Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.668 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Hbeez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:19:
[...]

Dank voor je pragmatische insteek, je hebt gelijk dat een gedeelte vertrouwen blijft.. Ik heb aan de verkoopmakelaar voorgesteld dat 1) wij een rondje door het huis lopen voordat we het koopcontract ondertekenen en 2) in het koopcontract een zin wordt opgenomen dat geen (on)zichtbare gebreken bekend zijn.

Reactie van de verkoopmakelaar is dat de verkopers liever vasthouden aan de inspectie bij oplevering & dat verkopers liever eerst een getekend koopcontract zien, en we dan een afspraak kunnen maken om de woning te bekijken..

Het huis zag er verder heel netjes en goed onderhouden uit, en ik ben absoluut niet van plan om van elk krasje een foto te maken.. maar ik vind het ook geen fijn idee dat ik een aankoop doe van ruim 3 ton waarvan ik pas over >6 maanden kan beoordelen wat de staat ervan is, en niet hard kan maken of eventuele gebreken al bekend waren voor ondertekenen koopcontract. Stel de oven gaat kapot, of het keukenblad breekt af.. ik zeg maar wat.

Misschien op zoek naar de gulden middenweg; schriftelijk (via mail) bevestiging dat er geen gebreken zijn; en vast een afspraak maken om na het tekenen v/h koopcontract langs te komen..?
Tja, ik zou een inspectie ten tijde van het koopcontract toch niet onwijs gek vinden. Wat nou als het een prachtige spachtelputz muur is, maar bij oplevering zitten er allerlei krassen in de muur. Zij kunnen zeggen dat het al zo was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
TheGhostInc schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:36:
[...]

Dan moeten zij het repareren, het huis mag geen gebreken vertonen die niet bekend waren of opgenomen zijn in het contract.

Een huis mag best wat 'sporen' bevatten dat mensen er geleefd hebben, maar als iets duidelijk 'kapot' is dan zal de verkoper dat moeten melden bij de verkoop of repareren voor de overdracht.
Er staat nergens zwart op wit dat er geen gebreken bekend zijn, er zijn ook enige bekende gebreken zoals wat scheuren in de muren. Deze staan beschreven in de vragenlijst, maar hier staat bv niet of de oven werkt of kapot is, en of het keukenblad in goede staat is of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hbeez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:23:
[...]

Er staat nergens zwart op wit dat er geen gebreken bekend zijn, er zijn ook enige bekende gebreken zoals wat scheuren in de muren. Deze staan beschreven in de vragenlijst, maar hier staat bv niet of de oven werkt of kapot is, en of het keukenblad in goede staat is of niet..
Van de meeste dingen (de 'standaard' dingen, zoals oven, aanrecht, etc) mag je aannemen dat ze werken / niet-stuk zijn, tenzij anders beschreven. Een oven die stuk is, en wat niet beschreven is in het contract, is gewoon een probleem voor verkopers. Die kunnen zich op dat moment echt niet beroepen op "jamaarwasalzo". Zulke basic dingen horen gewoon te werken, of beschreven te zijn. Als je meer exotische dingen overneemt zou je daar een foto van kunnen maken. Maar voor de rest: Verkopers zitten ook niet op problemen te wachten. Niet iedereen is slecht van nature ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:33

vhal

ಠ_ಠ

Jeuh, en zo is je hypotheekaanvraag in 1keer goedgekeurd zonder aanvullende vragen. Alsof je een pakje boter koopt, zo voelt het. Op naar de notaris....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
naitsoezn schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:30:
[...]

Van de meeste dingen (de 'standaard' dingen, zoals oven, aanrecht, etc) mag je aannemen dat ze werken / niet-stuk zijn, tenzij anders beschreven. Een oven die stuk is, en wat niet beschreven is in het contract, is gewoon een probleem voor verkopers. Die kunnen zich op dat moment echt niet beroepen op "jamaarwasalzo". Zulke basic dingen horen gewoon te werken, of beschreven te zijn. Als je meer exotische dingen overneemt zou je daar een foto van kunnen maken. Maar voor de rest: Verkopers zitten ook niet op problemen te wachten. Niet iedereen is slecht van nature ;)
Ok, maar dat staat verder nergens beschreven/vastgelegd. Ik heb de makelaar nogmaals gemaild dat we graag de staat vast leggen voordat we het contract tekenen.. En dat we heus niet elk krasje gaan fotograferen. Ik begrijp niet waarom de verkoper dit niet zou willen, is niet meer dan een derde bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
vhal schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:44:
Jeuh, en zo is je hypotheekaanvraag in 1keer goedgekeurd zonder aanvullende vragen. Alsof je een pakje boter koopt, zo voelt het. Op naar de notaris....
En zo hoort het ook :) Als je papierwerk in orde is dan moet dat toch ook geen problemen/vragen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hbeez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:53:
[...]

Ok, maar dat staat verder nergens beschreven/vastgelegd. Ik heb de makelaar nogmaals gemaild dat we graag de staat vast leggen voordat we het contract tekenen..
* naitsoezn mompelt iets met de wet en redelijkheid en billijkheid

Het hele proces wordt een stuk aangenamer als je iets minder zorgen op je nek zou nemen ;)
En dat we heus niet elk krasje gaan fotograferen.
Het 'probleem' is toch juist die krasjes die je nu niet op de foto zet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
okzbow schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:09:
[...]
Ons eerste huis (Amsterdam) is nooit op de markt geweest en de makelaar heeft er ruim 35k vanaf gekregen, tweede huis is ook nooit op de markt geweest.
Mij geeft dit eerder het gevoel dat je er niet het max uit hebt gehaald. Ik vind het nl. erg apart dat iemand zijn woning niet op de markt zet maar wel 35k onder de vraagprijs verkoopt. Naar mijn idee doe je dat als verkoper alleen als je daarmee een prijs krijgt die al hoger ligt dan wat je eigenlijk wilde hebben.
En onze huidige woning (Haarlem) werd alleen op geboden door de grote interesse. We hadden niet het hoogste bod, maar toch het huis gekregen, met dank aan onze makelaar (terwijl wij zelf bereid waren nog 20/30k hoger te bieden)....
En waarom hebben de verkopers het niet aan het hooste bod verkocht ? Daar moet toch een reden voor zijn lijkt me ?
En in Haarlem hebben we twee keer achter het net gevist omdat we geen makelaar hadden. Dus waren we te laat met bellen, waren we 2e of 3e kijker, terwijl de eerst kijkende partij al een bod had neergelegd (Haarlemse biedsysteem).
En die geloof ik dan weer best, want dat is het enige voordeel dat ik zie in een aankoopmakelaar. Onderling weten ze toch sneller wat er waar te koop komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:08

ATS

naitsoezn schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:39:

Het 'probleem' is toch juist die krasjes die je nu niet op de foto zet? ;)
Precies. Laat de verkopers zich maar druk maken (of niet) over het vastleggen van de gebreken die er nu al zijn (zodat jij daar niet over kan gaan klagen). Hbeez wil het ontbreken van gebreken vastleggen. Dat is een stuk lastiger uitvoerbaar lijkt me.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 20:01

Shiro

Serenity

Over gebreken gesproken.

Stel je koopt een huis in hartje zomer en je wilt bijv, zeker weten dat de vloerverwarming ook goed werkt. Hoe ga je dat doen? Gezien de temperaturen zal dat ding ook niet bepaald aanslaan en echt warmte gaan rondpompen toch? Hoe weet ik bij koop zeker dat het 1. werkt, 2. genoeg capaciteit heeft om echt de hele ruimte te verwarmen?

Overigens, mijn eigen ervaring, in mijn huidige appartement, vier jaar geleden rond oktober gekocht. Rond december begon het pas echt koud te worden. Dus radiators aan, verrekt, ding in woonkamer te klein en heeft ver van genoeg capaciteit om de hele ruimte te verwarmen, met beetje gezond verstand had ik het ook wel moeten inzien natuurlijk... maar eerste huis, dus ja.. daar let je dan niet allemaal op. Plus een radiator in de slaapkamer wordt alleen lauw warm, zit ook geen meter op (stadsverwarming) dus zal wel afgesloten zijn.

Had ik toen als koper wat op in te brengen als verborgen gebrek, dat de radiator niet werkt in de slaapkamer? En te denken, ik had zelfs een aankoop makelaar, had die persoon mij niet over zoiets moeten waarschuwen? En om het nog erger te maken, ik had ook een bouwkundige keuring laten uitvoeren, kwam zulke dingen ook totaal niet naar voren. Had ik toen daar nog wat mee kunnen doen of? Note, het is wel allemaal 2-3 maanden later dat ik daar achter kwam.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
redwing schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:10:
[...]

Mij geeft dit eerder het gevoel dat je er niet het max uit hebt gehaald. Ik vind het nl. erg apart dat iemand zijn woning niet op de markt zet maar wel 35k onder de vraagprijs verkoopt. Naar mijn idee doe je dat als verkoper alleen als je daarmee een prijs krijgt die al hoger ligt dan wat je eigenlijk wilde hebben.

[...]

En waarom hebben de verkopers het niet aan het hoogste bod verkocht ? Daar moet toch een reden voor zijn lijkt me ?

[...]

En die geloof ik dan weer best, want dat is het enige voordeel dat ik zie in een aankoopmakelaar. Onderling weten ze toch sneller wat er waar te koop komt.
Dat mag je apart vinden, maar huisjesmelkers willen er soms graag zonder al teveel gedoe vanaf... de winst hebben ze toch al gemaakt door de verhuur. En ik weet zeker dat we er het maximum uit hebben gehaald, want met nog meer uitknijpen had de verkoper het principieel niet aan ons verkocht.

Tuurlijk is er een reden om niet aan de hoogste bieder te verkopen (dat hebben wij ook niet gedaan met de verkoop kort geleden). Dat heeft alles met voorwaarden te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Shiro schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:44:
Over gebreken gesproken.

Stel je koopt een huis in hartje zomer en je wilt bijv, zeker weten dat de vloerverwarming ook goed werkt. Hoe ga je dat doen? Gezien de temperaturen zal dat ding ook niet bepaald aanslaan en echt warmte gaan rondpompen toch? Hoe weet ik bij koop zeker dat het 1. werkt, 2. genoeg capaciteit heeft om echt de hele ruimte te verwarmen?
1. Zit ook een thermostaat op, kan je gewoon hoger zetten, en dan kijken of de ketel aanslaat en de pomp het doet. Daarnaast, vraag het (met de (verkoop/koop)makelaar erbij, Werkt de vloerverwarming, wanneer is het laatste onderhoud, zijn er problemen mee geweest de laatste jaren. Heb je daar een positief antwoord op en blijkt het achteraf toch niet te werken dan kan je verhaal gaan halen.

2. Verwarmen blijft altijd iets persoonlijks, maar dan zul je moeten vragen wat de capaciteit van het systeem is en zelf een beetje aan het rekeken slaan met grootte van de ruimte en de isolatie

http://www.vloerenverwarming.nl/capaciteit-vloerverwarming/
Om vloerverwarming te berekenen is het noodzakelijk om met een aantal factoren rekening te houden. Het wattage dat nodig is om er voor te zorgen dat de vloerverwarming over voldoende capaciteit beschikt om de benodigde ruimtes te verwarmen wordt berekend op basis van een relatief eenvoudige formule. Door lengte x breedte x hoogte te doen wordt in eerste instantie duidelijk over hoeveel kubieke meter ruimte je woning of de ruimte in kwestie beschikt. Het verkregen aantal kubieke meter dient vervolgens te worden vermenigvuldigd met 70 watt wat meteen duidelijk maakt welk wattage de ruimte nodig heeft. Op basis hiervan kan je de capaciteit van je vloerverwarming bepalen.
Voldoet het systeem daar aan dan is ie waarschijnlijk groot genoeg, geeft je in ieder geval een indicatie of het over of onderbemeten is.
Overigens, mijn eigen ervaring, in mijn huidige appartement, vier jaar geleden rond oktober gekocht. Rond december begon het pas echt koud te worden. Dus radiators aan, verrekt, ding in woonkamer te klein en heeft ver van genoeg capaciteit om de hele ruimte te verwarmen, met beetje gezond verstand had ik het ook wel moeten inzien natuurlijk... maar eerste huis, dus ja.. daar let je dan niet allemaal op. Plus een radiator in de slaapkamer wordt alleen lauw warm, zit ook geen meter op (stadsverwarming) dus zal wel afgesloten zijn.

Had ik toen als koper wat op in te brengen als verborgen gebrek, dat de radiator niet werkt in de slaapkamer? En te denken, ik had zelfs een aankoop makelaar, had die persoon mij niet over zoiets moeten waarschuwen? En om het nog erger te maken, ik had ook een bouwkundige keuring laten uitvoeren, kwam zulke dingen ook totaal niet naar voren. Had ik toen daar nog wat mee kunnen doen of? Note, het is wel allemaal 2-3 maanden later dat ik daar achter kwam.
Minder ernstig gebrek, Niet aan te tonen of verkoper dit wist, had je kunnen vinden bij eigen onderzoek, met deze pagina geef ik je weinig kans; https://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen/verborgen-gebreken/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolz22
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 20:50
Binnenkort bezichtig ik (voor de eerste keer) een nieuwbouwwoning. Tot nog toe alleen oudere woningen bezichtigd. De nieuwbouwwoning is vorig jaar gebouwd. Er staan nog vier van deze woningen te koop. Is er onderhandelingsruimte over de prijs of is dit bij nieuwbouwwoningen niet gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

tweakerdennis schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:15:
[...]

En zo hoort het ook :) Als je papierwerk in orde is dan moet dat toch ook geen problemen/vragen opleveren?
Was het maar zo'n feest. Wij dachten alles goed te hebben ingeleverd, maar ze wilden toch nog wat extra documenten ter controle. Ondertussen hebben we nog een week tot de deadline, en ik hoop dat we hier toch nog binnen kunnen blijven. Helaas kunnen wij niks anders doen dan wachten. :) Zit niks anders op.

Edit: Gelukkig dan toch goedgekeurd vandaag. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Feanathiel op 19-08-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

coolz22 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:18:
Binnenkort bezichtig ik (voor de eerste keer) een nieuwbouwwoning. Tot nog toe alleen oudere woningen bezichtigd. De nieuwbouwwoning is vorig jaar gebouwd. Er staan nog vier van deze woningen te koop. Is er onderhandelingsruimte over de prijs of is dit bij nieuwbouwwoningen niet gebruikelijk?
Als ze al af gebouwd zijn en nog steeds niet verkocht zijn is er vaak wel wat ruimte lijkt mij...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
naitsoezn schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:30:
[...]

Ik heb nu een statement van de makelaar dat de woning in perfecte staat verkeert, los van gebruikerssporen na xx jaar bewonen en dat alles werkt/niks kapot is.

Opzich is zo'n statement in zwart op wit zelfs nog beter dan dat ik nu een nulmeting doe door een uitgebreid onderzoek, waarbij ik potentieel nieuwe, onbekende gebreken ontdek. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Hbeez schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:04:
[...]

Ik heb nu een statement van de makelaar dat de woning in perfecte staat verkeert, los van gebruikerssporen na xx jaar bewonen en dat alles werkt/niks kapot is.

Opzich is zo'n statement in zwart op wit zelfs nog beter dan dat ik nu een nulmeting doe door een uitgebreid onderzoek, waarbij ik potentieel nieuwe, onbekende gebreken ontdek. Toch?
Maar ga je dat ook allemaal controleren bij oplevering dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
okzbow schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:40:
[...]

Maar ga je dat ook allemaal controleren bij oplevering dan?
Wat is het alternatief? :)

Stel de oven werkt nu niet, maar dat is niet opgegeven. Dan zal ik daar volgend jaar achterkomen bij levering en moeten zij het repareren.

Alles wat ik nu bij een inspectie zou kunnen controleren, kan ik ook bij de oplevering controleren. Dus wat dat betreft maakt het niet uit, als het bij de oplevering maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Hbeez schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:43:
[...]

Wat is het alternatief? :)

Stel de oven werkt nu niet, maar dat is niet opgegeven. Dan zal ik daar volgend jaar achterkomen bij levering en moeten zij het repareren.

Alles wat ik nu bij een inspectie zou kunnen controleren, kan ik ook bij de oplevering controleren. Dus wat dat betreft maakt het niet uit, als het bij de oplevering maar werkt.
Dan mag je voor de oplevering wel een uurtje of 2 uittrekken.... elk stopcontact, kraan, apparaat, deur, schroef, scharnier.... ben benieuwd of de makelaars willen meewerken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Nogmaals, wat is het alternatief? Volgens mij is dit de gebruikelijke gang van zaken; verkoper moet gebreken opgeven voordat het koopcontract is getekend, bij de daadwerkelijke oplevering doet de koper een inspectie om te checken of er geen nieuwe gebreken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Hbeez schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:56:
Nogmaals, wat is het alternatief? Volgens mij is dit de gebruikelijke gang van zaken; verkoper moet gebreken opgeven voordat het koopcontract is getekend, bij de daadwerkelijke oplevering doet de koper een inspectie om te checken of er geen nieuwe gebreken zijn.
Kijk eens wat de makelaar er over zegt, het klinkt logisch maar gebruikelijk is het niet om tot op de komma alles te gaan controleren.

Je klinkt een kleine beetje paranoïde om heel eerlijk te zijn. Reken er gewoon op dat je nog wat geld moet uitgeven na oplevering, dat scheelt je veel stress.

[ Voor 13% gewijzigd door okzbow op 18-08-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hbeez schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:56:
Ik denk dat je er op moet rekenen dat je alleen voor grote gebreken nog terug kan naar de verkoper om te klagen. Je moet in dat opzicht ook wel een klein beetje redelijk blijven en je kan ook niet verwachten dat de verkopers 10 seconden voor de sleuteloverdracht alles gaat controleren; jij kan dat zelf ook niet in 10 seconden na de oplevering doen.

Als een stopcontact niet werkt dan hoort dat natuurlijk niet. Je kan dan heel ingewikkeld doen of voor een paar tientjes er een nieuwe in zetten.

Als je een huis koopt inclusief CV-ketel dan hoort die het wel te doen. Dat zijn dan ook bedragen waar ik wel voor naar de verkoper zou gaan als blijkt dat die het niet doet.

De "grote" zaken kan je redelijk snel testen. Doe de oven aan, draai de warme kraan open, zet de verwarming op 30 etc. Dan weet je binnen een dag of alles werkt en de verkoper kan dan ook niet zo maar roepen "hij heeft de sleutel en heeft het zelf stuk gemaakt".

Het is natuurlijk wat anders als je na een jaar komt klagen dat de verwarming het niet doet. Dan zou ik als verkoper ook zeggen: zoek het zelf maar uit.

Ik snap dat het om veel geld in totaal gaat, maar wat probeer je nu eigenlijk precies af te dekken? Het komt namelijk heel erg over of je per se wil dat alles tip-top in orde is en geen enkele fout te ontdekken is. Dat is heel mooi, maar in de praktijk gaat dat je echt niet lukken.

Ik weet natuurlijk niet wat de situatie van de verkopers is, maar je moet ook een beetje op passen dat die het gevoel krijgen dat ze beter niet aan jou kunnen verkopen dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ons bod is geaccepteerd! Nu gegevens naar makelaar sturen, afspraak voor voorlopig koopcontract maken, hypotheker afspraak maken, etc.

Het huis is 250.000 kosten koper.
Wij hebben momenteel ongeveer 85.000 aan eigen geld.

Voor hoeveel moeten we de hypotheek nemen? Hoeveel zijn we samen ongeveer kwijt aan kosten koper, notaris, hypotheker, en welke kosten ik nog mis?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

tweakerdennis schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:45:
Ons bod is geaccepteerd! Nu gegevens naar makelaar sturen, afspraak voor voorlopig koopcontract maken, hypotheker afspraak maken, etc.

Voor hoeveel moeten we de hypotheek nemen? Hoeveel zijn we samen ongeveer kwijt aan kosten koper, notaris, hypotheker, en welke kosten ik nog mis?!
Ik zou eerder een bezoekje inplannen bij een adviseur voor zulke vragen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow

Ik zou sowieso niet al je spaargeld er in stoppen... een buffer is altijd handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
vhal schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:54:
[...]

Ik zou eerder een bezoekje inplannen bij een adviseur voor zulke vragen.
We gasn jet aan de hypotheker navragen over twee weken, maar is wel fijn om alvast zelf wat te puzzelen

Buffer wil ik sowieso, maar dat hoeft geen 10.000 te zijn aangezien december ook vakantiegeld is en we toch maandelijks 1000 over zullen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
tweakerdennis schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:00:
[...]

We gasn jet aan de hypotheker navragen over twee weken, maar is wel fijn om alvast zelf wat te puzzelen

Buffer wil ik sowieso, maar dat hoeft geen 10.000 te zijn aangezien december ook vakantiegeld is en we toch maandelijks 1000 over zullen houden
Maar over 2 weken pas, terwijl je bod al is geaccepteerd? Wanneer teken je voorlopig koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:56

Gefeliciteerd dan maar alvast

Tegen mij is verteld dat je uit moet gaan van 6% kosten koper, dus je moet zo'n 15k aan kosten kopen betalen in jou geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez

Top, gefeliciteerd!

Ik zou een hypotheek nemen van 85% MW, dan ben je niet al je spaargeld kwijt maar het scheelt toch aanzienlijk in je hypotheek rente. Zo heb ik het tenminste gedaan :)

Zijn genoeg tools om kosten koper uit te rekenen - goedkoop is ~3%, maar als je een aankoopmakelaar, dure notaris & adviseur in de hand neemt kan het richting ~6% gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Hbeez op 18-08-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
okzbow schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:04:
[...]

Maar over 2 weken pas, terwijl je bod al is geaccepteerd? Wanneer teken je voorlopig koopcontract?
Bod is telefonisch geaccepteerd, contract wordt opgesteld en wil over 2 weken gaan tekenen (we hebben dan nog een bezichtiging gehad). Overdracht is pas eind november.

Ik dacht dat het was:
2% overdracht (5000 euro)
Notaris (1000 euro)
Hypotheker (2500 euro)
Taxatie (500 euro)

Geen aankoopmakelaar, geen NHG, geen bankgarantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afhankelijk van je financiële situatie zou daar nog afsluitkosten voor een ORV bij kunnen komen. Bij de hypotheker toch al snel 250 per polis.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 18-08-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naitsoezn schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:51:
Afhankelijk van je financiële situatie zou daar nog afsluitkosten voor een ORV bij kunnen komen. Bij de hypotheker toch al snel 250 per polis.
Orv idd nog 500

Idee
250.000 huis

90.000 spaargeld:
- 12.000 kosten koper, hypotheek, notaris, orv, taxatie
- 1.000 klussen
- 8.000 inrichten
- 5.000 buffer spaarrekening
- 64.000 hypotheek

@Hbeez die 85% moet wel lukken!
Dus hypotheek ter waarde van 186.000

Even grof gezien voor onze beeldvorming :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Laat je vooral goed inlichten over de voor en nadelen van een lagere hypotheek. 75% zou in jullie geval misschien ook attractief kunnen zijn, maar je zou ook kunnen denken aan een kortere looptijd. 100% @ 1-jaar-vast of variabel zou misschien voordeliger kunnen zijn, vooral als je het spaargeld hebt om snel te schakelen bij stijgende rente. Maar goed, dat moet je FA maar uitzoeken ;)

@hieronder: Behalve als je net in een andere rente-categorie valt. Bv net wel / niet 85% / 80% / 75%. Dan gaat dat niet op als je voor de gangbare 10-jaars-rente gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 18-08-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk ook even naar hetgeen je boetevrij kan aflossen per jaar. Dan kan je wellicht een paar duizend euro meer afsluiten en dan, als na de hele verhuizing blijkt dat je geld over hebt, dat direct extra aflossen. Gebeurt ook regelmatig.

Dan sluit je bijvoorbeeld een hypotheek af van 190.000 euro en mag je 19.000 euro (10%) boetevrij aflossen.
Houd je dan na de verhuizing nog 10.000 euro over dan los je die af en is je hypotheek feitelijk maar 180.000 euro, je betaalt slechts een maand lang extra rente.
naitsoezn schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:09:
@hieronder: Behalve als je net in een andere rente-categorie valt. Bv net wel / niet 85% / 80% / 75%. Dan gaat dat niet op als je voor de gangbare 10-jaars-rente gaat.
Klopt, je moet gewoon al die situaties even hoog over doorrekenen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 18-08-2015 18:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 22:49
Wel of niet NHG niet te vergeten. De grens is per 1 juli gedaald naar 245.000 euro. Als je NHG hebt maakt het meestal niet meer uit hoeveel eigen geld je inlegt voor je rentepercentage.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ph4ge schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:50:
[...]

Wel of niet NHG niet te vergeten.
tweakerdennis schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:21:

Geen aankoopmakelaar, geen NHG, geen bankgarantie
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Mijn fout, het is dan ook vrij bijzonder dat iemand met zo;n budget geen NHG neemt. had je veel geld en zekerheid gescheeld.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 18-08-2015 21:35 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
coolz22 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:18:
Let op voor "bouwrente" op de grond en op de bouwkosten! Bij nieuwbouwprojecten wil het uitgangspunt nog wel eens zijn dat aankoop van de grond en de bouw van de woning gefinancieerd worden door de koper. Dus 10% betalen bij start bouw en daarna termijnen betalen per vordering van de bouw. Bij oplevering heb je de woning dan al lang betaald. De ontwikkelaar heeft dan nauwelijks financieringskosten. Als je later koopt wil de ontwikkelaar deze financieringskosten soms aan de koper doorbelasten.... 8)7

Korting bij nieuwbouw is na gereed komen van het project niet ongebruikelijk, er staat een behoorlijke investering op de balans! Als de verkopende partij ook de bouwer is, is er soms meer bereidheid om "hardware" als korting te geven zoals een keuken etc.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
Ga volgende week paar huizen bezichtigen (totaal 3) met prijzen tussen 210k en 225k nu vraag ik me af hoeveel ik onder de vraag prijs kan zitten als startbod.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
ph4ge schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:35:
[...]

Mijn fout, het is dan ook vrij bijzonder dat iemand met zo;n budget geen NHG neemt. had je veel geld en zekerheid gescheeld.
Hij kan geen NHG 'nemen', daarvoor is de aankoopprijs te hoog.
Amaze86 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:38:
Ga volgende week paar huizen bezichtigen (totaal 3) met prijzen tussen 210k en 225k nu vraag ik me af hoeveel ik onder de vraag prijs kan zitten als startbod.
Je kan er zo ver onder gaan zitten met je bod als je zelf wil. Of het ook zinnig is om dat ook te doen kan niemand hier beoordelen met deze informatie, afhankelijk van bijvoorbeeld locatie moet je misschien wel boven de vraagprijs bieden om kans te maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Arrne op 18-08-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 17-09 13:48
Arrne: Bedankt voor je antwoord.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Amaze86 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:50:
Arrne: Bedankt voor je antwoord.
Het hangt ook van de scherpte van de vraagprijs af. Het allerbelangrijkste is dat je voordat je biedt zeker weet wat je ervoor over hebt. Daar moet je nooit overheen.

Dit geldt ook voor jou:
JvS schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:09:
[...]
Wat ik jou aanraad is om er gewoon een gevoel bij te ontwikkelen. Kijk bijvoorbeeld op funda naar verkochte woningen van de laatste zes maanden die jou goed kijken en zoek in het kadaster op wat die transactieprijzen waren. Kost je wel een paar tientjes tot misschien wel honderd euro, maar dan weet je iig wel wat een woning van het type dat jij wilt pp een plek die jij wilt zo'n beetje oplevert.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:10:
Kijk ook even naar hetgeen je boetevrij kan aflossen per jaar. Dan kan je wellicht een paar duizend euro meer afsluiten en dan, als na de hele verhuizing blijkt dat je geld over hebt, dat direct extra aflossen. Gebeurt ook regelmatig.

Dan sluit je bijvoorbeeld een hypotheek af van 190.000 euro en mag je 19.000 euro (10%) boetevrij aflossen.
Houd je dan na de verhuizing nog 10.000 euro over dan los je die af en is je hypotheek feitelijk maar 180.000 euro, je betaalt slechts een maand lang extra rente.
[...]
Kijk hier mee uit!

De bank heeft geen verplichting om een lagere rente te berekenen als je daarna onder de 85% of 75% MW komt. (Dus in een ander rente tarief). Dit doen ze soms alleen 'op aanvraag'. De reden is overigens waarschijnlijk IT. Die systemen zijn best wel een drama (ja, uit ervaring :) )
Er werd laatst door de VEH? ook al voor gewaarschuwd, maar nu loop je het risico dat je bijna 'bewust' deze valkuil inloopt.

Als je iets dergelijks wilt doen, kun je beter met diverse leningdelen gaan werken met verschillende rente vaste periodes. Je mag (meestal) aflossen bij het aflopen van een rentevast periode. Maar hiervoor betaal je je adviseur, dus leg het vuur maar aan zijn schenen ;) en als hij/zij loopt te prutsen, wees dan niet te bang om ook weer weg te lopen. Je zit daar niet voor de lekkere koffie, maar voor goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Laat je vooral goed inlichten over de voor en nadelen van een lagere hypotheek. 75% zou in jullie geval misschien ook attractief kunnen zijn, maar je zou ook kunnen denken aan een kortere looptijd. 100% @ 1-jaar-vast of variabel zou misschien voordeliger kunnen zijn, vooral als je het spaargeld hebt om snel te schakelen bij stijgende rente. Maar goed, dat moet je FA maar uitzoeken ;)
Die FA waar je over praat, bedoel je daarmee gewon de medewerker van de Hypotheker?

Aankoopprijs huis: 250.000
90% = 25.000 erin stoppen
80% = 50.000 erin stoppen
75% = 62.500 erin stoppen
70% = 75.000 erin stoppen

Die 70% gaan we niet redden, die <75% gaan we sowieso redden als we er 65.000 in stoppen Dan hebben we nog 25.000 over voor het verhuizen, klussen, inrichten, etc
ph4ge schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:35:
[...]

NHG grens ligt op 231.200 kosten koper. Dat gaat niet lukken met een gezinswoning van 10 jaar oud in de stad waarin wij aan het kijken waren... Tenminste: niet als je op zoek bent naar een woonkamer met uitbouw, keuken naar wens, 4 slaapkamers, etc.
TheGhostInc schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 00:46:
[...]

Kijk hier mee uit!

De bank heeft geen verplichting om een lagere rente te berekenen als je daarna onder de 85% of 75% MW komt. (Dus in een ander rente tarief).
Als we het huis 'kopen' met onder de 75% dan moeten we toch gewoon probleemloos tot 10% boetevrij per jaar kunnen aflossen?

Ik dacht zelf aan annuiteiten met een looptijd van 30 jaar rente. Ik weet dat als ik voor 10 jaar of 20 jaar ga ik ook wel redelijk veilig zit, alleen zorgt 30 jaar wel voor veiligheid. Al neig ik ook deels naar 20 jaar omdat we toch hopelijk jaarlijks extra zullen aflossen en over 20 jaar het bedrag waarover een hypotheek moet worden genomen wel wat lager is. Aan de andere kant betaal je met je gewone hypotheek de eerste 20 jaar vooral rente af en daalt het leenbedrag dus niet zo snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lees je nog even in over lange looptijd en veiligheid... Is in dit topic genoeg over gesproken, inclusief rekenvoorbeelden
Lang != veilig (niet per definitie in iedergeval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Arrne schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:43:
Hij kan geen NHG 'nemen', daarvoor is de aankoopprijs te hoog.
Ja, dat snap ik ook wel, maar als hij 3 weken eerder was geweest had hij wel NHG kunnen krijgen, en hij had de NHG grens in de onderhandeling kunnen gebruiken. Dat snap ik niet, het had heel veel geld en zekerheid gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ph4ge schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:00:
[...]

Ja, dat snap ik ook wel, maar als hij 3 weken eerder was geweest had hij wel NHG kunnen krijgen, en hij had de NHG grens in de onderhandeling kunnen gebruiken. Dat snap ik niet, het had heel veel geld en zekerheid gescheeld.
Maak daar maar 8 weken van ongeveer. De grens versprong per 1-7 en de meeste partijen hadden als uiterlijke aanvraagdatum 14 dagen daarvoor. Dus dat had hij de deal rond moeten hebben.

Daarnaast zijn er genoeg woningen die simpelweg niet onder die grens verkocht worden. toen niet en nu niet. Ik ben zelf maar 1 case tegen gekomen waarbij het inderdaad (daar een domme zelf klussende verkoper....) zover is gekomen. Ze hadden minimaal 15k meer kunnen vangen maar ze hapten toe (collega kocht hem dus ik weet zeker tot hoever hij wou gaan....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ik ken 3 stellen die de NHG grens in de onderhandeling hebben gebruikt en het feit dat de hypotheek aanvragen meer dan verdubbelde en vervolgens halveren geeft aan dat er wel veel mensen zijn die zo dachten. In dit topic zijn ze ook voorbij gekomen.

Je bent echt gek als verkoper als je een huis dat net wel binnen de NHG valt niet gaat verkopen op een paar duizend euro na vlak voordat de grens flink verlaagd wordt. Desnoods kom je die 5000 euro overeen voor de roerende goederen of onderhands. Het scheelt een koper echt veel geld en zekerheid en als hij zegt dat de NHG grens een breekpunt is dan is dat zeer waarschijnlijk ook zo. De pieken in transacties elke keer als de NHG daalt illustreert dat veel mensen zo denken.

Natuurlijk valt het op als iemand zich er niks van aantrekt. Dat jij vanuit jouw eigen functie daar anders over denkt verbaast me ook niks, jij komt nu inderdaad alleen maar de uitzonderingen tegen, de mensen die wel zo dachten zie je niet. Je gaat mij niet vertellen dat je niet de laatste weken voordat de grens opschoof veel gevallen net rond de grens hebt gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 19-08-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ph4ge schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:00:
[...]

Een paar probleempjes:
- we hebben pas halverwege juli besloten om voor huizen te gaan kijken
- het huis stond pas sinds 6 augustus te koop
- de vraagprijs (265k) ligt 32k boven de huidige NHG grens (231k)

Dus ja; het was fijn geweest als we een huis hadden kunnen kopen met NHG, maar helaas was die optie er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Het is niet mogelijk om een deel van je hypotheek met NHG te krijgen toch? Hoorde vorige week op een verjaardag iemand dat zeggen, maar dat kan volgens mij niet (meer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik me steeds meer af ga vragen, is het kopen zonder aankoopmakelaar verstandig?
Ik kan zelf natuurlijk een makelaar bellen om een huis te bezichtigen, daar naar toe gaan en als 't huis me bevalt er een bod bij neerleggen, dat hoeft toch niet per se via een aankoopmakelaar te gaan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
StealthyPeanut schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:07:
Het is niet mogelijk om een deel van je hypotheek met NHG te krijgen toch? Hoorde vorige week op een verjaardag iemand dat zeggen, maar dat kan volgens mij niet (meer?).
NHG hangt af van je aankoopprijs, niet het hypotheekbedrag. Dus dat lijkt me niet mogelijk.

Misschien werd er gesproken over het meenemen van een huidige hypotheek met NHG naar een nieuw huis? Ik weet niet eens of dat wel mogelijk is hoor, maar iets anders zou ik niet kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
hansgrave schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:35:
[...]
Let op voor "bouwrente" op de grond en op de bouwkosten! Bij nieuwbouwprojecten wil het uitgangspunt nog wel eens zijn dat aankoop van de grond en de bouw van de woning gefinancieerd worden door de koper. Dus 10% betalen bij start bouw en daarna termijnen betalen per vordering van de bouw. Bij oplevering heb je de woning dan al lang betaald. De ontwikkelaar heeft dan nauwelijks financieringskosten. Als je later koopt wil de ontwikkelaar deze financieringskosten soms aan de koper doorbelasten.... 8)7
Ook opletten per wanneer je boeterente gaat betalen. Bij ons bij start bouw, bij een vriend van ons vanaf moment tekenen. Dat maakt behoorlijk uit!

Iets waar ik nog achteraan ga: je betaald per fase, maar bij ons is niet elke fase is begrenst in doorlooptijd. Na het storten van de vloer hebben ze 150 dagen, naar de periode van starten tot storten is niet gelimiteerd. Hiermee kunnen ze in theorie oneindig niets doen terwijl ik 6% bouwrente betaal.

Wat is trouwens een gebruikelijke bouwrente?is 6% hoog, laag, standaard?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

TERW_DAN schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:26:
Wat ik me steeds meer af ga vragen, is het kopen zonder aankoopmakelaar verstandig?
Ik kan zelf natuurlijk een makelaar bellen om een huis te bezichtigen, daar naar toe gaan en als 't huis me bevalt er een bod bij neerleggen, dat hoeft toch niet per se via een aankoopmakelaar te gaan lijkt me?
Natuurlijk hoeft dat niet via een aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar kan je helpen bij het zoeken, bezichtigen en onderhandelen. Je kunt ze ook gebruiken voor advies over marktwaarde (kan ook met een taxatie), het beoordelen van het (voorlopig) koopcontract en advies over eventuele keuringen van het huis. Vaak zeggen ze dat ze ook de 'papierwinkel' afhandelen maar dat doet de verkopende makelaar altijd.

Een reden waarom wij twijfelen over het wel nemen van een aankoopmakelaar is de enorme snelheid waarmee huizen verkocht worden en makelaars onder elkaar sneller dealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hier zonder gedaan, mar daardoor mis ik nu wel begeleiding in welke te nemen stappen, moet ik zonder verstand een (voorlopig) koopcontract tekenen.

Bezichtigingen kan je zelf doen, is vrijheid. Taxatie, vergelijking maken met andere huizen in de wijk qua verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik vond het zelfs fijner zonder, beetje technische kennis moet je wel hebben (lijstjes op internet met punten kan helpen). Eerste keer heb ik vluchtig gekeken en tweede keer ben ik wat zaken gaan nalopen. Scheelde voor mij dat het een appartement was, en geen volledige woning. Taxatie kun je laten doen, niet zo mega duur, beetje onderzoek is ook prima te doen. En ik heb uiteindelijk zelfs minder betaald dan dat ie getaxeerd was. Ik wist dat al de woningcorporatie binnen 6 maanden zou verkopen ze een aantal voordelen hadden. :P

Begeleiding en eventuele vragen die ik had, daar kon ik mee terecht bij een wat ervarenere kennis en mijn hypoadviseur die toch best wel wat wist zo met alles. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Amaze86 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:38:
Gewoon bieden wat jij vind dat het waard is
Ik heb ook nog 2 woningen die opzich wel interessant zijn, maar door de mega hoeveelheid werk aan beide huizen, zijn ze in mijn ogen de vraagprijs gewoon niet waard

Het is dan uiteindelijk aan de verkoper of zij dat ook inzien en mee willen gaan

Ik heb nu 2 woningen gezien van 160k vraagprijs, die in mijn ogen niet meer dan 125k waard zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Duidelijk aangeven in je onderhandeling, en waarom, en hoe, lijstje maken en dan een prijs neergooien. Kijken naar de reactie. Zo niet, gewoon weglopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 12:12
Zo even flink gerekend. Een nieuwbouw huis gekocht maar achteraf kosten toch weer wat hoger dan gedacht!

205k v.o.n.
23k meerwerk (uitbouw (10k) en woonklaar maken, vloeren(4k), stucwerk(2k), gordijnen, verlichting, behang, verhuizen, keuken etc etc etc )
4.5k Advies+nhg kosten+notaris
2.7k renteverlies tijdens bouw
+/- 236k totaal

[ Voor 7% gewijzigd door Oggy op 19-08-2015 10:54 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Milmoor schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:34:
[...]
Wat is trouwens een gebruikelijke bouwrente?is 6% hoog, laag, standaard?
6% is standaard. Het is ook heel gebruikelijk dat je dit moet betalen vanaf aanvang bouw. Mensen die later instappen moeten dit vaak alsnog compenseren.

Echter, je kan wel over de bouwrente onderhandelen en dat lijken veel mensen zich niet te beseffen. Er zijn zelfs aannemers die helemaal geen bouwrente of renteverlies rekenen. Waar je bij bestaande bouw over de vraagprijs kan onderhandelen, kan je bij nieuwbouw over de bouwrente onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tweakerdennis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:39:
[...]

Hier zonder gedaan, mar daardoor mis ik nu wel begeleiding in welke te nemen stappen, moet ik zonder verstand een (voorlopig) koopcontract tekenen.

Bezichtigingen kan je zelf doen, is vrijheid. Taxatie, vergelijking maken met andere huizen in de wijk qua verkoop
Daar heb ik totaal geen last van. Ik wist precies wat ik moest doen en welke stappen te ondernemen. In principe is het bezichtigen, bieden en dan een koopcontract tekenen. Het bezichtigen heb je geen makelaar voor nodig. Het bieden en onderhandelen kan je zelf ook als je emotie enigszins uit kan zetten. Wat er dan overblijft is het koopcontract. Dat is vrijwel altijd een NVM voorbeeldcontract met zaken aangepast. Die kan je uitgebreid doorlezen en je kan uitleg vragen bij de verkoopmakelaar.
Wat ik zelf heb geregeld is taxatie en bouwkundige keuring, gewoon bedrijf zoeken en langs laten komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Arrne schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:32:
[...]
NHG hangt af van je aankoopprijs, niet het hypotheekbedrag. Dus dat lijkt me niet mogelijk.

Misschien werd er gesproken over het meenemen van een huidige hypotheek met NHG naar een nieuw huis? Ik weet niet eens of dat wel mogelijk is hoor, maar iets anders zou ik niet kunnen bedenken.
Wat ik begrepen had is dat je wel een huis kunt kopen met NHG en later een extra hypotheek af te sluiten (b.v. voor verbouwing) zonder die NHG. Bij aankoop van een huis de hypotheek in 2en splitsen met/zonder NHG kan inderdaad niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Absoluut niet - ik heb ook geen aankoopmakelaar genomen en daar geen seconde spijt van gehad.

Ten eerste weet ik zelf beter wat ik zoek, en is het via internet (Funda, Jaap, etc) erg makkelijk om zelf je woning te vinden.

Onderhandelen kun je doen op basis van 1) wat je er zelf maximaal voor over hebt en/of 2) de waarde van de woning (via taxatie) of een combinatie van 1) en 2). De taxatie van de woning heb ik door een onafhankelijke taxateur laten doen, hierbij heb ik ook gelijk het taxatierapport wat ik nodig heb voor mijn hypotheek. De kosten hiervan waren 300 euro.

Aankoop- en verkoopmakelaars werken in hetzelfde wereldje, en vaak kennen ze elkaar en kunnen ze van rol wisselen (de ene keer is persoon A aankoopmakelaar en persoon B verkoopmakelaar, de andere keer is het andersom). En ze zijn er dus bij gebaat om elkaar te helpen. Een collega van mij had zijn appartement te koop staan en een stel had een bod gedaan (onder de vraagprijs)... de aankoopmakelaar van dat stel had toen het maximale budget van dit stel direct doorgegeven aan de verkoopmakelaar (en daarmee ook mijn collega), waarmee de onderhandelingspositie van het stel volledig werd ondermijnd (zonder dat zij het zelf wisten) maar de onderhandeling/verkoop uiteindelijk wel veel soepeler ging. Dus in dat opzicht kun je je afvragen in hoeverre een aankoopmakelaar erbij gebaat is om het onderste uit de kan voor jou als klant te halen, en in hoeverre het in zijn eigenbelang is om de woning zo snel mogelijk te verkopen zonder het onderste uit de kan te halen voor de koper.

Wat betreft snel handelen geloof ik niet echt in; je kunt zelf sneller een woning vinden via Funda en reageren dan als er een tussenpersoon tussenzit. Er zijn ongetwijfeld voorbeelden waarbij een aankoopmakelaar de ideale woning had gevonden voordat deze op de markt verscheen, tienduizenden euro's korting op de vraagprijs had bedongen, maar dat is ongetwijfeld een minderheid.

Marktonderzoek kun je ook doen door referentiepanden op te vragen en te kijken hoelang andere, vergelijkbare panden te koop hebben gestaan en voor welke prijs die zijn verkocht.

Het koopcontract laten controleren kon in mijn geval ook door mijn notaris; die deed dat gratis als service omdat ze mijn hypotheek- en leveringsakte ook mocht doen, en dit was de goedkoopste notaris via degoedkoopstenotaris.nl.

Samengevat:
- Taxatie door een onafhankelijk taxateur is goedkoper en die maakt het rapport dat je nodig hebt voor je hypotheek
- Maximale prijs & onderhandelen kun je zelf doen, uiteindelijk bepaal je zelf wat je er max. voor over hebt. .
- Koopcontract kan een notaris ook/beter controleren.
tweakerdennis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:39:
[...]

Ik had hetzelfde; uiteindelijk willen alle partijen je helpen (ook de verkoopmakelaar) met vragen. Tenslotte zijn verkoopmakelaar, de bank en de notaris er allemaal bij gebaat dat jouw koop doorgaat..

[ Voor 8% gewijzigd door Hbeez op 19-08-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Er zijn hier een paar huizen die al best een tijd te koop staan, ik verwacht niet dat die ineens heel snel weg zijn. Ik weet wat ik max aan hypotheek kan krijgen ongeveer, en wat ik er zelf aan geld in wil storten. Ik was toch niet van plan helemaal tot de max te gaan, met inleg van eigen geld wil ik tot max ~80% gaan van wat ik op dit moment zou kunnen krijgen, dus als het bedrag hoger wordt dan die grens ga ik weer verder zoeken.

Dus maar eens nadenken of ik het inderdaad gewoon lekker alleen kan doen, dat scheelt uiteindelijk ook weer in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hbeez schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:24:
[...]
Ik had hetzelfde; uiteindelijk willen alle partijen je helpen (ook de verkoopmakelaar) met vragen. Tenslotte zijn verkoopmakelaar, de bank en de notaris er allemaal bij gebaat dat jouw koop doorgaat..
Klopt, maar toch is het goed om altijd in het achterhoofd te houden dat verkoopmakelaar voor verkopers werkt en niet voor jou. Als er dus een bepaling in het contract staat die flink in het voordeel van de verkopers uitgewerkt is, dan zal die verkoopmakelaar daar bij vragen waarschijnlijk zeer laconiek over doen en met termen als 'standaard' en 'geen problemen' enzo strooien. Terwijl als je er ooit een beroep op zou moeten doen, je dan wel eens van een koude kermis thuis kan komen.

Ik heb het geluk van een advocate als vrouw, die ook nog eens dagelijks met vastgoed bezig is (geen huizen, maar projecten van een paar ordes groter; idee blijft hetzelfde). Het standaard NVM-contract wat we toegestuurd kregen van de verkopend makelaar is door haar wel dusdanig gewijzigd dat er weinig meer van over bleef. Zelfs de notaris moest op één van haar opmerkingen nog eens terug de boeken in om te checken wat er nou eigenlijk in die bepaling stond. In de meeste gevallen komt zo'n contract natuurlijk nooit meer boven tafel en heb je nooit problemen, maar je zal maar nét die uitzondering zijn en nét die ene 'standaard' NVM-bepaling zorgt ervoor dat je als koper met lege handen staat... Ga dus niet te snel uit van het advies van verkopend makelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 21:25
Nou, eindelijk terug van vakantie en kan nu opnieuw de koopovereenkomst gaan tekenen. Ben blij als ik de sleutel eenmaal krijg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hbeez schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:24:
[...]

Absoluut niet - ik heb ook geen aankoopmakelaar genomen en daar geen seconde spijt van gehad.
Knip
Ligt wel een beetje aan het object wat je wil kopen. Toen we ons huidige huis kochten ook zonder makelaar gedaan, ging om een rijtjeshuis waardoor waarde en omgeving makkelijk te bepalen waren.
We hebben nu een huis gekocht wat een boerderij betreft met flink wat grond wat op meerdere percelen ligt wat we wel of niet allemaal wilden. Plus bepaal maar eens de waarde van een object met vrijwel geen buren om te vergelijken.
Nu wel een aankoopmakelaar genomen en daar wel een goed gevoel over. Juist vanwege zijn contacten uiteindelijk meer grond voor vrijwel dezelfde prijs (wat al ruim onder de vraagprijs lag).

Ik had het allemaal zelf kunnen doen, maar ik vermoed dat we dan het huis of niet gekocht hadden (er waren meer bieders die we door het schuiven met de grond af konden troeven met een lager/heenkijkt bod) of veel meer voor betaald hadden.

Naast het gemak uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakietweak
  • Laatst online: 13:20
Als jullie het niet erg vinden, schiet ik even een gewetensvraag tussen door.
Momenteel ben ik opzoek naar een eerste huisje :)

Nu was mijn vraag wat is jullie ervaring met de kortings regelingen van een woningcorporatie.
De basis is simpel: Je koopt een huis met maximaal 25% korting, en wanneer je verkoopt heeft de woning corporatie de eerste keus. Bij verkoop worden er 2 taxaties gedaan door onafhankelijke taxateurs.

De laatste 2 zullen de definitieve verkoop prijs bepalen.

Nu zegt mijn gevoel, dat dit mooier klinkt dan dat het daadwerkelijk uitpakt. Maar dat kan ik niet onderbouwen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of een bepaald standpunt hebben?
Momenteel nog informatie aan het opslurpen, dus alle bijdrages worden gewaardeerd! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakietweak schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:25:

Nu was mijn vraag wat is jullie ervaring met de kortings regelingen van een woningcorporatie.
De basis is simpel: Je koopt een huis met maximaal 25% korting, en wanneer je verkoopt heeft de woning corporatie de eerste keus. Bij verkoop worden er 2 taxaties gedaan door onafhankelijke taxateurs.

Nu zegt mijn gevoel, dat dit mooier klinkt dan dat het daadwerkelijk uitpakt. Maar dat kan ik niet onderbouwen.

Momenteel nog informatie aan het opslurpen, dus alle bijdrages worden gewaardeerd! :+
Daar heb ik ook naar zitten kijken, zeker omdat ik dan een huis zou kunnen kopen voor ongeveer de helft van m'n max hypotheek, dat is dan wel leuk. Maar wat mij niet helemaal duidelijk werd is hoe het nu zit met waardevermeerdering van je huis, die gaat dan deels weer naar de woningcorporatie van wie je die koopt. Op zich logisch gezien de korting, en als je er lang genoeg woont dan zal het wel in je voordeel uitpakken, maar kan me voorstellen dat als je het gebruikt als doorstroomwoning (waarvoor ze eigenlijk bedoelt zijn), dat een eventuele verbouwing of waardevermeerding die je zelf doet, je niet terug gaat zien als je het huis weer verkoopt (of maar deels).
Ik heb het niet meer uitgerekend, omdat ik de koopvorm niet zo heel interessant vind, in combinatie met de woningen die daar aangeboden werden. Ik kan duurder kopen, dus koop liever iets dat gelijk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Voordeel is wel, als je het zelf volledig kunt kopen heb je wel de volledige winst. :)
Zijn misschien leuke regelingen om toch iets te kunnen kopen wat anders misschien net te duur voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakietweak
  • Laatst online: 13:20
Joopieboy schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:24:
Voordeel is wel, als je het zelf volledig kunt kopen heb je wel de volledige winst. :)
Zijn misschien leuke regelingen om toch iets te kunnen kopen wat anders misschien net te duur voor je is.
Dit is inderdaad mijn huidige situatie :)
TERW_DAN schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:15:
[...]

Daar heb ik ook naar zitten kijken, zeker omdat ik dan een huis zou kunnen kopen voor ongeveer de helft van m'n max hypotheek......
Wat betreft de winst / verlies zal deze altijd 50/50 gedeeld worden, dus een verbouwing zal inderdaad wat minder gunstig zijn.

Echter lijkt het me wel een mooi alternatief voor huren bijvoorbeeld, aangezien je toch vermogen opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakietweak schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:56:

Wat betreft de winst / verlies zal deze altijd 50/50 gedeeld worden, dus een verbouwing zal inderdaad wat minder gunstig zijn.

Echter lijkt het me wel een mooi alternatief voor huren bijvoorbeeld, aangezien je toch vermogen opbouwt.
Kopen is denk ik in de meeste gevallen gunstiger dan huren, tenzij je ergens maar kort wilt wonen. Mits je het kunt betalen natuurlijk.

Door die 25% korting is het voor starters gewoon een erg leuke mogelijkheid, voor mezelf ga ik liever voor een iets duurder huis, waarbij ik niet alles nog moet gaan verbouwen. Als ik zie wat er van die woningen in Wijchen te koop staat, dan is het stuk voor stuk een kwestie van de keuken moeten vervangen, omdat je een zeer minimaal keukentje hebt, waarbij ik studentenkamers ken die grotere keukens hebben.
En een fatsoenlijke keuken vind ik persoonlijk wel fijn.
Maar als je niet op ziet tegen wat kluswerk, en/of gewoon lekker alles helemaal zelf wilt inrichten naar je eigen smaak dan is het niet eens een slecht plan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waardedaling of waardestijging buiten beschouwing gelaten moet je alsnog een paar jaar ergens wonen om alle kosten die je maakt bij aanschaf "terug te winnen" uit de lagere maandlasten tov huren.
Daarnaast rekenen heel veel mensen niet mee dat ze onderhoudskosten hebben en daarvoor maandelijks geld opzij moeten leggen. Een woning die je niet onderhoud verliest waarde en bij sommige woningen is het onderhoudsbedrag een stuk hoger dan bij anderen.

Daarnaast ben je bij een paar duizend euro waardedaling al flink duurder uit bij kopen dan met huren. Hoe veel meer had je aan huur kunnen uitgeven bij 10.000 euro waardedaling in vijf jaar tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:16

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

De situatie die Tweakietweak schetst, Geldt dat indien je je eigen huurwoning kan kopen? Of hoe moet ik dat zien?

Mijn vriendin en ik zijn ook opzoek naar een eerste woning en wonen nu ongeveer 2 jaar in een appartement. We betalen ongeveer 700 euro aan huur voor een, vinden wij, erg basic appartement. Ons budget is ongeveer 225k (is niet de maximum, maar hebben we wel voor ons zelf zo gesteld) Daarnaast hebben we ook nog wel eigen geld, maar daar willen we hooguit een nieuwe keuken van kopen en wat stuc- / verfwerk en kleinigheden van betalen.

Ons probleem is :P dat we graag in één bepaald dorp in het zuiden van Limburg willen wonen (we wonen nu een dorp verderop) Ik zie echter dat de huizen met de bosjes verkocht worden de laatste tijd. Ook voor mijn inziens absurde bedragen.

Moet ik gewoon geduld hebben of ben ik nou echt een cheapbastard die te weinig bied? De verkoopmakelaar van het huis waarin ik op dit moment geïnteresseerd ben (vraagprijs 14k boven ons gestelde budget) wil in principe niet met een bod van 220k naar die mensen toe, omdat hij weet dat het niet geaccepteerd gaat worden (zegt hij). Het huis staat pas even te koop en de mensen willen nog afwachten. Hij zegt dat we 230k moeten bieden om het meteen te kunnen kopen. Maar ik heb het gevoel dat hij er minimaal 230 wil uitslepen. Dat wil ik dus uit principe al niet bieden.

Vind het een beetje een rare en awkward situatie.. weet niet goed wat ik er mee aan moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja als het een gewilde locatie is met een beperkt aanbod aan huizen dan moet je bereid zijn veel geld neer te leggen. Je kan geduld hebben natuurlijk maar het is ook prima mogelijk dat jij inderdaad te weinig wilt bieden in vergelijking met wat verkopers van andere kopers kunnen vragen.

Het blijft vraag en aanbod en als de vraag hoger is dan het aanbod kan dat rare dingen doen met de prijzen en de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
TERW_DAN schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:03:
Kopen is denk ik in de meeste gevallen gunstiger dan huren, tenzij je ergens maar kort wilt wonen. Mits je het kunt betalen natuurlijk.

Door die 25% korting is het voor starters gewoon een erg leuke mogelijkheid, voor mezelf ga ik liever voor een iets duurder huis, waarbij ik niet alles nog moet gaan verbouwen. Als ik zie wat er van die woningen in Wijchen te koop staat, dan is het stuk voor stuk een kwestie van de keuken moeten vervangen, omdat je een zeer minimaal keukentje hebt, waarbij ik studentenkamers ken die grotere keukens hebben.
En een fatsoenlijke keuken vind ik persoonlijk wel fijn.
Maar als je niet op ziet tegen wat kluswerk, en/of gewoon lekker alles helemaal zelf wilt inrichten naar je eigen smaak dan is het niet eens een slecht plan volgens mij.
Vraag je goed af waarom een partij je vele duizenden euro's cadeau zou willen doen, waarom geven ze 25% korting? Vaak is dat omdat niemand het huis wil hebben voor die 100%, dat is een papieren waarde. Ik zeg niet dat dat in dit geval ook zo is, maar als iemand zegt te verkopen onder de waarde zet ik er wel altijd grote vraagtekens bij. De waarde is immers per definitie niks anders dan het bedrag waar koper en verkoper elkaar in vinden. Taxatiewaarde, WOZ waarde of boekwaarde is niks anders dan een inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Joopieboy schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:51:
Duidelijk aangeven in je onderhandeling, en waarom, en hoe, lijstje maken en dan een prijs neergooien. Kijken naar de reactie. Zo niet, gewoon weglopen. :)
Klopt, nee heb je, ja kun je krijgen :)

Gelukkig kan ik veel zelf verbouwen aan een huis, maar toch zijn de onderdelen zelf ook duur zat natuurlijk, en sommige dingen moet je laten doen
Ene huis moet bijvoorbeeld een nieuw dak, nieuwe elektra, badkamer verplaatsen, en alle wanden, vloeren en plafonds moeten aangepakt worden (+ isoleren)

Andere huis is vrijwel hetzelfde, enkel is het dak nog goed maar moet de CV weer helemaal aangepakt worden :+

Weet alleen niet of ik daar nou wel zo zin in heb, en de tijd ervoor heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Chrosser schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:54:

De verkoopmakelaar van het huis waarin ik op dit moment geïnteresseerd ben (vraagprijs 14k boven ons gestelde budget) wil in principe niet met een bod van 220k naar die mensen toe, omdat hij weet dat het niet geaccepteerd gaat worden (zegt hij).
Tja, "probeer het toch maar, want eigenlijk zitten we nu al boven onze limiet" ;)
Moet ik gewoon geduld hebben of ben ik nou echt een cheapbastard die te weinig bied?
Dat kan natuurlijk. Sommige gebieden zijn nu eenmaal populairder dan anderen, en voor een woning in die populaire wijk moet je momenteel vaak gewoon betalen. Wil niet zeggen dat je direct voor elke woning boven de vraagprijs moet gaan zitten en/of elke eigen norm die je jezelf hebt gesteld overboord moet gooien. Maar als je nu al een poosje achter het net vist (ik ken jullie situatie niet, maar stel..), dan moet je het misschien meer bij jezelf zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ph4ge schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:00:
[...]

Vraag je goed af waarom een partij je vele duizenden euro's cadeau zou willen doen, waarom geven ze 25% korting? Vaak is dat omdat niemand het huis wil hebben voor die 100%, dat is een papieren waarde. Ik zeg niet dat dat in dit geval ook zo is, maar als iemand zegt te verkopen onder de waarde zet ik er wel altijd grote vraagtekens bij. De waarde is immers per definitie niks anders dan het bedrag waar koper en verkoper elkaar in vinden. Taxatiewaarde, WOZ waarde of boekwaarde is niks anders dan een inschatting.
Jup, het zijn hier vaak oude huurwoningen, die op zich wel onderhouden zijn, maar vaak wel de nodige dingen vervangen moeten worden (badkamer, keuken, soms kozijnen en dak).
Als zo'n huis voor 155K te koop staat ipv 116K zoals nu, dan denk ik inderdaad niet dat ze het kwijtraken, omdat je voor dat geld ook nog wel wat anders kan vinden, of eventueel een goedkoper appartement neemt dat er prima uitziet.
Chrosser schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:54:
De situatie die Tweakietweak schetst, Geldt dat indien je je eigen huurwoning kan kopen? Of hoe moet ik dat zien?
Nee, het zijn woningen die aangeboden worden door corporaties e.d. wat vaak oude huurwoningen zijn, die nu in de verkoop gaan met een korting, en daarbij dus eea aan voorwaarden.

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 19-08-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Het dorp is sowieso populair. Het zuiden van Limburg vergrijst nogal veel op dit moment (meer dan elders in het land) en er zijn een aantal wijken/dorpen/steden (dat idee heb ik) waar dat wat minder is omdat daar bijvoorbeeld weinig of geen sociale huurwoningen zijn (waar vaak ouderen terecht komen) en o.a. huizen vanaf een wat hoger prijspeil starten. Hier gaan dus veelal tweeverdieners met kinderen wonen en ouderen verkopen het huis meestal om dit te groot wordt (daar is mijn gedachte i.i.g. op gestoeld).

Ik heb voor de interesse in dit huis, ook gestoeid met een andere particuliere verkoper (zonder makelaar). We hebben toen een bod neergelegd dat ons inziens erg goed was. Hij wimpelde het echter af (vraag en bod zaten 10k uit elkaar) Uiteindelijk heeft hij het via de makelaar voor 2k meer dan ons bod verkocht. (maar nu moet hij wel makelaarkosten etc. betalen) hij is dus zelfs duurder uit geweest.

Bij het nieuwe huis heb ik dus, ondanks dat nu vanaf het begin een makelaar betrokken is, weer een soort zelfde gevoel (even voor de goede orde, we zouden de vraagprijs kunnen betalen indien we onze maximale hypotheek zouden opnemen) We vinden het echter ons geboden bedrag eigenlijk maximaal waard. Hoop echter niet dat het huis over anderhalve maand wel verkocht wordt voor hetzelfde bedrag dat wij geboden hebben, omdat de makelaar nu niet serieus in overleg gaat met de verkopers. omdat hij aangeeft (volgens mij zonder echt overleg met de verkopers) dat diezelfde verkopers er minimaal 230k voro willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
misschien hebben de verkopers wel bij de gunning van de opdracht aangegeven dat 230K hun minimum is en doet de makelaar dus gewoon zijn werk? Kan het niet zijn dat de woning gewoon scherp in de markt is gezet en dat JIJ vindt dat het teveel is? Als dat echt zo is, moet je ook bereid zijn om weg te lopen. Wat doen vergelijkbare woningen in de omgeving?
Ik weet iig dat wij onze verkoopmakelaar de opdracht gegund hebben en daar een lijstje bij hebben meegegeven met onder meer de minimumprijs :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bockelaar op 19-08-2015 17:57 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon zeggen dat dit je max is en Graag het bod bij de bewoners neerleggen. Desnoods de bewoners direct benaderen met je bod.

Onder voorbehoud dat jouw max wel realistisch is. Als je het hebt bepaald met de natte vinger kan het inderdaad zijn dat je gewoon een kniepert bent.

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 19-08-2015 18:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• killer9
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-10-2024
Mensen, een vraagje.

ik heb nu bijna 2 maanden geleden een koopovereenkomst getekend voor een nieuwbouwhuis. Nu is het zo dat de bank lange doorlooptijd heeft en wij nog op een akkoord wachten. Nog 4 werkdagen voordat de ontbindende voorwaarden verlopen.

Inmiddels heb ik een nieuwe baan waar ik per 1 september begin. Ik twijfel nu om dit door te geven. Indien ze opnieuw werkgeversverklaring etc gaan op vragen zal die termijn verlopen en loop ik dus risico voor 10% boete.

Is het verstandig om het door te geven? Moet ik het überhaupt doorgeven voordat we passeren los van de termijn voor ontbindende voorwaarden.

Overigens heb ik bij mijn nieuwe baan meer uren te werken en een hoger salaris.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
killer9 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 01:50:
Mensen, een vraagje.

ik heb nu bijna 2 maanden geleden een koopovereenkomst getekend voor een nieuwbouwhuis. Nu is het zo dat de bank lange doorlooptijd heeft en wij nog op een akkoord wachten. Nog 4 werkdagen voordat de ontbindende voorwaarden verlopen.

Inmiddels heb ik een nieuwe baan waar ik per 1 september begin. Ik twijfel nu om dit door te geven. Indien ze opnieuw werkgeversverklaring etc gaan op vragen zal die termijn verlopen en loop ik dus risico voor 10% boete.

Is het verstandig om het door te geven? Moet ik het überhaupt doorgeven voordat we passeren los van de termijn voor ontbindende voorwaarden.

Leg je situatie uit en vraag verlenging van de termijn.

• IceM
  • Laatst online: 09:28
killer9 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 01:50:
Mensen, een vraagje.

Als je een proeftijd hebt bij je nieuwe werkgever zou ik oppassen met het doorgeven van je nieuwe werk / contract aan de geldverstrekker, als je binnen een proeftijd zit wordt de aanvraag vrijwel zeker afgekeurd.

Ik zou contact opnemen met de makelaar (of je tussenpersoon dit laten doen!) en vragen om verlenging van de ontbindende voorwaarden.

...

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Chrosser schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:21:Bij het nieuwe huis heb ik dus, ondanks dat nu vanaf het begin een makelaar betrokken is, weer een soort zelfde gevoel (even voor de goede orde, we zouden de vraagprijs kunnen betalen indien we onze maximale hypotheek zouden opnemen) We vinden het echter ons geboden bedrag eigenlijk maximaal waard. Hoop echter niet dat het huis over anderhalve maand wel verkocht wordt voor hetzelfde bedrag dat wij geboden hebben, omdat de makelaar nu niet serieus in overleg gaat met de verkopers. omdat hij aangeeft (volgens mij zonder echt overleg met de verkopers) dat diezelfde verkopers er minimaal 230k voro willen hebben.
Simpel toch dan? Als je het echt wil voor die prijs zoek je uit wie de eigenaar is en benader je hem persoonlijk met je bod.

[ Voor 35% gewijzigd door Galactic op 20-08-2015 08:13 ]

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Chrosser schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:21:
Bij het nieuwe huis heb ik dus, ondanks dat nu vanaf het begin een makelaar betrokken is, weer een soort zelfde gevoel (even voor de goede orde, we zouden de vraagprijs kunnen betalen indien we onze maximale hypotheek zouden opnemen) We vinden het echter ons geboden bedrag eigenlijk maximaal waard. Hoop echter niet dat het huis over anderhalve maand wel verkocht wordt voor hetzelfde bedrag dat wij geboden hebben, omdat de makelaar nu niet serieus in overleg gaat met de verkopers. omdat hij aangeeft (volgens mij zonder echt overleg met de verkopers) dat diezelfde verkopers er minimaal 230k voro willen hebben.
Heb je overwogen om een aankoopmakelaar in te schakelen? Alleen laten onderhandelen (zonder zoekopdracht neer te leggen) zal niet duur zijn, als ik het zo lees haal je die kosten er makkelijk uit.

• Chrosser

Chrosser

Nee heb nog geen aankoopmakelaar ingeschakeld. Het huis wat we zijn misgelopen ligt 1 straat verder. Uiteindelijk is bij dat huis gebleken dat we een goed bod hebben neergelegd. In vergelijking met het huis dat we nu op het oog hebben is de afwerking van dit huis wel wat beter, echter de tuin van het andere huis was wel groter. Desondanks hebben we nu een bod van 15k hoger gedaan.

Dat is in ieder geval waar voor ons de prijs op gebaseerd is.

• redwing
  • Nu online
Een makelaar lijkt me verplicht om een bod altijd door te geven aan de verkopers ? Het lijkt me erg raar als je bod door de makelaar wordt afgewezen en de verkopers daar niets over te zeggen hebben. Ik verwacht eerder dat de verkopers een minimumbod hebben afgesproken (of in hun hoofd hebben) en dat het daarom wordt afgewezen. Als je bij mij direct aan zou komen zou ik je iig per direct weer doorverwijzen naar de makelaar, die is ten slotte de aanspreekpersoon voor de onderhandelingen.

En dat een huis later alsnog voor eenzelfde bedrag wordt verkocht is niet echt raar. De meeste mensen willen van hun huis af en zullen dus na verloop van tijd wat zakken met hun eisen.

[removed]

• FaceDown
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

redwing schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:54:
Een makelaar lijkt me verplicht om een bod altijd door te geven aan de verkopers ? Het lijkt me erg raar als je bod door de makelaar wordt afgewezen en de verkopers daar niets over te zeggen hebben. Ik verwacht eerder dat de verkopers een minimumbod hebben afgesproken (of in hun hoofd hebben) en dat het daarom wordt afgewezen. Als je bij mij direct aan zou komen zou ik je iig per direct weer doorverwijzen naar de makelaar, die is ten slotte de aanspreekpersoon voor de onderhandelingen.
[..]
Ik zou als verkoper toch wel zeker willen weten als mensen een bod doen wat ik als verkoper niet te horen krijg.
Zelf zijn we als kopers ook eens op een eigenaar afgestapt, omdat hun makelaar niet genegen was ons bod door te geven aan de verkoper. Makelaar gruwelijk over de zeik tot schelden aan toe door de telefoon. Maar goed, daar hadden wij natuurlijk schijt aan. Die vent moet gewoon doen waar hij voor ingehuurd is.

Groetjes, FaceDown.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan prima zijn dat de makelaar door de verkoper geinstrueerd is om biedingen onder bedrag x niet door te geven.

• Arrne
Tot schelden aan toe? Dan is hij ook wel goed op weg om een huis te verkopen. :P

Verder hangt het natuurlijk ook af van de afspraken tussen verkoper en makelaar. Als de makelaar de instructie heeft gekregen om een bod onder een bepaald bedrag niet in behandeling te nemen, dan heb je jezelf als koper daar natuurlijk maar bij neer te leggen. De verkoper is degene die de makelaar inhuurt, niet de koper.

• redwing
  • Nu online
FaceDown schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:13:
[...]
Zelf zijn we als kopers ook eens op een eigenaar afgestapt, omdat hun makelaar niet genegen was ons bod door te geven aan de verkoper. Makelaar gruwelijk over de zeik tot schelden aan toe door de telefoon. Maar goed, daar hadden wij natuurlijk schijt aan. Die vent moet gewoon doen waar hij voor ingehuurd is.
Als dat met mijn verkoopmakelaar zou gebeuren zou mijn huis een dag later via een ander te koop hebben staan (tenzij ik hem natuurlijk heb verteld een bod onder x euro niet in behandeling te nemen, maar gezien dat de makelaar bij jou aan het schelden was verwacht ik dat dat niet zo was).

[removed]

• FaceDown
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Tsurany schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:26:
Kan prima zijn dat de makelaar door de verkoper geinstrueerd is om biedingen onder bedrag x niet door te geven.
Dat was in ons geval dus niet zo.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Als je het enigszins kan bepalen, is het verstandiger om in december of in januari te verhuizen? (Zelfde gemeente). Zowel qua overdrachtsdatum en doorgeven GBA?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja zelfde samenstelling in dezelfde gemeenten is dezelfde belastingen. Tenzij je van huur naar koop gaat en de huidige bewoner een andere samenstelling heeft.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tweakietweak schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:25:

Wij hebben toevallig zo'n constructie (Koopgarant) en hebben net een taxatie achter de rug. In ons geval zijn de we woning sowieso binnen drie maanden kwijt aan de projectontwikkelaar. Je hebt dus geen gedoe met bezichtingen e.d. De zogenoemde eigen verbeteringen worden apart meegenomen in de calculatie. Deze zijn geheel voor de verkoper. Wel heb je een winstdeling maar ook een verliesdeling. In ons geval kregen we 10.000 € terug voor de aangebrachte verbeteringen, de woning zelf was echter iets gedaald tov de taxatiewaarde bij uitgifte maar dit was wel binnen onze verwachting. Uiteindelijk hebben we een restschuld van +/- 10000 euro maar dit had zomaar hoger kunnen uitvallen als we de woning particulier moesten verkopen.

Strava

• Bart2005
  • Laatst online: 11-09-2022
vhal schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:55:
[...]

Wij hebben toevallig zo'n constructie (Koopgarant) en hebben net een taxatie achter de rug. In ons geval zijn de we woning sowieso binnen drie maanden kwijt aan de projectontwikkelaar. Je hebt dus geen gedoe met bezichtingen e.d. De zogenoemde eigen verbeteringen worden apart meegenomen in de calculatie. Deze zijn geheel voor de verkoper. Wel heb je een winstdeling maar ook een verliesdeling. In ons geval kregen we 10.000 € terug voor de aangebrachte verbeteringen, de woning zelf was echter iets gedaald tov de taxatiewaarde bij uitgifte maar dit was wel binnen onze verwachting. Uiteindelijk hebben we een restschuld van +/- 10000 euro maar dit had zomaar hoger kunnen uitvallen als we de woning particulier moesten verkopen.
Als je zelf niet het idee hebt dat je zwaar gescamd bent geworden dan heb ik dat ook niet. :D
Maar een erg positieve ontwikkeling is het niet voor je, toch?
Je kreeg 10k "terug" die je zelf betaalt hebt w.s. en onder de streep blijf je ook nog met 10k "restschuld" zitten. Ik krijg sterk de indruk dat hier iemand bestolen wordt zonder dat ie het zelf door heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 20-08-2015 23:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aankomende dinsdag de eerste bezichtiging van een huis, ben heel erg benieuwd hoe dat gaat (huis ziet er prima uit, ligt in een leuke wijk, maar de prijs is nog wel redelijk stevig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Bart2005 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:15:
[...]

Als je zelf niet het idee hebt dat je zwaar gescamd bent geworden dan heb ik dat ook niet. :D
Maar een erg positieve ontwikkeling is het niet voor je, toch?
Je kreeg 10k "terug" die je zelf betaalt hebt w.s. en onder de streep blijf je ook nog met 10k "restschuld" zitten. Ik krijg sterk de indruk dat hier iemand bestolen wordt zonder dat ie het zelf door heeft.
Wij hebben vorig jaar zelf al een taxatie laten uitvoeren door een derde die niks te doen heeft met de terugkoopregeling en deze zat al een stuk ongunstiger (als in 20k restschuld). Je begrijpt wel dat een restschuld van 10K dan een stuk beter te verteren valt. Nu staat een taxatiebedrag niet gelijk aan de verkoopwaarde maar gezien de opbouw van de spaarhypotheek kunnen wij nu nagenoeg 1 op 1 over naar een nieuwe woning + annuïteitenhypotheek tegen een veel lagere rente cq woonlasten.

Dat het allemaal een verkeerde beslissing was etc kon ik 2,5 jaar ook niet weten. Aan de andere kant zitten wij nu niet met een incourant appartement die we zelf moeten verkopen. Wie weet hoe lang dat moet duren voordat je deze kwijt bent.

Strava

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.