JvS schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 07:40:
[...]
Het is echt heel simpe. Een schuld heeft een hoogte en een looptijd (en een rente, maar die wordt niet gebruikt). Op basis hiervan wordt (op groffe wijze) berekend welke maandlasten daarbij horen
gedurende de volledige looptijd.
Daar gaat dus iets in de berekening mis. Of ik nu 1 maand looptijd van een schuld invul of 999 maanden, de uitkomst van de berekening blijft gelijk. De uitkomst verandert alleen als mijn maandlast verandert.
Met andere woorden, in dat geval heeft zo'n invulvakje voor een looptijd geen nut. Hetzelfde geldt voor alimentatie.
Bij een studieschuld is die maandlast 0,75% van het initiële bedrag, op zich niet onrealistisch zou je zeggen, maar het maakt niet uit hoeveel je die schuld hebt afgelost. Als er nog 1 euro open staat, wordt er nog altijd 0,75% van je initiële bedrag als maandlast gerekend. Daar gaat de berekening krom.
Een schuld over de gehele looptijd berekenen is realistisch als ik hem af zou lossen over de hele looptijd. Los ik nu in kortere tijd af, dan worden mijn maandlasten (kortstondig) hoger, maar het
totale bedrag wat ik aan schuldenlast heb verandert niet, alleen de periode waarover ik die schulden heb. Andersom gerekend, een schuld die
korter dan de looptijd van de hypotheek open staat moet worden beschouwd als een schuld die over de gehele duur van de looptijd wordt uitgesmeerd. Daardoor worden de (effectieve) maandlasten van die schuld lager en je leencapaciteit hoger.
Op een hypotheek met een kortere looptijd dan je schuld hoort het effect dan ook omgekeerd te zijn: Dan worden de berekende maandlasten hoger en wordt je leencapaciteit dus ook minder.
Ik kan begrijpen dat ze een momentopname maken, maar ze kunnen daarnaast ook een reële voorspelling doen van mijn verplichtingen in de toekomst, omdat de looptijd van andere schulden bekend is. Ze verwachten toch ook dat mijn inkomen vast ligt voor een bepaalde periode?
JvS schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 07:40:
[...]
ALs je een comsumptieve schuld van 10.000 hebt voor een auto die je ook binnen 15 jaar aflost, komt dat neer op een fictieve maandlast van 150 euro. Moet je hem binnen 7 jaar aflossen, dan staat het voor 300 euro. Wederom ongeacht of je net begint of bijna klaar bent, die maandlast is die maandlast. Dat is de reden waarom de looptijd relevant is.
In de rekentool van de NHG moet je dus je
maandelijkse verplichtingen invullen samen met de looptijd van een lening. Niet de hoofdsom (waaruit die maandelijkse verplichtingen worden berekend). Het heeft alleen geen effect op de uitkomst of je nu een lange of een korte looptijd invult.
Dat is ook precies de reden waarom veel financieel adviseurs aanraden om de studieschuld te verzwijgen, of vervroegd af te betalen. Dat laatste kan ik bijvoorbeeld niet (ik heb geen pot met geld en heb door handicap mijn studie niet af kunnen maken), en dat eerste wil mijn financieel adviseur niet aan beginnen. Ik wil dus met een goed onderbouwde berekening komen om de studieschuld in verhouding te zetten met de hypotheek.