Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.738 views

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad. Wij hebben geen parkeerplaats terwijl vergelijkbare woningen bij ons in de buurt dat wel hebben. Vonden we zelf trouwens een voordeel, dat zullen andere mensen wellicht ook weer vinden. Doet wel iets met de prijs, gewoonweg omdat je minder perceeloppervlakte hebt..

En zo zijn er allerlei dingetjes te verzinnen die voor- en nadelen hebben... Of beter gezegd, als voor- of nadeel worden gezien door andere mensen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
JeroenE schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:28:
[...]

Over het spoor en ruilen is al genoeg geschreven, maar ik wilde ook nog even iets anders ter overweging mee geven. Dit huis valt buiten je oorspronkelijke "zoekgebied", maar je hebt nu toch interesse. Ik denk dat je dan niet alleen naar dit hele specifieke huis moet kijken, maar ook naar andere huizen die binnen dit grotere zoekgebied vallen.

Misschien staat jullie nieuwe droomhuis wel in Boxtel of Reusel maar daar had je eerder nog niet gekeken. Ik weet niet precies hoe jullie oude gebied viel (reistijd vind ik vaker belangrijker dan de exacte hemelsbrede kilometers) dus wellicht heb ik de verkeerde plaatsen als voorbeeld gekozen, maar het gaat om het idee.
Sprang-Capelle is wel een overweging. Het ligt ongeveer tussen mijn ouders te Hedel en mijn vrouw haar ouders in Tilburg in. Ik werk in Gilze en vrouwlief in Vlijmen. Ik ga dan verder rijden en zij minder ver. Komt een beetje op hetzelfde neer.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:25

PeaceNlove

Deugleuter

maartendd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:30:
[...]

Vooral zoals hij aangaf dat het huis aardig afgetrapt was als een huurwoning. Slechte kozijnen en afgebladerde verf.
Heb je een bouwkundig keuring als voorbehoud. Want reken maar wat euro's voor herstelwerk in verven en kozijnen. Dit loopt snel op.
We hadden bij de bezichtiging onze aankoopmakelaar mee die alvast voor ons inschatte dat de kozijnen 1500 euro zou kosten. De woning is overigens van 2000, veel meer dan wat achterstallig verfonderhoud en een badkamer die onder de kalk zit verwachten we niet.
FreakNL schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:16:
[...]

Wil niet cynisch klinken, want ken het object niet, maar zo op het eerste gezicht? Woeptie-fucking-doo, hij krijgt er 7000 af? :O Had je zelf ook wel gekund. En wat betaal je die knakker?
Ja vast had ik dat zelf ook wel gekund, maar in de omgeving Utrecht gaan de woningen momenteel vrij hard, we hebben al een paar keer achter het net gevist, dus ik denk dat als je gaat proberen de laatste paar duizend er van af te praten er gewoon iemand anders langs komt die dat niet doet. En ik betaal die knakker geld. 1500 max voor vier bezichtigingen en papierstuff of in ons geval gewoon een uurtarief aangezien we al vrij goed wisten wat we wilden en dus niet telkens de makelaar meegesleurd hebben. Mvr PeaceNlove weet de details, maar volgens mij iets van 150 p/u. Ik vind dat tot nu toe waar voor mijn geld en Ignorance is bliss :P

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
PeaceNlove schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:21:[...]
We hadden bij de bezichtiging onze aankoopmakelaar mee die alvast voor ons inschatte dat de kozijnen 1500 euro zou kosten. De woning is overigens van 2000, veel meer dan wat achterstallig verfonderhoud en een badkamer die onder de kalk zit verwachten we niet.

[...]
En ik betaal die knakker geld. 1500 max voor vier bezichtigingen en papierstuff of in ons geval gewoon een uurtarief aangezien we al vrij goed wisten wat we wilden en dus niet telkens de makelaar meegesleurd hebben. Mvr PeaceNlove weet de details, maar volgens mij iets van 150 p/u. Ik vind dat tot nu toe waar voor mijn geld en Ignorance is bliss :P
Dan zou ik zeker nog zo'n € 300-400 (bruto, want fiscaal aftrekbaar) spenderen aan een echte bouwkundige keuring zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bij ons bleken de kozijnen achteraf veel slechter dan we dachten (vurenhout). Nu is onze woning wel een stuk ouder maar afgaan op de inschatting van een makelaar vind ik persoonlijk toch best link.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

coazter schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:29:
[...]

Dan zou ik zeker nog zo'n € 300-400 (bruto, want fiscaal aftrekbaar) spenderen aan een echte bouwkundige keuring zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bij ons bleken de kozijnen achteraf veel slechter dan we dachten (vurenhout). Nu is onze woning wel een stuk ouder maar afgaan op de inschatting van een makelaar vind ik persoonlijk toch best link.
Een bouwkundige keuring is in beginsel niet aftrekbaar, tenzij deze geeist wordt voor de financiering (en dat kan gebeuren als de taxateur aangeeft dat een bouwkundige keuring nodig is, AFAIK). Dat wil niet zeggen dat een keuring weggegooid geld is trouwens: ik heb het ook laten doen (huis uit '96 waar weinig mee mis leek, en gelukkig ook bleek).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• JeroenE
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:14:
Sprang-Capelle is wel een overweging. Het ligt ongeveer tussen mijn ouders te Hedel en mijn vrouw haar ouders in Tilburg in. Ik werk in Gilze en vrouwlief in Vlijmen. Ik ga dan verder rijden en zij minder ver. Komt een beetje op hetzelfde neer.
Ik wil je niet weerhouden om in Sprang-Capelle te gaan kijken. Maar je schreef eerder dat deze plek buiten jullie zoekgebied viel. Ik ben niet bekend hoe het zit met files en dat soort zaken rond Tilburg dus ik roep vast de verkeerde plaatsen.

Maar mijn opmerking dat er ook andere plaatsen kunnen zijn die buiten het eerste gebied vallen maar wel in een tweede gebied blijft natuurlijk staan. Ik ga vast weer verkeerde namen roepen, maar zal het nog een keer proberen.

Vught zou (neem ik aan) ook niet in het eerste gebied vallen (want >10 km van Tilburg), maar ligt wel dicht(er) bij het werk van je vrouw en jouw ouders en dan zou jij iets verder moeten rijden voor bezoek aan je schoonouders en je werk.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 16:32
ATS schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:48:
[...]

Een bouwkundige keuring is in beginsel niet aftrekbaar, tenzij deze geeist wordt voor de financiering (en dat kan gebeuren als de taxateur aangeeft dat een bouwkundige keuring nodig is, AFAIK). Dat wil niet zeggen dat een keuring weggegooid geld is trouwens: ik heb het ook laten doen (huis uit '96 waar weinig mee mis leek, en gelukkig ook bleek).
Voor het gros is dat wel degelijk het geval als gevolg van de financiering welke onder de NHG valt toch?
Vrijwel iedereen welke een aankoop doet tot €250k maakt aanspraak op deze NHG vanwege het rentevoordeel wat dit oplevert.

edit:

Nee dus. Alleen als de te verwachten kosten van het noodzakelijk herstel meer als 10% bedragen.
https://voorwaardenennorm...8-bouwkundig-rapport.html

[ Voor 12% gewijzigd door Domino op 26-02-2015 09:03 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:56

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Morgen gesprek met de makelaar over een nieuwbouwhuis (hoekwoning 3/1 kap), heb er al een optie op genomen. Ziet er goed uit allemaal voor zover ik kan overzien op de tekening en foto's en aangezien een optie nemen niets kost dit maar gedaan. Gisteren nog even een rondje door de buurt gereden (een deel is of wordt al gebouwd) en ben positief!
Noord27 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:50:
Ik werkte in de installatietechniek. Sleuven frezen is een koud kunstje als je voor een dag een frees huurt. Afwerken van de muren moet je toch doen. Buis erin, wat knauf er overheen en stucen maar. Schakelmateriaal, pvc buis en draad kost erg weinig. Zelf klussen zijn de eerste grote verdiensten is mijn ervaring.

Heb mijn hele nieuwbouw huis 10 jaar geleden afgewerkt op de gespoten plafonds en marmeren vloer na. Keuken/badkamer zaten er in 3 dagen in. Je hebt vast klussers in de familie of vriendenkring.
Dit was ik ook van plan te doen want zelf handig genoeg en daarnaast in de familie voldoende bouwvakkers en/of kennissen :)

Do { Ping } while ( LOL )

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
ATS schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:39:
Lubach over het energielabel afgelopen zondag: :P
...
Ik snap het gedoe over het energielabel niet.

Stel je wilt 4 miljoen huizen een label geven, dan is het NIET te doen om overal een keurder naar toe te sturen. Voor het over grote deel van de huizen weten we dat het bouwjaar VEEL zegt over het energielabel.

Dus begin je iedereen een default (op bouwjaar) te geven.
Dan laat je mensen daarna gemakkelijk en goedkoop het label definitief maken.
Dit heet een baseline maken, een soort 0-punt vanaf waar je verder werkt.

Je zult zien dat de eisen en de bewijslast steeds degelijker gaat worden.
Lijkt mij een prima manier om een nieuw systeem uit te rollen over een land.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Noord27
JeroenE schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:54:
[...]
Ik wil je niet weerhouden om in Sprang-Capelle te gaan kijken. Maar je schreef eerder dat deze plek buiten jullie zoekgebied viel. Ik ben niet bekend hoe het zit met files en dat soort zaken rond Tilburg dus ik roep vast de verkeerde plaatsen.

Maar mijn opmerking dat er ook andere plaatsen kunnen zijn die buiten het eerste gebied vallen maar wel in een tweede gebied blijft natuurlijk staan. Ik ga vast weer verkeerde namen roepen, maar zal het nog een keer proberen.

Vught zou (neem ik aan) ook niet in het eerste gebied vallen (want >10 km van Tilburg), maar ligt wel dicht(er) bij het werk van je vrouw en jouw ouders en dan zou jij iets verder moeten rijden voor bezoek aan je schoonouders en je werk.
Ik begrijp je insteek. En we staan idd open voor opties. ;)

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:33
Elahkneh schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:13:
[...]

Vorderingen :

Makelaar belde gisteren of we met spoed konden bezichtigen , hun eigen project waar ze mee bezig zijn waren meer gegaardigden voor en er was nu dus haast bij.
Er was geen tijd te verliezen , dus een bezichtiging was gisteren desnoods nog wel nodig .

Gezien het feit dat we hier niet bezig zijn met het kopen van een pakje boter zijn we eerst thuis rustig in overleg gegaan . We dansen niet graag naar andermans pijpen op het moment dat het hun uitkomt .

Na enig beraad heeft mijn wederhelft de makelaar weer gebeld om het e.e.a duidelijk te maken . Wij hebben 3 huizen op het oog (eergisteren weer 1 op de markt gekomen) , dat zet wat meer druk op de ketel bij de makelaar ;)
Gezien de nieuwe weg die aangelegd word en het bedelen om het te kopen een bod uitgebracht van 190k . O-) het werd verdacht stil aan de andere kant van de lijn .
Ze moeten in de loop van deze week hun eigen project opnieuw bezichtigen en daarna zou ze zich weer melden.

Misschien niet de fatsoenlijkste manier van onderhandelen , maar als het huis gekocht is zie ik ze toch nooit weer. :9
Wij hebben niks te verliezen , zij een nieuw huis en 190k .
Vervolg :

Inmiddels een tegenbod ontvangen waar we op dit moment even geen tegenbod op gaan doen. Het komt niet in de richting van ons beoogde doel en zou de prijs te ver omhoog drukken met een tegenbod .
Ze moeten vrijdagochtend hun eigen project bezichtigen en waarschijnlijk gaan bieden omdat er meer kapers op de kust zijn.

In het gesprek hebben we ons bod een beetje onderbouwd , de nieuwe weg konden we niet als argument gebruiken omdat die er nog niet lag en je weet niet of je er last van krijgt aldus de makelaar 8)7

Het vergelijkbare huis was goedkoper verkocht door omstandigheden(scheiding) en was daarom niet vergelijkbaar . ( als het huis voor 189 verkocht is is het in mijn ogen niet veel meer waard , scheiding of niet . Niemand wil voor de grap een restschuld)

We hebben een afspraak gemaakt voor bezichtiging bij een ander huis om een beetje meer druk op de ketel te zetten en hun richting ons prijs te drijven .

Toen sloeg de vlam in de pan .... We konden dat andere huis niet vergelijken omdat het een andere straat betreft , een kleiner perceel bla bla bla .

Ze moeten vrijdag bezichtigen en er was haast bij en de andere kapers mochten er niet tussen door glippen .... Hellig dat ze was .
Mocht dit het eerste gesprek zijn met de makelaar dan was ik met stomheid geslagen :/

Tja , ze hadden vorig jaar 201 ook kunnen accepteren ;)
We houden eerst even voet bij stuk , 190k .
Een volgend bod zal absoluut niet richting de 2 ton gaan.
Eens even kijken hoe snel ze meebuigen >:)

12 x 330WP | Oost/west

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 19:39
ik zou idd ook lekker op 190 take it or leave it blijven. besef dat die makelaar voor hun wekt en niet voor jou en er dus ALLES aan zal doen om zoveel mogelijk eruit te halen. Alle argumenten die genoemd worden zijn dus nooit in jullie voordeel. Met andere woorden: laat maar lullen ;)
't is simpel: zij hebben haast, zij willen verkopen. Jullie hebben opties te over, zij niet. 190K, take it or leave it. Bod geldig tot vrijdagmiddag 18:00 uur :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Elahkneh
Zij moeten in de ochtend bezichtigen en wij in de avond , wat jammer nou dat het niet eerder lukte ;)
Ik lig er iig niet wakker van die praatjes en gekkigheden , elke duizend euro die er bij op komt kan ik heel veel andere leuke dingen mee doen .
Een ander zal zeggen wat is 1000 op 30 jaar hypotheek .
Wat ze altijd nog even aanhaalt in een gesprek is 'de kans is er dat het voor beide partijen hierbij stopt' haha !

12 x 330WP | Oost/west

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Elahkneh schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:36:
Zij moeten in de ochtend bezichtigen en wij in de avond , wat jammer nou dat het niet eerder lukte ;)
Ik lig er iig niet wakker van die praatjes en gekkigheden , elke duizend euro die er bij op komt kan ik heel veel andere leuke dingen mee doen .
Een ander zal zeggen wat is 1000 op 30 jaar hypotheek .
Wat ze altijd nog even aanhaalt in een gesprek is 'de kans is er dat het voor beide partijen hierbij stopt' haha !
Maar begrijp ik nu goed dat omdat zij haast hebben ivm hun eigen project jullie maar moeten opschieten ? Als dat zo is vind ik het apart dat de makelaar dat wil gebruiken om jullie onder druk te zetten. Hij zegt dan nl. dat de verkopers snel van hun huis afmoeten wat juist aangeeft dat de verkoper harder zit te wachten op verkopen dan jullie om het te kopen. Lijkt me niet echt een goede manier van onderhandelen :)

[removed]

• Elahkneh
Dat klopt helemaal !
Als je als koper nou helemaal in de 7e hemel bent door dit huis gaat het misschien werken omdat je het risico niet wil lopen om het te verliezen.
Wij hebben geen haast , huizen genoeg , keus genoeg .
Als je snel wilt verkopen dan is ons bod accepteren de snelste manier ;)

12 x 330WP | Oost/west

• ATS

ATS

Elahkneh schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:19:
[...]

Vervolg :

Inmiddels een tegenbod ontvangen waar we op dit moment even geen tegenbod op gaan doen. Het komt niet in de richting van ons beoogde doel en zou de prijs te ver omhoog drukken met een tegenbod .
Ze moeten vrijdagochtend hun eigen project bezichtigen en waarschijnlijk gaan bieden omdat er meer kapers op de kust zijn.

In het gesprek hebben we ons bod een beetje onderbouwd , de nieuwe weg konden we niet als argument gebruiken omdat die er nog niet lag en je weet niet of je er last van krijgt aldus de makelaar 8)7
Juist... Het is voor jullie weldegelijk een argument, of de makelaar nu meent dat je er last van gaat krijgen of niet.
Het vergelijkbare huis was goedkoper verkocht door omstandigheden(scheiding) en was daarom niet vergelijkbaar . ( als het huis voor 189 verkocht is is het in mijn ogen niet veel meer waard , scheiding of niet . Niemand wil voor de grap een restschuld)
En deze verkopers hebben haast om een andere reden... Haast is haast.
We hebben een afspraak gemaakt voor bezichtiging bij een ander huis om een beetje meer druk op de ketel te zetten en hun richting ons prijs te drijven .

Toen sloeg de vlam in de pan .... We konden dat andere huis niet vergelijken omdat het een andere straat betreft , een kleiner perceel bla bla bla .
Is dat andere huis bij dezelfde makelaar dan? In dat geval: ook fijn voor die andere verkopers... :X En of je dat andere huis wil meenemen is wederom aan jullie. Andere straat, kleiner perceel: prima als jullie dat prima vinden toch?
Ze moeten vrijdag bezichtigen en er was haast bij en de andere kapers mochten er niet tussen door glippen .... Hellig dat ze was .
Mocht dit het eerste gesprek zijn met de makelaar dan was ik met stomheid geslagen :/

Ik zou ze even eraan herinneren dat het niet voor het eerst is dat je weggelopen bent bij dit huis...

Smullen, dit verhaal... :9

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Elahkneh
Het andere huis staat te koop bij haar voormalige werkgever >:)
Onder de gordel waarschijnlijk , met deze bedragen is dat geoorloofd.
Huis is dik 20k goedkoper , dan verwachten we ook geen groot perceel.

Die weg komt er , vandaag niet , dan morgen wel inclusief geluid. Is dus meegenomen in ons bod .

Onder deze omstandigheden zou ik maar snel 190 accepteren , de kans op 0 is aanzienlijk groter . Haast kost gewoon geld , we laten ons niet voor de 2e keer alle kanten op slingeren omdat het ze nu wel past.

We proberen ieder contact momenteel even wat af te houden , des te spannender en des te meer druk om toch ons bod hopelijk te accepteren.
Ze klaverjassen zonder troeven , de beste manier om te verliezen.

Word vervolgd ;)

12 x 330WP | Oost/west

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 19:28
Elahkneh schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:59:
Het andere huis staat te koop bij haar voormalige werkgever >:)
Onder de gordel waarschijnlijk , met deze bedragen is dat geoorloofd.
Huis is dik 20k goedkoper , dan verwachten we ook geen groot perceel.

Die weg komt er , vandaag niet , dan morgen wel inclusief geluid. Is dus meegenomen in ons bod .

Onder deze omstandigheden zou ik maar snel 190 accepteren , de kans op 0 is aanzienlijk groter . Haast kost gewoon geld , we laten ons niet voor de 2e keer alle kanten op slingeren omdat het ze nu wel past.

We proberen ieder contact momenteel even wat af te houden , des te spannender en des te meer druk om toch ons bod hopelijk te accepteren.
Ze klaverjassen zonder troeven , de beste manier om te verliezen.

Word vervolgd ;)
Wat een vreemd verhaal over die makelaar zeg. Goed dat je gewoon vasthoudt aan die 190k. En veel plezier met de bezichtiging bij het andere huis vrijdag. Zou ik sowieso gaan doen, stel je voor dat het een leuker huis blijkt te zijn. Kun je altijd nog zeggen, als je voor de bezichtiging een akkoord van de verkopers voor 190k krijgt, dat je nog wel naar die bezichtiging gaat. Laat ze maar zweten.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

ATS schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:49:
[...]

Juist een vreemd argument wat mij betreft: dat is nu precies de reden dat het goedkoper is. Dat betekent ook dat je het weer goedkoper zal moeten verkopen op termijn, maar wat is daar het probleem van? Je betaalt nu (en gedurende de jaren aan rente) ook minder tenslotte.

Net zoals jij er minder last van denkt te hebben, zullen die mensen er ook weer zijn op het moment dat je wil verkopen. Voor de juiste prijs vind je ook dan je koper. Voor een deel van de kopers zal je huis wellicht afvallen, maar tegelijk wordt hij voor een ander deel aantrekkelijker omdat de prijs lager is dan van vergelijkbare huizen iets verderop.
Klopt. Maar in een moeilijke markt (zoals de afgelopen jaren), kan het wel een flink minpunt zijn als je geen/weinig kijkers hebt. M'n makelaar gaf aan dat dit soort huizen, minder kijkers hadden (wat ik mij kan voorstellen). Maar inderdaad, alles heeft een prijs. Als van zo'n huis de prijs wordt gehalveerd, is ie vandaag nog verkocht. Wel of geen spoor...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Galois schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:11:
[...]

Klopt. Maar in een moeilijke markt (zoals de afgelopen jaren), kan het wel een flink minpunt zijn als je geen/weinig kijkers hebt. M'n makelaar gaf aan dat dit soort huizen, minder kijkers hadden (wat ik mij kan voorstellen). Maar inderdaad, alles heeft een prijs. Als van zo'n huis de prijs wordt gehalveerd, is ie vandaag nog verkocht. Wel of geen spoor...
Ben ik het wel mee eens. 'Waarde' is sterk gerelateerd aan de 'verkoopbaarheid' van een woning. Als je een relatief slecht 'verkoopbare' woning hebt, zul je hier in goede tijden weing van merken, maar in slechte tijden zul jij dan de eerste zijn die flink gaat moeten zakken om van je woning af te komen.

Maar, dan is het mischien juist niet onverstandig om zo'n woning nu te kopen, want volgens die redenering zou die woning nu op z'n dieptepunt echt flink laag moeten staan ;) . Beter koop je zo'n woning als de markt slecht is ipv als de markt goed is :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wij zijn inmiddels in het huis wezen kijken (Reiger 31 te Sprang-Capelle) wat de kijker als optie tot inruil had gegeven op onze eigen woning (Ringbaan-Noord 26 te Tilburg). En we zijn onder de indruk. Enige wat we gelijk echt moeten doen is een nieuwe CV (is nu afgeschreven, 15 jaar oud) en dubbel glas op de 1e laten zetten (zit nu enkel glas). Zal het energie-label ook wellicht verbeterd mee worden. Alsmede de maandelijkse stookkosten wat mee verlagen. Verder natuurlijk standaard zaken als schilderwerk laat ik even buiten beschouwing.

Overige zaken als vloer, tuin, keuken en badkamer zijn ok- en niet nodig om te vervangen. Dat kan in de loop der tijd. En die brengen hun geld ook niet op als je die aan pakt. Dat is meer smaak gebonden.

Hamvraag: hoe te handelen in deze situatie met woningruil? Zowel onze woning als de beoogde woning zijn gewoon netjes geprijsd tov ander panden in de straat. Onze prijs 189.500, beoogde woning 285.000..

Van beide een percentage af doen? Die 250K grens is natuurlijk nog steeds een gigantische aanrader en wij hoeven hier nog niet weg, terwijl de aanbieder van de andere woning gescheiden is en er snel vanaf wil..

:?

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 27-02-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 18:51
Even een tip voor de mensen die graag het energielabel van het huis wat ze willen kopen verbeteren : het energielabel kan je op dit moment maar een keer vaststellen. Je kan hem daarna niet meer aanpassen. Dit is een probleem in de software wat de komende tijd nog niet aangepast kan worden. Hecht je dus veel waarde aan het label dan kan je misschien beter afspreken zonder label te kopen en die boete verrekenen met de verkopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
rik11 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:19:
Even een tip voor de mensen die graag het energielabel van het huis wat ze willen kopen verbeteren : het energielabel kan je op dit moment maar een keer vaststellen. Je kan hem daarna niet meer aanpassen. Dit is een probleem in de software wat de komende tijd nog niet aangepast kan worden. Hecht je dus veel waarde aan het label dan kan je misschien beter afspreken zonder label te kopen en die boete verrekenen met de verkopers
Waarom zou je je druk maken over het energielabel als je er pas net woont en aan het verbeteren bent ? De eerste jaren ga je het toch niet verkopen en voor jezelf kun je ook zonder het officieel te maken wel bekijken in welke klasse je nu valt of gaat vallen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Noord27 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:10:
Wij zijn inmiddels in het huis wezen kijken (Reiger 31 te Sprang-Capelle) wat de kijker als optie tot inruil had gegeven op onze eigen woning (Ringbaan-Noord 26 te Tilburg). En we zijn onder de indruk. Enige wat we gelijk echt moeten doen is een nieuwe CV (is nu afgeschreven, 15 jaar oud) en dubbel glas op de 1e laten zetten (zit nu enkel glas). Zal het energie-label ook wellicht verbeterd mee worden. Alsmede de maandelijkse stookkosten wat mee verlagen. Verder natuurlijk standaard zaken als schilderwerk laat ik even buiten beschouwing.

Overige zaken als vloer, tuin, keuken en badkamer zijn ok- en niet nodig om te vervangen. Dat kan in de loop der tijd. En die brengen hun geld ook niet op als je die aan pakt. Dat is meer smaak gebonden.

Hamvraag: hoe te handelen in deze situatie met woningruil? Zowel onze woning als de beoogde woning zijn gewoon netjes geprijsd tov ander panden in de straat. Onze prijs 189.500, beoogde woning 285.000..

Van beide een percentage af doen? Die 250K grens is natuurlijk nog steeds een gigantische aanrader en wij hoeven hier nog niet weg, terwijl de aanbieder van de andere woning gescheiden is en er snel vanaf wil..

:?
Ik weet het niet, maar ik zou op zoek gaan naar de laagste prijs voor beide woningen. Stel ,je bent het in principe eens over de prijzen hierboven. Het liefste zou je dan jouw huis voor 0 euro verkopen, en hun huis voor 104.500 kopen: hoe lager de prijs, hoe minder belasting je betaalt. Hier trapt de bd vast niet in, maar ik zou wel op zoek gaan naar de grens. Dit lijkt me echt iets om met een fa te bespreken om te kijken hoe je het voordeligste kan doen en op zo'n manier waarop de financiers ook mee willen werken.

Als je de koopprijs op deze manier kan drukken naar 250k, kan je in elk geval NHG regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Noord27 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:10:
Scheidingen zijn altijd lastig. Wij hebben wel eens naar een huis gekeken waarbij de makelaar al aangaf dat 1 van de partijen moeilijk deed. Dat was ook zo en uiteindelijk voor ons de reden om er maar mee te stoppen. Achteraf hoorden we dat het huis al drie keer bijna verkocht was, maar dat het iedere keer op het laatste moment niet door ging omdat 1 van de verkopende partijen het voorlopige koopcontract niet wilde tekenen. Dit was wel in een tijd dat huizen snel verkocht werden en dat mensen echt tegen elkaar op aan het bieden waren.

Een collega van mij heeft onlangs zijn huis verkocht nadat het al bijna vijf jaar in de verkoop had gestaan. Ondanks de dalende prijzen wilde zijn ex heel lang niet dat de prijs van de woning omlaag ging (uiteindelijk is dat wel gebeurd). Want dan bleef er een rest schuld over en dat wilde ze niet. Zelfs nu is er nog 'gedoe' over de rekening van de makelaar en over de boete die ze moeten betalen vanwege het aflossen van de lening. Ze hadden namelijk een of andere budget hypotheek waarbij je bij vervroegde aflossing 2,5% boete moet betalen. Ook als je aflost omdat je het huis verkoopt!

Weet je zeker hoe de situatie van de verkoper is? Het kan natuurlijk ook zijn dat hij niet in gemeenschap van goederen was (of nog is?) getrouwd en het huis volledig op zijn naam staat. In dat geval heb je alleen met hem te maken.

Heb je al bedacht hoe je dit wil regelen met de overdracht(en)? Het is gebruikelijk om een huis leeg op te leveren. Als de ander in jullie huis niet wil klussen is dit misschien te regelen dat het op 1 dag kan. Dat kan misschien ook nog wat prijsvoordeel opleveren door bij de notaris de twee verkopen te combineren ipv iedere verkoop bij een aparte notaris (of op andere dagen) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
JeroenE schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:37:
[...]
Scheidingen zijn altijd lastig. Wij hebben wel eens naar een huis gekeken waarbij de makelaar al aangaf dat 1 van de partijen moeilijk deed. Dat was ook zo en uiteindelijk voor ons de reden om er maar mee te stoppen. Achteraf hoorden we dat het huis al drie keer bijna verkocht was, maar dat het iedere keer op het laatste moment niet door ging omdat 1 van de verkopende partijen het voorlopige koopcontract niet wilde tekenen. Dit was wel in een tijd dat huizen snel verkocht werden en dat mensen echt tegen elkaar op aan het bieden waren.

Een collega van mij heeft onlangs zijn huis verkocht nadat het al bijna vijf jaar in de verkoop had gestaan. Ondanks de dalende prijzen wilde zijn ex heel lang niet dat de prijs van de woning omlaag ging (uiteindelijk is dat wel gebeurd). Want dan bleef er een rest schuld over en dat wilde ze niet. Zelfs nu is er nog 'gedoe' over de rekening van de makelaar en over de boete die ze moeten betalen vanwege het aflossen van de lening. Ze hadden namelijk een of andere budget hypotheek waarbij je bij vervroegde aflossing 2,5% boete moet betalen. Ook als je aflost omdat je het huis verkoopt!

Weet je zeker hoe de situatie van de verkoper is? Het kan natuurlijk ook zijn dat hij niet in gemeenschap van goederen was (of nog is?) getrouwd en het huis volledig op zijn naam staat. In dat geval heb je alleen met hem te maken.

Heb je al bedacht hoe je dit wil regelen met de overdracht(en)? Het is gebruikelijk om een huis leeg op te leveren. Als de ander in jullie huis niet wil klussen is dit misschien te regelen dat het op 1 dag kan. Dat kan misschien ook nog wat prijsvoordeel opleveren door bij de notaris de twee verkopen te combineren ipv iedere verkoop bij een aparte notaris (of op andere dagen) te doen.
Verkopende partij heeft wellicht iets teveel door laten schemeren. Getrouwd in gemeenschap van goederen, dus de vrouw is 50% eigenaar van het pand. Hij wilde inzetten op een directe verkoop van 280K, maar zou als bodemprijs 260K willen hanteren. Onze verkoopmakelaar en tevens financieel adviseur heeft al aangegeven dat er dan op papier gewoon 10K minder moet komen staan (250K) en ook 10K minder voor onze woning als verkoopprijs, ongeacht waarvoor wij het weg willen doen. Maar dan vallen wij wel binnen NHG-grens. Onze verkopende makelaar is tevens aankoopmakelaar en die speelde netjes in op de treurige situatie van de man en concludeerde dat 260K als bodemprijs is gesteld door hem en de (ex)vrouw.

Wij zetten in op een verschil van maximaal 80K. Dus 260K als aankoop en 180K als verkoop; beter gezegd: 250K aankoop en 170K verkoop (op papier). Eventueel aangevuld met maximaal 5K in roerende goederen.

;)

Kortom, wij willen gaan nog een 2e keer kijken aanstaande woensdag. Daarna een bod uitbrengen van 250K. Even open laten wat de eigenaar voor onze woning gaat bieden. Uiterste overdrachtdatum 5 juni. Dan houden we nog een paar weken speling voor eventuele NHG. Laat de onderhandelingen maar beginnen. Nogmaals, wij hoeven hier niet vanaf voor een lage prijs. Inmiddels toestemming vanuit de gemeente om het onder de leegstandswet te kunnen verhuren (wat nu mooi als onderhandelingspositie gebruikt kan worden) en hun moeten er echt vanaf..

:)F

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 28-02-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 18:51
Denk erom dat als zij met een restschuld komen te zitten dat zij dat wel mee moeten financieren. Misschien zijn zij wel gebaad bij een zo hoog mogelijke prijs zodat ze meer restschuld mee kunnen financieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Noord27 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:45:
Verkopende partij heeft wellicht iets teveel door laten schemeren. Getrouwd in gemeenschap van goederen, dus de vrouw is 50% eigenaar van het pand. Hij wilde inzetten op een directe verkoop van 280K, maar zou als bodemprijs 260K willen hanteren.
Ik vind dat ze dan wel een aparte manier van verkopen hebben. Als 260k je bodem is en 280k je doel dan creëer je wel een groot gat door te starten op 350k. Of dacht hun verkopende makelaar dat er altijd minimaal 20% van de vraagprijs af zou gaan?

Dat zijn ze nu al bijna in de vraagprijs gezakt, maar een echt sterke positie heb je dan niet meer, lijkt mij.

Of hebben ze die prijs maar genomen omdat hun achterbuurman (die hetzelfde soort huis heeft) dat ook vraagt?
Onze verkopende makelaar is tevens aankoopmakelaar en die speelde netjes in op de treurige situatie van de man en concludeerde dat 260K als bodemprijs is gesteld door hem en de (ex)vrouw.
En hoe heeft hij die conclusie getrokken? Heeft hij dat ook van de verkopende partijen gehoord of heeft hij dat helemaal zelf bedacht?
Wij zetten in op een verschil van maximaal 80K. Dus 260K als aankoop en 180K als verkoop; beter gezegd: 250K aankoop en 170K verkoop (op papier). Eventueel aangevuld met maximaal 5K in roerende goederen.
Dus -even de oorspronkelijke vraagprijs negerend- zij moeten 20k zakken en jullie 10k. Ongeveer 5% voor jullie en 7% voor hun. Ik begrijp ook dat er helemaal nog niet voor jullie huis is geboden? Waarom laat je hem niet starten met de onderhandelingen?
Inmiddels toestemming vanuit de gemeente om het onder de leegstandswet te kunnen verhuren (wat nu mooi als onderhandelingspositie gebruikt kan worden) en hun moeten er echt vanaf..
Waar ga je wonen als je je huidige huis gaat verhuren? Als je nu al geen andere plek hebt om te wonen dan lijkt het me sterk dat een ander huis gaat huren zodat je je huidige huis kan gaan verhuren. Als andere partij zou ik van dat argument dus helemaal niet van onder de indruk zijn.

Ik hoop natuurlijk van harte dat het allemaal gaat zoals je hoopt, maar reken je zelf nog niet al te rijk. Denk er ook aan dat een lagere verkoopprijs en lagere aankoopprijs op papier voor de man geen verschil maakt. Maar voor zijn toekomstige ex-vrouw wel! Zij zit dan wellicht wel met een hogere restschuld en zij heeft geen voordeeltje van een goedkoper huis te kunnen kopen. Of als de hypotheek lager is dan de verkoopprijs dan houdt zij minder geld in het handje over om een nieuw huis in te kunnen richten of wat dan ook.

Zoals gezegd heeft mijn collega ook jaren alleen in het huis gewoond (en alleen moeten betalen) terwijl zijn ex niets aan de prijs wilde doen. Zij had er immers geen last van. Ik meen dat haar ouders haar een beetje financieel hebben geholpen anders had de prijs helemaal niet kunnen zakken omdat zij simpel weg gewoon geen mogelijkheid had om een lening af te sluiten voor de restschuld.

Ben je nog van plan iemand extra mee te nemen tijdens de tweede bezichtiging? Wij hebben bij ons huidige huis een bouwkundig expert meegenomen en later zelfs nog apart een taxateur langs laten gaan voordat we gingen bieden.

Een taxatie moet je toch hebben als je het huis wil kopen en wij hadden destijds een vaste prijs afgesproken met hem (ik geloof 150 of 200 euro) ipv een percentage (de taxateur wist wel welk huis het was). Dat hadden we er wel voor over als we uiteindelijk het huis niet zouden kopen. We hadden (expres) al wel tegen de taxateur gezegd op welke prijs we uit wilde komen en -je verwacht het niet- we zijn op 500 euro verschil met ons doel geëindigd.

edit:
Vergat ik nog: het huis heeft een mooi dak bijna pal op het zuiden voor zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Elahkneh schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:19:
[...]

Vervolg :

Vervolg :

Vrijdag het andere huis bezichtigd , dat viel echt zwaar tegen .
Veel van dit type huizen zijn hier traditioneel gebouwd , maar deze was vanaf de verdieping hout skelet . De kelder is weg gelaten , slaapkamer beneden opgeofferd voor een keuken , dan blijft er anderhalve slaapkamer over :|
Meteen kenbaar gemaakt dat dit niks word.

Wederom contact gehad met de makelaar , ze blijven aansturen op 2 ton , ze sprak op haar manier voor haar beurt , maar voor 2 ton konden we het 'waarschijnlijk' rond maken . Wij gaan daar absoluut niet in mee , en hebben een 3e bezichtiging aangevraagd om even wat meer tijd te rekken.

Ik heb een beetje het idee dat als we niet met een ander bod komen dat het einde oefening is , althans die indruk kreeg ik . Of ze bluffen ;) maar schat dat maar eens in.
Er kwam een kleine hint om het verschil te delen van ons eerste bod minus een procent , dat zou 194.500 zijn. Klinkt best verleidelijk ... Behalve als je weet dat het huis wat zij op het oog hebben dik 70k is gezakt in prijs en verkocht word in het kader wet schuldsanering .

Of ze spelen een spelletje van wij willen dit hebben en anders gaat het niet door en hopen dat wij daarin meegaan óf ze zijn daadwerkelijk 200k nodig voor hun volgende stap :/

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Beste Tweakers,

Wij staan op het punt een huis te kopen van ongeveer 250kuub. We willen graag een bouwtechnische keuring laten doen gezien het huis rond 1939 is gebouwd. Onze aankopend makelaar had iemand waar hij zaken mee deed die het voor 300€ kon doen. Dit komt overeen met de prijs die op eigenhuis staat aangegeven. Nu zag echter dat een lokaal bouwkundig bureau een bouwtechnische keuring aanbiedt voor 220€ (<500m3, NHG). Heeft een van jullie ervaring met de prijzen voor een bouwtechnische keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bbblije schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:27:
Beste Tweakers,

Wij staan op het punt een huis te kopen van ongeveer 250kuub. We willen graag een bouwtechnische keuring laten doen gezien het huis rond 1939 is gebouwd. Onze aankopend makelaar had iemand waar hij zaken mee deed die het voor 300€ kon doen. Dit komt overeen met de prijs die op eigenhuis staat aangegeven. Nu zag echter dat een lokaal bouwkundig bureau een bouwtechnische keuring aanbiedt voor 220€ (<500m3, NHG). Heeft een van jullie ervaring met de prijzen voor een bouwtechnische keuring?
De bedragen die jij daar noemt zitten in mijn ervaring al aardig aan de orderkant van het spectrum. Ik heb er in het verleden een keer 350,- en 300,- voor betaald en ik kon het voor mijn gevoel niet veel goedkoper krijgen zonder op de inhoud van het rapport te moeten beknibbelen.

Ik snap dat je de kosten natuurlijk zo laag mogelijk wilt houden, maar gezien de leeftijd van de woning die je op het oog hebt is het misschien geen gek idee om iets meer budget uit te trekken voor een uitgebreidere of goed bekend staande keurder ipv. de goedkoopste die je kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Tjoekie schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:32:
[...]

De bedragen die jij daar noemt zitten in mijn ervaring al aardig aan de orderkant van het spectrum. Ik heb er in het verleden een keer 350,- en 300,- voor betaald en ik kon het voor mijn gevoel niet veel goedkoper krijgen zonder op de inhoud van het rapport te moeten beknibbelen.

Ik snap dat je de kosten natuurlijk zo laag mogelijk wilt houden, maar gezien de leeftijd van de woning die je op het oog hebt is het misschien geen gek idee om iets meer budget uit te trekken voor een uitgebreidere of goed bekend staande keurder ipv. de goedkoopste die je kan vinden.
Bedankt voor je reactie. Zelf een bouwkundige achtergrond hebbende (HBO Bouwkunde echter nog geen echte werkervaring, gezien ik door ben gaan studeren) is de staat waarin het huis verkeerd uitstekend. Geen scheuren e.d. pannendak in prima staat, balken op zolder klonken massief geen lekkages. Echter de verdere balklagen van de woning kan je niet controleren zonder plafonds, vloeren open te breken. Wat er aan het licht komt zal hoogst waarschijnlijk pas komen tijdens een verbouwing.

Je noemt hier wel een belangrijk punt gezien de leeftijd van de woning, daarbij het feit dat de woning op polder grond is gebouwd. Zou kunnen betekenen dat er hier en daar een balk niet helemaal top kan zijn. Echter in hoeverre kan een specialist dit controleren? Dit komt enkel boven water als je de vloer er uit trekt. Het huis heeft geen kruipruimte, wel een droge kelder onder de trap, die impliceert dat er geen water schade zou moeten zijn (geen strepen e.d. op de muur dat het nat is geweest).

We gaan dan maar uit van +/- 300€ voor de keuring. Nogmaals bedankt voor je reactie.

Nu gaf mijn vader wel aan dat je een "onderzoeksplicht" hebt bij de aankoop van het huis om je zo in te dekken voor verborgen gebreken. Weten jullie of een bouwkundige keuring voldoende is om aan deze plicht te voldoen?

[ Voor 5% gewijzigd door bbblije op 01-03-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Bouwkundige keuring is inderdaad voldoende. Neem als voorwaarde mee dat die niet meer als xxx (€500,-) naar boven brengt om te laten repareren als ontbindende voorwaarde mee.

Een echte bouwkundige keuring is een compleet verslag van de gehele woning tot in detail. Ik heb het idee dat er tussen keuringen aardig wat verschil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nou ja, dat is wel een beetje afhankelijk van wat er in die keuring staat natuurlijk. Soms staat er 'meer onderzoek vereist' of 'niet kunnen zien zonder *activiteit-X-die-huidige-eigenaren-niet-leuk-vinden*' oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24
NoepZor schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:51:
[...]

Inrichtingskosten zijn natuurlijk altijd voor eigen rekening. Maar isolatie, dubbelglas, fatsoenlijke keuken en badkamer, schilderwerk buiten en dat soort zaken zijn natuurlijk wel enigzins van de waarde van een nette woning te halen. Er blijlft natuurlijk een verschil tussen investering en waardestijging, maar dat probeer ik uiteraard zo klein mogelijk te houden. Ik gok dat het huis in huidige staat ongeveer 125K waard is, daar probeer ik op te sturen.

Al met al wel spannend :)
Vrijdag alles officieel bekrachtigd en koopcontract getekend. Nu nog even wachten tot de financiering rond is. Ik kan de gehele verbouwing meefinancieren, deels in een extra regeling die het toestaat om tot 106% te lenen ivm investeringen in duurzaamheid (dubbelglas) en deels omdat de woning (onofficieel) ongeveer 133K waard is en ik hem voor 126K heb gekocht.

Er moet nog een officiele taxatie plaatsvinden, maar dit had een collega van de verkopende makelaar doorgegeven. Ik heb de hypotheek daar ook aangevraagd (klein bedrijfje met een makelaarskantoor en een financieel kantoor).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33

Typhone

Who Dares Wins

Hoppa, onze onderhandelings-skills zijn weer eens goud gebleken. Althans... zo zou je denken.

1) Huis te koop voor 270k, openingsbod 240k
2) Blablabla wij waren arrogant, 265k maximale verlaging van de 'eigenaren'.
3) Tegenbod van ons, echter dit keer met een ziekelijke lijst argumenten. 245k
4) Drie dagen stilte en toen retourbod 260k met de opmerking dat het niet de 'bodem' was.
5) Keihard op 250k gaan staan met een take it or leave it bod vanwege de NHG. Extra meerwaarde van 24.6k rente ging ons te ver. Mensen wonen er niet meer en hebben dubbele lasten.
6) Makelaar boos en tekeer en foeteren.
7) Opeens telefoon gaat, zijn alsnog akkoord.

Grappig volk, makelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 19:39
feli dan, denk ik?!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Haha ja, ik kreeg in eerste instantie een tegenbod van 132K, was echt uiterste. Toen ging ik van 117 naar 120. Toen kon het ineens naar 129K. Ik heb toen het verschil gedeeld (124,5K), werd niet geaccepteerd en was veel te laag, verkoper bleef staan. Toen uiterste bod gedaan van 126K, gezegd dat ik niet verder ging. Was volgens de verkopende makelaar nog een verschil en bladiebla. Gezegd dat dat niet mijn probleem is en dat het anders ophoudt en ik er niet meer voor wil betalen. Verkoper heeft toen alsnog 3K verschil geaccepteerd en akkoord gegaan met mijn bod. Makelaar ging op vakantie en de verkoper had het huis al 2 jaar in de verkoop staan, legde natuurlijk enige druk aan hun kant. Mij had het niet uitgemaakt als het een weekje later werd ;)

[ Voor 14% gewijzigd door NoepZor op 02-03-2015 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

NoepZor schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:32:
Haha ja, ik kreeg in eerste instantie een tegenbod van 132K, was echt uiterste. Toen ging ik van 117 naar 120. Toen kon het ineens naar 129K. Ik heb toen het verschil gedeeld (124,5K), werd niet geaccepteerd en was veel te laag, verkoper bleef staan. Toen uiterste bod gedaan van 126K, gezegd dat ik niet verder ging. Was volgens de verkopende makelaar nog een verschil en bladiebla. Gezegd dat dat niet mijn probleem is en dat het anders ophoudt en ik er niet meer voor wil betalen. Verkoper heeft toen alsnog 3K verschil geaccepteerd en akkoord gegaan met mijn bod. Makelaar ging op vakantie en de verkoper had het huis al 2 jaar in de verkoop staan, legde natuurlijk enige druk aan hun kant. Mij had het niet uitgemaakt als het een weekje later werd ;)
Mag ik even brutaal zijn en vragen: Hoeveel was de vraagprijs die de makelaar ervoor wilde hebben?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
De vraagprijs stond op 139K incl keukencheque van 5K. Vraagprijs netto was dus 134K. Maar het huis is ooit te koop gezet voor 159,5K (volgens mij wel met garagebox á 6K, die heb ik er niet bij). Daarna is hij nog gezakt naar 149K. Ze hebben hem onlangs "opnieuw" te koop gezet voor die 139 met cheque, waarschijnlijk om hem snel te verkopen. Van die 134 netto nog 8K vanaf gekregen :) cheque had ik geen belang bij, is toch een sigaar uit eigen doos.

[ Voor 10% gewijzigd door NoepZor op 02-03-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Typhone schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:15:

6) Makelaar boos en tekeer en foeteren.
Alleereerst: gefeliciteerd. Goed gedaan.

Ik lees vaker in dit topic dat makelaars 'boos' worden om een bod dat ze te laag vinden. In dit geval zelfs 'foeteren'? Raar en onprofessioneel gedrag toch? Als ze een bod te laag vinden, dan zeggen ze toch: "Sorry, daarvoor gaat het niet lukken." en klaar toch?

De makelaars waar ik mee te maken gehad heb, waren allen uiterst vriendelijk. Wij hebben 2 keer geprobeerd om met een (belachelijk) laag bod een huis te krijgen. Ik had een beetje het idee van 'het gaat slecht, het staat al lang te koop en we hebben niets te verliezen'.

Eén keer was het bij een woning met een vraagprijs van 537.000. Stond 2 jaar te koop en was begonnen met 625.000. Huis was erg mooi en tuin was gigantisch groot. Maar voor ons gewoon te duur. Wij wilden maximaal 450.000 euro betalen. Kortom: we zouden op zoek moeten naar een ander huis, of gewoonweg proberen. Ik gaf toen aan dat we één bod hadden en dat was 450.000 euro, een tegenbod was niet nodig. Slechts een akkoord of afwijzing. De makelaar gaf toen aan dat het echt niet zou gaan lukken, maar dat hij het ging voorleggen aan de verkopers. Zoals verwacht gingen ze niet akkoord en de makelaar belde met een keurig bericht dat als verwacht ze niet akkoord wilden gaan. Zeer nette makelaar die al aangaf dat het bod te laag was. De tweede keer ging het op een soortgelijke manier (wel andere makelaar), maar dat huis stond toen nog maar paar weken te koop.

Maar beide bleven erg netjes ondanks het 'belachelijk laag' bod. Wat ook zo hoort. Boos worden omdat iemand minder wil betalen dan jij wilt ontvangen is erg raar...

Uiteindelijk hebben we vorig jaar voor 370.000 euro een huis gekocht dat voor 425.000 euro te koop stond. maar deze was helemaal uitgewoond. 50 jaar lang niets aan gedaan. We hadden het geluk dat wij wel eigen geld hadden om de verbouwing te kunnen financieren, want banken gaven (geven?) niet zo snel meer een (flink) bouwdepot. Dat zagen de verkopers ook en kozen eieren voor hun geld. Was ook een erfenis.

Lijkt een goede deal geweest te zijn. We hebben voor iets meer dan 100.000 euro verbouwd en we kregen van de gemeente een WOZ-waarde vorige week (waar we uiteraard tegen in bezwaar gaan) van 577.000 euro.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Galois schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:44:
[...]
Alleereerst: gefeliciteerd. Goed gedaan.

Ik lees vaker in dit topic dat makelaars 'boos' worden om een bod dat ze te laag vinden. In dit geval zelfs 'foeteren'? Raar en onprofessioneel gedrag toch? Als ze een bod te laag vinden, dan zeggen ze toch: "Sorry, daarvoor gaat het niet lukken." en klaar toch?
Of het is gewoon een (toneel)spelletje. Met zo'n reactie geven ze de koper het idee dat hij het onderste uit de kan heeft gehaald. Er zijn mensen die dat heel belangrijk vinden...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Galois schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:44:
[...]

De makelaars waar ik mee te maken gehad heb, waren allen uiterst vriendelijk. Wij hebben 2 keer geprobeerd om met een (belachelijk) laag bod een huis te krijgen. Ik had een beetje het idee van 'het gaat slecht, het staat al lang te koop en we hebben niets te verliezen'.
Het is helaas wel een feit dat veel makelaars (disclaimer: niet alle) nog te dom zijn om te poepen. De crisis heeft nog lang niet alle kaf van het koren gescheiden.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

T-MOB schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:29:
[...]

Of het is gewoon een (toneel)spelletje. Met zo'n reactie geven ze de koper het idee dat hij het onderste uit de kan heeft gehaald. Er zijn mensen die dat heel belangrijk vinden...
De reactie begrijp ik wel, alleen het 'foeteren' niet. Dat je een toneelspelletje speelt als makelaar om de prijs zo hoog mogelijk te houden, dat is hun werk. Logisch dat ze dat doen. Ook niks mis mee zolang er geen wetgeving komt die 'bieden' verbiedt. Zou overigens wel handig zijn, dat de prijs die de verkoper bepaalt, ook de prijs is en de koper mag niet iets anders bieden (net zoals bij een pak melk bij de AH, daar is het ook niet de bedoeling dat je zegt: "Ik wil er 50 cent voor betalen!" :)).

Maar als je als professional boos wordt, doe je toch wel iets verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Bij mij was de verkopende makelaar gewoon netjes en correct. Alleen paar keer aangegeven dat het bod erg laag is en dat ze verwachtte dat men niet akkoord ging. Verder geen getier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Hier regelmatig de makelaar aan de lijn waar je je echt over verbaasd hoe je behandeld word .
Hellig reageren , net alsof het haar eigen woning bedraagd waar we over spreken.
Dit resulteerd dus in dat ik zelf niet meer contact met haar heb maar mijn wederhelft dit op zich neemt , die kan daar prima mee overweg . Ik wens niet zo behandeld te worden , als ik een belachelijk bod doe kun je gewoon ja en nee zeggen , dat is je werk . En dan wens ik geen opmerkingen over financiën en dat we misschien in de verkeerde prijsklasse zoeken. 7(8)7

Dan kun je me op kantoor verwachten voor een boeiend gesprek. oOo

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 16:10

Kju

Gewoon direct je grens trekken. Behandel me netjes of verwacht een slechte review ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:25
Hier ook alleen positieve en nette ervaringen. Ook snap ik het aandragen van gebreken niet. Je doet een bod dus bent geïnteresseerd. Als je de keuken niks vindt, pas je je bod daarop aan of zoek je een ander huis. Waarom je bod onderbouwen? Ik vind het een bepaalde waarde hebben. De tegenpartij ook. De argumenten boeien me niet. Daardoor heb ik niet ineens meer of minder spaargeld.

Zelf telefonisch geboden. Bod genoemd en fijne dag gewenst. Bij een tegenbod ging dat op dezelfde manier. Ook altijd netjes terug gebeld op afgesproken tijdstip.

Volgens mij verlies je toneelstukjes met een makelaar ook altijd: zij hebben alle argumenten natuurlijk al gehoord :) en hebben als het goed is geen emotie bij een huis. Misschien ligt het aan de regio waar je woont / wilt wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Elahkneh schreef op zondag 01 maart 2015 @ 10:45:
[...]
Vervolg :

Vrijdag het andere huis bezichtigd , dat viel echt zwaar tegen .
Veel van dit type huizen zijn hier traditioneel gebouwd , maar deze was vanaf de verdieping hout skelet . De kelder is weg gelaten , slaapkamer beneden opgeofferd voor een keuken , dan blijft er anderhalve slaapkamer over :|
Meteen kenbaar gemaakt dat dit niks word.

Wederom contact gehad met de makelaar , ze blijven aansturen op 2 ton , ze sprak op haar manier voor haar beurt , maar voor 2 ton konden we het 'waarschijnlijk' rond maken . Wij gaan daar absoluut niet in mee , en hebben een 3e bezichtiging aangevraagd om even wat meer tijd te rekken.

Ik heb een beetje het idee dat als we niet met een ander bod komen dat het einde oefening is , althans die indruk kreeg ik . Of ze bluffen ;) maar schat dat maar eens in.
Er kwam een kleine hint om het verschil te delen van ons eerste bod minus een procent , dat zou 194.500 zijn. Klinkt best verleidelijk ... Behalve als je weet dat het huis wat zij op het oog hebben dik 70k is gezakt in prijs en verkocht word in het kader wet schuldsanering .

Of ze spelen een spelletje van wij willen dit hebben en anders gaat het niet door en hopen dat wij daarin meegaan óf ze zijn daadwerkelijk 200k nodig voor hun volgende stap :/
3de bezichtiging bij het huis waar jullie 191k voor hebben geboden? Wat is daar de meerwaarde van? Zou mij als verkoper het idee geven dat er nog wel wat bij kan en zo te horen is dat ook het geval (dus hebben ze goed ingeschat ;) ).
Ik denk dat jullie goed moeten afwegen hoe erg het is om dit huis niet te krijgen. Want ik kan wel zeggen dat je voet bij stuk moet houden, maar dat is wel erg makkelijk, gezien het mij niet uitmaakt of jullie het huis wel of niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 16:10

Kju

Miyamoto schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:16:
Hier ook alleen positieve en nette ervaringen. Ook snap ik het aandragen van gebreken niet. Je doet een bod dus bent geïnteresseerd. Als je de keuken niks vindt, pas je je bod daarop aan of zoek je een ander huis. Waarom je bod onderbouwen? Ik vind het een bepaalde waarde hebben. De tegenpartij ook. De argumenten boeien me niet. Daardoor heb ik niet ineens meer of minder spaargeld.

Zelf telefonisch geboden. Bod genoemd en fijne dag gewenst. Bij een tegenbod ging dat op dezelfde manier. Ook altijd netjes terug gebeld op afgesproken tijdstip.

Volgens mij verlies je toneelstukjes met een makelaar ook altijd: zij hebben alle argumenten natuurlijk al gehoord :) en hebben als het goed is geen emotie bij een huis. Misschien ligt het aan de regio waar je woont / wilt wonen?
Precies. Daarnaast is het afkraken van de woning geen goede binnenkomer bij de verkoper die al die gebreken niet kan zien ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
celshof schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:28:
[...]
3de bezichtiging bij het huis waar jullie 191k voor hebben geboden? Wat is daar de meerwaarde van? Zou mij als verkoper het idee geven dat er nog wel wat bij kan en zo te horen is dat ook het geval (dus hebben ze goed ingeschat ;) ).
Ik denk dat jullie goed moeten afwegen hoe erg het is om dit huis niet te krijgen. Want ik kan wel zeggen dat je voet bij stuk moet houden, maar dat is wel erg makkelijk, gezien het mij niet uitmaakt of jullie het huis wel of niet krijgen.
Juist om te bepalen of we daadwerkelijk meer willen bieden of dat we vast houden aan 190k
Laatste bezichtiging was vorig jaar juli , alle aantekeningen van toen zijn in de kliko gegooit nadat we er niet uit kwamen . Het enthousiastme van toen is er al tijden niet meer , maakt het stukken makkelijker om ze wederom uit te zwaaien en verder te gaan. :w

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En tóch heb je dat nog niet gedaan. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, A'dam is berucht omwille van onbeschoft gedrag (van taxichauffeurs tot de bediende bij de FEBO toe), maar de makelaars die we hier gezien hebben waren misschien hier en daar wat prutserig iets van secundaire voorwaarden bij ons bod waar de verkopers pas bij de notaris achter kwamen..., maar allerminst onbeschoft, zelfs toen we aan het onderhandelen waren en er duidelijk een flink gat te overbruggen was. Denk dat de genoemde ervaringen hier gewoon rotte appels waren...

Wat ook kan is dat ze denken dat de ene potentiele koper makkelijker met 'boosdoenerij' te overdonderen is dan de ander. Maar gezien verhalen hierboven waar dat nul comma nul uitgehaald heeft (vanuit makelaars/verkopersperspectief) is dat minimaal een foute inschatting gebleken. Dus alsnog prutsers :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Snap ik ook nooit.
Onlangs vroeg een vriend mij om een mail te lezen die hij met zijn bod naar de makelaar wilde sturen. Een ongelooflijke lange mail waarin bij op wel 5 verschillende manieren probeerde uit te leggen waarom het huis niet meer waard was. Ten eerste was die mail zo lang, dat ik als makelaar 'm niet eens uitvoerig gelezen zou hebben maar met wat skimmen 'blablbalba' gedacht zou hebben. Hij kwam zo negatief over dat mijn vraag was: "Wil je het huis wel?" :)

Ik adviseerde hem ook om alleen het bod te noemen en daarbij de ontbindende voorwaarden. Mocht de makelaar vragen waarom jij zo laag biedt, dan kun je dat altijd nog toelichten, maar zolang die vraag er niet is...

Het doen alsof je niet enthousiast bent om de prijs laag te houden, is volgens mij altijd klinkklare onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Elahkneh schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:42:
[...]

Juist om te bepalen of we daadwerkelijk meer willen bieden of dat we vast houden aan 190k
Laatste bezichtiging was vorig jaar juli , alle aantekeningen van toen zijn in de kliko gegooit nadat we er niet uit kwamen . Het enthousiastme van toen is er al tijden niet meer , maakt het stukken makkelijker om ze wederom uit te zwaaien en verder te gaan. :w
Ah, er is dus ook nog eens de kans dat een bezichtiging leidt tot een lagere prijs dan €190.000? :D

De verkopers mogen in hun handen knijpen dat jullie een bod willen uitbrengen zonder de woning in maanden gezien te hebben. Voor hetzelfde geld herinneren jullie het huis nog alsof je door een roze bril kijkt.

Had je het huis hier eigenlijk al eens gepost? Ben wel benieuwd.

edit: ik zou de bezichtiging laten zitten en het laten gaan. Wonen in een huis waarvan de verkopers me hebben lopen piepelen gaat mij geen goed gevoel geven in de toekomst. Maar ja, dat is mijn emotionele kant, want objectief kan ik een paar duizend euro wel goed praten.

[ Voor 13% gewijzigd door celshof op 02-03-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
celshof schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:28:
[...]
Ah, er is dus ook nog eens de kans dat een bezichtiging leidt tot een lagere prijs dan €190.000? :D

De verkopers mogen in hun handen knijpen dat jullie een bod willen uitbrengen zonder de woning in maanden gezien te hebben. Voor hetzelfde geld herinneren jullie het huis nog alsof je door een roze bril kijkt.

Had je het huis hier eigenlijk al eens gepost? Ben wel benieuwd.

edit: ik zou de bezichtiging laten zitten en het laten gaan. Wonen in een huis waarvan de verkopers me hebben lopen piepelen gaat mij geen goed gevoel geven in de toekomst. Maar ja, dat is mijn emotionele kant, want objectief kan ik een paar duizend euro wel goed praten.
Het bod was en is nog steeds 190k ;)
We willen het huis alleen bezichtigen omdat het al langer dan een half jaar geleden is dat we het hebben bekeken . Je loopt er dan anders door heen dan nu en met een heel ander gevoel.
Ook een goed moment om de makelaar face to face te vertellen dat het alles of niks word en voor ons is niks minder dan voor hun :)

Komen we er niet uit is het jammer , komen we er wel uit is het mooi.
Maar het eruit komen is niet een bod doen wat ze graag willen hebben.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Galois schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:16:
[...]
Het doen alsof je niet enthousiast bent om de prijs laag te houden, is volgens mij altijd klinkklare onzin.
Je moet denk ik daartussen zitten, "gematigd enthousiast". Je wilt het huis serieus hebben, vind het wel wat, alleen door een bepaald aantal zaken wil je er niet de vraagprijs voor betalen. Daardoor bied je gewoon wat het huis je waard is. Ik heb mijn lage boden ook niet verder toegelicht als dat ik het huis wel zie zitten, maar dat ik er nog het een en ander aan moet verbouwen (niet uitgediept) en daarom X bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Galois schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:16:
[...]

Mwoeah, als je helemaal verliefd bent op een huis en de makelaar heeft dat door, dan helpt het de onderhandeling niet. Maar idd, als je totaal niet geinteresseerd was, had je geen bod gedaan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Nee, je moet geen dingen gaan zeggen als: "Wow, wat een huis, ik heb er zo de vraagprijs voor over!"

En onverstandig is het zeker niet om duidelijk te laten merken dat jij je prijs hebt en daar niet boven zult gaan. Dat er voldoende te koop is en dat dit een serieuze optie is, maar zeker niet de enige. Logisch als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wij zijn heel bewust tijdens onderhandeling over huis wat we uiteindelijk gekocht hebben doorgegaan met rondkijken. Kan net zo goed als dat de verkoopmakelaar roept dat er nog andere kijkers zijn geweest >:) Naast onderhandelingstactiek helpt het je zelf ook om scherp te blijven. Wat is het huis - gezien de alternatieven - jou echt waard?

Uiteindelijk geen spijt gekregen. Per vandaag laatste van de drie zaken die uit bouwkundig onderzoek kwamen verholpen. Stuk voor stuk makkelijker en goedkoper te herstellen dan begroot, en totaalbedrag in dat onderzoek was al onder ons maximumbedrag. Mooi. Enige wat we achteraf anders gedaan zouden hebben is om 6 weken overlap voor verbouwing/verhuizing ipv de 4 weken die we nu deden. Was allemaal toch iets te gestressed. Maar eind goed, al goed. Morgen oude woning opleveren en dan zijn we klaar met alle formele zooi :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Wij kregen ook de mededeling dat er andere kijkers erg geïnteresseerd waren. Maakte ons iets wat nerveus. Echter hadden we voor ons zelf een max prijs in gedachte die wat naar beneden is gehaald door onze aankoop makelaar. Waar de verkopende partij mee akkoord is gegaan. Achteraf hadden we het wellicht harder kunnen spelen. Echter in de prijsklasse en wijken/omgeving waar we in zochten al meerdere keren achter het net gevist. Zelf zo gek dat onze bezichtiging geannuleerd werd omdat het door het stel voor ons voor vraagprijs was verkocht. Ook zijn er binnen dit segment veel aannemers die er brood in zien huizen op te kopen, opleuken, en doorverkopen.

Nu de bouwtechnische keuring voor morgen ingepland. Als het goed is krijgen we vandaag of morgen het koop contract opgestuurd. Dan woensdag samen met de financieel adviseur de hypotheek aanvraag rond maken. Spannend allemaal, je eerste eigen huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Elahkneh schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:41:
[...]

Het bod was en is nog steeds 190k ;)
We willen het huis alleen bezichtigen omdat het al langer dan een half jaar geleden is dat we het hebben bekeken . Je loopt er dan anders door heen dan nu en met een heel ander gevoel.
Ook een goed moment om de makelaar face to face te vertellen dat het alles of niks word en voor ons is niks minder dan voor hun :)

Komen we er niet uit is het jammer , komen we er wel uit is het mooi.
Maar het eruit komen is niet een bod doen wat ze graag willen hebben.
Als ik de makelaar (of de verkoper) was geloofde ik weinig tot niets van dit alles en zou ik me afvragen welk toneelspel je nu eigenlijk aan het spelen bent ;)
Je doet er heel luchtig over, dreigt met weglopen, alles of niks, en nog wat meer maar ondertussen doe je wel een bod en ga je voor de derde keer bezichtigen.
Tussen de regels door meen ik te lezen dat je het eigenlijk wel heel erg graag wilt hebben maar het vooral niet wilt laten blijken.
Kan er niks aan doen maar het klinkt gewoon niet geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

De makelaar zelf is in de omgang er aardig. Zodra het bieden echter begon kwamen de rattige spelletjes voorbij die helemaal nergens op sloegen en extreem doorzichtig waren. Vanaf het begin wist ik al dat onze positie redelijk sterk was en heb ik mijn vriendin (die het contact de hele tijd voerde omdat ik daar vanwege mijn werk minder tijd voor heb) heb ik uitdrukkelijk bevolen geen informatie los te laten over ons.

Alleen de spelletjes die een makelaar speelt zijn zoooo doorzichtig en slaan helemaal nergens op. Ik snap inderdaad wel dat er geld verdiend/verloren kan worden en dat zijn aanzienlijke bedragen maar waarom moet dit altijd zo? Het is net als met autoverkopers want die vertrouw ik ook NOOIT. Zelfs mijn vaste specialist geloof ik niet op z'n blauwe ogen als hij praat over auto's die te koop staan.

Meest frappante aan het verhaal: m'n schattingen van de acties van de andere partij zaten elke keer rond de 100% nauwkeurigheid. FYI, ik ben geen makelaar, we hebben geen aankoopmakelaar noch ken ik een makelaar in mijn directe omgeving. Ik ben wel niet achterlijk natuurlijk ;).

In elk geval hebben we precies gekregen waar we voor kwamen. Nu de spannende komende weken afwachten =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
ninjazx9r98 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:24:
[...]

Als ik de makelaar (of de verkoper) was geloofde ik weinig tot niets van dit alles en zou ik me afvragen welk toneelspel je nu eigenlijk aan het spelen bent ;)
Je doet er heel luchtig over, dreigt met weglopen, alles of niks, en nog wat meer maar ondertussen doe je wel een bod en ga je voor de derde keer bezichtigen.
Tussen de regels door meen ik te lezen dat je het eigenlijk wel heel erg graag wilt hebben maar het vooral niet wilt laten blijken.
Kan er niks aan doen maar het klinkt gewoon niet geloofwaardig.
Als we echt geen interesse meer hadden zouden we idd geen bod hebben gedaan.
We gaan niet het bedrag bieden waar op aangestuurd word , dat is het ons niet waard .
Als blijkt dat dat wél nodig is voor de aankoop gaat het over en is het jammer .
Nieman doet een bod zonder echt interesse te hebben ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:25:
Gisteren bezichtiging gehad in een huis waar we beide bij het naar buiten lopen zoiets hadden van: dit is hem.

Vandaag onze aankoopmakelaar wat dingen uit laten zoeken en een bod laten doen. Vraagprijs 222000, in 2007 aangekocht voor 211000 en in die tussentijd de tuin laten doen en een glazen overkapping laten plaatsen. We mikken op 2 ton, afwachten dus :)
En uiteindelijk is de boel rond 8)

Ons uiteindelijke bod van 210 is geaccepteerd; overdracht per 1 juli, mogelijk eerder.

Vraag wbt samenlevingscontract: we gaan in juni 2016 trouwen; wat is een handige optie om de tussentijd te overbruggen. Met de tarieven van sommige notarissen geef ik liever niet te veel geld uit aan een document waarvan ik weet dat het over een goed jaar weer nutteloos is. Eigenlijk neig ik naar een HEMA samenlevingscontract om iig vast te leggen dat mocht er een issue zijn het komende jaar in ieder geval het belangrijkste is geregeld. Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47
Hema schijnt een prima samenlevingscontract voor "standaard" mensen te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 18:27
deWit schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:41:
[...]

Ons uiteindelijke bod van 210 is geaccepteerd; overdracht per 1 juli, mogelijk eerder.

Vraag wbt samenlevingscontract: we gaan in juni 2016 trouwen; wat is een handige optie om de tussentijd te overbruggen. Met de tarieven van sommige notarissen geef ik liever niet te veel geld uit aan een document waarvan ik weet dat het over een goed jaar weer nutteloos is. Eigenlijk neig ik naar een HEMA samenlevingscontract om iig vast te leggen dat mocht er een issue zijn het komende jaar in ieder geval het belangrijkste is geregeld. Iemand daar ervaringen mee?
Geregistreerd partnerschap? Is gratis als het goed is en ongeveer hetzelfde als trouwen. Als je gaat trouwen zet je het min of meer om.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
IceM schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:05:
[...]

Geregistreerd partnerschap? Is gratis als het goed is en ongeveer hetzelfde als trouwen. Als je gaat trouwen zet je het min of meer om.
Vaak gratis op maandagmorgen en je hebt ook twee getuigen nodig. Het huwelijk is dan inderdaad een omzetting en dat kan wellicht als iets minder zwaar aanvoelen. Van de andere kant kun je de omzetting ook zo ceremonieel maken als je wilt in de meeste gemeenten (in Leiden in ieder geval wel). Daarnaast is samenwonen of een samenlevingscontract niet in alle gevallen voldoende voor een partnerpensioen (mocht er iets gebeuren in de tussentijd) en een geregistreerd partnerschap wel altijd.
Er zijn wel wat nadelen, omdat het in principe in gemeenschap van goederen is (net als een huwelijk), maar als je over een jaar toch al trouwt, dan denk ik niet dat die nadelen echt tellen. Mocht het huwelijk niet in gemeenschap van goederen gaan, dan is een partnerschap wellicht niet zo handige optie (want weer vaak niet gratis als het niet standaard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Kun je niet meer gratis trouwen tegenwoordig dan?

Scheiden, dat kost pas geld...

[ Voor 25% gewijzigd door Roenie op 02-03-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Roenie schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:03:
Kun je niet meer gratis trouwen tegenwoordig dan?

Scheiden, dat kost pas geld...
Ook, maar mensen die hun huwelijk een jaar van tevoren plannen, zullen het waarschijnlijk niet zo'n bijzonder goed idee vinden het huwelijk dan maar even snel-snel met 2 getuigen op maandagochtend af te raffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
[...]

we gaan in juni 2016 trouwen; wat is een handige optie om de tussentijd te overbruggen.
Om te beginnen, gefeliciteerd!

Maar waarom zou je iets willen overbruggen? Is het een eis van de bank die een samenlevingscontract wil zien? Zo niet, dan wacht je toch gewoon totdat je getrouwd ben.
Als je beide voor de hypotheek tekent ben je toch al voor het huis samen verantwoordelijk. Teken je alleen is er toch ook niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Er zijn goede redenen om toch e.e.a. goed te regelen. Wat te denken van het overlijden van een van de partners bijvoorbeeld? Als je niets geregeld hebt, dan is de partner geen erfgenaam. Dat kan nogal vervelend zijn als je samen een huis had. Zeker als je geen kinderen hebt moet je dan maar heel hard gaan hopen dat je een goede relatie hebt en houdt met je schoonouders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
IceM schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:05:
[...]

dat kan maar is erg afhankelijkvan de gemeente hoe ze dat gaan doen. Een aantal gemeentes doen de omzetting alleen administratief en dus geen leuk praatje en ring ceremonie voor de daadwerkelijke dag. Soms kan de omzetting alleen in de gemeente waar het partnerschap is aangegaan. Mocht je dan een leuke trouwlocatie hebben bedacht kan dat lastig zijn.

niet doodgaan is de beste oplossing >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dank voor de reacties, én felicitaties :)
chrisborst schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:52:
[...]

Maar waarom zou je iets willen overbruggen?
De reden om het toch wel goed te regelen is inderdaad voor het geval dat er in het komende jaar iets mocht gebeuren. Uiteraard is de relatie met (schoon)ouders goed, maar just in case wil ik dit soort dingen gewoon goed hebben geregeld. Als ik dat voor 125 euro kan afdichten met een akte via de HEMA dan is dat helemaal prima.

Geregistreerd partnerschap zou een optie zijn, echter omzetting moet dan in de plaats waar we deze hebben laten registeren en dan niet in de woongemeente. En het kan niet in de gemeente waar we straks wonen, want we staan daar nu nog niet ingeschreven 8)7 . Beetje een kip-ei probleem. Daarnaast is het idee van "echt" trouwen ipv een maandagmorgen-gratis-huwelijk dat we het juist compleet willen doen, inclusief feest, receptie en het hele pakket :9

Niet doodgaan is wel het beste advies trouwens 8) Echter, we hebben beiden een hobby waarbij als het mis gaat, doodgaan niet een onrealistische uitkomst is. Mede ook wel daarom wil ik het gewoon goed geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Hoi allen,

Na onze recente aanvaaringen met een verschrikkelijke makelaar zijn we verder gaan kijken en een nog mooier huis gevonden (had blijkbaar zo moeten zijn). Nu een paar dingen om het rond te krijgen. Sinds kort geeft mijn werk geen harde intentieverklaringen meer (grote corporatie die al een keer in de rechtbank hebben gestaan hiervoor) dus mijn laatste 3 jaar worden gemiddeld. Helaas was ik hiervan de eerste 1,5 jaar student en werk ik pas de laatste 1,5 jaar. Het salaris is dus gekoppeld laag. Mijn partner heeft wel een hoog salaris + vaste baan.

Het goede nieuws is dat de hypotheek voor ons te krijgen is, de manier waarop zal echter verschillen. Onze opties zijn

1. Ons volle spaargeld in onze studielening stoppen. Hierbij redden we het maar beginnen weer bij 0. Dan financieren we 90% van het huis en komen uit op 3% rente. Netto maandlasten zijn dan 150 euro lager dan we nu aan huur betalen

2. De studielening niet opgeven, dan houden we 40.000 op de bank. Dan financieren we 90% van het huis en komen uit op 3% rente. Netto maandlasten zijn dan 150 euro lager dan we nu aan huur betalen

3. Een deel van de studielening inlossen en 104% financieren. Dan betalen we echter wel 980 euro netto in de maand tegen een rente van 3,7%.

Als ik eerlijk ben zou ik het liefst de studielening niet opgeven (ben ook nog niet begonnen met aflossen), maar is dit nog mogelijk? We nemen geen NHG.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis even het verschil tussen 1 en 3: Waarom zou je 90% kunnen financieren als je de volledige studieschuld aflost, en heb je 104% nodig als je slechts een gedeelte aflost?

En heb je de rentepercentages geverifieerd? 3% @ 90% klinkt vrij laag, zo zonder NHG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Torrie844 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:46:
Als ik eerlijk ben zou ik het liefst de studielening niet opgeven (ben ook nog niet begonnen met aflossen), maar is dit nog mogelijk? We nemen geen NHG.
Op zich is het geen enkel probleem om jullie studieleningen gewoon te laten bestaan. De grote vraag is alleen of het niet teveel invloed heeft op het te lenen bedrag.

Optie 2 heeft natuurlijk de grote voorkeur, echter zul je dan wel genoeg inkomen moeten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 03-03-2015 11:51 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je vergeet dat je bij optie twee straks hogere maandlasten hebt, omdat je moet beginnen met het terugbetalen van je studieschuld. Bij optie één hoeft dat niet (meer)...

Optie één levert op termijn dus de laagste maandlasten op, daar staat wel tegenover dat je buffer tijdelijk wat minder is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Vorige week een bod uitgebracht op een huis, 30.000 euro onder de vraagprijs.
Nu is mijn streven om dit huis voor ongeveer 20.000 euro onder de vraagprijs te kopen. Dat is naar mijn inziens in lijn met de marktwaarde en geen enkel ander huis in de buurt/straat is voor meer dan dat verkocht (gegevens heb ik opgevraagd via het kadaster). Het huis staat nu te koop sinds oktober 2014 en er zijn twee andere geïnteresseerden, maar zij hebben nog geen bod uitgebracht.

Nu is de makelaar op vakantie en wordt ik tijdelijk geholpen via een andere makelaar. De andere makelaar heeft mij nu een tegenbod gedaan van 4.000 euro onder de vraagprijs van het huis. Daarmee ben ik nu dus officieel in onderhandeling. Ergens ben ik blij dat mijn initiële bod serieus wordt genomen, maar ik voel mij enigszins geïrriteerd over het tegenbod.

Ik zal sowieso de tijdelijke makelaar vanmiddag even opbellen, maar het tegenbod is veel te hoog. Ik vind het onderhandelen met een andere tijdelijke makelaar sowieso niet fijn, dus mogelijk wacht ik tot de officiële makelaar weer terug is.

Ik wil simpelweg niet meer betalen dan 20.000 onder de vraagprijs, maar ik weet even niet hoe ik nu verder moet gaan. Als ik nu kijk waar de 2 partijen 'elkaar tegen komen' is dat 2.500 euro boven mijn 'streefbedrag'. Hoewel 2500 euro meer of minder niet doorslaggevend is voor mij, weet ik niet of ik nu al snel omhoog moet gaan met mijn tegenbod. Aan de andere kant: wanneer ik nu een tegenbod ga doen van 25.000 euro onder vraagprijs weet ik niet of ik nog serieus genomen wordt.

Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag

En nog één wat makkelijkere / concretere vraag. Voor dit huis kan ik sowieso een hypotheek met NHG afsluiten want de koopsom blijft onder de 250.000 euro. Wat NHG inhoudt en hoe het werkt begrijp ik, maar nergens kan ik concreet vinden/uitrekenen of de korting op de rente de NHG premie rechtvaardigt. Ik heb zelf ongeveer 18% van de aankoopsom aan spaargeld en wil dit ook gebruiken om de looptijd van de hypotheek zo kort mogelijk te maken. Ik verdien voldoende om de complete koopsom te lenen, maar dat ga ik niet doen. Ik heb ook geen partner en word zelf volledig eigenaar van het huis. In mijn ogen is het risico voor de bank in mijn geval lager dan gemiddeld, ik wil dan ook graag weten of NHG voor mij goedkoper is of niet. Hoe kan ik dat bepalen?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

NHG en eigen geld, zie bijv. hier: https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html

Hoe te bieden: JvS heeft hier een duidelijke mening over, zoek maar op zijn naam in dit topic.

[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 03-03-2015 13:19 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Volgens dit overzicht is het pas vanaf 35% eigen inbreng dat je gelijk of iets onder de NHG-tarieven uit gaat komen. In de categorie tot 85%MW scheelt het al gauw een kwart procentpunt. Dan verdien je dus in 4 jaar je NHG-premie terug.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Zucht.... hypotheek aanvragen.. leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker ook zeker niet...

Hypotheek offerte getekend, alle papieren ingeleverd.
Net een belletje van de hypotheker : "Ze moeten uw bankafschrift december 2014 nog hebben"

Waarom? Omdat ze uitgaan van de salarisstrook van december (die in mijn ogen ondertussen al te oud is, maar goed..)

Ze vergeten even dat ik ondertussen januari én februari óók al heb ingeleverd.. Maar nee.. Ze gaan uit van december.

weer (minimaal) een dag vertraging....

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

T-MOB schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:33:
Volgens dit overzicht is het pas vanaf 35% eigen inbreng dat je gelijk of iets onder de NHG-tarieven uit gaat komen. In de categorie tot 85%MW scheelt het al gauw een kwart procentpunt. Dan verdien je dus in 4 jaar je NHG-premie terug.
Wel even opletten: de ING heeft kleinere staffle groottes. Op de 75% speel je daar quitte.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Milmoor schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:17:
NHG en eigen geld, zie bijv. hier: https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html

Hoe te bieden: JvS heeft hier een duidelijke mening over, zoek maar op zijn naam in dit topic.
T-MOB schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:33:
Super! Bedankt voor de info.
Daarmee klopt het verhaal van mijn hypotheek adviseur dat NHG voor mij goedkoper is, fijn om dat zelf even te kunnen verifiëren!

Wat betreft het bieden, ik heb net al wat verder terug in dit topic zitten lezen en het lijkt een gebruikelijke gang van zaken te zijn. Kortom: mijn streefbedrag moet haalbaar zijn denk ik, ik ga zodra de makelaar weer terug is verder met bieden en ga niet te veel toegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaWaN schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:11:
Nu is mijn streven om dit huis voor ongeveer 20.000 euro onder de vraagprijs te kopen. Dat is naar mijn inziens in lijn met de marktwaarde en geen enkel ander huis in de buurt/straat is voor meer dan dat verkocht (gegevens heb ik opgevraagd via het kadaster). Het huis staat nu te koop sinds oktober 2014 en er zijn twee andere geïnteresseerden, maar zij hebben nog geen bod uitgebracht.

Nu is de makelaar op vakantie en wordt ik tijdelijk geholpen via een andere makelaar. De andere makelaar heeft mij nu een tegenbod gedaan van 4.000 euro onder de vraagprijs van het huis. Daarmee ben ik nu dus officieel in onderhandeling. Ergens ben ik blij dat mijn initiële bod serieus wordt genomen, maar ik voel mij enigszins geïrriteerd over het tegenbod.

Ik zal sowieso de tijdelijke makelaar vanmiddag even opbellen, maar het tegenbod is veel te hoog. Ik vind het onderhandelen met een andere tijdelijke makelaar sowieso niet fijn, dus mogelijk wacht ik tot de officiële makelaar weer terug is.

Ik wil simpelweg niet meer betalen dan 20.000 onder de vraagprijs, maar ik weet even niet hoe ik nu verder moet gaan. Als ik nu kijk waar de 2 partijen 'elkaar tegen komen' is dat 2.500 euro boven mijn 'streefbedrag'. Hoewel 2500 euro meer of minder niet doorslaggevend is voor mij, weet ik niet of ik nu al snel omhoog moet gaan met mijn tegenbod. Aan de andere kant: wanneer ik nu een tegenbod ga doen van 25.000 euro onder vraagprijs weet ik niet of ik nog serieus genomen wordt.

Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag
Allereerst: hou het zakelijk. Emoties zitten in het beste geval in de weg en in het slechtste geval zijn ze te manipuleren waardoor je slechter uitkomt.

Je bent in onderhandeling, jij hebt een openingsbod gedaan, er is een tegenbod. De verkoper (of iig een van de makelaars) weet drie dingen:
1) vraagprijs
2) streefbedrag verkoper (lager dan vraagprijs, maar hoeveel lager weet jij niet)
3) jouw openingsbod.

Wat hij niet weet is waar jij uit denkt te willen komen en hoe hard je het gaat spelen. Hij zou wel gek zijn om gelijk grote concessies te doen. Hij is eerst aan het aftasten. 4k van de vraagprijs af zonder dat jij er ook maar iets voor hoeft te doen is niet niets. Ik zou het juist als goed nieuws zien - dat kan lager!

Wat je nu moet doen is een passend antwoord vinden. Om uit te komen op je streefbedrag vanuit je openingsbod moet hij twee keer zoveel water bij de wijn doen als jij. Hij heeft 4k eraf gehaald. Als jij er 2k bij doet vertel je hem impliciet waar je uit wil komen - en maak je duidelijk dat je niet zomaar verleid wordt tot grote concessies. Dat is wat ik in jouw geval zou doen.

Bedenk dat je bij onderhandelingen altijd drie dingen moet managen:
- inhoud
- proces
- vorm, omgang

Inhoud wil je keihard in zijn (je wilt niet meer betalen dan nodig), proces moet waar nodig flexibel zijn, en omgang moet juist zo vrij en laagdrempelig mogelijk zijn.

Kortom, communiceer in ieder geval ontspannen en vrolijk, ongeacht wat het boodschap is dat je over wilt brengen. Belicht de goede kanten. Breng het bijv als: "We doen er 2k bij, daarmee hebben we samen al 20% van het gat overbrugd!". Als hij dan (al dan niet gespeeld) gaat steigeren is een goede tactiek om aan te geven dat je met je partner (/ouders/kat/wie dan ook) overlegd hebt en dit eruit gekomen is, evt tegenbod zul je er ook mee bespreken. Daarmee haal je de druk weg om gelijk iets te roepen.
En nog één wat makkelijkere / concretere vraag. Voor dit huis kan ik sowieso een hypotheek met NHG afsluiten want de koopsom blijft onder de 250.000 euro. Wat NHG inhoudt en hoe het werkt begrijp ik, maar nergens kan ik concreet vinden/uitrekenen of de korting op de rente de NHG premie rechtvaardigt. Ik heb zelf ongeveer 18% van de aankoopsom aan spaargeld en wil dit ook gebruiken om de looptijd van de hypotheek zo kort mogelijk te maken. Ik verdien voldoende om de complete koopsom te lenen, maar dat ga ik niet doen. Ik heb ook geen partner en word zelf volledig eigenaar van het huis. In mijn ogen is het risico voor de bank in mijn geval lager dan gemiddeld, ik wil dan ook graag weten of NHG voor mij goedkoper is of niet. Hoe kan ik dat bepalen?
Heel simpel: kijk naar rentetarieven met of zonder NHG. Bij ons zat daar vrij exact 1% verschil tussen, wat de bescheiden kosten voor NHG meer dan rechtvaardigde.

Mbt verkorte looptijd: niet doen. In plaats daarvan regulier (30j) looptijd nemen en extra aflossen - wat altijd tot 10% per jaar van oorspronkelijk bedrag kosteloos mag. Waarom? Als alles goed gaat, kun je alsnog je hypotheek even snel aflossen als je bij kortere looptijd zou doen, maar als je tegenvallers hebt zijn je verplichte maandelijkse lasten veel lager - en naarmate je meer extra afgelost hebt dalen je verplichte maandlasten nog verder. Dus stel dat je over 4 jaar werkloos/arbeidsongeschikt raakt en door omstandigheden je uitkering tegenvalt, of stel je ontmoet een partner, gaat financiele verplichtingen aan (kind ofzo) en gaat vervolgens uit elkaar, of welk ander scenario dan ook waardoor je beschikbare inkomen keldert - dan is de kans dat dat gevolgen heeft voor het dak boven je hoofd veel kleiner dan als je een korte looptijd kiest. En de nadeel? Geen eigenlijk, zoals gezegd kun je tot 10% per jaar aflossen, dus je kunt in 10 jaar klaar zijn zonder extra kosten, ook al sluit je een 30-jaars hypotheek af.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
Daarmee ben ik nu dus officieel in onderhandeling.
Er bestaat tegenwoordig niet meer zoiets als in onderhandeling, althans het houd niks meer in. Ze mogen met iedere andere partij onderhandelen (mag jij ook). Pas als er een koopcontract is getekend is er iets formeels. Tot die tijd is het gewoon alles geoorloofd. Dus ook als je een mondelinge overeenkomst heb kan de verkoper nog met iemand anders in zee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
[...]

Ik heb dat ooit heel praktisch opgelost, ik ben gewoon vast getrouwd, even snel op het gemeentehuis. Huwelijk later nog een keer gedaan en de meeste gasten wisten helemaal niet dat we al getrouwd waren. Daarmee maar één keer kosten bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat is gewoon een spelletje wat hiermee geopend wordt. Heb je een opleiding nodig om makelaar te worden vraag ik me soms af? Veel vrienden en kennissen van mij hebben inmiddels een huis gekocht en bij IEDEREEN (inclusief ik en mijn vriendin) was het eerste tegenbod 4000 of 4500 euro lager dan de vraagprijs. Stap twee was bijna overal 5.000 euro en in stap 3 en 4 ging het opeens een heel stuk sneller.

Bij ons kon er absoluut geen enkele marge vanaf, bewoners waren beledigd door ons bod, makelaar vond ons rare snuiters (zei hij niet letterlijk maar deed het ons wel voelen alsof) en uiteindelijk 22k eraf.
Precies op het bedrag waar ik op uit wilde komen.

Gewoon spelletjes waarbij je zand in de ogen wordt gestrooid. Niet teveel toegeven bij je tegenbod en al helemaal geen tot weinig informatie loslaten.

Nog wat tips:

1) Zoek een alternatief (!).
2) Wordt niet verliefd op een huis.
3) Bepaal je absolute maximum.
4) Geloof helemaal niks wat de andere makelaar zegt. Provisie krijgt hij niet voor niets en er zijn genoeg sukkels die opeens 10k toegeven op een tegenbod omdat ze 'bang' zijn het huis te verliezen. Psychologische effect speelt hier een grote rol hè: 1000 of 5000 euro toegeven op een bedrag van 200.000 euro lijkt relatief weinig. Plaats het eens in perspectief en denk bij jezelf eens na wanneer je voor het laatst 5000 euro zomaar aan hebt uitgegeven. Het zijn bedragen waar de meeste mensen flink voor moeten werken!

Dat andere huis staat niet voor niks te koop. De huizenmarkt is nog lang niet rooskleurig en de koper is koning. Ik kom uit exact dezelfde situatie als jou: Huis was 270k, ons openingsbod 240k, nu gekocht met NHG voor 250k. Wij 10 omhoog, zij 20 omlaag. Gewoon je huiswerk doen en blijven doen en kijk uit voor de intimiderende toon van sommige makelaars.

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 03-03-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Typhone schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:56:
[...]
Dat is gewoon een spelletje wat hiermee geopend wordt. Heb je een opleiding nodig om makelaar te worden vraag ik me soms af? Veel vrienden en kennissen van mij hebben inmiddels een huis gekocht en bij IEDEREEN (inclusief ik en mijn vriendin) was het eerste tegenbod 4000 of 4500 euro lager dan de vraagprijs.
Prima! Ik ben zelf nogal pragmatisch ingesteld en hou van snel tot een overeenkomst komen, maar dat is dus duidelijk niet hoe de huizenmarkt werkt. Het lijkt meer een psychologisch spelletje, zeker omdat ik geen aankoopmakelaar heb zal dit wel een "niet geprobeerd is altijd mis" tactiek zijn.

Na wat verhalen hier in dit topic gelezen te hebben is het inderdaad een kwestie van initieel voet-bij-stuk houden is. Als ik de vergelijkbare verhalen lees lijkt mijn streefbedrag haalbaar :)
Typhone schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:56:
[...]
Nog wat tips:

1) Zoek een alternatief (!).
2) Wordt niet verliefd op een huis.
3) Bepaal je absolute maximum.
4) Geloof helemaal niks wat de andere makelaar zegt. Provisie krijgt hij niet voor niets en er zijn genoeg sukkels die opeens 10k toegeven op een tegenbod omdat ze 'bang' zijn het huis te verliezen. Psychologische effect speelt hier een grote rol hè: 1000 of 5000 euro toegeven op een bedrag van 200.000 euro lijkt relatief weinig. Plaats het eens in perspectief en denk bij jezelf eens na wanneer je voor het laatst 5000 euro zomaar aan hebt uitgegeven. Het zijn bedragen waar de meeste mensen flink voor moeten werken!
1) Een echt alternatief heb ik op dit moment (nog) niet. Ik ben al bij veel huizen wezen kijken, maar mijn wensen pakket is nogal specifiek. Nieuw aanbod hou ik al meer dan een jaar in de gaten. Al koopt iemand anders dit huis zal ik er niet wakker van liggen, maar ik heb voldoende (stuk of 6 á 7) alternatieven gezien waardoor ik weet dat ik dit huis opzich wel wil hebben :) Alles wat nieuw aangeboden wordt en in mijn straatje valt ga ik sowieso kijken.
2) Een collectie stenen op een stukje grond is niet iets waar ik verliefd op word
3) Check, alreeds gedaan :)
4) Paar maanden terug zonder er over na te denken een auto van 3000 euro gekocht :+ Maar ik snap je punt, ik ga een paar duizend euro toegeven op mijn volgende bod, zeker geen 10.000 :)

Bedankt voor de tips allen! Een huis kopen is toch niet iets wat veel mensen vaak doen, dus dit topic is erg nuttig voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-V-O
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 08:23

I-V-O

powerpoker

He-le-maal knetttttergek word ik van die banken! Wij hebben eind december een huis gekocht, kort nadat we ons huis hebben verkocht. Qua termijnen en overdrachtsdata sloot het allemaal keurig op elkaar aan, super geregeld..

Direct na het ondertekenen zijn we bij een hypotheekadviseur aan tafel gekomen om de financiering te regelen. Ik kende deze adviseur al van eerder toen ik mijn huis met restschuld moest verkopen (toen als ZZP'er geen makkelijke opgave).. Hij heeft mij destijds prima geholpen.

Hij stelde vanwege de overdrachtsdatum en overige voorwaarden een hypotheek van ING voor, die hanteren een iets langere termijn voor de offerte en dat zou mooi passen in de overdrachtsdatum. Alles gelijk in gang gezet, papierhandel bij elkaar gezocht, kredieten afgelost en opgeschort, mogelijkheid tot roodstand uit laten zetten (en daarvan documentatie doorgestuurd), werkgeversverklaring (ik ben sinds kort in loondienst met direct een vast contract), loonstroken.. Alles in orde.. "Oja, de bank heeft kunnen zien dat je vrouw een keer eerder getrouwd is geweest en in 2008 gescheiden, of jullie de scheidingspapieren even kunnen doorsturen".. Eh? Nee? Die hebben we niet, moet bij de rechtbank opgevraagd worden.. Om hard te maken dat wij een valide huwelijk hebben (huwelijkse voorwaarden notabene) heb ik een scan van het trouwboekje opgestuurd. Daar ging men op het eerste gezicht mee akkoord, alle stukken stonden volgens onze adviseur op "OK" en alleen de financieringstermijn van de koper van ons huis moest nog verlopen zodat ook dat laatste stukje op "OK" gezet kon worden en dan zou het allemaal in kannen en kruiken zijn.

De 19e verliep dat voorbehoud van onze koper, we hebben direct die dag de ING gevraagd de stukken door te zetten om finaal akkoord te krijgen, het financieringsvoorbehoud voor de financiering van ons nieuwe huis zou de 26e feb. verlopen, je zou zeggen dat dat allemaal ruim op tijd moet zijn. Helaas, "storing systeem".. de 24e kon men pas verder met het dossier, het eerste fiat was er al, het tweede volgde, daar ging het mis.. de 25e feb. kregen we te horen : " we kunnen pas akkoord gaan als ook de scheidingspapieren bij ons aangeleverd worden", dat was dus 1 dag voordat onze termijn voorbehoud financiering zou verlopen. Als de sodemieter de rechtbank verzocht de papieren aan te leveren en wonder boven wonder kregen we die de dag erop al via email binnen.. de scans zijn direct naar de ING doorgezet. Ik had wel al bij de verkoper om een week uitstel gevraagd, het lag niet voor de hand dat de rechtbank zo snel zou reageren. Gelukkig kregen we die week ook..

Het is nu 3 maart, de volgende deadline is 5 maart.. ING heeft nog niets gedaan.. "Oh, had dat spoed?" was de reactie, ondanks toezeggingen dat het gisteren allemaal geregeld had moeten zijn. Men zegt dat er men er hard mee bezig is vandaag, het moet alsnog weer door een 2e fiatteur worden beoordeeld waarna de notarisinstructies opgemaakt kunnen worden.. Ze hebben dan nog wel 2 dagen maar met dit dossier lijkt alles wel mis te gaan, ik hou mijn hart vast dat ik donderdag niet weer opnieuw uitstel moet gaan vragen (wat de verkoper al heeft aangegeven niet te willen doen). Dan zit ik met een e-n-o-r-m probleem... niet alleen lopen we het risico dat we ons droomhuis mislopen, we moeten 30 april ons huis uit.. dan sta je dus op straat, met 4 katten, 2 honden en 2 kinderen.

Ik begrijp niet dat een bank zo kan falen, het is niet alsof ik daar een spaarrekeningetje open, we (ik en ING) gaan een langdurige zakelijke relatie aan waar de ING echt niet slechter van wordt, het dossier is niet heel complex, ik ben geen zzp'er (meer), mijn inkomen is voldoende, ons huis is al verkocht..
Vooralsnog kan ik alleen maar duimen dat het goed komt, het ligt nu a.h.w. buiten mijn cirkel van invloed. Tips, voorzover mogelijk, om de bank en/of adviseur nog harder te laten lopen zijn van harte welkom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou het vooral je hypotheekadviseur verwijten. Dat een bank bepaalde regels hanteert, bepaalde documenten vereist is voor een leek (jij en ik) misschien wat ondoorgrondelijk, maar een adviseur zou dat moeten weten. Ik heb vergelijkbare ervaringen, veel te laat te horen krijgen dat zaken die er niet toe zouden doen stiekem toch erg relevant waren, mede daardoor ook pas na verstrijken ontbindende voorwaarden (zelfs na verlenging) goedkeuring gekregen.

Leuker kan een adviseur het niet maken. Wel makkelijker. Als ze dat niet doen, zijn ze m.i. je geld niet waard. Ik ga iig bij een volgende keer niet terug naar de lui met wie ik deze keer zaken deed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-V-O
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 08:23

I-V-O

powerpoker

Ik word net gebeld dat ie er toch nog vandaag doorheen is !! :) Wat een enorme opluchting!

Je hebt een punt dat de adviseur het had moeten voorzien, daar ga ik hem ook zeker op aanspreken. We betalen toch €2500 voor zijn werk en dit had niet mis hoeven gaan. Daarentegen heb ik hem de afgelopen dagen heel erg lopen stalken, dat is al een beetje genoegdoening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mooi dat het rond is! tijdens het inventariseren is er altijd de vraag of men eerder gehuwd is geweest. als je dat als FA weet moet je daar naar handelen en zijn er documenten nodig. Er moet altijd blijken of er uit die relatie nog verplichtingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
celshof schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:06:
[...]
Ook, maar mensen die hun huwelijk een jaar van tevoren plannen, zullen het waarschijnlijk niet zo'n bijzonder goed idee vinden het huwelijk dan maar even snel-snel met 2 getuigen op maandagochtend af te raffelen.
Als alternatief voor het geregistreerd partnerschap maakt dat toch niet uit? Dat doe je ook niet om er een 'grote' dag van te maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Update:
concept koopcontract v.2 ontvangen. Datum financiering stond op 2014 oa.
Op aanrader van onze FA vandaag gaan we bouwkundi keuren dan pas tekenen en dan taxeren. Kwa hypo zijn we aardig op de weg, vraag is horlang we de rente vastzetten ( 15 / 20 ). We gaan voor annuïteiten en structureel aflossen als lineair, ik wilde dat in excell ontvangen om te zien wat dat doen met maandeljjkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hehe, vergelijkbaar met wat wij van plan zijn qua aflossing.

Onze berekening (helaas niet meer voorhanden) was dat het niet loonde om meer dan 10j vast te zetten, uitgaande van gemiddelde rentetarieven van afgelopen 10 jaar - en dat het zelfs met gemiddelde tarieven van afgelopen 30 jaar lood om oud ijzer zou zijn.

Des te meer je extra aflost, des te minder het loont om rente vast te zetten, aangezien je het overgrote deel van je rente in de eerste jaren gaat betalen bij versneld aflossen.

Edit: lees net pas terug en zie dat je boven NHG-grens zit. Wij zaten eronder. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit de zaak veel verandert (alles komt ongeveer 1% duurder uit), maar zou het zeker even narekenen...

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 03-03-2015 22:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik krijg als het goed is een mix hypotheek met 60% annuiteiten en 40% lineair. Hierdoor betaal ik in het begin heel iets meer, maar blijven de netto maandlasten de gehele looptijd ongeveer gelijk (behoudens een rentewijziging na 10 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
Zo, goedemorgen medetweakers.

Een zeer nuttig topic hier waar ik na een pagina of 40 van gelezen te hebben veel wijsheid rijker ben geworden. Nu is de tijd gekomen dat ik jullie ook maar eens een vraag ga stellen want ik kom uit 1 ding nog niet helemaal.

Mijn situatie:
Getrouwd, 2 kinderen, beide vaste baan en nu woonachtig in een koophuis waar een hypotheek op rust van 248.000 ( 148000 spaar, 100000 aflossingsvrij ). hier betaal ik nog exorbitante rentebedragen voor 5,2 en 5,1 %

Nu willen we eigenlijk binnen een jaar ons oude huis te koop gaan zetten en een ander (nieuwer en groter ) huis gaan kopen.

Ik ben eerst een FA gegaan de e.e.a. heeft voorberekend. Komt erop neer dat dit absoluut de goede tijd is om te kopen, onder andere door de lage rente en de lagere huizenprijzen.

Nu ga ik een restschuld overhouden omdat de huizen hier in de straat met dezelfde specificaties ( uitbouw, grotere badkamer en dakkapel ) voor rond de 215.00 verkopen op het moment. Mijn plan was dan ook om dit jaar nog 10.000 euro extra af te lossen van mijn spaarhypotheek om de restschuld lager te krijgen ( zo rond de 10-15k )

Maar nou vraag ik me af, is dit wel zo slim? Ik wil eigenlijk qua aankoopbedrag van een huis max 250000 betalen vanwege NHG, hogere restschuld meefinancieren en daar renteaftrek over krijgen klinkt eigenlijk zo gek nog niet. Dan heb ik ook een grotere buffer en kan ik eigenlijk mijn oude huis binnenkort al wel te koop gaan zetten, aangezien ik eerst wil verkopen omdat ik niet 2 hypotheken op wil hoesten.

Klinkt dit voor iemand bekend? En zo ja, hoe heb jij dit aangepakt?

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
Murzeltje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:39:
Zucht.... hypotheek aanvragen.. leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker ook zeker niet...

Hypotheek offerte getekend, alle papieren ingeleverd.
Net een belletje van de hypotheker : "Ze moeten uw bankafschrift december 2014 nog hebben"

Waarom? Omdat ze uitgaan van de salarisstrook van december (die in mijn ogen ondertussen al te oud is, maar goed..)

Ze vergeten even dat ik ondertussen januari én februari óók al heb ingeleverd.. Maar nee.. Ze gaan uit van december.

weer (minimaal) een dag vertraging....
Herkenbaar. Wij zitten in dezelfde fase, hypotheekofferte ondertekend en netjes voor de deadline (vandaag) in laten leveren. Er voor gezorgd dat met het versturen van de getekende hypotheekofferte ook alle gevraagde stukken aanwezig waren, deze zijn inmiddels akkoord bevonden (waaronder een krediet met BKR-registratie die al was ingelost, stiekem toch wel opgelucht). Maar toch kregen we het verzoek om een overzicht van de studieschuld, omdat ze op het rekeningoverzicht wat waren tegen gekomen.

Daarnaast toch vanuit de ORV-verzekeraar nog een aanvullende vragenlijst, waaruit moet blijken of ze het nodig vinden om de huisarts en specialist te gaan benaderen. Ik hoop alleen echt dat dit allemaal niet teveel vertraging op gaat leveren :/ .

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickPR op 04-03-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Leon Zwiers schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:53:

Mijn situatie:
Getrouwd, 2 kinderen, beide vaste baan en nu woonachtig in een koophuis waar een hypotheek op rust van 248.000 ( 148000 spaar, 100000 aflossingsvrij ). hier betaal ik nog exorbitante rentebedragen voor 5,2 en 5,1 %
Voor spaarhypotheken gaat toch een ander rekensommetje op, qua rente? Bij een lagere rente krijg je ook een lagere rente op je spaarsaldo, waardoor je een hoger maandbedrag naar het spaargedeelte moet storten, waardoor all-in-all een lagere rente maar een marginaal effect heeft? Of ben ik in de war met een ander product?
Nu willen we eigenlijk binnen een jaar ons oude huis te koop gaan zetten en een ander (nieuwer en groter ) huis gaan kopen.
(...)
Maar nou vraag ik me af, is dit wel zo slim? Ik wil eigenlijk qua aankoopbedrag van een huis max 250000 betalen vanwege NHG
Je weet dat NHG langzaam weer naar normale bedragen afgebouwd wordt? In juli van dit jaar een verlaging van 20k en in juli 2016 nogmaals zo'n verlaging. :)

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.