Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.739 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 16:10

Kju

Aankoopmakelaar heeft een meldplicht in het kader van de WWFT, de verkoopmakelaar heeft een meldplicht in het kader van de WWFT, de hypotheekadviseur heeft een integriteitseis. In theorie alle drie partijen die je zou moeten omzeilen en rechtstreeks met de verkoper afspraken zou moeten maken.
(en btw ik ben ook makelaar/taxateur met meldplicht en ook deze transactie, mocht het doorgaan zou ik moeten melden, ik heb het adres gezien)

[ Voor 15% gewijzigd door Kju op 23-02-2015 16:36 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
smuurmans schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:28:
Ja, maar dan laat je wat rotzooi taxeren op € 5.000,- of je benoemt het simpelweg als zodanig en je bent ook klaar.
Gezien ik hiermee specifiek met de aankoopmakelaar, tevens financieel adviseur, er over heb gehad is dat geen aanrader. Je wilt echt niet te boek komen staan als belastingontduiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:19
Dan heb je nog de optie die Ray aandroeg: het perceel splitsen zodat je de garage los kunt kopen. Dat kost je 615 euro aan inmeetkosten. Maar dan kom je wel onder de NHG-grens voor het huis.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Maar als het perceel 1 geheel is volgens het kadaster valt er niets te splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 20:10
Noord27 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:47:
[...]

Gezien ik hiermee specifiek met de aankoopmakelaar, tevens financieel adviseur, er over heb gehad is dat geen aanrader. Je wilt echt niet te boek komen staan als belastingontduiker.
Dat zijn ook geen dingen die je met tussenpersonen bespreekt, je gaat gewoon rechtstreeks naar de eigenaars met zo een voorstel.
Iedere verkoper gaat daar mee akkoord hoor, zeker 5000€ is een non issue. Heel grote bedragen zou ik ook nooit aanvaarden omdat het geld weer uitgeven ook moeilijker wordt, maar 5000€ valt echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:35:
Maar als het perceel 1 geheel is volgens het kadaster valt er niets te splitsen?
Splitsen doe je toch per definitie van één geheel? ;)

Kadaster over splitsen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:51:
[...]

Dat zijn ook geen dingen die je met tussenpersonen bespreekt, je gaat gewoon rechtstreeks naar de eigenaars met zo een voorstel.
Iedere verkoper gaat daar mee akkoord hoor, zeker 5000€ is een non issue. Heel grote bedragen zou ik ook nooit aanvaarden omdat het geld weer uitgeven ook moeilijker wordt, maar 5000€ valt echt nergens op.
Als ze ermee akkoord gaan is dit voor de verkopers natuurlijk ook een risico, er staat namelijk nergens dat er nog 5k afgetikt moet worden. Deze 'transactie' zal dus op vertrouwen gebaseerd moeten zijn.
Stel je betaald niet, dan hebben de verkopers pech...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

sommige besproken opties zijn technisch uitvoerbaar maar let wel altijd afhankelijk van de grens van adviseur en geldverstrekker.
Persoonlijk zou ik me beperken tot het adviesdeel en de uitvoering niet in behandeling nemen op het moment dat er geen volledige transparantie is bij alle betrokken partijen!

[ Voor 255% gewijzigd door Ray op 23-02-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:07:
[...]

splitsen is juist van 1 meer maken :)

zie de link van Naitsoezn hiervoor

het idee is dus het huis te ontkoppelen van de garage door de splitsing. Je koopt dus een los huis en een losse garage op die manier. Huis onder NHG en de garage met eigen geld of een financiering zonder nhg
Dat klinkt interessant. 250K (met NHG) voor de woning en 25-30K voor de garage/oprit zonder NHG.

Per nieuw perceel is het €615,- x 2 = €1230,-

De verkopende makelaar heeft te kennen gegeven geen vragenlijst te hebben (stookkosten, etc.) en geen bouwkundig rapport te hebben van de woning. Inmiddels weten wij wel dat de bewoners 71 jaar oud zijn. Echt verder komen we dus niet om een concreet bod te doen, omdat we niet weten wat er allemaal aan kosten aan zitten te komen. Schilderwerk is in 2014 gedaan en gecontroleerd, CV is van 2013.WOZ 345.000. Leidingwerk origineel. Aan 1 zijde dubbel glas, muur- en dakisolatie toegepast.. Wij denken aan 275-280K max.

Opzet:

250K met NHG, 10 jaar vast, 50% aflossingsvrij, 50% annuïteit, rente 2,6%.
30K zonder NHG, 10 jaar vast, 50% aflossingsvrij, 50 annuïteit, 3,5% rente.
Splitsen percelen €1230,- : contant
NHG: contant?

Waar kan ik dat gaan berekenen? O-)

[ Voor 52% gewijzigd door Noord27 op 23-02-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Heb je nu een eigen woning schuld ? Want anders gaat dat aflosvrije deel mogelijk nog een probleem worden. Zonder overgangsrecht heb je over dat deel geen HRA en valt de toetsing in box 3.

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 23-02-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Jazeker, we gaan de huidige woning verhuren. Originele hypotheek is hiervan 230K (50% aflossingsvrij). En van de 115K is inmiddels circa 40K afgelost. Verwachte toekomstige verkoop is ongeveer gelijkwaardig aan het resstand van de hypotheek.

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 23-02-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:03:
Jazeker, we gaan de huidige woning verhuren. Originele hypotheek is hiervan 230K (50% aflossingsvrij). En van de 115K is inmiddels circa 40K afgelost.
Dus nieuwe aankoop, oude in de verkoop en verhuurd. Dat is een leuke uitdaging voor je FA. Past alles binnen je LTI en / of heb je ruim eigen geld voor de dubbele lasten? Gezien de lage rente in je voorbeeld ook nog eens bij een budget aanbieder. Heb je dit wel goed in beeld want dit is niet zomaar een standaard acceptatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
50K eigen spaargeld. Woning blijft in de verkoop, moet ook wel ivm verhuur onder de leegstandswet. Morgen weer kijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:53
Vandaag akkoord gegaan met voorstel verkopers!
Nu alle papieren in orde maken en naar FA sturen. Koopcontract teken + bouwkundige keuring organiseren. Toch wel spannend zo alles rond een eerste koopwoning! Stiekem alvast kijken naar inrichting etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 16:18
Noord27 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:38:
Dat klinkt interessant. 250K (met NHG) voor de woning en 25-30K voor de garage/oprit zonder NHG.

Per nieuw perceel is het €615,- x 2 = €1230,-

De verkopende makelaar heeft te kennen gegeven geen vragenlijst te hebben (stookkosten, etc.) en geen bouwkundig rapport te hebben van de woning. Inmiddels weten wij wel dat de bewoners 71 jaar oud zijn. Echt verder komen we dus niet om een concreet bod te doen, omdat we niet weten wat er allemaal aan kosten aan zitten te komen. Schilderwerk is in 2014 gedaan en gecontroleerd, CV is van 2013.WOZ 345.000. Leidingwerk origineel. Aan 1 zijde dubbel glas, muur- en dakisolatie toegepast.. Wij denken aan 275-280K max.

Opzet:

250K met NHG, 10 jaar vast, 50% aflossingsvrij, 50% annuïteit, rente 2,6%.
30K zonder NHG, 10 jaar vast, 50% aflossingsvrij, 50 annuïteit, 3,5% rente.
Splitsen percelen €1230,- : contant
NHG: contant?

Waar kan ik dat gaan berekenen? O-)
Ik denk wel dat je de verkopers zo ver moet krijgen het op te splitsen en je moet er rekening mee houden dat je geen HRA krijgt over je "tweede huis". Ook de notaris en de bank zijn duurder als ze 2 stukken moeten passeren met 2 hypotheken. Waarschijnlijk moeten je beiden laten taxeren. Eventuele verkoop tzt is ook weer lastiger.

Als er een goedkope, legale en makkelijke manier was om de NHG (overheid) te belazeren zouden meer mensen het wel doen. Ik zie nog los van de principiële bezwaren hier geen heil in.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 09:40
Even een (waarschijnlijk) simpele vraag m.b.t. BKR registraties: ik heb in het verleden een rijbewijskrediet en en "rood staan" krediet gehad bij mijn bank, deze zijn beide +/- 1,5 jaar geleden beëindigd en zijn zover ik weet altijd netjes betaald. Voor de zekerheid toch een BKR overzicht opgevraagd en beide staan nog op het overzicht, maar als "beëindigd" zijnde zonder code o.i.d.

Ik neem aan dat dit geen problemen oplevert bij een hypotheekaanvraag, aangezien het slechts een registratie is en geen negatieve notering heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Jolly_Jumper op 23-02-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 06:42
Jolly_Jumper schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:14:

Ik neem aan dat dit geen problemen oplevert bij een hypotheekaanvraag, aangezien het slechts een registratie is en geen negatieve notering heeft?
Nope. Sterker nog: je hebt netjes terugbetaald. Normaliter is dat prima nieuws, al denk ik niet dat de banken daar rekening mee houden...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Vrijdag ons eerste bod gedaan op een woning. De vraagprijs was 217.000, maar wat ons betreft was dat behoorlijk te hoog aangezien de staat van onderhoud van een woning uit 2000 niet erg goed was. Afbladderende verf op de kozijnen en van binnen afgetrapt als een corporatiehuurwoning. Kortom, 200.000 leek ons een mooi begin. Komen de kopers gisteren met een tegenbod: 216.000, en dat volgens onze makelaar pas na aandringen van de verkopende makelaar...
Nu weten we dat ze pas over een jaar de woning uitmoeten, dus ze kunnen wachten, maar volgens mij hebben ze een onrealistisch verwachtingsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
Leuke discussie, over die € 5000 onder de tafel.

In sommige landen in Zuid-Europa is dit geheel geinstitutionaliseerd. Daar ga je naar de notaris voor overdracht. Beide partijen komen, de notaris doet het officiële deel en verlaat daarna de kamer. Dan wisselt het zwarte geld van eigenaar en als de notaris terugkomt worden de laatste handtekeningen gezet. Kom je je afspraken buiten de papieren om niet na, dan geen transactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Engineer Stewie schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:51:
[...]
timag schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:46:
Leuke discussie, over die € 5000 onder de tafel.
Maar het hoeft toch niet illegaal? Het is in deze situatie toch niet verboden om iemand geld te schenken?
€250.000 koopsom.
€5000 schenking.

Over de schenking moeten de verkopers 30% belasting betalen.

Resultaat:
Fiscus vangt meer geld dan bij alleen overdrachtsbelasting over een koopsom van €255.000
Voor de kopers blijft alles binnen NHG vallen, goedkoper op de lange termijn.
De verkopers vangen meer geld dan als ze overstag gaan en hun woning echt voor €250.000 verkopen.

En desnoods hoog je de €5000 schenking nog iets op als de verkopers vinden dat er te weinig overblijft na de fiscus.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 24-02-2015 10:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Een schenking is vrijwillig en zonder tegenprestatie. Er is niemand die gaat geloven dat als er rond een transactie van een huis geld van koper naar verkoper vloeit, dat zonder tegenprestatie is, en dat de deal zou zijn doorgegaan zonder die schenking. Dus is er geen sprake van een schenking, maar van een manier om de papieren verkoopprijs kunstmatig laag te houden. De makelaars mogen daar niet aan meewerken, de notaris mag er niet aan meewerken, de belastingdienst houdt van jullie allebei de rekening in de gaten, dus tenzij je het cash onder de tafel doorschuift heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah zo. Jammer, want iedereen lijkt er beter van te worden in dit voorbeeld.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Gizz schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:36:
Ah zo. Jammer, want iedereen lijkt er beter van te worden in dit voorbeeld.
Behalve de rest van Nederland middels gemiste belastinginkomsten... :)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:33
Elahkneh schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:46:
De procent minder heeft invloed op het bod , daar hebben we ze van op de hoogte gebracht mochten ze het voor 2015 niet rond krijgen.

Dit huis (eerste) heeft stiekem de voorkeur , dat hangen we bij haar niet aan de grote klok .Ja als ik het kan kopen voor enkele duizenden minder dan eerst ben ik daar wel voor te porren ;) wie niet ?

Een vergelijkbaar huis (10m2 groter , perceel iets kleiner) op dezelfde buurt is 2 maand geleden voor 189kk verkocht ,vraagprijs was 225 .

Reden genoeg om als potentieel koper als je gebeld word met de vraag als je alsnog interesse hebt eens even goed te onderhandelen. Eerst afkappen en dan met hangende pootjes terug komen kost geld *O*
Vorderingen :

Makelaar belde gisteren of we met spoed konden bezichtigen , hun eigen project waar ze mee bezig zijn waren meer gegaardigden voor en er was nu dus haast bij.
Er was geen tijd te verliezen , dus een bezichtiging was gisteren desnoods nog wel nodig .

Gezien het feit dat we hier niet bezig zijn met het kopen van een pakje boter zijn we eerst thuis rustig in overleg gegaan . We dansen niet graag naar andermans pijpen op het moment dat het hun uitkomt .

Na enig beraad heeft mijn wederhelft de makelaar weer gebeld om het e.e.a duidelijk te maken . Wij hebben 3 huizen op het oog (eergisteren weer 1 op de markt gekomen) , dat zet wat meer druk op de ketel bij de makelaar ;)
Gezien de nieuwe weg die aangelegd word en het bedelen om het te kopen een bod uitgebracht van 190k . O-) het werd verdacht stil aan de andere kant van de lijn .
Ze moeten in de loop van deze week hun eigen project opnieuw bezichtigen en daarna zou ze zich weer melden.

Misschien niet de fatsoenlijkste manier van onderhandelen , maar als het huis gekocht is zie ik ze toch nooit weer. :9
Wij hebben niks te verliezen , zij een nieuw huis en 190k .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ph4ge schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:51:
[...]

in zijn voorbeeld overigens niet. Daar mis je 2% over €5000,-- aan ODB maar de staat krijgt wel 30% schenkbelasting binnen.

zoals al gezegd blijven het grijze gebieden rondom die NHG grens waarbij er soms legitiem best een oplossing is te vinden als het verschil erg klein is. Als dat niet het geval is dan gewoon geen NHG. let wel over een paar maanden daalt de grens opnieuw richting modaal waar het ook voor bedoeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ph4ge schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:51:
[...]

Zoals Ray zegt: volgens mij is 30% van €5000 meer dan 2% van €5000.
Daarnaast maak je minder gebruik van HRA omdat je een lagere rente krijgt onder NHG. Ook dat zorgt ervoor dat de 'rest van Nederland' eerder meer dan minder geld overhoudt om wegen te bouwen, scholen te financieren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Die lagere rente krijg je alleen omdat de overheid het risico overneemt, wat natuurlijk ook niet 'gratis' is. De overheid staat middels de NHG voor 170 miljard euro garant, wat betekent dat de overheid zelf hogere rente betaalt.

[ Voor 35% gewijzigd door ph4ge op 24-02-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ph4ge schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:58:
Die lagere rente krijg je alleen omdat de overheid het risico overneemt, wat natuurlijk ook niet 'gratis' is. De overheid staat middels de NHG voor 170 miljard euro garant, wat betekent dat de overheid zelf hogere rente betaalt.
het is inderdaad niet gratis want je betaalt 1% borgtocht voor het verkrijgen van NHG. De pot bevat nu nog ongeveer 700 miljoen dus de overheid hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ray schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:02:
het is inderdaad niet gratis want je betaalt 1% borgtocht voor het verkrijgen van NHG. De pot bevat nu nog ongeveer 700 miljoen dus de overheid hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken
Het loopt leeg met meer dan 100 miljoen Euro per jaar, ondanks dat de regels al een aantal keer een stuk strenger zijn gemaakt en toetreding een stuk duurder is gemaakt de afgelopen jaren. Hoe dan ook kosten garanties geld. Al is het risico nog zo laag, als je maar genoeg garanties hebt uitstaan komt het altijd een keer voor. Bij Griekenland was het risico ook laag. ;) Overigens neemt het totale bedrag aan garanties ook rap toe elk jaar, de kapitaalratio daalt met 10% per jaar.

Maar zelfs volgens de theorie hier zijn er niet alleen maar winnaars, het is dan de bank die veel minder gaat verdienen. Als blijkt dat er financiële problemen ontstaan is de NHG gedupeerd omdat ze garant staan voor een lening wat volgens de regels eigenlijk niet mocht. Huiseigenaren zien hun huis minder waard worden omdat er op papier minder betaalt wordt voor huizen. Ook een concurrerende koper die zich wel aan de regels houdt wordt gedupeerd, al is het maar omdat straks alle verkopers gaan verwachten dat de regels gebogen worden als dit zomaar kan en mag.

Alleen maar winnaars bestaat niet, de regels zijn wat ze zijn. En je moet nog opschieten want over 3 maanden veranderen ze weer en moet er nog meer gegoocheld worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 19:28
Elahkneh schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:13:
[...]

Vorderingen :

Makelaar belde gisteren of we met spoed konden bezichtigen , hun eigen project waar ze mee bezig zijn waren meer gegaardigden voor en er was nu dus haast bij.
Er was geen tijd te verliezen , dus een bezichtiging was gisteren desnoods nog wel nodig .

Gezien het feit dat we hier niet bezig zijn met het kopen van een pakje boter zijn we eerst thuis rustig in overleg gegaan . We dansen niet graag naar andermans pijpen op het moment dat het hun uitkomt .

Na enig beraad heeft mijn wederhelft de makelaar weer gebeld om het e.e.a duidelijk te maken . Wij hebben 3 huizen op het oog (eergisteren weer 1 op de markt gekomen) , dat zet wat meer druk op de ketel bij de makelaar ;)
Gezien de nieuwe weg die aangelegd word en het bedelen om het te kopen een bod uitgebracht van 190k . O-) het werd verdacht stil aan de andere kant van de lijn .
Ze moeten in de loop van deze week hun eigen project opnieuw bezichtigen en daarna zou ze zich weer melden.

Misschien niet de fatsoenlijkste manier van onderhandelen , maar als het huis gekocht is zie ik ze toch nooit weer. :9
Een vergelijkbaar huis was toch voor 189k verkocht niet zo lang geleden? Of heb ik het verkeerd begrepen?
In dat geval denk ik dat ze in hun handen mogen knijpen met een bod van 190k. Als ze het nu weer afslaan, kun je altijd aangeven dat het bod de volgende keer weer minimaal 10k lager is. Weten ze meteen wat het bod de volgende keer wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Elahkneh schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:13:
[...]

Zo dan... Scherp aan het onderhandelen! _/-\o_ Ik snap wel dat dit bod ze een beetje tegenvalt. Maarja, ze geven natuurlijk ook wel hun troeven uit handen als je je verhaal zo leest... Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:33
In december is dat huis voor 189k verkocht , 3 jaar te koop gestaan . Huis is groter , perceel iets kleiner . Ik ben geen trekpop die alle kanten op gaat wanneer het hun uitkomt.
En ik kan prima zonder emoties weg lopen en verder gaan met wat anders .
Ze hebben 201 afgewezen :/ misschien ook omdat we in de eerste week van de verkoop al langs geweest zijn te bezichtigen (kat int bakkie , dachten ze )
ATS schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:51:
[...]

Zo dan... Scherp aan het onderhandelen! _/-\o_ Ik snap wel dat dit bod ze een beetje tegenvalt. Maarja, ze geven natuurlijk ook wel hun troeven uit handen als je je verhaal zo leest... Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.
Het viel mijn ook tegen dat 201k werd afgewezen ;) dit was te verwachten .
Er komen op fb verschillende wanhoopspogingen voorbij om het huis te slijten .
190k en verder kunnen met je nieuwe huis of 0,0 .
Lastig parket voor de verkoper . ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Wie o Wie heeft ervaring met een bedrijf voor een bouwkundig rapport/keuring in de omgeving van Hilversum??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry trage reactie.
Maar mijn verhaal is dat ik alleen woon waardoor met niemand rekening meer hoef te houden :+
Zelf ik het werken op een laptop waardeloos en het neerzetten van de computer heeft voor mij als nadeel dat ik een extra ruimte moet verwarmen en dat ik elke keer de trap op en af moet wil ik wat uit de koelkast pakken.
Op moment ben ik er uit. Ik wil de linker als zowel de rechter kant het zelfde te laten uitvoeren (Coax, telefoon, 2x netwerk).
Of wel ik heb dan de keus om de tv zowel aan linker of aan de rechter kant van de woning te plaatsen. Plaats ik hem tegen de linker muur, dan kan ik aan de kant van de rechter muur mijn buro plaatsen met de computer. En mocht niet bevallen dan kan ik nog altijd de computer verplaatsen naar een slaapkamer.
En 2 netwerk kabels door 1 pvc buis moet toch wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:12:
[...]

Dus nieuwe aankoop, oude in de verkoop en verhuurd. Dat is een leuke uitdaging voor je FA. Past alles binnen je LTI en / of heb je ruim eigen geld voor de dubbele lasten? Gezien de lage rente in je voorbeeld ook nog eens bij een budget aanbieder. Heb je dit wel goed in beeld want dit is niet zomaar een standaard acceptatie!
Wij zien af van de beoogde woning. Verkopende makelaar is zeer ontwijkend en wil vrijwel niets van de prijs af doen. Lijst van roerende goederen is niet aanwezig, geen standaard vragenlijstje van de bewoners en geen bouwkundig rapport..

Vandaag een kijker gehad en die heeft wel interesse in onze woning. Pas gescheiden en heeft wellicht interesse in een woningruil. Is iets buiten onze beoogde buurt (Tilburg +10km), maar het huis spreekt ons erg aan. De buurt is ook zeer fraai vorm gegeven met groen en alleen 2-kappers en vrijstaande woningen. Dit huis: vrijstaand, grote oprit en garage, midden/eind jaren 80, 4 slaapkamers, etc.. En huidige vraagprijs 24K lager als het eerste huis waar we interesse in hadden. Meer inpandige ruimte en aardig jonger dus als de eerste beoogde woning. Is van 350K nu met stappen gezakt naar 285K. We gaan daar zeer binnenkort kijken (Reiger 31 te Sprang-Capelle).

Zitten er nog speciale dingen om rekening mee te houden bij een woningruil?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Noord27 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:17:
[...]

Wij zien af van de beoogde woning. Verkopende makelaar is zeer ontwijkend en wil vrijwel niets van de prijs af doen. Lijst van roerende goederen is niet aanwezig, geen standaard vragenlijstje van de bewoners en geen bouwkundig rapport..

Vandaag een kijker gehad en die heeft wel interesse in onze woning. Pas gescheiden en heeft wellicht interesse in een woningruil. Is iets buiten onze beoogde buurt (Tilburg +10km), maar het huis spreekt ons erg aan. De buurt is ook zeer fraai vorm gegeven met groen en alleen 2-kappers en vrijstaande woningen. Dit huis: vrijstaand, grote oprit en garage, midden/eind jaren 80, 4 slaapkamers, etc.. En huidige vraagprijs 24K lager als het eerste huis waar we interesse in hadden. Meer inpandige ruimte en aardig jonger dus als de eerste beoogde woning. Is van 350K nu met stappen gezakt naar 285K. We gaan daar zeer binnenkort kijken (Reiger 31 te Sprang-Capelle).

Leuke woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Eind vorige week via Funda interesse in een bezichtiging aangegeven. De indruk wordt gewekt dat de makelaar contact zal opnemen, tot op heden nog niets gehoord. Iemand ervaring met deze functionaliteit van Funda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
HEY_DUDE schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:01:
Eind vorige week via Funda interesse in een bezichtiging aangegeven. De indruk wordt gewekt dat de makelaar contact zal opnemen, tot op heden nog niets gehoord. Iemand ervaring met deze functionaliteit van Funda?
Zelfde belde ik altijd tijdens mijn huizenjacht.. ik noem het ook bewust jacht want zo hebben wij het vorig jaar ervaren. Iedere woning werd voor ons weggekaapt in de mooiste wijken. Uiteindelijk heb ik een search-alert ingesteld.. krijg je iedere ochtend een mailtje, klap, meteen makelaar bellen voor afspraak..

Ons nieuwe huis is welgeteld een week op de markt geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

HEY_DUDE schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:01:
De bezichtigingen die ik heb gehad bij de verkoop van mijn woning kwamen vrijwel altijd uit deze bron. Het is puur een makelaar die niets doet als je er niet van hoort. In mijn geval (ik deed de eigenlijke verkoop zelf) stuurde de makelaar de aanvragen gewoon door en maakte ik zelf direct een afspraak.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Ziet er leuk uit, hoewel met de schuine kap niet zo heel veel binnenruimte.

Bij een woningruil lijkt vooral de timing me lastig. Meestal heb je bij een verhuizing enige overlap nodig waarbij je wat kan doen aan het nieuwe huis (er is altijd wat te doen), maar in dit geval zal één van de twee partijen dan tijdelijk ergens anders moeten gaan zitten en wellicht zijn spullen moeten laten opslaan. Maandje in Droomgaard of Bosrijk bivakeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ATS schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:24:
[...]

Ziet er leuk uit, hoewel met de schuine kap niet zo heel veel binnenruimte.

Bij een woningruil lijkt vooral de timing me lastig. Meestal heb je bij een verhuizing enige overlap nodig waarbij je wat kan doen aan het nieuwe huis (er is altijd wat te doen), maar in dit geval zal één van de twee partijen dan tijdelijk ergens anders moeten gaan zitten en wellicht zijn spullen moeten laten opslaan. Maandje in Droomgaard of Bosrijk bivakeren?
Timing lijkt mij juist gemakkelijker als bij een reguliere verkoop. Beide huizen hebben een flinke garage, dus opslag is niet echt het probleem.

Schuine kap is een klein punt. Maar gezien dat het een flink scherpe kap is, komt het de binnenruimte weer ten goede. Alleen rekening houden met hoge kasten op de bovenkamers. Vind het wel iets uitstralen eigenlijk met die schuine kap. De ruimte op zich is prima in het huis. Woonopp. genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 25-02-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lastige is dat de verhuizing vaak plaats vind na de overdracht. Schade tijdens verhuizen kan dan een lastig punt worden. Je hebt nooit echt een leeg huis om goed te inspecteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Zo, het gaat langzaam, maar gestaag vooruit bij mij.

Ik heb het concept voorlopig-koopcontract laten aanpassen op een aantal punten. De belangrijkste voor mij was het afdekken van een zeldzaam scenario, namelijk als je geen hypotheek hebt, maar ook geen afwijzing.

Volgens de opzet die ze eerst hadden zou ik dan de 10% boete moeten betalen, maar ik heb het laten aanpassen zodat als ik in dat scenario kan bewijzen dat het niet MIJN schuld is, dat ik dan alsnog de koop kan ontbinden.

Nou dit goed is heb ik een notaris aangewezen, de final versie reviewen en daarna kan er getekend worden :9~

[ Voor 10% gewijzigd door liquid_ice op 25-02-2015 09:50 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

liquid_ice schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:48:
Zo, het gaat langzaam, maar gestaag vooruit bij mij.

Ik heb het concept voorlopig-koopcontract laten aanpassen op een aantal punten. De belangrijkste voor mij was het afdekken van een zeldzaam scenario, namelijk als je geen hypotheek hebt, maar ook geen afwijzing.
Nu ben ik wel even benieuwd, wanneer zou zo'n situatie voor kunnen komen dan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Stoney3K schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:10:
Nu ben ik wel even benieuwd, wanneer zou zo'n situatie voor kunnen komen dan?
Bank die te traag reageert?
Of eentje die op het laatste moment nog besluit dat die toch nog extra informatie wilt...
Notaris of hypotheek adviseur die loopt te klootviolen?

Verkopende partij of makelaar die traag reageert en de boel verziekt?

D'r staan in de VELE pagina's hier genoeg verhalen van mensen die uitstel moesten vragen en daarbij dus hopen op de gratie van de verkopers.

Mij gaat het erom dat het duidelijk is dat ik het recht heb om die waarborg som te verdedigen als ik het er niet mee eens ben.

[ Voor 9% gewijzigd door liquid_ice op 25-02-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo zeldzaam is die scenario niet idd. Wij hebben exact die risico moeten lopen voor twee dagen (tussen verlopen ontbindende voorwaarden en definitief uitsluitsel hypotheek), en je leest genoeg andere gevallen hier. Ik zou het bijna meer regel dan uitzondering noemen, dus erg verstandig om dat zwart op wit te benoemen en af te dekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dion_b schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:23:
Zo zeldzaam is die scenario niet idd. Wij hebben exact die risico moeten lopen voor twee dagen (tussen verlopen ontbindende voorwaarden en definitief uitsluitsel hypotheek), en je leest genoeg andere gevallen hier. Ik zou het bijna meer regel dan uitzondering noemen, dus erg verstandig om dat zwart op wit te benoemen en af te dekken.
Ik verwacht toch dat het gevolg is dat de ontbindende voorwaarden dan worden opgeschort tot er uitsluitsel is? Anders word je alleen maar afgestraft met een 10% boeteclausule terwijl er een bank of een notaris is die je aan het lijntje houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Als puntje bij paaltje komt en het wordt hard gespeeld gaat het om de letters op papier...

Meestal zijn mensen wel een beetje lief voor elkaar, maar ik vind 10K een te groot bedrag om op liefde te vertrouwen bij onbekende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:23
liquid_ice schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:48:
Volgens de opzet die ze eerst hadden zou ik dan de 10% boete moeten betalen, maar ik heb het laten aanpassen zodat als ik in dat scenario kan bewijzen dat het niet MIJN schuld is, dat ik dan alsnog de koop kan ontbinden.
Hmm, daar zou ik als verkoper dan weer nooit mee akkoord gaan :+ Je maakt het zo nl. wel heel erg makkelijk om zonder kosten alsnog onder de koop uit te komen. Je hoeft dan alleen je hypotheekadviseur te zeggen dat hij een paar dagen moet vertragen.

Op zich natuurlijk wel een goede dat er iets in komt te staan over die termijn maar dan zou ik eerder kiezen voor een uitstel als je aan kan tonen dat het niet aan jou ligt dat het nog niet rond is met een echt uiterste datum erbij.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd.
Stoney3K schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:30:
[...]

Ik verwacht toch dat het gevolg is dat de ontbindende voorwaarden dan worden opgeschort tot er uitsluitsel is? Anders word je alleen maar afgestraft met een 10% boeteclausule terwijl er een bank of een notaris is die je aan het lijntje houdt.
De verkopende partij heeft daar niets mee te maken. Die bank of notaris is jouw probleem als verkoper. Als je als koper na aflopen ontbindende voorwaarden alsnog terugtrekt heeft de verkoper volste recht om de boete te innen. Als je als koper meent dat je daar bank of notaris voor aansprakelijk kunt stellen mag je het op hen proberen te verhalen... good luck...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
@Redwing, Ik snap wat je bedoelt...

De huidige opzet heeft een 'vaagheid' in zich, namelijk wanneer is bewijs bewijs genoeg... ;)
Had ik als koper de hypotheek adviseur in jou scenario harder moeten kicken of zelfs een ander nemen?

That's for the judge to decide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Stoney3K schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:30:
Als je vertraging oploopt en je wil je ontbindende voorwaarde verlengen dan moet je dat gewoon aangeven. De verkoper weet ook wel dat jij anders gaat ontbinden als het nog niet rond is en dat is voor geen van de partijen fijn, dan kan je beter wat uitstel geven. Zeker als er gewoon een legitieme reden voor is.

Al is het natuurlijk verstandiger om gewoon gelijk een ruimere termijn af te spreken. Iedereen weet toch dat 8 weken doorlooptijd voordat je een hypotheek hebt helemaal niet uitzonderlijk is tegenwoordig en niemand gaat een koopcontract aan in de hoop dat de andere partij het niet na kan komen en je 10% vangt (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ph4ge schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:51:
[...]

Als je vertraging oploopt en je wil je ontbindende voorwaarde verlengen dan moet je dat gewoon aangeven. De verkoper weet ook wel dat jij anders gaat ontbinden als het nog niet rond is en dat is voor geen van de partijen fijn, dan kan je beter wat uitstel geven. Zeker als er gewoon een legitieme reden voor is.
En er is geen reden waarom de verkopende partij dan zou kunnen weigeren (mits er een legitieme reden voor is, zoals, geen uitsluitsel van de bank bijvoorbeeld)?

Het zou wel een beetje een naaistreek zijn van een verkoper om dan 1 dag voor het verlopen aan te geven dat er niet verlengd kan worden, en de verkopende partij met 10% schuld op te schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik vind al jullie beschouwingen er wel heel nadrukkelijk vanuit gaan dat een vertraging bij de bank direct leidt tot een boete van 10%. Die boete hoef je uiteindelijk alleen op te hoesten als het hele feest niet door gaat. Krijg je na het aflopen van de 'deadline' bevestiging van de bank dat je financiering rond is, is er nog steeds geen enkel probleem.

Alleen in het zeldzame geval dat meerdere controlemechanismes hebben gefaald (de FA, de bank, etc.) en je dus volkomen onverwacht een afwijzing krijgt, dan zit je idd met de gebakken peren en zelfs dan is het nog de verkoper die achter z'n geld aanmoet. Maar het is absoluut niet zo dat je direct vastzit aan een 'boete' omdat het financieel voorbehoud is verlopen voordat je de financiering rond hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 25-02-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
naitsoezn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:11:
Ik vind al jullie beschouwingen er wel heel nadrukkelijk vanuit gaan dat een vertraging bij de bank direct leidt tot een boete van 10%. Die boete hoef je uiteindelijk alleen op te hoesten als het hele feest niet door gaat. Krijg je na het aflopen van de 'deadline' bevestiging van de bank dat je financiering rond is, is er nog steeds geen enkel probleem.
In mijn concept-voorlopig koopcontract stond gewoon weg dat ik een hypotheek OF afwijsbrief (met aanvullende data) moest hebben op/voor datum X.

Als ze het zo specificeren, dan staat er dus dat een trage bank je een boete oplevert.
zelfs dan is het nog de verkoper die achter z'n geld aanmoet.
Daar is die waarborg voor... Die kan hij opeisen bij de notaris zonder tussenkomst van de rechter

[ Voor 11% gewijzigd door liquid_ice op 25-02-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

liquid_ice schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:34:
[...]

In mijn concept-voorlopig koopcontract stond gewoon weg dat ik een hypotheek OF afwijsbrief (met aanvullende data) moest hebben op/voor datum X.

Als ze het zo specificeren, dan staat er dus dat een trage bank je een boete oplevert.
Als we het hebben over hetzelfde (financieringsvoorbehoud), dan is die clausule zo opgesteld dat je niet meer onder de overeenkomst uitkunt na datum X. Dat de koop dus definitief is op datum X. De hypotheek hoef je pas rond te hebben tijdens de uiteindelijke overdracht. Als datum X gelijk is aan de overdrachtsdatum heb je gelijk, maar vaak ligt datum X ver voor de overdrachtsdatum. Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) kan verkoper alleen die boete opeisen als de overdracht (en dus de koop) niet doorgaat. En dat de bank zo traag is dat het financieringsvoorbehoud verloopt wil bijna nooit automatisch zeggen dat de koop dan niet doorgaat.
Daar is die waarborg voor... Die kan hij opeisen bij de notaris zonder tussenkomst van de rechter
Als jij geen waarborg stort bij de notaris valt er ook weinig op te eisen bij die notaris. ;)
T-MOB schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:52:
[...]

Niet bij de notaris wellicht. Maar de vordering op jou blijft gewoon staan.
Dat betwist toch ook helemaal niemand 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 25-02-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 09:19
naitsoezn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:40:
[...]
Als jij geen waarborg stort bij de notaris valt er ook weinig op te eisen bij die notaris. ;)
Niet bij de notaris wellicht. Maar de vordering op jou blijft gewoon staan. Dat keert zich direct tegen je bij het aanschaffen van een andere woning.

Maar er staat nergens dat wat op papier staat niet aangepast kan worden. Zoals eerder aangeven kun je op/voor datum X met de verkoper overeenkomen dat er uitstel plaatsvindt omdat je nog geen definitief akkoord hebt. Voor zowel koper als verkoper is het op dat moment immers niet gunstig om de hele transactie af te blazen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:04
Wij hebben een nieuwbouw huis op het oog tegenover het spoor (en 100 meter verder op het station), zijn er nog zaken waar je dan extra rekening mee moeten houden, naast:
- Geluidsoverlast
- Parkeergelegenheid

Wat is bijvoorbeeld de ervaring met de waarde van het huis in de toekomst? Of heeft het er weinig invloed op?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge

Het is mijn mening dat je nooit in een situatie moet komen waar JIJ moet betalen als een ANDER het laat afweten. Zelfs als de kans klein is, het is geen optie voor mij om er tussen te zitten. Zolang de bank geen fiat heeft gegeven kan het mis gaan, en gaat het soms mis. De bank betaalt die boete dan niet hoor.

Ik ga er vanuit dat een verkoper gewoon wil verkopen en dus ook aan meewerkt aan een verlenging. De enige reden om dat niet te doen is als hij uit is op een boete, maar die boete kan nooit de reden zijn dat je het contract ben aangegaan. Het zou voor mij dan ook gewoon simpel zijn, als je niet wil verlengen terwijl ik nog afhankelijk ben van anderen gaat het feest niet door. Je kan geen zaken doen als 1 van de partijen speculeert op het feit dat het mis gaat en hij een schadevergoeding krijgt. Al is het een 0.01% risico, ik wil geen 10% (in mijn geval 45k) betalen zeker niet als ik er zelf geen invloed op heb.

Daarom heb ik mijn clausule met ontbindende voorwaarde ook zo laten formuleren dat onzin zaken zoals een afwijsbrief met onderbouwing niet nodig waren. Dat is zo vaag gespecificeerd dat je eigenlijk de andere partij de macht geeft om altijd te zeggen dat iets onvoldoende is. Er zijn zelfs partijen die meerdere afwijzingen eisen, terwijl alle banken min of meer dezelfde regels hanteren.

Maar goed, mijn werkt behelst dan ook het opstellen van contracten die een veelvoud groter en complexer zijn, dus ik kijk met andere ogen naar de "amateurs" die een voorlopig koopcontract opstellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

ph4ge schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:51:
[...]

Al is het natuurlijk verstandiger om gewoon gelijk een ruimere termijn af te spreken. Iedereen weet toch dat 8 weken doorlooptijd voordat je een hypotheek hebt helemaal niet uitzonderlijk is tegenwoordig en niemand gaat een koopcontract aan in de hoop dat de andere partij het niet na kan komen en je 10% vangt (hoop ik).
Dat is leuk gesteld, maar als de verkoper weigert (wat zijn goed recht is) mag je dus NIET ontbinden, ook niet voordat de voorwaarden aflopen. Je mag alleen ontbinden als je een afwijzing hebt.

Het is dus niet zo dat als de verkoper zegt, "Ja, leuk en aardig, maar we gaan niet verlengen", dat jij dan kan ontbinden. Dat is een wijdverbreid misverstand, zelfs mijn FA dacht dat, totdat ik hem corrigeerde. Heb sowieso meer aan Ray gehad (in dit topic) dan aan mijn FA, maar da's weer een ander verhaal.

Ik heb dus in hetzelfde schuitje gezeten, en heb dus 2 dagen in dat schemergebied gezet tussen verlopen van de deadline van de ontbindende voorwaarden en finaal akkoord van de hypotheeknemer. En dat is geen fijne tijd geweest. Sowieso had ik al een bokkende verkoper en weet ik zeker dat als Aegon uiteindelijk nee verkocht had ik dus gewoon 18k kwijt geweest, die verkoper was wat dat betreft een hele rare vent, hij was echt op de boete uit, dat was aan alles merkbaar.

Als ik ooit nog een keer een huis koop zet ik de ontbindende voorwaarden gewoon op 3 maanden. Gaat de verkoper daar niet mee akkoord is het zijn verlies, maar dit nooit meer. Of ik neem iets soortgelijks op als liquid_ice

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 25-02-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Hangt er vanaf hoe je het beding geformuleerd hebt natuurlijk, en anders moet de bank maar even een afwijzing schrijven dat is ook 3 minuten werk hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ph4ge, zo makkelijk is dat niet volgens mij...... Het beding was gewoon standaard NVM koopcontract 2014 waarbij ik wel zo slim was om de 2 afwijzingen naar 1 terug te brengen, maar de ontbindende voorwaarden dus op 6 weken laten staan. Iedereen (makelaar, FA) vond dat prima en het zou allemaal op tijd lukken. Mijn vader had bedenkingen en ik had beter naar hem moeten luisteren. Maargoed, gedane zaken nemen geen keer, maar de volgende keer doe ik het anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24
Gynnad schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:20:
Wij hebben een nieuwbouw huis op het oog tegenover het spoor (en 100 meter verder op het station), zijn er nog zaken waar je dan extra rekening mee moeten houden, naast:
- Geluidsoverlast
- Parkeergelegenheid

Wat is bijvoorbeeld de ervaring met de waarde van het huis in de toekomst? Of heeft het er weinig invloed op?
misschien de volgende:
- rijden er 's nachts treinen?
- evt. toekomstige uitbreiding van het spoor / station?
- remt de trein af op het punt van jouw huis (geeft ongelooflijke piepherrie)

Over de waarde kan ik niets zinnigs zeggen..

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:04
Thecola schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:29:
[...]

misschien de volgende:
- rijden er 's nachts treinen?
- evt. toekomstige uitbreiding van het spoor / station?
- remt de trein af op het punt van jouw huis (geeft ongelooflijke piepherrie)

Over de waarde kan ik niets zinnigs zeggen..
Er zullen 's nachts wel wat treinen rijden maar niet al te veel. Goederentreinen stoppen er niet en momenteel woon ik ook al langs het spoor in Tilburg (maar dat is een huur appartement). Over de remweg dat is inderdaad een goed punt om eens naar te kijken. Al zouden nieuwbouw huizen daar wel tegen geisoleerd moeten zijn zou je zeggen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Huizen worden thermisch geisoleerd en niet zo zeer akoestisch.
Ga er eens een tijdje staan, dan weer je het toch :).

Ik persoonlijk zou nooit een huis kopen langs de spoorweg. Uit eigen ervaring weet ik ook dat je geen vluchtheuvel voor de deur wil, wat een pokkeherrie en trillingen dat we daarvan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:39:
Huizen worden thermisch geisoleerd en niet zo zeer akoestisch.
Ga er eens een tijdje staan, dan weer je het toch :).
's nachts hoor ik VEEL meer kleine geluiden uit de buurt dan overdag.
Overdag is er meer geluid, maar 's avonds wil ik slapen ;)

Mijn advies is dan ook om er zowel overdag als 's avonds te gaan luisteren.

(en denk eraan dat je in de zomer 's avonds laat buiten wilt kunnen zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
naitsoezn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:40:
[...]
Als we het hebben over hetzelfde (financieringsvoorbehoud), dan is die clausule zo opgesteld dat je niet meer onder de overeenkomst uitkunt na datum X. Dat de koop dus definitief is op datum X. De hypotheek hoef je pas rond te hebben tijdens de uiteindelijke overdracht. Als datum X gelijk is aan de overdrachtsdatum heb je gelijk, maar vaak ligt datum X ver voor de overdrachtsdatum. Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) kan verkoper alleen die boete opeisen als de overdracht (en dus de koop) niet doorgaat. En dat de bank zo traag is dat het financieringsvoorbehoud verloopt wil bijna nooit automatisch zeggen dat de koop dan niet doorgaat.
Klopt, maar dit betekent wel dat mocht de koper op de datum van financieringsvoorbehoud geen afwijzing hebben en later ook de hypotheek niet rond krijgen het de koper wel 10% kost (die 10% staat in het standaard NVM contract wat verder uitgelegd, het is dus niet dat je dan verplicht het huis moet kopen). Krijgt hij de hypotheek alsnog rond is er geen enkel probleem.

Wat ph4g zegt kan ik me trouwens ook in vinden. Het is natuurlijk apart dat als de bank zijn werk niet goed af te traag doet het de koper een boete kan opleveren. Aan de andere kant wil je als verkoper natuurlijk wel enige zekerheid. Na een half jaar erachter komen dat je huis toch niet is verkocht zonder enige schadevergoeding is ook niet echt logisch.

[ Voor 19% gewijzigd door redwing op 25-02-2015 13:23 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:17:
[...]

Klopt, maar dit betekent wel dat mocht de koper op de datum van financieringsvoorbehoud geen afwijzing hebben en later ook de hypotheek niet rond krijgen het de koper wel 10% kost (die 10% staat in het standaard NVM contract wat verder uitgelegd, het is dus niet dat je dan verplicht het huis moet kopen). Krijgt hij de hypotheek alsnog rond is er geen enkel probleem.
En dat is precies wat ik bedoel :) . Af en toe wordt hier nogal eens doorgeslagen op het moment dat er een financieringsvoorbehoud afloopt alsof je dan direct 10% verschuldigd bent.
Wat ph4g zegt kan ik me trouwens ook in vinden. Het is natuurlijk apart dat als de bank zijn werk niet goed af te traag doet het de koper een boete kan opleveren. Aan de andere kant wil je als verkoper natuurlijk wel enige zekerheid. Na een half jaar erachter komen dat je huis toch niet is verkocht zonder enige schadevergoeding is ook niet echt logisch.
Ach, ik ben/blijf van mening dat de risico's af en toe 'een beetje' overdreven worden: Op het moment dat je geen ingewikkelde casus bent, je hebt naar eer en geweten niets verzwegen hebt, je FA geen enkel probleem voorziet en de eerste check van de financier ook geen bijzonderheden opgeleverd heeft, dan durf ik het best aan om dat financieringsvoorbehoud te laten verlopen als verkopers lastig doen. Sterker nog: Wij hebben destijds ons financieringsvoorbehoud laten verlopen voordat de financiering rond was :P En mijn vrouw heeft soortgelijke werkzaamheden als ph4ge, gok ik als ik zijn opmerking over z'n achtergrond lees, alleen dan voor één van de grotere kantoren in A'dam ;)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 25-02-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
naitsoezn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:32:
[...]

En dat is precies wat ik bedoel :) . Af en toe wordt hier nogal eens doorgeslagen op het moment dat er een financieringsvoorbehoud afloopt alsof je dan direct 10% verschuldigd bent.
Klopt :) Die 10% is alleen van toepassing als je niet op tijd een afwijzing hebt en ook het huis uiteindelijk niet koopt.

En over je laatste stuk, als je zelf wel ziet dat het goed gaat komen heb je gelijk en is het risico klein om het voorbehoud te laten verlopen.
Het risico zit hem er echter in als je op een gegeven moment ziet dat het waarschijnlijk niet gaat lukken maar de bank traag is met een afwijzing. Dan kan het zijn dat je geen afwijzing hebt op de financieringsvoorbehoud-datum, maar uiteindelijk ook de hypotheek niet rond krijgt, En dan heb je plotseling 10% boete te pakken en wordt het ook erg moeilijk om een ander (kleiner) huis te kopen. En dat risico wil ph4ge dus vermijden.

[ Voor 39% gewijzigd door redwing op 25-02-2015 13:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:44:
[...]
En dat risico wil ph4ge dus vermijden.
Dat was me wel duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Het is ook gewoon nergens voor nodig om het risico te laten bestaan. De verkoper moet gewoon niet moeilijk doen en als hij dat wel blijft volhouden zou ik er sowieso grote vraagtekens bij zetten.

Het gebeurt vaker dan je denkt dat de financiering niet doorgaat, dat terwijl toch vrijwel niemand een contract tekent en financiering gaat aanvragen terwijl hij weet dat de kans groot is dat het niet door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan het spoor wonen heeft enkele nadelen: Overdag de treinen, let op dat er behalve reizigerstreinen mogelijk ook goederentreinen rijden. Het traject is bepalend voor de drukte.
werkzaamheden aan het spoor vinden voornamelijk 's nachts plaats. en dat maakt regelmatig een boel herrie.

Als laatste is wonen naast het spoor ongezond. Veel zware metalen, zowel op als in de grond. Dit komt door de slijtage van de bovenleiding en spoorstaven. Ongeveer net zo ongezond als wonen 100m naast een snelweg.

Ik zou er niet gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

FreakNL schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:22:
[...]
Ik heb dus in hetzelfde schuitje gezeten, en heb dus 2 dagen in dat schemergebied gezet tussen verlopen van de deadline van de ontbindende voorwaarden en finaal akkoord van de hypotheeknemer. En dat is geen fijne tijd geweest. Sowieso had ik al een bokkende verkoper en weet ik zeker dat als Aegon uiteindelijk nee verkocht had ik dus gewoon 18k kwijt geweest, die verkoper was wat dat betreft een hele rare vent, hij was echt op de boete uit, dat was aan alles merkbaar.
Precies dat dus, ik kan me best voorstellen dat er schemerige figuren in de huizenmarkt zitten die het gewoon op die boete spelen, en het dan 10 keer met andere "kopers" op hetzelfde huis nog een keer doen.

Probeer dan maar eens kwade opzet aan te tonen, omdat zo iemand wel binnen de letter van de wet handelt. Fatsoenlijk is het natuurlijk totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Stoney3K schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:41:
[...]

Precies dat dus, ik kan me best voorstellen dat er schemerige figuren in de huizenmarkt zitten die het gewoon op die boete spelen, en het dan 10 keer met andere "kopers" op hetzelfde huis nog een keer doen.
Daar geloof ik gewoon he-le-maal niets van. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 18:51
Gynnad schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:20:
- Geluidsoverlast
- Parkeergelegenheid

Mijn schoonouders wonen 65 meter van een enkel spoort (zwolle-emmen).
Met de oude treintjes van de NS rinkelden de kopjes in de kast als er één voorbij kwam. tegenwoordig rijden daar nieuwe treinen van arriva, en die zijn een stuk! stiller. Het type trein wat er langs rijdt is dus erg bepalend.
Hou er verder rekening mee dat als je de spoorwegovergang nodig hebt voor ontsluiting uit de wijk je soms als je haast hebt moet wachten, en je soms een weekend bijvoorbeeld geen gebruik kan maken van de spoorwegovergang.

Voordeel van aan het spoor wonen is dat je een aantal keer per uur exact weet hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Het energielabel is al een paar keer ter sprake gekomen in dit topic, maar ik heb nog geen antwoord gevonden op de volgende vraag:
Kan ik als koper nadelen ondervinden wanneer er geen definitief energielabel aanwezig is bij de overdracht?

Ik weet dat het label per 1 jan 2015 verplicht is en dat de verkoper een boete kan krijgen wanneer er geen definitief label is bij de overdracht. Ik geef niks om zo'n label, maar ik wil als koper niet met extra kosten opgezadeld komen te zitten. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rik11 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:11:
[...]...Voordeel van aan het spoor wonen is dat je een aantal keer per uur exact weet hoe laat het is.
offtopic:
Rijden de treinen bij je schoonouders in de buurt dan op tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

liquid_ice schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:10:
[...]

's nachts hoor ik VEEL meer kleine geluiden uit de buurt dan overdag.
Overdag is er meer geluid, maar 's avonds wil ik slapen ;)

Mijn advies is dan ook om er zowel overdag als 's avonds te gaan luisteren.

(en denk eraan dat je in de zomer 's avonds laat buiten wilt kunnen zitten)
Zeker een goed advies. Denk ook aan 's zomers ramen open hebben en nog wat van je gesprek of TV willen verstaan. Goederentreinen is uitkijken, die maken veel meer herrie dan passagierstreinen.

Aan de andere kant: het geluid van treinen went ook behoorlijk goed in mijn ervaring. Je zou zo maar eens meer last kunnen hebben van het verkeer rond het station dan van de treinen zelf. Denk aan bussen bijvoorbeeld, taxi's die lekker blijven staan dieselen of auto's die even iemand afzetten en dat toeteren bij het wegrijden. Tegenover het station kan ook waarde zijn: uitstekende verbindingen. Waarom zou je zelf een auto voor de deur zetten als de bus en de trein daar ook al stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Stoney3K schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:41:
[...]

Probeer dan maar eens kwade opzet aan te tonen, omdat zo iemand wel binnen de letter van de wet handelt. Fatsoenlijk is het natuurlijk totaal niet.
Lijkt me nogal een risico als het die koper wel gewoon lukt. Lijkt me sterk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Baldertt schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:12:Het energielabel is al een paar keer ter sprake gekomen in dit topic, maar ik heb nog geen antwoord gevonden op de volgende vraag:
Kan ik als koper nadelen ondervinden wanneer er geen definitief energielabel aanwezig is bij de overdracht?
Nee. Alleen als je dit meldt bij de Inspectie en de verkoper dat niet zo waardeert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 11:01

bord4kop

maximaal 100KB!

Baldertt schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:12:
Het energielabel is al een paar keer ter sprake gekomen in dit topic, maar ik heb nog geen antwoord gevonden op de volgende vraag:

Ik weet dat het label per 1 jan 2015 verplicht is en dat de verkoper een boete kan krijgen wanneer er geen definitief label is bij de overdracht. Ik geef niks om zo'n label, maar ik wil als koper niet met extra kosten opgezadeld komen te zitten. Iemand een idee?
Nee, de verkoper kan een boete krijgen tot max. 450,-.

Koper merkt er niets van. (Voorlopige) labels krijgt iedereen automatisch en staan ook automatisch bij de huizen op Funda overigens.
Tevens hier te controleren

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Mooi!
coazter schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:26:
[...]

Nee. Alleen als je dit meldt bij de Inspectie en de verkoper dat niet zo waardeert. ;)
Of in het uiterste geval naar de rechter stappen ;(

[ Voor 96% gewijzigd door Baldertt op 25-02-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tenzij je binnen 10 jaar je woning weer wilt verkopen, want dan zul je zelf zo'n vod moeten aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Ik denk niet dat het nog bestaat over 10 jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Lubach over het energielabel afgelopen zondag: :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
naitsoezn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:31:
Tenzij je binnen 10 jaar je woning weer wilt verkopen, want dan zul je zelf zo'n vod moeten aanschaffen :P
Ach, uurtje werk en kosten van 3 euro (weet je ook gelijk hoe goed de controle is......) is niet echt de moeite.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Hoe snel kan ik het voorlopig koopcontract in het algemeen verwachtten?

Hoelang is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:45

Galois

1811 - 1832

Nog even over de discussie over 'aan het spoor wonen' en een argument dat ik nog niet gehoord heb. Wij hebben toen we op zoek waren naar een huis een leuke woning gezien aan het spoor. Op zich had ik er niet zoveel moeite mee om aan het spoor te wonen. Vind de geluidsoverlast wel meevallen en het spoor was met begroeiing en wallen uit het zicht.
Bovendien was het huis door dit nadeel ook een stuk gunstiger geprijsd dan vergelijkbare woningen op gunstigere locaties. Dat vond ik wel een groot voordeel en daarom twijfelde ik.

Totdat mijn makelaar zei: "Klopt, ik ben het volledig met je eens en ik denk dat jij er inderdaad niet echt last van zal ondervinden. Maar weet je zeker dat als jij weer gaat verkopen dat de eventuele koper ook zo zal denken? Of dat er veel mensen jouw huis af bij voorbaat afwijzen omdat het naast het spoor staat?"

Dat vond ik een sterk argument. Misschien dat jij het niet zo erg vindt om aan het spoor te wonen, maar veel andere mensen wel, waardoor bij eventuele verkoop je huis een stuk ongunstiger in de markt zal liggen.
Fromz schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:38:

Afhankelijk van je makelaar, maar binnen enkele dagen. Zeker als jij al klant aangeeft het snel te willen...
(overigens is het geen voorlopig koopcontract, maar gewoon HET koopcontract die definitief is na 3 dagen)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Galois schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:24:
[...]

Afhankelijk van je makelaar, maar binnen enkele dagen. Zeker als jij al klant aangeeft het snel te willen...
(overigens is het geen voorlopig koopcontract, maar gewoon HET koopcontract die definitief is na 3 dagen)
Dank, ik had het over het concept. Maandag akkoord gegeven nml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fromz schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:38:

Paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

PeaceNlove schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:11:
Vrijdag ons eerste bod gedaan op een woning. De vraagprijs was 217.000, maar wat ons betreft was dat behoorlijk te hoog aangezien de staat van onderhoud van een woning uit 2000 niet erg goed was. Afbladderende verf op de kozijnen en van binnen afgetrapt als een corporatiehuurwoning. Kortom, 200.000 leek ons een mooi begin. Komen de kopers gisteren met een tegenbod: 216.000, en dat volgens onze makelaar pas na aandringen van de verkopende makelaar...
Nu weten we dat ze pas over een jaar de woning uitmoeten, dus ze kunnen wachten, maar volgens mij hebben ze een onrealistisch verwachtingsniveau.
Update: op advies van onze aankoopmakelaar hebben we een eindbod gedaan van 210.000. En dit is geaccepteerd *O*
Er zou door een ander ook al een bod gedaan zijn tussen de 200k en de 210k en onze makelaar heeft geeist dat we voor morgen reactie zouden krijgen en niet aan het lijntje gehouden zouden worden in afwachting van anderen die eventueel meer zouden kunnen bieden. Ik ben happy met de adviezen van hem en de manier waarop hij het heeft aangepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Energielabels kunnen nuttig zijn, mazr nirt hou het in Nederland gedaan wordt.

In België wordt een huis gecontroleerd, isolatie miet zichtbaar zijn of staafbaar met een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:34:

isolatie miet zichtbaar zijn of staafbaar met een factuur.
Sorry, maar da's toch raar? Als ik nu een factuur van onze in 2009 gerenoveerde en in 2014 aangekochte jaren-30 woning tevoorschijn moet toveren, ben ik overgeleverd aan de grillen van de vorige bewoner? Als die alles al netjes heeft bewaard :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
naitsoezn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:38:
[...]

Sorry, maar da's toch raar? Als ik nu een factuur van onze in 2009 gerenoveerde en in 2014 aangekochte jaren-30 woning tevoorschijn moet toveren, ben ik overgeleverd aan de grillen van de vorige bewoner? Als die alles al netjes heeft bewaard :/
Bij nieuwe regels is iemand de pineut natuurlijk, maar waarschijnlijk kan je wel een verliesmeting laten doen. Een epc keuring is ook niet bepaald goedkoop.

Bij ons is het al van 2008 of 2009 verplicht bij verkoop en verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Engineer Stewie schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:45:
[...]

Bij nieuwe regels is iemand de pineut natuurlijk, maar waarschijnlijk kan je wel een verliesmeting laten doen. Een epc keuring is ook niet bepaald goedkoop.

Bij ons is het al van 2008 of 2009 verplicht bij verkoop en verhuur.
Maar wat is er dan mis met het gemiddelde van je gas / energieverbruik + het aantal bewones van de afgelopen X jaren? Dus niet je rekening, maar je m3 / kWh? Tuurlijk, dat kan verschillen per huishouding, maar de ene isolatie is ook de andere niet, en het m3 + kWh is tenminste meetbaar. Nou ja, offtopic, denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dat vond ik een sterk argument. Misschien dat jij het niet zo erg vindt om aan het spoor te wonen, maar veel andere mensen wel, waardoor bij eventuele verkoop je huis een stuk ongunstiger in de markt zal liggen.
Kan, maar:

1) dat speelt nu al, dus voorzover dat een factor is bepaalt het mede je koopprijs. Als mensen het doorgaans een ramp vinden, zal dat leiden tot een veel lager aanschafprijs nu. De mate waarin mensen het een ramp vinden zal niet noemenswaardig veranderen tegen de tijd dat je verkoopt (uitzondering: als spoor uitgebreid wordt oid, maar dan kun je om tafel zitten met Prorail voor compensatie). Dus je hebt er geen last van.
2) bedenk dat dit niet zomaar aan het spoor is maar ook vlakbij het station. Je hebt dus niet alleen de lasten van een spoor, maar ook de lusten van een station op kruipafstand. Dat laatste is juist weer een flinke pre.

Ik zou iig vooral uitgaan van persoonlijke voorkeuren. De een vindt voertuiglawaai vreselijk, de ander heeft er geen moeite mee (maar geheid met andere zaken, ik kan totaal niet tegen gepraat als ik probeer te rusten of te slapen, dus horeca in de buurt is voor mij totale no-no). Wel erg goed advies om 's nachts een keer op bezoek te gaan. Wat je dan ervaart is wat je dag in, dag uit (nouja, nacht in, nacht uit) zult meemaken. Heb je gelijk ook kijk op hangjeugd, dronkelappen en ander hinderlijke zooi die je mogelijk ook niet wilt.

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PeaceNlove schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:14:
[...]

Update: op advies van onze aankoopmakelaar hebben we een eindbod gedaan van 210.000. En dit is geaccepteerd *O*
Er zou door een ander ook al een bod gedaan zijn tussen de 200k en de 210k en onze makelaar heeft geeist dat we voor morgen reactie zouden krijgen en niet aan het lijntje gehouden zouden worden in afwachting van anderen die eventueel meer zouden kunnen bieden. Ik ben happy met de adviezen van hem en de manier waarop hij het heeft aangepakt :)
Wil niet cynisch klinken, want ken het object niet, maar zo op het eerste gezicht? Woeptie-fucking-doo, hij krijgt er 7000 af? :O Had je zelf ook wel gekund. En wat betaal je die knakker?

• JeroenE
  • Niet online
[...]
Is iets buiten onze beoogde buurt (Tilburg +10km), maar het huis spreekt ons erg aan.
Over het spoor en ruilen is al genoeg geschreven, maar ik wilde ook nog even iets anders ter overweging mee geven. Dit huis valt buiten je oorspronkelijke "zoekgebied", maar je hebt nu toch interesse. Ik denk dat je dan niet alleen naar dit hele specifieke huis moet kijken, maar ook naar andere huizen die binnen dit grotere zoekgebied vallen.

Misschien staat jullie nieuwe droomhuis wel in Boxtel of Reusel maar daar had je eerder nog niet gekeken. Ik weet niet precies hoe jullie oude gebied viel (reistijd vind ik vaker belangrijker dan de exacte hemelsbrede kilometers) dus wellicht heb ik de verkeerde plaatsen als voorbeeld gekozen, maar het gaat om het idee.

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:42
FreakNL schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:16:
[...]

Wil niet cynisch klinken, want ken het object niet, maar zo op het eerste gezicht? Woeptie-fucking-doo, hij krijgt er 7000 af? :O Had je zelf ook wel gekund. En wat betaal je die knakker?
Vooral zoals hij aangaf dat het huis aardig afgetrapt was als een huurwoning. Slechte kozijnen en afgebladerde verf.
Heb je een bouwkundig keuring als voorbehoud. Want reken maar wat euro's voor herstelwerk in verven en kozijnen. Dit loopt snel op.

• ATS

ATS

Nog even over de discussie over 'aan het spoor wonen' en een argument dat ik nog niet gehoord heb. Wij hebben toen we op zoek waren naar een huis een leuke woning gezien aan het spoor. Op zich had ik er niet zoveel moeite mee om aan het spoor te wonen. Vind de geluidsoverlast wel meevallen en het spoor was met begroeiing en wallen uit het zicht.
Bovendien was het huis door dit nadeel ook een stuk gunstiger geprijsd dan vergelijkbare woningen op gunstigere locaties. Dat vond ik wel een groot voordeel en daarom twijfelde ik.

Totdat mijn makelaar zei: "Klopt, ik ben het volledig met je eens en ik denk dat jij er inderdaad niet echt last van zal ondervinden. Maar weet je zeker dat als jij weer gaat verkopen dat de eventuele koper ook zo zal denken? Of dat er veel mensen jouw huis af bij voorbaat afwijzen omdat het naast het spoor staat?"

Juist een vreemd argument wat mij betreft: dat is nu precies de reden dat het goedkoper is. Dat betekent ook dat je het weer goedkoper zal moeten verkopen op termijn, maar wat is daar het probleem van? Je betaalt nu (en gedurende de jaren aan rente) ook minder tenslotte.

Net zoals jij er minder last van denkt te hebben, zullen die mensen er ook weer zijn op het moment dat je wil verkopen. Voor de juiste prijs vind je ook dan je koper. Voor een deel van de kopers zal je huis wellicht afvallen, maar tegelijk wordt hij voor een ander deel aantrekkelijker omdat de prijs lager is dan van vergelijkbare huizen iets verderop.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.