Paar dingen waar ik mijn keuze van zou laten afhangen:
Locatie*:
Amsterdam? Wachten heeft geen zin, als je weet wat je wilt en het kan... doen!
Gemiddeld NL? Hangt van je financiering af (zie verderop)
Krimp? Brutaal zijn! Loop bij 10? interessante huizen binnen en doe dat de komende 3-6 maanden. Bied laag (maar niet asociaal/lachwekkend laag) en kijk welk huis wel en welk niet beweegt. Ga je niet blind staren op een huis dat niet omlaag gaat komen, hoe graag je het ook wilt.
Financiering:
NHG? Het maakt allemaal niks uit, je leent voor een appel & een ei.
Flink spaarsaldo? Zit je rond de 85% LTV dan zou ik zeker even kijken naar een gunstiger rentetarief. Vergeet ook niet de V.o.n. optie, hoewel je woningwaarde iets hoger wordt hoef je de overdrachtsbelasting niet direct te betalen. Kun je misschien net onder de 85% duiken.
Sparen? Als je nu heel hard en fors kunt sparen, dan is het gunstiger om 1 jaar te sparen dan nu te kopen. Zolang je harder kunt sparen dan de woningprijzen stijgen zit je sowieso goed en ga je erop vooruit. Dalen de prijzen nog in de regio... dan gaat het alleen maar harder.
Timing:
Situatie/Kinderen? Als single op je 28ste een woning kopen is misschien niet handig als je uiteindelijk huisje/boompje/beestje wilt. Van single -> vader gebeurd in enkele seconden

Leeftijd? Alle rekenmodellen gaan uit van 30 jaar hypotheek (incl HRA), op je 21ste een hypotheek nemen betekent op je 51ste klaar zijn. Sommige mensen vinden dat ideaal, andere willen dan op hun 30ste toch een grotere woning bij het grotere salaris. Je hebt het meeste lol van zaken als HRA als je een beetje je carrière sprongen hebt gehad. Kopen rond je 30ste (voor 10++ jaar) klinkt meestal heel logisch, tenzij je een totaal andere levensplanning hebt.
*Disclaimer:
Stap niet in de 'yup-trap'. Al die 25-ers die roepen: 'Ik MOET in Amsterdam/Utrecht/Breda/... wonen'. Die verhuizen dan op korte afstand van het centrum (maar er niet in, want dat is onbetaalbaar/onpraktisch) om 3 jaar later erachter te komen dat ze 2x naar het centrum zijn geweest (koningsdag en 5 Mei). En daarna aan kinderen beginnen en dan toch echt die tuin willen
En over die dooie kat... de markt is compleet versplinterd in allerlei verschillende groepen met allemaal een (beetje) eigen dynamiek. Houdt goed de periferie van 'jouw huis' in de gaten (+10km, +/- 10-20%), als het aanbod of vraag verschraalt gaan mensen verder zoeken.
O ja, de 'bodem' van de markt bestaat niet, die wordt namelijk bepaald door de slimste onderhandelaars. Kopen op de bodem betekent ook goed onderhandelen en dat is iets wat nu ook al prima kan. Als je denkt dat de prijs nog 10% omlaag gaat, dan is er niemand die je verbiedt daar naar toe te onderhandelen. Wachten totdat de vraagprijs dat niveau raakt is zinloos, aangezien er dan altijd wel iemand is die voor die tijd een dergelijk bod heeft uitgebracht.
Beetje back on topic:
Wel grappig dat de NVM het
niet ziet zitten als er gestopt wordt met kantoren te bouwen. Leeg laten staan van kantoren die uit de tijd zijn geraakt is veel goedkoper dan ze te moderniseren. Tot zover het 'verduurzamen' van het bestand. Een beetje de
verschroeide aarde tactiek?