Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.591 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

naitsoezn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:19:
[...]

Mjah, een huis kan wel verrassen, maar een buurt zal gewoon een buurt blijven, daar kun je zelf vrij weinig aan veranderen.... Wij hebben het uiteindelijk iig afgeleerd om woningen te bekijken in buurten / straten waar we toch niet zouden willen wonen. Kan de woning nog zo mooi zijn, maar de buurt/straat zul je zelf vrij weinig aan kunnen veranderen.
Tja, wij dachten dat de buurt wel prima was, veel mensen zeiden ook dat het daar wel mooi wonen was, maar na de indruk van gisteren ben ik bang dat het toch gaat afvallen. Jammer, want als het huis ergens anders had gestaan, hadden we niet lang na hoeven denken. Dan maar hopen op één van de andere twee en anders nog even geduld hebben :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24
sevinc schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:25:
ik had zelfs een bod gedaan bij de bezichtiging, huis stond te koop voor 220.000 bod uitgebracht voor 175.000 en uiteindelijk voor 185.000 gekocht.En dat zelfs terwijl de woonkamer een uitbouw heeft gekregen naar de tuin van 25.000,- euro.. Ik had ook de geluk Dat ze op de overdracht van de sleutels niet de tapijt hadden verwijderd en bij de notaris nog 1000,- euro gekregen.
Heb nu een mooi 3 verdieping huis met 4 slaapkamers en een zonneboiler op de dak.
had totaal geen zin zoals M-O het beschrijft om te moeten wachten en een ware 'spel' moest gaan spelen.
Waarom krijg je geld als het tapijt niet verwijderd is? Had je afgesproken dat dat eruit moest? Normaal hoort tapijt gewoon bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:00
Vanochtend heeft de geldverstrekker terug gebeld en de aparte garantie was niet meer nodig, ligt nu ter tweede beoordeling. Hopelijk morgen eindelijk een "go"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:39

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Weet iemand ook hoe het er tegenwoordig voorstaat mbt het bij financieren van de hypotheek door bijvoorbeeld ouders? Is het bijvoorbeeld mogelijk om gedurende 3 jaar ondersteuning van ouders te hebben voor een 'klein' bedrag waardoor de hypotheek geen 160k maar 170k is bijvoorbeeld?

(Of hoe/waar kan ik deze informatie vinden? Via Google gebruik ik denk ik de verkeerde zoektermen, alleen maar reclame sites en sites waar ik de informatie niet 100% van vertrouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een familiebank is wat je zoekt: Bank verleent geen hypotheek, ouders spelen bank

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Vanavond weer bij een huis kijken, maar daar overwegen we een uitbouw aan als het huis interessant is. Hoe zit dat eigenlijk met financieren binnen de hypotheek? Je kunt toch alleen maar hypotheek extra krijgen over de waardevermeerdering, toch?

Heeft iemand enig idee wat zoiets zou gaan kosten? Het gaat dan om een uitbouw van 2,5 x 5m ongeveer, bakstenen ombouw, schuifpui en dan een volledig nieuwe keuken. (wat eigenlijk zonde is, gezien de keuken die pas uit 2010 is, maar wel erg klein) Is 30.000 te optimistisch gerekend?

[ Voor 8% gewijzigd door Metalfreak op 14-08-2014 10:39 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 12:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ligt dat er niet ook een beetje aan of je alles zelf gaat doen (dus alleen materiaalkosten) of dat je het laat doen? ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

DrivinUCrazy schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:41:
Ligt dat er niet ook een beetje aan of je alles zelf gaat doen (dus alleen materiaalkosten) of dat je het laat doen? ;)
Het gaat dan om laten doen. Wat slopen kan waarschijnlijk nog wel lukken, maar het opbouwen laten we dan doen.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 09:47

Kju

Bepaal eerst de m2-prijs van de woning, vermenigvuldig die met de netto (binnenmaat van werkelijk beschikbare) oppervlakte van de te realiseren uitbreiding en je hebt je waardestijging.
Het is overigens wel van belang om op te letten of je een gebruiksoppervlakte wonen of een andere (inpandige berging ofzo, is minder waard) ruimte realiseert.

[ Voor 41% gewijzigd door Kju op 14-08-2014 10:56 ]

PSN: Kjujay

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Kju schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:54:
Bepaal eerst de m2-prijs van de woning, vermenigvuldig die met de netto (binnenmaat van werkelijk beschikbare) oppervlakte van de te realiseren uitbreiding en je hebt je waardestijging.
Het is overigens wel van belang om op te letten of je een gebruiksoppervlakte wonen of een andere (inpandige berging ofzo, is minder waard) ruimte realiseert.
Het zou dan inderdaad wel een gebruiksruimte worden, een extra ruimte zodat je wat meer werkruimte hebt in de keuken. Thanks, ik zal eens gaan rekenen :)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Kju schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:54:
Interessant! Dus een verkleining van de tuin (die je natuurlijk krijgt als je gaat uitbouwen) kost dan geen waarde?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 22:50

luigi87

Domotica Fanaticus

Metalfreak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:05:
[...]

Tja, het huis is nog steeds niet van onze lijst met opties af hoor, want verder had het huis echt alles dat we zouden willen dus die bezichtiging was echt wel nuttig. Ook handig om toch te gaan bezichtigen zodat je beter vergelijk hebt bij andere huizen. We zijn afgelopen weekend ook al langs twee andere huizen gereden waar we morgen en zaterdag gaan kijken, maar dan wil ik het nog van dichtbij met eigen ogen zien. Een huis kan je toch ook (positief) verrassen.
Een bezoek zegt vaak meer dan de foto's. Ons huis zijn we 3 keer op Funda tegen gekomen met verschikkelijke foto's, iedere keer zeiden we nee is niks. Tot we een keer in de buurt waren voor een ander huis en de wijk ons wel beviel. Afspraak gemaakt, huis gezien en tot inkeer gekomen want het had juist heel veel potentie.
Zodoende openings bod gedaan wat 15% lager dan de vraagprijs lag (die al laag was). en uiendelijk ruim minder dan de vraagprijs geeindigd.
(dit huis was al ruim een jaar in de verkoop met een huurder erin).

Bezoeken van een huis is dus altijd wel goed. En te laag bieden kan naar mijn mening niet, de markt ligt nog steeds bij de kopers. Als ze niet willen onderhandelen zijn ze er mogelijk nog niet klaar voor.
Sumerechny schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:35:
Weet iemand ook hoe het er tegenwoordig voorstaat mbt het bij financieren van de hypotheek door bijvoorbeeld ouders? Is het bijvoorbeeld mogelijk om gedurende 3 jaar ondersteuning van ouders te hebben voor een 'klein' bedrag waardoor de hypotheek geen 160k maar 170k is bijvoorbeeld?

(Of hoe/waar kan ik deze informatie vinden? Via Google gebruik ik denk ik de verkeerde zoektermen, alleen maar reclame sites en sites waar ik de informatie niet 100% van vertrouw)
Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar zoek eens op "garant staan" dan is het mogelijk bijv. je ouders te laten tekenen voor het garant staan van het betalen van de hypotheek.
Alleen moest je wel kunnen aantonen dat je het zelf kan betalen om de garant stelling er af te krijgen.
En je ouder moeten het er mee eens zijn en kunnen dan niet meer voor iemand anders garant staan.

[ Voor 26% gewijzigd door luigi87 op 14-08-2014 11:29 ]

- leeg -

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31
Wij zijn op dit moment gelukkige huurders van een sociaal woningbouwhuis en kregen recent te horen dat het voor ons mogelijk zou zijn om het huis te kopen. De procedure is als volgt:
- bezoek ingeschakelde verkoopmakelaar voor uitleg procedure en indicatie van de verkoopprijs (zodat wij al wat hypotheek advies kunnen inwinnen)
- onafhankelijke taxatie (betaald door woningbouw, maar niet gedaan door verkoopmakelaar als vraag ik me af hoe onafhankelijk dat dan nog steeds is) voor bepaling marktwaarde (deze mag niet de door ons gedane verbeteringen meenemen)
- bouwkundige keuring door woningbouw
- alle gevonden aanwezige gebreken op kosten woningbouw opgelost
- mogelijk (maar dat moet ik nog navragen) een garantie dat al aanwezige gebreken (die niet tijdens de keuring gevonden worden) later alsnog op kosten van de woningbouw opgelost worden
- een niet onderhandelbare prijs (zeer kleine korting op taxatie waarde)
- bij aankoop door ons zal de woningbouw de aanwezige erfpacht eeuwigdurend afkopen (maar de grond blijft dus van de gemeente)

Nu vraag ik me af of er nog dingen zijn die wij zeker moeten navragen of die handig zouden zijn om te doen (algemene tips en trucks)
- een eigen (meer onafhankelijke) taxatie laten doen?
- een eigen bouwkundige keuring laten doen?
- is die prijs inderdaad niet onderhandelbaar denken jullie?
- zijn er nog risico's verbonden aan die eeuwigdurend afgekochte erfpacht (bv bij een verbouw extra kosten of moeilijker te verkrijgen vergunning)

De locatie is perfect en buitengewoon populair (er staat hier niets in de wijk langer dan 1 week te koop) en we zouden graag wat verbouwen en vernieuwen, dus koop is zeker interessant (ook aangezien de sociale huur voor ons scheefhuurders hard stijgt ;)) maar ik kom graag goed beslagen ten ijs!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

lama

[ Voor 98% gewijzigd door Harmen op 16-08-2014 09:59 ]

Whatever.

• Kju

Kju

ATS schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:20:
[...]

Interessant! Dus een verkleining van de tuin (die je natuurlijk krijgt als je gaat uitbouwen) kost dan geen waarde?
De waarde van de grond zit natuurlijk ook in de m2-prijs van de woning, heel kort door de bocht is de verkleining van de tuin inderdaad vrijwel verwaarloosbaar bij zulke kleine uitbreidingen, e.e.a. is wel afhankelijk van de situatie ter plaatse en de grootte van de tuin.
Coca-Cola schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:41:
Nu vraag ik me af of er nog dingen zijn die wij zeker moeten navragen of die handig zouden zijn om te doen (algemene tips en trucks)
- een eigen (meer onafhankelijke) taxatie laten doen?
- een eigen bouwkundige keuring laten doen?
- is die prijs inderdaad niet onderhandelbaar denken jullie?
- zijn er nog risico's verbonden aan die eeuwigdurend afgekochte erfpacht (bv bij een verbouw extra kosten of moeilijker te verkrijgen vergunning)
- Zelf laten taxeren en vragen om een realistisch te verwachten opbrengst bij verkoop rekening houdend met de concurrentie van het andere woco-aanbod in de buurt. De huidige taxateur heeft de marktwaarde voor zijn eigen opdrachtgever getaxeerd in de ideale situatie onder ideale omstandigheden. Ik taxeer regelmatig voor kopers van corporatiewoningen en guess what: doordat die woco's woningen goedkoper verkopen daalt de waarde van de niet-corporatiewoningen in de buurt want die worden vrijwel onverkoopbaar ;) Ik zou daarom ook erg uitkijken met het kopen van een woning in de buurt met veel corporatiewoningen, tenzij ik zeker weet dat ik er nog 20 of 30 jaar blijf zitten.
- De keuring van de corporatie zal wel in orde zijn mits het wel door een onafhankelijke persoon is uitgevoerd. Hoef je verder geen kosten aan te maken.
- Onderhandelen vaak niet, meestal kan je wel (een waardebon voor) een nieuwe keuken of badkamer ofzo uitslepen
- Erfpacht heeft geen risico's tenzij je ooit iets gaat doen die ingaat tegen het toegestane gebruik of indien je iets gaat doen die de waarde van de grond zou vermeerderen.

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31
Kju schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:15:
- Zelf laten taxeren en vragen om een realistisch te verwachten opbrengst bij verkoop rekening houdend met de concurrentie van het andere woco-aanbod in de buurt. De huidige taxateur heeft de marktwaarde voor zijn eigen opdrachtgever getaxeerd in de ideale situatie onder ideale omstandigheden. Ik taxeer regelmatig voor kopers van corporatiewoningen en guess what: doordat die woco's woningen goedkoper verkopen daalt de waarde van de niet-corporatiewoningen in de buurt want die worden vrijwel onverkoopbaar ;) Ik zou daarom ook erg uitkijken met het kopen van een woning in de buurt met veel corporatiewoningen, tenzij ik zeker weet dat ik er nog 20 of 30 jaar blijf zitten.
Thanks voor je reactie! Wij willen er zeker nog een tijd blijven wonen (anders zouden we wel blijven huren en het is perfect voor een gezin met 2 kinderen) en ook is het zo dat er maar een beperkt aantal huizen in onze directe omgeving woco huizen zijn (6 in 1 rijtje) en dat er van de gemeente maar een beperkt aantal huizen in de wijk verkocht mogen worden omdat er een minimum % woco huizen moet blijven.

Ik denk dat de taxatie prijs al wel redelijk vast ligt inderdaad, want we hebben al een globale prijs gekregen van de makelaar (die ook taxateur is) en het zou mij heel erg verbazen als het daar veel van af zou wijken. Heb je nog tips waar we op moeten letten als we een taxateur inschakelen en wat zou dat in jouw optiek mogen kosten (ik heb altijd het idee dat die makelaars wereld nogal klein en dichtgetikt is, dus dat het nog niet gezegd is dat ik dan wel een onafhankelijke waarde krijg).

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:01
Vanmorgen verkoopgesprek en daarna een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur gehad, was ook de eerste keer voor ons. Het duizelt nog steeds :D Conclusie is dat het project wat we op het oog hebben gefinancierd moet kunnen worden met maandlasten die voor ons op een acceptabel niveau zitten (over 10 jaar zouden we betalen waar we nu aan huur op zitten die jaarlijks met 4.5% stijgt).
Binnenkort nog 2 andere instanties aandoen om eens te zien wat die zeggen en in de tussentijd alles laten bezinken en de documentatie van het project goed doornemen om te bekijken of het willen doorzetten. Gelukkig hebben we, met frisse tegenzin van de makelaar, de tekenafspraak over onze vakantie heen kunnen tillen en nog 5 weken de tijd dus dat is wel fijn. Spannend allemaal!

[ Voor 15% gewijzigd door Southern Sun op 14-08-2014 13:46 ]

• Sumerechny

Sumerechny

Nou..dat ging beter dan verwacht. Veel beter...zoveel beter dat ik een beetje achterdochtig ben O-) .

Het loon waar ik tot nu toe telkens zelf de mogelijk hypotheek berekende op internet was van één werkgever. Dit omdat ik bij mijn tweede een vast 0-uren contract heb en dit jaar vrijwel niks verdient heb omdat ik zelf werk heb afgehouden i.v.m. mijn lopende studie....

Nu blijkt dat ik dit 0-uren contract tóch kan aandragen als een gemiddelde van de afgelopen drie jaar (?) waarna de hypotheek als een malle omhoog schoot! Ik ben een beetje terughoudend maar het lijkt erop dat we kunnen doorzetten...hoe dan ook gaan we dat doen :)

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:20
Na maanden (zo niet jaren...) hier meelezen en zoeken op de huizenmarkt zojuist dan eindelijk het laatste verlossende telefoontje gehad: hypotheekaanvraag is goedgekeurd.

Waarschijnlijk niet het maximale uit de onderhandelingen gesleept, aangezien wij de eerste bezichtigers waren en de woning nog geen week op de markt was, maar toch tevreden met het resultaat: een zo goed als kant en klare woning met ruime tuin en garage. :) Wat dat betreft hoeft er eigenlijk niet geklust te worden en kunnen we er straks zo in.
Moet eerlijk zeggen dat ik me het hele proces veel ingewikkelder had voorgesteld. Ondanks de vakantieperiode is alles (van eerste bod tot finaal akkoord) in ons geval ruim binnen een maand geregeld.

Dit was van alle woningen die we hebben bekeken (en dat zijn er zeker 20 geweest) één van de weinigen die wat afwerking betreft een uitermate positieve indruk achter liet. Dat was ons slechts 1x eerder overkomen en die woning werd net voor onze neus verkocht... Viel me eigenlijk best tegen in deze prijsklasse (+/- 200k, regio Nijmegen / Arnhem / land van Maas en Waal). Of ben ik dan gewoon te veeleisend? :?
Wat me ook opviel was de totaal verschillende houding die de diverse (verkoop)makelaars hebben tijdens een bezichtiging. Van ons ongeïnteresseerd zo snel mogelijk het huis doorjagen tot lekker relaxed de tijd nemen en na afloop een praatje over een totaal ander onderwerp aanknopen.

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
De makelaars(2) die ik steeds tegen kom in mijn regio tot nu toe staan er een beetje bij en weten niks. Op elke vraag die ik stel krijg ik het antwoord 'ja dat zou kunnen' en als variatie hierop soms ' dat moet ik even navragen'. Ik heb me hier zeer over verbaasd.

• Sumerechny

Sumerechny

Nico111 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:38:
De makelaars(2) die ik steeds tegen kom in mijn regio tot nu toe staan er een beetje bij en weten niks. Op elke vraag die ik stel krijg ik het antwoord 'ja dat zou kunnen' en als variatie hierop soms ' dat moet ik even navragen'. Ik heb me hier zeer over verbaasd.
Merijn. schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:33:
Wat me ook opviel was de totaal verschillende houding die de diverse (verkoop)makelaars hebben tijdens een bezichtiging. Van ons ongeïnteresseerd zo snel mogelijk het huis doorjagen tot lekker relaxed de tijd nemen en na afloop een praatje over een totaal ander onderwerp aanknopen.
Dat verhaal van de makelaars komt ons ook bekend voor. We hebben vorige week ook twee huizen bekeken waarvan één een beetje 'help mijn man is klusser' over kwam. De makelaar van dat huis had er volgens mij ook flink de zeik in. Overal lag gereedschap alles was half af en hij stond daar met z'n dikke volvo en mooie pak ons dat huis proberen te slijten :+ . "Meneer houdt niet zo van opruimen" wist hij nog netjes te vertellen terwijl hij ons de garage liet zien die letterlijk uitpuilde van de zooi :'(.

De andere makelaar was heel vriendelijk, wilde ook graag weten waar we vandaan kwamen (dat wilde de verkoper wel graag weten :P ) en had alle tijd voor ons. Weer een andere makelaar raakte ineens met mijn vrouw aan de praat over paardrijden, ook grappig :) .

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb twee makelaars meegemaakt en eentje was echt een broekje die volgens mij een van z'n eerste openhuizen deed. Wist niet heel veel te vertellen over het huis en kon niet alles beantwoorden. De andere was een relaxte kerel die wel aardig wat kon vertellen, ons rustig de tijd gaf en eerlijk aangaf wat hij wel en niet wist.
Beiden waren niet pushy en probeerden niet de woning aan te splitsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
Ik heb 2 keer de sleutel gehad, of ik hem 400 meter verderop bij het kantoor wilde afgeven als ik klaar was :+

Ideaal.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik heb nog een financieel vraagje met betrekking tot aflossing van de hypotheek, maar ik kan geen topic vinden waar het er hier echt over gaat. Wij hebben een huis gekocht, wat bestaat uit: 30% schenking, € 30% bancaire lineaire lening, 40% annuïtaire onderhandse lening bij de ouders.
Van de belastingdienst krijgen wij jaarlijks een X bedrag terug en van mijn ouders krijgen we dit ook (de afgesproken rente -/- hun eigenlijke spaarrente).

Omdat wij dus 2x in het jaar een fors bedrag krijgen, vraag ik mij of het mogelijk is om een spaarrekening te openen om hier de grote bedragen op te zetten + een maandelijkse storting van onze gezamenlijke rekening en vervolgens wordt de hypotheek weer van deze rekening betaald.

Mensen bekend met deze constructie, om de hypotheek niet via een gezamenlijke betaalrekening, maar echt een aparte rekening te laten lopen? Naar mijn weten kan je vaak van een spaarrekening geen directe betalingen verrichten aan derden en moet dit naar een 'eigen' hieraan gekoppelde rekening.

En je zou inderdaad kunnen zeggen. Waarom los je niet meteen af na die grote ontvangsten want je betaalt immers meer rente dan je krijgt. Dat klopt. Maar wij weten, als wij in januari de terugschenking krijgen, niet of wij dit geld onverhoopt in april nodig hebben. En wij krijgen ongeveer om het half jaar een bedrag terug (januari terugschenking en mei-juli van de BD) en willen dit eigenlijk overlappen door het geld even aan te houden en niet meteen af te lossen.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:10:
Ik heb nog een financieel vraagje met betrekking tot aflossing van de hypotheek, maar ik kan geen topic vinden waar het er hier echt over gaat. Wij hebben een huis gekocht, wat bestaat uit: 30% schenking, € 30% bancaire lineaire lening, 40% annuïtaire onderhandse lening bij de ouders.
Van de belastingdienst krijgen wij jaarlijks een X bedrag terug en van mijn ouders krijgen we dit ook (de afgesproken rente -/- hun eigenlijke spaarrente).

Omdat wij dus 2x in het jaar een fors bedrag krijgen, vraag ik mij of het mogelijk is om een spaarrekening te openen om hier de grote bedragen op te zetten + een maandelijkse storting van onze gezamenlijke rekening en vervolgens wordt de hypotheek weer van deze rekening betaald.

Mensen bekend met deze constructie, om de hypotheek niet via een gezamenlijke betaalrekening, maar echt een aparte rekening te laten lopen? Naar mijn weten kan je vaak van een spaarrekening geen directe betalingen verrichten aan derden en moet dit naar een 'eigen' hieraan gekoppelde rekening.

En je zou inderdaad kunnen zeggen. Waarom los je niet meteen af na die grote ontvangsten want je betaalt immers meer rente dan je krijgt. Dat klopt. Maar wij weten, als wij in januari de terugschenking krijgen, niet of wij dit geld onverhoopt in april nodig hebben. En wij krijgen ongeveer om het half jaar een bedrag terug (januari terugschenking en mei-juli van de BD) en willen dit eigenlijk overlappen door het geld even aan te houden en niet meteen af te lossen.
Je zou Knab kunnen overwegen. Het is niet precies wat je zoekt, maar ze hebben een service waarbij je een roodstand automatisch kan aanvullen van je spaarrekening. Je kan dan de teruggaves op die spaarrekening zetten, en je hypotheek van de betaalrekening laten afboeken. Staat dat geld niet op de betaalrekening (die ook rente geeft trouwens), dan wordt het automatisch van je spaarrekening aangevuld als je dat instelt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Waarom niet ook een betaalrekening met een PO van spaar naar betaal? 1 keer instellen en je bent er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Avinator88 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:05:
Waarom niet ook een betaalrekening met een PO van spaar naar betaal? 1 keer instellen en je bent er van af.
Zat ook aan een periodieke overbooking te denken. Maar als je het gewoon maandelijks van onze privé rekeningen stort naar gezamenlijke en vanuit daar het hypotheekbedrag naar weer een aparte rekening, is het minder gedoe dan een potje opbouwen op een aparte spaarrekening om vervolgens de betaalrekening aan te vullen. Ach, het is iets meer rompslomp om het vooraf in te stellen en bij te houden, maar kan inderdaad prima. Maar ik dacht, misschien is er nog een makkelijkere manier.

En het idee van Knab gaat hem niet worden. Heb laatst al bij die bank gekeken, hoge rente, maar ook vooral hoge kosten. En zodra het woordje rood er in staat haak ik al af :+

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:30:
En het idee van Knab gaat hem niet worden. Heb laatst al bij die bank gekeken, hoge rente, maar ook vooral hoge kosten. En zodra het woordje rood er in staat haak ik al af :+
Het idee was juist dat je roodstand voorkomt, maar je moet het zelf weten, het was maar een suggestie.Ze hebben een poosje geleden wel het e.e.a. veranderd aan het aanbod, dus wellicht nog eens kijken. Ik heb bij ING wel gevonden hoe ik periodiek kan inleggen op een spaarrekening, maar niet hoe je periodiek zou kunnen opnemen trouwens. Wellicht dat dat bij andere banken makkelijker gaat.

* ATS heeft geen enkel belang in/bij Knab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
ATS schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:08:
[...]

Het idee was juist dat je roodstand voorkomt, maar je moet het zelf weten, het was maar een suggestie.Ze hebben een poosje geleden wel het e.e.a. veranderd aan het aanbod, dus wellicht nog eens kijken. Ik heb bij ING wel gevonden hoe ik periodiek kan inleggen op een spaarrekening, maar niet hoe je periodiek zou kunnen opnemen trouwens. Wellicht dat dat bij andere banken makkelijker gaat.

* ATS heeft geen enkel belang in/bij Knab
Ik heb volgens mij 2 weken geleden eens zitten kijken voor de lol waar nu de hoogste spaarrente was en Knab was echt verruit de beste hierin. Alleen die kosten periodiek was niet normaal.... € 5 per maand ofzo, wat de extra rente die je krijgt, compenseert in de kosten...

/me RickvN bekijkt de site van Knab en ziet dat het basispakket 1,75% geeft en € 0,- kost. En vraagt zich daarom af waar het addertje onder het gras zit...

En anders zondag maar eens in verschillende banken verdiepen met rentes en evt. automatische betalingen. Anders nemen we gewoon een extra spaarrekeningen waarbij we verschillende PO's gaan aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door RickvN op 15-08-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02

Rmg

ninjazx9r98 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:14:
[...]

Dat ze het nog nooit meegemaakt hebben betekent niet dat het onmogelijk is ;)
Misschien moet je ze eens de vraag stellen of ze bereid zijn om de restschuld aan jou te vergoeden als de NGH dat weigert vanwege het verzwijgen van een studieschuld en of ze dat ook nog zwart op wit willen zetten?
Of probeer sowieso zwart op wit van hun een verklaring te krijgen dat het verzwijgen geen probleem is in plaats van mondelinge uitspraken waar je niets mee kan.
Vervelende is tenslotte dat het jouw en niet hun probleem is als je aanspraak wilt/moet maken op de NHG en dit vervolgens afgewezen wordt.
Natuurlijk gaat de adviseur je dat niet zwart op wit geven. Hij zal ook aangeven dat je realistisch gezien NHG neemt voor de rentekorting en niet voor het geval dat je aanspraak moet maken erop. Sowieso zal de NHG alles overhoop halen om niet te hoeven betalen. Wel of geen studieschuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:20

koku

Tnet Devver
Mijn vrouw en ik hebben afgelopen dinsdag een bod gedaan op een huis. Eerst gebeld, maar de verkoopmakelaar die dat huis beheert is op vakantie. Z'n collega vroeg om alles op de mail te zetten (bod via telefoon verder ook niet genoemd). Dinsdagochtend dus het bod via e-mail uitgebracht (ongeveer 12.5% onder de vraagprijs). Nu drie dagen verder hebben we nog niks gehoord. M'n vrouw wil graag even bellen hoe het zit. Ik denk dat we beter gewoon niks kunnen doen en afwachten om niet te eager over te komen. Wat denken jullie? Is dat de tactiek van de makelaar en wat is eigenlijk gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bellen kan prima. Dit soort zaken zijn belangrijk (iig voor jou), dus dan mag je verwachten dat er adequaat op gereageerd wordt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

koku schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:53:
Mijn vrouw en ik hebben afgelopen dinsdag een bod gedaan op een huis. Eerst gebeld, maar de verkoopmakelaar die dat huis beheert is op vakantie. Z'n collega vroeg om alles op de mail te zetten (bod via telefoon verder ook niet genoemd). Dinsdagochtend dus het bod via e-mail uitgebracht (ongeveer 12.5% onder de vraagprijs). Nu drie dagen verder hebben we nog niks gehoord. M'n vrouw wil graag even bellen hoe het zit. Ik denk dat we beter gewoon niks kunnen doen en afwachten om niet te eager over te komen. Wat denken jullie? Is dat de tactiek van de makelaar en wat is eigenlijk gebruikelijk?
Had je bod een tijdslimiet? (niet dat het veel uitmaakt)
Makelaars zijn op vakantie, verkopers zijn op vakantie, kopers gaan op vakantie en dat maakt het lastig onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

koku schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:53:
Ik zou gewoon even bellen, vragen of de mail is aangekomen. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een makelaar even bevestigd dat een mail goed is binnengekomen en dat hij deze doorzet naar de verkoper. Hij hoeft er totaal niet inhoudelijk op in te gaan maar puur een bevestiging van goede ontvangst.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku

koku

Tnet Devver
Bedankt, zo maar even bellen dan. Er zat geen tijdslimiet op het bod trouwens.

Edit: Net even gebeld en ze hadden het bod inderdaad ontvangen. Ze hebben het alleen erg druk en zijn veel buiten de deur, dus daarom is het blijven liggen. Beetje vreemd vind ik dat, hoeveel tijd kost het om even te overleggen met de bewoners en dan weer contact op te nemen... Misschien dat 1 van de andere makelaars die woning nog moet bekijken oid... Zal wel na het weekend worden, jammer...

[ Voor 71% gewijzigd door koku op 15-08-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zou de kopersmarkt langzaam aan het overhellen zijn naar een verkopersmarkt :) (even wat olie op het vuur ...) Zonder gekheid ik zie het ook om me heen. Makelaars die 60 uur en meer op pad zijn, woningen die snel en soms weer boven de vraagprijs verkocht worden. Ook het aantal hypotheekaanvragen stijgt enorm en zelf zitten we te kijken naar extra personeel. Dit zie je ook bij banken etc terug waar de afdelingen langzaam weer groeien.

kan ik deze opmerking ook in het huizenmarkt bubbel topic zetten zonder met hooivorken achtervolgt te worden ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, als het zo is dan heb ik net op het juiste moment gekocht :P

Nu nog hopen dat alles goedkomt, want het is nog niet 100% akkoord allemaal. We zijn nog druk bezig met de bank om alles te regelen. Hypotheekofferte en alles is binnen, dus die moet nog getekend worden en met alle stukken aangetekend terug worden gestuurd.

Dan volgt de acceptatiefase.. qua ORV is van onze kant alles reeds geregeld, maar wachten we ook nog op de acceptatie.

Mocht de ORV geaccepteerd worden dan zitten we redelijk safe en zou het goed moeten komen.

En bij de bank gaat helaas ook iedereen op vakantie. Ik ben blij dat we de ontbindende voorwaarden van begins af aan wat langer hebben gedaan (8 ipv 6 weken). We zijn sowieso al een weekje kwijt door de vakanties denk ik.

Voor de rest heb ik de afgelopen tijd heel wat geleerd over een ORV kruislings afsluiten, hoe een verpandingsakte is opgesteld, en het nut van een partnerverklaring. Het is wel bizar hoeveel tijd overal in gaat zitten, maar ja. We willen alles gewoon goed regelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 15-08-2014 15:04 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ray schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:33:
zou de kopersmarkt langzaam aan het overhellen zijn naar een verkopersmarkt :) (even wat olie op het vuur ...) Zonder gekheid ik zie het ook om me heen. Makelaars die 60 uur en meer op pad zijn, woningen die snel en soms weer boven de vraagprijs verkocht worden. Ook het aantal hypotheekaanvragen stijgt enorm en zelf zitten we te kijken naar extra personeel. Dit zie je ook bij banken etc terug waar de afdelingen langzaam weer groeien.

kan ik deze opmerking ook in het huizenmarkt bubbel topic zetten zonder met hooivorken achtervolgt te worden ? :P
Voor een zomer heb ik het abnormaal druk. Drukker dan tijdens een niet-zomer periode... Van 3 of 4 taxaties per maand ineens naar 5 of 6 per week. Meerdere malen per week een aanvraag voor aankoopbegeleiding.. Daar heb ik allemaal geen tijd voor, ik verkoop dus nee ;)
Het valt me deze week dus ook op dat het aantal verkochte woningen in een aantal wijken in Den Haag ineens hoger is dan het aantal woningen die te koop staan... :+ (maar dat kan dan wel aan de zomerperiode liggen, veel kopers wachten tot halverwege september om vlak voor het nationale open huis in de verkoop te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:20
Denk dat zeker voor de huizen waar weinig werk inzit en goed zijn afgewerkt cq "bij de tijd zijn" het inderdaad erg snel gaat in de huidige markt. Dat heb ik zelf ook gemerkt: het 'oude' aanbod bestaat eigenlijk voornamelijk nog uit huizen die of een totaal onrealistische vraagprijs hebben, of gewoon een complete renovatie vragen. -O-
Alle ogen zijn dus gericht op wat er nieuw op de markt komt. Dit zorgt er ook voor dat potentiële kopers zich opgejaagd voelen en die tactiek wordt uiteraard door de verkopende makelaars uitgebuit in de onderhandeling. Ook dat is mijn eigen ervaring: het huis dat ik nu gekocht heb, stond net een dag online en wij waren de eerste kijkers. Al toen we binnenstapten begon de makelaar met termen als "meerdere belangstellenden" , "populaire woning" en "veel waar voor je geld". In de onderhandeling werkt dat gewoon tegen je, want er werd simpelweg gezegd, dat ze dan wel op de volgende koper zouden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Koko, ik zou maandag pas bellen, anders kom je "wanhopig" over en laat je zien dat je het graag wilt hebben.

Ik geloof ook wel dat de woningmarkt langzaam op gang komt. Echter zie je nu wel duidelijk dat wanneer mensen hun woning te hoog in te markt zetten, dat die woningen veel langer te koop blijven staan in tegen stelling tot woningen die scherp de markt op komen tegen een marktconforme prijs die een veel snellere doorloop tijd hebben.

Willen verkopers echt van hun woning af? Zullen ze toch echt marktconformere vraagprijzen moeten gaan hanteren.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het moet inmiddels toch wel duidelijk zijn dat niemand meer weet wat "marktconforme prijzen" zijn.. :P

De koper:
Eergisteren een rapport opgeleverd voor een stel, die kochten een object waarvan zij dachten dat het een koopje was (zij dachten dat ze 30% onder de marktwaarde zaten) terwijl ik met moeite op hun koopsom kwam, ze hadden zich enorm verslikt in de erfpacht. En dan heb ik net genoeg speling om het op de koopsom te zetten, dus dan deed ik dat ook, kreeg ik nog commentaar ook..

De verkoper:
Vraagprijs enorm woonhuis met garage € 695.000, taxatie € 750.000 aan de onderkant van de marge (koopsom € 670.000)

De instellingen die modelwaarderapporten leveren:
Bij het woonhuis van hierboven: Calcasa € 620.000, NBWO € 423.000

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 15-08-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

*O* Vandaag de overdracht van ons nieuwe huis gehad. Alles ziet er spik en span uit; was nog even twijfel over van onze kant, omdat we het al in april gekocht hadden en tot nu (nou ja, tot gister :+ ) hebben er huurders in gezeten hebben. Je weet nooit hoe die de woning achterlaten. Maar nu de woning helemaal leeg is, ziet het er allemaal goed uit! :)

Wat betreft drukte: De verkoopmakelaar van de woning waar we vandaag de sleutels van gekregen hebben had het er ook al over. Ze doet ongeveer de helft aankoop, en ze merkt dat er al regelmatig boven de vraagprijs geboden wordt (/moet worden). Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze eerlijk is tegen ons (wij hebben 'net op het juiste moment' onze woning ruim onder de vraagprijs gekregen), maar aan haar plannen voor nieuw personeel te horen heeft ze het wel degelijk erg druk :) . Toch goed om te horen (nu we zelf niet meer in de markt zijn voor een woning :+)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mmh ik twijfel een beetje wat ik moet doen, hopelijk heeft er hier iemand wat advies;

Tijd geleden heb ik geboden op een huis, uiteindelijk zijn de onderhandelingen afgebroken door mij omdat de verkopers aangegeven hadden dat ze niet onder de 150k konden (mijn bod was 140k, ze begonnen bij 155k). Nu was ik van de week met dezelfde makelaar bij een ander huis en dan zegt ie ineens; ze hebben alles nog een doorgekeken en met geldschieters (ouders/bank) gepraat en het kan nu voor 145k als je het bod doet.

Zelf heb ik zoiets: dat hun mij maar het bod doen van 145k. De makelaar moet dat tegen de verkopers zeggen en niet tegen mij. Maar het is wel lekker handig als ik de enige ben die het bieden doet... Overigens wil ik het voor 143k wel kopen, het huis spreekt mij het meeste aan van alle die ik bezocht heb.

Verder ga ik a.s. week nog een keer met iemand naar het huis kijken en dan kan ik dus 2 dingen zeggen: Dat als ze het willen verkopen moeten hun het bod maar aan mij doen of gewoon zelf 143k bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door marshallq op 15-08-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

marshallq schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:11:
Mmh ik twijfel een beetje wat ik moet doen, hopelijk heeft er hier iemand wat advies;

Tijd geleden heb ik geboden op een huis, uiteindelijk zijn de onderhandelingen afgebroken door mij omdat de verkopers aangegeven hadden dat ze niet onder de 150k konden (mijn bod was 140k, ze begonnen bij 155k). Nu was ik van de week met dezelfde makelaar bij een ander huis en dan zegt ie ineens; ze hebben alles nog een doorgekeken en met geldschieters (ouders/bank) gepraat en het kan nu voor 145k als je het bod doet.

Zelf heb ik zoiets: dat hun mij maar het bod doen van 145k. De makelaar moet dat tegen de verkopers zeggen en niet tegen mij. Maar het is wel lekker handig als ik de enige ben die het bieden doet... Overigens wil ik het voor 143k wel kopen, het huis spreekt mij het meeste aan van alle die ik bezocht heb.

Verder ga ik a.s. week nog een keer met iemand naar het huis kijken en dan kan ik dus 2 dingen zeggen: Dat als ze het willen verkopen moeten hun het bod maar aan mij doen of gewoon zelf 143k bieden.
Uit mijn eigen ervaring: makelaars doen soms rare dingen, net zoals bij jou. Misschien is het onderdeel van hun spel. Heb zelf meegemaakt dat een makelaar voorafgaand een bezichtiging al dat aangaf dat we de woning voor bedrag x onder de vraagprijs konden kopen.

Maar om op je vraag in te gaan. Jij moet er wonen, wij uiteraard niet. Een huis kopen is (veel) emotie. Daarin moet ik makelaars gelijk geven. Een huis moet je smaak zijn en passen. Ik ben zeer praktisch en nuchter ingesteld, maar met een droomhuis in zicht ga ik een soortgelijk dilemma als jij ook tegemoet.

Stel jezelf de vraag: is het je droomhuis, waarom moet je dan het altijd het onderste uit de kan halen? Voel je, je trots of vindt je dat je faalt als je het voor 145.000 Euro koopt? Blijf bij je prijs of rechtvaardig voor jezelf een hoger bod. Het is je droomhuis dan betaal je maar wat meer. Jij moet er gelukkig zijn, anderen niet. Let ook niet teveel op marktwaarde en dat soort geneuzel. Koop een huis voor jouw doel. Blijf je er eeuwig wonen dan is waarde vermeerdering en dat soort zaken helemaal nooit voor je van toepassing. Stap over je trots. Er is niemand die zegt dat je niet opnieuw je openingsbod weer neer mag leggen :*) . Tijden veranderen en dat merk je aan de makelaar. Als het balletje door jouw bieding wederom gaat rollen en je koopt de woning et alsnog voor de prijs die je maximaal wilt betalen zijn jij en de verkopers gelukkig. Een Win-Win voor iedereen.

[ Voor 13% gewijzigd door DerKleinePunkt op 15-08-2014 21:06 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Een paar uur geleden hebben we allebei onze handtekening gezet onder de papieren voor een hypotheek. de 26e gaan we naar de notaris en dan is als het goed is per 19 september het huis van ons *D.

Moet zeggen dat het voor ons gevoel in Duitsland behoorlijk rap gaat. Geen wekenlang gedoe met de bank over de hypotheek, etc. etc. Binnen een week of 3 hebben we alles geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

De_Bastaard schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:05:
Een paar uur geleden hebben we allebei onze handtekening gezet onder de papieren voor een hypotheek. de 26e gaan we naar de notaris en dan is als het goed is per 19 september het huis van ons *D.

Moet zeggen dat het voor ons gevoel in Duitsland behoorlijk rap gaat. Geen wekenlang gedoe met de bank over de hypotheek, etc. etc. Binnen een week of 3 hebben we alles geregeld :)
Gefeliciteerd! Ik zie de uitnodiging voor de housewarming graag tegemoet :+ Gaan jullie wonen in een Duitse buurt of een Nederlandse kolonie?

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Metalfreak schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:38:
Vanavond weer bij een huis kijken, maar daar overwegen we een uitbouw aan als het huis interessant is. Hoe zit dat eigenlijk met financieren binnen de hypotheek? Je kunt toch alleen maar hypotheek extra krijgen over de waardevermeerdering, toch?

Heeft iemand enig idee wat zoiets zou gaan kosten? Het gaat dan om een uitbouw van 2,5 x 5m ongeveer, bakstenen ombouw, schuifpui en dan een volledig nieuwe keuken. (wat eigenlijk zonde is, gezien de keuken die pas uit 2010 is, maar wel erg klein) Is 30.000 te optimistisch gerekend?
Een keuken uit 2010 die helemaal goed is vervangen... Kapitaalvernietiging. En zo'n uitbouw waarvoor je extra moet lenen (want het geld heb je w.s. niet). Begin er toch niet aan...
Als je het een leuk huis vindt en je kan het betalen koop het en kijk er eens een jaartje tegenaan en laat het even zo. En ook in een kleine keuken kun je prima koken, zoals in een kombuis van een schip.
Al die plannen en ambities met geleend geld in deze tijd. Probeer tevreden te zijn met wat je koopt en voorlopig mis je zo'n uitbouw echt niet. Dat zou je kunnen overwegen als je het makkelijk kan betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 15-08-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DerKleinePunkt schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:58:
[...]

Uit mijn eigen ervaring: makelaars doen soms rare dingen, net zoals bij jou. Misschien is het onderdeel van hun spel. Heb zelf meegemaakt dat een makelaar voorafgaand een bezichtiging al dat aangaf dat we de woning voor bedrag x onder de vraagprijs konden kopen.

Maar om op je vraag in te gaan. Jij moet er wonen, wij uiteraard niet. Een huis kopen is (veel) emotie. Daarin moet ik makelaars gelijk geven. Een huis moet je smaak zijn en passen. Ik ben zeer praktisch en nuchter ingesteld, maar met een droomhuis in zicht ga ik een soortgelijk dilemma als jij ook tegemoet.

Stel jezelf de vraag: is het je droomhuis, waarom moet je dan het altijd het onderste uit de kan halen? Voel je, je trots of vindt je dat je faalt als je het voor 145.000 Euro koopt? Blijf bij je prijs of rechtvaardig voor jezelf een hoger bod. Het is je droomhuis dan betaal je maar wat meer. Jij moet er gelukkig zijn, anderen niet. Let ook niet teveel op marktwaarde en dat soort geneuzel. Koop een huis voor jouw doel. Blijf je er eeuwig wonen dan is waarde vermeerdering en dat soort zaken helemaal nooit voor je van toepassing. Stap over je trots. Er is niemand die zegt dat je niet opnieuw je openingsbod weer neer mag leggen :*) . Tijden veranderen en dat merk je aan de makelaar. Als het balletje door jouw bieding wederom gaat rollen en je koopt de woning et alsnog voor de prijs die je maximaal wilt betalen zijn jij en de verkopers gelukkig. Een Win-Win voor iedereen.
Bedankt voor je lange post en veel van wat je zegt klopt inderdaad. Ik ga nu even de volgende bezichtiging afwachten en dan kijken wat ik dan doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Laatst online: 07:12
Gisteren de oplevering gehad, gelukkig alles netjes achter gelaten. Zie wel meer 'mankementen' en afwerkingsfoutjes wanneer een huis echt leeg is, maar goed, wellicht ben ik te kritisch.

Het gebeuren bij de notaris vond ik ook redelijke poppekast. Kerel las alles met een monotome stem op (omdat ie het waarschijnlijk al 1000x gedaan heeft) in onbegrijpelijk Nederlands waar niks van te verstaan was. Stond gelukkig na 20 minuten weer buiten, dus met piepende bandjes naar huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
DerKleinePunkt schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:07:
[...]

Gefeliciteerd! Ik zie de uitnodiging voor de housewarming graag tegemoet :+ Gaan jullie wonen in een Duitse buurt of een Nederlandse kolonie?
Net over de grens bij Sittard. Er wonen wat Nederlanders in de straat, maar ook zeker wat Duitsers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Bart2005 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:00:
[...]

Een keuken uit 2010 die helemaal goed is vervangen... Kapitaalvernietiging. En zo'n uitbouw waarvoor je extra moet lenen (want het geld heb je w.s. niet). Begin er toch niet aan...
Als je het een leuk huis vindt en je kan het betalen koop het en kijk er eens een jaartje tegenaan en laat het even zo. En ook in een kleine keuken kun je prima koken, zoals in een kombuis van een schip.
Al die plannen en ambities met geleend geld in deze tijd. Probeer tevreden te zijn met wat je koopt en voorlopig mis je zo'n uitbouw echt niet. Dat zou je kunnen overwegen als je het makkelijk kan betalen.
Tja, ik zei ook al: dat kunnen we misschien wel eerst even aanzien, maar vriendin vond het allemaal wat krap en wilde dus per se aanbouwen. Nu zijn we echter vanmorgen bij een ander huis gaan kijken en dat was net die paar vierkante meters groter, maar oogde daardoor veeeeel ruimer allemaal. Het was een huis waarvan we eigenlijk een beetje het idee hadden dat dat niets zou worden omdat de tuin te klein was, maar dat bleek behoorlijk mee te vallen :) Daar moet echter wel de badkamer van vervangen worden en de keuken had ook zijn beste tijd gehad, maar met wat nieuwe frontjes zou ik er best tevreden mee kunnen zijn. Die uitbouw van dat andere huis baarde mij ook wat zorgen omdat dat toch een hele klap geld in één keer is, een nieuwe badkamer is nog wel te overzien. (en zouden we met spaargeld kunnen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Na 3 jaar gehuurd samenwonen willen mijn vriendin en ik gaan kopen. We zijn beide inmiddels 1,5 jaar full-time aan het werk op een tweede jaarcontract en op basis van de online hypotheekberekeningen lijkt het kopen van een huis goed mogelijk.

Wij hebben een huis op het oog in een wijk waar veel ex-huur woningen worden verkocht. Deze gaan voor 170 - 175 K weg afhankelijk van de staat waarin de oud huurder e.e.a. heeft achtergelaten Dit kan zijn: helemaal leeg / kaal of in het betere geval strakke wanden, simpel laminaat en een nog goede doch simpele keuken/badkamer zoals deze in huurhuizen zitten.
Het beoogde huis is echter in 2000 gekocht en redelijk grondig opgewaardeerd. Door het wegbreken van een dragende muur is een open keuken gecreëerd met nieuwe openslaande deuren richting tuin. De moderne Bruynzeel keuken dateert van 2009 en in ditzelfde jaar zijn alle muren en plafonds strak gemaakt en voorzien van inbouwspots. Dit met als resultaat dat de woning er behoorlijk strak en naar mijn smaak bij ligt en vrijwel direct bewoonbaar is wat met mijn twee linker handen een grote pre is.

Nu vind ik het erg lastig om de gedane verbouwingen / aanpassingen (toch al snel 20 K) op waarde te schatten om zodoende met een scherp doch redelijk en onderbouwd openingsbod te komen. Om mij heen hoor ik dat e.e.a. alles behalve direct door te rekenen is in de verkoopprijs. Zou op basis van de verkoopprijzen van de overige ex-huur woningen 180 K een redelijk openingsbod zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door fabulaus op 16-08-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Huh, staat dit topic nu ook in SG?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Zo, vandaag bij de verkopers op de koffie geweest met nog wat kleine vragen. Maar daardoor kunnen we wel weer even vooruit. Geeft ook een goed gevoel om even met hun om de tafel te zitten, toch wat kleine tips gekregen waar zij bij dit huis tegenaan liepen toen zij het bouwden en wat kleine dingen afstemmen voor de oplevering :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fabulaus schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:45:
Nu vind ik het erg lastig om de gedane verbouwingen / aanpassingen (toch al snel 20 K) op waarde te schatten om zodoende met een scherp doch redelijk en onderbouwd openingsbod te komen. Om mij heen hoor ik dat e.e.a. alles behalve direct door te rekenen is in de verkoopprijs. Zou op basis van de verkoopprijzen van de overige ex-huur woningen 180 K een redelijk openingsbod zijn?
Wat is de vraagprijs? Ze zullen toch wel een indicatie hebben hoeveel zij er voor willen hebben? En je moet bieden wat jij het waard vind minus een onderhandelingsruimte. Vind jij het 190k waard? Dan kan je 180k gaan bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 16-08-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vhal schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:51:
Huh, staat dit topic nu ook in SG?
Alias ;) , of hoe de devvers dat ook noemen hier :P

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 16-08-2014 19:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier ook mensen die een huis kopen (zonder partner?)
Ik zie hier echter alleen mensen die vaak een vriendin hebben en daarmee een koop woning kopen.
Ik woon zelf in het noorden en kan in mijn eentje gewoon makkelijk een vrijstaand huis bekostigen met garage.

De vraag voor mij is... is het in het zuiden gewoon een heel ander verhaal? Is de "levens" ratio daar minder? Dus zeg maar lonen misschien 1.5x hoger maar huizen 2.5x duurder? in zo'n zin.

Ben zelf ook bezig met een 8 aantal woningen. Kijken welke eruit komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prijzen in het noorden zijn een stuk lager dan in de bewoonde wereld simpelweg omdat een stuk minder mensen in het noorden wilt wonen en daardoor zowel grondprijzen als huizenprijzen een stuk lager zijn.

Ga voor de grap eens op Funda kijken. Zoek naar een vrijstaande woning tussen de 150k en 200k met minimaal 5 kamers en een garage. Zoom dan uit tot je heel Nederland in beeld hebt. Dan zie je een prachtige sliert van het noorden via het oosten naar Limburg lopen. Daar zijn genoeg van zulke woningen te koop. In de randstad? Amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Laatst online: 07:12
En er zijn toch genoeg mensen die een huis zonder partner kopen? Ik heb ook alleen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:31
Ik ben bezig met het kopen van een appartement, zonder vriendin.
De huizenprijzen zijn hier een stuk hoger.
Het appartement is een voormalig huur appartement, is gestript en opgeknapt. De vraagprijs was 149000 voor 49m2. Het appartement ligt vlakbij het westerpark in Amsterdam. Mijn loon is niet hoger of lager dan dat van iemand anders die in een andere regio woont, aangezien ik voor defensie werk.
Lang verhaal kort, minder huis voor meer geld. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 21:57
cooper87 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:39:
En er zijn toch genoeg mensen die een huis zonder partner kopen? Ik heb ook alleen gekocht.
Vrijstaand met een garage niet zo heel veel toch lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dcl! schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:53:
[...]

Vrijstaand met een garage niet zo heel veel toch lijkt me ;)
Maar het is toch niet zo gek dat de samenstelling van je huishouden direct invloed heeft op je wensen.

Als single zou ik misschien wel een Penthouse overwegen in Rotterdam bijvoorbeeld, terwijl met een gezin je misschien eerder in een dorp er net naast een villa wilt. En die dubbele garage is ook een beetje onzinnig, of je moet in de fase zijn dat je al een (of twee) 'extra' auto('s) hebt voor de fun. Die overigens dan net zo goed onder in de parkeerkelder van je penthouse kunnen staan.

Maar er zijn nog genoeg mensen die nu een huis kopen op 1 salaris, met of zonder 'aanhang', vrijstaand of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Tsurany schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:35:
Prijzen in het noorden zijn een stuk lager dan in de bewoonde wereld simpelweg omdat een stuk minder mensen in het noorden wilt wonen en daardoor zowel grondprijzen als huizenprijzen een stuk lager zijn.

Ga voor de grap eens op Funda kijken. Zoek naar een vrijstaande woning tussen de 150k en 200k met minimaal 5 kamers en een garage. Zoom dan uit tot je heel Nederland in beeld hebt. Dan zie je een prachtige sliert van het noorden via het oosten naar Limburg lopen. Daar zijn genoeg van zulke woningen te koop. In de randstad? Amper.
Ouch, hier in het noorden is ook nog enigszins bewoond hoor ;) . Maar het is rond Groningen al bijzonder. Ten noorden van de stad verkoopt het zeer slecht en is alles een stuk goedkoper, ten zuiden is het alweer anders.

Nou spelen de 'gas aardbevingen' daar natuurlijk wel een rol in en het feit dat je 'om' Groningen heen moet als je naar het zuiden/westen/oosten van NL wil.

Ik zeg verhuizen en in het N/O/Z een baan zoeken :+ , qua woning heb je volgens mij veel meer ruimte en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:50:
[...]

Maar het is toch niet zo gek dat de samenstelling van je huishouden direct invloed heeft op je wensen.

Als single zou ik misschien wel een Penthouse overwegen in Rotterdam bijvoorbeeld, terwijl met een gezin je misschien eerder in een dorp er net naast een villa wilt. En die dubbele garage is ook een beetje onzinnig, of je moet in de fase zijn dat je al een (of twee) 'extra' auto('s) hebt voor de fun. Die overigens dan net zo goed onder in de parkeerkelder van je penthouse kunnen staan.

Maar er zijn nog genoeg mensen die nu een huis kopen op 1 salaris, met of zonder 'aanhang', vrijstaand of niet.
Aan de andere kant, ik kan ook begrijpen dat iemand liever een vrijstaand huis heeft, en ook van tuinieren houdt enzo. En dan zit je wel vast aan een huis waar je veel te veel ruimte in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Sissors schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:33:
[...]

Aan de andere kant, ik kan ook begrijpen dat iemand liever een vrijstaand huis heeft, en ook van tuinieren houdt enzo. En dan zit je wel vast aan een huis waar je veel te veel ruimte in hebt.
Een vrijstaand huis betekend niet per definitie een groot huis. Wij kijken nu een jaar een beetje rond in onze prijs categorie (190k ongeveer). Vrijstaande huizen zijn dan ongeveer 100m2 rond Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TheGhostInc schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:50:
[...]
Die overigens dan net zo goed onder in de parkeerkelder van je penthouse kunnen staan.
Maar daar kun/mag je er niet aan sleutelen. Dat kan in die dubbele garage wel :)

Al zou ik alleen zijn, ik ben helemaal klaar met appartementjes :r

We hebben nu een huis gezien dat we interessant vinden, maar we vragen ons af wat we willen bieden. We zien via miljoenhuizen.nl dat het in 2009 voor 209000 te koop heeft gestaan en nu staat het voor 223000 te koop. In die tussentijd is er echter helemaal niets gebeurd aan het huis. Badkamer moet vervangen worden en keuken is nog de standaardkeuken van het huis. (die overigens met weinig kosten te moderniseren is en dat voldoet de komende jaren wel) Verder is de staat van onderhoud wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Metalfreak schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:50:
[...]

Maar daar kun/mag je er niet aan sleutelen. Dat kan in die dubbele garage wel :)

Al zou ik alleen zijn, ik ben helemaal klaar met appartementjes :r
Mag ik vragen waarom? Ik ben zelf nu ook in het stadium dat ik waarschijnlijk zeer spoedig mijn eerste woning ga kopen, en dat wordt waarschijnlijk wel een appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Mag ik vragen waarom? Ik ben zelf nu ook in het stadium dat ik waarschijnlijk zeer spoedig mijn eerste woning ga kopen, en dat wordt waarschijnlijk wel een appartement.
Ik vind het eigenlijk raar. Het wisselen van een koopwoning kost veel geld. Zou je dit geld niet willen besparen om in 1x in een fatsoenlijk gezinswoning te gaan? Appartementen vind ik persoonlijk echt iets om te huren. Als tijdelijke woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:39:
[...]

Ik vind het eigenlijk raar. Het wisselen van een koopwoning kost veel geld. Zou je dit geld niet willen besparen om in 1x in een fatsoenlijk gezinswoning te gaan? Appartementen vind ik persoonlijk echt iets om te huren. Als tijdelijke woning.
Maar er zijn ontzettend veel locaties waar je eigenlijk alleen een appartement kunt krijgen. Als je dus graag 'ergens' op een vrij specifieke locatie wilt wonen (ik noem een: A'dam 'binnen de ring', maar ongetwijfeld geldt dit voor andere steden net zo goed), en huur is (vaak) out of the question, waarom zou je dan geen appartement kopen? Let wel: Een appartement is niet altijd 50m2 met 1 of 2 slaapkamers en een balkonnetje van 4m2 ;)

Bovendien: Gezinswoning en appartement zijn niet mutually exclusive :)

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 17-08-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Sissors schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Dat mag zeker :) Het gebrek aan plaats stoort me, weinig privacy doordat je aan alle kanten mensen om je heen hebt, asociaal gedrag van je buren (o.a. algemene ruimtes als opslagplaats toeëigenen), op een zonnige dag niet lekker even de tuin in kunnen lopen maar vast zitten aan je balkon, je auto nooit bij je woning hebben staan, dus (zware) dingen moeten altijd nét te ver gesleept worden, je moet altijd trappen op, veel geluiden door deuren op de galerij en het pand is nooit echt van jou. (stel je zou bijvoorbeeld zonnepanelen willen plaatsen, dan moet je meteen met een VVE gaan overleggen) Het is dat ik hier huur, maar geen haar op mijn hoofd dat er over denkt om ooit nog een appartementje te kopen.

Kijk, het is natuurlijk heel persoonlijk, maar zelf ben ik er écht he-le-maal klaar mee na bijna 9 jaar hier gewoond te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47

Dido

heforshe

Dat is best wel Nederlands, inderdaad. Een degelijke woning is op zijn minst een rijtjeshuis.

Terwijl mensen elders juist graag een appartement kopen, ook met een gezin. Ten eerste speelt locatie een rol - als je centraal (in een stad) wilt zitten (en dan bedoel ik nbiet Nedelrandse "towns" als A'dam, maar echte steden, dan heb je weinig te kiezen behalve appartementen. Ten tweede, al zou eigen grond en meerdere verdiepingen beschikbaar zijn, veel mensen zien absoluut de meerwaarde er niet van om zich blauw te betalen aan woonlasten.
In Nederland vinden we het vrij normaal dat we een derde van ons inkomen aan wonen besteden, maar in veel landen is 10% al veel. Je kunt zoveel leukere of verstandigfere dingen doen met dat geld!

Het is een opvallende eigenschap van de Nederlander :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

De huidige overdrachtsbelasting helpt daarbij wel.

Maar als ik voor mij simpelweg kijk naar de kosten van huren tov kopen, dan is voor mijn situatie kopen heel veel goedkoper, en ook nog eens veel meer keuze. (Overigens kleinste wat ik nu op het oog heeft is zo'n 90m2, grootste is maisonnette met dakterras bijvoorbeeld).

Voor hetzelfde geld zou ik wel een gezinswoning kunnen kopen, maar de kwaliteit is dan een stuk minder van wat je krijgt (logisch ook), je krijgt meer ruimte, maar zolang ik in mijn eentje woon is dat ook niet iets wat ik echt nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 19:27
Afgelopen maandag huis/appartement bezichtigd, uit 2012. Oa daarom neem ik geen aankoopmakelaar in de hand. Vraagprijs 235k, ik ga maandag 210k bieden denk ik :). Morgen ook nog kijken bij een andere woning in dezelfde wijk.

Overigens ook bij de Hypotheker geweest, vraagt 3k voor advies en afsluit (excl. notariskosten) belachelijk. Ook fijn dat ik dit bedrag uit het dienstverleningsdocument moest vernemen en hij dit niet vermeldde in het oriëntatiegesprek.

[ Voor 6% gewijzigd door no11 op 17-08-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Tsurany schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:28:
[...]

Wat is de vraagprijs? Ze zullen toch wel een indicatie hebben hoeveel zij er voor willen hebben? En je moet bieden wat jij het waard vind minus een onderhandelingsruimte. Vind jij het 190k waard? Dan kan je 180k gaan bieden.
De vraagprijs is 204.000 dus met een bod van 180 denk ik een heel redelijk openingsbod te doen. Nu ik de bezichtiging even op me heb laten inwerken realiseer ik me dat er toch nog wel het e.e.a. aan het huis zal moeten gebeuren alvorens het afdoende naar wens is.

[ Voor 33% gewijzigd door fabulaus op 17-08-2014 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Het is al even geleden dat ik hier om advies vroeg aangaande ons eerste oriënterende hypotheek gesprek, dus ik dacht ik laat ook weer eens even wat horen :)

Het gesprek (bij de Rabo) ging erg goed, hele aardig vrouw die ruim de tijd voor ons heeft genomen (1,5 uur). We hebben een berekening gemaakt ervan uitgaande dat ik geen intentieverklaring zou kunnen krijgen en één met een intentieverklaring. En dat verschil is echt wel groot! :o zo'n 70.000 euro verschil tussen die twee... Nou ga ik er vanuit dat ik wel een verklaring kan krijgen (ik mag ook de komende drie jaar op kosten van de baas gaan studeren dus houden willen ze me wel), maar het is wel fijn om te weten wat het verschil is :)

Met die kennis zijn we nu dus al een aantal weekjes rustig wat huizen op Funda aan het bekijken en rijden we ook wat langs huizen om de wijk te bekijken etc. Dus nu wordt ons langzaamaan steeds duidelijker wat wel en niet belangrijk is en welke dingen we iig willen. Zo zijn we er tot onze eigen verbazing achter gekomen dat we toch liever een groter huis willen hebben dan dat we in de stad willen wonen ;)

Anyway, komende donderdag en vrijdag hebben gaan we twee huizen bezichtigen die ons wel erg zijn opgevallen. Rond dezelfde prijs, qua grootte redelijk vergelijkbaar, maar wel in twee verschillende wijken.
Het ene huis heeft ook een tuin op het noorden (jammer!), wel een hele nieuwe keuken helemaal in onze stijl. Maar wel een kleine badkamer (douchen in bad) en een vaste trap naar de zolder. Terwijl de tweede een mooie tuin op het zuiden heeft met een gloednieuwe, ruime badkamer en een wat kleinere (maar wel nette) keuken, maar dan wel een vlizotrap naar zolder.

Maar eens even zien wat we er in het echt van vinden, ik ben heel benieuwd ;)

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is natuurlijk helemaal wat jullie smaak is hoor, maar toch mijn two cents :P
DaMei schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:51:
Het ene huis heeft ook een tuin op het noorden (jammer!),
Vind je zon in de tuin erg belangrijk? Dan hier direct afhaken, want de richting van de zon ga je niet veranderen :P ... Een huis kun je groter maken, anders inrichten, etc., maar een achtertuin op het noorden verhuis je niet zomaar naar een achtertuin op het zuiden.
wel een hele nieuwe keuken helemaal in onze stijl.
Een keuken kun je altijd voor (relatief) weinig vervangen, dus zou ik absoluut mn keuze voor een huis niet van laten afhangen :)....
Maar wel een kleine badkamer (douchen in bad)
... maar een kleine badkamer zal altijd klein blijven (als je niet wilt verbouwen tenminste)... Wij hadden altijd de stelling dat we niet in het bad willen douchen, dus liever een aparte douche dan een douche in bad. Maar wij zijn dan ook niet echte "badmensen".
maar dan wel een vlizotrap naar zolder.
Vlizo of vast hangt natuurlijk heel erg af van de bestemming (en 'dus' de rest van het huis).... Heb je al vijf slaapkamers en maar 2 kinderen dan is een vaste trap naar de zolder minder belangrijk dan wanneer je maar 2 slaapkamers hebt en 1 kind (en plannen voor een tweede) :P. Maw: Een vlizo/vaste trap an sich heeft imho weinig waarden, maar is totaal afhankelijk van de rest van de indeling :)

Succes met de vele, vele ( >:) ) toekomstige bezichtigingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:42
Ik heb een half jaar geleden een boel huizen in je buurt bekeken. Misschien dat ik je nog wat tips kan geven? (dm me anders maar met de betreffende huizen als ik een kijkje moet nemen) We zijn zelf uiteindelijk wel voor een huis op het noorden gegaan en we hebben hier tot laat in de avond de zon in de tuin en hebben hier dus absoluut geen moment spijt van gehad.(de tuin is dan ook wel redelijk diep). Ik zou veel eerder bezwaar hebben tegen een ondiepe tuin op het oosten dan een tuin op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
fabulaus schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:15:
[...]

De vraagprijs is 204.000 dus met een bod van 180 denk ik een heel redelijk openingsbod te doen. Nu ik de bezichtiging even op me heb laten inwerken realiseer ik me dat er toch nog wel het e.e.a. aan het huis zal moeten gebeuren alvorens het afdoende naar wens is.
Ik ben benieuwd hoeveel speelruimte de verkopers hebben. De vraagprijs nu lijkt wel op de vraagprijs destijds + kosten koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Ik heb via het kadaster de koopsom opgevraagd, het huis is in 2002 gekocht voor 187.000.. Ik verwacht komende week mijn bod uit te gaan brengen na een bezichtiging met een kritische en meer technische vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Metalfreak schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:54:
[...]

Dat mag zeker :) Het gebrek aan plaats stoort me, weinig privacy doordat je aan alle kanten mensen om je heen hebt, asociaal gedrag van je buren (o.a. algemene ruimtes als opslagplaats toeëigenen), op een zonnige dag niet lekker even de tuin in kunnen lopen maar vast zitten aan je balkon, je auto nooit bij je woning hebben staan, dus (zware) dingen moeten altijd nét te ver gesleept worden, je moet altijd trappen op, veel geluiden door deuren op de galerij en het pand is nooit echt van jou. (stel je zou bijvoorbeeld zonnepanelen willen plaatsen, dan moet je meteen met een VVE gaan overleggen) Het is dat ik hier huur, maar geen haar op mijn hoofd dat er over denkt om ooit nog een appartementje te kopen.

Kijk, het is natuurlijk heel persoonlijk, maar zelf ben ik er écht he-le-maal klaar mee na bijna 9 jaar hier gewoond te hebben.
Voorheen huurden wij maar dat was een appartementhok van 75m2 met twee slaapkamers annex bergruimte. Uiteindelijk werd de huurprijs dusdanig idioot hoog (lang leve de jaarlijkse 6%) dat wij een koopappartement a 98 m2 hebben gekocht. Nu met een kleine van 7 maanden oud zijn wij op zoek naar een eengezinswoning, ook omdat wij tegen zaken aanlopen die je noemt.

Had het anders gekund? Vast wel. Ik lig er niet wakker van.Al scheelt de terugkoopregeling van het huidige huis wel. Binnen drie maanden je huis gegarandeerd kwijt is fijne gedachte. Nu heb je in ieder geval de tijd om naar iets te kijken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 21:57
rik11 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:26:
[...]
We zijn zelf uiteindelijk wel voor een huis op het noorden gegaan en we hebben hier tot laat in de avond de zon in de tuin en hebben hier dus absoluut geen moment spijt van gehad.(de tuin is dan ook wel redelijk diep). Ik zou veel eerder bezwaar hebben tegen een ondiepe tuin op het oosten dan een tuin op het noorden.
Helemaal mee eens, noord of zuid zegt echt niet zoveel (alleen maar theoretisch). De praktijk: staan er veel gebouwen (dicht) om de tuin, dan kan je een diepe schaduwtuin op het zuiden hebben. Zit je redelijk vrij, kan je een heel zonnige tuin op het noorden hebben.

Ik heb een tuin bijna geheel op het noorden gehad, die echter van opzij redelijk vrij lag (west zuid van opzij) waardoor we zeer veel zon hadden, en ook de door rik11 al genoemde late avondzon vlakbij huis was heerlijk, tot begin oktober nog lekker in het zonnetje vlakbij de keuken buiten eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Vind je zon in de tuin erg belangrijk? Dan hier direct afhaken, want de richting van de zon ga je niet veranderen :P ... Een huis kun je groter maken, anders inrichten, etc., maar een achtertuin op het noorden verhuis je niet zomaar naar een achtertuin op het zuiden.
Op dit moment hebben we een appartement met aan twee kanten een tuin waar we echt nooit inzitten. Dit komt vooral omdat we echt totaal geen privacy hebben (langs de weg en meteen naast de buren waar we geen scheiding tussen mogen aanbrengen). Dus we weten nog niet of het belangrijk voor ons is, of dat we er zoals nu toch nooit gaan zitten.
Een keuken kun je altijd voor (relatief) weinig vervangen, dus zou ik absoluut mn keuze voor een huis niet van laten afhangen :)....
Eens, maar als het er inzit is dat natuurlijk wel fijn :) Het tweede huis heeft een veel kleinere en minder moderne keuken, maar we zien daar wel mogelijkheden. De buren hebben ook een kleine aanbouw aan de keuken gemaakt en een nieuwe keuken geplaatst en dat doet al heel veel voor het huis. Maar het tweede huis is wel al 10.000 duurder (vraagprijs dus hoeft niet zo te zijn maar toch...) en uitbouwen en nieuwe keuken plaatsen kost wel geld.
... maar een kleine badkamer zal altijd klein blijven (als je niet wilt verbouwen tenminste)... Wij hadden altijd de stelling dat we niet in het bad willen douchen, dus liever een aparte douche dan een douche in bad. Maar wij zijn dan ook niet echte "badmensen".
Waar. Ik heb er zelf weinig problemen mee om in bad te douchen maar m'n vriend ziet dat minder zitten. Dus voor ons is het dan de afweging dat het eerste huis een slaapkamer meer heeft en een betere keuken, maar een mindere badkamer. Waar het tweede huis een slaapkamer minder heeft, een mindere keuken (waar wel wat aan te doen valt) en juist een mooie ruime badkamer.
Vlizo of vast hangt natuurlijk heel erg af van de bestemming (en 'dus' de rest van het huis).... Heb je al vijf slaapkamers en maar 2 kinderen dan is een vaste trap naar de zolder minder belangrijk dan wanneer je maar 2 slaapkamers hebt en 1 kind (en plannen voor een tweede) :P. Maw: Een vlizo/vaste trap an sich heeft imho weinig waarden, maar is totaal afhankelijk van de rest van de indeling :)
Het tweede huis met de vlizo heeft één slaapkamer minder dan het eerste dus een slaapkamer op zolder zou fijn zijn. Aan de andere kant heeft het huis wel al drie slaapkamers en hebben wij geen kinderen (en ook niet in de planning de komende jaren) dus we zouden zeker wel even vooruit kunnen. (Het tweede huis heeft dan wel weer een speciaal washok, aparte kamer, met aansluitingen voor wasmachine en droger, wat wel leuk is).
Succes met de vele, vele ( >:) ) toekomstige bezichtigingen :P
Haha bedankt :D
Ik heb een half jaar geleden een boel huizen in je buurt bekeken. Misschien dat ik je nog wat tips kan geven? (dm me anders maar met de betreffende huizen als ik een kijkje moet nemen) We zijn zelf uiteindelijk wel voor een huis op het noorden gegaan en we hebben hier tot laat in de avond de zon in de tuin en hebben hier dus absoluut geen moment spijt van gehad.(de tuin is dan ook wel redelijk diep). Ik zou veel eerder bezwaar hebben tegen een ondiepe tuin op het oosten dan een tuin op het noorden.
We kijken op dit moment niet meer in Leeuwarden, omdat we graag meer ruimte willen hebben dan dat we voor ons geld kunnen krijgen in Leeuwarden. Dus kijken we nu voornamelijk in Drachten, aangezien ik hier ook werk en we daar meer huis voor ons geld kunnen krijgen ;)

We hebben de tuin meerdere keren bekeken en nog nooit zon gezien. Zowel 'smiddags als 'savonds is er geen zon in de voor of achtertuin. Dus het is echt wel een schaduw tuin wat dat betreft.

Pfff wat een verhaal :o

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Metalfreak schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:16:
[...]

Tja, ik zei ook al: dat kunnen we misschien wel eerst even aanzien, maar vriendin vond het allemaal wat krap en wilde dus per se aanbouwen. Nu zijn we echter vanmorgen bij een ander huis gaan kijken en dat was net die paar vierkante meters groter, maar oogde daardoor veeeeel ruimer allemaal. Het was een huis waarvan we eigenlijk een beetje het idee hadden dat dat niets zou worden omdat de tuin te klein was, maar dat bleek behoorlijk mee te vallen :) Daar moet echter wel de badkamer van vervangen worden en de keuken had ook zijn beste tijd gehad, maar met wat nieuwe frontjes zou ik er best tevreden mee kunnen zijn. Die uitbouw van dat andere huis baarde mij ook wat zorgen omdat dat toch een hele klap geld in één keer is, een nieuwe badkamer is nog wel te overzien. (en zouden we met spaargeld kunnen doen)
Ja achter die onverantwoordelijke financiele beslissingen daar zit meestal een vrouw achter.
En ze vinden nooit iets echt goed, dit moet kleiner en dat moet groter en zus moet een andere kleur en dat kost klauwen met geld (als je dat voldoende op de bank hebt is het geen probleem, maar dat is vaak niet zo).
Als je in die zaken de vrouw weet te temmen dan blijkt dat je met die dingen waarvan ze dacht dat het vervangen/anders moest na een tijdje best kunt leven en dat je dan een shitload aan geld (schuld) hebt bespaard. Houdt dit scherp in de gaten, daar heb je later een hoop plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bart2005 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:35:
[...]

Ja achter die onverantwoordelijke financiele beslissingen daar zit meestal een vrouw achter.
En ze vinden nooit iets echt goed, dit moet kleiner en dat moet groter en zus moet een andere kleur en dat kost klauwen met geld (als je dat voldoende op de bank hebt is het geen probleem, maar dat is vaak niet zo).
Als je in die zaken de vrouw weet te temmen dan blijkt dat je met die dingen waarvan ze dacht dat het vervangen/anders moest na een tijdje best kunt leven en dat je dan een shitload aan geld (schuld) hebt bespaard. Houdt dit scherp in de gaten, daar heb je later een hoop plezier van.
Ongenuanceerd generaliseren much? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
no11 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:45:
Overigens ook bij de Hypotheker geweest, vraagt 3k voor advies en afsluit (excl. notariskosten) belachelijk. Ook fijn dat ik dit bedrag uit het dienstverleningsdocument moest vernemen en hij dit niet vermeldde in het oriëntatiegesprek.
Duur idd. Over 2 weken hebben we ook een gesprek bij de Hypotheker om te kijken of er verschillen zitten in adviezen. Ons eerste gesprek was bij de hypotheekshop en daar gaat het 2500 kosten voor dit project. Wil in de tussentijd ook nog een gesprek bij de ABN amro plannen aangezien ik daar m'n rekeningen en verzekeringen heb. Als we dan doorzetten kiezen we uit 1 van die 3.

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 17-08-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
naitsoezn schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:43:
[...]

Je bent een vrouw begrijp ik?
Voel je niet aangesproken maar het is gewoon een goed advies. Geef zo weinig mogelijk geld uit, dat kan later altijd nog als je het echt hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Bart2005 op 17-08-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:43:
[...]

Het is inderdaad wat overtrokken. Dit is wel iets wat je naar mijn idee meer bij vrouwen ziet dan bij mannen maar je hebt genoeg realistische vrouwen en onrealistische mannen. Vrouwen willen denk ik sneller een huis echt perfect naar hun zin maken waardoor de kosten wat sneller oplopen. Ze hebben eerder een perfect picture in hun hoofd. En dat hoeft helemaal niet negatief te zijn, alleen het budget moet niet uit oog verloren raken ;)

Ik ga volgende week bij drie huizen kijken in twee vergelijkbare blokken. Er staat daar meer te koop maar opvallende is dat de huizen die te koop staan allemaal hun tuin op het oosten hebben. Het zijn rug aan rug rijtjeswoningen dus je hebt slechts je tuinkant als open kant.
Nu zie ik eveneens dat sommigen al twee jaar te koop staan en al 25k gezakt zijn. Dan vraag ik me af of die echt zo lang te koop staan omdat de woning te warm wordt doordat je tot in de middag de zon op je huis hebt staan. Of wellicht omdat ze juist de avondzon niet hebben en enkel de ochtendzon?
En ze staan in de buurt van een waterzuiveringsinstallatie. Wij hebben daar niks van gemerkt en ziet hem in principe niet door een groen strook, maar hoe kom je er nu achter of dat altijd zo is?

Normaal zou ik me hier niet zo druk om maken maar al die woningen zijn vrij vergelijkbaar en staan allemaal al even te koop.

Nu heb ik dan ook een tegenhangende filosofie. Het zijn allemaal woningen die in 2002/2003 gebouwd zijn. Het zijn drie kamer woningen dus niet geschikt voor gezinnen. Wellicht starters die er in getrokken zijn, na vijf jaar vertrokken zijn en hun waardestijging gecasht hebben en dat de mensen die er nu wonen op de top gekocht hebben en nu flink onder water staan terwijl zij nu aan de beurt zijn om naar een groter huis te verhuizen?

Even alle huizen die te koop staan.
Huis 1: Kinderkamer
Huis 2: Kinderkamer
Huis 3: Kinderkamer met stapelbed
Huis 4: Indeling voor jonge mensen, wellicht kinderwens?
Huis 5: Bachelor woning. Woonkamer met een normale stoel en een loungestoel die perfect op de tv gericht is. Eettafel met barkrukken en 3e kamer is computerkamer. Dus ook samenwoonwens wellicht?

Nu zit ik hier dus wel een beetje mee. In hoeverre kan je hier conclusies uit trekken? Want wat als ik de huizen bezoek op koelere dagen, dan weet je niet of het te warm kan worden. Rioolzuivering maak ik me niet te druk om, liggen huizen van een half miljoen of hoger in de buurt.

[ Voor 77% gewijzigd door Tsurany op 17-08-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Tsurany schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:15:
[...]

Het is inderdaad wat overtrokken. Dit is wel iets wat je naar mijn idee meer bij vrouwen ziet dan bij mannen maar je hebt genoeg realistische vrouwen en onrealistische mannen. Vrouwen willen denk ik sneller een huis echt perfect naar hun zin maken waardoor de kosten wat sneller oplopen. Ze hebben eerder een perfect picture in hun hoofd. En dat hoeft helemaal niet negatief te zijn, alleen het budget moet niet uit oog verloren raken ;)
Ze willen een paleisje en verliezen hierbij de financiele realiteit uit het oog (dit is gewoon waar, is in een labratorium onderzocht :) ). Maar ik beweerde hetzelfde alleen iets minder politiek correct.
Het budget daar moet de man streng de hand in houden ook al vallen die extra's misschien bij te lenen, maar doe dat liever niet. Maak pas op de plaats. Het kan later. En later blijkt het allemaal niet zo belangrijk en kun je prima leven met hoe het is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 17-08-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart2005 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:45:
[...]

Ze willen een paleisje en verliezen hierbij de financiele realiteit uit het oog (dit is gewoon waar, is in een labratorium onderzocht :) ). Maar ik beweerde hetzelfde alleen iets minder politiek correct.
Het budget daar moet de man streng de hand in houden ook al vallen die extra's misschien bij te lenen, maar doe dat liever niet. Maak pas op de plaats. Het kan later. En later blijkt het allemaal niet zo belangrijk en kun je prima leven met hoe het is.
Haha, zo herkenbaar bij vrouwen. Realistisch denk vermogen is niet bij veel vrouwen aanwezig. Als ik een huis zie met een oude/lelijke keuken waar ik nog wel even 2 jaar mee kan of een badkamer die totaal niet naar wens is. Dan spaar je toch even door?

Ik kijk echt puur naar het casco van het huis. Is dat goed? komt de rest ook goed. Moet je natuurlijk niet zo'n persoon zijn met 2 linker handen.

Ook het interieur en behang heeft invloed op vrouwen... terwijl ik dat totaal niet zie als ik een huis kijk. Ik kijk naar cijfertjes, vierkante meters. Hoe zijn de kamers, tevens faciliteiten in de buurt. Dicht bij een goede weg naar het werk. Dingen die je later aan het huis kan veranderen en niet mooi zijn kijken vrouwen echt niet overheen.

Een slechter huis met een goedkoop ikea keukentje en simpel wit maar net badkamer zal het beter doen dan een gigantisch mooi casco met lelijke keuken/badkamer/kamers(qua behang vloer en verf etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:15:
[...]
Nu zit ik hier dus wel een beetje mee. In hoeverre kan je hier conclusies uit trekken? Want wat als ik de huizen bezoek op koelere dagen, dan weet je niet of het te warm kan worden. Rioolzuivering maak ik me niet te druk om, liggen huizen van een half miljoen of hoger in de buurt.
Of een woning te warm wordt, heeft ook veel met ventilatie te maken.

Ik kan in mijn nieuwe woning op alle verdiepingen - zowel aan de voorkant als achterkant - grote ramen openzetten, waardoor het lekker doorlucht. Dus ook op zolder.

En in de winter is het ook geen probleem, omdat de woning van 2001 is en alles dubbelglas is.

Daarnaast kun je altijd een airco neerzetten :P

Het kan toeval zijn dat ze allemaal tegelijkertijd naar een grotere woning zoeken, maar anders moet je een link posten en dan kunnen we kijken. In mijn nieuwe buurt staan ook in een bepaald rijtje 5 woningen te koop ofzo, terwijl dat echt dure woningen zijn met tuin, garage en ook apart dakterras nog. Ik zou ze niet kunnen betalen.. misschien ook gewoon toeval?

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 18-08-2014 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:38

Bob Popcorn

Plop!

Bart2005 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:35:
[...]

Mooi dat je ook praat over de vrouw die geld uitgeeft, en "de man", de patriarch die met de schulden blijft zitten. Nooit bij stilgestaan dat vrouwen tegenwoordig ook werken en geld meebrengen? :')

* Bob Popcorn is geen wijf maar laat z'n wijf wel 50% meebrengen. :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik ken ook stellen waarbij de vrouw juist de spaarzame en verstandige is, dus die opmerkingen slaan inderdaad nergens op.

Persoonlijk ben ik wel terughoudender dan mijn vriendin, maar is zij wel weer veel kritischer bij het aangaan van contracten en leest ze alle voorwaarden door enzo. Daarmee behoedt zij mij soms ook voor dingen die ik anders nooit had zien aankomen. Ik ga soms iets te onbezonnen te werk en ga ervan uit dat dingen "wel goed" zijn en zet even een krabbel :')

Dus tsja, zo heeft iedereen zijn eigen voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lethalis schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:42:
[...]

Ik kan in mijn nieuwe woning op alle verdiepingen - zowel aan de voorkant als achterkant - grote ramen openzetten, waardoor het lekker doorlucht. Dus ook op zolder.

En in de winter is het ook geen probleem, omdat de woning van 2001 is en alles dubbelglas is.

Daarnaast kun je altijd een airco neerzetten :P

Het kan toeval zijn dat ze allemaal tegelijkertijd naar een grotere woning zoeken, maar anders moet je een link posten en dan kunnen we kijken. In mijn nieuwe buurt staan ook in een bepaald rijtje 5 woningen te koop ofzo, terwijl dat echt dure woningen zijn met tuin, garage en ook apart dakterras nog. Ik zou ze niet kunnen betalen.. misschien ook gewoon toeval?
Ja lastige is dus dat ze enkel aan een kant kunnen ventileren gezien het rug aan rug rijtjeswoningen zijn. Je kan niet even de ramen tegen elkaar open zetten en even flink laten doorwaaien.

Woningen waar het om gaan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:20:
[...]

Ja lastige is dus dat ze enkel aan een kant kunnen ventileren gezien het rug aan rug rijtjeswoningen zijn. Je kan niet even de ramen tegen elkaar open zetten en even flink laten doorwaaien.
Zoiets heb ik nog nooit gezien, eerlijk gezegd :D

Ik vind het veel geld voor 82m2 en ik kan mij inderdaad wel voorstellen dat je hier ventilatieproblemen kan krijgen.

Al met al zou ik het niet zo snel doen, maar goed.. ik heb geen idee hoe het aanbod in Utrecht verder is (ik heb zelf een hoekhuis van 105m2 met tuin op het zuiden gekocht in Bergschenhoek voor 220k, dus qua prijs liggen we niet zo ver uit elkaar).

En met kinderen wordt het wel erg krap. Met z'n tweetjes zonder kinderen is het prima, maar daarna moet je eigenlijk al creatief gaan worden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een kantoortje, waar zowel ik als mijn vriendin een eigen werkplek hebben met computer. Ik werk ook weleens thuis dus dan is zoiets erg handig om te hebben. En ook als je nog studeert 's avonds. Dus ik zou zelf al een kamer extra nodig hebben als er een kind zou komen (in ons nieuwe huis eindig ik op zolder met mijn rommel :D ).

Eventueel kun je iets in de woonkamer zetten in een hoek, maar dat is toch anders.

Ook heb je aan best veel kanten buren, dus de kans op overlast is ook groter (het zijn bovendien buren waar je weinig contact mee hebt, omdat ze aan de andere kant van het rijtje zitten). Is eigenlijk bijna net zoals in een appartement.. daarnaast loopt elke postbezorger / Jehova zo je tuin binnen om bij de voordeur te komen. De privacy is wat dat betreft ook niet optimaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 18-08-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Lethalis schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:42:
[...]

Behoorlijke zonwering (bij voorkeur aan de buitenkant) kan ook aardig helpen, hoewel dat in sommige situaties (bijv. moeilijk bereikbare of hele grote ramen) ook wel gelijk weer aardig duur kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku

koku

Tnet Devver
Afgelopen zaterdag eindelijk gebeld door de verkoopmakelaar. Wij hadden 197k geboden op een woning van 225k. Ipv een tegenbod kregen we meteen een eindvoorstel van 219k. Er werd door de verkoopmakelaar een vergelijking gemaakt met een grotere woning waar wel een nieuwere keuken en modernere inrichting in zit ipv eentje uit 1975. De woning pal naast het huis welke 3 maanden geleden verkocht is voor 217k is voor de makkelijkheid maar weggelaten (en die woning heeft nieuwere keuken, geen jaren 70 stucwerk, ruimere inrichting, etc)...
Vanmorgen teruggemaild dat we dat voorstel niet realistisch vinden en openstaan voor een goed tegenbod. Verder dus geen nieuw bod gedaan of zelf een eindbod gedaan. Ben benieuwd hoe ze hier op reageren. Wij willen best een goed bedrag betalen voor het huis, maar op deze manier wordt meteen de deur dichtgegooid. Misschien is het bluf, misschien denken ze echt dat bedrag voor het huis te kunnen krijgen.

Iemand anders wel eens meteen een eindvoorstel teruggekregen voor een onredelijk hoog bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Tsurany schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:20:
[...]

Woningen waar het om gaan:
*
Voor dat geld zijn er in Leidsche Rijn toch wel betere woningen te vinden? Persoonlijk zou ik niet naar deze kijken in ieder geval. "maar" 82m2, 2 verdiepingen met plat dak en toch een aardig prijskaartje. En ramen tegen elkaar open kunnen zetten is iets waar ik in ons huidige nieuwbouwappartement toch wel blij mee ben. Vanwege goede isolatie blijft de warmte ook makkelijk hangen.

[ Voor 48% gewijzigd door Southern Sun op 18-08-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
koku schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:48:
...
Iemand anders wel eens meteen een eindvoorstel teruggekregen voor een onredelijk hoog bedrag?
Eindvoorstellen moet je gewoon interpreteren als een tegenbod. In deze markt een eindvoorstel vanuit de verkoper is sowieso onzinnig.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Koku, ik weet niet hoelang de woning al te koop staat?
Maar blijkbaar hebben de verkopers een heel ander bedrag in gedachte.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
_eLMo_ schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:05:
[...]

Eindvoorstellen moet je gewoon interpreteren als een tegenbod. In deze markt een eindvoorstel vanuit de verkoper is sowieso onzinnig.
Hoezo onzinnig? Als de koper niet verder KAN zakken (je zal de restschuld toch moeten kunnen betalen, anders kan je niet verkopen) dan kan de koper toch aangeven dat dit het eindbod van hun kant is?
Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.