Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.094 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:13
Ik neem aan dat barticus hiervoor gekozen heeft om de kosten van een bankgarantie uit te sparen. Bovendien gaat er tegenwoordig vaak een deel eigen vermogen in een huis zitten, dit kan van gelijke orde zijn als de waarborgsom van 10%. Het makkelijkst is dan om de waarborgsom/eigen vermogen vast bij de notaris neer te leggen. Als er na de overdracht een bedrag over blijft krijg je dit weer retour.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Geronimoos schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:45:
Ik neem aan dat barticus hiervoor gekozen heeft om de kosten van een bankgarantie uit te sparen. Bovendien gaat er tegenwoordig vaak een deel eigen vermogen in een huis zitten, dit kan van gelijke orde zijn als de waarborgsom van 10%. Het makkelijkst is dan om de waarborgsom/eigen vermogen vast bij de notaris neer te leggen. Als er na de overdracht een bedrag over blijft krijg je dit weer retour.
Top, puur financiële redenen dus. Zelf denken wij er ook na om een bedrag van 65000 in het huis te stoppen, zodat de hypotheek laag uitvalt. Neem aan dat we dan alleen de waarborgsom (10% van koopsom) aan notaris over maken en niet direct die 65000? Aangezien je zegt dat het wordt verrekend en het het makkelijkst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
Klopt, zo gaan wij het ook doen. Volgende week de eerste 10% overmaken, de rest voor de overdracht op 16nov.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
tweakerdennis schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:26:
[...]

Mag ik je vragen waarom je hiervoor hebt gekozen? Ik zit in dezelfde situatie en vraag mij af wat 'verstandiger' is!
Simpele keuze, ik heb het toch op de bank staan, en de bank rekent er geld voor om een bankgarantie te stellen. Die 250,- die ik dan weer bespaar geef ik wel aan iets anders uit :)

Plus dat ik natuurlijk ook wel naar de risico's heb gekeken. Bankgarantie is redelijk risicoloos, echter de notaris lijkt me ook wel een solide partij die ik kan vertrouwen om een paar weken een grote som geld in bewaring te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door Kurkentrekker op 03-09-2015 08:31 ]

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vergeet niet dat als je eigen geld gebruikt het ook (minder) geld kost!
Ookal is de rente laag, het kost je ±1% rente voor de periode bij de notaris.
Soms betalen notarissen de gemiste rente inkomsten nog terug, maar meestal niet.

Dus eigen geld is ook niet helemaal gratis.

En die 250 euro is aftrekbaar (of is via wat geschuif met cijfertjes) aftrekbaar te maken door je FA.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

*O*

Jeuh, we kregen een brief van de projectontwikkelaar dat ze 1 van de opschortende voorwaarden hebben laten vervallen (de 70% verkocht regeling) en dat ze met de bouw gaan beginnen in wk 45

Gaat nu opeens in een sneltreinvaart

Strava

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 22:00
Wij staan ook op het punt om een nog nieuw te bouwen woning aan te schaffen. We hebben voor onszelf al een lijstje opgesteld wat we aan meerwerk willen laten realiseren. Zit hier nog ruimte in voor onderhandeling qua prijs? Zijn er daarnaast nog zaken waar we echt rekening mee dienen te houden m.b.t. de koopovereenkomst?

• Geronimoos
netfast schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:17:
Vergeet niet dat als je eigen geld gebruikt het ook (minder) geld kost!
Ookal is de rente laag, het kost je ±1% rente voor de periode bij de notaris.
Soms betalen notarissen de gemiste rente inkomsten nog terug, maar meestal niet.

Dus eigen geld is ook niet helemaal gratis..

En die 250 euro is aftrekbaar (of is via wat geschuif met cijfertjes) aftrekbaar te maken door je FA.
Klopt, maar bij een huis van 300k hebben we het over 25euro renteverlies per maand :) das toch al gauw goedkoper dan een bankgarantie.

/edit correctie 'per maand'

[ Voor 4% gewijzigd door Geronimoos op 03-09-2015 19:48 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45
Bank garantie is meestal voor 10% en je betaald daarover 1% aan kosten. in het geval van 3 ton dus 300 euro, na aftrek belasting voordeel in het gunstigste geval dus net iets minder dan 150 euro.

Knappe jongen als jij zoveel rente pakt over 30k in 3 maanden tijd... 1% in 3 maanden is +- 4% per jaar. de gemiddelde spaarrekening doet nog geen 1% denk ik.

Als je de vermogensbelasting van 1,8% kunt ontwijken door deze garantie (peil datum 31/12) is het natuurlijk sowieso een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:12

Proc

Grand Admiral

vhal schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:09:
*O*

Jeuh, we kregen een brief van de projectontwikkelaar dat ze 1 van de opschortende voorwaarden hebben laten vervallen (de 70% verkocht regeling) en dat ze met de bouw gaan beginnen in wk 45

Gaat nu opeens in een sneltreinvaart
Gefeliciteerd; het gaat inderdaad ineens snel.
Denk je dat fase 3 voor week 45 nog in de verkoop gaat?

[ Voor 29% gewijzigd door Proc op 05-09-2015 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Proc schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 03:15:
[...]

Gefeliciteerd; het gaat inderdaad ineens snel.
Denk je dat fase 3 voor week 45 nog in de verkoop gaat?
Geen idee, al denk ik van wel. Heb je ook een huis gekocht van hetzelfde project daar je het over fase 3 hebt? :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc

Proc

Grand Admiral

vhal schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 06:01:
[...]

Geen idee, al denk ik van wel. Heb je ook een huis gekocht van hetzelfde project daar je het over fase 3 hebt? :)
Yep ;)

ik heb je een DM gestuurd; daar even verder?

[ Voor 43% gewijzigd door Proc op 06-09-2015 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Proc schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:27:
[...]

Yep ;)
ik ging er vanuit dat je tetteroo bedoelde
grappig :)

idd, welk bouwnummer heb jij?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 21:57
Wie wil er met me mee denken:

Ik heb m'n oog laten vallen op een interessante woning die te koop staat voor 200k. De woning is zeker niet nieuw, en er moet nog het een en ander aan gebeuren. Zo zal er o.a. een nieuwe keuken in moeten. Verreweg de grootste klus is echter het plaatsen en vooral verplaatsen van de badkamer.

Nou hebben we van de buurvrouw van deze woning gehoord, dat, wanneer de woning niet op korte termijn verkocht wordt, deze op 11 november geveild gaat worden.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring in het kopen van woningen op een veiling. Of, is het slimmer om de woning nu te kopen, voordat deze geveild wordt? Men zegt dat een woning bij veiling maar weinig oplevert. Wat zou in zo'n geval een goed bod zijn? De makelaar laat aan alle kanten doorschemeren dat er ruimte op de prijs zit. Je merkt dat ze er graag vanaf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10
Bij een veiling moet je al onvoorwaardelijke financiering hebben. Waarom niet een finaal bod neerleggen van 160k. Take it or auction it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc

Proc

Grand Admiral

JJvdM schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:32:

Ik heb m'n oog laten vallen op een interessante woning die te koop staat voor 200k. De woning is zeker niet nieuw, en er moet nog het een en ander aan gebeuren. Zo zal er o.a. een nieuwe keuken in moeten. Verreweg de grootste klus is echter het plaatsen en vooral verplaatsen van de badkamer.

Nou hebben we van de buurvrouw van deze woning gehoord, dat, wanneer de woning niet op korte termijn verkocht wordt, deze op 11 november geveild gaat worden.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring in het kopen van woningen op een veiling. Of, is het slimmer om de woning nu te kopen, voordat deze geveild wordt? Men zegt dat een woning bij veiling maar weinig oplevert. Wat zou in zo'n geval een goed bod zijn? De makelaar laat aan alle kanten doorschemeren dat er ruimte op de prijs zit. Je merkt dat ze er graag vanaf willen.
Als ik het zo lees, zit er voor ca. 10.000 euro kosten aan (en misschien wel meer). Is de vraagprijs die nu wordt gevraagd marktconform?

Als het een vraagprijs is die (enigzins) in lijn is met prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt; 0,95 * 200K vraagprijs = 190K is waarschijnlijk de prijs die ze willen.

Executiewaarde van die wensprijs is 0,85 * 190K = 161.500 euro. Dat zou de prijs zijn die ze dan waarschijnlijk als ondergrens zouden hanteren als het een marktconforme vraagprijs zou zijn (met 5% opslag tbv onderhandeling; dus ze zouden dan waarschijnlijk een bod van 169.500 afgerond 169K als richtprijs aanhouden).

Je zou in dit geval kunnen overwegen een prijs van 162.000 te bieden, en als je het echt heel graag wilt, stijgen tot 169.000.

[ Voor 7% gewijzigd door Proc op 05-09-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor 10k een keuken vervangen, een badkamer afbreken en ergens anders een badkamer maken en inrichten? Da's een mooie prijs zou ik zeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:23

Epsilon

JJvdM schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:32:

Wat rik11 al aangeeft: Je hebt (vaak) onvoorwaardelijke financiering nodig. Dit is _niet_ bij elke veiling zo! bekijk de voorwaarden van het veilinghuis in de buurt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Epsilon op 29-09-2015 12:41 . Reden: Typo's, zinsbouw etc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 21:57
Heren, hartelijk dank. Dit zijn reacties waar ik wat mee kan. Meedoen aan de veiling is dus vrijwel onmogelijk als particulier, en een bod van rond de 160/165 is precies wat ik zelf in gedachten had. Top!

Ik zal het de komende dagen overwegen. Nogmaals, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:11
Is het iemand gelukt om structurele schenkingen dus jaarlijks de €5K mee te laten tellen voor je hypotheek? Ga uit van nee maar ben benieuwd. Heb eens een gesprek gehad maar daar werd vertelt dat de bank dit niet als inkomen ziet. Ook al ontvang je het al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:25:
Is het iemand gelukt om structurele schenkingen dus jaarlijks de €5K mee te laten tellen voor je hypotheek? Ga uit van nee maar ben benieuwd. Heb eens een gesprek gehad maar daar werd vertelt dat de bank dit niet als inkomen ziet. Ook al ontvang je het al jaren.
Je bedoelt om die 5k als inkomen te laten tellen om zo een hogere hypotheek te krijgen? Zou het bizar vinden als dit meegeteld zou worden tbh.... Maar misschien kun je beter een andere manier verzinnen om die 5k te overbruggen; verschil tussen wel of niet meetellen kan niet groot zijn ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
naitsoezn schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:30:
[...]

Je bedoelt om die 5k als inkomen te laten tellen om zo een hogere hypotheek te krijgen? Zou het bizar vinden als dit meegeteld zou worden tbh.... Maar misschien kun je beter een andere manier verzinnen om die 5k te overbruggen; verschil tussen wel of niet meetellen kan niet groot zijn ;)
Speelt nog niks concreet maar vroeg het mij af. Dit inkomen is stabiel dan een werkgever :) Vroeg het mij af of je dit ooit als inkomen zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:33:
[...]
Dit inkomen is stabiel dan een werkgever :)
Kan ik me haast niet voorstellen ;)

Edit: Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet persoonlijk. Maar een schenking bestaat altijd bij de gratie van de schenker. Als jij bij wijze van spreken een keer niet op een verjaardag komt, kun je die schenking vaarwel zeggen. Een salaris is echt wel iets stabieler ;)

[ Voor 40% gewijzigd door naitsoezn op 06-09-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
naitsoezn schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:34:
[...]

Kan ik me haast niet voorstellen ;)
Bedoel dit niet zo letterlijk maar bij een werkgever kan je makkelijk ontslagen worden. De schenking zie ik niet zo snel stoppen. Maar het bij je inkomen opstellen is dus niet mogelijk, kan ik goed begrijpen hoor maar vroeg het mij af.

Maar volkomen logisch ook wat je zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 06-09-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:36:
[...]
Maar het bij je inkomen opstellen is dus niet mogelijk, kan ik goed begrijpen hoor maar vroeg het mij af.
Ik zeg alleen dat ik het bizar zou vinden als het wel zou kunnen, omdat het voor jou misschien wel heel stabiel mag lijken, een bank heeft daar natuurlijk geen boodschap aan. Een salaris kun je contractueel afdwingen, en als je ooit ontslagen wordt, heb je weer kans op een nieuwe baan met salaris. Gaat allemaal niet echt op voor een schenking volgens mij... Maar misschien dat de financieel experts hier daar een andere mening over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ja eens, als ik dit zo lees kan je het niet mee rekenen als inkomen en ook wel logisch.

Als het bij iemand gelukt is ben ik wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ik zou zeggen, verdiep je eens in een familiebank.... Kan nog wel eens interessant zijn misschien!
Is erg vaak voorbij gekomen al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Zou het helpen om de schenking notarieel vast te leggen als jaarlijkse schenking?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-06 22:01
Ga er inderdaad maar niet vanuit

Ik ben naast mijn 40 vaste werkuren per week, ook nog aan het werk bij de brandweer (avond,nacht en weekenden)
Ondanks dat je hier ook een vaste vergoeding krijgt, mag ik daar ook niets van meefinancieren

Opzich prima, is een leuk extraatje per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Meestal mag je 4.5x je salaris lenen, om en nabij. Die 5k schenking zou dus ongeveer een extra hypotheek van 22.500 euro zijn. (Ik weet het: vrij kort door de bocht, maar wel deze orde grootte.)

Is het dan niet verstandig dan even met de gever te praten om dit anders op te lossen, zeker gezien je nog steeds grotere schenkingen mag doen als het voor een huis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Misschien kan iemand me hiermee helpen:

Afgelopen zaterdag wederom een huis bezichtigd, leuk huis met behoorlijk wat werk
Ook een bod uitgebracht waar ik waarschijnlijk nog wel over terug gebeld wordt, zal wel te laag zijn, maar de vraagprijs is ook gewoon belachelijk te noemen :F

Maar tijdens de bezichtiging hadden we het nog over de tuin, de kavel van het huis had namelijk oorspronkelijk een L-vorm
Nou is er in het verleden een stuk tuin aan de buren 'gegeven', dat is verder geen probleem aangezien het al een behoorlijke tuin is, maar als ik op de kadaster kaarten kijk staan deze nog volgens oude situatie

Kan ik hier nog problemen mee krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/Kadaster_zpsxvz3rdxi.jpg

Bovenste plaatje is wat het kadaster aangeeft
Onderste plaatje is wat het op het moment is - blauw is de buren, rood is het huis waar ik had gekeken

Kavel is alsnog een 330 m2 groot, dus dat is het probleem verder niet, maar het moet wel in de boekwerken kloppen natuurlijk :)
Oorspronkelijk geloof ik 380 m2 groot, dus 50m2 aan de buren 'gegeven'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wanneer is dat gebeurd? Ik heb wel eens gelezen dat er een soort gewoonterecht ontstaat na een x aantal jaren. De waarde van x weet ik niet, maar wel redelijk hoog (ergens rond de 20?) staat mij bij. Ik zou het zeker goed uitzoeken voor je hier mee door gaat! En mocht je zover komen, dan zou ik denk ik met de buren gaan praten om de situatie te formaliseren. Laat ze die grond maar van je kopen en dat vastleggen bij het kadaster, of de grond van je pachten met een goede overeenkomst. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je het niet vertrouwd kun je gewoon aan de verkopers vragen of ze het bij het kadaster in orde willen maken. Zitten vast wel kosten aan, daar kun je eventueel nog over onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Dat heb ik dus meteen aan de makelaar gevraagd, maar die wist niets van enige papieren af (Hobbybob was op vakantie, als je niet kan klussen, doe het dan ook niet :+ )
De woning is ook al heel oud, dus kan natuurlijk al in een ver verleden zijn gebeurd, alleen zou het kadaster dan toch het een en ander ervan moeten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het lastige is dat de bank weinig zekerheid heeft over wat er gebeurt met schenkbelasting (en daarmee de hoogte van jouw netto-schenking), en de duur van de overeenkomst. Als die schenking vast ligt in een overeenkomst, dan zou je misschien nog een eindje kunnen komen, maar ook dan kan het nooit als salaris tellen. Bij salaris heb je namelijk ook nog de component van de ww-afdracht (en dus weer meer zekerheid), pensioenopbouw (nog meer zekerheid op lange termijn), en andere zaken die het voor de bank net iets aantrekkelijker maken om op salaris af te gaan dan op een schenking.

Of gaat het hier over een zo'n prijs van de postcodeloterij waarbij je 30 jaar lang, 5k per maand netto krijgt? Want in dat geval is het wel aantrekkelijk om de voorwaarden eens uit te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

ATS schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:37:
Zou het helpen om de schenking notarieel vast te leggen als jaarlijkse schenking?
Lees je in op "familiebank", dat is voor iedereen interessanter dan schenken, tenzij je op de korte termijn sterfgevallen verwacht.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Milmoor schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:50:
[...]

Lees je in op "familiebank", dat is voor iedereen interessanter dan schenken, tenzij je op de korte termijn sterfgevallen verwacht.
Waarom moet ik me inlezen? Ik heb al zo'n regeling. De vraagsteller vroeg of er een manier zou zijn om een jaarlijkse schenking als inkomen te zien, en ik deed daarop een suggestie. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Kurkentrekker schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:06:
[...]

Het lastige is dat de bank weinig zekerheid heeft over wat er gebeurt met schenkbelasting (en daarmee de hoogte van jouw netto-schenking), en de duur van de overeenkomst. Als die schenking vast ligt in een overeenkomst, dan zou je misschien nog een eindje kunnen komen, maar ook dan kan het nooit als salaris tellen. Bij salaris heb je namelijk ook nog de component van de ww-afdracht (en dus weer meer zekerheid), pensioenopbouw (nog meer zekerheid op lange termijn), en andere zaken die het voor de bank net iets aantrekkelijker maken om op salaris af te gaan dan op een schenking.

Of gaat het hier over een zo'n prijs van de postcodeloterij waarbij je 30 jaar lang, 5k per maand netto krijgt? Want in dat geval is het wel aantrekkelijk om de voorwaarden eens uit te zoeken ;)
True! Dacht misschien heb ik straks een last van €950,- en dan -€450,- blijft er weinig over. Of een hypotheek van €1250 en dan een maandelijke schenking is het goed te betalen. Ach ja, eerst maar is een jaartje sparen en dan is praten met een FA. Kon een naar geleden iets van 260K krijgen dus daar moet jenook genoeg van kunnen kopen.

Huur van €950 dwingt je wel eerder naar het zoeken van een leuk huisje. Verder goeie tip van de familie bank.

[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 07-09-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58
Vraagje, stel ik koop een woning voor 240.000 euro. nhg geeft max woning 231.132.
taxatiewaarde 240000.

Stel ik spreek af dat ik het onroerend goed koop voor die 231.132 en de rest betaal als roerend goed, is het dan mogelijk om NHG te krijgen of is dit soort van creatief boekhouden en is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 16:23

Epsilon

Zo ver ik dat weet mag dat, maar niet zo maar. Het bedrag voor roerende zaken moet overeen komen met de waarde er van. Niet alleen voor NHG, maar ook voor de belasting: je ontloopt namelijk overdrachtsbelasting.

Dus als je dat doet: zorg dat de roerende zaken genoeg waarden hebben, hè bedrag moet je kunnen verdedigen. Wanneer er bijvoorbeeld een houten vloer in de huiskamer ligt die zwevend gelegd is, kan het bijvoorbeeld opschieten. Laat dit vastleggen in een apparte overeenkomst en specificeer hoe de roerden zaken zijn opgebouwd in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 18:26
FabianGTI schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:46:
Dat heb ik dus meteen aan de makelaar gevraagd, maar die wist niets van enige papieren af (Hobbybob was op vakantie, als je niet kan klussen, doe het dan ook niet :+ )
De woning is ook al heel oud, dus kan natuurlijk al in een ver verleden zijn gebeurd, alleen zou het kadaster dan toch het een en ander ervan moeten weten
Waarom zou je hier problemen mee kunnen krijgen? Als je het zelf al prima vind dat de buren die grond hebben en mogen houden dan lijkt het niet dat er problemen kunnen ontstaan. Tenminste, ik kan geen situatie bedenken waarin er een conflict kan ontstaan over het stuk grond anders dan wanneer jij dit zou willen claimen (en je geeft aan dat dat niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Valorian schreef op maandag 07 september 2015 @ 23:07:
[...]

Waarom zou je hier problemen mee kunnen krijgen? Als je het zelf al prima vind dat de buren die grond hebben en mogen houden dan lijkt het niet dat er problemen kunnen ontstaan. Tenminste, ik kan geen situatie bedenken waarin er een conflict kan ontstaan over het stuk grond anders dan wanneer jij dit zou willen claimen (en je geeft aan dat dat niet het geval is).
Nou dat was dus de vraag, geen idee of daar afspraken aan verbonden zijn
Als bijvoorbeeld de buurman op die grond en of andere olie lekkende hobbyproject neerzet waardoor de bodem verontreinigd raakt, wie is er dan in dat geval verantwoordelijk? ;)
Natuurlijk komen dat soort dingen gelukkig niet vaak voor, maar liever voorkomen dan genezen natuurlijk

Mogelijk is dat al zo lang geleden, dat het allemaal verjaard is

En inderdaad, mocht er een koop zijn, wens ik ze veel plezier met die tuin, veel tuin = veel onderhoud :P
Eerst maar eens afwachten, tot op heden nog niets gehoord van de makelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Ik kan er wel een paar bedenken. Wat als je weer wil verkopen? Veel mensen zitten niet te wachten op een juridisch onduidelijke situatie. Wat als de grond vervuild blijkt te zijn (hetzij door de huidige gebruikers, hetzij door een vorige gebruiker)? Hoe zit het met je belastingen? Formeel heb je meer grond dan je gebruikt, het lijkt me dat dat impact heeft op je WOZ waarde en dus op je te betalen belastingen. Materiaal voor conflicten genoeg, en ik zou dit rechtgezet willen hebben hetzij door de buren de grond te laten kopen, hetzij door de grond zelf weer in gebruik te nemen, hetzij door de buren de grond langjarig te laten pachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 17:05
[...]

nog 1: je koopt een huis+perceel van 1000, maar krijgt een huis+perceel van 500 ... Doe je dat met alles? Betalen voor een kilo gehakt terwijl je een pond krijgt etc? Waarom dan wel bij je huis? Grond is geld waard :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:06
Hoeveelheid grond bepaald mee de waarde van het huis he...
Als je een huis koopt op 3a of 5a... is nogal een verschil.

En zoals eerder aangehaald, voor je het koopt moet je weten wie effectief eigenaar is van de grond en hoe het wettelijk is.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Komt het vaak voor dat er telefonisch, zonder bezichtiging, woningen gekocht worden? Vandaag werd op Funda een woning geplaatst, ik vanmorgen vroeg bellen voor een afspraak deze middag. Wordt er even later teruggebeld dat de woning verkocht is! En inderdaad, Funda geeft dat nu ook aan.

Dit heb ik al eerder gezien met zo'n zelfde woning (volgens mij zijn het huurwoningen die nu de verkoop in gaan). Ik was bij die vorige woning dezelfde avond al even rondom gelopen om te kijken of het echt wel wat voor mij is, om dan de volgende ochtend te zien dat de woning verkocht was (okee, onder voorbehoud, net als nu).

Maar hoe kan een normaal mens nu kans maken op zo'n woning, alleen maar door het dus ongezien te kopen? En wat zijn de risico's als je op die manier koopt? Of zijn er manieren om op die manier te kopen met niet al te veel risico's?
Of is deze manier van huizen kopen helemaal niet gebruikelijk?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Kan van alles zijn. Ik zie regelmatig woningen van Funda verdwijnen om ze vervolgens een dag later weer 'bovenaan' te zien staan. Daarnaast is mijn ervaring dat niet iedere woning-te-koop op Funda staat.

Maar het kan inderdaad ook een 'shut up and take my money' situatie zijn maar dan nog is 1 dag wel erg snel (ik twijfel of het überhaupt kan)

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 08-09-2015 11:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
yodeluxe schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:47:
Komt het vaak voor dat er telefonisch, zonder bezichtiging, woningen gekocht worden? Vandaag werd op Funda een woning geplaatst, ik vanmorgen vroeg bellen voor een afspraak deze middag. Wordt er even later teruggebeld dat de woning verkocht is! En inderdaad, Funda geeft dat nu ook aan.

Dit heb ik al eerder gezien met zo'n zelfde woning (volgens mij zijn het huurwoningen die nu de verkoop in gaan). Ik was bij die vorige woning dezelfde avond al even rondom gelopen om te kijken of het echt wel wat voor mij is, om dan de volgende ochtend te zien dat de woning verkocht was (okee, onder voorbehoud, net als nu).

Maar hoe kan een normaal mens nu kans maken op zo'n woning, alleen maar door het dus ongezien te kopen? En wat zijn de risico's als je op die manier koopt? Of zijn er manieren om op die manier te kopen met niet al te veel risico's?
Vaak wordt dan de dag van te voren de woning al aangegeven bij diverse aankoopmakelaars, dus die kunnen dan nét wat eerder hun slag slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mijn zus heeft vorig jaar ook zo'n soort woning gekocht. Kwestie van contact opnemen met de woningbouw. Ze heeft al bekeken voordat hij formeel in de verkoop ging, en gekocht op het moment dat hij dat inderdaad kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22

Kijk is op JAAP bij dezelfde woning. Het zou zo maar kunnen dat hij even 2 dagen van Funda is afgehaald en dan er weer is opgezet. De woning zou dus al een tijd in de verkoop hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Even melden hier....

Ik heb een interessante casus momenteel.
Ik woon in een woning die figuurlijk onder water staat. Ik heb het 9,5 jaar geleden gekocht voor 152.000 en volgens de stelling van 2 makelaars moet het mogelijk zijn er 155.000 voor te krijgen in de huidige markt.
Echter heb ik er destijds ook een bouwdepot bijgenomen om een aantal fikse noodzakelijke verbouwingen te doen. Volledig opnieuw stucken, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuw elektra, etc.
Feitelijk momenteel niet van belang.

Ik heb al jaren in mijn hoofd dat verhuizen redelijk kansloos zou zijn. Echter ben ik ook getrouwd en heeft de liefde van mijn leven haar oog op een huisje laten vallen. En ik ben het met haar eens, prachtig huisje. Een mooie upgrade van wat we nu hebben met nog een paar extraatjes in de directe omgeving die het mogelijk maken om er slapeloze nachten van te gaan krijgen.

We hebben wat foto's gezien van binnen. Het huis is van een ouder stel dat al een paar jaar hypotheek vrij woont. Wat die mensen blijkbaar allemaal doen is eerst op vakantie en vervolgens opknappen. Op de keuken na is alles vernieuwd. Zij gaan verhuizen, mei 2016 naar een nieuwbouw woning. En ze gaan het te koop zetten. Omdat mijn vrouw via via had begrepen dat ze gingen verkopen, heeft ze direct contact gezocht met die mensen. Hun makelaar heeft me terug gebeld en deze week nog gaan we kijken.

Contact met de bank gezocht en wonder boven wonder moet het allemaal kunnen. Mits we ons huis niet weggeven en zij iets van hun vraagprijs afhalen, kan het financieel.
Echter, zij moeten wel akkoord gaan met een voorbehoud verkoop eigen woning (de zgn no-risk optie van het NVM) van onze kant en het liefste ons nog wat exclusiviteit geven. Hoe meer, hoe beter.

Oftewel, als koper een waardeloze positie. Die mensen hebben tijd zat om het onderste uit de kan te halen. De huizen in hun wijk gaan gemiddeld binnen 2 maanden weer als verkocht van de markt, als ze er al op komen. En ze hebben het geld waarschijnlijk "niet nodig", gezien het feit dat ze toch hypotheek vrij bent.

Komt er nog eens bij dat ik nog een doorlopend krediet heb lopen... ergo feitelijk geen spaargeld.
Vorige week een oriënterend gesprek bij de Rabobank gehad.... geen probleem zegt die jongen. Want zo en zo kun je het toch binnen je hypotheek houden.
En ik weet toch gewoon niet meer hoe hij dat nou deed.
Zal vast een trucje met de koopsom geweest zijn...

Bah. Morgen eerst maar eens gaan bezichtigen, misschien valt het aan de binnenkant wel enorm tegen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
FabianGTI schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:57:
[...]

Vaak wordt dan de dag van te voren de woning al aangegeven bij diverse aankoopmakelaars, dus die kunnen dan nét wat eerder hun slag slaan
Ik hoop niet dat dat het geval is, de extra kosten van een aankoopmakelaar (met misschien wel een risico dat die uiteindelijk toch niet op tijd kan toeslaan) zie ik niet echt zitten.
Ferio schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:52:
[...]

Kijk is op JAAP bij dezelfde woning. Het zou zo maar kunnen dat hij even 2 dagen van Funda is afgehaald en dan er weer is opgezet. De woning zou dus al een tijd in de verkoop hebben gestaan.
Deze woning is echt pas vandaag te koop gezet. Het gaat blijkbaar erg hard, niet zo vreemd als je ziet wat een ruimte je krijgt.
ATS schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:50:
[...]

Mijn zus heeft vorig jaar ook zo'n soort woning gekocht. Kwestie van contact opnemen met de woningbouw. Ze heeft al bekeken voordat hij formeel in de verkoop ging, en gekocht op het moment dat hij dat inderdaad kwam.
Dat lijkt nog het meest waarschijnlijk. Ik had me al wel een paar weken geleden aangemeld bij de woningbouwvereniging, maar of ik heb een fout gemaakt daarbij, of zij hebben me niet goed ingeschreven. Ik wilde er al achteraan gaan, maar de ervaring van je zus is toch wel een goede. Ik hoop dat het bij deze woningbouw ook zo gaat. Nog maar een keer het formulier invullen dus!

In ieder geval dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
yodeluxe schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:18:
[...]

Deze woning is echt pas vandaag te koop gezet. Het gaat blijkbaar erg hard, niet zo vreemd als je ziet wat een ruimte je krijgt.
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig welke woning het dan was.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Ferio schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:39:
[...]

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig welke woning het dan was.. :)
Het is een eengezinswoning in de Randstad, geen doorzon woonkamer (6x5,5m, persoonlijk vind ik dat prettiger dan een lange smalle woonkamer), 4 slaapkamers waarvan 1 een balkon heeft en 1 een (11m2) terras, grote zolder. Woonoppervlak zo'n 120m2, inhoud 350m3, tuin van 55m2. Gebouwd eind jaren 70 en gewoon een gasaansluiting (ik wil absoluut geen stadsverwarming). En dat voor nog geen 180k. 1 nadeel: erfpachtgrond :( Wel voor nog 50 jaar afgekocht, maar ik zou dan direct willen kijken om daar eigen grond van te maken.

Welke buurt het precies is, laat ik wel weten als ik zo'n huis te pakken heb weten te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

avotar schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:00:
Even melden hier....

Komt er nog eens bij dat ik nog een doorlopend krediet heb lopen... ergo feitelijk geen spaargeld.
Vorige week een oriënterend gesprek bij de Rabobank gehad.... geen probleem zegt die jongen. Want zo en zo kun je het toch binnen je hypotheek houden.
En ik weet toch gewoon niet meer hoe hij dat nou deed.
Zal vast een trucje met de koopsom geweest zijn...

Bah. Morgen eerst maar eens gaan bezichtigen, misschien valt het aan de binnenkant wel enorm tegen.
Dus de rabo beweert dat je een nieuwe woning kan kopen, een onderwater situatie kan meenemen en een krediet weg kan poetsen zonder eigen geld ?

Zo ken ik ze weer.......

en dat allemaal ook nog onder NHG of dat nou weer net niet ?

Je kan, mits de LTI dat toelaat, de restschuld meenemen. Ook als de LTI dit toelaat je krediet laten bestaan maar dan ook nog > 103% lenen, wat haast zal moeten omdat je anders een gat hebt in de begroting van de nieuwe woning is wettelijk onwenselijk. Het kan inderdaad dat ze daar weer gaan knutselen om die 103% over een eventuele hoger taxatiewaarde te beoordelen of onder het mom van energiebesparing (met open begroting....) naar 106% gaan zonder bonnen. NHG kan je in dat geval niet krijgen op een eerlijke manier.

Ik hoor wel vaker dat het nog gebeurd op deze manier maar het is echt een zeer bedenkelijke omweg die in geval van NHG je dekking in gevaar kan brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 08-09-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44
Wat denken de mensen hier van een woonlastenverzekering? Wel/niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Basekid schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:35:
Heb het zelf niet, maar zit er ook aan te denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Basekid schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:35:
Heb je hem nodig ? komt je netto besteedbaar inkomen onder je gewenste inkomen als je arbeidsongeschikt raakt of werkeloos ? maw kom jij / je gezin nog rond van het lagere inkomen ?

zoniet dan heb je hem feitelijk nodig omdat je gewenst benodigd inkomen hoger is dan wat je krijgt vanuit de bestaande regelingen (of wat je wellicht door eigen vermogen kan / wil opvangen)

enkel op die manier is het rationeel te benaderen. dus vraag je adviseur naar deze berekening (of maak hem zelf natuurlijk)

dan kan je er altijd nog voor kiezen het niet te doen als de voorwaarden of premie je niet aanstaan maar weet je wel waar je aan toe bent.

feitelijk geldt dit ook voor de situatie bij overlijden. Mijn uitgangspositie is dat je altijd naar netto besteedbaar inkomen moet kijken, de wettelijke normen zijn vaak veel te algemeen

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 08-09-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ja tja, momenteel ben ik alleen dus als mijn inkomen wegvalt dan heb ik niks anders. Aan de andere kant heb ik een vast contract bij een overheidsinstantie met best goede voorwaarden.

Dus aan de ene kant, ja, andere kant mm nee. Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Basekid schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:15:
Ja tja, momenteel ben ik alleen dus als mijn inkomen wegvalt dan heb ik niks anders. Aan de andere kant heb ik een vast contract bij een overheidsinstantie met best goede voorwaarden.

Dus aan de ene kant, ja, andere kant mm nee. Lastig!
als je ambtenaar bent wat zou kunnen als ik dit zo lees kan je collectief bij loyalis voor een redelijke premie al een goede dekking afsluiten die je aanvult tot 70% vanaf 35% arbeidsongeschikt (vaak bekend als ipap)

of je daarboven nog wat nodig hebt is dus weer rekenen.

soms is een adviseur best handig toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ray schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:10:
[...]

als je ambtenaar bent wat zou kunnen als ik dit zo lees kan je collectief bij loyalis voor een redelijke premie al een goede dekking afsluiten die je aanvult tot 70% vanaf 35% arbeidsongeschikt (vaak bekend als ipap)

of je daarboven nog wat nodig hebt is dus weer rekenen.

soms is een adviseur best handig toch :9
Ah dat van Loyalis wist ik niet :)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ray schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:34:
[...]

Dus de rabo beweert dat je een nieuwe woning kan kopen, een onderwater situatie kan meenemen en een krediet weg kan poetsen zonder eigen geld ?

Zo ken ik ze weer.......

en dat allemaal ook nog onder NHG of dat nou weer net niet ?

Je kan, mits de LTI dat toelaat, de restschuld meenemen. Ook als de LTI dit toelaat je krediet laten bestaan maar dan ook nog > 103% lenen, wat haast zal moeten omdat je anders een gat hebt in de begroting van de nieuwe woning is wettelijk onwenselijk. Het kan inderdaad dat ze daar weer gaan knutselen om die 103% over een eventuele hoger taxatiewaarde te beoordelen of onder het mom van energiebesparing (met open begroting....) naar 106% gaan zonder bonnen. NHG kan je in dat geval niet krijgen op een eerlijke manier.

Ik hoor wel vaker dat het nog gebeurd op deze manier maar het is echt een zeer bedenkelijke omweg die in geval van NHG je dekking in gevaar kan brengen.
Juist..... zo zat het.
Och weet je, rommelen maakt me niet zo heel veel uit om eerlijk te zijn.
Kijkend naar de maandlasten zit daar de bottleneck niet.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

avotar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 06:09:
[...]

Juist..... zo zat het.
Tja er zijn diverse gevallen waarbij we als adviseur ook wel van mening zijn dat de werkelijke lasten die voorkomen uit een hogere LTI prima passen bij de klant

Echter hebben we ook een wetgever die daar regels voor heeft gemaakt.

Nou wil ik geen moraalridder spelen maar juist het omzeilen van dergelijke regels heeft mede voor de puinhoop in de financiële wereld gezorgd.

Daarnaast heb je, zoals gezegd, in het geval van NHG een zeer grote kans dat je geen dekking hebt en mocht je de pech hebben in die situatie te komen is nog maar de vraag of je 'dat rommelen maakt me niet uit' dan nog net zo ziet.

wel een mooi praktijk voorbeeld overigens waar de klant gewoon als doel het huis heeft en eigenlijk de regelgeving als beperking ervaart ipv bescherming.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30

Kju

Nou Ray, hoe lang denk je voor we weer 850k kunnen lenen zonder loonstrook? :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 17:05
Kju, wat is er mis met mijn mooie blauwe ogen? Je vetrouwt me die 850K toch wel toe?? :D :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-hier stond iets-

[ Voor 90% gewijzigd door Ray op 09-09-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
avotar schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:00:
Ik heb een interessante casus momenteel.
Ik woon in een woning die figuurlijk onder water staat. Ik heb het 9,5 jaar geleden gekocht voor 152.000 en volgens de stelling van 2 makelaars moet het mogelijk zijn er 155.000 voor te krijgen in de huidige markt.
Echter heb ik er destijds ook een bouwdepot bijgenomen om een aantal fikse noodzakelijke verbouwingen te doen. Volledig opnieuw stucken, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuw elektra, etc.
Feitelijk momenteel niet van belang.
Je hebt dus 10 jaar geleden gekocht voor €152k, zeg €160 gefinancieert + €10k bouwdepot dus een totale hypotheek van €170k.

Nu 10 jaar later zou je €155k voor de woning kunnen krijgen en is dat nog een "groot" probleem. Blijkbaar heb je dus minder dan €15k afgelost (minder dan 10% van de toenmalige woningwaarde) in 10 jaar tijd (of had je een veel hoger bouwdepot).

In mijn ogen had je met zo'n situatie toen geen huis moeten willen kopen en zou ik dat nu nog niet doen.
avotar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 06:09:
[...]
Juist..... zo zat het.
Door deze houding en alleen kijken naar de maandlasten heb je nu een "interessante casus". Als je zo verder gaat blijft het allemaal moeilijk. Doe jezelf een plezier (voor de toekomst) en probeer eerst eens €10k bij elkaar te sparen voor je weer €10k extra leent.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Hij heeft er een nieuwe badkamer, keuken, stucwerk, electra en meer mee gefinancierd. Zou me niets verbazen als dat bouwdepot zelfs 30k of meer is en dus een hypotheek van 190k.

Overigens ben ik van mening dat het eigenlijk relatief weinig uitmaakt of je nu een restschuld bij huis A of huis B hebt. De absolute waarde van de restschuld zal er niet anders door worden (k.k. even buiten beschouwing gelaten). Indien je een duurder huis koopt is de restschuld relatief gezien zelfs kleiner, dus je zou zelfs verwachten dat geldverstrekkers dit interessanter zouden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Bockelaar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:52:
Kju, wat is er mis met mijn mooie blauwe ogen? Je vetrouwt me die 850K toch wel toe?? :D :D
Ik ga daar serieus op reageren:
Ray merkte in een eerdere post heel terecht op "Zo ken ik ze weer....... " Ik kon het niet laten om flink te grinniken toen ik dat las. Ik vind/vond het ontzettend onverantwoord dat mensen met een eigen verklaring zo veel geld konden lenen. De wijze waarop de consument nu betutteld word qua financieringen (voor mijn gevoel van het ene naar het andere uitsterste) vind ik vaak ook veel te ver gaan. Maar uiteindelijk is er eigenlijk niets veranderd, per saldo word nog steeds verkocht wat voor de bank het beste is.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 09-09-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@greencap maar als er daarnaast geen eigen geld is om een deel van die KK te betalen en ook nog een extra lening loopt lijkt het dat er meer geld uitgaat dan er binnen komt (dit is even kort door de bocht op basis van de informatie in dit topic)
Om dan nog weer meer te willen gaan lenen, zelfs als je denkt dat het betaalbaar is, gaat wellicht wat te ver.

Ik zie regelmatig dergelijke wensen. Mensen willen verhuizen maar komen nu maandelijks al amper uit. Maandlast nieuwe woning is 'maar 100 euro meer' > "Ja maar die heb je niet" > dan gaan wel wel bezuinigingen" maar waarop dan ? en ga je dat ook echt doen ?

dat is het gat tussen de gedragscode die soms gewoon voor de werkelijke situatie veel te hoog uit komt. Dan nog boven deze norm willen lenen is vaak helemaal onwenselijk

edit. opeens zat er een stukje van Kju tussen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 09-09-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Voor mensen die in Utrecht gaan wonen is deze site wellicht interessant:

http://utrecht.buurtmonitor.nl

Hier kun je tot op sub-wijkniveau enorm veel statistieken bekijken, zowel over huizenprijzen e.d. als over koop/huur verhoudingen, criminaliteit, aantal mensen met bijstand, etc etc. Doordat er een database van een flink aantal jaar is opgebouwd kun je afleiden of bepaalde zaken in grote lijnen 'in de lift' zitten of juist slechter gaan. Uiteraard moet je zorgvuldig zijn met het trekken van conclusies uit statistieken, en vooral ook gewoon zelf in een wijk kijken hoe de sfeer is, maar wellicht heeft iemand er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

assje schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:08:
[...]

Je hebt dus 10 jaar geleden gekocht voor €152k, zeg €160 gefinancieert + €10k bouwdepot dus een totale hypotheek van €170k.

Nu 10 jaar later zou je €155k voor de woning kunnen krijgen en is dat nog een "groot" probleem. Blijkbaar heb je dus minder dan €15k afgelost (minder dan 10% van de toenmalige woningwaarde) in 10 jaar tijd (of had je een veel hoger bouwdepot).

In mijn ogen had je met zo'n situatie toen geen huis moeten willen kopen en zou ik dat nu nog niet doen.

[...]
Eigenlijk was ik verder niet van plan dit te duiden, maar ik zal het toch doen.
Vergis je niet in de tijdsgeest van 10 jaar terug.
Ik was toen een erg hippe ICT consultant bij een groot Consultancy concern dat steeds beter ging. Ik heb destijds een spaarhypotheek genomen met inderdaad een groter bouwdepot dan je nu schetst. De destijds zeer scherpe rente van 4,1% voor 30 jaar vast gezet.
Ik wist wat ik toen kon dragen en het zou allemaal maar makkelijker worden. Mijn lasten wijzigen niet bij deze hypotheek.

Daarbij zakte de huizenmarkt in die tijd wat in, maar dat was tijdelijk. Tenminste, dat dacht men toen.

Nee, ik ben het totaal niet met je eens over toen. Sterker nog, met de kennis van nu zou ik het weer doen (misschien alleen 1 of 2 dingen anders, maar dat terzijde).
Zou ik het nu moeten doen?

Tja, ik denk er iets anders over.....
Greencap schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:04:
Hij heeft er een nieuwe badkamer, keuken, stucwerk, electra en meer mee gefinancierd. Zou me niets verbazen als dat bouwdepot zelfs 30k of meer is en dus een hypotheek van 190k.
Iets lager, maar je hypotheek bedrag klopt als je KK meerekent.
assje schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:08:

Door deze houding en alleen kijken naar de maandlasten heb je nu een "interessante casus". Als je zo verder gaat blijft het allemaal moeilijk. Doe jezelf een plezier (voor de toekomst) en probeer eerst eens €10k bij elkaar te sparen voor je weer €10k extra leent.
Inmiddels hebben we het huis ook daadwerkelijk van de binnenkant gezien.
Hallo reality check.

Ik ga nog wel even sparen.

[ Voor 13% gewijzigd door avotar op 09-09-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Sparen is natuurlijk nooit verkeerd, maar laat je ook niet ontmoedigen :). Het kan financieel gezien best een interessante beslissing zijn om nu te kopen i.p.v. over een paar jaar. Stel dat je je k.k. nu zelf kan betalen en een huisje vind waar je verder niets aan hoeft te doen (of iig niet meer dan aan je huidige huis), dan zie ik niet in waarom je eerst een paar jaar moet sparen. Ook kunnen zaken als energieverbruik meespelen (stel je gaat van klasse G naar klasse A o.i.d.). Je woonlasten zijn zo veel meer dan alleen je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Greencap schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:10:
Sparen is natuurlijk nooit verkeerd, maar laat je ook niet ontmoedigen :). Het kan financieel gezien best een interessante beslissing zijn om nu te kopen i.p.v. over een paar jaar. Stel dat je je k.k. nu zelf kan betalen en een huisje vind waar je verder niets aan hoeft te doen (of iig niet meer dan aan je huidige huis), dan zie ik niet in waarom je eerst een paar jaar moet sparen. Ook kunnen zaken als energieverbruik meespelen (stel je gaat van klasse G naar klasse A o.i.d.). Je woonlasten zijn zo veel meer dan alleen je hypotheek.
Het is niet eens een financiële overweging. Tenminste, dat plaatje moet uiteraard kloppen.
De kinderen zijn nu op een leeftijd dat je ze kan verhuizen zonder dat dat grote impact heeft, ze zouden grotere kamers krijgen, groenere omgeving en ik ben op een leeftijd dat ik nog hypotheekvrij zou zijn tegen mijn pensioen (als dat überhaupt nog bestaat natuurlijk over 30 jaar :+ )

Maar goed, we zitten in een goed huis. We hoeven niet per se.
En het huis is ondanks de omgeving aan de binnenkant niet wat we ons ervan voorstellen.

Dan niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:06
avotar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:35:
[...]

Maar goed, we zitten in een goed huis. We hoeven niet per se.
En het huis is ondanks de omgeving aan de binnenkant niet wat we ons ervan voorstellen.

Dan niet. :X
Of goedkoper krijgen...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Hoeft niet hier te gelden maar goed nadenken op huizenjacht is voor velen toch echt heel moeilijk. Ik zie zo vaak dat mensen het toch net wel doen. Maar dan ruzie krijgen thuis omdat het financieel achteraf toch wel een stuk krapper is geworden, soms een extra baan nodig is, de luxe die men gewend was niet meer kan, de vakanties wat soberder moeten, je maar moet wachten tot je favoriete game in de budgetbak ligt. Het huis betalen, natuurlijk kunnen ze dat gewoon, maar kijk wel even verder naar de impact die het heeft, zelfs al zit je ruim binnen 4 keer je jaarinkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 09-09-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Die mensen wonen hypotheek vrij en willen er pas mei komend jaar uit.
De huizen daar zijn heel snel weg. Ze hebben de luxe om te wachten en te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Hmpf, afgelopen zaterdag een bod gedaan op een woning, tot op heden nog steeds niets gehoord
Morgen maar eens erachter aan bellen wat de bedoeling is :/

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:41:
Voor mensen die in Utrecht gaan wonen is deze site wellicht interessant:

http://utrecht.buurtmonitor.nl

Hier kun je tot op sub-wijkniveau enorm veel statistieken bekijken, zowel over huizenprijzen e.d. als over koop/huur verhoudingen, criminaliteit, aantal mensen met bijstand, etc etc. Doordat er een database van een flink aantal jaar is opgebouwd kun je afleiden of bepaalde zaken in grote lijnen 'in de lift' zitten of juist slechter gaan. Uiteraard moet je zorgvuldig zijn met het trekken van conclusies uit statistieken, en vooral ook gewoon zelf in een wijk kijken hoe de sfeer is, maar wellicht heeft iemand er iets aan.
En niet alleen voor Utrecht. http://leiden.buurtmonitor.nl werkt bijvoorbeeld ook, ondanks dat Leiden niet staat genoemd op de hoofdpagina van buurtmonitor

• President
  • Nu online
Van welke voordelen kan je genieten bij wen nieuw huis? Daarmee bedoel ik kortingen op energie leveranciers, etc. Zo kon je destijds vrijblijvend offerte bij mediamarkt laten opmaken en dan een tegoedbon krijgen van een energie leverancier?

Internet/tv uiteraard uitzoeken..

Overdracht is eind december, dan staat het huis dit jaar op mijn naam (30dec) terwijl ik ook nog tot 15 januari in andere woonplaats ingeschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Die buurtmonitor heeft toffe info maar is wel echt een ellende om goed te gebruiken zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 13:11
Wij zitten met een redelijk unieke situatie en ik hoop heel erg dat hier iemand wat advies over kan geven.

We kopen een huis dat half afgebouwd is. Lang verhaal, maar de koper is plotseling naar het buitenland verhuisd en wij kopen dit over. Dit huis wordt niet conform de voorwaarden voor NHG gebouwd. De volgende constructie wordt bedacht om hier alsnog aanspraak op te kunnen maken:

We laten het huis afbouwen met variabele hypotheek zonder NHG met een totale koopsom (zowel huidige deel als aanneemsom) van € 230.500. Het is eigenlijk enkele duizenden meer, maar met de aannemer wordt het geregeld om zo te doen. Het lijkt me dat dit wel vaker gebeurt. De hypotheek zal dan ongeveer € 236.000 zijn ivm notariskosten e.d.

Er is dan een taxatie nodig om financiering te krijgen, maar dit lijkt me geen problemen op te leveren en is meer formaliteit. Deze zal wel aanmerkelijk hoger uitvallen dan koopsom. Wanneer het huis af is, laten we een 'verbouwing' doen, zoals tuinaanleg. We laten dan een nieuwe verplichte taxatie doen en vragen hypotheek aan voor € 500 meer, zodat we onder de gestelde NHG-grenzen blijven. Aangezien de NHG-regels voor nieuwbouw niet meer gelden, komen we hier dan wel voor in aanmerking.

Een en ander is besproken met de hypotheekadviseur. Hij kan alleen geen 100% garantie geven natuurlijk, maar zoals nu regel- en wetgeving zijn mag dit werd aangegeven. Mocht dit alsnog niet kunnen, dan is het mogelijk dat we onder 90% financiering van waarde woning zitten waardoor we nog wel korting op de rente hebben.

Ziet iemand nog beren op de weg wat betreft deze constructie, of zijn er nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Zo, net een afspraak gemaakt voor een eerste bezichtiging.
Na gisteren een telefonisch gesprek met de bank te hebben gehad over de mogelijkheden in verband met de starterslening(1e koopwoning) besloten om de verkoopmakelaar te bellen.
Over 2 weken mag ik nu een (op Funda en van buiten) mooi uitziende woning bezichtigen in de buurt van Hoogezand.

Omdat dit mijn eerste bezichtiging ooit is, heeft iemand nog tips? Ik wil sowieso goed naar de staat van onderoud kijken(zou goed moeten zijn, huis in kwestie heeft 2 jaar geleden o.a. een nieuw dak gekregen)
Dit wordt de eerste bezichtiging, als het huis bevalt neem ik later iemand van een bouwbedrijf mee voor de tweede bezichtiging.

[ Voor 10% gewijzigd door darkkingll op 11-09-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
De eerste keer gewoon lekker kijken naar het huis zelf en niet (alleen) naar het onderhoud. Juist vooral kijken of je eerste gevoel goed is en of je je er zelf al ziet wonen. Als je dan nog steeds geïnteresseerd bent kan je een 2e bezichtiging plannen (en dan is het verstandig iemand met ervaring mee te nemen) om de staat van onderhoud te beoordelen.

Als je dan nog steeds geïnteresseerd bent dan kan je een bod doen onder voorbehoud van technische keuring met een max. bedrag (van zeg 5000 euro). Indien het rapport van de bouwtechnische keuring dan een hoger bedrag noemt aan kosten dan wat je hebt opgegeven, dan kan je de koop ontbinden (of vragen aan de verkopers om dat op hun kosten te repareren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
darkkingll schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:14:
Na gisteren een telefonisch gesprek met de bank te hebben gehad over de mogelijkheden in verband met de starterslening(1e koopwoning) besloten om de verkoopmakelaar te bellen.
Over 2 weken mag ik nu een (op Funda en van buiten) mooi uitziende woning bezichtigen in de buurt van Hoogezand.

Omdat dit mijn eerste bezichtiging ooit is, heeft iemand nog tips? Ik wil sowieso goed naar de staat van onderoud kijken(zou goed moeten zijn, huis in kwestie heeft 2 jaar geleden o.a. een nieuw dak gekregen)
Hoe oud is het huis? Daar hangt veel van af. Maar paar voorbeelden:

- Bij een eerste bezichtiging is het goed om je te realiseren dat huizen op (veelal groothoek) foto's vrijwel altijd ruimer lijken. Wees dus niet verbaasd dat een huis in praktijk tegenvalt / kleiner is dan je dacht.
- Probeer een inschatting te maken van of dingen door een vakman gedaan zijn of door een handige (of niet zo handige) persoon zelf. In dat laatste geval heb je een stuk meer kans dat je in de toekomst gekke dingen gaat tegenkomen. Bijvoorbeeld een plafond wat is vervangen zonder dat de elektra is meegepakt, een badkamer die er prima uitziet maar een op een getegeld is op een houten vloer, etc.
- Kijk naar het voegwerk: mist dit op veel plekken dan moet het eigenlijk allemaal uitgeslepen en opnieuw gevoegd, dat is best een karwei/kostenpost. Zitten er ook scheuren in je bakstenen boven deur/raamkozijnen dan betekent dit vaak dat die kozijnen de druk eigenlijk niet aan kunnen en doorgezakt zijn. Dat zie je vaak bij huizen zonder lateien boven die kozijnen.
- Kozijnen zelf is erg belangrijk: rotte kozijnen kan tot hele hoge kosten leiden.
- Ramen: als er geen dubbelglas in zit hou dan rekening met hoge kosten (of leven met enkelglas natuurlijk), want daar moet vaak het hele kozijn voor aangepast worden. Heb je wel dubbelglas? Kijk dan of het schoon is. Zit er condens tussen die je van binnen én buiten niet kan wegvegen? Dan is het raam 100% zeker lek en moet deze vervangen (of je moet het niet erg vinden om een energielek + vies raam te hebben).
- Vloeren: bij houten vloeren: kijk in kruipruimte en ruik ook, vochtig/muf is geen goed teken. Scheve vloer kan betekenen dat alles gewoon alleen wat doorgezakt is in de loop der tijd, maar ook dat er balken rot zijn. In het eerste geval is het vaak goedkoop te fixen, in tweede niet maar als je het weet en er je prijs op afstelt natuurlijk niet perse een afknapper.
- Alle vloeren (en trappen) met zeil/kurk/tegel (niet steen) achtige meuk erop die verlijmd is: hou rekening met mogelijk asbest verwerking. Beste is gewoon om het huis 'kaal' te laten opleveren, dan is het het probleem van de verkoper wat voor zooi hier gebruikt is. Bovendien scheelt het veel gepeuter ;)
- Betonvloeren van eind jaren 60 tot 80? Risico op Kwantaal / Manta vloeren met betonrot. Kleine kans maar wel iets om in je achterhoofd te houden. Google even als je symptomen wilt zien of wanneer en in wat voor huizen dit precies zit.

Verder goed om je te realiseren: huizenmarkt is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. De prijzen lijken weer te stijgen, maar dat is geen garantie dat je net zoals tot een jaar of 10 terug elke 3 tot 5 jaar kan verhuizen met overwaarde. Probeer dus ook te kijken of een huis een plek is waar je langer zou kunnen zitten. Kun je er eventueel een dakkapel op kwijt of niet, is er ruimte voor een uitbouw zonder dat je geen tuin meer over hebt, etc.

En wat betreft wijk: als je een plek niet al goed kent, ga er dan los van je bezichtiging ook een aantal keer langs op minder rustige tijden. 90% van de bezichtigingen is natuurlijk op een werkdag tussen 9 en 17, maar rij ook eens met je fiets door de wijk op vrijdagavond, of zaterdagnacht nadat je uit de kroeg komt, kijk waar de lokale hangjongeren hun hang-out hebben, of er overlast is van scholen/ pleintjes / cafe's of supermarkten (denk aan parkeerproblemen).

Nou ja, just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI

Dit wordt de eerste bezichtiging, als het huis bevalt neem ik later iemand van een bouwbedrijf mee voor de tweede bezichtiging.
Download even de bezichtiging lijst van de VEH site, erg makkelijk om erbij te hebben
Daarop kan je aankruisen hoe groot de kamers zijn, wat voor vloerbedekking, erg makkelijke geheugensteun

Verder, gewoon kijken, niet de enthousiast, niet te deprimerend
Probeer je fantasie te gebruiken of je het huis naar wens kan inrichten

En last but nog least, locatie van de woning, erg belangrijk :)

---------------------

Ik wacht ondertussen nog steeds op reactie van mijn bod wat ik afgelopen zaterdag heb gedaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waarom pas over twee weken?

TIp: ga eerder naar / blijf langer in de buurt, en loop daar eens op je gemak rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

"Ziet iemand nog beren op de weg wat betreft deze constructie, of zijn er nog andere tips?"

@Kluifjes, je constructie kan in de basis gaan werken mits goed uitgevoerd.

echter waarom kan het niet in 1x ?

je valt niet onder NHG nieuwbouw maar wellicht wel onder bouw in eigen beheer. Dit lijkt er verdacht veel op maar werkt net wat anders en als ik je verhaal zo lees verwacht ik dat dit wel kan. NHG norm 2.4 ipv 2.3 om precies te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 11-09-2015 18:50 ]

• President
  • Nu online
*snip* Die vraag heb je donderdag al gesteld en is ook wel een beetje offtopic.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 12-09-2015 19:18 ]

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 15:53
Situatie..
Appartement onder voorbehoud verkocht, dinsdag moet de financiering rond zijn.
Huis waar we nu in wonen staat niet te koop, maar bij stom toeval lopen we toch tegen een huis aan waar we toch wel erg in geïnteresseerd zijn.
Appartement wordt met verlies 'verkocht' per aanstaande 15 oktober.
Opgevangen met eigen geld. Daarna is het spaarpotje aardig leeg. Ons huidige huis, wat dus nog niet te koop staat, heeft overwaarde.
Wat zijn de mogelijkheden om toch dat andere huis te gaan kopen?
Overbruggingshypotheek? Hoe gaat dat precies?

[ Voor 0% gewijzigd door MarkHero op 12-09-2015 21:49 . Reden: Type foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MarkHero schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:35:
Situatie..
Appartement onder voorbehoud verkocht, dinsdag moet de financiering rond zijn.
Huis waar we nu in wonen staat niet te koop, maar bij stom toeval lopen we toch tegen een huis aan waar we toch wel erg in geïnteresseerd zijn.
Appartement wordt met verlies 'verkocht' per aanstaande 15 oktober.
Opgevangen met eigen geld. Daarna is het spaarpotje aardig leeg. Ons huidige huis, wat dus nog niet te koop staat, heeft overwaarde.
Wat zijn de mogelijkheden om toch dat andere huis te gaan kopen?
Overbruggingshypotheek? Hoe gaat dat precies?
Ik zou nog 3x nadenken voor je iets gaat kopen terwijl je je huidige woning nog niet verkocht hebt. Je zou niet de eerste zijn die diep in de problemen komt als dingen net even niet gaan zoals je wilt. Overwaarde 'hebben' is een ding, maar je huis ook echt tegen die waarde verkopen is wel even wat anders. Dat je vervolgens ook nog met een appartement zit wat verkocht moeten worden helpt dan ook niet mee (al lijkt dat dan vanaf dinsdag in ieder geval van je bordje, als je het verlies met eigen geld kan opvangen).

No offense verder hoor, gun je het beste, maar heb in mijn omgeving vaak gezien dat mensen aannames deden over wat hun huis zou gaan opbrengen, iets erbij kochten, vervolgens veel minder kregen voor het andere huis met alle gevolgen van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik zou zeggen: het ligt nogal aan de marge die je op dat huis hebt. Denk je dat je 15k of 100k overwaarde hebt? In het eerste geval kan het nog best wel tegenvallen om die ook te realiseren, in het tweede geval heb je een betere kans om er daadwerkelijk een significant bedrag uit te halen. Let wel op dat je je overwaarde wel weer in je huis moet stoppen wil je recht houden op de volledige renteaftrek. Of dat te verrekenen is met de verlies je appartement zodat je weer een beetje cash vrij kan maken weet ik niet. Dat is namelijk wel zo prettig als je naar een nieuw huis gaat. Verf e.d. Kost ook een hoop geld, en je moet altijd meer doen dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 15:53
Ja het is ook verre van ideaal om nu te gaan verhuizen. Maar soms kom je wat tegen dat je denkt....
Maar iets kopen terwijl je je huis nog niet verkocht hebt tja... Ik zou denk ook niet zomaar mijn huis te koop zetten als ik niks op het oog heb. Overwaarde +/- 25k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:42:
[...]

Ik wacht ondertussen nog steeds op reactie van mijn bod wat ik afgelopen zaterdag heb gedaan :'(
Eindelijk antwoord, helaas niet bepaald zoals ik had verwacht

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door FabianGTI op 14-09-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Valorian schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:36:
[...]

Hoe oud is het huis? Daar hangt veel van af. Maar paar voorbeelden:

- Bij een eerste bezichtiging is het goed om je te realiseren dat huizen op (veelal groothoek) foto's vrijwel altijd ruimer lijken. Wees dus niet verbaasd dat een huis in praktijk tegenvalt / kleiner is dan je dacht.
- Probeer een inschatting te maken van of dingen door een vakman gedaan zijn of door een handige (of niet zo handige) persoon zelf. In dat laatste geval heb je een stuk meer kans dat je in de toekomst gekke dingen gaat tegenkomen. Bijvoorbeeld een plafond wat is vervangen zonder dat de elektra is meegepakt, een badkamer die er prima uitziet maar een op een getegeld is op een houten vloer, etc.
- Kijk naar het voegwerk: mist dit op veel plekken dan moet het eigenlijk allemaal uitgeslepen en opnieuw gevoegd, dat is best een karwei/kostenpost. Zitten er ook scheuren in je bakstenen boven deur/raamkozijnen dan betekent dit vaak dat die kozijnen de druk eigenlijk niet aan kunnen en doorgezakt zijn. Dat zie je vaak bij huizen zonder lateien boven die kozijnen.
- Kozijnen zelf is erg belangrijk: rotte kozijnen kan tot hele hoge kosten leiden.
- Ramen: als er geen dubbelglas in zit hou dan rekening met hoge kosten (of leven met enkelglas natuurlijk), want daar moet vaak het hele kozijn voor aangepast worden. Heb je wel dubbelglas? Kijk dan of het schoon is. Zit er condens tussen die je van binnen én buiten niet kan wegvegen? Dan is het raam 100% zeker lek en moet deze vervangen (of je moet het niet erg vinden om een energielek + vies raam te hebben).
- Vloeren: bij houten vloeren: kijk in kruipruimte en ruik ook, vochtig/muf is geen goed teken. Scheve vloer kan betekenen dat alles gewoon alleen wat doorgezakt is in de loop der tijd, maar ook dat er balken rot zijn. In het eerste geval is het vaak goedkoop te fixen, in tweede niet maar als je het weet en er je prijs op afstelt natuurlijk niet perse een afknapper.
- Alle vloeren (en trappen) met zeil/kurk/tegel (niet steen) achtige meuk erop die verlijmd is: hou rekening met mogelijk asbest verwerking. Beste is gewoon om het huis 'kaal' te laten opleveren, dan is het het probleem van de verkoper wat voor zooi hier gebruikt is. Bovendien scheelt het veel gepeuter ;)
- Betonvloeren van eind jaren 60 tot 80? Risico op Kwantaal / Manta vloeren met betonrot. Kleine kans maar wel iets om in je achterhoofd te houden. Google even als je symptomen wilt zien of wanneer en in wat voor huizen dit precies zit.

Verder goed om je te realiseren: huizenmarkt is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. De prijzen lijken weer te stijgen, maar dat is geen garantie dat je net zoals tot een jaar of 10 terug elke 3 tot 5 jaar kan verhuizen met overwaarde. Probeer dus ook te kijken of een huis een plek is waar je langer zou kunnen zitten. Kun je er eventueel een dakkapel op kwijt of niet, is er ruimte voor een uitbouw zonder dat je geen tuin meer over hebt, etc.

En wat betreft wijk: als je een plek niet al goed kent, ga er dan los van je bezichtiging ook een aantal keer langs op minder rustige tijden. 90% van de bezichtigingen is natuurlijk op een werkdag tussen 9 en 17, maar rij ook eens met je fiets door de wijk op vrijdagavond, of zaterdagnacht nadat je uit de kroeg komt, kijk waar de lokale hangjongeren hun hang-out hebben, of er overlast is van scholen/ pleintjes / cafe's of supermarkten (denk aan parkeerproblemen).

Nou ja, just my two cents.
Bedankt voor de tips.:) Het is een huis van begin jaren 60, dus zal de vloer goed in de gaten houden. Huidige bewoners hebben er vrij veel aan laten doen(o.a. nieuwe, geisoleerde daken) en badkamer etc dus ik verwact dat het huis technisch in goede staat is, maar je weet het maar nooit uiteraard.
Qua grootte, Het huis is nu eigenlijk te groot voor mij(ben alleenstaand) en koop het dus al op de groei. Dat zal dus wel goed komen.

Mijn belangrijkste eisen zijn garage, tuin en dat ik er niet teveel aan hoef te doen(dus nette keuken en badkamer, goede staat van onderhoud)
Dat van de foto´s herkende ik ook al. Ik heb toen 2 huizen van buiten bekeken, ook een ander huis in die buurt, maar die zag er van binnen veel kleiner uit dan op de foto´s.

Fabian, Hopelijk gaan ze dan wel netter in op het 2e bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
darkkingll schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:40:
[...]

Bedankt voor de tips.:) Het is een huis van begin jaren 60, dus zal de vloer goed in de gaten houden. Huidige bewoners hebben er vrij veel aan laten doen(o.a. nieuwe, geisoleerde daken) en badkamer etc dus ik verwact dat het huis technisch in goede staat is, maar je weet het maar nooit uiteraard.
Qua grootte, Het huis is nu eigenlijk te groot voor mij(ben alleenstaand) en koop het dus al op de groei. Dat zal dus wel goed komen.

Mijn belangrijkste eisen zijn garage, tuin en dat ik er niet teveel aan hoef te doen(dus nette keuken en badkamer, goede staat van onderhoud)
Dat van de foto´s herkende ik ook al. Ik heb toen 2 huizen van buiten bekeken, ook een ander huis in die buurt, maar die zag er van binnen veel kleiner uit dan op de foto´s.

Fabian, Hopelijk gaan ze dan wel netter in op het 2e bod.
Hoe zit het met asbest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
FabianGTI schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:37:
[...]

Eindelijk antwoord, helaas niet bepaald zoals ik had verwacht
Het feit dat je een tegenbod krijgt is op zich wel positief hoor. Gewoon je poot stijf houden nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Greencap schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:21:
[...]

Het feit dat je een tegenbod krijgt is op zich wel positief hoor. Gewoon je poot stijf houden nu :)
Zit wat in, al moest ik er wel anderhalve week op wachten

In de tussentijd ook even aan de aankoopmakelaar van m'n ouders gevraagd, die heeft grof geld aan m'n ouders verdiend dus wou wel even helpen :P

Daarvan kregen we het volgende te horen:
Members only:

Seems legit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17:37

Rmg

Stoney3K schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:31:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat die "aanvullende vragen" langs de huisarts moeten en eventueel langs een specialist. Dat gaat niet van vandaag op morgen, daar kunnen weken (soms maanden) overheen gaan.

* Stoney3K is er bang voor dat het even lang duurt als de keuringen van het CBR, dan mogen we het financieringsvoorbehoud nog een half jaar opschuiven.

[...]

Bij ons staat in de koopovereenkomst dat we een aanbod van een geldverstrekker voor bedrag X moeten overleggen, anders zou het financieringsvoorbehoud van kracht zijn.

Kan het echt zo zijn dat een hypotheekverstrekker een offerte voor je opmaakt, jij die accordeert en terug stuurt, en ze alsnog op het allerlaatste moment de stekker eruit trekken?
Tijdje geleden was er nogal wat gedoe met je Hypotheekaanvraag? Nu is je voorbehoud afgelopen toch? Is het allemaal goed gekomen uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 03-06 16:58
Zojuist telefonisch contact met Hypotheek24 gehad dat mijn hypotheekaanvraag bij Hypotrust eindelijk goed is gekeurd. Op 19 juni heb ik het voorlopig koopcontact getekend voor mijn huis met passeerdatum 1 oktober 2015. Koopprijs 158.000 euro, vraagprijs was 175.000 euro maar kwam van 225.000 euro af. Het huis staat dan ook al bijna 5 jaar te koop..

Goed, huis is getaxeerd op 173.000 euro. Ik wilde zelf de volledige kosten koper en 8000 euro inleggen en dus een hypotheek van 150.000 euro. Ik heb gekozen voor lineair aflossen, ik heb niet graag schulden maar voor een huis kopen is zonder schulden op mijn leeftijd praktisch onmogelijk. Ik wil dan ook graag zo snel mogelijk aflossen. 20 jaar rentevast voor 2,74% bij een looptijd van 30 jaar. Mocht ik in de gaten krijgen dat de rentes gaan stijgen dan ga ik streven om in 20 jaar alles af te lossen. Als er niets geks gebeurd (langdurig werkloos, ziek enz.) dan moet dat in principe prima haalbaar zijn.

Maar goed, terug naar Hypotheek24. Het heeft bijna 3 maanden geduurd om af te sluiten. Er zijn best wat dingen misgegaan in de communicatie. Achteraf weinig aan te doen. Ik kreeg er net excuses over aangeboden en gezien de goede afloop voor mij verder ook geen probleem. Let dus wel op als je met Hypotheek24 aan de slag gaat. Het kan een tijd duren en het is verstandig om er zelf kort op te blijven zitten en als je enkele dagen niets hebt gehoord gewoon nog eens bellen. Je wordt wel altijd zeer vriendelijk te woord gestaan en er wordt ook meegedacht, dat zijn dan weer pluspunten. Voor mij als starter zonder schulden / woninghistorie en met ruim genoeg inkomen voor de gekozen hypotheek en ruim genoeg tijd (overdracht kon bij verkoper toch niet voor 1 oktober) geen probleem. Zit je met een meer ingewikkelde casus dan is Hypotheek24 wellicht niet zo'n goed idee. Van te voren heb ik me ook echt goed ingelezen in de hypotheekmaterie en allerlei berekeningen gemaakt, voorwaarden doorgelezen en noem maar op. Ik heb bij een bank een eerste gesprek gehad en alles wat me daar werd verteld was mij al lang bekend, moest mij al inhouden om op sommige punten niet in discussie te gaan maar was gewoon benieuwd wat ze konden betekenen. Die bank is het dus niet geworden ;)

Nu op naar de overdracht. Nog altijd spannend en ik kijk er wel naar uit. Grootste hobbels zijn nu wel weg dus dat gaat verder helemaal goed komen :)
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.