DaWaN schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:11:
Vorige week een bod uitgebracht op een huis, 30.000 euro onder de vraagprijs.
Nu is mijn streven om dit huis voor ongeveer 20.000 euro onder de vraagprijs te kopen. Dat is naar mijn inziens in lijn met de marktwaarde en geen enkel ander huis in de buurt/straat is voor meer dan dat verkocht (gegevens heb ik opgevraagd via het kadaster). Het huis staat nu te koop sinds oktober 2014 en er zijn twee andere geïnteresseerden, maar zij hebben nog geen bod uitgebracht.
Nu is de makelaar op vakantie en wordt ik tijdelijk geholpen via een andere makelaar. De andere makelaar heeft mij nu een tegenbod gedaan van 4.000 euro onder de vraagprijs van het huis. Daarmee ben ik nu dus officieel in onderhandeling. Ergens ben ik blij dat mijn initiële bod serieus wordt genomen, maar ik voel mij enigszins geïrriteerd over het tegenbod.
Ik zal sowieso de tijdelijke makelaar vanmiddag even opbellen, maar het tegenbod is veel te hoog. Ik vind het onderhandelen met een andere tijdelijke makelaar sowieso niet fijn, dus mogelijk wacht ik tot de officiële makelaar weer terug is.
Ik wil simpelweg niet meer betalen dan 20.000 onder de vraagprijs, maar ik weet even niet hoe ik nu verder moet gaan. Als ik nu kijk waar de 2 partijen 'elkaar tegen komen' is dat 2.500 euro boven mijn 'streefbedrag'. Hoewel 2500 euro meer of minder niet doorslaggevend is voor mij, weet ik niet of ik nu al snel omhoog moet gaan met mijn tegenbod. Aan de andere kant: wanneer ik nu een tegenbod ga doen van 25.000 euro onder vraagprijs weet ik niet of ik nog serieus genomen wordt.
Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag
Allereerst: hou het zakelijk. Emoties zitten in het beste geval in de weg en in het slechtste geval zijn ze te manipuleren waardoor je slechter uitkomt.
Je bent in onderhandeling, jij hebt een openingsbod gedaan, er is een tegenbod. De verkoper (of iig een van de makelaars) weet drie dingen:
1) vraagprijs
2) streefbedrag verkoper (lager dan vraagprijs, maar hoeveel lager weet jij niet)
3) jouw openingsbod.
Wat hij niet weet is waar jij uit denkt te willen komen en hoe hard je het gaat spelen. Hij zou wel gek zijn om gelijk grote concessies te doen. Hij is eerst aan het aftasten. 4k van de vraagprijs af zonder dat jij er ook maar iets voor hoeft te doen is niet niets. Ik zou het juist als goed nieuws zien - dat kan lager!
Wat je nu moet doen is een passend antwoord vinden. Om uit te komen op je streefbedrag vanuit je openingsbod moet hij twee keer zoveel water bij de wijn doen als jij. Hij heeft 4k eraf gehaald. Als jij er 2k bij doet vertel je hem impliciet waar je uit wil komen - en maak je duidelijk dat je niet zomaar verleid wordt tot grote concessies. Dat is wat ik in jouw geval zou doen.
Bedenk dat je bij onderhandelingen altijd drie dingen moet managen:
- inhoud
- proces
- vorm, omgang
Inhoud wil je keihard in zijn (je wilt niet meer betalen dan nodig), proces moet waar nodig flexibel zijn, en omgang moet juist zo vrij en laagdrempelig mogelijk zijn.
Kortom, communiceer in ieder geval ontspannen en vrolijk, ongeacht wat het boodschap is dat je over wilt brengen. Belicht de goede kanten. Breng het bijv als: "We doen er 2k bij, daarmee hebben we samen al 20% van het gat overbrugd!". Als hij dan (al dan niet gespeeld) gaat steigeren is een goede tactiek om aan te geven dat je met je partner (/ouders/kat/wie dan ook) overlegd hebt en dit eruit gekomen is, evt tegenbod zul je er ook mee bespreken. Daarmee haal je de druk weg om gelijk iets te roepen.
En nog één wat makkelijkere / concretere vraag. Voor dit huis kan ik sowieso een hypotheek met NHG afsluiten want de koopsom blijft onder de 250.000 euro. Wat NHG inhoudt en hoe het werkt begrijp ik, maar nergens kan ik concreet vinden/uitrekenen of de korting op de rente de NHG premie rechtvaardigt. Ik heb zelf ongeveer 18% van de aankoopsom aan spaargeld en wil dit ook gebruiken om de looptijd van de hypotheek zo kort mogelijk te maken. Ik verdien voldoende om de complete koopsom te lenen, maar dat ga ik niet doen. Ik heb ook geen partner en word zelf volledig eigenaar van het huis. In mijn ogen is het risico voor de bank in mijn geval lager dan gemiddeld, ik wil dan ook graag weten of NHG voor mij goedkoper is of niet. Hoe kan ik dat bepalen?
Heel simpel: kijk naar rentetarieven met of zonder NHG. Bij ons zat daar vrij exact 1% verschil tussen, wat de bescheiden kosten voor NHG meer dan rechtvaardigde.
Mbt verkorte looptijd: niet doen. In plaats daarvan regulier (30j) looptijd nemen en extra aflossen - wat altijd tot 10% per jaar van oorspronkelijk bedrag kosteloos mag. Waarom? Als alles goed gaat, kun je alsnog je hypotheek even snel aflossen als je bij kortere looptijd zou doen, maar als je tegenvallers hebt zijn je
verplichte maandelijkse lasten veel lager - en naarmate je meer extra afgelost hebt dalen je verplichte maandlasten nog verder. Dus stel dat je over 4 jaar werkloos/arbeidsongeschikt raakt en door omstandigheden je uitkering tegenvalt, of stel je ontmoet een partner, gaat financiele verplichtingen aan (kind ofzo) en gaat vervolgens uit elkaar, of welk ander scenario dan ook waardoor je beschikbare inkomen keldert - dan is de kans dat dat gevolgen heeft voor het dak boven je hoofd veel kleiner dan als je een korte looptijd kiest. En de nadeel? Geen eigenlijk, zoals gezegd kun je tot 10% per jaar aflossen, dus je kunt in 10 jaar klaar zijn zonder extra kosten, ook al sluit je een 30-jaars hypotheek af.