Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.133 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:59
Damocles.NL schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:59:
Hadden dit huis een tijd terug gezien op Funda http://www.funda.nl/koop/...-49484491-boedijnhof-189/

Nu staat er bij looptijd 3 dagen, is dat huis in 3 dagen verkocht? Dat is toch wel erg snel.
Jah hoor, heb ik zelf ook met een huis gehad waar ik op had gereageerd (maar helaas geen geluk gehad)

Donderdag te koop, meteen afspraak gemaakt voor de zaterdag, maar anderen hadden inmiddels ook gereageerd en zodoende die zaterdag meteen 4 bezichtigingen
Uiteindelijk is het ook iemand die dag die het huis had gekocht, boven de vraagprijs

-------------------------------------------------------

Nu moet ik alleen nog hopen dat er voor het einde van het jaar iets te koop komt hier, wat ook nog aan mijn eisen voldoet, anders wordt het toch wel allemaal lastig voor me :/ (klein dorp, dus weinig huizen die te koop komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:31:
[...]

Ietsje wellicht. (Het was in mei...) En je weet niet wat de verkoopprijs was. Viel vast wel wat op te verzinnen met een beetje eigen geld en/of een overname-bedragje voor wat andere spullen...

https://www.nvm.nl/nl-NL/...uws/2015/20150311nhg.aspx
Je koopsom mag maar 231k zijn.. 19k erboven vind ik niet 'ietsje' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Maar is het dan ook weer zo, dat de koopsom vanaf 01-01-2016 (dus 102% regel) weer € 240.196,- mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:44:
Maar is het dan ook weer zo, dat de koopsom vanaf 01-01-2016 (dus 102% regel) weer € 240.196,- mag zijn?
Uhm, waarom dat? NHG krijgt je op basis van de koopsom, niet op basis van de hypotheek die je ervoor nodig hebt...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
Damocles.NL schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:59:
Hadden dit huis een tijd terug gezien op Funda http://www.funda.nl/koop/...-49484491-boedijnhof-189/

Nu staat er bij looptijd 3 dagen, is dat huis in 3 dagen verkocht? Dat is toch wel erg snel.
Die huizen staan in m'n wijk voor €650,000 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
naitsoezn schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Uhm, waarom dat? NHG krijgt je op basis van de koopsom, niet op basis van de hypotheek die je ervoor nodig hebt...
Klopt, maar de verhouding tussen koopsom + extra kosten om tot € 245.000 te komen verschuiven toch? Dit jaar kan je nog 103% financieren, maar volgend jaar 102%. Daarom dacht ik dat de koopsom hoger mocht zijn, omdat je in elk geval meer eigen middelen moet hebben om die ene procent op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

StealthyPeanut schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:55:
[...]

Klopt, maar de verhouding tussen koopsom + extra kosten om tot € 245.000 te komen verschuiven toch? Dit jaar kan je nog 103% financieren, maar volgend jaar 102%. Daarom dacht ik dat de koopsom hoger mocht zijn, omdat je in elk geval meer eigen middelen moet hebben om die ene procent op te vangen.
NHG rekent gewoon met 6% om tot die 245k te komen. De grens is dan ook niet vastgesteld op 245k, maar op 231k. Bovendien, de kk die je nodig hebt verschuift dan niet, maar de grens voor wat je gefinancierd kunt krijgen. En NHG kijkt niet naar wat je moet financieren, maar naar de koopsom.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:16

vhal

ಠ_ಠ

Ferio schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:53:
[...]

Die huizen staan in m'n wijk voor €650,000 :o
Ik wil het net zeggen... :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:09:
[...]

Ik wil het net zeggen... :/
Als ik op Funda rond kijk zitten ze allemaal een beetje rond die prijs, wel mooie huizen overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Thrilled schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:41:
Je koopsom mag maar 231k zijn.. 19k erboven vind ik niet 'ietsje' ;)
Volgens Funda was de verkoopdatum 30 mei jl., dus voor 1 juli. Toen was de NGH norm 265K voor de hypotheek / 250K voor de woning zelf.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

naitsoezn schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:04:
[...]

NHG rekent gewoon met 6% om tot die 245k te komen. De grens is dan ook niet vastgesteld op 245k, maar op 231k. Bovendien, de kk die je nodig hebt verschuift dan niet, maar de grens voor wat je gefinancierd kunt krijgen. En NHG kijkt niet naar wat je moet financieren, maar naar de koopsom.
De grens is niet vastgelegd op 231.132 euro, waarbij 106% toevalig 245.000 euro is, maar gewoon op 245K op basis van 106% van de verkoopprijs :P.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 28-08-2015 19:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17
Vandaag een bouwkavel gekocht! Huis gaan ze (hopelijk) in december beginnen met bouwen.

Maandag gaan we hopelijk de financiering aanvragen (eerste gesprekken zijn al geweest). Bij banken wordt je wel schandalig slecht behandeld. Het lijkt wel of ze helemaal geen klanten willen. Ja hypotheek staat onder water maar kunnen we met eigen middelen opvangen. En dan toch nog eisen dat je zo'n 100K als buffer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 16:25
Klaassie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:18:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien nog van belang om erbij te vertellen: Het is mijn eerste hypotheek, momenteel huur ik.
Geen idee of je antwoord al was gegeven:

Ik kan bij mijn hypotheek van Nationale Nederlanden gewoon de factuur inleveren in combinatie met een betwaalbewijs en dan storten ze het geld op mijn rekening. Zie hieronder de uitleg vanuit NN.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, zolang jij een duidelijk betaalbewijs hebt zal Nationale Nederlanden uitbetalen, geen enkel probleem. Ook eenvoudig online in te dienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JvS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:04:
[...]

De grens is niet vastgelegd op 231.132 euro, waarbij 106% toevalig 245.000 euro is, maar gewoon op 245K op basis van 106% van de verkoopprijs :P.
potato, potato :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:26:
Vandaag een bouwkavel gekocht! Huis gaan ze (hopelijk) in december beginnen met bouwen.

Maandag gaan we hopelijk de financiering aanvragen (eerste gesprekken zijn al geweest). Bij banken wordt je wel schandalig slecht behandeld. Het lijkt wel of ze helemaal geen klanten willen. Ja hypotheek staat onder water maar kunnen we met eigen middelen opvangen. En dan toch nog eisen dat je zo'n 100K als buffer hebt.
Gokje: het probleem is niet zozeer dat je onder water staat met je hypotheek, maar dat je woning nog niet verkocht is. Als ik dat goed heb, dan is het issue dat de bank moet rekenen met een bizar lage verkoopprijs van je huis: 70% van de taxatiewaarde. Dan gaan ze doorrekeken met de restschuld die je dán overhoudt, en dat scheelt inderdaad heel erg veel.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-06 13:34
De overdracht van ons nieuwe appartement was 29 april 2015.

Voor het oude appartement heb ik in februari 2015 afvalstoffenheffing en riool-gebruiker betaald voor heel 2015.
Op de nota van de notaris zijn -achteraf gezien- alleen ozb en waterschapslasten verrekend (1/5 t/m 31/12 2015 teruggekregen).

Voor het nieuwe appartement krijg ik nu een rekening voor rioolheffing-gebruiker en afvalstoffenheffing van 29/4 t/m 31/12 2015. De periode waar we in het appartement wonen. Prima dus.

Nu vraag ik mij alleen af: had niet ook de afvalstoffenheffing en riool-gebruiker voor het oude appartement op de nota moeten worden verrekend? (1/5 t/m 31/12 terug). Net als voor de ozb en waterschapslasten is gebeurd.

Klopt mijn beredenering of mis ik iets?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Haalt funda de plattegrond weg van verkochte huizen? Ik kijk regelmatig naar mijn eigen huis, stond vandaag in een verfwinkel en had de maat van een muur nodig. Is de plattegrond ineens verdwenen! Gisteren is de status van de woning op 'verkocht' gezet, en volgende maand krijg ik pas de sleutel. Vandaar dat de plattegrond wel handig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ATS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:52:
[...]

Gokje: het probleem is niet zozeer dat je onder water staat met je hypotheek, maar dat je woning nog niet verkocht is. Als ik dat goed heb, dan is het issue dat de bank moet rekenen met een bizar lage verkoopprijs van je huis: 70% van de taxatiewaarde. Dan gaan ze doorrekeken met de restschuld die je dán overhoudt, en dat scheelt inderdaad heel erg veel.
Klopt. Beide helpen niet, ze rekenen met 80% van de waardeverklaring (makelaar) en die "onderwaarde" samen met 24 maanden dubbele moet je dan met eigen vermogen financieren.

Ze dwingen je om snel de woning te verkopen tegen een bodemprijs (restschuld hoger) en dan ook nog eens duurder te huren. Voor de banken maakt het allemaal niets uit, die geven toch niet om hun klanten. Wel misdadige business model. Gratis geld van de ECB en dan tegen hoge tarieven uitlenen en de klant hiermee in de schulden helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:16

vhal

ಠ_ಠ

Kurkentrekker schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:16:
Haalt funda de plattegrond weg van verkochte huizen? Ik kijk regelmatig naar mijn eigen huis, stond vandaag in een verfwinkel en had de maat van een muur nodig. Is de plattegrond ineens verdwenen! Gisteren is de status van de woning op 'verkocht' gezet, en volgende maand krijg ik pas de sleutel. Vandaar dat de plattegrond wel handig was...
nee, is per makelaar denk ik. Zo haalt de ene alle foto's etc weg en de andere laat ze er vrolijk op staan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:25:
[...]

Klopt. Beide helpen niet, ze rekenen met 80% van de waardeverklaring (makelaar) en die "onderwaarde" samen met 24 maanden dubbele moet je dan met eigen vermogen financieren.

Ze dwingen je om snel de woning te verkopen tegen een bodemprijs (restschuld hoger) en dan ook nog eens duurder te huren. Voor de banken maakt het allemaal niets uit, die geven toch niet om hun klanten. Wel misdadige business model. Gratis geld van de ECB en dan tegen hoge tarieven uitlenen en de klant hiermee in de schulden helpen.
Onze conclusie was we kunnen niet kopen voordat we verkocht hadden. De virtuele restschuld die we dan zouden hebben was dusdanig dat we lang niet genoeg zouden kunnen lenen voor het soort huis dat we zochten, terwijl een verkoop tegen een redelijke prijs helemaal niet vergezocht zou zijn. Wij hebben toen besloten eest te verkopen en dan pas te kopen. Een andere oplossing was gewoon niet reëel. We hebben geluk gehad dat we onze eigen oude woning nog drie maanden hebben kunnen huren van de nieuwe eigenaar (appartement in drie weken verkocht ongeveer vorig jaar). Daardoor hebben we alsnog maar één keer hoeven verhuizen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:31
[...]
Wees blij dat ze je op de risico's wijzen van het eerst een nieuw huis kopen. In het verleden zijn er zat mensen de boot ingegaan omdat ze hun oude huis toch iets minder snel verkocht konden krijgen dan verwacht. Het is dan ook veel beter dat ze tegenwoordig van te voren al eisen dat er een goede buffer is. Je kunt je dan ook beter afvragen als je bovenstaande niet kunt betalen of je wel eerst een huis moet kopen met het risico dat je daarna 2 jaar met dubbele lasten zit en dan alsnog je huis met flink verlies moet verkopen.

Banken zijn af en toe echt wel te streng, maar in het geval van 2 huizen vind ik dat alleen maar goed. Je zit ten slotte wel te speculeren met meerdere tonnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

[...]

Ook dit klopt weer niet volledig. Los van je "conclusie' op het eind is er sinds 1-9-2011 een nieuwe norm waarbij inderdaad de bestaande woning meegewogen moet worden.
Daarvoor kon het dus zo maar zijn dat je 8 tot 10x je inkomen kon lenen want er werd alleen naar de nieuwe situatie gekeken. Of dat nou altijd zo verstandig was ......

Nu is de hoofdregel dat de totale leensom moet passen in de optelsom van LTI en LTV*. past dat niet dan kan door middel van het aantonen van eigen geld het verschil opgevangen worden.

concreet moet je dus inderdaad aantonen dat een eventuele restschuld of door eigen geld of door inkomen gedekt kan worden. De termijn van dubbele lasten aantonen is bij veel partijen inmiddels weer op 1 jaar gezet maar onderling verschilt het nog wel. Heb je dus ruimte in je LTI is het deel eigen geld lager.

als er dus zoals je hier stelt 100K aangetoond moet worden is er wel degelijk wat aan de hand en is een stuk bescherming vanuit de wet nog niet zo gek.

* bij een niet verkochte woning kan dat inderdaad 80% van de op dat moment getaxeerde waarde plus 103% van de nieuwe woning. Ook hierin verschillen aanbieders.

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 30-08-2015 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:55
[...]

Voor de banken maakt het allemaal niets uit, die geven toch niet om hun klanten. Wel misdadige business model. Gratis geld van de ECB en dan tegen hoge tarieven uitlenen en de klant hiermee in de schulden helpen.
Vreemde en ook onjuiste conclusie. De bank geeft juist wel om haar klant: Op basis van feiten zorgen ze ervoor dat je geen onverantwoord financiel risico aangaat. Ze zorgen ervoor dat de klant zich juist niet in de schulden steekt. Een goed advies waaraan de bank dus niets verdient. En dat noem jij een misdadig businessmodel? Get real.

Tevens vind ik het vreemd dat je bouwplannen hebt zelfs al een kavel hebt gekocht zonder dat je over de financiering hebt nagedacht of geregeld. Normaliter start een bouwproject pas als het financiële plaatje rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Euro88 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 09:29:
[...]

Vreemde en ook onjuiste conclusie. De bank geeft juist wel om haar klant: Op basis van feiten zorgen ze ervoor dat je geen onverantwoord financiel risico aangaat. Ze zorgen ervoor dat de klant zich juist niet in de schulden steekt. Een goed advies waaraan de bank dus niets verdient. En dat noem jij een misdadig businessmodel? Get real.

Tevens vind ik het vreemd dat je bouwplannen hebt zelfs al een kavel hebt gekocht zonder dat je over de financiering hebt nagedacht of geregeld. Normaliter start een bouwproject pas als het financiële plaatje rond is.
Vind je reactie behoorlijk stellig. Alsof je de hele situatie en advies van de bank kent?

Ik vind dat ze -in onze situatie- te ver zijn doorgeschoten en dat ze weinig flexibel zijn. Je kunt ook helemaal geen hypotheek verstrekken dat is nog veiliger voor de klant. (sarcasme). Tip: lees The Big Reset dan kom je erachter hoe raar de financiele wereld in elkaar zit.

Ik noem het advies niet misdadig alleen hoe een bank gratis geld verdienen en dan nog eens ervoor zorgt dat klanten alleen meer schulden overhouden (door te eisen dat je met meer restschuld verkoopt) om hun risico en winst veilig te stellen. En daarna nog een op hoge kosten te jagen door veel duurder te gaan huren. Of vind je dat in het belang van de klant? Kortom wat inlevingsvermogen en flexibiliteit is gewenst.

Wat betreft de financiering, ik heb hier zeker over nagedacht. Het is nogal onverwachts op het pad gekomen, makelaar belde dat we een kavel konden krijgen omdat de 1e koper was afgehaakt. Echter wel binnen 2 maanden alles rond i.v.m. deadlines. Dat was het verhaal eerst. Nu er een overbruggingskrediet gaat komen hebben we wat meer tijd en rust.

We hebben ook meerdere adviezen aanvraagd. We zijn nu in gespreken dat lijkt allemaal te gaan lukken zelfs tegen 90% financiering omdat we een deel gaan aflossen vanuit beschikbare middelen. We hebben in de spaar en beleggingshypotheek waarde opgebouwd. Die gaan we hiervoor gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-08-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Vaevictis_ schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Ik vind dat ze te ver zijn doorgeschoten en dat ze weinig flexibel zijn. Je kunt ook helemaal geen hypotheek verstrekken dat is nog veiliger voor de klant. (sarcasme). Tip: lees The Big Reset dan kom je erachter hoe raar de financiele wereld in elkaar zit. Ik noem het advies niet misdadig alleen hoe een bank gratis geld verdiend en dan nog eens ervoor zorgt dat klanten alleen meer schulden overhouden om hun risico en winst veilig te stellen. Of vind je dat heel normaal?

Wat betreft de financiering, ik heb hier zeker over nagedacht. Het is nogal onverwachts op het pad gekomen, makelaar belde dat we een kavel konden krijgen omdat de 1e koper was afgehaakt. Echter wel binnen 2 maanden alles rond i.v.m. start bouw en overige keuzes. We hebben ook meerdere adviezen aanvraagd.
waar jij het telkens hebt over de 'kwade bank' besef dan dat die enkel uitvoert wat onze overheid hem oplegt (deels gedreven door brussel) omdat juist toen 'alles nog mogelijk was' er enorm veel mensen in de problemen zijn gekomen. Dat het nu weer doorgeslagen is en er vrijwel geen ruimte is voor explain is zeer zeker waar.

en nogmaals al je werkelijk met 100K moet komen dat is dit ook niet een klein project zonder risico voor jezelf. Je hebt dus een combinatie van een kans op flinke restschuld en / of hoge actuele lasten en leent ook nog eens behoorlijk tegen max LTI aan anders zou die 100K veel minder zijn.

concreet sta je nu dus 'flink onder water' met mogelijk hoge maandlasten en wilt ook nog eens maximaal lenen op basis van je inkomen voor de nieuwe situatie of mis ik iets ? (lees nu dat je max 90% wilt financieren dus dan komt daar ook een deel eigen geld nodig vandaan. dat is natuurlijk een eigen keuze en geen eis)

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 30-08-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ray schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:27:
[...]

waar jij het telkens hebt over de 'kwade bank' besef dan dat die enkel uitvoert wat onze overheid hem oplegt (deels gedreven door brussel) omdat juist toen 'alles nog mogelijk was' er enorm veel mensen in de problemen zijn gekomen. Dat het nu weer doorgeslagen is en er vrijwel geen ruimte is voor explain is zeer zeker waar.

en nogmaals al je werkelijk met 100K moet komen dat is dit ook niet een klein project zonder risico voor jezelf. Je hebt dus een combinatie van een kans op flinke restschuld en / of hoge actuele lasten en leent ook nog eens behoorlijk tegen max LTI aan anders zou die 100K veel minder zijn.
Nu ja kwade bank. Dat was iets te emotioneel. Ik belde de bestaande hypotheekgever op en toen ik het had over verkopen met onderwaarde en daar heel neutraal vroeg waar ik rekening mee moest houden werd ik direct doorverbonden met de afdeling "bijzonder beheer". En werd daar door een dame afgesnauwd dat ik zelf het probleem ging veroorzaken en dat ze allemaal informatie van me wilde hebben over inkomen, kinderen, bezittingen, schulden etc. Zonder eens te vragen wat er nu aan de hand was? Daarna die aanvraag bij een bank met die eisen zonder echt goed naar de situatie te kijken. Dus dat zet wel kwaad bloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ray schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:27:
[...]

concreet sta je nu dus 'flink onder water' met mogelijk hoge maandlasten en wilt ook nog eens maximaal lenen op basis van je inkomen voor de nieuwe situatie of mis ik iets ? (lees nu dat je max 90% wilt financieren dus dan komt daar ook een deel eigen geld nodig vandaan. dat is natuurlijk een eigen keuze en geen eis)
Wat is flink. De waardeverklaring van de makelaar is 275.000. Hypotheek is 315.000. We willen niet maximaal lenen maar 90%. Hiervoor gaan we dus waarde opgebouwd in de hypotheek en spaargeld inzetten.

Zullen de discussie per DM voort zetten? Dan krijgen anderen ook weer de ruimte voor leuke zaken :D

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-08-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Vaevictis_ schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:33:
[...]

Nu ja kwade bank. Dat was iets te emotioneel. Ik belde de bestaande hypotheekgever op en toen ik het had over verkopen met onderwaarde en daar heel neutraal vroeg waar ik rekening mee moest houden werd ik direct doorverbonden met de afdeling "bijzonder beheer". En werd daar door een dame afgesnauwd dat ik zelf het probleem ging veroorzaken en dat ze allemaal informatie van me wilde hebben over inkomen, kinderen, bezittingen, schulden etc. Zonder eens te vragen wat er nu aan de hand was? Daarna die aanvraag bij een bank met die eisen zonder echt goed naar de situatie te kijken. Dus dat zet wel kwaad bloed.
Dan is het verhaal weer wat duidelijker :) Op bijzonder beheer is het overal nogal stressen de laatste jaren en daar moest je in jou geval ook helemaal niet zijn.

Welke geldverstrekker is dit trouwens ? normaal zou je een adviseur moeten krijgen die even uitlegt hoe het werkt als je wilt doorstromen met een nog niet verkochte woning. Het kan zoals je nu weet alleen wel met een pakket aan regels die onderling nog wel wat verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ray schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:37:
[...]

Dan is het verhaal weer wat duidelijker :) Op bijzonder beheer is het overal nogal stressen de laatste jaren en daar moest je in jou geval ook helemaal niet zijn.

Welke geldverstrekker is dit trouwens ? normaal zou je een adviseur moeten krijgen die even uitlegt hoe het werkt als je wilt doorstromen met een nog niet verkochte woning. Het kan zoals je nu weet alleen wel met een pakket aan regels die onderling nog wel wat verschillen
Die afdeling bijzonder beheer was bij Quion. De leningdelen lopen via andere partijen. Je kent ze vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Vaevictis_ schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:43:
[...]

Die afdeling bijzonder beheer was bij Quion. De leningdelen lopen via andere partijen. Je kent ze vast wel.
Dat maakt het mogelijk ook nog iets complexer omdat de meeste aangesloten geldverstrekkers onder dit beheer funden met extern geld. Denk hierbij aan hypotrust en argenta toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Op basis van mijn salaris kan ik een hypotheek krijgen van 145k, om wat leuks te kunnen kopen kwam het advies een starterslening van maximaal 30k erbij te nemen (kom ik voor in aanmerking).

Wat is jullie mening en advies over een starterslening? Heb zelf een beetje gevoel dat je hierdoor toch meer gaat lenen dan je eigenlijk aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoeveel je aankunt, is totaal afhankelijk van je situatie natuurlijk ;) . Maar je post die zegt 'om wat leuks te kunnen kopen' laat al wel een beetje doorschemeren dat je eigenlijk te hoge eisen hebt voor wat je kunt krijgen. En dan is het: Eisen bijstellen of meer geld lenen.

In het algemeen denk ik dat de eisen voor starters de laatste tijd dermate zijn aangescherpt dat een starterslening voor een starter weinig extra risico meebrengt. Maar 'algemene' / 'gemiddelde' gevallen bestan niet, dus je zult altijd naar je eigen situatie moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
Gouwden schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:56:
Op basis van mijn salaris kan ik een hypotheek krijgen van 145k, om wat leuks te kunnen kopen kwam het advies een starterslening van maximaal 30k erbij te nemen (kom ik voor in aanmerking).

Wat is jullie mening en advies over een starterslening? Heb zelf een beetje gevoel dat je hierdoor toch meer gaat lenen dan je eigenlijk aankan...
Feit is dat de eisen rondom hypotheken steeds strenger zijn geworden. Daarin zit bijvoorbeeld een kinderwens opgenomen, gezondheidsproblemen etc. Dus je moet bij je zelf nagaan wat bij jou situatie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:43
chrisborst schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 18:25:
[...]

Feit is dat de eisen rondom hypotheken steeds strenger zijn geworden. Daarin zit bijvoorbeeld een kinderwens opgenomen, gezondheidsproblemen etc. Dus je moet bij je zelf nagaan wat bij jou situatie past.
Het spijt me zeer maar de maximale hypotheek is wat mij betreft echt niet perse passend voor die situaties. Zelfs zonder kinderen of gezondheidsproblemen zou ik er al niet aan moeten denken de maximaal mogelijke hypotheek te hebben.

De situatie is gewoon voor iedereen verschillend en goed nadenken over de mogelijkheden en risico's is belangrijk (ook voor de langere termijn).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
assje schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:26:
[...]

Het spijt me zeer maar de maximale hypotheek is wat mij betreft echt niet perse passend voor die situaties. Zelfs zonder kinderen of gezondheidsproblemen zou ik er al niet aan moeten denken de maximaal mogelijke hypotheek te hebben.

De situatie is gewoon voor iedereen verschillend en goed nadenken over de mogelijkheden en risico's is belangrijk (ook voor de langere termijn).
Als ik nu een maximale hypotheek zou nemen, zit mijn netto maandlast rond de 500 euro. Zelfs sociale huur woningen kosten meer per maand. Als je bijna aan de top van de sociale huur zit, kan een huis wel 700 euro per maand kosten. Daar kan je een hoop geld voor lenen.
Dit geeft aan je je nu zeker bij bepaalde inkomens ze de regels wel erg streng maken. Dit is om de extreme gevallen te beschermen.
Vandaar ook mijn opmerking om zelf je gezonde verstand te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja dat was in mijn geval ook, een woning voor 700 euro huur in de maand is geen probleem, maar een hypo voor dat bedrag wordt lastiger. Terwijl ik vrolijk tussen de 3 en 500 euro iedere maand spaarde...

Zover kijken ze niet iig. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een koophuis kost meer dan alleen hypotheek. Je moet ook zelf onderhoud en onvoorziene problemen betalen. Dat is dus niet 1 op 1 te vergelijken.

Of het voor jou zinvol is om in te gaan op de starters lening, hangt af van de voorwaarde van de starterslening en van je verwachte salaris groei. Als je een baan hebt met weinig kans op groei, dan zou ik geen starters lening aanraden. Als je een HBO/WO starter bent, dan is die 30k extra mooi, zodat je een huis kan kopen waar je niet over 5 jaar weer uit wil, omdat je dan veel meer inkomsten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:36

Ik vind een starterslening een uitkomst voor mensen die enigszins verantwoord met geld kunnen omgaan. Je kunt door zo'n lening 'hoger instappen' en voorkomt daarmee dat je eerst iets net-niets gaat kopen om daar vervolgens 3 of 5 jaar later weer uit te gaan naar iets groters (met alle kosten van dien). Omdat de lening in de meeste gevallen (via SvN) rentevrij blijft zolang je geen of minimale salarisgroei hebt is het risico of het 'meer lenen dan je aankan'-effect mijns inziens te verwaarlozen. Maar goed, het blijft een lening en als het niet hoeft (en je binnen je normale budget genoeg kan lenen om iets leuks te kopen) dan geniet dat natuurlijk de voorkeur.

Ik denk dat als je een beetje kunt sparen en je dit vervolgens ook doet, een starterslening een hele mooie manier is om als 'beginner op de huizenmarkt' meteen iets leuks te kopen. Ben je wat minder handig met geld (d.w.z., geef je altijd alles uit en spaar je nagenoeg niets) , begin er dan niet aan. Sterker nog, koop dan überhaupt misschien nog even niets, of hooguit een relatief nieuw appartement met VVE zodat je maandlasten overzichtelijk en voorspelbaar zijn en blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Starterslening en net niet financierbaar.

Er is binnen de tijdelijke regeling hypothecair krediet ook een regeling voor mensen die alleen of samen onder de 30K toetsinkomen blijven. Hierbij kan je opplussen naar de quote van 30K

Mocht dit voor je spelen kan het zo rond de 10 - 15K uitmaken. let wel dat je zelf goed kijkt of het ook verantwoord is tov je netto inkomen

uit de wettekst: http://wetten.overheid.nl...tum_31-08-2015#4_Artikel6

Indien het hypothecair krediet bedoeld is voor meerdere consumenten en het hoogste toetsinkomen vermeerderd met 33,33 procent van het lagere toetsinkomen, hoger is dan € 19.500 en lager is dan € 30.000 of indien het bedoeld is voor een consument die alleenstaand is en een toetsinkomen heeft dat hoger is dan € 19.500 en lager is dan € 30.000, kan de aanbieder van hypothecair krediet bij het financieringslastpercentage ten hoogste drie procentpunten optellen, met dien verstande dat het aldus berekende financieringslastpercentage niet hoger mag zijn dan het financieringslastpercentage dat behoort bij een toetsinkomen van € 30.000.

[ Voor 49% gewijzigd door Ray op 31-08-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI

Hier hetzelfde geval, maar ik ga toch echt wel gebruik maken van die starterslening, omdat ik anders zeker weten een huis koop waar ik niet volledig achter sta
Die starterslening betaal je de eerste 3 jaar nog niets van, na die 3 jaar kijken ze naar je nieuwe salaris en vanuit daar kan je betalen

Hou er wel rekening mee dat de starterslening in veel gemeentes aan het eind van het jaar stoppen, dus even navraag doen bij je gemeente is geen overbodige luxe ;)

Oh, en voordat ik nu weer allemaal verwijten krijg dat ik er te makkelijk over praat, ik heb 2 banen, op eentje zet ik de hypotheek, de andere is gewoon een 'leuk extraatje' per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
FabianGTI schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:17:
[...]

Hier hetzelfde geval, maar ik ga toch echt wel gebruik maken van die starterslening, omdat ik anders zeker weten een huis koop waar ik niet volledig achter sta
Die starterslening betaal je de eerste 3 jaar nog niets van, na die 3 jaar kijken ze naar je nieuwe salaris en vanuit daar kan je betalen

Hou er wel rekening mee dat de starterslening in veel gemeentes aan het eind van het jaar stoppen, dus even navraag doen bij je gemeente is geen overbodige luxe ;)

Oh, en voordat ik nu weer allemaal verwijten krijg dat ik er te makkelijk over praat, ik heb 2 banen, op eentje zet ik de hypotheek, de andere is gewoon een 'leuk extraatje' per maand :)
Voor mij was het ook een makkelijke keuze. En toen ik de lening a 30K nam stond de rente op zo'n 5%, dus dat betekende dat de eerste 3 jaar rentevrije starterslening eigenlijk al een cadeautje was van 4500 euro t.o.v. een hogere normale hypotheek. Voor jaar 4 t/m 6 is de lening in mijn geval niet meer rentevrij, maar nog wel deels, waardoor ik nu 100 euro per maand moet betalen. Half 2016 loopt die periode ook af en ga ik ook niet meer voor de hertoetsing. Plan is dan om aan kosten zo'n 15 a 20K af te lossen en het overgebleven deel 'bij te schrijven' op mijn hypotheek. Maar moet nog even met adviseur om tafel, gezien de lage rente nu is het misschien logischer om juist mijn 'normale' hypotheek wat extra af te lossen en de starterslening tegen lagere rente dan de hypotheek gewoon bij te laten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:09

Timple

Timple schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:15:
Beste tweakers,

Mijn vriendin en ik hebben een huis op het oog met veel grond. Echter op het huis zijn best nog wel wat punten aan te merken die natuurlijk niet op de website stonden.
  • Bijvoorbeeld wat tegenvallers:
    Houten dek onder woonkamer, houten dek onder gehele eerste verdieping, donkere keuken
  • Ook achterstallig onderhoud:
    Huis is verwaarloosd, dus echt alles heeft een lik verf nodig en moet opnieuw gestuct worden. En de makelaar zag ook wel in dat een nieuwe badkamer nodig was. Plus de keuken heeft geen apparatuur.
  • Vergelijkend warenonderzoek:
    Voor iets minder geld (vraagprijs) hebben we meer dan dubbel zoveel grond (wel minder huis)
    Voor 75% van dit geld hebben we een perfect onderhouden huis met acceptabel veel grond (drukkere straat, willen we daarom niet)
Nu willen we in onderhandeling komen met deze mensen. De vraag is dus eigenlijk, wanneer ga je deze argumenten gebruiken?
  1. We schrijven alle gebreken op (waslijst) en doen een laag bod
  2. We gooien het eerst op dat het huis niet marktconform is en doen een laag bod. Dan krijgen we een tegenbod en geven we de tegenvallers aan waardoor het huis voor ons niet zoveel waard is
    Als laatste optie gooien we dan de slechte staat van het huis in de strijd.
  3. Anders nl.
Bij optie 2) lopen we natuurlijk het risico dat ze ons sowieso niet serieus nemen. Bij 1) hebben we de tweede keer geen reden meer om de prijs lager te willen.

Iemand ervaring hier mee of goede ideeën hier over?
Bedankt voor alle hulp hier.

Uiteindelijk hebben we genoeg van de vraagprijs afgekregen (van 400k naar 300k) dat er nog wat financien overblijven voor het opknappen :)

We zijn samen met de makelaar en een bouwkundig ingenieur nogmaals door het huis gelopen. Hierbij heeft de makelaar zelf ook nogmaals kunnen zien dat er veel onderhoud nodig was. Zelf had ik namelijk niet het idee dat hij er in anderhalf jaar tijd vaak was geweest.

We begonnen met een bod van 250k. Dus de makelaar reageerde natuurlijk meteen van: "Dan houdt het hier voor ons op, daar ga ik bij de verkopers niet mee aankomen." Toen ik vroeg waarmee we wel konden aankomen zei hij dat we echt niet onder de 280 / 290 hoefden te beginnen. Hij snapte zelf ook wel dat wij aan het proberen waren om onder de 350 te komen.

Een uurtje later terug gebeld en al onze kaarten op tafel gelegd. Bod van 280 gedaan en gezegd dat we tot de 300k konden gaan.

Dag erop werden we terug gebeld dat 300k was geaccepteerd :?. Ik had zeker nog wat getouwtrek verwacht, maar we zijn dan toch duidelijk genoeg geweest naar de makelaar. Ik vermoed dat deze gewoon goed ingezien heeft waar ieders grenzen lagen.

Ik denk dat dit de belangrijkste factoren waren:
- Huis stond al lang te koop
- We waren bereid ook echt weg te lopen van het huis
- Veel informatie ingewonnen van vrienden / familie / collegas en tweakers 8)
Zelf kom je namelijk niet op het idee om zo extreem laag in te zetten. Maar zoals een vriendin al zei: Voor je eerste bod moet je je schamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:55
Timple schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:16:
[...]

Een uurtje later terug gebeld en al onze kaarten op tafel gelegd. Bod van 280 gedaan en gezegd dat we tot de 300k konden gaan.
eh? Je hebt dus bod gedaan van 280k en gezegd max 300 tegen de makelaar van de verkoper??
Tuurlijk dat hij zegt dat 300k akkoord is als dat in hun verwachtingen zit en niet 290 of 280.

Overigens gefeliciteerd! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 31-08-2015 10:58 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 15:51
Dat laatste snap ik ook niet helemaal idd haha. Maar gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is gewoon een onderhandelingsblunder. Ik bied 280k maar als jij er 300k van maakt doen we het ook. Alsof een makelaar dan zegt dat hij 280k accepteert ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Lol die vind ik wel heel erg mooi haha. :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Een half jaar geleden hebben wij een appartement gekocht in Amsterdam. Nu staat er een parkeerplek te koop in de garage en wij willen deze dus graag kopen (cash, geen hypotheek oid nodig). Nu vraag ik mij af, hoe gaat dit straks als wij ons huis zouden willen verkopen? Levert dit extra kosten op voor de nieuwe bewoners omdat het straks om 2 kadaster dingen gaat? Wat is gangbaar om in dit soort situaties te doen? De verkopende makelaar is een knul die net van school is die nergens concreet op kan antwoorden en het bijhorende kantoor lijkt net zo'n drama. Heeft iemand hier meer ervaring met zulk soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 04-06 13:22
Vandread schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:25:
Als je weet dat hij niet eerder eruit wil.... dan weet je toch dat je hem klem zet met die 2 maanden :?
En ook nog eens een relatief lage prijs neerleggen, gezien dat andere huis uiteindelijk ook maar -3,5% deed. Dan zou ik als verkoper/makelaar ook lekker de bal weer terug kaatsen ^^

Neem aan dat het dit huis is:
Hbeez in "Ervaring met huis kopen - Deel 7"
We zijn er inmiddels uit met de verkoper, huis is verkocht onder voorbehoud van financiering :)

Uiteindelijk koopsom was 4% onder de vraagprijs. Een vergelijkbare woning was een jaar eerder verkocht voor 0.7% meer, en in deze regio zijn sindsdien de huizenprijzen gestegen met 2.8% - dus wat dat betreft zijn we zeer content met de uiteindelijke prijs.

Tijdens het onderhandelen hebben we een taxateur een taxatie laten doen, zodat we iig zeker weten dat we een scherpe prijs hebben gekregen.

Nu nog de financiering rond (lijkt geen probleem) en dan is het onderhandelen & de administratieve rompslomp voorlopig voorbij zodat we verder kunnen gaan met de voorpret: inrichten en meubilair uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45
dus vraag 369, koop 355? En dan oplevering in maart 2016?

Feli overigens :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tsurany schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:44:
Dat is gewoon een onderhandelingsblunder. Ik bied 280k maar als jij er 300k van maakt doen we het ook. Alsof een makelaar dan zegt dat hij 280k accepteert ;)
Ach, ik ben voorstander van direct gewoon je bedrag bieden (300K dus), anderen vinden dat de koper dan niet het gevoel heeft er wat uit te kunnen halen (ik ben het daar niet helemaal mee eens overigens :P). Als je 280k biedt met dat bericht erbij, doe je én je zegt dat je uiterlijk tot 300k kan gaan, heb je en je koper het gevoel gegeven te kunnen onderhandelen en je hebt het huis.

Achja, als je het maar hebt voor een scherpe prijs is alles prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWin
  • Registratie: Juni 2012

DaWin

beep boop

Laat ik me ook ff melden hier :).
Ik en vrouw hebben tweemaal deze woning bezocht: http://www.funda.nl/koop/...918-pluijmaekersstraat-8/
We zijn er allebei weg van en ouders hebben ook hun goedkeuring gegeven, dus vorige week een openingsbod gedaan van € 155.000 (onder voorbehoud van financiering, bouwkundig rapport, al die zut). Woning is volgens de makelaar populair in de 2 weken dat het te koop staat, maar wij waren de eerste die een 2e keer kwamen kijken. Vandaag kreeg ik op de valreep een telefoontje van de makelaar dat de verkoper niet akkoord gaat en geen tegenbod wil doen, omdat hij verwacht dat er meer in zit. De makelaar liet weten dat ons bod volgens hem niet verkeerd was en adviseerde ons om een hoger definitief bod te doen.

Nu weet ik niet precies wat te doen. De vraagprijs kunnen we op zich wel ophoesten, maar alles wat eraf kan is mooi meegenomen natuurlijk. De verkoper wilt geen tegenbod doen. Ik ben geneigd om €160.000 als eindbod neer te zetten, maar dan is natuurlijk weer het risico dat de verkoper het alsnog te weinig vindt. Dilemma dilemma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45
moeilijk :)
Misschien eens kijken op de Bekkerweg 84 a? Zelfde prijs, grotere tuin, ziet er voor mij mooier uit :)
Verkoper wil meer, is het dat waard en wil je dat betalen? Of ben je bereid om weg te lopen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als je het gewoon kan betalen, en het huis echt wil, moet je niet wakker liggen van die 5k extra

Wees een keer niet de gierige Hollander, als dat huis straks verkocht is heb je er misschien ook spijt van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWin

DaWin

beep boop

Bockelaar schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:30:
moeilijk :)
Misschien eens kijken op de Bekkerweg 84 a? Zelfde prijs, grotere tuin, ziet er voor mij mooier uit :)
Verkoper wil meer, is het dat waard en wil je dat betalen? Of ben je bereid om weg te lopen?
Hebben we gekeken, maar die wil je echt niet. Grotendeels enkel glas, keuken en badkamer moeten echt vernieuwd worden en...stoffen leidingen. Iets teveel voor 2 starters met in totaal 4 linkerhanden :p.

[ Voor 44% gewijzigd door DaWin op 31-08-2015 15:33 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45
Hier ook iemand die net een huis heeft gekocht (onder voorbehoud financiering etc), we waren al een tijd opzoek naar een vrijstaand huis met een redelijke kavel 500m2. Uiteindelijk een huis op het hoog en in de advertentie stond inruil mogelijk (huidige huis een hoekwoning van 3 jaar oud) en maar een balletje opgegooid. Nog geen bod gedaan, en de verkopers kwamen bij ons huis kijken en wilden kleiner wonen dus en viel qua stijl meteen in de smaak.
Uiteindelijk een bod ontvangen gelijk aan de huidige hypotheek en een bod gedaan voor hun huis, daar zijn we uit gekomen. Mijn eigen huis verkocht zonder makelaar, deze wel ingeschakeld voor het afhandelen van de koop overeenkomst. Een ideale situatie, want ik hoef mijn eigen huis niet in de verkoop te zetten.
Verhuizen wordt wel even een uitdaging maar dat gaat goed komen. :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Jag

Jag schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:26:
Mijn hypotheek sluit ik zelf bij Lloyds bank af na eerdere goede ervaring hier. Momenteel ben ik aan het kijken voor de overlijdsrisico verzekering. De premies hiervoor zijn enorm laag (2 a 3 euro pm), echter de afsluitkosten 200e via independer. Dit lijkt me wat buitenproportioneel, weet iemand een goedkopere route?
Nog even voor anderen: overlijdensrisico verzekering voor als je jong bent en voor een beperkte duur (zoals bijv bij NHG hypotheek uit verplichting): via Centraal beheer Achmea heb je en weinig afsluitkosten (50e) en lage premie (2-3e per maand voor 34K annuitair). Je moet alleen niet van plan zijn deze levensverzekering te houden, want de premie loopt flink op met de leeftijd.

En een andere vraag: wie heeft er verstand van artikel 3:268, waarin het recht tot ontruimen door de hypotheek verstrekker staat beschreven. Mijn hypotheek verstrekker vraagt nl om een ontruimingsverklaring getekend door mijn vriendin. Onder welke voorwaarde kunnen zij mijn vriendin eruit zetten in het geval dat ik deaud ben? Ik neem aan alleen in het geval van betalingsachterstand?

[ Voor 19% gewijzigd door Jag op 31-08-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Waarom vragen ze die verklaring in de eerste plaats ? In welke hoedanigheid is zij wel of geen eigenaar of schuldenaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, ik vond het ook bijzonder. Dit wordt standaard gevraagd om je partner een ontruimingsverklaring te laten tekenen.

De hypotheek staat alleen op mijn naam, dus ik ben schuldenaar. Ik ben wel voornemens vast te leggen in een samenlevingscontract dat zij de woning erft bij mijn overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DaWin schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:25:
Nu weet ik niet precies wat te doen. De vraagprijs kunnen we op zich wel ophoesten, maar alles wat eraf kan is mooi meegenomen natuurlijk. De verkoper wilt geen tegenbod doen. Ik ben geneigd om €160.000 als eindbod neer te zetten, maar dan is natuurlijk weer het risico dat de verkoper het alsnog te weinig vindt. Dilemma dilemma...
Heel simpel: Bepalen wat je ervoor over hebt en dat bedrag direct bieden en als dat niet geaccepteerd wordt ander huis zoeken. (en niet verhogen, want dan heb je dus niet goed bepaald wat je ervoor over hebt, daar zit de crux, goed bepalen wat je er échjt voor over hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jag schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:05:
Ja, ik vond het ook bijzonder. Dit wordt standaard gevraagd om je partner een ontruimingsverklaring te laten tekenen.

De hypotheek staat alleen op mijn naam, dus ik ben schuldenaar. Ik ben wel voornemens vast te leggen in een samenlevingscontract dat zij de woning erft bij mijn overlijden.
en ook alleen eigenaar naar ik aanneem en je hebt tijdens de aanvraag wel vermeld dat je een partner hebt. Toch blijft het vreemd aangezien deze verklaring normaal alleen bij inwoning van derden of huurders gebruikt wordt maar dit is de eerste keer dat ik er van hoor als het om een partner gaat.

de verklaring draait erom dat als de bank zijn recht van executie wil uitvoeren en er is bekend dat er een inwoner / huurder is deze rechten zou kunnen hebben en dat willen ze hiermee wegpoetsen even simpel gezegd. Echter in 20 jaar tijd heb ik dit nog nooit gezien richting een partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Wanneer mogen zij dit recht tot executie uitvoeren? Bij wanbetaling >6mnd weet ik, en verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jag schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:43:
Wanneer mogen zij dit recht tot executie uitvoeren? Bij wanbetaling >6mnd weet ik, en verder?
dat staat in hun voorwaarden als het goed is. aangezien LLoyds hierin ook al afwijkt zou ik goed uitzoeken waarom ze dit zo willen.

daarnaast zou ik ook vast willen leggen dat bv op het moment dat je wellicht gaat huwen de verklaring daardoor nietig wordt voor zover dit wettelijk al niet zo is. het antwoord daarop heb ik even niet paraat

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 31-08-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
JvS schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:21:
[...]

Heel simpel: Bepalen wat je ervoor over hebt en dat bedrag direct bieden en als dat niet geaccepteerd wordt ander huis zoeken. (en niet verhogen, want dan heb je dus niet goed bepaald wat je ervoor over hebt, daar zit de crux, goed bepalen wat je er échjt voor over hebt).
Dat werkt ook niet altijd. Huis wat ik op het oog had, wilde ik desnoods de vraagprijs voor betalen. Nu toch wat vanaf gekregen, en dat hoeven we nu mooi niet te investeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan werkt het toch wel? :P Alleen mis je dan de kans dat je nog iets minder betaalt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 15:59
FabianGTI schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:31:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als je het gewoon kan betalen, en het huis echt wil, moet je niet wakker liggen van die 5k extra

Wees een keer niet de gierige Hollander, als dat huis straks verkocht is heb je er misschien ook spijt van
Ik ben al twee keer weggelopen om 5k. Beide keren hadden ik en mijn vrouw een max bedrag in het hoofd. De eerste keer met een beetje bieden op ons max uitgekomen en toen wou de tegen partij 5k meer. De laatste keer (gisteren ;( )hadden wij direct de max geboden met de opmerking dit is wat wij het huis waard vinden. Take it or leave it. Kwamen de verkopers terug met we willen minimaal 5k meer. Hebben we gezegd ons bod staat maar wij gaan verder kijken. Roep maar als je je bedenkt.

Morgen is het open huizen avond dus we gaan maar weer eens elders kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWin

DaWin

beep boop

Max bedrag is inderdaad wat wij ook hebben gedaan, en dat is (in dit geval) toch de vraagprijs. Dus, gisteren de knoop doorgehakt en de vraagprijs geboden. Die 5k die we er eigenlijk uit wilden onderhandelen is jammer, maar gaat ons niet de das omdoen Dan maar een wat minder fancy badkamer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
JvS schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:16:
Dan werkt het toch wel? :P Alleen mis je dan de kans dat je nog iets minder betaalt :).
Yup, en aangezien dat je zo min mogelijk wilt betalen werkt het dus niet :+ Ik zou iig altijd iets ruimte om te onderhandelen over houden. De meeste mensen (zowel kopers als verkopers) willen toch het idee hebben dat ze een goede deal hebben gemaakt. En dat krijg je door een bod te doen waar beiden nog iets naar elkaar toe kunnen komen. Als koper heb je dan een goede deal omdat je alsnog niet meer dan je max betaald, als verkoper heb je een goede deal omdat je toch nog die 5k extra er uit hebt kunnen krijgen.

Dat zit nu eenmaal in de natuur van de meeste mensen dus kun je daar naar mijn idee beter op inspelen dan gelijk een eindbod hebben. Ik zou alleen direct een eindbod doen als je ruim onder de vraagprijs wilt bieden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 22:16

CodeIT

Code IT

Wij hebben 2 jaar geleden voor het eerst een bod gedaan op ons huidige huis. Uiteindelijk op 5k laten schieten. Een jaar later het bod herhaald. Verkoper hield voet bij stuk. Uiteindelijk begin dit jaar 5k extra bijgelegd omdat het toch het huis is wat voor ons het beste aansluit bij onze wensen. In ons geval was het ook wel fijn dat de rente ongeveer 2% is gedaald in de tussentijd en dat we dus een stuk minder, inclusief de 5k extra, betalen dan 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:58

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zo ik kom ook even aanschuiven bij dit topic. Ik ben samen met mijn vriendin aan het kijken voor eerste een koophuis.

Ik heb momenteel een woning op het oog en het is een bestaande woning die aangeboden wordt als v.o.n.
Wat natuurlijk niet zo vaak voor komt.

Maar hoe zit het nu met je kosten die je direct moet betalen?
Ik weet dat je in dit geval geen overdracht belasting, notaris voor levering enzo hoeft te betalen. Maar wel de kosten voor je hypotheek advies/afsluiting, notaris voor hypotheek, taxatie en bouw keuring.

Maar mag je deze kosten die je dan wel nog hebt meenemen in je hypotheek met de huidige regels? Want dat zou betekenen dat ik bijna niets bij hoeft te betalen. Dus meer geld over voor verbouwingen.

Veel info op internet betreft dit is verouderd of het is er simpel weg niet omdat het weinig voorkomt. En het meeste gaat over nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Bockelaar schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:08:
dus vraag 369, koop 355? En dan oplevering in maart 2016?

Feli overigens :)
Idd - 355 was ook ons maximale budget, dus uiteindelijk blij dat we hierop zijn uitgekomen. Elke euro boven de 355 had ik niet geaccepteerd, we hadden een harde bovengrens voor onszelf gesteld en we waren bereid om weg te lopen.. maar nu ik zie dat de status van het huis op Funda is gewijzigd van 'beschikbaar' naar 'verkocht onder voorbehoud' ben ik toch wel superblij dat dat vanwege ons is en niet vanwege iemand anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Tsurany schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:44:
Zo zou ik het niet willen noemen. We gaven de makelaar gewoon de optie. Of we spelen het 'spelletje' en bieden 280. Dan komen de verkopers met een tegenbod etc.

Of we zijn gewoon duidelijk met 300k take it or leave it.

Natuurlijk snap ik wel dat we op deze manier nooit onder de 300k zouden komen, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Timple schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:14:
[...]

Zo zou ik het niet willen noemen. We gaven de makelaar gewoon de optie. Of we spelen het 'spelletje' en bieden 280. Dan komen de verkopers met een tegenbod etc.

Of we zijn gewoon duidelijk met 300k take it or leave it.

Natuurlijk snap ik wel dat we op deze manier nooit onder de 300k zouden komen, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest :)
Het 'spelletje' heet onderhandelen.. waarom was je niet begonnen met 280k als je je budget al had bepaald op 300k? Dan had je altijd nog als eindbod 300k kunnen bieden. Nu geef je de makelaar de keus of hij een bod van 280k of 300k accepteert, dus eigenlijk is de optie van 280k overbodig. Als de verkopers direct akkoord gaan met 300k waren ze dat misschien ook wel gegaan met een lager bedrag. Ik had zelf die onderhandelingsruimte willen onderzoeken.

300k koopsom is erg laag in verhouding tot de vraagprijs van 400k, maar de 400k zal dan ook wel niet helemaal realistisch zijn, het stond ook al 2 jaar te koop. Heb je enig idee wat de woning waard is, heb je een indicatie van een taxateur/aankoopmakelaar die de lokale markt goed kent?

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 01-09-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Hbeez schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:15:
[...]

Het 'spelletje' heet onderhandelen.. waarom was je niet begonnen met 280k als je je budget al had bepaald op 300k? Dan had je altijd nog als eindbod 300k kunnen bieden. Nu geef je de makelaar de keus of hij een bod van 280k of 300k accepteert, dus eigenlijk is de optie van 280k overbodig. Als de verkopers direct akkoord gaan met 300k waren ze dat misschien ook wel gegaan met een lager bedrag. Ik had zelf die onderhandelingsruimte willen onderzoeken.
Omdat als we waren gaan onderhandelen was ik bang dat het de scheve kant op zou gaan. Voor elke 20k die zij zakken kunnen we een tegenbod doen van 4k hoger (gemiddeld). En als je dit kunstje 5x wil doen zet dat misschien wat kwaad bloed. Ze willen je namelijk tegemoet komen maar zelf kom je met weinig.
Hbeez schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:15:
[...]

300k koopsom is erg laag in verhouding tot de vraagprijs van 400k, maar de 400k zal dan ook wel niet helemaal realistisch zijn, het stond ook al 2 jaar te koop. Heb je enig idee wat de woning waard is, heb je een indicatie van een taxateur/aankoopmakelaar die de lokale markt goed kent?
We dienen er nog een locale taxateur doorheen te halen vanwege de hypotheek, dus hier kom ik nog wel even op terug.

De geruchtenmachine van het dorp geeft aan dat het hoger was getaxeerd dan de vraagprijs. Gezien de ligging en hoeveelheid grond is dit mogelijk, maar we zullen het binnenkort vanzelf zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Timple op 01-09-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 15:59
Timple schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:34:
[...]

Omdat als we waren gaan onderhandelen was ik bang dat het de scheve kant op zou gaan. Voor elke 20k die zij zakken kunnen we een tegenbod doen van 4k hoger (gemiddeld). En als je dit kunstje 5x wil doen zet dat misschien wat kwaad bloed. Ze willen je namelijk tegemoet komen maar zelf kom je met weinig.
Dat is precies de reden dat ik meteen een eindbod heb gedaan. Vraagprijs was 200k en ik wou niet meer betalen dan 185k als je dan gaat onderhandelen met gelijke stappen zou ik moeten beginnen bij 170k. Dan weet ik zeker dat de verkoper had gezegd. Kom maar met een normaal bod. En nu werd mijn bod in overweging genomen. Niet geaccepteerd helaas maar ik kreeg in elk geval een antwoord.

Jouw geval is nog iets extremer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Timple schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:34:
[...]

[...]

We dienen er nog een locale taxateur doorheen te halen vanwege de hypotheek, dus hier kom ik nog wel even op terug.

De geruchtenmachine van het dorp geeft aan dat het hoger was getaxeerd dan de vraagprijs. Gezien de ligging en hoeveelheid grond is dit mogelijk, maar we zullen het binnenkort vanzelf zien.
Als het hoger getaxeerd was dan de vraagprijs dan is het nogal stom dat de verkoper dat niet officieel genoemd heeft als extra verkoopargument lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Wij hebben er voor gekozen om de waarborgsom zelf over te maken uit ons vermogen, en geen bankgarantie te laten stellen. Na overdracht van de woning, stort de notaris dan direct de waarborgsom weer terug (of wat daar van over is nadat de hypotheek, het geld van de bank, en de overige zaken zijn verrekend)?

Heeft iemand er al ervaring mee hoe lang dat ongeveer duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06 09:46
Valorian schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:19:
[...]
Als het hoger getaxeerd was dan de vraagprijs dan is het nogal stom dat de verkoper dat niet officieel genoemd heeft als extra verkoopargument lijkt me.
Als het hoger getaxeerd was dan de vraagprijs en niemand de vraagprijs wil bieden, is die taxatie blijkbaar niet (meer) reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 23-05 08:22
Ik weet niet of mijn post in dit topic hoort, maar het heeft wel te maken met ons gekochte huis.
Mijn vriendin en ik gaan samen met de wethouder a.s. donderdag de eerste steen leggen bij ons huis (rijtjeswoning in een project van 21 huizen).
Nu mogen wij wat in de tijdscapsule doen die in de eerste steen gaat. Dus ik dacht meteen aan een USB stick met allerlei dingen erop.
Maar nu de vraag: wat moet er op de USB stick?

Ik heb op dit moment het volgende erop staan:
- Documenten (denk daarbij aan contracten)
- Documenten huis (Aannemingsovereenkomst, brochure, optielijst, koopcontract, ontwerp akte, etc)
- Foto's bouw (tot nu toe)
- Foto's woonplaats (wat mooie foto's van onze woonplaats)
- Websites (op een paar sites op ctrl + s gedrukt en in deze map geplaatst: nu.nl, nos.nl, tweakers.net, imdb top 250)

Hebben jullie nog tips om op de usb stick te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolz22
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 16:42
Een nieuwbouwwoning wordt vrij op naam aangeboden. Dit houdt in dat de notaris/kadasterkosten van de levering en de eventuele overdrachtsbelasting (bij nieuwbouw trouwens meestal alleen omzetbelasting) voor rekening van de verkoper zijn. De verkoper bepaalt ook de notaris. Hoe zit het met de hypotheekakte? Als de koper voor de financiering van de aankoop een hypotheek nodig heeft, dan komen de kosten daarvan voor zijn rekening. Dat snap ik, maar kan de hypotheekakte ook worden verzorgd door een andere notaris? Of moet dit tegelijk met de levering plaatsvinden en dient dit dus dezelfde notaris van de verkoper te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 19:47
Archiebald schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:50:
Ik weet niet of mijn post in dit topic hoort, maar het heeft wel te maken met ons gekochte huis.
Mijn vriendin en ik gaan samen met de wethouder a.s. donderdag de eerste steen leggen bij ons huis (rijtjeswoning in een project van 21 huizen).
Nu mogen wij wat in de tijdscapsule doen die in de eerste steen gaat. Dus ik dacht meteen aan een USB stick met allerlei dingen erop.

- Documenten huis (Aannemingsovereenkomst, brochure, optielijst, koopcontract, ontwerp akte, etc)
- Websites (op een paar sites op ctrl + s gedrukt en in deze map geplaatst: nu.nl, nos.nl, tweakers.net, imdb top 250)

Fotos van jullie samen? Weerbericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Weet je zeker dat we over XX jaar nog steeds USB-sticks kunnen uitlezen? Als 'men' in de jaren-60 het idee zou hebben gehad om ponskaartjes in zo'n capsure te stoppen, zou het nu nog een hels karwei worden om die uit te lezen denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
naitsoezn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:56:
[...]

Weet je zeker dat we over XX jaar nog steeds USB-sticks kunnen uitlezen? Als 'men' in de jaren-60 het idee zou hebben gehad om ponskaartjes in zo'n capsure te stoppen, zou het nu nog een hels karwei worden om die uit te lezen denk ik :P
Dat weet ik niet zeker, maar ik verwacht het wel.
Mijn gedachten nu is dat mochten ze het over 100 jaar terugvinden en willen bekijken, ze de apparatuur uit een museum moeten halen.
Mocht dat niet kunnen, dan hebben ze dan een idee van hoe wij nu data kunnen opslaan.

Mocht het nodig zijn, dan kunnen wij (als mensen) nu nog wel die ponskaartjes uitlezen lijkt mij.
Basekid schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:55:
[...]

Fotos van jullie samen? Weerbericht?
Thnx! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Archiebald op 01-09-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Archiebald schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:50:

Download van de krant van die dag in pdf formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
ATS schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:13:
[...]

Download van de krant van die dag in pdf formaat?
BPD gaat volgens mij al de krant van die dag in de capsule doen, samen met wat (munt)geld. Maar ik heb nog 13GB vrij op de USB stick, dus ik denk dat ik er gewoon 1 op ga zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Schrijf even op welke technologie je op dit moment blij van wordt, enchoe je verwacht dat zich dat in 20 jaar ontwikkelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:22
Archiebald schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:17:
[...]

BPD gaat volgens mij al de krant van die dag in de capsule doen, samen met wat (munt)geld. Maar ik heb nog 13GB vrij op de USB stick, dus ik denk dat ik er gewoon 1 op ga zetten. :P
Ik vind dat filmpje uit de vorige eeuw waarop mensen naar 'mobiele telefoons' worden gevraagd erg grappig...

Maar over 100 jaar zal alles nog steeds op het internet aanwezig zijn, tenminste hetgeen dat belangrijk genoeg was. Geen idee wat boeiend genoeg is, meestal is het alleen leuk als het 'persoonlijke' herinneringen zijn voor over bijv. 50 jaar. leuk om iets van jezelf terug te vinden (tekening) of bijvoorbeeld van je ouders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
tweakerdennis schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:29:
[...]

Ik vind dat filmpje uit de vorige eeuw waarop mensen naar 'mobiele telefoons' worden gevraagd erg grappig...

Maar over 100 jaar zal alles nog steeds op het internet aanwezig zijn, tenminste hetgeen dat belangrijk genoeg was. Geen idee wat boeiend genoeg is, meestal is het alleen leuk als het 'persoonlijke' herinneringen zijn voor over bijv. 50 jaar. leuk om iets van jezelf terug te vinden (tekening) of bijvoorbeeld van je ouders...
Dat is wel leuk om erop te zetten ja!
Is dat de gemiddelde "leeftijd" van een huis dan, 50 jaar? Ik dacht zelf meer in de richting van 100 jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:58

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

coolz22 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:48:
Een nieuwbouwwoning wordt vrij op naam aangeboden. Dit houdt in dat de notaris/kadasterkosten van de levering en de eventuele overdrachtsbelasting (bij nieuwbouw trouwens meestal alleen omzetbelasting) voor rekening van de verkoper zijn. De verkoper bepaalt ook de notaris. Hoe zit het met de hypotheekakte? Als de koper voor de financiering van de aankoop een hypotheek nodig heeft, dan komen de kosten daarvan voor zijn rekening. Dat snap ik, maar kan de hypotheekakte ook worden verzorgd door een andere notaris? Of moet dit tegelijk met de levering plaatsvinden en dient dit dus dezelfde notaris van de verkoper te zijn?
Ik ben dit dus ook aan het uitzoeken momenteel omdat ik een bestaande woning die vrij op naam wordt aangeboden op het oog heb.

Wat ik dus heb begrepen: De hypotheek is je eigen zaak, dus alle kosten incl notaris zijn je eigen kosten. Maar je mag met de verkoper samen naar de zelfde notaris gaan als de verkoper dat wilt. Beide partijen kunnen dan kosten besparen (50/50 ofzo). Maar de verkoper mag ook zelf een ander uit kiezen, in dat geval moet je voor je hypotheek akte zelf een notaris opzoeken (en betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zal over vijftig jaar wel gesloopt worden om plaats te maken voor iets nieuws. Gok dat de tijdcapsule tezamen met het puin zo de grote container in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Misschien ook wel leuk: een actuele wereldkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Seriph schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:55:
[...]

Dat is precies de reden dat ik meteen een eindbod heb gedaan. Vraagprijs was 200k en ik wou niet meer betalen dan 185k als je dan gaat onderhandelen met gelijke stappen zou ik moeten beginnen bij 170k. Dan weet ik zeker dat de verkoper had gezegd. Kom maar met een normaal bod. En nu werd mijn bod in overweging genomen. Niet geaccepteerd helaas maar ik kreeg in elk geval een antwoord.

Jouw geval is nog iets extremer.
Deze situatie komt inderdaad overeen.

"170k mag niet? Dan bied ik 180k en gaan we onderhandelen tot 185, kijk zelf maar hoe je dit communiceerd naar de verkopers". Komt uiteindelijk natuurlijk op hetzelfde neer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWin

DaWin

beep boop

DaWin schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:49:
Max bedrag is inderdaad wat wij ook hebben gedaan, en dat is (in dit geval) toch de vraagprijs. Dus, gisteren de knoop doorgehakt en de vraagprijs geboden. Die 5k die we er eigenlijk uit wilden onderhandelen is jammer, maar gaat ons niet de das omdoen Dan maar een wat minder fancy badkamer :p
Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gisteren telefoontje gekregen van de makelaar, dat hij het gevoel had dat er toch onderhandelingsruimte was. Wat heeft hij gedaan: de verkoper ons bod gepresenteerd als 160k. Daarop heeft de verkoper gezegd dat hij met het verschil delen (dus 162.5K) kan leven. Oftewel: de (verkopende!) makelaar heeft voor ons nog 2.5k eraf weten te halen :D.

Beetje apart wel, want eigenlijk snijdt hij zich in zijn eigen vingers. Kan te maken hebben dat de vrouw en hij vroeger samen op de basisschool hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:02
Direct de vraagprijs bieden is bij een minder populair huis nooit een goed idee. Waarschijnlijk had je ook wel iets lager kunnen bieden. Direct 10K bij op (en dus vr.prijs) bieden komt bij de verkoper binnen van, kassaaaaa. De verkoper wil het waarschijnlijk graag kwijt (staat leeg zo te zien), dus misschien is hij wel bereid 5k te zakken naar 160.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Tsurany schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:50:
Zal over vijftig jaar wel gesloopt worden om plaats te maken voor iets nieuws. Gok dat de tijdcapsule tezamen met het puin zo de grote container in gaat.
Hmm, ik weet van één wijk hier in de stad dat die er al staat vanaf 1910. En dat is geen eens in de binnenstad.
Wij gaan wel in een koopwoning wonen, dat is wel wat anders dan een huurwoning van de woning corporatie.. Achja, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Valorian schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:50:
Misschien ook wel leuk: een actuele wereldkaart.
Dat is ook wel een leuke :D
Allerdaagse dingen zijn wel leuk om er op te zetten. Zo heb ik ook de arbeidsovereenkomst die ik met mijn werkgever heb erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Kurkentrekker schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:26:
Wij hebben er voor gekozen om de waarborgsom zelf over te maken uit ons vermogen, en geen bankgarantie te laten stellen. Na overdracht van de woning, stort de notaris dan direct de waarborgsom weer terug (of wat daar van over is nadat de hypotheek, het geld van de bank, en de overige zaken zijn verrekend)?

Bij ons duurde het 1 werkdag voordat de notaris het restant op onze rekening stortte, dus de dag na de overdracht stond het op onze rekening. Indien je twijfelt, bel even de notaris, die kan je het antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

DaWin schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:37:
[...]
Oftewel: de (verkopende!) makelaar heeft voor ons nog 2.5k eraf weten te halen :D.

Beetje apart wel, want eigenlijk snijdt hij zich in zijn eigen vingers. Kan te maken hebben dat de vrouw en hij vroeger samen op de basisschool hebben gezeten.
of dat de makelaar +/- 1% courtage krijgt over de verkoopprijs en 2500,- van de prijs af voor hem maar 25,- euro minder courtage betekend maar wel een verkocht huis... :)

Niet echt fijn voor de verkopers maar dit gebeurt wel vaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
thejoker80 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:44:
[...]

of dat de makelaar +/- 1% courtage krijgt over de verkoopprijs en 2500,- van de prijs af voor hem maar 25,- euro minder courtage betekend maar wel een verkocht huis... :)

Niet echt fijn voor de verkopers maar dit gebeurt wel vaker...
Uiteraard, een makelaar heeft er belang bij dat een huis zo snel mogelijk verkoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Paar dagen ligt eraan hoe snel de notaris en banken zijn.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Mag ik je vragen waarom je hiervoor hebt gekozen? Ik zit in dezelfde situatie en vraag mij af wat 'verstandiger' is!
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.