Dat ben ik niet met je eens. Het staat je als koper ook vrij om de verkoper op te jagen met de mededeling dat je al meerdere interessante huizen op het oog hebt. In de vergelijking die jij probeert te maken zou dit moeten zijn dat een verkoper gelijktijdig met meerdere kopers in zee gaat om zo de kans op een deal te vergroten. Iets wat volgens mij niet eens is toegestaan.ph4ge schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 23:28:
Verkopers doen niet anders dan kopers opjagen met uitspraken als "straks mis je de boot" of "er zijn zoveel andere geïnteresseerden". Als je er als koper zo in dit als jij aangeeft is daar helemaal niks op tegen. Het kan jou overkomen dat de toch met een ander in zee gaan, waarom mag dat andersom niet?
Hey mensen,
Waar ik rond 17 juli (zie posts) redelijk voor ogen had om nog 1 - 2 jaar te blijven wachten zijn er een paar ontwikkelingen geweest die ons er toe gezet hebben verder te kijken met bijgestelde eisen.
Nu is er een huis(je) wat ons is opgevallen met op het eerste gezicht veel potentie.
Het staat in een klein dorpje ten zuiden van Groningen, mooi op fietsafstand (vind ik
) en uitzicht op land waar 99% zekerheid tot de einde der tijden niet op gebouwd gaat worden. Qua woon-oppervlakte is het voor nu prima (115m2) maar we kunnen er vrij makkelijk een ruimte aan bouwen zodra de financiële ruimte er is (perceel = 410m2).
Enige hekelpunt (voor de bezichtiging van maandag) is dat het sinds 2010 een beetje in de verkoop is (volgens miljoenhuizen.nl, misschien zijn er meer betrouwbare bronnen?..). Als ik er vanuit ga dat het huis in goede staat is (alle foto's laten het zien tenminste) vind ik het opvallend en maak ik me er enigszins zorgen om. Stel wij willen over 5 - 10 jr tóch iets anders..raken wij het wel kwijt?
Heeft iemand anders hier ervaring mee oid?
(edit: de prijsgeschiedenis er nog bij; Prijsgeschiedenis:
20-04-10: Te koop voor 229000. Laatst gevonden: 2011-10-18 21-11-11: Te koop 08-09-12: Aangepast naar 209000 29-03-13: Aangepast naar 199000 27-09-13: Aangepast naar 189000. In mijn ogen onredelijk begonnen maar inmiddels toch een redelijke prijs (waar natuurlijk nog wel wat van af moet kunnen
))
Waar ik rond 17 juli (zie posts) redelijk voor ogen had om nog 1 - 2 jaar te blijven wachten zijn er een paar ontwikkelingen geweest die ons er toe gezet hebben verder te kijken met bijgestelde eisen.
Nu is er een huis(je) wat ons is opgevallen met op het eerste gezicht veel potentie.
Het staat in een klein dorpje ten zuiden van Groningen, mooi op fietsafstand (vind ik

Enige hekelpunt (voor de bezichtiging van maandag) is dat het sinds 2010 een beetje in de verkoop is (volgens miljoenhuizen.nl, misschien zijn er meer betrouwbare bronnen?..). Als ik er vanuit ga dat het huis in goede staat is (alle foto's laten het zien tenminste) vind ik het opvallend en maak ik me er enigszins zorgen om. Stel wij willen over 5 - 10 jr tóch iets anders..raken wij het wel kwijt?
Heeft iemand anders hier ervaring mee oid?
(edit: de prijsgeschiedenis er nog bij; Prijsgeschiedenis:
20-04-10: Te koop voor 229000. Laatst gevonden: 2011-10-18 21-11-11: Te koop 08-09-12: Aangepast naar 209000 29-03-13: Aangepast naar 199000 27-09-13: Aangepast naar 189000. In mijn ogen onredelijk begonnen maar inmiddels toch een redelijke prijs (waar natuurlijk nog wel wat van af moet kunnen
[ Voor 14% gewijzigd door Sumerechny op 09-08-2014 12:00 ]
Voor de juiste prijs raak je het altijd (snel) kwijt*.
* Tenzij het op vervuilde grond staat waar de prijs voor het schoonmaken hoger is dan de waarde van het huis. Het in Detroit staat. Het rijp voor de sloop is en het slopen meer kost dan de waarde van de grond, etc etc. Maar goed, dan wordt de prijs negatief
* Tenzij het op vervuilde grond staat waar de prijs voor het schoonmaken hoger is dan de waarde van het huis. Het in Detroit staat. Het rijp voor de sloop is en het slopen meer kost dan de waarde van de grond, etc etc. Maar goed, dan wordt de prijs negatief
Ghe, wijze woorden. Met de herstellende markt heb ik het vermoeden dat we er geen verlies op zullen draaien. Grond is niet vervuild en staat/stond geen farbiek oid in de buurt. Het dorpje ansich heeft de reputatie een beetje 'tokkie' te zijn maar dat is sinds een paar jaar al een stuk minder...en wat het over 5 - 10 jr is is volgens mij moeilijk te voorspellen.Bartjuh schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 12:02:
Voor de juiste prijs raak je het altijd (snel) kwijt*.
(het is ieg ten zuiden van Groningen, ten noorden van Groningen is de verkoop volgens mij echt heel slecht. Door ligging en de 'reputatie' van de aardbevingen)
Op Jaap.nl kun je ook de prijsgeschiedenis inzien.
Volgens de gedragsregels van de NVM, waar vrijwel niemand zich aanhoudt in mijn ervaring, mag je niet tegelijk met meerdere partijen "onderhandelen." Dat is geen wet en niet bindend. Wat precies onder "onderhandelen" wordt verstaan is niet duidelijk, bovendien kan je er met een paar woordtrucjes ook zo onderuit, en dat gebeurt dus ook vaak. Zo kwam ik een makelaar tegen die elk gesprek begon met "nu zijn de onderhandelingen geopend" om voordat hij ophing weer te zeggen "nu zijn de onderhandelingen gesloten"Tjoekie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 09:41:
Dat ben ik niet met je eens. Het staat je als koper ook vrij om de verkoper op te jagen met de mededeling dat je al meerdere interessante huizen op het oog hebt. In de vergelijking die jij probeert te maken zou dit moeten zijn dat een verkoper gelijktijdig met meerdere kopers in zee gaat om zo de kans op een deal te vergroten. Iets wat volgens mij niet eens is toegestaan.
Ik heb al met al zo'n 20 huizen bezocht voordat ik mn huidige huis kocht, sommige huizen stonden al jaren te koop, en letterlijk zonder uitzondering hadden ze allemaal toevallig net een hoop bezichtigingen gehad of gepland en was het een zeer "courant" huis, dus moest ik als koper wel opschieten en zeker niet denken dat er wat van de prijs af kon. En dat was op het meeste diepe punt van de huidige crisis. Veel van die huizen staan een jaar na dato nog te koop... Nog even los van de wekelijkse media berichten die kopers bang maken om de boot te missen.
Ik zou niet weten waarom je als verkoper niet dezelfde soort trucjes zou mogen proberen, zeker als het waar is. Of je er wat aan hebt is een tweede, dat zal van geval tot geval verschillen. Als het echt een huis is wat scherp geprijsd is en waar kopers voor in de rij staan zal het weinig zin hebben, als het huis al een paar jaar te koop is zullen de mensen misschien wel als de dood zijn dat ze de enige geïnteresseerde een vergelijkbaar huis koopt voor een prijs waar hun ook mee hadden kunnen leven.
Overigens zou ik niet snel de daadwerkelijke concurrerende huizen noemen, want je kan er vergif op nemen dat de verkopende makelaar gelijk contact opneemt met de makelaar van het andere huis om afspraken te maken.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Even voor de duidelijkheid, ik bedoel dus dat verkopers ook 2 biedingen van verschillende kopers gaan accepteren en dan maar kijken wie er als eerste over de brug komt.ph4ge schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:16:
[...]
Volgens de gedragsregels van de NVM, waar vrijwel niemand zich aanhoudt in mijn ervaring, mag je niet tegelijk met meerdere partijen "onderhandelen." Dat is geen wet en niet bindend. Wat precies onder "onderhandelen" wordt verstaan is niet duidelijk, bovendien kan je er met een paar woordtrucjes ook zo onderuit, en dat gebeurt dus ook vaak. Zo kwam ik een makelaar tegen die elk gesprek begon met "nu zijn de onderhandelingen geopend" om voordat hij ophing weer te zeggen "nu zijn de onderhandelingen gesloten"
Ik heb al met al zo'n 20 huizen bezocht voordat ik mn huidige huis kocht, sommige huizen stonden al jaren te koop, en letterlijk zonder uitzondering hadden ze allemaal toevallig net een hoop bezichtigingen gehad of gepland en was het een zeer "courant" huis, dus moest ik als koper wel opschieten en zeker niet denken dat er wat van de prijs af kon. En dat was op het meeste diepe punt van de huidige crisis. Veel van die huizen staan een jaar na dato nog te koop... Nog even los van de wekelijkse media berichten die kopers bang maken om de boot te missen.
Ik zou niet weten waarom je als verkoper niet dezelfde soort trucjes zou mogen proberen, zeker als het waar is. Of je er wat aan hebt is een tweede, dat zal van geval tot geval verschillen. Als het echt een huis is wat scherp geprijsd is en waar kopers voor in de rij staan zal het weinig zin hebben, als het huis al een paar jaar te koop is zullen de mensen misschien wel als de dood zijn dat ze de enige geïnteresseerde een vergelijkbaar huis koopt voor een prijs waar hun ook mee hadden kunnen leven.
Overigens zou ik niet snel de daadwerkelijke concurrerende huizen noemen, want je kan er vergif op nemen dat de verkopende makelaar gelijk contact opneemt met de makelaar van het andere huis om afspraken te maken.
Ik heb er niet zo veel problemen mee dat er een spelletje gespeeld wordt tussen verkoper en koper. Verkopers die melden dat er meer interesse is en kopers die zeggen dat ze al veel meer interessante/goedkopere/ whatever woningen hebben gezien horen er wat mij betreft gewoon bij.
Maar een ander verhaal vind ik het doen van 2 of meer biedingen op meerdere huizen gelijktijdig. Juridisch gezien kun je er natuurlijk aan alle kanten nog onderuit. Maar bij het kopen van een huis vind ik het doen van een bod niet vrijblijvend. Dat doe je alleen als je ook echt de intentie hebt om daadwerkelijk tot koop over te gaan als er een akkoord komt op je bod. Als je gelijktijdig meerdere biedingen op verschillende woningen hebt lopen is die intentie er duidelijk niet en dat vind ik niet netjes.
Er wordt vaak gedaan of het (ver)kopen van een huis een rationele zaak is, maar dat is absoluut niet geval. Er komt veel emotie en onzekerheid bij kijken, lees maar eens terug in dit topic. Het doen van een bod wat je toch niet gaat nakomen zit wat mij betreft, ondanks dat het juridisch prima kan, in het meest donkergrijze gebied van het spectrum.
Jij mag vinden dat een bod niet vrijblijvend is, ik vind van welTjoekie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 18:53:
[...]
Maar een ander verhaal vind ik het doen van 2 of meer biedingen op meerdere huizen gelijktijdig. Juridisch gezien kun je er natuurlijk aan alle kanten nog onderuit. Maar bij het kopen van een huis vind ik het doen van een bod niet vrijblijvend. Dat doe je alleen als je ook echt de intentie hebt om daadwerkelijk tot koop over te gaan als er een akkoord komt op je bod. Als je gelijktijdig meerdere biedingen op verschillende woningen hebt lopen is die intentie er duidelijk niet en dat vind ik niet netjes.
Er wordt vaak gedaan of het (ver)kopen van een huis een rationele zaak is, maar dat is absoluut niet geval. Er komt veel emotie en onzekerheid bij kijken, lees maar eens terug in dit topic. Het doen van een bod wat je toch niet gaat nakomen zit wat mij betreft, ondanks dat het juridisch prima kan, in het meest donkergrijze gebied van het spectrum.
Wellicht is het kopen voor jou niet rationaal, ik schakel emotie zo goed als uit. Uiteraard is er altijd onzekerheid maar deze kan je wel zo klein mogelijk maken door een huis te kopen voor een zo laag mogelijke prijs. Als het kan helpen om op meerdere huizen een bod te doen zou ik dat zeker doen.
De kans dat je op twee huizen tegelijk verliefd wordt is niet zo groot. Huizen verschillen onderling genoeg dat je altijd een voorkeur zult hebben. Maar als je haast hebt of het maakt je echt niet uit (meerdere appartementen in vergelijkbare flats bijv.) dan kan het onderdeel zijn van het biedproces. Risico is wel dat het ongebruikelijk is en de makelaar(s) je vervelend vinden. Met het principe vindt ik niets mis: "ik heb X op uw woning geboden en ook op een vergelijkbare, degene die het dichtst bij mijn biedprijs blijft koop ik". Dat is toch een prima taktiek?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Mwoah, de enige huizen waar ik verliefd op zou worden zitten in NL toch in de miljoen+ range. Dat geld heb ik niet.Milmoor schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 08:22:
De kans dat je op twee huizen tegelijk verliefd wordt is niet zo groot. Huizen verschillen onderling genoeg dat je altijd een voorkeur zult hebben. Maar als je haast hebt of het maakt je echt niet uit (meerdere appartementen in vergelijkbare flats bijv.) dan kan het onderdeel zijn van het biedproces. Risico is wel dat het ongebruikelijk is en de makelaar(s) je vervelend vinden. Met het principe vindt ik niets mis: "ik heb X op uw woning geboden en ook op een vergelijkbare, degene die het dichtst bij mijn biedprijs blijft koop ik". Dat is toch een prima taktiek?
Het ene huis heb ik wel 100k voor over het andere niet, maar het andere vind ik wel interessant voor 90k. Misschien ben ik wel te rationeel in vergelijking met de gemiddelde NL'er.
Nog even los van het ethische aspect: wat schiet je ermee op. Als jij een makelaar meedeelt dat je een bod op meerdere huizen hebt gedaan, zal hij dan niet verder gaan onderhandelen met een andere bieder die dat niet doet (/zegt)? En als je het niet zegt en er worden 2 boden geaccepteerd zul je bij een van beiden met een smoesje de koop moeten weigeren/ontbinden. Dan gok ik dat je eerst niet weer bij die makelaar aan hoeft te kloppen als het andere huis om wat voor reden niet doorgaat.
Nu heb ik natuurlijk maar ervaring met een beperkt stukkie nederland qua huizenmarkt, maar ik kom toch wel vaak dezelfde makelaars tegen, dus ik zou ze niet graag tegen de schenen schoppen.
Nu heb ik natuurlijk maar ervaring met een beperkt stukkie nederland qua huizenmarkt, maar ik kom toch wel vaak dezelfde makelaars tegen, dus ik zou ze niet graag tegen de schenen schoppen.
Je hoeft het een makelaar niet te vertellen, als er 2 huizen te koop staan voor waarvan 1 voor 300k en 1 voor 200k, voor de prijs wil je ze allebei even graag hebben. Op beide doe je een bod van x en y, afhankelijk van de bereidheid tot reductie in prijs kan je dan met de beste deal verder gaan.BlueMotion schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:18:
Nog even los van het ethische aspect: wat schiet je ermee op. Als jij een makelaar meedeelt dat je een bod op meerdere huizen hebt gedaan, zal hij dan niet verder gaan onderhandelen met een andere bieder die dat niet doet (/zegt)? En als je het niet zegt en er worden 2 boden geaccepteerd zul je bij een van beiden met een smoesje de koop moeten weigeren/ontbinden. Dan gok ik dat je eerst niet weer bij die makelaar aan hoeft te kloppen als het andere huis om wat voor reden niet doorgaat.
Mbt het tegen komen van dezelfde makelaar, dit is misschien in kleine plaatjes in Groningen het geval maar in het westen absoluut niet. Tevens als je een huis koopt blijf je daar voor langere tijd in en een makelaar realiseert zich ook wel dat dit part of the game is en zal hierdoor geen toekomstige "business" laten liggen.
mmmmmark schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 16:08:
[...]
Mbt het tegen komen van dezelfde makelaar, dit is misschien in kleine plaatjes in Groningen het geval maar in het westen absoluut niet.
Ik persoonlijk zou het echt niet doen, tegelijk bieden op woningen. Stel, beide (extreem lage) biedingen worden geaccepteerd. Welke koop je dan? Je moet kiezen, dus dan heb je (lees: je/jullie) écht wel een voorkeur voor één van beide woningen..... Stel nu dat alleen het bod geaccepteerd wordt op die 'mindere' woning. Dan blijf je dus zitten met een 'tweede keus', en daar zou ik persoonlijk nooit voor gaan....
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Zo, ik voeg me ook maar eens bij dit topic. Ben momenteel voor een mooie nieuwbouw tussenwoning aan het kijken voor € 185k die ik door een gemeentelijke starterslening kan bekostigen. Ben net een jaar aan het werk en hoop binnenkort een intentieverklaring te kunnen regelen. Alle feedback die ik tot nog toe heb gehad wijst op een positief resultaat. Nooit gedacht dat ik zou willen dat de vakantie voorbij was en dat ik een jaar na mijn afstuderen zou kunnen kopen
Ik zal deze woning met mijn vriendin betrekken omdat we toch al zo'n 4 jaar samenwonen. We zijn eigenlijk maar een beetje rond gaan kijken omdat particuliere huur absurd duur is en we de wachttijd bij sociale huur niet halen. Daarnaast verdien ik binnenkort ook nog eens te veel daarvoor. Om die reden laten we in dit geval haar inkomen buiten beschouwing, dan kan dat alleen maar een mooie extra zijn in de toekomst.
Dat terzijde vroeg ik mij wel af waar een werkgever de gegevens van de intentieverklaring op baseert. Weet iemand dat toevallig? Ik ben namelijk per 1 augustus significant en permanent meer gaan verdienen, maar heb hier nog geen loonstrook van ontvangen o.i.d. Nu is het voor de hypotheekaanvraag wel van belang dat we dat loon (incl. vakantiegeld en 13e maand daarop gebaseerd) meenemen in de berekening. Zou je zoiets gewoon in overleg kunnen doen? Het is namelijk toch praktisch onmogelijk dat ik in loon achteruit ga.
Overigens gaf mijn hypotheekadviseur wel aan dat mijn studieschuld gewoon niet meegeteld wordt bij veel banken omdat ik nog niet aan het aflossen ben en ze deze dus niet kunnen zien op mijn afschriften. Zijn redenatie was dan ook dat het een momentopname betreft en dat er in de toekomst wellicht een aflossing aankomt, maar ook een vaste salarisverhoging (in mijn sector). Sowieso kan je je aflossing 5 jaar 'op pauze' zetten. Daarnaast heb ik ook ongeveer evenveel eigen vermogen als studieschuld, dus mocht het nodig zijn dan kan ik alsnog wel aflossen. Momenteel is dat alleen rentetechnisch niet voordelig
Ik waardeer in ieder geval enige input en lees met veel interesse mee
Ik zal deze woning met mijn vriendin betrekken omdat we toch al zo'n 4 jaar samenwonen. We zijn eigenlijk maar een beetje rond gaan kijken omdat particuliere huur absurd duur is en we de wachttijd bij sociale huur niet halen. Daarnaast verdien ik binnenkort ook nog eens te veel daarvoor. Om die reden laten we in dit geval haar inkomen buiten beschouwing, dan kan dat alleen maar een mooie extra zijn in de toekomst.
Dat terzijde vroeg ik mij wel af waar een werkgever de gegevens van de intentieverklaring op baseert. Weet iemand dat toevallig? Ik ben namelijk per 1 augustus significant en permanent meer gaan verdienen, maar heb hier nog geen loonstrook van ontvangen o.i.d. Nu is het voor de hypotheekaanvraag wel van belang dat we dat loon (incl. vakantiegeld en 13e maand daarop gebaseerd) meenemen in de berekening. Zou je zoiets gewoon in overleg kunnen doen? Het is namelijk toch praktisch onmogelijk dat ik in loon achteruit ga.
Overigens gaf mijn hypotheekadviseur wel aan dat mijn studieschuld gewoon niet meegeteld wordt bij veel banken omdat ik nog niet aan het aflossen ben en ze deze dus niet kunnen zien op mijn afschriften. Zijn redenatie was dan ook dat het een momentopname betreft en dat er in de toekomst wellicht een aflossing aankomt, maar ook een vaste salarisverhoging (in mijn sector). Sowieso kan je je aflossing 5 jaar 'op pauze' zetten. Daarnaast heb ik ook ongeveer evenveel eigen vermogen als studieschuld, dus mocht het nodig zijn dan kan ik alsnog wel aflossen. Momenteel is dat alleen rentetechnisch niet voordelig

Natuurlijk telt je studieschuld wel mee. Omdat je nog niet aan het aflossen bent, betekend dat natuurlijk niet dat je geen schuld hebt. Als de studieschuld wordt meegerekend en je kan daardoor niet de benodigde hypotheek krijgen zou ik de studieschuld aflossen ipv niet vermelden.finsdefis schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 19:22:
Toch bijzonder om te zien dat er zoveel verschil zit tussen hypotheekadviseurs.
Hierboven 1 die adviseert om het niet op te geven en een tijdje geleden 1 die het ondanks wensen van de klant het door zou geven aan de bank.
Nou ja, blijkbaar dus niet. De ene bank vraagt er expliciet naar en de andere doet dat helemaal niet, die wil enkel je afschriften zien en leidt e.e.a. daar vanaf. De argumentatie is dat een check van de bank sowieso een momentopname is en dat de studieschuld daar momenteel nog niet ondervalt omdat het nog niet drukt op mijn huidige maandlasten.TheJason schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 19:38:
[...]
Natuurlijk telt je studieschuld wel mee. Omdat je nog niet aan het aflossen bent, betekend dat natuurlijk niet dat je geen schuld hebt. Als de studieschuld wordt meegerekend en je kan daardoor niet de benodigde hypotheek krijgen zou ik de studieschuld aflossen ipv niet vermelden.
Toch bijzonder om te zien dat er zoveel verschil zit tussen hypotheekadviseurs.
Hierboven 1 die adviseert om het niet op te geven en een tijdje geleden 1 die het ondanks wensen van de klant het door zou geven aan de bank.
Als de bank wil weten dat ik over 2 jaar 80 euro aan maandlasten erbij heb door een studieschuld vind ik dat ze ook mee moeten nemen dat ik minimaal het drievoudige daarvan meer ga verdienen bij een vaste aanstelling. Die 2 jaar kan natuurlijk ook 1 of 5 jaar zijn, zo flexibel is die terugbetalingsregeling wel.
Ik vind het wel prima zo, want het scheelt weer een hoop qua rente. In plaats van hypothecair bijlenen kan ik mijn eigen vermogen behouden en een deel daarvan in het huis steken.
Je intentieverklaring wordt gewoon ingevuld met je huidige gegevens, niet me de gegevens van vorige maand, niet met de gegevens van volgende maand, maar met de gegevens van deze maand. Ga je volgende maand meer verdienen, vraag dan volgende maand die verklaring aan. Simple as that.finsdefis schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 19:22:
Dat terzijde vroeg ik mij wel af waar een werkgever de gegevens van de intentieverklaring op baseert.
Wat betreft je studieschuld: Een woning voor 185k, dus NHG? Dan zul je die moeten opgeven. En omdat je een starterslening neemt, zou ik die voorwaarden ook nog maar even extra naspitten over je studieschuld.
Ah nice, thanks. Dan wacht ik nog even voor de zekerheid. Het is toch nog vakantie hier.naitsoezn schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:18:
[...]
Je intentieverklaring wordt gewoon ingevuld met je huidige gegevens, niet me de gegevens van vorige maand, niet met de gegevens van volgende maand, maar met de gegevens van deze maand. Ga je volgende maand meer verdienen, vraag dan volgende maand die verklaring aan. Simple as that.
Jup. Bij de starterslening is het niet relevant, dat heb ik al bij de gemeente nagevraagd. Ik heb dat van de NHG nagevraagd bij mijn adviseur en hij stelde dat dit daar geen invloed op had. Mede omdat de bank de voorwaarden stelt aan de lening. Van anderen hoorde ik dat het eventueel van belang kon zijn, zoals jij aangeeft. Waar haal je die voorwaarden van de NHG vandaan, als ik vragen mag? Best apart dat mijn adviseur daar dan zo relaxed over doet. Ik kon op de NHG-website ook niet zo snel iets vinden.Wat betreft je studieschuld: Een woning voor 185k, dus NHG? Dan zul je die moeten opgeven. En omdat je een starterslening neemt, zou ik die voorwaarden ook nog maar even extra naspitten over je studieschuld.
Mocht je ooit aanspraak willen maken op NHG zul je moeten aantonen dat jij er alles aan gedaan hebt de mogelijke ellende te voorkomen. Als je dan een verborgen studieschuld hebt gaat dit je tegenwerken en bestaat er grote kans dat ze de schuld niet van je overnemen.
Met dit verhaal kwam ik dus ook aan bij mijn makelaar én hypotheekadviseur en zij vertelden mij dat ze dit nog nooit meegemaakt hadden. Ik heb al enkele artikelen daarover gelezen maar kon geen enkele harde casus vinden. Ik ben relatief voorzichtig en terughoudend van aard, maar gezien het feit dat je bij DUO ook je inkomen kan laten toetsen om het aflossingsbedrag te verlagen/pauzeren geeft me tot nu toe vooral de neiging om die schuld gewoon naast mijn eigen vermogen aan te houden. Anders zou ik meer moeten lenen tegen een hoger rentetariefJ-M-T schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:36:
Mocht je ooit aanspraak willen maken op NHG zul je moeten aantonen dat jij er alles aan gedaan hebt de mogelijke ellende te voorkomen. Als je dan een verborgen studieschuld hebt gaat dit je tegenwerken en bestaat er grote kans dat ze de schuld niet van je overnemen.
Het lijkt mij dat dit vooral relevant is in het geval van iemand die excessen begaat: een enorme schuld waarvan je redelijkerwijs kan aannemen dat het problemen op gaat leveren, of het aangaan van talloze (doorlopende) kredieten o.i.d.
De studieschuld verlaagt wat je lenen kan, het hangt ervan af hoe dicht je bij je maximum zit (en hoe hoog je schuld is) of dit een probleem is.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Dat ze het nog nooit meegemaakt hebben betekent niet dat het onmogelijk isfinsdefis schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:47:
[...]
Met dit verhaal kwam ik dus ook aan bij mijn makelaar én hypotheekadviseur en zij vertelden mij dat ze dit nog nooit meegemaakt hadden.
Misschien moet je ze eens de vraag stellen of ze bereid zijn om de restschuld aan jou te vergoeden als de NGH dat weigert vanwege het verzwijgen van een studieschuld en of ze dat ook nog zwart op wit willen zetten?
Of probeer sowieso zwart op wit van hun een verklaring te krijgen dat het verzwijgen geen probleem is in plaats van mondelinge uitspraken waar je niets mee kan.
Vervelende is tenslotte dat het jouw en niet hun probleem is als je aanspraak wilt/moet maken op de NHG en dit vervolgens afgewezen wordt.
Dat dikgedrukte is wel een goed punt ja, het wordt dan immers mijn probleem. Zo had ik er nog niet over gedacht, thanks. Iets dat nu fijn lijkt could come back to bite me in the ass. Dat zal ik zeker meenemen in het vervolggesprek...ninjazx9r98 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:14:
[...]
Dat ze het nog nooit meegemaakt hebben betekent niet dat het onmogelijk is
Misschien moet je ze eens de vraag stellen of ze bereid zijn om de restschuld aan jou te vergoeden als de NGH dat weigert vanwege het verzwijgen van een studieschuld en of ze dat ook nog zwart op wit willen zetten?
Of probeer sowieso zwart op wit van hun een verklaring te krijgen dat het verzwijgen geen probleem is in plaats van mondelinge uitspraken waar je niets mee kan.
Vervelende is tenslotte dat het jouw en niet hun probleem is als je aanspraak wilt/moet maken op de NHG en dit vervolgens afgewezen wordt.
Goed idee, ga ik onthouden. Ik ga er ook gewoon vanuit dat de adviseur de studieschuld meeneemt, verbaas me er dan ook over dat ik vaker lees dat het verzwegen "mag" worden dan dat er eerlijkheid gewenst is. Ben benieuwd wat wij tegen gaan komen wat dat betreft.ninjazx9r98 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:14:
[...]
Laatst gesprek gehad bij de Rabobank en daar vroeg de adviseur expliciet naar de studieschuld. Mijn vriendin heeft ook nog een kleine restschuld die ze in principe zo zou kunnen aflossen, maar die man van de bank zei dat dat eigenlijk alleen relevant was bij de maximale leningen en aangezien we toch niet tot de max. willen gaan wat betreft hypotheek, zou het niet zo'n issue worden.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Volgens mij vraagt elke bank wel dat jij verklaard dat je alle openstaande schulden of andere mogelijke relevante informatie hebt verstrekt aan de bank en alles naar waarheid hebt ingevuld.finsdefis schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:11:
[...]
Nou ja, blijkbaar dus niet. De ene bank vraagt er expliciet naar en de andere doet dat helemaal niet, die wil enkel je afschriften zien en leidt e.e.a. daar vanaf. De argumentatie is dat een check van de bank sowieso een momentopname is en dat de studieschuld daar momenteel nog niet ondervalt omdat het nog niet drukt op mijn huidige maandlasten.
Als de bank wil weten dat ik over 2 jaar 80 euro aan maandlasten erbij heb door een studieschuld vind ik dat ze ook mee moeten nemen dat ik minimaal het drievoudige daarvan meer ga verdienen bij een vaste aanstelling. Die 2 jaar kan natuurlijk ook 1 of 5 jaar zijn, zo flexibel is die terugbetalingsregeling wel.
Ik vind het wel prima zo, want het scheelt weer een hoop qua rente. In plaats van hypothecair bijlenen kan ik mijn eigen vermogen behouden en een deel daarvan in het huis steken.
Als jij vervolgens een studieschuld niet doorgeeft klopt jouw eerdere verklaring niet. Gezien je relevante informatie en openstaande schulden hebt verzwegen.
De argumentatie dat jij vindt dat het niet terecht is dat ze het meenemen en dat je daarom het ook niet wil doorgeven vind ik zwak. De studieschuld is een schuld die je nu hebt en die je straks gewoon moet aflossen.
Ik snap dat jij het wel prima vindt gezien het voordeel dat je loopt. Echter gezien de mogelijke juridische gevolgen zou ik het iig niet zo aanpakken. Dat je hypotheekadviseur niet bekend is met problemen zegt natuurlijk niet dat er geen problemen zijn...
Ik vind het ergens ook wel belachelijk dat een hypotheekadviseur dit adviseert

https://voorwaardenennorm...chtingen/toelichting.htmlfinsdefis schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:49:
[...]
Jup. Bij de starterslening is het niet relevant, dat heb ik al bij de gemeente nagevraagd. Ik heb dat van de NHG nagevraagd bij mijn adviseur en hij stelde dat dit daar geen invloed op had. Mede omdat de bank de voorwaarden stelt aan de lening. Van anderen hoorde ik dat het eventueel van belang kon zijn, zoals jij aangeeft. Waar haal je die voorwaarden van de NHG vandaan, als ik vragen mag? Best apart dat mijn adviseur daar dan zo relaxed over doet. Ik kon op de NHG-website ook niet zo snel iets vinden.
6.3 Aftrek overige financiële verplichtingen
Overige financiële verplichtingen dienen in mindering te worden gebracht op de toegestane financieringslast. Met financiële verplichtingen worden alle leningen bedoeld. Dus niet alleen de leningen die bekend zijn bij het BKR maar ook alle andere leningen, zoals bijvoorbeeld leningen voor een boot, een lening van ouders en/of studiefinanciering alsmede de lening voor de restschuld van de verkoop van de woning. In de toetsing dient standaard rekening te worden gehouden met een maandlast van 2% van het kredietbedrag tenzij uit de kredietovereenkomst blijkt dat sprake is van een lagere maandlast. Verplichtingen waarvan de eerste betaling plaatsvindt na twaalf maanden na het passeren van de lening, mogen buiten beschouwing worden gelaten. Voor de lening voor de restschuld van de verkoop van de woning geldt dat rekening mag worden gehouden met de netto betalingsverplichting.
Indien de aanvrager verplicht is het krediet uiterlijk op de datum van het passeren van de lening af te lossen, dient de aflossing te geschieden uit eigen middelen die aantoonbaar aanwezig zijn. Dit kan worden aangetoond aan de hand van afschriften van een spaarrekening op naam van de aanvrager(s). Bij de aankoop van een bestaande woning blijft in sommige gevallen een bedrag over van de 5% dat mag worden meegefinancierd voor de bijkomende kosten. Ook dit bedrag mag worden beschouwd als eigen middelen. De controle op het daadwerkelijk aflossen van het krediet is de verantwoordelijkheid van de geldgever.
[ Voor 52% gewijzigd door hardware-lover op 11-08-2014 14:36 ]
Testing, one, two ...
Daarnaast houden ze er bij de hypotheekverstrekker ook rekening mee dat een studieschuld een redelijk risicovrije lening is waardoor het niet al teveel van invloed is op het maximale leenbedrag. Een afbetaling van een product bij Wehkamp (
) of zelfs een "normale lening" telt vele malen zwaarder mee.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Zoals gezegd ga ik binnenkort mijn huurwoning kopen van de woningcorporatie. Nu hebben zij een taxatie uitgevoerd welke bij koop op mijn naam wordt gezet voor de financiering.
Nu geeft dat de volgende situatie:
- Taxatie woningwaarde voor aankoop 182,5k
- Taxatie voor financiering 187,5k
Verschil hiertussen zit hem in de eigen aangebrachte voorzieningen (o.a. zelf keuken geplaatst).
Nu neem ik een hypotheek met NHG dus kan ik maximaal 104% financieren maar ik kan nu dus wel voor 104% van het hoogste bedrag gaan. Ik neem aan dat ik alleen NHG-premie over het verschil betaal, geen overdrachtsbelasting.
Hoe werkt dit als ik het zo doe? Krijg ik het geld wat ik overhou gewoon gestort?
P.s: ik zou het verschil gewoon op de spaarrekening zetten als buffer, spaargeld is <40k dus VRH speelt geen rol.
Verschil hiertussen zit hem in de eigen aangebrachte voorzieningen (o.a. zelf keuken geplaatst).
Nu neem ik een hypotheek met NHG dus kan ik maximaal 104% financieren maar ik kan nu dus wel voor 104% van het hoogste bedrag gaan. Ik neem aan dat ik alleen NHG-premie over het verschil betaal, geen overdrachtsbelasting.
Hoe werkt dit als ik het zo doe? Krijg ik het geld wat ik overhou gewoon gestort?
P.s: ik zou het verschil gewoon op de spaarrekening zetten als buffer, spaargeld is <40k dus VRH speelt geen rol.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik dacht dat de tijd dat je met een extra hoge hypotheek een auto of vakantie kon kopen wel voorbij was?
Je betaalt toch gewoon 2% overdachtsbelasting over de koopsom + 1% voor NHG? Zelfs al financier je 104% van de hoogste taxatie, hou je dan uberhaupt wat 'over' na betaling van notaris, etc etc?assje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:41:
Zoals gezegd ga ik binnenkort mijn huurwoning kopen van de woningcorporatie. Nu hebben zij een taxatie uitgevoerd welke bij koop op mijn naam wordt gezet voor de financiering.
Ah bedankt! Dit zal ik eens doorspelen naar mijn adviseur. Wel raar dat ik er zo achter moet komen... Nu is het wel zo dat ik pas later dan die 12 maanden begin met aflossen, dus volgens die lezing mag ik het alsnog buiten beschouwing laten, niet? Even los van wat wijsheid is.hardware-lover schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:32:
[...]
https://voorwaardenennorm...chtingen/toelichting.html
6.3 Aftrek overige financiële verplichtingen
Overige financiële verplichtingen dienen in mindering te worden gebracht op de toegestane financieringslast. Met financiële verplichtingen worden alle leningen bedoeld. Dus niet alleen de leningen die bekend zijn bij het BKR maar ook alle andere leningen, zoals bijvoorbeeld leningen voor een boot, een lening van ouders en/of studiefinanciering alsmede de lening voor de restschuld van de verkoop van de woning. In de toetsing dient standaard rekening te worden gehouden met een maandlast van 2% van het kredietbedrag tenzij uit de kredietovereenkomst blijkt dat sprake is van een lagere maandlast. Verplichtingen waarvan de eerste betaling plaatsvindt na twaalf maanden na het passeren van de lening, mogen buiten beschouwing worden gelaten. Voor de lening voor de restschuld van de verkoop van de woning geldt dat rekening mag worden gehouden met de netto betalingsverplichting.
Indien de aanvrager verplicht is het krediet uiterlijk op de datum van het passeren van de lening af te lossen, dient de aflossing te geschieden uit eigen middelen die aantoonbaar aanwezig zijn. Dit kan worden aangetoond aan de hand van afschriften van een spaarrekening op naam van de aanvrager(s). Bij de aankoop van een bestaande woning blijft in sommige gevallen een bedrag over van de 5% dat mag worden meegefinancierd voor de bijkomende kosten. Ook dit bedrag mag worden beschouwd als eigen middelen. De controle op het daadwerkelijk aflossen van het krediet is de verantwoordelijkheid van de geldgever.
Edit: Overigens is de reden dat ik dit wil weten vooral dat ik dus gewoon verkeerd geïnformeerd ben als dit niet zo is en dat zou ik die adviseur erg kwalijk nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 11-08-2014 15:58 ]
Als ik 104% van de koopsom financieer moet ik ongeveer 2k eigen geld inleggenEddoH schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:48:
[...]
Je betaalt toch gewoon 2% overdachtsbelasting over de koopsom + 1% voor NHG? Zelfs al financier je 104% van de hoogste taxatie, hou je dan uberhaupt wat 'over' na betaling van notaris, etc etc?
als ik 104% van de taxatiewaarde financieer hou ik ca 3k over
Ik krijg iets meer rente op mijn spaarrekening dan ik netto aan hypotheekrente betaal (0,5%) dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het lijkt mij dat dit hetzelfde is als het meefinancieren van een verbouwing, behalve dat deze verbouwing al gedaan is. Het lijkt mij dus logisch dat de overdrachtsbelasting alleen wordt berekend over de koopsom ook als de hypotheeksom hoger is.
Vraag me dus alleen af hoe dit werkt en of het kan, krijg ik gewoon 3k op mijn rekening gestort?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Volgens mij moet je zelf goed nadenken of je dit moet willen. Je leent al boven je max, aangezien je het over een starterslening hebt. Vervolgens heb je ook nog een studieschuld die je dus niet wil laten mee tellen.finsdefis schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:49:
[...]
Ah bedankt! Dit zal ik eens doorspelen naar mijn adviseur. Wel raar dat ik er zo achter moet komen... Nu is het wel zo dat ik pas later dan die 12 maanden begin met aflossen, dus volgens die lezing mag ik het alsnog buiten beschouwing laten, niet? Even los van wat wijsheid is.
Edit: Overigens is de reden dat ik dit wil weten vooral dat ik dus gewoon verkeerd geïnformeerd ben als dit niet zo is en dat zou ik die adviseur erg kwalijk nemen.
De regels zijn niet voor niks opgesteld, misschien moet je je toch afvragen of je niet een goedkopere woning wil kopen.
Maar dat is mijn mening
De notaris maakt de eindenota op, als er een overschot is stort hij dat netjes op je rekening na de overdracht.assje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:58:
[...]
Vraag me dus alleen af hoe dit werkt en of het kan, krijg ik gewoon 3k op mijn rekening gestort?
[ Voor 15% gewijzigd door ScoTtix op 11-08-2014 16:08 ]
Nou als ik alleen voor mijzelf zou kopen zou ik het sowieso niet doen, dan wordt het inderdaad te krap. Punt is wel dat ik nu alleen op mijn inkomen koop en dat de stage-aanstelling van mijn vriendin sowieso omgezet gaat worden in een aanstelling. Dus dat komt er nog bij.ScoTtix schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:06:
[...]
Volgens mij moet je zelf goed nadenken of je dit moet willen. Je leent al boven je max, aangezien je het over een starterslening hebt. Vervolgens heb je ook nog een studieschuld die je dus niet wil laten mee tellen.
De regels zijn niet voor niks opgesteld, misschien moet je je toch afvragen of je niet een goedkopere woning wil kopen.
Maar dat is mijn mening
Dat terzijde ben ik straks aan hypotheek+starterslening maar 50 euro meer kwijt dan aan mijn huidige kale huur incl. servicekosten
Je financiert de koopsom.assje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:58:
[...]
Als ik 104% van de koopsom financieer moet ik ongeveer 2k eigen geld inleggen
als ik 104% van de taxatiewaarde financieer hou ik ca 3k over
Ik krijg iets meer rente op mijn spaarrekening dan ik netto aan hypotheekrente betaal (0,5%) dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het lijkt mij dat dit hetzelfde is als het meefinancieren van een verbouwing, behalve dat deze verbouwing al gedaan is. Het lijkt mij dus logisch dat de overdrachtsbelasting alleen wordt berekend over de koopsom ook als de hypotheeksom hoger is.
Taxatie is puur om te kijken of het onderpand (de woning) de hypothecaire lening kan dekken.
Bij de algemene voorwaarden.Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:08:
Waar verklaar je dit precies volgens jou?
Zie bijvoorbeeld de ABN AMRO.
Artikel 17: Gegevens en opdrachten
1. De cliënt draagt er zorg voor dat de bank tijdig beschikt
over alle gegevens waarvan de bank aangeeft of waarvan
de cliënt redelijkerwijs moet begrijpen dat deze noodzakelijk
zijn voor een correcte dienstverlening door de bank. De
cliënt draagt er zorg voor dat tot de bank of tot een door
de bank aangewezen derde gerichte verklaringen, zoals opdrachten,
opgaven en mededelingen aan de bank, duidelijk
en volledig zijn en de juiste gegevens bevatten.
[ Voor 53% gewijzigd door TheJason op 11-08-2014 16:24 ]
Ah juist ja, deze vlieger gaat alleen op als je koopt zonder NHG.Domino schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:19:
[...]
Je financiert de koopsom.
Taxatie is puur om te kijken of het onderpand (de woning) de hypothecaire lening kan dekken.
Al geruime tijd lees ik mee in dit topic en nu breekt de tijd aan dat ik (binnenkort) een huis ga kopen.
Vorige week dinsdag heb ik een woning bezichtigd. Tijdens de bezichtiging heb ik een tweetal vragen gesteld aan de makelaar waar hij het antwoord niet op wist. De makelaar zou navraag doen bij de eigenaar. Dezelfde dag heb ik mijn vragen per email aan de makelaar bevestigd. Afgelopen vrijdag had ik nog geen antwoord ontvangen. Ook geen email dat het antwoord langer op zich laat wachten. Ik heb die dag met de makelaar gebeld, maar hij nam niet op. Ik heb hem per sms verzocht telefonisch contact met mij op te nemen. Dat heeft hij niet gedaan. Het makelaarskantoor wist mij te vertellen dat hij dan "vast wel later contact met mij op zou nemen". Vanmiddag om een uurtje of 4 had ik nog niets gehoord. Ik heb de makelaar gebeld en gelukkig nam hij nu wel op. Hij gaf aan dat hij zijn email nog even moest checken en er dan bij mij op terug te komen. Nu kan ik die makelaar inmiddels wel schieten vanwege zijn lakse houding, maar ik wil hem ook niet tegen mij in het harnas jagen. Op hetzelfde moment wil ik voor mezelf kunnen beslissen of ik verder wil met deze woning. Ik voel dat ik onrustig word van het uitblijven van antwoord.
Eigenlijk vind ik het jammer dat ik hem telefonisch geen deadline heb gesteld. Als ik morgen nog niets van de makelaar vernomen heb, ben ik van plan wel een deadline te stellen. Alleen indien hij mij adequaat en tijdig informeert wil ik een bod uitbrengen. Of snijd ik mezelf nu in de vingers omdat ik mogelijk door laat schemeren de woning wel heel graag te willen hebben?
Vorige week dinsdag heb ik een woning bezichtigd. Tijdens de bezichtiging heb ik een tweetal vragen gesteld aan de makelaar waar hij het antwoord niet op wist. De makelaar zou navraag doen bij de eigenaar. Dezelfde dag heb ik mijn vragen per email aan de makelaar bevestigd. Afgelopen vrijdag had ik nog geen antwoord ontvangen. Ook geen email dat het antwoord langer op zich laat wachten. Ik heb die dag met de makelaar gebeld, maar hij nam niet op. Ik heb hem per sms verzocht telefonisch contact met mij op te nemen. Dat heeft hij niet gedaan. Het makelaarskantoor wist mij te vertellen dat hij dan "vast wel later contact met mij op zou nemen". Vanmiddag om een uurtje of 4 had ik nog niets gehoord. Ik heb de makelaar gebeld en gelukkig nam hij nu wel op. Hij gaf aan dat hij zijn email nog even moest checken en er dan bij mij op terug te komen. Nu kan ik die makelaar inmiddels wel schieten vanwege zijn lakse houding, maar ik wil hem ook niet tegen mij in het harnas jagen. Op hetzelfde moment wil ik voor mezelf kunnen beslissen of ik verder wil met deze woning. Ik voel dat ik onrustig word van het uitblijven van antwoord.
Eigenlijk vind ik het jammer dat ik hem telefonisch geen deadline heb gesteld. Als ik morgen nog niets van de makelaar vernomen heb, ben ik van plan wel een deadline te stellen. Alleen indien hij mij adequaat en tijdig informeert wil ik een bod uitbrengen. Of snijd ik mezelf nu in de vingers omdat ik mogelijk door laat schemeren de woning wel heel graag te willen hebben?
Tja, wij kunnen niet bepalen hoe graag jij die woning wilt hebben. Je hebt het hier niet over een bloemkool waar, als je de groenteboer een eikel vindt, je wel naar een ander gaat.
Focus je vooral op de woning en probeer eventueel direct met de verkopers in contact te komen voor je vragen. Tegen hun kun je ook je frustraties kwijt over de lakse huidig van de makelaar. Wellicht dat hij wel gevoelig is voor kritiek van die kant...
Focus je vooral op de woning en probeer eventueel direct met de verkopers in contact te komen voor je vragen. Tegen hun kun je ook je frustraties kwijt over de lakse huidig van de makelaar. Wellicht dat hij wel gevoelig is voor kritiek van die kant...
Ik zou niet weten waarom het erg zou zijn om door te laten schemeren dat je die woning graag wilt hebben. Als je gewoon je eigen grenzen goed kent en weet aan te houden (qua prijs), is er imho niets mis met je zogenaamde onderhandelingspositie als je dit doet. Wel laat je dan weten aan verkoper dat je zeer geïnteresseerd bent, waardoor hij je misschien wél serieus antwoord gaat geven.
Zorg dus gewoon dat je die antwoorden krijgt, eventueel door gewoon de makelaar te blijven stalken. Direct contact opnemen met de eigenaren zou ik persoonlijk niet zo snel doen, maar da's ter discussie
Zorg dus gewoon dat je die antwoorden krijgt, eventueel door gewoon de makelaar te blijven stalken. Direct contact opnemen met de eigenaren zou ik persoonlijk niet zo snel doen, maar da's ter discussie
We hebben vandaag gekeken bij twee huizen. Één was dermate slechte staat dat we het na 2 passen al door hadden... De andere is vrijwel perfect, direct bewoonbaar en heeft veel potentie.
Ik moet toch zeggen dat ik nu een beetje in de zenuwen zit of we de hypotheek wel rond kunnen krijgen... Ze vragen op dit moment 189k, dat is vast wel naar beneden te krijgen. Maar doordat ik op dit moment een studie volg naast mijn werk verdien ik tijdelijk minder (grofweg 33k) en mijn vrouw heeft helaas een 0-uren contract goed voor 16k vorig jaar. We zullen het donderdag wel zien bij de adviseur...
(Geen vraag oid, ik moet lichtelijk mijn zenuwen luchten aan de mede-tweakers
)
Ik moet toch zeggen dat ik nu een beetje in de zenuwen zit of we de hypotheek wel rond kunnen krijgen... Ze vragen op dit moment 189k, dat is vast wel naar beneden te krijgen. Maar doordat ik op dit moment een studie volg naast mijn werk verdien ik tijdelijk minder (grofweg 33k) en mijn vrouw heeft helaas een 0-uren contract goed voor 16k vorig jaar. We zullen het donderdag wel zien bij de adviseur...
(Geen vraag oid, ik moet lichtelijk mijn zenuwen luchten aan de mede-tweakers
Zou het in je nadeel werken als je ooit aanspraak moet maken op NHG, terwijl je bij het verstrekken niet hebt gemeld dat je een studieschuld hebt, terwijl je die schuld inmiddels niet meer hebt/afgelost hebt? Ik heb i.o.m. hypotheekadviseur mijn studieschuld verzwegen omdat ik 2,5 x de hoogte als spaargeld heb staan. Ik zou dus in 1 x af kunnen lossen, maar vanwege de lage rente (en hogere spaarrente) doe ik dat niet want ik verdien er nu een paar tientjes op per jaar.ninjazx9r98 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:14:
[...]
M.a.w. kijkt NHG naar de schuld die je hebt op moment dat je een beroep doet op NHG, of kijken ze naar je opgegeven schulden bij afsluiten hypotheek?
Als je hem had moeten melden kan daar in de toekomst natuurlijk een probleem van worden gemaakt. Of het echter zo ver zou gaan is natuurlijk een tweede.
Je adviseur kan je uitaard adviseren (Sumerechny schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:32:
We hebben vandaag gekeken bij twee huizen. Één was dermate slechte staat dat we het na 2 passen al door hadden... De andere is vrijwel perfect, direct bewoonbaar en heeft veel potentie.
(Geen vraag oid, ik moet lichtelijk mijn zenuwen luchten aan de mede-tweakers)
Dat vermoeden had ik inderdaad al, ik vind het een beetje vreemd omdat we een jaar terug nog 189k oid zouden kunnen lenen als ik het goed herinner. Is er weer 'ineens' veel verandert op de markt?FreakNL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:18:
[...]
Je adviseur kan je uitaard adviseren () maar het akkoord moet altijd van de hypotheeknemer komen. Ik wil je als tip meegeven om (mocht je een bod gaan doen) in het uiteindelijke koopcontract te zorgen voor een ruim financieringsbeding. Voor 33k leen je dat bedrag niet dus het is dan de vraag in hoeverre ze het salaris van je vriendin meenemen. En je wilt dit niet meemaken als het sowieso al kantje boord is
Indien nodig nemen we het salaris van mijn vrouw wel mee, hopelijk maakt ons spaargeld nog een 'beetje indruk'. (Hoe wordt een 0-uren contract tegenwoordig meegenomen eigenlijk?) Als ik mijn studie over 2 jaar afgerond heb (wat zeker gaat gebeuren) zitten we financieel een stuk ruimer. Ik baal wel een beetje omdat we nu in een huurhuis zitten waar we het behoorlijk gehad hebben, ik heb er nu gewoon al een slapeloze nacht van

Nogmaals..we zullen donderdag wel zien (maar ik blijf ongeduldig
[ Voor 6% gewijzigd door Sumerechny op 12-08-2014 05:14 ]
Even 2 vragen voor de helderheid:
- Is het financieringsvoorbehoud afgelopen wanneer de offerte ontvangen is (dus nog niet getekend)?
- Obvion rente gedaald, dus misschien de Rabo rente binnenkort ook. Tot wanneer wordt de rente ook alweer vastgehouden? Tot het tekenen van de offerte toch?
- Is het financieringsvoorbehoud afgelopen wanneer de offerte ontvangen is (dus nog niet getekend)?
- Obvion rente gedaald, dus misschien de Rabo rente binnenkort ook. Tot wanneer wordt de rente ook alweer vastgehouden? Tot het tekenen van de offerte toch?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Bij de Rabobank was het zo dat als je geen intentieverklaring kunt overleggen, ze naar je historie kijken, dus naar de jaaropgaves van de afgelopen drie jaar. Voor mijn vriendin (zit in promotietraject en dat is tijdelijk) is het ook niet zeker of ze een intentieverklaring kan krijgen, maar voor de berekening van de maximale hypotheek was de historie toegepast.Sumerechny schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 05:10:
[...]
Dat vermoeden had ik inderdaad al, ik vind het een beetje vreemd omdat we een jaar terug nog 189k oid zouden kunnen lenen als ik het goed herinner. Is er weer 'ineens' veel verandert op de markt?
Indien nodig nemen we het salaris van mijn vrouw wel mee, hopelijk maakt ons spaargeld nog een 'beetje indruk'. (Hoe wordt een 0-uren contract tegenwoordig meegenomen eigenlijk?) Als ik mijn studie over 2 jaar afgerond heb (wat zeker gaat gebeuren) zitten we financieel een stuk ruimer. Ik baal wel een beetje omdat we nu in een huurhuis zitten waar we het behoorlijk gehad hebben, ik heb er nu gewoon al een slapeloze nacht van![]()
.
Nogmaals..we zullen donderdag wel zien (maar ik blijf ongeduldig).
Vanavond onze eerste bezichtiging. Het is een compleet instapklaar huis, voorzien van alle luxe, maar het is ook voorzien van een PV-installatie (zonnepanelen op het dak), wat is gebruikelijk hierbij? Is dit onderdeel van het huis, of moet dit apart overgenomen worden? Een collega had namelijk dit laatste meegemaakt, maar ik weet niet of dit gebruikelijk is.
Als leek zou ik dat zien als integraal onderdeel van de elektrische installatie, en de panelen zullen ook nagelvast zitten. Persoonlijk zou ik dat dan ook zien als deel van het huis. Maar, ik zou er wel ook voor zorgen dat dit vastgelegd is. 
Ga er gewoon even van uit dat het er bij hoort. Mocht je een bod doen, dan meld je terloops erbij dat je het fijn vind dat de PV-installatie er bij zit; toekomstbestendig met die energieprijzen en zo. Dan is het aan de makelaar om te reageren of de verkoper het als een roerende zaak ziet die je nog apart zou kunnen overnemen.
In dat laatste geval kun je altijd kijken wat je doet:
- je bod verlagen (je ging er immers vanuit dat het erbij hoorde), en vervolgens wat specifieker naar de lijst met roerende zaken kijken.
- niet je bod verlagen, maar wel de PV-installatie overnemen voor een xx bedrag.
- Ze de hele zaak laten meenemen. De vraag is wel of je daar dan niet meer schade aan overhoudt!
Ga er gewoon even van uit dat het er bij hoort. Mocht je een bod doen, dan meld je terloops erbij dat je het fijn vind dat de PV-installatie er bij zit; toekomstbestendig met die energieprijzen en zo. Dan is het aan de makelaar om te reageren of de verkoper het als een roerende zaak ziet die je nog apart zou kunnen overnemen.
In dat laatste geval kun je altijd kijken wat je doet:
- je bod verlagen (je ging er immers vanuit dat het erbij hoorde), en vervolgens wat specifieker naar de lijst met roerende zaken kijken.
- niet je bod verlagen, maar wel de PV-installatie overnemen voor een xx bedrag.
- Ze de hele zaak laten meenemen. De vraag is wel of je daar dan niet meer schade aan overhoudt!
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Tot de afgesproken datum, of zoveel eerder als jij meldt dat je er geen gebruik van wil maken. Pas als je het voorbehoud wil inroepen, wordt het relevant of je wel of niet offertes gekregen hebt.RickvN schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:41:
Even 2 vragen voor de helderheid:
Nee, je krijgt een rente bij je offerte, die je dan inderdaad nog moet tekenen binnen een bepaalde periode. Maar dan kan de rente bij de Rabo nog altijd veranderen: als bij het moment van het daadwerkelijke afsluiten de rente gedaald is, dan krijg je die lagere rente. Is hij gestegen, dan krijg je de offerterente. Wij hebben een getekende offerte ligggen, maar we dragen pas in september over. Het ziet er dus naar uit dat we nog een of twee tiende procent onder de offerterente gaan uitkomen.- Obvion rente gedaald, dus misschien de Rabo rente binnenkort ook. Tot wanneer wordt de rente ook alweer vastgehouden? Tot het tekenen van de offerte toch?
In ons geval zat het er bij: zonneboiler en PV. Er werd dan ook expliciet geadverteerd met "lage energielasten". Vraag anders om de lijst van zaken: een lijst met zaken die blijven, ter overname zijn en die mee gaan. Daar zou de installatie op moeten staan lijkt me. Anders gewoon expliciet naar vragen.Metalfreak schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:51:
[...]
Vanavond onze eerste bezichtiging. Het is een compleet instapklaar huis, voorzien van alle luxe, maar het is ook voorzien van een PV-installatie (zonnepanelen op het dak), wat is gebruikelijk hierbij? Is dit onderdeel van het huis, of moet dit apart overgenomen worden? Een collega had namelijk dit laatste meegemaakt, maar ik weet niet of dit gebruikelijk is.
[ Voor 25% gewijzigd door ATS op 12-08-2014 09:24 . Reden: Reactie op andere post toegevoegd ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Bedankt voor je reactie, ik meende al half zoiets te herinneren inderdaad. Dat maakt hier helaas weinig verschil (zelfs nadelig vrees ik). Door haar stage en een wat ongelukkige periode na de bevalling van ons zoontje heeft mijn vrouw net iets meer dan één jaar gewerkt, daarvoor twee jaar niet dus...maar dáárvoor weer wel, maar dat is natuurlijk weer voor de drie jaarMetalfreak schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:51:
[...]
Bij de Rabobank was het zo dat als je geen intentieverklaring kunt overleggen, ze naar je historie kijken, dus naar de jaaropgaves van de afgelopen drie jaar. Voor mijn vriendin (zit in promotietraject en dat is tijdelijk) is het ook niet zeker of ze een intentieverklaring kan krijgen, maar voor de berekening van de maximale hypotheek was de historie toegepast.
We zien het wel...zo niet dan niet (of de familie maar lief aankijken, wie weet

Is dat specifiek een service van de Rabo? Volgens mij kostte dit bij onze offerte bij NN 0.2% extra... We konden kiezen tussen twee offertes: Eén waarbij de rente gewoon vastligt zoals op het moment van opvragen en één waarbij je profiteert van een eventuele lagere rente op het moment van overdracht (en anders heb je gewoon de rente van het moment van opvragen). De rente van die tweede offerte is 0.2% hoger dan de rente van die eerste offerte, dus om te profiteren van het voordeel moest de rente minimaal 0.2% dalen tussen moment van offerte en moment van overdracht.ATS schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:20:
Nee, je krijgt een rente bij je offerte, die je dan inderdaad nog moet tekenen binnen een bepaalde periode. Maar dan kan de rente bij de Rabo nog altijd veranderen: als bij het moment van het daadwerkelijke afsluiten de rente gedaald is, dan krijg je die lagere rente. Is hij gestegen, dan krijg je de offerterente. Wij hebben een getekende offerte ligggen, maar we dragen pas in september over. Het ziet er dus naar uit dat we nog een of twee tiende procent onder de offerterente gaan uitkomen.
Wij gaan vanmiddag ook een huis bezichtigen, waar we waarschijnlijk zoals het er nu naar uit ziet ook op gaan bieden. De bewoner(s) is/zijn overleden en de familie verkoopt de woning. Vraagprijs 150.000 (WOZ 165.000). Badkamer en keuken zijn wel aan vernieuwing toe. Ben me nu al aan het beraden op welke strategie we moeten gaan toepassen bij het bieden, als vanmiddag blijkt dat het huis daadwerkelijk aan onze verwachtingen voldoet. Ik wil natuurlijk ook niet gelijk teveel bieden.
Handig is om wat argumentatie te hebben. Recente prijzen van gelijke woningen achterhalen, onderhoud van de woning goed nakijken (is niet voor jouw rekening, maar misschien al wel ingeprijsd).Trinomix schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:39:
Wij gaan vanmiddag ook een huis bezichtigen, waar we waarschijnlijk zoals het er nu naar uit ziet ook op gaan bieden. De bewoner(s) is/zijn overleden en de familie verkoopt de woning. Vraagprijs 150.000 (WOZ 165.000). Badkamer en keuken zijn wel aan vernieuwing toe. Ben me nu al aan het beraden op welke strategie we moeten gaan toepassen bij het bieden, als vanmiddag blijkt dat het huis daadwerkelijk aan onze verwachtingen voldoet. Ik wil natuurlijk ook niet gelijk teveel bieden.
Je mag best laag beginnen met bieden, 120/125k --misschien wel lager??
You're either part of the solution or you're part of the problem
De prijs is inderdaad vermoedelijk al aangepast aan de staat van de woning. Vergelijkbare woningen gaan voor 20.000 - 30.000 meer van de hand, maar hebben dan al wel een nieuwe keuken en badkamer. Dit is dus misschien wel een buitenkansje, maar ben tegelijk bang voor meer kapers op de kust.poehee schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:57:
[...]
Handig is om wat argumentatie te hebben. Recente prijzen van gelijke woningen achterhalen, onderhoud van de woning goed nakijken (is niet voor jouw rekening, maar misschien al wel ingeprijsd).
Je mag best laag beginnen met bieden, 120/125k --misschien wel lager??
Klopt, gratis dienst van de Rabo. Dalende rente tussentijds = dalende rente in jouw offerte. Stijgende rente = geen rentemutatie!naitsoezn schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:37:
[...]
Is dat specifiek een service van de Rabo? Volgens mij kostte dit bij onze offerte bij NN 0.2% extra... We konden kiezen tussen twee offertes: Eén waarbij de rente gewoon vastligt zoals op het moment van opvragen en één waarbij je profiteert van een eventuele lagere rente op het moment van overdracht (en anders heb je gewoon de rente van het moment van opvragen). De rente van die tweede offerte is 0.2% hoger dan de rente van die eerste offerte, dus om te profiteren van het voordeel moest de rente minimaal 0.2% dalen tussen moment van offerte en moment van overdracht.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Ja, die lijst van zaken zullen we vanavond wel krijgen, van een ander huis waar we deze week bezichtiging hebben, hebben we die wel al. Daar werd eigenlijk vrijwel niets ter overname aangeboden, maar verlichting lieten ze dan wel weer hangen. Een PV installatie leek mij ook al onderdeel van het huis te zijn, maar een collega had het dus anders meegemaakt. Hij heeft tegen de verkoper gezegd om het dan maar eraf te halen... Ik vind het overigens wel een groot pluspunt, zo'n PV installatie. Als het er nog niet op zou zitten, zou ik de aanschaf zeker overwegen.ATS schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:20:
[...]
In ons geval zat het er bij: zonneboiler en PV. Er werd dan ook expliciet geadverteerd met "lage energielasten". Vraag anders om de lijst van zaken: een lijst met zaken die blijven, ter overname zijn en die mee gaan. Daar zou de installatie op moeten staan lijkt me. Anders gewoon expliciet naar vragen.
Het huis waar we vanavond gaan kijken staat pas een week te koop, dus dat is natuurlijk nog niet zo'n goede onderhandelingspositie, maar we zullen zien.
Heb je dit bij het kadaster opgevraagd? Anders kun je het nooit zeker weten, Funda/Huizenzoeker/etc is niet leidend (daar staat alleen de vraagprijs)...Trinomix schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:03:
[...]
De prijs is inderdaad vermoedelijk al aangepast aan de staat van de woning. Vergelijkbare woningen gaan voor 20.000 - 30.000 meer van de hand, maar hebben dan al wel een nieuwe keuken en badkamer. Dit is dus misschien wel een buitenkansje, maar ben tegelijk bang voor meer kapers op de kust.
Nee, nog niet bij het kadaster. Ik heb inderdaad naar de vraagprijs op Funda gekeken en dat is misschien zoals je al aangeeft niet helemaal representatief.FreakNL schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:11:
[...]
Heb je dit bij het kadaster opgevraagd? Anders kun je het nooit zeker weten, Funda/Huizenzoeker/etc is niet leidend (daar staat alleen de vraagprijs)...
even mijn persoonlijke reactie op I-Blue. Ik zag de tip voorbij komen voor een waardepaling op afstand in dit topic. Ik heb / had er al zo mijn bedenkingen bij maar goed proberen kan altijd. Op 16-7 de aanvraag gedaan. Inmiddels 3x een mail gestuurd waarom ik niets verneem van hun zonder een enkele reactie
Vandaag de bepaling mogen ontvangen. Deze slaat de plank wel zo volledig mis dat als je hiermee daadwerkelijk denkt iets te hebben in het het aan / verkoop proces je bedrogen uit komt.
Conclusie voor mij, een bepaling van een woning door iemand die niet ter plekke is geweest en de regio kent heeft geen toegevoegde waarde
(de woning zou nu ruim 110K meer waard zijn dan waarvoor ik hem 3 jaar geleden heb gekocht. Ik heb inderdaad wel flink verbeterd maar vergeleken met de 2011 taxatie na verbouw zit er nog > 50K,-- tussen op een woning van 250K)
Vandaag de bepaling mogen ontvangen. Deze slaat de plank wel zo volledig mis dat als je hiermee daadwerkelijk denkt iets te hebben in het het aan / verkoop proces je bedrogen uit komt.
Conclusie voor mij, een bepaling van een woning door iemand die niet ter plekke is geweest en de regio kent heeft geen toegevoegde waarde
(de woning zou nu ruim 110K meer waard zijn dan waarvoor ik hem 3 jaar geleden heb gekocht. Ik heb inderdaad wel flink verbeterd maar vergeleken met de 2011 taxatie na verbouw zit er nog > 50K,-- tussen op een woning van 250K)
[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 12-08-2014 12:33 ]
Over waardebepaling gesproken; ik vraag me af hoe het zit met de aangekondigde WOZ-viewer (http://www.rijksoverheid....013/01/31/woz-viewer.html)
De WOZ-waarde zou vanaf 2014 van elk willekeurig huis toch gratis opvraagbaar moeten zijn?
De WOZ-waarde zou vanaf 2014 van elk willekeurig huis toch gratis opvraagbaar moeten zijn?
We hadden met de verkopers beetje afgesproken dat we het zouden laten weten als het financieringsvoorbehoud eerder was afgelopen. Dus we bellen vanavond even.ATS schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:20:
[...]
Tot de afgesproken datum, of zoveel eerder als jij meldt dat je er geen gebruik van wil maken. Pas als je het voorbehoud wil inroepen, wordt het relevant of je wel of niet offertes gekregen hebt.
Even met de bank gemaild. Overdracht is 1 oktober dus tot dan gaan rentedalingen mee in de offerte. 1,5 maand dus nog. Laten we het hopen[...]
Nee, je krijgt een rente bij je offerte, die je dan inderdaad nog moet tekenen binnen een bepaalde periode. Maar dan kan de rente bij de Rabo nog altijd veranderen: als bij het moment van het daadwerkelijke afsluiten de rente gedaald is, dan krijg je die lagere rente. Is hij gestegen, dan krijg je de offerterente. Wij hebben een getekende offerte ligggen, maar we dragen pas in september over. Het ziet er dus naar uit dat we nog een of twee tiende procent onder de offerterente gaan uitkomen.
Ga eerst gewoon eens kijken of je het echt wat vindt. Waarom zou je je nu al druk gaan maken over bieden en een strategie daarbij?Trinomix schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:39:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik geef je helemaal gelijk dat we eerst moeten gaan kijken, maar we hebben al een redelijk goede indruk van het huis. We kennen de wijk namelijk al en op de foto's was al goed de indeling en het benodigde werk in te schatten. Boven de vraagprijs bieden was ik in ieder al niet van plan.ATS schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:20:
[...]
Ga eerst gewoon eens kijken of je het echt wat vindt. Waarom zou je je nu al druk gaan maken over bieden en een strategie daarbij?Kijk gewoon eerst of het huis je aanspreekt. Of het handig is ingedeeld, groot genoeg is, je de locatie en ligging gunstig vindt, de wijk je aanspreekt, hoeveel werk er in zit, wat het energieverbruik is van huis, etc. etc. Bieden komt pas echt daarna. De tijd dat je als koper direct bij bezichtiging boven de vraagprijs moest bieden om niet mis te grijpen is echt voorbij...
Straks eerst kijken of het huis inderdaad net zoals de foto's aan onze verwachtingen voldoet en indien dit zo is, dan zal ik het kadaster gaan raadplegen zoals hier al eerder werd voorgesteld.
Dat klopt maar dat is tot op heden nog niet beschikbaar.EddoH schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:29:
Over waardebepaling gesproken; ik vraag me af hoe het zit met de aangekondigde WOZ-viewer (http://www.rijksoverheid....013/01/31/woz-viewer.html)
Liep ik ook tegenaan, kadasterdata was niet betrouwbaar (laatste verkoop was in 2009 voor 278k) en later bleek (in het taxatierapport) dat data opgevraagd van een andere straat niet veel meer inzicht gaf. (zelfde type huis, minder woonopp. maar wel gemoderniseerd en een tuin op het westen ipv het zuiden. Toch was die woning voor 239k verkocht in 2013).
Maakte mij niet uit, al had ik stiekem wel gehoopt dat de taxateur de taxatie iets hoger had ingeschaald. Die zit nu op 195k zoals het huis is en 215k als het is opgeknapt met de voorgestelde verbouwingen. Dit bij een koopsom van 191k.
Maar ik mag niet klagen, locatie is prachtig en het huis is heel veel van te maken.
K to the KillaZ
Bij mijn offerte kon ik vorig jaar augustus (Aegon) geen gebruik maken van dalende rente, en als ik de offertegeldigheid wilde verlengen kon dat, maar kostte me dat een X percentage tenzij de rente niet gestegen was. Dit laatste was dan ook het geval, mijn FA mailde mij triomfantelijk 'Goed nieuws! Je hoeft de bereidstellingsprovisie (uh zo heette dat toch?) niet te betalen.' Even googelen en ik was er achter waarom; de rente was gedaald. Dus eigenlijk was het bericht; 'Goed nieuws, Aegon heeft je zoiets 0,1% door je neus geboord'naitsoezn schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:37:
[...]
Is dat specifiek een service van de Rabo? Volgens mij kostte dit bij onze offerte bij NN 0.2% extra... We konden kiezen tussen twee offertes: Eén waarbij de rente gewoon vastligt zoals op het moment van opvragen en één waarbij je profiteert van een eventuele lagere rente op het moment van overdracht (en anders heb je gewoon de rente van het moment van opvragen). De rente van die tweede offerte is 0.2% hoger dan de rente van die eerste offerte, dus om te profiteren van het voordeel moest de rente minimaal 0.2% dalen tussen moment van offerte en moment van overdracht.
Agh, het gaf mij in ieder geval zekerheid om in september een finaal akkoord te hebben binnen de termijn van financieringsvoorbehoud. In principe zegt zo'n offerte nl nog niets, daarna komt pas de daadwerkelijke controle of je al dan niet in aanmerking komt voor een hypotheek. Dat blijft best krom en vooral krom verwoord in de standaard NVM koopcontracten..
Dance with the stars
bij Aegon kan dat wel zeker en heet dat dalrente. Je betaalt dan 0,2% extra tov de standaard offerte rente. Dit kan je direct, vooraf, aan de offerte kenbaar maken.
Kies je voor offerte rente, wat binnen de totale markt veruit het meest gebruikelijk is, dan stijg / daal je niet mee en kan er inderdaad berijdstellingsprovisie verschuldigd zijn.
Dat de Rabo (als enige) altijd standaard dalrente hanteert(en dus altijd duurder is......., )is dus meer een uitzondering. Je kan hier als klant ook niet voor kiezen. Terwijl dit bij Obvion wel gewoon kan (rabo dochter die korting geeft als je kiest voor offerterente)
Kies je voor offerte rente, wat binnen de totale markt veruit het meest gebruikelijk is, dan stijg / daal je niet mee en kan er inderdaad berijdstellingsprovisie verschuldigd zijn.
Dat de Rabo (als enige) altijd standaard dalrente hanteert(en dus altijd duurder is......., )is dus meer een uitzondering. Je kan hier als klant ook niet voor kiezen. Terwijl dit bij Obvion wel gewoon kan (rabo dochter die korting geeft als je kiest voor offerterente)
Moet je voor de grap iets in Amsterdam willen kopen....ATS schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:20:
[...]
Ga eerst gewoon eens kijken of je het echt wat vindt. Waarom zou je je nu al druk gaan maken over bieden en een strategie daarbij?Kijk gewoon eerst of het huis je aanspreekt. Of het handig is ingedeeld, groot genoeg is, je de locatie en ligging gunstig vindt, de wijk je aanspreekt, hoeveel werk er in zit, wat het energieverbruik is van huis, etc. etc. Bieden komt pas echt daarna. De tijd dat je als koper direct bij bezichtiging boven de vraagprijs moest bieden om niet mis te grijpen is echt voorbij...
Vriend van mij bood 30000 boven de vraagprijs!
Uiteindelijk ging de woning naar iemand anders.
Zelf afgelopen maandag akkoord gekregen op mijn bod, welke de vraagprijs was.
Ongeveer hetzelfde appartement maar iets minder, want kleiner balkon, was binnen 4 dagen ook voor de vraagprijs weggegaan.
Het kan dus zijn dat je er wel degelijk snel bij moet zijn.
Je kan je van tevoren natuurlijk al in een heleboel zaken verdiepen, zoals buurt, indeling, groot genoeg enzo. Als je de bouwtekening en foto's kan zien kom je al een boel te weten, dan hoef je tijdens je bezichtiging alleen nog maar je vragen te stellen en te kijken of het aan je verwachtingen voldoet.
Inderdaad, ook kennissen van ons: miniatuur appartementje (tenminste, ik zou niet in zo'n klein hokje willen wonen) binnen twee weken verkocht voor de vraagprijs, ook in Amsterdam.stokmeister schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:46:
[...]
Moet je voor de grap iets in Amsterdam willen kopen....
Vriend van mij bood 30000 boven de vraagprijs!
Uiteindelijk ging de woning naar iemand anders.
Mijn schoonbroer ook. Gelukkig gaat het er in het noorden anders aan toeMetalfreak schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:52:
[...]
Inderdaad, ook kennissen van ons: miniatuur appartementje (tenminste, ik zou niet in zo'n klein hokje willen wonen) binnen twee weken verkocht voor de vraagprijs, ook in Amsterdam.
Haha ja daar moet je voor kiezen, zelf wil ik er graag wonen en heb ik het er voor over.Metalfreak schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:52:
[...]
Inderdaad, ook kennissen van ons: miniatuur appartementje (tenminste, ik zou niet in zo'n klein hokje willen wonen) binnen twee weken verkocht voor de vraagprijs, ook in Amsterdam.
Vrijdag afspraak bij de rabobank, heb nu al een spaarhypotheek welke ik meeneem.
Hoop dat het snel geregeld kan worden omdat ik nu ook al bij de rabobank zit.
Pff, gek word je van de bank. Nieuw huis op het oog, bod uitgebracht, geaccepteerd. Nu tijdje bezig om hypotheek rond te krijgen maar echt meewerken willen ze niet. Ik verkoop mijn huidige woning met verlies en ik heb aangetoond dat ik het geld heb om dit verlies te bekostigen. Eerst gaven ze aan dat als ik dat deed dat het dan in orde was. Komen ze vandaag terug met dat ze dat niet zomaar kunnen accepteren. Ze moeten een garantie hebben dát het ook daadwerkelijk dan afgelost gaat worden. Transportdatum nieuwe woning is 1 september. Transport datum huidige woning is 8 oktober (3 maanden termijn van de wooncoörperatie, is een MVE woning met terugkoop regeling).
Vraag van de hypotheekadviseur, hoe wil je die garantie dan hebben? Antwoord: dat weten we eigenlijk niet.
Intussen lopen de ontbindende voorwaarden vrijdag af (na al een keer verlengd te zijn doordat het wat langer duurde vanwege het wachten op de papieren van de wooncoörperatie huidige woning).
Vraag van de hypotheekadviseur, hoe wil je die garantie dan hebben? Antwoord: dat weten we eigenlijk niet.
Intussen lopen de ontbindende voorwaarden vrijdag af (na al een keer verlengd te zijn doordat het wat langer duurde vanwege het wachten op de papieren van de wooncoörperatie huidige woning).
welke bank speelt dit ? vrij makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld de spaarrekening met de tegoeden te blokkeren tm verkoop oude woning. Zo moeilijk moet dit niet zijn.
Spaarrekening staat ook het geld op dat nodig is voor nieuwe woning, dus dat zou niet handig zijn. Maar lijkt mij opzich ook allemaal niet zo moelijk, wat mij betreft maak ik het naar ze over, als ze het dan maar weer terug storten één of twee dagen voordat ik het daadwerkelijk moet aflossen. Maar ze zijn dus eerst in overleg in hoe ze die garantie willen.
Geldverstrekker is SKP HQ in ieder geval.
Geldverstrekker is SKP HQ in ieder geval.
deels blokkeren of een losse rekening en die blokkeren kan natuurlijk ook. Ik doelde meer op de oplossing 'geblokkeerde rekening' als begrip. Echter je hebt niet direct met een bank te maken in dit geval dus zal dit lastiger worden.
je zit nu dus bij de hypotheker en blijft daar ook ? dit product heeft zeer specifieke funding en daar zal de 'verwarring' nu wel zitten.
maar goed daar heb je de adviseur voor om dit op te lossen toch
je zit nu dus bij de hypotheker en blijft daar ook ? dit product heeft zeer specifieke funding en daar zal de 'verwarring' nu wel zitten.
[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 12-08-2014 19:12 ]
Ja klopt, alleen tijd begint een beetje te dringen en daar wordt ik wat zenuwachtig van. Ze doen hun best in ieder geval bij de hypothekerRay schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:10:
deels blokkeren of een losse rekening en die blokkeren kan natuurlijk ook. Ik doelde meer op de oplossing 'geblokkeerde rekening' als begrip. Echter je hebt niet direct met een bank te maken in dit geval dus zal dit lastiger worden.
Kan je niet vast het betreffende bedrag bij de notaris storten? Of gewoon daadwerkelijk vast aflossen bij je huidige hypotheekverstrekker?
Laat ik even afhangen van waar ze morgenochtend mee komen. Mochten ze geen oplossing hebben ga ik dat wel voorstellen ja.
Bah! 6 weken na ons bod ligt het nog steeds bij de verkopende bank. Vandaag de makelaar nog maar eens gebeld voor een statusupdate. Hij zegt er alles aan te doen om er beweging in te krijgen, inclusief het inschakelen van een specialist op dat gebied. Hij klonk aan te telefoon ook redelijk geirriteerd over de bank (en de verkoper).
Onze plannen in de richting van 1 oktober kunnen denk ik wel doorgehaald worden. Nu hopen dat de herfstvakantie eind oktober nog wel een optie is. Voordeel is wel dat ik daarna wat meer tijd heb voor het opknappen van het huis ed.
Onze plannen in de richting van 1 oktober kunnen denk ik wel doorgehaald worden. Nu hopen dat de herfstvakantie eind oktober nog wel een optie is. Voordeel is wel dat ik daarna wat meer tijd heb voor het opknappen van het huis ed.
Vandaag een bod gedaan op het huis dat we gisteren hebben bekeken. Heb 125.000 euro geboden (vraagprijs 149.000) en zojuist al bericht terug gehad, dat het bod te laag is en dat de makelaar geen tegenbod doet en verder gaat met verkoop.
Tja, hoort erbij.
Ik weet niet waar jij op uit wilde komen?
Ik weet niet waar jij op uit wilde komen?
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Tja, je biedt ook wel dik 16% lager, dat is toch wel een flink verschil. Bij een huis van 2,5 ton zou dat verschil van 24000 wel acceptabel zijn om door te gaan met onderhandelingen, maar op een appartement van 149.000? Wil je wel nog een nieuw bod neer gaan leggen?Trinomix schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:52:
Vandaag een bod gedaan op het huis dat we gisteren hebben bekeken. Heb 125.000 euro geboden (vraagprijs 149.000) en zojuist al bericht terug gehad, dat het bod te laag is en dat de makelaar geen tegenbod doet en verder gaat met verkoop.
Gisteren gaan kijken bij een huis, was op zich een perfect huis met een geweldig afwerkingsniveau en voorzien van alle luxe die je je maar kunt voorstellen, maar die verrekte vinexwijken...

[ Voor 21% gewijzigd door Metalfreak op 13-08-2014 13:00 ]
Verwijderd
Tjah dat gepraat over biedingen en acceptabel altijd. Als die woning gewoon al een koopje zou zijn voor zeg 145k, dan moet je inderdaad niet aankomen met 125k. Dat kan niemand op dit forum echter ooit weten dus ik vraag me altijd af waar de discussie dan om draait.
Je betaalt wat jij wil betalen en wat de verkoper wil accepteren.
Belangrijk om te onthouden volgens mij. Als je het huis écht wil zou je zelfs zo ver kunnen gaan om te zeggen dat ze vraagprijs acceptabel is.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:00:
Tjah dat gepraat over biedingen en acceptabel altijd. Als die woning gewoon al een koopje zou zijn voor zeg 145k, dan moet je inderdaad niet aankomen met 125k. Dat kan niemand op dit forum echter ooit weten dus ik vraag me altijd af waar de discussie dan om draait.
Het huis dat wij nu op het oog hebben is in onze ogen aardig geprijsd, als we het budget ruimer hadden zou ik er zelfs niet heel moeilijk over doen moet ik eerlijk zeggen (wel iets eraf natuurlijk). Maar omdat ons budget waarschijnlijk vrij krap is hangen wij op een bod dat -10% is oid.
Ik zou het inderdaad verstandig vinden om te onthouden dat de vraagprijs geen referentie is voor de marktwaarde 
Ben net eentje aan het taxeren. Vraagprijs € 219.000, koopsom € 209.000, waarde € 200.000
Ben net eentje aan het taxeren. Vraagprijs € 219.000, koopsom € 209.000, waarde € 200.000
[ Voor 33% gewijzigd door Kju op 13-08-2014 13:17 ]
PSN: Kjujay
Dit enVerwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:00:
Dat.Kju schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:16:
Ik zou het verstandiger vinden om te onthouden dat de vraagprijs geen referentie is voor de marktwaarde
[ Voor 49% gewijzigd door Help!!!! op 13-08-2014 14:19 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het betreft hier een half vrijstaande woning met aangebouwde garage. De woning is misschien al redelijk goed geprijsd, maar ik wou natuurlijk ergens beginnen. Helaas een slechte start en nu misschien maar een nieuw bod doen dat dichter bij de vraagprijs ligt. Alleen wil ik nu natuurlijk niet te snel reageren.Metalfreak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:56:
[...]
Tja, je biedt ook wel dik 16% lager, dat is toch wel een flink verschil. Bij een huis van 2,5 ton zou dat verschil van 24000 wel acceptabel zijn om door te gaan met onderhandelingen, maar op een appartement van 149.000? Wil je wel nog een nieuw bod neer gaan leggen?
Gisteren gaan kijken bij een huis, was op zich een perfect huis met een geweldig afwerkingsniveau en voorzien van alle luxe die je je maar kunt voorstellen, maar die verrekte vinexwijken...De buurt ademt totaal geen sfeer uit, alles ziet er hetzelfde uit en de huizen zijn zo dicht op elkaar gebouwd dat de tuin wel heel erg klein wordt...
Dat heb je natuurlijk al gedaan, gisteren gekeken en vandaag een bod is wel snel reageren.Trinomix schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:19:
[...]
Het betreft hier een half vrijstaande woning met aangebouwde garage. De woning is misschien al redelijk goed geprijsd, maar ik wou natuurlijk ergens beginnen. Helaas een slechte start en nu misschien maar een nieuw bod doen dat dichter bij de vraagprijs ligt. Alleen wil ik nu natuurlijk niet te snel reageren.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Die locatie kan toch niet als verrassing zijn gekomen?Metalfreak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:56:
[...]
Gisteren gaan kijken bij een huis, was op zich een perfect huis met een geweldig afwerkingsniveau en voorzien van alle luxe die je je maar kunt voorstellen, maar die verrekte vinexwijken...De buurt ademt totaal geen sfeer uit, alles ziet er hetzelfde uit en de huizen zijn zo dicht op elkaar gebouwd dat de tuin wel heel erg klein wordt...
En ik hier maar een beetje zenuwpezen omdat we maandag gekeken en hebben en morgenmiddag (na een hypotheek gesprek) pas willen gaan biedenZeRoC00L schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:29:
[...]
Dat heb je natuurlijk al gedaan, gisteren gekeken en vandaag een bod is wel snel reageren.
Nou ja, ik kende de wijk wel, maar was er nooit echt geweest en had er al zeker eerder nooit tegenaan gekeken als woonruimte. Nu je voor een huis gaat kijken, zie je het toch anders. Op de foto's op Funda zag je de diepte van de tuin ook niet bijvoorbeeld, daar leek het minder erg te zijn, maar nu snap je ook waarom ze daar geen foto van toegevoegd haddennaitsoezn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:29:
[...]
Die locatie kan toch niet als verrassing zijn gekomen?
Tipje om minder tijd te verspillen met bezichtigingen: Ga eens rondrijden in een wijk waar potentiele woningen staanMetalfreak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:33:
[...]
Nou ja, ik kende de wijk wel, maar was er nooit echt geweest en had er al zeker eerder nooit tegenaan gekeken als woonruimte. Nu je voor een huis gaat kijken, zie je het toch anders. Op de foto's op Funda zag je de diepte van de tuin ook niet bijvoorbeeld, daar leek het minder erg te zijn, maar nu snap je ook waarom ze daar geen foto van toegevoegd hadden
Met dat bieden moet je gewoon niet te paniekerig doen. Toen ik m'n huis kocht heb ik mijn eerste bod pas 1,5 week na bezichtiging gedaan. En vervolgens pas 3 dagen na hun tegenbod gereageerd. Het grappige was dat ik alle biedingen per mail deed en de makelaar elke keer belde en na hun tegenbod gelijk een reactie van mij vroeg. Die heb ik dus ook nooit gegeven en alleen gezegd of ze de reactie van de verkopers wilde mailen en ik dan zou reageren. Uiteindelijk daardoor zelfs nog na het 'finale' bod van de verkopers een lager bod gedaan, wat me uiteindelijk ook nog 1,5k heeft opgeleverd (het verschil was toen 3k, feitelijk dus rond... maar er zijn dagen dat ik niet 1,5k bespaar in 2 uur).
QFT, zelfde hier, het is een kopersmarkt, als de verkopende partij een eindvoorstel doet -> mooi nog een keer onder gaan zitten. Scheelt je inderdaad zo 1-3k, en dat is makkelijk een maandsalaris voor sommige mensenMartin Sturm schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:38:
Met dat bieden moet je gewoon niet te paniekerig doen. Toen ik m'n huis kocht heb ik mijn eerste bod pas 1,5 week na bezichtiging gedaan. En vervolgens pas 3 dagen na hun tegenbod gereageerd. Het grappige was dat ik alle biedingen per mail deed en de makelaar elke keer belde en na hun tegenbod gelijk een reactie van mij vroeg. Die heb ik dus ook nooit gegeven en alleen gezegd of ze de reactie van de verkopers wilde mailen en ik dan zou reageren. Uiteindelijk daardoor zelfs nog na het 'finale' bod van de verkopers een lager bod gedaan, wat me uiteindelijk ook nog 1,5k heeft opgeleverd (het verschil was toen 3k, feitelijk dus rond... maar er zijn dagen dat ik niet 1,5k bespaar in 2 uur).
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Verwijderd
Het blijft toch liegen tegen jezelf_eLMo_ schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:39:
[...]
QFT, zelfde hier, het is een kopersmarkt, als de verkopende partij een eindvoorstel doet -> mooi nog een keer onder gaan zitten. Scheelt je inderdaad zo 1-3k, en dat is makkelijk een maandsalaris voor sommige mensen
Je weet niet in wat voor situatie de koper zit. Misschien pakt hij nu nog een leuke winst en lacht hij in zijn vuistje. De redenatie, niet te snel reageren gaat nergens over. Je bied geen ton of meer als je iets niet wilt. Tenzij je heel rijk bent maar dan betwijfel ik of je in dit topic komt met dit soort huizen en prijzen.
Je laat al zien dat je wilt met een bod, of je er uitkomt heft niks met de duur of snelheid te maken van het bieden.
Als de prijs juist is wordt hij verkocht, niet omdat je lang genoeg wacht of afstandelijk genoeg bent :-)
Alsof je een huis koopt die je niet wilt, maarja de prijs was nou eenmaal goed
De filosofie zou zijn dat snel reageren laat zien dat je gretig bent en de woning erg graag wilt hebben. Maar mijn inziens bied je niet als je de woning niet erg graag wilt hebben. Het is tenslotte geen t-shirt waar je op bied en die je dan maar wat minder draagt als hij toch niet helemaal naar wens is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tja, het huis is nog steeds niet van onze lijst met opties af hoor, want verder had het huis echt alles dat we zouden willen dus die bezichtiging was echt wel nuttig. Ook handig om toch te gaan bezichtigen zodat je beter vergelijk hebt bij andere huizen. We zijn afgelopen weekend ook al langs twee andere huizen gereden waar we morgen en zaterdag gaan kijken, maar dan wil ik het nog van dichtbij met eigen ogen zien. Een huis kan je toch ook (positief) verrassen.naitsoezn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:36:
[...]
Tipje om minder tijd te verspillen met bezichtigingen: Ga eens rondrijden in een wijk waar potentiele woningen staan... Van de buitenkant (locatie, buurt, uitzicht, etc.) kun je al een hoop woningen afschrijven, en op één zaterdag- of zondagmiddag kun je zo een hele lijst woningen afgaan
Mjah, een huis kan wel verrassen, maar een buurt zal gewoon een buurt blijven, daar kun je zelf vrij weinig aan veranderen.... Wij hebben het uiteindelijk iig afgeleerd om woningen te bekijken in buurten / straten waar we toch niet zouden willen wonen. Kan de woning nog zo mooi zijn, maar de buurt/straat zul je zelf vrij weinig aan kunnen veranderen.Metalfreak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:05:
[...]
Tja, het huis is nog steeds niet van onze lijst met opties af hoor, want verder had het huis echt alles dat we zouden willen dus die bezichtiging was echt wel nuttig. Ook handig om toch te gaan bezichtigen zodat je beter vergelijk hebt bij andere huizen. We zijn afgelopen weekend ook al langs twee andere huizen gereden waar we morgen en zaterdag gaan kijken, maar dan wil ik het nog van dichtbij met eigen ogen zien. Een huis kan je toch ook (positief) verrassen.
ik had zelfs een bod gedaan bij de bezichtiging, huis stond te koop voor 220.000 bod uitgebracht voor 175.000 en uiteindelijk voor 185.000 gekocht.En dat zelfs terwijl de woonkamer een uitbouw heeft gekregen naar de tuin van 25.000,- euro.. Ik had ook de geluk Dat ze op de overdracht van de sleutels niet de tapijt hadden verwijderd en bij de notaris nog 1000,- euro gekregen.
Heb nu een mooi 3 verdieping huis met 4 slaapkamers en een zonneboiler op de dak.
had totaal geen zin zoals M-O het beschrijft om te moeten wachten en een ware 'spel' moest gaan spelen.
Heb nu een mooi 3 verdieping huis met 4 slaapkamers en een zonneboiler op de dak.
had totaal geen zin zoals M-O het beschrijft om te moeten wachten en een ware 'spel' moest gaan spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door sevinc op 13-08-2014 14:28 ]
Dit topic is gesloten.