Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.693 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:43
Afgelopen dinsdag hebben we van de makelaar te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Hoe lang gaat het ongeveer duren eer wij het voorlopig koopcontract zullen ontvangen? Beginnen nu toch wel een beetje 'zenuwachtig' te worden en willen de verkopende makelaar niet weer lastig vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dag of drie, vier? En dat is geen voorlopig contract maar gewoon het definitieve contract.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tsurany schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:06:
Dag of drie, vier? En dat is geen voorlopig contract maar gewoon het definitieve contract.
Top, dan wachten we even tot na het weekend af en gaan we dinsdag bellen.

Verder hebben we onze papieren al geregeld:
- werkgeversverklaring
- paspoorten
- jaaropgaven afgelopen 5 jaar
- pensioenoverzicht via site pensioenoverzicht.nl
- salarisstroken afgelopen 12 maanden
- overzicht via Nibit van uitgaven/planning
- kopie bankoverzicht met bijschrijving netto salaris - dit wordt een printscreen vanaf beelscherm gezien alles digitaal gaat?
- kopie spaarrekening mijzelf, partner en een intentieverklaring van ouders ivm schenking

We hebben nog geen notaris/taxateur geregeld, maar dit gaat toch via hypotheker? Bankgarantie gaat ook via hypotheker toch? Al hebben we door schenking genoeg geld om dat over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
tweakerdennis schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:21:
[...]

Top, dan wachten we even tot na het weekend af en gaan we dinsdag bellen.

Verder hebben we onze papieren al geregeld:
- werkgeversverklaring
- paspoorten
- jaaropgaven afgelopen 5 jaar
- pensioenoverzicht via site pensioenoverzicht.nl
- salarisstroken afgelopen 12 maanden
- overzicht via Nibit van uitgaven/planning
- kopie bankoverzicht met bijschrijving netto salaris - dit wordt een printscreen vanaf beelscherm gezien alles digitaal gaat?
- kopie spaarrekening mijzelf, partner en een intentieverklaring van ouders ivm schenking

We hebben nog geen notaris/taxateur geregeld, maar dit gaat toch via hypotheker? Bankgarantie gaat ook via hypotheker toch? Al hebben we door schenking genoeg geld om dat over te maken?
Gefeliciteerd!
Ik zou de aangifte IB van het afgelopen jaar nog even opsnorren. Die uitgavenoverzichten, je jaaropgaven van 2-5 jaar terug, en een screenshot van je netto gestorte salaris, zijn nergens voor nodig. Althans, dat was het bij ons in ieder geval niet.

De bankgarantie mag je in principe ook zelf stellen, je hoort wel van de notaris waar je deze moet storten. Verder zal jij zelf een notaris mogen uitzoeken. Daar kun je flink op besparen overigens, er zitten echt grote prijsverschillen tussen, voor wat in principe dezelfde dienst is: langs gaan, krabbel zetten, sleutel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Taxateur kan je ook zelf kiezen. Je FA kan er ook een voor je aanwijzen maar wellicht komt dat duurder uit. Soms zit het weer in de advies prijs in.
Als je zelf de middelen inlegt spreek je niet over een bankgarantie maar een waarborgsom.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tsurany schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:07:
Taxateur kan je ook zelf kiezen. Je FA kan er ook een voor je aanwijzen maar wellicht komt dat duurder uit. Soms zit het weer in de advies prijs in.
Als je zelf de middelen inlegt spreek je niet over een bankgarantie maar een waarborgsom.
https://www.hypotheker.nl...eektraject-voor-starters/

Wij gaan voor de gratis taxateur! Notaris is een goede, zal dat even aan hypotheker navragen

Aangifte IB? Is dat belastingdienst? Ik doe nooit belastingaangifte, enkel loon en huur huis

Notaris gewoon simpel, zal kosten vergelijken.

Waarborgsom dan dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oh de hypotheker, ja dan ben je genoeg geld kwijt dat zij die taxateur wel kunnen betalen. Ik denk dat een champagne lunch in Milaan er dan ook nog wel vanaf kan ;)

Aangifte IB is inderdad de belastingaangifte. Die kan je alsnog met terugwerkende kracht uitvoeren. Je hoeft hem niet in te dienen, enkel op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
Zometeen nogmaals tekenen, deze keer de juiste koopakte :)

Hoor van mn adviseur dat de hypotheekverstrekker ongeveer 1 week doorlooptijd heeft, dus hopelijk gaat het een beetje snel allemaal :)

edit:

Om 11.30 is alles naar de bank gestuurd voor de hypotheek. Krijg nu om 1630 te horen dat mn hypotheek definitief geacepteerd is door de bank :D

[ Voor 28% gewijzigd door Basekid op 21-08-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Basekid schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:04:
Zometeen nogmaals tekenen, deze keer de juiste koopakte :)

Hoor van mn adviseur dat de hypotheekverstrekker ongeveer 1 week doorlooptijd heeft, dus hopelijk gaat het een beetje snel allemaal :)

edit:

Om 11.30 is alles naar de bank gestuurd voor de hypotheek. Krijg nu om 1630 te horen dat mn hypotheek definitief geacepteerd is door de bank :D
Gefeliciteerd, dan is het nu wel zo goed als rond! Al heb je geloof ik nog een paar dagen bedenktijd? :)

Heeft iemand trouwens ervaring met EyeOpen.nl? Ze zijn behoorlijk wat goedkoper dan De Hypotheker
https://www.eyeopen.nl/hypotheekadvies/wat-kost-het

En van het verschil kan ik weer een halve bank kopen (en nog 180 euro per jaar aan abonnement als ik die site mag geloven)

We gaan waarschijnlijk gewoon voor de Hypotheker. Is het wel verstandig om overlijdensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf te regelen? Ik neem aan dat als ik die via een tussenpersoon afsluit ik behoorlijk duurder uit zal zijn.

Via Achmea kan ik een orv afsluiten voor 190k annuiteit aflopend met 4% wat slechts 8 euro per maand kost (x2 voor 2 personen = 16 euro) met een piek van 24 euro per maand over 20 jaar ergens. kost alleen eenmalig 50 euro, hier werd al gesproken over 250 via hypotheker? 8)7 Dat valt makkelijk zelf aan te gaan?!?

[ Voor 63% gewijzigd door President op 22-08-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

214464

tweakerdennis schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 21:25:
[...]

Gefeliciteerd, dan is het nu wel zo goed als rond! Al heb je geloof ik nog een paar dagen bedenktijd? :)

Heeft iemand trouwens ervaring met EyeOpen.nl? Ze zijn behoorlijk wat goedkoper dan De Hypotheker
https://www.eyeopen.nl/hypotheekadvies/wat-kost-het

En van het verschil kan ik weer een halve bank kopen (en nog 180 euro per jaar aan abonnement als ik die site mag geloven)

We gaan waarschijnlijk gewoon voor de Hypotheker. Is het wel verstandig om overlijdensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf te regelen? Ik neem aan dat als ik die via een tussenpersoon afsluit ik behoorlijk duurder uit zal zijn.
Ben zelf via Eyeopen gegaan en heb bedankt voor de Hypotheker. Absurd hoog bedrag wat ze vragen, zeker voor starters met minder complexe situaties. Ervaring was ruim voldoende: het afstandscontact maakt dat je soms wat extra info moet krijgen/vragen via mail, en er waren nog wat ICT verbeteringen wenselijk (sommige zijn nu beschikbaar, zoals een verbeterd doc.beheer). Maar anders dan dat heb ik mijn hypotheek en kan ik over een paar daagjes passeren ;)

ORV bemiddeling zit bij de prijs inbegrepen btw. Dus zelf doen levert niet direct geld op. Ik heb deze wel zelf afgesloten btw, dus de keuze staat je vrij.

In beide gevallen is het gunstig om ook zelf voorwaarden en rentes te vergelijken. Genoeg hints in dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik heb ze maar eens een mail gestuurd met alle info/vragen die ik heb. Mijn partner kreeg toevallig laatst een mail van ze, vandaar dat ik ineens op die site uit kwam. Als ik zo die prijzen bekijk dan verschilt het vooral, vind vooral die € 15,- abonnement volgens die site erg duur (al weet ik natuurlijk niet of dat wel klopt) maar in principe is onze situatie erg makkelijk (met eigen spaargeld, vaste contracten, geen schulden is 100% zeker dat we worden geaccepteerd) en wil ik niet onnodig geld spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@tweakerdennis. Ook bij een orv, vooral als je samenwonend bent zit er nog wel wat keuze in hoe je hen het best ( fiscaal) kan afsluiten. Ik heb hier in dit topic al een aantal malen uitvoerig over geschreven. Wellicht handig om je toch even in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ray schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:53:
@tweakerdennis. Ook bij een orv, vooral als je samenwonend bent zit er nog wel wat keuze in hoe je hen het best ( fiscaal) kan afsluiten. Ik heb hier in dit topic al een aantal malen uitvoerig over geschreven. Wellicht handig om je toch even in te lezen.
Ik lees geregeld wat terug, maar alleen dit deel heeft al 321 pagina's met allerlei dingen er tussen. lastig om hetgeen ik nodig heb dan heel selectief terug te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tweakerdennis schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:00:
[...]

Ik lees geregeld wat terug, maar alleen dit deel heeft al 321 pagina's met allerlei dingen er tussen. lastig om hetgeen ik nodig heb dan heel selectief terug te vinden :)
als je (hier) zoekt op partner of weduwe verklaring of op mijn naam kom je al een heel eind :) natuurlijk ook kruislings sluiten indien van toepassing

Ervaring met huis kopen - Deel 7

het stuk van 5 mei dekt de lading voor het grootste deel

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 23-08-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 10:36
Misschien een stomme vraag, maar waar wordt er op gelet bij een bouwkundige keuring bij een appartement? Ik heb een appartement op het oog maar is wel uit 1931, dus wil het wel graag laten keuren. Maar vraag me af waar op wordt gelet, omdat het om een appartement gaat i.p.v. een echt huis.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Mijn hypotheek sluit ik zelf bij Lloyds bank af na eerdere goede ervaring hier. Momenteel ben ik aan het kijken voor de overlijdsrisico verzekering. De premies hiervoor zijn enorm laag (2 a 3 euro pm), echter de afsluitkosten 200e via independer. Dit lijkt me wat buitenproportioneel, weet iemand een goedkopere route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49
Jag schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:26:
Mijn hypotheek sluit ik zelf bij Lloyds bank af na eerdere goede ervaring hier. Momenteel ben ik aan het kijken voor de overlijdsrisico verzekering. De premies hiervoor zijn enorm laag (2 a 3 euro pm), echter de afsluitkosten 200e via independer. Dit lijkt me wat buitenproportioneel, weet iemand een goedkopere route?
Is overal gewoon duur..

Bij https://www.geencentteveel.nl was ik geloof ik €140,- kwijt, was één polis voor twee levens bij TAF.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ik zie bij ohra 30e afsluitkosten. Wel wat meer premie, maar dat lijkt nog wel aardig compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:37
Ik zit bij Dela en daar betaal je maar 17 euro aan eenmalige distributiekosten. (kun je zien als de afsluitkosten daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49
Jag schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:36:
Ik zie bij ohra 30e afsluitkosten. Wel wat meer premie, maar dat lijkt nog wel aardig compromis.
Hangt er vanaf wat "wat meer premie" is. Slechts €2,- extra per maand (een schijntje) scheelt toch €720,- in 30 jaar en dat is dan toch fors meer dan de bespaarde afsluitkosten.

Ofwel, kijken naar de totale kosten over de looptijd en niet blindstaren op de afsluitkosten.

Toppunt had ik als ik mijn ORV zou hebben afgesloten via de Rabobank waar ik mijn hypotheek heb. Daar wordt per jaar per verzekerde €25,- poliskosten in rekening gebracht. Ofwel voor twee personen dus €50,- per jaar nog exclusief premie, dat is meer dan mijn ORV nu uberhaubt kost.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 25-08-2015 19:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vond die kosten ook echt buitenproportioneel. Bij de hypotheker had ik een bedrag van 2250 afgesproken en op het laatst kwam daar nog ff 250 euro voor die verzekering bij. Ik vind dat echt achterlijke bedragen (en had er een zuur gevoel aan overgehouden dat dat bedrag pas duidelijk genoemd werd nadat ik voor hem gekozen had voor het hypotheekadvies).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Overlijdensrisicoverzekering is iig een verzekering die je los van de hypotheker moet afsluiten, die vragen daar erg veel geld voor. Hoeveel betaal je per maand nu daar aan JvS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

6,75 ofzo voor 40.000 verzekerd bedrag.

[ Voor 59% gewijzigd door JvS op 25-08-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
En dat is dan gewoon voor 2 personen voor 120k voor de komende 30 jaar annuitair aflopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 07:26
Hier TAF via Independer.
2 x €65.000 annuïtair 5% dalend voor €4,81 per maand (kruislings verzekerd). Kan zo niet terugvinden of er afsluitkosten betaald zijn (ongetwijfeld wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Nou mensen, ik ga dit topic verlaten :)

Hypotheek etc is rond, het is uiteindelijk http://www.funda.nl/koop/...s-48284873-riddergaard-5/ geworden. Heb 10k bouwdepot om het te fixen, moet hopelijk goed te doen zijn.

Succes met het vinden van een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:36:

Hypotheek etc is rond, het is uiteindelijk http://www.funda.nl/koop/...s-48284873-riddergaard-5/ geworden. Heb 10k bouwdepot om het te fixen, moet hopelijk goed te doen zijn.

Congrats! Heel veel succes met opknappen, mooie prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jveer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:06:
Misschien een stomme vraag, maar waar wordt er op gelet bij een bouwkundige keuring bij een appartement? Ik heb een appartement op het oog maar is wel uit 1931, dus wil het wel graag laten keuren. Maar vraag me af waar op wordt gelet, omdat het om een appartement gaat i.p.v. een echt huis.

Iemand hier ervaring mee?
In principe op alle risico's die jij kan lopen. Dus het gemeenschappelijke deel wil je ook laten keuren aangezien jij daar ook voor aansprakelijk bent alleen dan via de VVE. Maar als daar achterstallig onderhoud zit of regulier groot onderhoud aan komt wil je dat weten zodat je kunt kijken of de VVE dat kan dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 22:55
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien nog van belang om erbij te vertellen: Het is mijn eerste hypotheek, momenteel huur ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaassie op 26-08-2015 09:38 . Reden: 1e hypotheek, starter ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Sinds gister avond officieel eigenaar van 280 m2 knie-hoog onkruid :)
Nu nog een huis :o

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:07
Klaassie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:18:
Members only:
Ik ben geen expert, maar houd ook de HRA in het vizier. Je krijgt geen HRA over het deel dat je gaat "bijlenen", als je geld uit je huis haalt. Lijkt mij dat dat ook in dit geval gaat gelden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Gefeliciteerd!

Maar wat een foto's... :X Hadden ze niet even de stofzuiger uit beeld kunnen halen? Of het luchtbed? Even de adaptors onder de bar eruit halen? Of de kleerhanger aan de lichtschakelaar in de slaapkamer?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
ATS schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:59:
[...]

Gefeliciteerd!

Maar wat een foto's... :X Hadden ze niet even de stofzuiger uit beeld kunnen halen? Of het luchtbed? Even de adaptors onder de bar eruit halen? Of de kleerhanger aan de lichtschakelaar in de slaapkamer?
Dat dacht ik nu ook.. alsof het teveel moeite was..

En uiteraard Proficiat!

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-08-2015 09:09 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 14:17
Voor de koper die er doorheen kan kijken is dit natuurlijk gunstig, die heeft minder concurrentie. Voor de verkoper is het nadelig, want die presenteert zijn/haar huis niet zodanig dat er veel mensen geinteresseerd zijn. Bij mij in de straat staat ook zo'n tophuis: Funda link. Ik vind de vraagprijs verdacht, precies het bedrag wat ik ook heb betaald (alleen in aanzienlijk nettere/schonere staat). Staan verder nog 2 huizen in de straat a 165K en 169K te koop (die zijn netjes en bij de tijd).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
ATS schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:59:
[...]

Gefeliciteerd!

Ja erg he! Het is echter zo dat het een bankverkoop is, dus ik snap wel dat de inwoners niet de moeite hebben gedaan om het verkoopbaar te maken. Was soms wel moeilijk door de rotzooi heen te kijken...

Voordeel is wel dat ik het uiteindelijk voor 138k gekocht heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
Basekid schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:10:
[...]

Ja erg he! Het is echter zo dat het een bankverkoop is, dus ik snap wel dat de inwoners niet de moeite hebben gedaan om het verkoopbaar te maken.
Zou toch net wel moeten niet.. sneu dat je je rekeningen niet kunt betalen... maar als het te lage prijs krijgt... dan heb je een grotere openstaande schuld bij de bank... en toch negatief voor jezelf of wordt dit kwijt gescholden?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Hoi mensen :) goed om te lezen dat mensen hier van begin tot eind alle vragen kunnen stellen en dan het topic verlaten als de hypotheek rond is.

Ik wil ook beginnen mij te oriënteren tot het kopen van een huis, dit zal moeten gebeuren na de zomer in 2016. Nu heb ik natuurlijk een aantal vragen waar ik meer informatie over wil hebben wat ik het beste kan doen! Het is de bedoeling dat dit gaat gebeuren in de buurt van Utrecht omgeving.

- Hoeveel kan ik lenen?
- Waar kan ik het beste een lening voor een hypotheek aanvragen?
- Moet ik een hypotheek adviseur in huis halen op afspraak voor info of kan ik hier/online genoeg informatie verkrijgen?
- Hoeveel spaargeld moet ik hebben?

Wie kan me opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Basekid schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:10:
[...]

Ja erg he! Het is echter zo dat het een bankverkoop is, dus ik snap wel dat de inwoners niet de moeite hebben gedaan om het verkoopbaar te maken. Was soms wel moeilijk door de rotzooi heen te kijken...

Voordeel is wel dat ik het uiteindelijk voor 138k gekocht heb :)
Ik snap dat niet. Ook als de bank het verkoopt, is de restschuld voor jou. Elke 1000 euro opbrengst is 1000 euro minder restschuld. Als je moet verkopen, dan nog steeds maar het beste voor de beste prijs lijkt me.

Maargoed, het voordeel is in deze voor jou.
NoepZor schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:09:
Voor de koper die er doorheen kan kijken is dit natuurlijk gunstig, die heeft minder concurrentie. Voor de verkoper is het nadelig, want die presenteert zijn/haar huis niet zodanig dat er veel mensen geinteresseerd zijn. Bij mij in de straat staat ook zo'n tophuis: Funda link. Ik vind de vraagprijs verdacht, precies het bedrag wat ik ook heb betaald (alleen in aanzienlijk nettere/schonere staat). Staan verder nog 2 huizen in de straat a 165K en 169K te koop (die zijn netjes en bij de tijd).
Ok, die is erger inderdaad. Wat een puinhoop. Er is ook een site die de ergste voorbeelden verzameld trouwens. Daar zie je dat het nog veel, veel erger kan... 8)7
supra_indo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:21:
Hoi mensen :) goed om te lezen dat mensen hier van begin tot eind alle vragen kunnen stellen en dan het topic verlaten als de hypotheek rond is.
Je mag ook blijven hangen om anderen te helpen hoor... O-)
Ik wil ook beginnen mij te oriënteren tot het kopen van een huis, dit zal moeten gebeuren na de zomer in 2016. Nu heb ik natuurlijk een aantal vragen waar ik meer informatie over wil hebben wat ik het beste kan doen! Het is de bedoeling dat dit gaat gebeuren in de buurt van Utrecht omgeving.

- Hoeveel kan ik lenen?
Een eerste indicatie kan je krijgen via diverse internet sites. Dat geeft een aardig idee. Een hypotheekadviseur kan het beter voor je uitwerken. Ook een service als het persoonlijk hypotheek dossier van de Rabo (vrijblijvend) kan je vrij nauwkeurig vertellen hoe je uit gaat komen.
Eh... Dat ligt er nogal aan. Dat kan je niet zo beantwoorden. In het algemeen: bij een partij waar jij je prettig bij voelt en waar je niet genaaid wordt.
- Moet ik een hypotheek adviseur in huis halen op afspraak voor info of kan ik hier/online genoeg informatie verkrijgen?
Online is een goede start, maar waarschijnlijk niet voldoende. Het kan wel lonen om je goed in te lezen voordat je gaat praten bij adviseurs, zodat je weet wat je moet vragen en waar je naar moet luisteren.
Je kan maximaal 102% van de koopprijs financieren tegen die tijd (als ik het goed heb). Afhankelijk van de aankoopprijs van je huis moet je rekenen op zo'n 105 tot 106% aankoopkosten (als percentage van de koopprijs). Het verschil moet je zelf op tafel leggen, plus natuurlijk alle kosten van verhuizen, schilderen, nieuwe keuken, etc.

[ Voor 39% gewijzigd door ATS op 26-08-2015 09:32 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 10:36
Tsurany schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:40:
[...]

In principe op alle risico's die jij kan lopen. Dus het gemeenschappelijke deel wil je ook laten keuren aangezien jij daar ook voor aansprakelijk bent alleen dan via de VVE. Maar als daar achterstallig onderhoud zit of regulier groot onderhoud aan komt wil je dat weten zodat je kunt kijken of de VVE dat kan dekken.
Bedankt! Dan ga ik zeker een bouwkundige keuring laten doen. Het is een te grote uitgave om niet op safe te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Jveer schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:35:
[...]

Bedankt! Dan ga ik zeker een bouwkundige keuring laten doen. Het is een te grote uitgave om niet op safe te spelen.
Pro-tip: loop mee met de keurmeester, en zorg dat de eigenaar dat niet doet. Als er vragen zijn voor de eigenaar, dan kan je hem er altijd bij roepen. Je leert er erg veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 12:49
Snif bod gedaan op een woning stijgt de hypotheek rente. Dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

(jarig!)

- Hoeveel kan ik lenen?

Wie kan me opweg helpen?
Even vanuit mijn situatie gekeken. Dit is ook mijn eerste huis die ik gekocht heb, en ik ben in eerste instantie wat banken afgegaan en wat hypotheek adviseurs. Bij de hypotheker ben ik snel weggelopen, botte harken... Maar bij een klein kantoortje van de hypotheekshop in Best ben ik door de adviseur die daar werkt onwijs goed te woord gestaan en geholpen. Hij heeft mij uiteindelijk wel 2300 euro gekost, maar alle vragen die ik had heeft hij beantwoord, hij heeft heel veel voor mij gedaan en geregeld. Taxatie en al dat soort zaken. Samen hebben we erover gehad hoe je het beste kan onderhandelen, welke punten, over de prijs, etc. Veel dingen kun je zelf bijna niet weten, een koopcontract moet je bijna advocaat voor zijn wil je alle haken en ogen eruit halen, etc.

Ook nu, bijvoorbeeld afgelopen maand met de notaris, als er wat was hoefde ik maar te bellen of te mailen en ik had snel een duidelijk antwoord. Zelfde met de VVE.

Over wat ik kon lenen heeft hij duidelijk gemaakt in een berekening.

In mijn geval moest er 4500 bij de hypo voor het huis. De bijkomende kosten waren een 6~6500 euro ergens, ik moest 2300 voor de adviseur betalen, 1300 voor de notaris, 300 voor de taxatie, nog wat heffingen en belastingen.

Plus daarbij, wat ga je aan je woning doen? Verhuizen was in mijn geval met een 600 euro we gedaan gedeelte zelf doen en zelf alles inpakken en klaarzetten. Stucadoor heb ik het voorwerk zelf gedaan, die was ook 1k, tegelzetter was een paar honderd euro. Paar honderd euro aan kleine dingen (4~500), 200 euro aan verf. Dan nog wat meubelen bij besteld en dat tikt ook behoorlijk aan maar dat is net hoe gek je het maakt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023

1. Hoeveel kan ik lenen?
2. Waar kan ik het beste een lening voor een hypotheek aanvragen?
3. Moet ik een hypotheek adviseur in huis halen op afspraak voor info of kan ik hier/online genoeg informatie verkrijgen?
4. Hoeveel spaargeld moet ik hebben?
1. Dit is afhankelijk van je jaarsalaris. Je kunt dit eens invullen op de site van bijv. ABN AMRO, Rabobank of de Hypotheker om een inschatting te krijgen van het bedrag dat je kunt lenen. In 2016 kun je 102% van de waarde van het huis lenen, wat betekent dat je 2% aan bijkomende kosten kunt meefinancieren. De rest van de kosten zul je zelf moeten financieren vanuit spaargeld.
2. Hier is geen generiek antwoord op. Sommige mensen gaan naar hun eigen bank, maar het is verstandiger om naar alle aanbieders te kijken. Op een site als http://www.hypotheekrente.nl/ kun je zien welke aanbieders de laagste rente vragen voor een bepaalde rentevaste periode. Je moet dan ook goed naar de voorwaarden van de aanbieders kijken, en niet alleen naar de laagste rente.
3. Met voldoende kennis kun je alles zelf doen, dit is het goedkoopste. Als je echter advies wilt over welke rentevaste periode voor jou verstandig is en welk aanbieder & product je moet nemen, zou ik je aanraden om een adviseur in te schakelen. Dit kost echter wel wat (2000-3000 euro zijn gangbare bedragen).
4. Hier is geen generiek antwoord op. Sowieso zul je alle bijkomende kosten boven de 102% moeten betalen uit spaargeld. Aangezien de overdrachtsbelasting al 2% is, zul je de adviseur, taxateur, bouwkundige keuring, NHG premie en notaris zelf moeten betalen (niet alles is in elke situatie van toepassing). Plus de kosten van de verhuizing, evt. verbouwing en evt. nieuwe meubels. De praktijk leert dat een spaartegoed van 10.000 zo op is.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gisteren m'n eerste bezichtiging gehad bij een woning die al ruim 5 jaar te koop stond (en in die tijd slechts 5K in prijs is gedaald). Blijkt tijdens de bezichtiging dat de garagebox niet bij de koopprijs (van 200K) inzit, waardoor er nog eens 20K bijkomt (terwijl op Funda staat dat er een garage bijzit), dan mag je toch verwachten dat dat nog binnen die 200K zit, zeker als je bedenkt dat dat bedrag al echt te hoog is voor dat huis. Beetje jammer dus, meer mensen die dit tegenkomen, of heb ik gewoon pech gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:23

Kju

Tito129 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:54:
Snif bod gedaan op een woning stijgt de hypotheek rente. Dat was niet de bedoeling.
Ach, ik heb in 2010 mijn hypotheek overgesloten, 20 jaar vast tegen 5,15% en dat was op dat moment echt een heel goede deal...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:43

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Hypotheek etc is rond, het is uiteindelijk http://www.funda.nl/koop/...s-48284873-riddergaard-5/ geworden. Heb 10k bouwdepot om het te fixen, moet hopelijk goed te doen zijn...
Ziet er toch best netjes uit, op het eerste gezicht...? Op het behang in een paar slaapkamers na dan...

Gefeliciteerd!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

(jarig!)
TERW_DAN schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:45:
Gisteren m'n eerste bezichtiging gehad bij een woning die al ruim 5 jaar te koop stond (en in die tijd slechts 5K in prijs is gedaald). Blijkt tijdens de bezichtiging dat de garagebox niet bij de koopprijs (van 200K) inzit, waardoor er nog eens 20K bijkomt (terwijl op Funda staat dat er een garage bijzit), dan mag je toch verwachten dat dat nog binnen die 200K zit, zeker als je bedenkt dat dat bedrag al echt te hoog is voor dat huis. Beetje jammer dus, meer mensen die dit tegenkomen, of heb ik gewoon pech gehad?
Dit verhaal, beetje goed verwoorden, punten opsommen en naar de makelaar mailen met een in jouw ogen en een goed onderbouwd bod en dan afwachten wat je voor reactie krijgt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Waarom moet je het bod onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Joopieboy schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:57:
[...]

Dit verhaal, beetje goed verwoorden, punten opsommen en naar de makelaar mailen met een in jouw ogen en een goed onderbouwd bod en dan afwachten wat je voor reactie krijgt. :)
Als ik het huis echt had willen hebben dan was dat ook wel wat ik had gedaan, maar kijk nu eerst liever even verder (dit was pas 't eerste huis dat ik bekeek). Ik verwacht niet dat het nu ineens snel verkocht is, mede door de hoge prijs, en het feit dat er stiekem nog best wat aan moet gebeuren ('t staat niet voor niets al 5 jaar leeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vrijwel alle woningen die ik bezichtigd heb had ik niet zulke verrassingen. Maar er zullen inderdaad rare uitzonderingen zijn waar de advertentie gewoon niet klopt met hetgeen aangeboden wordt. Tja, dat is kwestie van pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat was dus waarom ik gewoon lekker verder ga kijken. Mijn eisen zijn niet heel absurd denk ik (100+ m2, 4 slaapkamers + bruikbare zolder en iets van een tuin) moet hier te vinden zijn voor tegen de 180K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

100 m2 met 4 slaapkamers en een zolder? Zelfs als je de zolder vergeet is dat toch enorm hokkerig? 50 m2 beneden, 50 m2 boven te verdelen over 4 slaapkamers, een badkamer en een stukje overloop en trap (dus in totaal 6 ruimtes) is 8.3 m2 per ruimte.

Als 4 slaapkamers een harde eis zijn, kom je volgens mij al snel bij 130 m2 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De huizen die nu op m'n shortlist staan zitten tussen de 115 en 140m2, echt hokkerig vind ik dat niet. Exact 100m2 op 5 kamers is wat krap, vandaar dat ik alles onder de 100m2 er per definitie uitfilter (maar op Funda is het volgende filter 150m2, en dan tik je prijzen aan die richting de 300K gaan... en dat ligt uit buiten m'n budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij de meeste rijtjes huizen zit die vierde slaapkamer dan op zolder, dus dan moet je met drie slaapkamers op de tweede verdieping (van plusminus 50 m2) rekenen...

En Funda filters kun je via 'anders' net zo nauwkeurig afstellen als je zelf wilt...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Fiber schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:56:
[...]

Ziet er toch best netjes uit, op het eerste gezicht...? Op het behang in een paar slaapkamers na dan...

Gefeliciteerd!
Bedankt :)

Mmm alle buitenkozijnen moeten gedaan worden, redelijk wat plekken stuukwerk, lood bij schoorsteen moet gerepareerd, etc. Volgens bouwinspectie is er ongeveer 3000 euro aan onmiddelijke reparatie nodig (waarvan 1800 naar verven van kozijnen gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
Hmm, zit nu toch wel een beetje in een lastig pakket
Afgelopen maandag gesprek gehad met de FA, erg goed gesprek en alles duidelijk uitgelegd (ben een starter dus moet nog veel leren)

Bekeken wat ik op het moment kan lenen, en hoe het werkt met de starterslening die in de gemeente nog geldt
Nou ben ik erachter gekomen dat de starterslening tot het einde van het jaar er nog is, daarna wordt het afgeschaft

Nu zijn er alleen niet echt woningen waar ik warm van wordt te vinden, of ze zijn al o.v.b. verkocht
Enige vereisten die ik heb zijn dat de woning in hetzelfde dorp staat, en een eigen oprit (i.v.m. werk)

Hoop eigenlijk dan toch dat er nog voor het einde van het jaar iets leuks te koop komt, zodat ik nog wel gebruik kam maken van die regeling :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:35

Shiro

Serenity

Zoals Fiber het aangeeft, je kan inderdaad Anders gebruiken en dan zoeken op bijv. 135m2 ofzo. Dit kan overigens alleen op de site van Funda in desktopweergave, dus op de Funda app heb je deze mogelijkheid niet.

En idd, 4 slaapkamers en een bruikbare zolder, zal je toch echt minsterns rond de 140+ moeten zoeken, zelfs dan heb je al maar matige formaat slaapkamers.

Mijn wensen zijn, 4 slaapkamers en een nette buurt. In Nesselande kan ik je vertellen dat de meeste huizen die ik daar gezien heb, rond de 135-150m2 waren, maar zelfden hadden ze echt 4 slaapkamers. Vaak een geval van 4 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer 6-7m2 is... de rest is dan de zolder of 2e verdieping, gigantische kamer vaak though, maar overall, niet praktisch... kan je beter 2 ruime slaapkamers op 1e en 2 ruime op 2e verdieping hebben. Met een goeie indeling past er vaak ook nog wel een redelijk ruime badkamer in.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweakerdennis schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:18:

Waarom zit er zoveel verschil in de schrijfstijl en de bedragen?
Tja, waarom is de ene tandarts duurder dan de ander? Of waarom betaal je bij de ene makelaar meer dan bij de ander? Omdat het kan...
Inschrijven van koopovereenkomst lijkt mij behoorlijk zonde geld
Daarover is al één en ander langsgekomen in dit topic. Om kort te zijn: Kan dat het weggegooid geld is, het kan ook een heel nuttige investering in een stuk gemoedsrust zijn. Hangt helemaal van je eigen situatie af.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naitsoezn schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:42:
Daarover is al één en ander langsgekomen in dit topic. Om kort te zijn: Kan dat het weggegooid geld is, het kan ook een heel nuttige investering in een stuk gemoedsrust zijn. Hangt helemaal van je eigen situatie af.
Dat kan ik mij in sommige situaties wel voorstellen. Mocht de verkoper failliet gaan dan krijg ik toch de bankgarantie/storting van 10% de koopsom gewoon terug?

Die eerste notaris is wel erg kort en goedkoop, ik vrees dat daar nog kosten bij komen. Of kan ik gewoon van dat bedrag van 590,- uitgaan en krijg ik dan hetzelfde als die van 899?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22

DUX

blijft ook nu voor Oranje

TERW_DAN schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:33:
...maar op Funda is het volgende filter 150m2...
offtopic:
Klik eens op het linkje "Anders..." onder het filter van Woonoppervlakte ;) . Werkt ook bij geavanceerd zoeken en ook voor de dagelijke mailing omdat die op eerstgenoemde gebaseerd is. Ik heb een mailing op 110+ m².

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweakerdennis schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:46:
[...]

Dat kan ik mij in sommige situaties wel voorstellen. Mocht de verkoper failliet gaan dan krijg ik toch de bankgarantie/storting van 10% de koopsom gewoon terug?
Voor zover ik heb begrepen, maar de experts zullen dit misschien beter kunnen uitleggen (IANAL), is het zelfs zo dat jij gewoon recht hebt om die woning. Als de woning nog niet ingeschreven is, en verkoper gaat failliet, dan zal de curator de woning aan de hoogste bieder verkopen (dat kan jou bod zijn, hoeft niet, grote kans dat de levering iig wordt uitgesteld omdat curator eerst op zoek gaat naar een beter bod). Als de woning wel ingeschreven is, heeft de curator zich gewoon aan het koopcontract te houden en neem jij die woning voor het afgesproken bedrag over. Vandaar dat hoe langer de periode tussen tekenen koopcontract en overdracht, hoe groter het risico. Dit risico kan eventueel nog groter worden als verkoper bijvoorbeeld een slechtlopend eenmanszaakje oid heeft.... Oftewel: Of het verstandig is, hangt nogal van je situatie af :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 26-08-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
De verkoper gaat verhuizen naar een andere provincie i.v.m. verplichtingen van werk en ik zit nog gewoon in mijn huurwoning welke ik sowieso pas na de overdracht (welke over pas 4 maanden is) op geef. Het zou alleen vervelend zijn i.v.m. het meubilair dat ik ga bestellen en wat dan over 5 maanden wordt geleverd :)

Hoe kan ik deze offertes goed vergelijken? Twee zijn redelijk dezelfde opzet (wel 250 euro verschil), de derde is veel uitgebreider opgesteld maar ook flink duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweakerdennis schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:09:
Hoe kan ik deze offertes goed vergelijken? Twee zijn redelijk dezelfde opzet (wel 250 euro verschil), de derde is veel uitgebreider opgesteld maar ook flink duurder...
Beats me. Go with your gut :P Wij hadden destijds gekozen voor dezelfde notaris als waar we onze huwelijkse voorwaarden hebben laten opstellen, dus voor ons was de keuze simpel. Anders zou ik voor gemak kiezen denk ik: Beetje makkelijk bereikbaar zou wel fijn zijn, niet al te ver van je nieuwe woning (want de overdracht vind vaak plaats vlak na het laatste rondje door het huis), etc. En uiteindelijk moet je ze vertrouwen, want ze moeten één en ander voor je nachecken, dus dat moet wel goed gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mijn ervaring: het maakt niets uit. Ze doen allemaal hetzelfde, maar de ene zit in een gewoon kantoortje met standaard kantoormeubilair op een bedrijventerrein aan de rand van Zoetermeer, en de andere zit in een statig pand met chique tafels en stoelen in het centrum van Utrecht of Den Haag. Daar zit het grootste deel van het prijsverschil volgens mij. Ik heb beiden gehad, en heb geen kwaliteitsverschil gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20
Ik denk dat de aankoop van een huis in veel gevallen ook redelijk standaard is voor een notariskantoor. Krijg je meer met maatwerk te maken, dan lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er geen kwaliteitsverschil zit tussen notarissen onderling.

Maar goed, wellicht heb ik een wat simpel beeld van het werk dat voor een notaris bij de overdracht van een huis komt kijken. Wellicht is het toch allemaal iets complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notaris keuze.

Ik heb het hier al vaker aangehaald maar nog even expliciet. Voor degene waarbij er advies of het uitvoeren van een weduwe verklaring nodig is heb je voor veel geldverstrekkers de notaris nodig. Mijn ervaring is dat vooral de budget kantoren hier zelf geen aandacht aan geven (is strikt gezien ook geen onderdeel van de hypotheek opdracht) Vraag je er dus zelf niet om (maar veel consumenten weten dit dus niet) kan het dus zijn dat dit onderdeel niet aan de orde komt / niet geregeld wordt. Dit kan in specifieke situaties fiscaal vervelend uitpakken.

Dus ook bij het kiezen van een notaris kan het zinvol zijn te vragen of dit onderdeel ter sprake komt of dat het inderdaad hallo, krabbel en wegwezen is.

daarnaast kan het voor samenwoners ook zinvol zijn zich te laten informeren / uitvoeren van een samenlevingsovereenkomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 26-08-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 00:37

Sebastiaan

....

tweakerdennis schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:18:
Members only:
Notaris 1 heeft zo te zien een offerte gedaan voor de akte van levering, maar niet voor de hypotheek. Uit de omschrijving doen notaris 2 en 3 beide aktes.
Notaris 2 lijkt ook al buffer ingebouwd te hebben voor extra werkzaamheden, zoals erfdienstbaarhedenonderzoek, vaak verwijzen notarissen naar voorgaande aktes zonder verder onderzoek.

• Milmoor
  • Laatst online: 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

De communicatie stijl van notaris twee is een stuk leesbaarder. Dat is werk zo prettig. Helaas is hij wel het duurst. Mogelijk wil je tegelijk je testament aanpassen. Neem die dan mee in je vergelijk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 08:31
Bij ons is het over 6 dagen zo ver, dan krijgen wij de sleutels van ons eerste eigen huis :D
De garage van de schoonouders staat al helemaal vol met nieuw gekocht meubilair, laminaat en verf dus we zijn er helemaal klaar voor! Jammer dat 6 dagen dan ineens zo lang voelt :X

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
9 september is het voor ons eindelijk ook zo ver. Wij krijgen dan de sleutels van ons nieuwe huis.

http://www.funda.nl/koop/...48984665-goudvisplein-28/

We zitten ruim onder de verkoopprijs en er moet nog wel wat verbouwd worden, maar dat gaat ook gebeuren! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is dat nog steeds Den Haag joh? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dat heb ik ook al eens meegemaakt, direct weggelopen toen de makelaar hiermee op de proppen kwam.

dikke doei....

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
Ferio schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:28:
9 september is het voor ons eindelijk ook zo ver. Wij krijgen dan de sleutels van ons nieuwe huis.

We zitten ruim onder de verkoopprijs en er moet nog wel wat verbouwd worden, maar dat gaat ook gebeuren! :-)
Mother of all groothoeklenzen, wat een vertekend beeld op die foto's :X
Snap nog steeds niet waarom ze dat toch nog steeds doen, er zit behoorlijk verschil tussen de makelaars en hun 'fetisch' voor lenzen, terwijl sommige wel gewoon nette foto's maken waarbij de bezichtiging niet meteen tegenvalt

Uiteraard nog wel gefeliciteerd met je woning, laat het klussen maar beginnen! :P

[ Voor 5% gewijzigd door FabianGTI op 28-08-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
JvS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:32:
Is dat nog steeds Den Haag joh? :P
Ja.. zit raar in elkaar dat stuk. Je hebt Den haag, dan voorburg en leidschendam (aparte gemeente) en dan leidschenveen (den haag weer) en dan Zoetermeer.

Snapte het zelf ook niet :P
FabianGTI schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:51:
[...]

Mother of all groothoeklenzen, wat een vertekend beeld op die foto's :X
Snap nog steeds niet waarom ze dat toch nog steeds doen, er zit behoorlijk verschil tussen de makelaars en hun 'fetisch' voor lenzen, terwijl sommige wel gewoon nette foto's maken waarbij de bezichtiging niet meteen tegenvalt

Uiteraard nog wel gefeliciteerd met je woning, laat het klussen maar beginnen! :P
Vond het wel meevallen toen we daar kwamen. Bezichtiging viel niet tegen, maar de foto's zijn wel 4 jaar oud ofzo.. :-)

We gaan het één en het ander veranderen de komende de tijd.

[ Voor 36% gewijzigd door Ferio op 28-08-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
Dit is ons huis per 2 september trouwens, voor de nieuwsgierigen onder ons ;)

-weg-

[ Voor 35% gewijzigd door DaMei op 29-08-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

ATS schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:16:

Ze doen allemaal hetzelfde, maar de ene zit in een gewoon kantoortje met standaard kantoormeubilair op een bedrijventerrein aan de rand van Zoetermeer,
Dat klinkt als Just Notarissen :*)

Daar heb ik alles laten regelen, was op dat moment de goedkoopste.

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Murzeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

Dat klinkt als Just Notarissen :*)

Daar heb ik alles laten regelen, was op dat moment de goedkoopste.
Eh, ja. :P Ik ook. Ik vond het prima daar. Was ook voor ons de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ferio schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:11:

[...]

Vond het wel meevallen toen we daar kwamen. Bezichtiging viel niet tegen, maar de foto's zijn wel 4 jaar oud ofzo.. :-)

We gaan het één en het ander veranderen de komende de tijd.
Blijft de woonkamer wel op de eerste verdieping? Lijkt me toch wel even wennen. Wel lekker veel ruimte...
DaMei schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:20:
Dit is ons huis per 2 september trouwens, voor de nieuwsgierigen onder ons ;)

[...]
Erg knus en sfeervol! Ga je de oude sfeer, vooral buiten, wel een beetje vasthouden? Of ga je alles strak trekken...?

[ Voor 27% gewijzigd door Fiber op 28-08-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:03:
Erg knus en sfeervol! Ga je de oude sfeer, vooral buiten, wel een beetje vasthouden? Of ga je alles strak trekken...?
Een combinatie... de oudere details zoals bijvoorbeeld de voordeur, het voorportaal, de erker en de openhaard vinden we geweldig dus die willen we zeker laten zoals het is, een jaren 30 huis hoort ook wel een beetje die sfeer uit te stralen. We willen wel een lichte laminaatvloer en strakke meubels omdat we het wel een beetje modern willen hebben qua inrichting ;) Maar helemaal straktrekken zou (vind ik) zonde zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-06 13:26
Hier ook spannende tijden. Huis op het oog dat eigenlijk te duur in de markt staat. 200k terwijl vergelijkbare huizen in de buurt max 185k doen. Wij vinden het heel mooi maar te duur. Wij gaan nu een eenmalig eindbod doen ipv te onderhandelen. Zo van wij vinden het dit waard. Take it or leave it.

Anders zullen we door moeten lopen en dat doe ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ferio schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:28:

Leuke buurt. Van Ypenburg, Wateringse Veld en Leisdschenveen is Leidschenveen de enige die ik daadwerkelijk leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DaMei schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:24:
[...]

Een combinatie... de oudere details zoals bijvoorbeeld de voordeur, het voorportaal, de erker en de openhaard vinden we geweldig dus die willen we zeker laten zoals het is, een jaren 30 huis hoort ook wel een beetje die sfeer uit te stralen. We willen wel een lichte laminaatvloer en strakke meubels omdat we het wel een beetje modern willen hebben qua inrichting ;) Maar helemaal straktrekken zou (vind ik) zonde zijn! :)
Leuk huis hoor. Ik vind een eiken vloer en gladgescucte muren best wel mooi in zo'n oud huis. Dat valt toch wel onder "strak" vallen.

Ik zou trouwens ook even kijken naar lamelparket. Kost een heel klein beetje meer, maar is zoveel mooier in zo'n huis. Ik heb daar toen inculsief plinten en ondervloeren voor 35m2 1400euro voor betaald. Dat is wat duurder dan laminaat, maar zoveel mooier....

Hier mijn huis (1910) tijdens de verbouwing:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1hTechMoYviGX5CYHwCEp7oR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:03:
[...]

Blijft de woonkamer wel op de eerste verdieping? Lijkt me toch wel even wennen. Wel lekker veel ruimte...
Nee, we denken er over na om dit naar beneden te halen en boven nog 2 ruime slaapkamers te maken.

Links van de keuken zit nog een bij ruimte waar we de keuken heen kunnen verplaatsen en dan waar de keuken nu zit de woonkamer. Die ruimte staat ook op funda, daar staat nu een bed in met een deur naar de tuin. We moeten alleen ff kijken hoe we dit het beste kunnen indelen.
Kju schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:30:
[...]

Leuke buurt. Van Ypenburg, Wateringse Veld en Leisdschenveen is Leidschenveen de enige die ik daadwerkelijk leuk vind.
Ja, dat vonden wij ook. We wonen er nu ook, maar in een huurhuis aan de kant waar de nieuwbouw zit en wouden ook graag in deze buurt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57

vhal

ಠ_ಠ

JvS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:48:
[...]

Leuk huis hoor. Ik vind een eiken vloer en gladgescucte muren best wel mooi in zo'n oud huis. Dat valt toch wel onder "strak" vallen.

Ik zou trouwens ook even kijken naar lamelparket. Kost een heel klein beetje meer, maar is zoveel mooier in zo'n huis. Ik heb daar toen inculsief plinten en ondervloeren voor 35m2 1400euro voor betaald. Dat is wat duurder dan laminaat, maar zoveel mooier....

[afbeelding]
Mooie vloer, waar je heb deze gekocht?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
JvS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:48:
[...]

[afbeelding]
Muren zijn op zich wel mooi (glasvezelbehang) alleen al die kleurtjes erop is niet zo ons ding, dus die gaan we wit maken (ral 9010) en de plafonds uiteraard ook wit (echt wit).

Vloer hebben we al gekocht (staat bij de schoonouders in de garage) zowel voor beneden de hele verdieping en de eerste verdieping (tweede verdieping gaan we later doen want daar willen we een dakkapel op, maar dat gaan we later doen). Is deze geworden:
https://www.praxis.nl/ver...moritz-7mm-2-48m2/5422486
De kleur was precies wat we zochten en de v-groef vinden we wel heel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:02:
[...]

Mooie vloer, waar je heb deze gekocht?
Vloervoordeel in Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

JvS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:08:
[...]
Vloervoordeel in Utrecht
Hmm, het is toch wel wat duurder dan de waterbestendige vloer van Quick-Step (Impressive) die wij op het oog hadden (~22euro per m2). Onze woonkamer, hal en keuken is zo'n 50m2

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is dat lamelparket? Want dat is dan wel erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:23
Afgelopen woensdag een eerste bezichtiging gehad en we zijn enthousiast maar we hebben nog drie uitdagingen/issues:
(1) in de badkamer op eerste verdieping is er geen wc. de makelaar kon niet aangeven of de afvoer geschikt is om een wc te kunnen plaatsen.
(2) in de bergruimte en toilet ruimte ernaast zijn er vochtplekken
(3) in de brochure staat een standaard tekst over asbest dat de verkopende vrijwaart. De makelaar kon niet aangeven of (en waar) asbest is aanwezig. Het betreft een appartement, bouwjaar 1982, in een klein complex dat oorspronkelijk van een woningcorporatie was.

Ik ben van plan om de makelaar te laten uitzoeken of de afvoer van badkamer is geschikt voor het plaatsen van een wc en de rest door een bouwtechnische keuring te laten uitzoeken. Vinden jullie dat een goed plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

JvS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:38:
Is dat lamelparket? Want dat is dan wel erg goedkoop.
nee, gewoon laminaat (8mm dik). Je hebt nog een 12mm variant uit dezelfde serie die wat duurder is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-06 18:53
mkmi schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:42:
Afgelopen woensdag een eerste bezichtiging gehad en we zijn enthousiast maar we hebben nog drie uitdagingen/issues:
(1) in de badkamer op eerste verdieping is er geen wc. de makelaar kon niet aangeven of de afvoer geschikt is om een wc te kunnen plaatsen.
(2) in de bergruimte en toilet ruimte ernaast zijn er vochtplekken
(3) in de brochure staat een standaard tekst over asbest dat de verkopende vrijwaart. De makelaar kon niet aangeven of (en waar) asbest is aanwezig. Het betreft een appartement, bouwjaar 1982, in een klein complex dat oorspronkelijk van een woningcorporatie was.

Ik ben van plan om de makelaar te laten uitzoeken of de afvoer van badkamer is geschikt voor het plaatsen van een wc en de rest door een bouwtechnische keuring te laten uitzoeken. Vinden jullie dat een goed plan?
Je hebt iig wc's welke op een gewone afvoer van bv een wastafel kunnen
Je hebt dan wel een stroom punt nodig omdat deze een vermaler hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik zou in ieder geval in Den Haag wel de komende tijd direct bellen als je iets leuks ziet. Ik bel me al de hele week suf voor klanten en steeds is alles "net verkocht"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Kju schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:05:
Ik zou in ieder geval in Den Haag wel de komende tijd direct bellen als je iets leuks ziet. Ik bel me al de hele week suf voor klanten en steeds is alles "net verkocht"...
Dat had ik ook al gemerkt. Ik zie aardig wat huizen rondom leidschenveen die plots verkopen. De één na de ander, terwijl ze al een paar maanden te koop stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Meerdere mensen die onlangs een hypotheek bij ABN hebben afgesloten? Duurt dat lang voordat ie online zichtbaar is?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:20

Gefeliciteerd! Qua presentatie hadden ze het wel wat beter kunnen brengen. Wat een fijne prijs vragen ze, de prijzen hier (regio Drechtsteden - Dordrecht e.o.) liggen voor zo'n huis rond de 170.000-200.000 afhankelijk van de plaats en wijk.
NoepZor schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:09:
Zelfde verhaal bij dat huis inderdaad. Presentatie ziet er daar helemaal niet uit. Wat een zootje. Wat een fijne prijs vragen ze, de prijzen hier (regio Drechtsteden - Dordrecht e.o.) liggen voor zo'n huis rond de 170.000-200.000 (bestaande bouw) afhankelijk van de plaats en wijk. Als de rest van de straat ook rond de 170k is dan vraag je je inderdaad wel af of er niet sprake is van lekkage bij dak of bijv. kozijnrot of dergelijke. Keuken is dan ook niks waard en badkamer ook weinig bijzonders.

Zelf overigens begin dit jaar een nieuwbouw woning (rond 215.000 - ankerloze spouwmuur 415m3, 115m2, tussenwoning) aangeschaft in de wetenschap dat ik nog een bestaande woning te koop had staan. Uiteindelijk binnen 2 maanden huis verkocht wel fors onder oorspronkelijk prijs (170k) dat we het hadden gekocht (198.000 euro zomer 2008 net voor crisis) en daarna nog kunstof kozijnen in gezet, nieuwe cv, voortuin nieuw aan laten leggen, nieuwe koelkast,vaatwasser e.d :'(

Het verlies uiteindelijk met een volle spaarhypotheek en eerdere schenking van ouders kunnen afbetalen. Zodoende beginnen we weer op nul. Gelukkig ook nog een redelijke spaarpot en bouwdepot (15.000). Nu druk aan het praten over badkamer bij aangesloten partij. Keuken al rond via aangesloten partij. Uiteraard ook externe partijen gesproken, maar dit voelde beter. het fijne is nu wel dat we niet langer 6% rente betalen (hadden toendertijd voor 20 jaar vast gezet), maar 3% rente voor 20jaar (60%lineair, 40%aflossingvrij) en zelf minder per maand betalen ondanks de hogere totale hypotheeksom. Nu wel een iets groter deel aflossingvrij (was ongeveer 30%).

[ Voor 8% gewijzigd door funrider op 28-08-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 12:47
Hadden dit huis een tijd terug gezien op Funda http://www.funda.nl/koop/...-49484491-boedijnhof-189/

Nu staat er bij looptijd 3 dagen, is dat huis in 3 dagen verkocht? Dat is toch wel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Damocles.NL schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:59:
Hadden dit huis een tijd terug gezien op Funda http://www.funda.nl/koop/...-49484491-boedijnhof-189/

Nu staat er bij looptijd 3 dagen, is dat huis in 3 dagen verkocht? Dat is toch wel erg snel.
Kan best hoor. Prachtige tweekapper met garage en nette tuin voor een redelijke prijs net onder de NHG grens op de goede plek is zo weg tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:17:
[...]

Kan best hoor. Prachtige tweekapper met garage en nette tuin voor een redelijke prijs net onder de NHG grens op de goede plek is zo weg tegenwoordig.
Hij zit boven de nhg-grens.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Thrilled schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:21:
[...]

Hij zit boven de nhg-grens.. :?
Ietsje wellicht. (Het was in mei...) En je weet niet wat de verkoopprijs was. Viel vast wel wat op te verzinnen met een beetje eigen geld en/of een overname-bedragje voor wat andere spullen...

https://www.nvm.nl/nl-NL/...uws/2015/20150311nhg.aspx

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 28-08-2015 14:34 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.