Wij zijn op dit moment gelukkige huurders van een sociaal woningbouwhuis en kregen recent te horen dat het voor ons mogelijk zou zijn om het huis te kopen. De procedure is als volgt:
- bezoek ingeschakelde verkoopmakelaar voor uitleg procedure en indicatie van de verkoopprijs (zodat wij al wat hypotheek advies kunnen inwinnen)
- onafhankelijke taxatie (betaald door woningbouw, maar niet gedaan door verkoopmakelaar als vraag ik me af hoe onafhankelijk dat dan nog steeds is) voor bepaling marktwaarde (deze mag niet de door ons gedane verbeteringen meenemen)
- bouwkundige keuring door woningbouw
- alle gevonden aanwezige gebreken op kosten woningbouw opgelost
- mogelijk (maar dat moet ik nog navragen) een garantie dat al aanwezige gebreken (die niet tijdens de keuring gevonden worden) later alsnog op kosten van de woningbouw opgelost worden
- een niet onderhandelbare prijs (zeer kleine korting op taxatie waarde)
- bij aankoop door ons zal de woningbouw de aanwezige erfpacht eeuwigdurend afkopen (maar de grond blijft dus van de gemeente)
Nu vraag ik me af of er nog dingen zijn die wij zeker moeten navragen of die handig zouden zijn om te doen (algemene tips en trucks)
- een eigen (meer onafhankelijke) taxatie laten doen?
- een eigen bouwkundige keuring laten doen?
- is die prijs inderdaad niet onderhandelbaar denken jullie?
- zijn er nog risico's verbonden aan die eeuwigdurend afgekochte erfpacht (bv bij een verbouw extra kosten of moeilijker te verkrijgen vergunning)
De locatie is perfect en buitengewoon populair (er staat hier niets in de wijk langer dan 1 week te koop) en we zouden graag wat verbouwen en vernieuwen, dus koop is zeker interessant (ook aangezien de sociale huur voor ons scheefhuurders hard stijgt

) maar ik kom graag goed beslagen ten ijs!