Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
JvS schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

Waarom zou je dat niet doen? Vind jij verhuizen relaxed? Nog even los van de kosten die er aan huizen verkopen / kopen / verhuizen zitten.
Ik wil zelf graag op meerdere plekken wonen, ben niet gebonden aan 1 dorp/stad/land. Kan me goed voorstellen dat als je uit een dorp komt en daar graag wilt blijven en je vindt een fijn huis dat je nooit meer iets anders hoeft. Maar de hoeveelheid in dit topic valt me op. Leuk om de beweegredenen te lezen!
thejoker80 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:12:
[...]

nee, dat verwacht ik idd ook niet. Maar het zou mooi zijn als 75% van de geinvesteerde waarde ook als waarde wordt toegevoegd. Dan kan ik het iig mee financieren. Of ik het bij de verkoop ook terugkrijg is niet eens belangrijk.
2/3 is gebruikelijk toch?

[ Voor 25% gewijzigd door PLAE op 11-08-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

PLAE schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:14:
[...]

2/3 is gebruikelijk toch?
Ik had/heb geen idee. Dat zou wel mooi zijn overigens. tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ik las wel gisteren ofzo in dit topic dat iemand veel meer waarde aan de woning had toegevoegd dan de investering dus het zal wel verschillen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

thejoker80 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:18:
[...]

Ik had/heb geen idee. Dat zou wel mooi zijn overigens. tnx.
Wij hebben 77,5% voor elkaar gekregen. Wel met de kanttekening dat veel zelf gedaan zou worden wat weer voor extra toegevoegde waarde zorgt en zeer hoogwaardige materialen, dat soort dingen doen 't goed bij het NWWI. >:)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
PLAE schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:21:
Ik las wel gisteren ofzo in dit topic dat iemand veel meer waarde aan de woning had toegevoegd dan de investering dus het zal wel verschillen hoor :)
Over het algemeen voeg je meer waarde toe hoe ouder het huis/keuken etc is. Is natuurlijk ook logisch, als je een keuken vervangt die nog makkelijk 10 jaar mee kan maar niet je smaak is, is dat anders dan het vervangen van een uitgeleefde keuken die niemand meer wilt aanraken. Dan creeer je ook daadwerkelijk waarde als je het vervangt (bovenop de kosten van het vervangen zelf) omdat mensen bijv. niet weken/maanden in een bouwput hoeven te leven, er geen risico's meer zijn dat er onverwachte problemen/gebreken bij het upgraden zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb even wat posts over LTI / LTV verplaatst naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt #3. Dit topic is niet voor meta-discussies maar over ervaringen met het kopen van een huis.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:33
thejoker80 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:08:
Na een lange tijd zoeken hebben we een huis op het oog. Het is echter wat gedateerd (>25 jaar), goed onderhouden maar echt gedateerd. Er moeten dus wat zaken verbouwd worden. Omdat we ook maar 90% van de marktwaarde willen financieren moet er behoorlijk wat eigen geld in. Eigenlijk zoveel dat het wel heel erg fijn zou zijn als de verbouwingen ook de marktwaarde verhogen zodat we (een deel van) de verbouwing kunnen meefinancieren. Wat zijn de ervaringen hier met het toevoegen van waarde dmv een verbouwing? Het zou gaan om:

- keuken
- badkamer
- wc's
- vloeren
- vloerisolatie
- elektra (bedrading+groepenkast)
Echt heel veel toegevoegde waarde zal het niet hebben.... afhankelijk van de waarde van het huis, hoe gedateerd het is en hoe luxe je gaat verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het zal natuurlijk wel toegevoegde waarde hebben maar voor elke duizend euro die je investeert krijg je een kleiner bedrag terug als waardestijging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
ph4ge schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:29:
[...]

Die kans is al minimaal, voor zover kopers er echt om geven. Ondertussen laat je gigantisch in je kaarten kijken.

Er is echt geen koper die je hierdoor over de streep trekt terwijl elke makelaar weet dat er maar weinig mensen weglopen van het huis dat ze graag willen en makkelijk kunnen betalen.

Hooguit als er 2 verder identieke boden liggen weegt het mee, maar in elke andere situatie zal het veel zwaarder meewegen dat jij makkelijk een paar duizend euro extra voor je droomhuis kan betalen. Een verkoper gaat niet bij voorbaat twijfelen aan de financiële mogelijkheden van een koper, en zelfs als hij het wel doet kan hij het altijd beter proberen dan een acceptabele prijs te laten lopen op twijfel.
Bij het huis wat wij recent hebben gekocht heeft dat wel degelijk wat opgeleverd, wij waren niet de hoogste bieder maar de lagere financiering vonden de kopers wel degelijk een pré. Het ging hier overigens niet om een huis van 2 ton....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:18
Gister ook huis bekeken, leuk huis, veel ruimte en niet heel erg duur
Huis is wel gedateerd, maar dat is in deze regio toch sowieso wel

Moet alleen wel veel gebeuren, huis is verder wel goed onderhouden, maar vorige eigenares is erg oud en dat is natuurlijk aan het interieur te zien, behang, vloerbedekking, lelijke keuken etc :P
Zal sowieso nieuwe elektra in moeten (rood/zwart kabel + stoppenkast), wanden moeten aangepakt worden en her en der geïsoleerd worden, nieuwe (laminaat) vloer door het hele huis (130M2), en nieuwe badkamer/wc
Is natuurlijk voornamelijk de vraag of ik zo'n groot project op de hals wil halen...

Ruimte bij het huis is wel lekker, hoewel deze ook wel wat aandacht verdiend

Nou had de makelaar het over een site waar je precies op kon kijken (d.m.v. adres invullen en kadaster kaarten) hoever en waar je nog mag uitbouwen, nou ben ik die site vergeten, maar weet iemand hier welke site dat is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

okzbow schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:57:
[...]

Echt heel veel toegevoegde waarde zal het niet hebben.... afhankelijk van de waarde van het huis, hoe gedateerd het is en hoe luxe je gaat verbouwen.
mmm, het is wel spannend. Het is (voor ons) wel noodzakelijk dat we een deel kunnen meefinancieren namelijk. Echter, wanneer heb je hier zekerheid over? Dat is toch vaak pas nadat je een overeenkomst hebt over de verkoopprijs van het huis denk ik? Heeft iemand ervaring met het proces over de taxatie na verbouwing? Wanneer vindt die taxatie plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
thejoker80 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:53:
[...]

mmm, het is wel spannend. Het is (voor ons) wel noodzakelijk dat we een deel kunnen meefinancieren namelijk. Echter, wanneer heb je hier zekerheid over? Dat is toch vaak pas nadat je een overeenkomst hebt over de verkoopprijs van het huis denk ik? Heeft iemand ervaring met het proces over de taxatie na verbouwing? Wanneer vindt die taxatie plaats?
Dat kun je toch vrij eenvoudig zelf doen:
wat wil je voor het huis betalen?
wat brengt een moderne variant op in dezelfde buurt?
Wat gaat de totale verbouwing kosten?

Overigens kan een taxateur ook van te voren inschatten wat een verbetering gaat opleveren voor zover ik weet. Dat heeft een bank soms nodig bij het financieren van een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 17-09 16:13
FabianGTI schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:25:

Moet alleen wel veel gebeuren, huis is verder wel goed onderhouden, maar vorige eigenares is erg oud en dat is natuurlijk aan het interieur te zien, behang, vloerbedekking, lelijke keuken etc :P
Zal sowieso nieuwe elektra in moeten (rood/zwart kabel + stoppenkast), wanden moeten aangepakt worden en her en der geïsoleerd worden, nieuwe (laminaat) vloer door het hele huis (130M2), en nieuwe badkamer/wc
Is natuurlijk voornamelijk de vraag of ik zo'n groot project op de hals wil halen...

Nou had de makelaar het over een site waar je precies op kon kijken (d.m.v. adres invullen en kadaster kaarten) hoever en waar je nog mag uitbouwen, nou ben ik die site vergeten, maar weet iemand hier welke site dat is??
Volgens mij kan je dat op www.ruimtelijkeplannen.nl wel terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

okzbow schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:22:
[...]

Dat kun je toch vrij eenvoudig zelf doen:
wat wil je voor het huis betalen?
wat brengt een moderne variant op in dezelfde buurt?
Wat gaat de totale verbouwing kosten?

Overigens kan een taxateur ook van te voren inschatten wat een verbetering gaat opleveren voor zover ik weet. Dat heeft een bank soms nodig bij het financieren van een verbouwing.
zelf doen is een beetje onzeker wat mij betreft. Daarnaast hebben we dat natuurlijk al wel gedaan :).

Dat laatste is waar ik op zoek naar ben. Op welk moment gebeurt dit? Is dat nadat je een koopovereenkomst hebt? Zo ja, stel dat de taxatie lager uitvalt, we kunnen het wel lenen. We willen echter maar 90% financieren. Echter is dat geen reden om de financiering niet rond te krijgen. Dan zitten we toch aan het huis vast maar kunnen het niet opknappen.... Die situatie willen we vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
thejoker80 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:55:
[...]

zelf doen is een beetje onzeker wat mij betreft. Daarnaast hebben we dat natuurlijk al wel gedaan :).

Dat laatste is waar ik op zoek naar ben. Op welk moment gebeurt dit? Is dat nadat je een koopovereenkomst hebt? Zo ja, stel dat de taxatie lager uitvalt, we kunnen het wel lenen. We willen echter maar 90% financieren. Echter is dat geen reden om de financiering niet rond te krijgen. Dan zitten we toch aan het huis vast maar kunnen het niet opknappen.... Die situatie willen we vermijden.
Volgens mij kan je een huis altijd laten taxeren.... wellicht kan je het zelfs in het vkc opnemen als voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

okzbow schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:17:
[...]

Volgens mij kan je een huis altijd laten taxeren.... wellicht kan je het zelfs in het vkc opnemen als voorbehoud.
dat is ook weer waar, daar ga ik eens onderzoek naar doen. tnx.

klein beetje gezocht. het lijkt erop dat je de taxatie die benodigd is voor de financiering ook gewoon voor aankoop kunt doen. Dan heb je meer zekerheid over de waarde en de wijze van financiering. Het zou kunnen dat de koop dan niet doorgaat en je +/-300,- betaald hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door thejoker80 op 12-08-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Niek_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:23:
[...]

Volgens mij kan je dat op www.ruimtelijkeplannen.nl wel terugvinden.
Ah jah, dat was de site, bedankt!

Overigens kan ik niets vinden over uitbouwen, maar dat heeft gelukkig ook geen prioriteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

PLAE schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:14:
[...]

Ik wil zelf graag op meerdere plekken wonen, ben niet gebonden aan 1 dorp/stad/land. Kan me goed voorstellen dat als je uit een dorp komt en daar graag wilt blijven en je vindt een fijn huis dat je nooit meer iets anders hoeft. Maar de hoeveelheid in dit topic valt me op. Leuk om de beweegredenen te lezen!
[...]
Als je in een dorp woont en naar een grotere stad wil kan ik het voorstellen. Of als je klein zit en graag groter wil ooit, maar dat nu niet mogelijk is.

Maar voor de lol een beetje door het land verhuizen? Dat is niet iets wat de meeste mensen voor hun hobby doen.

Ik ben genoeg verhuisd de afgelopen jaren. Steeds een klein stapje groter (sociale huur). En nu kom ik uit bij een vrijstaande bungalow. Ik hoef dus niet meer weg! Ik heb mijn droomhuis dat aan al mijn eisen voldoet.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thejoker80 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:55:
We willen echter maar 90% financieren.
Sorry als het een open deur is, maar elke euro die je van de prijs afkrijgt is een euro die je kunt besteden aan de verbouwing. Je huis blijft immers hetzelfde 'waard',

Daarnaast zorg voor een goede fasering en dat je keuzes maakt VOORDAT je begint.
Dus stel je budget is 50k, maar halverwege lijkt het toch verdacht hard richting de 60k gaan, wat ga je dan laten schieten? Zolder of vloer isoleren kun je soms ook prima achteraf doen, maar ook bijvoorbeeld een vloer leggen. Je kunt voor onder de €10m/2 een vloertje bij de Ikea halen dat prima 5 jaar mee gaat, ideaal voor slaapkamers/boven als je budget wat krap begint te worden. Of een en-suite (badkamer) naast je slaapkamer, maar ook een mooie familie badkamer? Skip dan de en-suite.

En denk niet dat zoiets 'te veel' zooi geeft als je er al eenmaal woont. Ik heb al te vaak gezien dat er een lekkage was in de badkamer en er toch weer gebroken moest worden, kort nadat mensen waren verhuist.
En dan blijkt dat een keertje stofzuigen en dweilen later er niks meer van is te zien.

Zeker de 'afbouw' fase hoeft niet heel veel rommel te produceren als de basis goed is. Dus als je de basis goed neerzet kun je sommige ruimtes goedkoper uitvoeren of uitstellen, zodat je alvast binnen je grenzen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

TheGhostInc schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:18:
[...]

Sorry als het een open deur is, maar elke euro die je van de prijs afkrijgt is een euro die je kunt besteden aan de verbouwing. Je huis blijft immers hetzelfde 'waard',
Helaas kan er een verschil zijn tussen wat de verkoper het waarde vindt (vraagprijs), wat wij het waard vinden, wat wij betalen en wat de taxateur het waard vindt. Alles valt of staat met die laatste. Dat bepaalt hoeveel je kunt financieren, 90% van die waarde namelijk. Hoe verder dat boven de koopprijs ligt, hoe meer verbouwing je kunt meefinancieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
neehoor, de waarde wordt bepaald door de uiteindelijke koper!!
De taxateur kan 1000 keer zeggen dat iets bv 350k waard is, maar als het verkocht wordt voor 325k is dat de reeele waarde.

Die taxateurs zuigen de prijs ook maar uit hun duim. Baseren hun "taxatie" puur op andere verkopen. Iets dat wel een richtlijn geeft, maar nooit een exacte waarde.

Ons huis werd ook getaxeerd, op basis van verkopen in de straat... We hebben 3 type huizen, elk anders. Verkopen gedaan: 1x in 2012, 1x in 2015 en nog een er tussen in...
En dat moet de waarde van mijn huis bepalen?? sure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
netfast schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:48:
neehoor, de waarde wordt bepaald door de uiteindelijke koper!!
De taxateur kan 1000 keer zeggen dat iets bv 350k waard is, maar als het verkocht wordt voor 325k is dat de reeele waarde.
Er zijn genoeg situaties waarbij de verkoopprijs niet direct de waarde vertegenwoordigd. Het mooiste voorbeeld is een executieverkoop, maar ook als er een huurder in woont met een tijdelijk contract.
De prijs die voor de woning wordt betaald kan dan echt wel fors afwijken van wat een taxateur denkt dat de woning waard is bij een normale verkoop.

Helemaal een 'uitgewoonde' woning kan best een stuk onder de reële waarde worden verkocht, niet iedereen kijkt daar zo makkelijk doorheen. Je ziet niet voor niets op tv de shows met huizen die snel worden gepimpt en daarna wel verkoopbaar zijn en daarvoor niet.

Ik zelf val trouwens in de categorie dat ik zelfs een bouwval nog wel zie zitten. Een beetje antiek behang of wat achterstallig onderhoud is vooral makkelijk, dan kom ik niet in de verleiding om het 'te laten' zitten.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
We zijn met de verkoper een prijs overeengekomen :) Hypotheekofferte aangevraagd, notaris uitgezocht (via de goedkoopstenotaris.nl) en het voorlopig koopcontract zit nu in m'n inbox.

De uiteindelijke prijs is 5k onder de taxatiewaarde, dus daar zijn we erg blij mee. De totale kosten koper komen uit op ~2.4% van de koopsom, we hebben geen makelaar in de hand genomen en een hypotheek zonder advies.. Dus hier vallen de kosten ook mee gelukkig. Hypotheekrente komt neer op 2.8%, en de maandelijkse lasten zijn lager dan dat die nu zijn voor ons huurappartement.

Merk wel dat er redelijk wat partijen zijn die verder weinig toevoegen en geld uit je portemonnee willen koppen.. adviesje hier, adviesje daar..

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Hbeez schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:58:
We zijn met de verkoper een prijs overeengekomen :) Hypotheekofferte aangevraagd, notaris uitgezocht (via de goedkoopstenotaris.nl) en het voorlopig koopcontract zit nu in m'n inbox.

De uiteindelijke prijs is 5k onder de taxatiewaarde, dus daar zijn we erg blij mee. De totale kosten koper komen uit op ~2.4% van de koopsom, we hebben geen makelaar in de hand genomen en een hypotheek zonder advies.. Dus hier vallen de kosten ook mee gelukkig. Hypotheekrente komt neer op 2.8%, en de maandelijkse lasten zijn lager dan dat die nu zijn voor ons huurappartement.

Merk wel dat er redelijk wat partijen zijn die verder weinig toevoegen en geld uit je portemonnee willen koppen.. adviesje hier, adviesje daar..
Gefeliciteerd. :) Ik neem aan een huis onder de NHG-grens, gezien de rente?

Hier nog steeds aan het wachten op een terugkoppeling van de verkopende partij, prijs is al overeengekomen, nu de opleverdatum nog. Ondertussen al hypotheekadvies ingewonnen. Even nog kiezen tussen 10 jaar tegen 3,04% of 20 jaar tegen 3,49% (NIBC) en dan is dat ook rond. Ben er nu zo langzaam wel een beetje klaar mee, onderhandelingen lopen nu al een aantal weken. :|

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
TheGhostInc schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:33:
[...]

Er zijn genoeg situaties waarbij de verkoopprijs niet direct de waarde vertegenwoordigd. Het mooiste voorbeeld is een executieverkoop, maar ook als er een huurder in woont met een tijdelijk contract.
De prijs die voor de woning wordt betaald kan dan echt wel fors afwijken van wat een taxateur denkt dat de woning waard is bij een normale verkoop.

Helemaal een 'uitgewoonde' woning kan best een stuk onder de reële waarde worden verkocht, niet iedereen kijkt daar zo makkelijk doorheen. Je ziet niet voor niets op tv de shows met huizen die snel worden gepimpt en daarna wel verkoopbaar zijn en daarvoor niet.

Ik zelf val trouwens in de categorie dat ik zelfs een bouwval nog wel zie zitten. Een beetje antiek behang of wat achterstallig onderhoud is vooral makkelijk, dan kom ik niet in de verleiding om het 'te laten' zitten.
Klopt. Veel mensen zien ook alleen een bouwval en geen potentieel mooi huis. Zo kocht ik ver onder de prijs na 2 jaar te koop te hebben gestaan mijn huis waar best wat aan moest gebeuren. Belangrijkste was dat er nog geen CV in zat, al het behang erg druk was (en op je af kwam) en er zeil op de vloer lag. Ik ben best handig maar meer ook niet. Maar ik kon wel zien dat de prijs van dit huis tienduizenden euro's onder de andere vergelijkbare huizen lag waar wel cv, laminaatvloertje en neutrale muren in zaten. Verder was de basis van mijn huis al wel goed: plafonds vernieuwt, electra op orde, nette keuken en badkamer. Uiteindelijk heb ik voor onder de 6K een CV laten plaatsen + 6 radiatoren. Rest was kwestie van even klussen met vrienden en familie. Al met al denk ik in de eerste maand 10.000 euro uitgegeven en daarmee het huis naar de moderne tijd gebracht. Voor de koopprijs + 10.000 euro had ik absoluut niets vergelijkbaars kunnen kopen.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Hbeez schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:58:

Dat vind ik dus ook.

Als je zelf gewoon verdiept in zaken dan kom je echt al ver en heb je het niet nodig.

• TheGhostInc
  • Niet online
Pizzaman schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:02:
Even nog kiezen tussen 10 jaar tegen 3,04% of 20 jaar tegen 3,49% (NIBC)
Je kunt ook 50-50 doen, dus de helft 10 jaar vast en de andere helft 20 jaar vast.
Is de rente heel hoog, dan los je wat extra af op het eerste deel, is de rente heel laag dan los je wat af op het andere deel.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

Nadeel van dat soort constructies met ongelijke looptijden is dat je geen vrije keus hebt als je kortste looptijd afloopt. Je zit volgens mij dan vast aan je huidige aanbieder, die weet dat ook en kan dan doen met de rente wat hij wil...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Fiber schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:26:
Nadeel van dat soort constructies met ongelijke looptijden is dat je geen vrije keus hebt als je kortste looptijd afloopt. Je zit volgens mij dan vast aan je huidige aanbieder, die weet dat ook en kan dan doen met de rente wat hij wil...
De rente wordt dan de variabele rente en die is gewoon op te zoeken. Dus die wordt niet speciaal voor jou extra hoog gezet omdat ze je bij je spreekwoordelijke ballen hebben. Dat valt dus wel mee.

• Fiber

Fiber

Het zal in de praktijk inderdaad wel meevallen, maar feit blijft dat je geen vrije keus meer hebt en vast zit bij je huidige aanbieder. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar wel iets om mee te nemen in je overwegingen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Valorian schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:06:
[...]
Klopt. Veel mensen zien ook alleen een bouwval en geen potentieel mooi huis. Zo kocht ik ver onder de prijs na 2 jaar te koop te hebben gestaan mijn huis waar best wat aan moest gebeuren. Belangrijkste was dat er nog geen CV in zat, al het behang erg druk was (en op je af kwam) en er zeil op de vloer lag. Ik ben best handig maar meer ook niet. Maar ik kon wel zien dat de prijs van dit huis tienduizenden euro's onder de andere vergelijkbare huizen lag waar wel cv, laminaatvloertje en neutrale muren in zaten. Verder was de basis van mijn huis al wel goed: plafonds vernieuwt, electra op orde, nette keuken en badkamer. Uiteindelijk heb ik voor onder de 6K een CV laten plaatsen + 6 radiatoren. Rest was kwestie van even klussen met vrienden en familie. Al met al denk ik in de eerste maand 10.000 euro uitgegeven en daarmee het huis naar de moderne tijd gebracht. Voor de koopprijs + 10.000 euro had ik absoluut niets vergelijkbaars kunnen kopen.
Zou het nog wel zo kunnen zijn dat de isolatie op dit moment ook nog niet helemaal het je van het is gezien de verouderde wijze van verwarmen die aanwezig was in de woning? Meestal gaat het één met het ander.

Testing, one, two ...

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:02
TheGhostInc schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:33:
[...]
Vaak is het ook zo dat iets oud overkomt maar qua bouwkundige ingrepen reuze meevalt. Behang van 30 jaar oud trek je er af, maar behang van 5 jaar oud wellicht ook. Of je gaat sausen. Er wordt altijd wel iets opgefrist in een net gekocht huis, ongeacht of dit 5 of 50 jaar oud is.

Ik woon nu sinds een kleine week in m'n jaren 70 woning. Ben aardig binnen mijn budget gebleven van 23,5K voor keuken, badkamer, wc, dubbel glas, electra en stucwerk. Is wel een paar 1000 bij gekomen voor wat arbeidsuren en "overigen", zoals parketvloer laten opknappen, nieuwe laminaat etc plus kleine dingen her en der. Vooral dat laatste telt hard door :P Staan 2 nette huizen in mijn straat te koop voor 165K vraagprijs. Ik heb totaal financiering van 158K incl verbouwing en alle financieringskosten. Niet te duur gekocht en alles naar eigen wens :) zal binnenkort wel een paar before/after foto's plaatsen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23

vhal

ಠ_ಠ

Zo, waar wij eerst van een restschuld uitgingen van 18-20K, blijkt dit nu maar 10K te zijn na taxatie en de terugkoopaanbieding. Mijn dag is weer goed... *O*

Strava

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:11
Ferio schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:52:
[...]

Dat vind ik dus ook.

Als je zelf gewoon verdiept in zaken dan kom je echt al ver en heb je het niet nodig.
Ik werd ook gewaarschuwd dat er veel extra kosten komen kijken bij het kopen van een huis. Valt allemaal reuze mee als je het zelf doet inderdaad.

Heb uiteindelijk zelf €2010,- moeten betalen (koopsom €150.000). Daar zit dan leveringsakte, hypotheekakte, bankgarantie, taxatie en hypotheek24 bij in. Wel 103% gefinancieerd, scheelt natuurlijk ook, echter sta je dan gelijk onder water ;)

Ondertussen ben ik helemaal over en woon hier al weer 2 weken. Voelt nog steeds goed gelukkig :+

• Fiber

Fiber

NoepZor schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:43:
[...] Niet te duur gekocht en alles naar eigen wens :) zal binnenkort wel een paar before/after foto's plaatsen.
Altijd leuk!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Alexji schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:15:
[...]

Ik werd ook gewaarschuwd dat er veel extra kosten komen kijken bij het kopen van een huis. Valt allemaal reuze mee als je het zelf doet inderdaad.

Heb uiteindelijk zelf €2010,- moeten betalen (koopsom €150.000). Daar zit dan leveringsakte, hypotheekakte, bankgarantie, taxatie en hypotheek24 bij in. Wel 103% gefinancieerd, scheelt natuurlijk ook, echter sta je dan gelijk onder water ;)

Ondertussen ben ik helemaal over en woon hier al weer 2 weken. Voelt nog steeds goed gelukkig :+
pfff... reken even mee:

Koopsom 210, restschuld huidige huis is +/- 50k waarvan een hypotheek spaardeel +/- 25.000 dekt. Restschuld dekken we deels zelf, deels apart financieren. Dan nog een klein bouwdepotje etc. Hypotheek +/-250K Veel dingen te regelen, maar achteraf inderdaad waarschijnlijk ook wel zelf te doen.
Kosten:
Hypotheek kosten (bank) +/- 1300
Notaris kosten +/- 1200
Makelaar kosten +/- 2800
Taxatie kosten +/- 500
bouwkundig rapport 300

scheelt best :)

| Security Management |

• Valorian
hardware-lover schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:30:
[...]

Zou het nog wel zo kunnen zijn dat de isolatie op dit moment ook nog niet helemaal het je van het is gezien de verouderde wijze van verwarmen die aanwezig was in de woning? Meestal gaat het één met het ander.
Hey, ja klopt helemaal hoor. Er is nog genoeg te doen in mijn huis. Isolatie is makkelijk: die is er gewoon niet. Huis is uit jaren 20, gelukkig niet enkelsteens maar daar is alles wel mee gezegd ;) .. Maar vooralsnog vind ik het prima zo. Ik woon alleen en stook niet zoveel (weinig thuis), en ben man (niet snel koud).

Ik bedoelde met mijn reactie overigens ook niet dat mijn huis op cv en cosmetisch werk na gelijk was aan een compleet modern huis hoor, meer dat 'ie voor de staat van zijn nog steeds ondergewaard was, omdat veel mensen niet door de malaise heen konden kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Valorian op 13-08-2015 17:26 ]

• Hbeez
Pizzaman schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:02:
[...]

Gefeliciteerd. :) Ik neem aan een huis onder de NHG-grens, gezien de rente?

Hier nog steeds aan het wachten op een terugkoppeling van de verkopende partij, prijs is al overeengekomen, nu de opleverdatum nog. Ondertussen al hypotheekadvies ingewonnen. Even nog kiezen tussen 10 jaar tegen 3,04% of 20 jaar tegen 3,49% (NIBC) en dan is dat ook rond. Ben er nu zo langzaam wel een beetje klaar mee, onderhandelingen lopen nu al een aantal weken. :|
Dankje :) we komen helaas niet in aanmerking voor nhg. We betalen 2.8%, daarbij zit 0.2% werkgeverskorting. We hebben ook het topje (0.5%) van de hypotheek afgeschaaft door 85% MW te lenen.

Verder zijn de kosten koper:
- 300€ afsluitkosten (50% korting via werkgever)
- 910€ notaris (via degoedkoopstenotaris.nl) deze wou ook gratis mijn koopcontract controleren
- 2% overdrachtsbelasting, ontkom je helaas niet aan ;)

Taxatie a 300€ krijgen we volledig vergoed bij de bank via huisgever.

Al met al k.k.onder de 2.5% gehouden, deels via mijn werkgeversarrangement en deels door alles in eigen handen te houden (geen adviseurs of makelaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ben even benieuwd hoe jullie dit zouden berekenen.

Er is 218k voor betaald in 2002. Wanneer ik naar de index kijken van het type woning voor de betreffende provincie zou de waarde wanneer je uitgaat van een gelijke staat van onderhoud (even up to date als in 2002) nu 230k zijn.
Ik vraag me af, hoor je daar de inflatie in de jaren 2002-2015 in mee te nemen en volledig? Wanneer ik dat doe kom ik uit op ongeveer 290k als reële waarde nu. Tussen 230k en 290k zit natuurlijk veel ruimte maar ik weet niet wat gebruikelijk is.

[ Voor 0% gewijzigd door PLAE op 14-08-2015 11:06 . Reden: typo, 2008 = 2002 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

PLAE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:27:

Er is 218k voor betaald in 2008. Wanneer ik naar de index kijken van het type woning voor de betreffende provincie zou de waarde wanneer je uitgaat van een gelijke staat van onderhoud (even up to date als in 2002) nu 230k zijn.
Ik vraag me af, hoor je daar de inflatie in de jaren 2002-2015 in mee te nemen en volledig? Wanneer ik dat doe kom ik uit op ongeveer 290k als reële waarde nu. Tussen 230k en 290k zit natuurlijk veel ruimte maar ik weet niet wat gebruikelijk is.
:D Lees ik het goed? Je denkt dat een woning die je in 2008 hebt gekocht voor 218k nu 290k waard is wegens de inflatie tussen 2002 en 2008?

[ Voor 75% gewijzigd door naitsoezn op 14-08-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Als het over een huis gaat wat in 2008 gekocht is mag je in veel gevallen al blij zijn als je er nu hetzelfde voor terugkrijgt volgens mij. Of bedoel je soms 2002 i.p.v. 2008?
Ik snap sowieso niet echt waarom je hier met inflatie zou gaan rekenen, je moet volgens mij alleen naar de prijsindex kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 22:49
PLAE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:27:

Er is 218k voor betaald in 2008. Wanneer ik naar de index kijken van het type woning voor de betreffende provincie zou de waarde wanneer je uitgaat van een gelijke staat van onderhoud (even up to date als in 2002) nu 230k zijn.
Inflatie zit in de prijsindex bestaande koopwoningen en bijna 50% groei sinds 2008 bestaat niet, als je heel veel geluk hebt staat het huis in een gebied waar de prijzen weer in de buurt van 2008 komen.

Als het een typo is en het is een huis uit 2002 dan klopt een lichte stijging waarschijnlijk wel, mits het huis goed onderhouden en up to date is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24
ph4ge schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:09:
[...]

Inflatie zit in de prijsindex bestaande koopwoningen en bijna 50% groei sinds 2008 bestaat niet, als je heel veel geluk hebt staat het huis in een gebied waar de prijzen weer in de buurt van 2008 komen.

Als het een typo is en het is een huis uit 2002 dan klopt een lichte stijging waarschijnlijk wel, mits het huis goed onderhouden en up to date is.
Precies, inflatie is een gemiddeld berekend prijspeil. Voor woningen heb je die niet nodig omdat die hun eigen index hebben. Eerst naar de index kijken en vervolgens inflatie erover berekenen klopt dus niet. Je rekent ofwel met inflatie (en gaat er vanuit dat de ontwikkeling van de woningmarkt daar gelijk aan is) of je rekent met de prijsindex (dat lijkt me de juiste weg).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Excuus het gaat om 2002 als aankoopjaar ipv 2008, typo idd.

In de indexering is dus rekening gehouden met de inflatie als ik het goed begrijp
Ik snap sowieso niet echt waarom je hier met inflatie zou gaan rekenen, je moet volgens mij alleen naar de prijsindex kijken.
De woning staat te koop voor 305 en voor minder dan 295 gaat ie niet weg dus ik ben benieuwd wat dat kan rechtvaardigen....in de stad waar het om gaat loopt de markt wel weer 'normaal' maar op basis van de indexering is het 230...misschien 240. Ik vind dat best een gat.

[ Voor 72% gewijzigd door PLAE op 14-08-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ah, in 2002 gekocht door de vorige eigenaar, en je wilt nu niet de vraagprijs betalen? Tja, die prijsindexering is natuurlijk ook maar een indicatie. Kan veel meer aan die woning zijn verandert wat een flinke stijging kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Nee ik gaf aan bij een gelijkwaardig up-to-date onderhoud :)
Ik kan het zelf dus niet rationeel verklaren, wat ik het liefste wel doe natuurlijk. Wat de gek er voor geeft is mijn minst favoriete modus 8)

[ Voor 46% gewijzigd door PLAE op 14-08-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
PLAE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:07:
De woning staat te koop voor 305 en voor minder dan 295 gaat ie niet weg dus ik ben benieuwd wat dat kan rechtvaardigen....in de stad waar het om gaat loopt de markt wel weer 'normaal' maar op basis van de indexering is het 230...misschien 240. Ik vind dat best een gat.
Je vergeet hier natuurlijk wel een aantal dingen mee te nemen. Misschien is er wel heel veel in het huis geïnvesteerd/verbeterd, of misschien is het huis destijds wel via een executieveiling of goedkoop aan familie verkocht.

Natuurlijk is het een goed uitgangspunt, maar uiteindelijk zul je het huis gewoon met vergelijkbare woningen die de afgelopen tijd verkocht zijn moeten vergelijken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:48:
Nee ik gaf aan bij een gelijkwaardig up-to-date onderhoud :)
Ik kan het zelf dus niet rationeel verklaren, wat ik het liefste wel doe natuurlijk. Wat de gek er voor geeft is mijn minst favoriete modus 8)
Volgens mij ben je jezelf gek aan het maken en je (stiekem) aan het bemoeien met de portemonnee van de verkoper. Het aankoopbedrag is eigenlijk niet relevant, je weet niet in welke staat hij het toen gekocht heeft en onder welke condities. Mijn oude flat ging voor exact de NHG grens eruit, maar er is wel betaald voor de laminaat vloer & gordijnen die er meteen uit zijn gegaan. Nog los van nieuwbouw die casco wordt opgeleverd, als je daarna (zwart) zelf de keuken/badkamer/... erin zet.

Het enige wat ik me afvraag is waarom jij met een budget van 230k zit te kijken naar 305k woningen (of andersom) jij met een budget van 300k naar woningen zit te kijken die jij maar 230k waard vindt. Als je echt 300k te besteden hebt, dan zijn er dus mooiere woningen te vinden dan deze. Heb je 230k te besteden dan zouden er dus genoeg woningen moeten zijn die in de buurt van deze woning komen en die dan veel gunstiger zijn geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Woy schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Je vergeet hier natuurlijk wel een aantal dingen mee te nemen. Misschien is er wel heel veel in het huis geïnvesteerd/verbeterd, of misschien is het huis destijds wel via een executieveiling of goedkoop aan familie verkocht.
Geen van dat alles (ik ken de historie en weet precies wat er is gedaan)
Natuurlijk is het een goed uitgangspunt, maar uiteindelijk zul je het huis gewoon met vergelijkbare woningen die de afgelopen tijd verkocht zijn moeten vergelijken.
Het heeft weinig zin inderdaad, ik wil alleen niet teveel betalen. Wat is teveel dat blijft natuurlijk altijd lastig.
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:16:
[...]

Volgens mij ben je jezelf gek aan het maken en je (stiekem) aan het bemoeien met de portemonnee van de verkoper. Het aankoopbedrag is eigenlijk niet relevant, je weet niet in welke staat hij het toen gekocht heeft en onder welke condities.
De verkoper weet wat hij wil vangen dat is helemaal prima. Ik zit me vooral met m'n eigen portemonnee te bemoeien. Ik val hem er toch ook niet op aan, ik zoek een verklaring.
Het enige wat ik me afvraag is waarom jij met een budget van 230k zit te kijken naar 305k woningen (of andersom) jij met een budget van 300k naar woningen zit te kijken die jij maar 230k waard vindt. Als je echt 300k te besteden hebt, dan zijn er dus mooiere woningen te vinden dan deze. Heb je 230k te besteden dan zouden er dus genoeg woningen moeten zijn die in de buurt van deze woning komen en die dan veel gunstiger zijn geprijsd.
Nu niet met aannames gaan strooien :). Mijn budget gaat tot 5 ton, al wil ik niet verder dan 4 gaan. In dit hoekje (lees: hoekwoningen met wat vrije ruimte rond het centrum) is wat schaarste en dat zal ook deels de naar verhouding wat hoge prijs verklaren.

[ Voor 10% gewijzigd door PLAE op 14-08-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Vraag het aan de verkopers waarom hun huis zoveel meer waard zou zijn dan dat je zou verwachten op basis van de prijsindex. Er kan een reden voor zijn dat het huis echt meer waard is, kan ook dat de verkopers onrealistisch zijn, bij geleend hebben en dus wel moeten of gewoon op zich naar hun zin wonen maar hopen op een jackpot.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Hoe zit het eigenlijk met het tekenen van de koopakte?

We hebben nu de koopakte getekend; maar het huis wordt pas over 7 maanden opgeleverd. In de tussentijd kan dus vanalles gebeuren - van een brand tot een dik kind dat op het keukenblad gaat zitten en het afbreekt.

In het koopcontract staat hierover:
De onroerende zaak zal aan koper in eigendom worden overgedragen in de staat waarin deze zich bij het tot stand komen van deze koopovereenkomst bevindt met alle daarbij behorende rechten en aanspraken, zichtbare en onzichtbare gebreken, heersende erfdienstbaarheden en kwalitatieve rechten, en vrij van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan.
De makelaar wil het koopcontract binnenkort met ons ondertekenen - is het dan handig om foto's van het hele huis te maken als bewijsmateriaal? Hoe doe je zoiets anders?

En op de dag van levering gaan we dan, samen met de verkopers, door het huis lopen en checken of alles er nog goed uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:42:
[...]
De verkoper weet wat hij wil vangen dat is helemaal prima. Ik zit me vooral met m'n eigen portemonnee te bemoeien. Ik val hem er toch ook niet op aan, ik zoek een verklaring.
Die had je allang gevonden ;)
Nu niet met aannames gaan strooien :). Mijn budget gaat tot 5 ton, al wil ik niet verder dan 4 gaan. In dit hoekje (lees: hoekwoningen met wat vrije ruimte rond het centrum) is wat schaarste en dat zal ook deels de naar verhouding wat hoge prijs verklaren.
Net zoals de aankoopprijs weinig relevant is voor de verkoopprijs (als koper zijnde) is je max. 'op te hoesten bedrag' weinig relevant voor je budget dat je zelf op 4 ton zet.

Maar ik begon niet voor niets met 'je maakt jezelf gek'. Je hebt al een bandbreedte waar je u tegen zegt qua budget, wat het allemaal alleen maar moeilijker maakt, niet makkelijker. Als dit 'de enige' woning is die echt interessant is, dan klopt het denk ik dat je de schaarste als voornaamste reden voor de prijs ziet.
Als jij een woning van 295k niet kunt 'overtreffen' met 100k extra budget, dan is het wel erg schaars!

Of vergeet de index, 'complimenteer' de huidige eigenaar dat hij dus duidelijk een woning heeft gekocht die erg gewild/schaars is en betaal de premium. Of schrap wat eisen en ga op zoek naar een woning die wat minder populair is en dus wat meer 'bang for the buck' geeft. Zoals de engelsen zeggen, you can't have your cake and eat it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24
PLAE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:07:

In de indexering is dus rekening gehouden met de inflatie als ik het goed begrijp
Nee dat is niet zo, het is eerder andersom, inflatie wordt bepaald a.d.h.v. prijsindex (alleen niet aan prijsindex van een woning). Als er niets zou veranderen aan de markt (vraag, aanbod, spelregels etc.) zou de ontwikkeling van de inflatie gelijk zijn aan die van de prijsindex van de woningmarkt.

Simpel gezegd:
Inflatie = ontwikkeling van de prijs van een mandje boodschappen/spullen
Prijsindex woning = ontwikkeling van de prijs van de woningen

In beide gevallen wordt de stijging op lange termijn veroorzaakt door toename van de geldhoeveelheid, op korte termijn kunnen er echter hele andere dingen spelen (die niet voor beide hetzelfde zijn).

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 14-08-2015 13:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:09:
[...]

Die had je allang gevonden ;)

[...]

Net zoals de aankoopprijs weinig relevant is voor de verkoopprijs (als koper zijnde) is je max. 'op te hoesten bedrag' weinig relevant voor je budget dat je zelf op 4 ton zet.

Maar ik begon niet voor niets met 'je maakt jezelf gek'. Je hebt al een bandbreedte waar je u tegen zegt qua budget, wat het allemaal alleen maar moeilijker maakt, niet makkelijker. Als dit 'de enige' woning is die echt interessant is, dan klopt het denk ik dat je de schaarste als voornaamste reden voor de prijs ziet.
Als jij een woning van 295k niet kunt 'overtreffen' met 100k extra budget, dan is het wel erg schaars!

Of vergeet de index, 'complimenteer' de huidige eigenaar dat hij dus duidelijk een woning heeft gekocht die erg gewild/schaars is en betaal de premium. Of schrap wat eisen en ga op zoek naar een woning die wat minder populair is en dus wat meer 'bang for the buck' geeft. Zoals de engelsen zeggen, you can't have your cake and eat it :)
Of accepteer dat vraagprijzen per definitie uit de lucht zijn gegrepen en onderhandel over de prijs.

Niks houdt een verkoper tegen om 10x de marktwaarde te vragen, zelfs als hij hem best voor de marktwaarde wil verkopen. Als verkoper kan je altijd nog dalen dus waarom niet hoog beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:25:

Om hierop door te gaan, vanmiddag om 16:00 uur weer een ander huis kijken en morgen om 11:00 uur de laatste, ik verwacht dat ik wel uit een van de 3 huizen mijn keuze kan maken, al variëren ze gigantisch van prijs, ligging en werk wat er moet gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne

Als er een schaarste is in dit soort woningen, en je kan voor die 295k echt niets beters vinden weet je meteen waarom die prijs zo hoog ligt. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, en het aanbod is blijkbaar klein. Dat kun je simpelweg niet verklaren of beargumenteren met een gemiddelde prijsindex over een grote regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]
Prijzen kunnen in steden ook heel anders verlopen dan dat de prijsindex dat doet.

Ook heb je te maken met wijken die onderling nog enorm kunnen verschillen, 'beter' worden in de loop van de tijd en dat daardoor prijzen harder stijgen dan gemiddeld in die stad.

Vaak zijn dat wijken met <1930 woningen (beperkt aanbod, sfeer in potentie) waar eerst veel volkse types of allochtonen woonden en waar steeds meer hoogopgeleide mensen komen wonen. Denk aan de pijp in Amsterdam, dat was veertig jaar geleden helemaal niets en nu helemaal de bom en onbetaalbaar.

Er zijn zoveel effecten die prijzen doen stijgen. Wat ik jou aanraad is om er gewoon een gevoel bij te ontwikkelen. Kijk bijvoorbeeld op funda naar verkochte woningen van de laatste zes maanden die jou goed kijken en zoek in het kadaster op wat die transactieprijzen waren. Kost je wel een paar tientjes tot misschien wel honderd euro, maar dan weet je iig wel wat een woning van het type dat jij wilt pp een plek die jij wilt zo'n beetje oplevert.

Ik heb nu een beetje het gevoel dat je geen idee hebt wat jouw wens moet kosten en dat het allemaal van Hot naar her gaat. Da's zonde van alle energie.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 14-08-2015 18:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Hmm, vandaag bij een huis gekeken wat pas sinds donderdag te koop staat
Samen met mij waren er vandaag 4 bezichtigingen gepland, en ook allemaal hebben ze na de bezichtiging een bod gedaan ;(

Nu is het afwachten met die de verkoper verder wil gaan, maar ik acht de kans klein dat ik dat wordt

Volgens mij wil hij er ook een soort van veiling van maken, iedereen tegen elkaar op laten bieden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

FabianGTI schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:24:
Samen met mij waren er vandaag 4 bezichtigingen gepland, en ook allemaal hebben ze na de bezichtiging een bod gedaan ;(

Nu is het afwachten met die de verkoper verder wil gaan, maar ik acht de kans klein dat ik dat wordt

Volgens mij wil hij er ook een soort van veiling van maken, iedereen tegen elkaar op laten bieden :-(
Toch lees ik dit wel met een kleine glimlach. Let wel niet tegen jou bedoelt!

het is meer dat ik dit topic al langer volg en de tendens 'laat de verkoper toch niet zeuren, voor hem tien andere huizen' is in rap tempo dus de andere kant weer aan het doorslaan.

eigenlijk simpelweg koper <> verkoper markt wat zich door de jaren herhaalt en waar nu wederom bewezen is dat het erg moeilijk is in te schatten wanneer en of waardoor de verschuiving plaats vindt.

overigens denk ik zelf dat een gezonde markt in het midden ligt maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ray schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:40:
[...]

Toch lees ik dit wel met een kleine glimlach. Let wel niet tegen jou bedoelt!

het is meer dat ik dit topic al langer volg en de tendens 'laat de verkoper toch niet zeuren, voor hem tien andere huizen' is in rap tempo dus de andere kant weer aan het doorslaan...
Voor bepaalde huizen in bepaalde buurten etc. moet je er dan wel bij zeggen lijkt mij...
JvS schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:09:
[...]

Prijzen kunnen in steden ook heel anders verlopen dan dat de prijsindex dat doet.

Ook heb je te maken met wijken die onderling nog enorm kunnen verschillen, 'beter' worden in de loop van de tijd en dat daardoor prijzen harder stijgen dan gemiddeld in die stad.

Vaak zijn dat wijken met <1930 woningen (beperkt aanbod, sfeer in potentie) waar eerst veel volkse types of allochtonen woonden en waar steeds meer hoogopgeleide mensen komen wonen. Denk aan de pijp in Amsterdam, dat was veertig jaar geleden helemaal niets en nu helemaal de bom en onbetaalbaar...
Valt er in te schatten welke wijken die nu nog goedkoop en armoedig zijn over een paar jaar hip en populair zullen zijn zoals inderdaad met bijvoorbeeld De Pijp en De Jordaan gebeurd is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Fiber schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

Voor bepaalde huizen in bepaalde buurten etc. moet je er dan wel bij zeggen lijkt mij...
Deels wel. Maar daar is het al een oververhitting aan het worden als ik het hier zo lees. Er komen ook steeds vaker redelijk modale situaties hier voorbij waarbij er toch bijzonder veel vraag lijkt te zijn versus aanbod.

In de regio waar ik zelf werkzaam ben herken ik het minder. Waarbij wel gezegd moet worden dat een nette woning voor een redelijke prijs ook weer snel verkocht is maar boven de vraagprijs ben ik nog niet tegengekomen bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 15-08-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Fiber schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

[...]

Valt er in te schatten welke wijken die nu nog goedkoop en armoedig zijn over een paar jaar hip en populair zullen zijn zoals inderdaad met bijvoorbeeld De Pijp en De Jordaan gebeurd is...?
Lastige materie. Ik weet weinig van A'dam maar heb in Utrecht in 10 - 15 jaar ook een hoop zien gebeuren. Lastige is dat als het duidelijk is dat een wijk 'in de lift' zit dit vaak al verdiscontieerd is in de prijzen omdat het bekend is. Verder zijn er ook plekken die zó slecht zijn/waren dat de gemeente er alles aan doet om deze 'schoon' te maken, door de huur/koop verhouding te veranderen, dingen op te knappen, etc. In zo'n geval kan zo'n wijk bijna alleen maar beter worden en als het ook nog eens relatief centraal ligt (zoals eerder genoemd volkswijken) schiet dan ook de prijs omhoog.. Vraag is alleen hoe lang het duurt en of je het er voor over hebt om eerst misschien nog wel 3 of 5 jaar in een k*twijk te wonen.

Zo woonde ik zelf 5 jaar in een huurflat in Overvecht, een krachtwijk in Utrecht en op papier een van de armste en slechtste delen van de stad. Daar wordt keihard aan gewerkt en toen ik 5 jaar geleden een huis ging kopen overwoog ik om in het nog redelijke deel van die wijk een nieuwbouwappartement te kopen. Uiteindelijk toch voor iets anders gegaan, en als ik nu, 5 jaar later, langs die nieuwbouwflats rij zie ik dat de wijk wel opgeknapt is maar nog steeds dezelfde uitstraling heeft en dito problemen. Misschien duurt het nog wel 5 jaar voor de aanpak zijn effect sorteert, maar voor hetzelfde geldt blijft het een troosteloze bedoening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20

Onbekend

...

FabianGTI schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:24:
Zeker weten dat het geen truck van de makelaar is om zo een hoger bod van je te krijgen? Of het is natuurlijk een erg gewild huis. :P

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Onbekend schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:55:
[...]

Zeker weten dat het geen truck van de makelaar is om zo een hoger bod van je te krijgen? Of het is natuurlijk een erg gewild huis. :P
Kunnen makelaars hierover liegen? Natuurlijk kan het altijd, maar dam zullen ze toch al snel als onbetrouwbaar naar voren komen in de publieke opinie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20

Onbekend

...

Als de makelaar zegt "Er zijn totaal 4 bezichtigingen geweest en ze hebben aangegeven dat ze interesse in het huis hebben.", dan heeft de makelaar niets gelogen terwijl er geen bod is gedaan.
Toen ik een woning bezichtigde gaf de makelaar aan dat het een gewild huis was en dat er die week meer bezichtigingen waren en dat ik vrij snel een bod moest doen. (Gezien de staat van de woning, haakten de anderen meteen af. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Onbekend schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:55:
[...]

Gewild huis helaas voor een nette prijs
Overigens waren er wel andere kijkers, aangezien er voor onze kijkers waren (moesten wij op wachten), en na ons ook meteen weer kijkers (die moesten op ons wachten)
Natuurlijk is dat ook weer een spelletje van de makelaar

De andere kijkers keken volgens ons wel door een roze bril, maar dat is hun probleem (we hoorden ze praten, ze hadden echt geen idee waar ze het over hadden :+ )
Zo moet het dak op korte termijn vervangen worden, en zal het asbest weg gehaald moeten worden
tweakerdennis schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:50:
[...]

Kunnen makelaars hierover liegen? Natuurlijk kan het altijd, maar dam zullen ze toch al snel als onbetrouwbaar naar voren komen in de publieke opinie?
Makelaars liegen net zoveel als advocaten, dat kan je bij de meesten gewoon merken
Onderling werken makelaars ook vaak gewoon samen, dus als jij met een aankoopmakelaar aan komt zetten, kunnen ze het vaak heel goed vinden met de verkoopmakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
FabianGTI schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:48:
Makelaars liegen net zoveel als advocaten, dat kan je bij de meesten gewoon merken
Onderling werken makelaars ook vaak gewoon samen, dus als jij met een aankoopmakelaar aan komt zetten, kunnen ze het vaak heel goed vinden met de verkoopmakelaar
Nu is dat natuurlijk pook logisch want heel simpel gezegd verdienen ze het meeste geld als het huis snel verkocht wordt. Beide makelaars hebben daar dus voordeel bij en of de prijs van het huis nu een paar duizend meer ofminder is maakt voor hun weinig uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
FabianGTI schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:48:
[...]

Gewild huis helaas voor een nette prijs
Overigens waren er wel andere kijkers, aangezien er voor onze kijkers waren (moesten wij op wachten), en na ons ook meteen weer kijkers (die moesten op ons wachten)
Natuurlijk is dat ook weer een spelletje van de makelaar

De andere kijkers keken volgens ons wel door een roze bril, maar dat is hun probleem (we hoorden ze praten, ze hadden echt geen idee waar ze het over hadden :+ )
Zo moet het dak op korte termijn vervangen worden, en zal het asbest weg gehaald moeten worden

[...]

Hoezo is dat een spelletje? Makelaars plannen gewoon afspraken achter elkaar omdat het lekker efficiënt is.

En liegende makelaars geloof ik ook niet zo in, ze gooien hun eigen glazen in als dat uit komt. Ik begrijp dat makelaars een slechte naam hebben, maar de meeste zijn gewoon prima integer heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
okzbow schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:56:
Hoezo is dat een spelletje? Makelaars plannen gewoon afspraken achter elkaar omdat het lekker efficiënt is.

En liegende makelaars geloof ik ook niet zo in, ze gooien hun eigen glazen in als dat uit komt. Ik begrijp dat makelaars een slechte naam hebben, maar de meeste zijn gewoon prima integer heb ik gemerkt.
Wat is het ergste dat een makelaar kan gebeuren? Helemaal niks namelijk. In het ergste geval kom jij er achter dat het huis toch niet zo populair is, en dan? Lees het boek "De Makelaar" eens voor een inkijkje in hun manier van denken en doen, of lees gewoon de bizarre verhalen in dit topic.

Een makelaar is geen advocaat, dokter of accountant etc die te maken hebben met allerlei strenge vereisten om het te mogen worden en zicht te schikken hebben naar allerlei vormen van strenge regels en toezicht. Letterlijk iedereen mag zich makelaar noemen en mag er voor kiezen zich aan enkele boterzachte gedragsregels te houden, of niet.

Een makelaar is een verkoper en zal altijd proberen om een huis zo goed mogelijk af te schilderen. Dat is ook gewoon zijn werk. Voor de duidelijkheid, er zijn ook goede makelaars, maar ik zeg alleen maar dat je ze zeer sceptisch moet benaderen. Het is belangrijk dat je je daar bewust van bent als je zaken met ze gaat doen. Je moet uitspraken over de gewildheid van een huis dus altijd met een flinke korrel zout nemen, als het huis niet gewild is zegt hij dat heus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Niets efficiënt, makelaar zit in de buurt, en kreeg amper de kans om fatsoenlijk het huis te bekijken (had max een half uur de tijd inclusief vragen etc)

Het is inderdaad iemand anders geworden, heel toevallig inderdaad het stel met aankoopmakelaar :+ Nee hoor, echt geen spelletje, gewoon héél toevallig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Hoe leg je de staat van de woning normaal gesproken vast? Je koopt het huis in de staat waarin deze verkeert bij het ondertekenen van het koopcontract, maar tussen tekenen koopcontract en sleuteloverdracht zit bij ons langer dan een half jaar..

Volgens de makelaar is het zeer ongebruikelijk om foto's te maken. Ik heb wel wat foto's (Funda brochure, taxatierapport).. maar deze zijn niet gemaakt met als doel om de staat goed vast te leggen (taxatie iets meer nog dan Funda natuurlijk).. makelaar zegt dat we na het ondertekenen contact kunnen opnemen met de verkopers om bv. een rondje door de woning te maken.

Ik heb net een nieuw huurappartement, en daar maakte de makelaar wel foto's van alle mankementen en kamers ivm de borgsom. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een huurappartement wel wordt vastgelegd middels foto's, maar niet bij een koopwoning van enkele tonnen. Hoe gaat dit in z'n werk?

Ik zie bv hier staan:
De ochtend voor het tekenen van het koopcontract brengt u nog, samen met de makelaar, een laatste bezoekje aan het huis. Als u afspraken hebt gemaakt over het repareren of opknappen van gebreken, dient u deze ook uitvoerig te inspecteren, helaas horen we nog steeds veel verhalen van mensen die er pas later achter komen dat de reparaties erg amateuristisch zijn en ze later alsnog zelf de reparatie hebben moeten bekostigen.

[ Voor 31% gewijzigd door Hbeez op 17-08-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
FabianGTI schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:33:
[...]

Het is inderdaad iemand anders geworden, heel toevallig inderdaad het stel met aankoopmakelaar :+ Nee hoor, echt geen spelletje, gewoon héél toevallig
En wat is daar zo onwaarschijnlijk of raar aan dan? Het moet wel doorgestoken kaart zijn omdat ze een makelaar hebben?

Ik vind het niet zo heel vreemd dat iemand een makelaar wat meer kansen heeft. Uiteindelijk neem je een makelaar omdat hij kennis heeft van de lokale markt en het biedings- en onderhandelingsproces. Daarnaast denk ik dat iemand met een makelaar in veel gevallen net wat meer wil of kan uitgeven, uiteindelijk heeft hij ook enkele duizenden euro's over voor een aankoopmakelaar. Allemaal zaken die je net wat voordeel kunnen geven bij een bieding als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
FabianGTI schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:33:
[...]

Niets efficiënt, makelaar zit in de buurt, en kreeg amper de kans om fatsoenlijk het huis te bekijken (had max een half uur de tijd inclusief vragen etc)

Een half uur is heel normaal... en efficiënt is ook heel normaal, ze gaan echt geen 4x op en neer fietsen.

En als je het niet vertrouwd vraag je straks de koopsom op, om te kijken of het inderdaad een beter bod was dan de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hbeez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:39:
Volgens de makelaar is het zeer ongebruikelijk om foto's te maken. Ik heb wel wat foto's (Funda brochure, taxatierapport).. maar deze zijn niet gemaakt met als doel om de staat goed vast te leggen (taxatie iets meer nog dan Funda natuurlijk).. makelaar zegt dat we na het ondertekenen contact kunnen opnemen met de verkopers om bv. een rondje door de woning te maken.
Normaal gesproken loop je voor het ondertekenen van het echte koopcontract een rondje door het huis om te zien of het leeg en zonder nieuwe gebreken wordt opgeleverd.
[...]
Natuurlijk is dat een spelletje. Het is zelfs zijn werk om er een spelletje van te maken omdat hij ervoor moet zorgen om het huis zo goed en zo snel mogelijk te verkopen. 1 van de opties daarvoor is om de kopers duidelijk te laten zien dat er veel vraag naar een huis is (dus vlak op elkaar plannen)
Echt liegen en dingen wat mooier brengen zijn natuurlijk wel een heel verschil. Een makelaar zal simpelweg proberen om het huis zo snel mogelijk te verkopen en als hij dat kan doen door b.v. net te doen of de mogelijke kopers echt niet hoger kunnen bieden of wat dan ook zal hij dat gewoon doen. Echt liegen zullen ze waarschijnlijk niet snel doen, maar de waarheid een beetje verdraaien echt wel.

[ Voor 47% gewijzigd door redwing op 17-08-2015 12:24 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Hoe leg je de staat van de woning normaal gesproken vast? Je koopt het huis in de staat waarin deze verkeert bij het ondertekenen van het koopcontract, maar tussen tekenen koopcontract en sleuteloverdracht zit bij ons langer dan een half jaar..

Ik heb net een nieuw huurappartement, en daar maakte de makelaar wel foto's van alle mankementen en kamers ivm de borgsom. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een huurappartement wel wordt vastgelegd middels foto's, maar niet bij een koopwoning van enkele tonnen. Hoe gaat dit in z'n werk?

Ik zie bv hier staan:

[...]
Wat dacht je van een bouwkundige keuring? Dan heb je een rapport....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
okzbow schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:20:
[...]

Een half uur is heel normaal... en efficiënt is ook heel normaal, ze gaan echt geen 4x op en neer fietsen.

En als je het niet vertrouwd vraag je straks de koopsom op, om te kijken of het inderdaad een beter bod was dan de jouwe.
Daar verschillen wij van mening dan, als ik een huis wil bekijken wil ik dat gewoon rustig kunnen doen, je praat immers over een behoorlijk bedrag
Als er dan haast geboden is omdat de volgende alweer staat te wachten, vind ik dat niet echt prettig bezichtigen nee..

En ze zullen heus meer geboden hebben, hoeveel meer weet ik niet, maar aangezien ik ook al een stuk boven de vraagprijs had geboden komt het 'toevallig' over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
FabianGTI schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:32:
[...]

Daar verschillen wij van mening dan, als ik een huis wil bekijken wil ik dat gewoon rustig kunnen doen, je praat immers over een behoorlijk bedrag
Als er dan haast geboden is omdat de volgende alweer staat te wachten, vind ik dat niet echt prettig bezichtigen nee..

En ze zullen heus meer geboden hebben, hoeveel meer weet ik niet, maar aangezien ik ook al een stuk boven de vraagprijs had geboden komt het 'toevallig' over ;)
Mja maar in de markt is een half uur bezichtigen heel normaal, dat kun je anders willen of wensen, maar de werkelijkheid is anders.

En als je in een buurt probeert te kopen waar de huizen nu eenmaal erg gewild zijn adviseer ik je toch om een makelaar in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
redwing schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:20:
[...]

Normaal gesproken loop je voor het ondertekenen van het echte koopcontract een rondje door het huis om te zien of het leeg en zonder nieuwe gebreken wordt opgeleverd.
Stel dat er dan een gebrek is; bv er is een hoek van het keukenblad afgebroken. Dan lijkt het mij toch lastig om op basis van de Funda-brochure/taxatierapport te bewijzen dat dat gebrek er nog niet was?

Als er dan net geen foto's van zijn..

Bouwkundig rapport is idd een optie maar kost een paar honderd euro. Is het zo'n gek voorstel om even een rondje door het huis te lopen, wat foto's te maken, en dan het koopcontract te ondertekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hbeez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:26:
[...]
Bouwkundig rapport is idd een optie maar kost een paar honderd euro. Is het zo'n gek voorstel om even een rondje door het huis te lopen, wat foto's te maken, en dan het koopcontract te ondertekenen?
Het is niet gebruikelijk, maar niets houdt je tegen om dit te doen als je meer zekerheid wilt hebben. Zeker als er een half jaar tussen zit kan ik het me best voorstellen.
FabianGTI schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:32:
[...]
Er is niets dat je er van weerhoudt om een volgende keer aan te geven dat je een uur kijktijd wil hebben. Je merkt vanzelf of de verkopers/verkoopmakelaar er in mee gaat, maar ik acht de kans best groot :)
okzbow schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:36:
[...]
En als je in een buurt probeert te kopen waar de huizen nu eenmaal erg gewild zijn adviseer ik je toch om een makelaar in te schakelen.
Je zegt zelf dat makelaars altijd eerlijk zijn en dus krijg je toch geen voorrang met een makelaar. En daarmee heeft het dan weer totaal geen nut om die in de arm te nemen. Ik zie er het voordeel niet van, zelfs niet als de huizen gewild zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Binnenkort ook maar eens serieus op zoek gaan naar een huis. Ben inmiddels bij de bank geweest, weet wat ik ongeveer kan krijgen aan hypotheek (en ga echt nog wel naar een paar andere hypotheekverstrekkers, m'n bank is niet direct de goedkoopste die er is volgens mij).

Nadeel nu is dat er alleen zo bijzonder weinig aangeboden wordt op Funda, hopelijk is dat over een week of 2 beter als de vakantie voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
[...]

Stel dat er dan een gebrek is; bv er is een hoek van het keukenblad afgebroken. Dan lijkt het mij toch lastig om op basis van de Funda-brochure/taxatierapport te bewijzen dat dat gebrek er nog niet was?

Mja maar dan moet je er wel voor zorgen dat de verkoper ook weet dat je een nulmeting hebt gedaan, en die moet daar ook akkoord op geven. Want als je daar geen afspraken over hebt gemaakt dan kun je uiteindelijk alles wel beweren.
redwing schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:32:

Je zegt zelf dat makelaars altijd eerlijk zijn en dus krijg je toch geen voorrang met een makelaar. En daarmee heeft het dan weer totaal geen nut om die in de arm te nemen. Ik zie er het voordeel niet van, zelfs niet als de huizen gewild zijn.
Ik ben er van overtuigd dat de meest eerlijk zijn. Maar via een makelaar kun je een voorsprong hebben op "gelukszoekers". Makelaars brengen elkaar vaak eerder op de hoogte van huizen die te koop komen, kunnen veel beter de markt lezen, en communiceren nu eenmaal makkelijker met elkaar.

[ Voor 29% gewijzigd door okzbow op 17-08-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

[...]

Voor het tekenen van de voorlopige akte nog even rondlopen en aantekeningen maken.

Wil je zekerheid dan kan je het in de koopakte laten zetten, Bijvoorbeeld een stukje als:

"Koper heeft geconstateerd dat er een hoek van keukenblad is afgebroken, verkoper zal voor oplevering een gepaste reparatie uitvoeren"

Tik er een regeltje bij over een vergoeding/ontbinding als het niet of niet goed gerepareerd is, beiden ondertekenen en je hebt het vastgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 17-08-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:14

ATS

Ik zie bv hier staan:

[...]
Goede vraag.

Het lijkt mij lastig om alles vast te leggen. Je voorbeeld is een goede: wil je echt van het hele huis foto's maken zodat je beschadigingen kan vinden? En ga je uitgebreid alle apparatuur en installaties testen? En dan nog: er is ook nog zoiets als gewone gebruiksschaden en slijtage, en die neem je gewoon voor lief als je een oplevering een half jaar later accepteert.

Ik denk niet dat je dit goed af kán dekken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
okzbow schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:07:
[...]
Makelaars brengen elkaar vaak eerder op de hoogte van huizen die te koop komen, kunnen veel beter de markt lezen, en communiceren nu eenmaal makkelijker met elkaar.
Dat 1e klopt, alhoewel de meeste woningen alsnog steeds eerst op Funda terecht komen om ervoor te zorgen dat er meer mensen komen kijken. Dat ze de markt beter kunnen lezen geloof ik niet, met de crisis heb je wel kunnen zien dat ook zij dat net zo goed niet kunnen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
redwing schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:27:
[...]

Dat 1e klopt, alhoewel de meeste woningen alsnog steeds eerst op Funda terecht komen om ervoor te zorgen dat er meer mensen komen kijken. Dat ze de markt beter kunnen lezen geloof ik niet, met de crisis heb je wel kunnen zien dat ook zij dat net zo goed niet kunnen :+
Dat is echt totale onzin, net alsof makelaars potentiële kopers kunnen bewegen/forceren om te kopen....

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar in mijn geval heeft een makelaar zich een aantal keren bijzonder goed bewezen en ons bijzonder veel geld op geleverd cq uitgespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]

Bouwkundig rapport staat hier helemaal los van. Een bouwkundig rapport doe je om te controleren dat er geen grote structurele problemen zijn met de woning en dat eventuele 'risico's' bekend zijn.
Dus denk dan aan 'betonvloer type X kan last hebben van betonrot' of 'dakbedekking heeft levensduur van 10 jaar, nu 8 jaar oud'. Het betekent niet meteen dat elk probleem 'van de prijs afgaat', maar dat je weet wat je koopt.

Jouw probleem komt vaker voor. Ik heb bijvoorbeeld laatst een koelkast verkocht aan iemand die een paar dagen voor de overdracht erachter kwam dat zijn koelkast het had begeven. Aangezien je het huis compleet werkend moet opleveren moest de koelkast dus vervangen worden. Dat hoeft dan echt niet exact dezelfde te zijn.

In jouw geval zou ik even 'goed nadenken' wat je ECHT belangrijk vindt. Je wilt niet hebben dat ze wat tandpasta in de gaten duwen om het 'optisch' wel weer prima te maken, waarna je bij het verven erachter komt dat het een grote bende wordt en alles opnieuw moet. Ga je bijvoorbeeld de woonkamer toch helemaal schilderen (of zelfs stuccen) ga dan niet je verkopers lopen stangen met allerlei eisen, maar geef aan hoe ze het mogen opleveren.
Dus stel je vindt de keuken en badkamer belangrijk, maak daar dan even foto's van en geef aan de verkopers aan dat je die dus graag in goede staat wilt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand wanneer een makelaar normaalgesproken de getekende koopovereenkomst naar de notaris stuurt? Wij hebben begin juli de koopovereenkomst ondertekend, maar de notaris heeft nog niets ontvangen.
Kan het zijn dat de overeenkomst pas na het verlopen van de ontbindende voorwaarden opgestuurd wordt?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
okzbow schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:31:
[...]

Dat is echt totale onzin, net alsof makelaars potentiële kopers kunnen bewegen/forceren om te kopen....
Ik vraag me af waar je uithaalt dat ik dat zeg ? Ik zeg alleen dat een makelaar best een beetje kan sturen en dan nog niet eens in de reply die je quote.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar in mijn geval heeft een makelaar zich een aantal keren bijzonder goed bewezen en ons bijzonder veel geld op geleverd cq uitgespaard.
Een aankoopmakelaar kan handig zijn als je zelf niet zo goed bent in onderhandelen/geen zin hebt om in de markt/Funda te duiken. Maar een aankoopmakelaar kan in principe niets toevoegen wat je zelf ook niet op een makkelijke manier zou kunnen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
redwing schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:53:
[...]

Ik vraag me af waar je uithaalt dat ik dat zeg ? Ik zeg alleen dat een makelaar best een beetje kan sturen en dan nog niet eens in de reply die je quote.

[...]

Een aankoopmakelaar kan handig zijn als je zelf niet zo goed bent in onderhandelen/geen zin hebt om in de markt/Funda te duiken. Maar een aankoopmakelaar kan in principe niets toevoegen wat je zelf ook niet op een makkelijke manier zou kunnen doen.
Binnen de randstad valt er op bepaalde huizen niet te onderhandelen en dan kan een aankoopmakelaar wel degelijk veel waarde toevoegen.

Ons eerste huis (Amsterdam) is nooit op de markt geweest en de makelaar heeft er ruim 35k vanaf gekregen, tweede huis is ook nooit op de markt geweest. En onze huidige woning (Haarlem) werd alleen op geboden door de grote interesse. We hadden niet het hoogste bod, maar toch het huis gekregen, met dank aan onze makelaar (terwijl wij zelf bereid waren nog 20/30k hoger te bieden)....

En in Haarlem hebben we twee keer achter het net gevist omdat we geen makelaar hadden. Dus waren we te laat met bellen, waren we 2e of 3e kijker, terwijl de eerst kijkende partij al een bod had neergelegd (Haarlemse biedsysteem).

[ Voor 11% gewijzigd door okzbow op 17-08-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Weet iemand hoe het werkt het het 'rondje' dat je loopt voordat je naar de notaris gaat? Wij hebben om 8:45 de afspraak voor die inspectie, en om 9:30 zitten we bij de notaris. Wat mogen we dan roepen tijdens die inspectie? Als alles in orde is, dan is er niets aan de hand natuurlijk, maar wat nu als ineens toch de zonwering is meegenomen? Of er ineens een grote deuk in een muur zit achter een kast die niet van z'n plek is geweest bij een bezichtiging?
Overal op internet lees ik wel wat ik tijdens die inspectie kan aangeven, maar nergens iets over de gevolgen en de rest van het traject. Ik kan bijvoorbeeld best de overdracht en de sleutel accepteren als de luxaflex er niet meer in zitten (staat immers de overdracht en de verhuizing niet in de weg), maar ik wil wel dat de verkoper die alsnog gaat leveren. Hoe dwing je dat dan af? Zijn er gevallen bekend hier waarbij de overdracht werd uitgesteld vanwege gebreken? Zou namelijk knap irritant zijn, ik heb vrije dagen opgenomen om te klussen, en worden meubels bezorgd, er zijn verhuizers geregeld, etc. Die wil ik niet allemaal vragen om een week later te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweakerdennis schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:13:
Members only:
Dan ga je toch voor die andere woning? Of zijn ze stiekem toch niet zo vergelijkbaar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naitsoezn schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:17:
[...]

Dan ga je toch voor die andere woning? Of zijn ze stiekem toch niet zo vergelijkbaar... ;)
Daar hebben we ook een bod bij neer gelegd :)

Luxe die we hebben nu we meerdere huizen op het oog hebben en prima in een huurwoning zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakerdennis schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:24:
[...]

Daar hebben we ook een bod bij neer gelegd :)

Luxe die we hebben nu we meerdere huizen op het oog hebben en prima in een huurwoning zitten :+
Ik dacht dat een bod bindend is als de ander accepteert? Wat doe je dan als ze ineens allebei je bod accepteren?

Puur uit interesse, dit leek mij ook wel een leuke tactiek namelijk maar er was me verteld dat ik dat beter niet kan doen. Anders kan ik inderdaad met de shotgun approach gaan: gewoon bieden op 10 huizen en kijken wie er reageert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:28:
[...]

Ik dacht dat een bod bindend is als de ander accepteert? Wat doe je dan als ze ineens allebei je bod accepteren?

Puur uit interesse, dit leek mij ook wel een leuke tactiek namelijk maar er was me verteld dat ik dat beter niet kan doen. Anders kan ik inderdaad met de shotgun approach gaan: gewoon bieden op 10 huizen en kijken wie er reageert ;)
Je hebt toch 3 dagen bedenktijd na tekenen van het voorlopig koopcontract?

[ Voor 3% gewijzigd door okzbow op 17-08-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:28:
[...]

Je hebt als koper sowieso bedenktijd. Daarbij doen we 2 biedingen tegelijkertijd, waarbij we in beide gevallen met een openingsbod beginnen waarvan we weten dat de verkoper met een tegenbod zal komen.

Het is echter wel zo dat als er een tegenbod komt, wij een serieus bod wederom doen en even met het andere huis bieden wachten. In dat opzicht is het voor ons een 'wie het eerst komt, wie het eerst wint' situatie

Krijgen wij te horen dat het bod wordt geaccepteerd laten we direct ook de andere makelaar weten dat we geen interesse meer hebben in het huis wegens het tegenbod dat zij hebben gedaan. Het is dus niet dat we iemand valse hoop of valse interesse geven, wel is kopen een praktisch iets waarin je overwegingen moet maken hoeveel je maximaal voor een huis kan/wil geven. En ik heb geen zin om leuke woning A te missen omdat we dagen op een reactie van de verkopende makelaar van woning B aan het wachten zijn |:(

[ Voor 22% gewijzigd door President op 17-08-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:11:
Weet iemand hoe het werkt het het 'rondje' dat je loopt voordat je naar de notaris gaat? Wij hebben om 8:45 de afspraak voor die inspectie, en om 9:30 zitten we bij de notaris. Wat mogen we dan roepen tijdens die inspectie? Als alles in orde is, dan is er niets aan de hand natuurlijk, maar wat nu als ineens toch de zonwering is meegenomen? Of er ineens een grote deuk in een muur zit achter een kast die niet van z'n plek is geweest bij een bezichtiging?
Overal op internet lees ik wel wat ik tijdens die inspectie kan aangeven, maar nergens iets over de gevolgen en de rest van het traject. Ik kan bijvoorbeeld best de overdracht en de sleutel accepteren als de luxaflex er niet meer in zitten (staat immers de overdracht en de verhuizing niet in de weg), maar ik wil wel dat de verkoper die alsnog gaat leveren. Hoe dwing je dat dan af? Zijn er gevallen bekend hier waarbij de overdracht werd uitgesteld vanwege gebreken? Zou namelijk knap irritant zijn, ik heb vrije dagen opgenomen om te klussen, en worden meubels bezorgd, er zijn verhuizers geregeld, etc. Die wil ik niet allemaal vragen om een week later te komen...
Ik weet nog niet hoe het precies werkt, want ik zit in dezelfde situatie. Ik heb een aankoopmakelaar die mij zal helpen mocht er iets afwijken. Hopelijk niet natuurlijk, en vwmb afhankelijk van de ernst. Een kapot rolgordijntje ga ik niet zwaar aanrekenen, kapotte ketel oid wordt een andere zaak.
Van wat ik hier en daar lees zijn er een paar opties:
* in gebreke stellen middels aangetekende brief, met daarin de vraag de gebreken te herstellen binnen een periode of anders vergoeding naar rato
* hetzelfde maar dan middels een contract die de verkoper ondertekent. (de meest veilige optie)
* in depot houden bij notaris naar rato totdat het is hersteld. maar dan moeten beide partijen het eens zijn.

Als er nog andere opties zijn hoor ik dat ook graag. Dunkt me dat je ter plekke wel even een foto moet maken op de tijd dat je inspecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
TheGhostInc schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:35:
[...]

Bouwkundig rapport staat hier helemaal los van. Een bouwkundig rapport doe je om te controleren dat er geen grote structurele problemen zijn met de woning en dat eventuele 'risico's' bekend zijn.
Dus denk dan aan 'betonvloer type X kan last hebben van betonrot' of 'dakbedekking heeft levensduur van 10 jaar, nu 8 jaar oud'. Het betekent niet meteen dat elk probleem 'van de prijs afgaat', maar dat je weet wat je koopt.

Jouw probleem komt vaker voor. Ik heb bijvoorbeeld laatst een koelkast verkocht aan iemand die een paar dagen voor de overdracht erachter kwam dat zijn koelkast het had begeven. Aangezien je het huis compleet werkend moet opleveren moest de koelkast dus vervangen worden. Dat hoeft dan echt niet exact dezelfde te zijn.

In jouw geval zou ik even 'goed nadenken' wat je ECHT belangrijk vindt. Je wilt niet hebben dat ze wat tandpasta in de gaten duwen om het 'optisch' wel weer prima te maken, waarna je bij het verven erachter komt dat het een grote bende wordt en alles opnieuw moet. Ga je bijvoorbeeld de woonkamer toch helemaal schilderen (of zelfs stuccen) ga dan niet je verkopers lopen stangen met allerlei eisen, maar geef aan hoe ze het mogen opleveren.
Dus stel je vindt de keuken en badkamer belangrijk, maak daar dan even foto's van en geef aan de verkopers aan dat je die dus graag in goede staat wilt ontvangen.
Dank voor je pragmatische insteek, je hebt gelijk dat een gedeelte vertrouwen blijft.. Ik heb aan de verkoopmakelaar voorgesteld dat 1) wij een rondje door het huis lopen voordat we het koopcontract ondertekenen en 2) in het koopcontract een zin wordt opgenomen dat geen (on)zichtbare gebreken bekend zijn.

Reactie van de verkoopmakelaar is dat de verkopers liever vasthouden aan de inspectie bij oplevering & dat verkopers liever eerst een getekend koopcontract zien, en we dan een afspraak kunnen maken om de woning te bekijken..

Het huis zag er verder heel netjes en goed onderhouden uit, en ik ben absoluut niet van plan om van elk krasje een foto te maken.. maar ik vind het ook geen fijn idee dat ik een aankoop doe van ruim 3 ton waarvan ik pas over >6 maanden kan beoordelen wat de staat ervan is, en niet hard kan maken of eventuele gebreken al bekend waren voor ondertekenen koopcontract. Stel de oven gaat kapot, of het keukenblad breekt af.. ik zeg maar wat.

Misschien op zoek naar de gulden middenweg; schriftelijk (via mail) bevestiging dat er geen gebreken zijn; en vast een afspraak maken om na het tekenen v/h koopcontract langs te komen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Hbeez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:19:
[...]
Stel de oven gaat kapot, of het keukenblad breekt af.. ik zeg maar wat.
Dan moeten zij het repareren, het huis mag geen gebreken vertonen die niet bekend waren of opgenomen zijn in het contract.

Een huis mag best wat 'sporen' bevatten dat mensen er geleefd hebben, maar als iets duidelijk 'kapot' is dan zal de verkoper dat moeten melden bij de verkoop of repareren voor de overdracht.
Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.