naitsoezn schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:06:
[...]
Huh? Bedoel je hier nu dat je voor een hypo met een looptijd van 30 jaar een 30-jaar-vaste rente moet nemen? Want anders zijn je maandlasten
niet 'prima 100%' voorspelbaar

Om nog maar te zwijgen over je inkomsten

Ik had het over de maandlasten van andere schulden behalve de hypotheek (in dit geval een studieschuld), waarvan de looptijd korter is dan die van de hypotheek zelf.
Volgens NHG moet er dan
over de gehele looptijd gerekend worden met 0,75% van de hoofdsom (en niet het nog openstaande bedrag), waar natuurlijk een kromme denkfout in wordt gemaakt.
In de rekentool van NHG zelf kun je invullen hoe lang die schulden nog lopen samen met het maandbedrag, maar de lengte die je invult maakt niet uit op je leencapaciteit.
Stel ik heb bijvoorbeeld een studieschuld van €50.000 en ik heb al 3 jaar afbetaald met het bedrag volgens de NHG-norm, namelijk €375 per maand. Dan staat er, inclusief rente, nog €54.000 open, waar ik nog 12 jaar over af moet betalen.
Vraag ik nu een hypotheek aan, dan wordt er gerekend dat ik €50.000 studieschuld heb (hoofdsom), en mijn maandlasten over de gehele 30 jaar daarvan €375 bedragen. Dat betekent dat ik in totaal €135.000 aan maandlasten van die studieschuld zou hebben betaald, wat €81.000 te veel is.
Zou ik over 10 jaar mijn hypotheek herbeoordelen omdat de rentevaste periode is afgelopen, dan staat er nog €9.000 open, terwijl de NHG-norm nog steeds zegt dat ik daar €375 per maand aan betaal voor de gehele looptijd.
Terwijl ik dus heb afgelost wordt mijn leencapaciteit niet groter. Pas als ik door de resterende 12 jaar heen ben, dan vervalt de studieschuld en gaat mijn maandlast daarvan naar nul. (In het geval van een studieschuld is dit zelfs
altijd zo, want bij onvoldoende afloscapaciteit wordt het resterende bedrag kwijt gescholden.)
Een eerlijker berekening zou zijn om die studieschuld in de eerste situatie mee te rekenen als 0,4 keer de hoofdsom (dus in verhouding meerekenen alsof hij over de hele looptijd wordt afgelost), waardoor de uiteindelijke maandlasten op 150 euro uitkomen, en in de tweede situatie op 2 / 30 deel van €375, waardoor de maandlasten op 25 euro uitkomen.
Daardoor schaalt je leencapaciteit ook in verhouding mee als je je (studie)schuld aflost.
[
Voor 3% gewijzigd door
Stoney3K op 14-01-2015 22:19
]