Timple schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:15:
Beste tweakers,
Mijn vriendin en ik hebben een huis op het oog met veel grond. Echter op het huis zijn best nog wel wat punten aan te merken die natuurlijk niet op de website stonden.
- Bijvoorbeeld wat tegenvallers:
Houten dek onder woonkamer, houten dek onder gehele eerste verdieping, donkere keuken - Ook achterstallig onderhoud:
Huis is verwaarloosd, dus echt alles heeft een lik verf nodig en moet opnieuw gestuct worden. En de makelaar zag ook wel in dat een nieuwe badkamer nodig was. Plus de keuken heeft geen apparatuur. - Vergelijkend warenonderzoek:
Voor iets minder geld (vraagprijs) hebben we meer dan dubbel zoveel grond (wel minder huis)
Voor 75% van dit geld hebben we een perfect onderhouden huis met acceptabel veel grond (drukkere straat, willen we daarom niet)
Nu willen we in onderhandeling komen met deze mensen. De vraag is dus eigenlijk, wanneer ga je deze argumenten gebruiken?
- We schrijven alle gebreken op (waslijst) en doen een laag bod
- We gooien het eerst op dat het huis niet marktconform is en doen een laag bod. Dan krijgen we een tegenbod en geven we de tegenvallers aan waardoor het huis voor ons niet zoveel waard is
Als laatste optie gooien we dan de slechte staat van het huis in de strijd. - Anders nl.
Bij optie 2) lopen we natuurlijk het risico dat ze ons sowieso niet serieus nemen. Bij 1) hebben we de tweede keer geen reden meer om de prijs lager te willen.
Iemand ervaring hier mee of goede ideeën hier over?
Bedankt voor alle hulp hier.
Uiteindelijk hebben we genoeg van de vraagprijs afgekregen (van 400k naar 300k) dat er nog wat financien overblijven voor het opknappen
We zijn samen met de makelaar en een bouwkundig ingenieur nogmaals door het huis gelopen. Hierbij heeft de makelaar zelf ook nogmaals kunnen zien dat er veel onderhoud nodig was. Zelf had ik namelijk niet het idee dat hij er in anderhalf jaar tijd vaak was geweest.
We begonnen met een bod van 250k. Dus de makelaar reageerde natuurlijk meteen van: "Dan houdt het hier voor ons op, daar ga ik bij de verkopers niet mee aankomen." Toen ik vroeg waarmee we wel konden aankomen zei hij dat we echt niet onder de 280 / 290 hoefden te beginnen. Hij snapte zelf ook wel dat wij aan het proberen waren om onder de 350 te komen.
Een uurtje later terug gebeld en al onze kaarten op tafel gelegd. Bod van 280 gedaan en gezegd dat we tot de 300k konden gaan.
Dag erop werden we terug gebeld dat 300k was geaccepteerd

. Ik had zeker nog wat getouwtrek verwacht, maar we zijn dan toch duidelijk genoeg geweest naar de makelaar. Ik vermoed dat deze gewoon goed ingezien heeft waar ieders grenzen lagen.
Ik denk dat dit de belangrijkste factoren waren:
- Huis stond al lang te koop
- We waren bereid ook echt weg te lopen van het huis
- Veel informatie ingewonnen van vrienden / familie / collegas en tweakers

Zelf kom je namelijk niet op het idee om zo extreem laag in te zetten. Maar zoals een vriendin al zei: Voor je eerste bod moet je je schamen