan ook op papier schenken. Waardoor iemand bijv. bij overlijden op papier minder geld heeft en je dus bijv. minder erfbelasting hoef te betalen. Terwijl die persoon wel 'gewoon' kan leven omdat zij over het geld beschikken.

Maar ik bedenk mij nu: Dit kan sowieso niet. Het geld moet in 2014 voor de verbouwing/hypotheek/aankoop worden gebruikt. Dus je moet het al aftikken in 2014.
is vast wel iets op te regelen als extra lening of los hypotheekdeel ter waarde van die ton waar je dan alleen rente over betaald. Waarschijnlijk het makkelijkste via de verstrekker van degene die de schenking doet omdat die de situatie het beste (her)kent.
Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.