Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.736 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
naitsoezn schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:57:
[...]

Voor spaarhypotheken gaat toch een ander rekensommetje op, qua rente? Bij een lagere rente krijg je ook een lagere rente op je spaarsaldo, waardoor je een hoger maandbedrag naar het spaargedeelte moet storten, waardoor all-in-all een lagere rente maar een marginaal effect heeft? Of ben ik in de war met een ander product?

[...]

Je weet dat NHG langzaam weer naar normale bedragen afgebouwd wordt? In juli van dit jaar een verlaging van 20k en in juli 2016 nogmaals zo'n verlaging. :)
Ik denk inderdaad dat je een ander product voor ogen hebt, tenzij ik het zelf compleet mis heb. Ik moet per maand een vast bedrag "aflossen/sparen". Dat gaat in een potje en wordt uiteindelijk gebruik tvoor het aflossen van de hypotheek.
Dit is sinds de start van de hypotheek al hetzelfde bedrag en ik heb de 1e 2 jaar een korting van 1,4 % gehad ( was een actie bij aegon toen ) Maar goed, als ik een ander huis zou kopen zou dat spaargedeelte volgens de hypotheker toch komen te vervallen en zou dat annuiteiten worden.

Waar kan ik het terugvinden dat die NHG threshold omlaag gaat? Daar zei die Hypotheker niks over namelijk. :(

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 04-03-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Leon Zwiers schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:58:
[...]

Waar kan ik het terugvinden dat die NHG threshold omlaag gaat? Daar zei die Hypotheker niks over namelijk. :(
Hier bijvoorbeeld. Op de NHG-site zelf zal het ook wel staan, maar ik krijg een 404 als ik daar op voorwaarden klik :X

Edit: Hier wordt kort de aangekondigde verlaging in 2015 genoemd.

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 04-03-2015 14:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
naitsoezn schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 14:01:
[...]

Hier bijvoorbeeld. Op de NHG-site zelf zal het ook wel staan, maar ik krijg een 404 als ik daar op voorwaarden klik :X

Edit: Hier wordt kort de aangekondigde verlanging in 2015 genoemd.
Damn, is dat even jammer, maar evengoed ontzettend bedankt voor het aankaarten. Dan hoef ik dus me ook niets meer aan te trekken van die 250 k grens, want voor juli 2015 ga ik toch niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
I-V-O schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:45:
"Oja, de bank heeft kunnen zien dat je vrouw een keer eerder getrouwd is geweest en in 2008 gescheiden, of jullie de scheidingspapieren even kunnen doorsturen".. Eh? Nee? Die hebben we niet, moet bij de rechtbank opgevraagd worden.. Om hard te maken dat wij een valide huwelijk hebben (huwelijkse voorwaarden notabene) heb ik een scan van het trouwboekje opgestuurd.
Het gaat er de bank niet om of je wel netjes getrouwd bent, het gaat ze erom dat er geen sprake is van financiële verplichtingen naar de ex-partner. Alimentatie kan aardig drukken op je besteedbaar inkomen...
naitsoezn schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:57:

[...]

Je weet dat NHG langzaam weer naar normale bedragen afgebouwd wordt? In juli van dit jaar een verlaging van 20k en in juli 2016 nogmaals zo'n verlaging. :)
Normale bedragen? Wordt NHG eindelijk afgeschaft dan? Of beperkt tot een kleine groep starters die zoiets echt nodig hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door timag op 04-03-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
NoepZor schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:23:
Ik krijg als het goed is een mix hypotheek met 60% annuiteiten en 40% lineair. Hierdoor betaal ik in het begin heel iets meer, maar blijven de netto maandlasten de gehele looptijd ongeveer gelijk (behoudens een rentewijziging na 10 jaar).
Waarom zou je een stukje lineair erbij doen? Ik heb het ook overwogen en de adviseur heeft eenzelfde berekening laten zien, maar zoals hier eerder is vermeld kun je van elke annuïtaire hypotheek een lineaire maken door extra af te lossen. Andersom gaat niet.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 11:01

bord4kop

maximaal 100KB!

Leon Zwiers schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:53:
Zo, goedemorgen medetweakers.

Een zeer nuttig topic hier waar ik na een pagina of 40 van gelezen te hebben veel wijsheid rijker ben geworden. Nu is de tijd gekomen dat ik jullie ook maar eens een vraag ga stellen want ik kom uit 1 ding nog niet helemaal.

Mijn situatie:
Getrouwd, 2 kinderen, beide vaste baan en nu woonachtig in een koophuis waar een hypotheek op rust van 248.000 ( 148000 spaar, 100000 aflossingsvrij ). hier betaal ik nog exorbitante rentebedragen voor 5,2 en 5,1 %

Nu willen we eigenlijk binnen een jaar ons oude huis te koop gaan zetten en een ander (nieuwer en groter ) huis gaan kopen.

Ik ben eerst een FA gegaan de e.e.a. heeft voorberekend. Komt erop neer dat dit absoluut de goede tijd is om te kopen, onder andere door de lage rente en de lagere huizenprijzen.

Nu ga ik een restschuld overhouden omdat de huizen hier in de straat met dezelfde specificaties ( uitbouw, grotere badkamer en dakkapel ) voor rond de 215.00 verkopen op het moment. Mijn plan was dan ook om dit jaar nog 10.000 euro extra af te lossen van mijn spaarhypotheek om de restschuld lager te krijgen ( zo rond de 10-15k )

Maar nou vraag ik me af, is dit wel zo slim? Ik wil eigenlijk qua aankoopbedrag van een huis max 250000 betalen vanwege NHG, hogere restschuld meefinancieren en daar renteaftrek over krijgen klinkt eigenlijk zo gek nog niet. Dan heb ik ook een grotere buffer en kan ik eigenlijk mijn oude huis binnenkort al wel te koop gaan zetten, aangezien ik eerst wil verkopen omdat ik niet 2 hypotheken op wil hoesten.

Klinkt dit voor iemand bekend? En zo ja, hoe heb jij dit aangepakt?

Alvast hartelijk dank!
Je hebt waarschijnlijk te maken met een opgebouwd tegoed in de spaarhypotheek. Bij verkoop komt dat "vrij", dat gaat in mindering op je schuld.
Stel dat er 20.000 opgebouwd is in je spaardeel, dan is je schuld nog "maar" 228.000

Wat de NHG betreft, helaas..
De aankoop mag -nu- dan wel 250.000 zijn, de maximale hypotheek mag 265.000 zijn. En dat is dus je nieuwe huis + restschuld. Dus je aankoop moet veel lager zijn dan 250k.
Zelfs al mocht je het halen om voor 1 juni je huis te verkopen en een nieuw te kopen. Straks is het nog weer minder.

Denk er overigens heel goed over na of je echt wil verkopen..
Het kan namelijk best een beetje pijn gaan doen... Als ik het zo lees ga je er zo 'n 40.000 op verliezen.

Ik zit in een vergelijkbare situatie;
Waarde huis in 2008 +/- 180-190.000 euro.
Verbouwing gefinancierd toen het nog kon :*) voor een vermogen. Totale kosten verbouwing, uitbouw, vernieuwing > €80.000.
Huidige hypotheek ... (hoger). Opgebouwd spaardeel van 20.000.

Mijn Huis staat nu al 4 maanden te koop voor 175.000..

Reken maar uit wat ik aan €€€ kwijt ben geraakt ;w

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelfs 67% lineair en 33% annuiteit. Natuurlijk kun je van een annuiteiten hypotheek handmatig een lineaire hypotheek maken, maar de enige meerwaarde daarvan is dat het niet perse hoeft maar mag. Maar ik wilde het sowieso, omdat het over de gehele looptijd gewoon geld scheelt. Waarom zou ik er dan nog een handmatige actie van maken? Dat vind ik niet handig. Bovendien heb ik nu gewoon een stok achter de deur. En je maanbedrag elke maand zien dalen heeft ook wel iets, dat was ik niet gewend bij vrije sector huur ;)

Het risico dat ik er (in geval van problemen / krappere tijden) niet op kan terugvallen dat ik NIET extra aflost neem ik voor lief. Dat risico wordt trouwens elk jaar kleiner, en na 12 jaar zit ik op het omslagpunt dat mijn hypotheek goedkoper is dan een volledige annuiteiten hypotheek. Als ik volledig lineair had genomen was dat omslagpunt trouwens nog eerder bereikt, maar dat was net te heftig. Wat ik trouwens ook wel fijn vind aan lineair is dat je na een jaar of 10 echt al een veel groter deel van je schuld afgelost hebt dan bij annuiteit zonder extra aflossen.

Achteraf had ik natuurlijk gewoon het verschil in een potje kunnen stoppen en dit jaarlijks kunnen aflossen. Maar ik zie daar, zoals gezegd, weinig meerwaarde in...

@Leon Zwiers,
Je huis is straks ook weer moeilijker verkoopbaar voor 250k. Wellicht dat je het daar nu nog voor kwijtraakt, maar straks lastiger, kijk alleen maar in dit topic wat de NHG grens met mensen doet. Je zit ook op een lullig punt, bij huizen van 400k boeit het niet, maar als je net rond die grens zit gaan mensen daar toch op inspelen. Weet trouwens uberhaupt niet wat je eventuele reeele vraagprijs is.. Als dat 270k is moet je juist even wachten met te koop zetten. Anders krijg je dus geheid mensen die hooguit 250k willen geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:56
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

En daar gaan we ... wéér een dag later, want... In het verleden heb ik bedrag over moeten maken naar een incassoburo.. Nu willen ze weten, waarom, hoeveel, en hoe dat heeft kunnen gebeuren...

Lijkt wel of ze serieus aan het zoeken zijn naar een reden om geen geld uit te hoeven lenen...

Ik heb geen schulden, ik heb geen negatieve BKR, en toch lijkt het haast onmogelijk om een hypotheek te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:54
brinkdinges schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:02:
Waarom zou je een stukje lineair erbij doen? Ik heb het ook overwogen en de adviseur heeft eenzelfde berekening laten zien, maar zoals hier eerder is vermeld kun je van elke annuïtaire hypotheek een lineaire maken door extra af te lossen. Andersom gaat niet.
Ik ben het wel met FreakNL eens; als je toch van plan bent om een annuïtaire hypotheek een lineaire te maken door jaarlijks extra af te lossen waarom dit niet inbouwen. (wanneer mogelijk).

Hier een 30/30/40% ( an/an/lin ) hypotheek. Voordeel is dat je automatisch lekker afbetaald in het lineaire gedeelte. Daarnaast laatst nog extra afgelost. Dit gedaan in het lineaire gedeelte wat je extra merkt in de maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zit er ook wel over te denken om een keertje extra af te lossen, als ik eens geld over heb ergens, maar is het dan niet verstandiger om dit juist in het annuiteiten gedeelte te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:24
Annuiteiten is prettig omdat de maandlasten gelijkblijven en de renteaftrek hoog is in het begin waardoor deze netto goedkoper is in het begin. Lineair heeft als voordeel dat de maandlasten afnemen en je sneller aflost. De 60/40 mix levert een mooi compromis (je lost iets sneller af, maar nettolasten blijven gelijk).

http://www.telegraaf.nl/d...nuiteit_en_lineair__.html

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:18
NoepZor schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:44:
Annuiteiten is prettig omdat de maandlasten gelijkblijven en de renteaftrek hoog is in het begin waardoor deze netto goedkoper is in het begin. Lineair heeft als voordeel dat de maandlasten afnemen en je sneller aflost. De 60/40 mix levert een mooi compromis (je lost iets sneller af, maar nettolasten blijven gelijk).

http://www.telegraaf.nl/d...nuiteit_en_lineair__.html
Helemaal vlak blijven je lasten niet bij annuitair; de HRA wordt jaarlijks verlaagd, bovendien wordt je lening en dus aftrekbare rente jaarlijks kleiner. Daarnaast is het nog wel het vermelden waard dat liniair goedkoper is over de hele looptijd.

Ik zou gewoon de meeste mensen annuitair aanraden en extra aflossen indien mogelijk, waardoor het op liniair lijkt. Liniair en alsnog minder aflossen kan namelijk niet. Mixen zijn alleen maar bedacht omdat adviseurs toch iets te doen moeten hebben nu al die exotische producten niet meer mogen, in de praktijk gaat het om euro's.

Zelf heb ik liniair omdat ik maximaal wil aflossen, ik hoop namelijk na het 4e jaar geen hypotheek meer te hebben.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 23-06 10:46
PaveloW schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:29:
[...]

Ik ben het wel met FreakNL eens; als je toch van plan bent om een annuïtaire hypotheek een lineaire te maken door jaarlijks extra af te lossen waarom dit niet inbouwen. (wanneer mogelijk).

Hier een 30/30/40% ( an/an/lin ) hypotheek. Voordeel is dat je automatisch lekker afbetaald in het lineaire gedeelte. Daarnaast laatst nog extra afgelost. Dit gedaan in het lineaire gedeelte wat je extra merkt in de maandlasten.
Als je het inbouwt weet je zeker dat je nog maar een optie hebt, gewoon aflossen volgens het afgesproken schema. Als je zelf een lineaire hypotheek bouwt, kun je elk jaar iets sparen en daarmee extra aflossen, maar dat is niet verplicht. Je houdt je opties open. En aangezien de rente volgens mij niet verschilt, zie ik niet waarom je je opties zou willen beperken voor de komende dertig jaar.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:51
Zo heb ik de regel met mezelf dat alle belastingteruggave naar mn hypotheek gaat. Weliswaar nu nog op een apart spaarpotje van de spaarrekening maar binnenkort gaat er een deel naar de hypotheek.
Hier zit dus ook de eenmalige belastingteruggave van de financieringskosten bij. Maandelijks de voorlopige teruggave standaard ingepland en bij de definitieve teruggave alles in 1 keer overboeken.
De besparing op de bruto maandlasten worden vervolgens ook weer in het potje gestopt. Op deze manier leef ik op papier zonder HRA en los ik zolang de HRA er is, extra af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:54
FreakNL schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:33:
Ik zit er ook wel over te denken om een keertje extra af te lossen, als ik eens geld over heb ergens, maar is het dan niet verstandiger om dit juist in het annuiteiten gedeelte te doen?
Ik denk dat het er misschien van afhangt wat je wil bereiken. Eerste doel bij ons was om de maandlasten iets omlaag te drukken, en aangezien die bij het lineaire deel in het begin het zwaarst drukken loont het dan ook het meest om daarin af te lossen (hypotheek +/- twee jaar geleden afgesloten).

Reden hangt ook samen met hoe onze hypotheek vast staat:
30% annuiteit = 2 jaar (net verlengd naar 12 jaar, met een lager % :) ).
30% annuiteit = 5 jaar
40% lineair = 10 jaar

Door nu extra af te lossen in het lineaire gedeelte kunnen we al te grote renteschomelingen over 10 jaar opvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wij hebben een lineaire hypotheek als stok achter de deur voor zelfdiscipline. Het is heel leuk gezegd dat als je doet alsof je een lineaire hypotheek hebt en zelf dus steeds aflost je meer vrijheid hebt, maar het is wel heel makkelijk omdat een jaartje of een paar maandjes niet te doen omdat je iets leuks wilt kopen of extra op vakantie wilt gaan.
Met een lineaire hypotheek verplicht je je inderdaad aan een hoger maandbedrag, echter kan je dit ook als voordeel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 13:01
Bart2005 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 18:15:
[...]

Dat klinkt allemaal als iets waar je verre van moet blijven.. (als leek).
Spoedprocedures en scheuren rondom. Ik zou het niet doen.
Kleine update en vraag,
We hebben een bod met voorwaarden gedaan op 16-02-2015 welke geldig is tot 06-03-2015, nu heeft de makelaar op 21-02-2015 aangegeven dat de bank nog tien dagen de tijd nodig had en we in de week van 2 maart(deze week) wat zouden horen. Ik heb hem net even gebeld en nu schijnt de bank het opnieuw te moeten laten taxeren en nemen ze waarschijnlijk pas volgende week een beslissing, echter is dan ons bod verlopen, heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Kan ik het termijn nog verlengen oid? Ik heb namelijk wel het idee dat we serieus mee doen qua prijs. Ik krijg de makelaar weer niet te pakken om het te vragen.
Al vast bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Murzeltje schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:23:
En daar gaan we ... wéér een dag later, want... In het verleden heb ik bedrag over moeten maken naar een incassoburo.. Nu willen ze weten, waarom, hoeveel, en hoe dat heeft kunnen gebeuren...

Lijkt wel of ze serieus aan het zoeken zijn naar een reden om geen geld uit te hoeven lenen...

Ik heb geen schulden, ik heb geen negatieve BKR, en toch lijkt het haast onmogelijk om een hypotheek te krijgen..
welke geldverstrekker is dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:41
Had hier niet iemand een excel file, waar je precies je hypotheek bedrag kon invullen, je looptijd, rente, type lening en het belangrijkste de bedragen die je maandelijks extra wilt aflossen? Ik ben zelf namelijk benieuwd hoe snel ik mijn hypotheek kan aflossen als ik mezelf dwing om maandelijks extra af te lossen, rekening houdend met het boetevrije maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Harmvdw schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:38:
[...]

Kleine update en vraag,
We hebben een bod met voorwaarden gedaan op 16-02-2015 welke geldig is tot 06-03-2015, nu heeft de makelaar op 21-02-2015 aangegeven dat de bank nog tien dagen de tijd nodig had en we in de week van 2 maart(deze week) wat zouden horen. Ik heb hem net even gebeld en nu schijnt de bank het opnieuw te moeten laten taxeren en nemen ze waarschijnlijk pas volgende week een beslissing, echter is dan ons bod verlopen, heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Kan ik het termijn nog verlengen oid? Ik heb namelijk wel het idee dat we serieus mee doen qua prijs. Ik krijg de makelaar weer niet te pakken om het te vragen.
Al vast bedankt voor de tips
Een geldigheid op een bod heeft niet echt een betekenis. Het staat jou vrij om na het verlopen van die termijn alsnog te kopen als de verkoper aangeeft het bod te accepteren en het staat jou evenmin vrij om voor het verlopen van de termijn al niet meer te willen kopen ondanks dat ze het accepteren.
Gewoon even een mailtje sturen of belletje doen dat je nog steeds geïnteresseerd bent en graag hun reactie afwacht.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik heb ook eens gekeken en nu blijkt het appartement dat ik heb gekocht kleiner door de makelaar te zijn geadverteerd dan nu via de taxatie is gebleken nl. 75 m2 i.p.v. 80 m2.

Kan ik hier nog iets mee?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blij zijn dat het groter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kraades schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:33:
[...]

Ik heb ook eens gekeken en nu blijkt het appartement dat ik heb gekocht kleiner door de makelaar te zijn geadverteerd dan nu via de taxatie is gebleken nl. 75 m2 i.p.v. 80 m2.

Nee. Je koopt wat je hebt gezien, niet waarmee geadverteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 13:01
Tsurany schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:09:
[...]

Een geldigheid op een bod heeft niet echt een betekenis. Het staat jou vrij om na het verlopen van die termijn alsnog te kopen als de verkoper aangeeft het bod te accepteren en het staat jou evenmin vrij om voor het verlopen van de termijn al niet meer te willen kopen ondanks dat ze het accepteren.
Gewoon even een mailtje sturen of belletje doen dat je nog steeds geïnteresseerd bent en graag hun reactie afwacht.
Bedankt voor je reactie, ik kreeg toch nog de makelaar te pakken en die zei dat ook. Alhoewel ik geen hoge pet op heb van makelaars. Dus een bevestiging is altijd fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
naitsoezn schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:48:
[...]

Nee. Je koopt wat je hebt gezien, niet waarmee geadverteerd is.
Raar eigenlijk dat je als makelaar er maar wat op mag zetten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

kraades schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:33:
[...]

wie zegt dat de taxatie klopt ? hebben ze beide wel hetzelfde uitgangspunt dus bv woonoppervlak en heeft de taxateur een berging meegenomen en de makelaar niet ? bovendien is groter toch mooi mee genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het is andersom. Dus in werkelijkheid kleiner. Die 5 m2 gaat het niet uitmaken. Maar het gaat mij meer om het principe. Ik had het van tevoren beter moeten checken met andere woningen en gegeven uit bv. bovengenoemde link. Stom. Ik denk dat de 75 m2 wel klopt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kraades schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:57:
[...]

Raar eigenlijk dat je als makelaar er maar wat op mag zetten.
Klopt, en waarschijnlijk (experts, help me out here?) kun je wel ergens een klacht indienen, maar juridisch heb je niets. Hetzelfde als je 1ha land denkt te kopen wat maar 0.8ha blijkt te zijn. "Had je kunnen nameten".

En eigenlijk is die regel ook weer niet zo heel raar, want uiteindelijk heb je gewoon uitgebreid bekeken wat je hebt gekocht en blijkt dat je dat, wat je zag, geschikt vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
bord4kop schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Denk er overigens heel goed over na of je echt wil verkopen..
Het kan namelijk best een beetje pijn gaan doen... Als ik het zo lees ga je er zo 'n 40.000 op verliezen.

Ik zit in een vergelijkbare situatie;
Waarde huis in 2008 +/- 180-190.000 euro.
Verbouwing gefinancierd toen het nog kon :*) voor een vermogen. Totale kosten verbouwing, uitbouw, vernieuwing > €80.000.
Huidige hypotheek 220. Opgebouwd spaardeel van 20.000.

Mijn Huis staat nu al 4 maanden te koop voor 175.000..

Reken maar uit wat ik aan €€€ kwijt ben geraakt ;w
We zijn inderdaad wel wat vergelijkbaar, maar ook weer niet bij alles ;) .

Ik heb van die 248000 ongeveer 17.000 klaarstaan van het spaargedeelte, dus dan rest er 231.000 hypotheekschuld. De meeste huizen die in mijn straat verkocht worden gaan voor 215.000 ( ik woon namelijk niet in Twente, maar in de randstad ). Dus 16.000 restschuld. Mijn doel was hier nog 10k voor bij elkaar te sparen voor extra aflossing dit jaar waardoor ik 6 k restschuld over zou houden.

Mijn originele vraag was dus ook of dit slim was, of dat ik beter die 10 k op de bank kan houden als buffer, en 16 k restschuld mee te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Leon Zwiers schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:58:
[...]
Maar goed, als ik een ander huis zou kopen zou dat spaargedeelte volgens de hypotheker toch komen te vervallen en zou dat annuiteiten worden.
Spaarhypotheek kun je gewoon meenemen naar volgende hypotheek, al dan niet bij een andere bank. Zoek maar eens op geruisloze overgang. En dat is wel interessanter dan een annuitaire hypotheek.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
Lolhozer schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:55:
[...]

Spaarhypotheek kun je gewoon meenemen naar volgende hypotheek, al dan niet bij een andere bank. Zoek maar eens op geruisloze overgang. En dat is wel interessanter dan een annuitaire hypotheek.
En als starter mag je de hoofdprijs betalen met een annuiteiten hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Ray schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:58:
[...]

welke geldverstrekker is dit ?
NIBC Direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Lolhozer schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:55:
[...]

Ik heb eens gezocht, maar ik vind het nog wel lastig. Ik zou met mijn spaarhypotheek netto per maand best flink minder kwijt zijn in de totaalduur bij gelijke rentes, maar er is best kans dat ik meer rente zal moeten betalen juist omdat het een spaarhypotheek is? Dan is het voordeel toch weg? Of zie ik het dan te kortzichtig...

Edit:
Wacht even, je kan dus het gespaarde bedrag belastingvrij overhevelen naar je nieuwe hypotheek, maar dan mag het gegarandeerde eindbedrag mag niet hoger uitkomen dan voorheen. Dat betekent dan toch dat ik eigenlijk het bedrag wat ik hoger uit kom dan mijn oude max bedrag in die spaarhypotheek ( 148.000 ) op een andere manier moet gaan financieren? Wat ik bijvoorbeel op het oog heb kost nu 275.000, maar staat al 6+ maanden te koop, dus zeg ik weet er 255 k van te maken heb ik dus nog 7 k tekort op mijn beide hypotheekvormen ( aflossingsvrij + spaar ) dat restbedrag moet ik dan neem ik aan of op een andere manier financieren of bij elkaar sparen?

[ Voor 33% gewijzigd door LZ86 op 05-03-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
Onze HA heeft ook bij NIBC de hypotheek aangevraagd, maar bij ons gaat het juist allemaal vrij snel. Om mezelf maar even te quoten, met daaronder een update.
PatrickPR schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:39:
[...]

Herkenbaar. Wij zitten in dezelfde fase, hypotheekofferte ondertekend en netjes voor de deadline (vandaag) in laten leveren. Er voor gezorgd dat met het versturen van de getekende hypotheekofferte ook alle gevraagde stukken aanwezig waren, deze zijn inmiddels akkoord bevonden (waaronder een krediet met BKR-registratie die al was ingelost, stiekem toch wel opgelucht). Maar toch kregen we het verzoek om een overzicht van de studieschuld, omdat ze op het rekeningoverzicht wat waren tegen gekomen.

Daarnaast toch vanuit de ORV-verzekeraar nog een aanvullende vragenlijst, waaruit moet blijken of ze het nodig vinden om de huisarts en specialist te gaan benaderen. Ik hoop alleen echt dat dit allemaal niet teveel vertraging op gaat leveren :/ .
Gister een update gehad van de HA. Het overzicht van de studieschuld is ook akkoord bevonden. V.w.b de ingevulde vragenlijsten vind de ORV-verzekeraar het niet nodig om huisarts/specialist te benaderen, dus het medisch akkoord voor mijn vrouw en ik zijn ook al binnen bij NIBC (en heeft niet geleid tot een hogere premie). Er hoeft nu alleen nog maar een laatste behandelaar naar het dossier te kijken, en dan komt er (hopelijk) een finaal akkoord op de hypotheekaanvraag.

Kortom, in tegenstelling tot hoe het bij jou verloopt, gaat het bij ons vrij gemakkelijk (tot nu toe *klopt af op houten tafel). In ieder geval succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Leon Zwiers schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:12:
[...]

Edit:
Wacht even, je kan dus het gespaarde bedrag belastingvrij overhevelen naar je nieuwe hypotheek, maar dan mag het gegarandeerde eindbedrag mag niet hoger uitkomen dan voorheen. Dat betekent dan toch dat ik eigenlijk het bedrag wat ik hoger uit kom dan mijn oude max bedrag in die spaarhypotheek ( 148.000 ) op een andere manier moet gaan financieren? Wat ik bijvoorbeel op het oog heb kost nu 275.000, maar staat al 6+ maanden te koop, dus zeg ik weet er 255 k van te maken heb ik dus nog 7 k tekort op mijn beide hypotheekvormen ( aflossingsvrij + spaar ) dat restbedrag moet ik dan neem ik aan of op een andere manier financieren of bij elkaar sparen?
Plus je restschuld..
Als je het spaargedeelte meeneemt is je restschuld hoger..

Hypo: 248.000, te koop voor 215.000. Reken maar dat je kopers net zo redeneren als de posters hier, dus vermoedelijk gaat hij voor minder weg, hou maar rekening met hogere restschuld.

Maar om het makkelijk te maken; restschuld 35000, aankoop nieuw 255.000 = hypotheek van 290.000 waarvan 17.000 al gespaard is.

EDIT
Minus je eigen middelen, dat gaat er nog vanaf natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 05-03-2015 10:22 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
Ik meld mij hier ook maar.

Gisteren een bezichtiging gedaan. Er werd direct gemeld dat er al een bod ligt (huis staat nog geen week te koop), t/m morgen worden er nog bezichtigingen gedaan waarna iedereen direct een eindbod kan neerleggen. Vervolgens heeft de eerste bieder de mogelijkheid het hoogste bod te evenaren. Wij merken sowieso dat het bij ons in de regio met bepaalde huizen weer (heel) erg snel gaat.

Interessante situatie, want we willen het huis wel graag. Nu dus maar eens nadenken over de hoogte van ons bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Pauperesk schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:00:

Gisteren een bezichtiging gedaan. Er werd direct gemeld dat er al een bod ligt (huis staat nog geen week te koop), t/m morgen worden er nog bezichtigingen gedaan waarna iedereen direct een eindbod kan neerleggen. Vervolgens heeft de eerste bieder de mogelijkheid het hoogste bod te evenaren. Wij merken sowieso dat het bij ons in de regio met bepaalde huizen weer (heel) erg snel gaat.

Interessante situatie, want we willen het huis wel graag. Nu dus maar eens nadenken over de hoogte van ons bod.
Ga met je aankoop makelaar in gesprek. Ga na wat hij het huis waard vind en wat jullie er aan uit willen geven. Middel deze twee en kom tot je bod. Wij hebben hetzelfde meerdere malen meegemaakt, waar er zelf de vraagprijs werd geboden. In het starterssegment kan het heel erg hard gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

PeaceNlove

Deugleuter

Welke regio? Utrecht toevallig?, want je verhaal is voor mij erg herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
Nee, iets noordelijk van Haarlem. Specifieker maak ik het liever niet ;) Ook hier gaat het erg snel, vaak een kwestie van dagen tot een week. Dan wel m.n. de jaren '30 woningen waar nog het één en ander aan vertimmerd moet worden.

Het is geen gekke vraagprijs (alhoewel ze het een "bieden vanaf" noemen). Het is een afweging en een inschatting voor de verbouwingskosten. We nemen geen aankoopmakelaar in de arm en zullen dus zelf de afweging moeten gaan maken wat we het waard vinden i.c.m. een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gisteren een handtekening gezet onder het voorlopig koopcontract. Als de bank geen rare fratsen uit gaat halen wonen we per 1 juli hier :)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11035610_10205649345691362_4007038738309825232_n.jpg?oh=efebdd075c7b90262f86cabc8590285d&oe=557DF3F2&__gda__=1434574989_8dcf4456f079147f0eb14ac4c8829d28
Links, met het hekje

[ Voor 4% gewijzigd door deWit op 05-03-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

deWit schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:01:
Gisteren een handtekening gezet onder het voorlopig koopcontract. Als de bank geen rare fratsen uit gaat halen wonen we per 1 juli hier :)

[afbeelding]
Feli! Woon je nu ook al in Zwolle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Officieel niet, maar we hebben een leenhuis waar we zitten op het moment.

Ik werk in Enschede, mijn vriendin in Groningen... We hebben nog een appartement in Enschede waar ik af en toe nog slaap, maar merendeel in het leenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

PeaceNlove

Deugleuter

Pauperesk schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:59:
Nee, iets noordelijk van Haarlem. Specifieker maak ik het liever niet ;) Ook hier gaat het erg snel, vaak een kwestie van dagen tot een week. Dan wel m.n. de jaren '30 woningen waar nog het één en ander aan vertimmerd moet worden.

Het is geen gekke vraagprijs (alhoewel ze het een "bieden vanaf" noemen). Het is een afweging en een inschatting voor de verbouwingskosten. We nemen geen aankoopmakelaar in de arm en zullen dus zelf de afweging moeten gaan maken wat we het waard vinden i.c.m. een verbouwing.
Bang dat ik je huisje nog onder je neus wegkaap :P
Wees gerust, ik ben al in het hypotheekregelstadium en ga vanmiddag het voorlopige koopcontract tekenen, dus van mij heb je geen last als bieder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
PeaceNlove schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:40:
[...]

Bang dat ik je huisje nog onder je neus wegkaap :P
Wees gerust, ik ben al in het hypotheekregelstadium en ga vanmiddag het voorlopige koopcontract tekenen, dus van mij heb je geen last als bieder...
Nee hoor, het gaat mij er meer om dat niet iedereen hoeft te weten waar ik woon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:42
Wij willen een bod gaan uitbrengen op een woning. Kan iemand mij voorzien van feedback? Vooral bij 1 en 2 heb ik hulp nodig.

Onder de volgende voorwaarden:

- De opleverdatum / datum van overdracht ...
- Het bod is onder voorbehoud van financiering van 103% van de aankoopprijs met NHG gedurende 8 weken na ter hand stellen koopovereenkomst, zonder gerechtelijke tussenkomst, indien financiering niet verkregen kan worden.
- Het bod is onder voorbehoud van een bouwkundige keuring, waarbij kosten tot € 2000.- geaccepteerd worden.
- Keuze notaris: aan koper.
- Geldigheid bod: tot en met 9 maart 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou je bouwkundige keuring vóór ondertekenen van het koopcontract laten uitvoeren als dat lukt, of binnen 3 dagen na het ondertekenen. Dan kun je namelijk zondemeer nog onder het koopcontract uit, ongeacht de kosten.

Kun je daar eventueel ook je bod nog op aanpassen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door MrAcid op 05-03-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
MrAcid schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:14:
Ik zou je bouwkundige keuring vóór ondertekenen van het koopcontract laten uitvoeren als dat lukt, of binnen 3 dagen na het ondertekenen. Dan kun je namelijk zondemeer nog onder het koopcontract uit, ongeacht de kosten.

Kun je daar eventueel ook je bod nog op aanpassen. :)
Dat is inderdaad wel de bedoeling :) Bij Vereniging Eigen huis je een spoed keuring laten doen binnen 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hou er rekening mee dat de keuringen van Vereniging Eigen Huis online vaak worden afgeraden: vanwege allerlei ARBO zaken zouden die niet op daken/in kruipruimtes etc. mogen. Ik zou gewoon een goeie onafhankelijke keurder zoeken, eventueel via een vriend/vriendin/kennis of een tip vragen aan je aankoopmakelaar als je die hebt.

Ik heb zelf goeie ervaringen met De Keurder (www.dekeurder.nl) - maar geen idee over welke regio het gaat. Vaak is er op korte termijn prima iets te regelen (plus dat je meestal een paar dagen vantevoren wel weet wanneer je een koopcontract gaat tekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Ok thanks voor de tip! Ik heb inmiddels al wat goede tips mbt. de keurder.

Maar waar ik graag nog wat feedback op wil zijn punt één en twee. Ik weet niet goed hoe ik dit moet formuleren. Kijk even naar onderstaand of het geheel klopt qua voorwaarden.

- De opleverdatum / datum van overdracht: 8 mei 2015
- Het bod is onder voorbehoud van financiering van 103% van de aankoopprijs met NHG gedurende 8 weken na ter hand stellen koopovereenkomst, zonder gerechtelijke tussenkomst, indien financiering niet verkregen kan worden.
- Het bod is onder voorbehoud van een bouwkundige keuring, waarbij kosten tot € 2000.- geaccepteerd worden.
- Keuze notaris: aan koper.
- Geldigheid bod: tot 9 maart 2015 18:00 uur.

[ Voor 58% gewijzigd door Steefmeister op 05-03-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Pauperesk schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:59:

Kijk dan goed naar WOZ en de ontwikkelingen binnen de wijk. Ga met de verbouwkosten jezelf niet rijk rekenen, ga er vanuit dat er tegenslagen zullen zijn en tel 10-20% bij je verbouwkosten op. Probeer kritisch te blijven! Het kan beter mee- dan tegenvallen.

Een aankoopmakelaar kan meestal wel beter inschatten wat de waarde van een woning is, de kosten voor de makelaar kan je meenemen in je financiering. Als het je eerste huis is die je aankoopt, lijkt me het niet onverstandig toch een plaatselijke makelaar te benaderen. Makelaars binnen de regio kennen elkaar en weten wat ze aan elkaar hebben. Daar kan jij van mee profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
bord4kop schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Je hebt waarschijnlijk te maken met een opgebouwd tegoed in de spaarhypotheek. Bij verkoop komt dat "vrij", dat gaat in mindering op je schuld.
Stel dat er 20.000 opgebouwd is in je spaardeel, dan is je schuld nog "maar" 228.000
bord4kop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:20:

[...]

Plus je restschuld..
Als je het spaargedeelte meeneemt is je restschuld hoger..
Waarom gaat iedereen hier er vanuit dat geld uit een spaar- (of beleggings-)deel van een hypotheek zomaar af te trekken is van het verlies bij verkoop van het huis?

Een uitkerende kapitaalverzekering of spaarregeling eigen woning is belast. De enige manier om die belasting te voorkomen is door aan de voorwaarden voor vrijstelling te voldoen. Een van de voorwaarden is gebruik voor aflossen eigen woning (daar voldoe je aan als je je verlies ermee compenseert). Maar dan ben je er nog niet, want tot 15 jaar looptijd is er geen vrijstelling, en pas bij 20 jaar de maximale (ongeveer 160K p.p.) waar de hypotheek op gebaseerd is.

Zie Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

:( Dat had de hypotheekadviseur bij de bank mij ook wel eens mogen vertellen zeg!

Betekent dus dat ik de spaarhypotheek sowieso mee moet nemen. Dat maakt het er allemaal nog minder rooskleurig op. Mij was voorgeschoteld alsof ik nog een keus had :/

Overigens bedoel ik met mijn voorbeeld ook dat je het eigenlijk niet van je schuld moet aftrekken, dat is jezelf rijk rekenen IMHO ..;)
Ik ga in mijn geval dus uit van een verlies van minimaal 50.000 euro. (En niet van <hypotheek> -minus de gespaarde 20.000 minus 175K verkoop = verlies )
en daarbij nog die sloot met geld die in de verbouwing is gegaan :'(

[ Voor 38% gewijzigd door bord4kop op 20-04-2015 21:05 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Dat is wel erg slecht, en ook wel wat bijzonder wat dit speelt voor iedereen met een spaar of beleggingshypotheek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bord4kop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:41:
:( Dat had de hypotheekadviseur bij de bank mij ook wel eens mogen vertellen zeg!

Betekent dus dat ik de spaarhypotheek sowieso mee moet nemen. Dat maakt het er allemaal nog minder rooskleurig op. Mij was voorgeschoteld alsof ik nog een keus had :/

Overigens bedoel ik met mijn voorbeeld ook dat je het eigenlijk niet van je schuld moet aftrekken, dat is jezelf rijk rekenen IMHO ..;)
Ik ga in mijn geval dus uit van een verlies van minimaal 50.000 euro. (En niet van 220.000 -minus de gespaarde 20.000 minus 175K verkoop = verlies 25K)
en daarbij nog die sloot met geld die in de verbouwing is gegaan :'(
Om je misschien op te vrolijken: als ik je huis zo bekijk is het erg veel huis voor weinig geld. Enig idee waar potentiële kopers op afhaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bord4kop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:41:

Er is als het goed is wel een regeling dat je ook vrijstelling krijgt als je onderwaarde hebt en het geld gebruikt om je huis af te lossen. Ik zal even zoeken naar een bron.

Hier staat het in ieder geval aangegeven, http://www.lansingerland-hypotheken.nl/?p=230
Ik zal even kijken of ik ook een officiële bron kan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 05-03-2015 15:25 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

EddoH schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:14:
[...]

Om je misschien op te vrolijken: als ik je huis zo bekijk is het erg veel huis voor weinig geld. Enig idee waar potentiële kopers op afhaken?
Wist ik het maar? :'(
Misschien de badkamer op begane grond? Of dat ik niet wil zakken in prijs? En alleen mensen aantrekken die 150K kunnen/willen betalen en denken dat er nog wel 10-20% vanaf gaat?
Ik heb werkelijk geen idee, aan belangstelling geen gebrek, maar kopers/bieders? ;w

Ik vermoed dat we de verkeerde doelgroep aantrekken..
Plus verkopen in deze straat. Er staat er tegenover een te koop voor 130K. Vergelijk van verkochte woningen helpt ook niet mee, afgelopen jaren zijn veel 1e eigenaren uit 1960, hier veelal gestorven/vertrokken. Die woningen gingen voor 130-140-150K (vaak geheel origineel jaren 60 en bijv. zonder CV etc.) Maar dat vergelijk zie je natuurlijk niet als je zoekt op prijs in de kadaster historie.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ergens denk dat je misschien wat hoger moet gaan zitten om vervolgens veel onderhandelingsruimte te bieden, al is het daar nu wel te laat voor. Op de foto's ziet het huis er voor mij uit als een 200k+ huis, maar dat zijn natuurlijk alleen de foto's.

Toen ik zelf zocht naar huizen stelde ik vaak een minimum in als filter, bijvoorbeeld 190k - 250k, omdat de rest allemaal oude meuk was...

Succes met de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het is wel lastig soms om de prijs=prijs te onderscheiden van huizen met onderhandelingsruimte. Zie ook vaak huizen staan met bieden vanaf, die vervolgens alsnog maanden te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

dank voor het medeleven :D

Heb hem ook al hier in het 'ervaring met huis verkopen' gezet.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
bord4kop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:55:
[...]

Wist ik het maar? :'(
Misschien de badkamer op begane grond? Of dat ik niet wil zakken in prijs? En alleen mensen aantrekken die 150K kunnen/willen betalen en denken dat er nog wel 10-20% vanaf gaat?
Ik heb werkelijk geen idee, aan belangstelling geen gebrek, maar kopers/bieders? ;w
Ik weet niet hoe de werkelijkheid zich verhoudt tot de foto's die op Funda staan, maar toen ik ze voor het eerst bekeek, bekroop me meteen een naar gevoel, van ongezelligheid. Met grijze plavuizen heb je al een lastige vloer qua gezelligheid en in combinatie met de vitrage/lamellen die op veel foto's (half)dicht zijn, kreeg ik daar nu niet meteen het warme gevoel bij. Misschien moet je eens aan andere (lees: vrolijker) foto's denken? Dat zijn de kosten niet....

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Woy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:19:
[...]

[...]

Er is als het goed is wel een regeling dat je ook vrijstelling krijgt als je onderwaarde hebt en het geld gebruikt om je huis af te lossen. Ik zal even zoeken naar een bron.

Hier staat het in ieder geval aangegeven, http://www.lansingerland-hypotheken.nl/?p=230
Ik zal even kijken of ik ook een officiële bron kan vinden.
Ja dus als ik de 17 k in mijn spaarhypotheek gebruik om mijn onderwaarde enigzins te compenseren dan heeft dat geen gevolgen qua belasting. En daarmee kan ik dan dus toch mijn restschuld wat naar beneden bijstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik kreeg een koopnota opgestuurd met de vraag of ik 119 euro informatiekosten zou willen overmaken aan de VVE organisatie. Is dit normaal? Dit had ik niet ingecalculeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

PatrickPR schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:36:
[...]

Onze HA heeft ook bij NIBC de hypotheek aangevraagd, maar bij ons gaat het juist allemaal vrij snel. Om mezelf maar even te quoten, met daaronder een update.

[...]

Gister een update gehad van de HA. Het overzicht van de studieschuld is ook akkoord bevonden. V.w.b de ingevulde vragenlijsten vind de ORV-verzekeraar het niet nodig om huisarts/specialist te benaderen, dus het medisch akkoord voor mijn vrouw en ik zijn ook al binnen bij NIBC (en heeft niet geleid tot een hogere premie). Er hoeft nu alleen nog maar een laatste behandelaar naar het dossier te kijken, en dan komt er (hopelijk) een finaal akkoord op de hypotheekaanvraag.

Kortom, in tegenstelling tot hoe het bij jou verloopt, gaat het bij ons vrij gemakkelijk (tot nu toe *klopt af op houten tafel). In ieder geval succes.
Op zich loopt het niet traag (de aanvraag is vorige week pas geoffreerd), maar de extra vragen die ze alsnog hebben terwijl je echt alles, maar dan ook alles, al hebt ingeleverd. Er is al een eerste behandelaar aan te pas gekomen, die miste een bewijs van aflossing, ben je een dag verder, en 2 dagen later hoor je "oh. die zat er inderdaad toch al bij." vervolgens moet ik uitleg gaan geven over een afschrijving aan een incassoburo, welke niks maar dan ook niks van invloed is op de huidige situatie (afschrift 3 maanden terug?!)... maar goed, ik lever alles maar netjes aan, en leg uit waar nodig, maar het is een beetje frustrerend allemaal :X En bij elke vraag word het dossier weer een dag of twee uitgesteld en zo zit je voor je het weet aan je datum financiering.. Als ze gewoon bij een vraag even de telefoon oppakken dan is alles in 3 minuten geregeld en kan je verder .. maar misschien is dat té efficient |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Blue_Fear schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:47:
Ik kreeg een koopnota opgestuurd met de vraag of ik 119 euro informatiekosten zou willen overmaken aan de VVE organisatie. Is dit normaal? Dit had ik niet ingecalculeerd...
Belachelijk... Dat vve's, vooral de professioneel beheerden, enige kosten rekenen is begrijpelijk, maar dit is wel veel. Het is een puntje waar beheerders eenvoudig geld aan kunnen verdienen: het interesseert de andere bewoners geen zier, die hebben alleen belang bij lage beheerskosten....

Ik zou zeggen: informeer eens welke diensten ze je daar precies voor leveren. Wellicht zitten er dingen bij die eigenlijk bij de vorige eigenaar thuishoren.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Sibylle op 20-04-2015 21:20 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Nee, je kunt dan meer lenen dan die 103% maar dan moet je wel het volledige bedrag in de maatregelen stoppen. Ik kan tot 105.8 komen met 3000 euro aan dubbelglas. Echter meevallertje wss, taxateur kwam op 135K huidige waarde en 155K toekomstig na verbouwing. Heb woning dus 9K onder marktprijs gekocht. Dit icm bouwdepot van 23.5K zorgt ervoor dat ik heel veel mee kan financieren binnen de 103% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 09:13

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Ik zit nog steeds in een enorm dilemma;

Wil eigenlijk wel weg uit mijn maisonnette welke ik goedkoop huur (400/mnd voor 62m2), maar heb écht het idee dat de huizenmarkt in een dead cat bounce zit doordat de leeneisen steeds strenger worden en de crisis voor de gewone burger maar niet over lijkt te gaan.

Then again; rente is echt wel laag nu; argenta leen je 10 jaar tegen 2,5% en 30 jaar voor 3,5% nu en de banken gaan niet meer lager ondanks dat Euribor verder daalt. Dat stroomt gewoon naar de winstmarges toe (te weinig concurrentie)

Daarbij stijgen de huren ook elk jaar weer.

De maandelijkse kosten voor kopen zijn natuurlijk hoger, en ook fors hoger omdat je ook je OZB/EWF moet mee rekenen en de stelregel van 1%*WOZ per jaar aan onderhoud moet reserveren, maar dan ga ik er qua wooncomfort wel op vooruit.

dilemma's dilemma's ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Sibylle schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:38:
Members only:
Nee, je moet aangeven wat je wilt gaan veranderen en vervolgens zal een taxateur de waarde van het huis na de wijzigingen bepalen. Op basis van deze taxatiewaarde kun je 103% financieren, of 106% als het om energiebesparende maatregelen gaat. Echter weet ik niet precies wanneer je daadwerkelijk voor 106% in aanmerking komt. Wij hebben bijvoorbeeld dubbelglas en vloerisolatie laten meefinancieren, maar op geen moment werd er over 106% gesproken.
Of het wijsheid is valt ook over te discussieren. Ook energiebesparende maatregelen zie je nooit 100% terug in de waarde van je huis, en als je dan dus 106% financiert weet je bijna zeker dat je huis direct al onder water staat.

[ Voor 0% gewijzigd door Krisp op 20-04-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

DaWaN schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:11:
Vorige week een bod uitgebracht op een huis, 30.000 euro onder de vraagprijs.
Nu is mijn streven om dit huis voor ongeveer 20.000 euro onder de vraagprijs te kopen. Dat is naar mijn inziens in lijn met de marktwaarde en geen enkel ander huis in de buurt/straat is voor meer dan dat verkocht (gegevens heb ik opgevraagd via het kadaster).

Ik wil simpelweg niet meer betalen dan 20.000 onder de vraagprijs, maar ik weet even niet hoe ik nu verder moet gaan.
OK, ik ben nu één bod en één tegenbod verder.
Laatste tegenbod is 10.000 onder vraagprijs en volgens de makelaar een eindvoorstel.
Dat slaat dus een gat van 10.000 euro, nu wil ik best wat over mijn streefbedrag gaan, maar met een gat van 10.000 euro wat ook nog eens als 'eindvoorstel' wordt gepresenteerd... is toch echt té veel.
Ik zal ze voor nu wel even bedanken en volgende week de 'originele' makelaar wel even bellen.

Ik ga mij weer even verder oriënteren, eens kijken of dat huis die prijs waard is. Van wat ik nu weet vind ik eigenlijk van niet, maar toch eens kijken of ik wat vergelijkbare huizen kan vinden.
Dan volgende week maar even peilen hoe graag de mensen het huis willen verkopen en mijn eindvoorstel doen van +/-15.000 euro onder de vraagprijs. Geen idee of dat een kans van slagen heeft, maar who cares :D

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk

Nou, wij hebben geboden. Zoals eerder gemeld moet er direct een eindbod neergelegd worden, waarna de eerste bieder het hoogste bod kan evenaren.

Members only: title

Nu afwachten wat er gaat gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
DaWaN schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:57:
[...]

OK, ik ben nu één bod en één tegenbod verder.
Laatste tegenbod is 10.000 onder vraagprijs en volgens de makelaar een eindvoorstel.
Dat slaat dus een gat van 10.000 euro, nu wil ik best wat over mijn streefbedrag gaan, maar met een gat van 10.000 euro wat ook nog eens als 'eindvoorstel' wordt gepresenteerd... is toch echt té veel.
Ik zal ze voor nu wel even bedanken en volgende week de 'originele' makelaar wel even bellen.

Ik ga mij weer even verder oriënteren, eens kijken of dat huis die prijs waard is. Van wat ik nu weet vind ik eigenlijk van niet, maar toch eens kijken of ik wat vergelijkbare huizen kan vinden.
Dan volgende week maar even peilen hoe graag de mensen het huis willen verkopen en mijn eindvoorstel doen van +/-15.000 euro onder de vraagprijs. Geen idee of dat een kans van slagen heeft, maar who cares :D
Je hoeft geen tegenbod te doen. Je kan ook gewoon zeggen. Nee dit is mijn prijs.
geen idee wat de vraagprijs is en staat van de woning.
Maar laat je niet te snel verlijden door te snel mee te gaan met de prijs.
Heb het zelf ook 2 keer echt afgekapt en kwamen ze uiteindelijk op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:46
DaWaN schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:57:
[...]
Ik wil simpelweg niet meer betalen dan 20.000 onder de vraagprijs

[...]

... en mijn eindvoorstel doen van +/-15.000 euro onder de vraagprijs.
Hier gaat iets niet goed. Je hebt eerder vastgesteld dat je niet meer wilt betalen dan 20.000 onder de vraagprijs. Nu doen ze één tegenbod, en opeens schuift jouw uiterste prijs maar liefst 5.000 euro op. Klinkt alsof je deze onderhandeling grandioos gaat verliezen (aangenomen dat die eerste uiterste prijs 20k onder de vraagprijs tot stand was gekomen op basis van rationele argumenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Een beetje goed nieuws!

1e beoordeling is akkoord! Nu maandag afwachten voor de 2e!

Hypotheker gaat zo nog even bellen om te kijken of we geen uitsluitsel vóór het weekend kunnen krijgen..

Edit: helaas. Wachten tot maandag ....

[ Voor 9% gewijzigd door Murzeltje op 06-03-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 23:03
Heeft iemand ervaring met het opgeven van de studieschuld bij de hypotheekaanvraag?
Mijn voorkeur gaat er naar uit om het niet te doen aangezien ik maar 50 euro per maand moet aflossen en het toch niet bij de BKR staat geregistreerd. (totale schuld 11k)
Ik vrees wel dat sommige hypotheekverstrekkers vragen om inzicht in bankafschriften, daaruit zouden ze wel kunnen zien dat ik maandelijk geld overmaak naar de Duo (IB groep). Of komt dat niet voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
markolino33 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:31:
Heeft iemand ervaring met het opgeven van de studieschuld bij de hypotheekaanvraag?
Mijn voorkeur gaat er naar uit om het niet te doen aangezien ik maar 50 euro per maand moet aflossen en het toch niet bij de BKR staat geregistreerd. (totale schuld 11k)
Ik vrees wel dat sommige hypotheekverstrekkers vragen om inzicht in bankafschriften, daaruit zouden ze wel kunnen zien dat ik maandelijk geld overmaak naar de Duo (IB groep). Of komt dat niet voor?
Ik ben ook van plan het niet te melden. Ik weet dat sommige verstrekkers 3 maanden aan bankafschriften opvragen. Anderen willen enkel het bijschrift van het salaris zijn. Ik weet niet exact welke wat vraagt.

Als je drie maanden bankafschriften moet inleveren kun je er natuurlijk vanuit gaan dat ze het zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
beschuitfluiter schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:43:
Ik zit nog steeds in een enorm dilemma;
Paar dingen waar ik mijn keuze van zou laten afhangen:

Locatie*:
Amsterdam? Wachten heeft geen zin, als je weet wat je wilt en het kan... doen!
Gemiddeld NL? Hangt van je financiering af (zie verderop)
Krimp? Brutaal zijn! Loop bij 10? interessante huizen binnen en doe dat de komende 3-6 maanden. Bied laag (maar niet asociaal/lachwekkend laag) en kijk welk huis wel en welk niet beweegt. Ga je niet blind staren op een huis dat niet omlaag gaat komen, hoe graag je het ook wilt.

Financiering:
NHG? Het maakt allemaal niks uit, je leent voor een appel & een ei.
Flink spaarsaldo? Zit je rond de 85% LTV dan zou ik zeker even kijken naar een gunstiger rentetarief. Vergeet ook niet de V.o.n. optie, hoewel je woningwaarde iets hoger wordt hoef je de overdrachtsbelasting niet direct te betalen. Kun je misschien net onder de 85% duiken.
Sparen? Als je nu heel hard en fors kunt sparen, dan is het gunstiger om 1 jaar te sparen dan nu te kopen. Zolang je harder kunt sparen dan de woningprijzen stijgen zit je sowieso goed en ga je erop vooruit. Dalen de prijzen nog in de regio... dan gaat het alleen maar harder.

Timing:
Situatie/Kinderen? Als single op je 28ste een woning kopen is misschien niet handig als je uiteindelijk huisje/boompje/beestje wilt. Van single -> vader gebeurd in enkele seconden :*)
Leeftijd? Alle rekenmodellen gaan uit van 30 jaar hypotheek (incl HRA), op je 21ste een hypotheek nemen betekent op je 51ste klaar zijn. Sommige mensen vinden dat ideaal, andere willen dan op hun 30ste toch een grotere woning bij het grotere salaris. Je hebt het meeste lol van zaken als HRA als je een beetje je carrière sprongen hebt gehad. Kopen rond je 30ste (voor 10++ jaar) klinkt meestal heel logisch, tenzij je een totaal andere levensplanning hebt.

*Disclaimer:
Stap niet in de 'yup-trap'. Al die 25-ers die roepen: 'Ik MOET in Amsterdam/Utrecht/Breda/... wonen'. Die verhuizen dan op korte afstand van het centrum (maar er niet in, want dat is onbetaalbaar/onpraktisch) om 3 jaar later erachter te komen dat ze 2x naar het centrum zijn geweest (koningsdag en 5 Mei). En daarna aan kinderen beginnen en dan toch echt die tuin willen :)

En over die dooie kat... de markt is compleet versplinterd in allerlei verschillende groepen met allemaal een (beetje) eigen dynamiek. Houdt goed de periferie van 'jouw huis' in de gaten (+10km, +/- 10-20%), als het aanbod of vraag verschraalt gaan mensen verder zoeken.
O ja, de 'bodem' van de markt bestaat niet, die wordt namelijk bepaald door de slimste onderhandelaars. Kopen op de bodem betekent ook goed onderhandelen en dat is iets wat nu ook al prima kan. Als je denkt dat de prijs nog 10% omlaag gaat, dan is er niemand die je verbiedt daar naar toe te onderhandelen. Wachten totdat de vraagprijs dat niveau raakt is zinloos, aangezien er dan altijd wel iemand is die voor die tijd een dergelijk bod heeft uitgebracht.

Beetje back on topic:
Wel grappig dat de NVM het niet ziet zitten als er gestopt wordt met kantoren te bouwen. Leeg laten staan van kantoren die uit de tijd zijn geraakt is veel goedkoper dan ze te moderniseren. Tot zover het 'verduurzamen' van het bestand. Een beetje de verschroeide aarde tactiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Er is in dit topic regelmatig over de studieschuld gepraat: Ervaring met huis kopen Deel 7

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
zover ik weet beloof je aan de bank dat je ze hebt verteld van al je schulden. Dus ja, je moet het opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
pomtidom, wachten en nog eens wachten...

Anderhalve week nadat ik het OK heb gegeven over het voorlopig koopcontract heeft 1 van de 2 verkopers getekend...
Nu de andere nog en daarna een afspraak maken om zelf te tekenen.

Daarna weer wachten tot hun bank het definitieve akkoord heeft gegeven voor de verkoop.

Hoe lang heeft jullie langste koopproces geduurd?
Ik bedoel vanaf eerste bezichtiging tot de sleuteloverdracht?

Ik ga richting de 8 maanden dadelijk |:( 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door liquid_ice op 06-03-2015 14:28 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Kreeg net het telefoontje, hypotheek is goedkeurd, dus nu alleen nog wachten op het passeren 17 april. Dan gelijk bigbang over het weekend van de 18e. De week erna om draden te trekken en electronica aan te sluiten en alles weer uit dozen te halen en waarschijnlijk spullen tig keer te verplaatsen tot het goed staat volgens vriendin.

[edit] Vanaf half december bezig met dit huis en ondanks dat geduld meestal niet mijn sterkste punt is, vind ik het hier vaak nog meevallen.

[ Voor 17% gewijzigd door MeNTaL_TO op 06-03-2015 14:44 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Proficiat

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 20:10

Rmg

liquid_ice schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:22:
pomtidom, wachten en nog eens wachten...

Anderhalve week nadat ik het OK heb gegeven over het voorlopig koopcontract heeft 1 van de 2 verkopers getekend...
Nu de andere nog en daarna een afspraak maken om zelf te tekenen.

Daarna weer wachten tot hun bank het definitieve akkoord heeft gegeven voor de verkoop.

Ik ga richting de 8 maanden dadelijk |:( 8)7
1e bezichtiging op 21 Mei
Sleutels op 1 Augustus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 08:03
Past, bouwtechnische keuring vandaag gehad en geen noemenswaardige punten. Enkele rubbertjes die vervangen moeten worden en een deurklink die lam is:)
Makelaar was aanwezig dus hebben het koopcontract meekregen om te ondertekenen.
Volgende week dus maar met krabbels afleveren en dan is het de beurt aan de FA om binnen 5 weken met een Hypotheek te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
Fromz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:50:
Past, bouwtechnische keuring vandaag gehad en geen noemenswaardige punten. Enkele rubbertjes die vervangen moeten worden en een deurklink die lam is:)
Makelaar was aanwezig dus hebben het koopcontract meekregen om te ondertekenen.
Volgende week dus maar met krabbels afleveren en dan is het de beurt aan de FA om binnen 5 weken met een Hypotheek te komen..
5 weken ?? dat is best kort dag. Of de zaken moeten zo goed als klaar zijn. + dat je financieel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
maartendd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:38:
[...]

5 weken ?? dat is best kort dag. Of de zaken moeten zo goed als klaar zijn. + dat je financieel goed zit.
Alle papieren zijn in bezit van FA. We nemen geen eigen geld mee, geen schulden, eerste huis dus geen andere hypo oversluiten etc, vaste banen en ongeveer ton onder de max..

Moet ik me zorgen gaan maken? Ik heb ook altijd gedacht dat we ruim de tijd moeste nemen etc maar FA zei altijd dat we ons geen zorgen hoeven maken qua tijd (deze maandag nog)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

Wuursj

want worst is al bezet

liquid_ice schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:22:
2 maanden, nu precies een jaar geleden. En dan heb ik nog lopen rekken met meerdere bezoeken etc. :P Ik had zeker geen haast.

Financiering duurde 10 werkdagen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Fromz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:42:
[...]

Alle papieren zijn in bezit van FA. We nemen geen eigen geld mee, geen schulden, eerste huis dus geen andere hypo oversluiten etc, vaste banen en ongeveer ton onder de max..

Moet ik me zorgen gaan maken? Ik heb ook altijd gedacht dat we ruim de tijd moeste nemen etc maar FA zei altijd dat we ons geen zorgen hoeven maken qua tijd (deze maandag nog)..
Ik heb 17 januari getekend, maandag hoor ik of de 2e beoordeling akkoord is, 2 april overdracht. Ondertussen zélf heel veel moeten bellen, regelen, mailen om dingen rond te krijgen op tijd.

Onderweg enorm veel hobbels moeten nemen die door de Hypotheker allemaal niet waren voorzien. Een afbetaalde schuld, geen negatieve BKR codering, maar alsnog uitentreuren uitleg moeten geven over een afbetaalde schuld. Ik neem "je hoeft je geen zorgen te maken" dus met een korreltje zout :) Ga minimaal uit van een doorlooptijd van 2 maanden.. Ik zat er nog krap mee (2x uitstel moeten vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:53
Ik heb op 8-8-14 het appartement bezichtigd en op 18-10-14 had ik mijn housewarming en was het helemaal af :) Het kan snel gaan dus, moet je er wel bovenop zitten. Heb mijn bankspaarhypotheek meegenomen van mijn vorige woning, dus helemaal standaard was het niet. Wel van Rabo naar Rabo, niet dat dat iets zegt, want die lui praten niet met elkaar... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Gisteren naar Nordhorn gereden om naar keukens te kijken voor onze nieuw te bouwen woning. Op verschillende fora kwam ik Akzent Kueche tegen als goede aanbieder. Hier wezen kijken en we zijn geslaagd! Hoewel het niet mijn intentie was om direct een keuken te kopen,toch de keuken gelijk gekocht. Helemaal naar onze wens. Inbouwapparatuur zijn van o.a. Siemens en een tweetal dochterondernemingen van Siemens. Helaas was ons budget niet toereikend voor alleen maar Siemens inbouwapparatuur.
Onze woning zal pas later dit jaar worden opgeleverd. Ik had verwacht dat ik daarom een aanbetaling zou moeten doen, zoals gebruikelijk in NL. In Duitsland schijnt dit echter niet noodzakelijk te zijn en de keuken dienen wij dan ook pas bij levering af te rekenen.

Super geholpen door een Duitser die zeer goed Nederlands spreekt en geen verkoop praat. Ten minste, zo komt het niet over. Wat een verademing vergeleken met onze Nederlandse aanbieders, waar het handje klap begint wanneer je de eerste kop koffie hebt ontvangen. Voor mijn gevoel een erg goeie greeploze hoogglans witte keuken met granieten blad voor, naar mijn idee, een erg goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
Fromz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:42:
[...]

In de basis zou ik altijd 6 weken opnemen en op advies van de FA zelf 8 weken gedaan. Puur om niet in tijdsnood te komen. Indien de termijn verstrijkt zonder afwijzing bank ben je verplicht tot afname of boete.

zelf zitten we nu in week 4, hoop eind deze week meer te horen over het akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Oke ik begin me nu toch zorgen te maken. Baal dan ook van de reactie van de FA, meerder malen aangegeven dat het geen probleem was/ is. Zal morgen nog eenz belle voordat we de getekende overeenkomst aan de makelaar geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

maartendd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:13:
[...]

In de basis zou ik altijd 6 weken opnemen en op advies van de FA zelf 8 weken gedaan. Puur om niet in tijdsnood te komen. Indien de termijn verstrijkt zonder afwijzing bank ben je verplicht tot afname of boete.

zelf zitten we nu in week 4, hoop eind deze week meer te horen over het akkoord.
De termijn moet je ook niet laten stilzwijgend laten verstrijken, mijn ervaring is dat je, als je netjes uitlegt waarom, altijd nog wel kan verlengen. Doe dat alleen wel op tijd, en niet een dag van te voren. Beter voor niks verlengd, dan dat je ineens in de problemen komt.

UPDATE : Het is rond!! 2 april de overdracht :o

[ Voor 4% gewijzigd door Murzeltje op 09-03-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33

Typhone

Who Dares Wins

@ boven mij. Feliz.

Ons huis is 10.000 euro hoger getaxeerd dan onze aankoopprijs. Is dat positief/negatief/neutraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Typhone: dat is op zich prettig. Dat maakt het rondkrijgen van het financieringsplaatje meestal wat eenvoudiger, omdat je lager in je LTV komt te zitten. Onprettig is het als ze het bij de bepaling van je WOZ waarde eens zijn met dat bedrag: dan kost het je meer belasting.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3vS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:58
ATS schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:49:
Typhone: dat is op zich prettig. Dat maakt het rondkrijgen van het financieringsplaatje meestal wat eenvoudiger, omdat je lager in je LTV komt te zitten. Onprettig is het als ze het bij de bepaling van je WOZ waarde eens zijn met dat bedrag: dan kost het je meer belasting.
Toen ik 2 jaar geleden bij de bank zat om te praten over de mogelijkheden van de aankoop van een volgende woning, werd mij verteld dat LTV is op basis van de marktwaarde (c.q. aankoopprijs) of taxatiewaarde, afhankelijk van welke het laagst is. De hypothese dat je een woning van 400k koopt voor 200k en taxatie hebt van 300k, dan wordt de LTV gebaseerd op de laagste waarde, dus kan je max 206k hypotheek krijgen. Ik had gehoopt in de hypothese om zo een stukje restschuld mee te kunnen nemen naar de volgende woning. Nu ben ik wel erg benieuwd of dit nou toch wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 21:21
markolino33 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:31:
Jep pas geleden (per 1 jan.) de allergrootste schuld van mijn leven gekregen ;). In mijn geval was bij de ABN mijn schuld (€10k) geen reden om de hypothecaire lening niet te geven. Let wel: Wij zitten ruim onder onze grens. (€225k lening waar €278k mogelijk was).

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 09-03-2015 16:17 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Sibylle op 20-04-2015 21:21 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Woei, ik heb net mijn eerste bod uitgebracht. :o Spannend wanneer er reactie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Beekforel schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:22:
Woei, ik heb net mijn eerste bod uitgebracht. :o Spannend wanneer er reactie komt.
Altijd spannend! Wij hebben echt een drama aan boden gehad, tot er eindelijk iemand hapte die ook nog eens een vriendelijke makelaar had. Ik hoop voor je dat het werkt, wat voor iets heb je op geboden? :)

-

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.