TERW_DAN schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:26:
Wat ik me steeds meer af ga vragen, is het kopen zonder aankoopmakelaar verstandig?
Ik kan zelf natuurlijk een makelaar bellen om een huis te bezichtigen, daar naar toe gaan en als 't huis me bevalt er een bod bij neerleggen, dat hoeft toch niet per se via een aankoopmakelaar te gaan lijkt me?
Absoluut niet - ik heb ook geen aankoopmakelaar genomen en daar geen seconde spijt van gehad.
Ten eerste weet ik zelf beter wat ik zoek, en is het via internet (Funda, Jaap, etc) erg makkelijk om zelf je woning te vinden.
Onderhandelen kun je doen op basis van 1) wat je er zelf maximaal voor over hebt en/of 2) de waarde van de woning (via taxatie) of een combinatie van 1) en 2). De taxatie van de woning heb ik door een onafhankelijke taxateur laten doen, hierbij heb ik ook gelijk het taxatierapport wat ik nodig heb voor mijn hypotheek. De kosten hiervan waren 300 euro.
Aankoop- en verkoopmakelaars werken in hetzelfde wereldje, en vaak kennen ze elkaar en kunnen ze van rol wisselen (de ene keer is persoon A aankoopmakelaar en persoon B verkoopmakelaar, de andere keer is het andersom). En ze zijn er dus bij gebaat om elkaar te helpen. Een collega van mij had zijn appartement te koop staan en een stel had een bod gedaan (onder de vraagprijs)... de aankoopmakelaar van dat stel had toen het maximale budget van dit stel direct doorgegeven aan de verkoopmakelaar (en daarmee ook mijn collega), waarmee de onderhandelingspositie van het stel volledig werd ondermijnd (zonder dat zij het zelf wisten) maar de onderhandeling/verkoop uiteindelijk wel veel soepeler ging. Dus in dat opzicht kun je je afvragen in hoeverre een aankoopmakelaar erbij gebaat is om het onderste uit de kan voor jou als klant te halen, en in hoeverre het in zijn eigenbelang is om de woning zo snel mogelijk te verkopen zonder het onderste uit de kan te halen voor de koper.
Wat betreft snel handelen geloof ik niet echt in; je kunt zelf sneller een woning vinden via Funda en reageren dan als er een tussenpersoon tussenzit. Er zijn ongetwijfeld voorbeelden waarbij een aankoopmakelaar de ideale woning had gevonden voordat deze op de markt verscheen, tienduizenden euro's korting op de vraagprijs had bedongen, maar dat is ongetwijfeld een minderheid.
Marktonderzoek kun je ook doen door referentiepanden op te vragen en te kijken hoelang andere, vergelijkbare panden te koop hebben gestaan en voor welke prijs die zijn verkocht.
Het koopcontract laten controleren kon in mijn geval ook door mijn notaris; die deed dat gratis als service omdat ze mijn hypotheek- en leveringsakte ook mocht doen, en dit was de goedkoopste notaris via degoedkoopstenotaris.nl.
Samengevat:
- Taxatie door een onafhankelijk taxateur is goedkoper en die maakt het rapport dat je nodig hebt voor je hypotheek
- Maximale prijs & onderhandelen kun je zelf doen, uiteindelijk bepaal je zelf wat je er max. voor over hebt. .
- Koopcontract kan een notaris ook/beter controleren.
tweakerdennis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:39:
[...]
Hier zonder gedaan, mar daardoor mis ik nu wel begeleiding in welke te nemen stappen, moet ik zonder verstand een (voorlopig) koopcontract tekenen.
Bezichtigingen kan je zelf doen, is vrijheid. Taxatie, vergelijking maken met andere huizen in de wijk qua verkoop
Ik had hetzelfde; uiteindelijk willen alle partijen je helpen (ook de verkoopmakelaar) met vragen. Tenslotte zijn verkoopmakelaar, de bank en de notaris er allemaal bij gebaat dat jouw koop doorgaat..
[
Voor 8% gewijzigd door
Hbeez op 19-08-2015 12:25
]