Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Fromz schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:10:

Is dat gebruikelijk? Dan is dat onze fout..
Zeker na een 2e bezichtiging is het wel gebruikelijk dat je even laat weten hoe je erin staat ;)

[ Voor 45% gewijzigd door EddoH op 15-02-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

EddoH schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:55:
Zeker na een 2e bezichtiging is het wel gebruikelijk dat je even laat weten hoe je erin staat ;)
Het is in elk geval heel gebruikelijk dat een makelaar na belt om te peilen of er nog interesse is, en zeker na een tweede bezichtiging. Uiteraard wil de verkoper verkopen: daar heeft hij het voor op de markt staan. En een kijker brengt voor een verkoper best veel mee: je moet zorgen dat het huis aan kant is, spullen weggeborgen, niemand thuis... Zeker bij een gezin is dat niet altijd makkelijk. Niet raar dat een verkoper wil weten of dat ook nog iets op zou kunnen brengen dus.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:53
ATS schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:36:
[...]

Het is in elk geval heel gebruikelijk dat een makelaar na belt om te peilen of er nog interesse is, en zeker na een tweede bezichtiging. Uiteraard wil de verkoper verkopen: daar heeft hij het voor op de markt staan. En een kijker brengt voor een verkoper best veel mee: je moet zorgen dat het huis aan kant is, spullen weggeborgen, niemand thuis... Zeker bij een gezin is dat niet altijd makkelijk. Niet raar dat een verkoper wil weten of dat ook nog iets op zou kunnen brengen dus.
van onze kant dan een inschattingsfout. Huis staat wel al meer dan een jaar leeg.
Morgen brengen we een bod uit, telefonisch en via de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Fromz schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:04:
[...]

van onze kant dan een inschattingsfout. Huis staat wel al meer dan een jaar leeg.
Morgen brengen we een bod uit, telefonisch en via de mail.
Bij een leegstaand huis geldt dat verhaal over de impact van een bezichtiging natuurlijk niet. Dan heeft de makelaar gewoon de sleutel en zorg je hooguit even dat de opvallendste stofvlokken weg zijn lijkt me.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43
ATS schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:07:
[...]
Bij een leegstaand huis geldt dat verhaal over de impact van een bezichtiging natuurlijk niet. Dan heeft de makelaar gewoon de sleutel en zorg je hooguit even dat de opvallendste stofvlokken weg zijn lijkt me.
Het zal misschien wat minder werk zijn, maar aangezien de verkoper graag zijn huis wil verkopen zal het toch nog steeds een kwestie zijn van alles afstoffen + vloeren stofzuigen/dweilen e.d. Een netjes + schoon huis verkoopt nog steeds beter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
In het concept koopcontract die ik staan:
"Bank <Naam Bank> handelt in deze overeenkomst als schriftelijk gevolmachtigde van <Naam Verkoper>"

en

"Volmachthouder heeft koper uitdrukkelijk geattendeerd op het feit dat hij het verkochte nooit zelf feitelijk heeft gebruikt en dat hij derhalve koper niet heeft kunnen informeren over de eigenschappen van casu quo gebreken aan het verkochte waarvan hij op de hoogte zou zijn geweest als hij het verkochte zelf feitelijk had gebruikt."

Nou snap ik dat een bank d'r niet zelf gewoont heeft en daarom niet weet wat er mis mee is, maar weet iemand op zo'n constructie waarbij de bank als volmacht optreed nog bijkomende consequenties heeft voor de koper?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

EddoH schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:55:
[...]

mmm, dat vind ik niet. De makelaar van de verkopende partij hoort na te bellen. Daarom huur je hem in toch?

Overigens zitten wij in een soortgelijke situatie. We hebben 1 bezichtiging gehad (waarbij de makelaar niet meer deed dan aangeven wat welke ruimte was, "dit is de keuken". Dat konden we zelf ook zien ja), zijn nooit gebeld om ons te peilen. 2 weken later hebben we gebeld dat we interesse hadden om een 2e keer met een aannemer te gaan kijken (er moet nogal wat van de vraagprijs af heb ik toen aangegeven). Half uur aan de tel gehangen met de makelaar, afgesproken dat ik op zoek zou gaan naar aannemers. Dat heb ik even laten rusten, zo'n 3 weken nu, maar ondertussen heb ik niks van de verkopende makelaar gehoord. Dat is toch vreemd?

btw: het huis staat al meerdere jaren te koop. Dan lijkt me dat je blij bent met een geïnteresseerde kijker?

[ Voor 54% gewijzigd door thejoker80 op 16-02-2015 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Kan iemand mij vertellen wat de Jaarlijks Kosten Percentage (JKP) inhoudt? Obvion hanteert dit en het percentage ligt iets hoger dan de nominale rente. Betekent dit simpelweg dat je naast rente en aflossing ook kosten betaalt? Hebben andere hypotheekverstrekkers dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Inmiddels een twee bezichtiging gehad. Beiden keren was de bewoner in het huis (naast de makelaar). Alleen als ik er langs rij, dan brandt nooit het licht. Ik heb het idee dat de verkoper wil voordoen dat hij er nog woont. Op een of andere manier maakt huizen kijken mij achterdochtig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Baldertt schreef op maandag 16 februari 2015 @ 07:49:
Kan iemand mij vertellen wat de Jaarlijks Kosten Percentage (JKP) inhoudt? Obvion hanteert dit en het percentage ligt iets hoger dan de nominale rente. Betekent dit simpelweg dat je naast rente en aflossing ook kosten betaalt? Hebben andere hypotheekverstrekkers dit ook?
Het jaarlijks kostenpercentage (JKP) heeft als doel om aanbiedingen beter te kunnen
vergelijken. Het vermelden van deze rente is verplicht. Het JKP houdt rekening met het feit
dat de rente niet per jaar wordt betaald, maar per maand (meestal achteraf). Het JKP is
daarom altijd iets hoger dan de nominale rente.
bron (<1 minuut googlen)
Roenie schreef op maandag 16 februari 2015 @ 07:56:
[...]
Inmiddels een twee bezichtiging gehad. Beiden keren was de bewoner in het huis (naast de makelaar). Alleen als ik er langs rij, dan brandt nooit het licht. Ik heb het idee dat de verkoper wil voordoen dat hij er nog woont. Op een of andere manier maakt huizen kijken mij achterdochtig :(
Dat zegt natuurlijk niet alles. Wie weet heeft deze persoon wel een heel ander ritme als jij, of is hij meestal bij zijn vriendin (en wil hij daarom het huis verkopen), of... En wat maakt het ook uit?

[ Voor 26% gewijzigd door ATS op 16-02-2015 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

En daarnaast : lekker belangrijk of er licht brandt of dat hij er nog woont. Dat is toch niet relevant voor het huis?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
ATS schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:08:
[...]

[...]

bron (<1 minuut googlen)
Ik ben een beetje lui geworden van dit forum, sorry :)
Ik vind die JKP maar moeilijk te vinden (was de eerste keer dat ik het tegenkwam). Ik ga zelf wel even google-en hoe de JKP zich verhoudt tov de nominale rente bij andere hypotheekverstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JvS schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:17:
En daarnaast : lekker belangrijk of er licht brandt of dat hij er nog woont. Dat is toch niet relevant voor het huis?
Ik zeg ook, ik word achterdochtig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat las ik, maar word je ook achterdochtig of hij wel zijn eigen creditcard gebruikt bij het tanken? Dat is ook volledig irrelevant zou ik zeggen.

Ik snap niet zo goed waarom je achterdochtig wordt, waarom zou iemand dat willen verbergen en hoe benadeelt je dat?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
thejoker80 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 06:08:
[...]

mmm, dat vind ik niet. De makelaar van de verkopende partij hoort na te bellen. Daarom huur je hem in toch?

Overigens zitten wij in een soortgelijke situatie. We hebben 1 bezichtiging gehad (waarbij de makelaar niet meer deed dan aangeven wat welke ruimte was, "dit is de keuken". Dat konden we zelf ook zien ja), zijn nooit gebeld om ons te peilen. 2 weken later hebben we gebeld dat we interesse hadden om een 2e keer met een aannemer te gaan kijken (er moet nogal wat van de vraagprijs af heb ik toen aangegeven). Half uur aan de tel gehangen met de makelaar, afgesproken dat ik op zoek zou gaan naar aannemers. Dat heb ik even laten rusten, zo'n 3 weken nu, maar ondertussen heb ik niks van de verkopende makelaar gehoord. Dat is toch vreemd?

btw: het huis staat al meerdere jaren te koop. Dan lijkt me dat je blij bent met een geïnteresseerde kijker?
Ik zou ook verwachten dat die makelaar nog wel keertje bellen wanneer jullie nu komen. Maar tegelijk vind ik het ook logisch dat jullie bellen wanneer jullie willen. Die makelaar kan ook niet gokken wanneer jullie de aannemer hebben geregeld, en dan is het toch niet vreemd om te bellen met wanneer je zou willen bezichtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JvS schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:41:
Dat las ik, maar word je ook achterdochtig of hij wel zijn eigen creditcard gebruikt bij het tanken? Dat is ook volledig irrelevant zou ik zeggen.

Ik snap niet zo goed waarom je achterdochtig wordt, waarom zou iemand dat willen verbergen en hoe benadeelt je dat?
Dat is precies mijn punt, het is niet logisch en ik heb er geen verklaring voor. Ik moet het gewoon laten gaan dus :) Niet alles in het leven is te verklaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 16-02-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
JvS schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:41:

Toch wel enigszins relevant. Als hij er niet meer woont heeft hij momenteel 2 huizen, dus betaalt hij 2x woonplaatsen en wil hij snel van het huis af.

Oftewel, als hij voordoet alsof hij er nog woont doet hij alsof hij een goede onderhandelings positie heeft, dat kan hem een betere uitgangspositie geven in eventuele onderhandelingen over de prijs.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

evleerdam schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:02:
[...]

Toch wel enigszins relevant. Als hij er niet meer woont heeft hij momenteel 2 huizen, dus betaalt hij 2x woonplaatsen en wil hij snel van het huis af.

Oftewel, als hij voordoet alsof hij er nog woont doet hij alsof hij een goede onderhandelings positie heeft, dat kan hem een betere uitgangspositie geven in eventuele onderhandelingen over de prijs.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Misschien is hij wel al (half) ingetrokken bij zijn vriendin. Daarmee worden hun kosten alleen maar lager (voor meer mensen koken is goedkoper, minder energieverbruik). Punt is: je weet het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
De situatie:

- Onze huidige woning gaat verhuurd worden met toestemming van de gemeente onder de leegstandswet.
- Morgen 2e bezichtiging bij een woning die zeer in de smaak valt: http://www.funda.nl/koop/...f-57/fotos/#groot&foto-27
- Financieel is het geen probleem, echter scheelt onder de NHG-grens blijven aanzienlijk in lasten. We kunnen circa 300K lenen op onze inkomens volgens de regeltjes.
- 50K eigen spaargeld

Bij NHG is echter de transactiewaarde bepalend en niet de prijs die je nodig hebt voor de hypotheek. Dus stel dat wij zaken doen voor 265K voor dit huis, dan zitten wij alsnog 15K boven de NHG-grens; ongeacht dat wij die 15K zelf gemakkelijk kunnen missen van de 50K spaargeld.

Is hier geen andere constructie voor te bedenken? Waarom heb je dan zoveel je best gedaan om een woning te kunnen kopen (spaargeld) als je zo 'genaaid' wordt door de NHG-regeltjes? Die heeft 250K als overdrachts-grens; ongeacht hoe het bedrag betaald wordt vanuit een samenstelling tussen hypotheek en spaargeld. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 16-02-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Als het verschil klein is, dan kun je met de verkoper afspreken om een gedeelte te betalen voor 'roerende zaken'. Je neemt dan de dure gordijnen en de mooi zwevend gelegde houten vloer over.

Dat zal je niet lukken voor 50.000 euro, maar met een meewerkende verkoper, zou je met een verschil van 15.000 euro wel wat kunnen regelen.

Of dit legaal is, kun je vraagtekens bij plaatsen. Op het moment dat je veel meer betaalt, dan de waarde van de 'roerende zaken'...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Nee, in principe niet, en je moet snel zijn want de grens gaat per 1 juli 2015 naar 245.000 euro. Het enige grijze gebied wat je kan opzoeken is om meer te betalen voor eeuwige roerende zaken dan dat je normaal gesproken ervoor zou geven, maar ook daar moet je mee uitkijken. Anders kom je in de categorie "enveloppe onder de tafel".

Overigens is de spoedige verlaging van de NHG een prima reden om een verkopende partij te overtuigen op te schuiven naar de NHG grens. Een huis wat rond die grens ligt is weer een stuk moeilijker te verkopen als de NHG verlaagd is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Je kan een deel "roerende goederen"wellicht los overnemen? Wellicht die constructie achterin de tuin of iets anders dat ze anders "mee zouden nemen"?

Met 50k spaargeld ga je niet onder de 67,5% (rabo) financiering uitkomen, en dan scheelt het inderdaad nog wel een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Met 50k eigen geld op een koopsom van 265k ga je al vrij rap richting NHG-achtige rentes zonder NHG :) Bovendien kost NHG ook geld.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 16-02-2015 13:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
NHG staat nu op de grens van 265K, maar je moet rekenen met bijkomende kosten (zoals notariskosten, borgtochtprovisie en overdrachtsbelasting) en dan zegt NHG dat de werkelijke grens idd 250K is.

Van die 50K spaargeld willen wij ongeveer de helft van over houden (we willen toch een nieuwe keuken, dakkapellen, carport, etc). Een deel moeten wij behouden om mee aan te kunnen tonen dat eventuele dubbele maandlasten vanwege niet een huurder hebben kunnen dragen. Alhoewel het 100% verhuurd gaat worden vanwege onder de huursubsidie grens te gaan zitten. Huidige woning is 100m2 woon oppervlakte excl nog een inpandige garage. En voor hetzelfde verhuurbedrag zit je anders in een 40-45m2 appartement zonder garage hier in de straat..

NHG kost wel geld (1%). Maar via constructies is dat weer af te trekken bij de inkomstenbelasting en levert het maandelijks in ons geval bijna 1% rente-voordeel op; en dat voor een initiële 30 jaar lang.. 8)7

Toch maar eens de aankoopmakelaar aan het werk zetten dan! Die heeft ons huis nu in de verkoop staan, maar gaat daarvoor huurders regelen. En mag de nieuwe hypotheek gaan verstrekken, alsmede dus voor aankoopmakelaar spelen. Hij heeft als onlangs gewoon gebeld naar een andere makelaar waar ze 309K vroegen of er zaken gedaan konden worden voor 250K. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 16-02-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
ATS schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:12:
[...]

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Misschien is hij wel al (half) ingetrokken bij zijn vriendin. Daarmee worden hun kosten alleen maar lager (voor meer mensen koken is goedkoper, minder energieverbruik). Punt is: je weet het gewoon niet.
Nou ja, als hij nu bij z'n vriendin woont betaalt hij ook voor 2 huizen: 1 leegstaand en 1 bij z'n vriendin. Dat lijkt me duurder dan alleen bij z'n vriendin wonen. Lijkt me ook duurder dan alleen in het leegstaande huis wonen.

Ik bedoel, als je zegt dat je al ergens anders woont lijk je aan te geven dat je snel van het huis af wilt. Het is namelijk duur om een leegstaand huis aan t houden. Oftewel je duwt jezelf in een lastigere positie.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

evleerdam schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:25:
[...]

Nou ja, als hij nu bij z'n vriendin woont betaalt hij ook voor 2 huizen: 1 leegstaand en 1 bij z'n vriendin. Dat lijkt me duurder dan alleen bij z'n vriendin wonen. Lijkt me ook duurder dan alleen in het leegstaande huis wonen.

Ik bedoel, als je zegt dat je al ergens anders woont lijk je aan te geven dat je snel van het huis af wilt. Het is namelijk duur om een leegstaand huis aan t houden. Oftewel je duwt jezelf in een lastigere positie.
Maar dit alles verandert niks aan de waarde van het huis en/of de prijs die je maximaal wilt betalen voor het huis.

Bij de aankoop van een huis is het wijsheid om je vooral zoveel mogelijk te verdiepen in het huis.

Misschien blijft de beste man wel thuis om je af te leiden? Misschien blijft de beste man wel thuis om je te helpen als je vragen wilt stellen over de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
murphsy schreef op maandag 16 februari 2015 @ 21:11:
[...]

Maar dit alles verandert niks aan de waarde van het huis en/of de prijs die je maximaal wilt betalen voor het huis.

Bij de aankoop van een huis is het wijsheid om je vooral zoveel mogelijk te verdiepen in het huis.

Misschien blijft de beste man wel thuis om je af te leiden? Misschien blijft de beste man wel thuis om je te helpen als je vragen wilt stellen over de buren?
Of hij wil niet laten ien dat hij snel van het huis af wil ;) Dat maakt zijn onderhandelingspositie wel zwakker natuurlijk.

Verdiepen in het huis is belangrijk, maar waarom ook niet verdiepen in de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
Gisteren toch een bod uitgebracht op het huis waar we waren wezen kijken.
Hebben een bod van wat wij de grond waard vinden uitgebracht door middel van een biedingsbrief.
Horen van de week als het goed is wanneer de bank een beslissing gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Noord27 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:40:
De situatie:

- Onze huidige woning gaat verhuurd worden met toestemming van de gemeente onder de leegstandswet.
- Morgen 2e bezichtiging bij een woning die zeer in de smaak valt: http://www.funda.nl/koop/...f-57/fotos/#groot&foto-27
- Financieel is het geen probleem, echter scheelt onder de NHG-grens blijven aanzienlijk in lasten. We kunnen circa 300K lenen op onze inkomens volgens de regeltjes.
- 50K eigen spaargeld

Bij NHG is echter de transactiewaarde bepalend en niet de prijs die je nodig hebt voor de hypotheek. Dus stel dat wij zaken doen voor 265K voor dit huis, dan zitten wij alsnog 15K boven de NHG-grens; ongeacht dat wij die 15K zelf gemakkelijk kunnen missen van de 50K spaargeld.

Is hier geen andere constructie voor te bedenken? Waarom heb je dan zoveel je best gedaan om een woning te kunnen kopen (spaargeld) als je zo 'genaaid' wordt door de NHG-regeltjes? Die heeft 250K als overdrachts-grens; ongeacht hoe het bedrag betaald wordt vanuit een samenstelling tussen hypotheek en spaargeld. 8)7
NHG is in de basis bedoeld voor woningbehoud bij inkomensdaling of relatieverbreking. niet voor rentevoordeel! dat dit een bijkomende effect. https://www.nhg.nl/over-n...=missie&no_cache=1#missie

Veel mensen draaien dit om, zoals hier ook gebeurd. Dat is natuurlijk je goed recht maar strookt niet met de visie van NHG. Namelijk bovenstaande en dan voor een modale woning. Dat is ook de reden waarom de grens nog veel verder gaat dalen naar vermoed zo'n €225.000,--

Als je echt zo graag NHG wilt, voor de rente korting, en je blijft uiteindelijk onder de € 265.000,-- (op dit moment) door eigen geld is het altijd haalbaar. Je maakt alleen meer kosten omdat je de hypotheek twee keer moet laten passeren. 1x voor de aankoop en een week later als woningverbetering voor een pot verf. dan kan het namelijk weer wel. Legitiem ? daar mag je zelf een beslissing in nemen..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:20

DonMetal

Doet Iets Met Media

Gistermiddag koopcontract + hypotheekofferte getekend, voelt wel heel officieel zo (en dat is het ook natuurlijk ;) ).

In het contract hebben we 1 april staan, maar op een werkgeversverklaring die even opnieuw moet na hebben we alles al rond. Misschien kunnen we zelfs al wel eerder richting notaris. HA zei in ieder geval dat als alles zo door loopt dat we dan begin volgende maand misschien al aan de bak kunnen, afhankelijk van de verkoper.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
DonMetal schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:34:
Gistermiddag koopcontract + hypotheekofferte getekend, voelt wel heel officieel zo (en dat is het ook natuurlijk ;) ).

In het contract hebben we 1 april staan, maar op een werkgeversverklaring die even opnieuw moet na hebben we alles al rond. Misschien kunnen we zelfs al wel eerder richting notaris. HA zei in ieder geval dat als alles zo door loopt dat we dan begin volgende maand misschien al aan de bak kunnen, afhankelijk van de verkoper.
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DonMetal schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:34:

Gefeliciteerd, maar dat lijkt mij wel erg voorbarig. Reken op minstens 4 weken verwerkingstijd van de hypotheekverstrekker. En zelfs dan is het snel als er geen prioriteit aan jouw case gegeven wordt ( waar ze geen enkele reden toe hebben natuurlijk ;) )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Huisje wat wij eerst op het oog hadden (en waar we zo in konden verhuizen) gaat waarschijnlijk niet door, is al onder voorbehoud verkocht. Dus wij zoeken lekker verder :)

Nu iets gevonden met 125K vraagprijs, maar ik wil er rond de 110-115 voor gaan bieden. Is een klushuisje, heeft nog geen centrale verwarming (nu gaskachel), maar dat betekent wel dat we het met eigen geld in delen op kunnen knappen.

Hoeft geen stucwerk aan te gebeuren, keuken en badkamer zijn basic, maar wel in orde. Dus dan vallen er al wat grote kostenposten weg, het enige wat dan overblijft is een paar duizend euro voor het aanleggen van centrale verwarming.

Als we het voor elkaar krijgen om het huis te bemachtigen dan doen we dat ook gelijk goed en gaat er een zonneboiler op het dak. Radiatoren hangen en leidingen leggen kunnen we prima zelf, dus dat scheelt ons ook veel kosten voor de installateur.

Voordeel: Lekker weinig maandlasten en dus ook minder risico als ik ooit in zou moeten leveren in inkomen. En als het huis eenmaal opgeknapt is is het al voor een kwart van ons zelf. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 17-02-2015 09:18 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:31:
[...]

Als je echt zo graag NHG wilt, voor de rente korting, en je blijft uiteindelijk onder de € 265.000,-- (op dit moment) door eigen geld is het altijd haalbaar. Je maakt alleen meer kosten omdat je de hypotheek twee keer moet laten passeren. 1x voor de aankoop en een week later als woningverbetering voor een pot verf. dan kan het namelijk weer wel. Legitiem ? daar mag je zelf een beslissing in nemen..............
Wij willen absoluut onder die grens blijven. Het rente-voordeel en de daaruit komende (maand)lasten zijn aanzienlijk te noemen. Plus natuurlijk het opvangnet van het basisprincipe van NHG. Maar het is mij niet duidelijk hoe het dan altijd gaat lukken zoals je nu verteld. Ik zie denk ik iets over het hoofd.

Kun je dat wat toe lichten? Want wij willen dit huis namelijk zeer graag kopen.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:31

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Stoney3K schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:17:

Voordeel: Lekker weinig maandlasten en dus ook minder risico als ik ooit in zou moeten leveren in inkomen. En als het huis eenmaal opgeknapt is is het al voor een kwart van ons zelf. :)
Dit laatste is voor mij ook wel een punt inderdaad. Ga voor mijzelf een huis kopen en heb nu een goedbetaalde baan maar weet niet of dit werk in de toekomst wil blijven doen, 40 uur per week. Dan zijn lage maandlasten ook wel lekker als je "gewoon" 32 uur iets anders kunt gaan doen!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:58:
[...]

Wij willen absoluut onder die grens blijven. Het rente-voordeel en de daaruit komende (maand)lasten zijn aanzienlijk te noemen. Plus natuurlijk het opvangnet van het basisprincipe van NHG. Maar het is mij niet duidelijk hoe het dan altijd gaat lukken zoals je nu verteld. Ik zie denk ik iets over het hoofd.

Kun je dat wat toe lichten? Want wij willen dit huis namelijk zeer graag kopen.. O-)
Ik weet niet waar hij op doelt, maar bij NHG is het gewoon heel erg simpel: koopprijs huis = max. 250K. Hoe je het financier zal hun een worst wezen, ook al wil je maar 10K lenen. Vandaar dat ze hierboven wel eens opperen om de roerende zaken apart te kopen om zo onder die 250K grens te komen. Bij een paar K verschil zou dat nog wel kunnen, maar zodra je het over grotere bedragen gaat hebben wordt dat lastig.
Ik ben bang dat je gewoon moet kiezen tussen dit huis kopen met een hogere rente en dan zorgen dat je snel onder die lagere LTV komt zodat je rentekorting krijgt of kijken naar een huis die max 250K kost.
Voordeel van dat laatste is dat de verkopers ook weten dat die grens verlaagd gaat worden in juli dus die zullen ook graag sneller willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Constructie waar Ray op doelt is al eens eerder besproken hier, en gaat geloof ik over het feit dat ze bij NHG alleen kijken naar de oorspronkelijke aanschafwaarde. Als jij na aankoop een extra financiering kunt regelen voor een 'verbouwing' (de pot verf waar Ray het over heeft), dan heeft dit geen invloed op je NHG.

Als je trouwens met de huidige rentestanden rekent kom ik op een netto-verschil van drie tientjes per maand. Da's dan nog exlusief de kosten van NHG en de eventuele kosten van de bovenstaande schijnconstructie. Ik hoop dat je daar je huis niet voor hoeft te laten schieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:02:
Constructie waar Ray op doelt is al eens eerder besproken hier, en gaat geloof ik over het feit dat ze bij NHG alleen kijken naar de oorspronkelijke aanschafwaarde. Als jij na aankoop een extra financiering kunt regelen voor een 'verbouwing' (de pot verf waar Ray het over heeft), dan heeft dit geen invloed op je NHG.

Als je trouwens met de huidige rentestanden rekent kom ik op een netto-verschil van drie tientjes per maand. Da's dan nog exlusief de kosten van NHG en de eventuele kosten van de bovenstaande schijnconstructie. Ik hoop dat je daar je huis niet voor hoeft te laten schieten ;)
Voor 3 tientjes in de maand ga ik het niet laten schieten. Waar haal je die tarieven vandaan? Wellicht dat die tarieven bij verstrekkers van toepassing zijn die niet akkoord gaan met verhuren van de huidige woning?

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 17-02-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:04:
[...]

Voor 3 tientjes in de maand ga ik het niet laten schieten. Waar haal je die tarieven vandaan? Wellicht dat die tarieven bij verstrekkers van toepassing zijn die niet akkoord gaan met verhuren van de huidige woning?
O, dat weet ik niet. Maar via berekenhet.nl kun je de nettomaandlasten uitrekenen bij een bepaald rentetarief. Als ik dan 2.6% op 265k of 3.3% op 265k invul (bij een jaarsalaris van 45k) kom ik op 892 versus 927 euro netto / mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Maar je vergeet een hoop variabelen. Als mogelijkheden tot versnelde aflossing, soort hypotheek, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:53:
Maar je vergeet een hoop variabelen. Als mogelijkheden tot versnelde aflossing, soort hypotheek, etc.
Maar dat heeft weinig met wel/geen NHG te maken, dat zijn variabelen waar je ook op moet letten als je wel NHG kunt krijgen :)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 17-02-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Eerst maar eens onderhandelen hoe ver we komen dan. Zie het zonnig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:51:
[...]

O, dat weet ik niet. Maar via berekenhet.nl kun je de nettomaandlasten uitrekenen bij een bepaald rentetarief. Als ik dan 2.6% op 265k of 3.3% op 265k invul (bij een jaarsalaris van 45k) kom ik op 892 versus 927 euro netto / mnd.
Elke 0,1% die je korting krijgt scheelt per jaar € 265,- dus € 22,- per maand bruto ( Op een hypotheek van € 265.000,- ). Tegen 42% belasting nog zo'n € 12,75 netto. met 0,7% korting zoals jij stelt zou het dus al een stuk meer dan € 30,- netto per maand moeten schelen.

Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je bij het afsluiten 1% extra borgstellingsprovisie hebt, maar met 0,7% rentekorting heb je dat snel terugverdiend.

[ Voor 24% gewijzigd door Woy op 17-02-2015 13:02 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hypo rente aftrek is in de toekomst geen garantie dat het blijft overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Woy schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:59:
[...]

Elke 0,1% die je korting krijgt scheelt per jaar € 265,- dus € 22,- per maand bruto ( Op een hypotheek van € 265.000,- ). Tegen 42% belasting nog zo'n € 12,75 netto. met 0,7% korting zoals jij stelt zou het dus al een stuk meer dan € 30,- netto per maand moeten schelen.

Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je bij het afsluiten 1% extra borgstellingsprovisie hebt, maar met 0,7% rentekorting heb je dat snel terugverdiend.
Dat NHG voordelig is, dat zal niemand ontkennen. Ik probeerde alleen het verschil in het juiste perspectief te zetten ;) Voor commentaar op de exacte bedragen moet je trouwens bij berekenhet zijn, niet bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:21:
[...]

Dat NHG voordelig is, dat zal niemand ontkennen. Ik probeerde alleen het verschil in het juiste perspectief te zetten ;) Voor commentaar op de exacte bedragen moet je trouwens bij berekenhet zijn, niet bij mij :P
Ik probeer het ook in het juiste perspectief te zetten, maar de gegevens die jij daarbij gebruikt van berekenhet lijken mij dus niet te kloppen. ;)
Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:03:
Hypo rente aftrek is in de toekomst geen garantie dat het blijft overigens.
Dan wordt het verschil natuurlijk alleen maar groter, maar dat is ook de reden dat ik de bruto bedragen ook vermeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 17-02-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Net terug van de woning. Ik zie het wel zitten. Fantastische buurt. Moet wel het een en ander aan gebeuren, maar daarvoor hebben we spaargeld beschikbaar. Zsm een bezichtiging doen met de aankoopmakelaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Gisteren een bod gedaan van 274k (vraag 299k) vandaag tegenbod ontvangen van 295k. Ik dacht zelf aan 281 nu te plaatsen maar ben benieuwd wat hier de reacties zijn.

292k is max wat we willen betalen, 290 is zeker haalbaar maar ik denk zelfs 288 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
295K vraagprijs vind ik 274K al enorm hoog te noemen.

Gemiddeld gaan huizen voor 5,2% minder weg als ze binnen een paar maanden verkocht worden. Als dat meer als een jaar wordt dat ze te koop staan moet je denken aan 10%.

Het is maar net wat je wil betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Woy schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:27:
[...]

Ik probeer het ook in het juiste perspectief te zetten, maar de gegevens die jij daarbij gebruikt van berekenhet lijken mij dus niet te kloppen. ;)
Het gaat mij niet om gelijk krijgen hoor, maar ik vraag me dan wel af waar de fout in berekenhet zit :) ? Annuiteitenhypo met 2.6% rente komt in het eerste jaar bruto op 1061/mnd ( 568 rente + 493 afl.), wat volgens die site met 45k jaarinkomen neerkomt op 892 netto / mnd. Met 3.3% rente komt het op 1161/mnd (722 rente + 438 afl.), oftewel 927 netto / mnd.

Verderop in je looptijd loopt dit verschil uiteraard wel op, tot netto 21k over de totale looptijd (bij 30jaar is dat gem. 60 / mnd), maar in het begin is het verschil niet zo heel groot dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:01:

Gemiddeld gaan huizen voor 5,2% minder weg als ze binnen een paar maanden verkocht worden. Als dat meer als een jaar wordt dat ze te koop staan moet je denken aan 10%.

Gemiddeld zegt niets over dit huis. Wellicht staat het al gewoon realistisch of scherp in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Klopt, maar het schept wel een beeld wat er mogelijk is. Als het 4ton waard is zou ik ook meteen de vraagprijs bieden. Oftewel: het ontbreekt aan een hoop informatie om hier inhoudelijk iets aan bij te kunnen dragen wat er geboden zou kunnen worden.

Wellicht beter om het even te laten bekijken door een aankoopmakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
ATS schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:09:
[...]

Gemiddeld zegt niets over dit huis. Wellicht staat het al gewoon realistisch of scherp in de markt.
toevallig staan er 2 van dezelfde serie uit de wijk te koop. Een voor 360 (met een tuin die 2.5x zo groot is) en een voor 350. Inhoudelijk hetzelfde maar visueel binnen aantrekkelijker plus een zolder kamer die al gemaakt is ( wat in die van 299 nog moet gebeuren).
Deze is ook begonnen op 350, toen 329 en nu sinds 5 weken voor 299..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

Kju

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:01:

Dit is zo nietszeggend en heel onverstandig. Een vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:20
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:09:
[...]

Het gaat mij niet om gelijk krijgen hoor, maar ik vraag me dan wel af waar de fout in berekenhet zit :) ? Annuiteitenhypo met 2.6% rente komt in het eerste jaar bruto op 1061/mnd ( 568 rente + 493 afl.), wat volgens die site met 45k jaarinkomen neerkomt op 892 netto / mnd. Met 3.3% rente komt het op 1161/mnd (722 rente + 438 afl.), oftewel 927 netto / mnd.

Verderop in je looptijd loopt dit verschil uiteraard wel op, tot netto 21k over de totale looptijd (bij 30jaar is dat gem. 60 / mnd), maar in het begin is het verschil niet zo heel groot dus. :)
Misschien ergens de aanname van het WOZ (inzake EWF)?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Daarom ook mijn advies om eens aan de bel te trekken bij een aankoopmakelaar. Die heeft er veel beter zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:51:
[...]

Iemand met 45K als jaarsalaris kan onmogelijk 265K lenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:52:
Net terug van de woning. Ik zie het wel zitten. Fantastische buurt. Moet wel het een en ander aan gebeuren, maar daarvoor hebben we spaargeld beschikbaar. Zsm een bezichtiging doen met de aankoopmakelaar..
Aankoopmakelaar en ikzelf hadden al vraagtekens gezet bij de woonoppervlakte. En nu is opeens die afgenomen met 18%; van 160m2 naar 131m2.

Zal er eens een mail achterheen sturen of er nu ook 18% van de vraagprijs af gaat.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03
ik zou even kijken op:
http://pdokviewer.pdok.nl/
dan links onder Publieke PDOK services onder BAG een vinkje zetten bij verblijfsobjecten. Dan kan je vervolgens op het oranje bolletje klikken van het pand om de m² oppervlak te zien wat in het BAG register staat geregisteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Oppervlakten in inhoud, naast de locatie de grootste waarde bepalers...

Maar heel vaak zijn ze niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
rik11 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:26:
ik zou even kijken op:
http://pdokviewer.pdok.nl/
dan links onder Publieke PDOK services onder BAG een vinkje zetten bij verblijfsobjecten. Dan kan je vervolgens op het oranje bolletje klikken van het pand om de m² oppervlak te zien wat in het BAG register staat geregisteerd
Dat oranje bolletje krijg ik wel te zien, maar kan er niet op klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03
Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:52:
[...]

Dat oranje bolletje krijg ik wel te zien, maar kan er niet op klikken?
Even bovenaan op het blauwe info knopje drukken voor je de oranje bolletjes te grazen neemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Als je alleen bag zoekt is deze handiger: http://bagviewer.geodan.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Een kaart met daadwerkelijke situatieschetsen van de gebouwen is trouwens te zien via de BAG-viewer.

[ Voor 1% gewijzigd door The Legend op 17-02-2015 17:58 . Reden: ^^ GMTA :+ ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Mooi materiaal om bij een makelaar voor zijn neus te leggen dat de oppervlaktes niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:09:
[...]

Het komt denk ik doordat je met een hogere rente in het begin wat minder aflost, en aan het eind meer. Dat zie je ook terug in de berekening. Doordat het anuitair is drukt dat het effect van de rente wat.

Verder is het ook nogal afhankelijk van de inkomsten, zeker met de huidige afbouw heffingskorting en arbeidskorting. Daardoor kan de belastingdruk inderdaad verder oplopen zodat het netto lasten van de hypotheek minder worden.

Maar zoals je zelf ook al opmerkt loopt het verschil in de loop der tijd steeds meer op, dus het is IMHO nogal kort door de bocht om te stellen "Het kost maar een paar tientjes per maand".

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 17-02-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:59:
Mooi materiaal om bij een makelaar voor zijn neus te leggen dat de oppervlaktes niet kloppen.
Daar is het totaal nutteloos voor. BAG is 'zo nauwkeurig mogelijk', maar dat is in de praktijk bar slecht. Gemeenten hebben vaak niet alle gegevens, of niet alles netjes in de computer zitten, dus zeker van oudere woningen kan de BAG enorm afwijken van de werkelijkheid. Daarnaast heb je Gebruiksoppervlak, bruto/netto vloeroppervlak, verhuurbaar vloeroppervlak, enz. enz. (allemaal nen 2580). De BAG heeft maar 1 cijfer, makelaars gebruiken volgens mij een ander. Maar dat zou ik moeten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Anyway, de makelaar blijft vasthouden aan een uitermate goede prijs/kwaliteit verhouding ondanks de bijstelling naar beneden van 18% in het woonoppervlak. Heb nu maar terug gestuurd dat ik anders geen eens was komen kijken (en of de prijs nu ook 18% naar beneden gaat) als ik niet via deze als weinige zoekcriteria op funda deze woning tegen was gekomen. Interesse blijft, maar hij hoeft niets terug te laten weten als wij niet onder nhg-grens kunnen blijven.

Verkopende makelaar heeft inmiddels te kennen gegeven dat de eigenaren een optie op een nieuwbouwwoning hebben, onder voorbehoud van financiering (verkoop eigen woning).

Play it hard! >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 17-02-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Pooh schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 18:12:
[...]

Daar is het totaal nutteloos voor. BAG is 'zo nauwkeurig mogelijk', maar dat is in de praktijk bar slecht. Gemeenten hebben vaak niet alle gegevens, of niet alles netjes in de computer zitten, dus zeker van oudere woningen kan de BAG enorm afwijken van de werkelijkheid. Daarnaast heb je Gebruiksoppervlak, bruto/netto vloeroppervlak, verhuurbaar vloeroppervlak, enz. enz. (allemaal nen 2580). De BAG heeft maar 1 cijfer, makelaars gebruiken volgens mij een ander. Maar dat zou ik moeten nakijken.
Makelaars en taxateurs hanteren verplicht nen 2580 met als enige uitzondering dat er niet gecorrigeerd word voor binnenmuren. Google maar op meetinstructie gebruiksoppervlakte woningen. Helaas zijn er genoeg makelaars die niet weten hoe het werkt en/of graag overdrijven in advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:58:
[...]

je koopt het huis en financiert zeg € 262.000,-- zonder NHG. Moet wel want aankoopprijs > €250.000,--

dan besluit je te gaan verven. een pot kost toch wel € 50,-- dus je sluit je hypotheek over. Dat kan nu wel onder NHG want je valt onder woningverbetering en daar telt opeens de (aanschaf) waarde niet meer mee en je totale max zit nu op € 265.000,-- maar dan met NHG.

zoals gezegd is het maar de vraag of je dit moet willen. Dat het kan is een feit. Je hebt wel dubbele notariskosten en je zal meer geld kwijt zijn aan je adviseur die alles passend moet maken binnen de LTI en LTV en NHG regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Woy schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 18:10:
[...]

Maar zoals je zelf ook al opmerkt loopt het verschil in de loop der tijd steeds meer op, dus het is IMHO nogal kort door de bocht om te stellen "Het kost maar een paar tientjes per maand".
Mjah, misschien wel, maar het voordeel van NHG wordt nogal eens overdreven. Ik zou voor dit verschil iig niet 'die heel mooie woning' laten schieten, enkel en alleen omdat je niet in aanmerking komt voor NHG. Dat was m'n belangrijkste punt, en volgens mij is die wel overgekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Kju schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 18:42:
[...]

Makelaars en taxateurs hanteren verplicht nen 2580 met als enige uitzondering dat er niet gecorrigeerd word voor binnenmuren. Google maar op meetinstructie gebruiksoppervlakte woningen. Helaas zijn er genoeg makelaars die niet weten hoe het werkt en/of graag overdrijven in advertenties.
Je bedoelt dat ze verplicht 'gebruiksoppervlakte' gebruiken uit de nen 2580? Alle andere systemen (netto-, bruto-, verhuurbaar-, GNO, FNO, enz-oppervlakte) komen ook uit nen 2580. Maar ik weet niet welke de BAG heeft/probeert te hebben. Ik vermoed ook GO, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. 'Oppervlakte = x, gemeten volgens nen 2580' zonder te zeggen welke oppervlakte is in elk geval een volledig loze kreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De BAG geeft de GO Wonen weer. Google gewoon die meetinstructie, dan weet je het gelijk ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Kju op 17-02-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
Ik heb een huis op het oog wat te koop staat voor 134.000. Het is een tussenwoning uit 1975 waar jarenlang weinig aan gemoderniseerd is (orginele badkamer en keuken zitten er nog in, enkel glas etc.). Een vergelijkbare "nette woning" is voor 151.000 verkocht een paar maand geleden. Op basis van die info en ongeveer 30K om de boel op te knappen en te isoleren hebben mij doen besluiten 117K te bieden. Nu zit ik vrij laag, maar de verkoper voor mijn gevoel nog vrij hoog in de boom. Verkoper schijnt andere vrouw te hebben na dood van eerste vrouw en daar bij in te trekken.

Nu heb ik een tegenbod opntvangen van 132K. Ik zit te denken om iets te verhogen richting 120K (klinkt al heel anders), maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik wil wel serieus en geïnteresseerd over komen, maar niet te gretig en direct mijn marge verspelen. Moet ik redelijk snel een nieuw bod doen, of kan ik het beter eventjes laten wachten? Misschien dat de verkoper dan beter doordrongen is van het feit dat er een potentiële koper is en dat ie het kwijt kan.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:04:
[...]

je koopt het huis en financiert zeg € 262.000,-- zonder NHG. Moet wel want aankoopprijs > €250.000,--

dan besluit je te gaan verven. een pot kost toch wel € 50,-- dus je sluit je hypotheek over. Dat kan nu wel onder NHG want je valt onder woningverbetering en daar telt opeens de (aanschaf) waarde niet meer mee en je totale max zit nu op € 265.000,-- maar dan met NHG.

zoals gezegd is het maar de vraag of je dit moet willen. Dat het kan is een feit. Je hebt wel dubbele notariskosten en je zal meer geld kwijt zijn aan je adviseur die alles passend moet maken binnen de LTI en LTV en NHG regels
Is dat serieus zo mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NoepZor schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:27:
Ik heb een huis op het oog wat te koop staat voor 134.000. (...) Een vergelijkbare "nette woning" is voor 151.000 verkocht een paar maand geleden. (...) hebben mij doen besluiten 117K te bieden. (...)Nu heb ik een tegenbod opntvangen van 132K.

Ik zit te denken om iets te verhogen richting 120K (klinkt al heel anders), maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik wil wel serieus en geïnteresseerd over komen, maar niet te gretig en direct mijn marge verspelen. Moet ik redelijk snel een nieuw bod doen, of kan ik het beter eventjes laten wachten? Misschien dat de verkoper dan beter doordrongen is van het feit dat er een potentiële koper is en dat ie het kwijt kan.
Als je het al weet, gewoon direct antwoorden. 'Snelheid' heb ik echt nooit iets van begrepen als onderdeel van onderhandelingen... Als je een bod doet, weten ze toch al dat je geinteresseerd bent?

Qua tegenbod: Ik vind een verlaging van 134 naar 132 niet echt een serieuze onderhandeling, maar met deze gegevens kan ik ook niet direct zeggen dat 134 / 132 een irreeele vraagprijs is. Dat jij er 30k tegenaan wilt gooien, wil niet zeggen dat je 30k waarde zult toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Of je de waarde toevoegt is natuurlijk de vraag, maar het zijn wel kosten die gemaakt moeten worden om het te moderniseren. De werkelijke waarde zal ergens in het midden liggen uiteraard. Het is in ieder geval iets met potentie om het gelijk naar eigen smaak te brengen. Dat spreekt me wel aan. Ook ligt het huis in een vrij nette straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NoepZor schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:21:
Of je de waarde toevoegt is natuurlijk de vraag, maar het zijn wel kosten die gemaakt moeten worden om het te moderniseren.
Klopt, maar zo zijn er wel meer kosten die je moet maken voordat je erin kunt. De tijd dat je die kosten allemaal kunt meenemen in de aankoopprijs van het huis, zijn wel voorbij ;)
De werkelijke waarde zal ergens in het midden liggen uiteraard.
151 vs (117+30) is ongeveer....Ergens rond de 132/134k wellicht? ;)
Het is in ieder geval iets met potentie om het gelijk naar eigen smaak te brengen. Dat spreekt me wel aan. Ook ligt het huis in een vrij nette straat.
Dat spreekt alleen maar in het voordeel van de vraagprijs van verkopers :P

Edit: Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet het onderste uit de kan moet halen! Als je hem kunt krijgen voor 117k moet je natuurlijk niet 132k betalen. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat niet elk huis te hoog en onrealistisch in de markt staat.

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 17-02-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:34:
[...]

Is dat serieus zo mogelijk?
ja dat is het. Feitelijk gebeurd dit best vaak alleen zit er dan meer tijd tussen aankoop en oversluiten. De eerste bank zit er natuurlijk niet op te wachten snel hun geld weer terug te krijgen mocht je daarna na een ander gaan. Binnen dezelfde bank feitelijk ook niet omdat het tegen de grens van de regels (compliance) aan zit maar feitelijk gewoon toegestaan is.

Dus Ja, het kan en is te doen maar doe het wel met hulp van een expert want het is wel iets complexer dan het lijkt

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 17-02-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ik zal dit eens voorleggen aan onze aankoopmakelaar. Want de verkopende partij heeft aangeven dat ze niet gaan onderhandelen op een bod van 250K.. Echter weet hij dat ze er ook erg graag vanaf willen en dat ze ook inzien dat de belangstelling nihil is..

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 17-02-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
naitsoezn schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:31:
151 vs (117+30) is ongeveer....Ergens rond de 132/134k wellicht? ;)

Dat spreekt alleen maar in het voordeel van de vraagprijs van verkopers :P

Edit: Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet het onderste uit de kan moet halen! Als je hem kunt krijgen voor 117k moet je natuurlijk niet 132k betalen. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat niet elk huis te hoog en onrealistisch in de markt staat.
Inrichtingskosten zijn natuurlijk altijd voor eigen rekening. Maar isolatie, dubbelglas, fatsoenlijke keuken en badkamer, schilderwerk buiten en dat soort zaken zijn natuurlijk wel enigzins van de waarde van een nette woning te halen. Er blijlft natuurlijk een verschil tussen investering en waardestijging, maar dat probeer ik uiteraard zo klein mogelijk te houden. Ik gok dat het huis in huidige staat ongeveer 125K waard is, daar probeer ik op te sturen.

Al met al wel spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:39:
Ik zal dit eens voorleggen aan onze aankoopmakelaar. Want de verkopende partij heeft aangeven dat ze niet gaan onderhandelen op een bod van 250K.. Echter weet hij dat ze er ook erg graag vanaf willen en dat ze ook inzien dat de belangstelling nihil is..
hoeveel verschil verwacht je dan dat er in zit ? een paar K kan nog wel aan roerende zaken wellicht ? toevallig ooit een stukje grond bijgekocht dat een ander kadastraal nummer heeft (zodat je kan splitsen ?) en zo zijn er nog meer dingen te bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:51:
[...]

hoeveel verschil verwacht je dan dat er in zit ? een paar K kan nog wel aan roerende zaken wellicht ? toevallig ooit een stukje grond bijgekocht dat een ander kadastraal nummer heeft (zodat je kan splitsen ?) en zo zijn er nog meer dingen te bedenken
De vraagprijs is sinds halverwege vorig jaar naar 309K gegaan. Ik verwacht dat ze mikken op 275-280K. Maar aangezien er mensen van 'op leeftijd' wonen zal het voor hun weinig uitmaken of ze 10K meer of minder ontvangen. Groot vermoeden is dat het huis grote overwaarde bezit, wellicht zelfs hypotheekvrij.

Oorspronkelijk vroegen ze er 349K voor, medio 2013. Toen gezakt naar 329K en sinds een half jaar ongeveer 309K.

Het is gewoon 1 perceel volgens mij. Ach, Google maar eens: Gounodlaan 47 te Tilburg ;)

Roerende zaken kunnen alleen bijv. gordijnen zijn of meubels van de slaapkamers?

De aankoopmakelaar heeft al contact gehad met de verkopende makelaar over de harde 250K grens. En de verkopende makelaar ging er vanuit dat dat niet mogelijk was, maar zou het wel overleggen. Als er onderhandeld zou gaan kunnen worden, zouden wij dat horen. Toen bleef het stil. Oftewel 250K is niet aanvaard als openingsbod, er vind nog geen onderhandeling plaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 17-02-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

aankoopmakelaar kan zo in het kadaster kijken. Stel dat die garage er later bijgebouwd is op een extra gekocht stuk grond dan heb je mogelijk al een oplossing. Desnoods splits je hem nu nog en koopt de woning zonder garage onder NHG en tikt de garage contant af.
Het is maar net hoever je wilt gaan en hoe creatief je kan en wil zijn...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Noord27 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:58:
[...]
Het is gewoon 1 perceel volgens mij. Ach, Google maar eens: Gounodlaan 47 te Tilburg ;)
Wees voorbereid op gigantische stookkosten. Het is uit 1974 en 550 m3. In die tijd was isolatie geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Bart2005 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:23:
[...]

Wees voorbereid op gigantische stookkosten. Het is uit 1974 en 550 m3. In die tijd was isolatie geen issue.
Ik ben er wezen kijken. Isolatie is naderhand toegepast. Of het overal aanwezig is (muur/dak/vloer/glas) weet ok zo niet meer. Maar herinner mij dat de ketel nog geen 2 jaar oud was. En dat de eigenaren naast een verse cv ook wel aan isolatie hebben gedacht. En anders laat ik de muren wel vol spuiten. Kost circa 2k.

Kunstof kozijnen met hr++ kost een aardige duit. Maar als daarvan het voorlopige label C ( wat al niet slecht is) naar B gaat: prima investering toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 18-02-2015 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:12:
aankoopmakelaar kan zo in het kadaster kijken. Stel dat die garage er later bijgebouwd is op een extra gekocht stuk grond dan heb je mogelijk al een oplossing. Desnoods splits je hem nu nog en koopt de woning zonder garage onder NHG en tikt de garage contant af.
Het is maar net hoever je wilt gaan en hoe creatief je kan en wil zijn...............
Ik waardeer je insteek in het verhaal. En creativiteit. Zal eens informeren wat de aankoopmakelaar allemaal kan vertellen over de woning. Kadaster/woz/lopende hypotheek/stookkosten lijken mij allemaal gegevens die zo op te vragen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

[...]

hier 1977 en 550m3. begon op 2800m3 maar met extra dak / vloer en muurisolatie (en cv tuning, zie andere topic) kom ik nu rond de 1600m3 en ben op label A gekomen (voorlopig c)

@Noord, thx. voorbereiding is het halve werk :) hoe meer informatie je hebt hoe beter je een plan kan maken. Zolang je nog enigszins binnen een reëele opzet bezig bent is er altijd wel een oplossing is mijn ervaring

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 18-02-2015 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
[...]

Het mooie is dat de radiatoren de capaciteit hebben voor de ongeisoleerde situatie...
Na het isoleren heb je over capaciteit en dan kan je direct door naar LTV volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 07:59:
[...]

hier 1977 en 550m3. begon op 2800m3 maar met extra dak / vloer en muurisolatie (en cv tuning, zie andere topic) kom ik nu rond de 1600m3 en ben op label A gekomen (voorlopig c)

@Noord, thx. voorbereiding is het halve werk :) hoe meer informatie je hebt hoe beter je een plan kan maken. Zolang je nog enigszins binnen een reëele opzet bezig bent is er altijd wel een oplossing is mijn ervaring
Meer als 40% besparen op je gasverbruik door isolatie toe te passen en de CV-ketel juist in te stellen; dat zet zoden aan d'n dijk!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

liquid_ice schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:19:
[...]

Het mooie is dat de radiatoren de capaciteit hebben voor de ongeisoleerde situatie...
Na het isoleren heb je over capaciteit en dan kan je direct door naar LTV volgens mij ;)
daar heb je dus helemaal gelijk in! onderverdieping heb ik wel voor het grootste deel vv toegepast maar ik stook niet hoger dan 50 graden aanvoertemp en daarmee zijn de vertrekken met radiatoren dus prima op temperatuur te brengen en houden nu er goed geïsoleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Onze aankoopmakelaar is het balletje hoog aan het houden bij de verkopende partij, maar ze willen hem nog echt niet terug kaatsen. Met termen als 'weinig' onderhandelingsruimte komen we niet echt verder. Dus nu gaat hij maar concreet worden wat ze er minimaal voor zouden willen ontvangen en wil alles van het huis weten van top tot teen om zo ons toekomstige nieuwe bod volledig te kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Noord27 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:51:
Onze aankoopmakelaar is het balletje hoog aan het houden bij de verkopende partij, maar ze willen hem nog echt niet terug kaatsen. Met termen als 'weinig' onderhandelingsruimte komen we niet echt verder. Dus nu gaat hij maar concreet worden wat ze er minimaal voor zouden willen ontvangen en wil alles van het huis weten van top tot teen om zo ons toekomstige nieuwe bod volledig te kunnen onderbouwen.
Denk jij dat ze eerlijk gaan aangeven wat het minimum is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Fromz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:58:
Gisteren een bod gedaan van 274k (vraag 299k) vandaag tegenbod ontvangen van 295k. Ik dacht zelf aan 281 nu te plaatsen maar ben benieuwd wat hier de reacties zijn.

292k is max wat we willen betalen, 290 is zeker haalbaar maar ik denk zelfs 288 oid.
bod van 290k van de tegenpartij ligt nu bij ons. Aan de ene kant denk ik "maar" 9k van de vraagprijs af, maar aan de andere kant zijn ze in totaal al 58k gezakt tov vorig jaar.
we slapen er nog een nacht over maar gevoel zegt doen. De buren waren super positief, eigenlijkalles wat we 4 maanden geleden wilden behalve dat het 10m2 kleiner is. Maar opties genoeg om uit te bouwen.

Zo ik ben het ook weer kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Fromz schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:13:
[...]

Heb ik bij een huis gewoon gedaan: geef me je beste prijs. Daar slaap ik nu even een paar nachtjes over en heb inmiddels ook een ander, lager, bod uitstaan bij een ander huis in de straat. Kijken of ik die twee tegen elkaar uit kan spelen.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:36
Fromz: ga je naar 286K en klaar toch?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Noord27
Fromz schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:13:
[...]

Vragen kan altijd. Nee heb je en ja kun je krijgen. Bovendien is de ervaring van de aankoopmakelaar dat een beoogde minimale prijs eigenlijk nooit de prijs is waar het absoluut minimaal voor weg gaat. ;)

Ook weet de verkopende makelaar dat de prijsstelling van net boven de NHG-grens momenteel zeer lastig is om kijkers te krijgen; laat staan een bod.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Fromz schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:18:
[...]
bod van 290k van de tegenpartij ligt nu bij ons. Aan de ene kant denk ik "maar" 9k van de vraagprijs af, maar aan de andere kant zijn ze in totaal al 58k gezakt tov vorig jaar.
Mja, focus je niet teveel op de vraagprijs, in plaats op wat een reële prijs is?

• Noord27
Woy schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:23:
[...]

Mja, focus je niet teveel op de vraagprijs, in plaats op wat een reële prijs is?
Hoe kun je eigenlijk het beste een reële prijs vast stellen? Een vraagprijs is dat vrijwel nooit..

[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 19-02-2015 08:52 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.