Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 11:30
PeaceNlove schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:10:
[...]

Ok, maar de bank controleert niet zelf bij Duo? In mijn beleving is die organisatie altijd behoorlijk traag met verwerken en ik zou het jammer vinden om de hypotheekofferte stuk te laten lopen op een welles nietes spelletje omdat de bank van Duo te horen krijgt dat er nog een schuld open staat.

Overigens voor de kinderen-discussie: toen ik vorige week bij een onafhankelijke hypotheekadviseur zat werd dat ook even nagebeld bij een hypotheekverstrekker. Die gaf aan 3% bij het brutosalaris op te tellen voor het berekenen van de hypotheek in het geval dat er geen kinderen zijn.
In principe mag de bank helemaal niet bij de DUO informeren, die gegevens zijn gewoon privé. Daarnaast vragen een heleboel banken niet naar een overzicht van de DUO, ze vertrouwen er gewoon op dat je het netje meldt. Ik vermoed dat dat bewust is, omdat ze anders een hoop minder hypotheken aan starters verkopen. Ook een bankafschrift vragen ze meestal niet, enkel een overzicht van je saldo om aan te tonen dat je voldoende eigen middelen hebt.

EN vandaag eindelijk de sleutels gekregen! :*) :*)
Alles ging lekker vlot. Relaxte notaris met een leuk praatje.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 09-02-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
chrisborst schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:38:
[...]

https://www.independer.nl/hypotheek/zoekresultaat.aspx

Hier staan alle hypotheek producten op een rij incl de belangrijkste voorwaarden. Ze geven een cijfer en dan zie je inderdaad dat de rabo en obvion(dochter van rabo) er het beste uitspringen.
Ja, een cijfer inderdaad. Het zal wel gegeven zijn door experts, maar toch...
Wat zegt het?

Via vereniging eigen huis kan je de hypotheek vertaler gebruiken om hypotheek voorwaarden in een simpel en vast formaat te krijgen. Daarbij krijg je ook links naar een excel sheet met veel meer detail info, maar daar heb ik niet van die grote verschillen in gevonden.

Vraag me dan toch af welke verschillen hebben gemaakt dat ze zo'n groot cijfer verschil geven.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:07
Hoi,

Ik wil graag een huis kopen, een huisje tot 160.000 euro.
Ik hoor heel veel tegenstrijdige verhalen over of je nou wel spaargeld moet hebben, of niet. "Want met een hypotheek spaar je ook al, blabla".
Wat zijn de meningen hier? Het liefst wil ik wel even een buffertje hebben van 10.000 euro, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Eigen geld mits je dat hebt heeft zo zijn voordelen, je kan nl. al een deel van je hypotheeksom inlossen waardoor je minder geld hoeft te lenen van de bank, je daardoor minder rente betaald en je looptijd korter kan zijn dan in een geval waarbij je geen eigen geld inbrengt. Daarnaast is mijn indruk dat door het inleggen van eigen geld, het financiele risico voor de bank lager wordt, waardoor je in sommige gevallen sneller je hypotheek rond hebt.

Houdt er ook rekening mee dat een buffertje van 10k zo op is. Heb je bijvoorbeeld al inboedel, of ga je dat nu pas kopen?

Als jij je geld liever in een hypotheek stopt of de aflossing daarvan, omdat je het kan missen zou ik dat zeker overwegen. Als je dat geld nodig hebt om te leven, zou ik de hypotheek som gewoon lenen.

Iedereen staat anders in het leven, en helaas kunnen we niet in een glazen bol kijken. Als je over 2 maanden de straat oversteekt en je wordt plat gereden door een vrachtwagen, wat had je dan liever met die 10k gedaan...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
liquid_ice schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:04:
[...]

Ja, een cijfer inderdaad. Het zal wel gegeven zijn door experts, maar toch...
Wat zegt het?

Via vereniging eigen huis kan je de hypotheek vertaler gebruiken om hypotheek voorwaarden in een simpel en vast formaat te krijgen. Daarbij krijg je ook links naar een excel sheet met veel meer detail info, maar daar heb ik niet van die grote verschillen in gevonden.

Vraag me dan toch af welke verschillen hebben gemaakt dat ze zo'n groot cijfer verschil geven.
Wat zegt een cijfer? In principe is het een vergelijking tov van de andere producten. Maar als je op een product klikt bij independer zie je precies was de belangrijkste verschillen zijn.
Kort door de bocht, hoger cijfer is beter. Dus kies een balans tussen voorwaarden en rentepercentage.
Bijv. Obvion heeft hele goede voorwaarden, maar je betaald 0.5% meer rente. ArgentA is de goedkoopste maar heeft minder goede voorwaarden. De rabo zit daar tussenin, Goede rente, goede voorwaarden.

Globaal zitten hier de verschillen in:
- Duur van de offerte
- Welke rente ze nemen (uitbrengen van de offerte, of de dagrente etc)
- hoeveel je boetevrij kan aflossen per jaar
- Af je boetevrij kan aflossen bij verhuizen
- of het mogelijk is om een variable rente te kiezen

Ik zou zeggen ga met je FA kijken welke voorwaarden voor jou belangrijk zijn. Bijv, Wil je nu een huis kopen, maar pas over 6 maanden de overdracht hebben, is dagrente en een lange offerteduur handig.
Kijk vooral naar de voorwaarde bij verhuizen, want dan wil je wel de mogelijkheid hebben om te veranderen van bank als dat voordeliger is.

@ASK! Het Nibud geeft aan dat je als huishouden rond de 5K aan reserve moet hebben. Maar uiteindelijk moet je kiezen waar jij je goed bij voelt. Bedenk wel dat geld in je huis stoppen daar ook vast zit. Dus een buffer is sowieso altijd goed. Hoe hoog die moet zijn moet je zelf inschatten. Als jij goed verdiend en elke maand makkelijk 1000 euro overhoud dat kan die lager zijn dan als je maar net rond kan komen. Maar een beetje een open deur intrappen is dit wel.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 09-02-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Galois schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:00DE maximale hypotheek bestaat daarom m.i. niet. Het is altijd JE maximale hypotheek.
Helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Ask! schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:05:
Hoi,

Ik wil graag een huis kopen, een huisje tot 160.000 euro.
Ik hoor heel veel tegenstrijdige verhalen over of je nou wel spaargeld moet hebben, of niet. "Want met een hypotheek spaar je ook al, blabla".
Wat zijn de meningen hier? Het liefst wil ik wel even een buffertje hebben van 10.000 euro, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb ook onlangs een huisje gekocht van 150.000,- + kk. Ik had 13k spaargeld en kreeg het huis volledig gefinancierd. Huis was intrekklaar, hoefde bijna niets aan te gebeuren, heb het nu +/- 2 maanden en van het spaargeld is niet veel meer over. Ik hou iedere maand +/- 450,- over en die gaat nog altijd vrijwel geheel in inboedel/inrichting/opknappen.
Je onderschat al heel snel wat alles kost en hoeveel dingen je nodig hebt. 10k is als je het aan mij vraagt echt een minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Ask! schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:05:
Ik hoor heel veel tegenstrijdige verhalen over of je nou wel spaargeld moet hebben, of niet.

Het liefst wil ik wel even een buffertje hebben van 10.000 euro, of zie ik dat verkeerd?
Niets moet het is prima mogelijk om een huis te kopen zonder (veel) spaargeld. Je hebt wat geld nodig om je hypotheek af te sluiten (ergens tussen de 3000 en 5000 euro) maar dat is het dan ook wel.

Ja je neemt dan wel een risico, een verbouwing is automatisch een 10 jarenplan en het is dan handig om al je inboedel bij elkaar te hebben en je zult vrij flexibel moeten zijn als je een onverwachte uitgave hebt maar waar een wil is is een weg, zolang je je hypotheek kan betalen..

Als je alleen nu al zegt dat je een buffer fijn vind dan moet je dat vooral doen denk ik. Niet omdat het 'moet' maar meer voor eigen peace of mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Ik heb alles bij de koop van mijn huis gedetailleerd ingepland om zo een goede schatting te hebben van de kosten. Achteraf zat ik er alsnog zo'n 3000 euro naast. Een goede buffer is dus zeker verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergis je niet in al die extra kosten die erbij komen. Ik was in totaal 600 euro kwijt aan verf. Dan komen daar nog rollers, kwasten en verfbakken bij. Behang en behanglijm is ook zeker niet gratis. Stucloper was bij elkaar ook weer 60 euro. In totaal ruim 1000 euro kwijt geweest aan m'n muren.
Dan verlichting, voor je dat bij elkaar hebt ben je ook honderden euro's verder als je een beetje smaakvol wilt inrichten.
Wilde even een WCD voor coax plaatsen. Inclusief de juiste stekkertjes zijn dat ook alweer enkele tientjes als je het bij de lokale bouwmarkt haalt.
En dan tape, valt tegen hoe duur allerlei soorten tape zijn. Schilderstape, ducktape,... paar euro per rol en je gaat er snel doorheen.

En dan is je huis af, moet je nog inrichten. Wat denk je dat pannen, messen, opscheplepels, spatels,... allemaal bij elkaar kosten. Tel daar nog maar wat bij op ;)

En dan zijn er nog zoveel kleine dingetjes waar je van te voren gewoon niet aan denkt. Met een paar duizend spaargeld wordt het zeer krap.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tsurany schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:04:
En dan is je huis af, moet je nog inrichten. Wat denk je dat pannen, messen, opscheplepels, spatels,... allemaal bij elkaar kosten. Tel daar nog maar wat bij op ;)
Als ik verhuis koop ik niet direct nieuwe opscheplepels. Ben ik nu raar? :P
En dan zijn er nog zoveel kleine dingetjes waar je van te voren gewoon niet aan denkt. Met een paar duizend spaargeld wordt het zeer krap.
Een mooie buffer geeft wel veel rust. Zat zondag bij de keukenboer en wist van te voren niet of de keuken €7000, €8000, €9000 of €10.000 zou kosten. Ik wilde gewoon alles erin wat ik bedacht had en de prijs zou ik vanzelf wel zien. Nu kwam het op €8300 uit, maar een hoger bedrag was ook niet direct een probleem geweest. Gewoon fijn als je nergens op hoeft te beknibbelen, ook al moet je van te voren iets langer sparen.

Over sparen versus hogere hypotheek: ik heb gekozen om een grote buffer achter de hand te houden in plaats van meteen een lagere hypotheek. Enkele tienduizenden euro's in mijn geval. Waarom? Flexibiliteit. Als er iets speciaals gebeurt in mijn leven heb ik het geld klaar om in te zetten. Gebeurt er niks, dan kan ik jaarlijks €17.500 extra aflossen als ik dat wil. Het omgekeerde (veel spaargeld inzetten bij de aankoop en een lager hypotheekbedrag) betekent dat je keuze voor eens en altijd vast ligt. Inspelen op veranderingen in je leven is dan lastig.

Allemaal imho en zo :)

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 10-02-2015 11:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Hou er ook rekening mee, als de hypotheeksom maar zo weinig verschilt (2-3000 euro) dan scheelt het je misschien 1 of 2 tientjes in de maand. Wil je voor die kosten echt je buffer inleveren?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:45

steel123

Cryman9

Gizz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:13:
[...]
Hij heeft het over een huis van 160.000, dan neem ik aan het een starter is. Dus dan zul je inderdaad nog een hoop moeten kopen.

Zelf heb ik vorige week een huis gekocht(bod van 160.000 geaccepteerd). Ik heb een 35k spaargeld, waarvan de kosten koper vanaf gaan(+-10k). Voor alle meubels heb ik zo'n 15k gereserveerd. Dan wil ik nog de woonkamer stuccen(2-3k) en een nieuwe keuken(6-8k).
In mijn geval is de buffer van 35k wel zo ongeveer op, al zijn de kosten wel ruim geteld. Mijn vader wilde me al ondersteunen met 20k voor de hypotheeklasten te verlagen, etc. Maar ik wilde het huis ook zonder dat bedrag kunnen kopen. Mocht het nodig zijn dan kan ik natuurlijk altijd nog een beroep doen op die 20k.

Het verdere proces loopt voorspoedig. De bank ziet geen problemen, heb ook geen studieschuld of iets dergelijks. Het enige wat nog een probleem kan geven is de financier van de verkoper. Het stel is uit elkaar en ze verkopen met best een flinke schuld(huis was in 2009 door hun gekocht). Hun financier moet dit nog goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
@Steel123 - Heb ongeveer hetzelfde gehad, huis wat ik kocht was ook van een stel dat uit elkaar ging en kocht in 2010. Waarschijnlijk moet de NHG goedkeuring geven op de 'redelijke' prijs en blijven de verkopers niet met een restschuld zitten. Anders is het een lastiger verhaal en heb ik met ze te doen...
Het stucwerk voor alleen de woonkamer hoeft geen 2k te kosten! Ik heb eind 2014 een offerte opgevraagd voor het geheel stuccen en verven van een woning, boven en onderverdieping alle kamers: € 2.500,-. Vraag dus verschillende offertes op en onderhandel.

Nieuwe keuken moet je in Duitsland kopen, dezelfde of betere kwaliteit voor beduidend minder. Ik heb net een nieuwe keuken gekocht voor € 4.000,- + € 500,- montage. Heeft alles wat ik wil, heb alleen de bestaande kookplaat gehouden omdat die nog goed was, laat dat € 200,- meer kosten. Ik moet het al echt gek maken om op € 7.000,- bij die zaak uit te komen, dan heb je echt een bijzondere keuken met elektronisch uitschuifbare afzuigkap etc. Mocht je interesse hebben kun je eens bij Alno informeren (vraag naar Wil Bor, je krijgt zelfs via e-mail al een reële indicatieve offerte met 3D tekening!).

Denk ook aan kosten als het vervangen van plintjes, eventueel opschuren van een parketvloer, enkele tegeltjes vervangen, isolatiemateriaal (met name dak) laten aanbrengen (altijd de moeite waard als dit er nog niet zit). En de bekabeling, zijn alle stopcontacten geaard, lopen de data-kabels waar je ze wil hebben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gizz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:13:
[...]

In mijn geval was het dan de transitie van thuis wonen naar zelfstandig wonen dus dan heb je ook dit soort dingen. Lijkt allemaal klein maar dat allemaal bij elkaar opgeteld schrik je toch van.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

Als ik straks een huis gekocht heb pak ik gewoon de meubels uit mijn huurhuis en die zet ik dan neer in mijn koophuis. De spatels verhuis ik ook mee. Lampen gaan in eerste instantie ook van het plafond af en vervolgens weer vast aan mijn nieuw aangekochte plafond. Hooguit schaf ik nieuwe gordijnen aan.
Blijft over: verfje tegen de muur en een nieuwe vloer als de de koopwoning geen goeie heeft die overgenomen kan worden.
Op termijn zal mvr. PeaceNlove wel her en der een andere lamp oid willen, maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Tsurany schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:52:
[...]

In mijn geval was het dan de transitie van thuis wonen naar zelfstandig wonen dus dan heb je ook dit soort dingen. Lijkt allemaal klein maar dat allemaal bij elkaar opgeteld schrik je toch van.
Ik ga in mijn toekomstige koophuis met mijn vriendin samenwonen, zij is afgelopen jaar bij mij in komen wonen vanuit een eigen huurhuis. Wij hebben dus de mazzel dat we best wat inboedel over hebben :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:35
Wij gaan zaterdag a.s. kijken naar een woning die eigenlijk behoorlijk boven ons budget ligt.

De woning heeft een VP van 249000. Als maximale hypotheek willen wij eigenlijk 226 gaan dragen. Betekent dus grofweg dat deze woning nog aanzienlijk moet gaan zakken.

Heeft dit eigenlijk wel nut dat we hier eigenlijk gaan kijken? Zover ik het op foto's van beoordelen is de woning volledig instapklaar en eigenlijk ook naar onze smaak. Meubels (op een eettafel en raambedekking na) hebben we eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kijken / bieden kan altijd ;) Als je zelf écht niet hoger wilt/kunt, dan zou ik alleen er wel rekening houden dat je er niet met verkopers uitkomt. Maar niet geschoten....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
naitsoezn schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:13:
Kijken / bieden kan altijd ;) Als je zelf écht niet hoger wilt/kunt, dan zou ik alleen er wel rekening houden dat je er niet met verkopers uitkomt. Maar niet geschoten....
Dat klopt natuurlijk. Tevens is het minder erg om op die manier je huis niet te krijgen als op de manier hoe het me de vorige keer overkwam haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

smuurmans schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:36:
@Steel123 -
Denk ook aan kosten als het vervangen van plintjes, eventueel opschuren van een parketvloer, enkele tegeltjes vervangen, isolatiemateriaal (met name dak) laten aanbrengen (altijd de moeite waard als dit er nog niet zit). En de bekabeling, zijn alle stopcontacten geaard, lopen de data-kabels waar je ze wil hebben etc.
Ik heb ook zeer ruim geteld voor de keuken/stuccen, maar ik calculeer voor mezelf liever een te groot bedrag in dan dat ik moet gaan bezuinigen op bepaalde keuzes.

In 2012 is de 2e verdieping geheel verbouwd. De gehele indeling is op de schop gegaan, vaste trap naar de 3e verdieping(waar eerst de badkamer was) incl. dakkapel over de gehele breedte van de woning. Toen is er ook isolatie aangebracht in het dak. Tegels/laminaat/plinten zijn boven nog geheel in orde dus.

Morgen gaan we het koopcontract doorspreken in het huis, dus het plan was ook om dan te kijken naar stopcontacten en dergelijke details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tsurany schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:04:
Vergis je niet in al die extra kosten die erbij komen. Ik was in totaal 600 euro kwijt aan verf. Dan komen daar nog rollers, kwasten en verfbakken bij. Behang en behanglijm is ook zeker niet gratis. Stucloper was bij elkaar ook weer 60 euro. In totaal ruim 1000 euro kwijt geweest aan m'n muren.
Dan verlichting, voor je dat bij elkaar hebt ben je ook honderden euro's verder als je een beetje smaakvol wilt inrichten.
Wilde even een WCD voor coax plaatsen. Inclusief de juiste stekkertjes zijn dat ook alweer enkele tientjes als je het bij de lokale bouwmarkt haalt.
En dan tape, valt tegen hoe duur allerlei soorten tape zijn. Schilderstape, ducktape,... paar euro per rol en je gaat er snel doorheen.

Check. Wij zitten er momenteel middenin. Vloer hebben we kleine meevaller (bestaande ondervloer bleek muv keuken nog geheel bruikbaar, wat paar honderd EUR en flink wat werk bespaart), maar verder is alles stiekem duurder aan het worden dan geplanned. Sommige die je redelijk zou kunnen voorspellen (renovatie badkamer blijkt duurder uit te vallen ivm afwijkende maten etc), sommige die gewoon opsomming zijn van kleine dingen (schilderstape idd - tip daarbij: de gele van bij de Action is aanzielijk beter dan huismerk van de bouwmarkten en ook nog significant goedkoper), maar ook dingen waar je echt niet bij stilstaat.
Zoals plinten. We hebben nu hardhouten 'bouwersplinten'. Op zich mooi, maar ze zijn klein en vereisen dus (lelijke) plakplinten ernaast, bovendien zijn ze sinds de bouw 10j terug vies geworden (o.a. niet goed getaped bij een vroegere schilderbeurt). Oplosingen:
1) vervangen door nieuwe plinten. Veel tot zeer veel werk (veel betonnen draagmuren waar boren geen sinecure is, daarnaast ook lakken nieuwe plinten), kosten hangen af van hoeveel zelf doen en hoe mooi resultaat moet zijn, maar al gauw EUR 600.
2) losschroeven, schuren en opnieuw lakken. Dan terugzetten en alsnog plakplinten ernaast. Veel tot zeer veel werk, kosten ook rond de EUR 500.
3) overzetplinten eroverheen. Moeten ook gelakt worden, maar er hoeft iig niets losgeschroefd te worden. Kosten ook rond de EUR 600.

We hebben voor optie 3 gekozen, mede ivm tijdsdruk, maar ongeacht optie tikt het weer lekker aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

steel123 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:22:
[...]

Hij heeft het over een huis van 160.000, dan neem ik aan het een starter is. Dus dan zul je inderdaad nog een hoop moeten kopen.
Starter op de koopmarkt misschien, maar hoeft niet te betekenen dat je nog geen spullen hebt. Ik heb ook mijn eerste huis gekocht (€173.000), maar de hele inboedel is in principe compleet. Ik ga wel een nieuwe bank en dergelijke kopen, maar dat is omdat ik daar zin in heb en niet omdat ik nu geen bank heb :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Steefmeister schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:09:
Wij gaan zaterdag a.s. kijken naar een woning die eigenlijk behoorlijk boven ons budget ligt.

De woning heeft een VP van 249000. Als maximale hypotheek willen wij eigenlijk 226 gaan dragen. Betekent dus grofweg dat deze woning nog aanzienlijk moet gaan zakken.

Heeft dit eigenlijk wel nut dat we hier eigenlijk gaan kijken? Zover ik het op foto's van beoordelen is de woning volledig instapklaar en eigenlijk ook naar onze smaak. Meubels (op een eettafel en raambedekking na) hebben we eigenlijk wel.
Het is hierbij heel erg van belang hoe lang het huis al staat en hoe snel de verkopers weg moeten. Als het huis pas staat en ze hebben alle tijd dan gaan ze zeker niet voor 226 verkopen nu. Is de 226 die jij gefinancierd krijgt excl. KK? Want anders moet je deze er nog afhalen.

Voor woningen die minder dan 1 maand staan -5% of zeggen dat je de VP wil betalen maar dan incl. KK (dus min of meer VON). Tot 3 maanden -10% vanaf 1 jaar -20%. Dat is ongeveer de regel dan... Afwijken kan altijd. Bovendien; Wat doen vergelijkbare huizen op deze locatie? M.a.w. is de vraagprijs reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
smuurmans schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:55:
[...]

Het is hierbij heel erg van belang hoe lang het huis al staat en hoe snel de verkopers weg moeten. Als het huis pas staat en ze hebben alle tijd dan gaan ze zeker niet voor 226 verkopen nu. Is de 226 die jij gefinancierd krijgt excl. KK? Want anders moet je deze er nog afhalen.

Voor woningen die minder dan 1 maand staan -5% of zeggen dat je de VP wil betalen maar dan incl. KK (dus min of meer VON). Tot 3 maanden -10% vanaf 1 jaar -20%. Dat is ongeveer de regel dan... Afwijken kan altijd. Bovendien; Wat doen vergelijkbare huizen op deze locatie? M.a.w. is de vraagprijs reëel?
Het staat nog niet erg lang te koop +/- 1 maand. Ik weet ook niet waarom de mensen weg willen. Het huis is qua oppervlakte wat hoger geprijsd, maar het is daarentegen wel een wat nieuwere woning.

We gaan gewoon eens kijken en we zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Dit topic ook maar even gaan volgen :)

Ik zit mij momenteel een beetje te oriënteren op de huizenmarkt. Op dit moment huur ik particulier voor 750 per maand maar dat vind ik te duur en vanwege lage (spaar)rente wil ik dit jaar een huis gaan kopen.

Nu zag ik een mooie nieuwbouwhuis/project 2-onder-1-kapper voor 180.000 V.O.N. Met een geschatte meerkosten van 20.000 zit ik alleen wel tegen de max van m'n leencapaciteit aan en dat wil ik eigenlijk ook niet. Maar goed, ik heb geen idee van de exacte meerkosten etc op dit moment dus maar even kijken wat er mogelijk is. Niet alles hoeft in één keer, heb de tijd, ben handig genoeg en halve familie bestaat uit bouwvakkers dus dat scheelt wel enigszins. Maar eigenlijk denk ik dat het al met al iets boven budget zit.

Binnenkort maar even een afspraak maken met de verkopende makelaar denk ik voor wat meer details!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

bord4kop

maximaal 100KB!

Vergis je bij nieuwbouw niet in de extra kosten.. Ga er echt maar vanuit dat je meer nodig gaat hebben dan 200.000.

Tuin?
Niet iets wat per sé gelijk moet, maar vooral bij 2-in-1 vinden je buren het meestal wel fijn om samen iets van een schutting te zetten, samen straaten, samen een carport bouwen, dat soort dingen. kosten delen.. A. ziet het er vaak ook mooier uit en B. is het beter voor de relatie met mensen waar je jaren mee te maken zult hebben. Hou rekening met een post(-je) daarvoor..

Leges, kosten notaris en kosten hypotheek verstrekker en afbouwgarantie kosten, kan allemaal oplopen tot 5000-7000

Stelposten voor badkamer, keuken, etc zijn allemaal wel leuk.. Maar iets van €3000 voor een badkamer, daar zet ik em niet voor, niet zoals je hem wil!
Die mazzel heb jij waarschijnlijk wel vanwege bouwvakkers in familie en vriendenkring, maar kijk daar goed naar!

Er is ook een apart topic voor trouwens

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Laatst online: 23-09 07:06
Het blijkt maar weer dat iedere situatie anders is. Of je spaargeld moet gebruiken voor de aanschaf van een woning is daar onderdeel van. In mijn geval kon ik een hyphotheek krijgen van max 157k, doordat ik schoolverlater ben en toen (oktober 2014) pas net 1 kalenderjaar mijn eigen onderneming had. Uiteindelijk heb ik een huis aangekocht van 222K met 70K eigen geld. Zonder dat eigen geld had ik niet eens aan tafel mogen zitten bij de bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Mijn ervaring bij verhuizen, is de kostenpost van smaak welke vaak onderschat wordt.

Je moet ergens 5-10-20 jaar tegenaan kijken of gebruik van maken. Als je dat in je achterhoofd hebt, ga je heel makkelijk een paar euro hier en daar over je budget heen om te kopen wat je echt wilt.

Blijf je binnen je budget en ga je voor bank A, of leg je 50-100 euro extra neer voor de bank in de andere winkel die je stiekem heel graag wilt?
10 euro per m2 voor vloer is 10 euro per m2 voor vloe... oh, die veel mooiere is net nu in de aanbieding voor 11/m2, wat is 1 euro nou?

Helemaal als je het budget ruim inschat, is het makkelijk jezelf te overtuigen dat je er prima 1 of 2x overheen kunt gaan omdat je toch de ruimte hebt. En voordat je het weet, ga je echt over je budget heen.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 11-02-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Xanaroth schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:38:
Mijn ervaring bij verhuizen, is de kostenpost van smaak welke vaak onderschat wordt.

...

10 euro per m2 voor vloer is 10 euro per m2 voor vloe... oh, die veel mooiere is net nu in de aanbieding voor 11/m2, wat is 1 euro nou?
Agree ;)

Gisteren heb ik het 'concept voorlopig koopcontract' op woord niveau vergeleken met die van vereniging eigen huis, wat een saaie klus.
Wel heb ik een hele lading vragen geformuleerd die eerst nog eens beantwoord mogen worden door de verkopers.

[ Voor 31% gewijzigd door liquid_ice op 11-02-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
liquid_ice schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:03:
[...]

Agree ;)

Gisteren heb ik het 'concept voorlopig koopcontract' op woord niveau vergeleken met die van vereniging eigen huis, wat een saaie klus.
Wel heb ik een hele lading vragen geformuleerd die eerst nog eens beantwoord mogen worden door de verkopers.
In mijn koopcontract werdt het NVM modelcontract gebruikt. De zaken die ingevuld waren, waren dik gedrukt. Zaken die niet van toepassing waren, doorgestreept en extra aanvullende zaken, zaten aan het eind in extra artikelen. Mijn FA heeft toen het nog doorgekeken en geen vreemde dingen gezien, juist door de opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Ja, dat is bij mij ook. bovenaan de eerste pagina staat dat ook.
Noem het achterdocht, maar als ik zo'n contract ga tekenen wil ik zelf weten of het echt zo is ;)

Een van de dingen die erin staan (geen standaard NVM stukje) en waar ik een vraag over heb gesteld is dat ik geen gebruik kan maken van de ontbindende voorwaarden indien de bank nog aan het wachten is op informatie voor de financiering van mij.
Ik snap wat ze bedoelen, maar ik heb geen zin in paniek als de bank (zoals ik hier al vaker heb gelezen) op het laatste moment met extra vragen of gedoe komt.

De FA laat ik er ook nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik ben onze tochtige kartonnen doos zat, maar m'n vrouw wil niet weg uit deze voor-oorlogse wijk vlakbij het centrum. Met wat promotie had ik haar ook enthousiast gekregen voor nieuwbouw in een een wijk in ontwikkeling, maar dat is een wijk aan de andere kant van het kanaal. Als een soort dorp tegen de stad aan.

Anyway, tot het tekenen van een koopakte is het niet gekomen, maar man-man wat een fouten in de documentatie van de bouwer en verkopend makelaar zeg!
  • Geïnteresseerd raken in een project, obv de prijslijst met kaveloppervlakken een optie nemen en voor het opmaken van een koopakte een nieuwe prijslijst zien waarin de kaveloppervlakken volledig veranderd zijn. In plaats van de grootste kavel zou die van ons de kleinste worden...
  • Optielijsten waarvan de teksten niet nagelezen zijn voor ze te publiceren,
  • Kameroppervlaktes die niet goed berekend waren (een kamertje van 2,5 x 3 waarin 12 m2 staat...)
  • Geen duidelijkheid kunnen geven over isolatiewaarden en hoe die gehaald gaan worden.
Hier had ik geen vertrouwen meer in, kreeg de indruk dat het een stageklusje was. En toen ik dat besprak met m'n vrouw hebben we de knoop maar door gehakt om voorlopig te blijven en het huidige huis te isoleren & moderniseren.

Ik wacht wel af tot ik genoeg gespaard heb om losse kavel te laten bebouwen met maatwerk...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 22:00
liquid_ice schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:03:
[...]Gisteren heb ik het 'concept voorlopig koopcontract' op woord niveau vergeleken met die van vereniging eigen huis, wat een saaie klus.[...]
Ik lees hier alleen mee maar voor documenten woord voor woord vergelijken zijn goede gratis tools die het je veel makkelijker maken! Kijk maar eens hier naar:
http://tweakers.net/product/256904/beyond-compare/downloads/

(ik gebruik het meestal om versie verschillen in software code te bekijken, daar is elke puntkomma belangrijk dus de software zal echt wel elke minieme wijziging voor je vinden en netjes highlighten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 23:40
PeaceNlove schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:10:
Ok, maar de bank controleert niet zelf bij Duo? In mijn beleving is die organisatie altijd behoorlijk traag met verwerken en ik zou het jammer vinden om de hypotheekofferte stuk te laten lopen op een welles nietes spelletje omdat de bank van Duo te horen krijgt dat er nog een schuld open staat.
Nee, DUO mag geen gegevens verstrekken aan banken. Jouw bank kan alleen zien wat je maandelijks aan DUO betaalt, mits je je betaalrekening bij dezelfde bank hebt als waar je je hypotheek wilt afsluiten.

Als je een extra aflossing bij DUO doet, krijg je rond de 6e van de volgende maand een bewijs van je aflossing (via de post of via Mijn DUO). Hierop staat wat de schuld voor aflossing was, en na aflossing. Dit bericht zou je aan je hypotheekverstrekker kunnen tonen, indien nodig.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Helder antwoord.
Vandaag trouwens bij een 2e woning wezen kijken. Voor en na ons waren er ook al kijkers en er was al geboden. En aangezien de prijs al redelijk richting ons maximum was en we voor vrijdag een besluit moesten nemen hebben we maar besloten niet door te zetten. Er is binnen ons budget veel leuks op de markt, dus we laten ons niet opjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Vandaag koopcontract getekend, dus alleen nog een taxatie en dan wachten op de oplevering. In tegenstelling tot alle hororverhalen hier alleen lang moeten wachten omdat de verkopers gescheiden zijn en er 1 eigenlijk niet voor het bedrag wat wij boden akkoord wilde gaan maar door de makelaar overgehaald is toch maar te tekenen (als in het is now or never).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
PeaceNlove schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:11:
Helder antwoord.
Vandaag trouwens bij een 2e woning wezen kijken. Voor en na ons waren er ook al kijkers en er was al geboden. En aangezien de prijs al redelijk richting ons maximum was en we voor vrijdag een besluit moesten nemen hebben we maar besloten niet door te zetten. Er is binnen ons budget veel leuks op de markt, dus we laten ons niet opjagen.
Of gewoon een bedrag bieden dat jij normaal vind. Makelaars hebben nog wel ees de neiging wat te overdrijven om het bedrag hoger te krijgen, maar pas als je biedt weet je wat er mogelijk is ;)

[removed]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Typhone

Who Dares Wins

Railgunner schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:51:
[...]

Nee, DUO mag geen gegevens verstrekken aan banken. Jouw bank kan alleen zien wat je maandelijks aan DUO betaalt, mits je je betaalrekening bij dezelfde bank hebt als waar je je hypotheek wilt afsluiten.

Als je een extra aflossing bij DUO doet, krijg je rond de 6e van de volgende maand een bewijs van je aflossing (via de post of via Mijn DUO). Hierop staat wat de schuld voor aflossing was, en na aflossing. Dit bericht zou je aan je hypotheekverstrekker kunnen tonen, indien nodig.
Je bent wel verplicht de schuld te melden bij de bank wanneer je een DUO krediet hebt openstaan. Dat werd ons in elk geval verteld maar wij hadden er gelukkig geen last van (beiden volledig schuldenvrij).

• Fromz
  • Laatst online: 20:51
Ik ben compleet nieuw in de wereld van een huis "kopen" en er komt momenteel zoveel op me af dat ik graag wat advies wil inwinnen. We gaan geen aankoopmakelaar inschakelen.

We hebben een huis op het oog waar we graag een bod op willen uitbrengen, wat is nu de logische volgorde voor het doorlopen van de stappen?

-Bod uitbrengen (onder voorbehoud financiering + bouwkundige keuring)
-Gesprek bank of hypotheekverstrekker
-Bouwkundige keuring
-Afhandeling

Of moet ik eerst met een bank om de tafel?
We hebben november een oriënterend gesprek gehad bij een financieel adviseur, het bedrag wat wij willen lenen zit ruim (80 / 100k) onder het bedrag wat voor ons max haalbaar is. Tussentijd geen veranderingen in onze situatie.

Hoor graag van jullie.

Uiteraard zijn andere tips ook welkom :)

• chrisborst
Fromz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:42:
Ik ben compleet nieuw in de wereld van een huis "kopen" en er komt momenteel zoveel op me af dat ik graag wat advies wil inwinnen. We gaan geen aankoopmakelaar inschakelen.

We hebben een huis op het oog waar we graag een bod op willen uitbrengen, wat is nu de logische volgorde voor het doorlopen van de stappen?

-Bouwkundige keuring
-Afhandeling

We hebben november een oriënterend gesprek gehad bij een financieel adviseur, het bedrag wat wij willen lenen zit ruim (80 / 100k) onder het bedrag wat voor ons max haalbaar is. Tussentijd geen veranderingen in onze situatie.

Hoor graag van jullie.

Het belangrijkste heb je al gedaan en dat is kijken wat je kan je lenen. En je geeft al aan dat je daar ver onder blijft.
De volgorde die je aangeeft is wel redelijk gebruikelijk. Ik zou alleen 1 ding omdraaien. Als je een Financieel Adviseur in de arm neemt, regel dat dan eerst want die kunnen je vaak nog gratis advies geven rondom het bieden en het koopcontract.
Als je het zonder FA gaat doen zou ik naar de Rabo gaan, want die zijn erg goedkoop en hebben een lage rente + goede voorwaarden.
Verder zou je alvast kunnen gaan kijken voor een notaris, want die moet je hebben gekozen voordat je het koopcontract tekent. Vaak heeft je FA wel een goedkope waar ze vaak zaken meedoen. Ga uit van 1000 euro.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
Xanaroth schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:38:

Je moet ergens 5-10-20 jaar tegenaan kijken of gebruik van maken. Als je dat in je achterhoofd hebt, ga je heel makkelijk een paar euro hier en daar over je budget heen om te kopen wat je echt wilt.
Tsja, dit is ook een kwestie van geduld en niet alles ineens willen. Ja het is misschien wel gaaf als alles op dag één nieuw en perfect is, maar nergens staat dat dat moet. Doe bij verhuizing wat echt nodig is en / of wat je op redelijke termijn wil doen en echt heel lastig is als je er woont (nieuwe badkamer / keuken). Dat is wat je direct moet kunnen financieren. De rest is bonus.

Ik heb voor mijn eigen huis een globaal beeld van wat ik jaarlijks aan onderhoud en opleuken uit wil geven en dat betekent dat niet alles nu zo is als ik zou willen. Persoonlijk vind ik dat ook niet zo'n probleem. Sommige zaken qua inrichting en afwerking hebben bij mij wat tijd nodig om te bedenken en bezinken. Ik werk het hele huis op mijn gemak ruimte voor ruimte af. En als iets wat duurder uitvalt dan doe ik de volgende stap gewoon wat later...

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
PatrickPR schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 07:59:
[...]

Nou, na wat heen en weer gebel tussen ons en de makelaar (en tussen makelaar en verkoper) en na het doen van verschillende voorstellen is het gistermiddag tot een overeenkomst gekomen, nu dus toekomstig eigenaar van een huis :P . Meteen een email gehad van de makelaar om gegevens in te vullen, ingevuld en weer snel retour zodat het proces van de koopakte in gang gezet kan worden. Vandaag onze hypotheekadviseur op de hoogte brengen en kijken wat hij al in gang kan zetten voor het aanvragen van een hypotheek.

Ik en mijn vrouw zijn er erg blij mee en kijken uit naar het betrekken van onze nieuwe woning *O* .
Kleine update, gisteren is de koopovereenkomst getekend door alle partijen. Was van de ene kant wel raar om samen te zitten met de huidige bewoners terwijl ze al uit elkaar zijn. Ze haalden iedere keer dingen uit het verleden aan en kon toch merken dat ze het jammer vonden van de hun hele situatie.

Vandaag ook de hypotheekofferte mogen ontvangen van onze hypotheekadviseur. Nu op zoek naar een notaris en alle vereiste papieren voor de hypotheekofferte verzamelen.

• steel123

steel123

Cryman9

PatrickPR schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:57:
[...]
Kleine update, gisteren is de koopovereenkomst getekend door alle partijen. Was van de ene kant wel raar om samen te zitten met de huidige bewoners terwijl ze al uit elkaar zijn. Ze haalden iedere keer dingen uit het verleden aan en kon toch merken dat ze het jammer vonden van de hun hele situatie.

Vandaag ook de hypotheekofferte mogen ontvangen van onze hypotheekadviseur. Nu op zoek naar een notaris en alle vereiste papieren voor de hypotheekofferte verzamelen.
Ik heb gisteravond ook de koopovereenkomst getekend. De verkopers zijn ook uit elkaar, maar ik kon goed merken dat ze er al lang vrede mee hadden. Ze leken voornamelijk blij dat ze het geheel eindelijk kunnen afsluiten(stond al ruim een jaar te koop).

Zelf heb ik de notaris al geregeld en de koopovereenkomst is het laatste document wat ik nodig heb voor de hypotheek. Taxatie is ook al gebeurd.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
steel123 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:21:
[...]

Ik heb gisteravond ook de koopovereenkomst getekend. De verkopers zijn ook uit elkaar, maar ik kon goed merken dat ze er al lang vrede mee hadden. Ze leken voornamelijk blij dat ze het geheel eindelijk kunnen afsluiten(stond al ruim een jaar te koop).

Zelf heb ik de notaris al geregeld en de koopovereenkomst is het laatste document wat ik nodig heb voor de hypotheek. Taxatie is ook al gebeurd.
Onze verkopers hebben er inderdaad nu ook vrede mee, als heeft de man nog geen nieuw onderkomen. Maar het gaf toch een enigszins raar gevoel.

Bij ons is de taxatie inderdaad ook al gebeurt en het rapport is al bij de hypotheekadviseur binnen.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
Hallo allemaal, ik volg het hier allemaal al een tijdje, nu heb ik de volgende situatie.
Er staat sinds 10 dagen een huis te koop, en aanstaande maandag wil de bank(schijnbaar de eigenaar) een bod hebben. We vinden de locatie super, het huis behoeft nog wat onderhoud. Heeft iemand ervaring met deze handelingswijze van de bank? Er is niets bekend over het huis en de vorige eigenaar is met de noorderzon vertrokken. Heeft iemand tips/advies? De verkoopmakelaar heeft de prijs en het bouwjaar geschat(hij is ook taxateur).
Alvast bedankt voor de tips,

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Tijd voor een update!

Nadat we op onze beide promotie-contracten toch hypotheekmogelijkheden zijn (welliswaar met een eigen geld eis en maximaal 85% v/d waarde) hebben we inmiddels twee bezichtigingen gehad in Zwolle. Beide leuke huizen, relatief nieuw (bouwjaar 2006) in een nieuwe wijk. Huizen zijn nagenoeg af en zouden we zonder al te veel kluswerk in kunnen. Louter kijkend naar het huis zijn er weinig issues en voldoen ze aan bijna al onze eisen (wbt bijvoorbeeld isolatie, en zelfs features als een waterontharder en balansventilatie met wtw etc..)

Grote nadeel is dat het in de wijk Holtenbroek is, die ondanks dat dit stuk volledig is plat is gegaan en opnieuw is gebouwd, wel een slechte naam heeft. Dat heeft als resultaat veel m2 voor weinig, maar mogelijk ook een huis wat in de toekomst lastiger is te verkopen..

Volgende week gaan we kijken bij twee andere opties, andere wijk, iets ouder (bouwjaar 1990). Lastig om te bepalen hoe zwaar we de wijk mee willen laten wegen...

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fromz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:42:

-Bouwkundige keuring
-Afhandeling

Hoor graag van jullie.

Als je eigen geld meeneemt zit er verschil tussen de banken. ING geeft de korting veel geleidelijker dan de anderen die met grotere blokken werken. Dat kan stevig verschil maken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Railgunner
Harmvdw schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:16:
Hallo allemaal, ik volg het hier allemaal al een tijdje, nu heb ik de volgende situatie.
Er staat sinds 10 dagen een huis te koop, en aanstaande maandag wil de bank(schijnbaar de eigenaar) een bod hebben. We vinden de locatie super, het huis behoeft nog wat onderhoud. Heeft iemand ervaring met deze handelingswijze van de bank? Er is niets bekend over het huis en de vorige eigenaar is met de noorderzon vertrokken. Heeft iemand tips/advies? De verkoopmakelaar heeft de prijs en het bouwjaar geschat(hij is ook taxateur).
Alvast bedankt voor de tips,
Dit klinkt als een executieverkoop. Is het mogelijk om iets meer details van de biedingsprocedure te krijgen van de bank? Als er weinig andere kapers op de kust zijn, kun je dit huis wellicht goedkoop kopen (executieverkoop kent doorgaans een lagere opbrengst dan reguliere verkoop).

Ben je wel al binnen geweest bij het huis? Indien je serieuze interesse hebt zou ik een eigen taxateur inhuren en die het huis laten taxeren. Op basis daarvan krijg je een goede inschatting van de waarde van het huis.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Harmvdw
Zijn er inderdaad al binnen geweest, moet nog wel veel gebeuren, en rondom scheuren in de gevel. Ik ga morgen weer kijken, maar vind het termijn van de bank wat kort, zal morgen de makelaar vragen wat de procedure precies is, heb al wel het een en ander op gezocht maar nog niet alles is duidelijk.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Scheuren in de gevel... Heb je zelf verstand van wat dat inhoudt? (Ik niet, maar ik weet wel dat ik het huis juist daarom dan zou laten gaan) Al iemand ernaar laten kijken die bouwkundig verstand van zaken heeft?

En je kunt de makelaar nu nog gewoon bellen. Bij zulk soort termijnen zou ik alle info die ik nodig heb zo snel mogelijk willen hebben.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:24
Ik ben aan het kijken voor een woning en nu iets concreets op het oog. Het feit is dat het een opknapper is (moet nieuwe keuken, badkamer en wc in, dubbelglas en isolatie). Is dit verbouwen tegenwoordig nog mee te financieren? En is het handig om voor het doen van een bod een taxatie te laten uitvoeren? De verkoper wil snel van het huis af, ik gok dat het huis in huidige staat qua vraagprijs zo'n 20k onder de gangbare prijs ligt.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Harmvdw
DrivinUCrazy schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:58:
Scheuren in de gevel... Heb je zelf verstand van wat dat inhoudt? (Ik niet, maar ik weet wel dat ik het huis juist daarom dan zou laten gaan) Al iemand ernaar laten kijken die bouwkundig verstand van zaken heeft?
Ja heb wel een idee wat dat inhoud/ in kan houden, morgen ook kijken met 2 mensen die er meer verstand van hebben.
Maar kan via de officiële op zo een kort termijn niet aan de bestaande documenten komen qua onderheiing(is dat een woord?) e.d.
Maar met name over de gang van zaken met de bank, en onze positie qua rechten/plichten kan ik weinig vinden. Heb het gevoel dat dit soort gevallen vaak onderhands worden verkocht en voor de formaliteit op de markt worden gebracht.
Mocht iemand eerder met dit bijltje gehakt hebben zijn ervaringen tips welkom.

• Railgunner
NoepZor schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:05:
Ik ben aan het kijken voor een woning en nu iets concreets op het oog. Het feit is dat het een opknapper is (moet nieuwe keuken, badkamer en wc in, dubbelglas en isolatie). Is dit verbouwen tegenwoordig nog mee te financieren? En is het handig om voor het doen van een bod een taxatie te laten uitvoeren? De verkoper wil snel van het huis af, ik gok dat het huis in huidige staat qua vraagprijs zo'n 20k onder de gangbare prijs ligt.
Voor zover ik weet kun je de verbouwing zelf niet meefinancieren, maar de verwachte waardevermeerdering wel. Stel dat je verwacht 25k aan de verbouwing kwijt te zijn en de taxateur vervolgens berekent dat de waarde van de woning hiermee 15k zou stijgen, dan kun je die 15k meefinancieren. De overige 10k moet je zelf betalen.

• NoepZor
Tenzij je de woning - verbouwing goedkoper koopt dan de marktwaarde na verbouwing neem ik aan? Ik heb helaas niet zoveel eigen vermogen, dus ik wil graag het merendeel gaan financieren.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Doorgaans is de marktwaarde van de woning gewoon je aankoopbedrag; volgens mij moet het vreemd lopen wil je woning op een hoger bedrag getaxeerd worden dan je aanschafprijs. De kosten van de verbouwing zullen dus tot een meerwaarde moeten leiden. Dat betekent in de praktijk dat je niet all-out kunt gaan bij het uitkiezen van een nieuwe keuken / badkamer, omdat bv een extrasuperdeluxe keuken niet een extrasuperdeluxe meerwaarde geeft.

Zonder een significante hoeveelheid eigen geld is het tegenwoordig imho niet verstandig om aan een verbouwingsproject te beginnen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2015 16:36 ]

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
naitsoezn schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:35:
Doorgaans is de marktwaarde van de woning gewoon je aankoopbedrag; volgens mij moet het vreemd lopen wil je woning op een hoger bedrag getaxeerd worden dan je aanschafprijs. De kosten van de verbouwing zullen dus tot een meerwaarde moeten leiden. Dat betekent in de praktijk dat je niet all-out kunt gaan bij het uitkiezen van een nieuwe keuken / badkamer, omdat bv een extrasuperdeluxe keuken niet een extrasuperdeluxe meerwaarde geeft.

Zonder een significante hoeveelheid eigen geld is het tegenwoordig imho niet verstandig om aan een verbouwingsproject te beginnen. :)
Achterstallig onderhoud gaat dan vaak weer wel. Mensen waarderen een huis met een te vervangen dak toch vaak op marktwaarde - kosten vervangen dak. Dan kan je zo goed als alles meefinancieren.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

timag schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:42:
[...]

Achterstallig onderhoud gaat dan vaak weer wel. Mensen waarderen een huis met een te vervangen dak toch vaak op marktwaarde - kosten vervangen dak. Dan kan je zo goed als alles meefinancieren.
Ja, ok. Maar in dat geval zullen de kosten van het vervangen van het dak ook wel grotendeels leiden tot waardevermeerdering....

• NoepZor
In mijn situatie gaat het om een tussenwoning uit 1975, met originele badkamer en keuken nog er in :P Een vergelijkbare tussenwoning met iets modernere keuken en badkamer en dubbelglas staat voor 150~160K te koop. Volgens mij kan ik als ik de woning voor 125-130K kan kopen dan een redelijk potje lenen. Ik hoef ook geen mega designer keuken met alles er op en er aan. Maar in de categorie "standaard keuken" je eigen smaak uitzoeken is ook wel wat waard ten opzichte van het kopen van een "minder gedateerd" huis met een keuken van 10-15 jaar en 20K duurder.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"Staat te koop voor 20k meer" =/= "Is 20K meer waard" :)

• liquid_ice
Ben vandaag bij de FA geweest om de hypotheekvorm (2 delen annuïteit met verschillende looptijd) door te spreken en om verder in te gaan op de voorwaarden.

Maar hij vertelde me dat ze 75,= euro per jaar aan 'onderhoudskosten' rekenden...
Is dit gebruikelijk?

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Onderhoudskosten voor wat? De hypotheek? Dat is m.i. onzin. Als de hypotheek éénmaal is afgesloten, dan hoeft er vanuit de leningverstrekker verder niets meer aan te gebeuren, afgezien van het jaarlijks draaien van een overzichtje met de stand van zaken. Over dertig jaar is 75 euro 2250 euro. Dat gaat natuurlijk nergens over.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 12-02-2015 17:38 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Harmvdw schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:15:
[...]

Ja heb wel een idee wat dat inhoud/ in kan houden, morgen ook kijken met 2 mensen die er meer verstand van hebben.
Maar kan via de officiële op zo een kort termijn niet aan de bestaande documenten komen qua onderheiing(is dat een woord?) e.d.
Maar met name over de gang van zaken met de bank, en onze positie qua rechten/plichten kan ik weinig vinden. Heb het gevoel dat dit soort gevallen vaak onderhands worden verkocht en voor de formaliteit op de markt worden gebracht.
Mocht iemand eerder met dit bijltje gehakt hebben zijn ervaringen tips welkom.
Dat klinkt allemaal als iets waar je verre van moet blijven.. (als leek).
Spoedprocedures en scheuren rondom. Ik zou het niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 12-02-2015 18:17 ]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
liquid_ice schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 17:29:
Ben vandaag bij de FA geweest om de hypotheekvorm (2 delen annuïteit met verschillende looptijd) door te spreken en om verder in te gaan op de voorwaarden.

Maar hij vertelde me dat ze 75,= euro per jaar aan 'onderhoudskosten' rekenden...
Is dit gebruikelijk?
Je wordt een loer gedraaid, natuurlijk is dat niet gebruikelijk. Dat is gewoon een manier om geld af te troggelen van mensen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
Vandaag een oriëntatie gesprek gehad bij de boerenleenbank. Veel nuttige informatie en weinig poeha. Mijn studieschuld weegt zoals verwacht zwaar mee. Ik was wel enigszins verbaasd dat servicekosten bij appartementen niet meewegen bij een hypotheek. Deze lopen in Rotterdam toch snel op tot 100-200euro, toch een forse vaste kostenpost.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is toch wel logisch?
Servicekosten zijn voor een groot deel bedoeld voor groot onderhoud aan het pand.
Bij een eengezinswoningen worden kosten van groot onderhoud ook niet meegewogen.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Plus de servicekosten liggen niet in beton gegoten. Als jij de VVE kunt overtuigen tot het minimaliseren van de bijdrage, of verdubbelen, dan kan de bank daar ook weinig aan veranderen.

Maar verder is de reservering voor onderhoud natuurlijk gewoon een post net als gwl en boodschappen. Daar houdt de bank ook geen rekening mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2015 20:33 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
Vind het niet helemaal logisch bij een achterstallige betaling aan de VVE wordt het achterstallig bedrag bij verkoop ingehouden door de VVE nog voordat de bank een Euro ziet. Anywayz het komt mij wel goed uit.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

HEY_DUDE schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:42:
Anywayz het komt mij wel goed uit.
Is er tenminste iemand blij met die hoge servicekosten ;) :P :+

• Harmvdw
Bart2005 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 18:15:
[...]

Dat klinkt allemaal als iets waar je verre van moet blijven.. (als leek).
Spoedprocedures en scheuren rondom. Ik zou het niet doen.
Morgen eerst nog eens kijken, en kijken of ik nog wat wijzer kan worden, de vraagprijs is er ook naar, en als we weten waar we aan toe zijn kunnen we er op anticiperen.
Ik zal het vervolg posten

• Fromz
chrisborst schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:52:
[...]

Het belangrijkste heb je al gedaan en dat is kijken wat je kan je lenen. En je geeft al aan dat je daar ver onder blijft.
De volgorde die je aangeeft is wel redelijk gebruikelijk. Ik zou alleen 1 ding omdraaien. Als je een Financieel Adviseur in de arm neemt, regel dat dan eerst want die kunnen je vaak nog gratis advies geven rondom het bieden en het koopcontract.
Als je het zonder FA gaat doen zou ik naar de Rabo gaan, want die zijn erg goedkoop en hebben een lage rente + goede voorwaarden.
Verder zou je alvast kunnen gaan kijken voor een notaris, want die moet je hebben gekozen voordat je het koopcontract tekent. Vaak heeft je FA wel een goedkope waar ze vaak zaken meedoen. Ga uit van 1000 euro.
Dank.
Wij weten niet of de fa in dit geval van toegevoegde waarde is.. ik bedoel zijn alle tips en randvoorwaarden voor t contract niet online te vinden?

Die kosten notaris is kk toch?

• chrisborst
Fromz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:57:
[...]

Dank.
Wij weten niet of de fa in dit geval van toegevoegde waarde is.. ik bedoel zijn alle tips en randvoorwaarden voor t contract niet online te vinden?

Die toegevoegde waarde ligt heel erg aan je eigen situatie. Ik was zelf een starter zonder gekke dingen dus ik wilde in eerste instantie de hypo direct bij de rabo afsluiten. Kost dan maar 1000 euro ipv 2500 van een FA. Maar ik zat aan het eind van het jaar en ik moest een offerte hebben die in 2014 werd uitgebracht. De rabo kon dit niet regelen en de hypotheker wel. Ik kreeg korting omdat mijn pa daar al klant was. Uiteindelijk was het verschil iets van 1000 euro bruto, maar dat verdien ik weer terug doordat ik nu een lagere rente heb. Sommige hypotheken kan je enkel via een tussenpersoon afsluiten. Idem voor een ORV.
Ook betaal je gewoon voor een stukje ontzorgen, want ze nemen gewoon een hoop geregel uit handen.

De kosten van de notaris moet jij inderdaad zelf betalen tenzij je anders afspreek in de onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Fromz schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:57:
[...]

Dank.

De kosten notaris is een deel van de kk. Het grootste deel van je kk zit hem in overdrachtsbelasting (2% koopsom) en in je hypotheekadvies zit ook nog een significant deel (kan vanaf ca. €1.000, kan oplopen tot €2.500). Verder zijn er nog wat kleinere kosten zoals een taxatie en eventueel een keuring.

Maar alsjeblieft: ga er een avondje zitten en lees je eens goed in. Dit topic eens goed doorlezen geeft je al heel veel informatie (vrijwel dezelfde dingen komen met regelmaat terug), maar ook zijn er vele andere bronnen te vinden. Het lijkt erop dat je van niets weet gezien je kk vraag, en tegelijk twijfel je over het nut van een financieel adviseur. :F

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 13-02-2015 08:19 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 09:20

DonMetal

Doet Iets Met Media

Daarbij was onze HA zo vriendelijk om ons ook even op een enkele passage in het contract betreft de notariskeuze te wijze waarvan ik het kwaad niet in had gezien.

Ging over eventuele hogere kosten voor doorhalen oude hypotheekakte die boven een bepaald bedrag voor onze rekening zouden komen. Kosten bleken onder de in het contract gestelde max te liggen, maar toch goed dat hij er op wees.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Als je als tip in je achterhoofd houdt dat alles wat in je koopcontract afwijkt van de standaard verdacht is kom je er zelf ook wel uit, of desnoods iemand in je omgeving met iets meer verstand van zaken. Desnoods vraag je het hier :P

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Je hebt alleen ook een stukje zekerheid.

Een makelaar die verantwoordelijk is voor het contract, een FA die verantwoordelijk is voor de hypotheek etc zorgt ervoor dat als er (hele kleine kans maar toch) iets gebeurt je een plek hebt waar je schade/gevolgen kunt verhalen. Of simpelweg dat je iets beter kunt slapen doordat je niet zelf alles hoeft uit te zoeken en opvolgen.

Neem hypotheken bijvoorbeeld - rekenrente is nog altijd 5%, en je mag pas de marktrente (=rente van je hypotheek) gebruiken om de leenhoogte te bepalen als je voor minstens 10 jaar de rente vastzet.
Dan betekend een 'slim bedachte' hypotheek waarbij je uitging van de laagste rente (= variabel 1,9%) dat je ineens je financiën niet meer rond krijgt. Bij het papierwerk kom je er dan achter dat die variabele rente veel minder hypotheek geeft dan 10 jaar vast (vanwege rekenrente), en dat de 10-jaars rente met 2,55% een lager leenbedrag geeft dan je al hebt uitgegeven aan de woning...

Zo zijn er vast nog een paar andere kleine dingen te bedenken waar je makkelijk overheen kijkt, en begeleiding door makelaar/FA toch best prettig kan zijn.

Als je zelf alles regelt is het goedkoper, vanzelfsprekend, maar het risico gaat er ook (afhankelijk van je kennis) mee omhoog.

Nu heb je het over bedragen van makkelijk 300.000 tot 400.000 euro dat je met 1 handtekening uitgeeft (beetje woning is 150-200.000 euro, en de 30 jaar aan rentekosten daarbij verdubbeld dat bedrag nog eens). Dus vraag jezelf af, of je op een dergelijke uitgave echt op die laatste 1.000 euro wilt gaan bezuinigen of toch maar even een expert een paar uurtjes lastigvallen.

[ Voor 63% gewijzigd door Xanaroth op 13-02-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Mijn ervaring met een 'Expert' is tot nu toe niet zo goed bevallen, alles wat mis kan gaan gaat ongeveer mis. Zelfs tot aan de hypotheek offerte toe. Ik schakel iemand in om alles te regelen, dan verwacht ik correcte uitleg, ga er van uit dat die uitleg klopt en zet m'n krabbeltje. Als ik dan via iemand anders hoor dat mijn hypotheek offerte niet overeenkomt met de oorspronkelijke hypotheek aanvraag en dat dat bij passeren een probleem kan gaan zijn....dan word ik een beetje verdrietig :)

Gaat vast nog wel goed komen, maar voor iemand die nooit in stress schiet ben ik de afgelopen weken toch aardig gewend geraakt aan 'stress momentjes' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@ murzeltje, het klopt inderdaad dat er genoeg prutsers rondlopen. Een vriend van mij moest ook achter van alles zelf aan.
Mijn voornaamste reden dat ik met mijn huidige FA in zee ben gegaan is het feit dat hij al 15 jaar de FA van mijn vader is dus ik wist van te voren wat ik aan hem had. Ook was hij franchise ondernemer en over het algemeen lopen die net wat harder. Dat ik een leuke korting kreeg wilde ook wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu op zoek naar een huis in Duitsland, maar wat een rommeltje is het met die verzamelsites zeg. Informatie wat niet klopt, huizen die niet meer beschikbaar zijn, adressen die gewoon niet worden toegevoegd zodat je eerst moet bellen/mailen voor contact.

Weet iemand een paar goede sites met een actueel aanbod? Het gaat om woningen in de grensregio. Huisenaanbod en Huisinduitsland en dergelijke allemaal al gehad, maar daar klopt het aanbod dus niet altijd. Ik ga sowieso nog een dagje lokaal langs wat makelaars denk ik, wellicht dat dat helpt, maar dat is ook een tijdrovende klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

immoweb.de of immoscout.de al geprobeerd? Of anders eens bij de Volksbank of Sparkasse gaan rondkijken in verschillende plaatsen in de regio waar je wilt gaan zitten? De meeste banken hebben een aanbod aan immobilien die op geen enkele internetsite staan. Of je neemt eens contact op met een Duitse makelaar of die niet iets weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

chrisborst schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:16:
@ murzeltje, het klopt inderdaad dat er genoeg prutsers rondlopen. Een vriend van mij moest ook achter van alles zelf aan.
Mijn voornaamste reden dat ik met mijn huidige FA in zee ben gegaan is het feit dat hij al 15 jaar de FA van mijn vader is dus ik wist van te voren wat ik aan hem had. Ook was hij franchise ondernemer en over het algemeen lopen die net wat harder. Dat ik een leuke korting kreeg wilde ook wel helpen.
Ik heb net bericht gehad dat het laatste hobbeltje genomen is. Wel een hobbeltje waarbij ik alles zelf heb moeten regelen helaas. Alles is dus rond voor zover ik het kan zien en we gaan dus gewoon passeren op 2 april :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

De huizenmarkt in Utrecht gaat me iets te goed momenteel. Afgelopen woensdag al een huis met voor en na ons kijkers en al een aantal biedingen, dus daar zijn we gezien de voor ons vrij hoge vraagprijs niet mee verder gegaan. Krijg ik vandaag een afzegging voor een bezichtiging van volgende week omdat het het huis alweer verkocht is :-(
Er komt gelukkig ook voldoende leuks op de markt, maar mij is dus al wel duidelijk dat je direct moet bezichtigen en dat de kans dat je lekker onder de vraagprijs de woning kan kopen minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:45:
immoweb.de of immoscout.de al geprobeerd? Of anders eens bij de Volksbank of Sparkasse gaan rondkijken in verschillende plaatsen in de regio waar je wilt gaan zitten? De meeste banken hebben een aanbod aan immobilien die op geen enkele internetsite staan. Of je neemt eens contact op met een Duitse makelaar of die niet iets weet?
Ook al even naar gekeken inderdaad. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
chrisborst schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:13:
[...]

Die toegevoegde waarde ligt heel erg aan je eigen situatie. Ik was zelf een starter zonder gekke dingen dus ik wilde in eerste instantie de hypo direct bij de rabo afsluiten. Kost dan maar 1000 euro ipv 2500 van een FA. Maar ik zat aan het eind van het jaar en ik moest een offerte hebben die in 2014 werd uitgebracht. De rabo kon dit niet regelen en de hypotheker wel. Ik kreeg korting omdat mijn pa daar al klant was. Uiteindelijk was het verschil iets van 1000 euro bruto, maar dat verdien ik weer terug doordat ik nu een lagere rente heb. Sommige hypotheken kan je enkel via een tussenpersoon afsluiten. Idem voor een ORV.
Ook betaal je gewoon voor een stukje ontzorgen, want ze nemen gewoon een hoop geregel uit handen.

De kosten van de notaris moet jij inderdaad zelf betalen tenzij je anders afspreek in de onderhandeling.
Voor mij zou de hoofdreden om een FA in te schakelen zijn om een lagere rente te krijgen. Ik ben ook starter, weet wat ik kan lenen, weet wat ik wil lenen, etc. Ik heb ooit wel een oriënterend gesprek gehad met een FA en daar hoorde ik niks verrassends.

Voor mij scheelt het 7 euro netto per maand voor iedere 0.1% lagere rente. Een FA inschakelen voor 3000 euro en dus 3000 euro meer hypotheek kost 12 euro meer per maand. Het verschil moet wel minstens 0.2% zijn om de FA alleen voor dat doel in te schakelen te rechtvaardigen.

Bv, de Rabobank heeft zijn percentages online staan: https://www.rabobank.nl/p...onder-betaalpakketkorting
Is het aannemelijk te verwachten om via een FA een (veel) lagere rente te kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:46
PeaceNlove schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:13:
De huizenmarkt in Utrecht gaat me iets te goed momenteel. Afgelopen woensdag al een huis met voor en na ons kijkers en al een aantal biedingen, dus daar zijn we gezien de voor ons vrij hoge vraagprijs niet mee verder gegaan. Krijg ik vandaag een afzegging voor een bezichtiging van volgende week omdat het het huis alweer verkocht is :-(
Er komt gelukkig ook voldoende leuks op de markt, maar mij is dus al wel duidelijk dat je direct moet bezichtigen en dat de kans dat je lekker onder de vraagprijs de woning kan kopen minimaal is.
Zelf ook al ruim driekwart jaar op zoek in Utrecht.
Ik zoek in de prijscategorie tot 275.000 (liefst 250 ivm NHG).
Het is gewoon echt niet te doen hier in Utrecht.
En er komt verschrikkelijk weinig bij in Utrecht (althans interessante woningen in mijn opinie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Da's niet alleen in Utrecht. Als je vrij helder voor ogen hebt wat je wilt, dan komt er eigenlijk vrij weinig op de markt, is ook mijn ervaring (zoektocht ging destijds in regio Amsterdam, en later Haarlem). Wat mij toen opviel, was dat het verhogen van je budget eigenlijk weinig extra keuze oplevert. Ja, de huizen worden groter, en/of de locatie wordt beter. Maar heel veel huizen hebben dan nog steeds het achterstallige onderhoud, de inrichting (keuken/badkamer/muren/etc) uit het jaar kruik en kleine hokjes die ze willen wegzetten als slaapkamer (alleen ipv 3 heb je bij een duurder huis dan bijvoorbeeld 5 bezemkasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Ah, gelukkig ben ik niet de enige met het idee dat er weinig op de markt bij komt. Ik weet ook wel wat ik wil, en ook wat ik niet wil.
Achterstallig onderhoud is wel aan te pakken, maar dan moeten ze niet de hoofdprijs gaan vragen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:17
Je zou ook nieuwegein of ijsselstein is kunnen bekijken :) erg leuk hier! Ijsselstein heeft erg mooi centrum. Tram verbindingen met Utrecht zijn super. Houten is ook niet gek, maar daar zijn de prijzen ook best stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:42
Baldertt schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 08:43:
[...]
Bv, de Rabobank heeft zijn percentages online staan: https://www.rabobank.nl/p...onder-betaalpakketkorting
Is het aannemelijk te verwachten om via een FA een (veel) lagere rente te kunnen krijgen?
Die FA kan waarschijnlijk met deze %'s aan komen zetten: http://www.hypotheekrente.nl/
Dan even de goedkoopste budget hypotheken overslaan en dan heb je zeker een rente wat haalbaar moet zijn met goede voorwaarden. Daar komt je FA dan mee waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:16:
Je zou ook nieuwegein of ijsselstein is kunnen bekijken :) erg leuk hier! Ijsselstein heeft erg mooi centrum. Tram verbindingen met Utrecht zijn super. Houten is ook niet gek, maar daar zijn de prijzen ook best stevig.
Dat is toch niet hetzelfde als in Utrecht wonen. Het valt mij ook op hoor. Ik heb in dec 2013 gekocht in Utrecht, toen was het al wat duurder aan het worden voor mijn gevoel. Als ik zie wat er nu aan aanbod bij komt, dat is lang niet zo uitgebreid als het in de eerste helft van 2014 was. Ik denk dat Juli 2013 - Juli 2014 de beste periode was om te kopen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

JvS schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 16:47:
[...]

Dat is toch niet hetzelfde als in Utrecht wonen. Het valt mij ook op hoor. Ik heb in dec 2013 gekocht in Utrecht, toen was het al wat duurder aan het worden voor mijn gevoel. Als ik zie wat er nu aan aanbod bij komt, dat is lang niet zo uitgebreid als het in de eerste helft van 2014 was. Ik denk dat Juli 2013 - Juli 2014 de beste periode was om te kopen.
Nee, het is niet hetzelfde. Het is kiezen of delen: of je woon op je A++ locatie midden in een van de populairste steden (Utrecht, Amsterdam, Haarlem...) maar je neemt genoegen met minder huis voor je geld, of je neemt genoegen met een minder populaire locatie en krijgt meer huis voor je geld. De derde optie is natuurlijk veel meer geld meebrengen, maar dat is voor de meesten van ons niet weggelegd.

Wij zijn om deze reden verhuisd uit Den Haag naar Gouda: wij konden daar in Den Haag geen leuke eengezinswoning vinden die binnen ons budget viel en in een wijk staat waar we wilden zitten. In Gouda lukte dat wel, en hiervandaan ben ik ook in een half uur in Den Haag, Rotterdam of Utrecht. Zo lang ben je vanuit een buitenwijk ook onderweg.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Xanaroth schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:20:
Je hebt alleen ook een stukje zekerheid.

Een makelaar die verantwoordelijk is voor het contract, een FA die verantwoordelijk is voor de hypotheek etc zorgt ervoor dat als er (hele kleine kans maar toch) iets gebeurt je een plek hebt waar je schade/gevolgen kunt verhalen. Of simpelweg dat je iets beter kunt slapen doordat je niet zelf alles hoeft uit te zoeken en opvolgen.
Aan die verantwoordelijkheid heb je in de praktijk vrij weinig, als er toch iets mis dit kan je ze bijna nooit aansprakelijk stellen. Daarnaast doen ze zich als experts voor, maar het zijn absoluut geen juristen. Dan moet je er een advocaat naar laten kijken als je echte zekerheid ipv dure schijnzekerheid wil.

Maar als iemands gevoel wat anders zegt moet je het vooral doen. Mijn persoonlijke mening is dat dit soort adviseurs hun geld absoluut njet waard zijn tenzij je echt geen enkel idee hebt wat je gaat doen of een bijzondere geval bent.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ATS schreef op zondag 15 februari 2015 @ 09:57:
[...]

Wij zijn om deze reden verhuisd uit Den Haag naar Gouda: wij konden daar in Den Haag geen leuke eengezinswoning vindendie binnen ons budget viell en in een wijk staat waar we wilden zitten. In Gouda lukte dat wel, en hiervandaan ben ik ook in een half uur in Den Haag, Rotterdam of Utrecht. Zo lang ben je vanuit een buitenwijk ook onderweg.
Het punt was juist (nou ja, dat van mij dan, voor de anderen kan ik niet spreken ;) ) dat er uberhaupt weinig leuks op de markt komt. Toen wij gingen zoeken naar duurdere woningen, kwamen daar eigenlijk geen woningen uit die beter bij onze eisen pasten. Ik zag wel waar het extra geld in ging zitten, maar dat waren geen dingen die wij misten in de 'goedkopere' woningen. Wij hadden destijds de luxe dat we vrij ruim onder onze max. aan het zoeken waren, en waren uiteindelijk best bereid om hier wat flexibel in te zijn. Maar de keuze werd er eigenlijk nauwelijks ruimer door. Nou ja, uiteindelijk toch iets gevonden, wat zelfs redelijk in de buurt van ons oorspronkelijke maximum kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na een tweede bezichtiging en een weekje "stilte" hebben we hier voorzichtig besloten niet verder te gaan met de woningen die we nu gezien hebben. We gaan zelfs nog wat geld in de huidige woning stoppen, toch maar die lelijke vloerbedekking van de trap vervangen en een wandje een andere kleur geven.

Wachten tot er wat mooiers op de markt komt, maar ook peilen bij de gemeente of dat stuk grond wat we in de familie hebben omgezet kan worden tot bouwgrond... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Def1ant schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:42:
[...] Die FA kan waarschijnlijk met deze %'s aan komen zetten: http://www.hypotheekrente.nl/
Dan even de goedkoopste budget hypotheken overslaan en dan heb je zeker een rente wat haalbaar moet zijn met goede voorwaarden. Daar komt je FA dan mee waarschijnlijk.
Dat hoop ik niet, want ik ben op zoek naar een goede rente voor <90% MW en die staat daar niet bij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Baldertt schreef op zondag 15 februari 2015 @ 13:06:
[...]

Dat hoop ik niet, want ik ben op zoek naar een goede rente voor <90% MW en die staat daar niet bij :/
Niet elke hypotheekverstrekker gebruikt dezelfde grenzen... Dat is info die een FA wel paraat zal hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Ik heb toevallig de gegevens in bezit die mijn broeder vorig jaar heeft gekregen van zijn FA. Laat ik voorop stellen dat indien je er geen tijd voor hebt. geen zin in hebt of niet in thuis bent het zeker inzichtelijker is. Wij hebben besloten om dit echter zelf te doen en alleen een advies in te winnen voor de hyptoheek zelf.

Wel spannend allemaal, makelaar van huis waar we al 2 keer geweest zijn nam contact op namens de bewoners of we nog interesse hadden.. Geeft toch wel aan dat ze er graag vanaf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fromz schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:19:
Ik heb toevallig de gegevens in bezit die mijn broeder vorig jaar heeft gekregen van zijn FA.
Ik ben geen FA, maar geen twee situaties zijn gelijk. Ik vind dit persoonlijk dan ook een heel slechte reden om geen FA in te schakelen. Maar verder heb je gelijk: Als je denkt het niet nodig te hebben, dan moet je vooral lekker je eigen gang gaan. Maar dan ook niet zeuren als er iets misgaat in een verre toekomst, die je nu nog niet kunt overzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Fromz schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:19:

Wel spannend allemaal, makelaar van huis waar we al 2 keer geweest zijn nam contact op namens de bewoners of we nog interesse hadden.. Geeft toch wel aan dat ze er graag vanaf willen.
Of dat ze ondertussen wel een bericht van jullie hadden verwacht waarin jullie aangeven of jullie verder willen met het huis.
Dar ze er vanaf willen wist je al op het moment dat ze het te koop zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
naitsoezn schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:55:
[...]
Ik ben geen FA, maar geen twee situaties zijn gelijk. Ik vind dit persoonlijk dan ook een heel slechte reden om geen FA in te schakelen. Maar verder heb je gelijk: Als je denkt het niet nodig te hebben, dan moet je vooral lekker je eigen gang gaan. Maar dan ook niet zeuren als er iets misgaat in een verre toekomst, die je nu nog niet kunt overzien ;)
Op basis van de inhoud van het advies denk ik het niet nodig te hebben. Ik zie in het rapport geen inhoudelijke informatie die we niet bij een orienterend gesprek hebben ontvangen, grafieken van verschillende situaties van onze financiele toekomst kan ik zelf ook wel maken.

Als er wat mis zou gaan, kan je ook niet bij de FA aan komen kloppen..\
EddoH schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:01:
[...]

Of dat ze ondertussen wel een bericht van jullie hadden verwacht waarin jullie aangeven of jullie verder willen met het huis.
Dar ze er vanaf willen wist je al op het moment dat ze het te koop zetten...
Is dat gebruikelijk? Dan is dat onze fout..
Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.