Vakantie voorbij, laatste loodjes voor de hypotheek van ons (toekomstige) paleisje. Sloopwerk binnen is inmiddels in volle gang. Vreselijk wat je allemaal achter de wandbekleding tegenkomt bij een huis uit 1850 dat sinds de jaren 70 niet meer geupdate is.
Ik heb een korte hypotheekvraag, mijn schoonvader kon het niet duidelijk maken gisteren hoe het nou zat. En misschien dat jullie hier antwoord op weten.
Wij kopen het huis van familie, we hebben een standaard koopcontract opgesteld en we kopen het voor 125.000 euro, ik heb een hypotheek van 130k en daarop nog een bouwdepot van 30k. De familieleden die het huis bezitten, schenken het ontvangen geld direct weer terug aan de kinderen. Een deel daarvan is bedoeld voor hypotheekaflossing en wordt bij aankoop direct in mindering gebracht op de koopsom. Dat is 10k en dus kopen we het voor 115.000
Nu was de andere 15.000 “vrij” te besteden, maar hij zei dat óók dat bedrag direct in mindering werd gebracht op de koopsom, omdat de notaris zei dat het zo belastingtechnisch voordeliger was (volgende week zitten we bij de notaris om het allemaal af te handelen).
Echter.. ik sluit wel een hypotheek van 130.000 af. En het was mij tot gisteren niet bekend dat het zo geregeld werd, ik hield rekening met 15.000 euro extra verbouwgeld (die 10.000 was een bonus, wist ik tot gisteren niet).
Nu is mijn vraag wat er nu gebeurd. Heb ik direct 25.000 euro op mijn hypotheek afgelost? Of heb ik een hypotheek van 130.000 euro, maar het huis gekocht voor 105.000 en 25.000 vrij ‘over’ ?
Kom ik eventueel in de problemen met de hypotheekverstrekker omdat ik ineens voor 20% goedkoper het huis koop dan waarvoor ik een hypotheek aangevraagd heb?
Ligt ook als vraag bij de adviseur, maar dat duurt altijd even met antwoord.
Hoop dat de strekking een beetje duidelijk is zo, duidelijker dan dit kreeg ik het gisteren ook niet echt bij doorvragen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Prosac op 21-08-2014 09:59
]